Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic
zoeken in:
3
geplaatst: 2 augustus 2022, 22:55 uur
42 deelnemers deze keer, ietsje minder dan in 2020 (47), ietsje meer dan 2018 (39). Dus denk dat het op dat vlak goed zit.
Qua deelnemers vergeleken met de laatste keer
28 terugkerenden van de laatste editie
14 nieuwkomers die vorige keer niet meededen
19 afvallers die deze keer niet meedoen.
Op basis daarvan (en met twee jaar verandering waaronder misschien enige evolutie ook bij de 28 terugkerenden) zal de lijst toch wel veranderd zijn bij de laatste keer, zeker onderin en middenin, en her en der ook zelfs bovenin maar dan qua stijgingen en dalingen.
Qua deelnemers vergeleken met de laatste keer
28 terugkerenden van de laatste editie
14 nieuwkomers die vorige keer niet meededen
19 afvallers die deze keer niet meedoen.
Op basis daarvan (en met twee jaar verandering waaronder misschien enige evolutie ook bij de 28 terugkerenden) zal de lijst toch wel veranderd zijn bij de laatste keer, zeker onderin en middenin, en her en der ook zelfs bovenin maar dan qua stijgingen en dalingen.
2
geplaatst: 3 augustus 2022, 10:27 uur
Johnny Marr schreef:
Ik ga gwn m'n vorig lijstje kopiëren. Top 246 ingestuurd.
Oké dan. Zeg, waar had je Madvillainy destijds ook alweer gezet? xIk ga gwn m'n vorig lijstje kopiëren. Top 246 ingestuurd.
1
geplaatst: 3 augustus 2022, 11:36 uur
Nou, ik heb niet naar m’n lijst van een paar jaar gekeken. De huidige 500 zijn redelijk lukraak geordend. Methode: platen met 5 sterren bovenaan, met 4,5 sterren daaronder. En een handjevol platen met 4,5 sterren moeten teleurstellen, want op 501 en verder.
Redelijk wat jazz toegevoegd sinds vorige keer
Redelijk wat jazz toegevoegd sinds vorige keer
0
geplaatst: 3 augustus 2022, 12:38 uur
Bij mij blijkt meer dan de helft van mijn lijst nieuw. Nu wil dat niet automatisch alles zeggen omdat ik ook ben uitgebreid van 234 naar 400 albums dus duh. Maar ook in mijn huidige top 234 staan er zowaar 127 albums die daar in 2020 nog niet stonden. En van mijn top 123 zijn er maar liefst 94 nieuw ten opzichte van 2018. Dus ja, als het aan mij ligt kunnen er inderdaad wel flink wat schommelingen verwacht worden in de eindlijst, met hierbij hopelijk een aanzienlijk aandeel voor een continent linksonderin de westers georienteerde wereldkaarten.
1
geplaatst: 3 augustus 2022, 14:53 uur
Voor het eerst een lijstje ingestuurd, en het uit bescheidenheid maar gehouden op een top 250.
Verdeling per decennium:
50s: 9
60s: 52
70s: 44
80s: 12
90s: 25
00s: 46
10s: 44
20s: 18
Een eerste hoogtepunt in 60's en 70's (dankuwel, Jordy's!) en verder veel albums uit de huidige eeuw (18 van de laatste 2 jaar, vooral omdat ik sinds de pandemie enorm veel nieuwe releases ben gaan uitspitten - een mens moet wat natuurlijk).
Zowel algemeen erkende klassiekers als obscuurder spul komt erin voor, een mengeling van genres. Benieuwd in welke mate mijn lijstje een impact zal hebben op de overkoepelende lijst, en hoe mijn eigen lijst binnen enkele jaren geëvolueerd zal zijn. As we speak alweer een plaat aan het luisteren die zichzelf op enthousiaste wijze aanbiedt een plaatsje in mijn toplijst te bemachtigen: Klik
Verdeling per decennium:
50s: 9
60s: 52
70s: 44
80s: 12
90s: 25
00s: 46
10s: 44
20s: 18
Een eerste hoogtepunt in 60's en 70's (dankuwel, Jordy's!) en verder veel albums uit de huidige eeuw (18 van de laatste 2 jaar, vooral omdat ik sinds de pandemie enorm veel nieuwe releases ben gaan uitspitten - een mens moet wat natuurlijk).
Zowel algemeen erkende klassiekers als obscuurder spul komt erin voor, een mengeling van genres. Benieuwd in welke mate mijn lijstje een impact zal hebben op de overkoepelende lijst, en hoe mijn eigen lijst binnen enkele jaren geëvolueerd zal zijn. As we speak alweer een plaat aan het luisteren die zichzelf op enthousiaste wijze aanbiedt een plaatsje in mijn toplijst te bemachtigen: Klik
10
geplaatst: 3 augustus 2022, 22:49 uur
Zo, mits Excel geen foutieve formules heeft staan is de einduitslag gereed.
Alvast een paar vluchtige statistieken:
- 301 nieuwe platen t.o.v. 2020 (waarvan 63 re-entry's)
- Ook in de top 100 gaan we een nieuwkomer tegenkomen
- 39 platen hadden aan genoeg aan twee noteringen
- Eén afvaller komt uit de top 250 van vorig jaar*, een andere afvaller stond in 2018 nog in de top 200.
- Slechts één plaat van Mark Knopfler werd vaker dan één keer genoemd.
* En deze schrijf ik mede toe aan het uitvallen van dynamo d
Alvast een paar vluchtige statistieken:
- 301 nieuwe platen t.o.v. 2020 (waarvan 63 re-entry's)
- Ook in de top 100 gaan we een nieuwkomer tegenkomen
- 39 platen hadden aan genoeg aan twee noteringen
- Eén afvaller komt uit de top 250 van vorig jaar*, een andere afvaller stond in 2018 nog in de top 200.
- Slechts één plaat van Mark Knopfler werd vaker dan één keer genoemd.
* En deze schrijf ik mede toe aan het uitvallen van dynamo d
2
geplaatst: 7 augustus 2022, 18:57 uur
Helaas geen wifi bij het vakantiehuis (het verkeert nog tegenwoordig!), dus maar even kijken of en hoe ik dat kan oplossen.
1
geplaatst: 7 augustus 2022, 21:07 uur
chevy93 schreef:
Helaas geen wifi bij het vakantiehuis (het verkeert nog tegenwoordig!), dus maar even kijken of en hoe ik dat kan oplossen.
Helaas geen wifi bij het vakantiehuis (het verkeert nog tegenwoordig!), dus maar even kijken of en hoe ik dat kan oplossen.
Een mogelijke oplossing volgens mij als je een kabeltje hebt kan je internet van je GSM transporteren naar computer/laptop. Zo heb ik dat nog gedaan. Afhankelijk van je abonnement is dat niet zoveel, maar als je geen zotte dingen doet zoals games spelen of veel grote bestanden downloaden doet het zeker wat het moet doen. Verbruikt ook wel wat energie van de smartphone.
2
geplaatst: 7 augustus 2022, 22:18 uur
Of het in het buitenland werkt of dat je data-abonnement het toelaat weet ik niet, maar... je kunt je phone als "mobiele hotspot" instellen (daar heb je geen kabeltje voor nodig). Met je laptop/tablet kun je dan (met een wachtwoord dat je krijgt op je phone als je de hotspot aanzet) toegang krijgen tot die mobiele hotspot. Jouw telefoon zorgt dan voor de wifi via je data-abonnement.
(uiteindelijk moet je phone dan natuurlijk wel wifi kunnen ontvangen daar, anders werkt dit natuurlijk niet, maar je hebt wel een berichtje kunnen posten... dus ergens moet je verbinding hebben gehad)
(uiteindelijk moet je phone dan natuurlijk wel wifi kunnen ontvangen daar, anders werkt dit natuurlijk niet, maar je hebt wel een berichtje kunnen posten... dus ergens moet je verbinding hebben gehad)
1
geplaatst: 8 augustus 2022, 08:47 uur
chevy93 schreef:
Helaas geen wifi bij het vakantiehuis
Helaas geen wifi bij het vakantiehuis
Helaas zegt tie, stiekem was je gewoon opzoek naar een vakantie zonder internet afleiding.
Geniet ervan .
1
geplaatst: 8 augustus 2022, 19:11 uur
7
geplaatst: 13 augustus 2022, 21:47 uur
Daar is 'ie dan, de eerste update. Na ook wat dubbelingen eruit gehaald te hebben.
Verwacht nog geen dagelijkse update, die gaat pas in vanaf volgend weekend.
Verwacht nog geen dagelijkse update, die gaat pas in vanaf volgend weekend.
0
geplaatst: 13 augustus 2022, 21:49 uur
Ik open zelf met een bescheiden 1/10, hoewel ik niet uitsluit dat een True Blue in de toekomst ook mijn lijst zal halen.
Gryphon ben ik wel benieuwd naar overigens.
Gryphon ben ik wel benieuwd naar overigens.
0
geplaatst: 13 augustus 2022, 22:08 uur
Yes, we zijn los!
0/10
Mass IV onlangs met een halfje verlaagd dus staat er bij mij niet meer in. Toch een album dat voor mij niet zo lang houdbaar is gebleken (al vind ik het openingsnummer nog steeds geweldig).
Gryphon ben ik nieuwsgierig naar. Jarre ook. True Blue ook.
Let’s Dance staat wel bij mij in de kast en luister ik zo nu en dan nog steeds met veel plezier naar.
0/10
Mass IV onlangs met een halfje verlaagd dus staat er bij mij niet meer in. Toch een album dat voor mij niet zo lang houdbaar is gebleken (al vind ik het openingsnummer nog steeds geweldig).
Gryphon ben ik nieuwsgierig naar. Jarre ook. True Blue ook.
Let’s Dance staat wel bij mij in de kast en luister ik zo nu en dan nog steeds met veel plezier naar.
0
geplaatst: 13 augustus 2022, 22:32 uur
Van de eerste tien ken ik alleen die van Furtado niet. Gryphon is echt tof, de andere acht komen bij lange na niet in de buurt van een top500-plaats.
Overigens ben ik altijd op zoek naar interessante ontdekkingen, dus alles wat ik nog niet ken gaat op de luisterlijst.
Overigens ben ik altijd op zoek naar interessante ontdekkingen, dus alles wat ik nog niet ken gaat op de luisterlijst.
0
geplaatst: 13 augustus 2022, 22:37 uur
Fijn dat we los zijn.
Let's Dance is de laatste jaren mijn meest gedraaide Bowie, geweldig popalbum. Er zijn maar een paar Bowies die ik nog hoger heb.
Dat True Blue het heeft gehaald vind ik zeer verrassend. Was een van mijn allereerste albums in 1990 op de basisschool, daarna toch niet vaak meer gedraaid eigenlijk. Maar heb hem nu gelijk weer eens opgezet.
Pop van U2 vind ik een van hun beste (na Achtung Baby en Zooropa), maar geen top 500 aller tijden materiaal.
Let's Dance is de laatste jaren mijn meest gedraaide Bowie, geweldig popalbum. Er zijn maar een paar Bowies die ik nog hoger heb.
Dat True Blue het heeft gehaald vind ik zeer verrassend. Was een van mijn allereerste albums in 1990 op de basisschool, daarna toch niet vaak meer gedraaid eigenlijk. Maar heb hem nu gelijk weer eens opgezet.
Pop van U2 vind ik een van hun beste (na Achtung Baby en Zooropa), maar geen top 500 aller tijden materiaal.
0
geplaatst: 13 augustus 2022, 23:12 uur
0/10.
Gryphon stond ooit wel in mijn lijst, maar is er tegenwoordig uitgevallen. Wellicht onterecht, want het is echt een toffe plaat - mooi om 'm dit jaar in de lijst te hebben.
Gryphon stond ooit wel in mijn lijst, maar is er tegenwoordig uitgevallen. Wellicht onterecht, want het is echt een toffe plaat - mooi om 'm dit jaar in de lijst te hebben.
0
geplaatst: 13 augustus 2022, 23:17 uur
De binnenkomers zijn - voor zover ik ze ken - best leuke toevoegingen. Zeker Nelly Furtado mag toch niet ontbreken (al doet ze dat wel in mijn lijst).
Gryphon en Lunatic Soul gaan op de luisterlijstjes.
Gryphon en Lunatic Soul gaan op de luisterlijstjes.
0
geplaatst: 14 augustus 2022, 01:32 uur
Voor mij is het ook 1/10 maar dan wel weer het 1e album van Lunatic Soul als nieuwe binnenkomer .
0
geplaatst: 14 augustus 2022, 10:58 uur
3 uit 10 met Bowie en Madonna als nieuwe binnenkomers en Saybia die véél te vroeg voorbij komt..
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 14 augustus 2022, 12:35 uur
1/10 (U2) en ook Madonna staat hier in de kast. Als True Blue er in staat, verwacht ik zeker Like A Prayer en Ray Of Light ook nog. Die zijn wel wat beter.
Afgaande op de nieuwe binnenkomers gaan we dit jaar de pop-kant op?
Afgaande op de nieuwe binnenkomers gaan we dit jaar de pop-kant op?
0
geplaatst: 14 augustus 2022, 12:51 uur
Ik ken er twee niet van de eerste worp. Ook zijn er twee bij welke ik in mijn lijst heb. Best hoog ook wel beide met een 33ste en 52ste plek. Of te wel Jarre en Saybia staan veel te laag!
2/10
2/10
0
geplaatst: 14 augustus 2022, 18:17 uur
Tof dat we gestart zijn. Weinig albums dat ik goed ken, en geen enkele ook beluisterd, maar er zitten wel wat interessante dingen tussen. Lungs en Let's Dance wil ik zeker al eens opleggen, het laatste omdat ik het titelnummer eigenlijk wel leuk en goed vind, dus hoop ik dat het album ook iets voor mij is.
0
geplaatst: 14 augustus 2022, 20:15 uur
Meteen 0 platen uit mijn lijstje in de eerste update, gaat lekker zo. Al hoeven ze in de laagste regionen nog niet zo nodig voor te komen. Staan desalniettemin enkele interessante titels tussen - die van Amenra was lange tijd een kanshebber, en met name Gryphon intrigeert me wel.
Fijn!
Fijn!
0
geplaatst: 14 augustus 2022, 22:16 uur
Ah, we zijn los. Leuk! 0 platen uit mijn eigen lijstje, ik verwacht er ook niet heel veel en dat geeft verder niks. U2, Madonna, Nelly Furtado en David Bowie is niets voor mij, met de rest van de albums ben ik niet bekend. Ik ga proberen elke update een voor mij onbekend album te checken. Bij deze eerste 10 heb ik geluisterd naar Gryphon. Ik ben tijdens het luisteren sowieso in de Middeleeuwen geweest, ook in de Efteling en andere sprookjesachtige omgevingen. Gekke, wazige shit. Leuk om kennis mee te maken, maar gok niet dat ik dit nog vaak ga draaien.
9
geplaatst: 14 augustus 2022, 22:43 uur
#1000. Florence and the Machines is een van die namen die ik hier regelmatig heb zien langskomen. Ik heb deze plaat wel eens beluisterd, herinner ik me. Wat ik er van vond? Geen idee! De stem van Florence is i.i.g erg aangenaam, maar het echte aangrijppunt heb ik overduidelijk nog niet gevonden. Dog Days Are Over is niettemin erg prettig. Ik neem me voor om deze plaat eens te beluisteren.
-
#999 U2 is een band die gemeengoed is geworden. Zelfs op zodanig alomvattende wijze dat ik maar mondjesmaat geïntresseerd ben in hun muziek. Het is toch een beetje het vanilleijs onder de rockbands. Alhoewel? Er zit echt geweldig spul bij het jaren 80-werk. De platen rond de eeuwwisseling behoren verder tot het jeugdsentiment. 'Pop' zit tussen deze twee perioden in en is een grote onbekende voor me. Wie weet is het een meesterwerk, maar dan moet ik me er wel toe zetten om die spotify-playbottum aan te tikken. Tsja...
-
#998. Lunatic Soul is het sfeervolle zijproject van Riverside-frontman: Mariusz Duda. Wat minder spierballenprog, wat meer passages die gericht zijn op sfeer. Ja maar wat is er dan zo goed aan de muziek, mijn beste? De sfeer! Jeweetwel, het is muziek die gericht is op een zekere.... euh tja... euh...... sfeer?
-
#997 Of je het nou wil of niet; je kent Madonna. Live to Tell hoorde ik ooit eens op de radio. Een verdomd mooi nummer! Ik heb me nog steeds eens voorgenomen om de rest van het album te beluisteren. Eigenlijk had ik net zo goed het voornemen tijdens nieuwjaar kunnen uiten. Die beloftes breek ik ook altijd.
-
#996 Indiepop-bands als Saybia vind ik vaak wat inwisselbaar, maar ook dikwijls genietbaar. Ook hier tref je zweverige en gevoelige gitaarpartijen aan die gedreven zang ondersteunen. De muziek is authentiek en luistert lekker weg. Niks mis mee!
-
#995 Voorheen was 'Loose' het album waarop ik Nelly Furtado vervelend begon te vinden, maar wellicht stelde ik me - fervent R&B-afwijzer die ik was- gewoon aan. All Good Things (Come to an End) is een prachtsingle, zo ook Say It Right. Furtado heb ik verder altijd wel een sympathieke artiest gevonden.
-
#994 David Bowie goes 80's pop. Door het titelnummer leerde ik Bowie ooit eens kennen. Mijns inziens niet het album dat al zijn kwaliteiten toont. Wel bevat 'Let's Dance' verdomd fijne, verzorgde muziek. Al staat het beste nummer uit die tijd weer op het volgende album. Vervang Without You door het onvolprezen Loving the Alien en je hebt opeens een verdomd verdedigbare plaat.
-
#993. Hé, heb ik 'Equinoxe' niet in mijn lijst staan. *checkt het excelbestand* Ach ja, klaarblijkelijk niet. Tsja, het is zeker een enorm fijne plaat van Jarre. Mysterieuze electronische klanken en aanstekelijke melodiën. Zijn muziek komt op mij wat frivoler en relaxter over dan veel van zijn genregenoten. (Kraftwerk wellicht uitgezonderd). Hoewel 'Equinoxe' echt een sterke plaat is, zou ik het zelfs niet in mijn top 5 van de beste man zetten. Mischien is het dan ook wel logisch dat het niet in mijn lijst staat. Stiekem heeft hij verdomd veel moois uitgebracht.
-
#992 Volgens mij heb ik 'Mass VI' nooit beluisterd. Moet ik eens doen! Ik weet dat ik Amenra tof vind, maar ik ben eigenlijk al weer vergeten wat ik nou precies van hen heb beluisterd.
-
#991. Hier komt de eerste plaat uit mijn top 500 langs. Overheerlijke ietwat barokken muziek. 'Red Queen to Gryphon Three' is een plaat die de middeleeuwen tot leven brengt. Verwacht verder virtuoze composities zonder dat het al te pretentieus overkomt. Eigelijk is Gryphon al met al een soort Yes van de donkere eeuwen. Muziek waarop ik heerlijk wegzweef, alvorens ik met een lans een rivaliserende ridder van zijn paard stoot.
-
#999 U2 is een band die gemeengoed is geworden. Zelfs op zodanig alomvattende wijze dat ik maar mondjesmaat geïntresseerd ben in hun muziek. Het is toch een beetje het vanilleijs onder de rockbands. Alhoewel? Er zit echt geweldig spul bij het jaren 80-werk. De platen rond de eeuwwisseling behoren verder tot het jeugdsentiment. 'Pop' zit tussen deze twee perioden in en is een grote onbekende voor me. Wie weet is het een meesterwerk, maar dan moet ik me er wel toe zetten om die spotify-playbottum aan te tikken. Tsja...
-
#998. Lunatic Soul is het sfeervolle zijproject van Riverside-frontman: Mariusz Duda. Wat minder spierballenprog, wat meer passages die gericht zijn op sfeer. Ja maar wat is er dan zo goed aan de muziek, mijn beste? De sfeer! Jeweetwel, het is muziek die gericht is op een zekere.... euh tja... euh...... sfeer?
-
#997 Of je het nou wil of niet; je kent Madonna. Live to Tell hoorde ik ooit eens op de radio. Een verdomd mooi nummer! Ik heb me nog steeds eens voorgenomen om de rest van het album te beluisteren. Eigenlijk had ik net zo goed het voornemen tijdens nieuwjaar kunnen uiten. Die beloftes breek ik ook altijd.
-
#996 Indiepop-bands als Saybia vind ik vaak wat inwisselbaar, maar ook dikwijls genietbaar. Ook hier tref je zweverige en gevoelige gitaarpartijen aan die gedreven zang ondersteunen. De muziek is authentiek en luistert lekker weg. Niks mis mee!
-
#995 Voorheen was 'Loose' het album waarop ik Nelly Furtado vervelend begon te vinden, maar wellicht stelde ik me - fervent R&B-afwijzer die ik was- gewoon aan. All Good Things (Come to an End) is een prachtsingle, zo ook Say It Right. Furtado heb ik verder altijd wel een sympathieke artiest gevonden.
-
#994 David Bowie goes 80's pop. Door het titelnummer leerde ik Bowie ooit eens kennen. Mijns inziens niet het album dat al zijn kwaliteiten toont. Wel bevat 'Let's Dance' verdomd fijne, verzorgde muziek. Al staat het beste nummer uit die tijd weer op het volgende album. Vervang Without You door het onvolprezen Loving the Alien en je hebt opeens een verdomd verdedigbare plaat.
-
#993. Hé, heb ik 'Equinoxe' niet in mijn lijst staan. *checkt het excelbestand* Ach ja, klaarblijkelijk niet. Tsja, het is zeker een enorm fijne plaat van Jarre. Mysterieuze electronische klanken en aanstekelijke melodiën. Zijn muziek komt op mij wat frivoler en relaxter over dan veel van zijn genregenoten. (Kraftwerk wellicht uitgezonderd). Hoewel 'Equinoxe' echt een sterke plaat is, zou ik het zelfs niet in mijn top 5 van de beste man zetten. Mischien is het dan ook wel logisch dat het niet in mijn lijst staat. Stiekem heeft hij verdomd veel moois uitgebracht.
-
#992 Volgens mij heb ik 'Mass VI' nooit beluisterd. Moet ik eens doen! Ik weet dat ik Amenra tof vind, maar ik ben eigenlijk al weer vergeten wat ik nou precies van hen heb beluisterd.
-
#991. Hier komt de eerste plaat uit mijn top 500 langs. Overheerlijke ietwat barokken muziek. 'Red Queen to Gryphon Three' is een plaat die de middeleeuwen tot leven brengt. Verwacht verder virtuoze composities zonder dat het al te pretentieus overkomt. Eigelijk is Gryphon al met al een soort Yes van de donkere eeuwen. Muziek waarop ik heerlijk wegzweef, alvorens ik met een lans een rivaliserende ridder van zijn paard stoot.
1
geplaatst: 15 augustus 2022, 15:07 uur
Ondertussen toch 3 albums beluisterd. Let's Dance, Lungs en Loose. Niet echt sterke gevoelens - zowel negatief als positief - bij elk van die drie albums. Maar dat is ook maar na één keer luisteren. Ik ga wel trachten van de gelegenheid gebruik te maken om nu en dan wat te luisteren uit de toplijst.
* denotes required fields.