MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic

zoeken in:
Barney Rubble schreef:
een voetbalwedstrijd duurt 90 minuten

Dat klopt niet, er zijn meestal verlengingen. *flies away*

https://southpark-online.nl/assets/images/clips/captain-hindsight.jpg

En holy fucking fuckballs, farmer in the fucking city - wat een nummer. ANOHNI, let je op?

Zeer content met de binnenkomst van Gram Parsons. Absolute legende die schandelijk ontbrak in voorgaande jaren.

En Daft Punk beweegt steeds meer naar de uitgang. Best opvallend, hoewel ik er ook niet van wakker zal liggen.

3/40

Wederom 10 die ik nog nooit heb beluisterd. Wel al gehoord van Massive Attack en Daft Punk, en daarvan een ander album beluisterd. Deze twee zal ik ook eens moeten beluisteren. Voorlopig nog op geen enkel album van deze veertig een stem geplaatst. Sterker nog, voor de aanvang hiervan zelfs geen enkele ervan beluisterd. Ik heb dus wel wat werk voor de boeg, maar wel al enkelen voor de eerste keer ondertussen beluisterd.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Dat klopt niet, er zijn meestal verlengingen. *flies away*

Als je iemand verbeterd, doe het dan goed. Blessuretijd is er zo goed als altijd. Verlengingen alleen bij sommige bekerwedstrijden.

7/40

De enige plaat uit dit rijtje die ook in mijn lijst stond is Gulag Orkestar. Ik had toen dat album uitkwam niet kunnen vermoeden dat het zestien jaar later nog steeds tot mijn favorieten zou behoren. Heerlijke indiefolk met een klezmer twist.

Ik ben één van de schuldigen aan de daling van Prefab Sprout. Als ik een top600 had mogen inleveren had-ie er zeker wel in gestaan. Geweldige popplaat nog steeds. Dat nummer 'Appetite' is me even een partijtje heerlijk.

RTJ3 vind ik denk ik de beste RTJ die er is, in ieder geval mijn meest gedraaide RTJ plaat. Die beat van 'Call Ticketron'. Perfecte balans tussen stoer doen en boos zijn op de wereld.

Protection ook erg goed, al grijp ik toch vaker naar Mezzanine. Nu wel zin om deze weer een paar keer aan te zwengelen, is best een tijdje geleden dat ik 'm voor het laatst in zijn geheel hoorde, het titelnummer komt hier wel regelmatig voorbij.

Daft Punk ook leuk, word nog steeds blij als er een liedje van dit album voorbij komt op de shuffle. Meteen weer even 'Doin' it Right' opgezet.

Op de luisterlijst gaan Depeche Mode (ken alleen de singles van dit album en die zijn tof), Faust (wil ik al langer horen), Sun Ra and His Intergalactic Myth Science Solar Arkestra (wil ik ook al langer horen) en Gram Parsons (lijkt me niet direct iets voor mij, maar zou me wel positief kunnen verrassen).

Mijn topper hier is Massive Attack, met Karmacoma als een van hun beste nummers. Niet zo goed als het debuut, maar wel een hele fijne plaat. Ik ben even kwijt of ik Mezzanine nou ook in mijn top 500 had, zou iig niet misstaan. Door de jaren heen is dit wel echt een favoriete groep van me geworden, in de 90s was dat lang nog niet zo, al vond ik de albums toen ook al wel mooi.

Beirut heeft hier ook een zeer lange houdbaarheid, iets wat ik toen ook niet per se verwacht had. Maar in zijn soort gewoon een hele fijne plaat met gedenkwaardige liedjes. Een moderne klassieker wat mij betreft.

Prefab Sprout zou ik weer eens moeten draaien, maar Appetite en When Love Breaks Down zijn schitterend.

De rest geloof ik wel, album van Daft Punk is toch wel aardig weggezakt. Wel ben ik nog benieuwd naar Faust. Wellicht dat ik die eens opduik als zaaf's topic in 1973 beland is. Voor nu zet ik nog even Beirut op.

Casartelli (moderator)
Met Black Celebration mijn 2e match. Schandalig dat-ie zo laag staat, nog schandaliger dat-ie er vorige keer helemaal niet in stond.

Van de lange houdbaarheid van Beirut heb ik weinig gemerkt. Massive Attack is allicht wel tof, maar bij mij blijft deze juist wat achter bij het debuut, Mezzanine en 100th Window.

Prefab Sprout Ik heb twee andere albums van deze bijzondere band in mijn top 500, waaronder eentje heel hoog. Die hoop ik stiekem nog tegen te komen hier, beetje tegen beter weten in wel want Steve McQueen komt hier op MuMe meestal wel bovendrijven als de meest geliefde plaat van PS. Maar goed, we leven op hoop.

Interessante update. Goeie reminder om Beirut te gaan draaien

Kijk, 2 overeenkomsten deze update! Dus deze 2/10 maakt 4/40 in totaal.

ArthurDZ schreef:
Prefab Sprout Ik heb twee andere albums van deze bijzondere band in mijn top 500, waaronder eentje heel hoog. Die hoop ik stiekem nog tegen te komen hier, beetje tegen beter weten in wel want Steve McQueen komt hier op MuMe meestal wel bovendrijven als de meest geliefde plaat van PS. Maar goed, we leven op hoop.

Dat album over de comeback van de beroemde Amerikaanse basketballer?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Dat album over de comeback van de beroemde Amerikaanse basketballer?

Ik zeg niet ja, ik zeg niet nee. Integendeel!

Hele mooie binnenkomer van ABBA! En een opvallende terugval van ATCQ.

Mooi (en terecht) dat Once Upon a Time in the West terug is trouwens.

5/50

Casartelli (moderator)
Leuk om Thunder and Consolation in de lijst te hebben, dat is mijn 3e match. Als een van de noteringen maar hoog genoeg is, lukt het kennelijk ook nog met twee lijstjes.

In die andere updates herkende ik doorgaans op zijn minst alle namen die ik niet beter kende wel als 'een of ander MuMe-stokpaardje', maar van Tom Zé had ik echt nog nooit gehoord.

Yes, Thunder & Consolation heeft het gered! Niet echt breed gedragen nog
Maar wat niet is kan nog komen.

7/50

Nog steeds 3/50. Black Celebration en ...Nothing Like the Sun zijn wel uitstekende plaatjes die mijn lijst net niet gehaald hebben.
Momenteel toch ook 11 van de 50 die ik nog nooit gehoord heb, dus er is nog werk aan de winkel.

Sleeping Beauty

Vreemd dat Aquemini niet in m'n lijst staat, dat is een foutje. Mijn excuses aan de fans.

Slechts één overeenkomst bij de laatste 20 albums. Ach, dat kan alleen maar betekenen dat de rest verderop in de lijst pas voorbij komt..

Met Run The Jewels, Outkast en ATCQ mijn eerste drie matches ook aanwezig. Van alle drie de acts niet eens mijn favoriete albums, benieuwd of die ook nog voorbij komen. Van de laatste tien vind ik MF DOOM z'n Operation Doomsday ook vet, maar heeft m'n lijst niet gehaald.

Nadat ik eerder een beetje een wazige, maar vermakelijke trip heb beleefd met Gryphon, totaal tureluurs werd van Aphex Twin en supernerveus van The Jazz Composer's Orchestra, heb ik gisterenavond voor het eerst dat album van Daft Punk in z'n geheel beluisterd. Naast Get Lucky kende ik er niets van. Het was een duidelijk geval van hit or miss deze plaat. Zo'n track als The Game Of Love kan ik echt niks mee, maar het daaropvolgende Giorgio By Moroder vond ik juist super. Al met al wel ok, maar misschien toch eens de oudere platen checken, die oude hitsingles vond ik vroeger wel tof.

Van de meest recente tien albums die gedropt zijn in de uitslag ga ik denk ik op albumniveau kennismaken met Ennio Morricone. Op basis van wat ik ken, hoge verwachtingen van.

Tom Zé & Dr. Octagon in de lijst.

7/50

Operation Doomsday heb ik enkele maanden geleden pas leren kennen - na het maken van de lijst - en zou nu zonder twijfel in mijn toplijst staan. Echt een ziekelijk goed album. Aquemini ook onlangs pas leren kennen, en dat vind ik ook een heel sterk album, al weet ik niet of-ie in mijn top500 zou komen (maar nu net komt SpottieOttieDopaliscious voorbij en begin ik te twijfelen ).

Dr. Octagon staat hier ook op 4*, maar die is wel een beetje in mijn geheugen weggezakt moet ik bekennen. Daarom heb ik 'm ook niet opgenomen in mijn eigen lijst. Tijd om eens af te stoffen misschien.

ATCQ natuurlijk geweldig, maar deze heb ik 'maar' op 3,5* staan, maar als ik 'm in deze lijst tegenkom moet ik 'm misschien toch eens herkansen.

Ennio Morricone ken ik vooral van de film, denk niet dat ik de score ooit helemaal van begin tot einde gehoord heb. Mijn interesse daarin is ook niet al te hoog. Wel Tom Zé aan mijn luisterlijst toegevoegd (en ATCQ in het kader van: had ik zoveel ongelijk met mijn lage cijfer?)

Nr.4 schreef:
dat album van Daft Punk […] Het was een duidelijk geval van hit or miss deze plaat.

Zekers. Met als absolute hoogtepunt Doin’ It Right.

Geen enkele overeenkomst met de laatste 20 platen, maar daar staat zeker weer wat interessants tussen!

Van Beirut vind ik het bekendste (wat ben ik toch een mainstream-boy) album gelijk hun beste, deze mag er echter ook absoluut wezen hoor. Ook mooie platen van Gram Parsons, Faust, The Shins en Morricone - in een top 500 hadden ze misschien wel een plaatsje gekregen.

Zeker benieuwd naar Prefab Sprout, Sun Ra, Faust (gewoon, nog eens doordringender luisteren!), Dr. Octagon, Tom Zé, DOOM en OutKast.

Al 12 overeenkomsten en veel platen waarvan ik veel meer had verwacht. Steve McQueen van Prefab Sprout lijkt me toch een 80s Sophisti-pop klassieker (2x genoemd ) en Random Access Memories wint bij RYM jaar na jaar aan populariteit terwijl het hier bergaf gaat.
En dan de blauwe van Weezer, van die zou ik hier top 100 verwachten.

XO en Sweetheart of the Rodeo hadden in mijn lijst moeten staan.

New Model Army en C'era Una Volta neem ik mee als luistertips.

Teunnis schreef:
(quote)

Zekers. Met als absolute hoogtepunt Doin’ It Right.

Voor mij gaat het tussen Touch, Within en The Game of Love. Giorgio By Moroder blijft ook erg tof. Van de singles vind ik Doin' It Right wel de leukste.

Hoop hip-hop in de nieuwe update! Ben vooral benieuwd naar de albums van ATCQ en Dr. Octagon, wat ik van beide albums ken is erg goed.

Tom Zé is wel een verrassende naam. Ik ken wel een paar andere albums van hem, maar die vond ik niet heel overtuigend (maar ook zeker niet verkeerd). Deze gaat zeker op de luisterlijst.

Albums van The Shins vind ik wel een verrassende re-entry. Was er destijds verslaafd aan, maar ben er inmiddels al heel lang op uitgeluisterd. Misschien komt er nog eens een persoonlijke revival, maar daarvoor voelt het nu nog te vroeg.

herman schreef:

Albums van The Shins vind ik wel een verrassende re-entry. Was er destijds verslaafd aan, maar ben er inmiddels al heel lang op uitgeluisterd. Misschien komt er nog eens een persoonlijke revival, maar daarvoor voelt het nu nog te vroeg.

Hun eerste 2 platen kan ik blijven beluisteren, jammer genoeg haalden ze daarna nooit meer dat niveau.
Ik hoop dat het debuut nog gaat passeren, dat kan haast niet anders...

Weer 10 albums die ik niet ken, niet op gestemd en niet beluisterd, net zoals de andere veertig die eerder al verschenen. Heel wat hip hop tussen deze keer. Daarvan moet ik er nog heel wat luisteren, al heb ik wel het gevoel dat er bepaalde hip hop is die ik goed kan smaken.

Laatste tijd vrij veel Braziliaanse albums beluisterd. Maar van Tom Zé heb ik nog nooit gehoord. Bewijst misschien goed, wat voor goeds er in dat land eigenlijk wel niet is gemaakt. Onderschat muziekland. Ook dat wil ik wel eens uitproberen.

Ennio Morricone moet ik ook eens luisteren, de film al gezien en de muziek daarvan is inderdaad fenomenaal en legendarisch, maar als album nog niet beluisterd.

Keiiith

Score tot nu 1/150 met MF Doom die ondanks zijn dood toch laag staat, maar wel mooi dat die binnenkomt. Overigens als ik een top 500 had gemaakt vele albums die de schifting meer dan zeker hadden gemaakt (Faust, dr. Octagon, Shins).
En Sleeping Beauty had ik eigenlijk nu al in mijn top 150 moeten zetten, helemaal vergeten. Een van de beste jazz-albums die ik ken.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:31 uur

geplaatst: vandaag om 11:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.