MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic

zoeken in:
Maar liefst 3x raak waaronder met PSB ook eentje uit mijn Top 10 (10)!

26/260 op 500 albums.
Één op tien!

Blowout Comb! Vet!

Schaduwland had ook in mijn lijst moeten staan

Zack
15/260......U2 en Bowie erbij !

De laatste rijtjes behoorlijk wat hits erbij. Sta nu op 29/260 op 500

Blij dat Isn't Anything nieuw binnenkomt en natuurlijk zeer gelukkig met Basinski, maar ook leuk bijvoorbeeld dat Tomorrow's Harvest erin staat waar ik zelf dan weer niet op gestemd heb.

Als mijn administratie klopt, dan zijn er tot en met vandaag 57 albums voorbijgekomen die ik nog niet kende. 55 heb ik er inmiddels beluisterd. De betere (alle 4*):
* Ka - Descendants of Cain (2020)
* Matana Roberts - Coin Coin Chapter Four: Memphis (2019)
* Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
* Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990)
* R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages (2020)
* UA - Sun (2004)
* Wolf Alice - My Love Is Cool (2015)

tot nog toe drie onvoldoendes, dus dat valt me nog mee.

Zack
madmadder schreef:
.......maar ook leuk bijvoorbeeld dat Tomorrow's Harvest erin staat waar ik zelf dan weer niet op gestemd heb.
Had bij mij zeker Top 50 gehaald , maar daar koop je niks voor nu....

cosmic kid (moderator)
Over de laatste twee updates 1 voltreffer, U2. In tegenstelling tot deel II viel Use Your Illusion I net buiten mijn Top 250.

16/260

Brunniepoo schreef:
Als mijn administratie klopt, dan zijn er tot en met vandaag 57 albums voorbijgekomen die ik nog niet kende. 55 heb ik er inmiddels beluisterd. De betere (alle 4*):
* Ka - Descendants of Cain (2020)
* Matana Roberts - Coin Coin Chapter Four: Memphis (2019)
* Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
* Prefab Sprout - Jordan: The Comeback (1990)
* R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages (2020)
* UA - Sun (2004)
* Wolf Alice - My Love Is Cool (2015)

tot nog toe drie onvoldoendes, dus dat valt me nog mee.

Potdorie. Dat luisteren van al die albums doe je goed. Ik probeer er per update 1 onbekende te luisteren, maar loop echt ver achter. Die Zotte Morgen van Zjef Vanuytsel was m'n ontdekking tot nu toe. Verder de laatste dagen geluisterd naar albums van Creedence Clearwater Revival (Willy and the Poor Boys) en Charles Mingus (Blues & Roots). Mingus vond ik wel goed, ga ik meer luisteren.

Overigens ben ik wel benieuwd wat je onvoldoendes zijn Brunniepoo.

Nr.4 schreef:
(quote)

Potdorie. Dat luisteren van al die albums doe je goed. Ik probeer er per update 1 onbekende te luisteren, maar loop echt ver achter. Die Zotte Morgen van Zjef Vanuytsel was m'n ontdekking tot nu toe. Verder de laatste dagen geluisterd naar albums van Creedence Clearwater Revival (Willy and the Poor Boys) en Charles Mingus (Blues & Roots). Mingus vond ik wel goed, ga ik meer luisteren.

Overigens ben ik wel benieuwd wat je onvoldoendes zijn Brunniepoo.

De Zotte Morgen zal bij mij ook zeker 4* scoren, ware het niet dat het album niet op Spotify of YouTube staat en ik het dus nog niet heb gehoord.

Onvoldoendes: Soundgarden (2*), Daughters en Interpol (2,5*).

Vooralsnog 29/500 hier.

TornadoEF5 schreef:
Clube da Esquina heb ik NA de deadline voor het eerst beluisterd, maar dat vond ik echt goed. Terecht en tof dat die in de uitslag staat. Leuk dat de Braziliaanse albums hun aandacht krijgen. Er is nog een ander Braziliaans album dat ik erg goed vind, maar helaas na de deadline geluisterd want die zou eigenlijk mijn lijst nu wel halen. Maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Ben wel benieuwd welke dat is.

Tot nu toe hebben we in ieder geval deze gehad:

766. Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972)
804. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015)
843. Jorge Ben - Fôrça Bruta (1970)
851. Gal Costa - Gal Costa (1969)
957. Tom Zé - Estudando O Samba (1976)

De plaat van Tom Zé kende ik nog niet, maar bleek een mooie ontdekking. Daarom wel benieuwd wat er hier nog meer langs gaat komen. Het album van Elza staat op de luisterlijst. De andere albums zijn allemaal goed, maar vooralsnog stond alleen Clube da Esquina in mijn top 500.

En met Boetiek9999 Tujiko Noriko - Hard Ni Sasete (Make Me Hard) (2002) er blijkbaar ingestemd. Tof om een Japans album te zien. Het album is erg glitchy, en liefhebbers van Björk zouden dit ook wel moeten kunnen smaken, maar het is nog net ietsje ontoegankelijker dan Björk. Zeer bevreemdend maar adembenemend mooi album. Raad ik dus zeker en vast aan.

Onbekende naam voor mij, maar de omschrijving (ook bij het album zelf) maakt nieuwsgierig. Op mijn luisterlijstje gezet.

Pff, wat komt er toch een hoop langs dat ik (weer) eens zou moeten luisteren. Trust Us is ook weer zo'n plaat.

Casartelli (moderator)
New Adventures in Hi-Fi was de plaat voor wijsneuzen die meenden dat R.E.M. in de tweede helft van de jaren '90 nog steeds erg relevant was (check). Het hitalbum van Joe Jackson is een tweede match, terwijl The Human League en Motorpsycho verdere kleur aan de update geven.

29/270

Dankzij ome Joe blijf ik één op tien lopen. Verder een aantal zeer aardige platen welke misschien een volgende keer er wel in staan (Dare bv) en deze van Jarrett staat wel op een "deze moet ik toch eens checken" lijstje.

27/270 op 500 albums.

Wel grappig dat ik nu plots meer albums in de lijst zie waar ik op stemde. Ik heb er lang op moeten wachten, maar liefst 17 updates. Maar bij de laatste 10 updates nu toch 8 keer mijn naam bij een album gezien.

8/270

De liedjes van You Made Me Realise zijn trouwens op Spotify te vinden op de verzamelalbum https://open.spotify.com/album/3OKQrIvUbcJN9kcFLmycsk?si=zYLOo6DXTX2wcYLzdLAAlQ

Daar vind je echt natuurlijk ook alle andere tracks van de andere EP's in terug. Deze had ik trouwens niet verwacht.

Zack
4 erbij maar liefst....nu 19/270.

chevy93 schreef:
Pff, wat komt er toch een hoop langs dat ik (weer) eens zou moeten luisteren. Trust Us is ook weer zo'n plaat.

Wat jij zegt. Jarrett, Baker, Motorpsycho en Katatonia gaan sowieso in de rotatie hier

Trust Us . Heeft ooit zelfs eens in mijn top 10 gestaan.

Met name Vortex Surfer is tezamen met Starless toch wel zo'n beetje het 8ste (muzikale) wereldwonder.

33/270

Zo, het allemaal wat minder gevolgd de laatste dagen, zie je zulke updates verschijnen. I See a Darkness en You're Living All Over Me hadden zomaar in m'n eigen top 250 kunnen staan (maar dan zouden er weer twee andere prachtplaten moeten verdwijnen natuurlijk), All Things Must Pass heeft dat potentieel zeker ook.

Clube da Esquina heb ik begin dit jaar 'ns beluisterd, maar ik moet me er nog wat in verdiepen; erg interessante plaat, zoals wel meer uit Brazilië. Verder boeiend werk van The Veils, 16 Horsepower, Trentemøller, Boards of Canada, Vangelis, Wilco, Low, Jan Swerts, Daughters, Digable Planets, Cocteau Twins, Keef Baker en Keith Jarrett. Een klassieker van Death, en goeie albums van Bowie en Elbow.

Tujiko Noriko heb ik ook aan het lijstje toegevoegd, met subcategorie "me compleet onbekend, maar wel intrigerend".

En als klap op de vuurpijl.. Motorpsycho!

cosmic kid (moderator)
En we sprokkelen door met R.E.M.'s New Adventures In Hi-Fi. Joe Jackson staat ook in de kast en soms in de cd speler maar op de bekende nummers na, wil dat album nog niet echt landen.

17/270

Keef Baker mij onbekend, maar als Coma Cat iets goed vindt, kan ik het meestal ook wel smaken. Opvallende plaat trouwens; op spotify <1000 luisteraars, op RYM net 30 stemmen, maar op MuMe toch al 85 stemmen vergaard. Een local hero lijkt het dus. Eerste nummer, Bingo Hall Murders, staat nu op en dat klinkt in ieder geval goed!

chevy93 schreef:

Vanavond de eerste cd weer eens gedraaid, blijft erg goed. Al is Vortex Surfer voor mij een beetje uitgewerkt inmiddels.

Ook in het laatste blokje weer verschillende namen waar ik nog nooit van gehoord heb. Dan denk je veel muziek te kennen. Maar goed om weer tips op te doen natuurlijk.

Aardig rijtje weer met daarin 2 overeenkomsten. 2x uit mijn Top 100 zelfs!

29/280 op 500 albums

Mooi dat de grote klassieker van Billie Holiday weer terug is. En hoe is deze klassieker van The Byrds nu pas voor het eerst in de lijst?

46/280

3 overeenkomsten met Het Goede Doel, ABC en Placebo, (nog) net geen 20% momenteel

54/280

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Aardig rijtje weer met daarin 2 overeenkomsten
Dezelfde 2 overeenkomsten hier, al zijn beide bij mij dan geen Top 100. The Notorious Byrd Brothers (inderdaad: hoe dan pas voor het eerst?) en in iets mindere mate In Sides en Without You I'm Nothing versterken de indruk van een heel aardig rijtje.

31/280

Film Pegasus schreef:
Ook in het laatste blokje weer verschillende namen waar ik nog nooit van gehoord heb. Dan denk je veel muziek te kennen. Maar goed om weer tips op te doen natuurlijk.

Dat is zeker geen schande. Ik ben ook veel met muziek bezig. En er zijn nog enorm grote "cultuurgaten" die ik heb, daar ben ik zeker van overtuigd. Maar er is zodanig veel muziek dat je soms keuzes moet maken wat te beluisteren en waarop te focussen wat er nog steeds voor zorgt dat ik heel wat klassiekers nog niet heb beluisterd. Mocht ik enkel klassiekers luisteren, dan zou ik al de andere muziek voor een hele tijd moeten opgeven, zeker als ik de klassiekers wil leren kennen. Er is ook maar een limiet op de hoeveelheid "nieuwe muziek" die ik kan "verwerken" en meerdere luisterbeurten zijn soms/vaak wel nodig. Na één keer begrijp je zeker nog niet alles.

Waar ik bij films eerder het gevoel heb dat er wel een "plafond" is [hoewel er ook heel veel obscure films zijn], is dat bij muziek niet echt het geval. Je ziet ook veel meer consensus bij de filmtoplijsten. Of je nu op IMDb, reddit, moviemeter of letterboxd gaat, dezelfde films keren vaak terug. Bij muziek is er al een gigantisch verschil vaak tussen hier en RYM of wat de mensen thuis luisteren en radio's opleggen. Muzieksmaken zijn ook veel diverser vind ik dan filmsmaak. Niet dat dat bij films niet zo kan zijn, maar het is gewoon nog meer aanwezig bij muziek.

Er zijn ook zoveel niches in de muziek, en er wordt gigantisch veel uitgebracht. Het is ook niet zo dat er in deze lijst allemaal klassiekers staan, in deze fase vaak meer genreklassiekers. Er is nu ook veel ruimte voor de nichefavorieten, en er komen albums langs die redelijk breed gedragen zijn maar bij niemand echt hoog scoren.

Die nichefavorieten zijn wat mij betreft trouwens wel wat zo'n lijst zo leuk maakt, en daar haal ik ook de meest interessante tips uit.

Inderdaad, eens met Coma Cat. In de lagere regionen komen er vooral goede instapalbums langs voor als je je horizon nog verder wil verbreden en een begin wil maken met het leren kennen van nieuwe (sub)genres. Ik zit inmiddels al aan 50+ uur nog te luisteren albums (en dan ken ik voor mijn gevoel al heel wat van wat er tot nu toe voorbij is gekomen).

Bij mij zijn het ondertussen al meer dan 80 - van de laatste update Orbital en Billie Holiday eraan toegevoegd (al ben ik al vertrouwd met de muziek van Billie). Geweldig dat Deafheaven in de lijst staat ook!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.