MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #3 - Discussietopic

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Van Der Graaf Generator levert een mooie nieuwkomer in de lijst. De al gememoreerde Pet Shop Boys maakt een behoorlijk deel van het verlies uit de vorige editie weer goed.

38/320

Zomaar 4 erbij. Nice

cosmic kid (moderator)
Twee updates, drie doelpunten (Carole King, Jeff Buckley, Eagles)

34/320

Lekker gevarieerde update met o.a. 3 megaklassiekers uit de 70's en een obscure Braziliaanse avant-folkplaat.

Liefhebbers van Paêbirú kunnen vast ook wel uit de voeten met Milagre Dos Peixes van Milton Nascimento. Een stuk meer gericht op jazz en experiment dan zijn platen ervoor.

Met de Eminem Show, die ik onlangs weer wat beter ben gaan waarderen, inmiddels 18 matches. Ook nog een paar oude platen voor het eerst geluisterd uit de lijst, waaruit blijkt dat ik tegen mijn verwachtingen in meer plezier haalde uit een oude Ret Hot Chili Peppers plaat dan een John Lennon album. Zo zie je maar.

Paêbirú

Deze van Tindersticks, Buckley en Van der Graaf Generator stonden randje 500 bij mij en hadden eigenlijk ook wel in gemogen. Maar van Buckley en Van der Graaf generator zijn dit beide niet eens platen die voor mij tot de top 3 van hun catalogus hoort. Oftewel, class acts allebei

Ik heb dit keer niet meegespeeld, maar haal opvallend veel tips uit de eindlijst. Met name metal, hiphop, jazz, wereld, folk en avantgarde (zei ik nou echt jazz? Ja, ik zei echt jazz). Zo'n beetje alle rockalbums die langs komen ken ik eigenlijk al, met uitzondering dan van de nodige progmeuk. Fijn trouwens dat die altijd van mijlenver te herkennen zijn aan de albumhoezen, kan gewoon doorscrollen zonder verder te lezen

aerobag schreef:
Paêbirú

Aanradertje, zeker?

Heb 'm toegevoegd aan het uitpuilende lijstje. Heb een flauw vermoeden dat het wel iets voor mij is. Verder toffe updates weer!

AOVV schreef:
(quote)

Aanradertje, zeker?

Heb 'm toegevoegd aan het uitpuilende lijstje. Heb een flauw vermoeden dat het wel iets voor mij is. Verder toffe updates weer!

Als het idee van een drug-fueled psychedelische folk trip, opgenomen diep in de amazone, je aanspreekt... dan is het zeker een aanrader!

Spicy detail; Het is een tijdje lang een verborgen parel geweest, want in 1975 is door een overstroming de studio waar deze plaat opgenomen vernietigd, en zijn er maar een spaarzame aantal originele kopieën beschikbaar bleven. Tijdje terug is er een re-issue uitgekomen.

Grappig dat deze van The Waterboys ook na al die jaren nog op zoveel steun kan rekenen. En ik had Fuck Buttons wel bij herman verwacht.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Grappig dat deze van The Waterboys ook na al die jaren nog op zoveel steun kan rekenen.
Fraaie plaat, ik zie hem ooit ook nog wel eens mijn lijst halen. Die kans is bij deze van Kate Bush wel een beetje verkeken, maar Aerial heeft ook zeker zijn momenten. Met wel stevige matches voor Pet Shop Boys en The Gathering bewaarde deze update het beste tot het laatst.

40/330

Potdulleme weer drie er bij. The Gathering, PSB en die nog steeds schitterende Waterboys zorgden daarvoor.

Meer Kate Bush in mijn lijst sluit ik niet uit maar dat zal deze niet zijn.

39/330 op 500 albums

Die PSB lijkt wel hofleverancier. Moek eens serieus beluisteren. Allemaal

EttaJamesBrown schreef:
Die PSB lijkt wel hofleverancier. Moek eens serieus beluisteren. Allemaal

Dat laatste is sowieso een zeer goed idee maar ik verwacht er niet veel meer (nu 3 gehad). De prijsalbums zijn over het algemeen al voorbij gekomen. Wellicht dat het debuut en/of Introspective nog een kans maakt.

Shiina Ringo kende ik nog niet, althans toch geen album beluisterd, naam was me wel al eens voorbijgekomen en ik wou het zeker eens verkennen. Verrassend dat het hier voorbijkomt, zal ik eens moeten opleggen.

qp van Ichiko Aoba uiteraard een goed album. Liefhebbers van 0 zullen het wel kunnen smaken.

Shiina die zomaar even binnenkomt in de lijst. Unieke popplaat. Ook heel erg blij met alle Braziliaanse aanwinsten, naast mijn eigen liefde voor die albums maakt het de lijst ook echt een stuk diverser.

TornadoEF5 schreef:
Shiina Ringo kende ik nog niet, althans toch geen album beluisterd, naam was me wel al eens voorbijgekomen en ik wou het zeker eens verkennen. Verrassend dat het hier voorbijkomt, zal ik eens moeten opleggen.

Die moet jou zeker wel gaan smaken denk ik!

Van Shiina heb ik trouwens altijd het gevoel gehad dat als ze Engelstalig had gezongen, ze velemalen populairder/bekender was geweest. Niveautje Björk misschien zelfs wel. De creativiteit zit er wel namelijk

Pet Shop Boys moet ik ook eens wat meer van luisteren, ken eigenlijk alleen een later album (wat wel heel leuk is). En ook Sarathy Korwar is toegevoegd aan de luisterlijst, werd ook wel eens tijd na de toffe singles die hij al een aantal jaar uitbrengt.

Verder leuk om Construção langs te zien komen, die heb ik dit of vorig jaar wat herontdekt. Zo ontzettend goed, zeker het titelnummer. Ook opvallend hoe laag Seven Swans staat; voor mij de kennismaking met Sufjan en eigenlijk vind ik alleen Carrie and Lowell beter. Illinois zal hier wel in de top 100 staan, verwacht ik.

chevy93 schreef:
En ik had Fuck Buttons wel bij herman verwacht.

Het is een van de 454 albums die bij mij 4,5* of hoger scoort en met een top 500 zou je hem dan inderdaad wel mogen verwachten.

Nu laat ik ook wel meewegen hoe vaak ik albums draai en kan het zomaar zijn dat er 50/60 4*-albums zijn die Fuck Buttons zo nog voorbij zijn gestoken.

herman schreef:
Pet Shop Boys moet ik ook eens wat meer van luisteren, ken eigenlijk alleen een later album (wat wel heel leuk is).

Alles van de periode 1986-1990 is wat mij betreft essentieel. Dat zijn 4 studioalbums, plus de eerste disco compilatie

Mooie stijging van Desperado.

En Unhalfbricking ook erg mooi als re-entry.

chevy93 schreef:
Mooie stijging van Desperado.

Doch wel een jammerlijke daling van herman van Primal Scream.

chevy93 schreef:
En Unhalfbricking ook erg mooi als re-entry.

Inderdaad, de jaarspelletjes van zaaf en de Jordy's hebben hen vermoedelijk opnieuw onder de aandacht gebracht. En terecht, een van de beste bands uit die tijd!

En hop hop hop ik kan weer drie overeenkomsten aan mijn inmiddels flinke lijst toevoegen. DM, Mercury Rev en het sterke debuut van a-ha.

De 1 op 10 doelstelling kan voorlopig wel even losgelaten worden

42/340 op 500 albums

GrafGantz schreef:
(quote)

Alles van de periode 1986-1990 is wat mij betreft essentieel. Dat zijn 4 studioalbums, plus de eerste disco compilatie

En het beste studio-album kwam precies daarna

vigil schreef:
(quote)

En het beste studio-album kwam precies daarna

Ja, ik weet dat dat album zo z'n fans heeft, maar voor mij is die nu net een stapje terug. Mijn oprechte excuses

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
En hop hop hop ik kan weer drie overeenkomsten aan mijn inmiddels flinke lijst toevoegen.
Gefeliciteerd, je hebt me bijgehaald. Ik voeg er met Ultra en Sounds of Silence (vergéét die Beatles) twee matches aan toe. Het debuut van a-ha is inderdaad sterk, maar ik heb me bij hen toch tot een andere beperkt. Ook bij Mercury Rev en Fairport Convention blijven deze in de runner-upsectie hangen.

42/340

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Ja, ik weet dat dat album zo z'n fans heeft, maar voor mij is die nu net een stapje terug. Mijn oprechte excuses
Voor mij is het album met zes overdadig uitgesponnen nummers waarvan alle singles een betere ingekorte versie hebben dan weer het lelijke eendje van de eerste vijf. Ook mijn oprechte excuses.

Casartelli schreef:
overdadig uitgesponnen nummers waarvan alle singles een betere ingekorte versie hebben

Het is te merken dat je veel minder prog-georiënteerd bent dan vroeger

Casartelli (moderator)
GrafGantz schreef:
Het is te merken dat je veel minder prog-georiënteerd bent dan vroeger
De reactie die je wist dat zou komen

Casartelli schreef:
(quote)
De reactie die je wist dat zou komen

Het was in elk geval als compliment bedoeld

Agalloch. Dope. En hoezo heb ik Wish niet opgenomen in m'n top 246? Erg vreemd is dat.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:23 uur

geplaatst: vandaag om 19:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.