MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
WVTRVE schreef:
Ik zweer je Sven is ons gewoon aan het trollen nu.

Huh hoezo?

Haha, nee, dit is alles bij elkaar nou gewoon precies wat McSavah Svencore noemt

https://svenkay.files.wordpress.com/2024/02/top-100-2.png

2. Hijokaidan – Modern (van Modern, 1989)
Vorige notering: 1 (⇩-1)

Niet op Spotify (maar tegenwoordig wel in vier delen op Bandcamp)

Wat moet ik nog zeggen over Modern? Vorige keer al was mijn stukje bij dit album/nummer een verzamelde werken, want ik had ook toen al ellenlange berichten bij het album geplaatst én een liefdevol gedetailleerde tekening van de albumhoes gemaakt in Paint en deze heb ik toen allemaal integraal geplaatst om maar te zeggen, “kijk eens hoeveel ik van Modern hou”. Het voelt bijna als een zwaktebod om dit weer te doen, maar tegelijkertijd heb ik (oh teleurstelling?) geen frisse perspectieven om te delen. Modern was tien jaar geleden al het absolute hoogtepunt in de geschiedenis van de harsh noise – episch, gierend, dynamisch, groots, harsh – en dat is het gewoon nog steeds. Hoewel het niet bepaald een makkelijk instapplaatje is (daarvoor is het, met zijn 74 minuten speeltijd en het iele gegil van Junko en de gemeenschappelijke, screechende tyfusherrie die de rest onophoudelijk, onvermoeibaar maakt), is Modern wel het beste wat je in harsh noise kunt vinden en wil je dus kennismaken met het genre dan kun je jezelf eigenlijk geen groter plezier doen dan deze perfecte gier-/ruis-/kletter-/suis-/bulderplaat eens te draaien. Overigens bestond Modern altijd en begrijpelijk alleen op CD (met zijn 74 minuten is deze track daar immers voor gemaakt) en is het ergens natuurlijk onlogisch dit beest voor een vinylrelease in stukjes te hakken, maar in 2021 deed Urashima dat wel en sinds dat jaar bestaat Modern dus tóch ook op vinyl. En dat is toch leuk, want met dat gigantische artwork en die twee plakken zwaar vinyl is het wel een supermooie editie die eer doet aan de kwaliteit en status van het album. Dankzij deze vinyleditie is het album nu ook voor het eerst ergens officieel te streamen, want hoewel Modern nog steeds niet op Spotify staat kun je het album nu wel in zijn volledigheid beluisteren op de Bandcamp van Urashima.

En natuurlijk de playlist (exclusief Ikkyu, Hanatarash, Elysia Crampton, UFO Or Die, Jim O'Rourke, Psycodrama, David Wise, ryo + Miku, The Cherry Point, Saori@destiny, The Gerogerigegege, Bakans, Sines, Elite Gymnastics, DJ Tekkeño, Joanna Newsom, 放射性Hi5, Palace, Satoko Fujii, 虚拟梦想广场 en Hijokaidan; en met onjuiste versies van The Walk en Hyper-ballad).

Ik probeerde te luisteren, maar er is een probleem met mijn geluidsinstallatie. Gek genoeg alleen bij dit nummer.

dix
WVTRVE schreef:
Ik zweer je Sven is ons gewoon aan het trollen nu.

Morgen Taylor Swift op 1

WVTRVE
Arrie schreef:
(quote)

Huh hoezo?

Check die videoclip dan, krijg er Villa Achterwerk flashbacks van

Modern, lekker zondags plaatje

Ik luister nu voor het eerst in mijn leven Modern (nadat ie al jaren op mijn luisterlijst stond, maar ik ben niet zo'n fan van via youtube luisteren en zo), dit gaat hard man. Ik ben benieuwd of ik er over een uur nog steeds zo over denk.

WVTRVE schreef:
(quote)

Check die videoclip dan, krijg er Villa Achterwerk flashbacks van

Ach ja, het clipje. Past er wel prima bij natuurlijk en verder is het een top 100 muziekjes, geen top 100 clipjes.

En wat betreft het muziekje is het wat mij betreft een heerlijke banger. Typisch voskat-muziekje ook.

FAKKING.GEWELDIG.

POTENTIEEL TOP 10-MATERIAAL.

Arrie schreef:
(quote)

Ach ja, het clipje. Past er wel prima bij natuurlijk en verder is het een top 100 muziekjes, geen top 100 clipjes.

En wat betreft het muziekje is het wat mij betreft een heerlijke banger. Typisch voskat-muziekje ook.

Ik moest door een doolhof van quote-linkjes mijn weg vinden naar de oorsprong van dit debat...
Voor de zekerheid: gaat het om Himera? Want daar ben ik inderdaad fan van.

exsxesven schreef:
(afbeelding)

3. Himera – You Make It Look So Easy (single, 2021; van Sharing Secrets, 2022)
Vorige notering: geen (nummer bestond nog niet)
(embed)
Hier op Spotify

Himera is voor mij een redelijk recente liefde - in 2021 maakte ik voor het eerste kennis met deze van oorsprong Litouwse maar in Nederland woonachtige artiest dankzij de EP Making Friends, waarvan het nummer It’s U (Pearl Version) met gemak één van mijn favoriete nummers van het jaar was.

It's U (Pearl Version) mijn lief.

Goed stukje dat je geschreven hebt! Perfecte samenvatting van Himera en alles waar ie voor staat. Hoe ben je Himera überhaupt tegengekomen? (Voor mij was het redelijk onvermijdelijk omdat ik best diep in de PC Music krochten zit. (Ben nog steeds verbolgen trouwens dat ik net te laat MuMe forummer werd om serieus aan de PC Music ladder mee te doen ))

voskat schreef:
(quote)

Ik moest door een doolhof van quote-linkjes mijn weg vinden naar de oorsprong van dit debat...
Voor de zekerheid: gaat het om Himera? Want daar ben ik inderdaad fan van.

Daar doelde ik inderdaad op.

Misschien is het een reactie op iets te intensief met deze site bezig zijn tijdens het stukjes schrijven voor dit topic, misschien is het gewoon het gevolg van een nieuwe functie op mijn werk, maar mijn MuMe-gebruik is de laatste weken compleet ingestort. Niet per se erg, maar je hoort hier dus ook weinig van me.

Ik ben je lijst langzaam aan het verteren. Ik ga ook nog het nodige bijluisteren, je hoort zeker nog wel van me. In de tussentijd heb ik (digitaal) een verzamelingetje albums aangelegd die ik via dit topic op het spoor ben gekomen. O.a. de mixtape van Eartheater (iedereen die Phoenix tof vond moet die echt ook even checken), Long Live van The Chariot (wat een heerlijk avontuurlijke hardcore) en A River Ain't Too Much To Love van Smog (was ik eerder gewoon nog niet aan toegekomen, prachtpraat uiteraard). Verder heeft je lijst me aangespoord weer eens wat nieuws van Envy te checken, A Dead Sinking Story in dit geval, erg goed ook. Een van de gaafste ontdekkingen op het albumfront blijft intussen I Want to Be There van Sadness.

Binnenkort ga ik onder andere de platen van UA en Full of Hell nog checken, daar ben ik erg benieuwd naar. En die van Liturgy, haar laatste vind ik er goed, benieuwd wat ik op H.A.Q.Q. dan ga aantreffen.
hoi123 schreef:
Prachtlijst dus, en de gepassioneerde en accurate stukjes hielpen goed mee. Bedankt, Niels!

Dank nog voor het meeluisteren en -lezen! En leuk dat je La Quiete ook zo kunt waarderen, trouwens.

niels94, lobi, lekker rustig aan doen, ik vind het al supertof dat je volgt, geldt voor iedereen trouwens. Het maken van de top 100 en het stukjes schrijven was meer (zoals ik in mijn openingspost ook al zei) een persoonlijk expressief project waarin ik vooral genoot van ermee bezig zijn en zeer zeker het weer wat uitgebreider onder woorden van brengen van waarom ik dingen nou zo geweldig vind, maar het voelt zeker completer dankzij het delen. Ik heb niet per sé altijd de behoefte om alles wat ik doe de wereld in te katapulteren, maar het delen van je top 100 in dit topic geeft toch een extra dimensie aan zo'n reis en het collectief ervaren van muziek en delen van die ervaringen is ook gewoon heel erg lekker (en voor velen van ons een reden om plekken als MuMe op te zoeken). Fijn dat je er wat pareltjes uit hebt kunnen slepen, haha, ergens hoop je altijd dat je top 100 toch ook een beetje een tiplijstje mag zijn (heb ik altijd met de toplijstjes van madmadder bijvoorbeeld, tipwaarde is standaard hoog). Ik hoop ook zeker dat een paar van de (wat ik geneigd ben te noemen) underdogs er nog door liefhebbers uitgevist worden (en dit is dus uiteraard meer in algemene zin) zoals tricot en Crying, waarvan ik denk dat er veel meer liefhebbers zouden zijn als mensen het maar eens zouden horen, haha. Oh en, ik voel je verder w.b. drukte en tijd en dingen, ik lag zelf drie weken van januari met een stevige griep plat dus ik was maar wat blij dat ik al mijn teksten al klaar had staan, anders had dit alles ongetwijfeld vertraging opgelopen. Ik heb voor een heel klein deel van de teksten nog kleine aanpassingen moeten (of willen) doen en bij een enkele notering waar ik in eerste instantie alleen een citaat van elders had als tekst (bij Ms Nina bijvoorbeeld had ik eerst alleen mijn RYM-tekst) heb ik de laatste dagen nog wat bijgeschreven.

voskat, ik probeerde dat dus even te herleiden door door mijn logs te bladeren maar ik kon er dus gewoon niet achterkomen hoe ik aan Himera kwam. Ik zie twee mogelijke scenario's: ik had al een tijdje (en waarom dan weer weet ik niet, het is soms onmogelijk je eigen routes te herleiden helaas) dat plaatje van Cedric Madden op mijn luisterlijst en het zomaar kunnen dat ik via de genretags op RYM er beland ben; óf ik ben het ergens op Soundcloud tegengekomen, aangezien ik daar ook wel in die sferen rondklik - meer in de neoperreo, maar er zijn nogal wat raakvlakken. En ja, It's U (Pearl Version) is ook zoooooooooooooooooooooooooo mooi!

madmadder OF NIET

Arrie en WVTRVE, haha, ik was ook even in de war, ik dacht dat Wouter dik teleurgesteld was in de ont- en afwikkeling van mijn toplijst (kan en mag trouwens hoor, het is immers mijn lijst, als ik hem maar leuk vind), maar het clipje is inderdaad goed vaag en Villa Achterwerk, haha. Het pakt voor mij niet helemaal de sfeer van de muziek (dat doet het artwork van Making Friends en Sharing Secrets enzo dan juist perfect) maar goed, het is inderdaad niet een clipjes-top 100. Also WVTRVE, haha, da's wel een goeie beschrijving van Liturgy

dix, sst, spoiler

Poek, gek, probeer eens met dit linkje?

dix
Maar krijgen we je nummer één nu pas op de maandagochtend? Hoe gaan we die dan hard laten klinken? Nu kan het nog wel ...

exsxesven schreef:
Poek, gek, probeer eens met dit linkje?

Muziek heeft nog nooit zo mooi geklonken op mijn installatie!

dix schreef:
Maar krijgen we je nummer één nu pas op de maandagochtend? Hoe gaan we die dan hard laten klinken? Nu kan het nog wel ...

Ja, echt jammer dat dit zo uitkomt, misschien moet 'ie maar gewoon hè

https://svenkay.files.wordpress.com/2024/02/top-100-1.png

1. Bad Gyal – Jacaranda (single, 2017)
Vorige notering: geen (nummer bestond nog niet)

Hier op Spotify

Oh, Bad Gyal.

Soms wordt je horizon op onverwachte wijze weer wat vergroot.

Verreweg de meeste muziekgenres en -stijlen bestaan op een spectrum van toegankelijkheid: van gezellige kinderhiphop tot gruizige noisehop, van gelikte hair metal tot verzengende war metal, van gezellige tropical house-hitjes tot kale techno, van line-dance country-pop tot brakke alt country, ga zo maar door. Wellicht, vroeg ik me een paar jaar geleden echter af, zijn er ook genres waarvoor dit niet zo is, genres die inherent poppy zijn en waar van experimenteerdrift eigenlijk geen sprake is. Hoe zou dat zitten met reggaeton? Alleen bekend als ik was met de eindeloze zomerhitjes met de eeuwige dembow eronder leek me dit een schoolvoorbeeld van een uitsluitend poppy muziekstijl - maar was dat zo?

Op naar de zoekmachine, waar een snelle zoekopdracht me leerde dat experimentele reggaeton wel degelijk bestaat: ik vond een artikeltje met daarin een rijtje artiesten en tracks op een glijdende schaal van (on)toegankelijkheid, met daarin als meest extreme voorbeeld het inderdaad aparte Chiquito Bendito van Las Sucias. Krijg nu de pleuris, dacht ik, het bestaat inderdaad. Met nog wat verder zoekwerk belandde ik onder andere bij een artikel over de sad girl reggaeton van La Favi en nog een artikeltje met wat experimentele tracks. Wat me echter nog het meest verraste was dat er wat verdomd goede muziek bij bleek te zitten. Het was vooral de stomende, hedonistische track Acelera van Ms Nina en voorgenoemde La Favi die me over de streep trok. Wat de fuk, reggaeton kon vies, vuil en vet klinken!

Vanaf eind 2017 begon dus mijn zoektocht door de alternatievere uitwassen van reggaeton, een (overigens kaleidoscopische verzameling van) stijl(en) die door aangever Tomasa Del Real neoperreo gedoopt werd, een handige zoekterm waarmee ik al gauw legio fantastische tracks en artiesten ontdekte. In deze ontdekkingstocht stuitte ik op een dag op de Spotify-pagina van Bad Gyal. Ik weet nog dat ik de naam vooral (tenenkrommend) grappig vond en er een foto van naar mijn vriendin stuurde. Natuurlijk ook een track geprobeerd en dat was Fiebre maar... wat in de vliegende graftyfus was dit voor autotune-hel? Ik wist niet hoe snel ik het weer uit moest zetten. Ik bleef natuurlijk verder vrolijk neoperreo proberen en was er voor mezelf al gauw achter dat Paul Marmota één van de meest interessante artiesten was met fantastische producties: zijn Destino Paraíso was één van de eerste tracks die ik in mijn zoektocht was tegengekomen en was met zijn bijzondere combinatie van vaporwave-esthetiek en melancholische instrumentale muziek aanleiding om de muziek van de man uitgebreid uit te pluizen.

En natuurlijk had Paul Marmota ook voor Bad Gyal geproduceerd: onvermijdelijk kwam ik in mijn zoektocht deze dame weer tegen, dit keer met het wel heel wonky Nicest Cocky. Waarom het toen opeens wel raak was? Ik weet het niet, ik kan me zelf niet eens meer voorstellen hoe vreselijk ge-auto-tuned ik Bad Gyals stem destijds vond, zo fantastisch als ik haar nu vind, maar ongetwijfeld zijn er nog voldoende blank slates op MuMe die me kunnen vertellen dat het inderdaad gruwelijk en kut is. Hoe dan ook, vanaf Nicest Cocky was het raak en begon ik het oeuvre van Bad Gyal uit te pluizen. Dat bleek (ook toen al) vol met pareltjes: het absoluut meesterlijke Jacaranda (nog steeds mijn favoriet), het stuiterende Mercadona (inderdaad, de Spaanse supermarktketen) en ja hoor, zelfs het zweterige, koortsige Fiebre werd een groot favoriet. Het was een toffe tijd om fan te zijn, want vanaf begin 2018 kwam de machine echt goed op stoom, met eerst de single Blink (met fantastische productie van Florentino, ook al zo'n talent) en niet veel later het eerste mini-album, Worldwide Angel (Slow Wine uit 2016 was officieel een mixtape).

Niet alleen de knaller Blink was op Worldwide Angel te vinden, er stond nog veel meer uitstekend materiaal op - van het kale, zwoele Yo Sigo Igual en het nazomerse (en dat in februari!) Candela (net als Jacaranda geproduceerd door Dubbel Dutch) tot de absolute banger Internationally en het door Paul Marmota geproduceerde Realize. Als er iets op Worldwide Angel aan te merken is (en iets vergelijkbaars geldt voor voorganger Slow Wine en opvolger Warm Up) is het dat de belofte van absolute genialiteit niet altijd en consistent ingelost wordt. Er is een heel (en niet bijzonder kort) lijstje met Bad Gyal-tracks die zonder twijfel en reserve het stempel geniaal, briljant en fenomenaal verdienen: Jacaranda, Nicest Cocky, Internationally, Blink, Slim Thick, Zorra, Hookah, Por Ti, Blin Blin, Fiebre - deze vrouw poept diamantjes alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Op de lang(ere)spelers (echt lang zijn ze ook weer niet) vallen echter altijd wel wat minder briljante momentjes (Warm Up is misschien nog het meest consistent). Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk: Bad Gyal moet het w.m.b. toch niet per sé hebben van een (mini-)albumcontext. Een perfecte score voor een (mini-)album zal er dus wellicht wel nooit in zitten. Tegelijkertijd heeft Bad Gyal voor mij enkele van mijn favoriete tracks aller tijden geproduceerd en behoort ze zonder twijfel in mijn top 3 favoriete artiesten. Wie had dat pre-2017 ooit gedacht.

Is Worldwide Angel dus een aanrader? Voor het gros van MuMe waarschijnlijk niet, maar wie weet. (McSavah schat dit uiteraard al op waarde, de held.) Had je mij in 2016 verteld dat in 2022 neoperreo tot één van mijn favoriete genres zou behoren dan had ik je vreemd aangekeken. Als je me had verteld dat ik er zelf hele mixen aan zou wijden had ik je direct voor gek geklaard. Maar ja, truth is stranger than fiction. Oh, indeed.

Oh, Bad Gyal.

Bad Gyal's star has been steadily rising since 2016, when she debuted with some home-spun tracks modestly released through her own YouTube channel. Her career quickly took off with the release of the solid Slow Wine mixtape, and ever greater things were to happen after. It is nearly impossible to pick any one song among Bad Gyal's output as the absolute greatest, not in the least because she just keeps on dropping them one after the other. Most recently, Hookah and Zorra have been utterly brilliant and can both easily rival the highlights from her output so far - which is telling, as that includes bangers such as Fiebre, Mercadona, Internationally, Nicest Cocky, Candela, Por Ti and Blink. Perhaps the single most glorious song in her entire output, though, is Jacaranda. The Dubbel Dutch production is singularly astounding - bright, detailed, vibrant, and strangely wistful, nostalgic, too. The music video perfectly manages to capture this vibe, too. Bad Gyal cannot be captured in a single word, image or song - for that, she is too rare a gem, impossible to pin down.

Oh, Bad Gyal.

Jacaranda is de smaak van zonneschijn en schemering en zwoele nachten en de zilte lucht die van over de golven die naar je toewaait over het zandstrand dat onder de avondlucht afkoelt na een dag bakken onder een nog verrassend verzengende Spaanse nazomerzon en een wandeling met je crush over de nastomende boulevard onder het spaarzame licht van lantaarnpalen die precies ver genoeg uit elkaar staan om je steeds heel even een gelukzalige en intieme seconde donker te geven en cocktails in neonkleuren en onderuithangen in Monoblocstoelen onder een flikkerend fluorescent uithangbord en in VHS-tonen gehulde quinceañeras teruggevonden op stoffige videobanden met onleesbare namen en data en de geur van rijpe ananas en watermeloen van stalletjes aan de straatkant en diepnachtelijk uitgewisselde verliefde SMS-berichten op je flip phone en een eindeloze zomervakantie en het is om dat alles en om die zo kleurrijke, zo heerlijk gesatureerde, zo gedetailleerde productie van Dubbel Dutch en om die zo perfect achteloze delivery van Bad Gyal, la reina, la joia, la más pega’, dat Jacaranda natúúrlijk, waar anders, op 1 staat.

En natuurlijk de bijgewerkte en definitieve (maar incomplete) playlist (exclusief Ikkyu, Hanatarash, Elysia Crampton, UFO Or Die, Jim O'Rourke, Psycodrama, David Wise, ryo + Miku, The Cherry Point, Saori@destiny, The Gerogerigegege, Bakans, Sines, Elite Gymnastics, DJ Tekkeño, Joanna Newsom, 放射性Hi5, Palace, Satoko Fujii, 虚拟梦想广场 en Hijokaidan; en met onjuiste versies van The Walk en Hyper-ballad).

dix
De nummer één dat je niet wist dat ie er aan kwam komen

WVTRVE
exsxesven schreef:
Arrie en WVTRVE, haha, ik was ook even in de war, ik dacht dat Wouter dik teleurgesteld was in de ont- en afwikkeling van mijn toplijst (kan en mag trouwens hoor, het is immers mijn lijst, als ik hem maar leuk vind), maar het clipje is inderdaad goed vaag en Villa Achterwerk, haha. Het pakt voor mij niet helemaal de sfeer van de muziek (dat doet het artwork van Making Friends en Sharing Secrets enzo dan juist perfect) maar goed, het is inderdaad niet een clipjes-top 100. Also WVTRVE, haha, da's wel een goeie beschrijving van Liturgy

Haha nee joh, alleen maar tof dat de muziek totaal onbeschaamd z'n eigen ding doet. Je kent me toch!. Was vooral een grapje "oh leuk, het nummer is zo out-of-bounds, Sven zal ons wel lopen te trollen nu"., maar denk dat mijn humor niet altijd goed overkomt

En OMG, HET LAATSTE NUMMER VAN SVEN, DAT WORDT GEEN BLAUWE MAAR EEN ZWARTE MAANDAG WAT MOETEN WE NU OMG OMG OMG madmadder

muchas gracias.

Jacaranda heerlijke no. 1, Sven! Is het enige nummer van Bad Gyal dat ik ken, zal eens wat meer op gaan zoeken.

Dank voor de heerlijke reis en de heerlijke stukjes, ik moet nog wel wat inhalen, maar de herontdekking van Takagi Masakatsu, de mooie muziek van Taylor Deupree en al dat prachtigs wat ik al kende maken de lijst zeker al meer dan waard. En natuurlijk Modern, godsamme wat een plaat! Ik wilde hem vandaag eigenlijk nog eens gaan luisteren maar ben er net iets te overprikkeld voor, in ieder geval wel weer zin om hem te ondergaan.

Heb jij toevallig Japanoise van David Novak gelezen? Ik heb daar mijn oog op laten vallen om me ooit te begeleiden bij een zoektocht door noise (maar eerst nog wat andere luisterprojecten).

Ja, Bad Gyal is doooooope, paar andere beste trackjes zijn voor mij o.a. Fiebre, Slim Thick, Hookah, Zorra en Internationally (maar er is zoooooo veel).

En Modern, of niet

Nee, Japanoise nog niet gelezen, wel op het lijstje maar academische publicaties zijn altijd zo relatief duur, ik geef zo gerust een paar tientjes uit aan een stapel boeken maar eentje voor 40 eu voelt dan weer veel (33 eu bij Amazon zie ik btw, valt op zich mee). Heb wel Rumors of Noizu van Kato David Hopkins gelezen, een geschiedenis van Hijokaidan, erg leuk met intens veel inside kennis en feitjes. Echt heel tof.

Jaa, hij is wel prijzig ja, maar in epub is-ie de helft zo duur, dus misschien koop ik hem zo.

Rumors of Noizu klinkt geweldig, en de uitgeverij waar het is uitgekomen ook, maar als je daar bestelt moet je natuurlijk inklaringskosten betalen en zo en dat vind ik altijd zo'n enorm gedoe. Jammer dat ze niet aan eboeken doen.

Ik heb hier trouwens ook al Fight Your Own War: Power Electronics and Noise Culture liggen.

Net trouwens het nieuwste album van Bad Gyal gehoord, heerlijke sound man.

Ja, hij is echt heerlijk, ik vond niet alle nieuwere singles eerst even goed maar ze vallen zo op hun plaats hier Echt non-stop op deze week

En ja, ik wil alles van Public Bath wel lezen maar idd die inklaringskosten

Fight Your Own War heb ik ook, is ook leuk al is het heel wisselend (met al die verschillende auteurs). Heb echt een zwak voor het hoofdstuk over HNW van Clive Henry. Komt een nieuwe trouwens, zag pas een call for contributions van de editor voorbij komen ergens.

In noisy leeswerk heb ik trouwens ook nog Extreme Music van Michael Tau, leuke kerel die een blog over rare muziek heeft waarvoor 'ie mij ook eens heeft geïnterviewd. Het boek is een beetje all over the place en wat oppervlakkig maar wel heel leuk. En het boek van Frans de Waard over Staalplaat, This Is Supposed to Be a Record Label, is echt fantastisch.

Ah top, dank voor de tips. Noise is zeker iets waar ik nog eens flink in wil duiken. Maar eerst even metal, hip-hop, klassiek en jaren zestig. Leuk idee in ieder geval dat als ik op het ene uitgekeken ben ik gewoon direct door kan naar de volgende obsessie.

WVTRVE
Vergeet ALAP niet (als die überhaupt nog te vinden is), en ook een aantal uitgaven van Personal Best zijn geweldig (dat artikel over de Indonesische noise scene ).

Fight Your Own War moet ik nog steeds een keer halen, maar moet zeggen dat veel mensen die noise maken niet per se goed kunnen schrijven dus dat houdt mij wat tegen.

PB is idd ook echt altijd leuk (ook zo'n artikel waarin Lasse met Jaakko Vanhala over thee praat, geweldig), ALAP heb ik helaas niet

WVTRVE
Jullie zijn altijd welkom, als het goed is heb ik nog wat Ambotia Lentepluk staan

panjoe (moderator)
Ben ik nu aan de beurt? Wat een lijst om op te volgen, ik dacht dat ik wel flink buiten de gebaande paden zat met mijn keuzes, maar als me ik buiten de gebaande paden bevind zit exsxesven ergens op een ijsschots drieduizend kilometer verderop naar Japanse reggaeton te luisteren.

Ik kon niet altijd evenveel met de muziek, maar heb wel met erg veel plezier meegelezen met de uitgebreide mini-essays. Voor de toptien moet ik nog eens gaan zitten, maar ik zal later (vandaag of morgen) eerst eens beginnen aan een korte introductie.

panjoe (moderator)
https://www.cyberdefensemagazine.com/wp-content/uploads/2021/02/top-100-wooden-planks-scaled.jpg

Toen ik mijn vorige top 100 samenstelde, inmiddels alweer bijna tien jaar geleden, heb ik een beetje het midden gezocht tussen wat ik destijds veel luisterde aan de ene kant, en een soort doorsnede van mijn muziekgeschiedenis heen aan de andere kant. Mijn muziekdieet was destijds voornamelijk hiphop, hier en daar wat soul, downtempo, en jazz, en ik begon net een interesse te ontwikkelen in meer 'dance'-muziek; als tiener was ik vooral geïnteresseerd in indie en rock. Nog steeds een leuk lijstje om terug te zien vind ik zelf, maar die top 100 is verre van representatief voor mijn huidige muzieksmaak. Sterker nog: er is slechts één overeenkomst tussen die honderd uit 2014 en de honderd die ik hier nu ga posten. Dit komt in de eerste plaats omdat mijn smaak is veranderd, maar ook omdat ik weinig waarde meer hecht aan nostalgie, en helemaal geen zin heb om een stukje te schrijven over een nummer dat ik jaren geleden grijs heb gedraaid maar nu nooit meer uit mezelf op zou zetten.

Omdat ik nog steeds voornamelijk actief ben op de 'electronic-' en hiphopafdelingen van de site, schat ik dat de verwachting wellicht is dat die genres de grootste bijdragen leveren aan de lijst. Vaak zijn dit ook de genres die ik het leukste vind om te volgen, en waar voor mij de meest interessante nieuwe muziek in naar voren komt. Maar in de lijst staat meer dan genoeg ander spul, en misschien ook wel nummers die mensen niet bij mij vinden passen. Hopelijk kan ik mijn liefde voor deze honderd een beetje goed uiteenzetten in de bijbehorende stukjes - al sta ik nu net voor het begin van een nieuw semester, dus we moeten nog maar zien hoe veel tijd ik heb om die te schrijven.

Tot slot deel ik graag de bubbling under die overbleven na het selectieproces, in willekeurige volgorde: X-Press 2 ft. David Byrne - Lazy; Oneohtrix Point Never - Lost But Never Alone; clipping. - Nothing Is Safe; A Tribe Called Quest - Electric Relaxation; Cannibal Ox - Pigeon; Charlie - Spacer Woman; Stan Getz & Luiz Bonfá ft. Maria Toledo - Saudade Vem Correndo; Caribou - Odessa; Open Mike Eagle - Dark Comedy Late Show; Leon Vynehall - It's Just (House of Dupree); Yasuko Agawa - L.A. Night; Amine Bouhafa & Fatoumata Diawara - Timbuktu Fasso; Eve ft. Gwen Stefani - Let Me Blow Ya Mind; Agar Agar - Prettiest Virgin; Genesis Owusu - Get Inspired; Jan Johansson - Visa från Utanmyra; Seelenluft - Manila (Manitoba Remix); Ab-Soul ft. Danny Brown & Jhené Aiko - Terrorist Threats; Jackson C. Frank - Blues Run the Game; Jayda G - Both of Us; Mr. Lif - Live from the Plantation; Secos & Molhados - Sangue Latino; BROCKHAMPTON - QUEER; Motor City Drum Ensemble - Raw Cuts (Recloose Remix); Harrison BDP - Decompression; Killer Mike ft. Bun B, T.I. & Trouble - Big Beast; Blur - Good Song; Shlohmo - The Way U Do; DANGERDOOM - Crosshairs; Galcher Lustwerk - Cig Angel; The Bees - These Are the Ghosts; Yves Tumor - Limerence; Chase & Status - Hurt You; Elis Regina & Antônio Carlos Jobim - Águas de Março; CunninLynguists ft. Cee-Lo - Caved In; Velly Joonas - Kaes On Aeg; HNNY - No; Townes Van Zandt - Poncho & Lefty; Company Flow - 8 Steps to Perfection; Ludwig A.F. Röhrscheid - Velocity; Illa J - All Good; The Roots ft. Aaron Livingston - Guns Are Drawn; De La Soul ft. Fred Wesley, Maceo Parker, Guru, Pee Wee Ellis, Melvin Parker, Rodney Jones, Larry Goldings & Frank Wes - Patti Dooke; Hiss Golden Messenger - Highland Grace; Hugo Massien - No Return; Edo Lobo - Zum-Zum; Lee Moses - Hey Joe; Gorillaz ft. Peter Hook & Georgia - Aries; Dave Van Ronk - Gambler’s Blues; Air - La Femme d’Argent; Theophilus London ft. Devonté Hynes & Solange Knowles - Flying Overseas; Anouar Brahem - Leila au Pays de Carousel; Quelle Chris x Chris Keys - Sudden Death; DJ Sprinkles - Grand Central Part I (MCDE Bassline Dub)

Gast
geplaatst: vandaag om 16:43 uur

geplaatst: vandaag om 16:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.