menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Lorelei: erg mooi sprookjesnummer van cocteau twins.

Steeds meer namen die ik wel ken.
Galcher Lustwerk

Mb.
Dat nummer van Ratking is heel verfrissend. Hip-Hop acts met een eigen smoel zijn al lang niet meer zo vanzelfsprekend. Ik ga hier eens wat meer van opzoeken. Deze ging alvast hard door mijn speakers.

59: Jay Daniel - 4 Red
Dit is een vrij basic plaat met distorted, haperende kicks en een leuk, voorbij ratelend synthje. Ja, basic, maar onweerstaanbaar.

58: Chemotex - Schrade Knives
Deze track opent iets te agressief naar m'n zin, met een ratelende snare die maar niet wilt loskomen, maar vanaf de diepe, ruis-achtige kicks inkomen is dit echt een pareltje.

57: Kane Ikin - Hyperion
Persoonlijk luister ik niet enorm veel naar ambient, enkel als het me écht kan grijpen. Kane Ikin brengt ambient met een kille beat op de achterground, en duistere, ijskoude synthesizers en echoënde snares.

56: Ciara - Oh
'Oh' is één van beste r&b nummers van het afgelopen decade.

55: Actress - Forgiven
Actress produceert diepe, gritty analoge beats, vaak met oude hip-hop/soul samples. Forgiven is een track van 7 minuten die vrij monotoon in het gehoor ligt, maar tegelijk ook zo verslavend.

54: Katie Got Bandz - I Need A ...
Er zit een soort van vreemde genialiteit in het choppen/screwen van Burzum en dan te plakken op een nummer van drill-superstar Katie Got Bandz. En het klinkt ook gewoon enorm goed.

53: Lumisokea - Dotted
Heel het oeuvre van het ‘Opal Tapes’ label klinkt “een beetje” zoals dit, maar dit is toch wel heel speciaal. Apart tempo, knallende bassen die vijf keer door distortion zijn gegaan, dit nummer gaat echt wel hard! Techno van het hoogste niveau imo.

52: Lil' Durk - Dis Ain't What ...
Rap uit Chicago (drill muziek) is iets waar ik een enorme zwak voor heb. De producties zijn een harde variatie van trap en de lyrics gaan over drugs en Bugatti's. Dat kan ik altijd appreciëren.

51: Kangding Ray - Serendipity ...
Kangding Ray heb ik leren op de BOZAR Night van Mei dit jaar in Brussel. Ik was gegaan voor Evian Christ, Dracula Lewis en Actress, en uiteindelijk werd Kangding Ray de ster van de avond. Sinistere, diepe elektronische muziek die je meesleept in de onderwereld. Dit is hun beste nummer imo.

50: Profligate - Swarm
Aggressieve techno van de bovenste plank. Loeiharde synthesizers, diepe snares en amped drum patterns vormen de basis van Profligate’s producties, maar deze is toch ook hoogstaand, geniaal bijna. Vooral na 1:20 treed er een soort Egyptische plaag insect orkaan hallucinatie bij mij op.

Zit weer lekker tempo in

Verrasende lijst... ik ken er weinig van maar ben wel al een paar leuke dingen tegengekomen!

Ik verbaas me echt dat er zoveel verschil in muzieksmaak kan bestaan hier op de Musicmeter...
Als ik dit zo hoor kan ik er niet bij dat we wel samen naar Dead Can Dance kunnen luisteren.
Overigens wel alle respect hoor! Ik blijf het volgen.....

Ik zou zeggen dat op een algemene site voor muziekliefhebbers het juist logisch is dat er uiteenlopende smaken zijn.

Verder een erg interessante lijst. Kende er tot nu niet veel van, maar kan het meeste goed waarderen.

Ik stop. Ik heb te weinig tijd en zin om verder te doen, dus 't is aan jou panjoe
Ik ga m'n hele top 100 later gewoon in een blogpost ofzo zetten (of hele post in dit forum) en dan zullen jullie 'm ook wel hebben.
Bedankt voor het volgen iedereen. Als jullie benieuwd zijn naar m'n verdere muzikale reis: hier is mijn eigen muziek, en hier is mijn last.fm account.
Tot binnenkort

Vreemd.

Vreemd? Ik vind het gewoon niet netjes om al vanaf het begin de boel op te houden en dan te stoppen omdat je geen zin hebt. En dat met zo'n lange rij mensen die het ook willen doen.

aERodynamIC schreef:
Vreemd? Ik vind het gewoon niet netjes om al vanaf het begin de boel op te houden en dan te stoppen omdat je geen zin hebt. En dat met zo'n lange rij mensen die het ook willen doen.

Ik heb andere prioriteiten dan een lijstje op het internet delen. Ik ga dus ook de boel niet langer ophouden. Ik denk dat ik hier ook het nut niet zo van in zie als de meeste van jullie, daarvoor mijn excuses. Persoonlijk heb ik hier weinig aan. Maar ik zit de afgewerkte versie wel eens online.

Dat zal allemaal best. Maar dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Hoe moeilijk is dat?
Je plaatst jezelf in een lange wachtrij en daar kun je jezelf ook uithalen.
Heeft niets met prioriteiten te maken of hoe belangrijk een lijstje op internet is (want dat is het niet). Het is gewoon de manier waarop je dit doet. En sorry, die vind ik niet best.

Maar goed: next!

Het is door eraan te beginnen dat ik inzag hoeveel tijd ik stak in iets dat eigenlijk gewoon compleet nutteloos is.
Hoeveel uren heeft het mij gekost om tracks uit te kiezen, de volgorde te bepalen en hoelang duurt het voor telkens die tracks te linken, een tekstje te schrijven, en eigenlijk voor iets waar ik zelf niet eens de vruchten van kan plukken.
Dan had ik nog liever drie uur naar pakweg Keeping Up With The Kardashians gekeken dan die lijst te maken, maar bon, ik ga jullie niet langer ophouden, en daar bedoel ik de mensen mee die dit hele muziekforum serieus nemen en denken dat ze er wel iets aan hebben.
Mijn excuses, ik had er inderdaad niet aan moeten beginnen.

Erg vreemd inderdaad, maar totaal onverwacht komt dit niet, gezien het verloop van de top 100.

Ik ben op het moment op mijn werk, maar zal proberen tegen het einde van de dag een intro en de eerste tien te plaatsen.

Moet me aERo en de eerste post van Graf aansluiten, maar goed, excuses zijn gemaakt.

Stiekem kan ik me in de verte ook wel een beetje vinden in wat hond racisme aankaart: eigenlijk is het een beetje nutteloos om dit topic en MuMe in het algemeen té serieus te nemen, hoe leuk het ook is of kan zijn. Als iemand op de helft van z'n lijstje besluit te stoppen (al vind ik het bij hond racisme extra jammer omdat ik z'n muzieksmaak gewoon erg interessant/goed vind) of er wat langer over doet om met z'n eerste tiental te komen zou dat niet zo veel indruk op ons leven moeten maken - met wat vertraging voor wat forumgenoten je lijstje van de volgens jou 100 beste nummers moeten plaatsen is echt niet het eind van de wereld. Dit blijft een hobby, he.

Ik vind het wel een leuk topic eigenlijk. Dus vind ik het jammer dat het een beetje wordt opgehouden. Verder zeg ik niet dat hij moord of verkrachting heeft gepleegd, maar dat maakt de actie niet opeens sympathiek.

En ik vind het ook een leuk topic - één van de leukste hier op de site zelfs. Maar als het een paar daagjes stilligt houd ik me lekker bezig met op een andere manier muziek ontdekken of wat dan ook. Als ik kijk hoe geagiteerd en afgeknapt de reacties zijn bij deze plotselinge beëindiging maar ook bij de vertraging aan het begin krijg ik wel een beetje het gevoel dat er hier mensen persoonlijk beledigd werden of zo, dus vandaar m'n reactie.

Ik heb gewoon andere dingen aan m'n hoofd dan lijstjes te maken.
Ik snap dat het stom is voor MuMe gebruikers dat ik 'm niet af heb binnen de gewenste tijd, of dat ik de boel een paar dagen ophield. Allemaal kut.
Maar ik heb op alle vlakken betere dingen te doen. Een reactietje of eens de site checken duurt misschien een minuutje, maar als je al actief gaat zitten reviews schrijven, lijstjes maken, deel nemen aan forums etc. dan moet je er toch wat uren werk insteken. Ik was mis om te denken dat ik zoveel tijd had, en daarvoor excuseer ik me nog eens aan de mensen die dat wel hebben!
Mis ingeschat dus. Ik zal wel de top 100 blijven volgen en iedereen die m'n top 50 tot nu toe wel kon appreciëren, de volledige top 100 komt er nog wel is als ik eens een vrij weekend heb ofzo.
Dank jullie!

Laat ik dan maar beginnen.

Deze top 100 is tegelijkertijd een momentopname en een overzicht van mijn muzieksmaak door de jaren heen. Dat wil zeggen: ik heb me bij het selecteren laten leiden door de waan van het moment, maar heb niet alleen nummers gekozen die ik op dit moment vaak luister. Sterker nog, sommige luister ik nooit meer, maar toen ik ze terug luisterde hebben ze me toch minstens met een big smile achtergelaten. Deze favorietjes gaan zo ongeveer terug tot mijn 14e levensjaar, toen ik begon met het bezoeken van concerten en feesten, en het opzoeken van muziek. Door deze werkwijze is het een best gevarieerde lijst geworden, al zeg ik het zelf, waarin niet alleen de usual suspects uit mijn hoge stemmen en top 10 aan de beurt komen. Zo zien we bijvoorbeeld meer rock terug dan je op basis van mijn huidige smaak zou verwachten. Bovendien heb ik mezelf een 1-nummer-per-artiest regel opgelegd - iets waar ik gewoonlijk een hekel aan heb, maar goed, ik ken mezelf een beetje, en de kans is groot dat artiesten als Four Tet (staat er in verkapte vorm alsnog twee keer in), El-P (vier keer) en Damon Albarn (vijf keer) anders oververtegenwoordigd zouden raken.

Vanavond post ik de eerste tien.

Ik ben het met hoi123 eens. Bovendien hebben we er toch nog een zeer interessante halve top 100 aan overgehouden!

Ben benieuwd naar de top 100 van panjoe. Discussie over hond racisme lijkt me nutteloos, hij geeft zelf aan dat hij het onderschat heeft om een top 100 te maken. Misschien een wijze les voor de anderen die een top 100 wil plaatsen. Ongeacht of ik het er mee of oneens ben met de manier waarop hij gestopt is.

tuktak
Panjoe schiet eens op, duurt lang!

tuktak schreef:
Panjoe schiet eens op, duurt lang!

Hahaha, geniaal!

#100 Datarock - Fa-Fa-Fa | Link
Album: Datarock Datarock (2005) | MusicMeter

Enorm catchy elektronisch popnummer van twee Noorse computerrockers, die ik ken via, jawel, de soundtrack van een voetbalspelletje. Ik heb goede herinneringen aan de zomers die ik met deze oorwurm heb gedeeld.

#99 Franz Ferdinand - Take Me Out | Link
Album: Franz Ferdinand (2004) | MusicMeter

Ik heb als kind altijd van muziek gehouden, maar wat muziek in opgenomen vorm betreft heb ik lang niet de behoefte gehad verder te kijken dan de CD-kast van mijn ouders. Die behoefte kwam toen ik, via MTV en schoolvrienden, in aanraking met wat ‘alternatievere’ rockmuziek – The Hives, The Kooks en nog een aantal van die The *s’en. Karrevrachten aan MP3-spelers en zelfgebrande CD’tjes heb ik in die tijd verslonden. Dit is één van de tracks die een plaatsje in deze lijst verdienen omdat ze me van die tijd het meest bij zijn gebleven, en zeker niet de laatste.

#98 Gil Scott-Heron - Blue Collar | Link
Album: Moving Target (1982) | MusicMeter

Easy-going, rustig aankabbelend, ingetogen maar toch ook krachtig nummer van de in 2011 overleden legende. De lange speelduur is in dit geval een dikke plus voor mij.

#97 Kelis - Trick Me | Link
Album: Tasty (2003) | MusicMeter

Hoewel ik wel eens (terecht) van licht muzikaal snobisme wordt beschuldigd door mensen om me heen, zou ik dit geen guilty pleasure willen noemen. Dit is gewoon een ijzersterk urban/popnummer.

#96 Infusion - Daylight Hours | Link
Album: Six Feet Above Yesterday (2005) | MusicMeter

Dance en electronic was voor mij lang onontgonnen terrein (op drum & bass en hiphop/electronic na), en hier op MusicMeter bevond ik me lange tijd voornamelijk op de afdelingen hiphop en soul, met af en toe een uitstapje naar bijvoorbeeld rock of jazz. Toen stuitte ik in 2011 op Four Tet’s Fabriclive 59, en daarmee ging voor mij een nieuwe wereld open. Niet alleen ontwikkelde ik een voor mijzelf onverwachte voorkeur voor electronic, maar ik raakte ook erg gecharmeerd van de mixvorm. Eén van mijn MuMe-ontdekkingen op dit gebied was Kiki’s Boogy Bytes Vol. 1, en zeker in de context van die mix is dit hypnotiserend synth/techno popnummer een fantastische afsluiter, die ik daardoor ook los nog geregeld opzet.

#95 Madlib - Stepping into Tomorrow | Link
Album: Shades of Blue (2003) | MusicMeter

Hiphopjazzepos van beatgrootmeester Madlib. Voor dit album selecteerde hij nummers van het legendarische Blue Note label, en verwerkte ze tot hiphopbeats - in dit geval koos hij voor Donald Byrds op zichzelf al wonderschone Stepping into Tomorrow. Madlib, voor mij op het gebied van hiphopproducties één van de allergrootsten, geeft dat nummer extra glans zoals alleen hij het kan geven.

#94 John Talabot - When the Past Was Present | Link
Album: ƒin (2012) | MusicMeter

John Talabot was met zijn optreden dit jaar op Dour de beste live DJ die ik me kan herinneren, maar het is natuurlijk ook een puike producer. Deze jaren ’80-esque (en dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik heb in het algemeen totaal geen affiniteit met die muzikale periode) track, met toffe vocals, is misschien wel de meest dansbare op zijn topalbum van twee jaar terug.

#93 Peter, Björn & John - Young Folks | Link
Album: Writer’s Block (2006) | MusicMeter

Nog zo’n vrolijke oorwurm als de track van Datarock, die ik waarschijnlijk in dezelfde periode door middel van overmatig luisteren in mijn muzikale geheugen gebrand heb. Ik twijfelde tussen deze en Belle & Sebastians Step into My Office Baby, maar ik kon ze er echt niet allebei in doen - er is maar zo veel ruimte in deze lijst voor melodietjes zo zoet dat het glazuur van je tanden springt.

#92 Mark Lanegan - Bombed | Link
Album: Bubblegum (2004) | MusicMeter

Net zoals het fijn is dat sommige artiesten de tijd nemen voor contrasten in toon of kracht, om een opbouw zich in alle rust te laten ontwikkelen, of om een element uit te melken, is het ook te prijzen als artiesten weten wanneer minder meer is. Zo is het geval bij Bombed: alleen een akoestische gitaar, de rokerige stem van Mark Lanegan, en een breekbare tweede vrouwenstem op de achtergrond, in een prachtig liedje dat amper een minuut lang duurt. Mooi, toch?

#91 Sumie - Never Wanted to Be | Link
Album: Sumie (2013) | MusicMeter

Sumie dacht er blijkbaar ook zo over, want haar hele album uit 2013 is niet veel meer dan een akoestische gitaar, soms een strijker, en één of twee stemmen. Doordat haar stem juist enorm helder is, is het resultaat wel iets anders: ook heel bedachtzaam, klein en mooi, maar ook sprookjesachtig, bijna spookachtig.

panjoe schreef:
Deze jaren ’80-esque (en dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik heb in het algemeen totaal geen affiniteit met die muzikale periode

Hoe durf je?

(overigens een heel interessant en voor zover ik ken fijn eerste tiental. Hopen dat ik toevallig nog tijd heb de komende week, dan kan ik een beetje bijluisteren.)

Wat leuk om Fa Fa Fa in een lijstje te zien! Erg leuk nummer was dat, maar daarna hebben we nooit meer wat van ze gehoord...

Bombed staat ook zeker weten in mijn top100 ! Prachtig klein liedje

Gast
geplaatst: vandaag om 00:40 uur

geplaatst: vandaag om 00:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.