Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)
zoeken in:
4
geplaatst: 22 december 2024, 16:54 uur
Dat was 'm! Bedankt aan alle volgers voor de fijne reacties. Ik maak sowieso jaarlijks een top 100 maar het was erg verrijkend om er een keer zo diep in te duiken.
1
geplaatst: 22 december 2024, 18:15 uur
Oeeeehhh die nummer 1
die had ik totaal niet zien aankomen. Bedankt Arno! Fantastische top 100!!
die had ik totaal niet zien aankomen. Bedankt Arno! Fantastische top 100!!
1
geplaatst: 22 december 2024, 19:00 uur
Dank Arno voor je top 100! Geweldige nummer 1. Ik heb op onregelmatige basis met veel plezier meegelezen!
1
geplaatst: 22 december 2024, 19:35 uur
Dat was leuk om te volgen, en nog wat nieuwe muziek ontdekt.
1
geplaatst: 22 december 2024, 19:47 uur
Mooie lijst, Arno - ondanks wat nummers in de top 10 waar ik iets minder mee heb - met plezier gelezen.
1
geplaatst: 23 december 2024, 20:16 uur
2
geplaatst: 23 december 2024, 22:13 uur
Sporadisch meegelezen, erg tof om twee absolute kroonjuwelen der metaal terug te zien in je top 10.
Om nog te reageren op Megadeth live: Megadeth is een van de bands die ik het vaakst live heb gezien en mijns inziens altijd een goed optreden neerzetten. Graspop 2022 vind ik zelfs een van hun beste shows die ik heb gezien. Johnny Marr moet een zonnesteek gehad hebben die dag.
Om nog te reageren op Megadeth live: Megadeth is een van de bands die ik het vaakst live heb gezien en mijns inziens altijd een goed optreden neerzetten. Graspop 2022 vind ik zelfs een van hun beste shows die ik heb gezien. Johnny Marr moet een zonnesteek gehad hebben die dag.
1
geplaatst: 24 december 2024, 09:32 uur
Met plezier meegelezen Arno. Toch bijzonder hoe je fantastische nummers weet af te wisselen met, laten we zeggen, iets mindere. 

0
geplaatst: 24 december 2024, 10:15 uur
Apollo schreef:
Sporadisch meegelezen, erg tof om twee absolute kroonjuwelen der metaal terug te zien in je top 10.
Van mij was het eerder 2016 denk ik. Ze staan er bijna ieder jaar tho. Vooral die stem is niet te harden live. Brrrr.
6
geplaatst: 24 december 2024, 10:16 uur
Nog een finale recap:
[01] Opeth - Deliverance
[02] Let’s Eat Grandma - Donnie Darko
[03] Dire Straits - Tunnel of Love
[04] Charli XCX - Visions (Appleville Mix)
[05] NOFX - The Decline
[06] Guns n' Roses - Sweet Child O' Mine
[07] Little Simz - Introvert
[08] King Crimson - 21st Century Schizoid Man
[09] Lana Del Rey - Venice Bitch
[10] Megadeth - Hangar 18
[11] Chvrches - Clearest Blue
[12] Irène Drésel - Stupre
[13] Stevie Wonder - Another Star
[14] Frank Ocean - Pyramids
[15] Rage Against the Machine - Bullet in the Head
[16] The The - Uncertain Smile
[17] Viet Cong - Death
[18] Arcade Fire - Ready to Start
[19] The Cure - Disintegration
[20] Eefje de Visser - De Parade
[21] Kendrick Lamar - King Kunta
[22] Bloc Party - Like Eating Glass
[23] Mdou Moctar - Afrique Victime
[24] Black Country, New Road - Sunglasses
[25] Jorja Smith - Blue Lights
[26] Eminem feat. Dido – Stan
[27] Venetian Snares – Második Galamb
[28] Fuck Buttons - Surf Solar
[29] CunninLynguists - The Gates
[30] Tori Amos - Cornflake Girl
[31] Arcade Fire - Sprawl II (Mountains beyond Mountains)
[32] Television - Marquee Moon
[33] Little Simz feat. Cleo Sol – Woman
[34] Eefje de Visser - Scheef
[35] Arcade Fire - Reflektor
[36] Talk Talk - Time It’s Time
[37] Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
[38] Tame Impala - Let It Happen
[39] Immortal Technique - Peruvian Cocaine
[40] The Waterboys - The Big Music
[41] The Smiths - Barbarism Begins at Home
[42] Underworld - Juanita / Kiteless / To Dream of Love
[43] The Knife - Silent Shout
[44] Dire Straits - Money for Nothing
[45] Queens of the Stone Age - A Song for the Dead
[46] Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
[47] Tool - The Grudge
[48] Fatboy Slim - The Rockafeller Skank
[49] The Streets - Turn the Page
[50] Chvrches - The Mother We Share
[51] Susanne Sundfør - White Foxes
[52] The Call - I Still Believe (Great Design)
[53] Fontaines D.C. - Boys in the Better Land
[54] Deep Purple - Highway Star
[55] Kendrick Lamar - The Heart Part 5
[56] The Divine Comedy - Our Mutual Friend
[57] Janelle Monáe - Cold War
[58] Talk Talk - Happiness Is Easy
[59] Metalica - Fade to Black
[60] Grimes - Flesh without Blood
[61] Danger Mouse & Black Thought feat. Michael Kiwanuka - Aquamarine
[62] Susanne Sundfør - Undercover
[63] Portishead - Machine Gun
[64] Wolf Alice - Don’t Delete the Kisses
[65] Little Simz - Venom
[66] Refused - New Noise
[67] King Crimson - The Court of the Crimson King
[68] The Afghan Whigs - Debonair
[69] Tori Amos - Winter
[70] Talk Talk - Living in Another World
[71] Pink Floyd - Time
[72] Stevie Wonder - Living for the City
[73] Het Goede Doel - België
[74] Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex
[75] Uriah Heep - July Morning
[76] LCD Soundsystem - Yeah
[77] Lynyrd Skynyd - Free Bird
[78] Chvrches - Never Say Die
[79] LCD Soundsystem - How Do You Sleep?
[80] Danny Brown - Ain’t It Funny
[81] Susanne Sundfør - Fade Away
[82] Daft Punk - Rollin' & Scratchin'
[83] Dire Straits - Private Investigations
[84] Röyksopp feat. Susanne Sundfør – Running to the Sea
[85] Animal Collective - In the Flowers
[86] Caribou - Odessa
[87] Alizée - Moi… Lolita
[88] Grandaddy - He’s Simple, He’s Dumb, He’s the Pilot
[89] De Jeugd van Tegenwoordig - De Formule
[90] Nujabes feat. Shing02 - Luv(sic.) pt3
[91] Wolf Alice - Visions of a Life
[92] Raymond van het Groenewoud - Twee Meisjes
[93] Doja Cat - Get Into It (Yuh)
[94] The Veronicas - Untouched
[95] T.C. Matic - O La La La
[96] Eefje de Visser - Bitterzoet
[97] The Strokes - Hard to Explain
[98] Confidence Man - Holiday
[99] Caterina Barbieri - Fantas
[100] Florence + the Machine – Dog Days Are Over
[01] Opeth - Deliverance
[02] Let’s Eat Grandma - Donnie Darko
[03] Dire Straits - Tunnel of Love
[04] Charli XCX - Visions (Appleville Mix)
[05] NOFX - The Decline
[06] Guns n' Roses - Sweet Child O' Mine
[07] Little Simz - Introvert
[08] King Crimson - 21st Century Schizoid Man
[09] Lana Del Rey - Venice Bitch
[10] Megadeth - Hangar 18
[11] Chvrches - Clearest Blue
[12] Irène Drésel - Stupre
[13] Stevie Wonder - Another Star
[14] Frank Ocean - Pyramids
[15] Rage Against the Machine - Bullet in the Head
[16] The The - Uncertain Smile
[17] Viet Cong - Death
[18] Arcade Fire - Ready to Start
[19] The Cure - Disintegration
[20] Eefje de Visser - De Parade
[21] Kendrick Lamar - King Kunta
[22] Bloc Party - Like Eating Glass
[23] Mdou Moctar - Afrique Victime
[24] Black Country, New Road - Sunglasses
[25] Jorja Smith - Blue Lights
[26] Eminem feat. Dido – Stan
[27] Venetian Snares – Második Galamb
[28] Fuck Buttons - Surf Solar
[29] CunninLynguists - The Gates
[30] Tori Amos - Cornflake Girl
[31] Arcade Fire - Sprawl II (Mountains beyond Mountains)
[32] Television - Marquee Moon
[33] Little Simz feat. Cleo Sol – Woman
[34] Eefje de Visser - Scheef
[35] Arcade Fire - Reflektor
[36] Talk Talk - Time It’s Time
[37] Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
[38] Tame Impala - Let It Happen
[39] Immortal Technique - Peruvian Cocaine
[40] The Waterboys - The Big Music
[41] The Smiths - Barbarism Begins at Home
[42] Underworld - Juanita / Kiteless / To Dream of Love
[43] The Knife - Silent Shout
[44] Dire Straits - Money for Nothing
[45] Queens of the Stone Age - A Song for the Dead
[46] Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
[47] Tool - The Grudge
[48] Fatboy Slim - The Rockafeller Skank
[49] The Streets - Turn the Page
[50] Chvrches - The Mother We Share
[51] Susanne Sundfør - White Foxes
[52] The Call - I Still Believe (Great Design)
[53] Fontaines D.C. - Boys in the Better Land
[54] Deep Purple - Highway Star
[55] Kendrick Lamar - The Heart Part 5
[56] The Divine Comedy - Our Mutual Friend
[57] Janelle Monáe - Cold War
[58] Talk Talk - Happiness Is Easy
[59] Metalica - Fade to Black
[60] Grimes - Flesh without Blood
[61] Danger Mouse & Black Thought feat. Michael Kiwanuka - Aquamarine
[62] Susanne Sundfør - Undercover
[63] Portishead - Machine Gun
[64] Wolf Alice - Don’t Delete the Kisses
[65] Little Simz - Venom
[66] Refused - New Noise
[67] King Crimson - The Court of the Crimson King
[68] The Afghan Whigs - Debonair
[69] Tori Amos - Winter
[70] Talk Talk - Living in Another World
[71] Pink Floyd - Time
[72] Stevie Wonder - Living for the City
[73] Het Goede Doel - België
[74] Lana Del Rey - Mariners Apartment Complex
[75] Uriah Heep - July Morning
[76] LCD Soundsystem - Yeah
[77] Lynyrd Skynyd - Free Bird
[78] Chvrches - Never Say Die
[79] LCD Soundsystem - How Do You Sleep?
[80] Danny Brown - Ain’t It Funny
[81] Susanne Sundfør - Fade Away
[82] Daft Punk - Rollin' & Scratchin'
[83] Dire Straits - Private Investigations
[84] Röyksopp feat. Susanne Sundfør – Running to the Sea
[85] Animal Collective - In the Flowers
[86] Caribou - Odessa
[87] Alizée - Moi… Lolita
[88] Grandaddy - He’s Simple, He’s Dumb, He’s the Pilot
[89] De Jeugd van Tegenwoordig - De Formule
[90] Nujabes feat. Shing02 - Luv(sic.) pt3
[91] Wolf Alice - Visions of a Life
[92] Raymond van het Groenewoud - Twee Meisjes
[93] Doja Cat - Get Into It (Yuh)
[94] The Veronicas - Untouched
[95] T.C. Matic - O La La La
[96] Eefje de Visser - Bitterzoet
[97] The Strokes - Hard to Explain
[98] Confidence Man - Holiday
[99] Caterina Barbieri - Fantas
[100] Florence + the Machine – Dog Days Are Over
0
geplaatst: 24 december 2024, 10:19 uur
1
geplaatst: 24 december 2024, 10:56 uur
Simon77 schreef:
Met plezier meegelezen Arno. Toch bijzonder hoe je fantastische nummers weet af te wisselen met, laten we zeggen, iets mindere.
Zal proberen ze de volgende keer per genre te groeperen Met plezier meegelezen Arno. Toch bijzonder hoe je fantastische nummers weet af te wisselen met, laten we zeggen, iets mindere.

0
geplaatst: 24 december 2024, 12:02 uur
7
geplaatst: 24 december 2024, 21:21 uur
Toen ik mij op 3 april van dit jaar op het lijstje plaatste verwachtte ik op zijn vroegst een jaar later aan de beurt te zijn. Ik kon aan zien komen dat dit wellicht iets eerder zou zijn, maar nu johan de witt zich op zo'n laat moment onderaan het lijstje plaatst word ik enigszins overvallen.
Een TOP100 heb ik klaar staan, maar er moet natuurlijk ook nog het een en ander aan toelichting bij gepend worden. Hoewel de feestdagen ook verplichtingen met zich meebrengen, denk ik toch binnen afzienbare tijd een voorzichtige start te kunnen maken.
Wat mij betreft kan de topictitel aangepast worden, panjoe, Casartelli of cosmic kid.
Een TOP100 heb ik klaar staan, maar er moet natuurlijk ook nog het een en ander aan toelichting bij gepend worden. Hoewel de feestdagen ook verplichtingen met zich meebrengen, denk ik toch binnen afzienbare tijd een voorzichtige start te kunnen maken.
Wat mij betreft kan de topictitel aangepast worden, panjoe, Casartelli of cosmic kid.
17
geplaatst: 29 december 2024, 20:06 uur
Op 3 april plaatste ik dit bericht:
Het bericht kreeg likes van -SprayIt-, Arno, Dance Lover, Dim, dix, jerome988 en panjoe.
Hoe kwam ik daartoe?
Om die vraag zo compleet mogelijk te beantwoorden ga ik terug naar de herfstvakantie van 1971.
Mijn ouders gingen een keertje zonder kinderen op vakantie en ik werd gestald bij mijn tante. Ik kon het goed vinden met mijn neven die 1 en 3 jaar ouder waren dan ik. Zij luisterden elke week naar de TOP40 en ik moest natuurlijk meeluisteren. Aan de meeste nummers vond ik niet zoveel aan, maar er zaten leuke tussen. Borriquito van Peret vond ik erg leuk (#14) en ook de #2 en #3 van week 42. Mijn neven vroegen mij na afloop van de uitzending het beste nummer uit de lijst te kiezen en ik koos na lang wikken en wegen uiteindelijk voor de #40. Mijn neven vonden dat tot mijn verbazing niet eens zo’n gekke keuze en de plaat zou na al 3 weken op #1 te hebben gestaan (wat ik toen niet wist) in de volgende weken nog terugstijgen naar #14. Het is mijn kennismaking geweest met toplijsten en met het benoemen van eigen favorieten.
Vanaf dat moment ben ik de TOP40 gaan volgen en op zeker moment begon ik daaruit mijn eigen TOP10 samen te stellen. Al snel had ik door dat je dan een raar verloop krijgt (favorieten komen hoog binnen en tuimelen er dan ook direct uit zodra ze niet meer in de TOP40 staan). Ik bedacht daarom een tweede toplijst, die de scores van 4 weken bij elkaar optelde en dan tot een nieuwe toplijst optelde. Zo was het verloop geleidelijker.
In de pubertijd ben ik overgeschakeld op het verzamelen van albums. Met mijn krantenwijk had ik een installatie bij elkaar gespaard waardoor ik platen op cassette kon opnemen. In de fonotheek waren recente platen altijd uitgeleend, zodat ik vaak lukraak wat uitkoos op basis van de hoes. Ja, in de tijd van de disco en de punk luisterde ik voornamelijk naar progrock. Ik zocht ook op artiesten waarvan er veel platen waren. Als ik 1 zo’n plaat leuk zou vinden, dan had ik een hele rits platen om ook te beluisteren. Zo heb ik de muziek van Frank Zappa ontdekt.
Na mijn middelbare school ontmoette ik mensen met meer verstand van muziek dan mijn voormalige klasgenoten. Via hen leerde ik allerlei topalbums kennen en in 1987 was het 20 years ago. Het moment om Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band te herdenken met een album TOP100 allertijden. Dat was een handig boodschappenlijstje. Ik stelde ook een persoonlijke album TOP100 samen, die ik een aantal jaren elk jaar na herbeluistering opnieuw rangschikte. Uiteindelijk zaten andere prioriteiten (verliefd, getrouwd, een kind) dat in de weg.
De computer kwam en alle CD’s belandden in de muziekbibliotheek, waarbij de nummers een beoordeling meekregen. Ik schakelde weer over naar het beluisteren van losse nummers. De radio2 TOP2000 werd een instituut en de ambitie was om ook een persoonlijke TOP2000 te maken.
In de muziekbibliotheek kun je ook hoezen opslaan. Die zocht ik op internet op, waardoor ik bijna 15 jaar geleden bekend werd met MusicMeter. Via allerlei topics kreeg het lijstjesmaken een nieuwe impuls en raakte de ambitie om een TOP2000 samen te stellen op de achtergrond.
Die topics ontdek ik meestal via tags of tips van andere gebruikers. Zo belandde ik in 2015 in het topic de singles top 20 van 50 jaar terug (de Veronica TOP40 startte op 2 januari 1965) en ik stel sindsdien wekelijks een eigen TOP40 samen (tegenwoordig in het topic 1980 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen). De cirkel is rond.
In de zomer van 2023 ontdekte ik dit topic met de TOP100 van ranja. Die hanteerde de regel 1 nummer per artiest, Dat is voor een TOP2000 geen geschikte regel, maar voor een TOP100 is die regel zeer bruikbaar. De ambitie om uiteindelijk tot een TOP2000 te komen is nooit helemaal weggeweest, maar een TOP100 liet zich veel makkelijker samenstellen. Die in de herfst van 2023 samengestelde lijst zal ik hier de komende weken presenteren.
Justus18 schreef:
Er zit niemand op te wachten, maar laat ik eens meedoen
Er zit niemand op te wachten, maar laat ik eens meedoen
Het bericht kreeg likes van -SprayIt-, Arno, Dance Lover, Dim, dix, jerome988 en panjoe.
Hoe kwam ik daartoe?
Om die vraag zo compleet mogelijk te beantwoorden ga ik terug naar de herfstvakantie van 1971.
Mijn ouders gingen een keertje zonder kinderen op vakantie en ik werd gestald bij mijn tante. Ik kon het goed vinden met mijn neven die 1 en 3 jaar ouder waren dan ik. Zij luisterden elke week naar de TOP40 en ik moest natuurlijk meeluisteren. Aan de meeste nummers vond ik niet zoveel aan, maar er zaten leuke tussen. Borriquito van Peret vond ik erg leuk (#14) en ook de #2 en #3 van week 42. Mijn neven vroegen mij na afloop van de uitzending het beste nummer uit de lijst te kiezen en ik koos na lang wikken en wegen uiteindelijk voor de #40. Mijn neven vonden dat tot mijn verbazing niet eens zo’n gekke keuze en de plaat zou na al 3 weken op #1 te hebben gestaan (wat ik toen niet wist) in de volgende weken nog terugstijgen naar #14. Het is mijn kennismaking geweest met toplijsten en met het benoemen van eigen favorieten.
Vanaf dat moment ben ik de TOP40 gaan volgen en op zeker moment begon ik daaruit mijn eigen TOP10 samen te stellen. Al snel had ik door dat je dan een raar verloop krijgt (favorieten komen hoog binnen en tuimelen er dan ook direct uit zodra ze niet meer in de TOP40 staan). Ik bedacht daarom een tweede toplijst, die de scores van 4 weken bij elkaar optelde en dan tot een nieuwe toplijst optelde. Zo was het verloop geleidelijker.
In de pubertijd ben ik overgeschakeld op het verzamelen van albums. Met mijn krantenwijk had ik een installatie bij elkaar gespaard waardoor ik platen op cassette kon opnemen. In de fonotheek waren recente platen altijd uitgeleend, zodat ik vaak lukraak wat uitkoos op basis van de hoes. Ja, in de tijd van de disco en de punk luisterde ik voornamelijk naar progrock. Ik zocht ook op artiesten waarvan er veel platen waren. Als ik 1 zo’n plaat leuk zou vinden, dan had ik een hele rits platen om ook te beluisteren. Zo heb ik de muziek van Frank Zappa ontdekt.
Na mijn middelbare school ontmoette ik mensen met meer verstand van muziek dan mijn voormalige klasgenoten. Via hen leerde ik allerlei topalbums kennen en in 1987 was het 20 years ago. Het moment om Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band te herdenken met een album TOP100 allertijden. Dat was een handig boodschappenlijstje. Ik stelde ook een persoonlijke album TOP100 samen, die ik een aantal jaren elk jaar na herbeluistering opnieuw rangschikte. Uiteindelijk zaten andere prioriteiten (verliefd, getrouwd, een kind) dat in de weg.
De computer kwam en alle CD’s belandden in de muziekbibliotheek, waarbij de nummers een beoordeling meekregen. Ik schakelde weer over naar het beluisteren van losse nummers. De radio2 TOP2000 werd een instituut en de ambitie was om ook een persoonlijke TOP2000 te maken.
In de muziekbibliotheek kun je ook hoezen opslaan. Die zocht ik op internet op, waardoor ik bijna 15 jaar geleden bekend werd met MusicMeter. Via allerlei topics kreeg het lijstjesmaken een nieuwe impuls en raakte de ambitie om een TOP2000 samen te stellen op de achtergrond.
Die topics ontdek ik meestal via tags of tips van andere gebruikers. Zo belandde ik in 2015 in het topic de singles top 20 van 50 jaar terug (de Veronica TOP40 startte op 2 januari 1965) en ik stel sindsdien wekelijks een eigen TOP40 samen (tegenwoordig in het topic 1980 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen). De cirkel is rond.
In de zomer van 2023 ontdekte ik dit topic met de TOP100 van ranja. Die hanteerde de regel 1 nummer per artiest, Dat is voor een TOP2000 geen geschikte regel, maar voor een TOP100 is die regel zeer bruikbaar. De ambitie om uiteindelijk tot een TOP2000 te komen is nooit helemaal weggeweest, maar een TOP100 liet zich veel makkelijker samenstellen. Die in de herfst van 2023 samengestelde lijst zal ik hier de komende weken presenteren.
1
geplaatst: 29 december 2024, 20:57 uur
Dank Arno voor je lijst, heel mooie nummer-3 en nummer-2 ook, het was een feestje om mee te lezen en te luisteren.
3
geplaatst: 30 december 2024, 18:55 uur
Ik trap af. Onder elk nummer vermeld ik na het land van herkomst of het nummer oorspronkelijk op de A- of B-kant van een single is uitgebracht (ns is een non-single track). Vervolgens vermeld ik het album waar het nummer oorspronkelijk ook op staat, waarbij na aangeeft dat het een non-album track is. Tenslotte vermeld ik de subjectieve genre-aanduiding en eventueel de positie in de MusicMeterLadder van 2024. In de objectieve data kunnen fouten zitten en dan hoor ik dat graag.
100. Don And Dewey - Justine (1958)
VS, A, na, Rock & Roll
Om tot een TOP100 te komen moeten er nummers afvallen. Zo heb ik een hele lijst met bubbling unders die onder een ander gesternte wel de lijst zouden halen. Maar dat zal nooit ten koste gaan van dit nummer. De lijst kan niet beter gestart worden dan met lekkere rauwe rock & roll. De naamverwantschap helpt daarbij een handje.
Overigens is Don Sugarcane Harris de violist op Willie the Pimp, dat dankzij volhardend nomineren door Teunnis nu al een aantal jaar in de MML staat (#984 in 2024).
100. Don And Dewey - Justine (1958)
VS, A, na, Rock & Roll
Om tot een TOP100 te komen moeten er nummers afvallen. Zo heb ik een hele lijst met bubbling unders die onder een ander gesternte wel de lijst zouden halen. Maar dat zal nooit ten koste gaan van dit nummer. De lijst kan niet beter gestart worden dan met lekkere rauwe rock & roll. De naamverwantschap helpt daarbij een handje.
Overigens is Don Sugarcane Harris de violist op Willie the Pimp, dat dankzij volhardend nomineren door Teunnis nu al een aantal jaar in de MML staat (#984 in 2024).
8
geplaatst: 31 december 2024, 19:33 uur
99. AC/DC - Highway To Hell (1979)
AUS, A , Highway To Hell, Hard Rock - MML1060
Ik rag door met opnieuw een stevig nummer. De muziek van AC/DC heb ik altijd geplaatst in de hoek van rockstampers zoals Kiss en Europe. Die zijn ook leuk, maar AC/DC is beter. De waardering voor hen is de afgelopen jaren nog gegroeid, omdat dit nummer een van de favorieten van mijn zoon is. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.
AUS, A , Highway To Hell, Hard Rock - MML1060
Ik rag door met opnieuw een stevig nummer. De muziek van AC/DC heb ik altijd geplaatst in de hoek van rockstampers zoals Kiss en Europe. Die zijn ook leuk, maar AC/DC is beter. De waardering voor hen is de afgelopen jaren nog gegroeid, omdat dit nummer een van de favorieten van mijn zoon is. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.
9
geplaatst: 1 januari 2025, 19:26 uur
98. The Shangri-Las - Leader Of the Pack (1964)
VS, A, Leader Of the Pack, Novelty
Vroom, vroom. Ik scheur verder met een rariteit ook wel novelty-song genoemd. Het is een wat gekke genre-aanduiding, maar ik houd wel van gekkigheid.
Op 28 november 1964 was het nummer de #1 in de HOT100. In de UK kreeg het nummer geen airplay. De waarschijnlijke reden daarvoor is volgens de wiki “its death theme”. In Nederland lusten we daar wel pap van getuige de waardering voor zoiets als Oerend Hard en de talloze smartlappen.
VS, A, Leader Of the Pack, Novelty
Vroom, vroom. Ik scheur verder met een rariteit ook wel novelty-song genoemd. Het is een wat gekke genre-aanduiding, maar ik houd wel van gekkigheid.
Op 28 november 1964 was het nummer de #1 in de HOT100. In de UK kreeg het nummer geen airplay. De waarschijnlijke reden daarvoor is volgens de wiki “its death theme”. In Nederland lusten we daar wel pap van getuige de waardering voor zoiets als Oerend Hard en de talloze smartlappen.
6
geplaatst: 2 januari 2025, 20:29 uur
97. Wim Kersten En De Viltjes - Bloemetjesgordijn (1980)
NL, A, na, Carnavalskraker
Van de novelty-smartlap is het een kleine stap naar de carnavalskraker. Wim Kersten is de grootmeester of beter de Prins van het carnavalslied. Carnaval wordt niet alleen in het katholieke zuiden gevierd, maar ook in katholieke enclaves in het noorden. De bollenstreek, waar ik vandaan kom, is zo’n enclave. Mijn feestje is het niet, maar menige carnavalskraker vind ik leuk. Humor does belong in music!
NL, A, na, Carnavalskraker
Van de novelty-smartlap is het een kleine stap naar de carnavalskraker. Wim Kersten is de grootmeester of beter de Prins van het carnavalslied. Carnaval wordt niet alleen in het katholieke zuiden gevierd, maar ook in katholieke enclaves in het noorden. De bollenstreek, waar ik vandaan kom, is zo’n enclave. Mijn feestje is het niet, maar menige carnavalskraker vind ik leuk. Humor does belong in music!
2
geplaatst: 2 januari 2025, 22:21 uur
Oeh dit is weer zo’n lijstje dat alle kanten opvliegt en daardoor extra leuk is!
1
geplaatst: 3 januari 2025, 01:17 uur
Haha, Bloemetjesgordijn is zeker jeugdsentiment, maar mijn top 100 haalt hij niet. Wel leuk om weer eens terug te zien...:)
3
geplaatst: 3 januari 2025, 11:26 uur
Inderdaad gaat het alle kanten op. Tot nog toe 1x onbekend, 1x goed, 1x briljant en 1x vreselijk 

* denotes required fields.