MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
Dim
Sophie Zelmani Niet bepaald een artiest die ik vaak in allertijdenlijstjes terugzie. "Bedrieglijk eenvoudig en direct richting de ziel" - uiterst treffend verwoord.

Nooit van Sophie Zelmani gehoord maar wat mooi zeg..., California van Lana Del Rey kende ik ook niet maar daar moet ik toch ook maar eens wat meer van gaan luisteren...

60. Ennio Morricone - Once Upon A Time In The West.
(geen tekst)

Het meest tijdloze nummer uit deze top 100. Als je één nummer in een tijdscapsule zou moeten stoppen om door te geven aan toekomstige generaties is dit een verdomd goeie kandidaat. Als bevoorrecht mens mocht ik Ennio Morricone in de laatste periode van zijn leven aanschouwen en dit zorgde voor een kilometers dikke laag kippenvel.

59. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On The Dancefloor
Oh, there ain't no love, no Montagues or Capulets
Just banging tunes and DJ sets and
Dirty dance floors and dreams of naughtiness

Voordat Alex Turner een crooner werd, maakten ze dit soort onversneden muziek. Hun muziek is allicht iets te populair om het als indie te beschouwen, maar dit waren wel de hoogtijdagen van indie rock wat mij betreft. Ook niets dan goeie herinneringen aan hun concert in de Ziggo Dome een paar jaar terug. Dat van die crooner bedoelde ik ook niet per se negatief.

58. Sabrina Carpenter - Please Please Please
Well, I have a fun idea, babe (uh-huh), maybe just stay inside
I know you're craving some fresh air, but the ceiling fan is so nice (it's so nice, right?)
And we could live so happily if no one knows that you're with me

Wie haar omschrijft als de zoveelste speelbal van de platenindustrie heeft het niet goed begrepen. Sabrina Carpenter timmert al een tijdje aan de weg maar de echte doorbrak kwam afgelopen jaar pas. Geholpen door de magische productie van o.a. Jack Antonoff* stijgt dit nummer tot grote hoogtes. Verslavend is het metrum van dit nummer, ik heb het (wederom figuurlijk) grijsgedraaid in de afgelopen 365 dagen. En binnenkort gewoon wéér een album!

* Zie deze kekke video over de gelaagdheid van het nummer: https://www.youtube.com/watch?v=tLAocAthCJ4

57. The Boxer Rebellion - We Have This Place Surrounded (Live)
And you don't know,
what i've been through,
You come in from all sides.
No you don't know,
what i've been through,
You come in from all sides.

Ik zag The Boxer Rebellion voor het eerst in Paradiso een jaar of tien geleden. The Cold Still werd op MusicMeter goed ontvangen en in die slipstream heb ik ze ontdekt. Diamonds groeide langzaam uit tot een Nederlandse favoriet en staat zelfs in de Top 2000. Maar mijn hoogtepunt is deze live-versie van de magistrale concertregistratie in Tennessee. Ik zei eerder al dat halverwege de zeroes het hoogtepunt van de indie rock was en dit nummer bevestigt dat voor mij. Live iedere keer weer een groot feest.

tomme chef, ga niet zo snel man, je haalt me dik in

56. Phosphorescent - Song For Zula
Some say love is a burning thing
That it makes a fiery ring
Oh but I know love as a fading thing
Just as fickle as a feather in a stream
See, honey, I saw love. You see, it came to me
It put its face up to my face so I could see
Yeah then I saw love disfigure me
Into something I am not recognizing

Soms is het moeilijk om onder woorden te brengen waarom bepaalde muziek je zo raakt. Des te meer omdat het moeilijk voor te stellen is hoe anderen niet dezelfde pracht horen die jij hoort. Ja, ik kan vermelden dat de strijkers de tekst voorzien van een ontroerende aureool, maar dat hoort toch iedereen? Het staat in schril contrast met de destructieve tekst. Zie de hartverscheurende verhalen onder de bijgevoegde (schitterende) videoclip en je voelt je haast weemoedig dat anderen niet dezelfde intense emoties ervaren bij het luisteren van Song for Zula, wat ironisch genoeg de emoties bij het nummer verder versterkt.

jordidj1 schreef:
tomme chef, ga niet zo snel man, je haalt me dik in
Sneller slapen!

55. Editors - Sugar
There's sugar on your soul
And you're like no one I know
You're the life from another world
You swallow me whole
With just a mumbled hello
And it breaks my heart to love you
It breaks my heart to love you

Die stuwende bas. Veel heb ik er niet van gezien op Sziget destijds (dezelfde tour als de video hieronder), want zo’n groot liefhebber was ik niet. Maar die paar nummers die ze speelden vond ik geweldig en vanaf toen was ik wel liefhebber. Sugar speelden ze toen in het begin van hun set dus die heb ik gemist. Jaren later maakte ik Sugar gelukkig alsnog live mee, wat een energie zit er in dit nummer. Die stuwende bas!

54. Bruce Springsteen - Thunder Road
There were ghosts in the eyes of all the boys you sent away
They haunt this dusty beach road
In the skeleton frames of burned out Chevrolets
They scream your name at night in the street
Your graduation gown lies in rags at their feet

De onderstaande vroege live-versie is een van de mooiste live-uitvoeringen ooit. Mede daardoor ben ik goed op de tekst gaan letten en is dit uitgegroeid tot mijn favoriete Bruce-nummer. Uiteindelijk toch gekozen voor de studioversie. In welke versie dan ook, de tekst rolt van je tong.

53. Michael Jackson - Earth Song
Did you ever stop to notice
All the children dead from war?
Did you ever stop to notice
This crying Earth, these weeping shores?

Misschien niet de allerbeste versie, want de man klinkt vermoeid en iel. Niet zo vreemd als je bedenkt dat dit zijn allerlaatste repetitie was, een dag voordat hij overleed. Uit Earth Song straalt een oerkracht die zelden vertoond is. Je kunt veel van de man zeggen, maar niet dat hij niet begaan was met de rest van de wereld. Earth Song heeft 30 jaar later niets aan kracht ingeboet. En helaas ook niets aan relevantie.

52. Pink Floyd - Comfortably Numb (Live)
When I was a child
I caught a fleeting glimpse
Out of the corner of my eye.
I turned to look but it was gone
I cannot put my finger on it now
The child is grown,
The dream is gone.
I have become comfortably numb.

Als dit al niet de beste gitaarsolo ooit is, dan toch op zijn minst top 3. De studioversie is al bijzonder, maar 15 jaar later deed David Gilmour iets buitenaards.

51. Fontaines D.C. - I Love You
Now the morning's filled with cokeys tryna talk you through it all
Is their mommy Fine Gael and is their daddy Fianna Fáil?
And they say they love the land, but they don't feel it go to waste
Hold a mirror to the youth and they will only see their face

De (post)punk-knuffelband van nu. Zoals ik bij In the Modern World al zei, mijn grootste lifede is album Skinty Fia, met I Love You als absoluut hoogtepunt. I Love You gaat over zijn moeizame relatie met Ierland en Dublin, geïnteresseerden verwijs ik naar deze interessante video: https://www.youtube.com/watch?v=0UrC3tzxy_E

Waarom geen Starburster

I Love You is wel een onvervalste slow burner

Beide bangers

50. Orchestral Manoeuvres in the Dark - Joan of Arc (Maid Of Orleans)
Her dream is to give her heart away
Like an orphan on a wave
She cared so much, she offered up
Her body to the grave

Zanger Andy McCluskey is het schoolvoorbeeld van ‘dance like nobody’s watching’. Deze live-versie is wat versneld gespeeld, maar dat geeft niet. Ook hier weer een nummer met een onconventionele structuur qua tekst, geen standaard couplet-refrein. Blijkbaar zit daar toch iets van de aantrekkingskracht voor mij.

jordidj1 schreef:
Waarom geen Starburster
Omdat ik meer van I Love You hou

49. Matt Berninger - Bonnet of Pins
Take the stairs to the bottom where the lights are out
And I'll be there with a lighter and a Nabokov cocktail
Forget the questionnaires and the oral histories
I don't care how many times you almost said you missed me
It's a cup trick shell, and it's a puff of smoke
And it gets me every time, it's a pretty good joke
I know that you miss me, I know that you miss me
This stuff takes a lifetime

Dit nummer is pas een half jaar uit, maar toch heb ik het al veelvuldig beluisterd. 90 keer volgens last.fm. Ter vergelijking: Maid of Orleans komt in al die jaren tot 130 scrobbles. Bij sommige nummers is het liefde op het eerste gehoor en dit was er een. Zo sterk dat ik deze zonder enkele twijfel in mijn top 100 opgenomen heb, en ook nog zo hoog. Bonnet of Pins kan zich meten met het beste werk van The National.

48. Boudewijn De Groot - Testament
Verder niets, er zijn alleen nog een paar dingen
Die ik houd omdat geen mens er iets aan heeft
Dat zijn mijn goede jeugdherinneringen
Die neem je mee zolang je verder leeft

Met deze gevleugelde woorden eindigde ik het dankwoord van mijn proefschrift. Testament heeft misschien wel de mooiste Nederlandstalige tekst van allemaal. Haal dat misschien maar weg, want volgens mij komen er geen Nederlandstalige nummers meer.

chevy93 schreef:
(quote)
Omdat ik meer van I Love You hou

Ik hou ook van jou

47. The National - Tropic Morning News
I'll be over here, lying near the ocean
Making ocean sounds
Let me know if you can come over
And work the controls for a while

Net als bij Bonnet of Pins wist ik direct bij de release dat dit een nummer was dat ik lang zou koesteren. De drive in Tropic Morning News is ongekend goed. Dan even die lompe gitaarsolo tussendoor. En die briljante bridge (zie tekst hierboven).

46. Don McLean - Vincent
Now I think I know
What you tried to say to me
And how you suffered for your sanity
And how you tried to set them free
They would not listen, they're not listening still
Perhaps they never will

Niet de beste live-opname, maar Don McLean die Vincent zit in het Van Gogh? Hoe episch?! Op de ranglijst van ‘nummers waar ik week van word’ staat Vincent erg hoog. Ik leerde het kennen door de Top 2000 (naast dat andere muzikale monument) en Vincent wordt met het jaar mooier.

En mocht iemand nog een mooie live-versie zoeken: https://www.youtube.com/watch?v=4wrNFDxCRzU

Bonnet of Pins = alles kapot. Maandag 1 september live!! (en 12 september nog eens!!!)

*springt in Gretz' nek*

En dan nog eens tropic morning newsje om het af te leren AAAA kapotje.

chevy93 schreef:
Niet de beste live-opname, maar Don McLean die Vincent zit in het Van Gogh?

Volgens mij staat ie.

GrafGantz schreef:
(quote)

Volgens mij staat ie.
Zingt*

45. The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card (Part One)
There's a sign in the desert that lies to the west
Where you can't tell the night from the sunrise
And not all the King's horses and all the King's men
Have prevented the fall of the unwise

For they think it will make their lives easier
And God knows up 'til now it's been hard

Alan Parsons is live bijzonder matig, dus vandaar deze versie. Maar hij deed wel mee voor deze opname. Weergaloze progressieve pop/rock. Eén van de beste muziekproducties aller tijden, laat dat maar aan Alan Parsons over.

44. Wolf Alice - Don’t Delete The Kisses
I'd like to get to know you
I'd like to take you out
We'd go to The Hail Mary
And afterwards make out
Instead, I'm typing you a message
That I know I'll never send
Rewriting old excuses
Delete the kisses at the end
When I see you, the whole world reduces
To just that room
And then I remember and I'm shy
That gossip's eye will look too soon
And then I'm trapped, overthinking
And yeah, probably self-doubt
You tell me to get over it
And to take you out
But I can't, I'm too scared
And here's the night bus, I have to go
And the doors are closing, and you were waving
And I like you, and I'll never let it show
And you won't wait, and maybe I won't mind
I work better on my own
And now I'm home, a little bit drunk
And I ask myself

De eerste keer dat ik dit nummer ‘begreep’ was tijdens Best Kept Secret in 2022. Een bloedhete dag waarin de bloedmooie Ellie het meer in sprong. Don’t Delete the Kisses is het anthem voor gebroken romantici. Je loopt het risico in een existentiële crisis te belanden, maar één ding is zeker: het laat je niet onberoerd. Het wordt weer janken in de AFAS deze november.

43. The The - Uncertain Smile
A howling wind that blows the litter as the rain flows
As street lamps pour orange colored shapes, through your windows
A broken soul stares from a pair of watering eyes
Uncertain emotions force an uncertain smile

Qua thematiek scheelt Uncertain Smile niet eens zo gek veel van Don’t Delete the Kisses, maar de benadering is anders. Ik ga voor de verandering gewoon schaamteloos een comment van YouTube jatten:
I think "Uncertain Smile" is a beautiful and haunting song about unrequited love. The lyrics are incredibly evocative, and the music is both atmospheric and moving. The song's title is a perfect description of the feeling of being in love with someone who doesn't love you back. It’s a a atmospheric song who is clearly heartbroken, but nobody still can't help but smile when he thinks of the person he loves. This song is a reminder that even in the midst of heartbreak, there is still beauty to be found. It is a beautiful and haunting song that is sure to stay with you long after you hear it.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:47 uur

geplaatst: vandaag om 15:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.