Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)
zoeken in:
6
geplaatst: 22 augustus 2023, 08:01 uur
009 Blondie - Hanging on the Telephone (1978)
Ik heb Blondie altijd wel gekend, maar toen Denis op Toppop kwam was ik nog helemaal niet met muziek bezig. Het stond alleen wel eens aan omdat m'n ouders ook wel eens keken. Later toen ik wel zelf serieus ging luisteren was Blondie al gestopt dus het moet later geweest zijn dat ik ze weer oppikte. Met de muziek die ik eind 80s goed vond - Primitives, Darling Buds, Transvision Vamp etc - is de stap naar Blondie niet erg groot natuurlijk. Rond 1988 kreeg ik m'n eerste platenspeler en de eerste lp die ik kocht was Plastic Letters van Blondie, uit een uitverkoopbak.
Hanging on the Telephone is net als Denis en veel andere hits een cover, maar toch vooral een echt Blondie nummer. Het 3e album opent er mee en zet meteen de toon. Het werd ook vrij snel m'n favoriet van de band.
Toen Blondie een come back maakte heb ik ze nog een keer gezien, in Amsterdam. Dat was natuurlijk mooi om mee te maken al lag de nadruk iets teveel op het nieuwe album No Exit van toen. Ik heb nog een paar come back albums trouw gekocht maar het deed me steeds minder eigenlijk. Nee, die eerste 4 albums zijn toch verreweg m'n favoriet in de volgorde Plastic Letters - Parallel LInes - Blondie - Eat to the Beat.
Ik heb Blondie altijd wel gekend, maar toen Denis op Toppop kwam was ik nog helemaal niet met muziek bezig. Het stond alleen wel eens aan omdat m'n ouders ook wel eens keken. Later toen ik wel zelf serieus ging luisteren was Blondie al gestopt dus het moet later geweest zijn dat ik ze weer oppikte. Met de muziek die ik eind 80s goed vond - Primitives, Darling Buds, Transvision Vamp etc - is de stap naar Blondie niet erg groot natuurlijk. Rond 1988 kreeg ik m'n eerste platenspeler en de eerste lp die ik kocht was Plastic Letters van Blondie, uit een uitverkoopbak.
Hanging on the Telephone is net als Denis en veel andere hits een cover, maar toch vooral een echt Blondie nummer. Het 3e album opent er mee en zet meteen de toon. Het werd ook vrij snel m'n favoriet van de band.
Toen Blondie een come back maakte heb ik ze nog een keer gezien, in Amsterdam. Dat was natuurlijk mooi om mee te maken al lag de nadruk iets teveel op het nieuwe album No Exit van toen. Ik heb nog een paar come back albums trouw gekocht maar het deed me steeds minder eigenlijk. Nee, die eerste 4 albums zijn toch verreweg m'n favoriet in de volgorde Plastic Letters - Parallel LInes - Blondie - Eat to the Beat.
1
geplaatst: 22 augustus 2023, 18:56 uur
Blondie live was een feest in 1977-1978.
De hele zaal aan de pogo.
De hele zaal aan de pogo.
1
geplaatst: 22 augustus 2023, 19:10 uur
1
geplaatst: 23 augustus 2023, 11:38 uur
008 Bikini Kill - Rebel Girl (1993)
Dat ik m'n lijst heb ontdubbeld betekent niet dat er niet dezelfde artiesten in staan... eerst al Josh Homme (weliswaar niet als zanger) en Kim Deal en nu ook Kathleen Hanna.
Net als Deceptacon van Le Tigre is ook Rebel Girl nooit een single geweest; het staat echter wel op meerdere releases in evenveel versies. Het staat op de split met Huggy Bear, op de EP New Radio (met extra hulp van Joan Jett) en natuurlijk op het album Pussy Whipped. Zo is het toch hét nummer van Bikini KIll. En wat voor een nummer, zeer sterk, agressief, pompeus, niet te negeren.
De video die ik heb toegevoegd laat de cover zien van de film The Punk Singer wat eigenlijk een docu is van en over Kathleen. Ze vertelt over het begin van Bikini Kill, als tegengeluid tegen de door mannen gedomineerde muziekscene en zeker ook bij de concerten waar de lange blanke mannen vooraan staan en de kleinere meisjes weggebeukt worden. Daar brachten zij wel verandering in door bij hun concerten de dames vooraan te vragen en de mannen naar achter te commanderen. Het vertelt ook over haar onverwachte relatie met Adam 'Ad Rock', de Beastie Boy, bepaald niet een van de meest vrouwvriendelijke bands, en over de ziekte van Lyme die haar jarenlang uit de running heeft gehaald, ze kon zo goed als niks voor een lange tijd. Niet allemal even vrolijk die film maar wel eerlijk en zeer interessant.
Rebel Girl straat ook al jaren in mijn lijst en na een paar jaar onderin omhoog geklommen tot een vaste waarde in de top 20 en vaak top 10.
Dat ik m'n lijst heb ontdubbeld betekent niet dat er niet dezelfde artiesten in staan... eerst al Josh Homme (weliswaar niet als zanger) en Kim Deal en nu ook Kathleen Hanna.
Net als Deceptacon van Le Tigre is ook Rebel Girl nooit een single geweest; het staat echter wel op meerdere releases in evenveel versies. Het staat op de split met Huggy Bear, op de EP New Radio (met extra hulp van Joan Jett) en natuurlijk op het album Pussy Whipped. Zo is het toch hét nummer van Bikini KIll. En wat voor een nummer, zeer sterk, agressief, pompeus, niet te negeren.
De video die ik heb toegevoegd laat de cover zien van de film The Punk Singer wat eigenlijk een docu is van en over Kathleen. Ze vertelt over het begin van Bikini Kill, als tegengeluid tegen de door mannen gedomineerde muziekscene en zeker ook bij de concerten waar de lange blanke mannen vooraan staan en de kleinere meisjes weggebeukt worden. Daar brachten zij wel verandering in door bij hun concerten de dames vooraan te vragen en de mannen naar achter te commanderen. Het vertelt ook over haar onverwachte relatie met Adam 'Ad Rock', de Beastie Boy, bepaald niet een van de meest vrouwvriendelijke bands, en over de ziekte van Lyme die haar jarenlang uit de running heeft gehaald, ze kon zo goed als niks voor een lange tijd. Niet allemal even vrolijk die film maar wel eerlijk en zeer interessant.
Rebel Girl straat ook al jaren in mijn lijst en na een paar jaar onderin omhoog geklommen tot een vaste waarde in de top 20 en vaak top 10.
0
geplaatst: 23 augustus 2023, 11:43 uur
ranja schreef:
Gemiste kans om Bull in the Heather in je lijstje op te nemen in plaats van Kool Thing

0
geplaatst: 23 augustus 2023, 11:49 uur
GrafGantz schreef:
Gemiste kans om Bull in the Heather in je lijstje op te nemen in plaats van Kool Thing
(quote)
Inderdaad
Dat was wel de connectie die ik bedoelde toen ik Le Tigre en Sonic Youth tegelijk poste, zoals hopelijk iedereen wel door had 
2
geplaatst: 24 augustus 2023, 08:30 uur
007 Melys - Chinese Whispers (2001)
Melys is een band uit Wales waarvan ik op de gok een keer een 2ehands album kocht omdat ik wel benieuwd was. Ik wist dat ze in elk geval een album en single hadden op het geweldige nederlandse indielabel Transformed Dreams (seedling, seesaw, soppo, zea, persil e.a.) . Hte album viel niet tegen en ben naar meer op zoek gegaan, onder andere de verzamelaar Suikerspin die inderdaad op dat label was uitgekomen. Op dat album staat ook de single Chinese Whispers en dat is me een nummer. Vanaf de eerste keer hore 'wow'.
De band was een van de favorieten van John Peel en z'n luisteraars kozen dit nummer ook tot beste van 2001. De band maakte 4 albums waarvan de laatste na de dood van Peel, ook aan hem opgedragen en als 'hidden' bonus track ook nog een keer dit nummer. En het was al zo'n geweldig album... de zachte stem van Andrea Parker met de dreampop achtige muziek die soms wat electronischer klinkt maar zoals in dit nummer gewoon gitaar die af en toe heerlijk aanzwelt, geweldig.
Na het album werd het stil maar een paar jaar geleden maakten ze 2 singles waarvan de laatste in het Welsh gezongen. Llawendyd is ruimschoots goed genoeg om ook z'n entry in deze lijst te hebben maar aangezien ik voor de presentatie ontdubbeld heb dus nog niet genoemd. Dat nummer stond bij mij 6 weken op 1 maar de rest van Mume mest er niks van hebben. Ik probeer ook al jaren Chinese Whispers de ladder in te krijgen maar die valt ook steeds snel af helaas. Voor mij was het in elk geval snel duidelijk dat dit gewoon een top 50-20 en nu al 10 nummer betreft
Melys is een band uit Wales waarvan ik op de gok een keer een 2ehands album kocht omdat ik wel benieuwd was. Ik wist dat ze in elk geval een album en single hadden op het geweldige nederlandse indielabel Transformed Dreams (seedling, seesaw, soppo, zea, persil e.a.) . Hte album viel niet tegen en ben naar meer op zoek gegaan, onder andere de verzamelaar Suikerspin die inderdaad op dat label was uitgekomen. Op dat album staat ook de single Chinese Whispers en dat is me een nummer. Vanaf de eerste keer hore 'wow'.
De band was een van de favorieten van John Peel en z'n luisteraars kozen dit nummer ook tot beste van 2001. De band maakte 4 albums waarvan de laatste na de dood van Peel, ook aan hem opgedragen en als 'hidden' bonus track ook nog een keer dit nummer. En het was al zo'n geweldig album... de zachte stem van Andrea Parker met de dreampop achtige muziek die soms wat electronischer klinkt maar zoals in dit nummer gewoon gitaar die af en toe heerlijk aanzwelt, geweldig.
Na het album werd het stil maar een paar jaar geleden maakten ze 2 singles waarvan de laatste in het Welsh gezongen. Llawendyd is ruimschoots goed genoeg om ook z'n entry in deze lijst te hebben maar aangezien ik voor de presentatie ontdubbeld heb dus nog niet genoemd. Dat nummer stond bij mij 6 weken op 1 maar de rest van Mume mest er niks van hebben. Ik probeer ook al jaren Chinese Whispers de ladder in te krijgen maar die valt ook steeds snel af helaas. Voor mij was het in elk geval snel duidelijk dat dit gewoon een top 50-20 en nu al 10 nummer betreft
4
geplaatst: 25 augustus 2023, 08:22 uur
006 Belly - Feed the Tree (1993)
Toen Tanya Donelly uit Throwing Muses stapte en de band Belly begon was ik meteen geïnteresseerd. Dit in tegenstelling tot het eerste solo-slbum van Kristin Hersh waar ik eerst maar weinig van moest hebben. Belly daarentegen, het meer poppy geluid van de Muses met de stem van Tanya, dat moest wel goed worden. En dat bleek ook al snel na de eerste paar singles. Ook toen na 2 Belly albums Tanya onder eigen naam verder ging bleef de muziek gewoon zoals je van haar mag verwachten. In m'n laatste albumlijst stonden zowel de eerste 2 Belly albums als het come back album van 2018. In deze lijst houd ik het op hun beste single, voor mij Feed the Tree. Zoals vaak bij Tanya een vrolijk klinkend nummer met donkerder tekst.
Toen Tanya Donelly uit Throwing Muses stapte en de band Belly begon was ik meteen geïnteresseerd. Dit in tegenstelling tot het eerste solo-slbum van Kristin Hersh waar ik eerst maar weinig van moest hebben. Belly daarentegen, het meer poppy geluid van de Muses met de stem van Tanya, dat moest wel goed worden. En dat bleek ook al snel na de eerste paar singles. Ook toen na 2 Belly albums Tanya onder eigen naam verder ging bleef de muziek gewoon zoals je van haar mag verwachten. In m'n laatste albumlijst stonden zowel de eerste 2 Belly albums als het come back album van 2018. In deze lijst houd ik het op hun beste single, voor mij Feed the Tree. Zoals vaak bij Tanya een vrolijk klinkend nummer met donkerder tekst.
1
geplaatst: 25 augustus 2023, 11:43 uur
Dus Tanya maakte in 1990 het beste album van The Breeders, daarna in 1991 het beste album van The Throwing Muses alsmede het beste album van This Mortal Coil (of nouja, één nummer maar wel het populairste) en dan richtte ze dat jaar ook nog Belly op. Wat een productiviteit!
1
geplaatst: 25 augustus 2023, 12:18 uur
Mooie lijst tot nu toe! Gelijk het album van Belly maar weer eens aangezet.
Overigens is mijn vriendin inzake Björk ook afgehaakt na Post, dus je bent niet de enige wat dat betreft.
Overigens is mijn vriendin inzake Björk ook afgehaakt na Post, dus je bent niet de enige wat dat betreft.

6
geplaatst: 26 augustus 2023, 13:14 uur
005 Throwing Muses - Not Too Soon (1991)
Ik moest me gister wat inhouden, want vandaag is het opnieuw de beurt aan Tanya Donelly. Sommige mensen hebben ook schijt aan alle regels en staan gewoon met 2 nummers in de top 10
En dan is het al door Poek aangehaalde You and Your Sister net buiten de top 100 gevallen.
In de 90s waren er ontzettend veel compilatie cd's, van genres, labels etc. Ik liep op een bepaald moment aan tegen deel 3 van de Rough Trade - Music for the 90s serie. Volgens mij duits gek genoeg. Via dat album heb ik een hoop bands leren kennen, oa. Carter USM, Gumball en, je raadt het al, Throwing Muses. Die staan er met dit nummer op en dat was liefde op eerste gehoor. Toen ik wat meer van de Muses ging luisteren was ik wel in verwarring, was dit inderdaad dezelfde band? Die zangeres klonk toch anders. Ja, inderdaad, Kristin zingt natuurlijk de meeste nummers de lead. Toch vond ik ook de andere Muses nummers wel goed en ben met terugwerkende kracht hun oudere albums ook gaan ontdekken. Daarbij nog speciale aandacht voor het nummer Soul Soldier wat echt door beide om beurten wordt gezongen, hun stemmen mooi samen komend. Dat nummer heb ik op een bepaald moment ook gewoon in m;n lijst gezet.
Not Too Soon zou je wel het officieus eerste Belly nummer kunnen noemen, qua stijl helemaal Tanya en in bijgevoegde live opname houdt Kristin zich ook wel heel erg op de achtergrond, 'jouw nummer' lijkt ze te denken. Niet zo gek dus dat juist dit zo hoog staat bij mij, na een aantal jaren op 3 te hebben gestaan toch door een paar nummers voorbij gestoken maar veel verder zie ik dit niet zomaar dalen.
Ik moest me gister wat inhouden, want vandaag is het opnieuw de beurt aan Tanya Donelly. Sommige mensen hebben ook schijt aan alle regels en staan gewoon met 2 nummers in de top 10
En dan is het al door Poek aangehaalde You and Your Sister net buiten de top 100 gevallen. In de 90s waren er ontzettend veel compilatie cd's, van genres, labels etc. Ik liep op een bepaald moment aan tegen deel 3 van de Rough Trade - Music for the 90s serie. Volgens mij duits gek genoeg. Via dat album heb ik een hoop bands leren kennen, oa. Carter USM, Gumball en, je raadt het al, Throwing Muses. Die staan er met dit nummer op en dat was liefde op eerste gehoor. Toen ik wat meer van de Muses ging luisteren was ik wel in verwarring, was dit inderdaad dezelfde band? Die zangeres klonk toch anders. Ja, inderdaad, Kristin zingt natuurlijk de meeste nummers de lead. Toch vond ik ook de andere Muses nummers wel goed en ben met terugwerkende kracht hun oudere albums ook gaan ontdekken. Daarbij nog speciale aandacht voor het nummer Soul Soldier wat echt door beide om beurten wordt gezongen, hun stemmen mooi samen komend. Dat nummer heb ik op een bepaald moment ook gewoon in m;n lijst gezet.
Not Too Soon zou je wel het officieus eerste Belly nummer kunnen noemen, qua stijl helemaal Tanya en in bijgevoegde live opname houdt Kristin zich ook wel heel erg op de achtergrond, 'jouw nummer' lijkt ze te denken. Niet zo gek dus dat juist dit zo hoog staat bij mij, na een aantal jaren op 3 te hebben gestaan toch door een paar nummers voorbij gestoken maar veel verder zie ik dit niet zomaar dalen.
6
Onweerwolf
geplaatst: 26 augustus 2023, 13:28 uur
Ik vind het ook een mooie lijst, inclusief leuke schrijfsels. Het is ook grappig om te zien hoe jij zo'n overduidelijke specifieke smaak hebt. Een soort van oer-Gretz.
1
geplaatst: 26 augustus 2023, 19:19 uur
Fijn, die persoonlijke en informatieve beschrijvingen bij de nummers. Leuk om te lezen.
0
geplaatst: 26 augustus 2023, 20:15 uur
Not Too Soon was ook voor mij het nummer waarmee ik de Muses leerde kennen, via MTV. Bijzonder mooi liedje, maar minder representatief zoals ik al snel leerde toen ik The Real Ramona kocht. Dat was even doorbijten, maar al snel kon ik én de manische Hersh-kant én de onschuldiger Donelly-kant van deze fantastische band waarderen.
0
geplaatst: 27 augustus 2023, 14:15 uur
itchy schreef:
Not Too Soon was ook voor mij het nummer waarmee ik de Muses leerde kennen, via MTV. Bijzonder mooi liedje, maar minder representatief zoals ik al snel leerde toen ik The Real Ramona kocht. Dat was even doorbijten, maar al snel kon ik én de manische Hersh-kant én de onschuldiger Donelly-kant van deze fantastische band waarderen.
Zelfde zo'n beetje inderdaad, dat doorbijten viel bij mij nog wel mee. Counting Backwards b.v. vond ik ook meteen wel goed.
Hun eerste album vind ik momenteel het best, maar ook de albums na het vertrek van Tanya vind ik nog wel goed, Zeker Universeity
1
geplaatst: 28 augustus 2023, 14:51 uur
Netjes, Not Too Soon bij mij ook op de longlist en is wel mijn favoriet van Throwing Muses. En ik kan goed plaatsen waarom hij in deze lijst hoog staat.
0
geplaatst: 28 augustus 2023, 20:08 uur
004 Echobelly - I Can't Imagine the World Without Me (1994)
Volgens mij was Bellyache gewoon het eerste nummer dat ik van Echobelly kende. In elk geval kocht ik het debuutalbum zo gauw die uitkwam, geweldig album. Ook de opvolger was geweldig waarna nog 3 albums volgden en in 2017 een come-back. Pas later kwam ik er achter dat het best wel een unieke band was (is), zeker voor een britpop band, met een aziatische zangeres en zwarte gitariste en 3 blanke mannen. Vooral de singles van het 2e album scoorden goed in de UK, in Nederland heb ik nooit iets van ze gehoord eigenlijk. Mijn favoriet van ze komt van het debuut en heeft alles, lekker uptempo, breaks met zelfs een trompetje en climax richting het eind, was de eerste die Not Too Soon uit de top 3 weghield maar is er zelf inmiddels ook weer uit.
Volgens mij was Bellyache gewoon het eerste nummer dat ik van Echobelly kende. In elk geval kocht ik het debuutalbum zo gauw die uitkwam, geweldig album. Ook de opvolger was geweldig waarna nog 3 albums volgden en in 2017 een come-back. Pas later kwam ik er achter dat het best wel een unieke band was (is), zeker voor een britpop band, met een aziatische zangeres en zwarte gitariste en 3 blanke mannen. Vooral de singles van het 2e album scoorden goed in de UK, in Nederland heb ik nooit iets van ze gehoord eigenlijk. Mijn favoriet van ze komt van het debuut en heeft alles, lekker uptempo, breaks met zelfs een trompetje en climax richting het eind, was de eerste die Not Too Soon uit de top 3 weghield maar is er zelf inmiddels ook weer uit.
1
geplaatst: 29 augustus 2023, 12:24 uur
Ook hoog in mijn ladies lijst:
(daar was wel een tip voor Ranja voor nodig, vandaar de b)
(met wat achtergrondinformatie over de (roots van de) zangeres en het ontstaan van de band)
Poek schreef:
7b. Echobelly – Insomniac (1994)
7b. Echobelly – Insomniac (1994)
(met wat achtergrondinformatie over de (roots van de) zangeres en het ontstaan van de band)
0
geplaatst: 29 augustus 2023, 13:46 uur
Poek schreef:
(quote)
Terecht, Insomniac ook een heerlijk nummer. Ik denk dat King of the Kerb voor mij wel op 2 staat van hun maar Insomniac niet ver achter (maar ja alles is gewoon erg goed). Ik heb de band onlangs ook maar mijn band-top 10 ingefietst (ten faveure van blondie dis daar niet meer past met al hun 21e eeuwse albums).
6
geplaatst: 30 augustus 2023, 11:22 uur
003 Pulp - Common People (1995)
Zoals Jarvis al aankondigt in bovenstaande clip, het nummer werd een anthem. Destijds toen het nieuw was vond ik het al een geweldig nummer; britpop leefde niet erg in nederland qua genre dus de combi met blur, oasis en suede legde ik pas later denk ik.
Het eerste wat ik van Pulp hoorde was Lipgloss, op MTV en die vond ik erg goed. Deze single ging daar wel flink wat toefjes overheen. Gedurende de tijd ben ik dit altijd geweldig blijven vinden, elke keer als ik het weer hoorde weer verrast hoe geweldig het is. Het is voor zover ik weet ook zo'n beetje de enige single met een eigen docu van een uur, waarin op de tekst en belevenissen van Jarvis wordt ingegaan en ook de impact van het nummer tot en met het inval-optreden op Glastonbury, iets met juiste moment en juiste plaats. Die clip of docu zoek je zelf maar op, ik vind deze studio opname, van een britpop special op de BBC, ook geweldig.
Zoals Jarvis al aankondigt in bovenstaande clip, het nummer werd een anthem. Destijds toen het nieuw was vond ik het al een geweldig nummer; britpop leefde niet erg in nederland qua genre dus de combi met blur, oasis en suede legde ik pas later denk ik.
Het eerste wat ik van Pulp hoorde was Lipgloss, op MTV en die vond ik erg goed. Deze single ging daar wel flink wat toefjes overheen. Gedurende de tijd ben ik dit altijd geweldig blijven vinden, elke keer als ik het weer hoorde weer verrast hoe geweldig het is. Het is voor zover ik weet ook zo'n beetje de enige single met een eigen docu van een uur, waarin op de tekst en belevenissen van Jarvis wordt ingegaan en ook de impact van het nummer tot en met het inval-optreden op Glastonbury, iets met juiste moment en juiste plaats. Die clip of docu zoek je zelf maar op, ik vind deze studio opname, van een britpop special op de BBC, ook geweldig.
0
geplaatst: 30 augustus 2023, 13:15 uur
Voor mij blijft dit toch wel de ultieme live versie van Common People... Reading 2011.
2
geplaatst: 30 augustus 2023, 19:30 uur
ranja schreef:
Het is voor zover ik weet ook zo'n beetje de enige single met een eigen docu van een uur, waarin op de tekst en belevenissen van Jarvis wordt ingegaan en ook de impact van het nummer tot en met het inval-optreden op Glastonbury, iets met juiste moment en juiste plaats. Die clip of docu zoek je zelf maar oo
Het is voor zover ik weet ook zo'n beetje de enige single met een eigen docu van een uur, waarin op de tekst en belevenissen van Jarvis wordt ingegaan en ook de impact van het nummer tot en met het inval-optreden op Glastonbury, iets met juiste moment en juiste plaats. Die clip of docu zoek je zelf maar oo
ok
6
geplaatst: 31 augustus 2023, 09:06 uur
002 Magnapop - Merry (1992)
Magnapop, net als B-52's en REM uit Athens, GA hoorde ik voor het eerst tijdens de tv registratie van Ein Abend in Wien, legendarisch festival in Rotterdam. Ze hadden toen nog een andere naam maar wisten al dat ze verder wilden als Magnapop. Het nummer dat toen te horen was was Pretty Awful, dat is de titel dus, de muziek vond ik geweldig.
Toen een jaar later of zo bleek dat het album uit zou komen, voorafgegaan door deze single was dat meteen een herkenning, die ging ik goed vinden. Dat bleek inderdaad het geval. Magnapop speelde op de eerste Lowlands in 1993, zoals ik bij Juliana Hatfield al vertelde was ik daar 1 dag. Het volgende jaar kon je trouwens aardig zien wie er het eerste jaar ook was geweest door te kijken naar Magnapop's Kiss My Mouth t-shirts, vernoemd naar de EP tussen het eerste en tweede album.
Het album deed het relatief goed in Nederland trouwens, geholpen door de optredens kwam het zowaar als hoogste binnen in de albumlijst. Overigens staat op dat album (van 9 nummers) niet Pretty Awful, die is wel als bonustrack in demo versie toegevoegd aan de europese uitgave van het tweede album. (sowieso iets raars, in hetzelfde programma over Ein Abend in Wien lieten ze van Smashing Pumpkins Silverfuck horen, die kwam ook al niet op het eerste maar wel op het tweede album.... maar dat terzijde)
Ik heb Magnapop inmiddels een keer of 5, 6 gezien, de laatste keer nog minder dan een jaar geleden in Ekko. De band toert nog steeds graag in Nederland en België, daar kent nog iemand ze ten minste (van de 40+ ers dan).
In de 80s maakte ik veel een top 100 allertijden maar gedurende de 90s stopte ik daar mee, later rond 2000 ofzo weer mee begonnen en toen kwam dit nummer al heel snel in gedachten als 'moet heel hoog' en ik geloof dat die elke lijst sindsdien op 2 heeft gestaan.
Magnapop, net als B-52's en REM uit Athens, GA hoorde ik voor het eerst tijdens de tv registratie van Ein Abend in Wien, legendarisch festival in Rotterdam. Ze hadden toen nog een andere naam maar wisten al dat ze verder wilden als Magnapop. Het nummer dat toen te horen was was Pretty Awful, dat is de titel dus, de muziek vond ik geweldig.
Toen een jaar later of zo bleek dat het album uit zou komen, voorafgegaan door deze single was dat meteen een herkenning, die ging ik goed vinden. Dat bleek inderdaad het geval. Magnapop speelde op de eerste Lowlands in 1993, zoals ik bij Juliana Hatfield al vertelde was ik daar 1 dag. Het volgende jaar kon je trouwens aardig zien wie er het eerste jaar ook was geweest door te kijken naar Magnapop's Kiss My Mouth t-shirts, vernoemd naar de EP tussen het eerste en tweede album.
Het album deed het relatief goed in Nederland trouwens, geholpen door de optredens kwam het zowaar als hoogste binnen in de albumlijst. Overigens staat op dat album (van 9 nummers) niet Pretty Awful, die is wel als bonustrack in demo versie toegevoegd aan de europese uitgave van het tweede album. (sowieso iets raars, in hetzelfde programma over Ein Abend in Wien lieten ze van Smashing Pumpkins Silverfuck horen, die kwam ook al niet op het eerste maar wel op het tweede album.... maar dat terzijde)
Ik heb Magnapop inmiddels een keer of 5, 6 gezien, de laatste keer nog minder dan een jaar geleden in Ekko. De band toert nog steeds graag in Nederland en België, daar kent nog iemand ze ten minste (van de 40+ ers dan).
In de 80s maakte ik veel een top 100 allertijden maar gedurende de 90s stopte ik daar mee, later rond 2000 ofzo weer mee begonnen en toen kwam dit nummer al heel snel in gedachten als 'moet heel hoog' en ik geloof dat die elke lijst sindsdien op 2 heeft gestaan.
0
geplaatst: 31 augustus 2023, 11:45 uur
Merry heb ik vaak als gitarist gespeeld met mijn eerste bandje. Een extreem simpel nummer, dat voor 70% uit het E-majeur akkoord bestaat. En dan toch zo extreem catchy, dat is heel knap.
8
geplaatst: 2 september 2023, 14:02 uur
001 Tracey Ullman - Breakaway (1983)
Ik vertelde al dat ik in 1984 een eerste op 100 allertijden maakte, dat was m'n plan maar al snel kwam ik er achter dat m'n kennis wat tekort schoot. Maar stoppen was ook geen optie, dus ging ik diverse lijsten door op zoek naar wat ik kende en wel goed vond, met name jaaroverzichten in het hitdossier en de top 100 allertijden. In de lijst van 1983 kwam ik Breakaway tegen, oja die is ook wel goed. Dus die kwam op 54 terecht. Daarnaast kwamen ook They Don't Know (63) en My Guy (79) in de lijst. Nadat de single Sunglasses in de top 40 had gestaan was ik inmiddels meer fan geworden van Tracey.
Ik had rond die tijd ook beide albums van haar, gekocht voor een tientje elk op muziekcassette. In 1985 maakte ik een nieuwe lijst en daarin stond Tracey maar liefst 5x, waarbij Breakaway inmiddels op 5 terecht was gekomen. Later in 1985 maakte ik nog maar een lijst; ik vermoed de eerste in de voorjaarsvakantie en de tweede in de herfstvakantie. Toen stond Breakaway op 3. In 1986 kwam het op 1 en daar bleef het gedurende de hele jaren 80 en begin 90 staan. Ik stopte toen een poos met het maken van de lijst, maar in 2002 werd ik getriggerd op een website om dit weer eens op te pakken. Wat dan op 1 te zetten? Nou ja, ik heb gewoon met mezelf de afspraak gemaakt dat dit voor altijd en eeuwig mijn nummer 1 blijft. Wel zo makkelijk en het is ook gewoon 'mijn' nummer.
Door Tracey heb ik een hoop muziek leren kennen, natuurlijk van Kirsty MacColl maar ook door op zoek te gaan naar originelen van haar songs. Dan kom je bij Sandie Shaw (long live love) en Skeeter Davis (sunglasses), bij The Shangri La's (give him a great big kiss) maar ook The Waitresses (I know what boys like) en via die namen dan weer bij diverse 60s zangeressen, girlgroups etc.
Breakaway is geschreven door Jackie de Shannon, destijds genenomeerd songschrijver, die het zelf ook opnam maar die opname bleef een poos op de plank liggen. Het werd wel uitgebracht door Irma Thomas (usa, 1964) en Beryl Marsden (uk, 1965), beide meer soul versies.
Kortom, Tracey is echt belangrijk geweest voor mijn muzikale bewustwording en daarom ook zeer terecht mijn nummer 1.
Ik vertelde al dat ik in 1984 een eerste op 100 allertijden maakte, dat was m'n plan maar al snel kwam ik er achter dat m'n kennis wat tekort schoot. Maar stoppen was ook geen optie, dus ging ik diverse lijsten door op zoek naar wat ik kende en wel goed vond, met name jaaroverzichten in het hitdossier en de top 100 allertijden. In de lijst van 1983 kwam ik Breakaway tegen, oja die is ook wel goed. Dus die kwam op 54 terecht. Daarnaast kwamen ook They Don't Know (63) en My Guy (79) in de lijst. Nadat de single Sunglasses in de top 40 had gestaan was ik inmiddels meer fan geworden van Tracey.
Ik had rond die tijd ook beide albums van haar, gekocht voor een tientje elk op muziekcassette. In 1985 maakte ik een nieuwe lijst en daarin stond Tracey maar liefst 5x, waarbij Breakaway inmiddels op 5 terecht was gekomen. Later in 1985 maakte ik nog maar een lijst; ik vermoed de eerste in de voorjaarsvakantie en de tweede in de herfstvakantie. Toen stond Breakaway op 3. In 1986 kwam het op 1 en daar bleef het gedurende de hele jaren 80 en begin 90 staan. Ik stopte toen een poos met het maken van de lijst, maar in 2002 werd ik getriggerd op een website om dit weer eens op te pakken. Wat dan op 1 te zetten? Nou ja, ik heb gewoon met mezelf de afspraak gemaakt dat dit voor altijd en eeuwig mijn nummer 1 blijft. Wel zo makkelijk en het is ook gewoon 'mijn' nummer.
Door Tracey heb ik een hoop muziek leren kennen, natuurlijk van Kirsty MacColl maar ook door op zoek te gaan naar originelen van haar songs. Dan kom je bij Sandie Shaw (long live love) en Skeeter Davis (sunglasses), bij The Shangri La's (give him a great big kiss) maar ook The Waitresses (I know what boys like) en via die namen dan weer bij diverse 60s zangeressen, girlgroups etc.
Breakaway is geschreven door Jackie de Shannon, destijds genenomeerd songschrijver, die het zelf ook opnam maar die opname bleef een poos op de plank liggen. Het werd wel uitgebracht door Irma Thomas (usa, 1964) en Beryl Marsden (uk, 1965), beide meer soul versies.
Kortom, Tracey is echt belangrijk geweest voor mijn muzikale bewustwording en daarom ook zeer terecht mijn nummer 1.
2
geplaatst: 2 september 2023, 14:25 uur
Statistieken voor deze lijst:
50s 1
60s 6
70s 8
80s 24
90s 34
00s 13
10s 8
20s 6
Duidelijke voorkeur voor de 90s als decennium.
USA 42
UK 36
NL 6
IER/FRA 3
AUS/CAN/DUI 2
BEL/DEN 1
Ook niet zo heel gek, met de enorme hoeveelheid altrock/college rock van de 90s
50s 1
60s 6
70s 8
80s 24
90s 34
00s 13
10s 8
20s 6
Duidelijke voorkeur voor de 90s als decennium.
USA 42
UK 36
NL 6
IER/FRA 3
AUS/CAN/DUI 2
BEL/DEN 1
Ook niet zo heel gek, met de enorme hoeveelheid altrock/college rock van de 90s
7
geplaatst: 2 september 2023, 14:26 uur
Overzicht van de hele lijst:
010 The Cranberries - Zombie (1994)
011 Juliana Hatfield - My Sister (1993)
012 Letters to Cleo - Here and Now (1994)
013 Sonic Youth - Kool Thing (1990)
014 Le Tigre - Deceptacon (1999)
015 2:54 - Creeping (2012)
016 The White Stripes - Seven Nation Army (2003)
017 The Breeders - Cannonball (1993)
018 Primitives - Crash (1988)
019 Joan Jett - I Love Rock'n'roll (1982)
020 The Bangles - Hero Takes a Fall (1985)
021 Blood Red Shoes - You Bring Me Down (2008)
022 The Gathering - A Constant Run (2009)
023 Madder Rose - Car Song (1994)
024 Ash - Burn Baby Burn (2001)
025 Kirsty MacColl - A New England (1984)
026 X-Mal Deutschland - Incubus Succubus II (1983)
027 Katrina & the Waves - Walking on Sunshine (1985)
028 My Bloody Valentine - Feed Me with Your Kiss (1988)
029 Nena - Nur geträumt (1983)
030 Björk - Human Behaviour (1993)
031 Joy Division - Love Will Tear Us Apart (1980)
032 The Shirts - Laugh and Walk Away (1979)
033 Lush - Single Girl (1996)
034 Prince - Let's Go Crazy (1985)
035 Pearl Jam - Alive (1991)
036 Scheer - Shèa (1996)
037 Garbage - Stupid Girl (1996)
038 Eve's Plum - Blue (1993)
039 Nymphs - Sad and Damned (1991)
040 The Raveonettes - Attack of the Ghost Riders (2002)
041 Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991)
042 Darling Buds - Burst (1988)
043 Talking Heads - Life during Wartime (1979)
044 AC Berkheimer - Joy (2020)
045 The Kinks - You Really Got Me (1964)
046 Death in Vegas - Dirge (1999)
047 K's Choice - Not an Addict (1995)
048 Desperate Journalist - Cedars (2018)
049 Olive - You're Not Alone (1997)
050 The Damned - New Rose (1976)
051 Til Tuesday - Voices Carry (1985)
052 The Police - So Lonely (1978)
053 10,000 Maniacs - What's the Matter Here (1988)
054 Fleetwood Mac - Go Your Own Way (1976)
055 Queens of the Stoneage - Feel Good Hit of the Summer (2000)
056 Kim Wilde - Chequered Love (1981)
057 The Wedding Present - Kennedy (1989)
058 Waxahatchee - Silver (2017)
059 Phoebe Bridgers - Kyoto (2020)
060 Texas - I Don't Want a Lover (1989)
061 The B-52's - Rock Lobster (1978)
062 Tape Toy - Dive Deeper (2019)
063 Sleeper - Inbetweener (1995)
064 Senser - Adrenalin (1998)
065 Pixies - Gigantic (1988)
066 The Chiffons - Sweet Talking Guy (1966)
067 Go-Go's - Our Lips Are Sealed (1981)
068 Grimes - Oblivion (2012)
069 Suzanne Vega - Luka (1987)
070 Emilie Simon - Fleur de Saison (2006)
071 Kynsy - Happiness Isn't a Fixed State (2020)
072 The Cure - A Forest (1980)
073 Screaming Trees - Julie Paradise (1992)
074 Siouxsie & the Banshees - Cities in Dust (1985)
075 Fischer-Z - Marliese (1981)
076 Vanessa Paradis - Dis lui toi que je t'aime (1990)
077 Martha and the Vandellas - Nowhere to Run (1965)
078 Ali Barter - Girlie Bits (2016)
079 Melissa Etheridge - Like the Way I Do (1988)
080 Fazerdaze - Break! (2022)
081 Laura Marling - Ghosts (2008)
082 Nilsson - Elastic Baby (1997)
083 France Gall - Nous ne sommes pas des anges (1966)
084 Kyuss - Gardenia (1993)
085 The Beatles - A Day in the Life (1967)
086 Nathalie Imbruglia - Shiver (2005)
087 Metric - Monster Hospital (2006)
088 The Regrettes - I Dare You (2019)
089 Ride - Leave Them All Behind (1992)
090 Mother's Finest - Piece of the Rock (1977)
091 Shocking Blue - Send Me a Postcard (1968)
092 Stereo Club - Parma Violet Gin (2021)
093 Portishead - Sour Times (1994)
094 Pip Blom - Taxi Driver (2016)
095 Hole - Beautiful Son (1993)
096 Sophie Ellis-Bextor - Catch You (2007)
097 Bis - Everybody Thinks that Their Gonna Get Theirs (1997)
098 Queen Adreena - Pretty Like Drugs (2002)
099 Abbie Ozard - Pink Sky (Endless Summer) (2020)
100 Buddy Holly & The Crickets - Oh Boy (1957)
010 The Cranberries - Zombie (1994)
011 Juliana Hatfield - My Sister (1993)
012 Letters to Cleo - Here and Now (1994)
013 Sonic Youth - Kool Thing (1990)
014 Le Tigre - Deceptacon (1999)
015 2:54 - Creeping (2012)
016 The White Stripes - Seven Nation Army (2003)
017 The Breeders - Cannonball (1993)
018 Primitives - Crash (1988)
019 Joan Jett - I Love Rock'n'roll (1982)
020 The Bangles - Hero Takes a Fall (1985)
021 Blood Red Shoes - You Bring Me Down (2008)
022 The Gathering - A Constant Run (2009)
023 Madder Rose - Car Song (1994)
024 Ash - Burn Baby Burn (2001)
025 Kirsty MacColl - A New England (1984)
026 X-Mal Deutschland - Incubus Succubus II (1983)
027 Katrina & the Waves - Walking on Sunshine (1985)
028 My Bloody Valentine - Feed Me with Your Kiss (1988)
029 Nena - Nur geträumt (1983)
030 Björk - Human Behaviour (1993)
031 Joy Division - Love Will Tear Us Apart (1980)
032 The Shirts - Laugh and Walk Away (1979)
033 Lush - Single Girl (1996)
034 Prince - Let's Go Crazy (1985)
035 Pearl Jam - Alive (1991)
036 Scheer - Shèa (1996)
037 Garbage - Stupid Girl (1996)
038 Eve's Plum - Blue (1993)
039 Nymphs - Sad and Damned (1991)
040 The Raveonettes - Attack of the Ghost Riders (2002)
041 Nirvana - Smells Like Teen Spirit (1991)
042 Darling Buds - Burst (1988)
043 Talking Heads - Life during Wartime (1979)
044 AC Berkheimer - Joy (2020)
045 The Kinks - You Really Got Me (1964)
046 Death in Vegas - Dirge (1999)
047 K's Choice - Not an Addict (1995)
048 Desperate Journalist - Cedars (2018)
049 Olive - You're Not Alone (1997)
050 The Damned - New Rose (1976)
051 Til Tuesday - Voices Carry (1985)
052 The Police - So Lonely (1978)
053 10,000 Maniacs - What's the Matter Here (1988)
054 Fleetwood Mac - Go Your Own Way (1976)
055 Queens of the Stoneage - Feel Good Hit of the Summer (2000)
056 Kim Wilde - Chequered Love (1981)
057 The Wedding Present - Kennedy (1989)
058 Waxahatchee - Silver (2017)
059 Phoebe Bridgers - Kyoto (2020)
060 Texas - I Don't Want a Lover (1989)
061 The B-52's - Rock Lobster (1978)
062 Tape Toy - Dive Deeper (2019)
063 Sleeper - Inbetweener (1995)
064 Senser - Adrenalin (1998)
065 Pixies - Gigantic (1988)
066 The Chiffons - Sweet Talking Guy (1966)
067 Go-Go's - Our Lips Are Sealed (1981)
068 Grimes - Oblivion (2012)
069 Suzanne Vega - Luka (1987)
070 Emilie Simon - Fleur de Saison (2006)
071 Kynsy - Happiness Isn't a Fixed State (2020)
072 The Cure - A Forest (1980)
073 Screaming Trees - Julie Paradise (1992)
074 Siouxsie & the Banshees - Cities in Dust (1985)
075 Fischer-Z - Marliese (1981)
076 Vanessa Paradis - Dis lui toi que je t'aime (1990)
077 Martha and the Vandellas - Nowhere to Run (1965)
078 Ali Barter - Girlie Bits (2016)
079 Melissa Etheridge - Like the Way I Do (1988)
080 Fazerdaze - Break! (2022)
081 Laura Marling - Ghosts (2008)
082 Nilsson - Elastic Baby (1997)
083 France Gall - Nous ne sommes pas des anges (1966)
084 Kyuss - Gardenia (1993)
085 The Beatles - A Day in the Life (1967)
086 Nathalie Imbruglia - Shiver (2005)
087 Metric - Monster Hospital (2006)
088 The Regrettes - I Dare You (2019)
089 Ride - Leave Them All Behind (1992)
090 Mother's Finest - Piece of the Rock (1977)
091 Shocking Blue - Send Me a Postcard (1968)
092 Stereo Club - Parma Violet Gin (2021)
093 Portishead - Sour Times (1994)
094 Pip Blom - Taxi Driver (2016)
095 Hole - Beautiful Son (1993)
096 Sophie Ellis-Bextor - Catch You (2007)
097 Bis - Everybody Thinks that Their Gonna Get Theirs (1997)
098 Queen Adreena - Pretty Like Drugs (2002)
099 Abbie Ozard - Pink Sky (Endless Summer) (2020)
100 Buddy Holly & The Crickets - Oh Boy (1957)
0
geplaatst: 2 september 2023, 14:26 uur
Huidige lijst als ik het goed heb...
* panjoe
* Mat_
* Johan de witt
* niels94
* exsxesven
* Pepino
* luigifort
* VladTheImpaler
* EttaJamesBrown
* Dim
* Dance Lover
* Lambf
* panjoe
* Mat_
* Johan de witt
* niels94
* exsxesven
* Pepino
* luigifort
* VladTheImpaler
* EttaJamesBrown
* Dim
* Dance Lover
* Lambf
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 2 september 2023, 19:37 uur
Ik ben de komende maanden te druk om dit te organiseren. Dus hopelijk kan Mat_ of johan de witt spoedig inspringen?
* denotes required fields.