Muziek / Toplijsten en favorieten / Gyzzz reviewt RateYourMusic: de album top-250
zoeken in:
1
geplaatst: 21 september 2022, 14:06 uur
Ten op 996 is best absurd, maar dat laat wel weer zien dat die RYM-lijst toch veel meer mijn ding is. Maar de klassiekerstatus van Ten is toch wereldwijd een ding? 996 is wel erg laag.
0
geplaatst: 21 september 2022, 14:09 uur
RYM scoort wel op gemiddelde (icm stemmenaantal) en Mume op top-10 noteringen. Volgens mij vinden behoorlijk veel mensen Pearl Jam niets, dus dat zal de score daar wellicht wat drukken. Anderzijds zou ik dan bij Alice In Chains hetzelfde effect verwachten. Misschien blijft die als iets minder hoge boom wat meer uit de wind.
0
geplaatst: 21 september 2022, 14:23 uur
Ik weet niet precies om welke lijst het gaat maar de Top 250 Albums - All Time op RYM is in ieder geval behoorlijk treurig. Het eerste album van na 1989 staat pas op plaats 35 en is dan nog van dinosaurus Mike Oldfield. In de top 100 staan 4 albums van na 1989. Lijkt me een echte ouwelullenlijst.
2
geplaatst: 21 september 2022, 14:25 uur
Dat is een lijst van een user.
Bij charts kun je top albums of all time aanklikken.
Bij charts kun je top albums of all time aanklikken.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 21 september 2022, 14:31 uur
En in tegenstelling tot bij Bruce heeft hier nog niemand je tegengesproken. Ik herken je andere observaties over grunge ook wel, al ben ik er in de loop der jaren bij met name Soundgarden en Pearl Jam wel wat genuanceerder tegenaan gaan kijken.
0
geplaatst: 21 september 2022, 14:35 uur
Arrie schreef:
Ten op 996 is best absurd, maar dat laat wel weer zien dat die RYM-lijst toch veel meer mijn ding is. Maar de klassiekerstatus van Ten is toch wereldwijd een ding? 996 is wel erg laag.
Mijn excuses alvast voor degene die ik hier de kast mee op jaag, maar wat mij betreft dan weer een correcte positie.
Als het eindjaar-lijstjestijd zoals een 'De Tijdloze' op Stubru gaat de radio meestal uit zodra de top 3 bereikt wordt. Die plaatsen zijn meestal weggelegd voor zagerige oudemannen muziek, waar om de een of andere reden teveel klassieker-waarde aan gehecht wordt.
0
geplaatst: 21 september 2022, 14:44 uur
Oh op basis van mijn subjectieve oordeel ook een correcte positie hoor. Echter, gegeven de enorme status die het album heeft is het wel op z'n minst erg verrassend.
1
geplaatst: 21 september 2022, 14:46 uur
Potdikkie Gyzzz, wat is dit een ontzettend leuk topic, complimenten voor je manier van schrijven!
1
geplaatst: 21 september 2022, 14:46 uur
Kronos schreef:
Ik weet niet precies om welke lijst het gaat maar de Top 250 Albums - All Time op RYM is in ieder geval behoorlijk treurig. Het eerste album van na 1989 staat pas op plaats 35 en is dan nog van dinosaurus Mike Oldfield. In de top 100 staan 4 albums van na 1989. Lijkt me een echte ouwelullenlijst.
Best albums of all time - Rate Your Music - rateyourmusic.comIk weet niet precies om welke lijst het gaat maar de Top 250 Albums - All Time op RYM is in ieder geval behoorlijk treurig. Het eerste album van na 1989 staat pas op plaats 35 en is dan nog van dinosaurus Mike Oldfield. In de top 100 staan 4 albums van na 1989. Lijkt me een echte ouwelullenlijst.
Het betreft bovenstaande lijst. Hij heeft geen einde, dus de cut bij 250 heb ik zelf gezet op basis van goed MuMe gebruik. Overigens is hij sinds start van dit topic al weer gewijzigd, dus ik houd de lijst van augustus 2022 aan.
De lijst uit jouw link is de persoonlijke toplijst van een user.
0
geplaatst: 21 september 2022, 14:50 uur
Gyzzz schreef:
Ja, dat schreef trebremmit al. Ik had gewoon met google gezocht op 'top 250 rym'.

2
geplaatst: 21 september 2022, 15:01 uur
Wellicht wat mosterd na de Duitse maaltijd maar ik wil nog even melden dat ik enorm genoten heb van de fantastische recensie van Kraftwerk op de vorige pagina.
Ik heb direct TEE opgezet en wel in de live versie vanuit deze box: Kraftwerk - 3-D: Der Katalog (2017) - MusicMeter.nl
Gyzzz bedankt en ga zo door!
Ik heb direct TEE opgezet en wel in de live versie vanuit deze box: Kraftwerk - 3-D: Der Katalog (2017) - MusicMeter.nl
Gyzzz bedankt en ga zo door!
3
geplaatst: 21 september 2022, 15:14 uur
vigil schreef:
Wellicht wat mostert na de Duitse maaltijd
Wellicht wat mostert na de Duitse maaltijd
Mosterd hoef je niet te vervoegen. Eindigt altijd met een 'd'.
4
geplaatst: 21 september 2022, 16:29 uur
Beticht aangepast, jij je likes weer binnen. Dan kan iedereen nu weer verder met zijn of haar leven.
2
geplaatst: 21 september 2022, 16:37 uur
vigil schreef:
Beticht aangepast, jij je likes weer binnen.
Ik hoop dat je me er niet van beticht het voor de likes te doen.Beticht aangepast, jij je likes weer binnen.
vigil schreef:
Dan kan iedereen nu weer verder met zijn of haar leven.
Of hun leven.Dan kan iedereen nu weer verder met zijn of haar leven.
2
geplaatst: 21 september 2022, 17:11 uur
Die hoop kan je laten varen. En nu?
Ik hoop in ieder geval dat de topicstarter snel weer een mooi verhaal te vertellen heeft ipv dit geneuzel.
3
geplaatst: 21 september 2022, 17:18 uur
Kronos wees je alleen maar op een spelfout. Dat moet toch kunnen?
0
geplaatst: 21 september 2022, 17:31 uur
vigil schreef:
Die hoop kan je laten varen. En nu?
Ik twijfel nog tussen mijn hoop laten varen of blijven hopen tegen beter weten in.Die hoop kan je laten varen. En nu?
3
geplaatst: 21 september 2022, 18:02 uur
vigil schreef:
Ik hoop in ieder geval dat de topicstarter snel weer een mooi verhaal te vertellen heeft
Ik hoop in ieder geval dat de topicstarter snel weer een mooi verhaal te vertellen heeft
Ja nou, kan niet wachten om te zien welke persoonlijke favoriet hij nu weer naar de slachtbank leidt. Wat dat betreft lijkt het een beetje op dat topic van Kronos

1
geplaatst: 21 september 2022, 18:07 uur
Arrie schreef:
Nei
0
geplaatst: 21 september 2022, 18:29 uur
Arrie schreef:
Daar hebben we Mjuman al voor.
Of was hij vooral verantwoordelijk voor het controleren van zinsbouw? 
3
geplaatst: 21 september 2022, 21:26 uur
Johnny Marr schreef:
Hoezo staat Ten niet eens in de top 50 van RYM, tho?
Hoezo staat Ten niet eens in de top 50 van RYM, tho?
Toevallig hier laatst discussie over gelezen op het forum van RYM. Schijnt dus dat in de begindagen Ten nog wel in de top 100 stond daar, maar dat zo'n 15+ jaar later de plaat inmiddels dus al bijna afgegleden is tot buiten de top 1000. Toch blijkbaar een nieuwe generatie muziekliefhebbers die het niet zo hebben met Pearl Jam. Ook wel opvallend dat Nirvana en Alice in Chains dan stand houden.
Nog zo'n geval is U2, die in de early days van RYM blijkbaar ook nog met meerdere albums terug te vinden was de top 250, en nu staat de hoogst gewaardeerde plaat, The Joshua Tree, zo rond plek 1900
1
geplaatst: 21 september 2022, 21:29 uur
Ik vind Ten van PJ ook wel minder eeuwigheidswaarde hebben dan Nevermind van Nirvana. En U2 is een even grote zeikband als Coldplay.
2
geplaatst: 21 september 2022, 22:01 uur
aerobag schreef:
Toch blijkbaar een nieuwe generatie muziekliefhebbers die het niet zo hebben met Pearl Jam. Ook wel opvallend dat Nirvana en Alice in Chains dan stand houden.
Toch blijkbaar een nieuwe generatie muziekliefhebbers die het niet zo hebben met Pearl Jam. Ook wel opvallend dat Nirvana en Alice in Chains dan stand houden.
+ Soundgarden
Pearl Jam is een beetje de classicrockband van de grunge, vanaf Ten al. De band met ''traditioneel'' gitaarwerk en bluesy solo's. Ik denk dat dat geluid het minst aansprekend is voor leden van RateYourMusic in het algemeen. Misschien is het ook niet ''cool'' om Pearl Jam goed te vinden, wat natuurlijk pure onzin is, maar het kan zeker een factor zijn.
0
geplaatst: 21 september 2022, 22:17 uur
Don Cappuccino schreef:
Misschien is het ook niet ''cool'' om Pearl Jam goed te vinden, wat natuurlijk pure onzin is, maar het kan zeker een factor zijn.
Misschien is het ook niet ''cool'' om Pearl Jam goed te vinden, wat natuurlijk pure onzin is, maar het kan zeker een factor zijn.
Daarom tot nu toe wel blij verrast met Bruce en Led Zeppelin in de top 250, had ook het idee dat dit soort classic rock niet 'cool' genoeg was voor de hippe internetkids van RYM. Gek dat zij wel de dans ontspringen en bands als Pearl Jam en U2 niet.
0
geplaatst: 21 september 2022, 22:29 uur
Ik heb op basis van wat ik tot nu toe gezien heb ook nog steeds de indruk dat het gemiddelde album in de RYM-250 eerder ouder dan jonger is dan die in de MuMe-250. Wel heeft RYM denk ik een minder sterke piek in de ‘80s en ‘90s dan MuMe en een wat plattere verdeling van de ‘60s tot aan nu (maar ook dat heb ik niet geanalyseerd - wie weet kom ik er nog eens aan toe).
Dat U2, Pearl Jam en Coldplay niet in de RYM-lijst staan ben ik overigens niet erg rouwig om. Toch zijn de verschillen ook weer niet zo groot, want ook op RYM staat OK Computer ‘gewoon’ dik bovenaan
Dat U2, Pearl Jam en Coldplay niet in de RYM-lijst staan ben ik overigens niet erg rouwig om. Toch zijn de verschillen ook weer niet zo groot, want ook op RYM staat OK Computer ‘gewoon’ dik bovenaan

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 september 2022, 11:08 uur
Arrie schreef:
Beetje het Coldplay-effect op MuMe dus.
Met het verschil dat het op MuMe volledig transparant is welke verandering in de toplijstberekening debet is aan het grootste deel van de positieverandering van (met name) A Rush of Blood to the Head in de lijst.Beetje het Coldplay-effect op MuMe dus.
0
geplaatst: 22 september 2022, 17:27 uur
De RYM-logica van combinatie tussen gemiddelde en stemmenaantal is inderdaad niet transparant, maar dat je met een hoogste stemgemiddelde van 3.54 bij een niet uitzonderlijk hoog stemmenaantal (Coldplay) niet de toplijst haalt is evident. Zo te zien staat zelfs geen van hun platen in de RYM Top-5000.
Omdat er maar 1 variabele ontbreekt (de weging van stemmen tov gemiddelde) is mijn indruk dat bij albums onderling meestal wel te volgen is waarom de een hoger staat dan de andere.
Omdat er maar 1 variabele ontbreekt (de weging van stemmen tov gemiddelde) is mijn indruk dat bij albums onderling meestal wel te volgen is waarom de een hoger staat dan de andere.
* denotes required fields.