Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #4 - Discussietopic
zoeken in:
0
geplaatst: 8 oktober 2024, 01:26 uur
Fijne update. Hier matches met Peaking Lights, David Bowie en Sly and the Family Stone. Denk dat die eerste bij mij wel een beetje op zijn retour gaat, die andere 2 juist eerder omhoog.
Verder was The Shins bij mij wel ooit top 500, maar nu allang niet meer. Ólafur Arnalds luister ik eigenlijk wel vaak, maar bij dit album haak ik altijd een beetje af omdat het soms wel heel erg goedkoop sentimenteel wordt.
Pang, Bookends, Two Hands en Structures from Silence moet ik nodig weer eens draaien.
Verder was The Shins bij mij wel ooit top 500, maar nu allang niet meer. Ólafur Arnalds luister ik eigenlijk wel vaak, maar bij dit album haak ik altijd een beetje af omdat het soms wel heel erg goedkoop sentimenteel wordt.
Pang, Bookends, Two Hands en Structures from Silence moet ik nodig weer eens draaien.
0
geplaatst: 8 oktober 2024, 10:00 uur
Grote klassiekers in deze update. The Byrds blijkt typisch zo'n band die bij een focus op de jaren '60 wel boven komt drijven, maar in het grotere geheel al snel in de vergetelheid raakt. Jammer.
Ook van George Harrison en Jethro Tull zou je meer verwachten. Wat betreft dat laatste is al gememoreerd dat progrock het jaar dit op eerste gezicht zwaar leek te krijgen.
Ook van George Harrison en Jethro Tull zou je meer verwachten. Wat betreft dat laatste is al gememoreerd dat progrock het jaar dit op eerste gezicht zwaar leek te krijgen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 oktober 2024, 10:22 uur
Over Steven Wilson gesproken,
Met ook nog Crowded House, Queen, Soft Machine, The Byrds, Curtis Mayfield en Pet Shop Boys allemaal in de bubbling under sowieso een prima update voor mij.
8/60
cosmic kid schreef:
* The Harmony Codex heb ik al een hele tijd niet meer beluisterd. Ik durf niet te zeggen of mijn 125e plaats nog steeds overeind blijft
dit had (op 43 plaatsen na) mijn omschrijving van Up the Downstair kunnen zijn. Verder had Thick as a Brick inderdaad hoger gemogen, maar levert Archive een mooie nieuwkomer (niet alle prog heeft het zwaar).* The Harmony Codex heb ik al een hele tijd niet meer beluisterd. Ik durf niet te zeggen of mijn 125e plaats nog steeds overeind blijft
Met ook nog Crowded House, Queen, Soft Machine, The Byrds, Curtis Mayfield en Pet Shop Boys allemaal in de bubbling under sowieso een prima update voor mij.
chevy93 schreef:
The Byrds blijkt typisch zo'n band die bij een focus op de jaren '60 wel boven komt drijven, maar in het grotere geheel al snel in de vergetelheid raakt. Jammer.
Een paar albums (waaronder deze) kende ik al langer. Vorig jaar via een boxje de Byrds-collectie gecompleteerd. Er zit het nodige moois tussen, maar op albumniveau vind ik het, ook naar jaren '60 maatstaven, toch wel vaak wat wisselvallig. Soit, met wat vaak als hun grootste klassieker gezien wordt op 949, zal het hier wel bij blijven en dat is inderdaad wel wat schraal.The Byrds blijkt typisch zo'n band die bij een focus op de jaren '60 wel boven komt drijven, maar in het grotere geheel al snel in de vergetelheid raakt. Jammer.
8/60
0
geplaatst: 8 oktober 2024, 11:48 uur
New Plastic Ideas maakt deze update helemaal goed, samen met Super Fly. Verder ook leuke platen van Fela, The Byrds, Bowie en Phoebe. En Main Source, gelijk weer even opgezet. Toch wel een topper uit de jazzy East Coast hip hop van die periode. Hard
1
geplaatst: 8 oktober 2024, 12:05 uur
Overigens weet ik niet of het duidelijk is, maar ik heb hooguit snel door de lijst heen gebladerd. Verder weet ik net zoveel als jullie en zie ik pas bij het plaatsen om welke albums het gaat. Dus alle speculaties van mijn zijde zijn geen verborgen hints. 

0
geplaatst: 8 oktober 2024, 12:43 uur
Dan blijft het spannend waar Supertramp strandt.
Voor nu ga ik ongeveer 1 op 10 met alleen new entries. Dat bevalt prima
Voor nu ga ik ongeveer 1 op 10 met alleen new entries. Dat bevalt prima
0
geplaatst: 8 oktober 2024, 14:12 uur
Sweet Trip, Duran Duran, Unwound en Thelonious Monster zijn me vooralsnog onbekend. Gaan op de luisterlijst.
0
geplaatst: 8 oktober 2024, 17:59 uur
Met slechts 100 ingezonden albums is de spoeling wat dunner, maar met Main Source - Breaking Atoms heb ik nu toch eindelijk een match te pakken 

0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 8 oktober 2024, 18:31 uur
957. Jason Isbell and the 400 Unit - Weathervanes (2023)
Met de beste americana plaat van 2023 wordt het bewijs geleverd dat 2 of 3 noteringen in deze voldoende kunnen zijn voor een plek in deze regionen van onze toplijst. Ik verwacht nog wel een stijging in mijn persoonlijke albumlijst de komende jaren.
947. Duran Duran - All You Need Is Now (2010)
Behalve dat het americana is, kan ik hetzelfde schrijven als hierboven over All You Need Is Now, volgens velen het laatste topalbum van Duran Duran. Het haalde bij mij maar net mijn lijst en ondanks dat heb ik nog niet de magie gehoord van het debuutalbum, Rio, Seven And The Ragged Tiger en Notorious. Laten we dat dan maar op jeugdsentiment houden.
942. Pet Shop Boys - Introspective (1988)
Dat jeugdsentiment is hier wel aanwezig maar ook los daarvan vind ik Introspective nog steeds een 4,5* album. Meer dan prima lange versies van oa Left To My Own Devices, Domino Dancing en Always On My Mind, de beste cover ooit volgens de luisteraars van de BBC in 2014. Dat waag ik dan wel te betwijfelen.
Voor de rest geen bubbling under albums al staat Fela Kuti nog op mijn "to buy" lijst.
Met de beste americana plaat van 2023 wordt het bewijs geleverd dat 2 of 3 noteringen in deze voldoende kunnen zijn voor een plek in deze regionen van onze toplijst. Ik verwacht nog wel een stijging in mijn persoonlijke albumlijst de komende jaren.
947. Duran Duran - All You Need Is Now (2010)
Behalve dat het americana is, kan ik hetzelfde schrijven als hierboven over All You Need Is Now, volgens velen het laatste topalbum van Duran Duran. Het haalde bij mij maar net mijn lijst en ondanks dat heb ik nog niet de magie gehoord van het debuutalbum, Rio, Seven And The Ragged Tiger en Notorious. Laten we dat dan maar op jeugdsentiment houden.
942. Pet Shop Boys - Introspective (1988)
Dat jeugdsentiment is hier wel aanwezig maar ook los daarvan vind ik Introspective nog steeds een 4,5* album. Meer dan prima lange versies van oa Left To My Own Devices, Domino Dancing en Always On My Mind, de beste cover ooit volgens de luisteraars van de BBC in 2014. Dat waag ik dan wel te betwijfelen.
Voor de rest geen bubbling under albums al staat Fela Kuti nog op mijn "to buy" lijst.
0
geplaatst: 8 oktober 2024, 21:24 uur
Schande eigenlijk hoe weinig ik naar Fela luister, terwijl ik het toch altijd heel vet vind. Ga ook deze weer eens draaien. Volgende editie heb ik vast meer Fela in m'n lijst.
Wel inmiddels al een paar matches met Sly & The Family Stone, Curtis Mayfield en Main Source.
Wel inmiddels al een paar matches met Sly & The Family Stone, Curtis Mayfield en Main Source.
0
geplaatst: 8 oktober 2024, 23:45 uur
7 matches maar liefst bij deze 20, beter dan dat zal het niet worden. Blij met de 2 goede 80s platen van Bowie. George Harrison er bij mij niet bij, die 3e plaat haalt toch altijd weer het geheel naar beneden...
0
geplaatst: 9 oktober 2024, 01:37 uur
Het beste Byrds-album komt bij mij ook niet verder dan plaats 443, maar de periode dat ik veel naar The Byrds luisterde ligt ook alweer even achter me.
Op basis van deze update krijg ik wel zin weer eens naar All Things Must Pass en Juju te luisteren. Twee albums die in potentie wel mijn top 500 zouden moeten kunnen halen. Zombie van Fela Kuti stond daar denk ik vorige keer nog in, maar viel er nu net buiten. Heb wel een paar andere Fela's een stuk hoger staan.
Verder 6/60 hier, dus er blijft ook genoeg te ontdekken over. Mn. de albums van Curtis Mayfield, Pet Shop Boys en Unwound hebben mijn interesse. Eigenlijk zijn dit ook wel de beste updates, want hoe hoger we komen, hoe meer ik ken of zeker weet dat het mijn ding niet is.
Op basis van deze update krijg ik wel zin weer eens naar All Things Must Pass en Juju te luisteren. Twee albums die in potentie wel mijn top 500 zouden moeten kunnen halen. Zombie van Fela Kuti stond daar denk ik vorige keer nog in, maar viel er nu net buiten. Heb wel een paar andere Fela's een stuk hoger staan.
Verder 6/60 hier, dus er blijft ook genoeg te ontdekken over. Mn. de albums van Curtis Mayfield, Pet Shop Boys en Unwound hebben mijn interesse. Eigenlijk zijn dit ook wel de beste updates, want hoe hoger we komen, hoe meer ik ken of zeker weet dat het mijn ding niet is.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 oktober 2024, 10:25 uur
Elders noteerde ik onlangs nog dat de vierde van Black Mountain "nog altijd het meest opwindende album van de afgelopen tien jaar" is. Het is dan ook mooi deze in dit theater nieuw te zien binnenkomen. En misschien schrijf ik op korte termijn daar ook nog wel iets over Please, Pet Shop Boys.
Dusty in Memphis, Argus, Dear Catastrophe Waitress en Deserter's Songs bubbelen dicht tot iets minder dicht onder het oppervlak.
10/80
Dusty in Memphis, Argus, Dear Catastrophe Waitress en Deserter's Songs bubbelen dicht tot iets minder dicht onder het oppervlak.
10/80
1
geplaatst: 9 oktober 2024, 10:46 uur
2x Flaming Lips waarbij ik Yoshima toch ook had moeten hebben. Het verrast me ook dat ik Please niet heb opgenomen. Blij dat Kacey Musgraves een eerste keer langskomt, dat debuut wordt beter met de jaren.
Dear Catastrophe Waitress moet ik nu toch eindelijk eens gaan beluisteren...
Leuke update weer!
16/80
Dear Catastrophe Waitress moet ik nu toch eindelijk eens gaan beluisteren...
Leuke update weer!
16/80
2
geplaatst: 9 oktober 2024, 12:33 uur
nico1616 schreef:
7 matches maar liefst bij deze 20, beter dan dat zal het niet worden.
Wacht maar tot we in de top 100 zitten 7 matches maar liefst bij deze 20, beter dan dat zal het niet worden.

Bílé Inferno is met afstand de mvp van wat tot nu toe voorbij is gekomen, die had bij mij eerlijk gezegd ook nog een stukje hoger moeten staan. Main Source takes the cake voor beste ontdekking tot dusver, had daar echt nog nooit van gehoord en het voelt nu echt alsof ik op een verloren gewaande schatkist van ATCQ ben gestuit
Zit inmiddels op tien matches, zou mooi zijn als de teller aan het eind over de 200 gaat
1
geplaatst: 9 oktober 2024, 12:44 uur
Bílé Inferno was voor mij een van de betere ontdekkingen van het afgelopen jaar. Op termijn kan die nog wel flink gaan stijgen.
Verder verrassend dat Dusty in Memphis nu al langskomt. Schitterende plaat.
Verder verrassend dat Dusty in Memphis nu al langskomt. Schitterende plaat.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 9 oktober 2024, 21:44 uur
927. The Flaming Lips - The Soft Bulletin (1999)
Maar liefst 600 plaatsen verlies in twee jaar tijd. Raar, zoveel minder is dit album toch niet geworden?
. The Soft Bulletin blijft een verfrissende en verrassende plaat. Ik zet hem niet vaak op maar als ik dat doe verbaas ik me over de inventiviteit. Mijn 253e plaats doet dit album ook geen recht
924. Carole King - Tapestry (1971)
De perfecte easy-listening plaat. Verveelt nooit en kan altijd. Een middenmoter in mijn Top 350 en dat lijkt me ook een prima passende positie.
921. The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots (2002)
De tweede Flaming Lips in dit 20tal en ook 600 plaatsen gezakt, schiet lekker op zo. The Soft Bulletin vind ik net iets sterker hoewel de titel van deze is geniaal, Top 100 album materiaal.
Daarnaast heb ik nog een bubbling under met Jaz-Z. Normaal gesproken zie ik die over twee jaar wel in mijn liijst.
Maar liefst 600 plaatsen verlies in twee jaar tijd. Raar, zoveel minder is dit album toch niet geworden?
. The Soft Bulletin blijft een verfrissende en verrassende plaat. Ik zet hem niet vaak op maar als ik dat doe verbaas ik me over de inventiviteit. Mijn 253e plaats doet dit album ook geen recht924. Carole King - Tapestry (1971)
De perfecte easy-listening plaat. Verveelt nooit en kan altijd. Een middenmoter in mijn Top 350 en dat lijkt me ook een prima passende positie.
921. The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots (2002)
De tweede Flaming Lips in dit 20tal en ook 600 plaatsen gezakt, schiet lekker op zo. The Soft Bulletin vind ik net iets sterker hoewel de titel van deze is geniaal, Top 100 album materiaal.
Daarnaast heb ik nog een bubbling under met Jaz-Z. Normaal gesproken zie ik die over twee jaar wel in mijn liijst.
0
geplaatst: 9 oktober 2024, 23:14 uur
Bílé Inferno staat op, erg fijn. Dit vindt wel echt precies de juiste balans, de structuren en instrumentatie zijn onconventioneel en rechtvaardigen het label avant-garde, maar de muziek zelf spreekt direct aan en ligt heel goed in het gehoor.
Zowel geschikt om bij te lezen of werken als om aandachtig naar te luisteren. Het repetitieve karakter doet het ook altijd goed bij mij.
Edit: naar het einde toe gaat daar nog een schepje bovenop. Perfect voorbeeld van muziek waarvan je niet wist dat je er naar op zoek was, en dan vind je het ineens
Zowel geschikt om bij te lezen of werken als om aandachtig naar te luisteren. Het repetitieve karakter doet het ook altijd goed bij mij.
Edit: naar het einde toe gaat daar nog een schepje bovenop. Perfect voorbeeld van muziek waarvan je niet wist dat je er naar op zoek was, en dan vind je het ineens
0
geplaatst: 10 oktober 2024, 10:11 uur
Onverwachte binnenkomers van Eagles en Bruce Springsteen, maar ik ben er logischerwijs content mee. 

3
geplaatst: 10 oktober 2024, 10:17 uur
chevy93 schreef:
950. Soft Machine - Third (1970) - MusicMeter.nl
(afbeelding)
620,16 punten
Genoemd door 2 gebruikers: Brunniepoo (19), hoi123 (101)
Ha, het eerste album in de lijst als gevolg van mijn notatiefout is gearriveerd. 950. Soft Machine - Third (1970) - MusicMeter.nl
(afbeelding)
620,16 punten
Genoemd door 2 gebruikers: Brunniepoo (19), hoi123 (101)
Sorry Portishead!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 oktober 2024, 10:28 uur
chevy93 schreef:
Overigens vind ik zelf 20 albums per dag een mooi tempo. Dan zouden we op 23 november bij de nummer één zijn. Misschien dat ik het verdeel over twee tientallen per dag.
Op zich zijn updates van 10 wel zo behapbaar.Overigens vind ik zelf 20 albums per dag een mooi tempo. Dan zouden we op 23 november bij de nummer één zijn. Misschien dat ik het verdeel over twee tientallen per dag.
Wakker in een Vreemde Wereld is een mooie nieuwe binnenkomer in de lijst. Power Windows komt vroeg dit jaar - ik neem aan dat als vigil zich dit jaar wel tot een lijstje had laten verleiden, dat hij dan meer in het territorium van vorig jaar gestaan had.
Swoon en One of These Nights zijn goed voor een bubbling under vermelding.
12/90
0
geplaatst: 10 oktober 2024, 10:54 uur
Mooie binnenkomer voor Wakker in een Vreemde Wereld inderdaad.
2
geplaatst: 10 oktober 2024, 12:03 uur
Misschien in een later stadium wel, maar met tien per dag ga ik het niet redden qua tijd. Niet dat er per se een eindtijd zit, maar ik wil het wel graag dit kalenderjaar nog afronden.
1
geplaatst: 10 oktober 2024, 14:45 uur
hoi123 schreef:
Sorry Portishead!
(quote)
Ha, het eerste album in de lijst als gevolg van mijn notatiefout is gearriveerd.
Sorry Portishead! Hahahaha geniaal dit, het album van Soft Machine vind ik ook wel heel intrigerend tho. Ga ik (proberen te) checken.
0
geplaatst: 10 oktober 2024, 16:09 uur
Vreemd dat Michigan er de vorige keer niet instond, terechte binnenkomer.
Die jaren 70 platen van Styx en Eagles nu zijn verrassend, op RYM doen die helemaal niets maar blijkbaar hebben die toch hun aanhang.
18/90
Die jaren 70 platen van Styx en Eagles nu zijn verrassend, op RYM doen die helemaal niets maar blijkbaar hebben die toch hun aanhang.
18/90
0
geplaatst: 10 oktober 2024, 16:16 uur
hoi123 schreef:
Sorry Portishead!
(quote)
Ha, het eerste album in de lijst als gevolg van mijn notatiefout is gearriveerd.
Sorry Portishead! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Toch niet handmatig die id's erbij getikt?
0
geplaatst: 10 oktober 2024, 16:18 uur
Ichiko!
Al weet ik niet of deze mijn lijst had gehaald. Main Source (vermoedelijk) en Fela (zeker) wel. Unwound de meest interessante onbeluisterde van dit twintigtal.
Het twintigtal daarna opnieuw twee (denkbeeldige) matches met Nico en Cannibal Ox. Bílé Inferno en Halfaxa stonden al hoog op mijn interesselijstje, Black Mountain - IV er ook maar bijgezet.
In het laatste tiental één 4.5* plaat (Sufjan's Michigan, staat op het randje van 5*) en daarmee blijft mijn ratio zo ongeveer 1:10. Elza Soares en Morphine hoog op mijn interesselijstje.
Tot nu toe nog niks voorbij gekomen wat niet al op mijn radar stond, maar dat is ook niet de verwachting/insteek van een allertijdenlijst.
Al weet ik niet of deze mijn lijst had gehaald. Main Source (vermoedelijk) en Fela (zeker) wel. Unwound de meest interessante onbeluisterde van dit twintigtal.Het twintigtal daarna opnieuw twee (denkbeeldige) matches met Nico en Cannibal Ox. Bílé Inferno en Halfaxa stonden al hoog op mijn interesselijstje, Black Mountain - IV er ook maar bijgezet.
In het laatste tiental één 4.5* plaat (Sufjan's Michigan, staat op het randje van 5*) en daarmee blijft mijn ratio zo ongeveer 1:10. Elza Soares en Morphine hoog op mijn interesselijstje.
Tot nu toe nog niks voorbij gekomen wat niet al op mijn radar stond, maar dat is ook niet de verwachting/insteek van een allertijdenlijst.
1
geplaatst: 10 oktober 2024, 16:19 uur
herman schreef:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Toch niet handmatig die id's erbij getikt?
(quote)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Toch niet handmatig die id's erbij getikt?
ChatGPT gebruikt?

0
geplaatst: 10 oktober 2024, 16:23 uur
Fijn inderdaad om Michigan te zien. Blijft voor mij met Seven Swans de Sufjan-plaat die ik het meeste draai.
En wat een toffe hoes van Elza Soares.
En wat een toffe hoes van Elza Soares.
* denotes required fields.