MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #4 - Discussietopic

zoeken in:
herman schreef:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Toch niet handmatig die id's erbij getikt?
Ik weet het niet meer! Ik kan me wel herinneren dat de automatische functie voor veel albums niet voor mij werkte, dus bij de meerderheid moest ik volgens mij wel zoeken, ja. Anders heb ik misschien Third ingetoetst voordat ik Portishead intoetste?

En gaat Elza Soares luisteren, mensen! Eén van mijn favoriete platen uit Brazilië, en de competitie is sterk.

Ah zo. Ik heb mijn lijst met de exportfunctie van MuMe gemaakt, dan hoef je eigenlijk alleen nog maar te sorteren. Nog steeds wel veel werk met 500 albums...

De plaat van Elza is absoluut de moeite waard. Hier nog geen top 500-materiaal, maar dat kan zeker nog komen. Ook mooi is Nós, een stand alone single die ze in 2021 nog uitbracht.

cosmic kid (moderator)
Als ik live-albums zou hebben opgenomen in mijn lijst, had Hammersmith Odeon zeker mijn Top 100 gehaald en daarmee nog hoger geeindigd. Het is een jonge en nog heel onbekende Bruce Springsteen en de E Street Band op hun best. Spelend met een ongeevenaarde passie en tempo is dit een must-listen voor elke rockliefhebber. Na Lucky Town de tweede Bruce-surprise in de lijst, dit belooft nog wat voor de rest?

'Wakker In Een Vreemde Wereld' is mijn tweede match. De perfecte overgangsplaat van de jeugdige, naieve De Dijk naar het grote succes. Het politieke bewustzijn en het hart op de juiste plek vormen het succes van Kant A maar het zijn juist de laatste 3 liedjes van kant B die dit album voor mij winnen. Pure, onvervalste, romantische melancholie. Zonder een zweem van het cynisme waar oa Het Goede Doel zo goed in is. Dit is pure poëzie en voor mij de meesterproef van Huub van de Lubbe. Het zou zijn enige niet zijn:

Maar ik weet nog een nacht
Daar moet ik nog een hemel hebben staan
Een hemel waaraan het wemelt
Van de gratis diamanten

(uit Gratis Diamanten)

hoi123 schreef:
(quote)
Ha, het eerste album in de lijst als gevolg van mijn notatiefout is gearriveerd. Sorry Portishead!
Mijn gevoel zegt me dat dit vorige keer ook al gebeurd is.

edit:
https://i.gyazo.com/066cd5966ed6c82b3c0e709a37fde575.png
hoi123 schreef:
Slecht nieuws voor de Portishead-fanclub: ik ben volgens traditie slordig geweest met het opzoeken van album-IDs, en daardoor staat Soft Machine - Third nu hoger dan hij zou moeten staan. Sorry!

Blijft leuk dat ik bij Buffalo Tom geciteerd word. Er mist wel een zinnetje, natuurlijk waar (….) staat.

Wat mist is: In het allermooiste nummer Taillights Fade blijft de zin ' I lost my life in Cheap wine. Now it's crying time' in onze studentenhoofden aandacht trekken.

Laat nu net de cheap wine het bruggetje zijn naar de literpakken wijn van de Aldi.

Ach, wat geeft het

Snoop en Jay-Z als matches erbij. Voor mij volledige voltreffers, maar mooi dat ze überhaupt in de lijst staan.
Elza Soares ga ik luisteren. En Dangerous van Michael Jackson toch ook weer eens, dat is erg lang geleden.

chevy93 schreef:
(quote)
Mijn gevoel zegt me dat dit vorige keer ook al gebeurd is.
Ik ben tenminste consistent!

Ik zie nu pas dat ik gisteren per abuis 'slechts' een tiental geplaatst heb. Enfin, ik heb even zitten rekenen en met 15 albums per dag kom ik ook nog op een acceptabele eindtijd (half december). Lijkt me een mooie tussenweg.

Wat betreft de nieuwe update: Sarathy Korwar, wie kent hem niet.

Casartelli (moderator)
Update van 15, rock'n'roll!

Matches met oudgedienden Behaviour, The Real Thing en Parcel of Rogues.

Crisis? What Crisis? (de plaat met de geweldige hoes) is een mooie binnenkomer die, als de sterren iets anders gestaan hadden, ook een plekje in mijn lijst had gehad. Ook Solitude Standing bubbelt onder. Damnation niet, die is gewoon prut.

15/105

chevy93 schreef:
Ik zie nu pas dat ik gisteren per abuis 'slechts' een tiental geplaatst heb. Enfin, ik heb even zitten rekenen en met 15 albums per dag kom ik ook nog op een acceptabele eindtijd (half december). Lijkt me een mooie tussenweg.

Ikke!
(en dat bij mij Supertramp hoger kon staan dan bij jou heb ik ook nooit geweten)

chevy93 schreef:

Wie hem niet kent, moet snel eens luisteren! Heerlijke muziek.

Wow, 3 van mijn 5* albums al in deze update: Lonerism, Behaviour en Henry's Dream. Ik had die toch allemaal veel hoger verwacht. Microgravity had ik ook moeten hebben.

23/105

cosmic kid (moderator)
909. The War on Drugs - I Don't Live Here Anymore (2021)
Of ook wel: veel kleine kwartjes maken ook vijf euro. Met zijn zevenen zetten we The War On Drugs op een 909e plek met als hoogst genoteerde individuele positie 214. Meer zou ook niet gerechtvaardigd zijn.

Met Damnamtion heb ik nog een bubbling under waarvan ik betwijfel of die ooit mijn lijst haalt. De US versie van 'Are You Experienced' verwacht ik niet in de eindlijst dus tel ik dan maar als een halve bubbling under.

14/105

Arrie schreef:
(quote)

Wie hem niet kent, moet snel eens luisteren! Heerlijke muziek.

Yep. Ben het nu aan het checken. Prima eerste indruk hier

Opvallend dat een EP (Slowdive) het haalt. Zullen niet veel EP's volgen vermoed ik.

chevy93 schreef:
Opvallend dat een EP (Slowdive) het haalt. Zullen niet veel EP's volgen vermoed ik.

Bij Morrissey slechts 2 stemmers. Waar staat de hoogste met 2 stemmen?

Casartelli (moderator)
cosmic kid schreef:
Maar ik weet nog een nacht
Daar moet ik nog een hemel hebben staan
Een hemel waaraan het wemelt
Van de gratis diamanten

(uit Gratis Diamanten)
Mooi stukje inderdaad. Mijn beeld was tot op heden dat van Wakker in een Vreemde Wereld juist de A-kant nagenoeg perfect is en de B-kant minder, maar ik zal er binnenkort eens een nieuwe poging aan wagen.

In J.M. Jarre vinden we elkaar niet, las ik elders. Voor mij toch nog één match in een update die niet de mijne leek te worden. En met Still Life nog een tweede - helaas beide in neerwaartse beweging.

17/120

cosmic kid (moderator)
Eén overeenkomst vandaag en dat is wel een pijnlijke. Het tweede album van The Band behoort tot de beste countryrock platen ooit gemaakt en doet niet onder voor bijvoorbeeld Neil Young en al helemaal niet voor Déja Vu van CSN&Y, die toch in dezelfde vijver vissen.

439 stemmen op MusicMeter en een gemiddelde van 4,16. Blijkbaar allemaal leden die óf geen lid meer zijn óf niet hebben meegewerkt aan deze lijst. Het is een schande!

15/120

chevy93 schreef:

Ik vind zelf Slowdive's debuut EP hun sterkste werk maar zullen deze stemmers niet hun self-titled comebackplaat bedoeld hebben?

Potverdomme. Milton Nascimento.
Eerder dit jaar was ik bij Mos Def in 013 en die ging, zoals vaker, los op zijn eigen muzieksmaak. Oftewel, muziek opzetten en als bezetene dansen on stage. Daar kwam ook een voor mij onbekend nummer voorbij. Eén dude in het publiek werd helemaal gek en via hem kwam ik erachter dat het Tudo O Que Você Podia Ser van Milton Nascimento was. Toen even vaak gedraaid, maar daarna weer vergeten. Tot nu. Mooi moment om dat album eens goed tot me te nemen.

Arrie schreef:
(quote)

Ik vind zelf Slowdive's debuut EP hun sterkste werk maar zullen deze stemmers niet hun self-titled comebackplaat bedoeld hebben?

Dat zou best kunnen. Ik kwam ook wat albums en ep's tegen in mijn voorselectie met exact dezelfde naam en artiest. Maar wellicht kunnen Robbie34, Gretz en TornadoEF5 aangeven of ze hier echt de EP bedoeld hebben of het album?

Een beetje laag, maar ze staat er eindelijk in: Anna Calvi. Een briljant album van een briljante live performer

nico1616 schreef:
Blij dat Kacey Musgraves een eerste keer langskomt, dat debuut wordt beter met de jaren.

Leuke verrassing om te zien dat Kacey deze lijst ook gehaald heeft met een ander album dan Golden Hour. Voor mij ook in de loop van de tijd steeds meer gegroeid

chevy93 schreef:

(afbeelding)
891. Slowdive - Slowdive (1990) - MusicMeter.nl
(afbeelding)
661,76 punten
Genoemd door 3 gebruikers: TornadoEF5 (35), Gretz (112), Robbie34 (261)

herman schreef:
(quote)

Dat zou best kunnen. Ik kwam ook wat albums en ep's tegen in mijn voorselectie met exact dezelfde naam en artiest. Maar wellicht kunnen Robbie34, Gretz en TornadoEF5 aangeven of ze hier echt de EP bedoeld hebben of het album?

Ben er vrij zeker van dat ik die andere Slowdive (2017) bedoelde, het volwaardige album en dus niet de vroege EP. Foutje bedankt zullen we maar zeggen Op deze manier wel een extra Sloomduik in de lijst

Ach, die EP is ontelbaar veel beter dan het album, dus prima zo

Casartelli (moderator)
Ik vond het een wat bevoogdende vraag van Herman - alsof dit forum volzit met hoi123's die er moeite mee hebben als Soft Machine-liefhebber uit de kast te komen... maar zie daar.

Bijzonder sterk vijftiental. Blij dat ze erin staan of opvallend dat ze zo laag staan? Ach.

Casartelli schreef:
Ik vond het een wat bevoogdende vraag van Herman - alsof dit forum volzit met hoi123's die er moeite mee hebben als Soft Machine-liefhebber uit de kast te komen... maar zie daar.

Nouja, de vraag gaat over een EP met dezelfde titel als een album, en een EP voelt toch wat vreemd in een albumlijst. Daarbij suggereerde ik het omdat ik in ieder geval Gretz goed genoeg ken om te weten dat ie het album bedoelt.

Het bevoogdende mis ik volledig.

Casartelli (moderator)
Arrie schreef:
Het bevoogdende mis ik volledig.
Ik neem aan dat je het korreltje zout waarmee je mijn bericht mag nemen zelf ook wel zag staan? Blijft staan dat het zonder context op zijn minst een opmerkelijk beeld is dat mensen gevraagd wordt te verklaren dat ze gestemd hebben waar ze op gestemd hebben - van het ritueel met de album-id's is inmiddels het nieuwste toch ook wel af.

Enfin, met Tick Tock en Home twee topmatches die allebei veel te hard gedaald zijn, dus dan laat zo'n update toch wat gemengde gevoelens achter.

Titanic Rising... wie weet in de toekomst nog eens in mijn lijst.

19/135

Casartelli schreef:
(quote)
Ik neem aan dat je het korreltje zout waarmee je mijn bericht mag nemen zelf ook wel zag staan? Blijft staan dat het zonder context op zijn minst een opmerkelijk beeld is dat mensen gevraagd wordt te verklaren dat ze gestemd hebben waar ze op gestemd hebben - van het ritueel met de album-id's is inmiddels het nieuwste toch ook wel af.

Jouw korreltjes zout vind ik moeilijk waar te nemen. Daarnaast leg ik net uit dat er dus wél context was. En blijkbaar gaat het ook nog steeds mis met de album-id's.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:07 uur

geplaatst: vandaag om 13:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.