MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Albumtracks gerangschikt en beschreven ( The Smiths - The Queen Is Dead )

zoeken in:
Bij U2 - October:

7. Rejoice

"I can't change the world
But I can change the world in me
If I rejoice."

Deze regel vat de kern van het nummer samen: de innerlijke transformatie als bron van hoop. Het nummer heeft een energiek geluid, en dat was heel typerend voor U2 in hun vroege jaren. Het was rauw en gepassioneerd. Ik vind het liedje inderdaad behoorlijk 'tumultueus' klinken.

7. I Threw A Brick Through A Window

Ik heb het album op cassette leren kennen in 1984.
I Will Follow en A Celebration kende ik al via een mijn oudere broers die me ook al van jongsaf leerde hoe je 'You Too' schreef. Boy was een van mijn eerste zelfgekochte platen in 1985.
Als tiener was dit een van mijn favoriete U2-nummers door die immens klinkende drums en sfeervolle bas.
Die bombastisch knallende drums in productie van Steve Lilywhite, dat klonk helemaal te gek, maar maakt het nu misschien ietwat gedateerd. Net als op andere nummers op October zingt Bono hier enkele keren erg hoog. Ook horen we The Edge af en toe op tweede stem (‘Brother’) en tussendoor op fuzzgitaar. Het mantra ‘No one is blinder/Than he/Who will not see’ is nog steeds goed. Maar het nummer mist een goed refrein en drijft vooral op klank (die drums, funky dub-bas in het middenstuk).

7. Stranger in a Strange Land

Sfeervol nummer, die het altijd goed bij me doet. Verder weinig opvallend, maar een heerlijk rustpunt na de Sturm und Drang van With a Shout.

7. Gloria

Vond ik als 15 jarige tot de top 3 van het album horen. Gloria is de ‘I Will Follow’ van dit album. Hoewel geen topfavoriet meer, is het natuurlijk nog steeds een U2-klassieker. In het Gloria-refrein zit wel wat te veel bombast, vind ik nu. Dat glasgerinkel doet me altijd denken aan het brekende glas van ‘I Remember Nothing’. Bewust gedaan?

Chameleon Day schreef:
Dat glasgerinkel doet me altijd denken aan het brekende glas van ‘I Remember Nothing’. Bewust gedaan?

Dat glasgerinkel werd ook al toegepast op Boy, I Will Follow, natuurlijk. U2 was zeer beïnvloed door Joy Division destijds, dus het zou mij niet verwonderen.

Glasgerinkel - glockenspiel?

7. Is That All?
Ingrediënten zijn goed: roffeldrum, gitaar met flanger, niet veel te brulzang - maar toch pakt het minder, alsof ze even geen tekst meer hadden.

Premonition schreef:
(quote)

Dat glasgerinkel werd ook al toegepast op Boy, I Will Follow, natuurlijk. U2 was zeer beïnvloed door Joy Division destijds, dus het zou mij niet verwonderen.

Ook een verwijzing dus naar de opener van Boy, en ook tekstueel/thematiek: I Will Follow => Gloria (praise the lord!)

Ook bij mij op

7. Is That All?

Na een tweetal rustiger nummers is de finale luid, al lijkt het intro inderdaad nogal op de riff in Electric Co. op Boy. Het gitaargeluid waardoor ik U2 omarmde. Sturm und Drang, heerlijk!

We zitten bijna in de helft.

Tomorrow is het enige nummer dat nog niet is genoemd.

dazzler schreef:
We zitten bijna in de helft.

Tomorrow is het enige nummer dat nog niet is genoemd.

Morgen misschien.

08. Scarlet
07. Fire

6. WITH A SHOUT

Where do we go from here? Dit nummer is het meest gestegen in mijn waardering tijdens de laatste luisterbeurten. Ik hou van het geworstel van de band met zichzelf (of met de engel). U2 op zoek naar antwoorden, zowel muzikaal als tekstueel. Muzikaal strompelt het van links naar rechts maar er zitten ook een paar snedige passages in. Tekstueel is het nummer bijna een blanco blad: Jerusalem! Waar moet dat heen? Met ons geloof? Met die vermaledijde stad die er ook in de Bijbel al van langs kreeg? Hoe vaak heeft God zijn volk niet tot de orde moeten roepen omdat het afdwaalde? Ook vandaag weer. Misschien is het de actualiteit wel die me anders naar de jonge U2 doet luisteren. Toen Rusland Oekraïne binnenviel, greep ik naar muziek uit de koude oorlog. Ik kwam bij War terecht en de songs hernieuwden hun relevantie in het licht van het huidige wereldnieuws. War is nu mijn favoriete U2 album. With A Shout lijkt op te willen roepen tot rebellie, tot verzet. En wat doen die trompetten daar in de achtergrond? Ze doen mij aan Jericho denken, nog een Bijbelse stad waarvan de muren vielen door aanhoudend gemusiceer. Zou het kunnen dat hier de missie van de vier jongens uit Dublin ligt? Al musicerend muren slopen en bruggen slaan tussen hemel en aarde, tussen podium en publiek: U2. Met de rocksong als psalm en het concert als ritueel. Amen.

Mooi stuk, dazzler!

6. Fire

PS Zie ook de achtergrond van het nummer volgens Premonition.

6. Tomorrow

“Won’t you come back tomorrow?”

Tomorrow is een liedje, waarin Bono zingt over het verlies van een dierbare. Oorspronkelijk dacht Bono te schrijven over het conflict in Noord-Ierland. Maar hij besefte pas later dat hij eigenlijk schreef over de begrafenis van zijn moeder. Hij was pas 14 jaar oud toen zijn moeder overleed.

Het gebruik van de 'Uilleann pipes' (de Ierse variant van de doedelzak) aan het begin van dit nummer, creëert een mystieke, bijna sacrale sfeer. De opbouw van Tomorrow is traag, met Bono’s stem die steeds intenser gaat klinken naarmate het nummer vordert. Tomorrow is een lied dat je op sommige momenten dan ook behoorlijk diep kan raken.

6. Stranger In A Strange Land

Hier ook die hoge zanguithalen, funky bas en tinkelende piano. Bono’s zang klinkt in de strofes soms onopvallend laag gemixt. Het ‘Ooh/And I wish you were here’ vind ik erg mooi.
We naderen de top-5, spannend!

Toevallig komt U2 ten tijde van October als eerste voorbij in Pop Elektron Revisited. Deze week op Canvas te zien maar ook het komende jaar te bekijken op VRT Max:
VRT MAX
Verder te zien deze week in deze korte reeks: Eurythmics, OMD, The Red Hot Chili Peppers, The Cure, New Order, Michael Jackson, TC Matic, The Smiths, Simple Minds...

pygmydanny schreef:
Toevallig komt U2 ten tijde van October als eerste voorbij in Pop Elektron Revisited. Deze week op Canvas te zien maar ook het komende jaar te bekijken op VRT Max:
VRT MAX
Verder te zien deze week in deze korte reeks: Eurythmics, OMD, The Red Hot Chili Peppers, The Cure, New Order, Michael Jackson, TC Matic, The Smiths, Simple Minds...

Helaas niet in NL te bekijken…

6. Gloria

Dat Latijnse tussenstukje vind ik juist wel een mooi rustpunt in het verder behoorlijk uptempo nummer. Lekker baswerk van Clayton, hoor ik daar een Gene Simmons tussenstukje (Kiss-I Was Made For Loving You)? Het E-Bow gitaarstuk is ook zeer fraai.

Premonition schreef:

Helaas niet in NL te bekijken…

Simple Minds (Jim Kerr toch) was te zien in de eerste aflevering en keert morgen of overmorgen terug als band. Is Canvas in Nederland niet te zien?

Ik doelde op VRT Max

6. Fire

Voor mij, samen met Gloria en October, een nummer dat het album mede definieert. Cult nummer ook, imo. Kende Fire destijds al van de R.O.K.-EP die ik iets eerder had gekocht dan het album. Ook in dit nummer weer veel sfeer. In het bijzonder de atmosferische “uitgeleiding” is fraai.

Falling, falling…

Alles wat hierna komt is voor mij volledig inwisselbaar, op de eerste positie na.

6. Gloria

Als opener werkt het prima - SDL - er is al eens gerept van de 'sound-alikeness' met I Will Follow, maar dat laat onverlet dat m.n. The Edge hier prima gitaarwerk aflevert - geen wonder dat hij meermaals tot Guitar player of the Year/Best Guitarist is verkozen, o.a. door NME. Binnen één song meermaals van stijl wisselen; wist Primaat Paul maar zoveel variatie in zijn zangstijl te brengen

Tja, het gaat om keuzes maken en dus ...

06. Gloria

Geweldig nummer met een heerlijke drive. Maar de liveversie op Under a blood red sky is voor mij dé versie van dit nummer.

05. REJOICE

Een vlijmscherp nummer. Tussen al dat worstelen en zoeken zit een song die geen seconde twijfelt aan zichzelf. Horen wij in Rejoice de laatste echo's van de Sturm und Drang van Boy? Of kondigt Rejoice nu al de wedergeboorte van U2 aan? Om de overtuigingskracht te beklemtonen is er de muur van roffels die de band op grandioze wijze weet te doorbreken. Vanaf Rejoice bestaat mijn top 5 enkel uit winnaars, nummers die ik zonder probleem bij het allerbeste werk van Bono, The Edge, Larry en Adam durf te zetten.

Rejoice heeft het puntige van het latere Wire.

5. With a Shout (Jerusalem)

Hoop en verlangen in een getroebleerde wereld. Waar Alicia afgelopen vrijdag afhaakte, haak ik aan. Tegelijkertijd beschrijft ze het alweer zo mooi, oordeel zelf: "Het liedje With a Shout zit vol religieuze symboliek: bloed op een heuvel: de kruisiging, de roep om richting “Where do we go from here?” en het verlangen om ooit heel dicht bij God te komen. Het is een zoektocht naar het geloof en naar Jeruzalem, een plek van vrede, verzoening en verlichting."
Dat thematische contrast in combinatie met het uptempo nummer, het gitaar- en drumwerk, daar word ik blij van!

5. I Threw a Brick Through a Window

“No one, no one is blinder
Than he……. who will not… see
No one, no one is blinder than me…”

Bono omschreef het als een liedje over jezelf "niet leuk” vinden. "Je ziet je reflectie in het raam en je wilt het kapot slaan”. Oh jee...

Het nummer was erg favoriet tijdens liveoptredens in de jaren ’80, vooral tijdens de October, War en The Unforgettable Fire tournees. Na het prachtige, diepe tromgeroffel van Larry komt The Edge met zijn gitaar er ook zo fantastisch mooi in. Lekker funky nummer ook. Ik zet dit nummer nu wel op vijf (5). Maar andere keer zou het zomaar op een andere, nog hogere plek kunnen staan.

5. I Threw a Brick Through a Window

Muzikaal een krachtpatser van een nummer met spierballen drums en scherpe gitaar, maar tekstueel heel klein en kwetsbaar, zoals door Alicia al beschreven. Eigenlijk archetypisch U2 in hun jonge jaren.
Ik dacht in 1982 toen ik het album kocht, dat dit nummer over de situatie in Noord Ierland ging, door de titel en de strofe:
He was my brother
I said there was no other
Way out of here
Be my brother
Gotta get out
Gotta get out

5. Rejoice

Het merkwaardige is dat vwb dit album mijn huidige persona worstelt met de post-puber/student in mij, zeker vwb dit nummer. Destijds had ik - vermoedelijk - totaal geen oor voor de "Blijde Boodschap" maar ging ik op in de muziek en beschouwde ik het zo lastige 2e album in zekere mate als God given.
Het rare is dat die religieuze verwijzingen me in bijv Way over Yonder - Tapestry (Carole King) zo stoorden dat ik dat nummer altijd skipte. Bij October totaal geen last van destijds.

Had ook meerdere Ierse vrienden en goede vriend met een Iers-getint hart en bij die mensen hoorde het geloof. Na een avond stevig innemen in een biercafé ooit ene Brendan op de fiets van mijn maat gezet (en hem zelf achterop, too drunk to cycle), hoorde ik veel later dat het de tweede keer in zijn leven was dat ie fietste.

Maar goed, 5 is een mooie plek; en het wordt moeilijker ...

5. Fire

'Falling, falling/ The Sun is turning black'. Veel vuur in het nummer met fijne tweede stem van The Edge en klinkt daar een zangeres in de intro? Huppelende bas in de strofes en die typisch kenmerkende gitaarklank.
Geen super singlekandidaat, maar dat is geen enkel nummer op October, misschien Rejoice uitgezonderd.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:04 uur

geplaatst: vandaag om 21:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.