Muziek / Toplijsten en favorieten / Slechtste nummer ooit
zoeken in:
0
geplaatst: 7 oktober 2010, 23:12 uur
Gallow schreef:
Is dat een feit of jouw mening?
Is dat een feit of jouw mening?
Als ik het verkondig, is het een feit. Sowieso.
Rudi S schreef:
Beste Bennerd ik ken het verschil tussen objectiviteit en subjectiviteit, daarom heb ik ook smiley "niet serieus bedoeld" ingevoegd, toch bedankt voor de uitleg.
edit; Dus dit item "slechtste nummer ooit" kan helemaal niet
Beste Bennerd ik ken het verschil tussen objectiviteit en subjectiviteit, daarom heb ik ook smiley "niet serieus bedoeld" ingevoegd, toch bedankt voor de uitleg.
edit; Dus dit item "slechtste nummer ooit" kan helemaal niet
Die "Maar toch even serieus..." kondigde nochtans aan dat je iets serieus ging zeggen

0
geplaatst: 7 oktober 2010, 23:35 uur
GarnalenPeller schreef:
Muziek kan helemaal niet goed zijn, wat een gelul.
Alles wat je maar zou willen kwantificeren is op zichzelf al een subjectieve keuze. Muziek heeft geen kwaliteit.
Muziek kan helemaal niet goed zijn, wat een gelul.
Alles wat je maar zou willen kwantificeren is op zichzelf al een subjectieve keuze. Muziek heeft geen kwaliteit.
@Bennerd klopt mijn bruggetje is niet gelukkig.
Maar de quote van het jaar????
Natuurlijk kan muziek wel goed of slecht zijn.
Op ieder conservatorium geven ze een waardering voor de kwaliteit van de uitvoering of compositie.
Je doet daar examen met puntenlijst, een hoog punt betekend goed en een laag punt slecht.
Muziek kan gewoon als compositie slecht in elkaar zitten en dus ook goed.
Iedere muziekleraar op een muziekschool kan jou vertellen of jij een stuk goed of slecht speelt, dit is toch niet nieuw???
Wat heeft oefenen anders voor zin.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 00:10 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Wat ik dan weer gelul vind. Muziek kan wel degelijk van kwaliteit tijd zijn. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit zang of kwaliteit instrumentaal (is het zuiver? klinkt het vals?). Is het goed als iets zuiver is dan? dat is iets waar jij mischien waarde aan hecht, en dus een subjectieve waarde.
Rudi S schreef:
Op ieder conservatorium geven ze een waardering voor de kwaliteit van de uitvoering of compositie.
Je doet daar examen met puntenlijst, een hoog punt betekend goed en een laag punt slecht.
Iedere muziekleraar op een muziekschool kan jou vertellen of jij een stuk goed of slecht speelt, dit is toch niet nieuw???
Het zijn ongetwijfeld experts in het componeren, daar op het conservatorium, maar ze komen er niet onder uit dat ook hun oordeel subjectief blijft.
Je oefent gewoon om de muziek te kunnen spelen die je wilt maken. Maar, een intrument goed beheersen heeft niets te maken met het creëren van kunst zelf.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 08:54 uur
GarnalenPeller schreef:
Is het goed als iets zuiver is dan? dat is iets waar jij mischien waarde aan hecht, en dus een subjectieve waarde.
Kom op, zo kan iets dus nooit goed of slecht zijn...Is het goed als iets zuiver is dan? dat is iets waar jij mischien waarde aan hecht, en dus een subjectieve waarde.
Zo is Federer geen goede tennisser, omdat hij speelt op een manier die jij niet leuk vindt. En is Messi geen goede voetballer, omdat hij niet het soort voetbal speelt dat jij wilt zien.
Of je goed bent in natuurkunde, meet je toch ook aan de hand van je cijferlijst (als je nog op school zit). Dan zeg je toch ook niet "maar de cijfers voor deze onderwerpen hecht ik geen waarde aan".
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 09:06 uur
Akkoord met Chevy, op deze manier kan bijvoorbeeld een scriptie nooit goed zijn wat jij denk ik door elkaar haald is het onderscheid tussen een goed uitgevoerd stuk muziek en of je het dan mooi vindt.
Muziek kan perfect uitgevoerd worden maar niet iedereen hoeft het mooi te vinden.
Maar als het goed (niet vals, noten goed, etc) heeft het dus de kwalificatie goed voor uitvoering, zeg maar.
Kan een nummer dat zeer goed wordt uitgevoerd, pak maar even (niet direct een favoriet) Child in time van Deep Purple het absoluut slechtste nummer ooit zijn?
Muziek kan perfect uitgevoerd worden maar niet iedereen hoeft het mooi te vinden.
Maar als het goed (niet vals, noten goed, etc) heeft het dus de kwalificatie goed voor uitvoering, zeg maar.
Kan een nummer dat zeer goed wordt uitgevoerd, pak maar even (niet direct een favoriet) Child in time van Deep Purple het absoluut slechtste nummer ooit zijn?
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 17:02 uur
@ Chevy: Scheve vergelijkingen, Federer is een goede tenisser omdat ie alles wint, gewoon meetbaar dus. Kunst is dat niet.
@ Rudi, ja bij een muziekstuk uitvoeren kan je dus wel weer zeggen of het goed of slecht gedaan is. Dan heb je iets vergelijkbaars; het muziekstuk zelf.
Ik doel meer op het creëren van de muziek zelf.
@ Rudi, ja bij een muziekstuk uitvoeren kan je dus wel weer zeggen of het goed of slecht gedaan is. Dan heb je iets vergelijkbaars; het muziekstuk zelf.
Ik doel meer op het creëren van de muziek zelf.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 17:07 uur
Zeker niet mee eens dat zang en instumentatie zuiver moeten zijn. Soms draagt dat gewoon bij aan emotie. (Arcade Fire, Neutral Milk Hotel, Slint)
0
Improvision
geplaatst: 8 oktober 2010, 19:08 uur
Rudi S schreef:
Akkoord met Chevy, op deze manier kan bijvoorbeeld een scriptie nooit goed zijn wat jij denk ik door elkaar haald is het onderscheid tussen een goed uitgevoerd stuk muziek en of je het dan mooi vindt.
Een scriptie is gebonden aan regels, muziek niet. Muziek is beleving, of het je raakt of niet. Iemand die een scriptie beoordeelt gaat zich niet afvragen wat zijn gevoelens zijn bij het lezen ervan. Muziek is artistieke expressie, en de instrumenten zijn maar middelen. Voor mij maakt het dus helemaal niet uit hoe goed iemand een instrument bespeelt, als zijn of haar nummers me niets doen, zijn ze slecht.
En een absoluut slechtste nummer ooit zoeken, dat kan gewoon niet. Muziek is subjectief, en niemand kent alle nummers ooit. Kan iemand Child in Time van Deep Purple dan het slechtste nummer vinden dat hij of zij ooit gehoord heeft? Ja.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 20:40 uur
GarnalenPeller schreef:
@ Chevy: Scheve vergelijkingen, Federer is een goede tenisser omdat ie alles wint, gewoon meetbaar dus. Kunst is dat niet.
Bohemian Rhapsody, Child In Time en Stairway To Heaven prijken altijd bovenaan in de top X aller tijden-lijstjes, is dus ook meetbaar.@ Chevy: Scheve vergelijkingen, Federer is een goede tenisser omdat ie alles wint, gewoon meetbaar dus. Kunst is dat niet.
Improvision schreef:
Voor mij maakt het dus helemaal niet uit hoe goed iemand een instrument bespeelt,
Je geeft het zelf al aan.Voor mij maakt het dus helemaal niet uit hoe goed iemand een instrument bespeelt,
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 20:49 uur
Inderdaad, hét slechtste nummer ooit bestaat niet evenmin als het beste nummer ooit. In de hitlijsten heb ik heel wat gehoord wat ik als slechtste kan bestempelen (ik heb er een aantal hier gepost) maar daarbuiten zijn er wellicht nog slechtere nummers uitgebracht die ik niet ken.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 21:26 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Bohemian Rhapsody, Child In Time en Stairway To Heaven prijken altijd bovenaan in de top X aller tijden-lijstjes, is dus ook meetbaar.Ah, de muziek-goedheids schaal, ja.

Omdat heel veel mensen het goed vinden, is het goede muziek? weer een subjectieve waarde.
chevy93 schreef:
(quote)
Je geeft het zelf al aan. Het punt is nou juist dat de muziek an sich niet te kwantificeren valt.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 21:38 uur
Tja, jij begint over het winnen van prijzen als maatstaf voor goed of slecht. Wat valt er in de muziekwereld te winnen? Precies, de harten van de mensen.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 21:45 uur
Nee hoor, jij komt aanzetten met je Tennis, ik gaf zelf al aan dat die twee niet te vergelijken vallen.
0
Gallow
geplaatst: 8 oktober 2010, 22:12 uur
Sportprestaties en muziek, wat een belachelijke vergelijking.
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 22:12 uur
Improvision schreef:
Een scriptie is gebonden aan regels, muziek niet. Muziek is beleving, of het je raakt of niet. Iemand die een scriptie beoordeelt gaat zich niet afvragen wat zijn gevoelens zijn bij het lezen ervan. Muziek is artistieke expressie, en de instrumenten zijn maar middelen. Voor mij maakt het dus helemaal niet uit hoe goed iemand een instrument bespeelt, als zijn of haar nummers me niets doen, zijn ze slecht.
En een absoluut slechtste nummer ooit zoeken, dat kan gewoon niet. Muziek is subjectief, en niemand kent alle nummers ooit. Kan iemand Child in Time van Deep Purple dan het slechtste nummer vinden dat hij of zij ooit gehoord heeft? Ja.
(quote)
Beste Improvision, Ik zeg in mijn post : Muziek kan perfect uitgevoerd worden maar niet iedereen hoeft het mooi te vinden.
Jij zegt : Voor mij maakt het dus helemaal niet uit hoe goed iemand een instrument bespeelt, als zijn of haar nummers me niets doen, zijn ze slecht.
Wat is het verschil.
Muziek is ook aan regels gebonden, de noten liggen vast en hoe je akkoorden en grepen toepast, nogmaals of je het stuk dan mooi vindt is weer een ander verhaal maar instrumentbeheersing is zeker te kwalificeren daar zijn rockacademies en conservatoriums met opgeleiden docenten voor.
Een docent beoordeeld een goed uitgevoerd muziekstuk dat hem tegenstaat dus alsnog positief om dat beheersing en uitvoering het criteria is.
0
Gallow
geplaatst: 8 oktober 2010, 22:15 uur
Rudi S schreef:
of je het stuk dan mooi vindt is weer een ander verhaal
of je het stuk dan mooi vindt is weer een ander verhaal
Hoezo ander verhaal, daar gaat dit topic toch over?
0
geplaatst: 8 oktober 2010, 22:22 uur
Sorry Gallow, Jij hebt gelijk ik ben abuis.
Ik dacht dat ik in het grote "is muziek te waarderen" topic poste.
Edit: ik moet hier eigenlijk ook geen post plaatsen want ik heb het slechtste nummer ooit nog niet beluisterd.
Ik dacht dat ik in het grote "is muziek te waarderen" topic poste.
Edit: ik moet hier eigenlijk ook geen post plaatsen want ik heb het slechtste nummer ooit nog niet beluisterd.
0
Improvision
geplaatst: 8 oktober 2010, 22:31 uur
chevy93 schreef:
Je geeft het zelf al aan.
Je geeft het zelf al aan.

Hoe goed je een instrument bespeelt is niet evenredig met hoe goed het nummer is dat je speelt met dat instrument.
0
geplaatst: 9 oktober 2010, 11:51 uur
Wanneer beweer ik dat dan?
Veel hier zeggen dat de kwaliteit van muziek (maken) op geen enkele manier te meten is en daar ben ik het zeker niet mee eens.
Veel hier zeggen dat de kwaliteit van muziek (maken) op geen enkele manier te meten is en daar ben ik het zeker niet mee eens.
0
Improvision
geplaatst: 9 oktober 2010, 11:59 uur
Neen, ik zeg dat iemands beheersing van een instrument er niet toe doet of een nummer goed of slecht is.
0
geplaatst: 9 oktober 2010, 12:01 uur
Tuurlijk wel. Hoe komt het dat je een nummer door de ene artiest uitgevoerd wel goed vindt en door iemand anders niet? Door beheersing van het instrument.
0
Gallow
geplaatst: 9 oktober 2010, 12:08 uur
Het heeft niks te maken met het goed uitvoeren van een nummer, maar met het goed zijn van een nummer. Een perfect uitgevoerd nummer kan alsnog slecht zijn.
0
Improvision
geplaatst: 9 oktober 2010, 12:08 uur
Door de sfeer die het dan wél meegeeft misschien? Het kan zelfs zijn dat technisch gezien een muzikant slechter is, maar gewoon door zijn eigen inbreng in een nummer, er een meerwaarde aan kan geven.
EDIT: Wat Gallow zegt.
EDIT: Wat Gallow zegt.
0
geplaatst: 9 oktober 2010, 12:10 uur
chevy93 schreef:
Tuurlijk wel. Hoe komt het dat je een nummer door de ene artiest uitgevoerd wel goed vindt en door iemand anders niet? Door beheersing van het instrument.
Neen, omdat de ene versie een andere emotie opwekt dan de andere versie. Als ik een slordig gespeelde cover Slayer's Raining Blood beter vind dan Slayer's versie, heeft dat niets te maken met instrumentbeheersing.
Dat voorbeeld is er trouwens: check anders even Raining Blood van Doggy Hoods. Cover van, inderdaad.
Edit: wat mijn twee voorgangers hier dus zeggen.
0
geplaatst: 11 oktober 2010, 16:03 uur
Is Music van John Miles al genoemd als slechtste nummer aller tijden ?
0
geplaatst: 11 oktober 2010, 18:31 uur
Helaas ja, ik kan absoluut niet begrijpen wat sommigen daar zo slecht aan vinden.
* denotes required fields.