Muziek / Toplijsten en favorieten / Slechtste nummer ooit
zoeken in:
0
geplaatst: 11 oktober 2010, 19:26 uur
chevy93 schreef:
Tuurlijk wel. Hoe komt het dat je een nummer door de ene artiest uitgevoerd wel goed vindt en door iemand anders niet? Door beheersing van het instrument.
Tuurlijk wel. Hoe komt het dat je een nummer door de ene artiest uitgevoerd wel goed vindt en door iemand anders niet? Door beheersing van het instrument.
Je hebt wel echt een Berlijnse muur voor je kop he? Volgens mij werd op de vorige pagina nog het voorbeeld aangehaald van Harry Nilsson en Mariah Carey. De laatste is zonder twijfel de betere zanger(es), toch vinden de meeste mensen hier haar versie van Without You verschrikkelijk en die van Nilsson meestal wel prima.
Technische vaardigheid op een instrument is geen indicatie voor subjectieve waarneming van muziek, anders was bv. Bob Dylan nooit zo populair geweest. Evenmin zijn aller-tijden-lijstjes dat, aangezien de daarop stemmende massa aan alle kanten wordt gehersenspoeld en geen eigen mening vormt. De nummer 1 van dergelijke lijsten zou hooguit als het populairste nummer geduid kunnen worden. Kwalificaties als goed en slecht kunnen worden toegepast op de uitvoering van een nummer, de productie, de tekst, maar niet op het nummer zelf, aangezien goede en slechte nummers een subjectieve waarneming zijn. Eenieder die dit ontkent is op een foute manier bezig zijn eigen muziekindoctrinatie aan andere op te leggen,,,
0
geplaatst: 11 oktober 2010, 22:15 uur
Hoezo kun je een kwalificatie als goed en slecht op de tekst loslaten .
Of je een tekst mooi vindt is toch per mens verschillend.
Als goede en slechte melodie subjectief is ,geldt dit toch ook voor een goede en slechte tekst
Of je een tekst mooi vindt is toch per mens verschillend.
Als goede en slechte melodie subjectief is ,geldt dit toch ook voor een goede en slechte tekst

0
geplaatst: 12 oktober 2010, 01:14 uur
Ben het helemaal met Titmeister eens alleen dit snap ik ook niet helemaal:
Kwalificaties als goed en slecht kunnen worden toegepast op de uitvoering van een nummer, de productie, de tekst,
Hoe dan?
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 02:14 uur
Titmeister schreef:
Je hebt wel echt een Berlijnse muur voor je kop he? Volgens mij werd op de vorige pagina nog het voorbeeld aangehaald van Harry Nilsson en Mariah Carey. De laatste is zonder twijfel de betere zanger(es), toch vinden de meeste mensen hier haar versie van Without You verschrikkelijk en die van Nilsson meestal wel prima.
(quote)
Ik vind het een kwestie van pure zelfoverschatting. Zangeressen zoals Mariah Carey en Whitney Houston zijn zonder twijfel getalenteerde zangeressen, maar ze sloven naar mijn gevoel teveel uit. Als Mariah 'No-nononoooiiii' schreeuwt in het eerder genoemde nummer, of gaat piepen aan het einde van Emotions denk ik 'Doe verdomme toch normaal, mens!' Gitarist Steve Vai vind ik een ander voorbeeld. Technisch virtuoos en in Zappa's band was ie op z'n plek, maar zijn solo-avonturen zijn vermoeiend en als ik 'm live zie spelen schop ik 'm het liefst het podium af. (Nou hoor ik Vai tig keer liever dan de zangeressen in kwestie, maar dat terzijde). Beheersing is iets heel anders dan kwalitatief verantwoord bezig zijn.
0
Gallow
geplaatst: 12 oktober 2010, 07:19 uur
Idem, ik kan me mateloos irriteren aan zangeressen met een prachtige stem, die, met een vinger op het oor, in elke zin van hoog naar laag en van laag naar hoog moeten schieten, met name zangeressen met een donkere huid kunnen dit maar niet laten.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 09:57 uur
Ik heb het bij een ander topic (album van Dylan) ook al eens gepost.
Een zangeres als M. Carey en bv Celine Dion heeft vele fans en aanhangers die de zang erg mooi en goed vinden.
Maar ik vindt (persoonlijke dus subjectieve mening) pak hem beet zangers als Tom Waits, Dylan, Elvis Costello en Van Morrisson vele betere zangers.
Titmeister heeft het over betere zangeressen welke parameters worden hier gebruikt om dit te bepalen.
Een bepaald muziek stuk kan nooit gekozen worden tot absoluut beste of slechtste stuk omdat smaken nu eenmaal verschillen, dit is waarneembaar in de diverse gepubliceerde top 10 van de gebruikers.
Die top tienen zijn waarschijnlijk allemaal verschillende.
Een ding verbindt alle gebruikers met elkaar wij vinden allemaal muziek mooi en op die manier is muziek mooi met voor iedereen een persoonlijke smaak.
Een zangeres als M. Carey en bv Celine Dion heeft vele fans en aanhangers die de zang erg mooi en goed vinden.
Maar ik vindt (persoonlijke dus subjectieve mening) pak hem beet zangers als Tom Waits, Dylan, Elvis Costello en Van Morrisson vele betere zangers.
Titmeister heeft het over betere zangeressen welke parameters worden hier gebruikt om dit te bepalen.
Een bepaald muziek stuk kan nooit gekozen worden tot absoluut beste of slechtste stuk omdat smaken nu eenmaal verschillen, dit is waarneembaar in de diverse gepubliceerde top 10 van de gebruikers.
Die top tienen zijn waarschijnlijk allemaal verschillende.
Een ding verbindt alle gebruikers met elkaar wij vinden allemaal muziek mooi en op die manier is muziek mooi met voor iedereen een persoonlijke smaak.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 13:40 uur
Rudi S schreef:
Helemaal mee eens, Rudi!
Die Lisa Hordijk, winnares van de X-Factor heeft vorig jaar Hallelujah van Leonard Cohen op de plaat gezet. Dat nummer wordt voor een behoorlijk deel gedragen door een briljante tekst. In de versie van Hordijk wordt de tekst geheel ondergeschikt gemaakt aan een vocale acrobatiek die totaal niet bij dit nummer past.
Ik ben van mening dat popmuziek zich sowieso slecht leent voor dat oeverloze moduleren. Als je werkelijk goede zangers en zangeressen wilt horen kom je toch al gauw bij de klassieke muziek terecht. Frank Sinatra, Elvis Presley, Sam Cooke of Freddie Mercury kunnen qua stem toch niet tippen aan grootheden als Jussi Björling, Enrico Caruso of Beniamino Gigli? Aretha Franklin kan toch onmogelijk in de schaduw staan van iemand als Cecilia Bartoli of de zondag overleden Joan Sutherland?
In de popmuziek is het van belang dat je emotie kunt overbrengen. De kwaliteit van de stem is niet zozeer belangrijk. Het gaat erom wat je met die stem doet (en vooral niet doet!), de beheersing en de dictie. Wat dat betreft behoren Dylan, Waits en Van Morrison tot de allergrootsten. Maar op hun stem valt nogal wat af te dingen!
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 15:08 uur
GarnalenPeller schreef:
(quote)
Hoe dan? Tsja tekst is misschien een twijfelgeval, maar een diepzinnige, poëtische tekst is in ieder geval meer geëlaboreerd dan een 'la, la la'-tekst. Wat betreft uitvoering zijn zuiverheid, complexiteit en maat parameters om de kwaliteit te beoordelen. Bij productie kan rekening gehouden worden met soepelheid waarin de diverse kanalen in elkaar gemixt worden en het wegvangen van achtergrondgeluid.
Voor alle deze dingen geldt natuurlijk uiteindelijk dat de persoonlijke beoordeling subjectief blijft. Mensen kunnen ook een voorkeur hebben voor 'la-la-la'-teksten, minder perfecte uitvoering of rammelende productie, als deze voor hen het geheel van de muziek beter maken. Ergo, beste en slechtste nummers bestaan niet, enkel op persoonlijk vlak.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 15:35 uur
Titmeister schreef:
Volgens mij werd op de vorige pagina nog het voorbeeld aangehaald van Harry Nilsson en Mariah Carey. De laatste is zonder twijfel de betere zanger(es),
Zonder twijfel? Zit je zelf een heel betoog te houden over hoe subjectief muziek is en dan zeg je zoiets? Wie heeft hier dan de Berlijnse muur voor zijn kop? Volgens mij werd op de vorige pagina nog het voorbeeld aangehaald van Harry Nilsson en Mariah Carey. De laatste is zonder twijfel de betere zanger(es),
Titmeister schreef:
Technische vaardigheid op een instrument is geen indicatie voor subjectieve waarneming van muziek, anders was bv. Bob Dylan nooit zo populair geweest.
Ik snap dat voorbeeld met Bob Dylan niet helemaal.Technische vaardigheid op een instrument is geen indicatie voor subjectieve waarneming van muziek, anders was bv. Bob Dylan nooit zo populair geweest.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 oktober 2010, 15:56 uur
Bob Dylan kan niet spelen en niet zingen, maar is toch onwijs populair.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 16:01 uur
Ben ik het niet mee eens. Hij heeft een aangename stem en muzikaal is er weinig aan te merken op zijn nummers.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 oktober 2010, 16:03 uur
Een aangename stem ja, maar technisch geen goede stem, en vaak ook niet eens zuiver.
Muzikaal weinig op aan te merken, behalve dat iedereen die nog nooit een gitaar heeft aangeraakt in 3 weken alles van Bob Dylan kan spelen.
Muzikaal weinig op aan te merken, behalve dat iedereen die nog nooit een gitaar heeft aangeraakt in 3 weken alles van Bob Dylan kan spelen.

0
geplaatst: 12 oktober 2010, 17:26 uur
Stijn_Slayer schreef:
Probeer "Dear Landlord" dan maar eens te spelen...
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 17:46 uur
Mariah Carey en Whitney Houston zijn technisch zeer begaafde zangeressen maar te pretentieus, ze willen te nadrukkelijk laten horen hoe goed ze kunnen zingen en dat kan vervelend zijn.
In de rock (en popmuziek in het algemeen) draait het om functioneel zingen d.w. z. in functie van de song met de nodige emotie. Bob Dylan is louter technisch natuurlijk niet de beste zanger maar zijn timbre is uniek en zijn frasering is raak. Nobody sings like Dylan!
In de rock (en popmuziek in het algemeen) draait het om functioneel zingen d.w. z. in functie van de song met de nodige emotie. Bob Dylan is louter technisch natuurlijk niet de beste zanger maar zijn timbre is uniek en zijn frasering is raak. Nobody sings like Dylan!
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 oktober 2010, 18:21 uur
Floater schreef:
(quote)
Hm, ik ben geen pianist (ik zei dan ook gitaar), maar dit valt ook wel mee hoor.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 18:25 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ach ja, Smoke On The Water is zo'n beetje het eerste wat je leert op de gitaar. Maar daarom is het nog wel een geniaal nummer! Muzikaal weinig op aan te merken, behalve dat iedereen die nog nooit een gitaar heeft aangeraakt in 3 weken alles van Bob Dylan kan spelen.

Let It Be is ook niet het moeilijkste nummer op de piano.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 19:16 uur
Stijn_Slayer schreef:
Weet je zeker dat Dylans manier van spelen zo makkelijk is? Ik erken dat je veel meer weet van gitaarspelen dan ik, Stijn, maar volgens mij is zijn tokkelstijl op de akoestische gitaar toch vrij goed ontwikkeld op de oude folkplaten. Onderwaardeer je zijn spel niet een beetje omdat je weinig met de artiest op hebt?
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 19:21 uur
Laat ik als gitarist Stijn dan ook maar eens steunen door te zeggen dat de liedjes van Bob Dylan qua gitaarspel inderdaad niet heel lastig zijn.. Zegt niets over de briljantheid van de gast en zijn liedjes zelf hoor, trouwens.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 oktober 2010, 19:34 uur
Sandokan-veld schreef:
Weet je zeker dat Dylans manier van spelen zo makkelijk is? Ik erken dat je veel meer weet van gitaarspelen dan ik, Stijn, maar volgens mij is zijn tokkelstijl op de akoestische gitaar toch vrij goed ontwikkeld op de oude folkplaten. Onderwaardeer je zijn spel niet een beetje omdat je weinig met de artiest op hebt?
Ik ben een zeer groot liefhebber van Dylan hoor, maar z'n gitaarspel stelt niet veel voor. Af en toe zit er wel eens een tokkeltje tussen waarvan ik denk 'leuk gevonden', maar een kind kan in principe de was doen.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 20:02 uur
Stijn_Slayer schreef:
Een aangename stem ja, maar technisch geen goede stem, en vaak ook niet eens zuiver.
Komaan, Bob Dylan op zijn debuutalbum wat hij daar doet met zijn stem daar moet je technisch voor onderlegd zijn, zeer aparte ademhaling.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 oktober 2010, 20:34 uur
Ademhaling zou kunnen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat zo gauw niet zou weten, maar verder schiet hij op veel fronten te kort, puur objectief naar zijn stem gekeken.
Er bestaat echter ook zoiets als verkeerde techniek (vaak zelf aangeleerd). Ik heb nog nooit ergens gelezen dat Bob Dylan (op een 'correcte' manier) technisch onderlegd is (en het tegenovergestelde wordt daarentegen wel vaak beweerd).
Er bestaat echter ook zoiets als verkeerde techniek (vaak zelf aangeleerd). Ik heb nog nooit ergens gelezen dat Bob Dylan (op een 'correcte' manier) technisch onderlegd is (en het tegenovergestelde wordt daarentegen wel vaak beweerd).
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 20:59 uur
Slechtste nummer ooi? Tja, ik zou zeggen... alles van Justin Bieber

0
geplaatst: 12 oktober 2010, 21:12 uur
Had nou niet van je verwacht dat je Justin Bieber niet mooi vindt..
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 21:59 uur
Hoe kan je dat nou het slechtse nummer ooit noemen? Zit technisch gezien prima in elkaar, hij zingt technisch gezien ook goed. Dat kan toch niet het slechtste ooit zijn? 

0
geplaatst: 12 oktober 2010, 22:53 uur
En nog zeer bedreven ambient-artiest ook:
Als je ff mijn hele bericht leest, begrijp je er mss iets van...
chevy93 schreef:
(quote)
Zonder twijfel? Zit je zelf een heel betoog te houden over hoe subjectief muziek is en dan zeg je zoiets? Wie heeft hier dan de Berlijnse muur voor zijn kop? Als je ff mijn hele bericht leest, begrijp je er mss iets van...
0
geplaatst: 10 november 2010, 21:12 uur
Is effe denken... nummers waar ik echt een gruwlijke hekel aan heb zijn toch wel:
Justin Bieber - Eenie Meenie (of hoe dit klotelied ook mag heten)
Kesha - Blablablablabla (alleen de titel van dit nummer voorspeld al niet veel goeds.)
Nick & Simon - Rosanne (gewoon erg irritant)
Justin Bieber - Eenie Meenie (of hoe dit klotelied ook mag heten)
Kesha - Blablablablabla (alleen de titel van dit nummer voorspeld al niet veel goeds.)
Nick & Simon - Rosanne (gewoon erg irritant)
* denotes required fields.