MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Friek's foute Top 600 1988-2000

zoeken in:
Glen Hansard schreef:
Ik vind vooral Cher opvallend. Daar hebben ze in South Park nog eens een paar geslaagde grappen over gemaakt.

Ik vond de persiflage van Barbra Streisand geslaagder eigenlijk

Mariah Carey heeft idd erg veel nr. 1-hits, en ik kan het weten want ik heb haar #1's-album (die toch goed gevuld staat), en die ik zelfs nog wel eens durf opzetten. (Oef, blij dat dat eruit is).

En de beste South Park-persiflage is die van Stevie Nicks, haha.

255 Chris Isaak - San Francisco Days 1993 [12-3 248]

Een van mijn favoriete zangers die vroeger hele goede zaken deed in mijn hitlijst. Na een stilte van 7 jaar heeft hij eindelijk een nieuw album uit (en een hele mooie ook nog). Dit is het titelstuk van mijn favoriete Isaak-album. Zeker niet voor het laatst gesignaleerd in deze lijst

Video

254 R.E.M. - Find the River 1993 [13-2 248]

Een single die niet in Nederland is uitgebracht, maar ik was er zo van onder de indruk dat ik hem er gewoon ingezet heb. Mooi, melancholisch nummer in de typische R.E.M.-stijl.

Video

253 Zouk Machine - Maldon 1990 [12-4 249]

Onweerstaanbaar vrolijk zomers liedje die nogal vergeten lijkt te zijn. Gevalletje van een one-hit-wonder ook. Ken verder ook geen werk van deze dames uit Martinique. Leuke video ook!

Video

252 Lisa Lisa & Cult Jam - Little Jackie Wants to Be a Star 1989 [12-1 249]

Dit was de grootste hit van Lisa Lisa in Europa en blijf dit een lekkere meezinger vinden. Head to Toe is een ander leuk nummer van hun.

Video

251 Vanessa Williams - Colors of the Wind 1996 [13-1 249]

Nee, dit hoeft voor mij niet meer... Toen prachtig, nu Sky Radio-muzak. Uit de film Pocahontas.

Video

250 Run DMC vs. Jason Nevins - It's Like That 1997 [15-5 250]

Grappig, de nummer 250 heeft ook het aantal behaalde punten. Deze remix werd een gigantische hit en terecht ook. Lekkere lompe beat waarbij je amper stil kunt blijven zitten. Alleen bij mij kwam het nooit verder dan nummer 5.

Video

249 Prince - The Most Beautiful Girl in the World 1994 [11-2 250]

Velen vinden dit een gedrocht van hem, maar ik kan deze prima hebben. Prima popnummer. Zoals eerder gezegd zijn er amper clipjes te vinden van Prince op YT. Deze is dus ook onvindbaar.

248 Cher - If I Could Turn Back Time 1989 [11-2 250]

En ineens had ze eind jaren 80 zomaar weer een hit met het rockerige If I Could.. Leuk pakje ook in de video

Video

247 Salt 'N Pepa - Twist and Shout 1988 [11-1 250]

Daar heb je ze weer Vind het een zeer aanstekelijke cover. Dit is gewoon een partysong bij uitstek.

Video

246 Eros Ramazzotti - Quanto Amore Sei 1998 [17-7 251]

Nooit verder gekomen dan nummer 7, maar dankzij de lange notering staat deze vrij hoog. Zomers nummertje wat ik nu eigenlijk nog maar weinig aan vind Hij heeft veel betere.

Video

Run DMC, Prince en Salt 'n Pepa

245 Roxette - Dangerous 1990 [14-3 251]

Ik mag altijd graag de stem van Marie horen. Voor zo af en toe best nog wel prettig om een album op te zetten van Roxette. Het meezinggehalte in dit nummer is lekker hoog

Video

244 Gerardo - Rico Suave 1991 [13-2 252]

Dit nummer heeft nooit wat gedaan in Nederland dacht ik. Vage plaat ook eigenlijk, haha. Soort van Braziliaanse hip hop ofzo.

Video

243 Culture Beat - Got to Get It 1993 [12-1 252]

Culture Beat bracht voor toen uiterst lekkere dancesingles en is wel een van de betere eurohouse-acts (vind ik dan). Dat was de opvolger van Mr. Vain en wederom een lekker plaatje.

Video

242 Soul II Soul - Keep On Movin' 1989 [13-6 253]

Een van de leukere singles van deze groep. Heerlijk relaxte beat die nooit verveelt. Hun eerste grote charthit.

Video

241 Steve Winwood - Don't You Know What the Night Can Do 1988 [12-4 254]

Zijn stem hoor ik erg graag. Toen ik dit nummer destijds voor het eerst hoorde was ik gelijk verliefd. Van het album Roll With It.

Video

Roxette vind ik ook wel cool. En Soul II Soul had ik er ook in verwacht. Blijft leuk om te volgen dit

Roxette mag ik ook hoewel ik "Dangerous" hun zwakste nummer vind, geef mij maar "The Look" of "Joyride". Soul II Soul vind ik ook leuk.

LucM schreef:
Roxette mag ik ook hoewel ik "Dangerous" hun zwakste nummer vind, geef mij maar "The Look" of "Joyride". Soul II Soul vind ik ook leuk.

Vind het eigenlijk nu ook wel een van hun mindere singles. Er komen nog aardig wat andere singles langs als ik het goed heb (was een redelijke fan van ze destijds).

Volgende rijtje dan. Hoe divers kan een mens zijn?

240 Milli Vanilli - Girl You Know It's True 1988 [12-3 254]

Ik kom er gewoon voor uit dat ik dit hun leukste single vind. Vond het zo hypocriet dat mensen destijds terug naar de winkel gingen om hun album in te leveren van Milli Vanilli toen uit kwam dat ze niet echt zongen. Pfff, het ging om de muziek en in die tijd sloeg het gewoon enorm aan. Ik heb de cd dan ook gewoon nog tussen de andere cd's staan

Video

239 David Bowie & Tina Turner - Tonight 1989 [11-2 254]

Een heruitgave van het nummer wat te vinden is op het album van David Bowie uit 1984. Heb toch wel veel leuke herinneringen aan dit nummer. Tina Turner waardeer ik nu een stuk minder, maar in die tijd mocht ik haar heel graag horen.

Video

238 ICT - Lasciati Tentare 1997 [12-1 254]

Geweldige rap/danceplaatje in het Italiaans en wat klinkt dat onweerstaanbaar lekker! Heel erg jammer dat er hier geen clip van te vinden is...

237 Tiffany - I Think We're Alone Now 1988 [10-2 255]

Tsja Het intro van het nummer vind ik wel schattig gedaan, maar zodra ze Children behaaaaaave begint te zingen heb ik het alweer gehad met dit nummer Vond het toen blijkbaar erg leuk.

Video

236 The Wallflowers - One Headlight 1997 [12-2 255]

Prachtig nummer van deze band. De leadzanger is niemand minder dan Jakob Dylan, juist, de zoon van. En dat is te horen ook, hun stemmen lijken best wel op elkaar. Jammer dat deze groep nooit doorgebroken is, ze maakten gewoon hele sterke rock/popsongs. Een van mijn favoriete liedjes uit deze lijst nu.

Video

235 R.E.M. - Nightswimming 1993 [12-1 255]

Heel veel herinneringen aan dit nummer. Werkte eens een zomer op een waddeneiland, had het album van R.E.M. net gekocht en die heb ik daar helemaal grijsgedraaid. Met een groepje 's nachts naar het strand met een fles drank onder mijn arm en ja idd, zwemmen... Onlosmakelijk verbonden met dit prachtige nummer.

Video

234 Scatman John - Scatman's World 1995 [12-2 256]

Tja, aparte man blijft dit toch. Heeft maar 2 grote hits gescoord en that's it. Dit was zijn 2e single.

Video

233 Meat Loaf - I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That) 1993 [12-2 256]

Meat Loaf stond weer helemaal aan de top in 1993. Met wel weer een typische Steinman-productie. Kan dit nu met moeite horen eigenlijk.

Video

232 The Wallflowers - Heroes 1998 [12-4 257]

Daar heb je ze weer. Een cover van David Bowie. Vind het persoonlijk mooi gedaan. Maar One Headlight vind ik wel wat beter.

Video

231 Inner City - Good Life 1989 [12-2 257]

Inner City was een grote in de dancescene. En het zorgde toen eindelijk eens voor wat variatie in de hitparade. Prima dance uit Detroit (met de inmiddels legendarische Kevin Saunderson).

Video

Scatman John, geweldig

Arrie schreef:
Scatman John, geweldig

Zeker weten.

Vroeger probeerde ik altijd mee te doen, maar dat lukte nooit.

230 Gigi D'Agostino - Sweetly 1995 [10-1 257]

Destijds kwam dit nummer bij mij in de top 3 nieuw binnen, was gelijk verslaafd aan dit lekkere deuntje. Dit was nog voordat hij groots doorbrak rond 2000. In de top 40 slechts een klein hitje.

Video

229 Deep Blue Something - Breakfast at Tiffany's 1996 [12-4 259]

Typisch zo'n nummer die ik toen veel gedraaid heb, maar door de overkill deze niet meer kan horen nu. Kocht destijds het album wat verder zwaar tegenviel.

Video

228 2 Unlimited - The Real Thing 1994 [11-2 259]

Een nummer wat ik eigenlijk nooit meer draai. Deze heeft de tand des tijds niet zo goed doorstaan merk ik...

Video

227 Savage Garden - Tears of Pearls 1999 [11-1 259]

Heerlijk plaatje met zware jaren 80 invloeden. Zet dit met gemak nog op en meeswingen maar

Video

226 U96 - Love Religion 1994 [11-1 260]

De Duitse dance van U96 mocht ik altijd graag horen. Dit nummer haalde met gemak de nummer 1. Een van de leukere dance-acts van de jaren 90.

Video

225 Pato Banton - Baby Come Back 1994 [10-1 261]

Pato was iemand die gewerkt heeft in de studios van UB40. Hij werd opgevallen en ziedaar, hij scoorde een enorme hit. Ali Campbell horen we ook terug in dit vrolijke niemandalletje.

Video

224 Ce Ce Peniston - We Got a Love Thang 1992 [11-1 261]

Finally is haar bekendste song, maar dit vind ik vele malen leuker eigenlijk. Verder de extended version is smullen geblazen. Op een of andere manier heb ik nog steeds een zwak voor dit nummer.

Video

223 Funhouse - Dancin' Easy 1988 [12-2 262]

Nummer waar geen audio van te vinden is helaas. Nummer werd destijds gebruikt voor een alcoholspotje. Vrolijk en zomers.

222 No Mercy - Where Do You Go 1996 [11-1 262]

Oei, een enorme guilty pleasure van mij Vind dit gewoon nog heerlijk om te draaien. Kwalitatief niet hoogstaand misschien, maar daar heb ik vaak schijt aan Het swingt enorm en dans hier ook dan vrolijk op

Video

221 Kristine W - Feel What You Want 1994 [12-1 262]

Over dansen gesproken, dit is misschien wel een van mijn favoriete jaren 90 nummers. Enorm spannende beat en het werd laatst zelfs nog gebruikt door The Partysquad voor het nummer Licht van de Laser die daardoor nog enigzins het aanhoren waard is Erg leuke video ook met al haar verschillende verschijningen

Video

musicfriek schreef:
238 ICT - Lasciati Tentare 1997 [12-1 254]

Heel erg jammer dat er hier geen clip van te vinden is...

Klik.

Blijkt trouwens Franse rap te zijn.

Wat vreemd dat ik het niet kon vinden Op alles gezocht, enfin, leuk om weer eens te horen. Dat Franse 'gerap' klinkt nog steeds heerlijk iig.

musicfriek schreef:
223 Funhouse - Dancin' Easy 1988 [12-2 262]

Nummer waar geen audio van te vinden is helaas.

En wederom, klik!

Nou ja! Kan jou beter maar beter raadplegen in het vervolg als ik iets niet kan vinden

Leuk zeg, in jaaaaren niet meer gehoord

Het volgende rijtje doet de naam van dit topic weer wat meer eer aan

220 Henk Westbroek - Zelfs Je Naam Is Mooi 1998 [13-2 263]

In de top 40 verbleef dit nummer maar liefst 33 weken, een unicum voor die tijd. Zo gek was ik er nou niet van, maar dat dit een mooi liedje is, staat voor mij wel vast. Vooral mooie instrumentatie.

Video

219 Twenty 4 Seven - Are You Dreaming? 1991 [11-1 263]

Deze groep vond ik toen helemaal te gek, maar luister dit nu amper nog. Nance Coolen doet o.a. de vocalen, hier is ze nog piepjong.

Video

218 Nek - Sto Con Te 1999 [13-1 263]

In Nederland geheel onbekend, maar in thuisland Italie een enorme ster, op gelijke hoogte met artiesten zoals Zucchero, Eros en Laura Pausini. Ben nog steeds wel gecharmeerd van zijn stem.

Video

217 Elton John - Sacrifice 1990 [17-9 264]

Bijzondere cijfers heeft deze plaat, nooit verder gekomen dan een 9e plaats en dan toch zo hoog eindigen in deze lijst. Voor mij nu een typische Sky Radioplaat. Dit behoort absoluut niet tot zijn beste werk.

Video

216 New Kids on the Block - Tonight 1990 [11-1 265]

Op 215 en 214 volgen ook nog boybands Dit nummer werd hun grootste hit in Nederland (nummer 4). Het ligt hier zelfs nog op cassettesingle, een probeersel van de muziekindustrie wat hopeloos gefaald heeft.

Video

Zo af en toe werp ik een blik op deze lijst en ik kan me er wel in herkennen: nummers die je na vijftien jaar nog steeds goed vindt, maar ook nummers waarvan je dacht: waarom vond ik dat destijds in 's hemelsnaam goed?

Zelf heb ik dat verschijnsel vooral met de hits uit de jaren zeventig en tachtig. Ik werkte in de jaren tachtig en negentig bij een lokaal radiostation en had met name in de jaren negentig al veel minder voeling met de hitparade dan voorheen. Maar ik kèn de meeste nummers in deze lijst nog wel.

En af en toe val ik er ook nog wel eens voor. Vorige week nog op een rommelmarkt nog drie CD-singles uit die tijd gescoord voor 1 euro in totaal: Mysterious ways (U2), Chic mystique (Chic) en zowaar ook Ce Ce Peniston (Love thang). Vond het toch wel leuk om in huis te halen; vooral die langere mixen zijn vaak alleraardigst. En soms moeilijk te vinden, dus dan is zo'n CD single helemaal leuk 'voor de heb'.

Roxette heb ik altijd een geweldige singles-band gevonden, en dat nummer van New Kids on the Block was natuurlijk gewoon een heel aardig ELO-achtig popnummer (hun enige leuke trouwens, vind ik). En die Breakfast at Tiffany-single is zelfs een meesterwerkje, waarmee ook elke 'serieuze' band goed weggekomen zou zijn. De CD van die groep valt nogal tegen, inderdaad. Ik heb 'm nog steeds in nieuwstaat in de kast staan. Wie 'm wil hebben mag 'm tegen verzendkosten overnemen.

Opvallend vind ik je vermelding van dat Steve Winwood-nummer. Dat was toch nooit een hit geweest? Ik heb de single nog wel, trouwens - ik vind vooral de instrumentale B-kant nog steeds prachtig.

gaucho schreef:
Opvallend vind ik je vermelding van dat Steve Winwood-nummer. Dat was toch nooit een hit geweest? Ik heb de single nog wel, trouwens - ik vind vooral de instrumentale B-kant nog steeds prachtig.

In Nederland iig niet nee, maar wel in Amerika of Engeland dacht ik. Soms pikte ik wat nummers op van MTV in die tijd en als ik ze toen goed genoeg vond dan zette ik ze gewoon in de lijst. Heb ook jaaaaren naar dat nummer gezocht uiteindelijk. Dat was het leuke van muziek toen ook. Sinds het medium internet is die spanning wel weg. Even googelen en hopla, men heeft het nummer te pakken. Dat was ook wel een van de redenen dat ik in 2002 gestopt ben met de hitparade, de beleving was zo anders geworden (plus kwam bij dat ik de muziek stukken minder interessant vond, vooral top 40-materiaal was om te huilen). Nee, ben wel blij dat ik van de jaren 1988-2002 een lijst heb bijgehouden Mis alleen zelf nog de jaren 1984-1987, dat is pas echt sentiment voor mij Wie weet haal ik die jaren ooit nog wel eens in.

Trouwens, leuk zo'n analyse van jou

Nou, dit dramatische rijtje eens langs

215 East 17 - Around the World 1994 [12-1 265]

Dit draaide ik dus enorm veel in 1994. Het zong zo lekker mee Wat ik er nu van vind? He-le-maal niks meer...

Video

214 Backstreet Boys - As Long As You Love Me 1997 [12-1 265]

Ach, wat schattig Deze en Quit Playing Games waren lange tijd favorieten van me. In die tijd waren dit gewoon lekkere meezingers. Vind het nu niet echt een straf om naar te luisteren eigenlijk

Video

213 Milli Vanilli - Girl I'm Gonna Miss You 1989 [13-1 265]

De grootste hit van deze heren in Nederland, bereikte de nummer 1. En wat zongen we dit met zijn allen mee. Veel herinneringen hieraan, dus deze kraak ik lekker niet af. It's a tragedy to see the dream is ooover

Video

212 2 Unlimited - Tribal Dance 1993 [12-3 266]

De single die werd gereleased na hun knaller No Limit. Ook deze deed prima zaken, maar toch niet zo veel als hun voorganger. Vind dit nu maar zozo klinken.

Video

211 TNN - La Cucamarcha 1994 [11-2 266]

Oh, dit is echt erg Allemaal de kakkerlakkendans doen Schijnt in Mexico erg populair geweest te zijn, maar het heeft dan als titel La Cucaracha. Werkte in 94 op Vlieland en tijdens uitgaan had je dit dus. Laten we het maar weer op herinneringen houden

Video

210 Toni Braxton - Breathe Again 1994 [12-4 267]

Toni in haar beginperiode. Dat leverde deze mooie ballad op. Te vinden op haar debuutalbum die ik verder nooit meer draai. Dit nummer blijf ik wel een klasse apart vinden.

Video

209 Diana King - Shy Guy 1995 [12-2 267]

Op zich wel een aardig swingend soulnummertje, maar het doet me nu nog maar weinig. Typisch geval van een one hit wonder.

Video

208 2 Brothers on the 4th Floor - Can't Help Myself 1991 [11-1 267]

Een van de eerste succesvolle singles van deze groep in de oude samenstelling. Dit blijft erg aanstekelijk Zoniet, de leukste plaat van 2 Brothers.

Video

207 Janet Jackson - Escapade 1990 [11-2 268]

Vrolijke single die overal wel goede zaken deed (nummer 1 in Amerika). Mja, in die tijd was het vooral Paula en Janet voor mij

Video

206 Boyzone - Baby Can I Hold You 1998 [12-2 268]

Een cover van Tracy Chapman die ik toen nog niet zo goed kende. Deze versie kan daar niet aan tippen natuurlijk. Het blijft een verschrikkelijk lief liedje. En Boyzone had de mazzel dat ze er een enorme hit bij mij scoorde.

Video

205 Five Star - Another Weekend 1988 [12-1 268]

Een van de laatste singles van deze groep, ze gingen wat meer de rockkant op, maar dat betekende eigenlijk ook wel hun einde.

Video

204 Kim Wilde - Never Trust a Stranger 1989 [12-1 268]

Ook Kim ging in die tijd wat meer 'rocken' getuige deze single. Dat heb ik flink meegezongen destijds Leuk nummer nog steeds hoor.

Video

203 Ziggy Marley & the Melody Makers - Tomorrow People 1988 [12-2 269]

Lekker relaxed reggaeplaatje van deze Ziggy, de zoon van. Is maar korte tijd populair geweest in de hitlijsten. Volgens mij maakt hij nog wel steeds platen en is hij meer bekend in thuisland Jamaica.

Video

202 Right Said Fred - Don't Talk Just Kiss 1992 [13-2 269]

2 broers die ook maar korte tijd bekend waren. Dit was hun opvolger van de wereldhit I'm Too Sexy. Je moet die mannen niet zien, ze zijn behoorlijk eng Maar een grappig nummer blijft het, met Jocelyn Brown als gastvocaliste.

Video

201 Deee-Lite - Groove Is in the Heart 1990 [12-1 269]

Typisch zo'n nummer die ik half jaren 90 helemaal verloren waande, maar dankzij internet zo weer terug gevonden heb. Inmiddels ietsie teveel gehoord waardoor het speciale er wel van af is. De video is inmiddels legendarisch.

Video

Dat nummer van Ziggy is inderdaad cool

Deee-Lite!
Had een mooie nummer 1 geweest...

kemm schreef:
Deee-Lite!
Had een mooie nummer 1 geweest...

Wat kemm zegt

200 Vanessa Williams - The Right Stuff 1988 [14-3 270]

Ex Miss America, deze dame. Dit nummer vind ik nog wel verdienstelijk van haar. Het gaat een beetje de swingbeatkant op. Het swingt enorm! Hierna volgden eigenlijk alleen maar van die mierzoete ballads (en ik vond ze toen nog mooi ook..), maar die doen me nu vrijwel niks meer.

Video

199 Cyndi Lauper - I Drove All Night 1989 [12-1 270]

Prachtige single die in de Nederlandse hitlijsten vreemd genoeg bleef hangen in de tipparade. Het nummer was bedoeld voor Roy Orbison, maar Cyndi heeft dit nummer wat mij betreft prachtig vertolkt. Met dit nummer bewijst ze haar vocale kwaliteiten zeker wel

Video

198 L.A. Style - I'm Raving/O Si Ne Ne 1992 [11-2 271]

De opvolger van James Brown Is Dead. Muziek als deze was in die tijd gewoon erg populair. Dit is niet bepaald kwalitatief hoogstaand, maar wat kon je hier lekker op dansen

Video

197 Lutricia McNeal - Stranded 1998 [14-1 272]

Dit nummer deed helemaal niks in Nederland, maar deze kreeg high rotation in die tijd bij mij. Gewoon een lekkere meezinger. Vind dit nog steeds lekker om te luisteren..

Video

196 R.E.M. - Bang and Blame 1994 [14-5 273]

Mooie single van het album Monster. Eigenlijk een unicum dat een nummer van deze band niet verder kwam dan positie 5. Geloof dat er verder nog maar 2 singles zijn die hetzelfde hadden (die komen we nog tegen in deze lijst).

Video

195 Double Vision - Knockin' 1995 [12-2 273]

Soms heb je van die nummers die altijd onweerstaanbaar lekker blijven, dit is er ook zo eentje. Strakke beat en lyrics die niet meer uit je hoofd te branden valt. De video is wel erg sneu.

Video

194 Wes - Alane 1997 [11-1 273]

En ineens hadden we daar Wes uit Kameroen. Met Alane scoorde hij een van de grootste hits uit het jaar 1997. En het blijft een lekker liedje ook al versta je er niks van. Op Youtube kwam ik de volgende clip tegen en de vertaling is echt hilarisch

Video

193 Sarah Brightman - Deliver Me 1999 [14-1 273]

Voor deze zangeres heb ik lange tijd een enorme zwak voor gehad, inmiddels is dat wel wat minder. Haar nummers balanceren op het randje van kitsch. Maar Deliver Me is gewoon erg mooi gezongen en ik geloof dat Dido het nummer ook gedaan heeft.

Video

192 Roger - I Want to Be Your Man 1988 [11-2 274]

Zijn volledige naam is Roger Troutman en deed gastvocalen voor o.a. Dr. Dre en 2Pac (California Love). Daarvoor had hij al een solocarriere opgebouwd en dit nummer was zijn grootste hit. Toen al werd er gebruik gemaakt van een vocoder. Je haat het of je bent er gek op. Voor mij duidelijk het laatste. Nog steeds

Video

191 Shaggy - Oh Carolina 1993 [14-5 275]

Shaggy in zijn beginperiode en dat leverde deze vrolijke Oh Carolina op. Nog steeds leuk om op te zetten tijdens warme dagen als deze.

Video

Gast
geplaatst: vandaag om 17:19 uur

geplaatst: vandaag om 17:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.