MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Friek's foute Top 600 1988-2000

zoeken in:
RobbyT schreef:
Dat was toch van die romo hype, een soort nieuwe new romantics, die rond 1995 zo populair werd in Engeland?

Is mij niks van bekend. Romo hype zegt me niks iig.

(New Romantics zegt mij ook niks trouwens, wat bedoel je daar mee?)

New romantics was een substroming in het new wave genre. Het komt uit het begin van de jaren 80 en bestond uit muzikanten die voornamelijk synthesizers gebruikten en daarbij een behoorlijke lading make up droegen. Het was behalve een substroming ook nog eens een modeverschijnsel. Bekende bands binnen dit genre waren onder meer: Ultravox, Visage, Spandau ballet, Duran duran en The Human league.
Rond 1995 probeerden een aantal artiesten dit genre na te doen onder de naam neo romantics of romo, deze hype bleef echter van korte duur.

Aha, ik had al zo'n klein vermoeden De artiesten die onder die stroming vallen zijn niet echt mijn ding (op enkele singles na). Vind D:Ream er weinig mee te maken hebben, daarvoor gaat de plaat teveel richting dance. Maar bedankt voor de uitleg.

New Romantics (de meest commercieel klinkende variant van new wave) is ook typisch jaren '80 (Duran Duran, Spandau Ballet, ABC, Culture Club, Wham!, Ultravox, Visage ...) en klinkt voor sommigen gedateerd vanwege de gestroomlijnde, gladde productie wat kenmerkend is voor deze stroming.
D:Ream is veeleer dance maar is erdoor wel beïnvloed evenals bv. Take That.

Onweerwolf
Volgens mij is Roxy Music hier de grote inspiratiebron trouwens. Een kruisbestuiving tussen intelligente new wave en een goed gevoel voor commercieel aantrekkelijke muziek met een lekker flamboyant en excentriek sausje eroverheen.

Mooi gezegd, kan ik me zeker wel in vinden

65. Taylor Dayne - Tell It to My Heart 1988 [17-1 363]

(afbeelding)

Lekker nostalgisch klinkend nummer en o zo typisch jaren tachtig met die synthesizers. Anastacia kan hier nog een puntje aan zuigen

Video

64. Rene Klijn - Mr. Blue 1993 [15-1 364]

(afbeelding)

Cover van de jaren 80 groep Yazoo. De uitzending van Paul de Leeuw met daarin hele zieke Rene Klijn maakte veel indruk op Nederland en prompt scoorde hij een nummer 1 hit hiermee. Er is nog steeds geen medicijn gevonden tegen het hiv-virus, maar als men hiv constateert dan is het anno 2009 geen doodvonnis meer. Het is vrij goed te behandelen en men kan er vrij oud mee worden.

Video

63. Savage Garden - The Animal Song 1999 [17-1 364]

(afbeelding)

De hoogstgenoteerde single voor deze Australische groep. Had het zelf niet verwacht, ze hebben betere, maar dacht daar toen anders over. Lekkere meezinger met zware drums in de hoofdrol.

Video

62. Grayson Hugh - Talk It Over 1990 [18-2 366]

(afbeelding)

Relatief onbekende zanger die in de top 40 hiermee een heel klein hitje scoorde. Het soul-achtige Talk It Over vind ik nog steeds prachtig met mooie achtergrondzang. Het album van deze meneer stond tot voor kort nog niet op de site en die wil ik zeker nog eens gaan uitproberen.

Video

61. Allure ft. 112 - All Cried Out 1997 [17-1 368]

(afbeelding)

4 dames uit VS vormden Allure en brachten deze All Cried Out uit. Eigenlijk het enige nummer wat ik ken van hun. Zou dit niet zo heel snel meer opzetten, typisch zo'n nummer wat ik toen helemaal prachtig vond, maar nu..

Video

Aquila
Ontdek nu pas het topic.

Taylor Dayne op 65, dat belooft nog wat voor de rest. Veel slechter kan het nameljk niet worden... ja Sabrina, maar dat was van voor 1988 denk ik.

Lees het eerste bericht van dit topic maar eens Deze lijst is echt een mengelmoesje van wat ik TOEN leuk vond. De meeste nummers doen me vrijwel niks meer (denk zo'n 60%), met hier en daar een nummer die ik nog steeds geweldig vind. Ik heb tenminste wel het lef om ervoor uit te komen haha

En geloof me, er komen nog ergere singles voorbij dan Tell It to My Heart

Aquila
Ik heb -veel eerder- ook mijn eigen lijstjes gemaakt (niet bewaard trouwens - zeg ik nu helaas), dat zal ook niet al te best zijn geweest...

Maar ik zal het vanaf nu volgen - met spanning. Maar ik volgde het vanaf 1988 een stuk minder, dus zal niet alles kennen, maar Taylor Dayne zegt me nog wel wat.

Jammer dat je ze niet bewaard hebt, je kunt er veel mee doen. Ik was dus zo idioot om een totaallijst te maken van alle hitparades die ik zelf bijgehouden heb van zo'n 15 jaar. Erg leuk om te zien hoe je smaak grotendeels veranderd is door de jaren heen. Alleen R.E.M. is eigenlijk blijven hangen, alhoewel ik die ook steeds minder draai. Er is zoveel ander moois op muziekgebied.

"Tell It to My Heart" vind ik wel een aardig nummer, natuurlijk niet erg hoogstaand. Er zitten beslist een aantal leuke nummers in de lijst van musicfriek maar vele hits in die tijd waren toch redelijk vergankelijk (en nu zijn de meeste hits nog vergankelijker), ik kan mij moeilijk voorstellen dat velen nu op zoek gaan naar nummers of albums van bv. DJ Paul Estak, Undercover, Capella, Maxx, Bravo All Stars ... tenzij om nostalgische reden.

Ik vind Tell It To My Heart een geweldige plaat

Ik snap ook niet direct wat er zo fout aan kan zijn.

Onweerwolf
Tell It To My Heart is inderdaad gewoon een uitstekend nummer.

60. Alan Silvestri - Forrest Gump Suite 1996 [16-2 370]

(afbeelding)

Lang klassiek stuk van bijna 9 minuten uit de prachtige film Forrest Gump die lange tijd mijn favoriet aller tijden was. Ik heb wat speciale momenten beleefd op dit nummer, vandaar mijn keuze om het in mijn hitparade te zetten. En vond het een zeer aangename afwisseling. Dit is misschien niet hoogstaand, maar zodra die eerste tonen op de piano beginnen krijg ik helemaal kippenvel hier.

Video

59. Chris Isaak - Except the New Girl 1993 [18-2 370]

(afbeelding)

Een track van mijn favoriete Isaak-album. Er volgen nog 2 nummers bij de beste 50 van ditzelfde album. Heerlijk melancholisch nummer.

Geen video.

58. Toto - Stop Loving You 1988 [19-2 372]

(afbeelding)

De band geniet niet zoveel populariteit op deze site dacht ik, ben er zelf ook niet helemaal kapot van, maar voor mij staat deze Stop Loving You als een huis. Zelfs 2x een hit geweest, vandaar de hoge cijfers. Vind de climax in dit nummer nog steeds zeer de moeite

Video

57. Sugar Ray - Every Morning 1999 [18-1 373]

(afbeelding)

Deze band is nooit doorgebroken in Nederland i.t.t. Amerika. Every Morning was daar een enorme hit en ook ik viel ervoor. Dit is vooral heel erg poppy in vergelijking met hun andere werk (meer pop-punk).

Video

56. R.E.M. - Falls to Climb 1999 [17-2 374]

(afbeelding)

Broeierige plaat van het album Up die ik nogal ondergewaardeerd vind op deze site. Ik schreef al eens in een ander topic dat dit een van mijn funeralnummers gaat worden en dat denk ik nog steeds. De manier waarop Stipe hier zingt gaat door merg en been. Zo hoor ik hem het liefst.

Vond wel een aantal covers op YT, maar niet de moeite om te plaatsen, dus wederom helaas

55. UB40 - Here I Am (Come and Take Me) 1990 [16-2 376]

(afbeelding)

Van het album Labour of Love II die ik destijds helemaal grijs gedraaid heb. De hoogstgenoteerde single voor deze heren die ik nog steeds prima vind.

Video

54. R.E.M. - Daysleeper 1998 [19-1 378]

(afbeelding)

De single die me gelijk terug brengt naar Florida/New York waar ik in dat jaar op vakantie ben geweest. Prachtig nummer nog steeds, maar ja, de ballads van Stipe & Co kunnen bij mij niet stuk

Video

53. C&C Music Factory ft. Freedom Williams - Gonna Make You Sweat 1991 [16-1 379]

(afbeelding)

Early nineties dancetrack. Pas geleden het hele album weten te scoren en die is echt prima. Dit was de grootste hit voor de heren Clivilles & Cole. Naast Freedom neemt Zelma Davis de vocalen voor haar rekening. Puik plaatje nog steeds!

Video

52. George Michael - Monkey 1988 [18-3 381]

(afbeelding)

Oei, deze staat wel heel hoog. Het hele Faith-album was een enorm succes hier. Er volgen nog 2 singles in deze lijst hiervan. Monkey begint veelbelovend, funky en opzwepend, maar zakt toch vrij snel weer in. Toch wel een van zijn mindere singles.

Video

51. Brandy, Tamia, Gladys Knight & Chaka Khan - Missing You 1997 [16-1 381]

(afbeelding)

2 oudgedienden nemen nummer op met 2 (toen) populaire zangeressen in het R&B-genre. Vond dit toen prachtig, maar heb hier nog maar weinig mee. Uit de film Set It Off.

Video

UB40 met een Al Green cover? Nog nooit gehoord dat nummer.

Cover van Al Green?? Even checken.

Verrek Echt nog nooit geweten zeg. Ze hebben echt bijna niks zelf geschreven.

musicfriek schreef:
Cover van Al Green?? Even checken.

Verrek Echt nog nooit geweten zeg.

En het is nog wel een classic van Al Ach, zo ontdek je nog eens wat Friek

Okee, dan nu verder met de 'beste' 50. Bij de eerste 10 zitten al nummers tussen waarbij ik even niet meer wist waar te kijken van schaamte. Jullie merken het wel

50. Elton John - Can You Feel the Love Tonight 1994 [17-1 385]

(afbeelding)

Deze valt er voor mij niet onder. Okee, super, super glad geproduceerd, maar vind dat bij dit nummer niet erg. Met de film heb ik totaal niks, maar dit liedje vind ik gewoon superlief.

Video

49. George Michael - One More Try 1988 [16-1 386]

(afbeelding)

Grappig dat George Michael 1 plaatsje hoger staat, had ooit met voorgaande een duet Fantastische ballad, wat een gevoel legt George in dit nummer. Toen ik deze op vinyl had draaide ik het steeds maar weer en weer.. Hiermee bewijst hij zijn vocale kwaliteiten maar des te meer.

Video

48. Color Me Badd - All 4 Love 1991 [16-1 390]

(afbeelding)

Pffff, de hoogste notering voor een boyband in deze lijst. Vrolijk en kittig, meer kan ik er nu niet van maken.

Video Origineel kon ik niet vinden.

47. Dr. Alban - Sing Hallelujah! 1993 [17-1 390]

(afbeelding)

Single die voor mij totaal stukgedraaid is. Toen erg leuk om te horen op de dansvloer met die climax van Hallelujaaaaaaaaaa-haaaaa, Siiiiiiiing It.

Video

46. Andrea Bocelli - Miserere 1996 [16-1 391]

(afbeelding)

Nummer wat al veel ouder is, maar ontdekte deze pas in 1996. Was even helemaal waus van Bocelli, maar dat ligt nu wel achter me. Tuurlijk, prachtige stem, maar songkeuzes vind ik niet altijd even sterk. Deze vind ik nog wel gaan. Geloof dat Zucchero het nummer geschreven heeft en in de video zie je hem meedoen.

Video

45. Wilson Phillips - Hold On 1990 [17-1 392]

(afbeelding)

Debuutsingle van de dochters van Brian Wilson en John Phillips. Oh zo zoetjes allemaal en toch pasten hun stemmen mooi bij elkaar. Het album ligt hier nog ergens, echter in geen jaren meer gedraaid..

Video

44. Sarah Brightman & Jose Cura - Just Show Me How to Love You 1998 [23-5 393]

(afbeelding)

Klassiek getint nummer met 2 stemmen die ik toen geweldig vond. Ok, eerlijk is eerlijk, nu ik het weer eens terug hoor, doet het me toch wel wat

Video

43. Paul de Leeuw - Ik Wil Niet Dat Je Liegt 1993 [16-1 396]

(afbeelding)

Voor mij nu een vreselijk achterhaald nummer. Dat ik dit uberhaupt leuk heb gevonden.. Waarschijnlijk draaide ik de andere kant veel meer: Waarheen Waarvoor. Op Voorbij na vind ik de nummers van Paul echter niks meer..

Video

42. Mariah Carey - Anytime You Need a Friend 1994 [18-1 396]

(afbeelding)

Helaas voor de haters komt ze met nog 3 singles voorbij. Dit gedrocht komt van haar album Music Box. Wordt hier nu letterlijk agressief van

Video

41. Barbra Streisand & Celine Dion - Tell Him 1997 [16-1 397]

(afbeelding)

*Friek gaat nu in een hoekje staan en zich schamen*

Video

Die laatste is wel erg.
Mariah Carey vond ik nog wel gaan.

"Tell Him" is natuurlijk honingzoet en stroperig, al zijn die twee dames wel prima zangeressen. Zo'n nummer zal ik alleen in de late uurtjes draaien en dan nog met mate ... En Mariah Carey in haar beginperiode kon ik ook nog waarderen.

40. R. Kelly - I Believe I Can Fly 1997 [20-1 397]

(afbeelding)

In de jaren 90 kon ik zijn muziek goed waarderen en was een sucker voor zijn opbouwende ballads. Zo ook dit nummer uit de film Space Jam wat in Nederland zijn grootste hit betekende. Ook hier zijn grootste. Echter zal ik dit niet zo snel meer opzetten..

Video

39. Culture Beat - Anything 1994 [18-1 400]

(afbeelding)

Voor mij de leukste eurohouse-act van de jaren 90. Niks 2 Unlimited, 2 Brothers of Snap, maar Culture Beat staat met 2 singles bij de bovenste 40. Dit blijf ik gewoon hun beste single vinden. Mooi intro overigens

Video

38. Marco Borsato - De Bestemming 1998 [19-1 403]

(afbeelding)

De enige notering van deze man in de lijst en hij doet het gelijk goed. Vind dit nog wel aardig, viel destijds vooral voor de muziek van deze plaat. Maar voor de rest kon hij bij mij totaal geen potten breken. Ben wel benieuwd naar zijn bankrekening

Video

37. Expose - When I Looked at Him 1989 [18-1 407]

(afbeelding)

Een nogal vergeten nummer, deze van Expose. Amerikaanse R&B/popgroepje wat vooral in thuisland populair was. Dit nummer haalde hier net aan de top 10. De vinylsingle ligt al jaren stof te happen in de schuur. Leuk om weer eens terug te horen, meer niet.

Video

36. Janet Jackson & Luther Vandross - The Best Things in Life Are Free 1992 [17-1 411]

(afbeelding)

Jarenlang gezocht naar de videoversie van dit nummer. Steeds liep ik tegen een andere versie aan, maar uiteindelijk toch weten te bemachtigen. Dit swingt de pan uit en nu een van mijn favorieten van La Jackson. Komt uit de film Mo' Money en de video is een en al vrolijkheid

Video

R. Kelly!!!

Ik kan het echt niet begrijpen dat je dat nummer goed vindt. Dan vind ik Mariah nog beter.

Same here... vond ik het echt het ergst denkbare nummer destijds. Gelukkig niet vaak terug gehoord.

Die plaat van Culture Beat blijft geweldig trouwens.

35. George Michael - Faith 1988 [19-1 411]

(afbeelding)

De hoogstgenoteerde solosingle vinden we op 35. Heeft een re-entry beleefd, vandaar de hoge score. George goes rock 'n roll en een snufje country. Prima plaatje nog steeds.

Video

34. Roxette - Joyride 1991 [16-1 417]

(afbeelding)

Hello, you fool, I love you... Kan het wel dromen inmiddels, beetje een erg grote hit is dit geworden als je na gaat dat er veel betere nummers te vinden zijn op het album Joyride.

Video

33. Soul II Soul ft. Caron Wheeler - Back to Life (However Do You Want Me) 1989 [18-1 421]

(afbeelding)

Soms heb je van die nummers die gewoon helemaal kloppen. Dit is er voor mij zeker eentje. Onverwoestbaar dankzij de kleurrijke video en de volle arrangementen in het nummer. Tot op heden een van mijn favoriete Soul II Soul-nummers

Video

32. Culture Beat - Mr. Vain 1993 [19-1 421]

(afbeelding)

En daar hebben we die andere grootse single van Culture Beat. In Europa hun grootste hit. Ben dit nu wel een beetje beu gehoord, maar die intro (net zoals Anything) van de lange versie doet me nog steeds wel wat.

Video

31. R.E.M. - Everybody Hurts 1993 [16-1 425]

(afbeelding)

Met een ex-vriendje ben ik ooit eens naar een concert geweest van de heren en die stond tranen met tuiten te huilen bij dit nummer. Was wel een bijzondere ervaring moet ik zeggen. Toch skip ik dit nummer meestal als ik Automatic.. draai. Teveel gehoord.

Video

30. Salt 'N Pepa - Let's Talk About Sex 1991 [18-1 428]

(afbeelding)

Feestnummer bij uitstek, deze van Salt 'N Pepa. Hier word ik nog steeds erg vrolijk van. Onweerstaanbare beat en heerlijke rap. Dit ligt hier nog op cassettesingle, een geflopt item van de muziekindustrie destijds. Maar op school was ik even helemaal in toen ik dit nummer aangeschaft had. Nog nooit zo vaak mijn oordopjes uitgeleend aan klasgenoten die dit nummer ook helemaal te gek vonden

Video

29. Madonna - Like a Prayer 1989 [19-1 431]

(afbeelding)

Megahit voor the Queen of Pop. De clip was erg controversieel en werd in bepaalde landen prompt verboden. Precies wat ze wou, ze deed alles om aandacht te krijgen wat haar behoorlijk gelukt is. Er komen nog 2 singles van haar voorbij in de top 25. Meest succesvolle zangeres in deze lijst. Dit nummer heb ik echter zo vaak gehoord dat het me vrijwel niks meer doet..

Video

28. Wham! - Last Christmas 1989 [19-1 432]

(afbeelding)

Dit nummer beleefde diverse re-entry's en daardoor staat de plaat zo hoog genoteerd. Tot halverwege jaren 90 vond ik dit nummer goed te doen, maar nu.... Denk dat dit wel een van de meest succevolle kersthits aller tijden is.

Video

27. Chris Isaak - Can't Do a Thing (To Stop Me) 1993 [18-1 433]

(afbeelding)

Dit nummer werd slechts een minihitje voor hem in de top 40. Bij mij een joekel. Van het ondergewaardeerde album San Francisco Days.

Video

26. Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U 1990 [21-2 434]

(afbeelding)

De grootste hit van de jaren 90 in de top 40. Bij mij niet eens nummer 1, maar wel heel lang genoteerd. Wat moet ik hier nu nog over zeggen? Klassieker wat mij betreft, zowel de song als de video

Video

25. Vanessa Williams - Save the Best for Last 1992 [20-2 436]

(afbeelding)

Ex-Miss America zag er niet alleen mooi uit, maar ze kon ook nog een beetje zingen. Met nadruk op beetje, want een geweldige stem heeft ze natuurlijk niet. Eigenlijk had hier het nummer The Right Stuff moeten staan, zoveel beter. Nog steeds zing ik dit nummer van voren naar achteren mee, terwijl ik het al zo'n 10 jaar niet meer gehoord heb

Video

24. Double You - Please Don't Go 1993 [20-1 438]

(afbeelding)

Een van de hitparadeknallers uit dat jaar, voor mij nu puur jeugdsentiment. Heeft natuurlijk niet veel om het lijf, deze cover, maar ik hoor het liever dan het origineel. Erg? Neuh....

Video

23. Madonna - Vogue 1990 [18-1 441]

(afbeelding)

Vanuit het niets kwam deze single bij mij op 1 binnen en verbleef daar 7 weken maar liefst. Nog steeds een toppertje vind ik. Het nummer zal zeker te vinden zijn op haar binnenkort te verschijnen verzamelaar Celebration. En terecht Als video een optreden van haar Re-Invention tour. Mooi gedaan.

Video

22. Sting - When We Dance 1994 [19-1 441]

(afbeelding)

Dit nummer was de voorbode van zijn beste verzamelaar die er tot nu toe verschenen is. Solo waardeer ik hem meer dan met zijn werk bij The Police. Dit heb ik destijds zo veel gedraaid, prachtig nummer.

Video

21. Michael Jackson - You Are Not Alone 1995 [22-1 446]

(afbeelding)

Volgens velen een van zijn mindere nummers, maar dat vind ik dus niet. Het is geproduceerd door R. Kelly en dat is duidelijk te horen. Het nummer gaat naar een mooie climax met die waanzinnige uithaal waar ik nog steeds kippenvel van krijg. De clip is sneu en aandoenlijk tegelijk. Wat ziet hij er slecht uit (die hoes is ook schrikken), maar zijn liefde voor Lisa Marie vind ik wel lief om te zien.

Video

Gast
geplaatst: vandaag om 11:09 uur

geplaatst: vandaag om 11:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.