MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
musician schreef:

De Ramones hebben net een draak van een single uit in Engeland, deze maand verwelkomen we de enige single die ooit in de Top 40 heeft gestaan, Rock and roll highschool. Overbekend, natuurlijk, en het sprak destijds velen ook aan. Ik zou wel eens van Ramones-fans willen horen wat zij er van vinden, in vergelijking met ander werk van deze band. Ik ken er namelijk niet veel van, het gebrek aan singles zorgde voor gebrek aan aansluiting en later is het ook niet meer goedgekomen. Maar volgens mij heb ik in een documentaire wel eens gehoord dat The Ramones niet blij waren met dit nummer (en bijbehorend album) vanwege het geluid, de productie enzovoorts.

Zelfs voor Ramones-begrippen is het nummer erg simpel en recht-toe recht-an. Ik heb het toch meer voor nummers als Pinhead, Sheena Is A Punkrocker, Beat On The Brat, Blitzkrieg Bop of I Just Want To Have Something To Do (ook nog door Pearl Jam gecovered. Die zijn gigantische fans van deze band). Op een of andere manier is RnR High School vrij wars van het typische Ramones-geluid, dat een typische swing heeft met een bepaalde variatie op de 4/4-beat zoals geen enkele andere band dat deed. Nerd-weetje van de week: In vroege Sjors & Sjimmie-albums uit de Oberon-serie staat geregeld de Ramones-kreet Gabba Gabba Hey!

Week 4 van de tipparade van 1980.

Alarmschijf: Herman Brood & His Wild Romance - Hot Shot
Herman Brood gaat hier meer de rockabilly- en glamrocktoer op, het doet mij ook een beetje denken aan Mud. Erg vermakelijk - dit swingt als de beesten - met prima gitaarsolo in het midden en gepaste koortjes.
Cijfer: 8

#21. Sister Sledge - Got To Love Somebody
Dit is de langere versie (die vind ik beter en heb ik ook in mijn bezit). Knappe productie en baslijn (van Rogers & Edwards) evenals die jazzy saxofoon, al wordt de titel teveel herhaald. Behoort wel tot de betere disco.
Cijfer: 7,5

#22. Nico Haak - Vogeltje wat zing je vroeg
Nico Haak vond ik één van de betere carnaval/schlagerzangers vanwege zijn humor en dit kan ik van tijd best aanhoren, het is nog niet te plat (itt. zijn meeste collega's). Handig is ook dat hij dit op een reggae-ritme heeft getoonzet.
Cijfer: 6

#23. Diesel - Down in the Silvermine
Jammer (en onbegrijpelijk) dat dit niet op YouTube staat, ik heb dit lange tijd niet meer gehoord maar voor zover ik mij kan herinneren was dit zeker niet slecht.

#24. The Boomtown Rats - Someone's Looking At You
Degelijk new wave-nummer dat weinigen meer zullen kennen. Al is Bob Geldof geen grootse zanger, dit nummer steekt goed in elkaar met een leuke hook.
Cijfer: 7

#25. Jon and Vangelis - I Hear You Now
Elke week vind ik een parel in de tipparade en dit is er zo één. Prachtige sfeervolle synthesizersong dat overeind blijft met ook prima ijle en hoge zang van Jon Anderson die daar goed bij past.
Cijfer: 9

#26. Bonnie Pointer - I Can't Help Myself (Sugar Pie, Honey Bunch)
Een cover van het de soulklassieker van Four Tops. De zang komt niet optimaal uit de verf en het nummer wordt te lang uitgerokken. Mwah, kan gaan maar voor mij hoeft het niet echt.
Cijfer: 5

#27. Imca Marina - Zwart Zwart Zwart
Geen clip gevonden.

#28. Monotones - Mono
Een erg absurd nummer, best leuk alhoewel het ritme en baslijn wel erg lijkt op Pop Musik van M.
Cijfer: 6,5

#29. Rita Corita - Ik Heb Geen Vrijer
Ook geen clip gevonden.

#30. Chris Thompson with Night - If You Remember Me
Neen, dit nummer herinner ik mij nauwelijks. Begrijpelijk, het is wat te doorsnee al is de zang van Chris Thompson (bekend van Manfred Mann's Earth Band) wel prima.

LucM schreef:
#27. Imca Marina - Zwart Zwart Zwart
Geen clip gevonden

#29. Rita Corita - Ik Heb Geen Vrijer
Ook geen clip gevonden

Goddank!

De Engelse top 30 van 16 februari 1980:

01 02 Coward of the county - Kenny Rogers
02 01 The Special AKA live! - The Specials feat. Rico
03 03 I'm in the mood for dancin - Nolans
04 08 Someone's looking at you - Boomtown rats
05 15 Captain Beaky - Keith Michell
06 18 And the beat goes on - The Whispers
07 05 It's different for girls - Joe Jackson
08 12 I hear you now - Jon & Vangelis
09 06 Babe - Styx
10 04 My girl - Madness
11 20 Save me - Queen
12 35 Rock with you - Michael Jackson
13 27 Carrie - Cliff Richard
14 12 Living by number - New Musik
15 11 7teen - Regents
16 21 Three minute hero - The Selector
17 --- I can't stand up for falling down - Elvis Costello

(afbeelding)
......leuk singletje om te hebben. B-kant: Girls talk en dan door Costello zelf en niet door Dave Edmunds...

18 --- So good to be home again - The Tourists
19 07 Brass in pocket - Pretenders
20 25 Baby I love you - Ramones
21 26 Riders in the sky - Shadows
22 24 Buzz buzz a diddle it - Matchbox
23 29 Too hot - Kool and the gang
24 17 Better love next time - Dr. Hook
25 10 Green onions - Booker T and the MG's
26 30 Jane - Jefferson starship
27 28 The plastic age - Buggles
28 23 Escape - Rupert Holmes
29 22 Jazz carnival - Azymuth
30 19 Spacer - Sheila & the black devotion
31 33 Underpass - John Foxx
32 09 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
33 14 Please don't go - Kc & the sunshine band
34 --- A touch too much - Ac//dc
35 16 I want to hold your hand - Dollar
36 31 Spirits having flown - Bee gees
37 --- All night long - Rainbow
38 --- Games without frontiers - Peter Gabriel

(afbeelding)
.....ook leuk om te hebben maar ontbreekt helaas in mijn collectie....

39 --- Singing the blues - Dave Edmunds
40 --- Maybe tomorrow - Chords

Bijltjesdag. In mijn herinnering kunnen Engelsen daar geen genoeg van krijgen. Onze hitlijsten kenden meestal een wat rustiger vaarwater. Ik zie hier platen voorbijkomen waarbij de term pak slaag toch behoorlijk van toepassing is. The Pretenders, Booker T, Billy Preston, Kc & the Sunshine band. En Dollar, terecht, die had uberhaupt niet zo hoog mogen komen.

Inzake de nieuwe Engelse binnenkomers zeg ik niets over Elvis Costello, die single zie ik, over een groot aantal weken weliswaar, in mijn eigen lijst verschijnen. Opzienbarend, het werd helemaal niets in Nederland, maar ik heb het singletje toen toch weten te kopen. Gevalletje goede ervaringen opgedaan met, in dit geval, Oliver's Army, laat ik ook de nieuwe single (in de uitverkoop uiteraard) aanschaffen.

Waarover dus later meer.

The Tourists hadden een rocksong als opvolger van I only want to be with you. Een mooie Annie Lennox in de clip maar om de waarheid te zeggen.......ik vind de oude cover van Dusty Springfield beduidend leuker dan deze nieuwe So good to be back home again.

Dan is het de week van de binnenkomst van maar liefst twee nieuwe hardrocknummers: A touch too much van Ac//dc en All night long van Rainbow. De laatste kennen we. Ac//dc mag op z'n minst opvallend worden genoemd. Ik heb beide nummers naast elkaar gelegd en ik vind het uiteindelijk wel terecht, dat Ac//dc hoger is binnengekomen dan Rainbow.

Ik hou wel van stevige muziek, als het maar een beetje subtiel is met eh......enige intelligentie gebracht en gespeeld. Ik huiver daarom altijd enigszins voor het "beukende" geweld van een band als Ac//dc en ben daar ook eerlijk gezegd nooit aan begonnen. Dus met enige vrees zocht ik A touch too much op op YouTube maar dat was toch een beetje onterecht. Aardiger dus dan Rainbow, waar Richie Blackmore zich probeert te bewijzen na Deep purple.

Dan nog drie rock artiesten met totaal verschillende uitgangspunten. Allereerst de binnenkomst van Games without frontiers van de derde cd van Peter Gabriel. Prima cd wat mij betreft, helaas heb ik het nummer nooit als singletje gevonden. Ik meen te weten dat het toch ook in Nederland is uitgebracht maar helaas, wij hadden er in die tijd geen oren voor. Al die singletjes van Peter Gabriel, het werd helemaal niks. De liefhebbers van de muziek van Gabriel kochten de LP wel en hadden volledig maling aan hitsuccessen. Ik zou het zeker hebben gekocht, was ik de single tegengekomen, maar helaas. Het zou, na Solsburry hill (1977), bijna tien jaar duren voor Peter Gabriel met Sledgehammer weer eens in de Top 40 terecht kwam. Gelukkig wist ik daarvoor toch nog wel een paar van zijn singles te pakken te krijgen.

Singing the blues is een aardig maar verder niet opvallend nummer van een oude 'legende', Dave Edmunds, die, opmerkelijk genoeg, erg goed in de smaak viel bij het 'new wave' publiek én de 'new wave' artiesten. Een soort wederopstanding hoewel hij eigenlijk nooit weg was geweest. Ook hij heeft beduidend meer singles gemaakt dan dat de Nederlandse hitlijsten zouden doen vermoeden, daarover in de volgende jaren nog meer.

Ik had ten slotte nog nooit gehoord van de Chords, maar ze geven hier een prima demonstratie weg als kloon van The Jam, ik kan niet anders zeggen. Ze lijken er eniszins zelfs op, de muziek klinkt als The Jam en de zanger komt met zijn vocalen in de buurt van Paul Weller. Met een aantal opmerkelijke verschillen, behalve dan dat het niet bijster origineel meer was: waar The Jam regelmatig op de eerste plek binnenkwam, komen de Chords juist binnen op 40. Een boeiend verschil in aanvang, hoewel we nog niet weten hoe dit gaat eindigen, natuurlijk...

LucM schreef:
#22. Nico Haak - Vogeltje wat zing je vroeg
#30. Chris Thompson with Night - If You Remember Me
Edit: ik verlaag beiden naar 5,5.

Week 5 van de tipparade van 1980.

Alarmschijf: Queen - Save Me
Naar Queen-maatstaven is mij dat te gewoontjes vooral op melodisch vlak. Wel prima uitgevoerd en geproduceerd.

#11. The Buggles - The Plastic Age
Hun vorige single Video Killed the Radio Star vond ik erg leuk en dat geldt in iets mindere mate voor dit nummer. Blijft fris en aanstekelijk klinken en lekker spacy.

#13. Donna Summer - On the Radio
Goed nummer zonder meer met herkenbare stem en prima productie van Georgio Moroder.

#24. Foreigner - Love on the Telephone
Dit nummer heb ik niet op mijn compilatie staan en ik vind daarvan alleen deze live-versie. Opmerkelijk dat Foreigner in hun beginperiode nog vrij rauw klonk. Degelijk nummer, goede uitvoering.

#27. Margriet Eshuys - I could never leave you
Geen clip gevonden, jammer.

#28. Super Jones - Neon Light
Totaal vergeten dit nummer. Niet slecht maar het mist wat eigenheid en de tekst en Engelse uitspraak konden ook beter.
Cijfer: 5,5

#29. Hans Vandenbroek - It's all in the Game
Geen clip gevonden.

#30. Kayak - Spetters
Ook geen clip gevonden. Dit nummer heb ik wel op CD. Het is een langzaam instrumentaal nummer dat rustig met piano begint, na een tijd komen gitaar, bas en drums er bij.

Deze week viel (net als weken 3 en 4) best mee al kan ik mij niet uitspreken over de nummers waarvan geen clip is gevonden.
De tand des tijds blijkt trouwens een prima graadmeter. Het zijn vaak de nummers die ik minder vind die nu in de vergetelheid zijn beland.

LucM schreef:
#27. Margriet Eshuys - I could never leave you
Geen clip gevonden, jammer.

Prachtig meesleepende melodie die enigszins teruggrijpt naar House for sale maar dan met wat extra vaart.

#30. Kayak - Spetters
Ook geen clip gevonden. Dit nummer heb ik wel op CD

Daar op inhakend: volgens mij bestaat er een Spetters I en een Spetters Volume II. De laatste is op albums van Kayak gezet (ook bijvoorbeeld op 3 Originals) maar de ooit uitgebrachte single Spetters is volume I. Klinkt anders en is vooral sneller. Volgens mij ben ik Spetters volume I nooit tegengekomen op een Kayak album. Maar dat zijn uitsluitend mijn eigen bevindingen, als iemand precies weet hoe het zit hoor ik het graag.

Is dit Spetters volume I? Of is dit helemaal niet van Kayak? (dacht zelf dat het heel anders klonk). YouTube - sigla iniziale del fim "spetters"(spruzzi) di Paul Verhoeven- 1980

TOP 40 VAN ROB nr 191, 20-2-1980
dw vw aw
1 1 5 I hear you now - Jon & Vangelis
2 2 6 Brass in pocket - The Pretenders
3 6 3 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
4 5 4 On the radio - Donna Summer
5 3 7 An Englishman in New York - Kevin Godley & Lol Creme
6 4 11 Babe - Styx
7 21 3 Save me - Queen
8 11 4 The plastic age - The Buggles
9 8 6 Escape - Rupert Holmes
10 10 5 A message to you Rudy - The Specials
11 17 3 It's different for girls - Joe Jackson
12 16 3 Someone's looking at you - The Boomtown Rats
13 7 7 Feeling lonely - Massada
14 14 4 September morn - Neil Diamond
15 12 7 Crying - Don McLean
16 9 5 World - David Essex
17 29 2 Don't wait up for me - The Beat
18 15 7 Moonlight and muzak - M
19 24 2 Mai '68 - Gilbert Bécaud
20 13 11 Sara - Fleetwood Mac
21 22 4 Tutti ragazzi - The Nits
22 18 4 Que sera mi vida - The Gibson Brothers
23 23 5 Do that to me one more time - Captain & Tenille
24 28 2 Coward of the county - Kenny Rogers
25 26 3 I could never leave you - Margriet Eshuijs Band
26 27 2 Matador - Garland Jeffreys
27 30 2 Love on the telephone - Foreigner
28 31 2 Who do you love? - The Pointer Sisters
29 19 5 This is it - Kenny Loggins
30 34 2 If you remember me - Chris Thompson & Night
31 -- 1 Games without frontiers - Peter Gabriel
32 -- 1 Too much too young - The Specials
33 -- 1 Love in our hearts - Peter Brown
34 -- 1 Holiday - Nazareth
35 25 13 Another brick in the wall, part 2 - Pink Floyd
36 20 9 Mono - The Monotones
37 36 10 It will come in time - Billy Preston & Syreeta
38 35 10 What's a matter baby - Ellen Foley
39 33 9 Carrie - Cliff Richard
40 32 11 Rapper's delight - The Sugarhill Gang

Jon & Vangelis heersen soeverein, maar de druk direct daaronder is groot. Save me maakt nog een onverwachte stijging van 21 naar 7 in de derde week, waarschijnlijk doordat de nummer 7-positie moeilijk opgevuld kon worden. Ook moet het tussen 20 en 30 erg druk zijn, want al die binnenkomers van vorige week stijgen vaak maar 1 plaatsje, zelfs Matador dat het toch echt wel verder gaat schoppen (maar dit is dan ook een groeibriljant).

Op 31 Peter Gabriel, door musician al genoemd nav de Engelse top 40. Misschien haalde dit niet de Nederlandse tipparade, maar het werd toch best veel gedraaid en is in mijn beleving Gabriels bekendste single tussen 1977 en 1986. Uiteraard wordt hier de draak gestoken met het bekende Spel Zonder Grenzen, waarbij teams uit steden van verschillende Europese landen met elkaar de strijd aangaan op ingezeepte hellingen en in dwaze outfits. De tekst van Gabriel mag er ook zijn: If looks could kill, they probably will. En wie zich afvraagt wat er met hoge stem steeds door het refrein heen gezongen wordt: Jeux sans frontières (alleen te verstaan als je het al weet).

Op 32 The Specials met Too much too young, de live-EP dus, hebben we inmiddels vastgesteld. Inderdaad erg snel gevolgd op A message to you Rudi, dat deze week zijn hoogtepunt beleeft op nummer 10. Too much too young is een swingende skaplaat met een tegelijk humoristische en maatschappijkritische tekst (zoals dat ook hoort bij The Specials).

Op 33 Peter Brown met Love in our hearts. Deze atypische discohit (met vredesboodschap en militair laarzengetrappel, maar verder praktisch beatloos) werd in NL een flinke hit, maar in Amerika deed het niets, terwijl hij daar wel andere hits scoorde. Erg meeslepend liedje. In de wiki lees ik dat hij de componist is van Material girl, de eerste grote hit van Madonna...

En op 34 Nazareth met Holiday, dat totaal niet lijkt op het overbekende Love hurts. Wel weer een grappige tekst, de zanger zingt zijn nogal rijke moeder toe dat hij aan vakantie toe is, want:

Mama, mama, please no more facelifts
I just don't know which one you is
Mama, mama, please no more husbands
I don't know who my daddy is.

Ik wist overigens niet dat facelifts in 1980 ook al een mikpunt van spot waren...

ranboy schreef:
Is dit Spetters volume I? Of is dit helemaal niet van Kayak? (dacht zelf dat het heel anders klonk). YouTube - sigla iniziale del fim "spetters"(spruzzi) di Paul Verhoeven- 1980

Ja, dit is volume I van Spetters, alleen erg verknipt door de aanwezige filmfragmenten. In werkelijkheid duurt het singletje rond de 2 minuten, erg kort voor Kayak-begrippen.

Mooie lijst weer deze week, Ranboy. Ik heb er zelf ook 'last' van, weinig grote verschuivingen. Alles wat goed is wil vooral een grote hit worden/blijven en doet geen stap opzij voor nieuw werk, hoewel dat ook in grote mate aanwezig is.

Week 8 - 1980
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: YouTube - Billy Ocean - Are You Ready 12"
Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar ik vind dit erg saai en weinig opzienbarend. En dat refrein gaat maar door en door, tenminste op de 7"-versie. Deze 12" heeft tenminste nog een aardig einde met die blazers en die percussie. Maar hier lopen we hier niet warm voor.
Cijfer: 4,5.

#9: YouTube - Earth & Fire - Fire Of Love
Dit kon ik nog niet, maar het spreekt me erg aan. Geen hitmateriaal, maar toch erg solide, vooral met die heerlijke gitaarsolo's. Het heeft iets mystieks, iets Fleetwood Mac-achtigs.
Cijfer: 8.

#22: YouTube - Kurtis Blow - Rappin' Blow (Part 2)
Tja, heel vaag dit: Is dit wel de goede link bij het goede liedje? Want de Tipparade geeft alleen Rappin' aan als titel en deze link heeft Part 2 als toevoeging terwijl er niets anders gelijkends te vinden is. Laat het me dus weten als ik fout zit. Dit vind ik eigenlijk een hele flauwe rip-off van Sugarhill Gang. Dat terwijl de man toch wel een degelijke status heeft, al ken ik nauwelijks iets van 'm.
Cijfer: 3.

#25: YouTube - Danny Boy Repper de Klep
Waar begin ik? De verwijzing naar Joe Bataan spreekt eigenlijk al boekdelen.
Dit is dus het Nederlandse antwoord daarop. Ik vraag me af hoe deze Danny hierop terugblikt en of het nog wat geworden is met hem in de maatschappij. Iemand die 'fiets' weet te rijmen met 'zoiets' heeft natuurlijk een bepaald talent .
Cijfer: 1.

#26: YouTube - Charlie Dore - Pilot of the airwaves-HD
Folky nummer. Ik herkende het direct weer. Het is echter wat middelmatig allemaal.
De zangeres klinkt ook iets te geforceerd. Muziek waaraan je je geen buil kunt vallen, maar mede daardoor ook middelmaat troef.
Cijfer: 5,5.

#27: YouTube - Kenny Rogers - Coward of the county 1980 Original version
Eerder al besproken.

#28: YouTube - Jan vd Meij & Vitesse - Whole lot of travelin' to do
Aardige rockballad met een wat Neil Young-achtige insteek. Ze zitten duidelijk nog in een andere periode dan twee jaar later met Rosalyn. In deze versie klinken de gitaren helaas wat vals, dus m'n referentiekader is niet helemaal je dat, maar met mijn cijfer zit ik er geloof ik niet ver naast.
Cijfer: 6.

#29: YouTube - Kool And The Gang - Ladies' Night (1979)
Kool & The Gang mét Taylor op zang, zónder dat aartsflauwe, gelikte sausje dat ze iets later toe zouden voegen. Een soort tussenperiode, dus. Al heeft het niet meer de brille van de funky formatie, toch klopt alles hieraan.
Cijfer: 8,5.

#30: YouTube - Lenny Kuhr & Les Poppys : Visite
Lenny Kuhr in Toppop, jaja. Enorm fout natuurlijk, dit, maar het gaat niet zonder een bepaald jeugdsentiment. M'n moeder was hier toendertijd helemaal weg van. Oui oui, paraplie...?

Week 4 ook maar even.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: YouTube - Herman Brood & His Wild Romance - Hot Shot
Leuk liedje, al komt het wat afgeraffeld over. Ik weet trouwens niet zeker of ik dit eerder doorgenomen heb. Volgens mij was dit ook de laatste Brood-hit voor wat jaartjes.
Cijfer: 7.

#16: YouTube - het borker trio - mien va en mie moe en ons zwientje
Hoe weet dit het toch in godsnaam tot de Tipparade te schoppen? Pure rommel van eigen bodem, alleen op waarde te schatten door woonwagenvolk en bejaarden.

#21: YouTube - Sister Sledge - Got To Love Somebody
Eerder al besproken.
Cijfer: 7,5.

#22: YouTube - Nico Haak-Vogeltje wat zing je vroeg
Een extra puntje voor de reggae-insteek, maar eigenlijk is het de gewoonlijke carnavalstroep uit die tijd. En die smurfen-stemmetjes, daar moest je het toen blijkbaar van hebben in dat genre.
Het valt niet mee om deze vroege weken van 1980 door te nemen.
Cijfer: 2.

#23: Diesel - Down In The Silvermine
Heerlijk plaatje. Helaas geen clip van te vinden.

#24: YouTube - The Boomtown Rats - Someone's Looking At You
Eerder al besproken.

#25: YouTube - Jon & Vangelis - I Hear You Now
Eerder al besproken.
Cijfer: 10.

#26: YouTube - Bonnie Pointer - I Can't Help Myself (Sugar Pie, Honey Bunch) (1979)
Bloedeloze cover van het Four Tops-origineel. Klinkt ook wat als mosterd na de maaltijd, want dit soort disco was toch echt van een jaar eerder. Van de zang sla ik ook niet stijl achterover, ze klinkt als een Diana Ross met een voorhoofdsholte-ontsteking.

#27: Imca Marina - Zwart Zwart Zwart.
Geen clip te vinden: Blij blij blij?

#28: YouTube - Monotones - Mono 1980
Eerder al besproken.
Cijfer: 7,5.

#29: Rita Corita - Ik Heb Geen Vrijer
Hier alweer zo'n uitwas van het Nederlands erfgoed. Ze heeft geen vrijer. Arm mens.
Ken het verder niet en daar wil ik het wel bij laten.

#30: YouTube - Chris Thompson - If you remember me (stereo)
Eerder al besproken.
Cijfer: 5.

kaztor schreef:
#22: YouTube - Kurtis Blow - Rappin' Blow (Part 2)
Tja, heel vaag dit: Is dit wel de goede link bij het goede liedje? Want de Tipparade geeft alleen Rappin' aan als titel en deze link heeft Part 2 als toevoeging terwijl er niets anders gelijkends te vinden is. Laat het me dus weten als ik fout zit. Dit vind ik eigenlijk een hele flauwe rip-off van Sugarhill Gang. Dat terwijl de man toch wel een degelijke status heeft, al ken ik nauwelijks iets van 'm.

Volgens mij is dat inderdaad hetzelfde nummer. In 1979 was er ook nog een Christmas Rappin van Kurtis Blow, maar het lijkt me sterk dat die in week 8 pas in de tipparade belandt.

Verder ken ik ook niet veel van hem, maar The Breaks (ook uit 1980) is wel een fantastische plaat. Beter dan die hit van Sugarhill Gang...

Leuk initiatief trouwens, de tipparade bespreken.

kaztor schreef:
#16: YouTube - het borker trio - mien va en mie moe en ons zwientje
Hoe weet dit het toch in godsnaam tot de Tipparade te schoppen? Pure rommel van eigen bodem, alleen op waarde te schatten door woonwagenvolk en bejaarden.
Cijfer: 1

Dat nummer was ik vergeten, zelfs als ik in een bejaardentehuis terecht zou komen zou ik er niet naar luisteren.
Cijfer: 1

Het is vanwege de piratenzenders die gespecialiseerd waren in zulke oubollige hoempapa-schlagers dat zulke nummers in de tipparade kwamen.

Week 8 van de tipparade van 1980.

Alarmschijf: Billy Ocean - Are You Ready 12"
Inderdaad weinig opzienbarend disco-nummer dat na een tijd verveelt al maken de blazers en percussie wat goed.
Cijfer: 5,5

#9: Earth & Fire - Fire Of Love
Deze band zit in de herfst van haar carrière, het is iets minder dan hun jaren '70-hits maar de zang en vooral gitaarsolo's zijn wel knap uitgevoerd.

#22: Kurtis Blow - Rappin' Blow (Part 2)
Een flauwe rip-off van Rappers Delight van Sugarhill Gang, inderdaad. Waar dat ik eerst genoemde nog steeds leuk vind evenals het door herman genoemde The Breaks , verveelt dit mij snel.
Cijfer: 3,5

#25: Danny Boy - Repper de Klep
Het eerste Nederlandstalige rapnummer in de hitlijsten? Erg domme artiestennaam en zoals te verwachten erg knullig maar het heeft misschien daardoor enige charme.
Cijfer: 3,5

#26: Charlie Dore - Pilot of the airwaves-HD
Typisch een nummer dat je nog regelmatig op de radio hoort hoewel het geen grote hit is geweest (radiohit). Charmant en radiovriendelijk folky nummer, ik mag het graag horen maar top noem ik ook weer niet.

#27: Kenny Rogers - Coward of the county
Wat te brave country voor een breed publiek, maar de zang en tekst trekken mij tenslotte over de streep.

#28: Jan vd Meij & Vitesse - Whole lot of travelin' to do
Ik sluit mij aan bij kaztor, aardige maar niet echt speciale rockballad (dit nummer kende ik niet meer).

#29: Kool And The Gang - Ladies' Night (1979)
Toen bracht Kool & The Gang inderdaad nog prima funk/disco voordat ze halverwege de jaren '80 overschakelden op zoete ballads. Feestelijk en swingend.

#30: Lenny Kuhr & Les Poppys : Visite
Niet mijn ding maar als kinderliedje best aardig. Maar zijn de Les Poppys dan geen grote jongens geworden?
Cijfer: 4

kaztor schreef : #16: YouTube - het borker trio - mien va en mie moe en ons zwientje

Het is de wat rustiger opvolger van de onvervalste kraker: Pieteröliekar, een dikke hit eind 1979. In Drents dialect (dacht ik), ruim voordat iemand ooit van Skik gehoord had.

LucM schreef:

#26: Charlie Dore - Pilot of the airwaves-HD
Typisch een nummer dat je nog regelmatig op de radio hoort hoewel het geen grote hit is geweest (radiohit). Charmant en radiovriendelijk folky nummer, ik mag het graag horen maar top noem ik ook weer niet.

Vier magere weekjes Tipparade. Heel erg vreemd, want volgens mij kennen de meesten het wel.

In de tipparade tot nu toe vind ik zowel vergankelijke rommel (meestal Nederlandstalige nummers) als prachtige songs terug (week 4 was ik wel iets te gul). De volgende weken zal het niet anders zijn.

Het aardigst is het herontdekken van nummers die je al weer even vergeten was.

Charlie Dore met Pilot of the airwaves is daar een voorbeeld van en ook die rockballad van Vitesse (die ik achter de schermen al eerder had zitten beluisteren). Whole lot of travellin' vind ik eigenlijk het beste wat Vitesse tot dan toe had gedaan.

Kurtis Blow vond ik niks aan. Ik weet verder welke singles er bij mij in week 9 nog meer binnenkomen in mijn lijst, behalve Dore en Vitesse, dus verder wil ik nog weinig kwijt

Als je complete Tipparade op zich beoordeelt zie je wel dat er toch een behoorlijke tweedeling bestond in Hitparade land, nog afgezien van het feit dat het carnaval weer moest worden gevierd. In de jaren '70 (en blijkbaar ook nog in de jaren '80) bestond het fenomeen als onvermijdelijk deel uit makend van de hitlijsten aan het begin van het jaar. Het zal in 2011 ook wel niet meer zo hard gaan, met carnavalshits. Aan al het goede komt een einde...

Pilot of the Airwaves kende ik nog wel maar wist niet meer wie de uitvoerder was.
Buiten die carnavalschlagers kende Nederland toen veel leuke bands die hun eigen ding deden (Nits, Doe Maar, Herman Brood & Wild Romance, Kayak, Urban Heroes ...). Dat vind ik helaas nauwelijks terug in de hitlijsten van nu.

We hebben nu wel Dazzled Kid met Embrace, het beste Nederlandse liedje sinds eh... heel lang.

De Top 30 van 23-02-1980

01 (02) An Englishman in New York * Godley & Creme
02 (03) I hear you now * Jon & Vangelis
03 (01) Brass in pocket * Pretenders
04 (05) Someone’s looking at you * Boomtown rats
05 (06) Love on the telephone * Foreigner
06 (08) Save me * Queen
07 (11) The plastic age * Buggles
08 (07) Moonlight and muzak * M
09 (17) It’s different for girls * Joe Jackson
10 (04) Peter Gunn * Emerson, Lake & Palmer
11 (12) Tears of a clown * The Beat
12 (15) On the radio * Donna Summer
13 (16) I could never leave you * Margriet Eshuijs band
14 (---) Too much too young * Specials
15 (09) Feelin’ lonely * Massada
16 (22) Rock ‘n roll highschool * Ramones
17 (10) Babe * Styx
18 (14) If you remember me * Chris Thompson & Night
19 (21) Spetters * Kayak
20 (---) With you I’m born again * Billy Preston & Syreeta

(afbeelding)

21 (---) Spring * Ice
22 (13) Another brick in the wall * Pink floyd
23 (20) Down in the silvermine * Diesel
24 (18) Hot shot * Herman Brood
25 (---) Get it * Urban heroes
26 (---) Can’t let go * Earth, wind & fire

(afbeelding)

27 (29) Desire * Andy Gibb
28 (28) Better love next time * Dr. Hook
29 (25) Matador * Garland Jeffreys
30 (26) Holiday * Nazareth

The Pretenders verdreven van de eerste plek, Godley & Creme voor het eerst weer eens op nummer 1, ik denk pas weer sinds 1975, in 10cc verband met I'm not in love. Wáár zijn de heren precies mee bezig? Het is experimenteel en heeft een behoorlijke aantrekkingskracht. Zelfs de bijbehorende cd Freeze Frame haalde de albumlijsten (als één van de weinig G&C cd's). Laten we zeggen dat ze een voorlopig hoogtepunt hadden hoewel we ze in single verband toch met enige regelmaat zullen tegenkomen, in de jaren '80. Volgens mij hebben ze zich in dat decennium prima vermaakt. En: ze waren er beter in dan 10cc, dat leidt geen twijfel.

Too much too young van The Specials is uitvoerig besproken. Deze live track is nog veel aantrekkelijker dan de studio versie. Tenzij je er geen genoeg van kunt krijgen (het origineel duurt langer dan 6 minuten), de live versie is met 2 minuten kort en krachtig. Heel vaak is met een goede (en ingekorte) mix de maximale kracht uit een nummer te halen. Zo duurt de 12" versie die ik van An Englishman in New York van Godley & Creme heb veel te lang, het is ook veel te ver gezocht. De single geeft precies mooi de krachtigste elementen weer. Too much too young, daar is in 2 minuten ook alles in gezegd en gedaan. Het is prima zo, al het andere is ballast om het nummer extra te rekken. Het is meestal niet nodig.

Durf ik het te zeggen, jawel, ik vind With you I'm born again van Billy Preston en Syreeta een geweldige ballad in z'n soort, prima gedaan. Een gelegenheidsduo van een man die gespeeld heeft met The Beatles én The Rolling stones, je verwacht dit er misschien niet van. Maar wellicht zit hier wel het aandeel van Syreeta in, de ex-vrouw van Stevie Wonder. Beiden zijn overleden maar met dit duet hebben ze toch iets moois nagelaten.

Over Spring van de groep Ice is in 1979 al veel geschreven, hier komt het nummer dan (eindelijk) binnen. Méér dan dat er al over gezegd is heb ik ook niet. Aardige symfonische rock van Nederlandse bodem van ééndagsvlieg. Wegens gebrek aan succes zat er geen compleet album in voor Ice. Erg jammer, wil ik nog wel concluderen.

De Urban heroes kwam ook al uit ons eigen land, met een aantal new wave gerelateerde singles, zo begin jaren '80. Heel erg veel nu ook weer niet (4). Niet onaardig maar ook niet wereldschokkend. Mijn single is vals, doordat het gat niet precies in het midden zit. Daar kun je in de loop van de tijd ook aan wennen, als je geen andere koopt. Dus ik had een wat jankende versie, totdat ik jaren later uiteindelijk eens een goede kreeg. Nog even geaarzeld maar toch besloten om beiden te bewaren.

Misdrukken in singles waren overigens bepaald niet ongebruikelijk.

Er is hier wat lauw gereageerd op de laatste single van Earth, wind & fire, Can't let go. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal meevallen. De tijden van de albums Spirit, Gratitude zijn natuurlijk voorbij. Die waren ook beter. Earth, wind & fire heeft jarenlang geprobeerd een trendsettende band te zijn (en te blijven) totdat ze door de tijd werden achterhaald. Veel bands grepen in die situatie wel eens terug naar het verleden, EW&F niet. Dat leidde uiteindelijk tot een verregaande vervreemding van de eigen achterban en gebrek aan nieuwe aanwas van fans. Gevolg: in elkaar stortende verkoopcijfers en vernietigende kritieken op nieuw verschenen albums.

Zover was het nog lang niet met Can't let go. Toen nog wereldtop van een wereldband....

With you I'm born again is ook een geweldige plaat, daar hoef je je totaal niet voor te generen!

Ik zie dat Matador alweer zakt, na slechts 2 of 3 weken. Gaat hij later nog stijgen, of blijft het hierbij? Het is toch ook een klassieker, ook al was dat toen nog niet direct duidelijk...

Nee, ik had het er al mee gehad....

sq
De SQ top 15 van week 8 - 1980

(afbeelding)
nr 1, 12¨ versie

1 (-) The Brothers Johnson - Stomp!
2 (2) The Whispers - And the Beat Goes On (2 wk)
3 (4) Billy Preston & Syreeta - With You I´m Born Again (3 wk)
4 (-) Kool and the Gang - Ladies Night (re-enter 1979, 4 wk)
5 (1) Rufus & Chaka Khan - Do You Love What You Feel (3 wk)
6 (7) The Sequence - Funk You Up (2 wk)
7 (8) Harlem World Crew - Rapper´s Convention (2 wk)
8 (-) Narada Michael Walden - Tonight I´m Allright
9 (-) Spargo - You & Me
10 (6) The Pretenders - Brass in Pocket (4 wk)
11 (5) Jon & Vangelis - I Hear You Now (5 wk)
12 (3) Jocko - Rhythm Talk (2 wk)
13 (13) Commodores - Wonderland (6 wk)
14 (12) Blondie - Atomic (3 wk)
15 (-) New Musik - Living By Numbers

Weekendje weggeweest, deels samen met anderen (foto) en daarom was mijn lijstje wat later.

Ik heb 2 nep-nieuwe in mijn lijst uit 1979; Narada Michael Walden en Kool & the Gang.
Beide zijn al besproken in 1979. Ladies Night was al een hit in mijn lijst in 1979, maar heb ik kennelijk weer opgenomen nu het nummer weer aandacht kreeg door hit/tiplijstnotering. Ik kan me wel herinneren dat het nummer een ´lange aanloop´ had.
Spargo kwam geloof ik nog niet voorbij en kennlijk ben ik daarmee de eerste?
Brothers Johnson is gewoon een erg lekker disconummer, waarvan ik nog weet dat Ferry Maat (Soulshow) er vanaf het begin helemaal gek van was. Dat zal dus deze week wel zijn geweest.
New Musik, typisch vroege 80s pop, zou later in het jaar nog scoren met ´World of water´

YouTube - The Brothers Johnson - Stomp!
YouTube - New Musik - Living by Numbers - 1980
YouTube - Narada Michael Walden - Tonight I'm Alright
YouTube - Spargo - You And Me (1980)

sq
ranboy schreef:

De tekst van Gabriel mag er ook zijn: If looks could kill, they probably will. En wie zich afvraagt wat er met hoge stem steeds door het refrein heen gezongen wordt: Jeux sans frontières (alleen te verstaan als je het al weet).
.. en die hoge stem is van - echt zo´n popweetje - Kate Bush

Maar goed: intussen was ik dus wel laat met dit nummer want bij mij komt-ie pas volgende week. Ik was en ben toch best een enorme Peter Gabriel fan. Dat het in geen enkele lijst heeft gestaan in Nederland is inderdaad wel heel raar. Dit werd toch wel als bekend nummer door velen gekend in mijn beleving.

sq
musician schreef:
Mijn single is vals, doordat het gat niet precies in het midden zit. Daar kun je in de loop van de tijd ook aan wennen, als je geen andere koopt. Dus ik had een wat jankende versie, totdat ik jaren later uiteindelijk eens een goede kreeg.

Oh, ja grootste der ergernissen bij vinyl; liever nog een klein tikje dan dit!

musician schreef:
Nog even geaarzeld maar toch besloten om beiden te bewaren.

Singletjes kan je nog ´uit het midden´ leggen; LPs is nog moeizamer; dan moet je het gaatje uitslijpen. Ik ben daar ook wel mee aan de slag geweest. Mijn ergste is ´Aion´ van Dead can Dance. Ik draai m eigenlijk nooit en dat zou bij een goed exemplaar misschien wel anders zijn.

sq schreef:
1 (-) The Brothers Johnson - Stomp!
9 (-) Spargo - You & Me
Spargo kwam geloof ik nog niet voorbij en kennlijk ben ik daarmee de eerste?

Je bent in ieder geval heerlijk vroeg met veel nummers. Spargo verschijnt 15 maart in de Top 40, de Brothers Johnson 22 maart.

Maar, geen onverdienstelijk single, die laatste. Een klein pareltje in het soul genre. Een mooie nummer 1.
Spargo zullen we in ieder geval niet in de Engelse lijst tegenkomen, het is vooral een Nederlandse band, wereldberoemd in eigen land met een soort van polderpop disco rond zangeres Lilian Day Jackson, die overigens van oorsprong uit de VS kwam. Mij kon het niet zo bekoren en dan was You and me waarschijnlijk nog het aardigste nummer van Spargo dat ze ooit hebben uitgebracht....

De Engelse Top 30 van 23 februari 1980:

01 01 Coward of the county - Kenny Rogers
02 06 And the beat goes on - Whispers
03 --- Atomic - Blondie
04 02 The Special AKA Live! - The Specials feat. Rico
05 05 Captain beaky - Keith Michell
06 13 Carrie - Cliff Richard
07 04 Someone's looking at you - Boomtown rats
08 20 Baby, I love you - Ramones
09 17 I can't stand up for falling down - Elvis Costello
10 18 So good to be back home again - Tourists
11 03 I'm in the mood for dancin' - Nolans
12 12 Rock with you - Michael Jackson
13 08 I hear you now - Jon & Vangelis
14 --- Take that look off your face - Marti Webb
15 15 7teen - Regents
16 21 Riders in the sky - Shadows
17 09 Babe - Styx
18 27 The plastic age - Buggles
19 07 It's different for girls - Joe Jackson
20 11 Save me - Queen
21 16 Three minute hero - The Selecter
22 14 Living by numbers - New musik
23 --- Together we're beautiful - Fern Kinney
24 23 Too hot - Kool and the gang
25 38 Games without frontiers - Peter Gabriel
26 22 Buzz buzz a diddle it - Matchbox
27 26 Jane - Jefferson starship
28 --- At the edge - Stiff little fingers

(afbeelding)

29 10 My girl - Madness
30 37 All night long - Rainbow
31 39 Singing the blues - Dave Edmunds
32 --- On the radio - Donna Summer
33 31 Underpass - John Foxx
34 34 A touch too much - Ac//dc
35 28 Escape - Rupert Holmes
36 25 Green onions - Booker T and the MG's
37 --- I've done everything for you - Sammy Hagar
38 --- So lonely - The Police
39 --- Do that to me one more time - Captain and Tenille
40 --- Hot dog - Shakin' Stevens.

(afbeelding)

Die goede oude Westerburen....

Meestal liggen ze behoorlijk op ons voor. Vandaag blijken ze ook wel eens behoorlijk achter te kunnen lopen. Zoals met de nieuwe binnenkomers van Donna Summer en de Captain and Tenille blijkt.

Maar So lonely van The Police slaat alles, bijna een jaar nadat The Police al bij ons met deze single succes had.

Ook vandaag forse verliezers: The Nolans en Madness sowieso. Maar ik had niet gedacht dat Joe Jackson zo ruw uit de top 10 zou worden gezet. Queen heeft de top 10 zelfs niet mogen bereiken. De Engelsen hadden snel genoeg van Save me. Daar zullen de vier heren van Queen niet blij mee zijn geweest.

Het is blijkbaar moeilijk concurreren met een dame van het niveau Blondie. Komt rustig binnen op nummer 3. Ik zal over Atomic hier niets zeggen, blijkbaar sprak dat inmiddels meer Engelsen aan. Ook Marti Webb komt redelijk hoog binnen (14) met Take that look off your face. Ook die plaat zal de Nederlandse hitlijsten bereiken.

De overige nieuwe binnenkomers zullen niets gaan doen in ons land (een eigen lijstje daargelaten) en daarom even beluisterd.

Verreweg het slechtste nummer van dat viertal is Together we're beautiful van Fern Kinney. Daar vind ik nu echt helemaal niets aan, kan me werkelijk gestolen worden, Een softe, gladachtige disco, nee.

Shakin' Stevens bracht met Hot dog zowaar een Rock and roll plaat uit met een wat scherper randje. Het is jammer dat wij het een jaar later moesten stellen met hits als This ole house en Green door, dit is minstens zo aardig.

The Stiff Little Fingers is ook weer zo'n Engelse band (wie kent het niet van naam) die ook vooral successen vierde in het moederland. Het klinkt een beetje Clash-achtig en is nog niet eens slecht maar het heeft blijkbaar te weinig internationale allure. Wij hebben geen één single van Stiff Little Fingers in onze hitlijsten gehad, niet eens in de Tipparade.

Ten slotte de constatering dat er blijkbaar toch ook nog wel wat aan hardrock werd gedaan in de Engelse lijsten. Er komt er elke week wel eentje binnen en dat is een behoorlijk gemiddelde, in vergelijking met ons land. Nu weer Sammy Hagar. Ook voor I've done Everything for you geldt dat er voor mij deze week geen sprake is van een klein ontdekt pareltje. Zijn er veel fans beledigd als ik schrijf Dertien in een Dozijn?

musician schreef:
Maar So lonely van The Police slaat alles, bijna een jaar nadat The Police al bij ons met deze single succes had.

Verreweg het slechtste nummer van dat viertal is Together we're beautiful van Fern Kinney. Daar vind ik nu echt helemaal niets aan, kan me werkelijk gestolen worden, Een softe, gladachtige disco, nee.

In de onfeilbare Wiki lees ik dat So lonely in Engeland al in november 1978 als single was uitgebracht, maar de hitlijsten niet haalde. Na de successen van Roxanne en Can't stand losing you werd het in februari 1980 opnieuw uitgebracht en zou het een zesde plaats bereiken. Misschien waren die Engelsen er in 1978 dus eigenlijk wel te vroeg bij .

Hier vind ik dat je Fern Kinney te kort doet. Het is een prima zwoele beetje reggae-achtige discoplaat van een prima zangeres, die zeker niet onder doet voor de gemiddelde disco van deze tijd. En al is het geen argument voor kwaliteit: deze plaat gaat die Blondie-single die zo weinig concurrentie heeft, over een paar weken van de nummer 1 positie stoten.

Je zit vooruit te bladeren!..

Qua hitlijsten kon ik inderdaad niets terug vinden van So lonely in 1978. Mijn Great Rock Discography geeft je gelijk, het was de opvolger van de in augustus 1978 verschenen single Can't stand losing you.

Of ze te vroeg waren weet ik niet, maar die eerste periode zagen de Engelsen het nog niet echt zitten met The Police. Can't stand losing you kwam in eerste instantie niet hoger dan 42 en So lonely dus helemaal niet. Ook Outlandos d'amour, de bijbehorende cd, ging aanvankelijk niet als warme broodjes over de toonbank. Men moest er blijkbaar eerst even aan wennen...

Fern Kinney vind ik echt weinig aan. Ze zou overigens toch ook de Nederlandse Top 40 halen, dan komen we er op terug.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:09 uur

geplaatst: vandaag om 11:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.