MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Hot 100 - Week of March 01, 1980

Top 10:
#1 - #1 Queen - Crazy Little Thing Called Love
#2 - #3 Teri Desario, KC & The Sunshine Band - Yes, I'm Ready
#3 - #2 Captain & Tenille - Do That To Me One More Time
#4 - #6 YouTube - Dan Fogelberg - Longer
#5 - #8 Andy Gibb - Desire
#6 - #7 Donna Summer - On The Radio
#7 - #4 Smokey Robinson - Cruisin'
#8 - #5 Michael Jackson - Rock With You
#9 - ? YouTube - The Spinners - Working My Way Back To You Girl
#10 - ? YouTube - Pink Floyd - Another Brick in the Wall - part 2

Weinig beweging aan de top, maar ik denk dat het te maken heeft met de rots-vaste noteringen zoals deze hitlijst die lijkt te kennen.

Op 9 binnen The Spinners met een nummer die volgens mij veel en veel later in de Top 40 binnen komt. Typisch een van die nummers waarvan het lijkt of het nooit is weggeweest. Het ritme, de handklapjes en de zang zijn allemaal perfect op hun plaats, vervolgens zijn het de funky gitaar en de strijkers die het katapulteren naar onsterfelijkheid. Het klinkt allemaal ook heerlijk gelaagd (Cijfer: 10).

Over de binnenkomer(?) op #10 is al veel geschreven en daar valt niets aan toe te voegen (Cijfer: 10).

#100 - #100 Rod Stewart - I don't want to talk about it
#99 - #99 Hall & Oates - Wait For Me
#98 - #96 Rufus feat. Chaka Kahn - Do You Love What You Feel
#97 - ? YouTube - John Stewart - Lost Her In The Sun/Queen Of Hollywood High
#96 - ? YouTube - John Cougar Mellencamp Small Paradise
#95 - #93 Stevie Wonder - Send One Your Love
#94 - ? YouTube - Cliff Richard - We Don't Talk Anymore
#93 - ? Jim Kirk & The TM Singers - Voice Of Freedom
#92 - ? YouTube - The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays
#91 - #95 Survivor - Somewhere In America

Zelfs bij de laatste tien in de lijst zijn de verschuivingen minimaal. Misschien dat dit wel een beetje een schemerzone is in deze gigantische lijst waar wat liedjes nog wat blijven hangen na uit de populaire gratie gevallen te zijn. Toch lijkt me zo'n lijst een stuk interessanter dan een Top 40 vanwege het bredere assortiment.

Van John Stewart heb ik helaas geen studio-versie kunnen vinden, maar wel deze spaarzame live-combi. Deze versie vind ik op zich wel goed klinken, er zit een bepaalde vibe in, maar tegelijk klinkt het erg eentonig, en die eigenschap heb ik wel eens met een positievere lading gehoord. Ik vraag me af of z'n stem in 1980 ook al verweerd klonk (Cijfer: 6,5).

John Cougar Mellencamp (toen nog met 'Cougar' in z'n naam) komt met een old-school Amerikaans rockertje dat ik erg kan waarderen. Het klinkt beslist niet als een klassieker, maar dat heeft deze song gewoon niet nodig (Cijfer: 7,5).

Het lastige van deze lijstjes is dat je niet weet of het binnenkwam of op de weg terug is. Bij Cliff's bijdrage hoop ik voor de Amerikanen dat het het laatste is . Mijn beschrijving komt natuurlijk als mosterd na de maaltijd, maar vrruit... Erg solide popsong van een artiest die ik buiten deze bepaalde periode té campy vind (Cijfer: 7,5).

Voice Of Freedom van Jim Kirk en de zijnen heb ik niet kunnen vinden op YouTube of Soulseek.

The Boomtown Rats hebben met Mondays in totaal vijf (5!) weken in de lijst gestaan. Het credo 'laat' gaat hier dus wel op en het is ook opvallend dat een song dat nota bene handelt over een Amerikaans misdrijf zo weinig succes heeft. Hoe dan ook, republikeinen zaten hier vast niet op te wachten. Verder is hier ook alles wel zo'n beetje over gezegd: Nummer met een klassiekers-status en meer hoef ik er ook niet over kwijt, behalve dat die video zo anno nu toch écht niet meer kan.. . (Cijfer: 8,5).
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Over Bowie nog het volgende stuk, overgenomen uit Wikipedia (en pakweg dezelfde informatie als uit The Complete David Bowie):

Bowie, a Brecht fan, incorporated the song into his 1978 world tour. He cut a version at Tony Visconti’s studio after the European leg of this tour, and in 1980 it was issued as a single to hasten the end of Bowie’s contract with RCA.

With unconventional key changes, the track "seemed calculated to disrupt any radio programme on which it was lucky enough to get played".[1] Nevertheless, backed with a stripped-down acoustic version of "Space Oddity" recorded in December 1979, the single reached #23 in the UK.

Bowie would appear in a BBC version of Brecht’s Baal, and release an EP of songs from the play. He performed "Alabama Song" again on his 1990 Sound+Vision Tour and 2002 Heathen tours.
[edit] Track listing

"Alabama Song" (Bertolt Brecht, Kurt Weill) – 3:51
"Space Oddity" (acoustic version) (David Bowie) – 4:57

The German 1982 rerelease of the single included "Amsterdam" as an additional B-side.
[edit] Production credits

Producers:
Tony Visconti
David Bowie

Musicians:
David Bowie: Vocals, Guitar
Adrian Belew: Guitar
Carlos Alomar: Guitar
Simon House: Violin
Sean Mayes: Piano
Roger Powell: Keyboards
George Murray: Bass
Dennis Davis: Drums

(afbeelding)

Live versions

A live version recorded at Philadelphia Spectrum in April 1978 was released as a bonus track on the Rykodisc reissue of the live album Stage.

[edit] Other releases

It was released as the B-side of the Japanese single "Crystal Japan" in February 1980.
The German release of the single "Ashes to Ashes" in August 1980 had "Alabama Song" as the B-side.
In 1992 it was released as a bonus track on the Rykodisc reissue of Scary Monsters (and Super Creeps).
It appeared on the compilation The Singles Collection in 1993 and on The Best of David Bowie 1980/1987 in 2005.

Mooi stukje over David Bowie, ik hoef er volgende maand niets meer over te schrijven

Dat nummer van John Stewart is inderdaad zeldzaam. Ik heb de LP Bombs away dream babies waar dit opstaat. Het is dezelfde LP als met Gold en Midnight wind. Veel tracks zijn met Lindsey Buckingham en Stevie Nicks.

Het was op cd nauwelijks te vinden of onbetaalbaar. Sinds zijn dood (hoe treurig dit soort conclusies) is er sinds 2010 een versie via de VS te verkrijgen. Een mooie Greatest hits waar het op zou kunnen staan behoort blijkbaar niet tot de mogelijkheden. Jammer, want het heeft allemaal zeker hitpotentie en zou, gezien de aanwezigheid van prominente FM leden in ieder geval een bepaald soort kopers trekken.

Na Buck/Nicks heeft John Stewart een eveneens mooi album gemaakt maar dan met Linda Ronstadt. Zelfde verhaal.

sq
musician schreef:
De tijdsperiode waaruit de hoes komt schreeuwt je min of meer al tegemoet! Wat is het voor muziek eigenlijk?

Bootsy Collins is een van de meest coole types in de funk, vaak herkenbaar aan zijn stervormige gitaar en bril. Basgitarist bij Parliament en Funkadelic, maar ikzelf vind zijn eigen platen met Bootsy´s Rubber band zeker zo goed. Sterk bas-georienteerde funk dus, voorkeur voor soms tergend langzame ritmes en hier en daar zeker zo freaky als Funkadelic zelf.

YouTube - BOOTSY'S BASIC FUNK FORMULA

sq
De SQ top 15 van week 10 - 1980

(afbeelding)
nr.4 (12" versie)

1 (1) The Brothers Johnson - Stomp! (3 wk)
2 (15) Erotic Drum Band - Pop Pop Shoo Wah (2 wk)
3 (4) The Whispers - And the Beat Goes On (4 wk)
4 (-) Destination - Move on Up / Up Up Up!
5 (-) Patrice Rushen - Haven't You Heard
6 (6) New Musik - Living By Numbers (3 wk)
7 (14) Spargo - You & Me (3 wk)
8 (-) Ray, Goodman & Brown - Special Lady
9 (10) Peter Gabriel - Games Without Frontiers (2 wk)
10 (3) Kurtis Blow - Rappin´ (2 wk)
11 (5) Kool and the Gang - Ladies Night (6 wk)
12 (12) Jon & Vangelis - I Hear You Now (7 wk)
13 (-) Styx - Boat on the River
14 (-) Earth, Wind & Fire- I Can´t let Go
15 (7) Rufus & Chaka Khan - Do You Love What You Feel (5 wk)

Behoorlijke opschoning met vorige week. Preston & Syreeta van 2 eruit, maakte plaats voor een andere ballad: Special Lady van Ray, Goodman & Brown. Trio kwam voort uit de
The Moments, in Nederland vooral bekend van Moments & Whatnauts nr 1 hit Girls (1975)

Andere nieuwkomers:
Destination; een nogal nerveus uptempo-disconummer, is een cover van Curtis Mayfield, afkomstig van een overigens prima disco-album.
Patrice Rushen, maakte al een tijdje prima platen, zou in Nederland pas later scoren met wereldhit Forget Me Nots. Het is nog steeds een van mijn favoriete artiesten in het R&B/Jazz crossover genre.
Styx natuurlijk de sympho-rock groep van reputatie, is al wel genoemd dacht ik.
EWF hoef ik ook niet te introduceren. Zoveelste single van het album en een heerlijk nummer nog steeds.

YouTube - Ray, Goodman & Brown - Special Lady (1980)
YouTube - Patrice Rushen - Haven't You Heard
YouTube - Studio 54 Soundtrack - Move On Up
YouTube - Styx - Boat On The River (HQ Song)
YouTube - Earth Wind & Fire - Can't Let Go

TOP 40 VAN ROB nr 193, 5-3-1980
dw vw aw
1 1 7 I hear you now - Jon & Vangelis
2 2 5 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
3 4 6 On the radio - Donna Summer
4 7 5 It's different for girls - Joe Jackson
5 6 6 The plastic age - The Buggles
6 5 5 Save me - Queen
7 10 3 Games without frontiers - Peter Gabriel
8 3 8 Brass in pocket - The Pretenders
9 16 3 Love in our hearts - Peter Brown
10 13 4 Don't wait up for me - The Beat
11 8 9 An Englishman in New York - Kevin Godley & Lol Creme
12 18 4 Matador - Garland Jeffreys
13 22 4 Coward of the county - Kenny Rogers
14 24 2 Get it - Urban Heroes
15 9 13 Babe - Styx
16 11 8 Escape - Rupert Holmes
17 15 6 September morn - Neil Diamond
18 17 4 Mai '68 - Gilbert Bécaud
19 12 5 Someone's looking at you - The Boomtown Rats
20 14 7 A message to you Rudy - The Specials
21 23 3 Too much too young - The Specials
22 19 9 Crying - Don McLean
23 20 6 Tutti ragazzi - The Nits
24 -- 1 Him - Rupert Holmes
25 32 7 This is it - Kenny Loggins
26 36 2 Visite - Lenny Kuhr & les Poppys
27 38 2 Desire - Andy Gibb
28 -- 1 Take that look off your face - Marti Webb
29 37 2 Fire of love - Earth & Fire
30 28 7 Do that to me one more time - Captain & Tenille
31 -- 1 Fire lake - Bob Seger & Silver Bullet Band
32 26 5 I could never leave you - Margriet Eshuijs Band
33 -- 1 Ladies night - Kool & the Gang
34 21 9 Feeling lonely - Massada
35 39 2 Pilot of the airwave - Charlie Dore
36 -- 1 Sajang é - Massada
37 27 7 World - David Essex
38 31 4 If you remember me - Chris Thompson & Night
39 29 4 Love on the telephone - Foreigner
40 25 9 Moonlight and muzak - M

De top 10 staat onder grote druk, iedereen wil graag stijgen. Dat is te zien aan Brass in pocket, dat nogal hard onderuitgaat, van 3 naar 8. Jon & Vangelis pakken hun vijfde week op 1, wat in mijn lijst maar zelden overtroffen wordt.

Matador en Coward of the county hadden een slow start, maar gaan nu toch flink vooruit, evenals Urban Heroes.

Op 24 de hoogste nieuwe, van Rupert Holmes, de opvolger van Escape. Him is wat pittiger en gedrevener, maar echt heavy wordt het natuurlijk niet. Wel een prima opvolger.

Op 28 Marti Webb met een song van Andrew Lloyd Webber en Don Black, dus een echt musical-achtig lied, met extra veel pathos gezongen. In NL bleef het bij dit ene hitparadesucces.

Op 31 Bob Seger met een rustiger song. In NL scoorde hij maar kleine hitjes of minder, in Amerika behoorde hij tot de echt groten (Bruce Springsteen-niveau). Zijn stem is, wat mij betreft, zijn grootste troef.

Op 33 Kool & the Gang, voor het eerst in mijn lijst, met de typische discosound van deze tijd (repeterende keyboards) en erg smoothe vocals (excusez les mots).

Op 36 al Sajang é, terwijl Feeling lonely nog twee plaatsen hoger genoteerd staat. Een compleet andere stijl; dit is een Indonesisch volksliedje, ongetwijfeld de enige hit in die taal in de top 40 ooit. Blijkbaar was hiervoor een veel grotere markt dan de Santana-achtige latin-rock van eerdere hits, want het werd in rap tempo een nummer 1 hit. Zelf was ik minder gecharmeerd, het kwam niet verder dan 33...

Week 10 - 1980
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: YouTube - KC & Teri De Sario 1980 Yes I'm Ready
Al eerder beschreven. (Cijfer: 2)

#18: YouTube - Maywood - Mother how are you today
Kijk, terwijl ik naar woorden zoek heeft m'n schat het al een stuk sneller door: 'It sucks. Big time!'
Het lijkt er meer op dat ze zich op hun zang concentreren dan dat de tekst oprecht overkomt. Alsof ze het telefoonboek voordragen. De voorganger was een heel stuk beter (Cijfer: 2)

#21: YouTube - Styx - Boat On The River
Terwijl het plakkerige Babe op weg naar de uitgang is komt deze hele goede plaat van ze binnen in de Tipparade. En omdat dit zich concentreerde op ambitie en muzikaliteit in plaats van goedkoop effectbejag werd het een heel klein hitje. Zo zijn de wetten. Dit ligt een beetje in het folky verlengde van bv. Wings' Deliver Your Children of Gus Williams' Canyon To Canyon. Ondanks de korte songtekst heeft de muziek een verhalend karakter (Cijfer: 8,5).

#24: YouTube - The Beat Hands Off Shes mine Dutch TV
Aahhh... heerlijk, dit! Poten thuis, ze is de mijne! Klassieker in het genre en deze band klinkt altijd zo lekker speels dat ik me niet voor kan stellen dat er mensen zijn die dit níet kunnen waarderen. Ook op KinKClassX.com een van de vaste terugkerende waarden (Cijfer: 9,5).

#25: YouTube - Zangeres Zonder Naam - Jongen
Dan weer de buitencategorie. Elke keer probeer ik er iets in te vinden dat positief uitsteekt en dat lukt me gewoon echt niet. Dit is muziek voor een bepaalde generatie die dit zo beluisteren zoals ze elke dag ontbijt, lunch en diner nodig hebben. Gesneden koek voor een respectabele generatie (Cijfer: 2).

#26: YouTube - BABE - Oh la la l'm falling - HD
Oh mijn God, wat heb ik de wereld toch aangedaan om dit op een zorgeloze zondagmorgen te verdienen? Sta ik soms bij iemand in het krijt? Dat Engels... En dan vertellen ze een Russisch verhaal met daarin de Franse uitroep 'Oeh la la'... Er zijn eigenlijk geen woorden voor, maar laten we het maar houden bij: Dit is slecht. (Cijfer: 1).

#27: YouTube - Baby Talks Dirty - THE KNACK
Tja, de vergelijking met My Sharona ligt er wel duimendik bovenop. Dat maakt het al wat minder. En dan die suggestieve uitstoten van de met een vermeende sexuele voorkeur behepte zanger... Ik word er wat naar van. Niet slecht, maar zeker dubieus. (Cijfer: 6)

#28: YouTube - Bee Gees - Spirits (Having Flown) demo version
Al eerder beschreven. (Cijfer: 6,5)

#29: The Regents - 7-Teen
Al eerder beschreven. (Cijfer: 3,5).

#30: YouTube - Flavium Nightlife - Zang Hans Driesten (Ex Flavium)
Heerlijk nummer, goede uitvoering. Klinkt ook lekker rokerig. Ik herken dit zeker, maar is dit niet al eerder in een andere uitvoering uitgevoerd? Heeft Ray Charles dit niet gemaakt? Wij vragen het ons af hier. Iemand die voor wat verheldering kan zorgen? (Cijfer: 9).

Ik vind de 'nieuwe' single van Massada ook een zware teleurstelling. Ook hier: dat hóór je toch als band? Dat het zo'n succes zou worden konden ze vooraf niet weten, maar je kunt in artistiek opzicht toch een keer zeggen: tot hier en niet verder?

Je kunt natuurlijk alleen teleurgesteld zijn als het eerdere werk (van Massada) zoveel beter was en dat was het ook. En het jaar 1980 is voor deze band overigens bepaald nog niet voorbij, ik zie nog een paar sterke dingen naderen, gelukkig.

Ik heb Bob Seger (1945) inmiddels een paar keer gedraaid, valt mij helemaal niet tegen. Muzikaal gezien misschien minder in de tijd passend, hoewel, hij had in 1978 natuurlijk ook al succes (Still the same) en zijn eerste single stamt al uit 1961. Echt een man met hoofdzakelijk succes in de VS (en Canada in mindere mate)

Sq heeft inmiddels Boat on the river van Styx in de lijst. Opnieuw een ballad van de cd Cornerstone. Anders, want van Tommy Shaw in plaats van Dennis DeYoung die Babe had geschreven (en gezongen).

De tijd van het gierende orgel van DeYoung en de op zware symfonische rock leunende band Styx, was met Cornerstone wel heel plotseling voorbij. Desalniettemin was de keerzijde van de medaille dat de kassa zwaar begon te rinkelen: het werd glad genoeg voor het grote publiek...

De tipparade van 1980: week 10.

Alarmschijf: KC & Teri De Sario - Yes I'm Ready
Dit klinkt nu te melig en belegen en heeft de tand des tijds duidelijk niet doorstaan.
Cijfer: 3

#18: Maywood - Mother how are you today
Dit kan ik beter aanhoren al vind ik hun uptempo-singles beter. Weliswaar eenvoudig qua melodie en zang maar de sfeervolle symfonische begeleiding maakt het nog acceptabel.
Cijfer: 6

#21: Styx - Boat On The River
Een prettige melodie gekoppeld aan een aparte folky begeleiding, ik begrijp niet waarom dit nummer in de vergetelheid is geraakt itt. het gladdere Babe.
Cijfer: 8,5

#24: The Beat - Hands Off Shes mine
Prettig en vrolijk ska-nummer dat spontaan en speels klinkt. Van deze band moet ik ook eens een hit-compilatie aanschaffen.

#25: Zangeres Zonder Naam - Jongen
Ik heb wel respect voor deze zangeres, tenslotte heeft zij een mooie stem maar het is totaal niet mijn genre (ik ben nog niet toe aan respectabele leeftijd).

#26: Babe - Oh la la l'm falling
Een kopie van Luv' (bedacht en geproduceerd door Peter Koelewijn) waar alles fout is: die Engelse uitspraak, de tekst, melodie deels gejat van Casatchok, die outfit en danspasjes ... slecht maar dan in de categorie hilarisch slecht!
Cijfer: 2,5

#27: The Knack - Baby Talks Dirty
Een letterlijke maar veel mindere kopie van My Sherona met name de gitaarriff, drumpatronen en melodie. Typisch een ééndagsvlieg, the Knack had het bij dat ene nummer moeten houden.
Cijfer: 4,5

#28: Bee Gees - Spirits (Having Flown)
Dit nummer heb ik op de gelijknamige CD en ik baseer mij op deze versie. Mooie vakkundige song met apart ritme en prima stemmen.
Cijfer: 8

#29: The Regents - 7-Teen
Lusteloos en zoutloos nummer met slechte, valse zang en dito achtergrondkoortjes, volkomen terecht in de vergeethoek geraakt.
Cijfer: 2,5

#30: Flavium Nightlife - Zang Hans Driesten (Ex Flavium)
Mij doet het sterk denken aan Need Your Love So Bad van Fleetwood Mac. Wel mooi bluesnummer en goed uitgevoerd.
Cijfer: 7,5

sq
Mother How are You Today vond ik toen ook niks speciaals en komt ook niet in mijn lijst. Ik had er echter ook geen hekel aan. Ik vind het nu zelfs best een goed nummer.

LucM schreef:

#24: The Beat - Hands Off Shes mine
Prettig en vrolijk ska-nummer dat spontaan en speels klinkt. Van deze band moet ik ook eens een hit-compilatie aanschaffen.

Ik idem, want ik heb er nog iets van. Heb ermee in mijn handen gestaan op de MuMe meeting, maar vond m net wat te duur.

(edit) vergeten Can't Get Used to Losing You heb ik op single.

Ik doe mee, heb alleen maar singles van The Beat en af en toe een verdwaald nummer op een verzamel cd. Het zal dan deze moeten worden:

(afbeelding)

De meest uitgebreide. Er zijn overigens meer verzamelaars uitgebracht dan officiële albums, waar de teller op 3 is blijven staan. De eerste cd van The Beat (1980) had ook al gelijk Can't get used to losing you, dat bij ons pas in de herkansing in 1983 een hit werd.

Heerlijke zomerse plaat.....

De albums van The Beat komen er hier qua beoordeling helemaal niet eens slecht van af, met name het debuut heeft met 29 stemmen inmiddels een 3,9 vergaard..

Musician’s Top 30 van 8 maart 1980

01 (01) I hear you now * Jon & Vangelis
02 (04) It’s different for girls * Joe Jackson
03 (02) An Englishman in New York * Godley & Creme
04 (03) Someone’s looking at you * Boomtown rats
05 (---) Bring on the night * The Police

(afbeelding)

06 (05) Love on the telephone * Foreigner
07 (07) The plastic age * Buggles
08 (09) Too much too young * Specials
09 (11) With you I’m born again * Billy Preston & Syreeta
10 (06) Save me * Queen
11 (---) All I ever wanted * Santana

(afbeelding)

12 (14) Rock and roll highschool * Ramones
13 (22) Sad song * Ellen Foley
14 (16) Spring * Ice
15 (23) Fire of love * Earth & fire
16 (12) Tears of a clown * The Beat
17 (08) Brass in pocket * Pretenders
18 (13) I could never leave you * Margriet Eshuijs band
19 (10) Moonlight and muzak * M
20 (18) Get it * Urban heroes
21 (28) Whole lot of travellin’ * Vitesse
22 (20) Can’t let go * Earth, wind & fire
23 (24) Coward of the county * Kenny Rogers
24 (19) Spetters * Kayak
25 (29) Pilot of the airwaves * Charlie Dore
26 (---) Don’t you hesitate * Shirts
27 (---) Sajang é * Massada
28 (---) Fire lake * Bob Seger

(afbeelding)

29 (15) On the radio * Donna Summer
30 (---) Ladies night * Kool and the gang

Ik ben blij af en toe, blijkbaar, steeds meer de eigen vleugels uit te slaan met deze hitlijst. Niet alleen de bekende hitlijsten werden leidraad, mijn Top 30 verraadt inmiddels zowaar een veelvuldige gang naar de platenzaken, met ogen voor koopjes en interessante singles.

Die dan vervolgens werden doorgeschoven naar de Top 30.

Wat te denken van onbekend gebleven derde singles, onbekende opvolgers en zelfs onbekend-dat-zij-überhaupt-uitgebracht-zijn nummers?

Om te beginnen de derde single van The Police van de LP Regatta de blanc, Bring on the night. Waar waren de kopers van Message in a bottle en Walking on the moon gebleven? Het is waar, waarschijnlijk hadden zij ook inmiddels de LP in huis. Maar om nu Bring on the night volledig het bos in te sturen.

Zelfs de samenstellers van de Tipparade lieten de single links liggen, normaal is The Police een band die direkt het bordes op mocht. Het gebeurde overigens ook in de VS (maar daar stelde The Police sowieso nog weinig voor) en in Engeland waren ze juist weer aan So lonely begonnen.

Santana bracht met All I ever wanted een vrij stevige single uit van een rond die tijd nogal bekritiseerd album, Marathon. Niets mis mee als zodanig, maar veel Santana-volgers en liefhebbers vonden waarschijnlijk dat Santana zich wel erg buiten de voor hem bedachte paden begon te begeven. Zijn mythische geluiden, Latin benadering en kenmerkende gitaarspel had Santana een ondergeschikte rol toebedacht op Marathon, waarna vervolgens een meer rechttoe rechtaan rockalbum ontstond, met alle kritieken vandien.

Maar ik vond All I ever wanted een prima single, een mooie notering ook, nieuw op 11.

De volgende verder onbekend gebleven binnenkomer is Don't you hesitate van The Shirts, de directe opvolger van Laugh and walk away. Ook hier de vraag wat is er mis mee en waarom niet gespot door iedereen die zich bezig hield met de hitlijsten? Ik moet hier wel zeggen dat het geen single is waar The Shirts later nog graag reclame voor hebben gemaakt. Op mijn enige verzamelalbum dat ik van ze heb kom ik het niet tegen, ik heb alleen het singletje als krakerige bubblegum ballad.

Beduidend minder dan The Police of Santana, dat wel.

De andere 'overige' nieuwe binnenkomers zijn inmiddels uitgebreid besproken, dat ga ik niet nog een keer doen. Massada, Bob Seger (lage start) en Ladies night van Kool and the gang uiteraard.

Eens kijken of deze generatie nieuwe singles de top kunnen bedreigen en hoe dat verder gaat, met die veelal onbekend gebleven opvolgers van velen....

Inderdaad een paar opvallende binnenkomers. Dat Bring on the night een single is geweest, weet ik pas sinds 3 minuten. Ik geloof dus niet dat hij toen (veel) gedraaid is en daarom zal hij ook de tipparade niet gehaald hebben.
Hetzelfde geldt voor de nieuwe Santana en The Shirts, ik kan ze me niet herinneren. Uiteraard zal ik toen nog vaak singles gemist hebben, bv als ze vooral in de avonduren gedraaid werden, bij de VARA of VPRO of zo...

Bring On The Night... Heel, heel typisch. In de discografie van de Message In A Box box-set zie ik 'm niet staan. Rond de bekende singles van het Regatta De Blanc-album zijn er volgens dat boekwerkje wel een paar re-issues verschenen (Fall Out en, inderdaad, So Lonely), maar niet Bring On The Night. Nadien verscheen er in een singles box set genaamd 'Six Pack' een andere mix van The Bed's Too Big Without You als A-kant. Naar mijn gevoel is dat altijd een beetje de gemiste derde single van dat album geweest.
Waarschijnlijk is deze single alleen in Nederland uitgebracht.

Als het kan helpen, het b-kantje is Visions of the night, dezelfde, niet op LP uitgebrachte, achterkant als bij Walking on the moon.

Overigens komt het singletje uit de VS, het heeft ook zo'n 'lekker' bakkelieten vinyl gevoel, als je het laat vallen is die misschien kapot. Dat er singles uit de VS in de Nederlandse platenzaken lagen is niet zo heel erg uitzonderlijk.

De rockdiscography maakt ook melding van het uitbrengen van de single in de VS. Het streepje in een vierkantje er achter betekent geen hit...... Het lege vierkantje er achter betekent in ieder geval dat Bring on the night in Engeland niet is uitgebracht.

Die singles van Santana en The Police heb ik ook - en ook allebei uit de uitverkoopbakken. The Police (helaas niet in een fotohoesje, maar zo'n generiek A&M hoesje, dat er trouwens ook best mag wezen) kende ik al toen ik hem kocht, want de LP had ik toen al op een bandje. Vooral leuk voor de heb - en het moet gezegd: ik kan me niet herinneren dat ik hem later ooit nog eens ben tegengekomen. Ik denk ook niet dat er een Nederlandse of Engelse persing van dit nummer is uitgebracht.

Dat nummer van Santana kende ik niet, maar ik kocht het - net zoals musician waarschijnlijk - louter op de naam van de band, die ik toen al geweldig vond. Een onverwacht stevig nummer en daarmee niet helemaal representatief voor de LP Marathon. Want dat is weliswaar een rockplaat, maar er staan toch overwegend rustige, soms wat soul-achtige nummers op.

Ik herinner me ongeveer hetzelfde van de kritieken - Santana zou 'selling out' zijn; zich overgeven aan de commercie. Ten dele waar, want de oorspronkelijke latin-sound was op de voorganger Inner secrets al behoorlijk verwaterd. Het was allemaal wat commerciëler en wat meer gericht op de hits - en die kreeg hij destijds vooral in Amerika. Maar per saldo vind ik het allemaal zeker niet slecht, zeker in vergelijking met zijn meest recente albums.

Even teruggezocht - zelfs Sad song van Ellen Foley heb ik nog bij mijn singles staan. Al viel ik destijds vooral voor de B-kant; een scheurende uitvoering van het Rolling Stones-nummer Stupid girl (niet dat ik dat laatste toen al doorhad overigens).

sq
.. en ook ik wist noch van de Police- noch van de Shirts-single. Santana zou ik niet gemerkt hebben, want die volgde ik niet. Ik heb de LP Marathon (ooit gekregen in een stapeltje, paar jaar terug) maar het nummer is me niet opgevallen als bijzonder.

Ja, het is hier net zoeken naar schatten in het Oude Egypte!

Eén van de redenen waarom je toch af en toe naar een platenzaak moet gaan is omdat dat toch de enige plek is waar je oog andere dingen ziet waar je met je hoofd op internet overheen kijkt.

Dat klinkt misschien wat raadselachtig maar ik bedoel er mee te zeggen dat je in een betere platenzaak cd's ziet liggen, in onze tijd dan singles, waar je normaal niet op zou zijn gekomen, om ze te bekijken of om ze te kopen. Voor singles moest je overigens wel de deur uit: die hadden een beperkte houdbaarheidsdatum als ze uit de actualiteit waren.

Mijn school was niet zover van de binnenstad vandaan: tijdens de lunchpauze fietste ik met alle liefde even een rondje platenzaak.

Voor de fanatici: de b-kant van het singletje van The Shirts is Ground zero. Beide nummers zijn te vinden op het album Street light shine.

musician schreef:
Mijn school was niet zover van de binnenstad vandaan: tijdens de lunchpauze fietste ik met alle liefde even een rondje platenzaak.

Hoe herkenbaar. Dat was bij mij net zo. Daardoor is volgens mij de kiem gelegd voor een levenslange verslaving. Tegenwoordig hoor je wel eens dat koffieshops e.d. niet te dicht in de buurt van scholen gevestigd zouden mogen worden. Misschien dat ze ook zo'n wettelijke bepaling zouden kunnen bedenken voor muziekwinkels?
Hoewel dit natuurlijk echt een specifiek 'probleem' is uit de tijd dat wij jong waren. Gezien de huidige spreiding van winkels waar je dit virus zou kunnen oplopen, loopt de jeugd van tegenwoordig geen enkel risico. Wat op zich ook weer een trieste constatering is, maar goed...

Leuke topic Musician

Lees de verhalen hier regelmatig. Lekker terug in de tijd die ik ook bewust heb meegemaakt.
De bekende cijfertjes en feitjes he. Helaas hield ik pas vanaf 1982 wekelijks vele hitlijsten bij.
Top 40, Nationale Hitparade en wat lijstjes uit Belgie en Engeland (later).
Maakte ook wekelijks mijn eigen Favorieten Top 10. Allemaal niet zo intensief met wat ik hier af en toe tegenkom maar heb wat mappen en schriften liggen hier. En dat allemaal met inkt.......
vraag me nog steeds af waar ik de energie vandaan heb gehaald!
Nogmaals.....lees de verhalen met genoegen maar hield in 1980 nog geen notities bij.
Had 2 bandrecorders toendertijd waar ik de hitnoteringen op vast legde.

Maar zo af en toe reageren op je lijstje lijkt me wel leuk.......
Vond uit deze lijst The Police - Bring On The Night een geweldige albumtrack maar inderdaad niet wetende dat dit op single was uitgebracht. Vond het een mooie mengeling van diverse stijlen wat me wel aantrok. Liep met een Police-sjaaltje rond op school
The Specials - Too Much Too Young.......heerlijk nummer....ska was natuurlijk helemaal in. Als het goed is moet ik hier ook ergens een 7 minuten versie van hebben.(strax even zoeken)
The Pretenders - Brass In Pocket........vond ik toen ook een geweldig nummer. Ik weet nog dat ik het nummer veel te kort vond!
M - Moonlight And Muzak........veel leuker en spannender dan Popmusic maar was toen niet veel animo voor.

Ik blijf het volgen.......

P.S. Na het lezen van het item over The Shirts pakte ik gelijk de albums uit mijn kast. Ik dacht die heb ik ook........."Inner Sleeve" uit 1980, maar helaas, single stond er niet op.

Nou, dan hebben we er na ruim anderhalf jaar weer een nieuw lijstje bij!

kaztor schreef:
Nou, dan hebben we er na ruim anderhalf jaar weer een nieuw lijstje bij!

Ik heb ze veilig opgeborgen.......komt goed! Maar grrrrr...was ik er maar iets eerder bij

gaucho schreef:
(...)Hoewel dit natuurlijk echt een specifiek 'probleem' is uit de tijd dat wij jong waren. Gezien de huidige spreiding van winkels waar je dit virus zou kunnen oplopen, loopt de jeugd van tegenwoordig geen enkel risico. Wat op zich ook weer een trieste constatering is, maar goed...

Misschien moeten we wel constateren dat de malaise in de muziekindustrie te wijten valt aan het verdwijnen van de 7" single: er was daarna geen reden voor de jeugd meer om naar de platenzaak te gaan.

Cd's waren veel te duur, vinyl-singles werden onbetaalbare cd-singles waar alle charme van was verdwenen. Het werd een "elite-aangelegenheid" voor jonge volwassenen met een bijbaantje en "ouderen" met een betaalde baan.

Je kon als jonge tiener met een paar gulden op zak geen reden meer hebben om naar de platenzaak te gaan, er viel niets meer voor hen te kopen. Te ontdekken dus ook niet. Het "gewend zijn om naar de platenzaak te gaan" werd daarna ook niet meer automatisch aangeleerd. Misschien heeft het wel geleid tot een natuurlijke drang tot downloaden.

sheep67 schreef:
Leuke topic Musician

Welkom bij de club, je inbreng wordt uiteraard op prijs gesteld! Ik ben slechts een klein radertje in het geheel, ieders medewerking hier maakt het tot een steeds leuker topic!

sq
Vroeger kocht ik graag vlak voor een feestje een stapeltje singles. Leuk! Minder leuk is het de laatste hitzone fullprice kopen die je nooit meer draait voor je plezier. Een paar jaar terug wilde de Free Record shop nog wel uitpakken door alle CD singles 2 voor 5 euro te doen; ik dacht toen waarachtig dat de sfeer die musician beschrijft nog even terug zou komen. Maar ze waren inderdaad te laat, denk ik.

De Engelse Top 40 van 8 maart 1980:

01 01 Atomic - Blondie
02 09 Together we are beautiful - Fern Kinney
03 06 Take that look of your face - Marti Webb
04 05 I can't stand up for falling down - Elvis Costello
05 03 And the beat goes on - The Whispers
06 02 Coward of the county - Kenny Rogers
07 04 Carrie - Cliff Richard
08 17 Games without frontiers - Peter Gabriel
09 07 Rock with you - Michael Jackson
10 22 All night long - Rainbow
11 08 So good to be back home again - The Tourists
12 19 So lonely - The Police
13 12 Riders in the sky - The Shadows
14 11 Baby I love you - Ramones
15 25 At the edge - Stiff little fingers
16 20 Hands off ... she's mine - The Beat
17 10 Captain beaky - Keith Michell
18 34 Turning Japanese - Vapors
19 40 Cuba - Gibson brothers
20 16 The Plastic age - Buggles
21 13 The Special AKA live! - The Specials feat. Rico
22 14 Someone's looking at you - The Boomtown rats
23 --- Dance yourself dizzy - Liquid gold
24 21 Jane - Jefferson starship
25 30 Do that to me one more time - Captain & Tenille
26 23 Alabama song - David Bowie
27 15 I'm in the mood for dancin' - The Nolans
28 28 Singing the blues - Dave Edmunds
29 29 Touch too much - Ac//dc
30 R Hot dog - Shakin' Stevens
31 --- Working my way back to you - Detroit spinners
32 --- Stomp - Brothers Johnson
33 27 Three minute hero - The Selecter
34 38 Running free - Iron Maiden
35 --- Worzel's song - Jon Pertwee
[img][/img]

36 18 I hear you now - Jon & Vangelis
37 35 On the radio - Donna Summers
38 --- Tonight I'm allright - Narada Michael Walden

(afbeelding)

39 --- Echo beach - Martha and the muffins
40 --- Another nail in my heart - Squeeze

(afbeelding)

Fern Kinney, Peter Gabriel, Rainbow, Stiff little fingers, The Vapors en The Gibson brothers zijn de beste stijgers van de week.

Andere opvallende zaken: een tegenvallende prestatie van The Beat, slechts een lichte stijging in de 2e week. Maar dat is altijd nog beter dan David Bowie: vorige week nieuw op 23 en nu al weer teruggevallen naar 26. Dat zal hem zijn tegengevallen, in zijn thuisland en altijd succesvol.

Heel veel nieuwe binnenkomers in de Engelse lijst van deze week zijn al bij ons aan bod gekomen of dat gaat nog gebeuren. Liquid gold, Detroit spinners, Brothers Johnson en zelfs Marth and the muffins.

Blijven over Jon Pertwee, Narada Michael Walden en Squeeze.

Jon Pertwee heeft volgens mij nog een tijdje Dr. Who gespeeld. Hier zingt hij een jaren '30 klinkend nummer, met wat kinderen daar af en toe bij. Ik denk dat Worzel's song een kinderliedje is of te maken heeft met een serie voor kinderen. Maar niet eens onaardig. Om bij de becijfering van LucM en Kaztor te blijven: 6

Narada Michael Walden bracht naar mijn idee een niet onverdienstelijk disconummer, dat kan ook de ene keer beter vallen dan de andere. Maar redelijk van kwaliteit, hoewel het verder mijn bloed niet sneller deed stromen: 5,5

Ik dacht altijd dat Squeeze, waar Jools Holland deel van uitmaakte, uitsluitend kwaliteitspop/new wave bracht. Maar ik vind Another nail in my heart in dat kader erg magertjes, bepaald niet wat ik had gedacht te mogen verwachten: 4

Leuk om te constateren dat The Police toch echt in Nederland is ontdekt of is So Lonely voor een 2de keer uitgebracht in Engeland?
Ook best opvallend die hoge notering van Peter Gabriel............die single ging ons land voorbij, dacht ik.

Week 11 - 1980
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: YouTube - The Romantics - What I Like About You (original version)
#10: YouTube - The Brothers Johnson - Stomp!
#15: YouTube - Rupert Holmes - Him
#22: YouTube - Goombay Dance Band - Sun Of Jamaica
#23: YouTube - John De Bever - Als ik later eens trouw
#24: Margriet Markerink - So Sad
#25: YouTube - I Pledge My Love | Peaches & Herb
#26: Sue Saad & The Next - Young Girl
#27: YouTube - Ray, Goodman & Brown - Special Lady (1980)
#28: YouTube - Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee

(afbeelding)

#29: YouTube - Shalamar - Second Time Around Official Video
#30: Mac & Katie Kissoon - We Are Family

Een kraker van jewelste van de two-hits-wonders The Romantics. Er zit een heerlijke drive in en het is een song die nu nog steeds totaal niet gedateerd klinkt. Een blauwdruk voor latere gitaarbandjes.
Cijfer: 9,5.

M'n lieve vrouw, een Amerikaanse van afkomst, zegt 'It (The Brothers Johnson's Stomp!) has a good funkyness over it'. Van enig belang, want ze kon het niet en voor zover ze het weet deed het weinig of niks in Amerika. Dat zegt iets over de kwaliteit van deze plaat. Het klinkt een stuk minder kazig dan de voorafgaande single. In het genre klopt dit gewoon als een bus.
Cijfer: 8,5.

Dan boren we alweer een heel ander genre aan met Rupert Holmes' Him. Beetje 'adult contemporary' dit, en best te doen, maar wel erg correct en binnen de lijntjes.
Cijfer: 6,5.

Mijn vrouw is gevat vanmorgen. Ze zegt dat Siegfried & Roy hun outfits van The Goombay Dance Band terug willen.

(afbeelding)

Cijfer: 1.

Nou, we zijn nu wel even in het riolenstelsel van de Tipparade beland, zeg! De piratenzenders vierden toendertijd duidelijk hoogtij. Ongetwijfeld schattig enzo, dit nummertje van John De Bever, maar... .
Cijfer: 1.

De kneuterigheid is hier bij Margriet Markerink (wie?) ook niet van de lucht. Weer een slechte permanent, weer een slechte zang en het liedje klinkt ongelofelijk kleurloos.
Cijfer: 2,5.

Deze ballad van Peaches & Herb is een stuk minder dan hun vorige ballad. Het arrangement en de melodie zijn te suikerzoet. Iets minder kan ook wel en is een stuk effectiever. Nu klinkt het te schmaltzy.
Cijfer: 4.

Erg goed nummer, dit, van Sue Saad & The Next. Een beetje een mix tussen punk en ska. Helaas blijft de zang wat achter. Het klinkt iets te kinderlijk. Dat is jammer, want muzikaal zit het bij dit gezelschap helemaal goed.
Cijfer: 7,5.

Ray, Goodman & Brown komen hier met een heerlijk stukje vintage soulmuziek . Alles komt perfect bij elkaar op een manier waarop alleen dit soort artiesten dat kunnen. Bovendien heeft het de unieke gave om als zoete ballad absoluut niet saai te klinken.
Cijfer: 9.

En de award van deze week gaat naar Tom Petty & The Heartbreakers!! Ik kan hier ongelimiteerd naar luisteren. Een rasmuzikant in hart en nieren. Toen al, nu nog. Bovendien de beste in z'n soort betreft outlaw-teksten. En die stem in combinatie met de muziek...
Cijfer: 10.

Goede kazigheid van Shalamar. Typisch een liedje die je niet mooi mag vinden, maar het toch doet. Het swingt als de neten en is typisch iets voor de zondagmorgen bij een kop koffie.
Cijfer: 8.

Heb niks kunnen vinden van dit Mac & Katie Kissoon-liedje, maar volgens mij hoeven we daar niet rouwig om te zijn.

TOP 40 VAN ROB nr 194, 12-3-1980
dw vw aw
1 2 6 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
2 1 8 I hear you now - Jon & Vangelis
3 4 6 It's different for girls - Joe Jackson
4 3 7 On the radio - Donna Summer
5 7 4 Games without frontiers - Peter Gabriel
6 5 7 The plastic age - The Buggles
7 13 5 Coward of the county - Kenny Rogers
8 9 4 Love in our hearts - Peter Brown
9 10 5 Don't wait up for me - The Beat
10 12 5 Matador - Garland Jeffreys
11 14 3 Get it - Urban Heroes
12 6 6 Save me - Queen
13 8 9 Brass in pocket - The Pretenders
14 24 2 Him - Rupert Holmes
15 11 10 An Englishman in New York - Kevin Godley & Lol Creme
16 21 4 Too much too young - The Specials
17 28 2 Take that look off your face - Marti Webb
18 31 2 Fire lake - Bob Seger & Silver Bullet Band
19 -- 1 Spirits having flown - The BeeGees
20 15 14 Babe - Styx
21 25 8 This is it - Kenny Loggins
22 16 9 Escape - Rupert Holmes
23 17 7 September morn - Neil Diamond
24 26 3 Visite - Lenny Kuhr & les Poppys
25 27 3 Desire - Andy Gibb
26 33 2 Ladies night - Kool & the Gang
27 18 5 Mai '68 - Gilbert Bécaud
28 29 3 Fire of love - Earth & Fire
29 -- 1 Schoolgirls - Headboys
30 20 8 A message to you Rudy - The Specials
31 -- 1 Yes I'm ready - Teri DeSario & Casey
32 22 10 Crying - Don McLean
33 19 6 Someone's looking at you - The Boomtown Rats
34 36 2 Sajang é - Massada
35 -- 1 I'll never love this way again - Dionne Warwick
36 -- 1 Mother how are you today - Maywood
37 -- 1 You and me - Spargo
38 23 7 Tutti ragazzi - The Nits
39 30 8 Do that to me one more time - Captain & Tenille
40 35 3 Pilot of the airwave - Charlie Dore

Jawel, de bloedstollend mooie ballad van Billy Preston heeft toch nog het symfonische duo Jon & Vangelis van de nummer 1 positie gestoten: chapeau! Toch zegt iets mij dat deze titanenstrijd nog niet gedaan is...

Verder zien we de nodige stijgers; vooral Kenny Rogers stoomt, na een slow start, driftig door; is dit de volgende kandidaat voor de nummer 1? Aardig om te noemen is ook dat Kenny Loggins met This is it aan een tweede klim bezig is en van 25 naar 21 gaat in de achtste week. Zoiets kwam zo 1 of 2x per jaar wel voor.

Zes binnenkomers, waarvan op 19 de hoogste is voor The BeeGees, met het hemelse Spirits having flown. Melodie en samenzang zorgen ervoor dat ik dit wel als hun beste song uit hun hele repertoire beschouw. In schril contrast hiermee staat het hitparadesucces in NL: slechts de 35e plaats. Dit is de titeltrack van hun album dat al ruim een jaar eerder uitkwam en al twee top 40 hits had opgeleverd; dit is dus een nakomertje, waarschijnlijk op grond van het succes in Amerika, maar in NL werkte het niet meer. Maakt verder niet uit, over hitparadesucces hebben The BeeGees niet te klagen.

Op 29 de Headboys met een wat simpeler, directer vervolg op hun non-hit The shape of things to come uit 1979. Een stuk minder sterk dus, maar wel weer een tipparadesuccesje.

Op 31 vinden we Teri DeSario in duet met Casey (van the Sunshine Band). Dit was haar enige hitsucces; zelfs in Amerika wordt ze als one-hit-wonder beschouwd. Misschien wel erg zoet, zoals sommigen hebben opgemerkt, maar niet vervelend.

Op 35 gouwe ouwe Dionne Warwick. Deze pop/souldiva had al hitsucces in de jaren 60 (Anyone who had a heart), maar begon met deze single aan een tweede jeugd. Vooral in Amerika erg succesvol. Dit is een ouderwets sterke ballad.

Op 36 Maywood met hun tweede hitsucces (na You treated me wrong). Een complete breuk met de vorige single; dit is een zeer sentimentele, bijna 19e-eeuwse ballad die in niets lijkt op het beukende You treated me wrong. Met de derde single gaan ze weer een andere kant op, de feest/latinsound, waarmee ze hun grootste successen zullen boeken.

Op 37 ten slotte Spargo met het vrolijke en aanstekelijke You and me, het eerste en grootste succes uit een lange reeks. De zeer hoge stem van Lilian Day Jackson contrasteert mooi met de donkere vocalen van Ellert Driessen; de typische disco van het jaar 1980 is herkenbaar en grote plus: dit lied wordt goed opgebouwd. De volgende singles zijn vooral mindere herinterpretaties van deze Hollandse klassieker.

Hot 100 - Week of March 8th, 1980

Top 10:
#1 - #1 Queen - Crazy Little Thing Called Love
#2 - #2 Teri Desario, KC & The Sunshine Band - Yes, I'm Ready
#3 - #4 Dan Fogelberg - Longer
#4 - #5 Andy Gibb - Desire
#5 - #6 Donna Summer - On The Radio
#6 - #10 Pink Floyd - Another Brick in the Wall - part 2
#7 - #3 Captain & Tenille - Do That To Me One More Time
#8 - #9 The Spinners - Working My Way Back To You Girl
#9 - ? Rupert Holmes - Him
#10 - ? Shalamar - Second Time Around

Het zakken van Captain & Tenille zorgt voor minimale verschuivingen. Merkwaardig genoeg heeft Queen nog niks te vrezen, want Floyd komt niet bepaald binnenstormen. Twee nieuwe binnenkomers en alle twee pas besproken. Dat fenomeen zullen we wel vaker tegenkomen vanaf nu.

De onderste 10:
#100 - ? YouTube - TAVARES bad times

(afbeelding)

#99 - ? YouTube - STYX - WHY ME
#98 - ? YouTube - Dionne Warwick - Deja  Vu
#97 - ? YouTube - I Don't Need You Anymore--Jackie DeShannon & Burt Bacharach
#96 - ? Kool & The Gang - Ladies Night
#95 - ? YouTube - Prince - I Wanna Be Your lover
#94 - ? YouTube - Isaac Hayes Don't Let Go 1979
#93 - ? Rupert Holmes - Escape (The Pina Colada Song)
#92 - ? YouTube - Turley Richards - You might need somebody
#91 - ? YouTube - Survive Jimmy Buffett

De grote schoonmaak? Vaste waarden van afgelopen weken krijgen zichtbaar een rotschop waar (volgens mij) veel 'nieuwe' nummers binnen komen.

Hier kennen we Tavares alleen van een paar discohits uit medio jaren '70, maar dit is andere koek en wat mij betreft kwalitatief stukken beter. De jazzy insteek werkt wonderwel, maar volgens mij heeft het helaas weinig zoden aan de dijk gezet, ook overzees. Bad times indeed. Echt ontzettend jammer.
Cijfer: 9,5.

Styx komt ook opvallend laag binnen (of op weg naar de uitgang?). Het klinkt meer progressief dan de ook in Nederland bekende singles uit deze tijd, maar hier en daar stokt het iets op sommige momenten. Het klinkt ook wat als Foreigner, een andere soortgelijke band die iets vergelijkbaars deed toendertijd: Gaan voor een succes-formule.
Cijfer: 7.

Dionne Warwick hier met een single die ik vele malen interessanter vind klinken dan waar ze in Nederland mee kwam. Hier zit meer soul en leven in en het is een heel stuk minder melodramatisch. Goed gemaakt!

Het volgende nummer is een stuk meer depri. Jackie DeShannon komt hier met een onopvallende Burt Bacharach-nummer, het soort dat vele malen eerder en beter is gedaan, mede door bovengenoemde. Dit soort liedjes kan ik eigenlijk moeilijk hebben. Veels te melodramatisch.

Nog een wonder dat dit clipje tussen de vingers van His Royal Geilneef geglipt is. Een van de (vele) Prince-nummers dat met terugwerkende kracht een klassiekers-status heeft weten te verwerven. En terecht. Toen al voelde hij het goed aan.
Cijfer: 8,5.

Meneer Shaft komt hier met een wel erg gezichtsloos disco-nummertje waar alle soul uit gestript is. Hij lijkt hier duidelijk niet in z'n element. Merkte m'n schatje op: De mix is (inderdaad) niet goed: Z'n bas-stem klinkt te ver in de mix waardoor het lijkt dat ie wat in de ruimte aan het mompelen is.

Ik vraag me of of het origineel van You Might Need Somebody inderdaad van deze Turley Richards is. Nog nooit van de beste man gehoord, maar dit klinkt erg lekker en doet me vooral denken aan Todd Rundgren.

Tenslotte serveert Jimmy Buffett ons met een super-gelikte piano-ballad dat echt nergens memorabel wordt en nergens heengaat. De emoties klinken ook geveinsd. Dan nog dat stukje bij 2:29...
Cijfer: 3.

Week 11 van de tipparade 1980.

Alarmschijf: The Romantics - What I Like About You (original version)
Het is energiek en vrolijk, een ouderwets rock'n roll-nummer dat fris blijft klinken.

#10: The Brothers Johnson - Stomp!
Dit nummer doet het nog steeds goed op de dansvloer, inderdaad prima in elkaar gestoken met funky ritme.
Cijfer: 8

#15: Rupert Holmes - Him
Inderdaad een veilig klinkende radiohit maar smaakvol en degelijk, ik vind het net iets beter dan zijn vorige single Escape.

#22: Goombay Dance Band - Sun Of Jamaica
Dit is duidelijk jatterij van Boney M (ook al een Duits product) met slechte Engelse uitspraak. Ik begrijp niet dat zulk melig nummer een evergreen is geworden.
Cijfer: 2

#23: John De Bever - Als ik later eens trouw
Duidelijk te horen dat dit een Pierre Kartner-compositie is (die door de piratenzenders toentertijd werd omarmd). Inderdaad schattig (doet mij denken aan Heintje) maar daar is alles mee gezegd.

#24: Margriet Markerink - So Sad
Dit nummer kende ik niet meer, begrijpelijk. Het mist naast kleur vooral een aansprekende melodie en de zang boeit mij ook niet.
Cijfer: 3,5

#25: I Pledge My Love | Peaches & Herb
Slecht kan ik het niet noemen maar voor mij is het te suikerzoet vooral vanwege de arrangementen.
Cijfer: 5

26: Sue Saad & The Next - Young Girl
Een leuk ska-achtig rocknummer, lange tijd niet meer gehoord. De zang vind ik ook iets te kinderlijk waardoor het niet geheel geloofwaardig overkomt.
Cijfer: 7

#27: Ray, Goodman & Brown - Special Lady (1980)
Prima close-harmony-soul, net niet te zoet. Te vergelijken met the Platters en Manhattans.

#28: Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee
Ook voor mij de klassieker van de week, ijzersterke song en tekst waarmee hij Bruce Springsteen naar de kroon steekt.
Cijfer: 9,5

#29: Shalamar - Second Time Around
Sommige dance-nummers in die tijd vind ik nog steeds leuk, dit swingt en is funky.

#30: Mac & Katie Kissoon - We Are Family
Niets van gevonden en ken ik ook niet (en dat is geen goed teken).

Gast
geplaatst: vandaag om 16:26 uur

geplaatst: vandaag om 16:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.