Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 19 juni 2011, 11:21 uur
TOP 40 VAN ROB nr 208, 18-6-1980
dw vw aw
1 2 6 Toccata - Sky
2 1 8 Breathing - Kate Bush
3 5 3 Everybody's gotta learn sometime - The Korgis
4 3 6 Love's not for me - Graham Gouldman
5 14 2 Theme from 'New York, New York' - Frank Sinatra
6 15 3 Power - The Temptations
7 6 4 I'm alive - ELO
8 4 8 Ravel's bolero - Thijs van Leer
9 11 3 No doubt about it - Hot Chocolate
10 8 6 World at war - Dr. Pop
11 18 3 Hurt so bad - Linda Ronstadt
12 17 4 My oh my - Sad Café
13 13 5 Cara mia - Jay & the Americans
14 7 8 Seasons - Grace Slick
15 12 5 So long - Fischer Z
16 9 5 Periscope life - Kayak
17 28 2 Run like hell - Pink Floyd
18 30 2 Xanadu - Olivia Newton-John & ELO
19 10 10 Geno - Dexy's Midnight Runners
20 22 4 Nightboat to Cairo - Madness
21 -- 1 The groove - Rodney Franklin
22 24 3 It's only just begun - Solution
23 29 2 Little Jeannie - Elton John
24 23 7 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
25 19 4 It doesn't matter at all - 10CC
26 -- 1 I don't want you anymore - Tavares
27 16 7 99 - Toto
28 35 2 Hollywood seven - Alides Hidding
29 21 7 Running with the devil - Van Halen
30 20 12 Turn it on again - Genesis
31 31 4 Over you - Roxy Music
32 -- 1 The drunken sailor - Babe
33 -- 1 Play the game - Queen
34 -- 1 Relight my fire - Dan Hartman
35 -- 1 We are glass - Gary Numan
36 -- 1 Sri Lanka, my Shangri-La - Jack Jersey
37 26 9 Talk of the town - The Pretenders
38 27 9 Funky town - Lipps Inc.
39 34 5 Lost in love - Demis Roussos
40 25 7 What's another year - Johnny Logan
Na twee weken aandringen op de 2e plek pakt Sky nu toch de nummer 1, ten koste van Kate Bush. Hoe lang Sky hiervan kan genieten, valt nog te bezien, want The Korgis stomen op naar 3, en Frank Sinatra en The Temptations maken ook grote vorderingen.
Het is overigens de laatste top 40 in mijn dertiende levensjaar, volgende week ben ik al veertien!
Een groot aantal binnenkomers, van zeer wisselende kwaliteit, moet ik achteraf zeggen.
Op 21 het jazzy pianodeuntje van Rodney Franklin, altijd prettig op de achtergrond, maar meer toch niet.
Op 26 Tavares, dat nog steeds hoopt te scoren, maar ondanks niet slecht, zal het geen hit worden.
Op 32 Babe, het imitatie-Luv', dat 14 (!) keer in de Nederlandse top 40 gestaan heeft, maar nooit een top 10 hit gescoord heeft... Deze cover van het overbekende zeemansliedje vond ik toen wel aardig.
Op 33 Play the game van Queen, dat totaal doordrenkt is van het typische Queen-geluid en waaraan af te horen valt dat ze beseffen dat het zo niet langer meer kan maar eigenlijk niet weten hoe het verder moet.
Op 34 Dan Hartman met zijn grote disco-anthem Relight my fire. Nadien heb ik hier nog vaak op gedanst, maar op dit moment was het alleen maar een aardige radiohit, en scoort het niet erg hoog bij mij (onterecht dus).
Op 35 Gary Numan met We are glass. Are 'friends' electric? was natuurlijk een vette nummer 1 hit bij mij, een jaartje eerder, maar deze heb ik toen te weinig gehoord om echt groot te worden. Het is de beste van de zeven binnenkomers, maar dat wordt hij niet.
En op 36 ook nog Jack Jersey, die zijn oubollige Elvis Presley-imago van zich afschudt en meegaat in de vaart der volkeren met deze disco-synthesizerhit. Deze kwam tot 4 in de NL top 40 en is zo beschouwd zelfs zijn grootste hit geworden. En bij herbeluistering heeft hij toch ook wel wat...
dw vw aw
1 2 6 Toccata - Sky
2 1 8 Breathing - Kate Bush
3 5 3 Everybody's gotta learn sometime - The Korgis
4 3 6 Love's not for me - Graham Gouldman
5 14 2 Theme from 'New York, New York' - Frank Sinatra
6 15 3 Power - The Temptations
7 6 4 I'm alive - ELO
8 4 8 Ravel's bolero - Thijs van Leer
9 11 3 No doubt about it - Hot Chocolate
10 8 6 World at war - Dr. Pop
11 18 3 Hurt so bad - Linda Ronstadt
12 17 4 My oh my - Sad Café
13 13 5 Cara mia - Jay & the Americans
14 7 8 Seasons - Grace Slick
15 12 5 So long - Fischer Z
16 9 5 Periscope life - Kayak
17 28 2 Run like hell - Pink Floyd
18 30 2 Xanadu - Olivia Newton-John & ELO
19 10 10 Geno - Dexy's Midnight Runners
20 22 4 Nightboat to Cairo - Madness
21 -- 1 The groove - Rodney Franklin
22 24 3 It's only just begun - Solution
23 29 2 Little Jeannie - Elton John
24 23 7 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
25 19 4 It doesn't matter at all - 10CC
26 -- 1 I don't want you anymore - Tavares
27 16 7 99 - Toto
28 35 2 Hollywood seven - Alides Hidding
29 21 7 Running with the devil - Van Halen
30 20 12 Turn it on again - Genesis
31 31 4 Over you - Roxy Music
32 -- 1 The drunken sailor - Babe
33 -- 1 Play the game - Queen
34 -- 1 Relight my fire - Dan Hartman
35 -- 1 We are glass - Gary Numan
36 -- 1 Sri Lanka, my Shangri-La - Jack Jersey
37 26 9 Talk of the town - The Pretenders
38 27 9 Funky town - Lipps Inc.
39 34 5 Lost in love - Demis Roussos
40 25 7 What's another year - Johnny Logan
Na twee weken aandringen op de 2e plek pakt Sky nu toch de nummer 1, ten koste van Kate Bush. Hoe lang Sky hiervan kan genieten, valt nog te bezien, want The Korgis stomen op naar 3, en Frank Sinatra en The Temptations maken ook grote vorderingen.
Het is overigens de laatste top 40 in mijn dertiende levensjaar, volgende week ben ik al veertien!
Een groot aantal binnenkomers, van zeer wisselende kwaliteit, moet ik achteraf zeggen.
Op 21 het jazzy pianodeuntje van Rodney Franklin, altijd prettig op de achtergrond, maar meer toch niet.
Op 26 Tavares, dat nog steeds hoopt te scoren, maar ondanks niet slecht, zal het geen hit worden.
Op 32 Babe, het imitatie-Luv', dat 14 (!) keer in de Nederlandse top 40 gestaan heeft, maar nooit een top 10 hit gescoord heeft... Deze cover van het overbekende zeemansliedje vond ik toen wel aardig.
Op 33 Play the game van Queen, dat totaal doordrenkt is van het typische Queen-geluid en waaraan af te horen valt dat ze beseffen dat het zo niet langer meer kan maar eigenlijk niet weten hoe het verder moet.
Op 34 Dan Hartman met zijn grote disco-anthem Relight my fire. Nadien heb ik hier nog vaak op gedanst, maar op dit moment was het alleen maar een aardige radiohit, en scoort het niet erg hoog bij mij (onterecht dus).
Op 35 Gary Numan met We are glass. Are 'friends' electric? was natuurlijk een vette nummer 1 hit bij mij, een jaartje eerder, maar deze heb ik toen te weinig gehoord om echt groot te worden. Het is de beste van de zeven binnenkomers, maar dat wordt hij niet.
En op 36 ook nog Jack Jersey, die zijn oubollige Elvis Presley-imago van zich afschudt en meegaat in de vaart der volkeren met deze disco-synthesizerhit. Deze kwam tot 4 in de NL top 40 en is zo beschouwd zelfs zijn grootste hit geworden. En bij herbeluistering heeft hij toch ook wel wat...
0
geplaatst: 19 juni 2011, 11:36 uur
Die goede oude Frank Sinatra.... 
Ik moet toegeven, terugluisterend, dat het een ijzersterke comeback is, geheel, maar dan ook geheel zonder enige invloed van buitenaf.
Dit was zijn genre, dit kon hij, en wie er verder ook nog van invloed zou kunnen zijn, Sinatra deed zijn eigen ding. Het staat ook gewoon geheel los van alle hits en genres die er in de hitlijsten in 1980 ronddartelden: Frank Sinatra was zijn eigen rots in de branding.
In die zin vind ik het wel goed dat je het oppikte, net overigens als toch behoorlijk wat meer mensen in die tijd (komt het nummer zelfs niet in de Top 10?). Het gaat er niet om wát er aan muziek wordt aangeleverd, welk genre. Het gaat wel om kwaliteit. En met Sinatra kwam voor even de kwaliteit van de singles uit de jaren '50 en '60 weer terug...

Ik moet toegeven, terugluisterend, dat het een ijzersterke comeback is, geheel, maar dan ook geheel zonder enige invloed van buitenaf.
Dit was zijn genre, dit kon hij, en wie er verder ook nog van invloed zou kunnen zijn, Sinatra deed zijn eigen ding. Het staat ook gewoon geheel los van alle hits en genres die er in de hitlijsten in 1980 ronddartelden: Frank Sinatra was zijn eigen rots in de branding.
In die zin vind ik het wel goed dat je het oppikte, net overigens als toch behoorlijk wat meer mensen in die tijd (komt het nummer zelfs niet in de Top 10?). Het gaat er niet om wát er aan muziek wordt aangeleverd, welk genre. Het gaat wel om kwaliteit. En met Sinatra kwam voor even de kwaliteit van de singles uit de jaren '50 en '60 weer terug...
0
geplaatst: 19 juni 2011, 15:05 uur
Tipparade: Week 25 van 1980
Alarmschijf: Matchbox - Midnite Dynamos
Ouderwetse rock-a-billy maar fris, gezellig en onweerstaanbaar. De intro is ook origineel. Iets leuker dan hun vorige single.
Cijfer: 8
#14: Ian Hunter - We Gotta Get Out Of Here
Deze zanger ken ik vooral vanwege Mott the Hoople (legendarische hit : All the Young Dudes). De punk & new wave lijkt zijn sporen op hem te zijn nagelaten gezien het gitaargeluid en synthesizer en de nonchalance waarmee het gebracht wordt. Ellen Foley past hier inderdaad niet goed bij maar voor de rest is dit een degelijk rocknummer.
Cijfer: 7
#17: Linda Ronstadt - Hurt So Bad
Haar repertoire bestaat vooral uit covers maar door haar prima zang weet ze die reputatie te overstijgen. Ook dit brengt ze met overtuiging al moet het toch afleggen tegen haar vroegere werk.
Cijfer: 7,5
#22: The (Detroit) Spinners - Cupid-I've Loved You For A Long Time
Vind ik een prima cover met respect voor het origineel, al is de versie van Sam Cooke natuurlijk niet te overtreffen. Prima vocalen en productie.
Cijfer: 8,5
#24: Renée - Jimmy
Haar ken ik van de prima single High Time He Went maar dit vind ik heel wat minder. Het blijft niet genoeg hangen wegens gebrek aan een pakkend refrein al is de productie wel sfeervol.
Cijfer: 5,5
#25: Peter Marsh & Vangelis - Don't Be Foolish
Dit kende ik niet meer maar het is wel vrij apart, een combinatie van synths met jazz. Een nummer dat je hoe langer hoe meer waardeert.
#26: Janis Ian - The Other Side Of The Sun
Dit kan ik ook waarderen, easy listening dat je nu nog regelmatig op de radio hoort maar van het goede soort. Warm en smaakvol, niet te zoet of te slijmerig en die sax in het midden voegt meerwaarde aan het nummer.
#27: Bob Marley & The Wailers - Could You Be Loved
In tegenstelling tot kaztor ben ik wel een liefhebber van reggae en Bob Marley in het bijzonder. Swingend en tegelijk relaxt met een prima tekst.
#28: Sandy - Do Re Mi
Geen clip gevonden, het is wellicht een 'bewerking' van de filmthema uit the Sound of Music.
#30: The Brothers Johnson - Light Up The Night
Duidelijk een mindere doorslag van Stomp, ze hadden het bij die ene hit moeten houden al is het zeker niet slecht gebracht.
Alarmschijf: Matchbox - Midnite Dynamos
Ouderwetse rock-a-billy maar fris, gezellig en onweerstaanbaar. De intro is ook origineel. Iets leuker dan hun vorige single.
#14: Ian Hunter - We Gotta Get Out Of Here
Deze zanger ken ik vooral vanwege Mott the Hoople (legendarische hit : All the Young Dudes). De punk & new wave lijkt zijn sporen op hem te zijn nagelaten gezien het gitaargeluid en synthesizer en de nonchalance waarmee het gebracht wordt. Ellen Foley past hier inderdaad niet goed bij maar voor de rest is dit een degelijk rocknummer.
Cijfer: 7
#17: Linda Ronstadt - Hurt So Bad
Haar repertoire bestaat vooral uit covers maar door haar prima zang weet ze die reputatie te overstijgen. Ook dit brengt ze met overtuiging al moet het toch afleggen tegen haar vroegere werk.
#22: The (Detroit) Spinners - Cupid-I've Loved You For A Long Time
Vind ik een prima cover met respect voor het origineel, al is de versie van Sam Cooke natuurlijk niet te overtreffen. Prima vocalen en productie.
#24: Renée - Jimmy
Haar ken ik van de prima single High Time He Went maar dit vind ik heel wat minder. Het blijft niet genoeg hangen wegens gebrek aan een pakkend refrein al is de productie wel sfeervol.
#25: Peter Marsh & Vangelis - Don't Be Foolish
Dit kende ik niet meer maar het is wel vrij apart, een combinatie van synths met jazz. Een nummer dat je hoe langer hoe meer waardeert.
#26: Janis Ian - The Other Side Of The Sun
Dit kan ik ook waarderen, easy listening dat je nu nog regelmatig op de radio hoort maar van het goede soort. Warm en smaakvol, niet te zoet of te slijmerig en die sax in het midden voegt meerwaarde aan het nummer.
#27: Bob Marley & The Wailers - Could You Be Loved
In tegenstelling tot kaztor ben ik wel een liefhebber van reggae en Bob Marley in het bijzonder. Swingend en tegelijk relaxt met een prima tekst.
#28: Sandy - Do Re Mi
Geen clip gevonden, het is wellicht een 'bewerking' van de filmthema uit the Sound of Music.
#30: The Brothers Johnson - Light Up The Night
Duidelijk een mindere doorslag van Stomp, ze hadden het bij die ene hit moeten houden al is het zeker niet slecht gebracht.
0
geplaatst: 19 juni 2011, 16:33 uur
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een Spinners-compilatie. Ze hebben toch wel een aantal hoogstaande hits op hun naam als ik zo Gaucho's woorden lees.
0
geplaatst: 19 juni 2011, 17:07 uur
Mijn top-10 tot nu toe (heel wat geweldige songs vallen uit de boot):
1. Garland Jeffreys - Matador
2. Godley & Creme - An Englishman In New York
3. Madness - Night Boat To Cairo
4. Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee
5. UB40 - Food For Thought
6. Jon and Vangelis - I Hear You Now
7. The Nits - Tutti Ragazzi
8. Fischer Z - So Long
9. The Pretenders - Brass in Pocket
10. Martha & the Muffins - Echo Beach
Flop-5 (van heel wat ergs heb ik de clip niet gevonden):
1. Het Borker Trio - Mien va en mie moe en ons Zwientje
2. Willy Alberti - Juliana Bedankt
3. Goombay Dance Band - Aloha Oe
4. Dingetje - Dit is de Zender van Illegale Joop
5. Barry & Eileen - Ibiza
1. Garland Jeffreys - Matador
2. Godley & Creme - An Englishman In New York
3. Madness - Night Boat To Cairo
4. Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee
5. UB40 - Food For Thought
6. Jon and Vangelis - I Hear You Now
7. The Nits - Tutti Ragazzi
8. Fischer Z - So Long
9. The Pretenders - Brass in Pocket
10. Martha & the Muffins - Echo Beach
Flop-5 (van heel wat ergs heb ik de clip niet gevonden):
1. Het Borker Trio - Mien va en mie moe en ons Zwientje
2. Willy Alberti - Juliana Bedankt
3. Goombay Dance Band - Aloha Oe
4. Dingetje - Dit is de Zender van Illegale Joop
5. Barry & Eileen - Ibiza
0
geplaatst: 19 juni 2011, 19:10 uur
Absoluut bedankt voor de goede tip
, maar we hebben onze ogen laten vallen op deze compactere variant.Goed idee van die lijsten trouwens. Ik ga het volgende week doen na week 26, dan zitten we op de helft en wordt het na december interessant betreft hoe de zaken er nog bij staan.
0
geplaatst: 19 juni 2011, 21:41 uur
Mooie cijfers van Luc maar gemiddeld ook een hele mooie tiplijst deze week. Ik kan mij wel zo'n beetje vinden in zijn cijfers.
Ik ben inderdaad benieuwd naar jullie stand van zaken.
Ik moet eigenlijk de lijsten van de Engelse Top 40 nog even bij elkaar gaan optellen, om de Engelse tussenstand te krijgen....
Maar als jullie het niet erg vinden...
Ik ben inderdaad benieuwd naar jullie stand van zaken.
Ik moet eigenlijk de lijsten van de Engelse Top 40 nog even bij elkaar gaan optellen, om de Engelse tussenstand te krijgen....

Maar als jullie het niet erg vinden...
0
geplaatst: 21 juni 2011, 21:20 uur
Musician’s Top 30, 21 juni 1980
01 (01) Nightboat to Cairo * Madness
02 (02) Food for thought * UB40
03 (09) Everybody’s got to learn sometime * The Korgis
04 (03) So long * Fischer Z
05 (13) Run like hell * Pink floyd
06 (04) Breathing * Kate Bush
07 (07) Periscope life * Kayak
08 (06) ’99 * Toto
09 (08) Over you * Roxy Music
10 (05) You’ll always find me in the kitchen at parties * Jona Lewie
11 (14) No doubt about it * Hot chocolate
12 (12) I’m alive * E.L.O.
13 (11) Wait for me * Daryl Hall & John Oates
14 (16) Little Jeannie * Elton John
15 (---) We are glass * Gary Numan
16 (10) Runnin’ with the devil * Van Halen
17 (---) Play the game * Queen
18 (19) It’s only just begun * Solution
19 (---) Xanadu * O.N. John & E.L.O.
20 (15) Come back * The J. Geils band
21 (23) Gimme love gimme pain * Sue Saad & The Next
22 (---) Shandi * Kiss
23 (17) Toccata * Sky
24 (21) Love’s not for me * Graham Gouldman
25 (26) Keepin’ the summer alive * Beach boys
26 (29) Hollywood seven * Alides Hidding
27 (25) Let’s get serious * Jermaine Jackson
28 (---) Theme from New York New York * Frank Sinatra
29 (21) No one driving * John Foxx
30 (---) I don’t want you anymore * Tavares
Zal Madness volgende week de top van de hitlijst nog weten vast te houden, voor The Korgis? Of slaat toch Pink floyd weer toe?
De laatste is absoluut geen singles-band. De liefhebbers van 7" vinyl hebben in de jaren '70 lang moeten wachten. Van Animals heb ik nooit een single gezien. Van Wish you were here heb ik pas in de jaren '80 voor veel geld Have a cigar aangeschaft. En Money van The Dark Side of the moon heb ik pas in '82 o.i.d. gekocht, opnieuw geremixt uitgegeven naar aanleiding van het verschijnen van A collection of Great dance songs.
Ik zie dat ik toch gevallen ben voor Tavares met I don't want to wait anymore (6) en Kiss met Shandi (6).
Ik heb nog even na zitten denken over de invloed van Frits Spits en de pogingen die hij als DJ tussen 18.00 en 19.00 wel eens ondernam om onbekende nummers te promoten, zoals Tavares. Het is hem bij mij in die zin gelukt dat ik het nummer in ieder geval een stuk vaker heb gehoord dan alleen bij de Tipparade en het opnieuw afluisteren daarvan.
Maar in het gehele oeuvre van Tavares is het geen slechte keuze.
Toch weer een volgend succes voor Gary Numan en We are glass (9). Hij had toch wel goud in zijn handen, het componeren van mooie smaakvolle hits ging hem heel goed af. Althans, vooral in het Verenigd Koninkrijk.
De Engelse hitlijsten wist hij tot diep in de jaren '90 nog goed te bereiken. In Nederland komt hij solo niet veel verder dan 2 tips, Cars en deze, We are glass. En één hit dan als Tubeway army. Een schrale oogst. Ik denk dat hij net als collega en genregenoot John Foxx voor ons net een beetje té was.
Dan komen onvermijdelijk Queen (Play the Game), ELO/ON John (Xanadu) deze week binnen. Hier lijkt mij het meeste over gezegd. Ook over Frank Sinatra's return is voldoende opgemerkt.
Maakt het een rustig weekje.......
01 (01) Nightboat to Cairo * Madness
02 (02) Food for thought * UB40
03 (09) Everybody’s got to learn sometime * The Korgis
04 (03) So long * Fischer Z
05 (13) Run like hell * Pink floyd
06 (04) Breathing * Kate Bush
07 (07) Periscope life * Kayak
08 (06) ’99 * Toto
09 (08) Over you * Roxy Music
10 (05) You’ll always find me in the kitchen at parties * Jona Lewie
11 (14) No doubt about it * Hot chocolate
12 (12) I’m alive * E.L.O.
13 (11) Wait for me * Daryl Hall & John Oates
14 (16) Little Jeannie * Elton John
15 (---) We are glass * Gary Numan
16 (10) Runnin’ with the devil * Van Halen
17 (---) Play the game * Queen
18 (19) It’s only just begun * Solution
19 (---) Xanadu * O.N. John & E.L.O.
20 (15) Come back * The J. Geils band
21 (23) Gimme love gimme pain * Sue Saad & The Next
22 (---) Shandi * Kiss
23 (17) Toccata * Sky
24 (21) Love’s not for me * Graham Gouldman
25 (26) Keepin’ the summer alive * Beach boys
26 (29) Hollywood seven * Alides Hidding
27 (25) Let’s get serious * Jermaine Jackson
28 (---) Theme from New York New York * Frank Sinatra
29 (21) No one driving * John Foxx
30 (---) I don’t want you anymore * Tavares
Zal Madness volgende week de top van de hitlijst nog weten vast te houden, voor The Korgis? Of slaat toch Pink floyd weer toe?
De laatste is absoluut geen singles-band. De liefhebbers van 7" vinyl hebben in de jaren '70 lang moeten wachten. Van Animals heb ik nooit een single gezien. Van Wish you were here heb ik pas in de jaren '80 voor veel geld Have a cigar aangeschaft. En Money van The Dark Side of the moon heb ik pas in '82 o.i.d. gekocht, opnieuw geremixt uitgegeven naar aanleiding van het verschijnen van A collection of Great dance songs.
Ik zie dat ik toch gevallen ben voor Tavares met I don't want to wait anymore (6) en Kiss met Shandi (6).
Ik heb nog even na zitten denken over de invloed van Frits Spits en de pogingen die hij als DJ tussen 18.00 en 19.00 wel eens ondernam om onbekende nummers te promoten, zoals Tavares. Het is hem bij mij in die zin gelukt dat ik het nummer in ieder geval een stuk vaker heb gehoord dan alleen bij de Tipparade en het opnieuw afluisteren daarvan.
Maar in het gehele oeuvre van Tavares is het geen slechte keuze.
Toch weer een volgend succes voor Gary Numan en We are glass (9). Hij had toch wel goud in zijn handen, het componeren van mooie smaakvolle hits ging hem heel goed af. Althans, vooral in het Verenigd Koninkrijk.
De Engelse hitlijsten wist hij tot diep in de jaren '90 nog goed te bereiken. In Nederland komt hij solo niet veel verder dan 2 tips, Cars en deze, We are glass. En één hit dan als Tubeway army. Een schrale oogst. Ik denk dat hij net als collega en genregenoot John Foxx voor ons net een beetje té was.
Dan komen onvermijdelijk Queen (Play the Game), ELO/ON John (Xanadu) deze week binnen. Hier lijkt mij het meeste over gezegd. Ook over Frank Sinatra's return is voldoende opgemerkt.
Maakt het een rustig weekje.......
0
geplaatst: 23 juni 2011, 20:48 uur
Van 21 juni 1980:
01 02 Crying - Don McLean
02 01 Theme from M*A*S*H - The Mash
03 03 Funkytown - Lipps inc.
04 06 Back together again - Flack/Hathaway
05 04 No doubt about it - Hot chocolate
06 19 Everybody's got to learn sometime - The Korgis
07 17 Behind the groove - Teena Marie
08 08 Let's get serious - Jermaine Jackson
09 05 Over you - Roxy music
10 10 You gave me love - Crown heights affair
11 07 Rat race - Specials
12 18 Breaking the law - Judas Priest
13 14 Messages - O.M.D.
14 15 Midnite dynamos - Matchbox
15 12 D-A-A-aance - The Lambretta's
16 21 Substitute - Liquid gold
17 31 Six pack - The Police
18 34 Play the game - Queen
19 09 We are glass - Gary Numan
20 20 I'm alive - E.L.O.
21 16 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
22 --- Simon Templar - Splodgenessabounds
23 30 China town - Thin Lizzy
24 27 If loving you is wrong - Rod Stewart
25 25 Twilight zone ... Twilight tone - Manhattan transfer
26 28 The scratch - Surfage noise
27 22 Christine - Siouxie and the banshees
28 40 To be or not to be - B.A. Robertson
29 --- My way of thinking - UB 40

30 23 Police and thieves - Junior Murvin
31 --- Jump to the beat - Stacey Lattislaw
32 11 She's out of my life - Michael Jackson
33 24 Just can't give you up - Mystic Merlin
34 13 Let's go round again - Average White band
35 --- Stepping stone - Sex pistols
36 29 Sanctuary - Iron maiden
37 --- Let's hang on - Darts
38 37 Little Jeannie - Elton John
39 --- Xanadu - E.L.O & O.N. John
40 --- 747 - Saxon
Een typisch Engels weekje, met typisch Engelse binnenkomers. Met uitzondering van Xanadu heeft niets de Nederlandse hitlijsten bereikt.
Dat wil zeggen, ik ben zelf toch in het bezit van de hoogste binnenkomer, het singletje Simon Templar van de Splodgenessabounds (7,5). Een van de meest merkwaardige namen uit de geschiedenis van de muziek, het betreft hier overigens punkrock. Een supersnelle single, dat helaas wat werd overschaduwd door het b-kantje (één van de twee) Two pints of lager and a bag of crisps please.
Dat vond iedereen zo leuk, dat dat vervolgens het nummer werd dat op de radio werd gedraaid. Overigens, de staking van de BBC in die tijd is al eerder genoemd, maar de Splodgenessabounds schijnen ook slachtoffer te zijn geworden van het niet kunnen uitzenden van de beelden van de band.
Het was trouwens weliswaar een redelijk opvallende verschijning, maar het leidde niet tot een langdurig verblijf in het rockcircuit. Een handvol albums, waarbij twee comeback albums van het begin van deze eeuw.
Deze week ook de officiële opvolger van Food for thought van UB40, het nummer My way of thinking (7,5), ook van het album Signing off. Minder verrassend dan z'n voorganger, minder spectaculair de muziek ook. Toch nog steeds een prima nummer van het debuut van UB40.
Goedkope disco van Stacy Lattisaw met Jump to the beat (4) is niet mijn pakkie aan.
En sommige dingen blijken vooral heel snel in tijd te kunnen gaan. Wat te denken van de "rise and fall" van de Sex Pistols. Deze week de laatste keer een "nieuw" nummer van de band, Stepping stone (5,5). Daarna zouden jaren later nog wel reïssues volgen, geen nieuw werk.
Het geldt eigenlijk ook voor The Darts met Let's hang on (5). Nog geen twee jaar eerder een grote band in opkomst met o.a. Come back my love. Toen was de retro van de Darts helemaal ïn" en paste het ook mooi in de tijd. Maar ook maar voor even. 4, 5 hits. In het Moederland probeerde de band het nog wel, maar verder dan 1980 zal het ook niet komen: de rage was al weer voorbij en niemand was meer geïnteresseerd in Darts. Ze hadden hun zelfverzekerde glans ook wel verloren, inmiddels.
747 van Saxon (8) is sterke hardrock, ik heb op You tube de live versie gehoord. Blijft een prima instrumentale band met goede nummers, ook hier.
0
geplaatst: 23 juni 2011, 23:05 uur
musician schreef:
Dat wil zeggen, ik ben zelf toch in het bezit van de hoogste binnenkomer, het singletje Simon Templar van de Splodgenessabounds (7,5). Een van de meest merkwaardige namen uit de geschiedenis van de muziek, het betreft hier overigens punkrock. Een supersnelle single, dat helaas wat werd overschaduwd door het b-kantje (één van de twee) Two pints of lager and a bag of crisps please.
Simon Templar zou bij mijn weten de Tipparade nog halen. Van het b-kantje, dat ik op een new wave-verzamelaar heb staan, ben ook ik heel wat minder gecharmeerd. Flauwe pub-humor vooral [3]. Over Simon Templar binnenkort dus meer.
Die Sex Pistols-single, is dat niet een van die nummers die ex-bandleden met die treinrover hebben opgenomen?
0
geplaatst: 24 juni 2011, 09:09 uur
kaztor schreef:
Die Sex Pistols-single, is dat niet een van die nummers die ex-bandleden met die treinrover hebben opgenomen?
Nee, dat waren twee andere singles volgens Wiki. Het is wel opmerkelijk dat de Pistols in 1980 nog de hitparade haalden, als je bedenkt dat ze eind '77 al uit elkaar waren gevallen. Ik kan over die single nauwelijks wat vinden op internet, hoewel het wemelt van de Sex Pistols-sites. Ik kwam op de officiële site alleen deze vermelding tegen:
6th and final single released in promotion of 'The Great Rock n Roll Swindle' movie. The Paul Revere / Monkees cover on the A-side is an overdubbed 1976 rehearsal take featuring John Rotten on lead vocals. B-side is the theatrical trailer for the 'Swindle' movie.
Elders zie ik nog dat de LP The great rock 'n' roll swindle (waar het nummer op staat) in februari '79 was uitgegeven, ruim een jaar voordat de gelijknamige film werd uitgebracht. Het is dus waarschijnlijk dat de single in Engeland een hit werd in het voetspoor van de film die toen in de bioscopen te zien was.
Het is dus een cover van een nummer van The Monkees (!). En daarmee is de cirkel wel mooi rond, vind ik. Het waren uiteindelijk allebei marionettenbands. Ik ben de eerste om toe te geven dat ze wat in beweging hebben gezet in '76/'77, maar verder vind ik de Sex Pistols de meest overschatte band aller tijden. Al vraag ik me wel af hoe punk eruit gezien zou hebben als zij er niet waren geweest. Vermoedelijk toch anders, denk ik.
0
geplaatst: 24 juni 2011, 16:21 uur
Beter: Hoe zouden de Sex Pistols hebben geklonken als The Stooges er niet waren geweest? 

0
geplaatst: 25 juni 2011, 13:25 uur
Week 26 - 1980
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: The Rolling Stones - Emotional Rescue
#9: Benny Neyman - Ik Weet Niet Hoe
#14: Anita Meijer - Rock Me Up A Mountain
#22: Paul McCartney - Waterfalls

#24: Donna Summer - Sunset People
#25: Change - A Lover's Holiday
#26: Johnny Logan - In London
#27: New Adventures - Backdoor Lovers
#28: Liquid Gold - Substitute
#29: The Veterans - There Ain't No Age For Rock 'N' Roll
#30: Arie Ribbens - Brabantse Nachten Zijn Lang
En hier dus De Onvermijdelijke Opvolger Van... van de Stones. De band zat hier in een impasse die alleen verklaard kan worden door de 'terugkeer' van Keith en de daarmee gepaard gaande aanvang van het kemphanengevecht tussen hem en Mick dat nog een aantal jaartjes zou gaan duren. Het gelijknamige album valt daardoor wat tussen wal en schip: Een trendy nummertje hier (Mick), een rockertje daar (Keith), maar nergens een duidelijke richting. Dit nummer belichaamt die situatie een beetje. Beetje disco, beetje rock en daarbij Mick's falsetto om de link naar Miss You compleet te maken. Geen slechte song, maar She's So Cold had de lead-single moeten zijn [7,5].
Dan twee Nederlandse artiesten die zo'n beetje met hun carrières samenvallen: Benny Neyman en Anita Meijer. De eerste zat hier nog in de kast en debuteert hier met z'n eerste hit en z'n eerste(?) bewerking van een Grieks nummer. Ik vind dit wel wat leuker klinken dan die begrafenisnummers waarmee hij zo'n 4, 5 jaar later mee zou komen. Een speels arrangement en degelijke zang. Die twee schijnt men maar niet te kunnen combineren vandaag de dag in Nederland [6,5]. Anita Meijer staat me altijd wat tegen. Die harde intonatie van haar vind ik niet mooi klinken en vooral bij dit nummer steekt het erg. Erg emotieloos vooral, alsof ze een boodschappenlijst opdreunt. Het wil een lief, zacht liedje zijn, maar het klinkt erg anoniem en lijdt onder eerdergenoemde [3].
Vervolgens krijgen we de fenomenale opvolger van McCartney's Coming Up. De man is in staat een wondere wereld te scheppen om in verdwaald te raken met alleen z'n stem, een keyboard en een effectje hier en daar. Dit soort liedjes geven het begrip 'ballad' een positieve meerwaarde. Muzikaal gezien echt een kerstliedje, tekstueel dan weer erg zomers, de man weet het uitstekend te combineren. De timing in het liedje, de melodie en de emotie in z'n voordracht; het is allemaal in de roos!
Ongelofelijk dat dit geen hit werd en de All The Best-compilatie niet gehaald heeft... [10]
Het Donna Summer-liedje vind ik eigenlijk heel saai. Je verwacht dat het nog ergens heengaat, maar er gebeurt niets opzienbarends [4,5]. Speciaal voor sq (waar ben je?) het volgende nummer van Change: A Lover's Holiday
. Leuke avatar en heerlijk disco-liedje. Die wat harde vocalen passen perfect bij de piano-accoorden. Lekker ruimtelijke sound ook. Niks mis mee [9].
'Go to London and shut the hell up!' geeft m'n lieve schat al aan
. Ja, met zulke hoge uithalen voel ik het ook door m'n broek gieren. Ik wordt hier heel flauw van. Geen festival-winnaar en beslist geen Waterfalls, deze Johnny Logan-ballad
[1,5].
Van The New Adventures kunnen we deze keer ook niet echt wonderen verwachten en dat was met Late, Late Show toch wel anders. Backdoor Lover lijdt onder een gebrek aan energie en lijkt wat snel in elkaar geflanst te zijn [5,5]
Van Liquid Gold meer 'liquid gold'. Ik kan werkelijk niets positiefs melden over dit soort nep-disco. Het kwaliteitsverschil tussen een Change of Chic en zoiets is navenant. 'A bad substitute' zegt m'n lieve vrouw gevat
[2].
Er zijn van die zeldzame momenten in je leven waarin er iets gebeurt dat je eventjes compleet ontregelt, dat je eventjes met een hoofd vol vraagtekens achterlaat. Zo'n 5 minuten geleden hadden wij hier even zo'n moment. Uniek is het Veterans-nummer zeker en het melodietje in het nummer is onweerstaanbaar. Terwijl ik even een afspraakje met een psychiater regel geef ik dit gezelschap het voordeel van de twijfel: [8].
Na zoiets bizars valt Arie Ribbens eigenlijk totaal niet meer op. Typische carnavalsmuziek terwijl het geen carnavalshit is. Niet goed, maar niet barslecht, en met genoeg achter de kiezen sluit je vanzelf wel aan bij die polonaise, lalalala...
[5].
Top 40
Tipparade

En hier dus De Onvermijdelijke Opvolger Van... van de Stones. De band zat hier in een impasse die alleen verklaard kan worden door de 'terugkeer' van Keith en de daarmee gepaard gaande aanvang van het kemphanengevecht tussen hem en Mick dat nog een aantal jaartjes zou gaan duren. Het gelijknamige album valt daardoor wat tussen wal en schip: Een trendy nummertje hier (Mick), een rockertje daar (Keith), maar nergens een duidelijke richting. Dit nummer belichaamt die situatie een beetje. Beetje disco, beetje rock en daarbij Mick's falsetto om de link naar Miss You compleet te maken. Geen slechte song, maar She's So Cold had de lead-single moeten zijn [7,5].
Dan twee Nederlandse artiesten die zo'n beetje met hun carrières samenvallen: Benny Neyman en Anita Meijer. De eerste zat hier nog in de kast en debuteert hier met z'n eerste hit en z'n eerste(?) bewerking van een Grieks nummer. Ik vind dit wel wat leuker klinken dan die begrafenisnummers waarmee hij zo'n 4, 5 jaar later mee zou komen. Een speels arrangement en degelijke zang. Die twee schijnt men maar niet te kunnen combineren vandaag de dag in Nederland [6,5]. Anita Meijer staat me altijd wat tegen. Die harde intonatie van haar vind ik niet mooi klinken en vooral bij dit nummer steekt het erg. Erg emotieloos vooral, alsof ze een boodschappenlijst opdreunt. Het wil een lief, zacht liedje zijn, maar het klinkt erg anoniem en lijdt onder eerdergenoemde [3].
Vervolgens krijgen we de fenomenale opvolger van McCartney's Coming Up. De man is in staat een wondere wereld te scheppen om in verdwaald te raken met alleen z'n stem, een keyboard en een effectje hier en daar. Dit soort liedjes geven het begrip 'ballad' een positieve meerwaarde. Muzikaal gezien echt een kerstliedje, tekstueel dan weer erg zomers, de man weet het uitstekend te combineren. De timing in het liedje, de melodie en de emotie in z'n voordracht; het is allemaal in de roos!
Ongelofelijk dat dit geen hit werd en de All The Best-compilatie niet gehaald heeft... [10]Het Donna Summer-liedje vind ik eigenlijk heel saai. Je verwacht dat het nog ergens heengaat, maar er gebeurt niets opzienbarends [4,5]. Speciaal voor sq (waar ben je?) het volgende nummer van Change: A Lover's Holiday
. Leuke avatar en heerlijk disco-liedje. Die wat harde vocalen passen perfect bij de piano-accoorden. Lekker ruimtelijke sound ook. Niks mis mee [9].'Go to London and shut the hell up!' geeft m'n lieve schat al aan
. Ja, met zulke hoge uithalen voel ik het ook door m'n broek gieren. Ik wordt hier heel flauw van. Geen festival-winnaar en beslist geen Waterfalls, deze Johnny Logan-ballad
[1,5].Van The New Adventures kunnen we deze keer ook niet echt wonderen verwachten en dat was met Late, Late Show toch wel anders. Backdoor Lover lijdt onder een gebrek aan energie en lijkt wat snel in elkaar geflanst te zijn [5,5]
Van Liquid Gold meer 'liquid gold'. Ik kan werkelijk niets positiefs melden over dit soort nep-disco. Het kwaliteitsverschil tussen een Change of Chic en zoiets is navenant. 'A bad substitute' zegt m'n lieve vrouw gevat
[2].Er zijn van die zeldzame momenten in je leven waarin er iets gebeurt dat je eventjes compleet ontregelt, dat je eventjes met een hoofd vol vraagtekens achterlaat. Zo'n 5 minuten geleden hadden wij hier even zo'n moment. Uniek is het Veterans-nummer zeker en het melodietje in het nummer is onweerstaanbaar. Terwijl ik even een afspraakje met een psychiater regel geef ik dit gezelschap het voordeel van de twijfel: [8].
Na zoiets bizars valt Arie Ribbens eigenlijk totaal niet meer op. Typische carnavalsmuziek terwijl het geen carnavalshit is. Niet goed, maar niet barslecht, en met genoeg achter de kiezen sluit je vanzelf wel aan bij die polonaise, lalalala...
[5].
0
geplaatst: 25 juni 2011, 14:39 uur
Tipparade: Week 26 van 1980.
Rolling Stones verwerken disco-invloeden in hun sound wat ze overigens eerder deden (Miss You). Dit lijkt wat op Bee Gees (die beter zijn in dit soort disco), ik vind de falsetto van Mick Jagger wel grappig klinken, al reken ik dit nummer ook niet tot hun beste werk.
Een vlot nummer met leuke tekst, het klinkt zomers vanwege dat Grieks arrangement. Dit vind ik ook de beste single van Benny Neyman.
Een tegenvaller, zeker vergeleken met haar grote hits. Dit nummer klinkt flets, lusteloos en te doorsnee. Daar kan zelfs Anita Meijer niets aan verbeteren ook al dreunt ze het nummer emotieloos op.
Cijfer: 3,5
Heel mooie ballade, sfeervol en donker, sober maar efficiënt met perfecte frasering. Ditmaal ook niet te zoet zoals sommige latere nummers die dan wel een hit werden in tegenstelling tot dit hier.
Cijfer: 9
Dit vind ik ook niet de beste Donna Summer, het kabbelt wat monotoon voorbij al is het wel sfeervol door de Morodor-sound. En die zwoele stem van Donna Summer zorgt voor meerwaarde.
Cijfer: 6
Een geslaagd disco-nummer vanwege die sublieme piano en funky baslijn met subtiele violen in de achtergrond.
Als hij zijn overwinning niet in 1987 herhaalde was hij een ééndagsvlieg geweest. Heel wat minder dan What's Another Year, saai en bloedeloos dat het vooral moet hebben van de begeleiding.
Een nummer dat niet blijft hangen, het is wat futloos en mist een aanstekelijke melodie of hook.
Cijfer: 4,5
Flauwe disco die nu gedateerd klinkt, de zang steekt mij ook tegen.
The Veterans zijn geen Duitsers maar Belgen (scoorden eerder een hitje met I'm Jogging). Grappig vind ik het alleszins.
Dit zal ik nooit uit mijzelf opzetten maar als fuifnummer en met enkele glazen op is het goed geschikt.
Cijfer: 5
Rolling Stones verwerken disco-invloeden in hun sound wat ze overigens eerder deden (Miss You). Dit lijkt wat op Bee Gees (die beter zijn in dit soort disco), ik vind de falsetto van Mick Jagger wel grappig klinken, al reken ik dit nummer ook niet tot hun beste werk.
Een vlot nummer met leuke tekst, het klinkt zomers vanwege dat Grieks arrangement. Dit vind ik ook de beste single van Benny Neyman.
Een tegenvaller, zeker vergeleken met haar grote hits. Dit nummer klinkt flets, lusteloos en te doorsnee. Daar kan zelfs Anita Meijer niets aan verbeteren ook al dreunt ze het nummer emotieloos op.
Heel mooie ballade, sfeervol en donker, sober maar efficiënt met perfecte frasering. Ditmaal ook niet te zoet zoals sommige latere nummers die dan wel een hit werden in tegenstelling tot dit hier.
Cijfer: 9
Dit vind ik ook niet de beste Donna Summer, het kabbelt wat monotoon voorbij al is het wel sfeervol door de Morodor-sound. En die zwoele stem van Donna Summer zorgt voor meerwaarde.
Cijfer: 6
Een geslaagd disco-nummer vanwege die sublieme piano en funky baslijn met subtiele violen in de achtergrond.
Als hij zijn overwinning niet in 1987 herhaalde was hij een ééndagsvlieg geweest. Heel wat minder dan What's Another Year, saai en bloedeloos dat het vooral moet hebben van de begeleiding.
Een nummer dat niet blijft hangen, het is wat futloos en mist een aanstekelijke melodie of hook.
Cijfer: 4,5
Flauwe disco die nu gedateerd klinkt, de zang steekt mij ook tegen.
The Veterans zijn geen Duitsers maar Belgen (scoorden eerder een hitje met I'm Jogging). Grappig vind ik het alleszins.
Dit zal ik nooit uit mijzelf opzetten maar als fuifnummer en met enkele glazen op is het goed geschikt.
Cijfer: 5
0
geplaatst: 25 juni 2011, 16:19 uur
Hot 100 - Week of June 21, 1980
Top 10:
#1 - #1 Lipps, Inc - Funky Town
#2 - #2 Paul McCartney & The Wings - Coming Up (Live At Glasgow)
#3 - #3 Ambrosia - Biggest Part Of Me
#4 - #4 Bette Midler - The Rose
#5 - #5 Bob Seger - Against The Wind
#6 - #7 Billy Joel - It's Still Rock 'N Roll To Me
#7 - #8 Elton John - Little Jeanie
#8 - #10 Robbie Dupree - Steal Away
#9 - #9 Gary Numan - Cars
#10 - ? Michael Jackson - She's Out Of My Life
De Top 10 is duidelijk weer in rustig vaarwater gekomen. Geen beweging bij de eerste 5, al gaat Macca nog wel de toppositie bereiken. Maar 1 binnenkomer.
Waar het in Nederland nog wat tegenvalt met het Off The Wall-album doet Michael in Amerika wel goede zaken. Ditmaal een ballad. Waar de latere ballads wat klef klinken is dit zeer goed gedaan. Vooral aan het einde lijkt het alsof hij z'n tranen niet meer kan bedwingen. Kom daar nog eens om tegenwoordig [8].
Top 10:
#1 - #1 Lipps, Inc - Funky Town
#2 - #2 Paul McCartney & The Wings - Coming Up (Live At Glasgow)
#3 - #3 Ambrosia - Biggest Part Of Me
#4 - #4 Bette Midler - The Rose
#5 - #5 Bob Seger - Against The Wind
#6 - #7 Billy Joel - It's Still Rock 'N Roll To Me
#7 - #8 Elton John - Little Jeanie
#8 - #10 Robbie Dupree - Steal Away
#9 - #9 Gary Numan - Cars
#10 - ? Michael Jackson - She's Out Of My Life
De Top 10 is duidelijk weer in rustig vaarwater gekomen. Geen beweging bij de eerste 5, al gaat Macca nog wel de toppositie bereiken. Maar 1 binnenkomer.
Waar het in Nederland nog wat tegenvalt met het Off The Wall-album doet Michael in Amerika wel goede zaken. Ditmaal een ballad. Waar de latere ballads wat klef klinken is dit zeer goed gedaan. Vooral aan het einde lijkt het alsof hij z'n tranen niet meer kan bedwingen. Kom daar nog eens om tegenwoordig [8].
0
geplaatst: 25 juni 2011, 17:22 uur
De Onderste 10 van de Hot 100:
#100 - ? James Last & David Sanborn - The Seduction (Love Theme)
#99 - ? John Denver - Dancing With The Mountains
#98 - ? Billy Joel - You May Be Right
#97 - ? Barry Manilow - I Don't Want to Walk Without You
#96 - ? Billy Preston & Syreeta - With You I'm Born Again
#95 - ? Bernadette Peters - Gee Whiz
#94 - ? The Clash - Train In Vain

#93 - ? Andy Gibb & Olivia Newton-John - I Can't Help It
#92 - ? Fleetwood Mac - Sisters Of The Moon

#91 - #93 La Flavour - Only The Lonely (Have A Reason To Be Sad)
Onderaan de lijst vinden we de koning van de instrumentale scmaltz in een verrassende combi met saxofonist David Sanborn. Het is mij een vraag waarom James Last het eerst vermeld wordt, want dit heeft nogal weinig van doen met z'n gebruikelijke crap. Nee, dit hoort meer op Sanborn's conto te staan. Het is smooth jazz van een wat glad gehalte, maar wel smaakvol en die saxofoon herken je uit duizenden [8].
John Denver die met bergen danst... 'Maar hopen dat de bergen niet op z'n voeten trappen', merkt m'n schatje op
Maar wat is dit een slappe Elton John-rip-off, zeg! Dit heeft niets meer te maken met z'n gebruikelijke country-pop [3,5].
'I don't know if I'd rather go to sleep or pull my hair out' zegt m'n lieve vrouw over Barry Manilow en Bernadette Peters. Gelijk heeft ze. Wat een slappe, schmaltzy ideale-schoonzoon/dochter-muziek is me dit
. I wanna whiz all over this!! Meteen weer snel vergeten en het laatje genaamd 'miskleunen uit 1980' dicht slaan! [1 & 1]
Het contrast met The Clash kan simpelweg niet groter. Slappe troep versus geïnspireerde cross-over punkmuziek. Deze 'secret track' van London Calling verschijnt wat laat in de lijst, dus neem ik aan dat het de laatste single van het album was. Heel typisch: Bankrobber en Rocker's Galore staan hier op de b-kant. Naar mijn weten was Bankrobber in Europa een single van de Black Market Clash-ep en Rocker's Galore daarvan de b-kant. Mijn Clash Singles-box geeft daarover geen duidelijkheid en bevat alleen de Bankrobber-single met bijbehorende single-cover waarbij Train In Vain een extra track is ('Spanish 7"' staat erbij). Train In Vain klinkt simpel, maar het heeft die typische disco-groove die de band boven hun genre-genoten tilt. Het verdient alle lof [10].
Tusk heeft heel wat singles gekend waarvan Sisters Of The Moon de vierde en laatste is, tenminste in Amerika en Frankrijk, waar Angel de b-kant is. Not That Funny verscheen in plaats hiervan in Engeland en dus ook Nederland. Net als Think About Me (die laatst blijkbaar op de terugweg was) had dit nummer een beter lot verdiend. Het nummer heeft een donkere, bezwerende kracht dat verzegeld wordt door de heerlijke gitaar-solo aan het einde. Dit is nou precies wat ik laatst bedoelde bij het album Tango In The Night: Hier klinkt de muziek organisch, groovy en spannend en op Tango flets en ingecalculeerd. Hier zit Fleetwood Mac tegen hun plafond [10].
#100 - ? James Last & David Sanborn - The Seduction (Love Theme)
#99 - ? John Denver - Dancing With The Mountains
#98 - ? Billy Joel - You May Be Right
#97 - ? Barry Manilow - I Don't Want to Walk Without You
#96 - ? Billy Preston & Syreeta - With You I'm Born Again
#95 - ? Bernadette Peters - Gee Whiz
#94 - ? The Clash - Train In Vain

#93 - ? Andy Gibb & Olivia Newton-John - I Can't Help It
#92 - ? Fleetwood Mac - Sisters Of The Moon

#91 - #93 La Flavour - Only The Lonely (Have A Reason To Be Sad)
Onderaan de lijst vinden we de koning van de instrumentale scmaltz in een verrassende combi met saxofonist David Sanborn. Het is mij een vraag waarom James Last het eerst vermeld wordt, want dit heeft nogal weinig van doen met z'n gebruikelijke crap. Nee, dit hoort meer op Sanborn's conto te staan. Het is smooth jazz van een wat glad gehalte, maar wel smaakvol en die saxofoon herken je uit duizenden [8].
John Denver die met bergen danst... 'Maar hopen dat de bergen niet op z'n voeten trappen', merkt m'n schatje op
Maar wat is dit een slappe Elton John-rip-off, zeg! Dit heeft niets meer te maken met z'n gebruikelijke country-pop [3,5].'I don't know if I'd rather go to sleep or pull my hair out' zegt m'n lieve vrouw over Barry Manilow en Bernadette Peters. Gelijk heeft ze. Wat een slappe, schmaltzy ideale-schoonzoon/dochter-muziek is me dit
. I wanna whiz all over this!! Meteen weer snel vergeten en het laatje genaamd 'miskleunen uit 1980' dicht slaan! [1 & 1]Het contrast met The Clash kan simpelweg niet groter. Slappe troep versus geïnspireerde cross-over punkmuziek. Deze 'secret track' van London Calling verschijnt wat laat in de lijst, dus neem ik aan dat het de laatste single van het album was. Heel typisch: Bankrobber en Rocker's Galore staan hier op de b-kant. Naar mijn weten was Bankrobber in Europa een single van de Black Market Clash-ep en Rocker's Galore daarvan de b-kant. Mijn Clash Singles-box geeft daarover geen duidelijkheid en bevat alleen de Bankrobber-single met bijbehorende single-cover waarbij Train In Vain een extra track is ('Spanish 7"' staat erbij). Train In Vain klinkt simpel, maar het heeft die typische disco-groove die de band boven hun genre-genoten tilt. Het verdient alle lof [10].
Tusk heeft heel wat singles gekend waarvan Sisters Of The Moon de vierde en laatste is, tenminste in Amerika en Frankrijk, waar Angel de b-kant is. Not That Funny verscheen in plaats hiervan in Engeland en dus ook Nederland. Net als Think About Me (die laatst blijkbaar op de terugweg was) had dit nummer een beter lot verdiend. Het nummer heeft een donkere, bezwerende kracht dat verzegeld wordt door de heerlijke gitaar-solo aan het einde. Dit is nou precies wat ik laatst bedoelde bij het album Tango In The Night: Hier klinkt de muziek organisch, groovy en spannend en op Tango flets en ingecalculeerd. Hier zit Fleetwood Mac tegen hun plafond [10].
0
geplaatst: 25 juni 2011, 21:01 uur
Ja, een terecht cijfer en een zeer memorabele en ook "traditionele" gitaarsolo. Ik ga de discussie van Tusk niet over doen, maar het dubbele album kent véél te weinig van dit soort momenten, de experimenteerdrift heeft teveel de overhand en dat is jammer.
John McVie op de foto "confused" door spontane omarming van ex Christine.....
En nou nou poeh poeh, zowaar de Clash in de Bilboard Hot 100. Een paar nummertjes van The Clash is die eer te beurt gevallen, uiteindelijk zal het meer dansbare Rock the casbah in 1983 zelfs de Top 10 weten te halen. Maar ik geloof dat er tegen die tijd dan ook al heel wat Clash aanhangers van het eerste uur zijn afgevallen....
McCartneys hoogtepunt van McCartney 2 had inderdaad ook wel wat beter mogen scoren in alle lijsten. Waterfalls is bijzonder fraai maar ook hier wordt de experimenteerdrift van het gehele album niet erg op prijs gesteld. Maar het kán leiden tot soms mooie pareltjes. Het grote publiek is dan echter helaas allang afgehaakt.
John McVie op de foto "confused" door spontane omarming van ex Christine.....
En nou nou poeh poeh, zowaar de Clash in de Bilboard Hot 100. Een paar nummertjes van The Clash is die eer te beurt gevallen, uiteindelijk zal het meer dansbare Rock the casbah in 1983 zelfs de Top 10 weten te halen. Maar ik geloof dat er tegen die tijd dan ook al heel wat Clash aanhangers van het eerste uur zijn afgevallen....
McCartneys hoogtepunt van McCartney 2 had inderdaad ook wel wat beter mogen scoren in alle lijsten. Waterfalls is bijzonder fraai maar ook hier wordt de experimenteerdrift van het gehele album niet erg op prijs gesteld. Maar het kán leiden tot soms mooie pareltjes. Het grote publiek is dan echter helaas allang afgehaakt.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 00:21 uur
musician schreef:
Dan missen die fans toch wat. Vanmiddag deed het Combat Rock-album nog z'n ronde en die blijft toch fier overeind staan in hun catalogus naast het vroegere werk. Ik vind eigenlijk alle andere nummers daarop beter dan de twee hits.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 09:56 uur
Vanmorgen nog even alle tips beluisterd:
The Rolling Stones - Emotional Rescue
Destijds was er altijd veel commotie rond het uitbrengen van een nieuw album en single van de Rolling stones. De falset van Jagger en het feit dat de single het ook goed zou doen op de dansvloer gaven aan dat ze mee wilden met hun tijd. Toén werd het toch als behoorlijk interessant ervaren, ook door mijzelf.
Uiteindelijk is het album zelf (gelukkig) beduidend minder dansbaar dan deze single, toch kan ik het nog steeds geen lelijk nummer vinden (8)
Benny Neyman - Ik Weet Niet Hoe (4)
Anita Meijer - Rock Me Up A Mountain (5)
Paul McCartney - Waterfalls (9)
Donna Summer - Sunset People (5,5)
Change - A Lover's Holiday (3,5)
Johnny Logan - In London (1)
New Adventures - Backdoor Lovers (6,5)
Liquid Gold - Substitute (2)
The Veterans - There Ain't No Age For Rock 'N' Roll (5)
Arie Ribbens - Brabantse Nachten Zijn Lang (1)
The Rolling Stones - Emotional Rescue
Destijds was er altijd veel commotie rond het uitbrengen van een nieuw album en single van de Rolling stones. De falset van Jagger en het feit dat de single het ook goed zou doen op de dansvloer gaven aan dat ze mee wilden met hun tijd. Toén werd het toch als behoorlijk interessant ervaren, ook door mijzelf.
Uiteindelijk is het album zelf (gelukkig) beduidend minder dansbaar dan deze single, toch kan ik het nog steeds geen lelijk nummer vinden (8)
Benny Neyman - Ik Weet Niet Hoe (4)
Anita Meijer - Rock Me Up A Mountain (5)
Paul McCartney - Waterfalls (9)
Donna Summer - Sunset People (5,5)
Change - A Lover's Holiday (3,5)
Johnny Logan - In London (1)
New Adventures - Backdoor Lovers (6,5)
Liquid Gold - Substitute (2)
The Veterans - There Ain't No Age For Rock 'N' Roll (5)
Arie Ribbens - Brabantse Nachten Zijn Lang (1)
0
geplaatst: 26 juni 2011, 11:06 uur
De Tipparade-Balans, Eerste Helft Van 1980
------------------------------------------------------------
Mijn Favoriete 10:
#1: Tom Petty & The Heartbreakers - Refugee
#2: Paul McCartney - Waterfalls
#3: Jon & Vangelis - I Hear You Now
#4: Van Halen - Runnin' With The Devil
#5: The (Detroit) Spinners - Working My Way Back To You-Forgive Me, Girl
#6: Paul McCartney - Coming Up
#7: UB40 - Food For Thought
#8: Fischer Z - So Long
#9: Martha & The Muffins - Echo Beach
#10: Garland Jeffreys - Matador
Bubbling Under: Dexy's Midnight Runners - Geno
Mijn Flop 10:
#1: Barbara Markay - It's All Rite Not To Suck THIS Bad!
#2: Borker Trio - Mien Va En Mien Moe En Ons Zwientje
#3: Babe - Oh La La, I'm Falling
#4 & #5: Goombay Dance Band - Sun Of Jamaica & Aloha Oe (om 't even)
#6: Vader Abraham - Bedankt Piraten
#7: KC & The Sunshine Band - Let's Get Rock 'N' Roll
#8: Ben Cramer - Alles Is Anders
#9: Jimmy Frey - Yet I Know
#10: Willy Alberti - Juliana Bedankt
Floating Over: Jack Jersey - Sri Lanka, My Shangri La
Mijn Favoriete 10:
#1: Tom Petty & The Heartbreakers - Refugee
#2: Paul McCartney - Waterfalls
#3: Jon & Vangelis - I Hear You Now
#4: Van Halen - Runnin' With The Devil
#6: Paul McCartney - Coming Up
#7: UB40 - Food For Thought
#8: Fischer Z - So Long
#9: Martha & The Muffins - Echo Beach
#10: Garland Jeffreys - Matador
Bubbling Under: Dexy's Midnight Runners - Geno
Mijn Flop 10:
#1: Barbara Markay - It's All Rite Not To Suck THIS Bad!
#2: Borker Trio - Mien Va En Mien Moe En Ons Zwientje
#3: Babe - Oh La La, I'm Falling
#4 & #5: Goombay Dance Band - Sun Of Jamaica & Aloha Oe (om 't even)
#6: Vader Abraham - Bedankt Piraten
#7: KC & The Sunshine Band - Let's Get Rock 'N' Roll
#8: Ben Cramer - Alles Is Anders
#9: Jimmy Frey - Yet I Know
#10: Willy Alberti - Juliana Bedankt
Floating Over: Jack Jersey - Sri Lanka, My Shangri La
0
geplaatst: 26 juni 2011, 11:13 uur
TOP 40 VAN ROB nr 209, 25-6-1980
dw vw aw
1 3 4 Everybody's gotta learn sometime - The Korgis
2 1 7 Toccata - Sky
3 2 9 Breathing - Kate Bush
4 5 3 Theme from 'New York, New York' - Frank Sinatra
5 6 4 Power - The Temptations
6 4 7 Love's not for me - Graham Gouldman
7 11 4 Hurt so bad - Linda Ronstadt
8 9 4 No doubt about it - Hot Chocolate
9 12 5 My oh my - Sad Café
10 18 3 Xanadu - Olivia Newton-John & ELO
11 7 5 I'm alive - ELO
12 21 2 The groove - Rodney Franklin
13 17 3 Run like hell - Pink Floyd
14 13 6 Cara mia - Jay & the Americans
15 10 7 World at war - Dr. Pop
16 20 5 Nightboat to Cairo - Madness
17 8 9 Ravel's bolero - Thijs van Leer
18 -- 1 Don't be foolish - Peter Marsh & Vangelis
19 14 9 Seasons - Grace Slick
20 26 2 I don't want you anymore - Tavares
21 33 2 Play the game - Queen
22 23 3 Little Jeannie - Elton John
23 22 4 It's only just begun - Solution
24 -- 1 Everything works - Cheap Trick
25 -- 1 Wondering where the lions are - Bruce Cockburn
26 35 2 We are glass - Gary Numan
27 16 6 Periscope life - Kayak
28 30 13 Turn it on again - Genesis
29 15 6 So long - Fischer Z
30 -- 1 The other side of the sun - Janis Ian
31 31 5 Over you - Roxy Music
32 28 3 Hollywood seven - Alides Hidding
33 34 2 Relight my fire - Dan Hartman
34 32 2 The drunken sailor - Babe
35 -- 1 Un sentimental - Julio Iglesias
36 19 11 Geno - Dexy's Midnight Runners
37 25 5 It doesn't matter at all - 10CC
38 27 8 99 - Toto
39 24 8 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
40 29 8 Running with the devil - Van Halen
De afgelopen week ben ik 14 geworden, en The Korgis bestijgen onvermijdelijk de nummer 1-positie. Verder gebeurt er niets schokkends, Xanadu stijgt behoorlijk door.
Vijf binnenkomers, en gelukkig niet de meest voor de hand liggende. In de top 20, op 18 Peter Marsh & Vangelis met Don't be foolish. Een vreemde eend in de bijt, want het vertrouwde synthesizerbed van Vangelis is even wennen in combinatie met de 'streetwise' vocalen van Marsh (die verder weinig opmerkelijks op zijn naam heeft staan). Maar het werkt toch goed (alles wat Vangelis in deze jaren deed was welgedaan).
Op 24 een single van Cheap Trick, die niet op het vorige of het komende album staat, maar afkomstig is van de film Roadie (met Meat Loaf in de hoofdrol). Vreemd genoeg kon ik op YouTube niet de normale versie vinden met het stevige intro, maar alleen verschillende keren een akoestisch begin; op de liveversie YouTube - Everything Works If You Let It - Cheap Trick - Live Rockpalast 1983 klinkt het dus meer als de single dan op de verschillende studiotracks. Prima stuwende song, maar geen hit in NL, zelfs niet in de US.
Op 25 een nog aparter geval, Bruce Cockburn, de Canadese folk-singer-songwriter die ruim 25 studio-albums op zijn naam heeft staan, maar internationaal voornamelijk van deze mooie ingehouden filosofische song bekend is.
Op 30 dan een wat bekendere song van Janis Ian, de opvolger van Fly too high, nu zonder discosausje, maar juist een mooie, dromerige melodie waarin haar stem goed tot haar recht komt.
Op 35 een zomers niemendalletje van Julio Iglesias, redelijk vlot en uptempo, vrolijk, maar uiteraard niet opzienbarend. Wel opzienbarend deze clip: YouTube - JULIO IGLESIAS UN SENTIMENTAL want opgenomen in Amsterdam, 1980!
dw vw aw
1 3 4 Everybody's gotta learn sometime - The Korgis
2 1 7 Toccata - Sky
3 2 9 Breathing - Kate Bush
4 5 3 Theme from 'New York, New York' - Frank Sinatra
5 6 4 Power - The Temptations
6 4 7 Love's not for me - Graham Gouldman
7 11 4 Hurt so bad - Linda Ronstadt
8 9 4 No doubt about it - Hot Chocolate
9 12 5 My oh my - Sad Café
10 18 3 Xanadu - Olivia Newton-John & ELO
11 7 5 I'm alive - ELO
12 21 2 The groove - Rodney Franklin
13 17 3 Run like hell - Pink Floyd
14 13 6 Cara mia - Jay & the Americans
15 10 7 World at war - Dr. Pop
16 20 5 Nightboat to Cairo - Madness
17 8 9 Ravel's bolero - Thijs van Leer
18 -- 1 Don't be foolish - Peter Marsh & Vangelis
19 14 9 Seasons - Grace Slick
20 26 2 I don't want you anymore - Tavares
21 33 2 Play the game - Queen
22 23 3 Little Jeannie - Elton John
23 22 4 It's only just begun - Solution
24 -- 1 Everything works - Cheap Trick
25 -- 1 Wondering where the lions are - Bruce Cockburn
26 35 2 We are glass - Gary Numan
27 16 6 Periscope life - Kayak
28 30 13 Turn it on again - Genesis
29 15 6 So long - Fischer Z
30 -- 1 The other side of the sun - Janis Ian
31 31 5 Over you - Roxy Music
32 28 3 Hollywood seven - Alides Hidding
33 34 2 Relight my fire - Dan Hartman
34 32 2 The drunken sailor - Babe
35 -- 1 Un sentimental - Julio Iglesias
36 19 11 Geno - Dexy's Midnight Runners
37 25 5 It doesn't matter at all - 10CC
38 27 8 99 - Toto
39 24 8 You'll always find me in the kitchen at parties - Jona Lewie
40 29 8 Running with the devil - Van Halen
De afgelopen week ben ik 14 geworden, en The Korgis bestijgen onvermijdelijk de nummer 1-positie. Verder gebeurt er niets schokkends, Xanadu stijgt behoorlijk door.
Vijf binnenkomers, en gelukkig niet de meest voor de hand liggende. In de top 20, op 18 Peter Marsh & Vangelis met Don't be foolish. Een vreemde eend in de bijt, want het vertrouwde synthesizerbed van Vangelis is even wennen in combinatie met de 'streetwise' vocalen van Marsh (die verder weinig opmerkelijks op zijn naam heeft staan). Maar het werkt toch goed (alles wat Vangelis in deze jaren deed was welgedaan).
Op 24 een single van Cheap Trick, die niet op het vorige of het komende album staat, maar afkomstig is van de film Roadie (met Meat Loaf in de hoofdrol). Vreemd genoeg kon ik op YouTube niet de normale versie vinden met het stevige intro, maar alleen verschillende keren een akoestisch begin; op de liveversie YouTube - Everything Works If You Let It - Cheap Trick - Live Rockpalast 1983 klinkt het dus meer als de single dan op de verschillende studiotracks. Prima stuwende song, maar geen hit in NL, zelfs niet in de US.
Op 25 een nog aparter geval, Bruce Cockburn, de Canadese folk-singer-songwriter die ruim 25 studio-albums op zijn naam heeft staan, maar internationaal voornamelijk van deze mooie ingehouden filosofische song bekend is.
Op 30 dan een wat bekendere song van Janis Ian, de opvolger van Fly too high, nu zonder discosausje, maar juist een mooie, dromerige melodie waarin haar stem goed tot haar recht komt.
Op 35 een zomers niemendalletje van Julio Iglesias, redelijk vlot en uptempo, vrolijk, maar uiteraard niet opzienbarend. Wel opzienbarend deze clip: YouTube - JULIO IGLESIAS UN SENTIMENTAL want opgenomen in Amsterdam, 1980!
0
geplaatst: 26 juni 2011, 11:16 uur
0
geplaatst: 26 juni 2011, 11:48 uur
JANUARI 1980
top 10 binnenkomers in Vlaanderen
Ellen Foley - What's a Matter Baby (6)
James Last & Gheorghe Zamfir - Einsamer Hirte (7)
Janis Ian - Fly Too High (2)
KC & Sunshine Band - Please Don't Go (9)
Kelly Family - David's Song (3) *
Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan (7) *
Sugarhill Gang - Rapper's Delight (2) *
FEBRUARI 1980
Billy Preston & Syreeta - It Will Come in Time (10)
Captain & Tennille - Do That to Me One More Time (1) *
Don McLean - Crying (1)
Gibson Brothers - Que Sera Mi Vida (1) *
Joe Bataan - Rap-o Clap-o (1)
Rocky Burnette - Tired of Toein' the Line (10)
Selecter - On My Radio (8) *
Tussen haakjes telkens de maximum positie in de Vlaamse hitparade.
Nummers met * zijn mijn 3 favorieten van die maand.
Ellen Foley - What's a Matter Baby (6)
James Last & Gheorghe Zamfir - Einsamer Hirte (7)
Janis Ian - Fly Too High (2)
KC & Sunshine Band - Please Don't Go (9)
Kelly Family - David's Song (3) *
Marianne Faithfull - The Ballad of Lucy Jordan (7) *
Sugarhill Gang - Rapper's Delight (2) *
FEBRUARI 1980
Billy Preston & Syreeta - It Will Come in Time (10)
Captain & Tennille - Do That to Me One More Time (1) *
Don McLean - Crying (1)
Gibson Brothers - Que Sera Mi Vida (1) *
Joe Bataan - Rap-o Clap-o (1)
Rocky Burnette - Tired of Toein' the Line (10)
Selecter - On My Radio (8) *
0
geplaatst: 26 juni 2011, 12:32 uur
De Hot 100-Balans, Eerste Helft Van 1980
Super-lastig om deze samenstelling te maken en het is natuurlijk ook verre van accuraat.
Ik heb de favoriete binnenkomers geteld die ik heb besproken als binnenkomers bij de Top -en Onderste 10-lijsten en soms al eerder heb besproken bij de Tipparade-lijsten. Van de eerste week die ik doornam (week 9, eind februari) heb ik gemakshalve de hele Top 10 meegeteld.
Mijn Favoriete 10:
#1: Tom Petty & The Heartbreakers - Here Comes My Girl
#2: Fleetwood Mac - Think About Me
#3: The Clash - Train In Vain
#4: Fleetwood Mac - Sisters Of The Moon
#6: Pink Floyd - Another Brick In The Wall, Part 2
#7: Spyro Gyra - Catching The Sun
#8: Tavares - Bad Times
#9: The Romantics - What I Like About You
#10: Bob Seger - Against The Wind
Bubbling Under: Billy Joel - It's Still Rock 'N' Roll To Me
Mijn Flop 10:
#1: Festival - Don't Cry For Me, Argentina (onbegrijpelijk dat er een platenmaatschappij was die dit wangedrocht de wereld in wilde slingeren. Echt absolute bagger!!
)
#2: Anne Murray - Lucky Me (unlucky us!)
#3: Bernadette Peters - Gee Whiz
#4: Wayne Newton - Years
#5& #6: Barry Manilow - When I Wanted You & I Don't Want To Walk Without You (kan hij dan geen krukken betalen? - beide liedjes om 't even, trouwens)
#7: Melissa Manchester - Fire In The Morning
#8: Leif Garrett - I Was Looking For Someone To Love
#9: Corona - Let Me Be
#10: Tommy James - Three Times In Love
Floating Over: Dionne Warwick - After You
----------------------------------------
Tenslotte nog even een eervolle vermelding voor Gerry Rafferty - Bring It All Home.
In geen van mijn lijstjes, maar zeker een van de hoogtepunten van het jaar!
Opzienbarende resultaten voor Tom Petty, overigens...
Super-lastig om deze samenstelling te maken en het is natuurlijk ook verre van accuraat.
Ik heb de favoriete binnenkomers geteld die ik heb besproken als binnenkomers bij de Top -en Onderste 10-lijsten en soms al eerder heb besproken bij de Tipparade-lijsten. Van de eerste week die ik doornam (week 9, eind februari) heb ik gemakshalve de hele Top 10 meegeteld.
Mijn Favoriete 10:
#1: Tom Petty & The Heartbreakers - Here Comes My Girl
#2: Fleetwood Mac - Think About Me
#3: The Clash - Train In Vain
#4: Fleetwood Mac - Sisters Of The Moon
#6: Pink Floyd - Another Brick In The Wall, Part 2
#7: Spyro Gyra - Catching The Sun
#8: Tavares - Bad Times
#9: The Romantics - What I Like About You
#10: Bob Seger - Against The Wind
Bubbling Under: Billy Joel - It's Still Rock 'N' Roll To Me
Mijn Flop 10:
#1: Festival - Don't Cry For Me, Argentina (onbegrijpelijk dat er een platenmaatschappij was die dit wangedrocht de wereld in wilde slingeren. Echt absolute bagger!!
)#2: Anne Murray - Lucky Me (unlucky us!)
#3: Bernadette Peters - Gee Whiz
#4: Wayne Newton - Years
#5& #6: Barry Manilow - When I Wanted You & I Don't Want To Walk Without You (kan hij dan geen krukken betalen? - beide liedjes om 't even, trouwens)
#7: Melissa Manchester - Fire In The Morning
#8: Leif Garrett - I Was Looking For Someone To Love
#9: Corona - Let Me Be
#10: Tommy James - Three Times In Love
Floating Over: Dionne Warwick - After You
----------------------------------------
Tenslotte nog even een eervolle vermelding voor Gerry Rafferty - Bring It All Home.
In geen van mijn lijstjes, maar zeker een van de hoogtepunten van het jaar!

Opzienbarende resultaten voor Tom Petty, overigens...

0
geplaatst: 26 juni 2011, 12:50 uur
MAART 1980
Andy Gibb - Desire (8)
Billy Ocean - Are You Ready (3)
Blondie - Atomic (8)
Garland Jeffreys - Matador (1) *
Godley & Creme - Englishman in New York (4) *
Joe Bataan - Sadie (10)
Jon & Vangelis - I Hear You Now (3)
Monotones - Mono (7)
Pretenders - Brass in Pocket (5) *
APRIL 1980
BZN - Pearlydumm (7)
Goombay Dance Band - Sun of Jamaica (1) *
Kenny Rogers - Coward of the County (8)
Lenny Kuhr & Poppys - Visite (3) *
Marti Webb - Take That Loof off Your Face (4)
Massada - Sajang E (7)
Oscar Harris - Song for the Children (4)
Ramones - Rock 'n' Roll Highschool (7) *
Spargo - You and Me (1)
Andy Gibb - Desire (8)
Billy Ocean - Are You Ready (3)
Blondie - Atomic (8)
Garland Jeffreys - Matador (1) *
Godley & Creme - Englishman in New York (4) *
Joe Bataan - Sadie (10)
Jon & Vangelis - I Hear You Now (3)
Monotones - Mono (7)
Pretenders - Brass in Pocket (5) *
APRIL 1980
BZN - Pearlydumm (7)
Goombay Dance Band - Sun of Jamaica (1) *
Kenny Rogers - Coward of the County (8)
Lenny Kuhr & Poppys - Visite (3) *
Marti Webb - Take That Loof off Your Face (4)
Massada - Sajang E (7)
Oscar Harris - Song for the Children (4)
Ramones - Rock 'n' Roll Highschool (7) *
Spargo - You and Me (1)
0
geplaatst: 26 juni 2011, 19:38 uur
MEI 1980
Boney M - I See a Boat on a River (7)
Brothers Johnson - Stomp (9)
Dirt Band - An American Dream (8)
Jimmy Frey - Yet I Know (2)
Johnny Logan - What's Another Year (1) *
Lipps Inc - Funkytown (1) *
Matchbox - Buzz Buzz a Diddle It (7)
Nolan Sisters - I'm in the Mood for Dancing (4)
Spinners - Working My Way Back to You (3) *
JUNI 1980
Blondie - Call Me (9) *
Demis Roussos - Lost in Love (3)
Jack Jersey - Sri Lanka My Shangri-la (4)
Jay & Americans - Cara Mia (1) *
Liquid Gold - Dance Yourself Dizzy (5)
Van Halen - Running with the Devil (8) *
Boney M - I See a Boat on a River (7)
Brothers Johnson - Stomp (9)
Dirt Band - An American Dream (8)
Jimmy Frey - Yet I Know (2)
Johnny Logan - What's Another Year (1) *
Lipps Inc - Funkytown (1) *
Matchbox - Buzz Buzz a Diddle It (7)
Nolan Sisters - I'm in the Mood for Dancing (4)
Spinners - Working My Way Back to You (3) *
JUNI 1980
Blondie - Call Me (9) *
Demis Roussos - Lost in Love (3)
Jack Jersey - Sri Lanka My Shangri-la (4)
Jay & Americans - Cara Mia (1) *
Liquid Gold - Dance Yourself Dizzy (5)
Van Halen - Running with the Devil (8) *
0
geplaatst: 26 juni 2011, 20:35 uur
Bedankt voor deze Vlaamse bijdrage! Het valt op dat de scores van de hits nauwelijks verschillen van de Nederlandse. Ik geloof dat het tegenwoordig heel anders gaat.
0
geplaatst: 26 juni 2011, 22:19 uur
Inderdaad, de Vlaamse hitlijst werd sterk beïnvloed door de Nederlandse die op hun beurt beïnvloed werd door de Britse en Amerikaanse hitlijsten. Nu kiest elk land voor zijn plaatselijke 'idols', er is nauwelijks nog sprake van wereldhits.
De hitlijsten toen vind ik ook veel kleurrijker en gevarieerder dan die van nu. Natuurlijk, toen kreeg je ook een portie rommel of meligheid maar daarnaast had je behoorlijk wat rock en daarnaast ook dance, reggae, ska, country, synthipop ...
De hitlijsten toen vind ik ook veel kleurrijker en gevarieerder dan die van nu. Natuurlijk, toen kreeg je ook een portie rommel of meligheid maar daarnaast had je behoorlijk wat rock en daarnaast ook dance, reggae, ska, country, synthipop ...
0
geplaatst: 26 juni 2011, 22:28 uur
Artiesten moesten zich bewijzen om iets te kunnen bereiken.
Met de komst van Pro-Tools, autotune en anderzijds crap maakt iedere boerenlul muziek en scoort er ook nog mee.
Het is om te gillen...
Met de komst van Pro-Tools, autotune en anderzijds crap maakt iedere boerenlul muziek en scoort er ook nog mee.
Het is om te gillen...

* denotes required fields.