MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
SEPTEMBER 1980
top 10 binnenkomers in Vlaanderen

Cliff Richard - Dreamin' (2) *
Harry Thumann - Underwater (8) *
Massara - Margeritha (10)
Odyssey - Use It Up and Wear It Out (5) *
Stacey Lattisaw - Jump to the Beat (7)

OKTOBER 1980

Barbra Streisand - Woman in Love (1) *
Freddy Aguilar - Anak (7)
Kelly Marie - Feels Like I'm in Love (2)
Maywood - Give Me Back My Love (6)
Police - Don't Stand So Close to Me (8) *
Queen - Another One Bites the Dust (9)
Randy Crawford - One Day I'll Fly Away (1) *
Robert Palmer - Johnny and Mary (8)
Stevie Wonder - Masterblaster (3)
Telly Savalas - Some Broken Hearts Never Mend (2)

Tussen haakjes telkens de maximum positie in de Vlaamse hitparade.
Nummers met * zijn mijn 3 favorieten van die maand.

Musician’s Top 30, 04 juli 1980

01 (01) Everybody’s got to learn sometime
02 (02) Food for thought * UB40
03 (05) We are glass * Gary Numan
04 (04) Run like hell * Pink floyd
05 (03) Nightboat to Cairo * Madness
06 (08) Play the game * Queen
07 (18) Could you be loved * Bob Marley & The Wailers
08 (07) Periscope life * Kayak
09 (06) So long * Fischer z
10 (---) Emotional rescue * Rolling stones

(afbeelding)

11 (10) Over you * Roxy Music
12 (---) Waterfalls * Paul McCartney
13 (21) Hurt so bad * Linda Ronstadt
14 (11) No doubt about it * Hot chocolate
15 (14) Xanadu * E.L.O. & O.N. John
16 (09) Breathing * Kate Bush
17 (---) Aquamarine * Santana

(afbeelding)

18 (25) Don’t be foolish * Peter Marsh & Vangelis
19 (24) Midnite dynamos * Matchbox
20 (13) Little Jeannie * Elton John
21 (15) I’m alive * E.L.O.
22 (12) ’99 * Toto
23 (28) Behind your eyes * The Charlie Daniels band
24 (23) Keepin’ the summer alive * Beach boys
25 (---) We gotta get out of here * Ian Hunter
26 (20) Shandi * Kiss
27 (16) Wait for me * Daryl Hall & John Oates
28 (---) Power * Temptations
29 (---) Backdoor lovers * New adventures
30 (30) I don’t want you anymore * Tavares

Stilte voor de storm, kan ik alvast aankondigen (ik heb al gebladerd naar volgende week)

Hoewel stilte, voorlopig is er al een briesje opgestoken. Bob Marley stijgt lekker door maar binnen de top 17 duiken er opeens 3 nieuwelingen op. Misschien heeft dat alvast met de storm te maken.

In ieder geval, destijds kon Emotional rescue van de Rolling stones bij mij niet stuk. Natuurlijk, het ligt in het verlengde van Miss you, hoewel minder (zeg ik nu) maar anders dan het bijpassende album Some girls waar Miss you op staat, is het album Emotional rescue geen echte concurrentie meer voor opkomende stromingen in die tijd.

De Rolling Stones, godfathers van de rock, hadden op het moment van Emotional rescue geen puf meer, geen creatieve ideëen of zelfs niet meer de ambitie om aan te tonen dat zij De Grootste Rock 'n Roll band van de wereld waren. De kritiek op Emotional rescue is ook hier niet van de lucht hoewel ik het album zelf nog wel mee vind vallen. Maar destijds had ik geen kritiek.

Dan is volgens mij hier alles gezegd over de nieuwe single van Paul McCartney en is hier ook terechte alle lof gegeven.

Voor menigeen zal dan de single Aqua marine van Santana een grote verrassing zijn. Geheel instrumentaal, redelijk hoogstaand en afkomstig van het album Marathon. De vliegende kraai die altijd wat vangt zal hier waarschijnlijk om de hoek komen kijken: een leuk en onbekend singletje dat is beland in de uitverkoopbakken.

Santana is nu een typisch voorbeeld van iemand die toch regelmatig singles uitbracht maar die daar maar zelden de hitparades mee veroverde. Nog maar gezwegen over 3e of zelfs 4e nummers van niet al te lovend ontvangen albums. Toch vind ik Aqua Marine goed, de instrumentale aanpak doet denken aan de oude Santana.

Ik ga weinig nog zeggen over de Temptations, Ian Hunter. De New Adventures komen met de single Backdoor Lovers waarvan het intro en refrein volledig is gejat van Supermax en de single Love machine. Dat is lef hebben, anderhalf jaar na dato....

NOVEMBER 1980

ABBA - Super Trouper (1) *
Diana Ross - My Old Piano (4)
Jimmy Frey - I Don't Know Why I Love You (9)
Patti Labelle - Release (6) *
Ray, Goodman & Brown - My Prayer (8)
Status Quo - What You're Proposing (7)
Stephanie Mills - Never Knew Love Like This Before (2) *

DECEMBER 1980

Blondie - The Tide Is High (4) *
Kinks - Lola [Live] (1)
Kool & The Gang - Celebration (3) *
Luv' - My Number One (7)
Rod Stewart - Passion (4)
Roland Kaiser - Santa Maria (1) *
Urbanus - Quand les Zosiaux Chantent dans le Bois (5)

Tussen haakjes telkens de maximum positie in de Vlaamse hitparade.
Nummers met * zijn mijn 3 favorieten van die maand.

Je gaat een beetje hard, Dazzler! Wij zitten eerst nog mee te puffen van de hitte, op 4 juli 1980. Wij maken de hitlijsten in feite wekelijks mee, met lief en leed.

Maar elke reactie op ongeacht welk nummer dat voorbij komt is natuurlijk prima. Dit topic over 1980 duurt ook gewoon een jaar. De beste manier om het ook daadwerkelijk door de muziek weer tot leven te wekken....

Ik vind een jaar te lang voor zo'n topic. Het rare is dat ik soms
in een 1980 mood ben, maar volgende week misschien weer in een 1984 stemming.
En zo gaat dat altijd maar door. Het wisselt, zoals met het weer wellicht.

En ik maakte gewoon mijn lijstje even af, voor het geval ik de rest zou vergeten.

musician schreef:
Je gaat een beetje hard, Dazzler! Wij zitten eerst nog mee te puffen van de hitte, op 4 juli 1980.

Puffen van de hitte in de zomer van 1980? Die zomer deed het niet anders dan regenen!

Je weet het hé, hoe langer geleden hoe warmer de zomers en hoe meer sneeuw in de winter...

Ik heb er geen goed beeld meer van, omdat ik na mijn examen direkt ben gaan werken en dat eigenlijk de hele zomer heb gedaan (veel geld voor singletjes!). Ik ben ook niet op vakantie gegaan dat jaar en heb dus ook daar geen herinneringen inzake goed of slecht weer. Goede keuze dus geweest, werken...

Net als wij de slechte muziek van vroeger zijn vergeten zijn wij ook de slechte zomers vergeten. De zomer van 1980 is mij bijgebleven omdat die legendarisch slecht was (tussen haakjes, op 4 juli 1980 werd het niet warmer dan 17°, heb ik opgezocht).

Op terug op de muziek te komen, dat nummer van New Adventures kende ik niet maar vind het ook verdacht veel lijken op Love Machine van Supermax.

dazzler schreef:
Ik vind een jaar te lang voor zo'n topic. Het rare is dat ik soms
in een 1980 mood ben, maar volgende week misschien weer in een 1984 stemming.
En zo gaat dat altijd maar door. Het wisselt, zoals met het weer wellicht.

En ik maakte gewoon mijn lijstje even af, voor het geval ik de rest zou vergeten.

Vergeet niet dat je meningen altijd welkom zijn.

Dank je.

Voor mij begint het muzikaal avontuur pas echt helemaal in het schooljaar 1981-1982.
De jaren daarvoor zijn toch vooral gebaseerd op wat de radio in de huiskamer bracht.
Later natuurlijk wel zelf op ontdekking gegaan naar mijn eigen prehistorie.

Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe jullie die eigen lijsten maken.
Waarop baseer je je? Op de bestaande hitlijsten die jullie dan ombuigen
volgens je eigen smaak of zo? Dat is me allemaal niet iets te moeilijk.

Ik maak enkel een onderscheid tussen top songs, leuke liedjes en foute hits.
En af en toe ook een draak, al kom je die eerder zelden tegen in de top 10.

Musician was met dit topic begonnen met 1979 en geeft eigen hitlijsten die hij dan becommentarieert. In 1980 volgde ik ook nog de hitlijsten maar niet zo frequent als in het begin.
Mijn hitparade-avontuur begon vanaf 1972 maar natuurlijk beluisterde ik voordien ook al muziek.

musician schreef:
De New Adventures komen met de single Backdoor Lovers waarvan het intro en refrein volledig is gejat van Supermax en de single Love machine.

je hebt gelijk zeg, dat is niet meer voorzichtig lenen...

dazzler schreef:
Dank je.
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe jullie die eigen lijsten maken.
Waarop baseer je je? Op de bestaande hitlijsten die jullie dan ombuigen
volgens je eigen smaak of zo? Dat is me allemaal niet iets te moeilijk.

Het begon vorig jaar met besprekingen van eigen hitlijsten van Musician, Ranboy en Sq (nu even missing in action) die ze toendertijd bijhielden, daarbij met commentaar en clipjes bijgestaan door gaucho en ondergetekende. Begin dit jaar begonnen LucM en ik met de tipparade-besprekingen en even later voegde ik de Amerikaanse Billboard Top 100 toe terwijl Musician iets soortgelijks deed met de Engelse hitlijst. Alle binnenkomers worden daarbij door ons opgehemeld cq. afgekraakt.
Vorige week kwam de Belgische Top 30 erbij.

Het is, zeg maar, 'het muziekjaar in beeld', om er maar een semi-officiële slinger aan te geven.

Op de dag dat bekend werd gemaakt dat dit pulp-, sensatie-, roddelblad terecht zal verdwijnen:

(afbeelding)

De Engelse Top 40 van 5 juli 1980:

01 01 Crying - Don McLean
02 02 Funkytown - Lipps inc.
03 14 Xanadu - Olivia Newton John & E.L.O.
04 03 Back together again - Flack/Hathaway
05 05 Everybody's got to learn sometime - The Korgis
06 11 Jump to the beat - Stacy Latislaw
07 07 Simon Templar - Splodgenessabounds
08 19 My way of thinking - UB40
09 25 To be or not to be - B.A. Robertson
10 06 Behind the groove - Teena Marie
11 20 Waterfalls - Paul McCartney
12 30 Use it up and wear it out - Odyssey
13 08 Substitute - Luquid gold
14 16 Play the game - Queen
15 04 Theme from M*A*S*H - The Mash
16 --- Cupid - The Detroit spinners

(afbeelding)

17 21 Midnight dynamos - Matchbox
18 09 Let's get serious - Jermaine Jackson
19 27 747 (Strangers in the night) - Saxon
20 13 Messages - O.M.D.
21 32 Could you be loved - Bob Marley & The Wailers
22 23 Chinatown - Thin Lizzy
23 31 If loving you is wrong - Rod Stewart
24 24 Christine - Siouxie and the Banshees
25 22 D-A-A-Aance - The Lambrettas
26 26 I'm alive - E.L.O.
27 12 You gave me love - Crown heights affair
28 18 Breaking the law - Judas Priest
29 36 Let's hang on - The Darts
30 --- Love will tear us apart - Joy Division

(afbeelding)
....alvast een prijs voor mooiste hoes...

31 17 Over you - Roxy music
32 15 No doubt about it - Hot chocolate
33 10 Rat race - The Specials
34 29 I'm not your stepping stone - Sex Pistols
35 --- A lover's holiday - Change

(afbeelding)
.....zie ik daar een bekende avatar?

36 40 Computer game - Yellow magic Orchestra
37 --- Lip up fatty - Bad Manners

(afbeelding)

38 --- Whole lotta rosie - AC//DC

(afbeelding)

39 --- Me myself I - Joan Armatrading

(afbeelding)

40 35 The Scratch - Surface noise

Raar allegaartje. Cupid, de nieuwe single van de Detroit Spinners komt wel erg hoog binnen. Veel Engelsen hielden er ook van, Working my way back to you was ook al een grote hit. Ik hou het in dit speciale geval op een vijfje.

Dan Joy Division. Een hele cult op zich, op handen gedragen door een fanatieke schare. Wij hebben hier dit jaar kunnen meemaken hoe geliefd (of niet) sommige stromingen/genres en bijbehorende bands in Engeland het doen en menige band heeft ook de Top 40 wel bereikt. Een vooruitstrevend land, die Engelsen.

Op 18 mei 1980 pleegde Ian Curtis, de zanger van Joy Division zelfmoord. Love will tear us apart staat er op zijn grafsteen.
In vergelijking met de zwaarmoedige newwave albums Unknown pleasures en Closers, de enige twee Joy division albums, is Love will tear us apart te beschouwen als een soort Joy Division Light, maar ik vind het juist een prachtige song (9,5). Dit nummer staat niet op één van de twee albums.

Om de waarheid te zeggen, is het tegelijkertijd eigenlijk het enige nummer dat de Engelsen van Joy division in hun hitlijst hebben gehad, even afgezien van een heruitgebrachte Atmopshere in 1988. Drie keer uitgebracht en het heeft ook drie keer de Engelse lijst gehaald, dat Love Will tear us apart.

Dan kan de rest eigenlijk niet beter meer zijn. Dat gaat zeker op in het geval van Bad Manners en slechte ska in Lip Up Fatty (3,5) Wél beter dan zijn voorganger dus BM hebben wel enige progressie geboekt.

Twee jaar nadat wij al Whole Lotta Rosie in de hitlijst hebben gehad, komen de Engelsen nu ook met deze klassieker van AC//DC (6,5). Ik geef het misschien een laag cijfer maar eigenlijk ben ik er wel klaar mee.

Vrolijker word ik dan van Me Myself, I van Joan Armatrading (8). Prima opvolger van Rosie, eigenlijk vind ik het zelfs beter.

NB: vergeet helemaal A Lover's Holiday van Change (6). De disco was nog helemaal in de trent van de opleving van de jaren '78 en '79 en dus nog redelijk genietbaar. Helaas was deze vorm van disco op z'n retour en mogen wij ons opmaken voor de Odysseys van de beginjaren '80...

Week 28 - 1980
Top 40
Tipparade

#9: Pussycat - Doin' La Bamba
#12: The Blues Brothers - Gimme Some Lovin'

(afbeelding)

#25: Bloem - Even Aan Mijn Moeder Vragen
#26: New Musik - This World Of Water

(afbeelding)

#27: Dizzy Man's Band - Mony Mony
#28: Acapulco - Bebida Magica (Los Jaivas-versie komt volgende week als her-uitgave binnen en volgt dezelfde noteringen)
#29: The Motors - Tenement Steps
#30: Tiffany - Spoonful Of Lovin'

Pussycat in hun nadagen met een variant op Richie Valens' La Bamba. De muziek is hier het enigste pluspuntje, maar het arrangement zelf gaat echt helemaal nergens heen en de zangpartijen vind ik vreselijk [3,5].

Dan volgt het voorlopige hitsucces van de Blues Brothers-film (Everybody Needs Somebody To Love volgt 9(!) jaar later). Recentelijk heb ik mogen ontdekken dat deze mannen als band zeker heel wat in hun mars hadden. Dit klinkt als een heerlijke, frisse her-interpretatie van rock 'n' roll-muziek. Was het origineel trouwens van The Spencer Davis Group of van iemand anders? [9]

Even Aan Mijn Moeder Vragen kan misschien beschouwd worden als een Nederpop-klassieker, ikzelf vind het niet meer dan aardig. Beetje kinderlijke tekst, maar wel voor iedereen herkenbaar en dus een hit. Geen gigantische knaller trouwens met een hoogste positie op #14 en 6 weekjes in de Top 40, ik verwachtte wat anders. Aan het clipje te zien (welk programma?) is het in die TROS-studio bloedheet . Een paar weken terug is trouwens door mediageilneef Edwin Evers nog gepoogd de groep weer bij elkaar te krijgen, dit in verband met de 'come-back-week' in zijn ochtend-show Evers Staat Op (Radio 538). Van wat ik op het werk op kon vangen is het geloof ik niet gelukt. Zanger Joost Timp, de zoon van Mies Bouwman, werkt namelijk bij Endemol, een baantje dat je niet zomaar op het spel zet. Mij benieuwen waarmee ze zouden komen als het wel zou gaan gebeuren [6].

De single van New Musik kwam niet verder dan #30 in de Top 40 maar is echt ontzettend vaak in de zomer van 1980 op de radio te horen geweest, daar heb ik eigenlijk het YouTube-clipje niet voor nodig om me dat te kunnen herinneren. Zelfs met dat piep-stemmetje vind ik het echt een ontzettend lekkere new wave-plaat dat voor mij nog geen seconde gedateerd klinkt [9].

De versie van Mony Mony van de Dizzy Man's Band vind ik wat flauw. De versies van The Shondells en Billy Idols laten dit bijkans verbleken. Hun glam-songs van mid-jaren '70 zijn een stuk leuker [4,5].

Bebida Magica zijn we volgens mij vorig jaar al in deze topic tegengekomen in Los Jaivas' versie, en die gaat vanaf volgende week als her-uitgave, geheel in 60's-stijl, mee met dezelfde noteringen in de lijst van deze versie. Volgens mij is hierna alleen nog zoiets voorgekomen met al die versies van de zomer-hit Ritmo De La Noche in 1991, maar misschien vergis ik me. Dit is een spelletje 'Zoek de verschillen' en nou, dat valt me niet mee. In wat verschilt de versie van Acapulco met die van Los Jaivas? Al sla je me dood... De Acapulco-versie klinkt hooguit iets 'fancier' met een toegevoegd bas-loopje hier en een extra percussie-slagje daar. Op basis daarvan ga ik toch voor de Los Jaivas-versie. Of dat een originele versie is, daar ben ik wat voorzichtig mee, want dit soort liedjes gaan vaak generaties terug. Betreft het liedje zelf: Typisch een (gaan we weer..) pauze-muziekje voor een TROS-programma als bv. Ter Land, Ter Zee En In De Lucht, maar het klinkt wel lekker zomers [Acapulco: 7, Los Jaivas: 7,5].

Misschien is de single van The Motors wel de meest verrassende binnenkomer van deze week. Heel, heel erg vaag kan ik het me zelfs herinneren, al bleef het slechts 3 weekjes onderaan in de Tipparade bungelen. Dit liedje is een stuk leuker dan die single die een paar weken terug in Amerika de Hot 100 binnenkwam (Love And Loneliness). De tekst is hilarisch en de muziek klinkt speels. Een nette voldoende, meer ook eigenlijk niet [7].

De single van Tiffany (niet die, lijkt me duidelijk, maar een Nederlandse act) heb ik nergens kunnen vinden.

Tipparade: week 28 van 1980.

#9: Pussycat - Doin' La Bamba
Aardig geprobeerd maar zulk nummer komt niet tot recht in deze uitvoering. Geef mij toch maar hun vroegere hits (Mississippi vind wel prima).
Cijfer: 4,5

#12: The Blues Brothers - Gimme Some Lovin'
Inderdaad van Spencer Davis Group, ook deze versie klinkt fris en plezierig en past perfect bij een fuif.
Cijfer: 8

#25: Bloem - Even Aan Mijn Moeder Vragen
Dit vind ik te knullig vooral wat de tekst betreft. Dan zijn Doe Maar en Het Goede Doel van heel ander kaliber.
Cijfer: 4

#26: New Musik - This World Of Water
Heel leuke en grappige synthipopsingle inclusief dat smurfen-stemmetje, blijft fris klinken.
Cijfer: 9

#27: Dizzy Man's Band - Mony Mony
Ik herinner mij nog enkele leuke singles van deze comedy-band (The Opera bv.), deze versie voegt nauwelijks wat toe aan het origineel van Tommy James & the Shondells. Dan deed Billy Idol het beter.
Cijfer: 5

#28: Acapulco - Bebida Magica
Lange tijd niet meer gehoord, dit klinkt best aangenaam en zomers, dot mij ook wat denken aan Argentina van Conquistador.
Cijfer: 7,5

Deze band kan ik alleen van Airport, dit herinner ik mij nog vaag. Symfonisch getint popnummer met een vleugje kitsch, het lijkt wel afkomstig uit een musical. Wel goed aan te horen en de tekst is inderdaad hilarisch.
Cijfer: 7

#30: Tiffany - Spoonful Of Lovin'
Geen clip gevonden.

LucM schreef:
#28: Acapulco - Bebida Magica
Lange tijd niet meer gehoord, dit klinkt best aangenaam en zomers, dot mij ook wat denken aan Argentina van Conquistador.
Cijfer: 7,5

Ook bekend met de Los Jaivas-versie uit de zomer van 1979?

Leuke uitvoering van Acapulco, daar niet van, maar het nut ervan ontgaat me volledig.

Hoe komen dit soort 'alternatieve versies' trouwens tot stand, vraag ik me af?

De bespreking van dat Tiffany-nummer, daar kom ik misschien later mee. Ik ben nou namelijk een Tipparade-lijst (met Tipparade-only liedjes) uit 1980 aan het downen. Dan neem ik gelijk de liedjes mee die ik eerder geen rating had kunnen geven.

LucM schreef:
Deze band kan ik alleen van Airport, dit herinner ik mij nog vaag. Symfonisch getint popnummer met een vleugje kitsch, het lijkt wel afkomstig uit een musical. Wel goed aan te horen en de tekst is inderdaad hilarisch.
Cijfer: 7

Het lijkt wel of The Motors hele gedeeltes van MacArthur Park van Richard Harris hebben overgenomen....

TOP 40 VAN ROB nr 211, 9-7-1980
dw vw aw
1 1 6 Everybody's gotta learn sometime - The Korgis
2 2 5 Theme from 'New York, New York' - Frank Sinatra
3 3 6 Power - The Temptations
4 9 2 Messages - Orchestral Manoeuvres in the Dark
5 6 6 Hurt so bad - Linda Ronstadt
6 7 5 Xanadu - Olivia Newton-John & ELO
7 8 3 Don't be foolish - Peter Marsh & Vangelis
8 24 2 Waterfalls - Paul McCartney
9 4 9 Toccata - Sky
10 5 11 Breathing - Kate Bush
11 11 4 The groove - Rodney Franklin
12 16 4 Play the game - Queen
13 14 7 Nightboat to Cairo - Madness
14 25 3 The other side of the sun - Janis Ian
15 -- 1 Tenement steps - The Motors
16 12 9 Love's not for me - Graham Gouldman
17 18 4 I don't want you anymore - Tavares
18 19 3 Everything works - Cheap Trick
19 20 3 Wondering where the lions are - Bruce Cockburn
20 10 7 My oh my - Sad Café
21 26 2 Memories of France - Margriet Markerink
22 21 4 We are glass - Gary Numan
23 27 2 Emotional rescue - The Rolling Stones
24 13 6 No doubt about it - Hot Chocolate
25 23 5 Little Jeannie - Elton John
26 15 5 Run like hell - Pink Floyd
27 17 7 I'm alive - ELO
28 34 2 There ain't no age for rock 'n roll - The Veterans
29 30 2 Ik weet niet hoe - Bennie Neyman
30 -- 1 Could you be loved? - Bob Marley & the Wailers
31 32 3 Un sentimental - Julio Iglesias
32 31 4 Relight my fire - Dan Hartman
33 35 2 It's you - Suzanne Michaels
34 -- 1 Even aan mijn moeder vragen - Bloem
35 -- 1 Rock me up a mountain - Anita Meyer
36 -- 1 Et les oiseaux chantaient - Sweet People
37 22 8 Cara mia - Jay & the Americans
38 29 11 Ravel's bolero - Thijs van Leer
39 28 9 World at war - Dr. Pop
40 36 15 Turn it on again - Genesis

De stormloop op de nummer 1 van Frank Sinatra en The Temptations lijkt gestrand, maar nu zien we superstippen bij Messages, al in de tweede week op 4 beland, en Waterfalls dat maar liefst van 24 naar 8 stijgt! Zo houden we de spanning erin.

Onderaan zien we overigens dat Turn it on again al 15 weken behaald heeft. De laatste paar weken wist hij wat te blijven hangen in de staart en komt zo aan dit hoge aantal. Toch zal het zeker niet in de top 5 van 1980 eindigen.

Vijf binnenkomers deze week, waarvan de hoogste spectaculair op 15. Het reeds vaker besproken, dramatische, naar het hysterische neigende Tenement steps. Ik hoor dit liever dan Airport, maar goed, ik vind MacArthur Park dan ook een van de beste singles aller tijden (;-) @ musician). Vreemd genoeg kan ik de lyrics niet zo snel vinden, en wat ik ervan versta, komt niet hilarisch op mij over (lijkt mij ook niet zo bedoeld). Kennelijk alleen in NL een hit(je).

Op 30 Bob Marley. Reggae kwam in deze jaren natuurlijk ook regelmatig in mijn top 40 terecht, maar minder vaak en minder hoog dan in de NL top 40. Het klinkt allemaal best aardig en zonnig en relaksed, maar erg veel hetzelfde en niet erg boeiend. Uitzonderingen zijn bv Inner Circle met Music Machine, dat wel hoog in mijn top 10 komt, maar dat is ook meer reggae meets rock.

Op 34 Bloem met de evergreen Even aan mijn moeder vragen. Een lied met aparte opbouw, het eerste couplet is compleet anders van melodie, tempo en toon dan het tweede couplet. Het refrein is wel duidelijk, een echte meezinger. Als dit weer eens op de radio komt, kan ik hem helemaal letterlijk meezingen, ook het snelle gedeelte tegen het einde. Verder blijft deze song bijzonder omdat wij hem al twee maal in familiekring gebruikt hebben (met aangepaste tekst natuurlijk) om een huwelijk op te vrolijken. Mijn schoonzus heet Annemarie.

Op 35 Anita Meyer, wier carrière sinds het onvolprezen The alternative way elk jaar dieper weg lijkt te zinken. Hoewel ik een groot fan van haar was, komt deze single niet ver, wat je noemt een niemendalletje. Pas over een jaar zal Anita sterk terugkomen met Why tell me why.

En op 36 de experimentele natuur-lounge-pop van Sweet People. Als song stelt het niet veel voor, maar toch klinkt het erg fijn, vooral die koekoek natuurlijk!

Ranboy schreef:
Het reeds vaker besproken, dramatische, naar het hysterische neigende Tenement steps. Ik hoor dit liever dan Airport, maar goed, ik vind MacArthur Park dan ook een van de beste singles aller tijden...

Ik ook. Rare hobby hebben we eigenlijk....

Hot 100 - Week of July 05, 1980

Top 10:

#1 - #1 Paul McCartney & The Wings - Coming Up (Live At Glasgow)
#2 - #2 Lipps, Inc - Funky Town
#3 - #3 Bette Midler - The Rose
#4 - #4 Billy Joel - It's Still Rock 'N Roll To Me
#5 - #6 Elton John - Little Jeanie
#6 - #5 Bob Seger - Against The Wind
#7 - #7 Robbie Dupree - Steal Away
#8 - #9 The (Detroit) Spinners - Cupid-I've Loved You For A Long Time
#9 - #8 Ambrosia - Biggest Part Of Me
#10 - ? Jermaine Jackson - Let's Get Serious

Saaie verwikkelingen in de Top 10 waarbij de enige binnenkomer een familielid vervangt (Michael met She's Out Of My Life), en zelfs dat is eigenlijk al geen nieuw nummer meer.

De Onderste 10 van de Hot 100:

#100 - #95 The Temptations - Power
#99 - ? Joe Sun - Shotgun Rider
#98 - ? Dr. Hook - Sexy Eyes
#97 - #97 John Denver - Dancing With The Mountains
#96 - ? Christopher Cross - Ride Like The Wind
#95 - #98 Roberta Flack & Donny Hathaway - Back Together Again
#94 - #94 Pink Floyd - Another Brick In The Wall (Part 2)
#93 - ? The Manhattan Transfer - Twilight Zone-Twilight Tone
#92 - ? Van Halen - And The Cradle Will Rock

(afbeelding)

#91 - ? Pat Benatar - We Live For Love

Het Joe Sun-nummer kan ik alvast niet op YouTube of Soulseek vinden, dus dat schiet op...

The Manhattan Transfer kennen we hier misschien het beste van Chanson D'Amour en m'n lieve vrouw zegt al dat ze altijd de trends iets achterna leken te lopen. Ik vind dat ook hier het geval: Typisch een liedje dat alleen in 1979 gemaakt had kunnen worden. Wil niet zeggen dat het echt slecht is overigens. De disco-muziek heeft een jazzy inslag maar de zang klinkt erg kazig en melodramatisch. Het blijft er dus een beetje tussenin hangen [6].

Komen we vervolgens bij het voorspelbare, maar als een huis-staande hoogtepunt van deze Hot 100-week. Heerlijke cock-rock van een van de allerbeste heavy metal-bands (toen Roth erin zat, natuurlijk) aller tijden. In Nederland liepen we 2 albums op achter met de doorbraak, in Amerika komt dit al van het derde album Women And Children First, een album dat kan wedijveren met het debuut wat mij betreft. Dat smerige gitaargeluid uit het intro kan alleen Eddie produceren. Het klinkt gelijk ook iets zwaarder en bluesier dan het eerdere werk en dat heeft te maken met Eddie's toenemende invloed op dit en het volgende album (Fair Warning). Ik vind dit gewoonweg heerlijk [10].

Tenslotte een tegenvaller van formaat. Pat Benatar zou echt beter moeten weten dan Ann Wilson slecht na te apen. Ze is gewoon meer geschikt voor een wat rootsier aanpak. Dit soort 13-in-een-dozijn-rock doet haar talent absoluut geen goed [4,5].

Ook hier dus weinig nieuws aan het front, al is de Van Halen-single natuurlijk fantastisch...

Ja, die krijg ik ook nog in mijn lijst. Dit was het Nederlandse hoesje:

(afbeelding)

Goddank zijn de Amerikanen overigens minder blij met het duo Flack/Hathaway dan de Engelsen. Dat pleit weer voor ze...

Musician’s Top 30, 12 juli 1980

01 (01) Everybody’s got to learn sometime * The Korgis
02 (10) Emotional rescue * Rolling stones
03 (07) Could you be loved * Bob Marley & The Wailers
04 (03) We are glass * Gary Numan
05 (04) Run like hell * Pink floyd
06 (02) Food for thought * UB40
07 (06) Play the game * Queen
08 (12) Waterfalls * Paul McCartney
09 (05) Nightboat to Cairo * Madness
10 (17) Aquamarine * Santana
11 (13) Hurt so bad * Linda Ronstadt
12 (---) The harder they come * Joe Jackson band

(afbeelding)
......en band...

13 (---) Think about me * Fleetwood mac

(afbeelding)
.....schrijfster van dit nummer zit 2e van links.

14 (08) Periscope life * Kayak
15 (18) Don’t be foolish * Peter Marsh & Vangelis
16 (09) So long * Fischer Z
17 (19) Midnite dynamos * Matchbox
18 (---) Messages * O.M.D.

(afbeelding)
.....fris en jeugdig

19 (15) Xanadu * Olivia Newton John & E.L.O.
20 (11) Over you * Roxy Music
21 (23) Behind your eyes * Charlie Daniels band
22 (---) Je veux de l’amour * Raymond van ’t Groenewoud

(afbeelding)
.....langer geleden dan 1980....

23 (14) No doubt about it * Hot chocolate
24 (25) We gotta get out of here * Ian Hunter
25 (24) Keepin’ the summer alive * Beach boys
26 (16) Breathing * Kate Bush
27 (29) Backdoor lovers * New adventures
28 (28) Power * Temptations
29 (---) Et l’Oiseau chantaient * Sweet people

(afbeelding)
...ere wie ere toekomt op deze plaat

30 (---) Sunset people * Donna Summer

(afbeelding)

Ja hoor, hier wordt gevallen voor een eerste versie van een plaat met vogelgeluiden. Een spectaculaire notering ligt er nog niet, maar wat niet is. Net als Donna Summer is de lage entree waarschijnlijk weinig garantie voor een langdurige toekomst.

Anders ligt het bij de binnenkomst van de Joe Jackson band, met een losse single buiten zijn albums om. Dat maakte het singletjes sparen wel wat waard

De meest opvallende binnenkomst zal die zijn van Fleetwood mac en de vierde single van Tusk. Think about me is alleraardigst, lange tijd één van mijn favorieten van het album. Inzake rock en even doorstampen hadden we gelukkig deze single van Christine McVie. Die hoorbaar een liefhebber is van de conservatieve school van FM rock maar daarin wordt tegengewerkt door de nieuwe ideëen van Lindsey Buckingham. De opnames voor Tusk duurden niet voor niets bijna 3 jaar, voordat dit compromis was gesloten.

Orchestral Manoeuvres in the Dark (het zou toch even duren voor het O.M.D. werd?) hadden de eerste paar jaren van hun prille carriére misschien wel hun beste muziek, getuige ook Messages.

Raymond van het Groenewoud en Vlaamstalige newwave: dit soort singles vind ik prima. Het is jammer dat hij maar zo weinig hits heeft gehad. Ik vind het er wonderwel wel een beetje in passen, in de hitlijsten van juli 1980.
Merkwaardig genoeg waren wij een maand eerder dan het thuisland België met deze hit, in de hitlijst van de BRT komt hij binnen op 2 augustus.

Spectaculaire stijgers van o.a. de Rolling stones, maar pieken zij niet te vroeg? Bob Marley zit dreigend in de achtervolging en zes prachtige nummers in de wachtkamer voor volgende week...

Het weer past wonderwel bij het Verenigd Koninkrijk van onderstaande lijst:

(afbeelding)

De Engelse Top 40 van 12 juli 1980:

01 03 Xanadu - Olivia Newton John & E.L.O.
02 12 Use it up and wear it out - Odyssey
03 06 Jump to the beat - Stacy Lattishaw
04 01 Crying - Don McLean
05 16 Cupid - Detroit spinners
06 02 Funky town - Lipps inc.
07 08 My way of thinking - UB40
08 05 Everybody's got to learn sometime - The Korgis
09 21 Could you be loved - Bob Marley & The Wailers
10 07 Simon Templar - Splodgenessabounds
11 11 Waterfalls - Paul McCartney
12 09 To be or not to be - B.A. Robertson
13 04 Back together again - Flack/Hathaway
14 19 747 (Strangers in the night) - Saxon
15 10 Behind the groove - Teena Marie
16 --- Babooshka - Kate Bush

(afbeelding)

17 14 Play the game - Queen
18 30 Love will tear us apart - Joy division
19 13 Substitutie - Liquid gold
20 --- Emotional rescue - Rolling stones

(afbeelding)
4:18? Welk land heeft daar in zitten korten? (Nederlandse single duurt 5:38)

21 22 Chinatown - Thin Lizzy
22 --- More than I can say - Leo Sayer

(afbeelding)

23 23 If loving you is wrong - Rod Stewart
24 29 Let's hang on - Darts
25 36 Computer game - Yellow magic orchestra
26 24 Christine - Siouxie and the banshees
27 17 Midnight dynamos - Matchbox
28 34 I'm not your stepping stone - Sex pistols
29 35 A lover's holiday - Change
30 --- Wednesday week - Undertones

(afbeelding)

31 39 Me myself I - Joan Armatrading
32 15 Theme from M*A*S*H - The Mash
33 37 Lip up fatty - Bad Manners
34 --- Neon Knights - Black sabbath

(afbeelding)

35 --- King's call - Phil Lynott

(afbeelding)

36 27 You gave me love - Crown heights affair
37 38 Whole lotta rosie - Ac//dc
38 18 Let's get serious - Jermaine Jackson
39 20 Messages - O.M.D.
40 --- Fantasy - Gerard Kenny

(afbeelding)

Mooi roze is niet lelijk, maar dat geldt zeker wel voor de vreselijke ballad Fantasy van Gerard Kenny hierboven, het doet gewoon pijn aan je oren (2) De hoes is overigens volledig in overeenstemming met het lied.

De Engelse hitlijst verraadt soms wat er bij ons gaat komen (Babooshka, Kate Bush, 9) maar loopt soms ook een beetje achter (Emotional rescue) wat op zich opzienbarend is natuurlijk, bij de comeback single van de Rolling Stones.

Allemaal bekend werk, gaat nog verder worden besproken, zoals ook ongetwijfeld More than I can say van Leo Sayer (5) die aan een volgende carriére lijkt te gaan beginnen. Hoewel nieuwe carriére. Het lijkt net of 1980 jááááren verder is, maar op de keper beschouwd is het slechts 11 jaar verwijderd van 1969. Voor ons nu hetzelfde alsof we terugkijken naar 2000.

Dat er veel gebeurd is sinds de entree van Leo Sayer in 1973 is ongetwijfeld waar. Maar feitelijk zijn we nog maar slechts 7 jaar verder.

Black sabbath levert een degelijke maar vooral ook sterke hardrock single (Neon Knights), waar ik zonder meer een 8 voor kan geven. Ik probeer Ozzy te herkennen maar misschien speelde hij al helemaal niet meer bij Black sabbath.

Phil Lynott, op mijn versie van King's call wordt hij ondersteund door Mark Knopfler. Het maakt de single gelijk wat zwaarder, middle of the road en een schril contrast met nummer 21, Chinatown van Thin Lizzy, waar Lynott ook nog steeds de zanger was. King's call is overigens helemaal geen slechte single (8,5) en Mark Knopfler was ook nog maar twee jaar bekend. Toch heb ik liever Chinatown.

Dan het "snoepje" (laten ze het maar niet horen) van de week: Wednesday week van de Undertones (10). Prachtig korte, gitaarrock met sterke melodie en prima single. Een beetje verbeten, vechtend voor de goede zaak maar punk? newwave misschien? Het zal er onder worden geschaard, maar ik denk hier liever niet in genres. Daar is de muziek te goed voor.

Aangezien ik de vorige single ook geweldig vond (My perfect cousin) vanavond gelijk na het beluisteren van Wednesday week van de weersomstuit het bijbehorende album van beide singles, Hypnotised, in één druk op de knop besteld. Daar is zo'n topic nu ook weer goed voor!

(afbeelding)

Inderdaad heerlijke single van The Undertones, jammer dat deze band in de Benelux niet zo bekend is geworden.

Met het weer van vandaag waan ik mij overigens terug in de zomer van 1980.

musician schreef:
Black sabbath levert een degelijke maar vooral ook sterke hardrock single (Neon Knights), waar ik zonder meer een 8 voor kan geven. Ik probeer Ozzy te herkennen maar misschien speelde hij al helemaal niet meer bij Black Sabbath.

Ozzy is helemaal buiten beeld in dit nummer. Dit is de come-back van Black Sabbath in 1980 met niemand minder dan Ronnie James Dio achter de microfoon. Bekend van Love is all en van Rainbow, en later van z'n eigen band.
Ik heb nooit geweten dat Neon Knights een single is geweest, laat staan een hit. Maar deze Engelse lijst toont het dus aan. Het bijbehorende album Heaven and hell is wat mij betreft de absolute topper in het oeuvre van Black Sabbath, maar ik ben dan ook altijd veel meer een liefhebber geweest van de krachtige stem van Dio dan van het gejammer van Ozzy. Helaas zou deze combi maar twee albums stand houden voordat Dio zijn eigen weg ging en de plek achter de microfoon werd overgenomen door... Ian Gillan (voor één mislukt album).

Ik ben eigenlijk al jaren van de hardrock af, maar kom door dit topic zowaar in de stemming om vanavond weer een paar oude krakers op te zetten. Want Chinatown van Thin Lizzy mag er ook wezen (zowel single als album) en voor Van Halen ten tijde van David Lee Roth mag je me ook altijd wakker maken. Women and children first is een wereldplaat, maar ik heb 'm eerlijk gezegd niet eens zelf in mijn bezit, afgezien van een cassettebandje dat ik waarschijnlijk niet binnen vijf minuten kan terugvinden. Dat wordt dus even zoeken naar de goedkoopste leverancier en meteen de CD bestellen.

D'r komen gelukkig weer aardig wat pop-pareltjes langs in deze lijst, en dat zijn nummers waar we het zo te zien allemaal wel over eens zijn: Kate Bush en Joe Jackson verdienen bij mij sowieso allebei een tien - voortreffelijke singles, ook al is de van Joe een cover. Ook Orchestral Manoeuvres (het werd volgens mij pas OMD toen ze hun mooiste singles al lang en breed achter zich hadden) zou vanaf 1980 een paar jaar leverancier van verantwoorde synthipop-hits worden.
Die single van Leo Sayer vind ik ook prima aan te horen - gewoon een goed voorbeeld van hitparadepop op niveau, al kun je dat niet van al zijn singles zeggen. Over The Undertones ben ik het eens met musician: dit is de zoveelste keer dat ze met een uitstekende single in de Engelse hitlijst binnenkomen. Afgezien van de single It's going to happen (hun enige tipparade-notering in NL als ik het goed heb) heb ik niets van ze in huis. Toch eens kijken of ik daar verandering in kan brengen door bijv een 'best of' aan te schaffen.
Alleen over Flack/Hathaway denk ik wezenlijk anders dan musician, maar dat zal jullie niet verbazen denk ik. Natuurlijk is dit voor hun doen redelijk platte disco, maar die twee gouden stemmen vergoeden veel, wat mij betreft.

Topper van deze week vind ik, naast Neon knights, toch wel King's Call van Phil Lynott. Heb ik altijd een prachtige single gevonden, waarin de Thin Lizzy-zanger zich van een heel andere kant laat zien. Een mooie soft-rock plaat over de impact die de dood van Elvis op hem had. Mooi gitaarspel van Knopfler, die geeft deze single echt iets extra's qua sfeer, en je herkent zijn spel uit duizenden.
Zes jaar later zouden we een In Memoriam voor Phil zelf schrijven - en toen werd dit nummer pas een hit in Nederland...

Ik blijf het opvallend vinden dat die heerlijke soulplaat van The Temptations (die bij ons tot een vijfde plaats komt) elders zo tegenvallend presteert. In de VS komt-ie zo te zien niet verder dan de onderste regionen van de Hot 100 en ook in Engeland blijft-ie op 28 steken. Geen wonder dat het geen blijvertje is geworden in het repertoire van de Temps. Terwijl het nummer dat toch eigenlijk wel had verdiend, vind ik.

Gaucho, betreft Van Halen raad ik zeker de geremasterde cd's aan van een jaar of 10 terug.
Heerlijk transparant geluid. Een wereld van verschil met de oude cd's.

Week 29 - 1980
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Diana Ross - Upside Down
#16: Leo Sayer - More Than I Can Say
#18: Los Javais - Bebida Magica (zie entry van Acapulco, week 28)
#19: The Press - I'm Gonna Shoot The Dee Jay
#24: Billy Joel - Don't Ask Me Why

(afbeelding)

#25: L.A. Boppers - Is This The Best (liedje begint na een minuut)
#26: Pointer Sisters - He's So Shy
#27: The S.O.S. Band - Take Your Time
#28: Jacques Herb - Torremolinos
#29: Mink DeVille - Mazurka
#30: Harry Thumann - Underwater

De #30 wordt in deze lijst door de dubbele notering van Bebida Magica niet eens meegerekend en dat zal de volgende weken ook zo blijven. God bless de oude lijsten, dus...

Tja, Diana Ross... Is dit nog disco? Of is dit een plastic, dansbaar popnummertje? We gaan hier voor het laatste. Van haar vocale kwaliteiten ben ik nooit upside down geweest. Het klinkt me altijd wat afstandelijk en koel. Gelijkend aan haar persoonlijkheid, dus. Maar toch vind ik het geen slecht nummer. Het heeft wel wat vrolijks en het blijft ook meteen hangen [7].

Leo Sayer komt op mij altijd over als een sympathieke snuiter. Als hij die vreselijke falsetto achterwege laat (You Make Me Feel Like Dancing anyone?) vind ik zijn muziek altijd goed in het gehoor liggen. Zo ook dit nummer. Lekker, vriendelijk liefdesliedje dat recht uit het hart komt zonder een moment zoetsappig te worden [8,5)

Ha, toen schreef men nog voluit 'Dee Jay'... The Press, had dat soms iets te maken met de leden van Catapult, The Monotones en Rubberen Robbie? Ik herinner me zoiets, correct me if I'm wrong. Ze spreken hier een persoonlijke wens van ons uit (en met ons vele anderen), maar kon dat niet met wat meer ballen? Het klinkt me echt te slap en carnavalesk [4].

Dan komt vervolgens Billy Joel met wat ons betreft z'n beste single van het Glass Houses-album. Lekkere, luchtige popmuziek met een sterke tekst (doet me aan onze buren denken) dat nergens niemendallerig wordt. Dit is echt zo'n nummer waaruit blijkt dat Billy naadloos alle genres in z'n werk een plaats weet te geven. Helaas werd ook dit weer geen hit, al wist het het wel 7 weken in de Tipparade vol te houden. De melodie voelt natuurlijk aan en de zomerse sfeer geeft het ook de nodige schwung mee. Pure vakmanschap [10].

De bovengemiddelde disco van L.A. Boppers bevat een klein beetje van alles. Beetje funk, beetje jazz, beetje dit, beetje dat, maar het blijft toch een beetje vlak allemaal [6,5].

De Pointer Sisters komen met het aardige He's So Shy dat volgens mij erg vaak op de radio te horen is geweest, maar een klein hitje werd. Lief nummertje, en het klinkt ook fris en spontaan. Mij hoor je niet klagen [7].

Dat S.O.S. Band-nummer kon ik nog niet, maar ik vind het erg prettig klinken. Heerlijk baslijntje zit erin. Wel erg op de Chic-leest geschoeid, maar als het op zo'n manier gedaan wordt mag het van mij. Een bonafide hit, maar het Nederlandse publiek dacht er blijkbaar anders over. Lekker plaatje [8].

Jacques Herb's liedje kan ik nergens vinden. Hoeven we ook niet rouwig om te zijn denk ik...

De helaas te vroeg overleden Willy DeVille komt hier met héél wat anders dan z'n tot dan toe bekende Spanish Stroll. Aangezien de zomer van 2011 het laat afweten dwaal je in gedachten even af naar een pittoresk haventje waar je een heerlijk lekkerbekje besteld en over het water uitkijkt onder het genot van deze muziek. Volgens mij is zijn muziek nooit in Amerika aangeslagen en dat is toch vreemd gezien de creoolse invloeden [8,5].

We sluiten de week af met iets dat z'n tijd een paar jaar vooruit klinkt, maar de warmte heeft van de disco-muziek van toendertijd. Het klinkt episch, als een geluidslandschap waarin alles mogelijk lijkt. Het klinkt vooral erg compleet. Een nummer van hoog niveau [9,5].

Ra ra, hoe kun je Billy Joel in de gespiegelde ruiten zien zonder zijn fotograaf? Prachtig nummer, daar niet van. Een 10 is misschien wel erg hoog maar ik doe graag de uitspraak dat Glass houses één van mijn favoriete Billy Joel albums is. Zwaar onderschat.

Ik zie overigens sowieso niets dan voldoendes, dat belooft een mooi weekje! M.u.v. The Press die volgens mij inderdaad ook alles had te maken Rubberen Robbie e.a.

Ik kom bij veel platen niet zo hoog in becijfering. Alleen een uitzondering wil ik maken voor de comeback (jawel!) van Diana Ross. Dat cijfer wil ik ook wel geven.
Het was toen een hele sensatie en uiterst succesvol. De geschiedenis heeft aangetoond dat het niet zo langdurig heeft mogen beklijven als dat de gewoonte is met succesvolle albums. Het is daardoor nogal tijdgebonden gebleken, eigenlijk.

De LP heb ik ooit gehad, maar de jacht op de cd heb ik nooit meer geopend....

Gast
geplaatst: vandaag om 01:28 uur

geplaatst: vandaag om 01:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.