MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Leuke verhalen over Chicago en Al Stewart.
Nu is het al laat, dus zal ik morgen eventjes proberen de liedjes te beluisteren.

ranboy schreef:
Als Al Stewart jou niet had gehad... .

Vind maar eens een hitlijst waar hij wél in heeft gestaan met Mondo Sinistro.. Een handtekening van Al op het singletjes is voldoende, wellicht heb ik dan het meest zeldzame singletje ter wereld (én gesigneerd) in huis!

Leuk nummer wel, dat van Al Stewart.
Alleen lijkt z'n stem niet helemaal geschikt voor rockmuziek.

De Engelse Top 40 van 6 september 1980!!

(afbeelding)

01 02 Start! - The Jam
02 01 Ashes to ashes - David Bowie
03 05 Feels like I'm in love - Kelly Marie
04 03 9 to 5 - Sheena Easton
05 13 Eighth day - Hazel O' Connor
06 08 I die: you die - Gary Numan
07 06 Tom Hark - The Piranhas
08 04 The winner takes it all - Abba
09 10 The sunshine of your smile - Mike Berry
10 14 Dreamin' - Cliff Richard
11 17 Can't stop the music - Village people
12 19 Bankrobber - The Clash
13 18 Modern girl - Sheena Easton
14 07 Upside down - Diana Ross
15 09 Oops upside your head - The Gap band
16 12 Give me the night - George Benson
17 34 It's only love - Elvis Presley
18 15 All over the world - E.L.O.
19 11 Oh yeah - Roxy music
20 20 It's still rock and roll to me - Billy Joel
21 22 Marie Marie - Shakin' Stevens
22 28 A walk in the park - The Nick Straker band
23 16 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
24 27 Paranoid - Black sabbath
25 39 I want to be straight - Ian Dury
26 --- One day I'll fly away - Randy Crawford

(afbeelding)
...bijbehorend album...

27 30 Best friend/Stand down Margaret - The Beat
28 24 Private life - Grace Jones
29 25 You got to be a hustler... - Sue Wilkinson
30 29 Sleepwalk - Ultravox
31 --- United - Judas Priest

(afbeelding)

32 --- I owe you one - Shalamar

(afbeelding)

33 33 Cirus games - Skids
34 32 Magic - Olivia Newton John
35 38 I got you - Split enz
36 --- The Whisper - The Selecter

(afbeelding)

37 37 Summer fun - Barracudas
38 21 Mariana - Gibson brothers
39 26 Lip up fatty - Bad Manners
40 23 More than I can say - Leo Sayer

De week van.......:
Volgens mij merk ik nu pas dat ik de Engelse lijst van vorige week heb vergeten. En dat is buitengewoon spijtig, want er waren beduidend betere binnenkomers dan deze week. Ze nog even kort op een rijtje:

Gary Numan - I die: you die
Olivia Newton John - Magic
Elvis Presley - It's only love
Split enz - I got you
Ian Dury - I want to be straight

Met name Split enz (krijgen we ook nog in Nederland), Gary Numan en Ian Dury hebben prachtige nummers gemaakt, het luisteren even waard. Helaas gaan die laatsten niets doen in de Nederlandse hitlijsten.

Magic van Olivia Newton John kwam ook binnen en raad eens wat? Het gaat helemaal niets worden met die single in de Engelse hitlijst. Toch een kleine verrassing.

De nieuwe binnenkomers van deze week (Randy Crawford laat ik ivm overbekend maar even zitten)
Judas Priest - United
Shalamar - I owe you one
Selecter - The Whisper

Ik probeer altijd de beste geluidskwaliteit te krijgen, de 'echte' filmpjes uit 1980 zijn vaak slechte kwaliteit. Van beeld en geluid.

Toch redt ook de kwaliteit het niet dat ik alle drie de singles van een onvoldoende voorzie. Judas Priest moet beter kunnen (5), Shalamar heeft een draakje van een discohitje (4) en tussen mij en de Selecter (3) komt het nooit meer goed.

Inderdaad erg slecht, dat Selecter-nummer.

Week 37 - 1980

Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Donna Summer - The Wanderer
#6: George Benson - Give Me The Night
#23: André Hazes - 'N Vriend
#24: Jack Jersey - Woman
#25: Angelo Branduardi - Cogli La Prima Mela
#26: The Jam - Start
#27: Albert West - Together We'll Rock, Together We'll Roll
#28: Bram Vermeulen - Politiek
#29: Jay & The Americans - Come A Little Bit Closer
#30: Split Enz - I Got You

(afbeelding)
They got us.

Een hoop binnenkomers.

Met Donna Summer's The Wanderer had Veronica verkeerd ingezet. Een tegenvallende single die weinig deed in de Top 40. Ze gaat hier op de new wave-toer en probeert met de tijd mee te gaan, maar nergens leidt het tot iets interessants. 2 jaar later zou ze succesvoller terug komen [3,5].

Blokje Nederlandse artiesten die zich waarschijnlijk na de briljante vorige week tekort gedaan voelden:
Hazes... Hele volksstammen gaan bij wijze van spreken van hun stokje als ze een nummer van 'm horen. Ik kan er niet zoveel mee. Z'n persoontje stond me nooit zo aan en z'n muziek komt bij vlagen enigszins over. Ook met drank op begin ik niet automatisch mee te lallen. Dit liedje gaat wel. Ik kan me wel vinden in het sentiment, muzikaal is het wel okee. Daar is verder alles ook mee gezegd [5,5]. Dan verder nog de huisvrouwen-hoempapa van Jack Jersey [2,5] en Albert West, maar die is niet op YouTube te vinden, dus ik geloof het wel. Bram Vermeulen komt weer uit een heel andere hoek. Hij vertelt ons iets dat we eigenlijk allemaal zouden moeten doen: Geen aandacht schenken aan en niet stemmen voor de stropdassenmaffia (uit Den Haag). Ze doen toch wat ze zelf willen. Heel leuk liedje, smaakvol begeleid [8].

Angelo Branduardi laat onmiddellijk weer een lampje branden terwijl het in de Tipparade is blijven steken. Deze zigeunerachtige muziek hoor ik graag. Erg sfeervol en de vocalen gaan goed met de muziek [7,5].

Dan zijn er natuurlijk ook altijd bands rond deze tijd die er met een vette voldoende vandoor gaan en dat is deze keer The Jam. Hun variatie op The Beatles' Taxman klinkt soulvol met de passie van punkmuziek. En net als Split Enz verlaat het na 3 weken de Tipparade. Typisch Nederlands? [9,5].

Met Jay & The Americans werd er weer ingezet op posthuum succes, zonder succes ditmaal. Maar dat ligt niet aan het liedje. Leuk lente-achtig liedje (het was een hit in de lente van 1965) dat passievol en professioneel klinkt. En bovendien vind ik het een stuk beter dan Cara Mia [8].

De echte klapper staat wat mij betreft achteraan: I Got You. Wat valt hier over te zeggen... Onverwoestbare popmuziek van een stel keien in het genre: De broertjes Finn en consorten.
Het is echt zonde dat ze nooit echt de waardering hebben gekregen die ze verdienden. Ook wij maken ons er een beetje schuldig aan: We hebben een paar Crowded House-cd's, verder niets, niets van Split Enz in ieder geval. En nu denk ik ook weer dat daar verandering in moet komen [10].

We hadden toch nog Message to my girl?

Maar eens. Wie twijfelt aan het oude new wave gehalte van Split enz, gelieve even te lusteren naar I got you. Het is wel goed, een beetje traag wellicht. Voor mij geen 10 maar een 8 is toch ook goed?

Come a little bit closer vind ik ook aardig (7). Ze zullen de jaren '60 niet snel kunnen betichten van het niet kunnen ophoesten van smaakvolle singles.

Albert West heb ik uit eigen archief kunnen opdissen, maar het is niet voor niets dat Together we rock, together we roll stof staat te vergaren. Albert probeert hier wat vlotter te lijken, maar het materiaal is armoedig (3)

Dat je zo wild bent van die Angelo Branduardi! Zigeuner, Grieksachtige muziek zou ik nog zeggen, en dan in een vermeend, disco achtige ambiance (4)

The Wanderer van Donna Summer is ook niet haar sterkste plaat ooit (5), maar Bram Vermeulen heeft toch een alleraardigst nummer met Politiek (7,5) Terecht de begeleiding even genoemd, maakt de plaat net even wat beter.

The Jam is voor mij winnaar van de week (9) en staat met Start! inmiddels zelfs al weer op de eerste plek in de Engelse Hitlijst.

musician schreef:
We hadden toch nog Message to my girl?

En I hope I never! Voor mij een top 200 Aller Tijden plaat en binnen een paar maanden tijd in mijn top 40 te bewonderen.

TOP 40 VAN ROB nr 220, 10-9-1980
dw vw aw
1 1 9 Peter Gunn - Emerson, Lake & Palmer
2 11 4 Ashes to ashes - David Bowie
3 2 9 Babooshka - Kate Bush
4 3 8 Don't ask me why - Billy Joel
5 5 5 Oh yeah - Roxy Music
6 6 5 A forest - The Cure
7 7 6 Late in the evening - Paul Simon
8 4 6 I'm all right - Kenny Loggins
9 10 7 One day I'll fly away - Randy Crawford
10 8 5 Anak - Freddie Aguilar
11 12 4 All over the world - ELO
12 9 8 Upside down - Diana Ross
13 16 3 Another one bites the dust - Queen
14 21 2 Johnny and Mary - Robert Palmer
15 15 4 Sausalito summernights - Diesel
16 17 3 Don't leave me here - Taurus
17 18 5 Because they're young - Duane Eddy
18 23 3 Magic - Olivia Newton-John
19 14 7 Underwater - Harry Thumann
20 13 9 This world of water - New Musik
21 24 4 Sitting in a café - Cherry van Gelder-Smith
22 -- 1 Get 'im outta town - The Laughing Dogs
23 25 4 Steal away - Robbie Dupree
24 28 2 Fame - Irene Cara
25 27 3 One love - Sniff 'n the Tears
26 31 2 Head up to the sky - Spargo
27 34 2 If it's alright with you baby - The Korgis
28 20 8 The winner takes it all - Abba
29 19 9 Si j'étais président - Gérard Lenorman
30 -- 1 Master blaster - Stevie Wonder
31 -- 1 I never had a love like this before - Massada
32 33 3 Let my love open the door - Pete Townshend
33 22 8 The harder they come - Joe Jackson Band
34 -- 1 Limbo - Fischer Z
35 -- 1 Long blond animal - Golden Earring
36 -- 1 Hop on the bus - Nick Hall
37 26 11 Emotional rescue - The Rolling Stones
38 30 11 Waterfalls - Paul McCartney
39 32 5 Big shot - Jona Lewie
40 29 6 To be or not to be - B.A. Robertson

Peter Gunn nog op 1, met 9 weken alweer. David Bowie maakt een reuzesprong van 11 naar 2, waardoor de rest van de top 10 een beetje vast blijft zitten. En ook in de lagere regionen geen schokkende verschuivingen.

Zes binnenkomers, waarvan slechts één nog niet door mijn collega's genoemd: de hoogste op 22 is van The Laughing Dogs, een bandje uit de New Yorkse punkscene (zoals The Shirts, Patti Smith, Blondie), al is hun muziekstijl meer een mix van punk, rock en powerpop. Deze single werd Steunplaat bij Frits Spits, maar haalde nooit de tipparade, en zo blijft het een one-nonhit-wonder... Wel een aanstekelijke plaat met een refrein dat ik na 30 jaar nog niet vergeten was; de coupletten wel... YouTube - The Laughing Dogs in Times Square - Get 'Im Outta Town

Op 30 Stevie Wonder op de reggaetour, en dat doet hij heel goed. Prima opbouwend intro, politiek getinte tekst; alleen jammer van dat 'Peace has come to Zimbabwe', want dat slaat op meneer Mugabe die daar nog steeds een van de rotste dictators uit de moderne geschiedenis is... (maar dat kon Stevie toen niet weten.)

Op 31 Massada met weer een hitje. Het klinkt nog steeds als een Hollandse Santana, swingende percussie en al, maar het is helaas niet zo sterk.

Op 34 Fischer Z. In mijn schrift staat Limbo/Room service, maar alle weken hierna staat alleen Limbo, dus daar hou ik het op. Sowieso lijkt het mij onzin om een dubbele A-kant in je persoonlijke lijst te zetten, want ga je dan voor de beste van de twee (noem die dan) of ga je voor het gemiddelde (belachelijk)? Limbo is idd een wat gimmick-achtig plaatje met de veilingmeester-achtige tongbrekende lyrics, maar wel heel goed gedaan, erg jachtig en een komisch slot.

Op 35 Long blond animal, door de een verguisd, door de ander nog prima bevonden. Het haalt zeker niet het niveau van de begin jaren 70-giganten, maar ik vind het een goeie song, met een lekkere drive, mooie opbouw.

Op 36 ook bij mij die onbekende Engelsman die in NL een plaatje mocht maken, Nick Hall. Leuk plaatje.

Gelijk heb je inzake Fischer Z en dubbele A-kanten; in mijn geval koos ik wat ik de leukste vond van de twee en dat werd dan Roomservice.
Sowieso nooit de meerwaarde gezien van een dubbele A-kant, hoewel ik moet toegeven dat één van de meestbekende, White Rabbit/Somebody to love van Jefferson Airplane tot heel veel dubbele airplay heeft geleid.

Leuk singletje idd van The Laughing dogs.... Een bijzondere start, zoals met straatgeluiden en een politiesirene zoals op deze single, kan altijd rekenen op sympathie. Je trekt er uiteraard ook leuk de aandacht mee!

Week of September 06, 1980

Top 10:

#1 - #2 Diana Ross - Upside Down
#2 - #1 Christopher Cross - Sailing
#3 - #4 The Rolling Stones - Emotional Rescue
#4 - #7 Air Supply - All Out Of Love
#5 - #6 Irene Cara - Fame
#6 - #3 Olivia Newton-John - Magic
#7 - #8 George Benson - Give Me The Night
#8 - #5 The S.O.S. Band - Take Your Time
#9 - ? Paul Simon - Late In The Evening
#10 - ? Johnny Lee - Lookin' For Love

Diana Ross geeft inderdaad Christopher Cross het nakijken. The Rolling Stones schuiven eindelijk in de Top 3.

Kan commercieel getinte country-muziek oprecht en niet suikerzoet klinken? Jawel hoor, en dat bewijst Johnny Lee hier. Ik heb nog nooit van de man gehoord, maar volgens mij geniet hij wel een zekere status in Amerika. Ik vind dit een leuk liedje, sympathiek vooral [8].

De Onderste 10 van de Hot 100:

#100 - ? David Hudson - Honey, Honey
#99 - ? Gerry Rafferty - The Royal Mile

(afbeelding)

#98 - ? Kurtis Blow - The Brakes (Part 1)
#97 - #02 Roger Daltrey - Free Me
#96 - ? Lipps, Inc. - Rock It
#95 - ? Linda Ronstadt - I Can't Let Go
#94 - ? Bette Midler - The Rose
#93 - ? Kenny Rogers - Love The World Away
#92 - ? Carole King - One Fine Day
#91 - ? Charlie Daniels Band - In America

Brrr... Ik heb het zelden zo nep en glijerig gehoord als wat David Hudson ons hier flikt. Zo onderscheidt je kwaliteits-soul van de schmaltzy variant. Snel weer afzetten, dit! [1].

Het verschil met Gerry Rafferty kan haast niet groter. The Royal Mile is ook weer een schot in de roos. Die Keltische invloeden en de akoestische gitaar scheppen een ondefinieerbare sfeer dat gelijk goed valt. Over Gerry's stem hoef ik verder niets uit te leggen, dat lijkt hier haast voor geschapen te zijn. Om het kort te houden: Uitstekend nummer van een uitstekende artiest zaliger [10].

De single van Kurtis Blow vind ik geslaagder dan de single die eerder in Nederland scoorde al kon dit toen al echt niet meer. Een beetje als mosterd na de maaltijd, maar eerlijk gezegd best wel vermakelijk [5,5].

Ik wist niet dat Lipps, Inc. nog een andere single had naast Funky Town, maar hier blijkt dus van wel. Wat ik ervan vind? Nou, vooral erg matig met de nadruk op het negatieve deel daarvan. Dit klinkt inspiratieloos en ontbeert richting [4,5].

Linda Ronstadt zit hier duidelijk in een betere periode. Ze had in 1980 de vinger op de pols. Toch blaast het me niet weg. Beetje teveel een veilige versie van Pat Benatar [5,5].

Vergelijk Kenny Roger's liedje maar met die van Johnny Lee en zeg mij welk er beter en oprechter overkomt. Kenny's liedje klinkt als 12-in-een-dozijn met een vlak, ongeïnspireerd arrangement en de zang overtuigd me ook niet [4].

Ha, de schrijfster overtreft het meidengroepje! Carole King komt hier met een swingende versie dat de hit-uitvoering van The Chiffons zowat naar de prullenmand verwijst. Alsof het liedje altijd al zo had moeten klinken [8,5].

In America is uiteindelijk een fijne uitzwaaier. Dit liedje vind ik zelfs beter dan die Devil Went Down To Georgia. Ik heb het idee dat dit zowat de ultieme country-band was rond die tijd. De muziek klinkt vol ideeën en het geheel staat als een huis [9].

Behalve dan in Nederland en omstreken.

Maar prachtige muziek hé? Ik wacht nog steeds op een box met drie Daniels cd's, Amazon heeft, met alle excuses, problemen met aanleveren door de platenmaatschappij.

Carole King heb ik ook in jaren niet meer zo goed gehoord. En ook hier: weinig ruimte voor het betere werk in Nederland. Bekijk maar weer eens de originele Top 40 die je van de week had bijgesloten. Met wat uitzonderingen een klein drama...

Musician’s Top 30, 13 september 1980

01 (01) A forest * The Cure
02 (03) Late in the evening * Paul Simon
03 (07) I never had a love like this before * Massada
04 (02) Babooshka * Kate Bush
05 (13) Master blaster * Stevie Wonder
06 (05) Oh yeah * Roxy Music
07 (08) All over the World * E.L.O.
08 (04) Me myself I * Joan Armatrading
09 (---) Johnny & Mary * Robert Palmer
10 (---) Ashes to ashes * David Bowie
11 (20) Mondo sinistro * Al Stewart
12 (14) Another one bites the dust * Queen
13 (19) Blew my cool * Herman brood
14 (18) Thunder and lightning * Chicago
15 (13) One day I’ll fly away * Randy Crawford
16 (---) Room service * Fischer Z
17 (23) Sausolito summernight * Diesel
18 (10) Don’t do me like that * Tom Petty & The Heartbreakers
19 (06) The harder they come * Joe Jackson band
20 (---) Dirty white boy * Foreigner
21 (17) Hop on the bus * Nick Hall
22 (24) Together too long * Meteors
23 (09) Don’t ask me why * Billy Joel
24 (11) This World of water * New Musik
25 (27) If it’s alright with you baby * The Korgis
26 (22) The winner takes it all * Abba
27 (---) Long blond animal * Golden earring
28 (21) Because they’re Young * Duane Eddy
29 (15) Simon Templar * Splodgenessabounds
30 (16) Could you be loved * Bob Marley & The Wailers

Dat wordt nog een leuke strijd tussen Robert Palmer en David Bowie.

Ik vind beide geweldige artiesten. Een goede staat van dienst uiteindelijk ook opgebouwd. Zeer vakkundige en smaakvolle albums, ook al zijn ze toch redelijk verschillend. Ik was zeer geschokt door de dood van Palmer begin deze eeuw en ben bedroefd dat David Bowie al 8 jaar geen nieuwe albums meer heeft gemaakt.

Maar een Topic als deze brengt met liefde dergelijke nummers weer eens onder de aandacht!

Ook Fischer Z zal geen verrassing wezen, de Golden earring uiteraard.

Maar dat singletje van Foreigner zal waarschijnlijk wel enige wenkbrauwen doen fronsen:

Foreigner - Dirty white boy

(afbeelding)

Klassiek gevalletje opgedoken in de uitverkoopbak. Nimmer enige notering in Nederland, Deze volgende single van het album Head games. Uit mijn Amerikaanse Rock Discography blijkt dat in de VS Foreigner al in het najaar van 1979 een hitje had met Dirty white boy. Maar: destijds natuurlijk niet geweten en uiteindelijk gewoon in de Top 30 geplaatst. En zo hoort het ook.

Laat ik het gewoon een Foreigner standaard song noemen, de b-kant, Rev on the red line, vind ik eigenlijk beter.

Ten slotte: sommige singles krijgen er behoorlijk van langs. Er moet zichtbaar ruimte worden gemaakt voor de nieuwe lichting....

Prima nummer van Foreigner. Hoe ik ze het liefste hoor, eigenlijk.
Jammer dat de vroege periode altijd een beetje onderbelicht blijft.
Ik zou dit een 9 geven.

(afbeelding)

De Engelse Top 40 van 13 september 1980!

01 03 Feels like I'm in love - Kelly Marie
02 01 Start ! - The Jam
03 02 Ashes to ashes - David Bowie
04 26 One day I'll fly away - Randy Crawford
05 05 Eighth day - Hazel O' Connor
06 04 9 to 5 - Sheena Easton
07 17 It's only love - Elvis Presley
08 10 Dreamin' - Cliff Richard
09 07Tom Hark - Piranhas
10 13 Modern girl - Sheena Easton
11 09 The sunshine of your love - Mike Berry
12 06 I die: you die - Gary Numan
13 12 Bankrobber - The Clash
14 11 Can't stop the music - Village people
15 20 It's still rock & roll to me - Billy Joel
16 08 The winner takes it all - Abba
17 24 Paranoid - Black sabbath
18 --- Another one bites the dust - Queen

(afbeelding)
Van het album:

19 15 Oops upside your head - Gap band
20 22 A walk in the park - Nick Straker band
21 21 Marie Marie - Shakin' Stevens
22 27 Best friend/Stand down Margareth - The Beat
23 14 Upside down - Diana Ross
24 32 I owe you one - Shalamar
25 25 I want to be straight - Ian Dury
26 31 United - Judas Priest
27 35 I got you - Split enz
28 16 Give me the night - George Benson
29 18 All over the world - E.L.O.
30 --- Master blaster - Stevie Wonder

(afbeelding)
Bijbehorende cd....

31 23 Funkin for Jamaica - Tom Browne
32 33 Circus games - Skids
33 19 Oh yeah - Roxy music
34 34 Magic - Olivia Newton John
35 --- Taste of bitter love - Glady's Knight and the Pips

(afbeelding)

36 --- Baggy trousers - Madness

(afbeelding)

37 29 You gotta be a hustler - Sue Wilkinson
38 --- Searching - Change

(afbeelding)

39 --- Generals and majors - Xtc

(afbeelding)

40 --- Two little boys - Splodgenessabounds

(afbeelding)

Taste of bitter love
Baggy trousers
Searching
Generals and Majors
Two little boys

Queen en Stevie Wonder zijn als nieuwe binnenkomers inmiddels wel bekend genoeg, daarom de clips van de overige nieuwe binnenkomers.

Glady's Knight zou met Taste of Bitter love ook nog de top 40 halen, maar ik vind dat één van de (hier al) diva's van de soul een puike single heeft afgeleverd (7,5).

Beter dan de disco van Change en het nummer Searching (4). Volgens mij hoor ik hier op de achtergrond het uit 1982 daterende thema van Body language van Queen....Maar dan was Change wel eerder.

Eén precies goede newwave, Generals and Majors van XTC (9) een ander toch behoorlijk over de top, café punk van de Splodgenessabounds met Two little boys (6).

Na Another one bites the dust en Master blaster is Baggy trousers van Madness natuurlijk een goede bekende (8,5). Het nieuwe album van Madness stond op het punt van uitkomen.

Ten slotte is van de hele lijst de stijging van Randy Crawford, van 26 naar 4 het opvallendste feit van de week. Het zou een hele verbetering zijn als Crawford Kelly Marie van de eerste plaats zou halen, maar....Ik ben bang dat andere ontwikkelingen de toppositie voor One day I'll fly away zullen gaan voorkomen....

Tipparade: Week 37 van 1980

Alarmschijf: Donna Summer - The Wanderer
Eén van de minder geslaagde nummers van Donna Summer, te weinig memorabel en het swingt ook niet echt.
Cijfer: 5,5

#6: George Benson - Give Me The Night
Weliswaar gladgestreken disco maar mooie soepele stem en prima blazers die het nummer kleuren.
Cijfer: 8

#23: André Hazes - 'N Vriend
In zijn genre (smartlappen) wellicht top maar voor mij is het te sentimenteel en te slijmerig.
Cijfer: 4

#24: Jack Jersey - Woman
Zijn jaren '70-hits mocht ik nog wel maar dit klinkt mij te klef met compleet foute synths.
Cijfer: 3,5

#25: Angelo Branduardi - Cogli La Prima Mela
Prima Italiaanse zigeunerfolk, sfeervol met vlotte en aangename melodie. Werd destijds vaak op de radio gedraaid waar werd geen hit maar is nu wel één van zijn bekendste nummers.
Cijfer: 8,5

#26: The Jam - Start
Gebaseerd op de riff van Taxman van The Beatles maar The Jam maakt daar een prima eigen popsong van, dit blijft fris klinken. Jammer dat deze postpunkband buiten Groot-Brittannië geen groot succes heeft gekend.
Cijfer: 9

#27: Albert West - Together We'll Rock, Together We'll Roll
Geen clip gevonden.

#28: Bram Vermeulen - Politiek
Dit is de heropgenomen versie (die staat ook op mijn compilatie), de oorspronkelijke versie klonk wat anders en minder jazzy. Niettemin: prima song die nu nog steeds relevant is.

#29: Jay & The Americans - Come A Little Bit Closer
De meeste jaren '60-hits hebben niets van hun charme verloren, dit is een gezellig en zonovergoten nummer met prima vocalen.

#30: Split Enz - I Got You
De voorloper van Crowded House en de Finn brothers waren toen al bedreven in pakkende popsongs. Zeer aanstekelijk refrein en uitstekende vocalen.

Week 38 - 1980
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: The Police - Don't Stand So Close To Me

(afbeelding)
Ditmaal wel een schot in de roos voor Veronica.

#10: Maywood - Give Me Back My Love
#20: Barbra Streisand - Woman In Love
#26: Babe - The Kiss
#27: Kayak - Total Loss
#28: Phil Lynott - King's Call
#29: Nick MacKenzie - Hello, Good Morning
#30: Precious Wilson - Cr-Cr-Cr-Cry To Me

Ik ben er niet helemaal over uit of Zenyatta Mondatta of Ghost In The Machine mijn favoriete Police-album is, maar dit vind ik wel het punt waar The Police op een soort van hoogtepunt geraken. Op dit nummer bewijst Andy Summers dat hij een ijzersterke begeleidende gitarist is met die subtiele riffjes die het nummer als het ware voortstuwen. Ook krijgen de teksten vanaf hier een serieuzere ondertoon, iets dat vooral het opvolgende album Ghost In The Machine zal kenmerken en iets dat aan iedereen voorbijgaat als ze zeggen dat De Do Do Do De Da Da Da een onbenullig liedje is (dat is het zeker niet). Steengoed nummer van een steengoede band [9,5].

M'n lieve vrouw zit al meewarig haar hoofd te schudden. 'Overdreven melodramatisch' zegt ze. Ik vind Maywood ook erg vlak en weinig fantasievol overkomen. Ik kan hier weinig mee [3,5].

Over Barbra Streisand kan ik kort zijn: Vreselijke kitsch .
Dat stond dan ook nog eens een eeuwigheid in de hitparade [1].

Over Babe, en vooral het accent van Gemma, ben ik ook kort: Kiss my ass! [1].

Kayak was helaas niet op YouTube te vinden, waarom is me een raadsel, maar ik heb het kunnen downen. Lekkere snelle symfo-rock dat toegankelijk genoeg klinkt, maar helaas aan dovemansoren voorbij is gegaan (of je moet 4 weken Tipparade een topprestatie vinden). Ondergewaardeerd en lekker fris [8].

Dat is inderdaad Mark Knopfler die je hoort spelen op Phil Lynott's King's Call. Ik vind het een fantastisch nummer, echt een liedje dat je hard afspeelt als je op de snelweg zit. Dit zit ook een beetje in dezelfde hoek als Gerry Rafferty en (inderdaad) Dire Straits. Dat hoor je in dat ietwat donkere geluid en die stille, sfeervolle drive in de instrumentatie. Aanvankelijk staat het voor 3 weekjes in de Tipparade, maar in 1987 zou het pas een hit(je) worden [9].

Iets soortgelijks gebeurde ook met Nick MacKenzie's liedje dat eerst een klein hitje is en in 1996 nog een aantal weken in de Tipparade zou staan. Zijn liedje is als gegoten voor een zaterdagmorgen. Hier word een mens vrolijk van en het is ook daarom dat iedereen het kent. Ook al klinkt het oppervlakkig, hier kan niemand een hekel aan hebben [8].

Dan was er ook nog ergens een planeetje waarop mensen als Precious Wilson, Snoopy, The Gibson Brothers, Frank Farian, Liquid Gold en Odyssey leefden met een smurfen-versie van disco dat hier en daar nog wel eens aardig uitpakte maar meestal nog transparanter en ziellozer was dan een boterhamzakje.
Cry To Me delen we daarbij in bij de 2de groep [3,5].

Mooi en helemaal terecht.

Vind je echt Ghost in the machine of Zenyatta mondatta de beste Police cd?

Afgezien van het feit dat Don't stand so close to me verder een goede single is (8,5 maar bepaald geen Message in a bottle) vind ik ook eigenlijk Zenyatta mondatta onderdoen voor Regatta de blanc.

Maar The Police is inmiddels wel Top Of The Bill, uiteraard met veel roem. Raar idee dat het vanaf hier nog maar drie jaar zou duren.

Tipparade: Week 38 van 1980

Alarmschijf: The Police - Don't Stand So Close To Me
Degelijk nummer en ik hoor graag de Police-sound maar dit vind ik toch minder geïnspireerd dan hun vorige hitsingles als Message in a Bottle, Roxanne ... wat ook geldt voor het album Zenyatta Mondatta.
Cijfer: 7,5

#10: Maywood - Give Me Back My Love
Dit nummer mag ik wel en zingen kunnen de meisjes beslist maar ik vind het te gewoontjes, Late at Night en Rio vind ik beter.
Cijfer: 6

#20: Barbra Streisand - Woman In Love
Ik ben zo geen fan van haar maar dit nummer kan gerust voor mij, sterke en tijdloze compositie (overigens geschreven door de broeders Gibb), prima productie en tenslotte is Barbra Streisand een goede zangeres.

#26: Babe - The Kiss
Hier wil ik niet teveel woorden aan vuil maken: te knullig, te kinderachtig, te fout.
Cijfer: 2

#27: Kayak - Total Loss
Sterk en behoorlijk aanstekelijk rocknummer waar de synths in dit geval voor meerwaarde zorgen, vreemd dat dit geen hit werd ondanks hun bekendheid.

#28: Phil Lynott - King's Call
Mark Knopfler verleende wel vaker zijn medewerking bij anderen en ook zijn bijdrage hier tilt het nummer naar een nog hoger niveau, dit is een prima sfeervol nummer dat veel beter verdiende.

#29: Nick MacKenzie - Hello, Good Morning
Dit is ook een beetje knullig, het zit in dezelfde hoek als Jack Jersey (die uitspraak!) en het lijkt op zijn eerste hit One is One (1973) maar het klinkt wel grappig en vrolijk.
Cijfer: 6

#30: Precious Wilson - Cr-Cr-Cr-Cry To Me
Precious Wilson komt ook uit de Frank Farian-stal, dat hoor je ook aan de productie en het feit dat dit een cover is. Vond ik toen al afgezaagd.
Cijfer: 4

TOP 40 VAN ROB nr 221, 17-9-1980
dw vw aw
1 2 5 Ashes to ashes - David Bowie
2 1 10 Peter Gunn - Emerson, Lake & Palmer
3 14 3 Johnny and Mary - Robert Palmer
4 4 9 Don't ask me why - Billy Joel
5 3 10 Babooshka - Kate Bush
6 5 6 Oh yeah - Roxy Music
7 7 7 Late in the evening - Paul Simon
8 9 8 One day I'll fly away - Randy Crawford
9 6 6 A forest - The Cure
10 10 6 Anak - Freddie Aguilar
11 8 7 I'm all right - Kenny Loggins
12 11 5 All over the world - ELO
13 13 4 Another one bites the dust - Queen
14 18 4 Magic - Olivia Newton-John
15 12 9 Upside down - Diana Ross
16 15 5 Sausalito summernights - Diesel
17 16 4 Don't leave me here - Taurus
18 17 6 Because they're young - Duane Eddy
19 22 2 Get 'im outta town - The Laughing Dogs
20 27 3 If it's alright with you baby - The Korgis
21 30 2 Master blaster - Stevie Wonder
22 21 5 Sitting in a café - Cherry van Gelder-Smith
23 24 3 Fame - Irene Cara
24 -- 1 Woman in love - Barbra Streisand
25 26 3 Head up to the sky - Spargo
26 31 2 I never had a love like this before - Massada
27 34 2 Limbo - Fischer Z
28 23 5 Steal away - Robbie Dupree
29 19 8 Underwater - Harry Thumann
30 20 10 This world of water - New Musik
31 35 2 Long blond animal - Golden Earring
32 36 2 Hop on the bus - Nick Hole
33 -- 1 Some broken hearts never mend - Telly Savalas
34 -- 1 Don't stand so close to me - The Police
35 28 9 The winner takes it all - Abba
36 32 4 Let my love open the door - Pete Townshend
37 29 10 Si j'étais président - Gérard Lenorman
38 25 4 One love - Sniff 'n the Tears
39 38 12 Waterfalls - Paul McCartney
40 33 9 The harder they come - Joe Jackson Band

Eindelijk moet Peter Gunn de eerste plaats vrij geven aan het eigenzinnige Ashes to ashes. Van 14 naar 3 springt Robert Palmer, een stijging die wel wat geflatteerd is omdat vorige week de nummers 3 t/m 8 allemaal daalden of bleven staan; er moest dus een stijger komen van nog hoger, en alleen Robert Palmer kwam in aanmerking. Maar toch: hulde!

Verder een rustige, wellicht nog steeds in zomerse traagte verkerende lijst. Ook het aantal binnenkomers is bijzonder laag, drie, en wel een apart trio.

Op 24 de hoogste, Woman in love. Barbra Streisand was al enige jaren actief in popland, met duetten met Neil Diamond en met Donna Summer, maar in NL bleef het succes bescheiden. Met deze song scoort ze haar eerste en enige nummer 1 hit in NL, en volgens de top 40 de nummer 4-hit van 1980. Uiteraard met dank aan The BeeGees, die het schreven en op de achtergrond ook duidelijk meezingen. De heldere gitaar maakt de song herkenbaar en de onovertroffen stem van Barbra maakt er een meesterwerk van.

Op 33 de wat merkwaardige song van Telly Savalas, de acteur van Kojak, hoewel die serie toen al jaren gestopt was. Het was zijn tweede hit; in 1975 scoorde hij een hit met If, cover van de wonderschone ballad van Bread. Toen hield Telly het nog bij spoken word, maar nu, op deze countrysong zingt hij toch echt. Het is een onbenullig liedje met wel een aanstekelijk refrein, maar niet bedoeld voor de eeuwigheid.

Op 34, de laagste positie van de drie binnenkomers nota bene, de eerste song van het derde album van The Police, Zenyatta Mondatta. De song komt erg traag op gang en is een cynisch commentaar op de (bijna)relatie tussen een leraar en een leerlinge. Knap in elkaar gezet, maar ook wat geforceerd en met weinig emotie. De latere 1986-versie vond ik overigens helemaal mislukt en overbodig.

Ik heb ook Woman in love van Barbara Streisand nogmaals beluisterd.

Je bevindt je er mee in een vacuüm waarin je kunt zeggen: zélf draai ik het eigenlijk nooit, maar ik kan mij voorstellen dat anderen het prachtig vinden.

Vanuit die positie bekeken is het in zijn soort een prima nummer, net de opleving die Barbra Streisand nodig had voor haar carriere. Veel van wat Barry Gibb destijds deed zal snel en gemakkelijk worden bekritiseerd, ook al was het zeer succesvol. Maar je zult mij niet horen zeggen dat hij zonder talent is en dat Woman in love kwaliteitsloze troep is.

Het zit alleen aan de andere kant van je muzikale spectrum
Ik kan trouwens ook niet ontkennen het album Guilty ooit te hebben gekocht...

'Guilty' pleasure?

Nee sorry, ik kan het echt niet hebben (en m'n schatje misschien nóg minder).

Musician’s Top 30, 20 september 1980

01 (03) I never had a love like this before * Massada
02 (05) Master Blaster * Stevie Wonder
03 (09) Johnny and Mary * Robert Palmer
04 (01) A forest * The Cure
05 (10) Ashes to ashes * David Bowie
06 (02) Late in the evening * Paul Simon
07 (11) Mondo sinistro * Al Stewart
08 (06) Oh yeah * Roxy Music
09 (---) Start! * The Jam

(afbeelding)

...bijbehorend album Sound affects

10 (13) Blew my cool * Herman Brood
11 (16) Room service * Fischer Z
12 (04) Babooshka * Kate Bush
13 (14) Thunder and lightning * Chicago
14 (20) Dirty white boy * Foreigner
15 (17) Sausolito summernight * Diesel
16 (15) One day I’ll fly away * Randy Crawford
17 (---) I got you * Split enz
18 (07) All over the World * E.L.O.
19 (12) Another one bites the dust * Queen
20 (08) Me Myself I * Joan Armatrading
21 (27) Long blond animal * Golden earring
22 (22) Together too long * Meteors
23 (25) If it’s alright with you baby * The Korgis
24 (---) And the cradle will rock * Van Halen

(afbeelding)

25 (---) Politiek * Bram Vermeulen
26 (---) Come a little bit closer * Jay & The Americans
27 (21) Hop on the bus * Nick Hall
28 (26) The winner takes it all * Abba
29 (18) Don’t do me like that * Tom Petty & The Heartbreakers
30 (19) The harder they come * Joe Jackson band

Het is echt een geweldige prestatie van Massada dat zij, ondanks alle muzikale geweld om hen heen, er in geslaagd zijn om de eerste plaats te hebben gehaald. Die pakt niemand ze in ieder geval meer af.

Het is des te opvallender omdat uiteindelijk het nummer niet eens de Top 40 zou halen, niet meer dan de Tipparade.

Een opvallend weekje, om meerdere zaken. Zo komt deze week binnen het nummer Start! van The Jam. Een memorabele gebeurtenis, het is eigenlijk voor het eerst dat ik destijds kennis maakte met The Jam. Echt zo'n band waar je alle albums van moet hebben, van een zeldzame schoonheid van een groep die vér boven het gemiddelde punk en newwave niveau uitstijgt.

I got you van Split enz, de 'voorganger' van Crowded house, is overigens natuurlijk ook prima.
Zowaar weer eens een Nederlandstalig nummer, Politiek van Bram Vermeulen. Is ook prachtig en ten onrechte niets geworden in de Top 40.
Jay & The Americans is leuk, maar een herhaling van 15 jaar oude zetten.

Ik vroeg mij af of nog iemand destijds het singletje ...And the cradle will rock, de nieuwe binnenkomer van Van Halen, heeft gekocht. Ik wel maar het was vast goedkoop en ik weet dus niet of dit het juiste moment van uitbrengen is geweest.
Natuurlijk de opvolger van Runnin' with the devil maar dat nummer is van de eerste Van Halen cd, And the cradle will rock is van Women and children first.

Het eerste album van Van Halen is van april 1978, Van Halen 2 is van een jaar later en pas dan komt Women and children first. Ik heb die cd, moet er dringend weer eens naar luisteren. Deze single is een prima voorproefje.

Massada op 1 is inderdaad heel opmerkelijk, zeker als je ziet wat daaronder aan klassiekers staat (Stevie Wonder, The Cure, Robert Palmer, David Bowie). Het meest opmerkelijk omdat ik het zelf niet zo'n bijzonder nummer vind van Massada, terwijl ik veel andere songs van hen wel erg sterk vind. Wat vind je achteraf van deze nummer 1?...

Nog steeds eigenlijk wel prima. Komt vooral door de Santana-lookalike gitaarsolo na iets meer dan twee minuten en de latin-stevigheid die Massada verder ten gehore brengt. Op het album Pusaka staat zelfs een versie van meer dan 6 minuten.

I never had a love like this before

In ieder geval stukken beter dan Sajang é!

Heel opmerkelijk trouwens, die hele late ontdekking in Nederland van Van Halen.
Dan betreft het nog wel een band waarvan de helft Nederlands is...

Ik voeg me bij het koor dat je nummer 1 hoogst opmerkelijk vindt, musician. Geen slecht nummer, zeker niet voor Nederlandse begrippen. Maar zoals je zelf ook al zegt, de concurrentie is groot, met een aantal nummers die het tot de klassieker-status hebben geschopt. Toch mag ik dat wel, de keuze om zo'n nummer dat alleen voor jou heel speciaal is, op 1 te zetten en je niet te laten beïnvloeden door wat je omgeving ervan zegt.

Wat Van Halen betreft: Running with the devil was inderdaad al 2 jaar oud toen het bij ons in de hitparade terechtkwam. Niet onlogisch dat ze voor de opvolger kozen voor een single van hun meest recente album. Zeker geen slecht nummer, dus eigenlijk best raar dat ze er zelfs de tipparade niet mee haalden, zeker gezien de semi-Nederlandse achtergrond van de band. Maar hardrock in de hitparade was rond 1980 sowieso een zeldzaamheid.
Ik heb de single overigens nooit gekocht, maar stapte toen meteen over op de LP. Die ik trouwens nodig eens op CD moet aanschaffen....

Opmerkelijk is ook musician's Top 10 notering voor Mondo Sinistro van Al Stewart. Ik ben een groot fan van deze singer/singwriter en heb ook veel van zijn vroegere en latere albums. Op best of-albums van hem tref je doorgaans andere nummers van de LP 24 carrots aan, dus ik heb nooit geweten dat dit op single was uitgebracht. Maar nu ik het me voor de geest haal, is het (op Running man na) eigenlijk wel het nummer met de meeste single-power van dat album. Al blijft het een a-typisch Al Stewart-nummer, met die (voor zijn doen) harde gitaren.

Re: Barbra Streisand. Ik kan me voorstellen dat mensen het totaal niet zien zitten in La Streisand, maar ik behoor niet tot dat kamp. Ook ik heb Guilty in mijn platen- en CD-kast staan, net als diverse andere albums van haar. En ik beschouw het niet eens als een 'guilty pleasure'. Goede muziek is goede muziek, is mijn stelregel, en dan dondert het niet in welk genre het is.
Nou kan ik veel MOR beter hebben dan de gemiddelde popliefhebber, weet ik uit ervaring, vooropgesteld dat het niet al te clichématig is, dat ik de zanger of zangeres kan pruimen en dat de nummers gewoon goed in elkaar zitten. En dat is bij Woman in love zonder meer het geval. Maar ja, ik ben ook redelijk vergevingsgezind als het gaat om the Bee Gees - waarvan ik me eveneens kan voorstellen dat er genoeg mensen zijn die die bibberige falsetstemmetjes van de heren niet trekken...

Verder komen er in bovenstaande lijsten weer een aantal puike nummers naar voren die ik al bijna vergeten was, maar die ik dit weekend toch maar weer eens uit de platenkast zal trekken: Phil Lynott (prachtig liedje over de dood van Elvis), Split Enz, The Jam, Gerry Rafferty, XTC, Fischer Z, Chicago, Gladys Knight & the Pips.... allemaal mooie nummers die bij mij minstens een 8 als rapportcijfer krijgen.

Van The Jam heb ik er wel eens over gedacht om hun hele catalogus op CD te kopen, maar het is er nooit van gekomen. Ik bezit nu alleen Sound affets, Setting sons en de compilatie Snap! (onmisbaar vanwege de vele stand-alone singles die de groep uitbracht). Maar ik geloof zonder meer dat de rest ook de moeite waard is. Die gaan dus ook op het verlanglijstje.

...En zijn ook helemaal niet zo duur via Amazon.co.uk.

Dit topic bruist inderdaad automatisch van de goede suggesties. Ik hoorde King's call van Phil Lynott weer eens en heb gelijk de bijbehorende solo cd en opvolger maar gekocht.

Ik hou wel van Phil, sympatieke man (véél te jong overleden). Ik heb ook een paar Thin lizzy cd's en eigenlijk hoort zo'n band ook wel in je platenkast.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:13 uur

geplaatst: vandaag om 17:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.