Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 11 januari 2012, 13:32 uur
Ik denk dat Fleetwood Mac zo'n band was waarvan mensen meteen het album kochten.
Laat ik Supertramp en Billy Joel noemen als andere voorbeelden van die redenering.
Zelfs The Police scoorde met het album Synchronocity veel hoger
dan de lauwe top 10 notering van Every Breath You Take en de flauwe top 20 plaats
van Wrapped around Your Finger doen vermoeden. Zelfs U2 zat in die categorie.
Laat ik Supertramp en Billy Joel noemen als andere voorbeelden van die redenering.
dan de lauwe top 10 notering van Every Breath You Take en de flauwe top 20 plaats
0
geplaatst: 11 januari 2012, 14:27 uur
Tipparade: week 1 van 1981.
Alarmschijf: Racey - Runaround Sue
We beginnen dit jaar met een cover van een nummer van zo'n 20 jaar eerder (het was toen een rage om hits van begin jaren '60 te coveren), hierdoor leerde ik het origineel van Dion kennen. Vanwege het plezier en de gezelligheid mag deze cover er best zijn.
Cijfer: 6,5
#25: Barbara Dickson - It's Really You
Vooral onopvallend en fantasieloos. Na enkele minuten was ik het nummer alweer vergeten.
Cijfer: 4
#26: Viola Wills - If You Could Read My Mind
Ik verkies uiteraard het origineel van Gordon Lightfoot maar deze discoversie vind ik uiteindelijk niet slecht gebracht met behoorlijke zang.
Cijfer: 6
#27: Don Williams - I Believe In You
Zoet countrynummer maar het klinkt wel geloofwaardig en Don Williams heeft een aangenaam warme stem.
Cijfer: 7,5
#28: Conny Vandenbos - De Andere Kant Van De Maan
Een cover van Janis Ians The Other Side of the Sun. Conny Vandenbos brengt het zeker niet slecht maar uiteindelijk voegt deze cover weinig toe aan het origineel.
Cijfer: 5,5
#29: Hall & Oates - Kiss On My List
Dit duo heeft een reeks sterke hitsingles achter hun naam, niet echt opzienbarend maar wel kwaliteitsvol. Dit nummer is zo'n voorbeeld met bovendien aanstekelijk refrein.
#30: Jan & Zwaan - Het Dorpsfeest
Dit soort oubollige hoempapa-schlagers (of gedwongen feestmuziek zoals kaztor omschrijft) was het minpunt van de hitlijsten in de jaren '60, '70 en ook '80, daar moest ik destijds (en nu ook nog) weinig van hebben. Al heb ik nadien dingen gehoord die nog erger zijn dan dat.
Cijfer: 2,5
Alarmschijf: Racey - Runaround Sue
We beginnen dit jaar met een cover van een nummer van zo'n 20 jaar eerder (het was toen een rage om hits van begin jaren '60 te coveren), hierdoor leerde ik het origineel van Dion kennen. Vanwege het plezier en de gezelligheid mag deze cover er best zijn.
#25: Barbara Dickson - It's Really You
Vooral onopvallend en fantasieloos. Na enkele minuten was ik het nummer alweer vergeten.
#26: Viola Wills - If You Could Read My Mind
Ik verkies uiteraard het origineel van Gordon Lightfoot maar deze discoversie vind ik uiteindelijk niet slecht gebracht met behoorlijke zang.
#27: Don Williams - I Believe In You
Zoet countrynummer maar het klinkt wel geloofwaardig en Don Williams heeft een aangenaam warme stem.
Een cover van Janis Ians The Other Side of the Sun. Conny Vandenbos brengt het zeker niet slecht maar uiteindelijk voegt deze cover weinig toe aan het origineel.
#29: Hall & Oates - Kiss On My List
Dit duo heeft een reeks sterke hitsingles achter hun naam, niet echt opzienbarend maar wel kwaliteitsvol. Dit nummer is zo'n voorbeeld met bovendien aanstekelijk refrein.
#30: Jan & Zwaan - Het Dorpsfeest
Dit soort oubollige hoempapa-schlagers (of gedwongen feestmuziek zoals kaztor omschrijft) was het minpunt van de hitlijsten in de jaren '60, '70 en ook '80, daar moest ik destijds (en nu ook nog) weinig van hebben. Al heb ik nadien dingen gehoord die nog erger zijn dan dat.
Cijfer: 2,5
0
geplaatst: 12 januari 2012, 14:16 uur
dazzler schreef:
Ik denk dat Fleetwood Mac zo'n band was waarvan mensen meteen het album kochten.
Supertramp en Billy Joel, daar ben ik het zeker mee eens. The Police en FM hebben dan toch iets meer een cross-over-appeal.
U2 waren aanvankelijk niet echt hitparade-bestormers. Dat kwam pas in hun latere fase, met wat #1-hits die daarna dan ook vaak weer snel verdwenen. With Or Without You was echter een flinke hit bij verschijnen. Haalde net niet de #1-positie.
Maar plaatsen we U2 in begin 1981, dan is dat nog een Ierse jongensdroom. Rond dit tijdstip begonnen ze voorzichtig buiten de Ierse landsgrenzen door te breken, want het vuurtje (fire?) van Boy ging wel degelijk rond en ze tourden als bezetenen.
0
geplaatst: 12 januari 2012, 14:34 uur
LucM schreef:
Verdomd! Het kwam me al vaag bekend voor, maar die Janis Ian-single kwam hier afgelopen zomer (nou ja...) aan bod. Ik geloof dat ik toen een soortgelijk oordeel velde, over Libelle-lezeressen e.d. De connectie tussen die twee gaat verder: Afgelopen oktober hadden ze een hitje met Don't Leave Tonight, ook hier besproken (en door mij fijntjes afgekraakt).

0
geplaatst: 14 januari 2012, 20:24 uur
Week 2 - 1981
Top 40 (Lees: Lola (Live) van The Kinks was de 250ste #1-hit!)
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
Alarmschijf: Azoto - San Salvador V
#7: Gibson Brothers - Latin America V
#16: André Van Duin - Flip Fluitketel V / Er Staat Een Paard In De Gang V
#20: The Mo - Fred Astaire V
#23: Climax Blues Band - Gotta Have More Love V
#24: The Klang - Beat It V
#25: Cliff Richard - A Little In Love V
#26: Supertramp - Dreamer (Live)
#27: Udo Jürgens - Paris, Einfach So Nur Zum Spaß V
#28: Big John Russell - Hokie Pokie (All Over The World) V
#29: Rod - Shake It Up (Do The Boogaloo) V
#30: L.T.D. - Shine On V

Sterk ondergewaardeerde vaderlanders met hun eigen versie van new wave.

Uit een tijd dat echte funkbands nog inspraak hadden in de hitlijsten.
Blokje Latijns-Amerika: Het was toen waarschijnlijk een koudere winter dan nu: Twee zonnige liedjes die bij de binnenkomers de hoogste resultaten behalen. Azoto klinkt op muzikaal gebied heel fijn. Je zou zowaar meteen in een vliegtuig richting San Salvador pakken. Maar dan worden die vocalen ingezet en gaan de mondhoeken ineens een stuk omlaag. Alsof de Smurfen een microfoon hebben gevonden...
. Nee, dat eerdergenoemde vliegtuig mogen The Gibson Brothers wat mij betreft meenemen naar Verweggistan of, in ieder geval, naar een plek gelegen op een zeer, zeer verre, veilige afstand. Oh mijn God, is dit me een potje verschrikkelijk!
[Azoto: 5,5, TGB: 1].
Blokje Van Duin: 'Ik ben Flip Fluitketel-show'... ' Ter promotie van z'n toenmalige tv-show kon het André blijkbaar geen zier schelen dat die zin taalkundig gezien als een lul op een drumstel slaat. En de rest van Nederland dacht/denkt er waarschijnlijk hetzelfde over: Dit is gewoon leuk vermaak van een komiek die altijd een glimlach op m'n gezicht tovert. De andere a-kant is volgens mij een stuk bekender en wat mij betreft ook leuker. Je kunt het afdoen als domme, goedkope humor, maar het is droog en grappig verzonnen [Flip Fluitketel: 6,5, Paard: 7,5]
Fred Astair van The Mo blijf ik een geweldige mix van new wave en progressive rock vinden. Klanken die in geen mogelijkheid samen kunnen gaan worden hier moeiteloos aaneengeregen door muzikanten die hun huiswerk hebben gedaan. En dan daarbij een supercatchy refrein dat zich meteen in je hoofd nestelt. Nederlandse artiesten durfden toen nog eens iets [9].
Met The Klang halen we een soort van Belgische Madness-kloon binnen. Fris, aanstekelijk popliedje maar 'they were trying for something but couldn't quite reach it' zegt m'n lieve schat. Ik vind het het ook nèt niet [6,5].
Cliff Richard's opvolger voor Dreamin' is een verzorgd en fris popliedje dat het een klein beetje aan eigenheid ontbreekt. Niet onaardig, maar niet meer dan dat [6].
De live-versie van Supertramp's Dreamer, van het live-album Paris, is op YouTube nergens te vinden, dus speel ik het van de cd zelf af voor de beoordeling. Het is eigenlijk gewoon precies als de studio-versie, al klinkt het iets losser. Over het live-album trouwens; dat is een aanrader dat zich weliswaar op de hits fixeert, maar een uitgekiende opbouw heeft waarbij tegen het einde, met nummers als Fool's Overture en Crime Of The Century, de zaal helemaal loos gaat.
Deze versie van Dreamer krijgt van mij trouwens een [8,5].
Het Udo Jürgen-liedje heeft een bratwursten-gezelligheid dat ons hier eigenlijk best bevalt. Veel valt er niet over te zeggen, maar dit is zeker een guilty pleasure [6,5].
Big John Russell mag dan wel in het voorprogramma van The Beatles gestaan hebben, maar deze wanvertoning mag hij wat mij betreft gewoon bij zichzelf op de schoorsteen zetten i.p.v. ons ermee lastig te vallen [1].
Shake It Up is weer zo'n flauw nakomertje van een genre dat anno 1981 klinisch dood kon worden verklaard [3].
Top 40 (Lees: Lola (Live) van The Kinks was de 250ste #1-hit!)
Tipparade
Alarmschijf: Azoto - San Salvador V
#7: Gibson Brothers - Latin America V
#16: André Van Duin - Flip Fluitketel V / Er Staat Een Paard In De Gang V
#20: The Mo - Fred Astaire V
#23: Climax Blues Band - Gotta Have More Love V
#24: The Klang - Beat It V
#25: Cliff Richard - A Little In Love V
#27: Udo Jürgens - Paris, Einfach So Nur Zum Spaß V
#28: Big John Russell - Hokie Pokie (All Over The World) V
#29: Rod - Shake It Up (Do The Boogaloo) V
#30: L.T.D. - Shine On V

Sterk ondergewaardeerde vaderlanders met hun eigen versie van new wave.

Uit een tijd dat echte funkbands nog inspraak hadden in de hitlijsten.
Blokje Latijns-Amerika: Het was toen waarschijnlijk een koudere winter dan nu: Twee zonnige liedjes die bij de binnenkomers de hoogste resultaten behalen. Azoto klinkt op muzikaal gebied heel fijn. Je zou zowaar meteen in een vliegtuig richting San Salvador pakken. Maar dan worden die vocalen ingezet en gaan de mondhoeken ineens een stuk omlaag. Alsof de Smurfen een microfoon hebben gevonden...
. Nee, dat eerdergenoemde vliegtuig mogen The Gibson Brothers wat mij betreft meenemen naar Verweggistan of, in ieder geval, naar een plek gelegen op een zeer, zeer verre, veilige afstand. Oh mijn God, is dit me een potje verschrikkelijk!
[Azoto: 5,5, TGB: 1].Blokje Van Duin: 'Ik ben Flip Fluitketel-show'... ' Ter promotie van z'n toenmalige tv-show kon het André blijkbaar geen zier schelen dat die zin taalkundig gezien als een lul op een drumstel slaat. En de rest van Nederland dacht/denkt er waarschijnlijk hetzelfde over: Dit is gewoon leuk vermaak van een komiek die altijd een glimlach op m'n gezicht tovert. De andere a-kant is volgens mij een stuk bekender en wat mij betreft ook leuker. Je kunt het afdoen als domme, goedkope humor, maar het is droog en grappig verzonnen [Flip Fluitketel: 6,5, Paard: 7,5]
Fred Astair van The Mo blijf ik een geweldige mix van new wave en progressive rock vinden. Klanken die in geen mogelijkheid samen kunnen gaan worden hier moeiteloos aaneengeregen door muzikanten die hun huiswerk hebben gedaan. En dan daarbij een supercatchy refrein dat zich meteen in je hoofd nestelt. Nederlandse artiesten durfden toen nog eens iets [9].
dit is wat ik een maand geleden schreef:
Een aangename verrassing is wat mij betreft het nummer van The Climax Blues Band die hier eerder in 1977 de Tipparade haalden met het uitstekende Couldn't Get It Right. Dit mag wat mij betreft óók wat meer aandacht genereren. Zelfs met de dichtgesmeerde synth-achtergrond heeft dit een aardse kwaliteit, mede door de 'zwarte' vocalen en de geslaagde gitaarsolo [9].
Een aangename verrassing is wat mij betreft het nummer van The Climax Blues Band die hier eerder in 1977 de Tipparade haalden met het uitstekende Couldn't Get It Right. Dit mag wat mij betreft óók wat meer aandacht genereren. Zelfs met de dichtgesmeerde synth-achtergrond heeft dit een aardse kwaliteit, mede door de 'zwarte' vocalen en de geslaagde gitaarsolo [9].
Met The Klang halen we een soort van Belgische Madness-kloon binnen. Fris, aanstekelijk popliedje maar 'they were trying for something but couldn't quite reach it' zegt m'n lieve schat. Ik vind het het ook nèt niet [6,5].
Cliff Richard's opvolger voor Dreamin' is een verzorgd en fris popliedje dat het een klein beetje aan eigenheid ontbreekt. Niet onaardig, maar niet meer dan dat [6].
De live-versie van Supertramp's Dreamer, van het live-album Paris, is op YouTube nergens te vinden, dus speel ik het van de cd zelf af voor de beoordeling. Het is eigenlijk gewoon precies als de studio-versie, al klinkt het iets losser. Over het live-album trouwens; dat is een aanrader dat zich weliswaar op de hits fixeert, maar een uitgekiende opbouw heeft waarbij tegen het einde, met nummers als Fool's Overture en Crime Of The Century, de zaal helemaal loos gaat.
Deze versie van Dreamer krijgt van mij trouwens een [8,5].
Het Udo Jürgen-liedje heeft een bratwursten-gezelligheid dat ons hier eigenlijk best bevalt. Veel valt er niet over te zeggen, maar dit is zeker een guilty pleasure [6,5].
Big John Russell mag dan wel in het voorprogramma van The Beatles gestaan hebben, maar deze wanvertoning mag hij wat mij betreft gewoon bij zichzelf op de schoorsteen zetten i.p.v. ons ermee lastig te vallen [1].
Shake It Up is weer zo'n flauw nakomertje van een genre dat anno 1981 klinisch dood kon worden verklaard [3].
dit is wat ik een maand geleden schreef:
L.T.D.'s ballad kennen we natuurlijk allemaal, maar dit doet me niks. Jeffrey Osborne's vocalen staan natuurlijk buiten kijf, maar ik vind dit zo oppervlakkig en gladjes klinken dat het elke vorm van uitstraling ontbeert. Vulling op een Knuffelrock-cd [4,5].
L.T.D.'s ballad kennen we natuurlijk allemaal, maar dit doet me niks. Jeffrey Osborne's vocalen staan natuurlijk buiten kijf, maar ik vind dit zo oppervlakkig en gladjes klinken dat het elke vorm van uitstraling ontbeert. Vulling op een Knuffelrock-cd [4,5].
0
geplaatst: 14 januari 2012, 21:54 uur
Haha.
En ik had mij net bedacht dat ik het op zich best aardig kon hebben, dat Shine on van LTD na een luisterbeurtje.
Ik kan je trouwens redelijk volgen in een positieve beoordeling over de Climax blues band. Misschien is 9 wel een heel erg hoog cijfer (voorlopig van mij een 7) maar er is hier inderdaad sprake van een soort vergeten hoogwaardige song. Of in ieder geval een nummer dat destijds niet voor vol werd aangezien of anders als MOR zal zijn bestempeld.
In de 9 van Fred Astaire van The Mo kan ik mij trouwens helemaal vinden, het nummer is al zijn punten meer dan waard.
En ik had mij net bedacht dat ik het op zich best aardig kon hebben, dat Shine on van LTD na een luisterbeurtje.
Ik kan je trouwens redelijk volgen in een positieve beoordeling over de Climax blues band. Misschien is 9 wel een heel erg hoog cijfer (voorlopig van mij een 7) maar er is hier inderdaad sprake van een soort vergeten hoogwaardige song. Of in ieder geval een nummer dat destijds niet voor vol werd aangezien of anders als MOR zal zijn bestempeld.
In de 9 van Fred Astaire van The Mo kan ik mij trouwens helemaal vinden, het nummer is al zijn punten meer dan waard.
0
geplaatst: 14 januari 2012, 23:51 uur
Je kunt het je haast niet voorstellen als je het hoort, maar de Climax Blues Band komt uit... het Engelse Stafford.
Hun bluesrock klinkt Amerikaanser dan Amerikaans en toch deed dit daar bijna helemaal niets en bereikten ze maar tweemaal de Billboard Top 40, met Couldn't Get It Right in de lente van 1977 (was hier een tipje) en I Love You in de lente van 1981.
Hun bluesrock klinkt Amerikaanser dan Amerikaans en toch deed dit daar bijna helemaal niets en bereikten ze maar tweemaal de Billboard Top 40, met Couldn't Get It Right in de lente van 1977 (was hier een tipje) en I Love You in de lente van 1981.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 11:20 uur
TOP 40 VAN ROB nr 238, 14-1-1981
dw vw aw
1 1 4 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
2 2 4 I hope I never – Split Enz
3 3 7 Stop the cavalry - Jona Lewie
4 4 8 Lola - The Kinks
5 5 7 Looking for clues - Robert Palmer
6 6 10 (Just like) Starting over - John Lennon
7 20 2 While you see a chance - Steve Winwood
8 8 6 Street cafe - John Lodge
9 9 7 Same old scene - Roxy Music
10 13 5 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
11 11 6 Flash - Queen
12 7 9 Passion - Rod Stewart
13 10 6 December will be magic again - Kate Bush
14 15 5 I'm coming out - Diana Ross
15 22 2 Fade to grey - Visage
16 19 4 Fred Astaire – The Mo
17 14 10 Sometimes - Spargo
18 12 10 Tunnel of love - Dire Straits
19 25 4 Amoureux solitaires – Lio
20 17 7 Banana republic - The Boomtown Rats
21 23 3 If you feel the funk - Latoyah Jackson
22 18 8 I'm gonna be strong - Blue Angel
23 16 12 Army dreamers - Kate Bush
24 24 5 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
25 21 11 Rover's return - The Korgis
26 -- 1 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
27 27 6 Against the wind - Bob Seger
28 34 2 It's really you - Barbra Dickson
29 29 11 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
30 38 2 I am but a small voice - Roger Whittaker
31 32 3 No for an answer - Golden Earring
32 30 5 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
33 31 6 Embarrassment - Madness
34 -- 1 Shine on - LTD
35 -- 1 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
36 26 8 Santa Maria - Roland Kaiser
37 33 3 Gulliver - Angelo Branduardi
38 28 10 Love on the rocks - Neil Diamond
39 36 5 The time is now - Children of the World
40 39 2 Save the whale - Kamahl
We zitten nog steeds in de stille periode van de jaarovergang, want de hele top 6 blijft staan! (en 8 en 9 ook). Ik heb helaas geen statistieken of dit een record is, maar bijzonder is het wel. Ook de rest van de lijst is behoorlijk statisch (op één snelle stijger na) en weer erg weinig binnenkomers: 3. Die stijger zag zijn kans schoon en schiet omhoog van 20 naar 7 (While you see a chance). Ook opmerkelijk: nog steeds staat er een kerstplaat op 1.
Op 26 de hoogste binnenkomer: Stevie Wonder met I ain't gonna stand for it. Hij start nogal mompelend, mopperend en grommelend, maar in de refreinen groeit zijn boosheid tot duidelijke stellingname. Al weet ik eigenlijk niet wat hij niet pikt... Prima plaat, maar zijn jaren 70 niveau is hij zomaar kwijt geraakt (en vindt hij, eerlijk gezegd, ook nooit meer).
Op 34 een mooie en sterk gezongen ballade van LTD (Love Tenderness and Devotion), met Jeffrey Osbourne als vocalist). Ik weet niet waarom ik de ene ballad geweldig vind en de andere kwijlerig, maar ik heb inmiddels wel ontdekt dat kaztor daar vaak heel eens anders tegenover staat
.
En op 35 het klassieke Funkin' for Jamaica, waarmee ik zowaar een geheel 'zwart' binnenkomersveld heb deze week. Een uiterst swingende plaat, dat begint met spoken word (rap mag het denk ik niet heten, omdat het niet in de maat gesproken is) en dat vervolgens uitpakt met sterke vrouwelijke vocalen. De hele sfeer is er een van gezelligheid en feestvieren; zou het een live-opname zijn?
dw vw aw
1 1 4 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
2 2 4 I hope I never – Split Enz
3 3 7 Stop the cavalry - Jona Lewie
4 4 8 Lola - The Kinks
5 5 7 Looking for clues - Robert Palmer
6 6 10 (Just like) Starting over - John Lennon
7 20 2 While you see a chance - Steve Winwood
8 8 6 Street cafe - John Lodge
9 9 7 Same old scene - Roxy Music
10 13 5 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
11 11 6 Flash - Queen
12 7 9 Passion - Rod Stewart
13 10 6 December will be magic again - Kate Bush
14 15 5 I'm coming out - Diana Ross
15 22 2 Fade to grey - Visage
16 19 4 Fred Astaire – The Mo
17 14 10 Sometimes - Spargo
18 12 10 Tunnel of love - Dire Straits
19 25 4 Amoureux solitaires – Lio
20 17 7 Banana republic - The Boomtown Rats
21 23 3 If you feel the funk - Latoyah Jackson
22 18 8 I'm gonna be strong - Blue Angel
23 16 12 Army dreamers - Kate Bush
24 24 5 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
25 21 11 Rover's return - The Korgis
26 -- 1 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
27 27 6 Against the wind - Bob Seger
28 34 2 It's really you - Barbra Dickson
29 29 11 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
30 38 2 I am but a small voice - Roger Whittaker
31 32 3 No for an answer - Golden Earring
32 30 5 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
33 31 6 Embarrassment - Madness
34 -- 1 Shine on - LTD
35 -- 1 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
36 26 8 Santa Maria - Roland Kaiser
37 33 3 Gulliver - Angelo Branduardi
38 28 10 Love on the rocks - Neil Diamond
39 36 5 The time is now - Children of the World
40 39 2 Save the whale - Kamahl
We zitten nog steeds in de stille periode van de jaarovergang, want de hele top 6 blijft staan! (en 8 en 9 ook). Ik heb helaas geen statistieken of dit een record is, maar bijzonder is het wel. Ook de rest van de lijst is behoorlijk statisch (op één snelle stijger na) en weer erg weinig binnenkomers: 3. Die stijger zag zijn kans schoon en schiet omhoog van 20 naar 7 (While you see a chance). Ook opmerkelijk: nog steeds staat er een kerstplaat op 1.
Op 26 de hoogste binnenkomer: Stevie Wonder met I ain't gonna stand for it. Hij start nogal mompelend, mopperend en grommelend, maar in de refreinen groeit zijn boosheid tot duidelijke stellingname. Al weet ik eigenlijk niet wat hij niet pikt... Prima plaat, maar zijn jaren 70 niveau is hij zomaar kwijt geraakt (en vindt hij, eerlijk gezegd, ook nooit meer).
Op 34 een mooie en sterk gezongen ballade van LTD (Love Tenderness and Devotion), met Jeffrey Osbourne als vocalist). Ik weet niet waarom ik de ene ballad geweldig vind en de andere kwijlerig, maar ik heb inmiddels wel ontdekt dat kaztor daar vaak heel eens anders tegenover staat
.En op 35 het klassieke Funkin' for Jamaica, waarmee ik zowaar een geheel 'zwart' binnenkomersveld heb deze week. Een uiterst swingende plaat, dat begint met spoken word (rap mag het denk ik niet heten, omdat het niet in de maat gesproken is) en dat vervolgens uitpakt met sterke vrouwelijke vocalen. De hele sfeer is er een van gezelligheid en feestvieren; zou het een live-opname zijn?
0
geplaatst: 15 januari 2012, 15:19 uur
Tipparade: week 2 van 1981.
Alarmschijf: Azoto - San Salvador
In El Savador woedde destijds een burgeroorlog, dat was dus geen ideale vakantiebestemming. Behoorlijk kitscherig mede vanwege de vocalen maar best vermakelijk door de baslijn die wat disco-getint is.
Cijfer: 5
#7: Gibson Brothers - Latin America
Ook al foute latin maar dit vind ik wat minder origineel buiten de stukje accordeon en panfluit op het einde. Kan wel nog op een (fout) feestje.
#16: André Van Duin - Flip Fluitketel / Er Staat Een Paard In De Gang
Hier zijn wij aanbeland bij de koning van de carnavalschlager, ik kan er best om lachen. Vooral die tweede vind ik geniaal in zijn onnozelheid.
Cijfer: 6 / 7
#20: The Mo - Fred Astaire
Eindelijk eens muziek die artistiek meer verantwoord is. Symfonisch getinte new wave kun je het inderdaad noemen en ook een beetje jazzy, het klinkt nu nog steeds fris en eigenzinnig.
Cijfer: 8
#23: Climax Blues Band - Gotta Have More Love
Een nummer dat ik was vergeten, doet mij een beetje denken aan Alan Parsons Project. De donkere vocalen lijken goed te passen bij dit synthesizerdeken, de tekst vind ik minder.
Cijfer: 7
#24: The Klang - Beat It
De geluidskwaliteit is slecht maar The Klang herinner ik mij nog, nadien niets van gehoord. Wel een aanstekelijk ska-nummer maar niet echt opzienbarend en teveel een kopie van Madness.
#25: Cliff Richard - A Little In Love
Verzorgde radiovriendelijke pop, ook niet echt opzienbarend en een tikkeltje kleurloos maar vakkundig gebracht en geproduceerd.
De live-versie klinkt een tikkeltje spontaner maar verschilt uiteindelijk niet zoveel van de studioversie al is nummer op zich sterk en inventief.
Cijfer: 8,5
#27: Udo Jürgens - Paris, Einfach So Nur Zum Spaß
Vind ik één van de betere schlagerzangers en dit nummer kan voor mij nog net al zou ik het niet vaak draaien.
#28: Big John Russell - Hokie Pokie (All Over The World)
Dit is mij te fout of te kitscherig maar daardoor is het wel leuk om de clip voor een keertje te zien. Ik vraag mij af hoe de uitvoerder er nu tegenover staat.
Cijfer: 3,5
#29: Rod - Shake It Up (Do The Boogaloo)
Dit is dan weer banale disco, nog een ietsje erger dan fout, nu wel terecht vergeten.
Cijfer: 3
#30: L.T.D. - Shine On
Degelijke soulvolle vocalen maar deze ballad doet mij niet veel, er mocht meer gevoel in en het lijkt mij ook wat cliché.
Cijfer: 4,5
Alarmschijf: Azoto - San Salvador
In El Savador woedde destijds een burgeroorlog, dat was dus geen ideale vakantiebestemming. Behoorlijk kitscherig mede vanwege de vocalen maar best vermakelijk door de baslijn die wat disco-getint is.
#7: Gibson Brothers - Latin America
Ook al foute latin maar dit vind ik wat minder origineel buiten de stukje accordeon en panfluit op het einde. Kan wel nog op een (fout) feestje.
#16: André Van Duin - Flip Fluitketel / Er Staat Een Paard In De Gang
Hier zijn wij aanbeland bij de koning van de carnavalschlager, ik kan er best om lachen. Vooral die tweede vind ik geniaal in zijn onnozelheid.
Cijfer: 6 / 7
#20: The Mo - Fred Astaire
Eindelijk eens muziek die artistiek meer verantwoord is. Symfonisch getinte new wave kun je het inderdaad noemen en ook een beetje jazzy, het klinkt nu nog steeds fris en eigenzinnig.
#23: Climax Blues Band - Gotta Have More Love
Een nummer dat ik was vergeten, doet mij een beetje denken aan Alan Parsons Project. De donkere vocalen lijken goed te passen bij dit synthesizerdeken, de tekst vind ik minder.
#24: The Klang - Beat It
De geluidskwaliteit is slecht maar The Klang herinner ik mij nog, nadien niets van gehoord. Wel een aanstekelijk ska-nummer maar niet echt opzienbarend en teveel een kopie van Madness.
#25: Cliff Richard - A Little In Love
Verzorgde radiovriendelijke pop, ook niet echt opzienbarend en een tikkeltje kleurloos maar vakkundig gebracht en geproduceerd.
De live-versie klinkt een tikkeltje spontaner maar verschilt uiteindelijk niet zoveel van de studioversie al is nummer op zich sterk en inventief.
#27: Udo Jürgens - Paris, Einfach So Nur Zum Spaß
Vind ik één van de betere schlagerzangers en dit nummer kan voor mij nog net al zou ik het niet vaak draaien.
#28: Big John Russell - Hokie Pokie (All Over The World)
Dit is mij te fout of te kitscherig maar daardoor is het wel leuk om de clip voor een keertje te zien. Ik vraag mij af hoe de uitvoerder er nu tegenover staat.
Cijfer: 3,5
#29: Rod - Shake It Up (Do The Boogaloo)
Dit is dan weer banale disco, nog een ietsje erger dan fout, nu wel terecht vergeten.
#30: L.T.D. - Shine On
Degelijke soulvolle vocalen maar deze ballad doet mij niet veel, er mocht meer gevoel in en het lijkt mij ook wat cliché.
0
geplaatst: 17 januari 2012, 20:12 uur
17 januari 1981
Uit de Vlaamse top 30 van 17 januari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.
01 (01). Roland Kaiser - Santa Maria
02 (03). Kinks - Lola (live)
03 (02). ABBA - Super Trouper
04 (05). Kool & The Gang - Celebration
05 (04). Rod Stewart - Passion
06 (06). Jona Lewie - Stop the Cavalry
07 (07). Robert Palmer - Looking for Clues
08 (09). Stray Cats - Runaway Boys
09 (00). Eddy Grant - Do You Feel My Love
Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de unieke popsound van Eddy Grant.
Zeker in zijn beginperiode toen hij disco, reggae en rock wist te mixen tot een eigen geluid.
De man deed ook alles zelf van opname in zijn eigen studio over productie tot release.
10 (08). Police - De Do Do Do De Da Da Da
Tussen haakjes de virtuele stand tijdens de vorige week.
Uit de Vlaamse top 30 van 17 januari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.
02 (03). Kinks - Lola (live)
03 (02). ABBA - Super Trouper
04 (05). Kool & The Gang - Celebration
05 (04). Rod Stewart - Passion
06 (06). Jona Lewie - Stop the Cavalry
07 (07). Robert Palmer - Looking for Clues
08 (09). Stray Cats - Runaway Boys
09 (00). Eddy Grant - Do You Feel My Love
Ik heb altijd wel een zwak gehad voor de unieke popsound van Eddy Grant.
Zeker in zijn beginperiode toen hij disco, reggae en rock wist te mixen tot een eigen geluid.
De man deed ook alles zelf van opname in zijn eigen studio over productie tot release.
10 (08). Police - De Do Do Do De Da Da Da
1
geplaatst: 17 januari 2012, 20:44 uur
NEWSFLASH:
10 Januari – In het Uris Theater te Broadway, New York gaat een revival van de Gilbert en Sullivan-operette The Pirates Of Penzance van start, met in de gelederen Linda Ronstadt en Rex Smith.
24 Januari – Steven Tyler, de zanger van Aerosmith, heeft een motorongeluk. Hij beland twee maanden in het ziekenhuis.
---------------
ALBUM-RELEASES IN JANUARI 1981:
* April Wayne - The Nature Of The Beast
* Marvin Gaye - In Our Lifetime
* Sheena Easton - Take My Time
* Styx - Paradise Theatre
* Elvis Costello And The Attractions - Trust
* Grace Slick - Welcome To The Wrecking Ball
* "Weird Al" Yankovic - Another One Rides The Bus (EP)
* Television Personalities - And Don't The Kids Just Love It
* Emmylou Harris - Evangeline
* The Boomtown Rats - Mondo Bongo
* Nicolette Larson - Radioland
* The dB's - Stands For Decibels
* UFO - The Wild, The Willing And The Innocent
* B. B. King - There Must Be A Better World Somewhere
* Kris Kristofferson - To The Bone
* Toto - Turn Back
10 Januari – In het Uris Theater te Broadway, New York gaat een revival van de Gilbert en Sullivan-operette The Pirates Of Penzance van start, met in de gelederen Linda Ronstadt en Rex Smith.
24 Januari – Steven Tyler, de zanger van Aerosmith, heeft een motorongeluk. Hij beland twee maanden in het ziekenhuis.
---------------
ALBUM-RELEASES IN JANUARI 1981:
* April Wayne - The Nature Of The Beast
* Marvin Gaye - In Our Lifetime
* Sheena Easton - Take My Time
* Styx - Paradise Theatre
* Elvis Costello And The Attractions - Trust
* Grace Slick - Welcome To The Wrecking Ball
* "Weird Al" Yankovic - Another One Rides The Bus (EP)
* Television Personalities - And Don't The Kids Just Love It
* Emmylou Harris - Evangeline
* The Boomtown Rats - Mondo Bongo
* Nicolette Larson - Radioland
* The dB's - Stands For Decibels
* UFO - The Wild, The Willing And The Innocent
* B. B. King - There Must Be A Better World Somewhere
* Kris Kristofferson - To The Bone
* Toto - Turn Back
0
geplaatst: 17 januari 2012, 22:10 uur
Musician’s Top 30, 17-01-1981, week 3
01 (01) 08 The turn of a friendly card – The Alan Parsons Project
02 (02) 06 Flash – Queen
03 (04) 05 Everybody loves you – Jon Anderson
04 (10) 02 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
05 (07) 04 Hey nineteen – Steely dan
06 (03) 08 Lola (live) – The Kinks
07 (06) 05 The royal mile – Gerry Rafferty
08 (05) 05 Stop the cavalry – Jona Lewie
09 (13) 03 Big boy - Nazareth
10 (12) 05 Midnight cowboy – John Barry
11 (21) 02 Hawks & doves – Neil Young
12 (14) 05 Funkin’ for Jamaica – Tom browne
13 (11) 06 De do do do de da da da – The Police
14 (16) 03 Walk away – Donna Summer
15 (08) 07 The same old scene – Roxy Music
16 (24) 02 Kiss on my list – Hall & Oates
17 (19) 03 Luxury – New musik
18 (09) 06 Looking for clues – Robert Palmer
19 (20) 03 I hope I never – Split enz
20 (17) 06 Street cafe – John Lodge
21 (---) 01 Fred Astaire – The Mo
22 (15) 07 Always look on the bright side of life – Monty Python
23 (---) 01 At seventeen - Janis Ian
24 (26) 02 If you could read my mind – Viola Wills
25 (---) 01 Gotta have more love – Climax blues band
26 (23) 05 Gulliver – Andre Branduardi
27 (18) 04 Happy x-mas – John Lennon
28 (---) 01 Shine on - Ltd
29 (28) 04 Are you lonesome tonight (live) – Elvis Presley
30 (22) 07 Against the wind – Bob Seger
Er gebeurt iets dat een beetje moeilijk definieerbaar lijkt bij Janis Ian.
Ik heb de single At Seventeen gekocht, eigenlijk komt het nummer uit 1974, 1975. Maar eind 1980 brengt Janis Ian de compilatie My favourites uit en jawel, er wordt nogmaals een poging ondernomen met At Seventeen in Nederland. Dat zou toch moeten lukken, zo'n grote Amerikaanse nummer 1 hit na hitsucces in Nederland met Fly too high en The other side of the sun.
Maar nee, het wordt helemaal niets, helaas. Ik ben bang dat ik één van de weinige Nederlanders ben die het singletje heeft gekocht (misschien nog Gaucho
) en ik kom zelfs de hoes niet tegen op google om te laten zien. De hoes laat een zittende/lachende Ian zien, die achterstevoren op een blauwe buitenbank zit, onder zo'n Amerikaanse rijksweg op palen. Het b-kantje is het titelstuk van het album Night Rains. Het gaat om CBS 9068, printed in Holland. Bizar dat ik er niets van terug kan vinden.Maar het blijft een goede plaat en een terechte notering in de lijst.
0
geplaatst: 22 januari 2012, 13:38 uur
TOP 40 VAN ROB nr 239, 21-1-1981
dw vw aw
1 2 5 I hope I never – Split Enz
2 1 5 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
3 7 3 While you see a chance - Steve Winwood
4 3 8 Stop the cavalry - Jona Lewie
5 4 9 Lola - The Kinks
6 5 8 Looking for clues - Robert Palmer
7 15 3 Fade to grey - Visage
8 10 6 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
9 26 2 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
10 9 8 Same old scene - Roxy Music
11 16 5 Fred Astaire – The Mo
12 6 11 (Just like) Starting over - John Lennon
13 8 7 Street cafe - John Lodge
14 11 7 Flash - Queen
15 19 5 Amoureux solitaires – Lio
16 14 6 I'm coming out - Diana Ross
17 -- 1 Once in a lifetime - Talking Heads
18 21 4 If you feel the funk - Latoyah Jackson
19 13 7 December will be magic again - Kate Bush
20 12 10 Passion - Rod Stewart
21 -- 1 Dreamer - Supertramp
22 20 8 Banana republic - The Boomtown Rats
23 18 11 Tunnel of love - Dire Straits
24 17 11 Sometimes - Spargo
25 24 6 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
26 28 3 It's really you - Barbra Dickson
27 22 9 I'm gonna be strong - Blue Angel
28 27 7 Against the wind - Bob Seger
29 30 3 I am but a small voice - Roger Whittaker
30 -- 1 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
31 -- 1 Gotta have more love - Climax Blues Band
32 34 2 Shine on - LTD
33 35 2 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
34 23 13 Army dreamers - Kate Bush
35 -- 1 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
36 33 7 Embarrassment - Madness
37 29 12 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
38 25 12 Rover's return - The Korgis
39 31 4 No for an answer - Golden Earring
40 32 6 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
Tja, dat moest natuurlijk wel gebeuren, en snel ook: Split Enz verdrijft de kerstsingle van John Lennon van de nummer 1 positie. Lekker uitrusten is er trouwens niet bij, want de opmars van Steve Winwood (7 naar 3) neemt al bedreigende vormen aan. Ook Visage en Stevie Wonder stijgen fors.
Vijf binnenkomers, waarvan twee vrij hoog. Op 17 Talking Heads met Once in a lifetime (de studioversie; de liveversie zou vier jaar later, na het succes van Slippery people, opnieuw een hit worden). Ik denk dat wij op dit moment de vorige twee albums van TS in huis hadden, maar de single leerde ik van de radio kennen. In onze familie was dit direct een klassieker, en bij mij ook. Erg sterk ritme, meezingbaar refrein.
Op 21 wel een live-versie, en wel van Dreamer van Supertramp. De eerste keer was dit geen hit geworden (wel tipparade), maar wel een alom bekende klassieker. Nu was het de tweede single van live-album Paris (Take the long way home was de eerste) en nu werd het een klein top 40 hitje. Voor mij is het lastig om zo'n plaat te noteren, als je hem al zo goed kent. Een snelle start ligt voor de hand.
Op 30 de live-versie (alweer...) van Are you lonesome tonight?, waarbij Elvis in de lach schiet om een eigen verspreking en niet meer van ophouden weet. Het is inderdaad grappig om te horen, maar niet om vaak te horen.
Op 31 de Climax Blues Band, met het Exile-achtige Gotta have more love. Wel aardig, maar niet heel sterk.
Op 35 ten slotte Hall & Oates, met het overbekende Kiss on my list, dat toch geen hit werd (wel tipparade). De heren stonden toen nog niet garant voor hitsuccessen (nooit eigenlijk), maar dit is toch wel een sterke single.
Ten slotte verlaat The Alan Parsons Project, na 12 weken met hoogste positie 25, mijn top 40. Als ik hem toen wat vaker had gehoord, zou hij zeker een groot aantal weken op 1 hebben gestaan, net zoals bij musician
.
dw vw aw
1 2 5 I hope I never – Split Enz
2 1 5 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
3 7 3 While you see a chance - Steve Winwood
4 3 8 Stop the cavalry - Jona Lewie
5 4 9 Lola - The Kinks
6 5 8 Looking for clues - Robert Palmer
7 15 3 Fade to grey - Visage
8 10 6 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
9 26 2 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
10 9 8 Same old scene - Roxy Music
11 16 5 Fred Astaire – The Mo
12 6 11 (Just like) Starting over - John Lennon
13 8 7 Street cafe - John Lodge
14 11 7 Flash - Queen
15 19 5 Amoureux solitaires – Lio
16 14 6 I'm coming out - Diana Ross
17 -- 1 Once in a lifetime - Talking Heads
18 21 4 If you feel the funk - Latoyah Jackson
19 13 7 December will be magic again - Kate Bush
20 12 10 Passion - Rod Stewart
21 -- 1 Dreamer - Supertramp
22 20 8 Banana republic - The Boomtown Rats
23 18 11 Tunnel of love - Dire Straits
24 17 11 Sometimes - Spargo
25 24 6 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
26 28 3 It's really you - Barbra Dickson
27 22 9 I'm gonna be strong - Blue Angel
28 27 7 Against the wind - Bob Seger
29 30 3 I am but a small voice - Roger Whittaker
30 -- 1 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
31 -- 1 Gotta have more love - Climax Blues Band
32 34 2 Shine on - LTD
33 35 2 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
34 23 13 Army dreamers - Kate Bush
35 -- 1 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
36 33 7 Embarrassment - Madness
37 29 12 The turn of a friendly card - The Alan Parsons Project
38 25 12 Rover's return - The Korgis
39 31 4 No for an answer - Golden Earring
40 32 6 Mama he's a soldier now - Saskia & Serge
Tja, dat moest natuurlijk wel gebeuren, en snel ook: Split Enz verdrijft de kerstsingle van John Lennon van de nummer 1 positie. Lekker uitrusten is er trouwens niet bij, want de opmars van Steve Winwood (7 naar 3) neemt al bedreigende vormen aan. Ook Visage en Stevie Wonder stijgen fors.
Vijf binnenkomers, waarvan twee vrij hoog. Op 17 Talking Heads met Once in a lifetime (de studioversie; de liveversie zou vier jaar later, na het succes van Slippery people, opnieuw een hit worden). Ik denk dat wij op dit moment de vorige twee albums van TS in huis hadden, maar de single leerde ik van de radio kennen. In onze familie was dit direct een klassieker, en bij mij ook. Erg sterk ritme, meezingbaar refrein.
Op 21 wel een live-versie, en wel van Dreamer van Supertramp. De eerste keer was dit geen hit geworden (wel tipparade), maar wel een alom bekende klassieker. Nu was het de tweede single van live-album Paris (Take the long way home was de eerste) en nu werd het een klein top 40 hitje. Voor mij is het lastig om zo'n plaat te noteren, als je hem al zo goed kent. Een snelle start ligt voor de hand.
Op 30 de live-versie (alweer...) van Are you lonesome tonight?, waarbij Elvis in de lach schiet om een eigen verspreking en niet meer van ophouden weet. Het is inderdaad grappig om te horen, maar niet om vaak te horen.
Op 31 de Climax Blues Band, met het Exile-achtige Gotta have more love. Wel aardig, maar niet heel sterk.
Op 35 ten slotte Hall & Oates, met het overbekende Kiss on my list, dat toch geen hit werd (wel tipparade). De heren stonden toen nog niet garant voor hitsuccessen (nooit eigenlijk), maar dit is toch wel een sterke single.
Ten slotte verlaat The Alan Parsons Project, na 12 weken met hoogste positie 25, mijn top 40. Als ik hem toen wat vaker had gehoord, zou hij zeker een groot aantal weken op 1 hebben gestaan, net zoals bij musician
.
0
geplaatst: 22 januari 2012, 13:46 uur
Ik ben toen denk ik ook gevallen voor het Alan Parsons project, nog niet bij de singles Lucifer en Damned if I do van Eve, de voorganger van The Turn of a friendly card.
Het singletje van 4:50 is bij mijn weten nooit verschenen in een compilatie.
Wel heb ik, als tijdelijke vervanging van de inmiddels krakerige hit, deze leuke beelden en loepzuivere geluidskwaliteit op youtube gevonden:
The turn of a friendly card
Aan elkaar geplakt, part 1 en 2 en niet de aardige mix van de single, maar het voldoet redelijk. De opvolger is ook mooi!
Het singletje van 4:50 is bij mijn weten nooit verschenen in een compilatie.
Wel heb ik, als tijdelijke vervanging van de inmiddels krakerige hit, deze leuke beelden en loepzuivere geluidskwaliteit op youtube gevonden:
The turn of a friendly card
Aan elkaar geplakt, part 1 en 2 en niet de aardige mix van de single, maar het voldoet redelijk. De opvolger is ook mooi!

0
geplaatst: 22 januari 2012, 14:43 uur
Week 3 - 1981
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Stars On 45 - Stars On 45 V
#7: Normaal - Net As Gisteren V
#10: Barry Hughes & De Kwaffeurs - Ik Wil Op M'n Kop Een Kamerbreed Tapijt V
#19: Renee - Sad Man V
#20: Visage - Fade To Grey V
#23: Chas Jankel - Ai No Corrida V
#28: The Healthband - Take Me To The River
#29: The Meteors - Candy
#30: Sandy - Hou Doe V

Renee & The Alligators, still going strong blijkbaar.
Hou je Beatles-platen maar even in de kast, hier komt Jaap Eggermont met z'n Stars On 45-medley!
Een dikke nummer 1-hit was het resultaat, zowel hier als in Amerika. En ik vind het nog steeds wel leuk. Het schoof enkele minder bekende Beatles-nummers onder de aandacht en de manier waarop dit gebeurt is ook geraffineerd en stijlvol [7,5].
Hoekje carnaval: Normaal vind ik een fijne Nederlandse rock 'n roll-band, maar met Net As Gisteren begonnen ze met die commerciële pretnummertjes voor de carnaval en daar moet ik eigenlijk niet veel van hebben [5,5]. Barry Hughes moet zich vooral bij een grastapijt houden [1].
Kwam er dan ook nog échte kwaliteit binnen in de lijst? Jazeker. Zoals Renee's Sad Man dat gezegend is met een wat zweverige sound dat een mengeling lijkt van Fleetwood Mac en Earth & Fire. Het laat zeker een vooruitgang zien ten opzichte van hun eerdere werk. De zang vind ik hier ook uitstekend [9].
Visage's Fade To Grey kent natuurlijk iedereen. Volgens mij heeft een of andere house-dj hier later ook nog mee zitten futvogelen, maar laten we het maar bij het origineel houden en die is heerlijk, zolang je maar niet de clip erbij bekijkt
. Voor mij haalt het het niet bij Renee's single wegens iets te monotoon, maar verder geen klachten uit deze hoek. Prima single! [8,5].
Onze guilty pleasure van deze week komt van Chas Jankel. Het heeft iets Italiaans en het klinkt vrolijk en onbezonnen. Lekker fout? [8].
The Healthband heb ik moeten downen. Dit is inderdaad een Talking Heads-cover en ik raad iedere TH-fan aan om er maar niet achteraan te gaan. Vooral erg gladjakkerig en gelikt...
[2].
Het liedje van The Meteors kan ik nergens vinden.
Sandy's Hou Doe is te infantiel voor woorden
. Ik zal daar verder dan ook geen enkele aan vuil willen maken [1].
Eh, hou doe!
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Stars On 45 - Stars On 45 V
#7: Normaal - Net As Gisteren V
#10: Barry Hughes & De Kwaffeurs - Ik Wil Op M'n Kop Een Kamerbreed Tapijt V
#19: Renee - Sad Man V
#20: Visage - Fade To Grey V
#23: Chas Jankel - Ai No Corrida V
#30: Sandy - Hou Doe V

Renee & The Alligators, still going strong blijkbaar.
Hou je Beatles-platen maar even in de kast, hier komt Jaap Eggermont met z'n Stars On 45-medley!
Een dikke nummer 1-hit was het resultaat, zowel hier als in Amerika. En ik vind het nog steeds wel leuk. Het schoof enkele minder bekende Beatles-nummers onder de aandacht en de manier waarop dit gebeurt is ook geraffineerd en stijlvol [7,5].Hoekje carnaval: Normaal vind ik een fijne Nederlandse rock 'n roll-band, maar met Net As Gisteren begonnen ze met die commerciële pretnummertjes voor de carnaval en daar moet ik eigenlijk niet veel van hebben [5,5]. Barry Hughes moet zich vooral bij een grastapijt houden [1].
Kwam er dan ook nog échte kwaliteit binnen in de lijst? Jazeker. Zoals Renee's Sad Man dat gezegend is met een wat zweverige sound dat een mengeling lijkt van Fleetwood Mac en Earth & Fire. Het laat zeker een vooruitgang zien ten opzichte van hun eerdere werk. De zang vind ik hier ook uitstekend [9].
Visage's Fade To Grey kent natuurlijk iedereen. Volgens mij heeft een of andere house-dj hier later ook nog mee zitten futvogelen, maar laten we het maar bij het origineel houden en die is heerlijk, zolang je maar niet de clip erbij bekijkt
. Voor mij haalt het het niet bij Renee's single wegens iets te monotoon, maar verder geen klachten uit deze hoek. Prima single! [8,5].Onze guilty pleasure van deze week komt van Chas Jankel. Het heeft iets Italiaans en het klinkt vrolijk en onbezonnen. Lekker fout? [8].
The Healthband heb ik moeten downen. Dit is inderdaad een Talking Heads-cover en ik raad iedere TH-fan aan om er maar niet achteraan te gaan. Vooral erg gladjakkerig en gelikt...
[2].Het liedje van The Meteors kan ik nergens vinden.
Sandy's Hou Doe is te infantiel voor woorden
. Ik zal daar verder dan ook geen enkele aan vuil willen maken [1].Eh, hou doe!
0
geplaatst: 22 januari 2012, 18:06 uur
Tipparade: Week 3 - 1981
Alarmschijf: Stars On 45 - Stars On 45
Deze Beatles-collage vind ik briljant in mekaar gestoken. Slim ook om voor minder bekende Beatles-nummers te opteren. Niet alleen werd dat een gigantische hit maar ontketende het ook een rage nl. een medley van oldies op een discobeat.
#7: Normaal - Net As Gisteren
Merkelijk minder dan hun vorige hits, dit is meer een carvavalshoempapadeuntje, een beetje aan de platte en goedkope kant.
#10: Barry Hughes & De Kwaffeurs - Ik Wil Op M'n Kop Een Kamerbreed Tapijt
Rond die tijd worden wij overspoeld met carnavalschlagers, de ene platter dan de andere. Om mijn cliché te herhalen: goed voor een carnavalsfeestje en met enkele glazen op, daarbuiten niet.
#19: Renee - Sad Man
Lange tijd niet meer gehoord, het doet mij ook een beetje denken aan Earth & Fire. Klinkt fris met prettige zang en die saxofoon in het midden voegt ook wat toe.
#20: Visage - Fade To Grey
De synthipopstroming kwam toen goed op gang. Sterke single met duidelijke Kraftwerk-invloeden, zwoel en sensueel met een beetje melancholie, doet mij ook denken aan de latere Air.
#23: Chas Jankel - Ai No Corrida
Ik geloof dat het origineel van Quincy Jones is (bekender als producer van Michael Jackson), die vind ik een ietsje beter. Deze versie die ik wat meer elektronisch en Europees vind klinken (Chas Jankel was voordien werkzaam bij Ian Dury & the Blockheads) krijgt ook een ruime voldoende.
Geen clip gevonden.
#30: Sandy - Hou Doe
Met Barry Hughes & De Kwaffeurs kan ik nog mee lachen, hier niet meer, dit klinkt als Luv' op zijn goedkoopst.
Cijfer: 2
Alarmschijf: Stars On 45 - Stars On 45
Deze Beatles-collage vind ik briljant in mekaar gestoken. Slim ook om voor minder bekende Beatles-nummers te opteren. Niet alleen werd dat een gigantische hit maar ontketende het ook een rage nl. een medley van oldies op een discobeat.
#7: Normaal - Net As Gisteren
Merkelijk minder dan hun vorige hits, dit is meer een carvavalshoempapadeuntje, een beetje aan de platte en goedkope kant.
#10: Barry Hughes & De Kwaffeurs - Ik Wil Op M'n Kop Een Kamerbreed Tapijt
Rond die tijd worden wij overspoeld met carnavalschlagers, de ene platter dan de andere. Om mijn cliché te herhalen: goed voor een carnavalsfeestje en met enkele glazen op, daarbuiten niet.
#19: Renee - Sad Man
Lange tijd niet meer gehoord, het doet mij ook een beetje denken aan Earth & Fire. Klinkt fris met prettige zang en die saxofoon in het midden voegt ook wat toe.
#20: Visage - Fade To Grey
De synthipopstroming kwam toen goed op gang. Sterke single met duidelijke Kraftwerk-invloeden, zwoel en sensueel met een beetje melancholie, doet mij ook denken aan de latere Air.
#23: Chas Jankel - Ai No Corrida
Ik geloof dat het origineel van Quincy Jones is (bekender als producer van Michael Jackson), die vind ik een ietsje beter. Deze versie die ik wat meer elektronisch en Europees vind klinken (Chas Jankel was voordien werkzaam bij Ian Dury & the Blockheads) krijgt ook een ruime voldoende.
Geen clip gevonden.
#30: Sandy - Hou Doe
Met Barry Hughes & De Kwaffeurs kan ik nog mee lachen, hier niet meer, dit klinkt als Luv' op zijn goedkoopst.
Cijfer: 2
0
geplaatst: 22 januari 2012, 19:28 uur
kaztor schreef:
[2].
[2].Heel goed mogelijk dat The Health Band naar Talking Heads had geluisterd, maar het origineel van dit nummer stamt uit 1974, geschreven en opgenomen door Al Green.
0
geplaatst: 24 januari 2012, 21:29 uur
Musician’s Top 30, 24-01-1981, week 4
01 (04) 03 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
02 (01) 09 The turn of a friendly card – The Alan Parsons project
03 (02) 07 Flash – Queen
04 (05) 05 Hey nineteen – Steely dan
05 (03) 06 Everybody loves you – Jon Anderson
06 (06) 09 Lola (live) – The Kinks
07 (11) 03 Hawks & doves – Neil Young
08 (21) 02 Fred Astaire – The Mo
09 (09) 04 Big boy – Nazareth
10 (---) 01 The Best of Times - Styx
11 (12) 06 Funkin’ for Jamaica – Tom Browne
12 (16) 03 Kiss on my list – Hall & Oates
13 (---) 01 Dreamer (live) - Supertramp
14 (07) 06 The Royal mile – Gerry Rafferty
15 (10) 06 Midnight cowboy – John Barry
16 (23) 02 At seventeen – Janis Ian
17 (19) 04 I hope I never – Split enz
18 (14) 04 Walk away – Donna Summer
19 (17) 04 Luxury – New musik
20 (25) 02 Gotta have more love – Climax blues band
21 (---) 01 Romeo and Juliet DIRE STRAITS
22 (08) 06 Stop the cavalry – Jona Lewie
23 (24) 03 If you could read my mind – Viola Wills
24 (13) 07 De do do do de da da da – The Police
25 (28) 02 Shine on – LTD
26 (---) 01 Fade to grey - Visage
27 (15) 08 The Same old scene – Roxy Music
28 (18) 07 Looking for clues – Robert Palmer
29 (20) 07 Street cafe – John Lodge
30 (22) 08 Always look on the bright side of life – Monty Python
Daar is dan toch de nieuwe single van Styx, The best of Times. Een nieuwe ballad van Dennis DeYoung maar, vind ik, veel beter dan Babe. Ook het bijbehorende album Paradise theater vind ik toch wel een graadje beter.
In 1981 gaan we toch enkele 'millionsellers' tegemoet zien, o.a. dus Paradise theater. Ik kan mij herinneren dat het album ook niet was weg te branden uit de Amerikaanse album Top 10.
Romeo and Juliet is misschien wel een verrassing. Deze single (b-kant Solid rock had beter kunnen worden uitgebracht) zou helemáál niets doen in Nederland en was ook slechts een zeer bescheiden hitje in Engeland. Aangezien de eveneens prima voorganger Tunnel of love ook niet verder kwam dan de Tipparade, was het album Making movies als "singles leverancier" in ieder geval mislukt bij het publiek.

01 (04) 03 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
02 (01) 09 The turn of a friendly card – The Alan Parsons project
03 (02) 07 Flash – Queen
04 (05) 05 Hey nineteen – Steely dan
05 (03) 06 Everybody loves you – Jon Anderson
06 (06) 09 Lola (live) – The Kinks
07 (11) 03 Hawks & doves – Neil Young
08 (21) 02 Fred Astaire – The Mo
09 (09) 04 Big boy – Nazareth
10 (---) 01 The Best of Times - Styx
11 (12) 06 Funkin’ for Jamaica – Tom Browne
12 (16) 03 Kiss on my list – Hall & Oates
13 (---) 01 Dreamer (live) - Supertramp
14 (07) 06 The Royal mile – Gerry Rafferty
15 (10) 06 Midnight cowboy – John Barry
16 (23) 02 At seventeen – Janis Ian
17 (19) 04 I hope I never – Split enz
18 (14) 04 Walk away – Donna Summer
19 (17) 04 Luxury – New musik
20 (25) 02 Gotta have more love – Climax blues band
21 (---) 01 Romeo and Juliet DIRE STRAITS
22 (08) 06 Stop the cavalry – Jona Lewie
23 (24) 03 If you could read my mind – Viola Wills
24 (13) 07 De do do do de da da da – The Police
25 (28) 02 Shine on – LTD
26 (---) 01 Fade to grey - Visage
27 (15) 08 The Same old scene – Roxy Music
28 (18) 07 Looking for clues – Robert Palmer
29 (20) 07 Street cafe – John Lodge
30 (22) 08 Always look on the bright side of life – Monty Python
Daar is dan toch de nieuwe single van Styx, The best of Times. Een nieuwe ballad van Dennis DeYoung maar, vind ik, veel beter dan Babe. Ook het bijbehorende album Paradise theater vind ik toch wel een graadje beter.
In 1981 gaan we toch enkele 'millionsellers' tegemoet zien, o.a. dus Paradise theater. Ik kan mij herinneren dat het album ook niet was weg te branden uit de Amerikaanse album Top 10.
Romeo and Juliet is misschien wel een verrassing. Deze single (b-kant Solid rock had beter kunnen worden uitgebracht) zou helemáál niets doen in Nederland en was ook slechts een zeer bescheiden hitje in Engeland. Aangezien de eveneens prima voorganger Tunnel of love ook niet verder kwam dan de Tipparade, was het album Making movies als "singles leverancier" in ieder geval mislukt bij het publiek.
1
geplaatst: 24 januari 2012, 22:32 uur
24 januari 1981
02 (02). Kinks - Lola (live)
03 (04). Kool & The Gang - Celebration
04 (03). ABBA - Super Trouper
05 (06). Jona Lewie - Stop the Cavalry
06 (08). Stray Cats - Runaway Boys
07 (09). Eddy Grant - Do You Feel My Love
08 (05). Rod Stewart - Passion
09 (07). Robert Palmer - Looking for Clues
10 (00). Will Tura - Hopeloos
Werd merkwaardig genoeg ook een hit in Nederland (zie YouTube Telstar hoesje).
Vanaf het album In Mijn Caravan (1979) zei Will Tura zijn traditionelere arrangementen vaarwel
en probeerde hij mee te zijn met zijn tijd. Hier hoor je synths en een tekst die perfect aansluit
bij de moedeloosheid van het postpunk en new wave tijdperk. Heel slim gedaan, Arthur.
03 (04). Kool & The Gang - Celebration
04 (03). ABBA - Super Trouper
05 (06). Jona Lewie - Stop the Cavalry
06 (08). Stray Cats - Runaway Boys
07 (09). Eddy Grant - Do You Feel My Love
08 (05). Rod Stewart - Passion
09 (07). Robert Palmer - Looking for Clues
Vanaf het album In Mijn Caravan (1979) zei Will Tura zijn traditionelere arrangementen vaarwel
en probeerde hij mee te zijn met zijn tijd. Hier hoor je synths en een tekst die perfect aansluit
bij de moedeloosheid van het postpunk en new wave tijdperk. Heel slim gedaan, Arthur.
0
geplaatst: 29 januari 2012, 12:50 uur
TOP 40 VAN ROB nr 240, 28-1-1981
dw vw aw
1 1 6 I hope I never – Split Enz
2 3 4 While you see a chance - Steve Winwood
3 7 4 Fade to grey - Visage
4 2 6 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
5 17 2 Once in a lifetime - Talking Heads
6 6 9 Looking for clues - Robert Palmer
7 8 7 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
8 9 3 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
9 4 9 Stop the cavalry - Jona Lewie
10 5 10 Lola - The Kinks
11 11 6 Fred Astaire – The Mo
12 21 2 Dreamer - Supertramp
13 15 6 Amoureux solitaires – Lio
14 10 9 Same old scene - Roxy Music
15 18 5 If you feel the funk - Latoyah Jackson
16 16 7 I'm coming out - Diana Ross
17 13 8 Street cafe - John Lodge
18 12 12 (Just like) Starting over - John Lennon
19 -- 1 The best of times - Styx
20 14 8 Flash - Queen
21 30 2 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
22 32 3 Shine on - LTD
23 33 3 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
24 31 2 Gotta have more love - Climax Blues Band
25 -- 1 Sageru - Massada
26 -- 1 In the air tonight - Phil Collins
27 26 4 It's really you - Barbra Dickson
28 35 2 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
29 19 8 December will be magic again - Kate Bush
30 29 4 I am but a small voice - Roger Whittaker
31 22 9 Banana republic - The Boomtown Rats
32 -- 1 Rapture - Blondie
33 23 12 Tunnel of love - Dire Straits
34 20 11 Passion - Rod Stewart
35 24 12 Sometimes - Spargo
36 27 10 I'm gonna be strong - Blue Angel
37 36 8 Embarrassment - Madness
38 25 7 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
39 28 8 Against the wind - Bob Seger
40 34 14 Army dreamers - Kate Bush
Split Enz nog steeds op 1, maar bedreigd door Steve Winwood, Visage en Talking Heads die zomaar van 17 naar 5 stijgen.
Styx pakt de hoogste binnenkomer met The best of times. Typisch Amerikaanse AOR-softprogrockballad, dankzij de stem van Dennis DeYoung goed te genieten, maar niet opzienbarend.
Op 25 Massada met Sageru. Hun hits zijn inmiddels verleden tijd; dit haalt wel de tipparade maar breekt verder geen potten. Is ook niet zo sterk.
Op 26 zomaar een grote popklassieker, de debuutsingle van Phil Colling, In the air tonight (van Face value). Genesis had in een paar jaar tijd twee belangrijke leden verloren, Peter Gabriel en Steve Hackett, en nu gaat Phil ook ineens solo. Hoewel dat nog lang niet het einde van Genesis betekent, zie je nu wel het begin van het uiteendrijven. Phils liedjes zijn vooral stemmig, gevoelig (niet symfonisch), en vaak ook voorzien van de blazers (van EWF) waar hij zo dol op was. Dit liedje heeft die blazers natuurlijk niet, maar is zwaarbeladen, veel vervorming in de stem en ver op de achtergrond wat begeleiding; het duurt lang voor er überhaupt ritme in de song komt (met die fenomenale drumsolo). Ook Phils zangkunsten vallen op; en dat terwijl hij bij Genesis (bijna) nooit een song mocht zingen. Vanaf de eerste beluistering is dit Top 100 Aller Tijden materiaal.
En dan op 32 Blondie met Rapture, waarmee ze na wat disco-uitstapjes ook de volgende stroming aanpakken: de rap. Rapture is overigens een normaal Engels woord voor 'vervoering', maar woordspeelt hier natuurlijk met het genre 'rap'. Het eerste deel van de song is nog gezongen, het tweede rapt Debbie Harry een nogal idioot verhaal over een 'man from Mars' die alles en iedereen opeet. Leuke song, lekkere muziek, maar niet echt serieus te nemen.
dw vw aw
1 1 6 I hope I never – Split Enz
2 3 4 While you see a chance - Steve Winwood
3 7 4 Fade to grey - Visage
4 2 6 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
5 17 2 Once in a lifetime - Talking Heads
6 6 9 Looking for clues - Robert Palmer
7 8 7 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
8 9 3 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
9 4 9 Stop the cavalry - Jona Lewie
10 5 10 Lola - The Kinks
11 11 6 Fred Astaire – The Mo
12 21 2 Dreamer - Supertramp
13 15 6 Amoureux solitaires – Lio
14 10 9 Same old scene - Roxy Music
15 18 5 If you feel the funk - Latoyah Jackson
16 16 7 I'm coming out - Diana Ross
17 13 8 Street cafe - John Lodge
18 12 12 (Just like) Starting over - John Lennon
19 -- 1 The best of times - Styx
20 14 8 Flash - Queen
21 30 2 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
22 32 3 Shine on - LTD
23 33 3 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
24 31 2 Gotta have more love - Climax Blues Band
25 -- 1 Sageru - Massada
26 -- 1 In the air tonight - Phil Collins
27 26 4 It's really you - Barbra Dickson
28 35 2 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
29 19 8 December will be magic again - Kate Bush
30 29 4 I am but a small voice - Roger Whittaker
31 22 9 Banana republic - The Boomtown Rats
32 -- 1 Rapture - Blondie
33 23 12 Tunnel of love - Dire Straits
34 20 11 Passion - Rod Stewart
35 24 12 Sometimes - Spargo
36 27 10 I'm gonna be strong - Blue Angel
37 36 8 Embarrassment - Madness
38 25 7 Guilty - Barbra Streisand & Barry Gibb
39 28 8 Against the wind - Bob Seger
40 34 14 Army dreamers - Kate Bush
Split Enz nog steeds op 1, maar bedreigd door Steve Winwood, Visage en Talking Heads die zomaar van 17 naar 5 stijgen.
Styx pakt de hoogste binnenkomer met The best of times. Typisch Amerikaanse AOR-softprogrockballad, dankzij de stem van Dennis DeYoung goed te genieten, maar niet opzienbarend.
Op 25 Massada met Sageru. Hun hits zijn inmiddels verleden tijd; dit haalt wel de tipparade maar breekt verder geen potten. Is ook niet zo sterk.
Op 26 zomaar een grote popklassieker, de debuutsingle van Phil Colling, In the air tonight (van Face value). Genesis had in een paar jaar tijd twee belangrijke leden verloren, Peter Gabriel en Steve Hackett, en nu gaat Phil ook ineens solo. Hoewel dat nog lang niet het einde van Genesis betekent, zie je nu wel het begin van het uiteendrijven. Phils liedjes zijn vooral stemmig, gevoelig (niet symfonisch), en vaak ook voorzien van de blazers (van EWF) waar hij zo dol op was. Dit liedje heeft die blazers natuurlijk niet, maar is zwaarbeladen, veel vervorming in de stem en ver op de achtergrond wat begeleiding; het duurt lang voor er überhaupt ritme in de song komt (met die fenomenale drumsolo). Ook Phils zangkunsten vallen op; en dat terwijl hij bij Genesis (bijna) nooit een song mocht zingen. Vanaf de eerste beluistering is dit Top 100 Aller Tijden materiaal.
En dan op 32 Blondie met Rapture, waarmee ze na wat disco-uitstapjes ook de volgende stroming aanpakken: de rap. Rapture is overigens een normaal Engels woord voor 'vervoering', maar woordspeelt hier natuurlijk met het genre 'rap'. Het eerste deel van de song is nog gezongen, het tweede rapt Debbie Harry een nogal idioot verhaal over een 'man from Mars' die alles en iedereen opeet. Leuke song, lekkere muziek, maar niet echt serieus te nemen.
0
geplaatst: 29 januari 2012, 13:40 uur
dazzler schreef:
Is Arthur z'n echte naam?
Week 4 - 1981
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Madness - Embarrassment V
#15: Steve Winwood - While You See A Chance V
#23: Corry Van Gorp - Ik Ben Tamboer V
#24: Talking Heads - Once In A Lifetime V
#25: Styx - The Best Of Times V
#26: George Baker - You Don't Love Me Anymore V
#27: John Lennon - Imagine (re-entry) V
#28: Blondie - Rapture V
#29: Hepie En Hepie - Jongen, Ik Maak Me Zorgen
#30: Massada - Sageru (Live) V

De vrouwelijke tegenhanger van Keith Moon?
Embarrassment laat al een wat serieuzere kant van Madness zien waarin een jongen modder naar zich toegeworpen krijgt van de familie van het meisje dat hij onbedoeld zwanger heeft gemaakt. De clip is echter weer onversneden 'Madness' waarin soulartiesten op de hak worden genomen en de zang en muziek zijn ongetwijfeld fantastisch [9].
Als je vertrouwd bent geraakt met Traffic-albums is het best wel een vreemde gewaarwording om Steve Winwood in een 80's-setting te zien compleet met mime-artiesten en fletse belichting etc. Maar de compositie klopt aan alle kanten. Het meest opvallende aan dit nummer is misschien het intro, dat op onnavolgbare wijze sfeer creëert. Heel anders dan zijn vroege werk, maar kwalitatief op gelijke peil [8,5].
Hoe grappig André Van Duin alleen ook kan zijn, hoe ongrappig Corry Van Gorp dat dan is. Van Ik Ben Tamboer veer ik in geen enkel opzicht op, hoewel ik haar na moet geven dat ze m'n trommelvliezen danig op de proef stelt [2].
Voor de buitenwereld werd het talent van de Heads op dat moment ook een beetje duidelijk; Once In A Lifetime zou de onderste regionen van de Top 40 gaan verkennen. Moeilijk te omschrijven, dit soort entries. Dat ga ik dan ook niet proberen, dus hou ik het hier bij: Perfecte combinatie van allerlei factoren die niet doordeweeks klinken [8,5].
Ook ik vind The Best Of Times een betere ballad dan Babe. Het klinkt gewoon een stuk memorabeler en beter geschreven. AOR-rock van het betere soort [8].
George Baker alias Hans Bouwens, verwonderd zich You Don't Love Me Anymore. Ik denk dat vele rechtgeaarde muziekfans er zo over dachten na Little Green Bag [3].
Bij John Lennon is het natuurlijk de bedoeling om gelijk in superlatieven te schieten, en toendertijd was dat vooral begrijpelijk gezien de situatie, maar eigenlijk vind ik Imagine gewoon... gewoon, doorsnee, niet echt super-speciaal. Tikkie saai ook wel, maar ook weer niet slecht. Gewoon gewoon [7].
Ten tijde van Rapture was al het interessante wel zo'n beetje van Blondie af. Die rap is bij nader inzien ook weinig bijzonder. Je ziet bij deze band nu duidelijk een dalende lijn. Hierna zou The Hunter nog verschijnen. Een album waar beter over gezwegen kan worden [6,5].
Hepie en Hepie zijn op YouTube niet te vinden. Dat mag een ander wel downen.

Van Sageru kan ik geen live-versie uit 1981 vinden, dus moeten we het met dit clipje doen. Tegenwoordig missen wij een band als deze. Dit vind ik verrekte kleurrijk en origineel klinken. Als een frisse wind eigenlijk en het lijkt ook of ze er zo weinig moeite voor hoeven te doen.
Ik denk ook dat dit toen beter klonk dan Santana uit dezelfde periode. Zeker een band waarvan ik eens een goed samengestelde verzamelaar van wil hebben!
[9].
0
geplaatst: 29 januari 2012, 18:22 uur
Alarmschijf: Madness - Embarrassment
Klinkt swingend en vrolijk maar heeft inderdaad een serieuze en dramatische ondertoon. Die sax vind ik geweldig.
#15: Steve Winwood - While You See A Chance
Ook dit nummer (zopas nog gehoord in de MuMe top-2000) zit erg goed in mekaar: de intro, de synthesizerklanken en de soulvolle zang.
Cijfer: 9
#23: Corry Van Gorp - Ik Ben Tamboer
De vrouwelijke tegenhanger van André Van Duin maar dit mist de knotsgekke humor ervan. Wat overblijft: een flauwe carnavalschlager.
#24: Talking Heads - Once In A Lifetime
Deze band wist eigenzinnigheid aan kwaliteit te koppelen. Vrolijk en swingend maar tevens intelligent en doordacht.
#25: Styx - The Best Of Times
Degelijke ballad, stilistisch de opvolger van Babe maar een tikkeltje minder, het klinkt mij ook iets te pompeus waarbij de zang mij ook wat geforceerd overkomt.
#26: George Baker - You Don't Love Me Anymore
Zijn vroegere hits (tot Una Paloma Blanca) vind ik nog te pruimen maar nadien was hij beter gaan stempelen. Dit klinkt inspiratieloos ondanks de veelbelovende intro en blijft weinig hangen.
#27: John Lennon - Imagine (re-entry)
Misschien heb ik dit nummer te vaak gehoord maar de universele boodschap blijft overeind en John Lennon klinkt eerlijk en doorleefd.
Cijfer: 9,5
#28: Blondie - Rapture
Blondie wist goed met haar tijd mee te gaan getuige deze single waarin rap wordt verwerkt. Ik vind het een heel leuk nummer ook al door de blazers maar hun beste tijd was inderdaad achter de rug.
Geen clip gevonden.
#30: Massada - Sageru (Live)
On-Nederlands latin-nummer die fris klinkt, kleurrijk ook inderdaad. Van deze band wil ik ook wel een verzamelaar hebben maar twijfel of die te krijgen is.
Klinkt swingend en vrolijk maar heeft inderdaad een serieuze en dramatische ondertoon. Die sax vind ik geweldig.
#15: Steve Winwood - While You See A Chance
Ook dit nummer (zopas nog gehoord in de MuMe top-2000) zit erg goed in mekaar: de intro, de synthesizerklanken en de soulvolle zang.
#23: Corry Van Gorp - Ik Ben Tamboer
De vrouwelijke tegenhanger van André Van Duin maar dit mist de knotsgekke humor ervan. Wat overblijft: een flauwe carnavalschlager.
#24: Talking Heads - Once In A Lifetime
Deze band wist eigenzinnigheid aan kwaliteit te koppelen. Vrolijk en swingend maar tevens intelligent en doordacht.
#25: Styx - The Best Of Times
Degelijke ballad, stilistisch de opvolger van Babe maar een tikkeltje minder, het klinkt mij ook iets te pompeus waarbij de zang mij ook wat geforceerd overkomt.
#26: George Baker - You Don't Love Me Anymore
Zijn vroegere hits (tot Una Paloma Blanca) vind ik nog te pruimen maar nadien was hij beter gaan stempelen. Dit klinkt inspiratieloos ondanks de veelbelovende intro en blijft weinig hangen.
#27: John Lennon - Imagine (re-entry)
Misschien heb ik dit nummer te vaak gehoord maar de universele boodschap blijft overeind en John Lennon klinkt eerlijk en doorleefd.
Cijfer: 9,5
#28: Blondie - Rapture
Blondie wist goed met haar tijd mee te gaan getuige deze single waarin rap wordt verwerkt. Ik vind het een heel leuk nummer ook al door de blazers maar hun beste tijd was inderdaad achter de rug.
Geen clip gevonden.
#30: Massada - Sageru (Live)
On-Nederlands latin-nummer die fris klinkt, kleurrijk ook inderdaad. Van deze band wil ik ook wel een verzamelaar hebben maar twijfel of die te krijgen is.
0
geplaatst: 29 januari 2012, 21:55 uur
Die is er wel te vinden, maar het is even zoeken. Ik moet wel toegeven dat op mijn Greatest Hits Sageru helaas niet is terug te vinden. En anders wordt het Fonos.nl.
Ik vind The Best of Times eigenlijk een stuk beter dan Babe, net zo goed als dat Paradise Theater, waar The Best of Times een track van is, een beter album is dan Cornerstone met Babe.
Er zit een prima thema achter Paradise Theater en dat maakt in z'n geheel dat je anders naar The Best of Times gaat kijken. Gaat Babe als los nummer nog over zwijmelen met jonge vrouwen, het thema van de opkomst en ondergang van een theater, waar The Best of Times onderdeel van uitmaakt, is alvast een stuk sympathieker en dat onderscheid geldt ook voor beide ballads.
Ik vind The Best of Times eigenlijk een stuk beter dan Babe, net zo goed als dat Paradise Theater, waar The Best of Times een track van is, een beter album is dan Cornerstone met Babe.
Er zit een prima thema achter Paradise Theater en dat maakt in z'n geheel dat je anders naar The Best of Times gaat kijken. Gaat Babe als los nummer nog over zwijmelen met jonge vrouwen, het thema van de opkomst en ondergang van een theater, waar The Best of Times onderdeel van uitmaakt, is alvast een stuk sympathieker en dat onderscheid geldt ook voor beide ballads.
0
geplaatst: 31 januari 2012, 20:18 uur
31 januari 1981
03 (06). Stray Cats - Runaway Boys
04 (03). Kool & The Gang - Celebration
05 (05). Jona Lewie - Stop the Cavalry
06 (04). ABBA - Super Trouper
07 (07). Eddy Grant - Do You Feel My Love
08 (10). Will Tura - Hopeloos
09 (00).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
Die trompet stoot in de intro en een baslijn die van Sugarhill Gang lijkt te komen.
Funk meets hiphop, en met een beetje goeie wil hoor je zelfs een reggae lik.
Heel aanstekelijk nummer dat in Nederlands zelfs de top 3 haalde.
10 (09). Robert Palmer - Looking for Clues
03 (06). Stray Cats - Runaway Boys
04 (03). Kool & The Gang - Celebration
05 (05). Jona Lewie - Stop the Cavalry
06 (04). ABBA - Super Trouper
07 (07). Eddy Grant - Do You Feel My Love
08 (10). Will Tura - Hopeloos
09 (00).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
Die trompet stoot in de intro en een baslijn die van Sugarhill Gang lijkt te komen.
Funk meets hiphop, en met een beetje goeie wil hoor je zelfs een reggae lik.
Heel aanstekelijk nummer dat in Nederlands zelfs de top 3 haalde.
10 (09). Robert Palmer - Looking for Clues
0
geplaatst: 31 januari 2012, 21:10 uur
Musician’s Top 30, 31-01-1981
01 (01) 04 The Farmers’s daughter – Fleetwood mac
02 (10) 02 The best of times - Styx
03 (08) 03 Fred Astaire – The Mo
04 (02) 10 The turn of a friendly card – The Alan Parsons Project
05 (04) 06 Hey nineteen – Steely dan
06 (13) 02 Dreamer (live) - Supertramp
07 (03) 08 Flash – Queen
08 (07) 04 Hawks & doves – Neil Young
09 (05) 07 Everybody loves you – Jon Anderson
10 (12) 04 Kiss on my list – Hall & Oates
11 (09) 05 Big boy – Nazareth
12 (16) 03 At seventeen – Janis Ian
13 (---) 01 Once in a lifetime – Talking heads
14 (21) 02 Romeo and Juliet – Dire Straits
15 (06) 10 Lola (live) – The Kinks
16 (---) 01 While you see a chance – Steve Winwood
17 (17) 05 I hope I never – Split enz
18 (---) 01 Embarrassment - Madness
19 (20) 03 Gotta have more love – Climax blues band
20 (11) 07 Funkin’ for Jamaica – Tom Browne
21 (26) 02 Fade to grey – Visage
22 (---) 01 Rapture – Blondie
23 (---) 01 Imagine – John Lennon
24 (18) 05 Walk away – Donna Summer
25 (14) 07 The Royal mile – Gerry Rafferty
26 (15) 07 Midnight cowboy – John Barry
27 (---) 01 Sageru - Massada
28 (19) 05 Luxury – New Musik
29 (25) 03 Shine on – LTD
30 (---) 01 Sad men - Renee
Zeven alleen maar goede en ook bekende nieuwe binnenkomers.
Althans, geen verrassingen.
Ik moet zeggen dat ik het nummer wel gekocht heb, maar dat ik destijds niet zo heel erg dol was van het weer opnieuw uitbrengen van Imagine van John Lennon.
Zijn tragische dood, vlak daarvoor, werd door mij nog niet echt op z'n waarde en gevolgen goed ingeschat. Ik was natuurlijk ook al een McCartney liefhebber. We hadden al vijf jaar niets van John Lennon gehoord (lees: hij had geen platen in de Top 40) en dan zakt iemand, zeker als je 18 bent, al gauw weg uit je belangstelling. Er ontstond wel een hausse op de verkoop van John Lennon platen en ik kan mij nog wel herinneren dat ik mij afvroeg wie daar nu beter van werd, John Lennon in ieder geval niet.
Enfin, lang verhaal om het bange vermoeden uit te spreken dat het niet zo'n grote hit gaat worden, zeker niet als je ziet wat er allemaal nog meer werd uitgebracht, zo begin 1981.
01 (01) 04 The Farmers’s daughter – Fleetwood mac
02 (10) 02 The best of times - Styx
03 (08) 03 Fred Astaire – The Mo
04 (02) 10 The turn of a friendly card – The Alan Parsons Project
05 (04) 06 Hey nineteen – Steely dan
06 (13) 02 Dreamer (live) - Supertramp
07 (03) 08 Flash – Queen
08 (07) 04 Hawks & doves – Neil Young
09 (05) 07 Everybody loves you – Jon Anderson
10 (12) 04 Kiss on my list – Hall & Oates
11 (09) 05 Big boy – Nazareth
12 (16) 03 At seventeen – Janis Ian
13 (---) 01 Once in a lifetime – Talking heads
14 (21) 02 Romeo and Juliet – Dire Straits
15 (06) 10 Lola (live) – The Kinks
16 (---) 01 While you see a chance – Steve Winwood
17 (17) 05 I hope I never – Split enz
18 (---) 01 Embarrassment - Madness
19 (20) 03 Gotta have more love – Climax blues band
20 (11) 07 Funkin’ for Jamaica – Tom Browne
21 (26) 02 Fade to grey – Visage
22 (---) 01 Rapture – Blondie
23 (---) 01 Imagine – John Lennon
24 (18) 05 Walk away – Donna Summer
25 (14) 07 The Royal mile – Gerry Rafferty
26 (15) 07 Midnight cowboy – John Barry
27 (---) 01 Sageru - Massada
28 (19) 05 Luxury – New Musik
29 (25) 03 Shine on – LTD
30 (---) 01 Sad men - Renee
Zeven alleen maar goede en ook bekende nieuwe binnenkomers.
Althans, geen verrassingen.
Ik moet zeggen dat ik het nummer wel gekocht heb, maar dat ik destijds niet zo heel erg dol was van het weer opnieuw uitbrengen van Imagine van John Lennon.
Zijn tragische dood, vlak daarvoor, werd door mij nog niet echt op z'n waarde en gevolgen goed ingeschat. Ik was natuurlijk ook al een McCartney liefhebber. We hadden al vijf jaar niets van John Lennon gehoord (lees: hij had geen platen in de Top 40) en dan zakt iemand, zeker als je 18 bent, al gauw weg uit je belangstelling. Er ontstond wel een hausse op de verkoop van John Lennon platen en ik kan mij nog wel herinneren dat ik mij afvroeg wie daar nu beter van werd, John Lennon in ieder geval niet.
Enfin, lang verhaal om het bange vermoeden uit te spreken dat het niet zo'n grote hit gaat worden, zeker niet als je ziet wat er allemaal nog meer werd uitgebracht, zo begin 1981.
0
geplaatst: 31 januari 2012, 23:33 uur
Interessant gegeven, dat van de Lennon-periode, maar natuurlijk geheel in de lijn der verwachtingen.
Natuurlijk weer aan Yoko om het gehele gebeuren in het gezicht te smijten middels deze album-cover.
Een vrouw voor wie termen als 'tact' en 'goede smaak' abracadabra zijn.
Natuurlijk weer aan Yoko om het gehele gebeuren in het gezicht te smijten middels deze album-cover.
Een vrouw voor wie termen als 'tact' en 'goede smaak' abracadabra zijn.
0
geplaatst: 1 februari 2012, 10:21 uur
Ik heb bewust (Just Like) Starting Over van Lennon geweerd uit mijn overzichtje,
net als Happy X-mas omdat ik vermoed dat die twee nummers nooit zo hoog zouden
gestaan hebben indien niet. Imagine zal ik wel opnemen net als Woman (als die daar
mathematisch voor in aanmerking komt) omdat ik die songs gewoon sterker vind.
Volgens mij waren die twee nummers wel op hun plaats in de top 10.
Volgens het officiele UK charts book was Imagine trouwens geen re-issue,
maar een re-entry. Dat wil zeggen dat de vraag naar het nummer voelbaar steeg.
Het zal natuurlijk wel opnieuw geperst zijn, maar in de originele context (inclusief b-kant).
net als Happy X-mas omdat ik vermoed dat die twee nummers nooit zo hoog zouden
gestaan hebben indien niet. Imagine zal ik wel opnemen net als Woman (als die daar
mathematisch voor in aanmerking komt) omdat ik die songs gewoon sterker vind.
Volgens mij waren die twee nummers wel op hun plaats in de top 10.
Volgens het officiele UK charts book was Imagine trouwens geen re-issue,
maar een re-entry. Dat wil zeggen dat de vraag naar het nummer voelbaar steeg.
Het zal natuurlijk wel opnieuw geperst zijn, maar in de originele context (inclusief b-kant).
0
geplaatst: 1 februari 2012, 22:05 uur
Happy X-mas was natuurlijk ook al een re-issue, net als Imagine.
Starting over, Woman en later Watching the wheels zijn reguliere singles in 1980/1981 van het net uitgebrachte album Double Fantasy. 3 nummers van een cd afhalen was in die tijd niet echt bijzonder, dus okee.
Die beoordeelde ik dan ook anders, als regulier uitgebrachte singles.
Starting over, Woman en later Watching the wheels zijn reguliere singles in 1980/1981 van het net uitgebrachte album Double Fantasy. 3 nummers van een cd afhalen was in die tijd niet echt bijzonder, dus okee.
Die beoordeelde ik dan ook anders, als regulier uitgebrachte singles.
0
geplaatst: 4 februari 2012, 15:32 uur
Week 5 - 1981
Top 40 (Fleetwood Mac's The Farmer's Daughter wordt onderaan gepresenteerd en dan doet het helemaal niets. Tja....)
Tipparade
Alarmschijf: Maria Verano - Get Up
#21: De Slijpers - Wij Zijn De Slijpers Van Parijs V
#27: Sandy Coast - The Eyes Of Jenny V
#28: Glen Campbell - Hollywood Smiles V
#29: Wim Kersten & De Viltjes - We Hebben In 'T Zuiden
#30: Sugar & The Lollipops - I Can Dance V

Glen Campbell drinkt zo te zien Decafe bij z'n croissantje.
Deze week beginnen we maar eens met matige disco van ene Maria Verano dat uit een conservenblikje van een heel goedkoop huismerk lijkt te komen: Naamloos en gezichtsloos [4,5].
Zanger Rinus heeft vast wel eens het volgende nummer gehoord: Wij Zijn De Slijpers Van Parijs. Echt een piratenliedje, dat van De Slijpers. Hier en daar ook behoorlijk schunnig. Ik kan er in ieder geval weinig mee, rietsie bie, rietsie baa, rietsie boem! [2].
Eigenlijk is het een weinig bijzonder nummer met amper wat je een rock 'n roll-gevoel zou kunnen noemen, maar ik heb een zwak voor The Eyes Of Jenny. Op melodisch vlak klinkt het zorgvuldig uitgebalanceerd en de zang klinkt sympathiek. Blijft een leuk nummer [8].
Glen Campbell's Hollywood Smiles is typisch zo'n liedje waar je gewekt mee wilt worden. Dat verse-kop-koffie-arrangement en die zang, daar verzin je je lieve vrouwtje, je croissantje en je krantje bij en je begint de dag uiterst opgewekt. Leuk en aardig natuurlijk, maar dan komt er vanzelfsprekend een bepaalde braafheid bij kijken [7].
Wim Kersten heb ik niet kunnen vinden.
Sugar & The Lollipops maken in ieder geval hun naam waar. Dit klinkt als hele foute kinderpop.
Hans, ik zou eigenlijk willen weten wat je van dit nummer vind als je de Nolan Sisters al zo wankel vind!
[2].
Top 40 (Fleetwood Mac's The Farmer's Daughter wordt onderaan gepresenteerd en dan doet het helemaal niets. Tja....)
Tipparade
#21: De Slijpers - Wij Zijn De Slijpers Van Parijs V
#27: Sandy Coast - The Eyes Of Jenny V
#28: Glen Campbell - Hollywood Smiles V
#30: Sugar & The Lollipops - I Can Dance V

Glen Campbell drinkt zo te zien Decafe bij z'n croissantje.
Deze week beginnen we maar eens met matige disco van ene Maria Verano dat uit een conservenblikje van een heel goedkoop huismerk lijkt te komen: Naamloos en gezichtsloos [4,5].
Zanger Rinus heeft vast wel eens het volgende nummer gehoord: Wij Zijn De Slijpers Van Parijs. Echt een piratenliedje, dat van De Slijpers. Hier en daar ook behoorlijk schunnig. Ik kan er in ieder geval weinig mee, rietsie bie, rietsie baa, rietsie boem! [2].
Eigenlijk is het een weinig bijzonder nummer met amper wat je een rock 'n roll-gevoel zou kunnen noemen, maar ik heb een zwak voor The Eyes Of Jenny. Op melodisch vlak klinkt het zorgvuldig uitgebalanceerd en de zang klinkt sympathiek. Blijft een leuk nummer [8].
Glen Campbell's Hollywood Smiles is typisch zo'n liedje waar je gewekt mee wilt worden. Dat verse-kop-koffie-arrangement en die zang, daar verzin je je lieve vrouwtje, je croissantje en je krantje bij en je begint de dag uiterst opgewekt. Leuk en aardig natuurlijk, maar dan komt er vanzelfsprekend een bepaalde braafheid bij kijken [7].
Wim Kersten heb ik niet kunnen vinden.
Sugar & The Lollipops maken in ieder geval hun naam waar. Dit klinkt als hele foute kinderpop.
Hans, ik zou eigenlijk willen weten wat je van dit nummer vind als je de Nolan Sisters al zo wankel vind!
[2].
0
geplaatst: 4 februari 2012, 16:55 uur
Week 5 van 1981.
Weinig memorabel disco-nummer met te weinig eigenheid, toen ik het nummer destijds voor het eerst hoorde kreeg ik dadelijk een déjà-vu-gevoel.
#21: De Slijpers - Wij Zijn De Slijpers Van Parijs
Een door de piratenzenders gepromote carnavalschlager met een wat schunnige tekst, de nationale zender draaide de gekuiste versie. Ik kan hier ook weinig mee.
#27: Sandy Coast - The Eyes Of Jenny
Dit vind ik wat te doorsnee en ook wat gladjes en globaal minder dan hun vroeger werk maar toch een behoorlijk nummer.
#28: Glen Campbell - Hollywood Smiles
Dit nummer kende ik niet want staat niet op mijn compilatie. Aardig countrynummer maar weinig memorabel en wat zoetjes, hij heeft er beslist betere.
Geen clip gevonden.
#30: Sugar & The Lollipops - I Can Dance
Ik hoor daar veel in van de jaren '70-glamrock (Gary Glitter, Suzy Quatro, Henk The Knife & the Jets). Fout en clichématig, zeker wat de tekst betreft maar anderzijds vind ik wel plezierig mede door de sax.
Weinig memorabel disco-nummer met te weinig eigenheid, toen ik het nummer destijds voor het eerst hoorde kreeg ik dadelijk een déjà-vu-gevoel.
#21: De Slijpers - Wij Zijn De Slijpers Van Parijs
Een door de piratenzenders gepromote carnavalschlager met een wat schunnige tekst, de nationale zender draaide de gekuiste versie. Ik kan hier ook weinig mee.
#27: Sandy Coast - The Eyes Of Jenny
Dit vind ik wat te doorsnee en ook wat gladjes en globaal minder dan hun vroeger werk maar toch een behoorlijk nummer.
#28: Glen Campbell - Hollywood Smiles
Dit nummer kende ik niet want staat niet op mijn compilatie. Aardig countrynummer maar weinig memorabel en wat zoetjes, hij heeft er beslist betere.
Geen clip gevonden.
#30: Sugar & The Lollipops - I Can Dance
Ik hoor daar veel in van de jaren '70-glamrock (Gary Glitter, Suzy Quatro, Henk The Knife & the Jets). Fout en clichématig, zeker wat de tekst betreft maar anderzijds vind ik wel plezierig mede door de sax.
* denotes required fields.