Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 5 februari 2012, 11:11 uur
TOP 40 VAN ROB nr 241, 4-2-1981
dw vw aw
1 1 7 I hope I never – Split Enz
2 2 5 While you see a chance - Steve Winwood
3 3 5 Fade to grey - Visage
4 5 3 Once in a lifetime - Talking Heads
5 12 3 Dreamer - Supertramp
6 4 7 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
7 7 8 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
8 6 10 Looking for clues - Robert Palmer
9 8 4 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
10 11 7 Fred Astaire – The Mo
11 26 2 In the air tonight - Phil Collins
12 13 7 Amoureux solitaires – Lio
13 19 2 The best of times - Styx
14 23 4 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
15 15 6 If you feel the funk - Latoyah Jackson
16 22 4 Shine on - LTD
17 -- 1 Imagine - John Lennon
18 21 3 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
19 9 10 Stop the cavalry - Jona Lewie
20 10 11 Lola - The Kinks
21 16 8 I'm coming out - Diana Ross
22 25 2 Sageru - Massada
23 14 10 Same old scene - Roxy Music
24 24 3 Gotta have more love - Climax Blues Band
25 28 3 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
26 18 13 (Just like) Starting over - John Lennon
27 17 9 Street cafe - John Lodge
28 32 2 Rapture - Blondie
29 -- 1 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
30 -- 1 New flat - The Nits
31 37 9 Embarrassment - Madness
32 20 9 Flash - Queen
33 27 5 It's really you - Barbra Dickson
34 33 13 Tunnel of love - Dire Straits
35 30 5 I am but a small voice - Roger Whittaker
36 29 9 December will be magic again - Kate Bush
37 31 10 Banana republic - The Boomtown Rats
38 34 12 Passion - Rod Stewart
39 35 13 Sometimes - Spargo
40 36 11 I'm gonna be strong - Blue Angel
Split Enz haalt de derde week op 1, maar Steve Winwood komt dichterbij (ook al blijft hij staan op 2...). Verder valt de stijging van Phil Collins op, en het moet toch raar lopen als die niet ook ooit op de eerste plaats belandt.
Overigens lijkt er nog steeds een singleluwte te heersen: maar 3 binnenkomers, waardoor er aan de uitgang een opstopping ontstaat van platen die er wel uit willen, maar nog niet kunnen. Het gemiddeld aantal weken is nu ook erg hoog.
Op 17 komt Imagine binnen van John Lennon, uiteraard een re-release na zijn overlijden 8 december 1980. Net als Dreamer en andere gevallen is het voor mij als hitlijstmaker erg lastig wat je met zulke platen doet. Aan de ene kant kun je ze direct al op 1 zetten (je kent ze immers allang), aan de andere kant zou je misschien helemaal moeten weren (ze horen niet in deze tijd). In de praktijk vind ik dat zo'n re-release zijn notering op dit moment moet verdienen (alsof je hem opnieuw leert te waarderen door de recente draaibeurten), en ook mag hij nog niet eerder in mijn top gestaan hebben. (Music van John Miles bv zal in 1982 een NL top 40 hit worden, maar niet bij mij, omdat hij in 1976 al op 1 heeft gestaan.)
En Imagine als song? Een klassieker natuurlijk
.
Op 29 Tol Hansse met zijn discopersiflage. Bijna elke artiest ging in deze jaren op de discotoer, of maakte er een persiflage op (of beide tegelijk natuurlijk). Helaas kan ik hier geen clip van vinden en herinner ik mij er niet meer van dat met hoge stemmetjes gezongen wordt: 'Disco hier, disco daar, disco overal' (dat is het refrein).
Op 30 toch nog wat interessants: een single van The Nits. Echt doorgebroken was de band nog niet, en dat gebeurde nu ook niet (dit haalde zelfs de tipparade niet). Wel een strak new wave-achtig nummer (met 10CC-invloeden?) met stevige beat, speels en zijn tijd ver vooruit (maar minder sterke melodie). YouTube - the nits new flat
dw vw aw
1 1 7 I hope I never – Split Enz
2 2 5 While you see a chance - Steve Winwood
3 3 5 Fade to grey - Visage
4 5 3 Once in a lifetime - Talking Heads
5 12 3 Dreamer - Supertramp
6 4 7 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
7 7 8 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
8 6 10 Looking for clues - Robert Palmer
9 8 4 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
10 11 7 Fred Astaire – The Mo
11 26 2 In the air tonight - Phil Collins
12 13 7 Amoureux solitaires – Lio
13 19 2 The best of times - Styx
14 23 4 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
15 15 6 If you feel the funk - Latoyah Jackson
16 22 4 Shine on - LTD
17 -- 1 Imagine - John Lennon
18 21 3 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
19 9 10 Stop the cavalry - Jona Lewie
20 10 11 Lola - The Kinks
21 16 8 I'm coming out - Diana Ross
22 25 2 Sageru - Massada
23 14 10 Same old scene - Roxy Music
24 24 3 Gotta have more love - Climax Blues Band
25 28 3 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
26 18 13 (Just like) Starting over - John Lennon
27 17 9 Street cafe - John Lodge
28 32 2 Rapture - Blondie
29 -- 1 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
30 -- 1 New flat - The Nits
31 37 9 Embarrassment - Madness
32 20 9 Flash - Queen
33 27 5 It's really you - Barbra Dickson
34 33 13 Tunnel of love - Dire Straits
35 30 5 I am but a small voice - Roger Whittaker
36 29 9 December will be magic again - Kate Bush
37 31 10 Banana republic - The Boomtown Rats
38 34 12 Passion - Rod Stewart
39 35 13 Sometimes - Spargo
40 36 11 I'm gonna be strong - Blue Angel
Split Enz haalt de derde week op 1, maar Steve Winwood komt dichterbij (ook al blijft hij staan op 2...). Verder valt de stijging van Phil Collins op, en het moet toch raar lopen als die niet ook ooit op de eerste plaats belandt.
Overigens lijkt er nog steeds een singleluwte te heersen: maar 3 binnenkomers, waardoor er aan de uitgang een opstopping ontstaat van platen die er wel uit willen, maar nog niet kunnen. Het gemiddeld aantal weken is nu ook erg hoog.
Op 17 komt Imagine binnen van John Lennon, uiteraard een re-release na zijn overlijden 8 december 1980. Net als Dreamer en andere gevallen is het voor mij als hitlijstmaker erg lastig wat je met zulke platen doet. Aan de ene kant kun je ze direct al op 1 zetten (je kent ze immers allang), aan de andere kant zou je misschien helemaal moeten weren (ze horen niet in deze tijd). In de praktijk vind ik dat zo'n re-release zijn notering op dit moment moet verdienen (alsof je hem opnieuw leert te waarderen door de recente draaibeurten), en ook mag hij nog niet eerder in mijn top gestaan hebben. (Music van John Miles bv zal in 1982 een NL top 40 hit worden, maar niet bij mij, omdat hij in 1976 al op 1 heeft gestaan.)
En Imagine als song? Een klassieker natuurlijk
.Op 29 Tol Hansse met zijn discopersiflage. Bijna elke artiest ging in deze jaren op de discotoer, of maakte er een persiflage op (of beide tegelijk natuurlijk). Helaas kan ik hier geen clip van vinden en herinner ik mij er niet meer van dat met hoge stemmetjes gezongen wordt: 'Disco hier, disco daar, disco overal' (dat is het refrein).
Op 30 toch nog wat interessants: een single van The Nits. Echt doorgebroken was de band nog niet, en dat gebeurde nu ook niet (dit haalde zelfs de tipparade niet). Wel een strak new wave-achtig nummer (met 10CC-invloeden?) met stevige beat, speels en zijn tijd ver vooruit (maar minder sterke melodie). YouTube - the nits new flat
0
geplaatst: 5 februari 2012, 11:18 uur
Grappig, die single heb ik helemaal gemist van The Nits. Maar ja wat je zegt, ze haalden niet echt grote verkoopcijfers, je moest er daarom echt tegenaan lopen.
Tol Hansse ook leuk, ken het niet maar hij is meestal wel te genieten en ik kan mij veel voorstellen bij een discopersiflage.
Dat maakt het een boeiende club aan binnenkomers!
Tol Hansse ook leuk, ken het niet maar hij is meestal wel te genieten en ik kan mij veel voorstellen bij een discopersiflage.
Dat maakt het een boeiende club aan binnenkomers!
0
geplaatst: 5 februari 2012, 11:40 uur
Strak singletje van The Nits.
Past wel een beetje bij het hedendaagse weertype.
Past wel een beetje bij het hedendaagse weertype.

0
geplaatst: 7 februari 2012, 22:14 uur
07 februari 1981
Uit de Vlaamse top 30 van 7 februari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.
01 (02). Kinks - Lola (live)
02 (01). Roland Kaiser - Santa Maria
03 (03). Stray Cats - Runaway Boys
04 (04). Kool & The Gang - Celebration
05 (00). Stars On 45 - Stars On 45
Ik vind hem behoorlijk gedateerd klinken vandaag, maar het leuke aan deze eerste
uit een lange rij Stars on 45 producties is dat gekozen werd voor Beatles hits die net
iets minder bekend waren dan de singles en die precies dankzij deze Stars on 45
in het collectief geheugen van een jongere generatie gegrift werden ... erg knap.
06 (05). Jona Lewie - Stop the Cavalry
07 (09).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
08 (08). Will Tura - Hopeloos
09 (07). Eddy Grant - Do You Feel My Love
10 (06). ABBA - Super Trouper
Tussen haakjes de virtuele stand tijdens de vorige week.
Uit de Vlaamse top 30 van 7 februari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.
01 (02). Kinks - Lola (live)
02 (01). Roland Kaiser - Santa Maria
03 (03). Stray Cats - Runaway Boys
04 (04). Kool & The Gang - Celebration
Ik vind hem behoorlijk gedateerd klinken vandaag, maar het leuke aan deze eerste
uit een lange rij Stars on 45 producties is dat gekozen werd voor Beatles hits die net
in het collectief geheugen van een jongere generatie gegrift werden ... erg knap.
06 (05). Jona Lewie - Stop the Cavalry
07 (09).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
08 (08). Will Tura - Hopeloos
09 (07). Eddy Grant - Do You Feel My Love
10 (06). ABBA - Super Trouper
0
geplaatst: 7 februari 2012, 22:45 uur
Musician’s Top 30, 07-02-1981, week 6
01 (02) 03 The best of times – Styx
02 (03) 04 Fred Astaire – The Mo
03 (06) 03 Dreamer (live) - Supertramp
04 (01) 05 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
05 (13) 02 Once in a lifetime – Talking heads
06 (05) 07 Hey nineteen – Steely dan
07 (18) 02 Embarrassment - Madness
08 (04) 11 The turn of a friendly card – The Alan Parsons project
09 (16) 02 While you see a chance – Steve Winwood
10 (12) 04 At seventeen – Janis Ian
11 (14) 03 Romeo and Juliet – Dire straits
12 (10) 05 Kiss on my list – Hall & Oates
13 (22) 02 Rapture - Blondie
14 (08) 05 Hawks & doves – Neil Young
15 (07) 09 Flash – Queen
16 (---) 01 Lies - Camel
17 (27) 02 Sageru - Massada
18 (23) 02 Imagine – John Lennon
19 (19) 04 Gotta have more love – Climax blues band
20 (---) 01 Take it easy (live) - Eagles
21 (21) 03 Fade to grey - Visage
22 (17) 06 I hope I never – Split enz
23 (09) 08 Everybody loves you – Jon Anderson
24 (11) 06 Big boy – Nazareth
25 (30) 02 Sad men – Renee
26 (15) 11 Lola (live) – The Kinks
27 (---) 01 The eyes of Jenny – Sandy coast
28 (---) 01 Hollywood smiles – Glen Campbell
29 (20) 08 Funkin’ for Jamaica – Tom Browne
30 (24) 06 Walk away – Donna Summer
Twee wat minder bekende singles binnengekomen.
Om te beginnen het nummer Lies van de "oude" (toen al?) symforockers van Camel
Camel - Lies

Dit is de hoes van de bijbehorende cd Nude, ik kan geen Lies hoesje vinden, merkwaardig genoeg. Het is precies dezelfde hoes als Nude alleen staat op de plaats van Nude het woord Lies en direkt daarnaast Changing Places, het b-kantje van Lies.
Het was zo'n beetje mijn ontdekking van Camel.
Op 20 een andere oude bekende. Veel "live" werk overigens in die tijd mag je rustig constateren. Ook de Eagles hadden hun live LP en daar kwam dit nummer van af:
Take it easy

Kan ook hier het hoesje van Take it Easy (live) niet vinden, dan maar de originele live cd. Het hoesje is van de single is rood ook met een roze balk Eagles Live.
Ik kan niet helemaal de versie van het live album uit 1980 vinden op youtube, wie Take it Easy Live invoert krijgt teveel uitvoeringen om uit te kiezen. B-kantje was overigens Saturday night. Maar zo'n versie uit 1974 is ook leuk.
Het is een hele bijzondere single want: het laatste singletje dat ik ooit nog in handen kreeg van The Eagles. Twee maal iets nietszeggends in de jaren '90. We zouden moeten wachten tot 2007 en het album Long road out of Eden. Maar dat wisten we toen nog niet, in 1981.
01 (02) 03 The best of times – Styx
02 (03) 04 Fred Astaire – The Mo
03 (06) 03 Dreamer (live) - Supertramp
04 (01) 05 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
05 (13) 02 Once in a lifetime – Talking heads
06 (05) 07 Hey nineteen – Steely dan
07 (18) 02 Embarrassment - Madness
08 (04) 11 The turn of a friendly card – The Alan Parsons project
09 (16) 02 While you see a chance – Steve Winwood
10 (12) 04 At seventeen – Janis Ian
11 (14) 03 Romeo and Juliet – Dire straits
12 (10) 05 Kiss on my list – Hall & Oates
13 (22) 02 Rapture - Blondie
14 (08) 05 Hawks & doves – Neil Young
15 (07) 09 Flash – Queen
16 (---) 01 Lies - Camel
17 (27) 02 Sageru - Massada
18 (23) 02 Imagine – John Lennon
19 (19) 04 Gotta have more love – Climax blues band
20 (---) 01 Take it easy (live) - Eagles
21 (21) 03 Fade to grey - Visage
22 (17) 06 I hope I never – Split enz
23 (09) 08 Everybody loves you – Jon Anderson
24 (11) 06 Big boy – Nazareth
25 (30) 02 Sad men – Renee
26 (15) 11 Lola (live) – The Kinks
27 (---) 01 The eyes of Jenny – Sandy coast
28 (---) 01 Hollywood smiles – Glen Campbell
29 (20) 08 Funkin’ for Jamaica – Tom Browne
30 (24) 06 Walk away – Donna Summer
Twee wat minder bekende singles binnengekomen.
Om te beginnen het nummer Lies van de "oude" (toen al?) symforockers van Camel
Camel - Lies
Dit is de hoes van de bijbehorende cd Nude, ik kan geen Lies hoesje vinden, merkwaardig genoeg. Het is precies dezelfde hoes als Nude alleen staat op de plaats van Nude het woord Lies en direkt daarnaast Changing Places, het b-kantje van Lies.
Op 20 een andere oude bekende. Veel "live" werk overigens in die tijd mag je rustig constateren. Ook de Eagles hadden hun live LP en daar kwam dit nummer van af:
Take it easy
Kan ook hier het hoesje van Take it Easy (live) niet vinden, dan maar de originele live cd. Het hoesje is van de single is rood ook met een roze balk Eagles Live.
Ik kan niet helemaal de versie van het live album uit 1980 vinden op youtube, wie Take it Easy Live invoert krijgt teveel uitvoeringen om uit te kiezen. B-kantje was overigens Saturday night. Maar zo'n versie uit 1974 is ook leuk.
Het is een hele bijzondere single want: het laatste singletje dat ik ooit nog in handen kreeg van The Eagles. Twee maal iets nietszeggends in de jaren '90. We zouden moeten wachten tot 2007 en het album Long road out of Eden. Maar dat wisten we toen nog niet, in 1981.
0
geplaatst: 8 februari 2012, 01:45 uur
dazzler schreef:
Heel slim ook van Jaap Eggermont om Beatles-liedjes te gebruiken. Het nieuws over Lennon was nog vers van de pers en de Beatles-fans hielden natuurlijk nauwlettend eventuele Beatles-gerelateerde releases in de gaten.
Ik vraag me af wat de andere bandleden ervan vonden. Het heeft ze in ieder geval geen windeieren gelegd.
musician schreef:
Camel - Lies
(afbeelding)
Camel - Lies
(afbeelding)
Van Camel heb ik de geweldige eerste 4 cd's in huis (Camel, Mirage, The Snow Goose en Moonmadness). Mijn vraag is dan ook: Is het wat, die Nude?
0
geplaatst: 8 februari 2012, 07:54 uur
Jazeker, het is geen onaardig album. Ik heb het 4**** gegeven en zie dat inmiddels er een half concertje zelfs achter zit op cd. Als bonus tracks.
Eigenlijk heeft Camel geen zwakke albums gemaakt.
Eigenlijk heeft Camel geen zwakke albums gemaakt.
0
geplaatst: 8 februari 2012, 20:37 uur
kaztor schreef:
Ik vraag me af wat de andere bandleden ervan vonden. Het heeft ze in ieder geval geen windeieren gelegd.
Wat ABBA van hun Stars on 45 medley vond, weet ik wel. Ze vonden het schitterend.
Gemaakt door mensen die precies aanvoelden waar we met onze muziek naar toe wilden.
Dixit B of B (dat weet ik niet meer).
0
geplaatst: 12 februari 2012, 15:53 uur
Week 6 - 1981
Top 40
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
Alarmschijf: Stray Cats - Rock This Town V (Rock This Time volgens het gedrukte exemplaar
)
#12: Sister Sledge - All American Girls V
#23: Rod Stewart - My Girl V
#24: Adam & The Ants - Antmusic V
#25: The Whispers - It's A Love Thing V
#26: Neil Diamond - Hello Again V
#27: Stevie Wonder - I Ain't Gonna Stand For It V
#28: Phil Collins - In The Air Tonight V
#29: Yarbrough And Peoples - Don't Stop The Music V
#30: Polle Eduard Band - Cecilia

Vetkuiven in de aanslag!
De Stray Cats klinken ook op Rock This Town lekker ongecompliceerd, gedreven en enthousiast. In deze context zijn die waarden vaak onderschat. Natuurlijk is dit een muziekstijl dat je, als je de stijl eigen bent, zo op de band knalt, maar daar is in sommige gevallen helemaal niks mis mee. Ook in het geval van de Stray Cats niet. Heerlijke muziek! [9].
All American Girls van Sister Sledge komt voor ons een beetje als mosterd na de maaltijd. Hun hits uit 1979 klinken tijdlozer en hier klinkt het alsof ze die succesformule aan het recyclen zijn [5,5].
Van Rod Stewart's My Girl ben ik niet erg onder de indruk en daar dacht hij later waarschijnlijk ook zo over: Het staat niet op de Storyteller-boxset. Slecht is het niet, maar het klinkt zo verrekte routineus [5].
Pak je nepzwaard en piratenkostuum maar uit de kast, hier zijn Adam & The Ants!
Antmusic klinkt lekker recalcitrant en het heeft een ongelofelijke drive. Vooral dat 'Unplug the jukebox and do yourself a favour'-gedeelte vind ik heerlijk klinken. Adam Ant was goed in dit soort single-keuzes. Het is gemaakt met een vette knipoog en het klinkt infectieus. Heel vreemd dat het niet in de Top 40 kwam. Het scheelde overigens niet veel [9,5].
It's A Love Thing vind ik een 'laat' disconummer dat wél aanslaat. Die synths die het nummer bepalen passen wonderwel en de zang en productie vind ik hier beiden uitstekend [9].
Met Neil Diamond hebben we hier niet veel. In de jaren '60 was het nog wat, toen schreef ie nog een aantal aardige hits, maar daarna kwam wat ons hier betreft de klad erin en werd het alsmaar zoetsappiger. Typisch iets voor het Barbra Streisand en aanverwanten-publiek [3].
Stevie Wonder pakte de verkooptactiek voor z'n Hotter Than July-album slim aan: Na Master Blaster was I Ain't Gonna Stand For It de tweede single van dat album en daar zat wel een tijdje tussen. Ik las volgens mij bij dit album iets over een raar stemmetje in dit nummer, maar als je bekend bent met z'n albums (ondergetekende recentelijk nog met Journey Through The Secret Life Of Plants) ben je wel wat gewend. IAGSFI klinkt lekker relaxed en smaakvol gearrangeerd. Een grote hit was het niet, maar de laatste jaren hoor ik het wel vaker op de radio en het zal voor de meesten bekend klinken [9].
Er was eens een tijd dat Phil Collins' solo-carrière goed te pruimen leek. Ten tijde van In The Air Tonight werd er nog geen woord gerept over 'slappe Ome Phil' etc. al bleek het wel de aanleiding te zijn voor een commerciëlere insteek in de muziek van Genesis. Ik ken het album Face Value (nog) niet, maar met singles als deze en I Missed Again is wat mij betreft weinig mis. In The Air Tonight laat zich kenmerken door de tekst die de problemen in z'n ex-huwelijk belicht en de spaarzaamheid in de muziek. Vooral de drums waren toendertijd revolutionair te noemen, al zullen vele Genesis-fans nog steeds de schouders ervoor ophalen [8,5].
Don't Stop The Music is ook weer zo'n door een synthesizer gedreven disco-liedje dat eigenlijk aan alle kanten klopt. Die heliumstemmetjes dateren het nummer enigszins, maar ik kan er echt geen hekel aan hebben. Fijne plaat [8].
Polle Eduard's Cecilia heb ik moeten downen. Dit klinkt wel erg verwant aan Lou Reed's Sweet Jane. Ik vind er eigenlijk weinig aan, het klinkt me iets te knullig en te simpel [5].
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Stray Cats - Rock This Town V (Rock This Time volgens het gedrukte exemplaar
) #12: Sister Sledge - All American Girls V
#23: Rod Stewart - My Girl V
#24: Adam & The Ants - Antmusic V
#25: The Whispers - It's A Love Thing V
#26: Neil Diamond - Hello Again V
#27: Stevie Wonder - I Ain't Gonna Stand For It V
#28: Phil Collins - In The Air Tonight V
#29: Yarbrough And Peoples - Don't Stop The Music V

Vetkuiven in de aanslag!
De Stray Cats klinken ook op Rock This Town lekker ongecompliceerd, gedreven en enthousiast. In deze context zijn die waarden vaak onderschat. Natuurlijk is dit een muziekstijl dat je, als je de stijl eigen bent, zo op de band knalt, maar daar is in sommige gevallen helemaal niks mis mee. Ook in het geval van de Stray Cats niet. Heerlijke muziek! [9].
All American Girls van Sister Sledge komt voor ons een beetje als mosterd na de maaltijd. Hun hits uit 1979 klinken tijdlozer en hier klinkt het alsof ze die succesformule aan het recyclen zijn [5,5].
Van Rod Stewart's My Girl ben ik niet erg onder de indruk en daar dacht hij later waarschijnlijk ook zo over: Het staat niet op de Storyteller-boxset. Slecht is het niet, maar het klinkt zo verrekte routineus [5].
Pak je nepzwaard en piratenkostuum maar uit de kast, hier zijn Adam & The Ants!
Antmusic klinkt lekker recalcitrant en het heeft een ongelofelijke drive. Vooral dat 'Unplug the jukebox and do yourself a favour'-gedeelte vind ik heerlijk klinken. Adam Ant was goed in dit soort single-keuzes. Het is gemaakt met een vette knipoog en het klinkt infectieus. Heel vreemd dat het niet in de Top 40 kwam. Het scheelde overigens niet veel [9,5].
It's A Love Thing vind ik een 'laat' disconummer dat wél aanslaat. Die synths die het nummer bepalen passen wonderwel en de zang en productie vind ik hier beiden uitstekend [9].
Met Neil Diamond hebben we hier niet veel. In de jaren '60 was het nog wat, toen schreef ie nog een aantal aardige hits, maar daarna kwam wat ons hier betreft de klad erin en werd het alsmaar zoetsappiger. Typisch iets voor het Barbra Streisand en aanverwanten-publiek [3].
Stevie Wonder pakte de verkooptactiek voor z'n Hotter Than July-album slim aan: Na Master Blaster was I Ain't Gonna Stand For It de tweede single van dat album en daar zat wel een tijdje tussen. Ik las volgens mij bij dit album iets over een raar stemmetje in dit nummer, maar als je bekend bent met z'n albums (ondergetekende recentelijk nog met Journey Through The Secret Life Of Plants) ben je wel wat gewend. IAGSFI klinkt lekker relaxed en smaakvol gearrangeerd. Een grote hit was het niet, maar de laatste jaren hoor ik het wel vaker op de radio en het zal voor de meesten bekend klinken [9].
Er was eens een tijd dat Phil Collins' solo-carrière goed te pruimen leek. Ten tijde van In The Air Tonight werd er nog geen woord gerept over 'slappe Ome Phil' etc. al bleek het wel de aanleiding te zijn voor een commerciëlere insteek in de muziek van Genesis. Ik ken het album Face Value (nog) niet, maar met singles als deze en I Missed Again is wat mij betreft weinig mis. In The Air Tonight laat zich kenmerken door de tekst die de problemen in z'n ex-huwelijk belicht en de spaarzaamheid in de muziek. Vooral de drums waren toendertijd revolutionair te noemen, al zullen vele Genesis-fans nog steeds de schouders ervoor ophalen [8,5].
Don't Stop The Music is ook weer zo'n door een synthesizer gedreven disco-liedje dat eigenlijk aan alle kanten klopt. Die heliumstemmetjes dateren het nummer enigszins, maar ik kan er echt geen hekel aan hebben. Fijne plaat [8].
Polle Eduard's Cecilia heb ik moeten downen. Dit klinkt wel erg verwant aan Lou Reed's Sweet Jane. Ik vind er eigenlijk weinig aan, het klinkt me iets te knullig en te simpel [5].
0
geplaatst: 12 februari 2012, 16:55 uur
Week 6 - 1981
Alarmschijf: Stray Cats - Rock This Town
Retrorock kan ook fris klinken, dat bewijzen Stray Cats. Dit klinkt jeugdig, enthousiast en aanstekelijk en het swingt zelfs meer dan de doorsnee disco-hit in die tijd.
Cijfer: 8,5
#12: Sister Sledge - All American Girls
Nu wij het toch over disco hebben ... Sister Sledge vind ik tot de betere exponenten in die stroming behoren (dankzij Rogers & Edwards), dit heeft een prima baslijn en gitaarriff en ook fraai ingekleurd met synths en violen.
Cijfer: 7,5
#23: Rod Stewart - My Girl
Ik vind het wel een aardig nummer, fraai gezongen en begeleid. Maar Rod Stewart heeft eerder veel betere singles uitgebracht, wellicht te begrijpen dat dit geen grote hit werd.
Cijfer: 6,5
#24: Adam & The Ants - Antmusic
In Groot-Brittannië een grote hype maar hier deed het vreemd genoeg weinig. Erg origineel en opzwepend mede dankzij de percussie, erg vrolijk ook.
Cijfer: 9
#25: The Whispers - It's A Love Thing
Ook dit behoort tot de betere disco dankzij de fraaie zang en productie maar het spreekt mij iets minder aan dan hun vorige hit And the Beat Goes On.
Cijfer: 7
#26: Neil Diamond - Hello Again
Neil Diamond is duidelijk een vakman en ook dit nummer is fraai gezongen en begeleid. Maar mijn favoriete nummer van hem is dit niet wegens ook wat zoet en vrij doorsnee, ik verkies toch zijn vroeger werk.
Cijfer: 6
#27: Stevie Wonder - I Ain't Gonna Stand For It
Hier heb ik hetzelfde gevoel als bij de nummers van Rod Stewart en Neil Diamond. Ook dit is een fraai ingezongen nummer al kon de productie iets beter en het refrein mocht wat inventiever zijn. Al is dit nummer nog heilig vergeleken met wat hij later zou uitbrengen.
#28: Phil Collins - In The Air Tonight
Zijn eerste solosingle blijft een geweldige en tijdloze song vanwege de opgebouwde spanning, zijn zang en inventieve en aparte drumwerk. Onbegrijpelijk dat hij later zo is weggezakt.
#29: Yarbrough And Peoples - Don't Stop The Music
Dit vind ik eveneens een leuk disco-nummer mede dankzij de synths en die heliumstemmetjes vind ik tenslotte wel grappig klinken.
Geen clip gevonden.
Alarmschijf: Stray Cats - Rock This Town
Retrorock kan ook fris klinken, dat bewijzen Stray Cats. Dit klinkt jeugdig, enthousiast en aanstekelijk en het swingt zelfs meer dan de doorsnee disco-hit in die tijd.
#12: Sister Sledge - All American Girls
Nu wij het toch over disco hebben ... Sister Sledge vind ik tot de betere exponenten in die stroming behoren (dankzij Rogers & Edwards), dit heeft een prima baslijn en gitaarriff en ook fraai ingekleurd met synths en violen.
#23: Rod Stewart - My Girl
Ik vind het wel een aardig nummer, fraai gezongen en begeleid. Maar Rod Stewart heeft eerder veel betere singles uitgebracht, wellicht te begrijpen dat dit geen grote hit werd.
#24: Adam & The Ants - Antmusic
In Groot-Brittannië een grote hype maar hier deed het vreemd genoeg weinig. Erg origineel en opzwepend mede dankzij de percussie, erg vrolijk ook.
#25: The Whispers - It's A Love Thing
Ook dit behoort tot de betere disco dankzij de fraaie zang en productie maar het spreekt mij iets minder aan dan hun vorige hit And the Beat Goes On.
#26: Neil Diamond - Hello Again
Neil Diamond is duidelijk een vakman en ook dit nummer is fraai gezongen en begeleid. Maar mijn favoriete nummer van hem is dit niet wegens ook wat zoet en vrij doorsnee, ik verkies toch zijn vroeger werk.
#27: Stevie Wonder - I Ain't Gonna Stand For It
Hier heb ik hetzelfde gevoel als bij de nummers van Rod Stewart en Neil Diamond. Ook dit is een fraai ingezongen nummer al kon de productie iets beter en het refrein mocht wat inventiever zijn. Al is dit nummer nog heilig vergeleken met wat hij later zou uitbrengen.
#28: Phil Collins - In The Air Tonight
Zijn eerste solosingle blijft een geweldige en tijdloze song vanwege de opgebouwde spanning, zijn zang en inventieve en aparte drumwerk. Onbegrijpelijk dat hij later zo is weggezakt.
#29: Yarbrough And Peoples - Don't Stop The Music
Dit vind ik eveneens een leuk disco-nummer mede dankzij de synths en die heliumstemmetjes vind ik tenslotte wel grappig klinken.
Geen clip gevonden.
0
geplaatst: 12 februari 2012, 20:18 uur
Na de gebruikelijke carnavalsmeuk vond ik dit weer eens een echt leuke week om door te nemen.
Het niveau trekt weer wat aan en dat is in het 1968-topic ook zo.
Het niveau trekt weer wat aan en dat is in het 1968-topic ook zo.
0
geplaatst: 12 februari 2012, 21:45 uur
Ja, dat carnaval is iets waar je jaarlijks doorheen moet ploegen in dit land. Met de jaren '70 als onbetwistte koploper op dat gebied...
0
geplaatst: 12 februari 2012, 22:02 uur
TOP 40 VAN ROB nr 242, 11-2-1981
dw vw aw
1 2 6 While you see a chance - Steve Winwood
2 1 8 I hope I never – Split Enz
3 3 6 Fade to grey - Visage
4 4 4 Once in a lifetime - Talking Heads
5 5 4 Dreamer - Supertramp
6 11 3 In the air tonight - Phil Collins
7 17 2 Imagine - John Lennon
8 7 9 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
9 6 8 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
10 10 8 Fred Astaire – The Mo
11 12 8 Amoureux solitaires – Lio
12 13 3 The best of times - Styx
13 16 5 Shine on - LTD
14 14 5 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
15 8 11 Looking for clues - Robert Palmer
16 9 5 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
17 18 4 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
18 -- 1 Message of love - The Pretenders
19 15 7 If you feel the funk - Latoyah Jackson
20 22 3 Sageru - Massada
21 29 2 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
22 30 2 New flat - The Nits
23 28 3 Rapture - Blondie
24 25 4 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
25 31 10 Embarrassment - Madness
26 24 4 Gotta have more love - Climax Blues Band
27 -- 1 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
28 20 12 Lola - The Kinks
29 21 9 I'm coming out - Diana Ross
30 -- 1 The eyes of Jenny - Sandy Coast
31 -- 1 Stars om 45 - Stars on 45
32 19 11 Stop the cavalry - Jona Lewie
33 23 11 Same old scene - Roxy Music
34 -- 1 Get up - Maria Verano
35 -- 1 My girl - Rod Stewart
36 -- 1 Hello again - Neil Diamond
37 26 14 (Just like) Starting over - John Lennon
38 27 10 Street cafe - John Lodge
39 34 14 Tunnel of love - Dire Straits
40 32 10 Flash - Queen
Wat laat, maar hier dan mijn 'nieuwe' top 40, met een nieuwe nummer 1, Steve Winwood, en maar liefst zeven nieuwe binnenkomers; dat kon de lijst wel gebruiken. Onder de stijgers moeten Phil Collins en Imagine van John Lennon genoemd worden.
Interessant voor mij te zien dat steeds vaker binnenkomers uit de NL tip 30 al een plaatsje in mijn eigen top 40 gevonden hebben. Het betekent dat ik destijds steeds meer bovenop nieuwe muziek zat.
Op 18 de hoogste nieuwe, de stevige nieuwe single van het tweede album van The Pretenders, II getiteld. Message of love heeft ultrastrakke coupletten en uitbundige refreinen. De stem van Chrissie Hynde overtuigt als altijd en de teksten zijn sterker dan ooit 'When love walks in the room, everybody stands up'. Bravo! Bravo!
Op 27 een heel fijne discosong van Yarbrough & Peoples, met een wat prettig zeurende mannenstem en een tegengas gevende vrouwenstem, en alsof dat niet genoeg is, komt er ook nog een soort Smurfenkoor langs; en dit alles gebed in heerlijke donkere synthesizerdreun. Don't stop the music!
Op 30 de wederopstanding van The Sandy Coast met Hans Vermeulen, die in de tussenliggende jaren successen scoorde met Anita Meyer, The Rainbow Train etc. The eyes of Jenny heeft een aardige verhalende tekst, klinkt door de details in de tekst als autobiografisch, maar is toch niet van het niveau van True love of Capital punishment (dat zou ook wel erg knap zijn).
Op 31 het eerste en grootste succes van de Stars on 45, een project van Jaap Eggermont ( de producer), die handig een handvol Beatles-songs (en eentje van The Archies en Shocking Blue) in een medley verwerkte met handgeklap als verbindend kenmerk, en aan het begin en eind van een herkenbare sound voorzien door een vlot refrein gezongen door Jody Pijper. Het werd een gigantisch succes, een dikke nummer 1 hit in NL en ook een grote hit over de hele wereld. Het gekke is dat achteraf de eigen compositie 'The stars on 45 keep on burning in your mind...' nog het best blijft hangen.
En dan nog 3 binnenkomers, die hierboven al enigszins zijn afgeserveerd. Men bedenke dat ik toen heel erg dringend om nieuwe entry's verlegen zat en de lat dus laag lag. Maria Verano maakte een aardig wegwerpdiscoliedje, Rod Stewart zong weer eens een sixties cover en Neil Diamond zong met donkerfluwelen stem 'Hello again, hello, Just called to let you know'...
dw vw aw
1 2 6 While you see a chance - Steve Winwood
2 1 8 I hope I never – Split Enz
3 3 6 Fade to grey - Visage
4 4 4 Once in a lifetime - Talking Heads
5 5 4 Dreamer - Supertramp
6 11 3 In the air tonight - Phil Collins
7 17 2 Imagine - John Lennon
8 7 9 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
9 6 8 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
10 10 8 Fred Astaire – The Mo
11 12 8 Amoureux solitaires – Lio
12 13 3 The best of times - Styx
13 16 5 Shine on - LTD
14 14 5 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
15 8 11 Looking for clues - Robert Palmer
16 9 5 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
17 18 4 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
18 -- 1 Message of love - The Pretenders
19 15 7 If you feel the funk - Latoyah Jackson
20 22 3 Sageru - Massada
21 29 2 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
22 30 2 New flat - The Nits
23 28 3 Rapture - Blondie
24 25 4 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
25 31 10 Embarrassment - Madness
26 24 4 Gotta have more love - Climax Blues Band
27 -- 1 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
28 20 12 Lola - The Kinks
29 21 9 I'm coming out - Diana Ross
30 -- 1 The eyes of Jenny - Sandy Coast
31 -- 1 Stars om 45 - Stars on 45
32 19 11 Stop the cavalry - Jona Lewie
33 23 11 Same old scene - Roxy Music
34 -- 1 Get up - Maria Verano
35 -- 1 My girl - Rod Stewart
36 -- 1 Hello again - Neil Diamond
37 26 14 (Just like) Starting over - John Lennon
38 27 10 Street cafe - John Lodge
39 34 14 Tunnel of love - Dire Straits
40 32 10 Flash - Queen
Wat laat, maar hier dan mijn 'nieuwe' top 40, met een nieuwe nummer 1, Steve Winwood, en maar liefst zeven nieuwe binnenkomers; dat kon de lijst wel gebruiken. Onder de stijgers moeten Phil Collins en Imagine van John Lennon genoemd worden.
Interessant voor mij te zien dat steeds vaker binnenkomers uit de NL tip 30 al een plaatsje in mijn eigen top 40 gevonden hebben. Het betekent dat ik destijds steeds meer bovenop nieuwe muziek zat.
Op 18 de hoogste nieuwe, de stevige nieuwe single van het tweede album van The Pretenders, II getiteld. Message of love heeft ultrastrakke coupletten en uitbundige refreinen. De stem van Chrissie Hynde overtuigt als altijd en de teksten zijn sterker dan ooit 'When love walks in the room, everybody stands up'. Bravo! Bravo!
Op 27 een heel fijne discosong van Yarbrough & Peoples, met een wat prettig zeurende mannenstem en een tegengas gevende vrouwenstem, en alsof dat niet genoeg is, komt er ook nog een soort Smurfenkoor langs; en dit alles gebed in heerlijke donkere synthesizerdreun. Don't stop the music!
Op 30 de wederopstanding van The Sandy Coast met Hans Vermeulen, die in de tussenliggende jaren successen scoorde met Anita Meyer, The Rainbow Train etc. The eyes of Jenny heeft een aardige verhalende tekst, klinkt door de details in de tekst als autobiografisch, maar is toch niet van het niveau van True love of Capital punishment (dat zou ook wel erg knap zijn).
Op 31 het eerste en grootste succes van de Stars on 45, een project van Jaap Eggermont ( de producer), die handig een handvol Beatles-songs (en eentje van The Archies en Shocking Blue) in een medley verwerkte met handgeklap als verbindend kenmerk, en aan het begin en eind van een herkenbare sound voorzien door een vlot refrein gezongen door Jody Pijper. Het werd een gigantisch succes, een dikke nummer 1 hit in NL en ook een grote hit over de hele wereld. Het gekke is dat achteraf de eigen compositie 'The stars on 45 keep on burning in your mind...' nog het best blijft hangen.
En dan nog 3 binnenkomers, die hierboven al enigszins zijn afgeserveerd. Men bedenke dat ik toen heel erg dringend om nieuwe entry's verlegen zat en de lat dus laag lag. Maria Verano maakte een aardig wegwerpdiscoliedje, Rod Stewart zong weer eens een sixties cover en Neil Diamond zong met donkerfluwelen stem 'Hello again, hello, Just called to let you know'...
0
geplaatst: 12 februari 2012, 22:33 uur
ranboy schreef:
'Bravo! Bravo!' inderdaad!

Een uitstekend nummer waarvan ik hoop dat ik 'm binnenkort tegenkom!

Edit: Volgende week al!

0
geplaatst: 14 februari 2012, 20:30 uur
14 februari 1981
Uit de Vlaamse top 30 van 14 februari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
01 (05). Stars on 45 - Stars on 45
02 (01). Kinks - Lola (live)
03 (02). Roland Kaiser - Santa Maria
04 (03). Stray Cats - Runaway Boys
05 (04). Kool & The Gang - Celebration
06 (07).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
07 (08). Will Tura - Hopeloos
08 (06). Jona Lewie - Stop the Cavalry
09 (00). John Lennon - Imagine
Eindelijk een UK nummer 1 notering voor Imagine, iets wat de single
in tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt, niet voor elkaar kreeg
bij zijn eerste release. In de UK lijsten gaat het om een re-entry in plaats van re-release.
Imagine blijft zonder meer Lennons meest bekende en geliefde voltreffer.
10 (09). Eddy Grant - Do You Feel My Love
Uit de Vlaamse top 30 van 14 februari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
01 (05). Stars on 45 - Stars on 45
02 (01). Kinks - Lola (live)
03 (02). Roland Kaiser - Santa Maria
04 (03). Stray Cats - Runaway Boys
05 (04). Kool & The Gang - Celebration
06 (07).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
07 (08). Will Tura - Hopeloos
08 (06). Jona Lewie - Stop the Cavalry
09 (00). John Lennon - Imagine
Eindelijk een UK nummer 1 notering voor Imagine, iets wat de single
in tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt, niet voor elkaar kreeg
bij zijn eerste release. In de UK lijsten gaat het om een re-entry in plaats van re-release.
Imagine blijft zonder meer Lennons meest bekende en geliefde voltreffer.
10 (09). Eddy Grant - Do You Feel My Love
0
geplaatst: 14 februari 2012, 22:10 uur
Musician’s Top 30, 14-02-1981, week 7
01 (01) 04 The best of times – Styx
02 (02) 05 Fred Astaire – The Mo
03 (05) 03 Once in a lifetime – Talking heads
04 (---) 01 In the air tonight – Phil Collins
05 (03) 04 Dreamer (live) – Supertramp
06 (07) 03 Embarrassment - Madness
07 (04) 06 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
08 (09) 03 While you see a chance – Steve Winwood
09 (11) 04 Romeo and Juliet – Dire straits
10 (13) 03 Rapture – Blondie
11 (20) 02 Take it easy (live) - Eagles
12 (16) 02 Lies - Camel
13 (10) 05 At seventeen – Janis Ian
14 (06) 08 Hey nineteen – Steely dan
15 (12) 06 Kiss on my list – Hall & Oates
16 (17) 03 Sageru – Massada
17 (---) 01 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
18(08) 12 The turn of a friendly card – The Alan Parsons project
19 (18) 03 Imagine – John Lennon
20 (19) 05 Gotta have more love – Climax blues band
21 (21) 04 Fade to grey – Visage
22 (25) 03 Sad men – Renee
23 (---) 01 My girl – Rod Stewart
24 (28) 02 Hollywood smiles – Glen Campbell
25 (27) 01 The eyes of Jenny – Sandy coast
26 (---) 01 Hello again – Neil Diamond
27 (---) 01 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
28 (14) 06 Hawks & doves – Neil Young
29 (15) 10 Flash – Queen
30 (22) 07 I hope I never – Split enz
Geen bijzondere platen die binnenkomen zijn gekomen die achteraf onbekend zouden blijven. Het zijn allemaal hits die de Top 40 ook zouden halen.
Hoe hoog of hoe laag je ook springt: het is onmiskenbaar dat Phil Collins, geheel zelfstandig, een voor die tijd zeer spectaculaire single had gemaakt met In the air tonight.
Ik weet nog goed dat ik het altijd heel hard draaide, het zwoele begin, het aanzwellende middenstuk en de ontlading daarna. Alle cassettebandjes sprongen in het rood bij het opnemen van In the air tonight. En het was een prima single en ik was er overdonderd van hóe goed het was. Als je het even vergelijkt met wat er allemaal werd uitgebracht.
We zitten nog maar net in 1981 maar Ome Phil behoort al bijna tot de categorie Artiest Van Het Jaar.....

01 (01) 04 The best of times – Styx
02 (02) 05 Fred Astaire – The Mo
03 (05) 03 Once in a lifetime – Talking heads
04 (---) 01 In the air tonight – Phil Collins
05 (03) 04 Dreamer (live) – Supertramp
06 (07) 03 Embarrassment - Madness
07 (04) 06 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
08 (09) 03 While you see a chance – Steve Winwood
09 (11) 04 Romeo and Juliet – Dire straits
10 (13) 03 Rapture – Blondie
11 (20) 02 Take it easy (live) - Eagles
12 (16) 02 Lies - Camel
13 (10) 05 At seventeen – Janis Ian
14 (06) 08 Hey nineteen – Steely dan
15 (12) 06 Kiss on my list – Hall & Oates
16 (17) 03 Sageru – Massada
17 (---) 01 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
18(08) 12 The turn of a friendly card – The Alan Parsons project
19 (18) 03 Imagine – John Lennon
20 (19) 05 Gotta have more love – Climax blues band
21 (21) 04 Fade to grey – Visage
22 (25) 03 Sad men – Renee
23 (---) 01 My girl – Rod Stewart
24 (28) 02 Hollywood smiles – Glen Campbell
25 (27) 01 The eyes of Jenny – Sandy coast
26 (---) 01 Hello again – Neil Diamond
27 (---) 01 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
28 (14) 06 Hawks & doves – Neil Young
29 (15) 10 Flash – Queen
30 (22) 07 I hope I never – Split enz
Geen bijzondere platen die binnenkomen zijn gekomen die achteraf onbekend zouden blijven. Het zijn allemaal hits die de Top 40 ook zouden halen.
Hoe hoog of hoe laag je ook springt: het is onmiskenbaar dat Phil Collins, geheel zelfstandig, een voor die tijd zeer spectaculaire single had gemaakt met In the air tonight.
Ik weet nog goed dat ik het altijd heel hard draaide, het zwoele begin, het aanzwellende middenstuk en de ontlading daarna. Alle cassettebandjes sprongen in het rood bij het opnemen van In the air tonight. En het was een prima single en ik was er overdonderd van hóe goed het was. Als je het even vergelijkt met wat er allemaal werd uitgebracht.
We zitten nog maar net in 1981 maar Ome Phil behoort al bijna tot de categorie Artiest Van Het Jaar.....
0
geplaatst: 19 februari 2012, 10:18 uur
TOP 40 VAN ROB nr 243, 18-2-1981
dw vw aw
1 1 7 While you see a chance - Steve Winwood
2 2 9 I hope I never – Split Enz
3 4 5 Once in a lifetime - Talking Heads
4 5 5 Dreamer - Supertramp
5 6 4 In the air tonight - Phil Collins
6 7 3 Imagine - John Lennon
7 3 7 Fade to grey - Visage
8 18 2 Message of love - The Pretenders
9 12 4 The best of times - Styx
10 13 6 Shine on - LTD
11 11 9 Amoureux solitaires – Lio
12 8 10 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
13 10 9 Fred Astaire – The Mo
14 30 2 The eyes of Jenny - Sandy Coast
15 -- 1 Without your love - Roger Daltrey
16 -- 1 Woman - John Lennon
17 9 9 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
18 21 3 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
19 22 3 New flat - The Nits
20 14 6 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
21 23 4 Rapture - Blondie
22 27 2 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
23 20 4 Sageru - Massada
24 16 6 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
25 25 11 Embarrassment - Madness
26 15 12 Looking for clues - Robert Palmer
27 -- 1 Ant music - Adam & the Ants
28 31 2 Stars on 45 - Stars on 45
29 36 2 Hello again - Neil Diamond
30 35 2 My girl - Rod Stewart
31 19 8 If you feel the funk - Latoyah Jackson
32 34 2 Get up - Maria Verano
33 -- 1 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
34 24 5 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
35 26 5 Gotta have more love - Climax Blues Band
36 17 5 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
37 33 12 Same old scene - Roxy Music
38 28 13 Lola - The Kinks
39 29 10 I'm coming out - Diana Ross
40 32 12 Stop the cavalry - Jona Lewie
Nummer 1 en 2 blijven staan; daarachter zakt Visage van 3 naar 7, waardoor de vier eronder staande platen alle een plekje kunnen stijgen; kijkend naar die vier titels, zijn het allemaal klassiekers, dus wie gaat voor de hoogste positie?
Pretenders en Sandy Coast stijgen stevig door. En half februari staat Happy Christmas nog steeds in de top 20 (en Stop the cavalry op 40).
Vier binnenkomers, waarvan twee erg hoog. Op 15 Roger Daltrey, zanger van The Who maar ook veelvuldig op de solotoer. Deze gevoelige song komt uit de film McVicar over een beroemde Engelse bankrover, waarin Roger Daltrey ook de hoofdrol vertolkt. De productie is van Jeff Wayne (lees ik net), vandaar dat er wat overeenkomsten te horen zijn met Forever autumn. Voor sommigen is de song wat te klef, maar ik vind hem nog steeds erg mooi, vooral de vocalen.
Op 16 de tweede single van John Lennons album Double fantasy, Woman. Destijds leek de opinie toch wel dat dit een wat inspiratieloze, zwakke song was die nog een klein hitje werd vanwege de speciale omstandigheden (hij was net 2 maanden dood), maar merkwaardig genoeg is dit toch ook een soort klassieker geworden, misschien vanwege de naïeve oprechtheid. Maar een beetje genant blijft de tekst toch ook wel...
Op 27 voor het eerst Adam & the Ants, de vrolijke piratenmuziek met opzwepende drumritmes. Ant music is als het ware de essentie van zijn hele oeuvre, de songs erna zijn variaties op een thema. Erg fijn en niets aan de hand.
Op 33 een vergeten single van Bonnie Tyler, een ouderwetse (rock)ballad, nog voor haar transformatie tot rockgodin met wapperende haren van Total eclipse of the heart. Aardig voor een keertje.
Tot slot een prijsvraagje: welke klassieke popsingle (van het niveau In the air tonight) komt volgende week bij mij op 8 binnen?
dw vw aw
1 1 7 While you see a chance - Steve Winwood
2 2 9 I hope I never – Split Enz
3 4 5 Once in a lifetime - Talking Heads
4 5 5 Dreamer - Supertramp
5 6 4 In the air tonight - Phil Collins
6 7 3 Imagine - John Lennon
7 3 7 Fade to grey - Visage
8 18 2 Message of love - The Pretenders
9 12 4 The best of times - Styx
10 13 6 Shine on - LTD
11 11 9 Amoureux solitaires – Lio
12 8 10 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
13 10 9 Fred Astaire – The Mo
14 30 2 The eyes of Jenny - Sandy Coast
15 -- 1 Without your love - Roger Daltrey
16 -- 1 Woman - John Lennon
17 9 9 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
18 21 3 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
19 22 3 New flat - The Nits
20 14 6 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
21 23 4 Rapture - Blondie
22 27 2 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
23 20 4 Sageru - Massada
24 16 6 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
25 25 11 Embarrassment - Madness
26 15 12 Looking for clues - Robert Palmer
27 -- 1 Ant music - Adam & the Ants
28 31 2 Stars on 45 - Stars on 45
29 36 2 Hello again - Neil Diamond
30 35 2 My girl - Rod Stewart
31 19 8 If you feel the funk - Latoyah Jackson
32 34 2 Get up - Maria Verano
33 -- 1 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
34 24 5 Kiss on my list - Daryl Hall & John Oates
35 26 5 Gotta have more love - Climax Blues Band
36 17 5 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
37 33 12 Same old scene - Roxy Music
38 28 13 Lola - The Kinks
39 29 10 I'm coming out - Diana Ross
40 32 12 Stop the cavalry - Jona Lewie
Nummer 1 en 2 blijven staan; daarachter zakt Visage van 3 naar 7, waardoor de vier eronder staande platen alle een plekje kunnen stijgen; kijkend naar die vier titels, zijn het allemaal klassiekers, dus wie gaat voor de hoogste positie?
Pretenders en Sandy Coast stijgen stevig door. En half februari staat Happy Christmas nog steeds in de top 20 (en Stop the cavalry op 40).
Vier binnenkomers, waarvan twee erg hoog. Op 15 Roger Daltrey, zanger van The Who maar ook veelvuldig op de solotoer. Deze gevoelige song komt uit de film McVicar over een beroemde Engelse bankrover, waarin Roger Daltrey ook de hoofdrol vertolkt. De productie is van Jeff Wayne (lees ik net), vandaar dat er wat overeenkomsten te horen zijn met Forever autumn. Voor sommigen is de song wat te klef, maar ik vind hem nog steeds erg mooi, vooral de vocalen.
Op 16 de tweede single van John Lennons album Double fantasy, Woman. Destijds leek de opinie toch wel dat dit een wat inspiratieloze, zwakke song was die nog een klein hitje werd vanwege de speciale omstandigheden (hij was net 2 maanden dood), maar merkwaardig genoeg is dit toch ook een soort klassieker geworden, misschien vanwege de naïeve oprechtheid. Maar een beetje genant blijft de tekst toch ook wel...
Op 27 voor het eerst Adam & the Ants, de vrolijke piratenmuziek met opzwepende drumritmes. Ant music is als het ware de essentie van zijn hele oeuvre, de songs erna zijn variaties op een thema. Erg fijn en niets aan de hand.
Op 33 een vergeten single van Bonnie Tyler, een ouderwetse (rock)ballad, nog voor haar transformatie tot rockgodin met wapperende haren van Total eclipse of the heart. Aardig voor een keertje.
Tot slot een prijsvraagje: welke klassieke popsingle (van het niveau In the air tonight) komt volgende week bij mij op 8 binnen?
0
geplaatst: 19 februari 2012, 10:37 uur
Werknemers van het 1981 topic worden zeker van deelname uitgesloten? 

0
geplaatst: 19 februari 2012, 11:07 uur
Welnee! Zo veel lezers van dit topic lijken er toch ook niet te zijn... 

0
geplaatst: 19 februari 2012, 12:17 uur
ranboy schreef:
Een gokje: Patty Brard?

Week 7 - 1981
Top 40
Tipparade
Alarmschijt: Patty Brard - Hold On To Love V
#15: Sommerset - Viva La Musica V
#24: The Look - I Am The Beat V
#25: Anita Meyer - The Hurtin' Doesn't Go Away V
#26: Bonnie Tyler - Goodbye To The Island V
#27: Thunderstorm - Hey You Get Ready V
#28: Roger Daltrey - Without Your Love V
#29: The Pretenders - Message Of Love V
#30: Steve Forbert - Schoolgirl V

The Pretenders met Message Of Love, The Look met I Am The Beat, Thunderstorm met Hey You Get Ready, Roger Daltrey met Without Your Love en Steve Forbert met Schoolgirl. En wie heeft er de Alarmschijf?
Die Alarmschijf-notering had Patty natuurlijk te danken aan het feit dat het ze net uit Luv' was gestapt en hard op weg was zichzelf, talentvol of niet, in de schijnwerpers te zetten, geen twijfel mogelijk. Als Hold On To Love het startpunt van een carrière moet vormen, dan is het namelijk wel die van een kansloze carrière. Niet iedereen liet zich toendertijd van de wijs brengen: Het haalde #19 in de Top 40 en stond 6 weekjes genoteerd.
Vocaal klinkt het nergens naar. Ze zingt met de oprechtheid en emotionele overredingskracht van een verroeste kruiwagen.
Wat het dan toch van een 1 afhoudt? Al sla je me dood.... Ik denk dat het met de compositie zelf te maken heeft. Het heeft ergens een bepaalde 'catchiness'. Maar dat soort bevindingen blijven natuurlijk relatief: [2].
Sommerset probeerde op het bandwagonnetje van Roland Kaiser te springen. Ging ze natuurlijk nóóit lukken!
[1,5] Zijn er dan deze week helemáál geen echt goede nummers in het 1968-topic of hier?
Jawel, hoor!

Allereerst hier The Look die hier met een lekker ongecompliceerd new wave-klassiekertje komen. Echt een soort van eendagsvliegje, al kwam het in Nederland -land van goede smaak- niet verder dan de Tipparade. Patty Brard Alarmschijf, my ass!
I Am The Beat, daar valt niet veel over te vertellen. Het is écht een simpel nummer, maar je moet er gewoon naar luisteren. Beat!
[8,5].De truttigheid van Anita Meyer zou later dit jaar nog een #1-positie halen (echt!), maar deze single kwam terecht niet verder dan de Tipparade. Zo cliché als cliché cliché kan zijn. Oftewel: Ongelofelijk saai en nietszeggend [2].
Meer sympathie heb ik voor Bonnie Tyler, bij wie het wegnemen van een knobbeltje op haar stembanden voor wonderen zou gaan zorgen. Ik vind dit best een aardige single, al is het geen hoogvlieger zoals It's A Heartache of Total Eclipse [6].
Leuk, die single van Thunderstorm!!!
Vreselijk campy, deze plaat, maar ik vind het onweerstaanbaar klinken. Ik heb het verder nog nooit gehoord, maar dit is echt een heerlijke feelgood-plaat! Wat een verrassing!
[9].Roger Daltrey's single klef, het zal allemaal wel. Dit is een ballad dat met gevoel gebracht wordt en het arrangement vind ik voor een ballad best inventief klinken. Het heeft een aparte, sprookjesachtige klankkleur die me goed bevalt. Niks mis met deze plaat, hoor! [8,5].
Bij een binnenkomer als die van The Pretenders wil ik u nog even herinneren aan Patty Brard's Alarmschijf. Ik vraag me eigenlijk af wie daarvoor verantwoordelijk was. Een dergelijke mate van kortsluiting in de hersenen is volgens mij een unicum. Het wrange van dit is dat Patty's single meer deed en het overgrote deel van Nederland het waarschijnlijk niet met me eens zal zijn, maar daarom is het maar goed ook dat er mensen zijn met de tegenwoordigheid van geest en een gelijkgestemde (goede) smaak om zoiets als Musicmeter te starten.
Ongelofelijk ook dat de band er in de clip zo relatief stijfjes bijzit terwijl het liedje zoiets als speelse anarchie laat horen. Dit nummer is zo catchy als de neten. De coupletten worden gedragen door Die Gitaarriff en in het min of meer instrumentale refrein gaan lekker alle remmen los. Om het kort te houden: Een uitstekende klassieker die een dikke, vette 10 verdient!

We sluiten de week klinkend af met Steve Forbert's Schoolgirl. Dat nummer kwam hier vorig jaar al aan bod bij een bespreking van een Amerikaanse single (Say Goodbye To Little Jo).
Heerlijke garagerocker vind ik dit dat inderdaad goed werkt bij een voorzichtige aanvang van de lente. Hier wordt een mens óók blij van!
[9].
0
geplaatst: 19 februari 2012, 15:35 uur
NEWSFLASH:
14 februari: Billy Idol verlaat de band Generation X voor een solo-carrière.
15 februari: De blues-gitarist Mike Bloomfield is in zijn huis te San Francisco overleden aan een overdosis drugs.

Peroxide punker op het solo-pad.
---------------
ALBUM-RELEASES IN FEBRUARI 1981:
* Earthstar - Atomkraft? Nein, Danke!
* Iron Maiden - Killers
* Rainbow - Difficult To Cure
* Phil Collins - Face Value
* Riot - Fire Down Under
* Rush - Moving Pictures
* Eric Clapton - Another Ticket
* Smokey Robinson - Being With You
* Diana Ross - To Love Again (verzamelaar)
* Rick Springfield - Working Class Dog
* Judas Priest - Point Of Entry
* Hanoi Rocks - Bangkok Shocks, Saigon Shakes, Hanoi Rocks
* Journey - Captured (live-album)
* Jimmy Buffett - Coconut Telegraph
* Alabama - Feels So Right
* Nazareth - The Fool Circle
* Landscape - From The Tea-Rooms Of Mars...
* Al Green - Higher Plane
* Juice Newton - Juice
* David Byrne & Brian Eno - My Life In The Bush Of Ghosts
* Motörhead & Girlschool - St. Valentine's Day Massacre (EP)
* Stray Cats - Stray Cats
* Robert Fripp & The League Of Gentlemen - The League Of Gentlemen
14 februari: Billy Idol verlaat de band Generation X voor een solo-carrière.
15 februari: De blues-gitarist Mike Bloomfield is in zijn huis te San Francisco overleden aan een overdosis drugs.

Peroxide punker op het solo-pad.
---------------
ALBUM-RELEASES IN FEBRUARI 1981:
* Earthstar - Atomkraft? Nein, Danke!
* Iron Maiden - Killers
* Rainbow - Difficult To Cure
* Phil Collins - Face Value
* Riot - Fire Down Under
* Rush - Moving Pictures
* Eric Clapton - Another Ticket
* Smokey Robinson - Being With You
* Diana Ross - To Love Again (verzamelaar)
* Rick Springfield - Working Class Dog
* Judas Priest - Point Of Entry
* Hanoi Rocks - Bangkok Shocks, Saigon Shakes, Hanoi Rocks
* Journey - Captured (live-album)
* Jimmy Buffett - Coconut Telegraph
* Alabama - Feels So Right
* Nazareth - The Fool Circle
* Landscape - From The Tea-Rooms Of Mars...
* Al Green - Higher Plane
* Juice Newton - Juice
* David Byrne & Brian Eno - My Life In The Bush Of Ghosts
* Motörhead & Girlschool - St. Valentine's Day Massacre (EP)
* Stray Cats - Stray Cats
* Robert Fripp & The League Of Gentlemen - The League Of Gentlemen
0
geplaatst: 19 februari 2012, 17:25 uur
Week 7 - 1981
Alarmschijf: Patty Brard - Hold On To Love
Patty Brard wil hier teveel als Carly Simon klinken. Het refrein heeft wel wat maar voor de rest vind ik het nummer identiteitsloos.
Cijfer: 4
#15: Sommerset - Viva La Musica
Dit klinkt meliger en oubolliger dan ik voor mogelijk hield. Zultpop met slechte Engelse uitspraak dat lijkt op een mislukte kruising van Roland Kaiser en BZN.
Cijfer: 1,5
#24: The Look - I Am The Beat
Dan liever deze ééndagsvlieg met een vergeten nummer dat lijkt op een kruising van glamrock en new wave. Leuk en aanstekelijk nummer maar ook niet echt speciaal.
#25: Anita Meyer - The Hurtin' Doesn't Go Away
Flets en kleurloos nummer met een refrein dat gejat lijkt van Bee Gees, daar kan geen enkele zangeres iets mee doen. Anita Meyer zou later dit jaar sterk voor de dag komen met de evergreen Why Tell Me Why maar dit is terecht in de vergeethoek beland.
Cijfer: 3,5
#26: Bonnie Tyler - Goodbye To The Island
Dit nummer van Bonnie Tyler staat niet op mijn compilatie en begrijpelijk, deze ballad is te doorsnee maar haar zang zorgt wel tenminste voor herkenbaarheid.
Cijfer: 5,5
#27: Thunderstorm - Hey You Get Ready
Leuke disco-single die nog naar de jaren '70 lonkt, niet meteen een nummer dat bijblijft maar het klinkt wel plezierig mede dankzij de blazers.
#28: Roger Daltrey - Without Your Love
Voor sommigen misschien klef maar ik vind het een mooie en sfeervolle ballad, smaakvol ingekleurd en prima gezongen.
Cijfer: 8
#29: The Pretenders - Message Of Love
Ik hoor hier invloeden van The Kinks en Suzy Quatro maar The Pretenders brengen dit in een fris new wave kader met catchy gitaarriffs en aparte, wat naïef aandoende zang van Chrissie Hynde.
#30: Steve Forbert - Schoolgirl
De onderste twee nummers in deze lijst vind ik de beste. Typisch een radiohit waarvan je niet weet wie het zingt maar waarvan het nummer je bekend in de oren klinkt. Erg leuk en vrolijk folky nummer, klinkt spontaan en speels.
Alarmschijf: Patty Brard - Hold On To Love
Patty Brard wil hier teveel als Carly Simon klinken. Het refrein heeft wel wat maar voor de rest vind ik het nummer identiteitsloos.
#15: Sommerset - Viva La Musica
Dit klinkt meliger en oubolliger dan ik voor mogelijk hield. Zultpop met slechte Engelse uitspraak dat lijkt op een mislukte kruising van Roland Kaiser en BZN.
Cijfer: 1,5
#24: The Look - I Am The Beat
Dan liever deze ééndagsvlieg met een vergeten nummer dat lijkt op een kruising van glamrock en new wave. Leuk en aanstekelijk nummer maar ook niet echt speciaal.
#25: Anita Meyer - The Hurtin' Doesn't Go Away
Flets en kleurloos nummer met een refrein dat gejat lijkt van Bee Gees, daar kan geen enkele zangeres iets mee doen. Anita Meyer zou later dit jaar sterk voor de dag komen met de evergreen Why Tell Me Why maar dit is terecht in de vergeethoek beland.
Cijfer: 3,5
#26: Bonnie Tyler - Goodbye To The Island
Dit nummer van Bonnie Tyler staat niet op mijn compilatie en begrijpelijk, deze ballad is te doorsnee maar haar zang zorgt wel tenminste voor herkenbaarheid.
Cijfer: 5,5
#27: Thunderstorm - Hey You Get Ready
Leuke disco-single die nog naar de jaren '70 lonkt, niet meteen een nummer dat bijblijft maar het klinkt wel plezierig mede dankzij de blazers.
#28: Roger Daltrey - Without Your Love
Voor sommigen misschien klef maar ik vind het een mooie en sfeervolle ballad, smaakvol ingekleurd en prima gezongen.
Cijfer: 8
#29: The Pretenders - Message Of Love
Ik hoor hier invloeden van The Kinks en Suzy Quatro maar The Pretenders brengen dit in een fris new wave kader met catchy gitaarriffs en aparte, wat naïef aandoende zang van Chrissie Hynde.
#30: Steve Forbert - Schoolgirl
De onderste twee nummers in deze lijst vind ik de beste. Typisch een radiohit waarvan je niet weet wie het zingt maar waarvan het nummer je bekend in de oren klinkt. Erg leuk en vrolijk folky nummer, klinkt spontaan en speels.
0
geplaatst: 21 februari 2012, 20:07 uur
Musician’s Top 30, 21-02-1981, week 8
01 (04) 02 In the air tonight – Phil Collins
02 (01) 05 The best of times – Styx
03 (03) 04 Once in a lifetime – Talking heads
04 (02) 06 Fred Astaire – The Mo
05 (06) 04 Embarrassment – Madness
06 (08) 04 While you see a chance – Steve Winwood
07 (11) 03 Take it easy (live) - Eagles
08 (10) 04 Rapture – Blondie
09 (05) 05 Dreamer (live) – Supertramp
10 (09) 05 Romeo and Juliet – Dire straits
11 (12) 03 Lies – Camel
12 (17) 02 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
13 (07) 07 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
14 (16) 04 Sageru – Massada
15 (23) 02 My girl – Rod Stewart
16 (13) 06 At seventeen – Janis Ian
17 (27) 02 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
18 (---) 01 Without your love – Roger Daltrey
19 (15) 07 Kiss on my list – Hall & Oates
20 (20) 06 Gotta have more love – Climax blues band
21 (26) 02 Hello again – Neil Diamond
22 (21) 05 Fade to grey – Visage
23 (22) 04 Sad men – Renee
24 (19) 04 Imagine – John Lennon
25 (24) 03 Hollywood smiles – Glen Campbell
26 (---) 01 Message of love - Pretenders
27 (25) 03 The eyes of Jenny – Sandy coast
28 (14) 09 Hey nineteen – Steely dan
29 (---) 01 Ant Music – Adam and the Ants
30 (---) 01 Schoolgirl – Steve Forbert
Tja, dat viel te verwachten, Phil op één. Een verdiende positie.
Dan viel Message of love van de Pretenders, met een binnenkomst op 26 tegen.
Ik vond het ook tegenvallen, als je het vergelijkt met Brass in Pocket. Destijds, weet ik zeker, werd The Pretenders II zeer slecht ontvangen. Dat was toch heel wat anders dan het bejubelde Pretenders I. Misschien dat we er nu wat genuanceerder tegen aan kijken. Maar als ik beide albums voor mezelf tegenover elkaar zet, kies ik ook voor deel 1.
Adam Ant was een hele rare eend in de bijt. 1981 was wel zijn jaar. Maar misschien was alles wel een beetje té.
Roger Daltrey was te verwachten. Door zijn filmmuziek en carriere als acteur komt hij als zanger van The Who redelijk weg als hij eens met een ballad komt. Toch valt de filmmuziek van McVicar helemaal niet tegen, de muziek wordt voor een deel zelfs gewoon gespeeld door The Who.
Dus verplichte kost voor liefhebbers van The Who.

01 (04) 02 In the air tonight – Phil Collins
02 (01) 05 The best of times – Styx
03 (03) 04 Once in a lifetime – Talking heads
04 (02) 06 Fred Astaire – The Mo
05 (06) 04 Embarrassment – Madness
06 (08) 04 While you see a chance – Steve Winwood
07 (11) 03 Take it easy (live) - Eagles
08 (10) 04 Rapture – Blondie
09 (05) 05 Dreamer (live) – Supertramp
10 (09) 05 Romeo and Juliet – Dire straits
11 (12) 03 Lies – Camel
12 (17) 02 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
13 (07) 07 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
14 (16) 04 Sageru – Massada
15 (23) 02 My girl – Rod Stewart
16 (13) 06 At seventeen – Janis Ian
17 (27) 02 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
18 (---) 01 Without your love – Roger Daltrey
19 (15) 07 Kiss on my list – Hall & Oates
20 (20) 06 Gotta have more love – Climax blues band
21 (26) 02 Hello again – Neil Diamond
22 (21) 05 Fade to grey – Visage
23 (22) 04 Sad men – Renee
24 (19) 04 Imagine – John Lennon
25 (24) 03 Hollywood smiles – Glen Campbell
26 (---) 01 Message of love - Pretenders
27 (25) 03 The eyes of Jenny – Sandy coast
28 (14) 09 Hey nineteen – Steely dan
29 (---) 01 Ant Music – Adam and the Ants
30 (---) 01 Schoolgirl – Steve Forbert
Tja, dat viel te verwachten, Phil op één. Een verdiende positie.
Dan viel Message of love van de Pretenders, met een binnenkomst op 26 tegen.
Ik vond het ook tegenvallen, als je het vergelijkt met Brass in Pocket. Destijds, weet ik zeker, werd The Pretenders II zeer slecht ontvangen. Dat was toch heel wat anders dan het bejubelde Pretenders I. Misschien dat we er nu wat genuanceerder tegen aan kijken. Maar als ik beide albums voor mezelf tegenover elkaar zet, kies ik ook voor deel 1.
Adam Ant was een hele rare eend in de bijt. 1981 was wel zijn jaar. Maar misschien was alles wel een beetje té.
Roger Daltrey was te verwachten. Door zijn filmmuziek en carriere als acteur komt hij als zanger van The Who redelijk weg als hij eens met een ballad komt. Toch valt de filmmuziek van McVicar helemaal niet tegen, de muziek wordt voor een deel zelfs gewoon gespeeld door The Who.
Dus verplichte kost voor liefhebbers van The Who.

1
geplaatst: 21 februari 2012, 20:46 uur
21 februari 1981
Uit de Vlaamse top 30 van 21 februari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
01 (01). Stars on 45 - Stars on 45
02 (02). Kinks - Lola (live)
03 (06).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
04 (04). Stray Cats - Runaway Boys
05 (07). Will Tura - Hopeloos
06 (09). John Lennon - Imagine
07 (00). Visage - Fade to Grey
Steve Strange bestelde een hit bij Midge Ure. Die laatste kwam in het project
enkele Ultravox leden tegen en trad toe als zanger na het vertrek van John Foxx.
Visage zelf bleef na deze eendagshit vooral een schaduw van zijn eigen gezicht.
In het land van Kraftwerk stond Fade to Grey trouwens terecht wekenlang op 1.
08 (03). Roland Kaiser - Santa Maria
09 (05). Kool & The Gang - Celebration
10 (RE). Lio - Amoureux Solitaires
Werd onverwacht een stevige top 10 hit in Nederland,
en daardoor steeg deze Franstalige belpop single ook in Vlaanderen
weer tot halverwege de top 20. Ik beschouw hem als een virtuele re-entry.
Productie van deze uit Portugal afkomstige Barbie was in handen van Telex.
ps. Bij nader inzien vind ik het jammer dat ik (Just Like) Starting Over van John Lennon
en If You Could Read My Mind van Viola Wills niet in mijn selectie had opgenomen. Bij deze
een korte ode aan twee singles die toch wel mee het geluid van de winter '81 bepaalden.
Uit de Vlaamse top 30 van 21 februari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
01 (01). Stars on 45 - Stars on 45
02 (02). Kinks - Lola (live)
03 (06).Tom Browne - Funkin' for Jamaica
04 (04). Stray Cats - Runaway Boys
05 (07). Will Tura - Hopeloos
06 (09). John Lennon - Imagine
07 (00). Visage - Fade to Grey
Steve Strange bestelde een hit bij Midge Ure. Die laatste kwam in het project
enkele Ultravox leden tegen en trad toe als zanger na het vertrek van John Foxx.
Visage zelf bleef na deze eendagshit vooral een schaduw van zijn eigen gezicht.
In het land van Kraftwerk stond Fade to Grey trouwens terecht wekenlang op 1.
08 (03). Roland Kaiser - Santa Maria
09 (05). Kool & The Gang - Celebration
10 (RE). Lio - Amoureux Solitaires
Werd onverwacht een stevige top 10 hit in Nederland,
en daardoor steeg deze Franstalige belpop single ook in Vlaanderen
weer tot halverwege de top 20. Ik beschouw hem als een virtuele re-entry.
Productie van deze uit Portugal afkomstige Barbie was in handen van Telex.
ps. Bij nader inzien vind ik het jammer dat ik (Just Like) Starting Over van John Lennon
en If You Could Read My Mind van Viola Wills niet in mijn selectie had opgenomen. Bij deze
een korte ode aan twee singles die toch wel mee het geluid van de winter '81 bepaalden.
0
geplaatst: 25 februari 2012, 17:22 uur
Week 8 - 1981
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Dolly Dots - Leila (The Queen Of Sheba) V
#15: Nick Nicely - D.C.T. Dreams V
#23: Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd V
#24: Status Quo - Something About You Baby I Like V
#26: Delbert McClinton - Giving It Up For Your Love V
#27: Ellen Foley - The Shuttered Palace V
#28: First Love - Don't Say Goodnight V
#29: Rotjoch - Tomorrow V
#30: Leo Sayer - Bye Bye Now My Sweet Love
.jpg)
'Iedereen riep 'Hieperdepiep!''
De Dolly Dots komen hier met een iets betere single. Het werd hier iets volwassener en de bedoeling om een Oosters tintje toe te voegen is ook wel redelijk geslaagd. Toch blijft het allemaal wat Pepsi Light, of, om het bij Oosterse termen te houden, kerrie zonder kip [5,5].
Je zou na die Hollandse knulligheid bijna vergeten dat er ook nog een genre genaamd 'new wave' was. Nick Nicely, ik heb nog nooit van de beste man gehoord, maar dit klinkt als een desolaat poppareltje. Ik hoor er een beetje Devo in en een beetje John Foxx. Ik ben echt benieuwd naar meer informatie over deze man, dus barst maar los!
[8].
Wat betreft Kinderen Voor Kinderen, daar kan ik wel heel stoer over lopen doen en zeggen dat het waardeloos is, maar dit vind ik gewoon broodnodige muziek voor kinderen die de kleuterfase zijn ontgroeit. En in dat opzicht is dit gewoon ijzersterk met goed gevonden, maar soms iets te politiek correcte onderwerpen [8].
Something Bout You Baby I Like, die zijn we inderdaad al eerder tegen gekomen in de versie van Glen Campbell & Rita Coolidge, maar ik weet er nu wat meer over. Zo is het origineel geschreven door Richard Supa en heeft Tom Jones er in 1974 mee gescoord. De versie van Status Quo is gebaseerd op die van Campbell & Coolidge. Status Quo zit hier duidelijk in een dalende lijn. Het was de eerste single van een nieuw album (Never Too Late) en het ontbreekt hier aan elan, al is het nog wel te doen [6].
Kent u dat gevoel van 'dit heb ik eerder gehoord', terwijl je zeker weet dat het niet zo is? Ik heb dat bij Delbert McClinton's liedje. Dit klinkt zo Amerikaans als maar kan, echt, en het klinkt alsof het in 1976 is opgenomen. Het past wel een beetje bij het voorjaar [7,5].
Ellen Foley, dat is even schrikken, haha.
Lijkt wel of ze naar teveel Demis Roussos-albums heeft geluisterd, alhoewel ik het betwijfel of haar toenmalige vriendje (Mick Jones van The Clash) dat toeliet
. Hun gezamenlijke Hitsville U.K. die we volgende week tegenkomen vind ik in ieder geval heel wat beter te pruimen dan deze misplaatste kitsch [4].
Daarna krijgen we de lelijke disco van First Love waarin we alle clichés van het genre netjes op een rijtje tegenkomen. Flets en ongeïnspireerd [3].
De single van Rotjoch (rotzak?
) klinkt echt als een Avondspits-plaat. Eenvoudig gehouden, ontdaan van alle franje (alles is gezegd in 2 minuten) maar hoorbaar geschoeid op The Byrds klinkt dit ook als een luchtig liedje dat het voorjaar aankondigt [8].
Ik vind het echt ontzettend jammer dat ik het Leo Sayer-liedje nergens kan vinden (ook niet als download), want ik heb hem best wel hoog zitten. Eenieder die wel iets heeft kunnen vinden, uw bijdrage is absoluut welkom!
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Dolly Dots - Leila (The Queen Of Sheba) V
#15: Nick Nicely - D.C.T. Dreams V
#23: Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd V
#24: Status Quo - Something About You Baby I Like V
#26: Delbert McClinton - Giving It Up For Your Love V
#27: Ellen Foley - The Shuttered Palace V
#28: First Love - Don't Say Goodnight V
#29: Rotjoch - Tomorrow V
.jpg)
'Iedereen riep 'Hieperdepiep!''

De Dolly Dots komen hier met een iets betere single. Het werd hier iets volwassener en de bedoeling om een Oosters tintje toe te voegen is ook wel redelijk geslaagd. Toch blijft het allemaal wat Pepsi Light, of, om het bij Oosterse termen te houden, kerrie zonder kip [5,5].
Je zou na die Hollandse knulligheid bijna vergeten dat er ook nog een genre genaamd 'new wave' was. Nick Nicely, ik heb nog nooit van de beste man gehoord, maar dit klinkt als een desolaat poppareltje. Ik hoor er een beetje Devo in en een beetje John Foxx. Ik ben echt benieuwd naar meer informatie over deze man, dus barst maar los!
[8].Wat betreft Kinderen Voor Kinderen, daar kan ik wel heel stoer over lopen doen en zeggen dat het waardeloos is, maar dit vind ik gewoon broodnodige muziek voor kinderen die de kleuterfase zijn ontgroeit. En in dat opzicht is dit gewoon ijzersterk met goed gevonden, maar soms iets te politiek correcte onderwerpen [8].
Something Bout You Baby I Like, die zijn we inderdaad al eerder tegen gekomen in de versie van Glen Campbell & Rita Coolidge, maar ik weet er nu wat meer over. Zo is het origineel geschreven door Richard Supa en heeft Tom Jones er in 1974 mee gescoord. De versie van Status Quo is gebaseerd op die van Campbell & Coolidge. Status Quo zit hier duidelijk in een dalende lijn. Het was de eerste single van een nieuw album (Never Too Late) en het ontbreekt hier aan elan, al is het nog wel te doen [6].
Kent u dat gevoel van 'dit heb ik eerder gehoord', terwijl je zeker weet dat het niet zo is? Ik heb dat bij Delbert McClinton's liedje. Dit klinkt zo Amerikaans als maar kan, echt, en het klinkt alsof het in 1976 is opgenomen. Het past wel een beetje bij het voorjaar [7,5].
Ellen Foley, dat is even schrikken, haha.
Lijkt wel of ze naar teveel Demis Roussos-albums heeft geluisterd, alhoewel ik het betwijfel of haar toenmalige vriendje (Mick Jones van The Clash) dat toeliet
. Hun gezamenlijke Hitsville U.K. die we volgende week tegenkomen vind ik in ieder geval heel wat beter te pruimen dan deze misplaatste kitsch [4].Daarna krijgen we de lelijke disco van First Love waarin we alle clichés van het genre netjes op een rijtje tegenkomen. Flets en ongeïnspireerd [3].
De single van Rotjoch (rotzak?
) klinkt echt als een Avondspits-plaat. Eenvoudig gehouden, ontdaan van alle franje (alles is gezegd in 2 minuten) maar hoorbaar geschoeid op The Byrds klinkt dit ook als een luchtig liedje dat het voorjaar aankondigt [8].Ik vind het echt ontzettend jammer dat ik het Leo Sayer-liedje nergens kan vinden (ook niet als download), want ik heb hem best wel hoog zitten. Eenieder die wel iets heeft kunnen vinden, uw bijdrage is absoluut welkom!

0
geplaatst: 25 februari 2012, 17:30 uur
Die Kinderen Voor Kinderen-plaat: onvervalst jeugdsentiment. We hadden een Kinderen Voor Kinderen cassette voor in de auto met onder andere dat nummer op. Die speelde zo vaak dat mijn vader er op den duur helemaal gek van werd en de radio moest worden uitgezet. 

0
geplaatst: 25 februari 2012, 18:05 uur
Week 8 - 1981
Alarmschijf: Dolly Dots - Leila (The Queen Of Sheba)
Dit vind ik één van de betere Dolly Dots-hits vanwege de Oosterse arrangementen. Al is dit uiteindelijk niet meer dan oppervlakkige meidengroepenpop hoewel best te pruimen.
#15: Nick Nicely - D.C.T. Dreams
Nooit eerder gehoord en moeilijk te beoordelen, dit elektronisch nummer heeft wel sfeer maar het komt mij ook wat geforceerd over met veel studiotrucs. Misschien moet dit nummer nog groeien, laat ik ook hier een gemiddeld cijfer geven.
#23: Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd
Dit zal ik nooit uit mijzelf opzetten en het is gemakkelijk dit af te breken maar als kinderliedje vind ik het geslaagd, daarom een voldoende van mij.
#24: Status Quo - Something About You Baby I Like
Hun beste periode (jaren '70) hadden ze toen achter de rug, dit komt mij meer routineus dan geïnspireerd over om niet te zeggen banaal, al is dit nummer nog wel plezierig.
#26: Delbert McClinton - Giving It Up For Your Love
Vrolijk klinkt het wel mede door de blazers, ligt zowat tussen reggae en disco met ook een tikkeltje soul. Niet erg bijzonder maar leuk nummer.
#27: Ellen Foley - The Shuttered Palace
Het lijkt alsof Ellen Foley naar BZN heeft geluisterd alvorens deze single op te nemen. Mij komt het melig over waarbij de arrangementen niet goed bij haar zang passen.
#28: First Love - Don't Say Goodnight
Fist Love brengt hier banale en clichématige disco dat terecht door iedereen vergeten is.
Cijfer: 3
#29: Rotjoch - Tomorrow
Dit kende ik ook niet, klinkt fris en lonkt naar de jaren '60. Aangename stemmen en gitaarwerk, kort maar leuk nummer.
Geen clip gevonden.
Alarmschijf: Dolly Dots - Leila (The Queen Of Sheba)
Dit vind ik één van de betere Dolly Dots-hits vanwege de Oosterse arrangementen. Al is dit uiteindelijk niet meer dan oppervlakkige meidengroepenpop hoewel best te pruimen.
#15: Nick Nicely - D.C.T. Dreams
Nooit eerder gehoord en moeilijk te beoordelen, dit elektronisch nummer heeft wel sfeer maar het komt mij ook wat geforceerd over met veel studiotrucs. Misschien moet dit nummer nog groeien, laat ik ook hier een gemiddeld cijfer geven.
#23: Kinderen Voor Kinderen - Ik Heb Zo Waanzinnig Gedroomd
Dit zal ik nooit uit mijzelf opzetten en het is gemakkelijk dit af te breken maar als kinderliedje vind ik het geslaagd, daarom een voldoende van mij.
#24: Status Quo - Something About You Baby I Like
Hun beste periode (jaren '70) hadden ze toen achter de rug, dit komt mij meer routineus dan geïnspireerd over om niet te zeggen banaal, al is dit nummer nog wel plezierig.
#26: Delbert McClinton - Giving It Up For Your Love
Vrolijk klinkt het wel mede door de blazers, ligt zowat tussen reggae en disco met ook een tikkeltje soul. Niet erg bijzonder maar leuk nummer.
#27: Ellen Foley - The Shuttered Palace
Het lijkt alsof Ellen Foley naar BZN heeft geluisterd alvorens deze single op te nemen. Mij komt het melig over waarbij de arrangementen niet goed bij haar zang passen.
#28: First Love - Don't Say Goodnight
Fist Love brengt hier banale en clichématige disco dat terecht door iedereen vergeten is.
Cijfer: 3
#29: Rotjoch - Tomorrow
Dit kende ik ook niet, klinkt fris en lonkt naar de jaren '60. Aangename stemmen en gitaarwerk, kort maar leuk nummer.
Geen clip gevonden.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 12:39 uur
TOP 40 VAN ROB nr 244, 25-2-1981
dw vw aw
1 1 8 While you see a chance - Steve Winwood
2 5 5 In the air tonight - Phil Collins
3 3 6 Once in a lifetime - Talking Heads
4 6 4 Imagine - John Lennon
5 4 6 Dreamer - Supertramp
6 2 10 I hope I never – Split Enz
7 8 3 Message of love - The Pretenders
8 -- 1 Vienna - Ultravox
9 15 2 Without your love - Roger Daltrey
10 10 7 Shine on - LTD
11 9 5 The best of times - Styx
12 16 2 Woman - John Lennon
13 14 3 The eyes of Jenny - Sandy Coast
14 7 8 Fade to grey - Visage
15 27 2 Ant music - Adam & the Ants
16 21 5 Rapture - Blondie
17 22 3 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
18 18 4 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
19 19 4 New flat - The Nits
20 11 10 Amoureux solitaires – Lio
21 13 10 Fred Astaire – The Mo
22 12 11 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
23 28 3 Stars on 45 - Stars on 45
24 32 3 Get up - Maria Verano
25 29 3 Hello again - Neil Diamond
26 30 3 My girl - Rod Stewart
27 33 2 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
28 17 10 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
29 20 7 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
30 -- 1 Ai no corrida - Chas Jankel
31 -- 1 Schoolgirl - Steve Forbert
32 24 7 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
33 23 5 Sageru - Massada
34 -- 1 If you could read my mind - Viola Wills
35 -- 1 The hurtin' doesn't go away - Anita Meyer
36 25 12 Embarrassment - Madness
37 26 13 Looking for clues - Robert Palmer
38 31 9 If you feel the funk - Latoyah Jackson
39 36 6 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
40 35 6 Gotta have more love - Climax Blues Band
In de grote druk in mijn top 6 blijkt In the air tonight de winnaar, van 5 naar 2, en I hope I never moet ruimte maken, van 2 naar 6.
Zeer hoog komt binnen Vienna van Ultravox. Zo'n hoge entry kom je bij mij maar 1 of 2x per jaar tegen (of helemaal niet). Ik kan me de eerste keer herinneren dat ik hem hoorde (zoals dat gaat bij de echte grote songs): bij een Veronica clipprogramma (wat toen supermodern was, een tv-programma met alleen maar videoclips). Vienna maakte direct indruk vanwege de prachtige sfeervolle clip (geïnspireerd door The Third Man, film uit 1949). De song zelf is natuurlijk ook geweldig, ingehouden maar spannende coupletten en theatraal gezongen refreinen; even breekt de song uit zijn geladen sfeer door een met viool en piano ingekleurd intermezzo, dan naar de finale. Het contrast tussen de electronische ritmesectie en de klassieke instrumentatie is groot.
1981 was niet alleen de tijd van grote klassiekers als In the air tonight en Vienna, maar deze songs kwamen ook gewoon op 1 in de top 40! Sinds een jaar of 20 komt de combinatie kwaliteit en nummer 1 helaas (praktisch) niet meer voor...
De overige vier binnenkomers stellen, in de schaduw van Vienna, niet veel voor. Op 30 een vrolijk, licht Latijnsamerikaans disconummertje van Chas Jankel (uit de band van Ian Dury & the Blockheads). Op 31 ook al een vrolijke song, van folkrock-singer-songwriter Steve Forbert, met opvallende vioolpartijen. Op 34 de discoremake van Gordon Lightfoot's If you could read my mind, door Viola Wills. Zo mag je van mij een compositie omgooien: prima song. En op 35 een vergeten single van Anita Meyer; niet heel bijzonder, maar toch altijd fijn en zeker niet slecht.
dw vw aw
1 1 8 While you see a chance - Steve Winwood
2 5 5 In the air tonight - Phil Collins
3 3 6 Once in a lifetime - Talking Heads
4 6 4 Imagine - John Lennon
5 4 6 Dreamer - Supertramp
6 2 10 I hope I never – Split Enz
7 8 3 Message of love - The Pretenders
8 -- 1 Vienna - Ultravox
9 15 2 Without your love - Roger Daltrey
10 10 7 Shine on - LTD
11 9 5 The best of times - Styx
12 16 2 Woman - John Lennon
13 14 3 The eyes of Jenny - Sandy Coast
14 7 8 Fade to grey - Visage
15 27 2 Ant music - Adam & the Ants
16 21 5 Rapture - Blondie
17 22 3 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
18 18 4 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
19 19 4 New flat - The Nits
20 11 10 Amoureux solitaires – Lio
21 13 10 Fred Astaire – The Mo
22 12 11 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
23 28 3 Stars on 45 - Stars on 45
24 32 3 Get up - Maria Verano
25 29 3 Hello again - Neil Diamond
26 30 3 My girl - Rod Stewart
27 33 2 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
28 17 10 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
29 20 7 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
30 -- 1 Ai no corrida - Chas Jankel
31 -- 1 Schoolgirl - Steve Forbert
32 24 7 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
33 23 5 Sageru - Massada
34 -- 1 If you could read my mind - Viola Wills
35 -- 1 The hurtin' doesn't go away - Anita Meyer
36 25 12 Embarrassment - Madness
37 26 13 Looking for clues - Robert Palmer
38 31 9 If you feel the funk - Latoyah Jackson
39 36 6 Are you lonesome tonight - Elvis Presley
40 35 6 Gotta have more love - Climax Blues Band
In de grote druk in mijn top 6 blijkt In the air tonight de winnaar, van 5 naar 2, en I hope I never moet ruimte maken, van 2 naar 6.
Zeer hoog komt binnen Vienna van Ultravox. Zo'n hoge entry kom je bij mij maar 1 of 2x per jaar tegen (of helemaal niet). Ik kan me de eerste keer herinneren dat ik hem hoorde (zoals dat gaat bij de echte grote songs): bij een Veronica clipprogramma (wat toen supermodern was, een tv-programma met alleen maar videoclips). Vienna maakte direct indruk vanwege de prachtige sfeervolle clip (geïnspireerd door The Third Man, film uit 1949). De song zelf is natuurlijk ook geweldig, ingehouden maar spannende coupletten en theatraal gezongen refreinen; even breekt de song uit zijn geladen sfeer door een met viool en piano ingekleurd intermezzo, dan naar de finale. Het contrast tussen de electronische ritmesectie en de klassieke instrumentatie is groot.
1981 was niet alleen de tijd van grote klassiekers als In the air tonight en Vienna, maar deze songs kwamen ook gewoon op 1 in de top 40! Sinds een jaar of 20 komt de combinatie kwaliteit en nummer 1 helaas (praktisch) niet meer voor...
De overige vier binnenkomers stellen, in de schaduw van Vienna, niet veel voor. Op 30 een vrolijk, licht Latijnsamerikaans disconummertje van Chas Jankel (uit de band van Ian Dury & the Blockheads). Op 31 ook al een vrolijke song, van folkrock-singer-songwriter Steve Forbert, met opvallende vioolpartijen. Op 34 de discoremake van Gordon Lightfoot's If you could read my mind, door Viola Wills. Zo mag je van mij een compositie omgooien: prima song. En op 35 een vergeten single van Anita Meyer; niet heel bijzonder, maar toch altijd fijn en zeker niet slecht.
* denotes required fields.