MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Dat klopt natuurlijk helemaal, van Ultravox en Phil Collins.
Ik denk dat het systeem, singletjes kopen en dan later eventueel het album, een paar jaar later helemaal is ingeruild voor het direct kopen van het album.

Tel daar bij op dat de fysieke vinyl-singletjes verdwenen en dat mensen bij de aanschaf van een cd zoveel geld kwijt waren dat ze de cd-single maar lieten zitten. Waardoor artiesten ook steeds minder geïnteresseerd raakten om een single uit te brengen.
Dat maakt hitlijsten al 20 jaar met alleen maar troep.

Maar dat speelde helemaal nog niet in 1981, hoewel er toen ook wel veel troep in de Top 40 stond (zie lijst bij Kaztor). Maar er was nog een groep die geïnteresseerd was in het kopen van goede singles.

Ik zie verder in je lijst ook nog maar een weinig schokkende winst voor Blondie en Rapture. Ze liep bij iedereen op haar laatste benen, waarschijnlijk. Rapture viel dan nog mee maar ze had met The Tide is High toch wel wat goodwill verspeeld.

Nog iemand iets over die Leo Sayer-single?

Al is het een relatief veilige artiest, ik ben altijd wel nieuwsgierig naar z'n werk.

En Nick Nicely?

Nick Nicely komt morgen bij mij binnen maar een sterke hit was het niet en ik vind het nummer nog steeds niet zo'n succes (5,5).

Ik heb trouwens wel een opname van dat nummer van Leo Sayer en het is een nogal soft nummer, gedomineerd door een drumcomputer, toen was het al een jaren '80 productie dus ook met een beetje een lullig keyboardje en het nummer gaat nergens heen, al probeert hij er vocaal nog wat van te maken (4).

Sayer kan zelf best aardig schrijven maar is niet altijd even kritisch op zijn werk en uitvoering. Hij moet het hebben van het uitbrengen van 10 singles waarvan er dan één een hele goeie is en de andere negen puin. Bye bye now my sweet love valt onder de laatste categorie...

#30: Leo Sayer - Bye Bye Now My Sweet Love
Ik heb dit nummer op een compilatie van hem gevonden. Een weinig bijzonder en wat te glad nummer al is de zang wel prima. De meeste singles van hem vind ik wel goed tot prima maar dit is één van zijn mindere.
Cijfer: 5,5

28 februari 1981

Uit de Vlaamse top 30 van 28 februari heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.

01 (01). Stars on 45 - Stars on 45

02 (XX). Viola Wills - If You Could Read My Mind
Zoals ik vorige week al aangaf, kreeg ik spijt dat ik deze aanvankelijk niet had opgenomen.
Merkwaardig hoe deze original van Gordon Lightfoot overeind blijft in dit softe disco jasje.
Een voorbeeld van hoe een klassesong een totaal andere aanpak prima kan verdragen.

03 (07). Visage - Fade to Grey

04 (03). Tom Browne - Funkin' for Jamaica

05 (06). John Lennon - Imagine

06 (05). Will Tura - Hopeloos

07 (02). Kinks - Lola (live)

08 (10). Lio - Amoureux Solitaires

09 (00). Blondie - Rapture
Heel erg jammer dat deze prima single eerder een bescheiden top 10 hit was in de Benelux.
In Amerika wel goed voor een nummer 1 en even geleden weer in dankzij de mash-up met Riders
on the Storm van The Doors. Mooie integratie van rap elementen in de sensuele Blondie sound.

10 (00). Andre van Duin - Er Staat een Paard in de Gang
Veel Nederlandstalig zal je bij mij niet aantreffen, maar als we mogen meestampen
met een vette carnavalskraker, dan doe ik mee. Deze van Duin klassieker werd luidkeels
meegebruld op de speelplaats, zelfs van de grote jongens waar dazzlertje toen al bij hoorde.
Op Volle Toeren met Snor Montagne, daar werd bij ons in Vlaanderen ook gretig naar gekeken.

Ik heb Viola Wills er dit keer toch maar bij gezet (zie vorige post).
Ze loopt nog wel een tijdje mee in de lijst in de loop van de maand maart.

Rock This Town van Stray Cats staat er niet in.
Een hit die ik een pak minder verrassend vind dan Runaway Boys.

Klap op de vuurpijl: mijn nummer 1 is voor het eerst niet de eigenlijke nummer 1.
Dat was voor dit ene weekje in Vlaanderen Shine Up van Doris D & The Pins: superdraak.

Ligt het aan de band of ben ik nu gek?

Allereerst: het album London Calling van The Clash kan ik prima hebben.
Nu zat ik in mijn lijsten te bladeren en zie nu dat het eerste resultaat van de opvolging, Hitsville UK van het album Sandinista maar erg magertjes scoort.

Lag het aan mij, inmiddels een verandering van inzichten en smaak wellicht? Doorgebladerd in mijn archief. De volgende single van The Clash (The Magnificent seven) doet het in ieder geval vele malen beter.

Aan een luisterbeurt onderworpen en weet nu waar het aan schort, het is volgens mij toch The Clash in dit specifieke geval:

Hitsville UK

Het begint nog met een intro dat later door The Jam wordt 'geleend' op A town called Malice, maar al snel blijkt dan dat Paul Weller er vervolgens mee lijkt aan te geven hoe het dan wél moet.

Dan kun je nog zeggen: geweldig, die extra in het leven geroepen lulligheid van The Clash op dit nummer om commerciële knievallen aan de kaak te stellen. Of dat je het in verband moet zien met de rest van het album (maar Sandinista heb ik niet, nooit aan begonnen).

Maar formeel gesproken ging het destijds al natuurlijk alleen om het oordeel over de single. En die zal ik dan als bleeeeeh hebben beoordeeld, een paar weken hitlijstenvulling.
The Clash kreeg echter wel wat ze wilden: een eerste tipje in de Nederlandse Top 40, singles van daarvoor heb ik hier trouwens nooit gezien.

De Engelsen waren ook minder over Hitsville UK te spreken: waren ze over The Clash vanaf 1977 redelijk lovend met succesvolle singles (een stuk of 12) waarvan een groot aantal de Top 20 wisten te halen; Hitsville UK bleef ergens onderaan bungelen en was weer snel verdwenen. Zij konden het waarschijnlijk ook niet geloven.

TOP 40 VAN ROB nr 245, 4-3-1981
dw vw aw
1 2 6 In the air tonight - Phil Collins
2 1 9 While you see a chance - Steve Winwood
3 8 2 Vienna - Ultravox
4 4 5 Imagine - John Lennon
5 3 7 Once in a lifetime - Talking Heads
6 7 4 Message of love - The Pretenders
7 9 3 Without your love - Roger Daltrey
8 5 7 Dreamer - Supertramp
9 15 3 Ant music - Adam & the Ants
10 6 11 I hope I never – Split Enz
11 12 3 Woman - John Lennon
12 10 8 Shine on - LTD
13 13 4 The eyes of Jenny - Sandy Coast
14 16 6 Rapture - Blondie
15 17 4 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
16 11 6 The best of times - Styx
17 14 9 Fade to grey - Visage
18 -- 1 Jealous guy - Roxy Music
19 -- 1 Sailing - Christopher Cross
20 18 5 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
21 19 5 New flat - The Nits
22 23 4 Stars on 45 - Stars on 45
23 24 4 Get up - Maria Verano
24 25 4 Hello again - Neil Diamond
25 27 3 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
26 31 2 Schoolgirl - Steve Forbert
27 26 4 My girl - Rod Stewart
28 -- 1 Shaddap you face - Joe Dolce
29 34 2 If you could read my mind - Viola Wills
30 30 2 Ai no corrida - Chas Jankel
31 20 11 Amoureux solitaires – Lio
32 21 11 Fred Astaire – The Mo
33 22 12 Midnight Cowboy - Original Soundtrack
34 35 2 The hurtin' doesn't go away - Anita Meyer
35 -- 1 Leila (The queen of Sheiba) - Dolly Dots
36 29 8 Funkin' for Jamaica - Tom Browne
37 28 11 Happy Christmas (War is over) – John Lennon
38 32 8 I ain't gonna stand for it - Stevie Wonder
39 33 6 Sageru - Massada
40 39 7 Are you lonesome tonight - Elvis Presley

Het waren goede tijden voor de popmuziek: In the air tonight verovert de koppositie, maar moet al direct gevaar dulden van Vienna dat in de tweede week al van 8 naar 3 gaat.

Deze week vier binnenkomers, waarvan twee in de top 20.

Op 18 Jealous guy van Roxy Music, een eerbetoon aan John Lennon (die het nummer schreef). Toen kende ik dat origineel helemaal niet. De versie van Bryan Ferry klinkt voller, vetter zelfs dan die van John Lennon. Het langdurige fluiten is een opvallende toevoeging. Al met al toch een geslaagde cover.

Op 19 Christopher Cross met zijn enige hit in NL (in Amerika was hij een paar jaar lang grootleverancier van hits), het rustige, stemmige Sailing, dat precies zo klinkt als de titel doet vermoeden: je krijgt er zin van om een zeiltocht te maken. Erg prettige stem heeft de man.

Op 28 de noveltyhit Shaddap you face van Joe Dolce. Hij was een Australiër van Amerikaanse komaf, maar met Italiaanse roots, Joe Dolce was wel degelijk zijn echte naam (maar het vette Italiaanse accent was nep natuurlijk). Erg leuk voor een of twee keer, maar zulke songs kunnen niet groeien. In ons land maakte Dingetje er overigens een Nederlandstalige versie van 'Hou toch die kop'.

Op 35 de Dolly Dots, die in deze jaren hit na hit scoorden. In mijn top 40 stonden ze ook zes keer, maar mijn top 20 haalden ze nooit. Gezellige niets-aan-de-handmuziek.

Mooie Top 3.

Er werd inderdaad best wel aardige muziek in die tijd uitgebracht, kijk naar je Top 8 (Imagine is natuurlijk een heruitgave).

Maar er was uiteraard ook heel wat puin. Het aardige is, dat je je eigenlijk een soort weg moest banen tussen alles wat er werd uitgebracht. En een onderscheid moest maken. Dat er veel treurigheid werd uitgebracht, hele genres niet onder de aandacht werden gebracht en er ook weinig ruimte was voor het promoten van derde of vierde singles van een album, is ook evident.

Maar dat maakte het snuffelen in platenbakken nu weer zo interessant!

6 maart 1981

Uit de Vlaamse top 30 van 6 maart heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt
en hieronder de 10 beste overgehouden in de volgorde zoals ze in de top 30 genoteerd stonden.

02 (02). Viola Wills - If You Could Read My Mind

03 (03). Visage - Fade to Grey

04 (05). John Lennon - Imagine

05 (09). Blondie - Rapture

06 (06). Will Tura - Hopeloos

07 (00). Steve Winwood - While You See a Chance

Prachtige single. Normaal niet zo'n Winwood fan, maar deze is echt onzettend mooi.
Vooral de prille klanken van de synthesizer kleuren het lied zo mooi, zo early 80s.

08 (04). Tom Browne - Funkin' for Jamaica

09 (00). Madness - Embarressment

In Nederland zelfs op 2, maar in Vlaanderen gestrand buiten de top 10.
Ik maak dat goed met een plaats in mijn top 10 ... één van Madness beste

10 (00). Sister Sledge - All American Girls

Disco is nog niet helemaal dood in 1981. Vooral nummers die creatief gebruik maken
van elektronica en hits waar de heren van Chic een hand in hebben doen het goed.

Vanaf nu zet ik de clipjes er gewoon integraal in (enkel bij de nieuwe entries uiteraard).

Musician’s Top 30, 07-03-1981, week 10

01 (01) 04 In the air tonight – Phil Collins
02 (02) 07 The best of times – Styx
03 (03) 06 Once in a lifetime – Talking heads
04 (11) 02 For you – Manfred Mann’s earth band
05 (06) 03 Without your love – Roger Daltrey
06 (04) 05 Take it easy (live) – Eagles
07 (08) 05 Lies – Camel
08 (05) 06 While you see a chance – Steve Winwood
09 (---) 01 Vienna – Ultravox
10 (10) 04 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
11 (07) 06 Embarrassment – Madness
12 (19) 02 Something about you baby I like – Status quo
13 (09) 06 Rapture – Blondie
14 (17) 03 Message of love - Pretenders
15 (14) 04 My girl – Rod Stewart
16 (---) 01 Jealous guy – Roxy music
17 (18) 04 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
18 (---) 01 Woman – John Lennon
19 (13) 07 Romeo and Juliet – Dire straits
20 (20) 04 Hello again – Neil Diamond
21 (15) 06 Sageru – Massada
22 (12) 08 Fred Astaire – The Mo
23 (23) 03 Ant Music – Adam and the Ants
24 (26) 03 Schoolgirl – Steve Forbert
25 (24) 02 Betty Lou’s getting out tonight – Bob Seger
26 (---) 01 9 to 5 – Dolly Parton
27 (16) 07 Dreamer (live) – Supertramp
28 (29) 02 DCT dreams – Nick Nicely
29 (21) 09 The farmer’s daughter – Fleetwood mac
30 (---) 01 Hitsville UK – The Clash

Dan doe ik er gelijk mijn lijst bij. Dat verder geen schokkende nieuwe binnenkomers heeft en over Hitsville UK had ik al wat geschreven.

Alleen het doorstijgen van For You valt nog een beetje op.

De cover van Jealous guy komt hoger binnen dan de meester zelf met zijn nieuwe single. Ik vind echter dat Lennon met Woman een heel mooi nummer heeft gemaakt, tekstueel en ook wat betreft melodie. Misschien dat sommigen zullen zeggen dat hij hier wel erg mainstream wordt. Dat is dan maar zo, ik vind het in ieder geval beter dan Give peace a chance.

Jealous guy is als single vrij bijzonder. Omdat het nergens op terecht is gekomen, qua albums van Roxy music. En de verzamelaars van Roxy music hebben allemaal een ingekorte versie (inderdaad het inperken van het fluitje van Ferry). Alleen live is het in een redelijke lengte terug te vinden, op The High road en Heart Still Beating.

Dat For you van Manfred Mann kende ik helemaal niet, er ging toen heel wat langs me heen. Het origineel van Bruce ken ik wel; grappig hoe Mann hem door de Mann-machine (sorry voor het woordgrapje) gooit en er weer iets heel anders en sterks van maakt!

Dat deed hij natuurlijk regelmatig met Springsteen nummers, Blinded by The Light, Sprits in the Night.

For You was de opvolger van Lies through the 80's en dus een track van het album Chance. Er is nog wel een aparte draai gegeven door Mann aan het singletje (het moest worden ingekort, zo ging dat in die tijd).

Het werd natuurlijk geen hit, het was al bijzonder dat Lies de Nederlandse Top 40 had gehaald. Dat lukte al niet in Engeland of de VS. Maar For You is wel een erkende concert klassieker voor MMEB.

Manfred Mann's Earth Band had een patent op Springsteen-covers, maar ze maakten er dan ook écht wat van. Deze cover van For You vind ik ook alleszins geslaagd. Geweldige zang van Chris Thompson en ook de opbouw is uitstekend gedaan.

Voor wie nog niet echt bekend is met Manfred Mann's Earth Band is dit een uitermate geslaagde verzamelaar met alleen maar hoogtepunten.

Greg Kihn had er overigens nog een tipnotering mee in 1977.

Morgen maar even de lijsten doornemen, ik ben er afgelopen weekeinde helaas niet aan toe gekomen.

Ik zou er ook helemaal niets op tegen hebben als Manfred Mann met Chris Thompson nog eens een nieuw album uitbrengt met 10 Springsteen covers!

Week 9 - 1981
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Joe Dolce - Shaddap You Face V
#19: Tony Sherman & Julia Loko - Too Big For Words
#20: Dingetje - Houtochdiekop V
#24: Ultravox - Vienna V
#25: John Lennon - Woman V
#26: The Start - Hey You V
#27: Dolly Parton - 9 To 5 V
#28: Rosetta Stone - Hiding From Love
#29: The Clash - Hitsville U.K. V
#30: Roxy Music - Jealous Guy V

(afbeelding)
'Aah... shaddap-a-you face!!'

Elders al wat afgeserveerd, maar Joe Dolce tovert bij mij nog wel een lach op m'n gezicht. In het genre der pretentieloosheid vind ik dit in muzikaal opzicht ook wel redelijk scoren. Dingetje alias Frank Paardekoper had een zesde zintuig voor het herkennen van zulke novelty-hits en was er hier ook als de kippen bij. Wat heet: Ze komen zelfs in dezelfde week binnen! Zo'n vertaling hoort er natuurlijk bij en ik heb hier dan ook niks op tegen. Leuk gedaan [beiden 6,5].

Ultravox heb ik altijd ondergewaardeerd gevonden en Midge Ure daarbij een ondergewaardeerde zanger die volgens mij z'n populariteit meer te danken heeft als mede-oprichter van Live Aid. Vienna was Ultravox's commerciële 'calling card' en wat voor een... Het liedje klinkt als een wonderschoon schilderij waar de kleuren ter plekke op vallen. De stille kracht in dat keyboardmotiefje en die subtiele versnelling in het midden zijn voor mij hier de prijsbeesten. Echt een geweldige plaat! [10].

De nasleep van de moord op Lennon was blijkbaar nog goed te merken. Allereerst is hier Lennon's toenmalige 'nieuwe' single van het Double Fantasy-album. Lennon omschreef Paul McCartney's materiaal vaak als zoetsappige onzin; hier komt hij met iets dat zelfs gewapend beton op iemand's gebit zou kunnen splinteren. Hij heeft ook duidelijk naar The Bee Gees geluisterd. Maar het klinkt wel als een oprecht liefdesliedje dat comfortabel klinkt. Roxy Music's versie vind ik, eerlijk gezegd, beter klinken dan Lennon's eigen versie. Ferry's vocalen passen perfect bij het melancholieke arrangement en dat fluitje aan het einde maakt het liedje af [Lennon: 7,5, RM: 8].

We zouden bijna vergeten dat een band als The Who toen nog ongekend populair was in de (hit)lijsten. Ze werden door de punk- en wellicht de new wave-garde op handen gedragen en The Start belichaamt dat zo'n beetje. Het is echter wel wat standaard wat hier gepresenteerd word, maar ik kan er wel wat mee. Aardig rockliedje [6].

In tegenstelling tot waar het over gaat vind ik Dolly's 9 To 5 echt een zaterdagmiddag-liedje. Geen wereldschokkend nummer, maar herkenbaar (voor mij is dat vandaag 3 To 1) en het klinkt zelfs wat opgewekt [6].

Hitsville U.K. kan hier niet op veel bijval rekenen, ik vind het geweldig. Het is in essentie een soul-liedje met Mick Jones' vriendinnetje Ellen Foley op leadvocalen. Die bijna kinderlijke xylofoonbegeleiding vind ik ook geweldig klinken, het klinkt als een puzzel waarbij alle stukjes op de juiste plaatsen vallen. En over het bijbehorende Sandinista!-album hoor je mij ook zeker niet klagen. Een muzikale lappendeken waarbij niets onverlet blijft en waarbij je jezelf in de studio waant [10].

Geen spoor verder van Tony Sherman en Rosetta Stone.

Week 9 - 1981

Alarmschijf: Joe Dolce - Shaddap You Face
Hoewel ik het nummer lange tijd niet meer heb gehoord en wat van zijn pluimen heeft verloren vind ik het nog steeds grappig. Leuke novelty-hit.
Cijfer: 7

#19: Tony Sherman & Julia Loko - Too Big For Words
Geen clip gevonden.

#20: Dingetje - Houtochdiekop
Natuurlijk werd dit snel gecoverd. Deze versie vind ik eveneens grappig maar zoals gewoonlijk kies ik voor het origineel.
Cijfer: 6

#24: Ultravox - Vienna
Ultravox zal altijd geassocieerd worden met dit nummer. Prachtige combinatie van new wave en symfonische rock met sfeervolle klanktapijten, onverwoestbaar en uniek nummer. Van mij ook het maximum.
Cijfer: 10

#25: John Lennon - Woman
Dit vind ik ook vrij zoet voor Lennons doen al komt hij inderdaad oprecht over. Maar toch een stuk minder dan het heruit gebrachte Imagine.

#26: The Start - Hey You
Ligt tussen new wave en de meer traditionele rock. Ik vind het alleszins een aanstekelijk nummer met leuke keyboards.

#27: Dolly Parton - 9 To 5
Een heel opgewekt en luchtig nummer waarbij je zin krijgt om te werken. Ik vind haar bovendien een prachtstem hebben.
Cijfer: 8

#28: Rosetta Stone - Hiding From Love
Geen clip gevonden.

#29: The Clash - Hitsville U.K.
Geweldige baslijn in combinatie met de xylofoon, orgel en Motown-ritme, The Clash bewees duidelijk haar inventiviteit en veelzijdigheid.
Cijfer: 9

#30: Roxy Music - Jealous Guy
Een geslaagde cover van de Lennon-klassieker, wat grootser opgezet waarbij het (wat valse) fluitje tenslotte een mooie toevoeging is.

Een sterke week deze keer!

Inderdaad een sterke week.

De volgende week staat alweer voor de deur met, als ik het me goed herinner een klapper, een aantal aardige liedjes en wat meligheid. Maar deze week is inderdaad zeldzaam.

Week 10 - 1981
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Maywood - Distant Love V
#20: Elton John Et France Gall - Les Aveux V
#25: Babe - Mister Blitzer V
#26: Johnny Average Band - Ch Ch Cherie
#27: Christopher Cross - Sailing V
#28: Susan Fassbender - Twilight Café V
#29: Henk Wijngaard - Ik Heb 'N Truck Als M'n Woning V
#30: Hot Chocolate - Gotta Give Up Your Love

(afbeelding)
Een truck als een woning?

Tja, onopvallende MOR was kennelijk nogal hot toendertijd. De ene na de andere alarmschijf loopt ermee weg. Zoals eigenlijk altijd weet Maywood me ook nu niet te overtuigen. Ene oor in... [5].

Het ligt niet aan je oren. Dit is écht Elton John die je Frans hoort zingen en wellicht staat deze single meer op het conto van France Gall, d.w.z. ik denk dat het van een album van haar komt. Er is ook duidelijk geprobeerd het een Elton-sausje te geven en het komt niet echt uit de verf.
Ik vond haar vorige single een stuk beter en, vooral, leuker [5].

Vervolgens kunnen we weer even lachen om Babe [1].

Gaan we gelijk verder met de Johnny Average Band dat niet op YouTube te vinden is. Dit singletje klinkt als een soort van bubblegum-new wave. Erg bijzonder vind ik het niet, al vind ik het wel een behoorlijke drive hebben [6,5].

Dit is wat ik op 7 augustus 2011 over Christopher Cross' Sailing schreef:

Naar voorkeur zijn er in verschillende charts verschillende stromingen te waarnemen, en dan kan het zomaar gebeuren dat als iets aanslaat, het een half jaar later ergens anders pas aanslaat. Dit is het geval met Christopher Cross' Sailing. Nu al in de Amerikaanse Top 10, volgend jaar in de lente pas bij ons in de Top 40. Wat mij betreft is het zelden voorgekomen dat tekst en muziek zo dicht op elkaar aansluiten. Zelfs zonder de tekst krijg je al het gevoel op een zeilboot te zitten. Ik verwacht al wel opmerkingen als 'zoetsappig' etc., maar op de keeper beschouwd heeft dit alle kenmerken van de ultieme 'ballad', oftewel; hoe zoiets in elkaar moet steken. Bovendien komt het niet geveinsd op me over, en daar valt ook wat voor te zeggen [8,5].

Dan volgt wat mij betreft een heerlijk new wave-nummer, nl. Susan Fassbender's Twilight Café. Een beetje een guilty pleasure ook, maar ik hoor er zeker kwaliteit in. Lekker vrolijk klinkt het ook en het blijft ook een hele dag in je kop zitten [9].

Nog wat meer Hollandse lulligheid vinden we met Henk Wijngaard. Ik Heb 'N Truck Als M'n Woning vind ik net iets te carnavalesk en oubollig klinken om het een sportieve voldoende te geven [4,5].

Ook niet op YouTube: Hot Chocolate's single die wat mij betreft perfect aantoont waarom ze voor mij altijd een 70's-act zullen blijven. Ze gingen na 1979 wat mij betreft niet goed (of misschien teveel) met de tijd mee. Dit klinkt me te plastic, te gemaakt en erg routineus [5].

Week 10 - 1981

Alarmschijf: Maywood - Distant Love
Degelijke maar inderdaad weinig bijzondere MOR-pop, hun andere singles al Late At Night en Rio vind ik een stuk beter.

#20: Elton John Et France Gall - Les Aveux
Donner pour Donner, de B-kant vind ik een stuk beter geslaagd, dit nummer lijkt bovendien wel erg op Take to the Limit van Eagles.

#25: Babe - Mister Blitzer
Foute Luv'-kloon, dit is wel terecht in de vergetelheid geraakt al heeft het nog een beetje charme.
Cijfer: 3

#26: Johnny Average Band - Ch Ch Cherie
Geen clip gevonden.

#27: Christopher Cross - Sailing
Die keyboards zorgen voor veel sfeer, inderdaad lijkt het alsof je in een zeilboot op de zee zit.

#28: Susan Fassbender - Twilight Café
Heerlijk new wave-nummer van ééndagsvlieg, erg aanstekelijk, zeker het toetsenwerk, het blijft inderdaad hangen.
Cijfer: 8,5

#29: Henk Wijngaard - Ik Heb 'N Truck Als M'n Woning
Kende ik eerst als Op mijn Ranch ben ik Koning van Will Tura (maar van wie is het oorspronkelijk?). Verder kan ik mij alleen aansluiten bij kaztor.
Cijfer: 4,5

#30: Hot Chocolate - Gotta Give Up Your Love
Dit heb ik op mijn compilatie van hen. Dit is eigenlijk een puur disco-nummer waarbij zij een beetje krampachtig proberen aan te sluiten bij de tijd. Toch wat minder dan hun vorige hits maar zeker geen slechte single.

TOP 40 VAN ROB nr 246, 11-3-1981
dw vw aw
1 1 7 In the air tonight - Phil Collins
2 3 3 Vienna - Ultravox
3 2 10 While you see a chance - Steve Winwood
4 18 2 Jealous guy - Roxy Music
5 6 5 Message of love - The Pretenders
6 4 6 Imagine - John Lennon
7 7 4 Without your love - Roger Daltrey
8 9 4 Ant music - Adam & the Ants
9 5 8 Once in a lifetime - Talking Heads
10 11 4 Woman - John Lennon
11 19 2 Sailing - Christopher Cross
12 14 7 Rapture - Blondie
13 15 5 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
14 8 8 Dreamer - Supertramp
15 12 9 Shine on - LTD
16 10 12 I hope I never – Split Enz
17 13 5 The eyes of Jenny - Sandy Coast
18 26 3 Schoolgirl - Steve Forbert
19 -- 1 DCT dreams - Nick Nicely
20 27 5 My girl - Rod Stewart
21 22 5 Stars on 45 - Stars on 45
22 23 5 Get up - Maria Verano
23 28 2 Shaddap you face - Joe Dolce
24 25 4 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
25 24 5 Hello again - Neil Diamond
26 17 10 Fade to grey - Visage
27 -- 1 Hey you - The Start
28 16 7 The best of times - Styx
29 29 3 If you could read my mind - Viola Wills
30 35 2 Leila (The queen of Sheiba) - Dolly Dots
31 34 3 The hurtin' doesn't go away - Anita Meyer
32 -- 1 You better you bet - The Who
33 -- 1 Hitsville UK - The Clash
34 -- 1 9 to 5 - Dolly Parton
35 20 6 Disco hier, disco daar - Tol Hansse
36 21 6 New flat - The Nits
37 30 3 Ai no corrida - Chas Jankel
38 31 12 Amoureux solitaires – Lio
39 32 12 Fred Astaire – The Mo
40 33 13 Midnight Cowboy - Original Soundtrack

Aan de top is het razend spannend. In the air tonight weet Vienna nog een week van zich af te schudden. En op 4 komt Jealous guy vanaf 18 aanstormen, dus dat wordt een clash der giganten.

Op 19 komt Nick Nicely sterk binnen met het half vergeten DCT dreams, een licht psychedelisch synth-pop song (met verwijzingen naar Lucy in the Sky with Diamonds). Opmerkelijk is dat Nick Nicely na deze single in 1982 nog een single had (Hilly Fields (1892) ), maar overigens geen album maakte, en hier bleef het dus bij. Pas in 2004 werden de singles gecompleteerd tot een album. Toch een heel goed nummer die volledig in die tijd paste.

Op 27 Hey you van The Start, ook al een band waarvan we verder niet echt wat vernomen hebben. Deze Canadese new wave band had hiermee een prima single met een sterk refrein, maar verder dan dit kwamen ze niet (voor zover ik weet).

Op 32 oude gedienden The Who. Dit was overigens hun eerste hit sinds 1973 (Who are you uit 1978 was geen commercieel succes) en is ook de laatste top 40 hit van de band. Opnieuw maken synthesizers de dienst uit, en de opvallende stem van Roger Daltrey. Hitgevoelig was deze song zeker (grote top 10 hit), maar het oude Who-gevoel krijg je er niet van. Wel heel goed te pruimen.

Op 33 The Clash met Hitsville UK, featuring Ellen Foley. Dit subtiele Motown-achtige lied heeft een geweldige drive, de tweede stem maakt het erg aanstekelijk. Eerste tipnotering in ons land; hierna zouden nog enkele echte hits volgen.

En op 34 Dolly Parton met 9 to 5 uit de gelijknamige film, een song met erg sterke tekst, een vrolijk typewritergeluid dat met de muziek meeloopt en een erg meezingbaar refrein. Op dat moment de grootste hit van Dolly in NL (later volgden nog I will always love you en You are).

14 maart 1981

Uit de Vlaamse top 30 van 14 maart heb ik alle nummers die ik niet zo sterk vind geschrapt

02 (02). Viola Wills - If You Could Read My Mind

03 (03). Visage - Fade to Grey

04 (04). John Lennon - Imagine

05 (07). Steve Winwood - While You See a Chance

06 (10). Sister Sledge - All American Girls

07 (09). Madness - Embarressment

08 (05). Blondie - Rapture

09 (06). Will Tura - Hopeloos

10 (00). Phil Collins - In the Air Tonight

Soms staat een klassieker haaks op de heersende trends van het moment.
Meer nog, zo'n song bepaalt voor een stuk in zijn eentje een nieuwe, muzikale trend.

Ik merk plots dat ik een dag voorsprong heb op de werkelijke hitlijst.
Dat komt natuurlijk door die schrikkeldag van een paar weken geleden.

Musician’s Top 30, 14-03-1981, week 11

01 (04) 03 For you – Manfred Mann’s earth band
02 (01) 05 In the air tonight – Phil Collins
03 (02) 08 The best of times – Styx
04 (05) 04 Without your love – Roger Daltrey
05 (09) 02 Vienna – Ultravox
06 (03) 07 Once in a lifetime – Talking heads
07 (12) 03 Something about you baby I like – Status quo
08 (16) 02 Jealous guy – Roxy music
09 (10) 05 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
10 (---) 01 Goodbye Elenore - Toto
11 (07) 06 Lies – Camel
12 (14) 04 Message of love – Pretenders
13 (18) 02 Woman – John Lennon
14 (06) 06 Take it easy (live) – Eagles
15 (---) 01 Games people play – Alan Parsons Project
16 (08) 07 While you see a chance – Steve Winwood
17 (17) 05 Don’t stop the Music – Yarbrough and peoples
18 (---) 01 Pretty boys – Joe Jackson
19 (15) 05 My girl – Rod Stewart
20 (11) 07 Embarrassment – Madness
21 (13) 07 Rapture – Blondie
22 (26) 02 9 to 5 – Dolly Parton
23 (23) 04 Ant Music – Adam and the Ants
24 (---) 01 Sailing – Christopher Cross
25 (24) 04 Schoolgirl – Steve Forbert
26 (20) 05 Hello again – Neil Diamond
27 (25) 03 Betty Lou’s getting out tonight – Bob Seger
28 (30) 02 Hitsville UK – The Clash
29 (28) 03 DCT dreams – Nick Nicely
30 (19) 08 Romeo and Juliet – Dire straits

Een nieuwe hitlijst, 31 jaar geleden gemaakt, op 14 maart 1981.

En blijkbaar weer eens een leuk bezoekje gebracht aan de plaatselijke platenboer met singles in de uitverkoop. Bijzondere, want wat er in de lijst is binnengekomen zijn wat zeldzamere nummers, geen kandidaten geweest voor de Nederlandse Hitlijsten.

Om te beginnen Toto met Goodbye Eleanore. Van het album Turn back, dat ook al geen (hitparade)succes was, maar ik vond het een prachtig en vooral stevig nummer in de allerbeste Toto bezieling, experimenteel en zeker niet laidback. Die eerste paar albums van Toto: daar zitten de pareltjes.

Toto - Goodbye Elenore

(afbeelding)

Dan Games People Play van The Alan Parsons Project, de opvolger van The Turn of a Friendly Card. Prima single (het album The Turn of a Friendly card is sowieso goed) maar het singletje ging volledig aan iedereen voorbij.

The Alan Parsons project - Games People Play

(afbeelding)

De derde nieuwe binnenkomer is van Joe Jackson. Pretty boys is een single van Beat Crazy

Joe Jackson - Pretty Boys

(afbeelding)

En is één van de laatste nummers van Jackson in z'n oude glorie, z'n begintijd muziek. Jumpin' Jive komt in '81 uit maar is heel anders. Nog maar gezwegen over Night and Day, zijn klassiek geworden album uit 1982

Leuke binnenkomers, Hans!

Was Pretty Boys nog de tweede single van Beat Crazy? Ik ken het album overigens niet, er is volgens mij ook niet makkelijk aan te komen.

Van Toto moet ik duidelijk nog eens een sterk samengestelde verzamelaar aanschaffen. Zijn die eerste drie albums trouwens beter dan het wat matte IV? Ik vraag het me zo eens af. Op basis van deze single zou ik nl. bevestigend antwoorden.

De single van The Alan Parsons Project ken ik uiteraard al en met het ijzersterke album ben ik inmiddels ook goed bekend. Zeker tot en met Ammonia Avenue is het blind prijsschieten bij deze band. Daarna word het iets wisselvalliger (lees: gladder).

TOP 40 VAN ROB nr 247, 18-3-1981
dw vw aw
1 2 4 Vienna - Ultravox
2 4 3 Jealous guy - Roxy Music
3 1 8 In the air tonight - Phil Collins
4 3 11 While you see a chance - Steve Winwood
5 5 6 Message of love - The Pretenders
6 11 3 Sailing - Christopher Cross
7 7 5 Without your love - Roger Daltrey
8 8 5 Ant music - Adam & the Ants
9 13 6 Don't stop the music - Yarbrough & Peoples
10 10 5 Woman - John Lennon
11 12 8 Rapture - Blondie
12 6 7 Imagine - John Lennon
13 18 4 Schoolgirl - Steve Forbert
14 9 9 Once in a lifetime - Talking Heads
15 19 2 DCT dreams - Nick Nicely
16 32 2 You better you bet - The Who
17 27 2 Hey you - The Start
18 34 2 9 to 5 - Dolly Parton
19 20 6 My girl - Rod Stewart
20 14 9 Dreamer - Supertramp
21 21 6 Stars on 45 - Stars on 45
22 15 10 Shine on - LTD
23 23 3 Shaddap you face - Joe Dolce
24 24 5 Goodbye to the island - Bonnie Tyler
25 16 13 I hope I never – Split Enz
26 -- 1 Marliese - Fischer Z
27 22 6 Get up - Maria Verano
28 33 2 Hitsville UK - The Clash
29 30 3 Leila (The queen of Sheiba) - Dolly Dots
30 17 6 The eyes of Jenny - Sandy Coast
31 -- 1 The shuttered palace - Ellen Foley
32 -- 1 Guitarman - Elvis Presley
33 -- 1 Mister Sandman - Emmylou Harris
34 -- 1 Les aveux - Elton John & France Gall
35 -- 1 Something about you baby I like - Status Quo
36 31 4 The hurtin' doesn't go away - Anita Meyer
37 28 8 The best of times - Styx
38 29 4 If you could read my mind - Viola Wills
39 26 11 Fade to grey - Visage
40 25 6 Hello again - Neil Diamond

Het is nog steeds druk aan de top, en Phil Collins is daar nu het slachtoffer van, en zakt van 1 naar 3. Ultravox is de nieuwe nummer 1, maar Roxy Music stoomt alweer door naar 2, dus de rust is nog niet weergekeerd.

Sterke stijgers zijn Sailing van Christopher Cross, en You better you bet van The Who.

Zes binnenkomers maar liefst, al komen ze niet erg hoog binnen. Op 26 Marliese, de krachtige single van Fischer Z. Het is de derde en laatste top 40 hit van de band in NL. In de top 40 kwam Marliese slechts tot 31, maar in de Nationale Hitparade (later de Mega Top 50) schoot hij onbegrijpelijk de top 10 in en kwam tot 6. Dit was toen erg bijzonder; de twee hitlijsten liepen behoorlijk gelijk op over het algemeen. Hoe dan ook, een sterke song waarin John Watts zich behoorlijk boos maakt en de synthesizers meeloeien.

Op 31 Ellen Foley, die het muzikaal over een geheel andere boeg gooit, met een bijna Grieks getinte ballad. Een mooi geluid, maar jammer dat er na het eerste refrein niet veel meer wordt toegevoegd. Ellen zingt overigens ook mee op Hitsville UK, dus staat ze op 28 en 31 in mijn lijst.

Op 32 Elvis Presley met Guitarman. Na het commerciële succes van Are you lonesome tonight (de lachversie) werd nog een single uitgebracht, een gewone studioversie. Een stevig rockende Elvis dit keer, moderner klinkend dan we van hem gewend zijn. Prima single, maar zowel in 1968 als in 1981 bleef het in de tipparade steken.

Op 33 Emmylou Harris met de evergreen Mister Sandman. Een beetje oubollig is de song wel, maar ook wel aangenaam. Wel spijtig dat dit haar laatste hit in NL is, terwijl ze hierna nog zoveel kwalitatief hoogstaande albums heeft afgeleverd.

Op 34 Elton John in een verrassend Franstalig duet met France Gall. Een sterk refrein kon toch niet maken dat het een hit werd; in NL zal het Franstalige een te hoge hindernis geweest zijn

En op 35 de oude rockers van Status Quo. Rond deze tijd worden ze een karikatuur van zichzelf, en scoren alleen nog maar met voorspelbare deuntjes, covers en medleys...

Week 11 - 1981
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Spargo - One Night Affair V
#10: The Who - You Better You Bet V
#24: Fischer Z - Marliese V
#25: Saskia & Serge - There's A Song V
#26: Long John Baldry - (Walk Me Out In The) Morning Dew V
#27: Emmylou Harris - Mister Sandman V
#28: James Taylor & J. D. Souther - Her Town Too V
#29: André Hazes - Wat Is Dan Liefde V
#30: Elvis Presley - Guitar Man (Re-mix) V

(afbeelding)
Een accolade dat voor deze week wel op gaat!

Nou, nou, wat de samenstellers toen steeds inzetten als Alarmschijf... . Hadden ze dat begrip toen al niet kunnen afschaffen?
Het ene cheesy crap na het andere terwijl zowat alle andere binnenkomers in de Tipparade dit werkelijk aan gort slaan! HET bewijs dat kwaliteit niet in gelijke tred gaat met succes!
Lulliger dan Spargo vind je het nauwelijks. Dat afgeknepen stemgeluid van dat zangeresje, die zielloze soulpretenties van Ellert, die funkloze funkmuziek dat uit Lego lijkt te zijn opgebouwd, ik kan er echt hélemaal niks mee! [2].

Dan liever een paar knapen die gewoon een paar stevige akkoorden richting het publiek smijten. Eerst is daar The Who, die zonder Keith Moon natuurlijk op klappen konden rekenen van de muziekpers en de fans. Maar wat ik op MuMe lees strookt toch meer met mijn opinie over dit liedje; dat Face Dances helemaal geen beroerd album moet zijn. Ik ken het overigens (nog) niet.
Over YBYB overigens niets dan goeds. Lekkere onvervalste, no-nonsense rockmuziek met ballen, geserveerd met een vleugje sarcasme en een hoge dosis bravado [9,5].

Roger Daltrey lijkt trouwens een beetje alomvertegenwoordigd te zijn in 1981, als acteur, als solo-zanger en natuurlijk als bandlid van The Who. Volgens mij was hun populariteit toen nog ongekend en liep elk zichzelf respecterende punker of new-waver met ze weg.
Zoals Fischer Z. die dat duidelijk laten merken met Marliese. John Watts klinkt hier nog meer als Pete Townshend dan de beste man zelf en die combinatie van synths met gitaar klopt hier als een bus en laten horen dat synths juist een leuke toevoeging kunnen zijn aan heerlijke rockmuziek mits goed gedoseerd. Dit is eveneens een knaller van een song! [9,5].

Saskia & Serge, ik heb er een video van weten te vinden, maar bij mij doet ie 't lekker niet!

Voor Long John Baldry's versie van Morning Dew komen superlatieven te kort. Het zou me niets verbazen als dit héél, héél erg hoog in m'n jaarlijst zou eindigen. Genoeg gezegd! [10]

Dit is er eentje voor de trivia-fetisjisten: Mister Sandman was hier waarschijnlijk Emmylou's grootste hit, maar in haar discografie is het eigenlijk maar een heel klein tandwieltje, een klein zijstapje. Zelfs in Amerika was het maar een klein hitje. Maar -en hier komt het- het was daar haar enigste(!) hitje. Verder dan 3 weekjes Billboard Top 40 met als hoogste positie #37 kwam het niet! Emmylou Harris is dus resoluut een album-artieste met een onvermurwbare fanbasis en Mister Sandman is uiteraard lang niet haar bekendste nummer. Mister Sandman is trouwens een cover van het origineel van The Chordettes en al valt het buiten haar gewoonlijke country-aanpak, ik vind het een uiterst genietbaar liedje [8,5].

We voegen nog maar eens een andere topper toe deze week: Als ik denk aan kalme muziek dat zowel op muzikaal, productioneel als vocaal vlak je recht in het hart raakt denk ik aan zoiets als James Taylor's & J. D. Souther's Her Town Too. Dit is de ultieme onthaast-muziek waar je mij op elk moment van de dag blij mee kunt maken. Fantastisch! [9,5].

Bij het Hazes-nummer moet je maar weer even denken aan wat ik al bij andere Hazes-liedjes heb geschreven. Muziek dat weliswaar met een bepaald inlevingsvermogen word gebracht, maar alle vormen van progressie en oprechte passie weert [3].

Om nog eventjes met een lichtelijk controversiële quote deze memorabele week af te sluiten: Wat mij betreft klinken de Stray Cats veel meer 'rock 'n roll' dan dit vluchtige haastklusje van wijlen (m.i. schromelijk overgewaardeerde) meneer Presley. En wat klinkt dit mager als re-mix... [4].

Heel bizar dat ik na het lezen van kaztor's stukje over Marliese van Fischer Z, als ik de radio aanzet, Marliese hoor! (Radio 2 natuurlijk)

kaztor schreef:
Voor Long John Baldry's versie van Morning Dew komen superlatieven te kort. Het zou me niets verbazen als dit héél, héél erg hoog in m'n jaarlijst zou eindigen. Genoeg gezegd! [10]

Daarmee is niets teveel gezegd en alle gras is mij gelijk voor de voeten weggemaaid!
Weergaloze plaat (10 idd) créme de la créme van 1981!

Week 11 - 1981

Alarmschijf: Spargo - One Night Affair
Eentonig disco/funknummer dat maar niet wil swingen, die afgeknepen stem van die zangeres steekt mij ook tegen.
Cijfer: 3

#10: The Who - You Better You Bet
Ik kan ook veel meer met de stevige rock van The Who. Hun glorieperiode was natuurlijk allang achter de rug maar dit blijft sterk met verbeten zang waarbij de koortjes mooie tegengewicht bieden.

#24: Fischer Z - Marliese
Hetzelfde geldt voor Fischer Z ik kan mij best voorstellen dat ze door The Who zijn beïnvloed. Die synths passen hier goed bij het totaalplaatje dat geheel klopt inclusief de scherpe zang van John Watts. Dit vind ik nog een fractie beter dan dat nummer van The Who.
Cijfer: 9

#25: Saskia & Serge - There's A Song
Geen clip gevonden

#26: Long John Baldry - (Walk Me Out In The) Morning Dew
Prima cover met bluesgetinte zang. We kwamen Long John Baldry ook tegen in het 1968-topic waar hij croonde zoals Tom Jones maar hier komt hij veel beter tot zijn recht.

#27: Emmylou Harris - Mister Sandman
Een overbekend nummer uiteraard maar haar versie vind ik erg leuk en charmant waardoor je onmogelijk een hekel aan kan krijgen.

#28: James Taylor & J. D. Souther - Her Town Too
Dit nummer bezit ik niet maar na het draaien komt het mij bekend over. Twee prima zangers (van J. D. Souther moet ik mij iets aanschaffen) en dat resulteert in deze relaxte, aangename licht country getinte popsong.

#29: André Hazes - Wat Is Dan Liefde
Deze man was destijds ontzettend populair maar mij raakt het niet, het komt mij zo overdreven sentimenteel en slijmerig over, ik kan het niet helpen. Bovendien lijken al zijn nummers zo op elkaar.
Cijfer: 3,5

#30: Elvis Presley - Guitar Man (Re-mix)
Guitar Man vind ik één van zijn betere nummers uit zijn slappe (1964-1968) periode, deze remix voegt niets toe aan het origineel, integendeel, het is slecht gedaan. Omdat het in wezen een prima song is toch nog een voldoende.

kaztor schreef:
Was Pretty Boys nog de tweede single van Beat Crazy? Ik ken het album overigens niet, er is volgens mij ook niet makkelijk aan te komen.

Nee, dat klopt, lees ik net bij Amazon. 40 pond voor een nieuw exemplaar betekent waarschijnlijk Out Of Print. Beat crazy en One and One werden ook als single van het album afgehaald. Ik kom Pretty Boys niet tegen in Engeland, de Wiki of de Amerikaanse Rock Discography, misschien was het nummer wel alleen voor Nederland!

Van Toto moet ik duidelijk nog eens een sterk samengestelde verzamelaar aanschaffen. Zijn die eerste drie albums trouwens beter dan het wat matte IV? Ik vraag het me zo eens af. Op basis van deze single zou ik nl. bevestigend antwoorden.

Die eerste drie albums van Toto zijn sowieso aanraders. Meer symfo, meer sprookjeachtig en beduidend meer spanning en sensatie.

De single van The Alan Parsons Project ken ik uiteraard al en met het ijzersterke album ben ik inmiddels ook goed bekend. Zeker tot en met Ammonia Avenue is het blind prijsschieten bij deze band. Daarna word het iets wisselvalliger (lees: gladder).

Mee eens.

ranboy schreef:
Heel bizar dat ik na het lezen van kaztor's stukje over Marliese van Fischer Z, als ik de radio aanzet, Marliese hoor! (Radio 2 natuurlijk)

Klopt, dat was net na drieën!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:45 uur

geplaatst: vandaag om 00:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.