MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Hm. Ik neig er eerder naar te stellen dat Phil zijn ding solo moest blijven doen en dat Genesis zich zou beperken tot het uitdiepen van het genre waarin zij min toch wel één van de founding members zijn.

Moest ook Genesis niet eens mee met de tijd, een argument dat vaak gebruikt wordt als excuus voor Abacab. Ik zou, aan de andere kant, niet weten waarom ik (als album-groep) opeens per se muziek zou moeten maken die uitermate geschikt is voor de hitlijsten.

Dat is de transformatie die is ondergaan. Voor de hitlijsten een aardige kwaliteitsimpuls, voor de fans die het anders gewend waren ben ik daar nog niet zo zeker van.

TOP 40 VAN ROB nr 285, 9-12-1981
dw vw aw
1 1 6 Under pressure - David Bowie & Queen
2 2 8 Europe after the rain - John Foxx
3 4 4 Never in a million years - The Boomtown Rats
4 6 5 Don't turn me away - 10CC
5 12 3 Labelled with love - Squeeze
6 5 10 Don't want to wait anymore - The Tubes
7 3 6 I go to sleep - The Pretenders
8 11 3 Talkin' out of turn - The Moody Blues
9 22 3 Cambodia - Kim Wilde
10 8 6 Love games - Level 42
11 23 2 Won't let you down - PhD
12 -- 1 Lenny - The Buggles
13 7 9 RR Express - Rose Royce
14 17 3 Our lips are sealed - The Go-Go's
15 16 5 Decent town - The Lambrettas
16 21 3 Living eyes - The Bee Gees
17 10 7 Twilight - ELO
18 18 4 Almost saturday night - Karla DeVito
19 13 5 Play to win - Heaven 17
20 9 13 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
21 20 7 This time - Margriet Eshuys Band
22 14 5 You're in the army now - Bolland
23 25 2 They don't play our lovesong anymore - Anita Meyer
24 24 3 Comin' in and out of your life - Barbra Streisand
25 15 9 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
26 -- 1 Spirits in the material world - The Police
27 36 2 Live it up - The Time Bandits
28 31 4 It's raining - Shaking Stevens
29 -- 1 Christmas was a friend of mine - Fay Lovski
30 19 9 I am a camera - The Buggles
31 35 2 Waiting on a friend - The Rolling Stones
32 -- 1 Mrs. Hutchinson - Madness
33 -- 1 Weddingbells - Kevin Godley & Lol Creme
34 39 2 One of us - Abba
35 26 11 Under your thumb - Kevin Godley & Lol Creme
36 38 2 Why do fools fall in love - Diana Ross
37 30 8 Gone gone gone - Johnny Mathis
38 32 4 Get on home - The Steve Miller Band
39 29 10 O Superman - Laurie Anderson
40 28 8 Oil in the family - Jan Akkerman

Tja, afgelopen zondag kwam ik er niet aan toe, en voor je weet is het alweer zaterdag. Een beetje verlaat dus, deze top 40. Under pressure staat onbedreigd op 1. Enkele snelle stijgers, het fraaie Labelled with love, het dramatische Cambodia en het smekende I won't let you down.

Vijf binnenkomers, waarvan de hoogste opvallend hoog: Lenny van The Buggles (I am a camera staat nog op 30). De song was pas net gedraaid, maar maakte meteen een verpletterende indruk. De titel had ik nog verkeerd staan in mijn schrift (Flying typical, een verbastering van Scientific). De ijle stem en de bombastische muziek maken dit de ideale Buggles-plaat. De tekst blijft mysterieus, ook als ik hem nu nog eens nalees. Wie is die Lenny? In het Hitdossier lees ik dat de song pas in april 2012 de NL top 40 bereikte; bij mij zal hij ook een aparte chartrun krijgen.

Op 26 The Police met een verrassend geluid: dreigende zang en dominerende synthesizers (later nog verergerd met Invisible sun); toch is het refrein weer pakkend en wordt dit nog 'gewoon' een grote hit, ondanks moeilijke coupletten met veel tekst en lastige ritmes. De samenzang is weer als vanouds.

Op 29 een van de mooiste kerstsongs aller tijden, nog wel van Nederlandse bodem: Fay Lovski met Christmas was a friend of mine. Heel langzaam komt het lied op gang, met ijle koortjes; dan komt Fay met haar persoonlijke kerstobservaties, nostalgisch verwoord (vroeger was alles mooier), en ten slotte culminerend in optimistische kerst- en nieuwjaarswensen. Dit haalde pas de top 40 in januari 2012, hoogste positie 37...

Op 32 Madness met weer zo'n sympathieke kleine single, rake observaties en lichte skasound.

Op 33 Godley & Creme met (na Under your thumb) een wat minder sterke song, Wedding bells. Wel een prettig geluid, maar het blijft niet echt hangen.

Week 50 van 1981.

1. Cliff Richard - Daddy's Home
Een cover van Shep & the Limelites die ik later leerde kennen door deze compilatie. De versie van Cliff Richard is uiteraard gladder en meer in de tijdgeest (synthesizers) maar vakkundig gebracht met aangename saxofoon al verkies ik het minder bekende origineel.
Cijfer: 6

10. Dolly Dots - S.T.O.P.
Het komt mij wat formulematig over maar slecht vind ik het niet. Veel kwaliteit of diepgang moet je er niet in zoeken maar het is best vermakelijk.
Cijfer: 5,5

26. Don McLean - Castles In The Air
Een rustig voortkabbelend countrygetint nummer van een singer-songwriter die begin jaren '70 zijn beste periode kende en een comeback beleefde door een cover van Roy Orbison. Klinkt tenslotte aangenaam door zijn stem en erg sfeervol.
Cijfer: 8

27. Ph.D. - I Won't Let You Down
Weliswaar een ééndagsvlieg maar dit nummer blijft staan als een huis. Prima (kille) zang en synths die goed bij elkaar passen, dit nummer heeft mij altijd doen denken een een besneeuwd landschap.
Cijfer: 9

28. Jack Jersey - Lonely Street
Zijn inspiratie is duidelijk op, hij klinkt hier als een Elvis-kloon maar dan uit zijn mindere periode.
Cijfer: 3,5

29. Ciska Peters - De Zwarte Kat
"Vergeten liedjes uit de oude doos van de 80's" staat er onder en die beschrijving vind ik treffend.
Cijfer: 4

30. Julio Iglesias - Begin The Beguine (Volver A Empezar)
Met deze zanger heb ik het nu ook wel gehad. Weliswaar professioneel maar ook erg routineus en voorspelbaar.
Cijfer: 4,5

George Baker verlaag ik naar 4, ook zijn beste tijd was duidelijk achter de rug.

Martial
Week 50 (1981)

Alarmschijf: Cliff Richard - Daddy's Home
We zijn duidelijk beland bij de donkere dagen voor kerst waar dit Daddy's Home een voorbeeld van is, mier en mierzoet dat wel, maar we zullen de verdere kerstgedachten maar niet verstoren, aardig maar ook niet meer dan dat.

10. Dolly Dots - S.T.O.P.
Hun 9e single alweer van deze hitmachine uit de jaren 80 en er zouden er nog vele gaan volgen, maar de Dolly Dots (althans dat vind ik) altijd leuk om naar te kijken en luisteren al moet je voor de muzikale hoogstandjes weer bij andere groepen zijn, deze single vind ik iets minder dan hun vorige P.S. maar leuk blijft het wel.
Cijfer: 6,5

26. Don McLean - Castles In The Air
Een favoriet nummer van mij van Don McClean, het luistert gewoon aangenaam weg, een nummer dat natuurlijk uitstekend past bij Don McClean al doet zijn stem in dit nummer een beetje denken aan die van John Denver.

27. Ph.D. - I Won't Let You Down
Dit nummer is me eigenlijk behoorlijk tegen gaan staan in de loop der jaren niet in 1981 toen ik er nog goed mee door één deur kon dus mijn cijfer is dus op dit laatste gebaseerd.
Cijfer: 7

28. Jack Jersey - Lonely Street
Dit nummer klinkt behoorlijk oudbollig inmiddels en kan hier ook niet echt chocola van maken niets den nadele van Jack Jersey maar die hebben we echt wel is in betere doen gehoord.
Cijfer: 3

Vond dit zelf één van de leukere liedjes van Ciska, een leuk liedje over het café De Zwarte Kat.

30. Julio Iglesias - Begin The Beguine (Volver A Empezar)
Duidelijk waarneembaar het geluid en de stem van Julio Iglesias al klinkt het allemaal weer erg gelikt, de vrouwen zullen ongetwijfeld weer in katzwijn vallen, maar ik sla deze over
Cijfer:3,5

PETER GABRIEL IN ZIGGO DOME 30 SEPTEMBER 2013

LucM schreef:

"Vergeten liedjes uit de oude doos van de 80's" staat er onder en die beschrijving vind ik treffend.
Cijfer: 4

Ciska was toen pas 36, dus je stelt het wel wat extreem...

ranboy schreef:
In het Hitdossier lees ik dat de song pas in april 2012 de NL top 40 bereikte

Dat is inderdaad wat laat...

kaztor schreef:

(quote)

Dat is inderdaad wat laat...

Ja, dat vond ik nou ook!

(Het kan ook 1982 geweest zijn.)

TOP 40 VAN ROB nr 286, 16-12-1981
dw vw aw
1 1 7 Under pressure - David Bowie & Queen
2 4 6 Don't turn me away - 10CC
3 3 5 Never in a million years - The Boomtown Rats
4 5 4 Labelled with love - Squeeze
5 8 4 Talkin' out of turn - The Moody Blues
6 11 3 I won't let you down - Ph.D.
7 9 4 Cambodia - Kim Wilde
8 12 2 Lenny - The Buggles
9 2 9 Europe after the rain - John Foxx
10 6 11 Don't want to wait anymore - The Tubes
11 29 2 Christmas was a friend of mine - Fay Lovski
12 7 7 I go to sleep - The Pretenders
13 15 6 Decent town - The Lambrettas
14 -- 1 I'll find my way home - Jon & Vangelis
15 16 4 Living eyes - The Bee Gees
16 19 6 Play to win - Heaven 17
17 26 2 Spirits in the material world - The Police
18 13 10 RR Express - Rose Royce
19 10 7 Love games - Level 42
20 14 4 Our lips are sealed - The Go-Go's
21 23 3 They don't play our lovesong anymore - Anita Meyer
22 -- 1 There's a river - Steve Winwood
23 27 3 Live it up - The Time Bandits
24 33 2 Weddingbells - Kevin Godley & Lol Creme
25 28 5 It's raining - Shaking Stevens
26 -- 1 Tonight - The Look
27 17 8 Twilight - ELO
28 22 6 You're in the army now - Bolland
29 31 3 Waiting on a friend - The Rolling Stones
30 18 5 Almost saturday night - Karla DeVito
31 32 2 Mrs. Hutchinson - Madness
32 -- 1 I (who have nothing) - Manfred Mann's Earth Band
33 -- 1 Questionnaire - Chas Jankel
34 -- 1 Bensonhurst blues - Oscar Benton
35 20 14 Souvenir - Orchestral Manoeuvres in the Dark
36 21 8 This time - Margriet Eshuys Band
37 24 4 Comin' in and out of your life - Barbra Streisand
38 34 3 One of us - Abba
39 25 10 It's my party - Dave Stewart & Barbra Gaskin
40 36 3 Why do fools fall in love - Diana Ross

Nu weer op de juiste datum, mijn nieuwe top 40. Under pressure nu al 4 weken op 1, maar ook een geweldige single moet ooit op zijn retour gaan; dat is de circle of life van een hit. Bedreigers zijn 10CC, dat misschien verrassend nu al op 2 staat; Ph.D., misschien The Buggles, of zelfs Fay Lovski, die een kerstsprong van 29 naar 11 maakt. We zullen het zien.

Zo vlak voor Kerst zes binnenkomers is veel; de stroom van nieuwe singles droogt altijd in deze maand op; maar misschien lagen een paar van de binnenkomers al langer voor de deur te wachten.

De hoogste binnenkomer is ijzersterk: de nieuwe single van Jon & Vangelis, I'll find my way home. Dit stond aanvankelijk niet op hun laatste album The friends of Mr. Cairo, maar is er in een latere versie wel aan toegevoegd. Opnieuw zijn het de teksten en vocalen van Jon Anderson die in een geriefelijk bed van Vangelis' warme synthesizerklanken zorgen voor een meesterwerkje. Het optimisme dat uit de lyrics spreekt, komt goed over.

Op 22 Steve Winwood met zijn derde single dit jaar. There's a river is duidelijk gekozen vanwege de sfeervolle seizoensklanken, een smaakvolle ballad die echter niet goed op gang komt.

Op 26 de eerder genoemde cover Tonight van The Look, duidelijk gemaakt om het contrast met het klassiek gezongen en georkestreerde Tonight van de Westside Story te maken (vergelijk YouTube - Tonight-West Side Story. Het wat platte accent van de zanger (Cockney?) en de punkachtige invulling doen je bijna vergeten dat dit eigenlijk een klassieke song is. En het swingt prima!

Op 32 Manfred Mann's Earth Band, bij musician al een groot succes. Ook dit is een cover van iets heel anders. De Engelse versie van I komt uit de musical revue Smokey Joe's Cafe uit 1963, gezongen door Ben E. King, maar dit was weer gebaseerd op een Italiaans originieel uit 1961 (ik zoek dit ook allemaal even op hoor) van Joe Sentieri. De versie van Shirley Bassey was al erg bekend. Manfred Mann verbouwt de sterke song naar de jaren '80, met veel synths, maar de dwingende zanglijn blijft overeind.

Op 33 Chas Jankel, die we eerder al tegenkwamen met Ai no corrida. Deze ex-Ian Dury & the Blockheads toetsenist en gitarist blijkt heel wat compositorisch talent te hebben. Questionnaire is een geinige, vlotte en bijdetijdse satire op de vragenlijstjesgekte van contactrubrieken (nog voor het internet natuurlijk). Dankzij veel blazers erg swingend.

En op 34 een on-Nederlandse plaat van de Nederlanse blueszanger Oscar Benton. Prettig doorrookte scheurstem, en een goed liedje. Ik lees ook nog dat dit in de soundtrack van een Franse film, Pour la p'eau d'un flic (met Alain Delon) gebruikt is, dus internationale erkenning!

Musician’s Top 30, 19-12-1981, week 52

01 (01) 05 I go to sleep – Pretenders
02 (02) 06 Under pressure – Queen & David Bowie
03 (03) 04 I – Manfred Mann’s earth band
04 (08) 02 Spirits in the material World – The Police
05 (09) 04 Cambodia – Kim Wilde
06 (11) 03 Waiting on a friend – Rolling stones
07 (06) 06 Good year for the roses – Elvis Costello
08 (04) 09 O superman – Laurie Anderson
09 (05) 08 I am a camera – Buggles
10 (10) 06 This time – Margriet Eshuijs
11 (18) 02 No reply at all - Genesis
12 (19) 02 Don’t turn me away – 10cc
13 (14) 03 Absolute beginners – The Jam
14 (---) 01 I won’t let you down – PhD.
15 (07) 07 Love games – Level 42
16 (12) 07 Europe after the rain – John Foxx
17 (---) 01 Take it easy on me – Little River Band
18 (24) 04 The thin wall – Ultravox
19 (17) 03 Don’t want to wait anymore – Tubes
20 (22) 03 Secret combination – Randy Crawford
21 (25) 02 Bensonhurst blues – Oscar Benton
22 (30) 02 Wrack my brain – Ringo Starr
23 (13) 07 Twilight – ELO
24 (15) 06 Talking out of turn – Moody blues
25 (23) 05 All alone am I – Timi Yuro
26 (---) 01 Labelled with love - Squeeze
27 (---) 01 Tears are not enough - ABC
28 (28) 05 Comin’ in and out of your life – Barbara Streisand
29 (29) 05 Oh no – Commodores
30 (---) 01 Castles in the air – Don McLean

Nieuwe singles van Squeeze, wat ik bij nader inzien (opnieuw) vind tegenvallen, Don McLean is juist dan weer aardiger dan gedacht. PhD zal geen verrassing zijn.

Iets anders wordt het met het eerste levensteken van de band ABC. Tears are not enough zou de eerste single blijken te zijn van het bejubelde album The Lexicon of love. Het debuut dus van ABC, ook in de Engelse lijst. Daar was het al in oktober verschenen. Hier zou Tears are not enough nog niets gaan doen. Hoewel er helemaal niets mis is met het nummer, maar we waren er blijkbaar nog niet aan toe.
Terwijl muzikaal van een kleine sensatie mag worden gesproken.

ABC - Tears are not enough

(afbeelding)

Minder verrassend is een volgend en nieuw singletje van de Little River Band, Take it easy on me. Fraaie kwaliteitspop, dat zeker. Maar het werd ook niets in Nederland, net als ABC.

Little River Band - Take it easy on me

(afbeelding)

Morgen maar weer eens een lijstje invoeren.
De laatste paar dagen waren wat hectisch (under pressure?), vandaar...

Week 50 - 12 december 1981.
Top 40
Tipparade

(afbeelding)

Alarmschijf: Cliff Richard - Daddy's Home
NCRV's Favorietschijf: Don McLean - Castles In The Air
Steunplaat: Chas Jankel - Questionnaire

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Cliff Richard - Daddy's Home V
#10: Dolly Dots - S.T.O.P. V
#26: Don McLean - Castles In The Air V
#27: Ph.D. - I Won't Let You Down V
#28: Jack Jersey - Lonely Street V
#29: Ciska Peters - De Zwarte Kat V
#30: Julio Iglesias - Begin The Beguine (Volver A Empezar) V

Ik vind Cliff's versie van Daddy's Home ook wat gladder dan het origineel, maar toch vind ik er net iets meer pit in zitten, het luistert wat prettiger weg. Ik vind dat het beoogde effect van dit nummer eigenlijk wel behaald wordt: Een (toen) bij-de-tijdse, soulvolle aanpak van het origineel, net op het juiste moment uitgebracht. En ik vind het redelijk geslaagd, al moet ik het niet te vaak horen [6,5].

Letters doen het natuurlijk goed op een disco-beat en S.T.O.P. lijkt een logisch vervolg op P.S.
Alleen ontstijgt dit Dolly Dots-liedje de middelmaat niet. Het klinkt redelijk catchy, maar het arrangement is te kleurloos [4,5].

Ik heb Don McClean's Castle In The Air anders in mijn herinnering staan dan de versie van het clipje. Misschien was zijn versie een cover? Of heb ik het mis? Hoe dan ook, ik kan het een stuk beter verhapstukken dan de kitsch van Crying van een jaar eerder. De atmosfeer is helemaal raak en de zang vind ik ook prettig [7,5].

Van Ph. D. heb ik even het originele clipje toegevoegd. Een lekkere zaterdagochtendplaat met warm klinkende synths waarbij Jim Diamond's afwijkende stemgeluid prima past [8].

Ik vind het knap van LucM dat hij vind dat Jack Jersey's inspiratie zoek was bij Lonely Street.
Heeft hij dat ooit gehad? Ik bedoel... Ik zou het niet weten. Ik heb dan ook echt hé-lé-maal niets met dit soort neppe, Elvis-achtige bravoure-gedoe. Bweurgh! [1,5].

Ciska Peters' De Zwarte Kat was een tipje, maar ik ken het nog van de radio. Ik heb ze slechter gehoord in dit genre, laat ik het daar maar bij houden [3,5].

Gladde Julio komt nu eens met iets dat muzikaal echt, maar dan ook écht, helemaal niets te bieden heeft. Dit klinkt echt als een zwakke, verwaterde kloon van z'n eerdere succeshitjes en zelfs dat vind ik al niet te harden. Vreselijke muziek is dit! [1].

Een matige week, dit.

---------------

Week 51 - 19 december 1981.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Placido Domingo & John Denver - Perhaps Love
NCRV's Favorietschijf: Dance Reaction - Disco Train
Steunplaat: Jon & Vangelis - I’ll Find My Way Home

(afbeelding)
Toen tenminste wel...

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Placido Domingo & John Denver - Perhaps Love V
#8: Drukwerk - Je Loog Tegen Mij V
#12: Fay Lovski - Christmas Was A Friend Of Mine V
#17: André Van Duin - Ik Ben Joep Meloen V / Ik Wil Met Jou Wel Zeven Weken... V
#26: Dance Reaction - Disco Train V
#27: Madness - Mrs. Hutchinson V
#28: Earth And Fire - Tell Me Why V
#29: Jon & Vangelis - I’ll Find My Way Home V
#30: Chas Jankel - Questionnaire V

Perhaps Love klinkt als een evergreen, al is het dat volgens mij nooit echt geworden. Het is zeker een sfeerbrenger. Het liedje gaat voor John Denver's herkenbaarheid en Placido Domingo's opvallende tenor en het slaagt in z'n opzet, maar dit soort nummers geven nooit echt een wow-factor dus vind ik een voldoende voldoende [6].

Drukwerk en, meer bepaald, Harry Slinger kunnen niet op mijn waardering rekenen. Soms is er een moment in je leven die je mening over een bepaald persoon voor altijd zal kleuren en in dit geval betrof het een straalbezopen, asociale Harry Slinger die m'n moeder en ik (8 jaar) op de kermis iets toebeet als 'Wat sta je nou te kijken, ja?'. Dat was het dan voor mij en Drukwerk. Ik zal nog gul zijn tegen de rooie pet: [2].

Fay Lovski's kersthitje kan op meer sympathie rekenen. Een fijn, klein kerstliedje, niets meer, niets minder [7,5].

Het was ook al weer bijna carnaval, dus was Van Duin er ook weer met een dubbel a-kantje zoals elk jaar toen. De film heb ik nooit gezien en ik vind het liedje eigenlijk ook helemaal niet grappig en het arrangement is opvallend ongeïnspireerd, zelfs voor zijn doen. Zeven Weken moet het verder alleen hebben van Caraïbische invloeden. Een tegenvallende single van Van Duin [Joep Meloen: 2,5 / 7 Weken: 3].

Ha, Disco Train herken ik nu meteen weer. De titel vind ik wat afgekeken van Rose Royce's R.R. Express. Muzikaal heeft het weinig om het lijf, maar het heeft een bepaalde guilty pleasure-gehalte. Best geinig [6,5].

Mrs. Hutchinson kon ik nog niet (het staat niet op onze Heavy Heavy Hits-verzamelaar) en ik vind het eigenlijk maar een hele matige single. Het stoeit wat met Caraïbische invloeden (wat is dat rond deze tijd met artiesten en de Caraïben?) maar het blijft niet hangen en klinkt volslagen richtingloos [4,5].

Oei, Earth And Fire heeft het flink hangen op Tell Me Why. Er mankeert werkelijk van alles aan dit nummer. Jerney Kaagman's zang klinkt meer verkouden dan ooit en het slaat nogal dood op dit hondsdolle arrangement dat Hot Chocolate-strijkers mixt met uitheemse invloeden.
Een groep aan het eind van hun latijn [4].

Maar 1981 levert op de valreep gelukkig nog een absolute klassieker af: I'll Find My Way Home!
Waar moet ik beginnen? Koop onmiddellijk het bijbehorende Friends Of Mr. Cairo-album? Of wijd ik maar uit over de single? Okee dan. Nou, ik kan dit nummer alleen maar omschrijven als een belevenis die je moet ondergaan, op luid volume en het liefst met alle 100% van je aandacht. En hetzelfde geldt voor het album [10]. (Trouwens, Jon Anderson, of all people, op Top Of The Pops...!?! )

We sluiten af met de enorm flauwe discoklanken van Chas Jankel. Wat een treurnis!
Frits Spits, wat hoorde jij hier ooit in? [2].

Week 51 van 1981.

Dit soort ballads is niet echt mijn ding maar ik zie de kwaliteit er wel in en John Denver mag ik graag horen.

#8: Drukwerk - Je Loog Tegen Mij
Dit ligt op de dunne grens van flauw en leuk. Soms zie ik de lol ervan in maar het komt mij te overdreven theatraal over.
Cijfer: 5

#12: Fay Lovski - Christmas Was A Friend Of Mine
Een aardig en lieftallig kerstnummer maar ook wat langdradig, écht raken doet het mij niet maar zeker de moeite waard.
Cijfer: 6,5

#17: André Van Duin - Ik Ben Joep Meloen / Ik Wil Met Jou Wel Zeven Weken...
André Van Duin is er deze keer vroeg bij met zijn carnavalshits. De sleet begon te komen want Ik Ben Joep Meloen vind ik niet grappig en inspiratieloos. Ik Wil Met Jou Wel Zeven Weken vind ik beter dankzij de feestelijke Caraïbische invloeden maar ik heb beter gehoord van hem.
Cijfer: 3,5 / 5

#26: Dance Reaction - Disco Train
Disco kitsch kan ik wat beter verdragen dan carnavalshits. Dit is zowat een guilty pleasure dankzij de baslijn. Muzikaal stelt het niet veel voor maar het swingt als een trein.

#27: Madness - Mrs. Hutchinson
Dit nummer staat niet op mijn compilatie, ik vind het ook minder geslaagd dan hun andere hits omdat het een aanstekelijke melodie en spitsvondigheid mist.

#28: Earth And Fire - Tell Me Why
Ook van deze band heb ik veel beter gehoord. Hier mis ik eveneens een pakkende melodie, het hinkt teveel op datzelfde vioolakkoord en Jerney Kaagman klinkt afgeknepen. De koek was duidelijk op.

#29: Jon & Vangelis - I’ll Find My Way Home
Sterke synthipopsong dankzij de combinatie van Jons ijle zang en de synthesizerklanken van Vangelis die goed bij elkaar passen en voor sfeer zorgen.
Cijfer: 8,5

#30: Chas Jankel - Questionnaire
Zouteloos disconummer, vooral de zang en swingen doet het niet echt. Daar kunnen zelfs de blazers en piano weinig aan verhelpen.
Cijfer: 3,5

TOP 40 VAN ROB nr 287, 23-12-1981
dw vw aw
1 1 8 Under pressure - David Bowie & Queen
2 14 2 I'll find my way home - Jon & Vangelis
3 11 3 Christmas was a friend of mine - Fay Lovski
4 2 7 Don't turn me away - 10CC
5 5 5 Talkin' out of turn - The Moody Blues
6 6 4 I won't let you down - Ph.D.
7 7 5 Cambodia - Kim Wilde
8 4 5 Labelled with love - Squeeze
9 3 6 Never in a million years - The Boomtown Rats
10 8 3 Lenny - The Buggles
11 17 3 Spirits in the material world - The Police
12 13 7 Decent town - The Lambrettas
13 22 2 There's a river - Steve Winwood
14 16 7 Play to win - Heaven 17
15 15 5 Living eyes - The Bee Gees
16 24 3 Weddingbells - Kevin Godley & Lol Creme
17 26 2 Tonight - The Look
18 10 12 Don't want to wait anymore - The Tubes
19 9 10 Europe after the rain - John Foxx
20 12 8 I go to sleep - The Pretenders
21 21 4 They don't play our lovesong anymore - Anita Meyer
22 23 4 Live it up - The Time Bandits
23 29 4 Waiting on a friend - The Rolling Stones
24 34 2 Bensonhurst blues - Oscar Benton
25 32 2 I (who have nothing) - Manfred Mann's Earth Band
26 25 6 It's raining - Shaking Stevens
27 19 8 Love games - Level 42
28 18 11 RR Express - Rose Royce
29 33 2 Questionnaire - Chas Jankel
30 31 3 Mrs. Hutchinson - Madness
31 20 5 Our lips are sealed - The Go-Go's
32 -- 1 Young turks - Rod Stewart
33 -- 1 Menergy - Patrick Cowley
34 -- 1 Castles in the air - Don MacLean
35 -- 1 Perhaps love - John Denver & Placido Domingo
36 -- 1 Wrack my brain - Ringo Starr
37 28 7 You're in the army now - Bolland
38 27 9 Twilight - ELO
39 30 6 Almost saturday night - Karla DeVito
40 38 4 One of us - Abba

De een na laatste lijst van het jaar, en Under pressure voor de vijfde week op 1. Maar het lijkt onwaarschijnlijk dat er nog een zesde week komt, want Jon & Vangelis schieten omhoog van 14 naar 2! (Dit zou wel de snelste stijger naar 2 uit mijn hele top-geschiedenis kunnen zijn). Ook Fay Lovski stijgt hard van 11 naar 3, maar het zou sterk zijn als die Jon & Vangelis nog weten in te halen. De rest van de top 10 zakt of blijft staan; ook Lenny zakt al in de derde week. Dit komt doordat de single toen nog niet 'gewoon' gedraaid werd, dat zou pas later komen; vandaar dat deze plaat gaat jojoën in mijn top 40.

Dit keer typische eindejaarsbinnenkomers: allemaal in de dertig.

Op 32 Young turks van Rod Stewart (Young hearts zou een logischer titel zijn geweest). Deze song klinkt veel meeslepender dan voorganger Tonight I'm yours, die bijna niets deed bij mij. Het verhaal van twee jonge geliefden die weglopen van huis en al een kindje krijgen geeft het een meerwaarde; de muziek is vlot en snel, zodat het niet sentimenteel wordt. Een van Rods laatste goeie singles!

Op 33 de discoklassieker Menergy van Patrick Cowley. Voor mij wordt het hier te veel dance en te weinig song voor een hoge notering, maar toch wel goed te pruimen. Ik hoor fragmenten hierin die later door Divine voor Shoot your shot bijna exact zijn overgenomen (qua melodie en tekst).

Op 34 troubadour Don McLean met een prima ballad. Alleen jammer dat het niet echt blijft hangen.

Op 35 de bizarre combinatie van tenor Placido Domingo met countryboy John Denver. Het is moeilijk te zeggen of de combinatie geslaagd is of niet; ik zou zeggen: half geslaagd. De melodie is prima, de stemmen ook natuurlijk, maar het verschil tussen Placido en John is zo groot dat dat eigenlijk niet overbrugd kan worden

Op 36 het laatste hitfeitje van Ringo Starr. Het valt met de deur in huis, maar veel meer komt er dan niet meer. Ook alweer snel vergeten...

Musician’s Top 30, 26-12-1981, week 52

01 (01) 06 I go to sleep – Pretenders
02 (04) 03 Spirits in the material World – The Police
03 (03) 05 I – Manfred Mann’s earth band
04 (02) 07 Under pressure – Queen & David Bowie
05 (06) 04 Waiting on a friend – Rolling stones
06 (05) 05 Cambodia – Kim Wilde
07 (14) 02 I won’t let you down – PhD.
08 (11) 03 No reply at all - Genesis
09 (12) 03 Don’t turn me away – 10cc
10 (---) 01 Edge of seventeen – Stevie Nicks
11 (07) 07 Good year for the roses – Elvis Costello
12 (17) 02 Take it easy on me – Little River Band
13 (---) 01 I’ll find my way home – Jon & Vangelis
14 (13) 04 Absolute beginners – The Jam
15 (---) 01 Gloria – U2
16 (---) 01 Christmas was a friend of mine – Fay Lovsky
17 (08) 10 O superman – Laurie Anderson
18 (09) 09 I am a camera – Buggles
19 (10) 07 This time – Margriet Eshuijs
20 (21) 03 Bensonhurst blues – Oscar Benton
21 (20) 04 Secret combination – Randy Crawford
22 (22) 03 Wrack my brain – Ringo Starr
23 (18) 05 The thin wall – Ultravox
24 (19) 04 Don’t want to wait anymore – Tubes
25 (27) 02 Tears are not enough - ABC
26 (26) 02 Labelled with love – Squeeze
27 (---) 01 Perhaps love – John Denver & Placido Domingo
28 (---) 01 Mrs. Hutchinson – Madness
29 (---) 01 Tell me why – Earth & fire
30 (30) 02 Castles in the air – Don McLean

Mijn laatste Top 30 van het jaar 1981! Met een rockende Stevie Nicks en de ontdekking van U2.
De laatste band trof eindelijk doel met hun 6e single. Ik moet toegeven, de eerste 5 nooit te hebben gezien of gevonden in die tijd. Gloria was dus mijn eerste en het nummer komt ook gelijk leuk binnen. Een kleine sensatie was het wel. Het was nieuw, fris en enigszins "bedwelmend".

Desalniettemin kwam de 'oude' (hoewel, 34) Stevie Nicks hoger binnen met een stevige Edge of Seventeen. Dat kan overigens prima naast elkaar. Nicks had natuurlijk de laatste jaren nogal balladachtig werk aangeleverd bij Fleetwood Mac. Hier laat zij horen tot meer in staat te zijn.

U2 - Gloria

(afbeelding)

Stevie Nicks - Edge of seventeen

(afbeelding)

Twee geweldige binnenkomers! Allebei klassiekers, al zijn het geen hits geworden. En helaas heb ik ze destijds niet opgemerkt...

En na de laatste lijst van het jaar ook maar gelijk mijn Top 100 over 1981, dan hebben we dat maar gehad!

Top 100 van 1981

01 Morning dew - Long John Baldry

(afbeelding)

02 The River – Bruce Springsteen
03 The best of times – Styx
04 In the air tonight – Phil Collins
05 For you – Manfred Mann’s earth band
06 Time – The Alan Parsons Project
07 If leaving me is easy – Phil Collins
08 You better you bet – The Who
09 O superman – Laurie Anderson
10 The waiting – Tom Petty & The Heartbreakers
11 Stop draggin’ my heart around – Stevie Nicks & Tom Petty
12 Every little thing she does is magic – The Police
13 Take it on the run – Reo speedwagon
14 Vienna – Ultravox
15 Nighttrain – Steve Winwood
16 Don’t let him go – Reo speedwagon
17 I am a camera – Buggles
18 Abacab – Genesis
19 Once in a lifetime – Talking Heads
20 The friends of mr. Cairo – Jon & Vangelis
21 You might need somebody – Randy Crawford
22 I’ve seen that face before – Grace Jones
23 Chequered love – Kim Wilde
24 Versailles – White soxx
25 Love action – The Human League
26 Under pressure – Queen
27 The farmer’s daughter – Fleetwood Mac
28 Under your thumb – Godley & Creme
29 The turn of a friendly card – The Alan Parsons Project
30 Goodbye eleanore – Toto
31 Fred Astaire – The Mo
32 Start me up – Rolling Stones
33 A wordy rappinghood – Tom Tom club
34 Happy birthday – Stevie Wonder
35 Too much time on my hands – Styx
36 Hey nineteen – Steely dan
37 Don’t let go the coat – The Who
38 Keep on loving you – Reo Speedwagon
39 While you see a chance – Steve Winwood
40 I go to sleep – Pretenders
41 All those years ago – George Harrison
42 There’s a guy Works down…. - Kirsty MacColl
43 Kids in America – Kim Wilde
44 Love song – Simple minds
45 Gemini dream – The Moody Blues
46 Without your love – Roger Daltrey
47 Berlin – Fischer Z
48 Flash – Queen
49 Hold on tight – E.L.O.
50 A woman in love – Tom Petty & The Heartbreakers
51 Fireflies – Fleetwood Mac
52 Primary – The Cure
53 I missed again – Phil Collins
54 Twilight – E.L.O.
55 Ghost town – The Specials
56 Love games – Level 42
57 Girls on film – Duran duran
58 Embarrassment – Madness
59 Lies – Camel
60 Good year for the roses – Elvis Costello
61 Dreamer (live) – Supertramp
62 Adventure – Rupert Holmes
63 Day after day – The Pretenders
64 Dream – Earth & fire
65 Take it easy (live) – Eagles
66 Games people play – The Alan Parsons Project
67 Full force gale – Van Morrison
68 Everybody loves you – Jon Anderson
69 A heart in New York – Art Garfunkel
70 I (who have nothing) – Manfred Mann’s earth band
71 Prince charming – Adam and the Ants
72 What becomes of the broken hearted – Dave Stewart
73 Lola (live) – The Kinks
74 Jealous guy – Roxy Music
75 Tonight I’m yours – Rod Stewart
76 The Sensitive kind – Santana
77 The Night Owls – The Little River Band
78 Marliese – Fischer Z
79 Heart like a Wheel – Steve Miller Band
80 Never gonna cry again – Eurythmics
81 I ain’t gonna stand for it – Stevie Wonder
82 Europe after the rain – John Foxx
83 You weren’t in love – Mick Fleetwood
84 Romeo and Julliet – Dire Straits
85 The magnificent seven – The Clash
86 It’s going to happen – The Undertones
87 The voice – Moody blues
88 Beat Crazy – Joe Jackson
89 Kiss on my list – Daryl Hall & John Oates
90 Nobody wins – Elton John
91 Rapture – Blondie
92 Woman – John Lennon
93 Cambodia – Kim Wilde
94 Lately – Stevie Wonder
95 Pull up to the bumper – Grace Jones
96 Grey day – Madness
97 At seventeen – Janis Ian
98 Time out of mind – Steely dan
99 Life is for living – Barclay James Harvest
100 Something about you baby I like – Status quo

Een mooie lijst, met de bekende klassiekers uit 1981. Geweldige nummer 1! (die zal bij mij niet op 1 staan, maar achteraf misschien wel de beste van het jaar.) Opvallend dat er ook heel wat onbekende singletjes tussen staan van artiesten als Styx, Fleetwood Mac, Steve Miller Band; de wat oudere, traditionelere rocksingles scoren goed, de nieuwe lichting (Pretenders, Madness, Kim Wilde, Fischer Z etc.) volgt met gepaste achterstand .

Mijn top 100 kan ik pas plaatsen rond 30 december (laatste lijst van het jaar).

ranboy schreef:
Opvallend dat er ook heel wat onbekende singletjes tussen staan van artiesten als Styx, Fleetwood Mac, Steve Miller Band; de wat oudere, traditionelere rocksingles scoren goed, de nieuwe lichting (Pretenders, Madness, Kim Wilde, Fischer Z etc.) volgt met gepaste achterstand

Enig conservatisme is mij niet vreemd maar misschien was het eerder een kwestie van wat koudwatervrees en kat uit de boom kijken. Wie veel singletjes kocht (jonge leeftijd!) en daar naar op zoek was, kwam niet automatisch bij platenzaken in het alternatieve circuit terecht. En dus moest je ook veelal roeien met de riemen die je had.

Qua muziek kon je prima hitlijsten maken met de gangbare rockbands in die tijd én ook met opkomende stromingen als newwave en aanverwante stijlen. Ik heb het altijd belachelijk gevonden de ene club te dumpen en de andere kritiekloos te omarmen. Het criterium moet zijn: als het maar goed is!

De afgelopen maanden heb ik met veel plezier en belangstelling jullie lijstjes en meningen over 1981 gevolgd. Ik heb helaas niet net zoals de meeste van jullie nog allemaal weeklijstjes uit 1981. Wel maakte ik ieder jaar een eindejaarsoverzicht. Vinden jullie het goed als ik deze hier post of wijkt dat teveel a van jullie formule?

musician schreef:
En na de laatste lijst van het jaar ook maar gelijk mijn Top 100 over 1981, dan hebben we dat maar gehad!

Top 100 van 1981

Wat een fantastische lijst! Als ik de top 40 van 1981 elke week bekeek, dan was het soms echt zoeken naar een parel maar jij haalt ze er allemaal uit en meer zelfs

50tracks schreef:
De afgelopen maanden heb ik met veel plezier en belangstelling jullie lijstjes en meningen over 1981 gevolgd. Ik heb helaas niet net zoals de meeste van jullie nog allemaal weeklijstjes uit 1981. Wel maakte ik ieder jaar een eindejaarsoverzicht. Vinden jullie het goed als ik deze hier post of wijkt dat teveel a van jullie formule?

Natuurlijk mag je je lijst hier plaatsen, graag zelfs! Daar is dit topic juist voor bedoeld.

Daar sluit ik mij helemaal bij aan!

Vooraf is het goed te weten dat ik in 1981 bijna 20 was en internationaler georiënteerd was dan alleen de Nederlandse Top 40. Door familie in Australië, USA en UK had ik naar verhouding makkelijk toegang tot buitenlandse releases. En daar maakte ik gretig gebruik van. Helaas heb ik geen wekelijkse lijstjes maar maakte ik wel ellenlange eindejaarslijsten. Daarbij gebruikte ik ook LP tracks. Ik heb geprobeerd deze er zoveel mogelijk uit te filteren voor dit forum. Hierdoor vallen bijvoorbeeld Winning van The Sound en Tomorrow van U2 uit de Top 10 van mijn lijst. Met terugwerkende kracht is het een curieuze lijst van (power-)pop, wave, Amerikaanse Rock en dat wat ze nu Indie Rock zouden noemen. Opvallend veel muziek uit het alternatieve uitgangscircuit in mijn studentenstad. Vrijwel geen soul en disco. Dat begon ik later pas te waarderen en geen enkel Nederlandstalignummer bij de bovenste 100. Rond nummer 150 stond Verjaardagsfeest van Frank Boeijen.

81 When I Get It Right - Joan Armatrading

Lekker nummer van Joan. Relatief tijdloos.

82 Twilight - Electric Light Orchestra
83 Tears Are Not Enough - ABC
Voorloper van het succesalbum The Lexicon Of Love met een aantal prachtige radiovriendelijke popsongs die niet gaan vervelen.

84 Don't Let Him Go - REO Speedwagon
85 One In Ten - UB40

UB40 toen ze in mijn ogen nog leuk waren. Reggae op Britse leest. Toegankelijk en kritisch

86 While You See A Chance - Steve Winwood
87 (Walk Me Out In The) Morning Dew - Long John Baldry

Kwaliteitspop die in alle lijstjes uit die tijd voorkomt. Maar bij de meeste hier veel hoger dan bij mij. Erger wordt het voor de Phil Collinsen van deze wereld waar ik weinig mee heb en die in mijn lijstje niet voor komen. Waarom weet ik niet want Peter Gabriel was in die tijd een grote held.

88 In The Dark - Billy Squier

Tsja gedateerde amerikaanse Rock waar ik toen een zwak voor had.

89 Column Messidor - The Durutti Column

Deze was ik helemaal vergeten maar klinkt eigenlijk wel weer leuk. Typische begin jaren 80 wave uit The Cure-school.

90 Sausolito Summernight - Diesel
91 Hold On To Something - Great Buildings
92 Harden My Heart - Quarterflash

Diesel is een van de twee Nederlandse bands in mijn lijst. Hier vaak besproken leuke single. Great Buildings is het soort powerpop waar ik een enorme zwak voor heb. De oprichter van Great Buildings, Danny Wilde, was ook de grondlegger van The Quick en het veel bekendere The Rembrandts. Harden My Heart life is nog steeds een aardig nummer met leuke sax intro.

93 Goodbye My Love - The Stiffs

Punk met powerpop randje.

94 Treat Me Right - Pat Benatar
95 Restless Heart - Southside Johnny & The Asbury Jukes

Sinds ik ooit uit de kroeg kwam en ik Southside Johnny midden in de nacht live zag bij Rockpalast ben ik fan van de man die Bruce Springsteen op enig moment bijna beter kon uitvoeren dan The Boss zelf.

96 Precious To Me - Phil Seymour

Nog een voorbeeld van de powerpop die in Nederland niks deed maar waar ik in die tijd gek op was.

97 Sense Of Purpose - The Sound
98 Reward - The Teardrop Explodes
99 Charlotte Sometimes - The Cure

Drie keer wave die de tijdsgeest, zeker in Engeland, goed weergaven. From the Lions Mouth van The Sound was in die tijd een van mijn favoriete album. De openingstrack van het album, Winning, stond hoog in mijn top 10 is niet als single uitgebracht.

100 A Life Of Illusion - Joe Walsh

Joe Walsh houdt de Eagles eer hoog. Ik was het nummer vergeten maar leuk om weer op te pikken. Iets lager in de lijst staat Randy Meisner met Hearts On Fire en dat vind ik dan anno 2012 wel erg tegenvallen. Ook nog een bubbling under notering voor The Go-Go's met de album track This Town. Een nummer dat ik inmiddels weer in de high rotation heb geplaatst.

Prima namen, goede singles!
Zoals ik ook al eens eerder schreef: het aantal singles dat via hitlijsten bekend is geworden, is maar een fractie van wat er daadwerkelijk aan singles is uitgebracht in die tijd.

Dat nummer van Joe Walsh bijvoorbeeld had ik toen ook wel willen hebben, maar ik heb het nooit gezien of gehoord.

Zie bijvoorbeeld ook de lijst met 1000 nummers die door Rateyourmusic.com onder elkaar is gezet! Zou je alleen die lijst al willen aanhouden als referentie, zou je wekelijks 20 nummers moeten laten binnenkomen in je eigen lijst!
En zelfs dan is Rateyourmusic nog verre van compleet, dit zijn alleen nog maar een soort van kwaliteitsnummers die door de leden van Rateyourmusic hoog worden aangeslagen....

Nog twee liedjes die op de valreep van het jaar in dit topic genoemd moeten worden:

Way Of The West - Don't Say That's Just For White Boys

Medium Medium - Hungry, So Angry

Leuke lijsten hierboven!
Ik heb de laatste tijd niet meer geschreven bij dit topic, wegens tijdgebrek, maar ben het wel steeds blijven volgen.
Hoewel ik nu achteraf (ik ben nog gaan zoeken) toch wel zeker weet dat ik in 1981 geen lijst meer bijhield (zat in dienst dat jaar), zou de mijne er (ben ik bang ) niet schokkend veel van hebben afgeweken.
Eens met jullie goede smaak dus (ahum) .

61 Rapture - Blondie
Leuke combinatie van pop, disco, wave en (vroege) rap. Slimme hit.

62 Turn Me Loose - Loverboy
Eentje waarvan ik me niet kan herinneren dat ik deze de afgelopen 20 jaar nog wel eens gehoord heb. Daarom wel weer leuk op memory lane.

63 Red Tape - The Nits
De hoogste genoteerde Neddrlandse band. Ik vond The Nits juist in hun minder succesvolle begin tijd erg leuk. Ongecompliceerd en een beetje naief. Later werd het me vaak te geconstrueerd.

64 Fade To Grey - Visage
Vienna van Ultravox is een van de meer tijdloze klassiekers uit 1981. Ik hoor wel dat het een bijzonder nummer is maar het raakt mij helemaal niet en Vienna is dus ook niet terug te vinden in de lijst. Midge Ure kan ik echter zeer waarderen o.a. in deze dancefloor filler van Visage, maar ook eerder in Slik. Hoger in de lijst komt ook Ultravox nog voor.

65 Europe After The Rain - John Foxx
Populaire song in de lijstjes op dit forum. Het pianootje doet het hier voor mij.

66 (We Don't Need This) Fascist Groove Thang - Heaven 17
Ik lees dat het nummer toentertijd verbannen werd bij de BBC. Dat gaf het nummer wellicht net dat beetje extra aantrekkingskracht voor mij. Nu duurt het me eigenlijk al snel te lang.

67 Do Or Die - Human League
Leuk nummer van het succes album Dare.

68 Skandal Im Sperrbezirk - Spider Murphy Gang
De Neue Deutsche Welle zorgde voor de komst van een aantal leuke duitstalige nummers. Dit was en is voor mij een van de betere.

69 Tom Petty & Stevie Nicks - Stop Draggin' My Heart Around
Over Tom Petty is hier al meer gezegd en geschreven. Veel kwalitatief goede singles. Dit is er een van.

70 What Becomes Of The Broken Hearted - Dave Stewart Feat. Colin Blunstone
Als Colin Blunestone in vorm is kan hij van vrijwel elk nummer iets moois maken. Lekkere cover van de motown klassieker van Jimmy Ruffin.

71 The Night Owls - Little River Band
Het nummer van de Little River Band waarin de geweldige samenzang het beste tot haar recht komt. Heerlijk.

72 I Wanna Marry You - Bruce Springsteen
Volledig geflopte single van Bruce grijsgedraaide meesterwerk The River. Ik kan er niet genoeg van krijgen.

73 Vital Signs - Rush
Progressive rockgiganten Rush met verrassende single vol reggae invloeden. Minder verrassend is dat de single helemaal niets deed. Maar Rush was en is een band met fans die vooral hele albums tot zich nemen. Ik vind dan juist weer een aantal singles erg leuk.

74 Magic Power -Triumph
De Rush light variant komt van kleine broertje Triumph. Hardrock met symfonische invloeden.

75. Don't Say That's Just For White Boys - Way Of The West
Heerlijke funky clubklassieker van Way Of The West. Je hebt het gevoel dat het basloopje eeuwig door is gegaan.. Kaztor gaf al aan dat dit nummer niet vergeten mag worden (Medium Medium komt nog aan bod).

76 Kiss On My List - Hall & Oates
Lekkere blue-eyed soul van Hall & Oates.

77 Plan B - Dexys Midnight Runners
Ik was enorm gegrepen door het debuutalbum van Dexy: Searching For The Young Soul Rebels. Van de opening waarin langs Specials en Deep Purple de radio op scherp wordt gesteld voor Burn it Down tot de uitsmijter met There, There My Dear. Plan B was de eerste single na Searching.. en kon voor mij niet stuk. Nog steeds leuke single maar haalt het niet bij het prachtdebuut.

78 Discotch - Voyage
Echte disco van Discotch, was de "camp" hit in een tentje waar ik veel uitging. Inmiddels wel erg gedateerd.

79 Hitsville UK - The Clash
80 The Shuttered Palace (Sons Of Europe) - Ellen Foley
Twee keer Ellen Foley en The Clash. Lekkere popsingles waarbij het Clash nummer de tijd het beste heeft doorstaan. Later schreef Mick Jones de Clash-smash "Should I Stay or Should I Go" over zijn relatie met Ellen Foley.

Martial
Wegens tijdgebrek hierbij nog de cijfers van afgelopen week, dit keer alleen de cijfers hoop komende week weer iets meer tekst te hebben.

week 51 (1981)

8: Drukwerk - Je Loog Tegen Mij

12: Fay Lovski - Christmas Was A Friend Of Mine

17: André Van Duin - Ik Ben Joep Meloen / Ik Wil Met Jou Wel Zeven Weken...
Cijfer: 4 / 6

26: Dance Reaction - Disco Train

27: Madness - Mrs. Hutchinson

28: Earth And Fire - Tell Me Why
Cijfer: 5,5

29: Jon & Vangelis - I’ll Find My Way Home

30: Chas Jankel - Questionnaire
Cijfer: 3

Martial
@50tracks opvallende en leuke namen komen voorbij in je lijst zoals The Nits, Bruce Springsteen en Rush om is wat te noemen niet echt nummers waar je direct aan denkt al komen The Nits misschien nog wel het meeste in de buurt.

Ik begin wel steeds meer te balen dat ik al aan mijn lijsten niet heb bewaard van vroeger, want ik was echt een lijstjesfreak, nog steeds wel maar alleen iets minder dan destijds.

Red Tape komen we eind volgende maand tegen in de Tipparade.
50tracks was er dus al opvallend vroeg bij.

Ik schreef al eerder dat ik in mijn lijsten ook LP tracks opnam. Ik heb geprobeerd de lijst daarvoor te schonen maar dat zal niet altijd gelukt zijn. Mijn geheugen is helaas niet goed genoeg om te weten wanneer ik de "single" uitgave voor was.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:36 uur

geplaatst: vandaag om 19:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.