MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Musician’s Top 30, 06-08-1982, week 32

01 (03) 04 Take it away – Paul McCartney
02 (01) 06 Africa - Toto
03 (02) 07 Avalon – Roxy Music
04 (06) 03 Real men – Joe Jackson
05 (04) 08 Redemption song – Manfred Mann
06 (05) 08 Do I do – Stevie Wonder
07 (07) 07 Torch – Soft Cell
08 (10) 04 Las palabras de amor – Queen
09 (11) 04 Hard to say i’m sorry/ Get away – Chicago
10 (12) 04 Laat mij maar alleen – Klein Orkest
11 (22) 02 Still in the game – Steve Winwood
12 (---) 01 You can do magic – America
13 (09) 06 Loud Music in cars – Billy Bremmer
14 (08) 07 Family man – Mike Oldfield
15 (15) 04 Empty garden – Elton John
16 (---) 01 When the tigers broke free – Pink Floyd
17 (13) 07 Cantonese boy – Japan
18 (23) 03 Love is in control – Donna Summer
19 (14) 05 Young pretender – Status quo
20 (---) 01 Boundaries – Jon Anderson
21 (25) 02 It started with a kiss – Hot chocolate
22 (---) 01 Rock the casbah – The Clash
23 (24) 02 Dance with me – Rick James
24 (17) 03 Rosalyn - Vitesse
25 (18) 06 One hello – Randy Crawford
26 (19) 06 I’m a wonderful thing baby – Kid Creole and the coconuts
27 (16) 10 Hold me –Fleetwood Mac
28 (30) 02 The only way out – Cliff Richard
29 (28) 03 Words – FR David
30 (---) 01 Why – Carly Simon

Zoals aangekondigd, toch America dat grijpt naar de hoogste positie van de nieuwe binnenkomers.

Op zich geen misselijke lijstje met nieuwe entrees, met o.a. Boundaries, de opvolger van Surrender van Jon Anderson.

Boundaries

(afbeelding)

Een andere min of meer opvallende verschijning is When the tigers broke free van Pink Floyd. Het hoorde bij de film The Wall, die ik trouwens destijds in de bioscoop heb gezien.

De single deed niks, raakte in de vergetelheid maar hoorde qua sfeer wel een beetje thuis op The Final Cut, de Pink Floyd cd van een jaar later. Daar kwam het oorspronkelijk niet op te staan. Maar toen men er een mooie geremasterde versie van maakte, mocht het nummer er alsnog op.

When the tigers broke free

(afbeelding)

Dat zijn twee mooie songs die je erbij levert, musician, en ik kende ze allebei niet. Jon Anderson klinkt liefelijk en melodieus als altijd, Pink Floyd donkerder dan ooit.

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 32, 07-08-1982

01 01 04 ABC - All Of My Heart
02 02 03 America - You Can Do Magic
03 06 08 Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
04 05 08 Joe Jackson - Real Men
05 11 08 J. Geils Band - Angel In Blue
06 03 07 The Clash - Rock The Casbah
07 14 03 Asia - Only Time Will Tell
08 04 08 John Waite - Change
09 15 03 Vitesse - Rosalyn
10 10 12 New Adventures - Don't Want You
11 09 06 Powerplay - Waste Of Time
12 16 04 Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
13 17 05 The Psychedelic Furs - Love My Way
14 --- 01 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
15 07 13 Soft Cell - Torch
16 --- 01 Yazoo - Don't Go
17 23 06 10CC - The Power Of Love
18 24 02 Little River Band - Down On The Border
19 08 05 Talk Talk - Today
20 25 06 Marshall Crenshaw - Someday, Someway
21 32 02 China Crisis - African And White
22 31 02 The Go-Go's - Vacation
23 30 02 Toyah - Ieya 1982
24 28 03 Foreigner - Luanne
25 34 03 Gary U.S. Bonds - Soul Deep
26 12 13 ABC - The Look Of Love
27 13 10 Steve Miller Band - Abracadabra
28 21 07 Colin Blunstone - Tracks Of My Tears
29 36 02 Nazareth - Love Leads To Madness
30 38 02 Jackson Browne - Somebody's Baby
31 18 10 The Teardrop Explodes - Tiny Children
32 --- 01 Clocks - She Looks Alot Like You
33 20 13 Gang Of Four - I Love A Man In Uniform
34 19 19 Simple Minds - Promised You A Miracle
35 22 04 Chicago - Hard To Say I'm Sorry/ Get Away
36 --- 01 Randy Meisner - Never Been In Love
37 --- 01 Spys - Don't Run My Life
38 --- 01 The Lords Of The New Church - Open Your Eyes
39 39 02 The Damned - Lovely Money
40 40 06 The Troggs - Black Bottom

14. Dexys Midnight Runners - Come On Eileen

Het debuutalbum van Dexys, Searching for the Young Soul Rebels uit 1980, is een van favourite albums uit die periode. Opvolger Too-Rye-Ay is als geheel minder opwindend. Uitzondering is onder andere de cathcy folk single Come On Eileen. Opvallend genoeg al de 5e single die van het album is uitgebracht. Het lijkt erop dat ze niet doorhadden welke megahit ze in handen hadden. Klassieker.

17. Yazoo - Don't Go

Nog een nummer dat terecht overal op de wereld een megahit werd. Het frisse klinische electronische synthesizer geluid van Vince Clarke gecombineerd met de warme soulvolle stem van Alison Moyet zorgt voor een tijdloze track, zowel thuis als op de dansvloer.

32. Clocks - She Looks Alot Like You

Leuke powerpop op het snijvlak van Cars, Romantics en Bram Tchaikovsky. Hoort op elke willekeurige begin jaren 80 powerpop playlist.

(afbeelding)

36. Randy Meisner - Never Been In Love

De Eagles waren op de solotoer in deze periode. Zowel Glen Frey, Don Henley als Randy Meisner komen met eigen albums. Geen van allen komen ze in de buurt van de kwaliteit van hun gezamenlijke band. Ze hebben wel allemaal hun momenten. De eerste single van Randy's derde solo album, Never Been In Love, geschreven door countryman Craig Bickhardt, is met zi'n typische jaren 80 wetscoast sound leuk om weer eens te horen.

(afbeelding)

37. Spys - Don't Run My Life

Don't Run My Life is de energieke upbeat opener van het debuutalbum van Spys. Een Foreigner-offspring. Klassieker bij de Amerikaanse AOR liefhebbers, hier houden we het meestal bij de drie grootmachten: Journey, Foreigner en Toto.

(afbeelding)

38. The Lords Of The New Church - Open Your Eyes

Net als Captain Sensible komt de oprichter van de postpunk supergroep Lords Of The New Church uit The Damned. Het geluid is aanzienlijk melodieuzer en toegankelijker dan gebruikelijker in de punk. Het gebruik van de synthesizer doet denken aan de Stranglers. De zang blijft wel wat donker.

(afbeelding)

Martial
Top 15 - Week 32 (1982)

01 (04) America - You Can Do Magic
02 (01) Asia - Only Time Will Tell
03 (02) Joe Jackson - Real Men
04 (05) Vitesse - Rosalyn
05 (06) Bobby Caldwell - Jamaica
06 (03) Toto - Africa
07 (11) Vega - Nostradamus
08 (09) Little River Band - Down On The Border/No More Tears
09 (---) The Clash - Rock The Casbah
10 (07) Paul McCartney - Take It Away
11 (---) Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
12 (14) Shakatak - Streetwalkin'
13 (08) Roxy Music - Avalon
14 (---) Yazoo - Don't Go
15 (10) Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen

(afbeelding)

Een nieuwe nummer 1 die wel in de lijn der verwachting lag America met You Can Do Magic, verder 3 nieuwe binnenkomers waarvan The Clash met Rock The Casbah de hoogste is, over Crosby, Stills & Nash kom ik van het weekend te spreken aangezien deze binnenkomt in de "nieuwe" Tipparade en Yazoo verwoord 50tracks het meer dan uitstekend dus ben ik gauw klaar deze week

Martial
Tipparade - Week 32 (1982)

Alarmschijf: Tom Tom Club - Under The Boardwalk
Het orgineel van The Drifters dacht ik, sowieso een betere versie dan deze iets meer eigentijdse versie van de Tom Tom Club, rest de vraag of deze uitvoering dan iets toevoegd aan het orgineel dan ben ik geneigd te zeggen
Cijfer: 5

16. The Go-Go's - Vacation
Een leuk meezing-refreintje is het wel moet ik zeggen en de muziek klinkt fris en spontaan, laten we het maar houden op een leuk vakantieplaatje.
Cijfer: 6

21. K.I.D. - Piece Of The Action
We zitten een beetje in de discosferen deze week waarvan deze de eerste is en voor dit soort disco moet ik meestal in de stemming zijn en dat ben ik vandaag niet echt, vind het allemaal een beetje van hetzelfde klinken (saai en onsamenhangend)
Don't Stop van K.I.D. vond ik persoonlijk lekkerder klinken.

24. Cheap Trick - If You Want My Love
In de buurt van I Want You To Want Me zijn ze nooit meer gekomen dit recht toe recht aan nummer kan er mee door, maar houdt niet echt over en moet het vooral hebben van het refrein.

25. Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
De kracht van Crosby, Stills & Nash (en vroeger nog met Young erbij) is natuurlijk de samenzang die ijzersterk is, dit Wasted On The Way voldoet natuurlijk aan alle bekende ingrediënten, de viool past er trouwens helemaal bij vind ik.
Cijfer: 8,5

26. Divine - Native Love (Step By Step)
Vreselijk deze zeer platte disco en dan heb ik nog niet eens over de stem de beelden hoef ik er nog niet eens bij te zien van dat vette gedrocht, bah, bah en nog is bah ........
Cijfer: 1

27. Jan Rot - Bobby, Roger & Eileen
Dit is heel wat beter te verteren en voor mij de leukste single van Jan Rot, een fijne melodie cq refrein en de stem van Jan Rot ligt ook nog is prettig in het gehoor, leuk plaatje nog steeds.
Cijfer: 7,5

28. Rubberen Robbie - Katootje
Rubberen Robbie is natuurlijk lang leve de lol en hebben al heeft wat Nederlandse liedjes verbouwd met grappige en onzinnige teksten zoals met dit Katootje, zelf kan ik er wel om lachen al denk ik wel van ja nu heb ik het allemaal wel gehoord oftewel de verveling begint toe te slaan.

29. Paul Parker - Right On Track
Van de disconummers deze week springt deze er wel uit natuurlijk, lekker "ouderwetse" disco uit de vervlogen jaren niets meer of minder eigenlijk.
Cijfer: 7

30. Next One - Cats For Ever
Het Stars On 45 concept is blijkbaar nog steeds niet uitgewerkt, want The Cats moeten er dit keer aan geloven uitgevoerd door Next One, leuk om een aantal Cats hits te horen in deze medley al hoor ik persoonlijk liever The Cats zelf, voor mij nog steeds de beste groep uit Volendam.

Week 31 - 31 juli 1982.
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Cliff Richard - The Only Way Out
NCRV's Favorietschijf: Pointer Sisters - American Music
Steunplaat: Go-Go's - Vacation

Binnenkomers in de Tipparade:

7.André Van Duin - Als Je Huilt / Bim Bam
Zoals gebruikelijk bij André nu ook weer een dubbele a-kant.
Als Je Huilt moet echt hebben van De Bril. Zonder de performance in beeld blijft er een stuk minder van over.
Bim Bam is voor mij hier duidelijk de blikvanger waarbij het liedje zelf ook echt leuk is om te horen.

8. Nicole - M'n Eigen Vrijheid (Meine Kleine Freiheit)
Een mindere opvolger van Ein Bisschen Friede. Dit neigt mij echt teveel naar muzak.

26. Captain Sensible - Happy Talk
Ik denk dat deze Damned-bassist zich driemaal in rondte heeft gelachen bij het vervaardigen hiervan. Het doet inderdaad denken aan Deco's Room With A View.
Ik vind het best een grappig liedje in de zin dat ik er gewoon geen hekel aan kan hebben.

27. Tower - Goin' Home
Namen ze laatst Kim Wilde bij de kladden, nu is ELO aan de beurt, en dan niet eens op een zachtzinnige wijze... Ik heb niet het idee dat hier een perfect uitgewerkt idee aan ten grondslag lag. Vooral de bombast in het tweede deel is me te tenenkrommend voor woorden.

28. Terra - It's A Beautiful Day
'Do, do, do...ooh, ooh, ooh... too, too, too...' Zucht.
Vocabulaire beperking dekt hier de lading niet eens. En Luv', dat was toen toch al not done?
Voor degenen die het nog niet hebben gemerkt: Ik vind dit echt een gigantische &^%$%-plaat!

29. Carly Simon - Why
Vervelend? Ach, ik heb volgens mij echt vervelendere dingen gehoord.
Het liedje tikt op een heerlijke wijze weg op een comfortabel bed van synthesizers.
Daarbij klinkt de productie niet eens '80's', dus is dat in dit geval ook een pluspunt.
Kan hier niets slechts over verzinnen, om eerlijk te zijn.

30. The Clash - Rock The Casbah
'He thinks it's not kosher!!'
Rock The Casbah is natuurlijk een feestje! En The Clash is natuurlijk The Clash!
Meer hoef ik er niet over te zeggen.

Tipparade: Week 32 van 1982

Het origineel is inderdaad van The Drifters (Rolling Stones hebben dit nummer ook gecoverd), deze versie klinkt een stuk vlakker en minder soulvol.

Vrolijke meidenpop dat mij aan Blondie doet denken, niet echt speciaal maar wel fris en spontaan.
Cijfer: 6,5

Ik vind dit ook te saai (vooral door dat steeds herhalen van de titel) en ook te kitscherig mede door de vocoder die hier te nadrukkelijk wordt gebruikt.
Cijfer: 3,5

Een stuk beter dan hun vorige single I Want You (week 23), hier hebben ze wel voor een degelijke melodie en refrein gezorgd. Doet mij een beetje denken aan ELO en ik hoor ook iets in van The Beatles.

Het minst hippe nummer destijds maar nu de meest tijdloze. Prachtig, die stemmen en samenzang die voor luistergenot zorgen en de song zelf is ook prachtig.
Cijfer: 9

Shoot Your Shot is een guilty pleasure maar dit nummer komt niet uit de verf wegens gebrek aan een aanstekelijke melodie en de raps zijn nogal stuntelig.
Cijfer: 4

Een aangenaam en luchtig nummer met toch wel vrij aparte arrangementen, op het eerste gehoor vrij simpel maar niet melig.

Een wat melige bewerking van Katootje voorzien van een absurde tekst, het tovert wel een glimlach bij mij. Maar zeker niet iets om vaak te horen.
Cijfer: 5,5

Lonkt naar de disco in de jaren '70 maar lekker swingend met functionele synths.

De medley-rage in een disco-kleedje blijkt nog niet genoeg uitgemolken te zijn, nu zijn The Cats aan de beurt. Best aardig maar ik prefereer ook de Cats-hits zelf.

Week 32 - 7 augustus 1982
Top 40
Tipparade

NCRV's Favorietschijf: Captain Sensible - Happy Talk
Steunplaat: Yazoo - Don't Go

Binnenkomers in de Tipparade:

Een overbodige, gedateerde cover waarbij volgens mij de gedachte was 'Bananarama en de Fun Boy Three kunnen zoiets, dus wij kunnen het ook'. De adem van dit zijstapje van Talking Heads-leden was hier naar mijn idee wel uitgeblazen.

Aardig liedje dat wat mij betreft niet kan tippen aan Our Lipps Are Sealed.
Het is wat eh... kinderlijk.

Het is niet bijster sterk, maar het houdt de aandacht erbij en het klinkt luchtig op een positieve manier.

Vorig jaar nog aan de bod als Single Van De Dag.
Een heerlijk schreeuw-nummer met een ELO-insteek dat ikzelf toch zeker sterker vind dan I Want You To Want Me. Zit voor de rest van de dag weer in m'n hoofd!

De titel geloof ik in dit geval meteen.
De samenzang is natuurlijk onverwoestbaar, met of zonder Neil, maar dit moet anno 1982 behoorlijk heiig hebben geklonken in de hitparade. Kwaliteit laat zich niet labellen natuurlijk, dus dit krijgt van mij een dikke pluim!

Ach, ik kan er wel mee lachen. Vooral niet te serieus nemen, dan is dit best leuk.

Het klinkt authentiek en wordt in die zin (volgens mij) voorbeeldig uitgevoerd.
Maar ik stuit hier op het feit dat dit genre me koud laat.

Dikke pret natuurlijk, maar daar krijg je nog geen voldoende mee.

M'n Single Van De Dag-beschrijving was wat ongenuanceerd, dus gebruik ik die niet.
Lekker, goed geproduceerd, niets-aan-de-hand disco-plaatje waar je nu ook nog goed voor de dag mee kunt komen.

Deze Cats-medley werd een behoorlijke hit en was volgens mij ook medeverantwoordelijk voor de comeback van die band. Ik vind het best goed gedaan. Er is aandachtig naar het lijdend voorwerp geluisterd om er wat van te maken en dat resulteerde in een nagenoeg feilloze medley.

Martial
kaztor schreef:

Ach, ik kan er wel mee lachen. Vooral niet te serieus nemen, dan is dit best leuk.

Zelfs dan niet kaztor

Geweldig nummer vind ik eigenlijk. Fantastisch geproduceerd door Bobby Orlando en later nog eens overgedaan door Chemical Brothers, meen ik. Alleen de zang is wat over de top. Ik hoor dit iig 10 keer liever dan Crosby, Stills & Nash ofzo.

Martial schreef:

America - You Can Do Magic:
...kaztor heeft er volgens mij ook wel een positief gevoel bij...

Prettig liedje inderdaad, al is het natuurlijk zo MOR als maar kan.

The Border en Ride Like The Wind waardeer ik overigens evenzeer.

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 33, 14-08-1982

01 01 05 ABC - All Of My Heart
02 02 04 America - You Can Do Magic
03 14 02 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
04 16 02 Yazoo - Don't Go
05 05 09 J. Geils Band - Angel In Blue
06 06 08 The Clash - Rock The Casbah
07 07 04 Asia - Only Time Will Tell
08 04 09 Joe Jackson - Real Men
09 09 04 Vitesse - Rosalyn
10 10 13 New Adventures - Don't Want You

11 11 07 Powerplay - Waste Of Time
12 12 05 Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
13 13 06 The Psychedelic Furs - Love My Way
14 03 09 Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
15 18 03 Little River Band - Down On The Border
16 17 07 10CC - The Power Of Love
17 21 03 China Crisis - African And White
18 08 09 John Waite - Change
19 24 04 Foreigner - Luanne
20 22 03 The Go-Go's - Vacation

21 23 03 Toyah - Ieya 1982
22 --- 01 Duran Duran - Save A Prayer
23 --- 01 David Sylvian - Bamboo Houses
24 29 03 Nazareth - Love Leads To Madness
25 30 03 Jackson Browne - Somebody's Baby
26 32 02 Clocks - She Looks Alot Like You
27 20 07 Marshall Crenshaw - Someday, Someway
28 15 14 Soft Cell - Torch
29 25 04 Gary U.S. Bonds - Soul Deep
30 36 02 Randy Meisner - Never Been In Love

31 --- 01 Glenn Frey- The One You Love
32 37 02 Spys - Don't Run My Life
33 38 02 The Lords Of The New Church - Open Your Eyes
34 19 06 Talk Talk - Today
35 26 14 ABC - The Look Of Love
36 27 11 Steve Miller Band - Abracadabra
37 --- 01 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
38 --- 01 Eddie Money - Think I'm In Love
39 --- 01 Pete Townshend - Uniforms (Corp D'esprit)
40 --- 01 Blondie - War Child

(afbeelding)

22. Duran Duran - Save A Prayer

Heerlijke tijdloze zomerse ballad met een echte jaren 80 sound door de zwoele minimalistische synthesizer. Ik heb ooit gelezen dat het refrein van deze typische new romantic song gebaseerd is op If You Could Read My Mind van Gordon Lightfoot. Ook tijdloos.

Save A Prayer is de tweede single van het Rio album. Het nummer zal in Nederland pas bij een tweede release in 1985 aanslaan en haalt dan nog slechts de 20ste plaats. Follow up single Rio zal in Nederlnd helemaal nooit iets doen. In mijn oren toch twee nummers met enorme hitpotentie. Dat kun je dan weer niet zeggen van ...

23. David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - Bamboo Houses

Sfeervolle eerste solo single van David Sylvian samen met Ryuichi Sakamoto. Een jaar voor het geweldige Forbidden Colours van de soundtrack van Merry Christmas, Mr. Lawrence. Bamboo Houses klinkt eigenlijk als Japan die de soundtrack van een niet bestaand film heeft gemaakt.Bijna onbegrijpelijk dat dit op single is uitgebracht,

(afbeelding)

31. Glenn Frey- The One You Love

Relaxte nazomer track die bijna een popquiz op zickzelf is want het nummer doet aan allerlei andere nummers denken waarbij I Can't Tell You Why van de Eagles de meest voor de handliggende is.

37. Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why

Openingstrack van het Abracadabra en aanzienlijk minder catchy. Degelijke Steve Miller song geschreven door Gary Mallaber die dan weer zo lees ik toevalligerwijze studiodrummer is bij opname van Bruce Springsteen, Van Morrison en ..

38. Eddie Money - Think I'm in Love

Eddie Money is zo'n typische Amerikaanse artiest die ruim 20 hits heeft gehad in zijn thuisland maar hier nooit de Top 40 heeft gehaald hoewel hij er met Take Me Home Tonight heel dicht bij was. Think I'm In Love is zo'n lekker klinkende FM-radio hit die net zo prettig is om te horen als dat je 'm weer vergeten bent

39. Pete Townshend - Uniforms (Corp D'esprit)

Irritant nummer. Toen ik deze een aantal weken geleden tegenkwam in de 1982 lijstjes en op de playlist zette vond ik het eers en vooral een vervelend nummer met ergerniswekkende en soms zelfs tenenkrommende zang. Maar zie een paar weken later is het onder mijn huid gekropen en heeft het een gek soort aantrekkingskracht. Maar irritatie ligt op de hoek

40. Blondie - War Child

Stevig Blondie nummer. Was me 30 jaar geleden niet opgevallen maar vindt het nu eigenlijk wel een lekkere stomper.

(afbeelding)

TOP 40 VAN ROB nr 320, 11-8-1982
dw vw aw
1 1 7 Africa - Toto
2 2 10 Real men - Joe Jackson
3 3 7 Take it away - Paul McCartney
4 10 5 Hard to say I'm sorry - Chicago
5 6 4 Love is in control - Donna Summer
6 13 4 Jamaica - Bobby Caldwell
7 4 6 Las palabras de amor - Queen
8 9 4 Happy talk - Captain Sensible
9 8 8 Baby it's true - Mari Wilson
10 5 10 Avalon - Roxy Music
11 12 5 All of my heart - ABC
12 14 3 Lovely money - The Damned
13 17 2 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
14 11 9 Il veliero - The Chaplin Band
15 16 3 Rosalyn - Vitesse
16 18 3 Still in the game - Steve Winwood
17 22 2 Why - Carly Simon
18 7 8 Biscaya - James Last
19 20 3 Going home - Tower
20 -- 1 The dreaming - Kate Bush
21 25 3 Inside out - Odyssey
22 23 2 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
23 24 3 Signed sealed delivered - Boys Town Gang
24 34 2 Bim bam - André van Duin
25 15 4 Lenie uit de Takkestraat - Tineke Schouten
26 27 4 If you want my love - Cheap Trick
27 -- 1 Vacation - The Gogos
28 -- 1 Spread a little happiness - Sting
29 -- 1 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
30 35 2 After the gold rush - Prelude
31 33 2 For the first time - Gemma van Eck
32 -- 1 Don't look back - The Korgis
33 -- 1 Red skies - The Fixx
34 19 6 One hello - Randy Crawford
35 26 10 Torch - Soft Cell
36 21 6 The Beatles movie medley - The Beatles
37 28 7 Waste of time - Powerplay
38 -- 1 I know there's something going on - Frida
39 29 5 Love pains - Yvonne Elliman
40 31 6 Sol - Nova

Zou ik deze lijst bijna weer vergeten... De top 3 zit al 3 weken vast, Toto staat al 4 weken op 1 en, jawel, Joe Jackson staat met Real men al 6 weken op 2. Ongetwijfeld toen een record, maar in latere tijden vast wel ooit geëvenaard (als mijn lijsten wat trager gaan lopen). Maar nu komen er echt twee breekijzers aan, Chicago en Bobby Caldwell.

De hoogste binnenkomer is van mijn favoriete zangeres, Kate Bush. Na drie succesvolle albums komt ze nu met de voorloop-single van The dreaming. De titelsong is minstens zo experimenteel en chaotisch als het hele album, heeft totaal geen meezingbaar refrein en zal dan ook in de tipparade sneuvelen. Zelfs in de UK komt het maar tot 46, lees ik net. Toch konden al die gekke stemmetjes, geluiden en ritmes mij wel bekoren, al was het moeilijk de single in je hoofd op te roepen, zo ongewoon was het. Een 10 voor durf! (en een 8 voor de song)

Op 27 de vrolijke niets aan de hand-muziek van The Gogos, een flinke tegenstelling met Kate Bush, maar laten we dit niet met Kate gaan vergelijken, dat verliezen The Gogos bij voorbaat.

Op 28 de eerste solosingle van Sting. Hij zou The Police voorlopig nog niet verlaten, maar het is wel een teken aan de wand. Het is een cover van een jaren 20-musicalsong, die als soundtrack bij de film Treacle and Brimstone werd uitgebracht. Typisch Engels en ook wel typisch Sting, maar totaal niet passend bij The Police, dit ouderwetse Engelse gentlemandeuntje.

Op 29 ineens een anachronistisch aandoende song van Crosby, Stills & Nash, waar ze moeiteloos de koortjes en klanken van het werk rond 1970 terugbrengen; alleen het liedje zelf beklijft niet. Charmant en aardig, maar niet meer dan dat.

Op 32 een geheel vergeten single van The Korgis, Don't look back. Ik moet ook bekennen dat ik hem mij niet echt herinner bij herbeluistering. Natuurlijk weer die hoge stem van James Warren, de zachte synthesizerklanken en eigenlijk een veel clichématiger song dan de bekendere hits. Toch blijf ik hier wel een zwak voor houden.

Op 33 nog een sterke binnenkomer, Red skies van The Fixx. Stand or fall was al een mooie top 10 hit, maar Red skies wil ik wel onder de jaren 80-klassiekers scharen. Zelden waren oh-oh-oh refreintjes zo goed en origineel in elkaar gezet. Helaas heb ik nu, als ik hem via Youtube draai, alweer het idee dat het niet de singleversie is; in mijn herinnering is hij veel feller en sterker... Weet iemand het verhaal achter de verschillende versies?

En pas op 38 Frida met het door Phil Collins vet geproduceerde en nog vetter gedrumde I know there's something going on, Frida's eerste en direct grootste solohit (terwijl Abba nog niet eens uit elkaar is). Prima gezongen, maar toch blijven de productie en de zang met elkaar wringen, alsof Frida toch beter wat anders had kunnen zingen.

En bij de tips zie ik een singletje staan van de grootste band van de laatste 30 jaar, die voor het eerst mijn top 40 gaat halen...

Martial
Top 15 - Week 33 (1982)

01 (01) America - You Can Do Magic
02 (02) Asia - Only Time Will Tell
03 (---) The Fixx - Red Skies
04 (04) Vitesse - Rosalyn
05 (03) Joe Jackson - Real Men
06 (07) Vega - Nostradamus
07 (09) The Clash - Rock The Casbah
08 (11) Crosby, Sills & Nash - Wasted On The Way
09 (05) Bobby Caldwell - Jamaica
10 (14) Yazoo - Don't Go
11 (12) Shakatak - Streetwalkin'
12 (06) Toto - Africa
13 (08) Little River Band - Down On The Border/No More Tears
14 (---) Fruitcake - I Like The Way
15 (10) Paul McCartney - Take It Away

(afbeelding)

Een ietwat rustig weekje met wat stijgers en dalers, maar onveranderd op nummer 1 America met You Can Do Magic (MOR of niet )

Twee nieuwe binnenkomers met The Fixx met Red Skies als hoogste nieuwe die op nummer 3 binnen komt knallen en misschien wel de beste single van The Fixx, deze krachtige single met het ge-whoa oh, oh oh oh, oh-oh-oh-oh-oh luistert ook in 2013 nog prima weg, maar hoe deze single tot z'n eind komt dus met het Whoa oh, oh oh oh, oh-oh-oh-oh-oh is werkelijk van wereldklasse, wat een plaat!
The Fixx mag je best een favoriet bandje uit de jaren 80 noemen van mij, maar heeft helaas nooit het succes gekregen wat deze band eigenlijk verdiende oftewel een onderschatte groep.

De tweede nieuwe binnenkomer is een band van eigen bodem Fruitcake met I Like The Way wat eigenlijk plagiaat van het ergste soort is, want het lijkt ongelofelijk veel op Shakatak, maar dan is het nog altijd beter goed gejat dan ...... maar wat klinkt dit nummer nog steeds ongelofelijk lekker, destijds zat Carolien de Windt nog in deze band die later met Mai Tai furore ging maken.

Martial
ranboy schreef:

Op 33 nog een sterke binnenkomer, Red skies van The Fixx. Stand or fall was al een mooie top 10 hit, maar Red skies wil ik wel onder de jaren 80-klassiekers scharen. Zelden waren oh-oh-oh refreintjes zo goed en origineel in elkaar gezet. Helaas heb ik nu, als ik hem via Youtube draai, alweer het idee dat het niet de singleversie is; in mijn herinnering is hij veel feller en sterker... Weet iemand het verhaal achter de verschillende versies?

Nu weet ik niet welke versie jij beluistert hebt maar wat ik er dan van weet is dat dit de single-edit is Red Skies en dit de LP versie Red Skies als er iemand nog meer aanvullingen heeft kom er maar in .....

Martial
50tracks schreef:

Sfeervolle eerste solo single van David Sylvian samen met Ryuichi Sakamoto. Een jaar voor het geweldige Forbidden Colours van de soundtrack van Merry Christmas, Mr. Lawrence.

Forbidden Colours een waar pareltje inderdaad en een geheide nummer 1 in mijn lijst, nu is 1983 toch al geen vervelend jaar moet ik zeggen.

Duran Duran - Save A Prayer is mijn favoriete nummer van deze band en dat komt vooral door die heerlijke synth in dit nummer.

Martial schreef:
(quote)

Nu weet ik niet welke versie jij beluistert hebt maar wat ik er dan van weet is dat dit de single-edit is Red Skies en dit de LP versie Red Skies als er iemand nog meer aanvullingen heeft kom er maar in .....

Bedankt voor het aanreiken van deze twee versies. Volgens mij zijn ze allebei niet wat er in 1982 in NL op de radio gedraaid is. Vervolgens vond ik deze versie op you tube: YouTube - The Fixx - Red Skies (Original 1982 Version) , maar die is het ook niet .
Met wat aarzeling denk ik dat dit wel de mij bekende versie is: YouTube - The Fixx - Red Skies (Original Version) HQ maar dan moet Hilversum 3 er wel een edit van gemaakt hebben, want een klein stukje herken ik niet. De finale is echter helemaal goed .

Ranboy heeft een heel goed geheugen. De single versie duurde inderdaad korter (3:30) dan de vier versies die hier voorbij komen.

Martial
ranboy schreef:
(quote)

Bedankt voor het aanreiken van deze twee versies. Volgens mij zijn ze allebei niet wat er in 1982 in NL op de radio gedraaid is. Vervolgens vond ik deze versie op you tube: YouTube - The Fixx - Red Skies (Original 1982 Version) , maar die is het ook niet .
Met wat aarzeling denk ik dat dit wel de mij bekende versie is: YouTube - The Fixx - Red Skies (Original Version) HQ maar dan moet Hilversum 3 er wel een edit van gemaakt hebben, want een klein stukje herken ik niet. De finale is echter helemaal goed .

Je kan er een leuk spelletje van maken van zoek de verschillen in dit geval hoor de verschillen
Inderdaad de single-versie duurt 3:30 maar hoe deze in 1982 klonk zou ik echt niet meer weten.

Het gaat hier niet alleen om de lengte, ofwel hoeveel erin geknipt is. Ik hoor ook duidelijk drie verschillende opnames, verschillende zanglijnen, instrumentatie, productie. Maar genoeg hierover .

Martial
Tipparade - Week 33 (1982)

Alarmschijf: Frida - I Know There's Something Go...
Frida (ABBA) op de solotoer en dat doet ze niet onverdienstelijk, geproduceerd door Phil Collins wat duidelijk waarneembaar is in dit nummer gaat ze er op los, een gewaagde en gedurfde single omdat het ook nog is helemaal niets met ABBA van doen heeft, maar dat zal ongetwijfeld de bedoeling zijn geweest.

24. Fruitcake - I Like The Way
Ze hebben heel goed naar Shakatak geluisterd want het lijkt zowat wel een exacte kopie van het Shakatak geluid, maar in dit geval vind ik dit niet zo heel erg omdat het ook nog is zeer behoorlijk gedaan is, duidelijk een gevalletje van beter goed gejat dan ........
Cijfer: 8

25. Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
Vrolijkheid troef natuurlijk dit nummer met wat folk-invloeden, maar voor mij is dit vooral een nummer dat verwijst naar de jaren 80 en zal ik zelf niet zo gauw meer opzetten oftewel genoeg gehoord dit nummer.

26. Yazoo - Don't Go
Een nummer waar alles nog aan klopt, sterke melodieuze synth en krachtige zang van Alison Moyet is dit een ware klassieker in dit genre, topper!

27. Shakin' Stevens - Give Me Your Heart Tonight
Het begin lijkt wel een beetje op slowe lambada muziek, maar met de stem van Shakin Stevens is niks mis in dit nummer, maar zelf hoor ik hem liever in de wat meer up-tempo nummers.

28. Kid Creole & The Coconuts - Stool Pigeon
Het nummer heeft even nodig om op gang te komen en daarna voldoet dit nummer aan alle Kid Creole ingrediënten dus met veel toeters en bellen en wat rap, maar de grootste hit gaat er nog aankomen voor Kid Creole later dit jaar.

29. Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
Beduidend mindere single dan Abracadabra, het refreintje luistert best nog wel aardig weg, maar in z'n totaliteit stelt deze single ietwat teleur na het geweldige Abracadabra.

30. Spectral Display - It Takes A Muscle To Fall I...
Een beetje in navolging van het succes van Nova en de FWO is dit de volgende synthesizer band uit Nederland Spectral Display moet wel zeggen dat ik deze single vergeten was, maar bij het horen was daar wel weer de herkenning, in de buurt van de genoemde bands komt dit niet en mist het duidelijk hitpotentie om echt te blijven hangen.

Tipparade: week 33 van 1982.

Alarmschijf: Frida - I Know There's Something Going On
Dit is meer een Phil Collins-nummer en heeft niets met ABBA van doen. Hij drukt duidelijk zijn stempel op dit nummer zoals de pompeuze drums maar de overigens uitstekende zang van Frida past er wonderwel bij.

24. Fruitcake - I Like The Way
Inderdaad duidelijk een kopie van Shakatak maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Al vind ik Shakatak wel een trapje beter en het opzichtige jatterij doet mij tenslotte een lager cijfer geven.

25. Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
Een erg vrolijk maar even intelligent als aanstekelijk fuifnummer met folkinslag en leuke viool. Blijft fris en tijdloos.
Cijfer: 8,5

26. Yazoo - Don't Go
Krachtige en dansbare synthipop met prima soulvolle zang van Alison Moyet. Inderdaad een klassieker.

27. Shakin' Stevens - Give Me Your Heart Tonight
Klinkt wat minder vrolijk dan zijn vorige singles maar de zang en melodie zijn in orde. De accordeonsynthesizer geeft het nummer meer kleur.

28. Kid Creole & The Coconuts - Stool Pigeon
Kid Creole heeft een eigen stijl, latin-disco met rap die hier goed tot zijn recht komt. Feestelijk en swingend met prima baslijn en ook grappig.

29. Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
Niet zo sterk als Abracadabra maar degelijk en herkenbaar met aardig refrein en sterk ritme.

30. Spectral Display - It Takes A Muscle To Fall In Love
Inhakend op de synthesizergolf, zeker niet slecht en de sfeer zit er wel in maar het is net niet pakkend genoeg om een evergreen te worden.

Een sterke week deze keer zonder onvoldoendes.

TOP 40 VAN ROB nr 321, 18-8-1982
dw vw aw
1 4 6 Hard to say I'm sorry - Chicago
2 1 8 Africa - Toto
3 6 5 Jamaica - Bobby Caldwell
4 5 5 Love is in control - Donna Summer
5 3 8 Take it away - Paul McCartney
6 20 2 The dreaming - Kate Bush
7 11 6 All of my heart - ABC
8 13 3 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
9 8 5 Happy talk - Captain Sensible
10 33 2 Red skies - The Fixx
11 17 3 Why - Carly Simon
12 2 11 Real men - Joe Jackson
13 12 4 Lovely money - The Damned
14 15 4 Rosalyn - Vitesse
15 16 4 Still in the game - Steve Winwood
16 28 2 Spread a little happiness - Sting
17 7 7 Las palabras de amor - Queen
18 9 9 Baby it's true - Mari Wilson
19 19 4 Going home - Tower
20 10 11 Avalon - Roxy Music
21 21 4 Inside out - Odyssey
22 24 3 Bim bam - André van Duin
23 23 4 Signed sealed delivered - Boys Town Gang
24 14 10 Il veliero - The Chaplin Band
25 27 2 Vacation - The Gogos
26 26 5 If you want my love - Cheap Trick
27 29 2 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
28 32 2 Don't look back - The Korgis
29 18 9 Biscaya - James Last
30 -- 1 Twilight zone - Golden Earring
31 22 3 Crimson and clover - Joan Jett & the Blackhearts
32 -- 1 I will follow - U2
33 38 2 I know there's something going on - Frida
34 30 3 After the gold rush - Prelude
35 -- 1 You - Van Otterdyke
36 31 3 For the first time - Gemma van Eck
37 -- 1 Every beat of my heart - Chris Rea
38 -- 1 Words - F.R. David
39 -- 1 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
40 25 5 Lenie uit de Takkestraat - Tineke Schouten

Eindelijk is de lijst bovenaan helemaal opgeschud! Chicago springt zo van 4 naar 1, en opvallender nog, Real men duikelt na 6 weken op 2 ineens naar 12, ongetwijfeld de hardst gezakte plaat vanaf 2 in 35 jaar. Verder twee topsprinters, The dreaming van 20 naar 6 en het reeds uitgebreid besproken Red skies (in welke versie dan ook) van 33 naar 10.

De binnenkomers vormen weer een divers allegaartje. Op 30 de sterke nieuwe single van Neerlands trots, de Golden Earring. Twilight zone klinkt vet geproduceerd en Amerikaanser dan ook ; het instrumentale deel is spannend en van grote klasse. Dit gaat internationaal ook potten breken, ik dacht US top 10 (als ik mij niet vergis). En veel sterker dan het hier flets bij afstekende en wat zeurderige When the lady smiles....

Op 32 de band die ik vorige week raadselachtig omschreef (als de beste band van de laatste 30 jaar): U2. Natuurlijk hadden de heren al twee albums en wat singletjes uitgebracht, maar voor mij was I will follow de kennismaking met deze Ierse band. Dit betreft overigens een live-opname, ik dacht van Countdown (Veronica), vandaar ook dat dit twee jaar later is dan het bijbehorende album (Boy). De compactheid en passie van de live-versie blies iedereen omver, en wat je ook van de latere U2 vindt, dit blijft overeind staan.

Op 35 een ingenieus en vergeten plaatje van Ed van Otterdijk, voor de single simpelweg Van Otterdyke omgedoopt (een internationale carrière moest kennelijk om de hoek liggen). De coupletten klinken wat moeizaam, de zang wat Hollands, maar het refrein met die koortjes is geniaal. Jammer dat het bij deze ene song bleef, en jammer dat het niets werd; daardoor blijft het bij mij ook een erg klein hitje (uit het oor, uit de lijst).

Op 37 Chris Rea op zijn meest typisch, prettig in het gehoor liggende liefdesliedjes, met zijn kenmerkende hese stem. Geen buil aan te vallen, maar ook niet memorabel.

Op 38 (en volgende week alweer verdwenen) de monsterhit van de Franse F.R. David. Een aanstekelijk liedje zonder veel poeha, nog dansbaar ook, maar toch ook wat dreinerig, de zang blijft eentonig en uiteindelijk gaat dit ook vervelen.

Op 39 opnieuw vergeten Nederlandse kwaliteit: Spectral Display met het synthesizerlied It takes a muscle to fall in love. Eenvoudig van opzet, maar door de wijze van uitvoering toch indringend en wat mij betreft niet zomaar een wegwerpdeuntje. Spectral Display is geen eendagsvlieg, hierna kwam nog There's a virus going 'round, maar dat had nog minder succes. Wel zie ik tot mijn grote verrassing dat M.I.A. It takes a muscle gecovered heeft, bizar.

Nog van vorige week dinsdag:

Musician’s Top 30, 13-08-1982, week 33

01 (04) 04 Real men – Joe Jackson
02 (01) 05 Take it away – Paul McCartney
03 (02) 07 Africa - Toto
04 (03) 08 Avalon – Roxy Music
05 (12) 02 You can do magic – America
06 (11) 03 Still in the game – Steve Winwood
07 (08) 05 Las palabras de amor – Queen
08 (09) 05 Hard to say i’m sorry/ Get away – Chicago
09 (10) 05 Laat mij maar alleen – Klein Orkest
10 (16) 02 When the tigers broke free – Pink Floyd
11 (07) 08 Torch – Soft Cell
12 (05) 09 Redemption song – Manfred Mann
13 (06) 09 Do I do – Stevie Wonder
14 (20) 02 Boundaries – Jon Anderson
15 (---) 01 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
16 (15) 05 Empty garden – Elton John
17 (---) 01 War child – Blondie
18 (---) 01 Only time will tell – Asia
19 (22) 02 Rock the casbah – The Clash
20 (21) 03 It started with a kiss – Hot chocolate
21 (---) 01 Driving my car – Madness
22 (18) 04 Love is in control – Donna Summer
23 (23) 03 Dance with me – Rick James
24 (13) 07 Loud Music in cars – Billy Bremmer
25 (14) 08 Family man – Mike Oldfield
26 (---) 01 If you want my love – Cheap trick
27 (17) 08 Cantonese boy – Japan
28 (30) 02 Why – Carly Simon
29 (---) 01 Under the boardwalk – Tom Tom Club
30 (---) 01 Vacation – Go go’s

War child - Blondie
Driving my car - Madness

Tja, Blondie. Volgens mij heb ik hiermee haar laatste single voor een lange tijd te pakken. Uitgeblust zullen wellicht velen zeggen. Ik vind het nog gaan, vooral omdat ze toch weer een nieuwe weg in slaat. Veel beter overigens dan Islands of the lost souls.

Het muzikale trucje van Madness was in 1982 na drie jaar ook wel bekend. Toch blijft zo'n single gewoon leuk. Fun.

Musician’s Top 30, 20-08-1982, week 34

01 (01) 05 Real men – Joe Jackson
02 (05) 03 You can do magic – America
03 (02) 06 Take it away – Paul McCartney
04 (06) 04 Still in the game – Steve Winwood
05 (03) 08 Africa - Toto
06 (04) 09 Avalon – Roxy Music
07 (15) 02 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
08 (---) 01 Keeps me wondering why – Steve Miller band
09 (18) 02 Only time will tell – Asia
10 (10) 03 When the tigers broke free – Pink Floyd
11 (17) 02 War child – Blondie
12 (07) 06 Las palabras de amor – Queen
13 (21) 02 Driving my car – Madness
14 (---) 01 Come on Eileen – Dexys midnight runners
15 (08) 06 Hard to say i’m sorry/ Get away – Chicago
16 (09) 06 Laat mij maar alleen – Klein Orkest
17 (14) 03 Boundaries – Jon Anderson
18 (---) 01 The hanging garden – The Cure
19 (---) 01 Strange little girl – Stranglers
20 (11) 09 Torch – Soft Cell
21 (20) 04 It started with a kiss – Hot chocolate
22 (26) 02 If you want my love – Cheap trick
23 (29) 02 Under the boardwalk – Tom Tom Club
24 (19) 03 Rock the casbah – The Clash
25 (30) 02 Vacation – Go go’s
26 (---) 01 Stool pigeon – Kid Creole & The Coconuts
27 (16) 06 Empty garden – Elton John
28 (23) 04 Dance with me – Rick James
29 (---) 01 I know there’s something going on – Frida
30 (---) 01 Don’t go - Yazoo

Uiteraard ruimte voor de nieuwe single van Steve Miller. De Dexys Midnight Runners zijn ook van een klasse apart.
Frida en Yazoo bekende krakers uit die tijd en nog steeds zeer aardig om te horen.

Maar wat eigenlijk opvalt zijn de donkere singles The hanging garden van The Cure van het album Pornography en het bizarre maar ook zeer fraaie Strange little girl van The Stranglers

The Hanging Garden - The Cure

Strange little girl - The Stranglers

Ranboy schreef:
28 -- 1 Spread a little happiness - Sting

Wel aardig gedaan van Sting, maar ik kende het nummer helemaal niet. Zo zie je maar weer eens in dit topic

50tracks schreef:
23. David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - Bamboo Houses

Helaas was ik mij destijds niet van dit nummer bewust. Later heb ik het toegevoegd aan Tin Drum van Japan (net als de single Forbidden colours uit 1983) om dat album nog net even wat extra oosterse klanken te geven, die daar juist zo op thuishoren.

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 34, 21-08-1982

01 03 03 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
02 04 03 Yazoo - Don't Go
03 01 06 ABC - All Of My Heart
04 02 05 America - You Can Do Magic
05 --- 01 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
06 22 02 Duran Duran - Save A Prayer
07 07 05 Asia - Only Time Will Tell
08 05 10 J. Geils Band - Angel In Blue
09 06 09 The Clash - Rock The Casbah
10 23 02 David Sylvian - Bamboo Houses

11 08 10 Joe Jackson - Real Men
12 17 04 China Crisis - African And White
13 16 08 10CC - The Power Of Love
14 15 04 Little River Band - Down On The Border
15 10 14 New Adventures - Don't Want You
16 19 05 Foreigner - Luanne
17 13 07 The Psychedelic Furs - Love My Way
18 09 05 Vitesse - Rosalyn
19 24 04 Nazareth - Love Leads To Madness
20 25 04 Jackson Browne - Somebody's Baby

21 --- 01 The Fixx - Red Skies
22 20 04 The Go-Go's - Vacation
23 11 08 Powerplay - Waste Of Time
24 40 02 Blondie - War Child
25 37 02 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
26 12 06 Klein Orkest - Laat Mij Maar Alleen
27 30 03 Randy Meisner - Never Been In Love
28 31 02 Glenn Frey- The One You Love
29 14 10 Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
30 38 02 Eddie Money - Think I'm In Love

31 33 03 The Lords Of The New Church - Open Your Eyes
32 --- 01 The Cure - The Hanging Garden
33 --- 01 The Sound - Hothouse
34 --- 01 Praying Mantis - Turn The Tables
35 18 10 John Waite - Change
36 21 04 Toyah - Ieya 1982
37 26 03 Clocks - She Looks Alot Like You
38 32 03 Spys - Don't Run My Life
39 39 02 Pete Townshend - Uniforms (Corp D'esprit)
40 27 08 Marshall Crenshaw - Someday, Someway

Martial
Top 15 - Week 34 (1982)

01 (03) The Fixx - Red Skies
02 (01) America - You Can Do Magic
03 (10) Yazoo - Don't Go
04 (02) Asia - Only Time Will Tell
05 (07) The Clash - Rock The Casbah
06 (06) Vega - Nostradamus
07 (08) Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
08 (04) Vitesse - Rosalyn
09 (05) Joe Jackson - Real Men
10 (---) Golden Earring - Twilight Zone
11 (---) Duran Duran - Save A Prayer
12 (14) Fruitcake - I Like The Way
13 (11) Shakatak - Streetwalkin'
14 (09) Bobby Caldwell - Jamaica
15 (---) Dexys Midnight Runners - Come On Eileen

(afbeelding)

Martial
Tipparade - Week 34 (1982)

Alarmschijf: Golden Earring - Twilight Zone
De beste single van de Golden Earring uit de jaren 80 m.i. sterk intro, zeer pakkend refrein en het instrumentale gedeelte in deze single is ook van zeer hoog niveau oftewel een single van internationale klasse.
Cijfer: 9,5

21. Julius Green - Rock Your Baby (Special Rem...
De versie van George McCrae blijft fier overeind staan en deze versie van Julius Green vind ik zelf niet zo heel veel toevoegen al blijft dit nummer best lekker klinken.

22. Dislocation Dance - Rosemary
De muziek klinkt best aardig, maar de zang vind ik dan weer minder overtuigend al past het wel in deze single, aardig maar meer ook niet.

25. Fantastique - Costa Blanca
De invloeden zijn duidelijk aanwezig in de vorm van Ottawan geproduceerd door de mannen van Catapult is dit natuurlijk foute muziek ten voeten uit, maar ook foute muziek is op z'n tijd best leuk om naar te luisteren, een leuk zomers plaatje.

26. Sheena Easton - Machinery
Een mooie dame is het wel die Sheena, maar dit nummer blijft toch ver achter en klinkt wat simpel met die goedkope synth deuntjes.

27. Survivor - Eye Of The Tiger
Lekkere pakkende rock van Survivor met een catchy refrein uit de film Rocky 3.

28. Rob De Nijs - Ik Wil Je
Geen fatsoenlijke uitvoering kunnen vinden op youtube alleen uit z'n jublileumshow maar met matige kwaliteit, ik heb Rob wel is beter gehoord dan in dit nummer.
Cijfer: 5,5

29. Rita Marley One Draw
Recht toe recht aan reggae uitgevoerd door de vrouw van Bob Marley klinkt dit natuurlijk lekker zomers.

30. De Dijk - Bloedend Hart
Eén van de betere Nederlandstalige bands uit Nederland is dit een juweeltje van eigen bodem met de geweldige stem van Huub Van Der Lubbe die deze band nog iets extra's geeft, ijzersterke single.

TOP 40 VAN ROB nr 322, 25-8-1982
dw vw aw
1 1 7 Hard to say I'm sorry - Chicago
2 6 3 The dreaming - Kate Bush
3 3 6 Jamaica - Bobby Caldwell
4 4 6 Love is in control - Donna Summer
5 10 3 Red skies - The Fixx
6 2 9 Africa - Toto
7 7 7 All of my heart - ABC
8 8 4 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
9 11 4 Why - Carly Simon
10 30 2 Twilight zone - Golden Earring
11 5 9 Take it away - Paul McCartney
12 14 5 Rosalyn - Vitesse
13 16 3 Spread a little happiness - Sting
14 27 3 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
15 9 6 Happy talk - Captain Sensible
16 15 5 Still in the game - Steve Winwood
17 25 3 Vacation - The Gogos
18 13 5 Lovely money - The Damned
19 19 5 Going home - Tower
20 22 4 Bim bam - André van Duin
21 12 12 Real men - Joe Jackson
22 -- 1 The eye of the tiger - Survivor
23 39 2 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
24 28 3 Don't look back - The Korgis
25 -- 1 Rosemary - Dislocation Dance
26 32 2 I will follow - U2
27 20 12 Avalon - Roxy Music
28 21 5 Inside out - Odyssey
29 17 8 Las palabras de amor - Queen
30 26 6 If you want my love - Cheap Trick
31 33 3 I know there's something going on - Frida
32 37 2 Every beat of my heart - Chris Rea
33 35 2 You - Van Otterdyke
34 18 10 Baby it's true - Mari Wilson
35 24 11 Il veliero - The Chaplin Band
36 -- 1 Keeps me wondering why - Steve Miller Band
37 -- 1 I like the way - Fruitcake
38 -- 1 Give me your heart tonight - Shaking Stevens
39 23 5 Signed sealed delivered - Boys Town Gang
40 29 10 Biscaya - James Last

Chicago blijft op 1, maar Kate Bush nadert met reuzesprongen, en ook The Fixx is niet veraf meer. Bovendien maakt de Golden Earring een sprong van 20 plaatsen

Vijf binnenkomers, waaronder de vechtfilmklassieker The eye of the tiger. Het intro is zo strak en dwingend, dat blijft altijd overeind staan, hoe vaak het ook ge/misbruikt wordt. Na het intro volgt een degelijk rocknummer, waarvan alleen de zang wat schel/afgeknepen/onprettig is, maar verder een prima song.

Op 25 een allang vergeten maar heel druk vrolijk onderkoeld en toch (tekstueel) droevig liedje, met veel dubbele vocalen. Bleef helaas in de tipparade steken.

Op 36 Steve Miller Band, bij mijn collega's al ruim in hun lijsten aanwezig, bij mij een voorzichtige entree. Weer de standaard kwaliteit van de band, waardoor het niet tegenvalt, maar ook niet hoog zal scoren.

Op 37 Neerlands Fruitcake, met Mildred Douglas (later Mai Tai) en de broer van Ellert Driesen. Het klinkt inderdaad wel wat als Shakatak en is niet verkeerd, maar ook niet opzienbarend. Vandaar in de onderste regionen.

Ten slotte op 38 Shaking Stevens. De man scoorde destijds hits aan de lopende band, meestal covers van rock n roll songs (This ol' house was de eerste); aan dat soort songs vond ik niet veel aan, te simpel rampestampen. De twee ballads van hem haalden allebei wel mijn top 40, It's raining vorig jaar en nu Give me your heart tonight, dat de hoogste score zal halen. Heel melancholiek liedje, smachtend gezongen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:39 uur

geplaatst: vandaag om 11:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.