Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
Martial
geplaatst: 25 augustus 2013, 11:06 uur
ranboy schreef:
Op 37 Neerlands Fruitcake, met Mildred Douglas (later Mai Tai) en de broer van Ellert Driesen. Het klinkt inderdaad wel wat als Shakatak en is niet verkeerd, maar ook niet opzienbarend. Vandaar in de onderste regionen.
Op 37 Neerlands Fruitcake, met Mildred Douglas (later Mai Tai) en de broer van Ellert Driesen. Het klinkt inderdaad wel wat als Shakatak en is niet verkeerd, maar ook niet opzienbarend. Vandaar in de onderste regionen.
Even een rectificatie niet Mildred Douglas zat in Fruitcake maar Carolien de Windt ook later Mai Tai, toch wat meer mijn bijdrages lezen, want dit had ik al gemeld in eerder stadium

Mildred Douglas heeft met Daniel Sahuleka mee gedaan vroeger.
Het lijkt behoorlijk op Shakatak vind ik zelf maar dat is helemaal niet erg, het is gewoon een prima nummer!
0
geplaatst: 25 augustus 2013, 11:10 uur
Toch heeft Mildred Douglas ook in Fruitcake gezeten, staat hier in de Wiki:
Fruitcake
Fruitcake was een Nederlandse muziekband.
De discogroep werd in 1980 werd opgericht door Jan-Paul Driessen and Rob Taekema. Jan-Paul Driessen is een broer van Ellert Driessen van de band Spargo.
Bandleden[bewerken]
Pieter Louhenapessy (Percussie)
Bart Adrichem (Drums)
Ben Baan (Keyboards)
Jan-Paul Driessen (Bas)
Jo Ann Collins (Vocals)
Mildred Douglas (Vocals) Verlaat de band in 1981 en wordt later bekend met Mai Tai
Caroline de Windt (Vocals) Verlaat eveneens de band en wordt later bekend met popgroep Mai Tai
Of Mildred op deze single heeft gezongen, is dus niet zeker.
Fruitcake
Fruitcake was een Nederlandse muziekband.
De discogroep werd in 1980 werd opgericht door Jan-Paul Driessen and Rob Taekema. Jan-Paul Driessen is een broer van Ellert Driessen van de band Spargo.
Bandleden[bewerken]
Pieter Louhenapessy (Percussie)
Bart Adrichem (Drums)
Ben Baan (Keyboards)
Jan-Paul Driessen (Bas)
Jo Ann Collins (Vocals)
Mildred Douglas (Vocals) Verlaat de band in 1981 en wordt later bekend met Mai Tai
Caroline de Windt (Vocals) Verlaat eveneens de band en wordt later bekend met popgroep Mai Tai
Of Mildred op deze single heeft gezongen, is dus niet zeker.
0
Martial
geplaatst: 25 augustus 2013, 18:19 uur
Ere wie ere toekomt ranboy, Mildred Douglas zat in de beginperiode van Fruitcake - My Feet Won't Move inderdaad in deze groep wel kortstondig trouwens, op de clip van dit nummer is Mildred nog wel te zien, maar later in de Toppop studio zie je haar al niet meer staan bij de zangeressen.
Zelf bedoelde ik Carolien De Windt bij het nummer I Like The Way kijk maar naar deze opname Fruitcake - I Like The Way
Zelf bedoelde ik Carolien De Windt bij het nummer I Like The Way kijk maar naar deze opname Fruitcake - I Like The Way
0
geplaatst: 25 augustus 2013, 19:58 uur
Tipparade: week 34 van 1982
Alarmschijf: Golden Earring - Twilight Zone
Ik sluit mij volledig aan bij Martial, dit is hun beste jaren '80-single, geweldige baslijn ook.
Cijfer: 9
21. Julius Green - Rock Your Baby
Ik zie het nut niet in van covers van overbekende hits die overtreffelijk zijn, dit is een stuk vlakker en veel minder soulvol en voegt totaal niets toe aan de muziekwereld. Laat ik de helft van de punten geven die het origineel zou gekregen hebben.
Cijfer: 4,5
22. Dislocation Dance - Rosemary
Dit zou eerder thuishoren in de jaren '60 al vind ik de zang ook niet echt overtuigend. Vlot en aardig nummer maar meer niet.
Cijfer: 6
25. Fantastique - Costa Blanca
Natuurlijk fout en bovendien gejat van Hands Up van Ottawan maar enigszins een guilty pleasure.
Cijfer: 5
26. Sheena Easton - Machinery
De synths klinken nu gedateerd en met de zang wil het ook niet echt lukken. Anders toch wel een vrij aanstekelijk nummer met leuk ritme.
27. Survivor - Eye Of The Tiger
Natuurlijk bekend door de film Rocky maar deze single blijft overeind staan. Prima zang en melodie met herkenbare riff, AOR van het betere soort.
Cijfer: 8
28. Rob De Nijs - Ik Wil Je
Dit nummer heb ik op CD en ken ik goed. Lang niet zijn beste single maar Rob De Nijs heb ik altijd een sympathieke performer gevonden met warme en aangename stem.
Cijfer: 6,5
29. Rita Marley - One Draw
Natuurlijk kan ze niet tippen aan haar legendarische echtgenoot maar toch een best aardig reggae-nummer.
30. De Dijk - Bloedend Hart
Inderdaad één van de betere Nederlandstalige bands uit de Nederpopgolf in de eerste helft van de jaren '80, sterke zang en tekst, tijdloos gewoon. Van deze band moet ik mij ook eens iets aanschaffen.
Cijfer: 8,5
Ik sluit mij volledig aan bij Martial, dit is hun beste jaren '80-single, geweldige baslijn ook.
21. Julius Green - Rock Your Baby
Ik zie het nut niet in van covers van overbekende hits die overtreffelijk zijn, dit is een stuk vlakker en veel minder soulvol en voegt totaal niets toe aan de muziekwereld. Laat ik de helft van de punten geven die het origineel zou gekregen hebben.
22. Dislocation Dance - Rosemary
Dit zou eerder thuishoren in de jaren '60 al vind ik de zang ook niet echt overtuigend. Vlot en aardig nummer maar meer niet.
25. Fantastique - Costa Blanca
Natuurlijk fout en bovendien gejat van Hands Up van Ottawan maar enigszins een guilty pleasure.
26. Sheena Easton - Machinery
De synths klinken nu gedateerd en met de zang wil het ook niet echt lukken. Anders toch wel een vrij aanstekelijk nummer met leuk ritme.
27. Survivor - Eye Of The Tiger
Natuurlijk bekend door de film Rocky maar deze single blijft overeind staan. Prima zang en melodie met herkenbare riff, AOR van het betere soort.
28. Rob De Nijs - Ik Wil Je
Dit nummer heb ik op CD en ken ik goed. Lang niet zijn beste single maar Rob De Nijs heb ik altijd een sympathieke performer gevonden met warme en aangename stem.
29. Rita Marley - One Draw
Natuurlijk kan ze niet tippen aan haar legendarische echtgenoot maar toch een best aardig reggae-nummer.
30. De Dijk - Bloedend Hart
Inderdaad één van de betere Nederlandstalige bands uit de Nederpopgolf in de eerste helft van de jaren '80, sterke zang en tekst, tijdloos gewoon. Van deze band moet ik mij ook eens iets aanschaffen.
0
geplaatst: 27 augustus 2013, 21:16 uur
Musician’s Top 30, 27-08-1982, week 35
01 (01) 06 Real men – Joe Jackson
02 (02) 04 You can do magic – America
03 (08) 02 Keeps me wondering why – Steve Miller band
04 (07) 03 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
05 (04) 05 Still in the game – Steve Winwood
06 (09) 03 Only time will tell - Asia
07 (14) 02 Come on Eileen – Dexys midnight runners
08 (03) 07 Take it away – Paul McCartney
09 (13) 03 Driving my car – Madness
10 (---) 01 Twilight zone – Golden earring
11 (11) 03 War child – Blondie
12 (10) 04 When the tigers broke free – Pink Floyd
13 (05) 09 Africa - Toto
14 (06) 10 Avalon – Roxy Music
15 (18) 01 The hanging garden – The Cure
16 (19) 02 Strange little girl – Stranglers
17 (17) 04 Boundaries – Jon Anderson
18 (22) 03 If you want my love – Cheap trick
19 (---) 01 Eye of the tiger – Survivor
20 (12) 07 Las palabras de amor – Queen
21 (26) 02 Stool pigeon – Kid Creole & The Coconuts
22 (29) 02 I know there’s something going on – Frida
23 (---) 01 Psychobabble – The Alan Parsons Project
24 (30) 01 Don’t go - Yazoo
25 (---) 01 Run away – 10cc
26 (---) 01 Man out of time – Elvis Costello
27 (---) 01 Bloedend hart – De Dijk
28 (---) 01 One draw – Rita Marley
29 (15) 07 Hard to say i’m sorry/ Get away – Chicago
30 (16) 07 Laat mij maar alleen – Klein Orkest
Twilight zone, daar moet je eigenlijk altijd de versie van het album Cut van draaien, een mooie lengte en een mooie spanning.
Tussen Eye in the sky en Old and Wise in zat Psychobabble, ook een volstrekt over het hoofd gezien nummer van het Alan Parsons Project. Ik had voor een ander nummer gekozen van dat beroemde album.
Verder 10CC en een (in Nederland) onbekend gebleven single van Elvis Costello. Het lijkt allemaal heel wat maar ik ging er toen niet mee weglopen.
One draw van Rita Marley vind ik één van de allerslechtste reggae nummers die ik ooit heb gehoord. Verschrikkelijk. Maar toen kon je er nauwelijks om heen.
De Dijk, daar ben ik het eens met Luc, is dan alleraardigst, als je het met Rita vergelijkt.

Psychobabble
Man out of time - Elvis Costello
01 (01) 06 Real men – Joe Jackson
02 (02) 04 You can do magic – America
03 (08) 02 Keeps me wondering why – Steve Miller band
04 (07) 03 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
05 (04) 05 Still in the game – Steve Winwood
06 (09) 03 Only time will tell - Asia
07 (14) 02 Come on Eileen – Dexys midnight runners
08 (03) 07 Take it away – Paul McCartney
09 (13) 03 Driving my car – Madness
10 (---) 01 Twilight zone – Golden earring
11 (11) 03 War child – Blondie
12 (10) 04 When the tigers broke free – Pink Floyd
13 (05) 09 Africa - Toto
14 (06) 10 Avalon – Roxy Music
15 (18) 01 The hanging garden – The Cure
16 (19) 02 Strange little girl – Stranglers
17 (17) 04 Boundaries – Jon Anderson
18 (22) 03 If you want my love – Cheap trick
19 (---) 01 Eye of the tiger – Survivor
20 (12) 07 Las palabras de amor – Queen
21 (26) 02 Stool pigeon – Kid Creole & The Coconuts
22 (29) 02 I know there’s something going on – Frida
23 (---) 01 Psychobabble – The Alan Parsons Project
24 (30) 01 Don’t go - Yazoo
25 (---) 01 Run away – 10cc
26 (---) 01 Man out of time – Elvis Costello
27 (---) 01 Bloedend hart – De Dijk
28 (---) 01 One draw – Rita Marley
29 (15) 07 Hard to say i’m sorry/ Get away – Chicago
30 (16) 07 Laat mij maar alleen – Klein Orkest
Twilight zone, daar moet je eigenlijk altijd de versie van het album Cut van draaien, een mooie lengte en een mooie spanning.
Tussen Eye in the sky en Old and Wise in zat Psychobabble, ook een volstrekt over het hoofd gezien nummer van het Alan Parsons Project. Ik had voor een ander nummer gekozen van dat beroemde album.
Verder 10CC en een (in Nederland) onbekend gebleven single van Elvis Costello. Het lijkt allemaal heel wat maar ik ging er toen niet mee weglopen.
One draw van Rita Marley vind ik één van de allerslechtste reggae nummers die ik ooit heb gehoord. Verschrikkelijk. Maar toen kon je er nauwelijks om heen.
De Dijk, daar ben ik het eens met Luc, is dan alleraardigst, als je het met Rita vergelijkt.

Psychobabble
Man out of time - Elvis Costello
0
geplaatst: 28 augustus 2013, 09:13 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 35, 28-08-1982
01 05 02 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
02 01 04 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
03 02 04 Yazoo - Don't Go
04 06 03 Duran Duran - Save A Prayer
05 03 07 ABC - All Of My Heart
06 04 06 America - You Can Do Magic
07 10 03 David Sylvian - Bamboo Houses
08 07 06 Asia - Only Time Will Tell
09 12 05 China Crisis - African And White
10 21 02 The Fixx - Red Skies
11 17 08 The Psychedelic Furs - Love My Way
12 09 10 The Clash - Rock The Casbah
13 24 03 Blondie - War Child
14 19 06 Foreigner - Luanne
15 08 11 J. Geils Band - Angel In Blue
16 19 05 Nazareth - Love Leads To Madness
17 20 05 Jackson Browne - Somebody's Baby
18 25 03 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
19 34 02 Praying Mantis - Turn The Tables
20 --- 01 John Waite - Going To The Top
21 11 11 Joe Jackson - Real Men
22 14 05 Little River Band - Down On The Border
23 13 09 10CC - The Power Of Love
24 28 03 Glenn Frey- The One You Love
25 30 03 Eddie Money - Think I'm In Love
26 33 02 The Sound - Hothouse
27 --- 01 The Motels - Take The L
28 --- 01 Dire Straits - Private Investigations
29 --- 01 Survivor - Eye Of The Tiger
30 --- 01 Robert Wyatt - Shipbuilding
31 --- 01 Depeche Mode - Leave In Silence
32 32 02 The Cure - The Hanging Garden
33 --- 01 Santana - Hold On
34 --- 01 Peter Godwin - Images Of Heaven
35 33 04 The Lords Of The New Church - Open Your Eyes
36 27 04 Randy Meisner - Never Been In Love
37 15 15 New Adventures - Don't Want You
38 18 06 Vitesse - Rosalyn
39 23 09 Powerplay - Waste Of Time
40 --- 01 George Thorogood- Nobody But Me
1. U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
In 1982 zag ik U2 voor het eerst op een groot festival (Torhout/Werchter). Een onstuimig, sympathiek en energiek bandje dat met gemak 50.000 man voor zich wist te winnen en waarvan je toen zeker wist dat ze tot grote dingen in staat waren. Nooit meer een jonge band gezien die zoveel energie op een grote menigte kan overbrengen. Deze energie is prima gevangen op deze Veronica Countdown opname van 14 mei 1982 in, jawel, T Heem in Hattem.
20. John Waite - Going To The Top
Going To The Top had zo op een Babys album kunnen staan, maar is de opvolger van Change en de tweede en laatste single van Ignition, het solodebuut van John Waite. Een van mijn favoriete (mainstream) rock albums uit die tijd. Album en singles werden in die tijd volkomen genegeerd. Inmiddels wordt Ignition door de ROCK/AOR-pers gek genoeg omarmt als een top album uit die tijd. Geweldige band (guitaar) en als altijd de fantastische stem van John Waite. AOR met soul.
27. The Motels - Take The L
Take the L out of Lover and It's Over. Tsja. Maar ik had wel een zwak voor de lekkere mix van New Wave en pop van Martha Davis en The Motels en mag het nog steeds graag
horen.
28. Dire Straits - Private Investigations
In 1982 vond ik dit een vervelend en traag nummer. Ik was enorm fan van het Making Movies het album van Dire Straits uit 1980. Vooral kant 1 van dat album met de geweldige trits: Tunnel Of Love, Romeo & Juliet en Skateaway vind ik nog steeds het hoogtepunt in hun oevere. Private Investigations vond ik te veel voort kabbelen, te weinig opwinding. In de loop der jaren ben ik het nummer wat meer gaan waarderen maar het haalt het voor mij niet bij het geweldige Tunnel Of Love.
29. Survivor - Eye Of The Tiger
Iconische stadionrocker.
30. Robert Wyatt - Shipbuilding
Bij Musician komt deze week Man out of time van Elvis Costello binnen, een weinig memorabele track. Tegelijkertijd kwam ook het door Costello tijdens de Falklandoorlog geschreven Shipbuilding, in de versie van Robert Wyatt, uit. Een prachtige song, ik ben echter geen groot fan van de stem van Wyatt. Elvis Costello zou Shipbuilding zelf pas een jaar later opnemen, alhoewel hij bij Wyatt de backingvocals voor zijn rekening neemt.
31. Depeche Mode - Leave In Silence
De eerste stap van de groep naar een somberder, melancholisch geluid. Prototype van wat komen zou. Goede stap want dit is verreweg de beste single van de eerste twee albums van de band.

32. Santana - Hold On
Laatste stevige hit van Santana voor de comeback-klassieker Smooth uit 1999. Santana is altijd goed geweest zijn unieke Latin guitaargeluid samen te laten smelten met de sound van dat moment. In 1982 luisterde hij waarschijnlijk veel naar Toto en gaf daar zijn eiegn draai aan.
33. Peter Godwin - Images Of Heaven
Onweerstaanbare synth pop new wave track. Duidelijk produkt van zijn tijd.
40. George Thorogood and the Destroyers - Nobody But Me
In het 1963 item van deze onvolprezen site staat deze week het origineel van de Isley Brothers in mijn lijst. In 1969 maakten de gragaerockers van The Human Beinz de ultieme versie van deze R&B klassieker. George Thorogood and the Destroyers maakt in 1982 een bluescover op basis van The Human Beinz versie. Prima uitvoering en het blijft een geweldige song maar ja, dan zet ik toch weer The Human Beinz op: No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No
....
01 05 02 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
02 01 04 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
03 02 04 Yazoo - Don't Go
04 06 03 Duran Duran - Save A Prayer
05 03 07 ABC - All Of My Heart
06 04 06 America - You Can Do Magic
07 10 03 David Sylvian - Bamboo Houses
08 07 06 Asia - Only Time Will Tell
09 12 05 China Crisis - African And White
10 21 02 The Fixx - Red Skies
11 17 08 The Psychedelic Furs - Love My Way
12 09 10 The Clash - Rock The Casbah
13 24 03 Blondie - War Child
14 19 06 Foreigner - Luanne
15 08 11 J. Geils Band - Angel In Blue
16 19 05 Nazareth - Love Leads To Madness
17 20 05 Jackson Browne - Somebody's Baby
18 25 03 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
19 34 02 Praying Mantis - Turn The Tables
20 --- 01 John Waite - Going To The Top
21 11 11 Joe Jackson - Real Men
22 14 05 Little River Band - Down On The Border
23 13 09 10CC - The Power Of Love
24 28 03 Glenn Frey- The One You Love
25 30 03 Eddie Money - Think I'm In Love
26 33 02 The Sound - Hothouse
27 --- 01 The Motels - Take The L
28 --- 01 Dire Straits - Private Investigations
29 --- 01 Survivor - Eye Of The Tiger
30 --- 01 Robert Wyatt - Shipbuilding
31 --- 01 Depeche Mode - Leave In Silence
32 32 02 The Cure - The Hanging Garden
33 --- 01 Santana - Hold On
34 --- 01 Peter Godwin - Images Of Heaven
35 33 04 The Lords Of The New Church - Open Your Eyes
36 27 04 Randy Meisner - Never Been In Love
37 15 15 New Adventures - Don't Want You
38 18 06 Vitesse - Rosalyn
39 23 09 Powerplay - Waste Of Time
40 --- 01 George Thorogood- Nobody But Me
1. U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
In 1982 zag ik U2 voor het eerst op een groot festival (Torhout/Werchter). Een onstuimig, sympathiek en energiek bandje dat met gemak 50.000 man voor zich wist te winnen en waarvan je toen zeker wist dat ze tot grote dingen in staat waren. Nooit meer een jonge band gezien die zoveel energie op een grote menigte kan overbrengen. Deze energie is prima gevangen op deze Veronica Countdown opname van 14 mei 1982 in, jawel, T Heem in Hattem.
20. John Waite - Going To The Top
Going To The Top had zo op een Babys album kunnen staan, maar is de opvolger van Change en de tweede en laatste single van Ignition, het solodebuut van John Waite. Een van mijn favoriete (mainstream) rock albums uit die tijd. Album en singles werden in die tijd volkomen genegeerd. Inmiddels wordt Ignition door de ROCK/AOR-pers gek genoeg omarmt als een top album uit die tijd. Geweldige band (guitaar) en als altijd de fantastische stem van John Waite. AOR met soul.
27. The Motels - Take The L
Take the L out of Lover and It's Over. Tsja. Maar ik had wel een zwak voor de lekkere mix van New Wave en pop van Martha Davis en The Motels en mag het nog steeds graag
horen.
28. Dire Straits - Private Investigations
In 1982 vond ik dit een vervelend en traag nummer. Ik was enorm fan van het Making Movies het album van Dire Straits uit 1980. Vooral kant 1 van dat album met de geweldige trits: Tunnel Of Love, Romeo & Juliet en Skateaway vind ik nog steeds het hoogtepunt in hun oevere. Private Investigations vond ik te veel voort kabbelen, te weinig opwinding. In de loop der jaren ben ik het nummer wat meer gaan waarderen maar het haalt het voor mij niet bij het geweldige Tunnel Of Love.
29. Survivor - Eye Of The Tiger
Iconische stadionrocker.
30. Robert Wyatt - Shipbuilding
Bij Musician komt deze week Man out of time van Elvis Costello binnen, een weinig memorabele track. Tegelijkertijd kwam ook het door Costello tijdens de Falklandoorlog geschreven Shipbuilding, in de versie van Robert Wyatt, uit. Een prachtige song, ik ben echter geen groot fan van de stem van Wyatt. Elvis Costello zou Shipbuilding zelf pas een jaar later opnemen, alhoewel hij bij Wyatt de backingvocals voor zijn rekening neemt.
31. Depeche Mode - Leave In Silence
De eerste stap van de groep naar een somberder, melancholisch geluid. Prototype van wat komen zou. Goede stap want dit is verreweg de beste single van de eerste twee albums van de band.

32. Santana - Hold On
Laatste stevige hit van Santana voor de comeback-klassieker Smooth uit 1999. Santana is altijd goed geweest zijn unieke Latin guitaargeluid samen te laten smelten met de sound van dat moment. In 1982 luisterde hij waarschijnlijk veel naar Toto en gaf daar zijn eiegn draai aan.
33. Peter Godwin - Images Of Heaven
Onweerstaanbare synth pop new wave track. Duidelijk produkt van zijn tijd.
40. George Thorogood and the Destroyers - Nobody But Me
In het 1963 item van deze onvolprezen site staat deze week het origineel van de Isley Brothers in mijn lijst. In 1969 maakten de gragaerockers van The Human Beinz de ultieme versie van deze R&B klassieker. George Thorogood and the Destroyers maakt in 1982 een bluescover op basis van The Human Beinz versie. Prima uitvoering en het blijft een geweldige song maar ja, dan zet ik toch weer The Human Beinz op: No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No, No
....
0
Martial
geplaatst: 29 augustus 2013, 15:52 uur
Top 15 - Week 35 (1982)
01 (01) The Fixx - Red Skies
02 (02) America - You Can Do Magic
03 (03) Yazoo - Don't Go
04 (10) Golden Earring - Twilight Zone
05 (05 The Clash - Rock The Casbah
06 (11) Duran Duran - Save A Prayer
07 (07) Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
08 (12) Fruitcake - I Like The Way
09 (04) Asia - Only Time Will Tell
10 (---) U2 - I Will Follow (Live)
11 (09) Joe Jackson - Real Men
12 (---) De Dijk - Bloedend Hart
13 (08) Vitesse - Rosalyn
14 (15) Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
15 (06) Vega - Nostradamus

Twee nieuwe binnenkomers waarvan U2 met de live-versie van I Will Follow de hoogste is, maar over deze uitvoering is al genoeg gezegd door ranboy en 50tracks.
De andere nieuwe binnenkomer is De Dijk met het Nederpopjuweeltje Bloedend Hart en het frappante hier aan is dat de live versie uitgebracht in 1990 een grotere hit werd dan deze versie uit 1982.
Verder een ongewijzigde Top 3, maar deze is dan ook vrij sterk en Nederlands trots de Golden Earring rukken op naar plaats 4 met hun beste single uit de jaren 80 de Twilight Zone.
02 (02) America - You Can Do Magic
03 (03) Yazoo - Don't Go
04 (10) Golden Earring - Twilight Zone
05 (05 The Clash - Rock The Casbah
06 (11) Duran Duran - Save A Prayer
07 (07) Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
08 (12) Fruitcake - I Like The Way
09 (04) Asia - Only Time Will Tell
10 (---) U2 - I Will Follow (Live)
11 (09) Joe Jackson - Real Men
12 (---) De Dijk - Bloedend Hart
13 (08) Vitesse - Rosalyn
14 (15) Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
15 (06) Vega - Nostradamus

Twee nieuwe binnenkomers waarvan U2 met de live-versie van I Will Follow de hoogste is, maar over deze uitvoering is al genoeg gezegd door ranboy en 50tracks.
De andere nieuwe binnenkomer is De Dijk met het Nederpopjuweeltje Bloedend Hart en het frappante hier aan is dat de live versie uitgebracht in 1990 een grotere hit werd dan deze versie uit 1982.
Verder een ongewijzigde Top 3, maar deze is dan ook vrij sterk en Nederlands trots de Golden Earring rukken op naar plaats 4 met hun beste single uit de jaren 80 de Twilight Zone.
0
Martial
geplaatst: 31 augustus 2013, 16:21 uur
Tipparade - Week 35 (1982)
Alarmschijf: Santana - Hold On
Een nummer dat gewoon lekker wegluistert en overduidelijk herkenbaar het heerlijke gitaarwerk van Carlos Santana, een echt hitparade ding dit Hold On.
Cijfer: 7
8. Maywood - Star
Dat Maywood niet meer in de buurt gaat komen van de aanstekelijke hits Late At Night en Rio moge duidelijk zijn, al klinkt dit nummer best verzorgd moet ik zeggen, maar mist het toch de echte overtuiging.
Cijfer: 5,5
14. U2 - I Will Follow (Live)
Met de studioversie van dit nummer was al weinig mis, de live versie gooit er wat mij betreft nog een stukje bovenop waardoor dit nummer nog meer tot zijn recht komt en kunnen we spreken van een echte "rock" klassieker.
Cijfer: 9,5
23. Mathilde Santing - Behind A Painted Smile
Best nog wel een leuk nummer dat wel erg refereert naar de jaren 80, maar het mist wel enig hitpotentie om tot echt grote daden te komen, prima zangeres overigens.
24. Het Goede Doel - Gijzelaar
Een nummer waar destijds wel het een ander om te doen was, de tekst schoot bij sommige nogal in het verkeerde keelgat, maar met de Gijzelaar begon Het Goede Doel min of meer het geluid te vormen waar deze groep zo sterk en herkenbaar in zou worden, het is mijn favoriete Nederlandstalige band.
25. Liquid Gold - Where Did We Go Wrong
De leukste single van Liquid Gold vind ik, het heeft een lekkere meeslepende melodie en ook de produktie is dik in orde.
26. De Munck - Ik Hou Van Jou
Wie denkt al kijkend naar de titel van dit nummer dat we hier te maken hebben met een smartlap van het ergste soort komt bedrogen uit, het neigt wat naar de jaren 60 qua geluid en klinkt best grappig moet ik zeggen al moet ik wel eerlijk toegeven bij de naam De Munck dat hier niet de alarmbellen af gingen.
27. The Fixx - Red Skies
De klapperrrrrrrr van de week is voor The Fixx met hun jaren 80 klassieker Red Skies, een nummer dat nog steeds tot de verbeelding spreekt en erg sterk is en blijft en dat komt natuurlijk ook door het Whoa oh, oh oh oh, oh-oh-oh-oh-oh dat op het laatst van deze single helemaal tot zijn recht komt, wat dus een subliem slotakkoord mag heten.
Cijfer: 10
28. Newz - Jump On
Qua orginaliteit scoort dit niet zo hoog, maar het aanstekelijke refreintje blijft redelijk hangen, hun vorige single Oeh I Say vond ik iets beter te verteren.
29. Chris Rea - Every Beat Of My Heart
Mooie muziek en mooi gezongen door Chris Rea al klinkt het wel behoorlijk zoet moet ik zeggen.
30. Corry - Adios Amor
Het orgineel komt uit Duitsland en is van Andy Borg, Corry doet het uiteraard in haar eigen taal
en het zal haar een gigantische hit op gaan leveren, niet echt mijn pakkie aan, maar ja het Nederlandse publiek loopt wel weg met dit soort nummers.
Een nummer dat gewoon lekker wegluistert en overduidelijk herkenbaar het heerlijke gitaarwerk van Carlos Santana, een echt hitparade ding dit Hold On.
8. Maywood - Star
Dat Maywood niet meer in de buurt gaat komen van de aanstekelijke hits Late At Night en Rio moge duidelijk zijn, al klinkt dit nummer best verzorgd moet ik zeggen, maar mist het toch de echte overtuiging.
Met de studioversie van dit nummer was al weinig mis, de live versie gooit er wat mij betreft nog een stukje bovenop waardoor dit nummer nog meer tot zijn recht komt en kunnen we spreken van een echte "rock" klassieker.
Best nog wel een leuk nummer dat wel erg refereert naar de jaren 80, maar het mist wel enig hitpotentie om tot echt grote daden te komen, prima zangeres overigens.
Een nummer waar destijds wel het een ander om te doen was, de tekst schoot bij sommige nogal in het verkeerde keelgat, maar met de Gijzelaar begon Het Goede Doel min of meer het geluid te vormen waar deze groep zo sterk en herkenbaar in zou worden, het is mijn favoriete Nederlandstalige band.
De leukste single van Liquid Gold vind ik, het heeft een lekkere meeslepende melodie en ook de produktie is dik in orde.
Wie denkt al kijkend naar de titel van dit nummer dat we hier te maken hebben met een smartlap van het ergste soort komt bedrogen uit, het neigt wat naar de jaren 60 qua geluid en klinkt best grappig moet ik zeggen al moet ik wel eerlijk toegeven bij de naam De Munck dat hier niet de alarmbellen af gingen.
27. The Fixx - Red Skies
De klapperrrrrrrr van de week is voor The Fixx met hun jaren 80 klassieker Red Skies, een nummer dat nog steeds tot de verbeelding spreekt en erg sterk is en blijft en dat komt natuurlijk ook door het Whoa oh, oh oh oh, oh-oh-oh-oh-oh dat op het laatst van deze single helemaal tot zijn recht komt, wat dus een subliem slotakkoord mag heten.
Cijfer: 10
28. Newz - Jump On
Qua orginaliteit scoort dit niet zo hoog, maar het aanstekelijke refreintje blijft redelijk hangen, hun vorige single Oeh I Say vond ik iets beter te verteren.
Mooie muziek en mooi gezongen door Chris Rea al klinkt het wel behoorlijk zoet moet ik zeggen.
30. Corry - Adios Amor
Het orgineel komt uit Duitsland en is van Andy Borg, Corry doet het uiteraard in haar eigen taal
en het zal haar een gigantische hit op gaan leveren, niet echt mijn pakkie aan, maar ja het Nederlandse publiek loopt wel weg met dit soort nummers.
0
geplaatst: 1 september 2013, 09:24 uur
In was dit nummer van De Munck ook helemaal kwijt en ben er ook niet zo van onder de indruk. Maar in 1984 had De Munck een erg aardig album met Op Het Eerste Gezicht. Met name kant 1 (sic) heb ik veel gedraaid..Heel veel is er niet over terug te vinden (zeker niet met het trieste einde van Fonos) maar ik lees dat het een Nederlandstalige rockband is met ondermeer Jos van Woudenberg, die daarvoor actief is als journalist bij Muziekkrant Oor.
0
geplaatst: 1 september 2013, 10:05 uur
Tipparade: week 35 van 1982
In de tijdgeest gebracht en ietsje gladder dan zijn vroegere werk maar net is een lekkere single zijn gitaarsolo is steeds herkenbaar.
Cijfer: 7,5
8. Maywood - Star
De hoogtijdagen van Maywood waren duidelijk voorbij, dit klinkt fletser en minder aanstekelijk dan hun hits Late At Night en Rio.
De live-versie klinkt nog energieker dan de al uitstekende studio-versie. Dat jeugdige enthousiasme straalt er zo vanaf.
Een cover van The Isley Brothers (1969), Mathilde Santing brengt een eigen, verzorgde versie van en ze is een goede zangeres al verkies ik hier de soul van het origineel.
Een weliswaar controversiële maar sterke tekst, gegoten in een eigentijds synthipop/reggae-jasje. Zeker één van hun beste nummers.
Dit kan ik ook meer waarderen dan hun vorige singles hoewel het geen hit werd. Goede productie met smaakvolle synths en blazers die het nummer kleuren.
Neen dit is niet Danny De Munck en het is gelukkig geen smartlap. Werd ook geen hit maar niettemin een aardig nummer al stelt het vocaal niet veel voor.
27. The Fixx - Red Skies
Een band die in de vergetelheid is geraakt, ook dit werd geen hit. Nochtans had dit nummer degelijk hitpotentie. Passend in de tijdgeest zoals het gebruik van synths maar krachtig en aanstekelijk.
28. Newz - Jump On
Banaal nummer, vooral de tekst en echt swingen doet het ook niet. De synths klinken daarbij ook gedateerd.
Cijfer: 3,5
Mooi nummer met aangenaam hese zang maar het is wat te zoet en neigt naar easy listening. Zijn beste werk moest duidelijk nog komen.
30. Corry - Adios Amor
Een cover van een bekende Duitse schlager (Andy Borg), dit is toch wel erg gemakkelijk scoren.
Cijfer: 3
In de tijdgeest gebracht en ietsje gladder dan zijn vroegere werk maar net is een lekkere single zijn gitaarsolo is steeds herkenbaar.
8. Maywood - Star
De hoogtijdagen van Maywood waren duidelijk voorbij, dit klinkt fletser en minder aanstekelijk dan hun hits Late At Night en Rio.
De live-versie klinkt nog energieker dan de al uitstekende studio-versie. Dat jeugdige enthousiasme straalt er zo vanaf.
Een cover van The Isley Brothers (1969), Mathilde Santing brengt een eigen, verzorgde versie van en ze is een goede zangeres al verkies ik hier de soul van het origineel.
Een weliswaar controversiële maar sterke tekst, gegoten in een eigentijds synthipop/reggae-jasje. Zeker één van hun beste nummers.
Dit kan ik ook meer waarderen dan hun vorige singles hoewel het geen hit werd. Goede productie met smaakvolle synths en blazers die het nummer kleuren.
Neen dit is niet Danny De Munck en het is gelukkig geen smartlap. Werd ook geen hit maar niettemin een aardig nummer al stelt het vocaal niet veel voor.
27. The Fixx - Red Skies
Een band die in de vergetelheid is geraakt, ook dit werd geen hit. Nochtans had dit nummer degelijk hitpotentie. Passend in de tijdgeest zoals het gebruik van synths maar krachtig en aanstekelijk.
28. Newz - Jump On
Banaal nummer, vooral de tekst en echt swingen doet het ook niet. De synths klinken daarbij ook gedateerd.
Mooi nummer met aangenaam hese zang maar het is wat te zoet en neigt naar easy listening. Zijn beste werk moest duidelijk nog komen.
30. Corry - Adios Amor
Een cover van een bekende Duitse schlager (Andy Borg), dit is toch wel erg gemakkelijk scoren.
Cijfer: 3
0
geplaatst: 1 september 2013, 12:44 uur
TOP 40 VAN ROB nr 323 1-9-1982
dw vw aw
1 2 4 The dreaming - Kate Bush
2 5 4 Red skies - The Fixx
3 1 8 Hard to say I'm sorry - Chicago
4 8 5 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
5 4 7 Love is in control - Donna Summer
6 10 3 Twilight zone - Golden Earring
7 7 8 All of my heart - ABC
8 3 7 Jamaica - Bobby Caldwell
9 9 5 Why - Carly Simon
10 22 2 The eye of the tiger - Survivor
11 13 4 Spread a little happiness - Sting
12 14 4 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
13 12 6 Rosalyn - Vitesse
14 6 10 Africa - Toto
15 17 4 Vacation - The Gogos
16 23 3 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
17 11 10 Take it away - Paul McCartney
18 26 3 I will follow - U2
19 25 2 Rosemary - Dislocation Dance
20 16 6 Still in the game - Steve Winwood
21 19 6 Going home - Tower
22 24 4 Don't look back - The Korgis
23 38 2 Give me your heart tonight - Shaking Stevens
24 36 2 Keeps me wondering why - Steve Miller Band
25 32 3 Every beat of my heart - Chris Rea
26 15 7 Happy talk - Captain Sensible
27 18 6 Lovely money - The Damned
28 31 4 I know there's something going on - Frida
29 -- 1 One draw - Rita Marley
30 -- 1 Behind a painted smile - Mathilde Santing
31 -- 1 Hold on - Santana
32 37 2 I like the way - Fruitcake
33 -- 1 Don't go - Yazoo
34 -- 1 Private investigations - Dire Straits
35 21 13 Real men - Joe Jackson
36 20 5 Bim bam - André van Duin
37 30 7 If you want my love - Cheap Trick
38 28 6 Inside out - Odyssey
39 27 13 Avalon - Roxy Music
40 29 9 Las palabras de amor - Queen
Snelle wijzigingen volgen elkaar op. The dreaming staat al op 1, maar wordt ook direct bedreigd door Red skies, en verderop ook Come on Eileen, Twilight zone en The eye of the tiger.
Vijf binnenkomers, die (zou men kunnen zeggen) in omgekeerde volgorde van belangrijkheid binnenkomen, merkwaardigerwijze. Rita Marley, de weduwe van Bob, komt op 29 binnen, niet met een waardig eerbetoon aan haar recent overleden man, maar met een loflied op wiet. Op mij komt het wat raar (ongepast) over, maar het liedje zelf is behoorlijk sterk en wordt ook een flinke top 10 hit in de NL top 40.
Op 30 de Nederlandse Mathilde Santing met haar eerste succesje (tipparade). De soulklassieker (Isley Brothers) wordt in een jaren 80-jasje gegoten en Mathilde kan natuurlijk loepzuiver zingen. Toch haalt dit het niet bij het origineel en veel meer dan een aardigheidje kan ik het nu niet noemen.
Op 31 Santana met weer een swingende song, Hold on. De band is in optima forma en het wordt een behoorlijke hit (en zou alleen nog overtroffen worden door Maria Maria, 17 jaar later).
Op 33 Yazoo met Don't go, hun tweede hit bij mij (na Only you) maar commercieel gezien de grote doorbraak. Een drukke synthesizersong waar Vince Clark duidelijk zijn stempel op zet; Alison Moyet zingt het jachtig en krachtig in. Voor mij is het misschien te veel hectiek en te weinig melodie, want hoger dan 29 gaat dit niet komen (wat best uitzonderlijk is voor een grote hit in het new wave/synthi-genre).
En dan, opvallend genoeg de laagste binnenkomer (misschien pas 1x gehoord vlak voordat ik de lijst maakte), Private investigations van Dire Straits. Destijds sloeg dit in als een bom, zo'n song was nog nooit gemaakt (daarna eigenlijk ook niet), een klassieke gitaar, duister gefluisterde coupletten van Mark Knopfler en enkele uitzonderlijke muzikale erupties in een langdurig instrumentaal uiteinde. Eigenlijk totaal niet geschikt voor single, maar dit zou moeiteloos en razendsnel de eerste plaats in de NL top 40 bereiken (de enige nummer 1 hit van de band). Voor mij persoonlijk wordt dit één van de beste singles aller tijden; in mijn laatste top 200 Aller Tijden staat het op 36, maar met slechts zes singles erboven (de rest zijn albumtracks). Volgende week maakt het de grootste sprong die ooit in mijn top 40 is voorgekomen...
dw vw aw
1 2 4 The dreaming - Kate Bush
2 5 4 Red skies - The Fixx
3 1 8 Hard to say I'm sorry - Chicago
4 8 5 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
5 4 7 Love is in control - Donna Summer
6 10 3 Twilight zone - Golden Earring
7 7 8 All of my heart - ABC
8 3 7 Jamaica - Bobby Caldwell
9 9 5 Why - Carly Simon
10 22 2 The eye of the tiger - Survivor
11 13 4 Spread a little happiness - Sting
12 14 4 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
13 12 6 Rosalyn - Vitesse
14 6 10 Africa - Toto
15 17 4 Vacation - The Gogos
16 23 3 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
17 11 10 Take it away - Paul McCartney
18 26 3 I will follow - U2
19 25 2 Rosemary - Dislocation Dance
20 16 6 Still in the game - Steve Winwood
21 19 6 Going home - Tower
22 24 4 Don't look back - The Korgis
23 38 2 Give me your heart tonight - Shaking Stevens
24 36 2 Keeps me wondering why - Steve Miller Band
25 32 3 Every beat of my heart - Chris Rea
26 15 7 Happy talk - Captain Sensible
27 18 6 Lovely money - The Damned
28 31 4 I know there's something going on - Frida
29 -- 1 One draw - Rita Marley
30 -- 1 Behind a painted smile - Mathilde Santing
31 -- 1 Hold on - Santana
32 37 2 I like the way - Fruitcake
33 -- 1 Don't go - Yazoo
34 -- 1 Private investigations - Dire Straits
35 21 13 Real men - Joe Jackson
36 20 5 Bim bam - André van Duin
37 30 7 If you want my love - Cheap Trick
38 28 6 Inside out - Odyssey
39 27 13 Avalon - Roxy Music
40 29 9 Las palabras de amor - Queen
Snelle wijzigingen volgen elkaar op. The dreaming staat al op 1, maar wordt ook direct bedreigd door Red skies, en verderop ook Come on Eileen, Twilight zone en The eye of the tiger.
Vijf binnenkomers, die (zou men kunnen zeggen) in omgekeerde volgorde van belangrijkheid binnenkomen, merkwaardigerwijze. Rita Marley, de weduwe van Bob, komt op 29 binnen, niet met een waardig eerbetoon aan haar recent overleden man, maar met een loflied op wiet. Op mij komt het wat raar (ongepast) over, maar het liedje zelf is behoorlijk sterk en wordt ook een flinke top 10 hit in de NL top 40.
Op 30 de Nederlandse Mathilde Santing met haar eerste succesje (tipparade). De soulklassieker (Isley Brothers) wordt in een jaren 80-jasje gegoten en Mathilde kan natuurlijk loepzuiver zingen. Toch haalt dit het niet bij het origineel en veel meer dan een aardigheidje kan ik het nu niet noemen.
Op 31 Santana met weer een swingende song, Hold on. De band is in optima forma en het wordt een behoorlijke hit (en zou alleen nog overtroffen worden door Maria Maria, 17 jaar later).
Op 33 Yazoo met Don't go, hun tweede hit bij mij (na Only you) maar commercieel gezien de grote doorbraak. Een drukke synthesizersong waar Vince Clark duidelijk zijn stempel op zet; Alison Moyet zingt het jachtig en krachtig in. Voor mij is het misschien te veel hectiek en te weinig melodie, want hoger dan 29 gaat dit niet komen (wat best uitzonderlijk is voor een grote hit in het new wave/synthi-genre).
En dan, opvallend genoeg de laagste binnenkomer (misschien pas 1x gehoord vlak voordat ik de lijst maakte), Private investigations van Dire Straits. Destijds sloeg dit in als een bom, zo'n song was nog nooit gemaakt (daarna eigenlijk ook niet), een klassieke gitaar, duister gefluisterde coupletten van Mark Knopfler en enkele uitzonderlijke muzikale erupties in een langdurig instrumentaal uiteinde. Eigenlijk totaal niet geschikt voor single, maar dit zou moeiteloos en razendsnel de eerste plaats in de NL top 40 bereiken (de enige nummer 1 hit van de band). Voor mij persoonlijk wordt dit één van de beste singles aller tijden; in mijn laatste top 200 Aller Tijden staat het op 36, maar met slechts zes singles erboven (de rest zijn albumtracks). Volgende week maakt het de grootste sprong die ooit in mijn top 40 is voorgekomen...
0
geplaatst: 1 september 2013, 19:27 uur
Ik voer vanaf nu een andere wijze van beoordelen in.
De eindcijfers komen in ieder geval terug, maar ik neem veel meer tijd door met m'n geweldige kersverse gezinnetje, dus zie ik eigenlijk het nut niet om in de weekeindes enig misbaksel van Truus, Miep, Klaas of Piet van repliek te voorzien. De eindcijfers zeggen in zulke gevallen dan genoeg.
Ik wil het geheel dus redelijk kort en bondig houden, maar niet zonder enige diepgang.
-----
Week 33 - 14 augustus 1982
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Frida - I Know There's Something Going On
NCRV's Favorietschijf: Cheap Trick - If You Want My Love
Steunplaat: Dislocation Dance - Rosemary
Binnenkomers in de Tipparade:
Alarmschijf: Frida - I Know There's Something Going On [9]
24. Fruitcake - I Like The Way [6,5]
25. Dexys Midnight Runners - Come On Eileen [8,5]
26. Yazoo - Don't Go [8,5]
27. Shakin' Stevens - Give Me Your Heart Tonight [6]
28. Kid Creole & The Coconuts - Stool Pigeon [9]
29. Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why [8]
30. Spectral Display - It Takes A Muscle To Fall In Love [6]
De single van Frida blijft lekker vet klinken. Haar zang klinkt op zichzelf wat dun, maar Phil Collins geeft het nummer een fantastische drive mee en het geheel klinkt lekker venijnig.
Stool Pigeon is duidelijk een van de wat ondergeschoven kindjes van Kid Creole, die voornamelijk bekendheid geniet door de opvolgende single. Grappige tekst, een lekker vloeiend verloop en feestelijke blazers die het feestje compleet maken. Het intro komt wat moeilijk op gang, maar dat vind ik niet afdoen van de kwaliteit.
Wat feestmuziek betreft blijft Come On Eileen natuurlijk ook vaste prik. Helemaal niets mis met het nummer, maar het moet van mij Geno voor laten gaan. Yazoo's Don't Go is natuurlijk een onbetwiste wave-klassieker. Ook helemaal niets op aan te merken.
Ik merk wat lichte negativiteit over Steve Miller's single. Natuurlijk is dit geen Abracadabra, maar het is en blijft een kwaliteitsvolle popsong.
Verder klinkt Fruitcake als een adequate kopie van Shakatak, heb ik Shakin' Stevens beter gehoord en verzandt het in aanleg interessante idee van Spectral Display in gezapigheid.
De eindcijfers komen in ieder geval terug, maar ik neem veel meer tijd door met m'n geweldige kersverse gezinnetje, dus zie ik eigenlijk het nut niet om in de weekeindes enig misbaksel van Truus, Miep, Klaas of Piet van repliek te voorzien. De eindcijfers zeggen in zulke gevallen dan genoeg.
Ik wil het geheel dus redelijk kort en bondig houden, maar niet zonder enige diepgang.
-----
Week 33 - 14 augustus 1982
Top 40
Tipparade
Alarmschijf: Frida - I Know There's Something Going On
NCRV's Favorietschijf: Cheap Trick - If You Want My Love
Steunplaat: Dislocation Dance - Rosemary
Alarmschijf: Frida - I Know There's Something Going On [9]
24. Fruitcake - I Like The Way [6,5]
25. Dexys Midnight Runners - Come On Eileen [8,5]
26. Yazoo - Don't Go [8,5]
27. Shakin' Stevens - Give Me Your Heart Tonight [6]
28. Kid Creole & The Coconuts - Stool Pigeon [9]
29. Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why [8]
30. Spectral Display - It Takes A Muscle To Fall In Love [6]
De single van Frida blijft lekker vet klinken. Haar zang klinkt op zichzelf wat dun, maar Phil Collins geeft het nummer een fantastische drive mee en het geheel klinkt lekker venijnig.
Stool Pigeon is duidelijk een van de wat ondergeschoven kindjes van Kid Creole, die voornamelijk bekendheid geniet door de opvolgende single. Grappige tekst, een lekker vloeiend verloop en feestelijke blazers die het feestje compleet maken. Het intro komt wat moeilijk op gang, maar dat vind ik niet afdoen van de kwaliteit.
Wat feestmuziek betreft blijft Come On Eileen natuurlijk ook vaste prik. Helemaal niets mis met het nummer, maar het moet van mij Geno voor laten gaan. Yazoo's Don't Go is natuurlijk een onbetwiste wave-klassieker. Ook helemaal niets op aan te merken.
Ik merk wat lichte negativiteit over Steve Miller's single. Natuurlijk is dit geen Abracadabra, maar het is en blijft een kwaliteitsvolle popsong.
Verder klinkt Fruitcake als een adequate kopie van Shakatak, heb ik Shakin' Stevens beter gehoord en verzandt het in aanleg interessante idee van Spectral Display in gezapigheid.
0
geplaatst: 1 september 2013, 20:44 uur
Week 34 - 21 augustus 1982
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Costa Blanca - Fantastique
Steunplaat: The Fixx - Red Skies
Alarmschijf: Golden Earring - Twilight Zone [10]
21. Julius Green - Rock Your Baby [2,5]
22. Dislocation Dance - Rosemary [6]
25. Costa Blanca - Fantastique [1,
]
26. Sheena Easton - Machinery [3,5]
27. Survivor - Eye Of The Tiger [8]
28. Rob De Nijs - Ik Wil Je (gedowned) [7,5]
29. Rita Marley - One Draw [6]
30. De Dijk - Bloedend Hart [7,5]
Met Twilight Zone en Eye Of The Tiger kunnen we wel stellen dat we hier een toonaangevende week te pakken hebben.
Met name de eerste vind ik gewoon een echte winnaar.
M'n lieve vrouwtje zegt 'The music draws you in, like, right away!'
Inderdaad, al vanaf het begin heb je het gevoel dat er zich een imposant avontuur aandient.
En wat luistergenot betreft komt dat avontuur er dan ook; alsof je in een donkere loods wakker wordt, je weet niet hoe je er terecht bent gekomen en je bent het doelwit geworden van enkele kwaadwillende personen.
Je kunt hier simpelweg niet omheen, ook al zou je het zo willen!

En ook om Eye Of The Tiger kan niemand heen, al laat het zich vooral anders beluisteren dan Twilight Zone. Een soort van toffe spierballenklassieker. Erg Amerikaans, supergelikt, maar oh zo catchy.
Van eigen bodem komt naast Golden Earring nog Rob De Nijs met een vergeten, maar geslaagd, nummer en debuteren De Dijk met het onmiskenbaar bluesy Bloedend Hart. Een hit zou het niet worden, maar inmiddels weten we allemaal wel beter.
Sheena Easton doet dan nog een misplaatste poging om Kate Bush te zijn, vind ik Rosemary degelijk, maar moeilijk te plaatsen en krijgt Rita Marley eenzelfde oordeel zoals ik haar wijlen man zou geven: Een olijk liedje, maar het doet me weinig.
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Costa Blanca - Fantastique
Steunplaat: The Fixx - Red Skies
Alarmschijf: Golden Earring - Twilight Zone [10]
21. Julius Green - Rock Your Baby [2,5]
22. Dislocation Dance - Rosemary [6]
25. Costa Blanca - Fantastique [1,
]26. Sheena Easton - Machinery [3,5]
27. Survivor - Eye Of The Tiger [8]
28. Rob De Nijs - Ik Wil Je (gedowned) [7,5]
29. Rita Marley - One Draw [6]
30. De Dijk - Bloedend Hart [7,5]
Met Twilight Zone en Eye Of The Tiger kunnen we wel stellen dat we hier een toonaangevende week te pakken hebben.
Met name de eerste vind ik gewoon een echte winnaar.
M'n lieve vrouwtje zegt 'The music draws you in, like, right away!'
Inderdaad, al vanaf het begin heb je het gevoel dat er zich een imposant avontuur aandient.
En wat luistergenot betreft komt dat avontuur er dan ook; alsof je in een donkere loods wakker wordt, je weet niet hoe je er terecht bent gekomen en je bent het doelwit geworden van enkele kwaadwillende personen.
Je kunt hier simpelweg niet omheen, ook al zou je het zo willen!

En ook om Eye Of The Tiger kan niemand heen, al laat het zich vooral anders beluisteren dan Twilight Zone. Een soort van toffe spierballenklassieker. Erg Amerikaans, supergelikt, maar oh zo catchy.

Van eigen bodem komt naast Golden Earring nog Rob De Nijs met een vergeten, maar geslaagd, nummer en debuteren De Dijk met het onmiskenbaar bluesy Bloedend Hart. Een hit zou het niet worden, maar inmiddels weten we allemaal wel beter.
Sheena Easton doet dan nog een misplaatste poging om Kate Bush te zijn, vind ik Rosemary degelijk, maar moeilijk te plaatsen en krijgt Rita Marley eenzelfde oordeel zoals ik haar wijlen man zou geven: Een olijk liedje, maar het doet me weinig.
0
geplaatst: 1 september 2013, 21:49 uur
Week 35 - 28 augustus 1982
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Sheena Easton - Machinery
Steunplaat: Liquid Gold – Where Did We Go Wrong
Alarmschijf: Santana - Hold On [7,5]
8. Maywood - Star [2,5]
14. U2 - I Will Follow (Live) [10]
23. Mathilde Santing - Behind A Painted Smile [3,5]
24. Het Goede Doel - Gijzelaar [8]
25. Liquid Gold - Where Did We Go Wrong [7]
26. De Munck - Ik Hou Van Jou [4]
27. The Fixx - Red Skies [9,5]
28. Newz - Jump On [3]
29. Chris Rea - Every Beat Of My Heart [9]
30. Corry - Adios Amor [2]
I Will Follow en Red Skies... Ja, dat maakt het al een klapper van een week!
Nederland was klaar voor U2.
Wellicht nog wat bescheiden (het werd nou niet bepaald een Top 10-knaller), maar aan de opname te horen (en aan de clip te zien) was al het nodige voorbereidende werk verricht en dit zou zich zeker nog uit gaan betalen.
Deze live-versie van Veronica's Countdown Live overtreft wat mij betreft het origineel met gemak en is nu GELUKKIG te vinden op de deluxe-editie van October!
Een adrenaline-rush om U tegen te zeggen en onverwoestbaar!
The Fixx, daarvan wil ik zeker eens achter een verzamelaar (of iets dergelijks) aan.
Red Skies vind ik misschien nog beter dan het geweldige Stand Or Fall en het heeft een soort van Steve Lillywhite-geluid. Dit staat echt als een huis. Puik nummer!
Chris Rea's ballad vind ik bijzonder smaakvol. Z'n stemgeluid is echter bepalend voor de hoge rating. Hij maakt van een al imposante ballad echt iets speciaals.
Verder goede geluiden van Het Goede Doel, Santana en Liquid Gold.
De laatstgenoemde act verrast me wel degelijk met hun single. Voorheen moest ik echt niets van die band hebben, maar dit is andere koek. Santana's single klinkt vergeleken met hun oude werk nogal gelikt, maar ene Wyclef Jean is nog nergens te bekennen.
Gijzelaar is een van Het Goede Doel's betere worpen. Een grappige tekst en een inventieve begeleiding maakt dit een Nederpop-pareltje.
Wat de rest betreft wil ik tenslotte nog even kwijt dat Mathilde Santing echt van andermans werk af moet blijven!
Top 40
Tipparade
NCRV's Favorietschijf: Sheena Easton - Machinery
Steunplaat: Liquid Gold – Where Did We Go Wrong
Alarmschijf: Santana - Hold On [7,5]
8. Maywood - Star [2,5]
14. U2 - I Will Follow (Live) [10]
23. Mathilde Santing - Behind A Painted Smile [3,5]
24. Het Goede Doel - Gijzelaar [8]
25. Liquid Gold - Where Did We Go Wrong [7]
26. De Munck - Ik Hou Van Jou [4]
27. The Fixx - Red Skies [9,5]
28. Newz - Jump On [3]
29. Chris Rea - Every Beat Of My Heart [9]
30. Corry - Adios Amor [2]
I Will Follow en Red Skies... Ja, dat maakt het al een klapper van een week!

Nederland was klaar voor U2.
Wellicht nog wat bescheiden (het werd nou niet bepaald een Top 10-knaller), maar aan de opname te horen (en aan de clip te zien) was al het nodige voorbereidende werk verricht en dit zou zich zeker nog uit gaan betalen.
Deze live-versie van Veronica's Countdown Live overtreft wat mij betreft het origineel met gemak en is nu GELUKKIG te vinden op de deluxe-editie van October!
Een adrenaline-rush om U tegen te zeggen en onverwoestbaar!The Fixx, daarvan wil ik zeker eens achter een verzamelaar (of iets dergelijks) aan.
Red Skies vind ik misschien nog beter dan het geweldige Stand Or Fall en het heeft een soort van Steve Lillywhite-geluid. Dit staat echt als een huis. Puik nummer!

Chris Rea's ballad vind ik bijzonder smaakvol. Z'n stemgeluid is echter bepalend voor de hoge rating. Hij maakt van een al imposante ballad echt iets speciaals.
Verder goede geluiden van Het Goede Doel, Santana en Liquid Gold.
De laatstgenoemde act verrast me wel degelijk met hun single. Voorheen moest ik echt niets van die band hebben, maar dit is andere koek. Santana's single klinkt vergeleken met hun oude werk nogal gelikt, maar ene Wyclef Jean is nog nergens te bekennen.
Gijzelaar is een van Het Goede Doel's betere worpen. Een grappige tekst en een inventieve begeleiding maakt dit een Nederpop-pareltje.
Wat de rest betreft wil ik tenslotte nog even kwijt dat Mathilde Santing echt van andermans werk af moet blijven!

0
geplaatst: 3 september 2013, 20:37 uur
Musician’s Top 30, 03-09-1982, week 36
01 (03) 03 Keeps me wondering why – Steve Miller band
02 (10) 02 Twilight zone – Golden earring
03 (01) 07 Real men – Joe Jackson
04 (04) 04 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
05 (07) 03 Come on Eileen – Dexys midnight runners
06 (06) 04 Only time will tell - Asia
07 (09) 04 Driving my car – Madness
08 (02) 05 You can do magic – America
09 (05) 06 Still in the game – Steve Winwood
10 (19) 02 Eye of the tiger – Survivor
11 (08) 08 Take it away – Paul McCartney
12 (---) 01 I will follow – U2
13 (11) 04 War child – Blondie
14 (23) 02 Psychobabble – The Alan Parsons Project
15 (22) 03 I know there’s something going on – Frida
16 (16) 03 Strange little girl – Stranglers
17 (18) 04 If you want my love – Cheap trick
18 (---) 01 Hold on – Santana
19 (15) 04 The hanging garden – The Cure
20 (---) 01 Every beat of my heart – Chris Rea
21 (12) 05 When the tigers broke free – Pink Floyd
22 (21) 03 Stool pigeon – Kid Creole & The Coconuts
23 (25) 02 Run away – 10cc
24 (17) 05 Boundaries – Jon Anderson
25 (27) 02 Bloedend hart – De Dijk
26 (24) 04 Don’t go – Yazoo
27 (---) 01 Johnny can’t read – Don Henley
28 (28) 02 One draw – Rita Marley
29 (26) 02 Man out of time – Elvis Costello
30 (---) 01 Red skies – The Fixx
Saai weekje zeg, geen enkele verrassing. De Golden Earring fors omhoog maar dat was uiteraard wel te verwachten.
Nou, het enige is dan het binnenkomen van Johnny can't read, de eerste solo single van Don Henley, van zijn eerste solo album I can't stand still. Eigenlijk had ik het singletje Johnny ne sait pas lire (Henley in het Frans!) maar voor de gelegenheid breng ik het maar weer terug naar de Engelse versie.
Johnny can't read

01 (03) 03 Keeps me wondering why – Steve Miller band
02 (10) 02 Twilight zone – Golden earring
03 (01) 07 Real men – Joe Jackson
04 (04) 04 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
05 (07) 03 Come on Eileen – Dexys midnight runners
06 (06) 04 Only time will tell - Asia
07 (09) 04 Driving my car – Madness
08 (02) 05 You can do magic – America
09 (05) 06 Still in the game – Steve Winwood
10 (19) 02 Eye of the tiger – Survivor
11 (08) 08 Take it away – Paul McCartney
12 (---) 01 I will follow – U2
13 (11) 04 War child – Blondie
14 (23) 02 Psychobabble – The Alan Parsons Project
15 (22) 03 I know there’s something going on – Frida
16 (16) 03 Strange little girl – Stranglers
17 (18) 04 If you want my love – Cheap trick
18 (---) 01 Hold on – Santana
19 (15) 04 The hanging garden – The Cure
20 (---) 01 Every beat of my heart – Chris Rea
21 (12) 05 When the tigers broke free – Pink Floyd
22 (21) 03 Stool pigeon – Kid Creole & The Coconuts
23 (25) 02 Run away – 10cc
24 (17) 05 Boundaries – Jon Anderson
25 (27) 02 Bloedend hart – De Dijk
26 (24) 04 Don’t go – Yazoo
27 (---) 01 Johnny can’t read – Don Henley
28 (28) 02 One draw – Rita Marley
29 (26) 02 Man out of time – Elvis Costello
30 (---) 01 Red skies – The Fixx
Saai weekje zeg, geen enkele verrassing. De Golden Earring fors omhoog maar dat was uiteraard wel te verwachten.
Nou, het enige is dan het binnenkomen van Johnny can't read, de eerste solo single van Don Henley, van zijn eerste solo album I can't stand still. Eigenlijk had ik het singletje Johnny ne sait pas lire (Henley in het Frans!) maar voor de gelegenheid breng ik het maar weer terug naar de Engelse versie.
Johnny can't read

0
geplaatst: 4 september 2013, 15:59 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 36, 04-09-1982
01 01 03 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
02 02 05 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
03 04 04 Duran Duran - Save A Prayer
04 03 05 Yazoo - Don't Go
05 10 03 The Fixx - Red Skies
06 20 02 John Waite - Going To The Top
07 07 04 David Sylvian - Bamboo Houses
08 05 08 ABC - All Of My Heart
09 06 07 America - You Can Do Magic
10 09 06 China Crisis - African And White
11 -- 01 The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
12 11 09 The Psychedelic Furs - Love My Way
13 13 04 Blondie - War Child
14 19 03 Praying Mantis - Turn The Tables
15 08 07 Asia - Only Time Will Tell
16 12 11 The Clash - Rock The Casbah
17 14 07 Foreigner - Luanne
18 27 02 The Motels - Take The L
19 28 02 Dire Straits - Private Investigations
20 29 02 Survivor - Eye Of The Tiger
21 16 06 Nazareth - Love Leads To Madness
22 17 06 Jackson Browne - Somebody's Baby
23 18 04 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
24 24 04 Glenn Frey- The One You Love
25 25 04 Eddie Money - Think I'm In Love
26 26 03 The Sound - Hothouse
27 30 02 Robert Wyatt - Shipbuilding
28 31 02 Depeche Mode - Leave In Silence
29 33 02 Santana - Hold On
30 34 02 Peter Godwin - Images Of Heaven
31 -- 01 Mood Six - Hanging Around
32 -- 01 Golden Earring - Twilight Zone
33 -- 01 Don Henley - Johnny Can't Read
34 -- 01 Diamond Head - In The Heat Of The Night
35 15 12 J. Geils Band - Angel In Blue
36 21 12 Joe Jackson - Real Men
37 22 06 Little River Band - Down On The Border
38 23 10 10CC - The Power Of Love
39 32 03 The Cure - The Hanging Garden
40 40 02 George Thorogood- Nobody But Me

11. The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
Paul Weller geeft met The Bitterest Pill, achteraf gezien, een duidelijk signaal hoe zijn toekomst er uit zal gaan zien. Op het snijvlak van Jam en Style Council komt hij met de trieste en tegelijkertijd lieflijke schoonheid van The Bitterest Pill. Orchestrale , met strijkers en piano vol gestopte, maar toch soulvolle soundtrack van prachtig leed. Niet voor niet de afsluitende track van de film This Is England '86. Fantastische single.
31. Mood Six - Hanging Around
Nog meer mod-revival van Mood Six. Bijna hit die absoluut veel meer verdiend had. Lekker nummer.
32. Golden Earring - Twilight Zone
Kwaliteitssingle uit de categorie veel te vaak gehoord en dat kan het nummer net niet helemaal hebben.
33. Don Henley - Johnny Can't Read (zie boven bij musician)
Na Randy Meisner (deze week verdwenen) en Glenn Frey (nr. 24) bewijst ook Don Henley dat Eagles veel meer waren dan de som der delen. Dat vindt hij zelf waarschijnlijk ook want na circa 3:20 zingt hij in de fade out nog stiekem even: "there's a new kid in town". Dessalnietemin leuk om weer eens te horen.
34. Diamond Head - In The Heat Of The Night
Diamond Head stond vooral bekend om heavy riffs toen ze met het album Borrowed Timeout een wat toegankelijkere en meer progressieve koers gingen varen. In The Heat Of The Night was de meest "succesvolle" single. Klinkt nog steeds prima. De band werd later vooral bekend vanwege de grote invloed op heavy metal grootheden Metallica. Op Metallica's coveralbum Garage Days staan liefst vier covers van Diamond Head nummers.
01 01 03 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
02 02 05 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
03 04 04 Duran Duran - Save A Prayer
04 03 05 Yazoo - Don't Go
05 10 03 The Fixx - Red Skies
06 20 02 John Waite - Going To The Top
07 07 04 David Sylvian - Bamboo Houses
08 05 08 ABC - All Of My Heart
09 06 07 America - You Can Do Magic
10 09 06 China Crisis - African And White
11 -- 01 The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
12 11 09 The Psychedelic Furs - Love My Way
13 13 04 Blondie - War Child
14 19 03 Praying Mantis - Turn The Tables
15 08 07 Asia - Only Time Will Tell
16 12 11 The Clash - Rock The Casbah
17 14 07 Foreigner - Luanne
18 27 02 The Motels - Take The L
19 28 02 Dire Straits - Private Investigations
20 29 02 Survivor - Eye Of The Tiger
21 16 06 Nazareth - Love Leads To Madness
22 17 06 Jackson Browne - Somebody's Baby
23 18 04 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
24 24 04 Glenn Frey- The One You Love
25 25 04 Eddie Money - Think I'm In Love
26 26 03 The Sound - Hothouse
27 30 02 Robert Wyatt - Shipbuilding
28 31 02 Depeche Mode - Leave In Silence
29 33 02 Santana - Hold On
30 34 02 Peter Godwin - Images Of Heaven
31 -- 01 Mood Six - Hanging Around
32 -- 01 Golden Earring - Twilight Zone
33 -- 01 Don Henley - Johnny Can't Read
34 -- 01 Diamond Head - In The Heat Of The Night
35 15 12 J. Geils Band - Angel In Blue
36 21 12 Joe Jackson - Real Men
37 22 06 Little River Band - Down On The Border
38 23 10 10CC - The Power Of Love
39 32 03 The Cure - The Hanging Garden
40 40 02 George Thorogood- Nobody But Me

11. The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
Paul Weller geeft met The Bitterest Pill, achteraf gezien, een duidelijk signaal hoe zijn toekomst er uit zal gaan zien. Op het snijvlak van Jam en Style Council komt hij met de trieste en tegelijkertijd lieflijke schoonheid van The Bitterest Pill. Orchestrale , met strijkers en piano vol gestopte, maar toch soulvolle soundtrack van prachtig leed. Niet voor niet de afsluitende track van de film This Is England '86. Fantastische single.
31. Mood Six - Hanging Around
Nog meer mod-revival van Mood Six. Bijna hit die absoluut veel meer verdiend had. Lekker nummer.
32. Golden Earring - Twilight Zone
Kwaliteitssingle uit de categorie veel te vaak gehoord en dat kan het nummer net niet helemaal hebben.
33. Don Henley - Johnny Can't Read (zie boven bij musician)
Na Randy Meisner (deze week verdwenen) en Glenn Frey (nr. 24) bewijst ook Don Henley dat Eagles veel meer waren dan de som der delen. Dat vindt hij zelf waarschijnlijk ook want na circa 3:20 zingt hij in de fade out nog stiekem even: "there's a new kid in town". Dessalnietemin leuk om weer eens te horen.
34. Diamond Head - In The Heat Of The Night
Diamond Head stond vooral bekend om heavy riffs toen ze met het album Borrowed Timeout een wat toegankelijkere en meer progressieve koers gingen varen. In The Heat Of The Night was de meest "succesvolle" single. Klinkt nog steeds prima. De band werd later vooral bekend vanwege de grote invloed op heavy metal grootheden Metallica. Op Metallica's coveralbum Garage Days staan liefst vier covers van Diamond Head nummers.
0
Martial
geplaatst: 5 september 2013, 17:48 uur
Top 15 - Week 36 (1982)
01 (01 The Fixx - Red Skies
02 (04) Golden Earring - Twilight Zone
03 (06) Duran Duran - Save A Prayer
04 (10) U2 - I Will Follow (Live)
05 (02) America - You Can Do Magic
06 (03) Yazoo - Don't Go
07 (---) Peter Gabriel - Shock The Monkey
08 (08) Fruitcake - I Like The Way
09 (05) The Clash - Rock The Casbah
10 (12) De Dijk - Bloedend Hart
11 (07) Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
12 (---) Chris De Burgh - Don't Pay The Ferryman
13 (---) Het Goede Doel - Gijzelaar
14 (09) Asia - Only Time Will Tell
15 (11) Joe Jackson - Real Men

01 (01 The Fixx - Red Skies
02 (04) Golden Earring - Twilight Zone
03 (06) Duran Duran - Save A Prayer
04 (10) U2 - I Will Follow (Live)
05 (02) America - You Can Do Magic
06 (03) Yazoo - Don't Go
07 (---) Peter Gabriel - Shock The Monkey
08 (08) Fruitcake - I Like The Way
09 (05) The Clash - Rock The Casbah
10 (12) De Dijk - Bloedend Hart
11 (07) Crosby, Stills & Nash - Wasted On The Way
12 (---) Chris De Burgh - Don't Pay The Ferryman
13 (---) Het Goede Doel - Gijzelaar
14 (09) Asia - Only Time Will Tell
15 (11) Joe Jackson - Real Men

0
Martial
geplaatst: 7 september 2013, 15:20 uur
Tipparade - Week 36 (1982)
Alarmschijf: ABC - All Of My Heart
Wederom een strakke produktie van Trevor Horn waar ABC ditmaal een wat "rustiger" nummer brengt, de sterke en krachtige stem van Martin Fry helpt hier behoorlijk aan mee, een zeer gedegen nummer mag ik wel zeggen en dat bedoel ik overigens niet negatief.
2. BZN - Twilight
Een typische BZN single natuurlijk dit Twilight uit het dorp van kaztor
leuk nummer voor de moeders zal ik maar zeggen, maar ik sla deze over.
12. Dire Straits - Private Investigations
Een nummer waar de muziek en de stem van Mark Knopfler samensmelten, al blijf ik vinden dat dit geen "echte" single is, de feiten zullen overigens anders uit gaan wijzen, Mark heeft trouwens goed geluisterd naar Hank Marvin (The Shadows) betreffende het gitaarwerk met hier en daar wat "lichte" invloeden van het nummer The Deerhunter, maar dat is minimaal.
19. Dominic - I Won't Let Me Down
Niet te vinden op youtube, valt wel een stukje te beluisteren op de site van de Top 40 voor de liefhebbers, een solo uitstapje van Dominic (Guys & Dolls) levert geen nummer op waar nu nog over gepraat wordt al zal het wel een redelijke hit gaan worden.
25. Peter Godwin - Images Of Heaven
Een nummer waar invloeden van andere synth groepen duidelijk aanwezig zijn, maar waar me dit nu precies aan moet denken kom ik even niet op, maar een alleraardigst nummer is dit natuurlijk wel en refereert dit behoorlijk aan de jaren 80.
26. The Stargazers - Hey Marie
Het orgineel is van Louis Prima - Oh Marie de uitvoering van The Stargazers vind ik nauwelijks wat toevoegen eerlijk gezegd.
Cijfer: 4
27. Voyage - Follow The Brightest Star
Alleen de 12" kunnen vinden op youtube en deze vind ik alweer te lang duren om te blijven boeien al hoor ik hier wel een redelijk discoplaatje in en roepen bij mij dit weer Soul Show herinneringen op, waar blijft de tijd .........
28. Drukwerk - Schijn Een Lichtje op Mij
De Nederlandse bewerking van The Midnight Special wordt gedaan door Drukwerk en komt nauwelijks in de buurt van de vele covers die in de loop der jaren zijn voortgebracht, die van CCR vind ik zelf behoorlijk geslaagd al is het orgineel van Leadbelly.
29. James Lloyd - Keep On Smiling
En wat zei Bassie ook alweer? wat er ook gebeurd ..... Keep On Smiling
een leuk en positief nummer van James Lloyd waar je wel vrolijk van wordt volgens mij.
30. Kool & The Gang - Big Fun
Het duidelijk waarneembare Kool & The Gang geluid incl de blazers is dit een lekker disco stampertje uit de jaren 80 al vind ik dit niet hun beste single, maar meer dan verdienstelijk is het wel.
Wederom een strakke produktie van Trevor Horn waar ABC ditmaal een wat "rustiger" nummer brengt, de sterke en krachtige stem van Martin Fry helpt hier behoorlijk aan mee, een zeer gedegen nummer mag ik wel zeggen en dat bedoel ik overigens niet negatief.
2. BZN - Twilight
Een typische BZN single natuurlijk dit Twilight uit het dorp van kaztor
leuk nummer voor de moeders zal ik maar zeggen, maar ik sla deze over.Cijfer: 4,5
Een nummer waar de muziek en de stem van Mark Knopfler samensmelten, al blijf ik vinden dat dit geen "echte" single is, de feiten zullen overigens anders uit gaan wijzen, Mark heeft trouwens goed geluisterd naar Hank Marvin (The Shadows) betreffende het gitaarwerk met hier en daar wat "lichte" invloeden van het nummer The Deerhunter, maar dat is minimaal.
Niet te vinden op youtube, valt wel een stukje te beluisteren op de site van de Top 40 voor de liefhebbers, een solo uitstapje van Dominic (Guys & Dolls) levert geen nummer op waar nu nog over gepraat wordt al zal het wel een redelijke hit gaan worden.
Een nummer waar invloeden van andere synth groepen duidelijk aanwezig zijn, maar waar me dit nu precies aan moet denken kom ik even niet op, maar een alleraardigst nummer is dit natuurlijk wel en refereert dit behoorlijk aan de jaren 80.
Het orgineel is van Louis Prima - Oh Marie de uitvoering van The Stargazers vind ik nauwelijks wat toevoegen eerlijk gezegd.
Alleen de 12" kunnen vinden op youtube en deze vind ik alweer te lang duren om te blijven boeien al hoor ik hier wel een redelijk discoplaatje in en roepen bij mij dit weer Soul Show herinneringen op, waar blijft de tijd .........
De Nederlandse bewerking van The Midnight Special wordt gedaan door Drukwerk en komt nauwelijks in de buurt van de vele covers die in de loop der jaren zijn voortgebracht, die van CCR vind ik zelf behoorlijk geslaagd al is het orgineel van Leadbelly.
En wat zei Bassie ook alweer? wat er ook gebeurd ..... Keep On Smiling
een leuk en positief nummer van James Lloyd waar je wel vrolijk van wordt volgens mij.Cijfer: 7
Het duidelijk waarneembare Kool & The Gang geluid incl de blazers is dit een lekker disco stampertje uit de jaren 80 al vind ik dit niet hun beste single, maar meer dan verdienstelijk is het wel.
0
geplaatst: 8 september 2013, 18:43 uur
Tipparade: week 36 van 1982.
De strakke productie en volle sound is inderdaad kenmerkend voor dit nummer dat duidelijk in de tijdgeest is gebracht maar toch goed de tand des tijds doorstaat. Laverend tussen kitsch en kunst maar met de nodige kwaliteiten.
2. BZN - Twilight
Wat melig door de arrangementen en daardoor minder tijdloos dan vorig nummer maar sfeervol en professioneel is het wel en de zang mag er ook zijn.
Eerder een albumtrack maar het werd toch een nr.1-hit, toen kon dit nog. Sfeervol en duister nummer met opgebouwde spanning, inderdaad een beetje schatplichtig aan The Shadows.
Geen clip gevonden.
Synthipopnummer dat sterk geënt is op Human League maar het is op zich wel een behoorlijk en vrij aanstekelijk nummer.
Ik heb niets toe te voegen aan de commentaar van Martial.
Na een tijd begint de verveling toe te slaan maar het is op zich een behoorlijke discoplaat dat het goed doet op de dansvloer.
Deze Hollandse bewerking van The Midnight Special is zo over de top dat het niet meer leuk is en dan hoeft voor mij ook niet.
Een heropgenomen versie van Keep On Smiling , ik prefereer toch de originele versie van 1970 omdat die spontaner en minder glad klinkt. Inderdaad wel een leuk en positief nummer.
Gezellige discostamper met herkenbaar geluid mede dankzij de blazers maar inderdaad, zij hadden betere singles.
De strakke productie en volle sound is inderdaad kenmerkend voor dit nummer dat duidelijk in de tijdgeest is gebracht maar toch goed de tand des tijds doorstaat. Laverend tussen kitsch en kunst maar met de nodige kwaliteiten.
2. BZN - Twilight
Wat melig door de arrangementen en daardoor minder tijdloos dan vorig nummer maar sfeervol en professioneel is het wel en de zang mag er ook zijn.
Eerder een albumtrack maar het werd toch een nr.1-hit, toen kon dit nog. Sfeervol en duister nummer met opgebouwde spanning, inderdaad een beetje schatplichtig aan The Shadows.
Geen clip gevonden.
Synthipopnummer dat sterk geënt is op Human League maar het is op zich wel een behoorlijk en vrij aanstekelijk nummer.
Ik heb niets toe te voegen aan de commentaar van Martial.
Na een tijd begint de verveling toe te slaan maar het is op zich een behoorlijke discoplaat dat het goed doet op de dansvloer.
Deze Hollandse bewerking van The Midnight Special is zo over de top dat het niet meer leuk is en dan hoeft voor mij ook niet.
Een heropgenomen versie van Keep On Smiling , ik prefereer toch de originele versie van 1970 omdat die spontaner en minder glad klinkt. Inderdaad wel een leuk en positief nummer.
Gezellige discostamper met herkenbaar geluid mede dankzij de blazers maar inderdaad, zij hadden betere singles.
0
geplaatst: 10 september 2013, 20:50 uur
Musician’s Top 30, 10-09-1982, week 37
01 (02) 03 Twilight zone – Golden earring
02 (01) 04 Keeps me wondering why – Steve Miller band
03 (05) 04 Come on Eileen – Dexys midnight runners
04 (04) 05 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
05 (12) 02 I will follow – U2
06 (03) 08 Real men – Joe Jackson
07 (10) 03 Eye of the tiger – Survivor
08 (18) 02 Hold on – Santana
09 (---) 01 Gypsy – Fleetwood Mac
10 (---) 01 Private investigations – Dire Straits
11 (07) 05 Driving my car – Madness
12 (14) 03 Psychobabble – The Alan Parsons Project
13 (06) 05 Only time will tell – Asia
14 (15) 04 I know there’s something going on – Frida
15 (09) 07 Still in the game – Steve Winwood
16 (20) 02 Every beat of my heart – Chris Rea
17 (---) 01 All of my heart – ABC
18 (16) 04 Strange little girl – Stranglers
19 (17) 05 If you want my love – Cheap trick
20 (---) 01 The dreaming – Kate Bush
21 (08) 06 You can do magic – America
22 (11) 09 Take it away – Paul McCartney
23 (25) 03 Bloedend hart – De Dijk
24 (27) 03 Johnny can’t read – Don Henley
25 (26) 05 Don’t go – Yazoo
26 (30) 02 Red skies – The Fixx
27 (---) 01 Images of heaven – Peter Goodwin
28 (---) 01 Gijzelaar – Goede doel
29 (---) 01 Behind a painted smile – Mathilde Santing
30 (13) 05 War child – Blondie
Een lijst met behoorlijk wat nieuwe binnenkomers maar geen verrassingen. Of het moest zijn Images of heaven van Peter Goodwin (wat mij helemaal niets meer zei).
Fleetwood Mac lijkt mij niet zo'n verrassing met één van de betere stukken van het album Mirage.
Ook de Dire Straits komen hoog binnen. Het werd een echte tophit voor de band, dat ze heeft opgelift naar "de groten der aarde".
Ik moet hier en nu bekennen in ieder geval in 1982 danig onder de indruk te zijn geweest van Private investigations, ik blijf het ook nog steeds een van de betere nummers van Dire Straits vinden, prima sfeer opgebouwd.
01 (02) 03 Twilight zone – Golden earring
02 (01) 04 Keeps me wondering why – Steve Miller band
03 (05) 04 Come on Eileen – Dexys midnight runners
04 (04) 05 Wasted on the way – Crosby, Stills & Nash
05 (12) 02 I will follow – U2
06 (03) 08 Real men – Joe Jackson
07 (10) 03 Eye of the tiger – Survivor
08 (18) 02 Hold on – Santana
09 (---) 01 Gypsy – Fleetwood Mac
10 (---) 01 Private investigations – Dire Straits
11 (07) 05 Driving my car – Madness
12 (14) 03 Psychobabble – The Alan Parsons Project
13 (06) 05 Only time will tell – Asia
14 (15) 04 I know there’s something going on – Frida
15 (09) 07 Still in the game – Steve Winwood
16 (20) 02 Every beat of my heart – Chris Rea
17 (---) 01 All of my heart – ABC
18 (16) 04 Strange little girl – Stranglers
19 (17) 05 If you want my love – Cheap trick
20 (---) 01 The dreaming – Kate Bush
21 (08) 06 You can do magic – America
22 (11) 09 Take it away – Paul McCartney
23 (25) 03 Bloedend hart – De Dijk
24 (27) 03 Johnny can’t read – Don Henley
25 (26) 05 Don’t go – Yazoo
26 (30) 02 Red skies – The Fixx
27 (---) 01 Images of heaven – Peter Goodwin
28 (---) 01 Gijzelaar – Goede doel
29 (---) 01 Behind a painted smile – Mathilde Santing
30 (13) 05 War child – Blondie
Een lijst met behoorlijk wat nieuwe binnenkomers maar geen verrassingen. Of het moest zijn Images of heaven van Peter Goodwin (wat mij helemaal niets meer zei).
Fleetwood Mac lijkt mij niet zo'n verrassing met één van de betere stukken van het album Mirage.
Ook de Dire Straits komen hoog binnen. Het werd een echte tophit voor de band, dat ze heeft opgelift naar "de groten der aarde".
Ik moet hier en nu bekennen in ieder geval in 1982 danig onder de indruk te zijn geweest van Private investigations, ik blijf het ook nog steeds een van de betere nummers van Dire Straits vinden, prima sfeer opgebouwd.
0
geplaatst: 10 september 2013, 22:38 uur
TOP 40 VAN ROB nr 324 8-9-1982
dw vw aw
1 2 5 Red skies - The Fixx
2 1 5 The dreaming - Kate Bush
3 34 2 Private investigations - Dire Straits
4 4 6 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
5 6 4 Twilight zone - Golden Earring
6 7 9 All of my heart - ABC
7 10 3 The eye of the tiger - Survivor
8 12 5 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
9 3 9 Hard to say I'm sorry - Chicago
10 9 6 Why - Carly Simon
11 5 8 Love is in control - Donna Summer
12 18 4 I will follow - U2
13 16 4 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
14 11 5 Spread a little happiness - Sting
15 15 5 Vacation - The Gogos
16 8 8 Jamaica - Bobby Caldwell
17 13 7 Rosalyn - Vitesse
18 19 3 Rosemary - Dislocation Dance
19 25 4 Every beat of my heart - Chris Rea
20 22 5 Don't look back - The Korgis
21 23 3 Give me your heart tonight - Shaking Stevens
22 30 2 Behind a painted smile - Mathilde Santing
23 24 3 Keeps me wondering why - Steve Miller Band
24 29 2 One draw - Rita Marley
25 14 11 Africa - Toto
26 28 5 I know there's something going on - Frida
27 20 7 Still in the game - Steve Winwood
28 31 2 Hold on - Santana
29 17 11 Take it away - Paul McCartney
30 32 3 I like the way - Fruitcake
31 33 2 Don't go - Yazoo
32 -- 1 Say you will - Blanket of Secrecy
33 -- 1 Images of heaven - Peter Godwin
34 -- 1 Gypsy - Fleetwood Mac
35 -- 1 Native love - Divine
36 -- 1 The sweetest girl - Scritti Politti
37 21 7 Going home - Tower
38 35 14 Real men - Joe Jackson
39 26 8 Happy talk - Captain Sensible
40 27 7 Lovely money - The Damned
Twee dagen later vanwege een erg druk weekend (en maandagavond, zie het Popquiz-topic). Kate Bush moet na 1 week haar toppositie alweer opgeven aan The Fixx. Lang zal The Fixx hier niet van kunnen genieten, want op 3 komen de Dire Straits eraan met een sprong vanaf 34! Ik ben er wel zeker van dat dit de grootste stijger is in zo'n 35 jaar.... Ter compensatie maakt Chicago een diepe val van 3 naar 9, en zo blijft de lijst flink in beweging.
De vijf binnenkomers zijn niet zo spectaculair en enteren alle in de lagere regionen. Op 32 de geheimzinnige band Blanket of Secrecy. De sound is typisch begin jaren 80, maar de leden bleven anoniem en zijn pas recent 'ontmaskerd'. Say you will drijft op een supersterke gitaarloop; in mijn herinnering was het trouwens 'vetter' dan als ik hem nu terughoor. De zang is wat minder en met een sterkere uitvoering zou dit een veel grotere hit geworden kunnen zijn. Meer dan deze kleine hit en bijbehorend album is er niet van BoS uitgekomen.
Op 33 Peter Godwin, voorheen in de band Metro (met Duncan Browne, dacht ik), maar nu solo en nog typischer jaren 80 dan de single hierboven. Synths en een wat hoge stem zijn op het voorspelbare af, maar het refrein houdt toch wel stand.
Op 34 Fleetwood Mac op hun meest vertrouwd met een Stevie Nicks-compositie, Gypsy, haar natuurlijk op het lijf geschreven. Stem, achtergrondkoortjes en muziek vormen een welluidend geheel, maar enige verrassing blijft natuurlijk uit.
Op 35 Divine. Wie? Ja, de moddervette travestiet die al in menige film speelde, echte naam Harris Glenn Milstead, ging het discopad op en scoorde direct met deze moddervette track. Bij terugbeluisteren viel me op dat dit een sterk nummer was, goed geproduceerd maar helaas schreeuwerig (en lelijk) gezongen. Later volgden nog veel grotere hits, maar zo sterk als deze zouden ze niet meer zijn.
Ten slotte op 36 het eerste levensteken van Scritti Politti (politieke geschriften in het Italiaans), de naam van eenmansband van Green Gartside. Na een start als (post)punkband klinkt dit juist erg gepolijst en lief. Maar de teksten zijn nog behoorlijk kritisch, waardoor de band zowel bij de muziekrecensenten als (later) bij het publiek aardig populair werd.
dw vw aw
1 2 5 Red skies - The Fixx
2 1 5 The dreaming - Kate Bush
3 34 2 Private investigations - Dire Straits
4 4 6 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
5 6 4 Twilight zone - Golden Earring
6 7 9 All of my heart - ABC
7 10 3 The eye of the tiger - Survivor
8 12 5 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
9 3 9 Hard to say I'm sorry - Chicago
10 9 6 Why - Carly Simon
11 5 8 Love is in control - Donna Summer
12 18 4 I will follow - U2
13 16 4 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
14 11 5 Spread a little happiness - Sting
15 15 5 Vacation - The Gogos
16 8 8 Jamaica - Bobby Caldwell
17 13 7 Rosalyn - Vitesse
18 19 3 Rosemary - Dislocation Dance
19 25 4 Every beat of my heart - Chris Rea
20 22 5 Don't look back - The Korgis
21 23 3 Give me your heart tonight - Shaking Stevens
22 30 2 Behind a painted smile - Mathilde Santing
23 24 3 Keeps me wondering why - Steve Miller Band
24 29 2 One draw - Rita Marley
25 14 11 Africa - Toto
26 28 5 I know there's something going on - Frida
27 20 7 Still in the game - Steve Winwood
28 31 2 Hold on - Santana
29 17 11 Take it away - Paul McCartney
30 32 3 I like the way - Fruitcake
31 33 2 Don't go - Yazoo
32 -- 1 Say you will - Blanket of Secrecy
33 -- 1 Images of heaven - Peter Godwin
34 -- 1 Gypsy - Fleetwood Mac
35 -- 1 Native love - Divine
36 -- 1 The sweetest girl - Scritti Politti
37 21 7 Going home - Tower
38 35 14 Real men - Joe Jackson
39 26 8 Happy talk - Captain Sensible
40 27 7 Lovely money - The Damned
Twee dagen later vanwege een erg druk weekend (en maandagavond, zie het Popquiz-topic). Kate Bush moet na 1 week haar toppositie alweer opgeven aan The Fixx. Lang zal The Fixx hier niet van kunnen genieten, want op 3 komen de Dire Straits eraan met een sprong vanaf 34! Ik ben er wel zeker van dat dit de grootste stijger is in zo'n 35 jaar.... Ter compensatie maakt Chicago een diepe val van 3 naar 9, en zo blijft de lijst flink in beweging.
De vijf binnenkomers zijn niet zo spectaculair en enteren alle in de lagere regionen. Op 32 de geheimzinnige band Blanket of Secrecy. De sound is typisch begin jaren 80, maar de leden bleven anoniem en zijn pas recent 'ontmaskerd'. Say you will drijft op een supersterke gitaarloop; in mijn herinnering was het trouwens 'vetter' dan als ik hem nu terughoor. De zang is wat minder en met een sterkere uitvoering zou dit een veel grotere hit geworden kunnen zijn. Meer dan deze kleine hit en bijbehorend album is er niet van BoS uitgekomen.
Op 33 Peter Godwin, voorheen in de band Metro (met Duncan Browne, dacht ik), maar nu solo en nog typischer jaren 80 dan de single hierboven. Synths en een wat hoge stem zijn op het voorspelbare af, maar het refrein houdt toch wel stand.
Op 34 Fleetwood Mac op hun meest vertrouwd met een Stevie Nicks-compositie, Gypsy, haar natuurlijk op het lijf geschreven. Stem, achtergrondkoortjes en muziek vormen een welluidend geheel, maar enige verrassing blijft natuurlijk uit.
Op 35 Divine. Wie? Ja, de moddervette travestiet die al in menige film speelde, echte naam Harris Glenn Milstead, ging het discopad op en scoorde direct met deze moddervette track. Bij terugbeluisteren viel me op dat dit een sterk nummer was, goed geproduceerd maar helaas schreeuwerig (en lelijk) gezongen. Later volgden nog veel grotere hits, maar zo sterk als deze zouden ze niet meer zijn.
Ten slotte op 36 het eerste levensteken van Scritti Politti (politieke geschriften in het Italiaans), de naam van eenmansband van Green Gartside. Na een start als (post)punkband klinkt dit juist erg gepolijst en lief. Maar de teksten zijn nog behoorlijk kritisch, waardoor de band zowel bij de muziekrecensenten als (later) bij het publiek aardig populair werd.
0
Martial
geplaatst: 11 september 2013, 19:29 uur
ranboy schreef:
ranboy toch
dat dit gedrocht nu in je lijst terecht moet komen over de stem heb ik het niet eens, uh welke stem? maar dat je dit bij het terugluisteren dit een sterk nummer vindt?
met echte muziek heeft nauwelijks iets van doen vind ik of is dit puur iets van smaken verschillen?
0
geplaatst: 11 september 2013, 19:38 uur
Um, nou, ik herkende iets van opbouw en melodie in deze song. Van een stevige dancebeat ben ik niet bang, als er tenminste maar wel ook iets melodieus bij komt. De latere liedjes waren mij te eendimensionaal maar dit is, nou ja, wel, smaken verschillen 
(hij haalt de 30e plaats overigens niet eens)

(hij haalt de 30e plaats overigens niet eens)
0
geplaatst: 11 september 2013, 21:18 uur
50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 37, 11-09-1982
01 01 04 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
02 11 02 The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
03 05 04 The Fixx - Red Skies
04 --- 01 Blanket Of Secrecy - Say You Will
05 06 03 John Waite - Going To The Top
06 02 06 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
07 03 05 Duran Duran - Save A Prayer
08 04 06 Yazoo - Don't Go
09 14 04 Praying Mantis - Turn The Tables
10 07 05 David Sylvian - Bamboo Houses
11 08 09 ABC - All Of My Heart
12 09 08 America - You Can Do Magic
13 10 07 China Crisis - African And White
14 18 03 The Motels - Take The L
15 19 03 Dire Straits - Private Investigations
16 12 10 The Psychedelic Furs - Love My Way
17 20 03 Survivor - Eye Of The Tiger
18 13 05 Blondie - War Child
19 15 08 Asia - Only Time Will Tell
20 --- 01 Peter Gabriel - Shock The Monkey
21 21 07 Nazareth - Love Leads To Madness
22 22 07 Jackson Browne - Somebody's Baby
23 16 12 The Clash - Rock The Casbah
24 27 03 Robert Wyatt - Shipbuilding
25 34 02 Diamond Head - In The Heat Of The Night
26 --- 01 Crosby, Stills & Nash - Southern Cross
27 17 08 Foreigner - Luanne
28 31 02 Mood Six - Hanging Around
29 32 02 Golden Earring - Twilight Zone
30 26 04 The Sound - Hothouse
31 24 05 Glenn Frey- The One You Love
32 30 03 Peter Godwin - Images Of Heaven
33 33 02 Don Henley - Johnny Can't Read
34 29 03 Santana - Hold On
35 28 03 Depeche Mode - Leave In Silence
36 40 03 George Thorogood- Nobody But Me
37 23 05 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
38 25 05 Eddie Money - Think I'm In Love
39 --- 01 Quarterflash - Nightshift
40 --- 01 Uriah Heep - That's The Way That It Is
01 01 04 U2 - I Will Follow (Live From Hattem)
02 11 02 The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
03 05 04 The Fixx - Red Skies
04 --- 01 Blanket Of Secrecy - Say You Will
05 06 03 John Waite - Going To The Top
06 02 06 Dexys Midnight Runners - Come On Eileen
07 03 05 Duran Duran - Save A Prayer
08 04 06 Yazoo - Don't Go
09 14 04 Praying Mantis - Turn The Tables
10 07 05 David Sylvian - Bamboo Houses
11 08 09 ABC - All Of My Heart
12 09 08 America - You Can Do Magic
13 10 07 China Crisis - African And White
14 18 03 The Motels - Take The L
15 19 03 Dire Straits - Private Investigations
16 12 10 The Psychedelic Furs - Love My Way
17 20 03 Survivor - Eye Of The Tiger
18 13 05 Blondie - War Child
19 15 08 Asia - Only Time Will Tell
20 --- 01 Peter Gabriel - Shock The Monkey
21 21 07 Nazareth - Love Leads To Madness
22 22 07 Jackson Browne - Somebody's Baby
23 16 12 The Clash - Rock The Casbah
24 27 03 Robert Wyatt - Shipbuilding
25 34 02 Diamond Head - In The Heat Of The Night
26 --- 01 Crosby, Stills & Nash - Southern Cross
27 17 08 Foreigner - Luanne
28 31 02 Mood Six - Hanging Around
29 32 02 Golden Earring - Twilight Zone
30 26 04 The Sound - Hothouse
31 24 05 Glenn Frey- The One You Love
32 30 03 Peter Godwin - Images Of Heaven
33 33 02 Don Henley - Johnny Can't Read
34 29 03 Santana - Hold On
35 28 03 Depeche Mode - Leave In Silence
36 40 03 George Thorogood- Nobody But Me
37 23 05 Steve Miller Band - Keeps Me Wondering Why
38 25 05 Eddie Money - Think I'm In Love
39 --- 01 Quarterflash - Nightshift
40 --- 01 Uriah Heep - That's The Way That It Is
0
Martial
geplaatst: 12 september 2013, 18:22 uur
Top 15 - Week 37 (1982)
02 (02) Golden Earring - Twilight Zone
03 (03) Duran Duran - Save A Prayer
04 (04) U2 - I Will Follow (Live)
05 (07) Peter Gabriel - Shock The Monkey
06 (12) Chris De Burgh - Don't Pay The Ferryman
07 (06) Yazoo - Don't Go
08 (13) Het Goede Doel - Gijzelaar
09 (---) Dire Straits - Private Investigations
10 (10) De Dijk - Bloedend Hart
11 (---) Fleetwood Mac - Gypsy
12 (05) America - You Can Do Magic
13 (08) Fruitcake - I Like The Way
14 (---) ABC - All Of My Heart
15 (09) The Clash - Rock The Casbah

Voor de 4e week alweer op nummer 1 The Fixx met Red Skies die het in de andere lijsten ook zeer goed doet behalve in de lijst van musician waar die maar een bescheiden notering heeft tot nu toe.
De Top 4 zit behoorlijk vast overigens, al is er wel verandering op komst.
Drie nieuwe binnenkomers, maar aangezien deze singles ook in de andere lijsten binnen komen of er al in staan is hier al het een en ander over gezegd en doe ik mijn zegje over Fleetwood Mac wel aanstaand weekend wanneer Gypsy de Tipparade binnen komt.
De sympatieke Chris de Burgh stijgt het hardst deze week met wat ik vind nog steeds zijn beste single Don't Pay The Ferryman en het genie Peter Gabriel nadert de Top 3.
02 (02) Golden Earring - Twilight Zone
03 (03) Duran Duran - Save A Prayer
04 (04) U2 - I Will Follow (Live)
05 (07) Peter Gabriel - Shock The Monkey
06 (12) Chris De Burgh - Don't Pay The Ferryman
07 (06) Yazoo - Don't Go
08 (13) Het Goede Doel - Gijzelaar
09 (---) Dire Straits - Private Investigations
10 (10) De Dijk - Bloedend Hart
11 (---) Fleetwood Mac - Gypsy
12 (05) America - You Can Do Magic
13 (08) Fruitcake - I Like The Way
14 (---) ABC - All Of My Heart
15 (09) The Clash - Rock The Casbah

Voor de 4e week alweer op nummer 1 The Fixx met Red Skies die het in de andere lijsten ook zeer goed doet behalve in de lijst van musician waar die maar een bescheiden notering heeft tot nu toe.
De Top 4 zit behoorlijk vast overigens, al is er wel verandering op komst.
Drie nieuwe binnenkomers, maar aangezien deze singles ook in de andere lijsten binnen komen of er al in staan is hier al het een en ander over gezegd en doe ik mijn zegje over Fleetwood Mac wel aanstaand weekend wanneer Gypsy de Tipparade binnen komt.
De sympatieke Chris de Burgh stijgt het hardst deze week met wat ik vind nog steeds zijn beste single Don't Pay The Ferryman en het genie Peter Gabriel nadert de Top 3.
0
geplaatst: 12 september 2013, 23:33 uur
Martial schreef:
ranboy toch
dat dit gedrocht nu in je lijst terecht moet komen over de stem heb ik het niet eens, uh welke stem? maar dat je dit bij het terugluisteren dit een sterk nummer vindt?
met echte muziek heeft nauwelijks iets van doen vind ik of is dit puur iets van smaken verschillen?
(quote)
ranboy toch
met echte muziek heeft nauwelijks iets van doen vind ik of is dit puur iets van smaken verschillen? Ach, het is vooral leuke guilty pleasure-muziek en eigenlijk niet eens zo slecht gemaakt.
Overigens, wat The Fixx betreft...
Toch geweldig wat een topic kan doen.
Ik heb een verzamelaar kunnen downen die ik dus echt heerlijk vind.
Zeker uitnodigend genoeg om hun albums eens door te spitten!

0
Martial
geplaatst: 15 september 2013, 11:06 uur
Tipparade - Week 37 (1982)
Alarmschijf: José - Secret Love
De opvolger van I Will Follow Him heet Secret Love en is opnieuw een cover dit maal van Doris Day waar de nostalgie van afdruipt, José maakt er een meer eigentijdse versie van waardoor het al gauw een 12 in een dozijn nummertje wordt.
10. Third World - Tra Jah Love
Heerlijke reggae klanken van Third World vermengt met wat pop en een catchy refrein ligt een grote hit in het verschiet en luistert dit prima weg moet ik zeggen.
21. Patrick Cowley & Sylvester - Do You Wanna Funk
Disco uit vervlogen jaren is dit natuurlijk een voltreffer in dit genre, al doet me dit nummer ook een klein beetje denken aan Lime - Babe We're Gonna Love Tonight (de muziek)
25. Rocker's Revenge - Walkin' On Sunshine
Een beetje saai en eentonig nummer waarbij bij mij de vonk niet echt over wilt springen.
26. Risqué - Thunder & Lightning
Een leuk disco plaatje uit Nederland, de zang is niet bijster bijzonder maar past dan wel weer bij dit nummer, de synth die door dit nummer heen loopt fleurt het allemaal nog iets meer op.
27. Frank Boeijen Groep - Zo Mooi
De Frank Boeijen Groep moest eigenlijk nog op gang komen voordat ze echt hits gingen scoren en in 1983 ging het dan eindelijk gebeuren, nu bleven hun singles nog vaak hangen in de Tipparade, maar met dit nummer is wat mij betreft niets mis, wat ook gold voor Risqué doet ook hier de synth het werk qua melodie.
28. Marcia Hines - You
De Tipparadelijst heeft het hier over het nummer She Got You? maar aangezien ik dit nummer nergens tegenkom van Marcia Hines en wel deze ga ik er maar vanuit dat ik het juiste nummer heb gekozen, zo niet zie ik dan vanzelf wel
maar een nummer dat het van het refrein moet hebben en ja dat blijft wel hangen.
29. Fleetwood Mac - Gypsy
Als we het over herkenbaarheid hebben qua zang en geluid word je met Gypsy op je wenken bediend door het geweldige en unieke stemgeluid van Stevie Nicks die dit nummer helemaal draagt en ja dat dit om onverklaarbare redenen dan niets deed in Nederland zegt dan weer genoeg over de smaak van Nederlandse publiek.
30. Gerry Raferty - Sleepwalking
Ik heb Gerry Raferty wel is in betere nummers gehoord, slecht is dit natuurlijk allerminst, maar ja ik mis hier toch wel enig hitpotentie in en draaft dit nummer in één tempo door.
De opvolger van I Will Follow Him heet Secret Love en is opnieuw een cover dit maal van Doris Day waar de nostalgie van afdruipt, José maakt er een meer eigentijdse versie van waardoor het al gauw een 12 in een dozijn nummertje wordt.
Heerlijke reggae klanken van Third World vermengt met wat pop en een catchy refrein ligt een grote hit in het verschiet en luistert dit prima weg moet ik zeggen.
Disco uit vervlogen jaren is dit natuurlijk een voltreffer in dit genre, al doet me dit nummer ook een klein beetje denken aan Lime - Babe We're Gonna Love Tonight (de muziek)
Een beetje saai en eentonig nummer waarbij bij mij de vonk niet echt over wilt springen.
Een leuk disco plaatje uit Nederland, de zang is niet bijster bijzonder maar past dan wel weer bij dit nummer, de synth die door dit nummer heen loopt fleurt het allemaal nog iets meer op.
De Frank Boeijen Groep moest eigenlijk nog op gang komen voordat ze echt hits gingen scoren en in 1983 ging het dan eindelijk gebeuren, nu bleven hun singles nog vaak hangen in de Tipparade, maar met dit nummer is wat mij betreft niets mis, wat ook gold voor Risqué doet ook hier de synth het werk qua melodie.
28. Marcia Hines - You
De Tipparadelijst heeft het hier over het nummer She Got You? maar aangezien ik dit nummer nergens tegenkom van Marcia Hines en wel deze ga ik er maar vanuit dat ik het juiste nummer heb gekozen, zo niet zie ik dan vanzelf wel
maar een nummer dat het van het refrein moet hebben en ja dat blijft wel hangen.Cijfer: 6
Als we het over herkenbaarheid hebben qua zang en geluid word je met Gypsy op je wenken bediend door het geweldige en unieke stemgeluid van Stevie Nicks die dit nummer helemaal draagt en ja dat dit om onverklaarbare redenen dan niets deed in Nederland zegt dan weer genoeg over de smaak van Nederlandse publiek.
30. Gerry Raferty - Sleepwalking
Ik heb Gerry Raferty wel is in betere nummers gehoord, slecht is dit natuurlijk allerminst, maar ja ik mis hier toch wel enig hitpotentie in en draaft dit nummer in één tempo door.
0
Martial
geplaatst: 15 september 2013, 11:22 uur
kaztor schreef:
Ach, het is vooral leuke guilty pleasure-muziek en eigenlijk niet eens zo slecht gemaakt.
(quote)
Ach, het is vooral leuke guilty pleasure-muziek en eigenlijk niet eens zo slecht gemaakt.
Dat moet je zeker is doen, ik heb hier bijna alle albums van The Fixx staan en ook in de wat "rustigere" nummers vind ik ze ijzersterk, een band die alle facetten wel beheerst om een goede popgroep te zijn.
0
geplaatst: 15 september 2013, 12:00 uur
TOP 40 VAN ROB nr 325 15-9-1982
dw vw aw
1 3 3 Private investigations - Dire Straits
2 1 6 Red skies - The Fixx
3 2 6 The dreaming - Kate Bush
4 7 4 The eye of the tiger - Survivor
5 4 7 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
6 5 5 Twilight zone - Golden Earring
7 6 10 All of my heart - ABC
8 8 6 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
9 12 5 I will follow - U2
10 22 3 Behind a painted smile - Mathilde Santing
11 19 5 Every beat of my heart - Chris Rea
12 13 5 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
13 10 7 Why - Carly Simon
14 32 2 Say you will - Blanket of Secrecy
15 9 10 Hard to say I'm sorry - Chicago
16 11 9 Love is in control - Donna Summer
17 21 4 Give me your heart tonight - Shaking Stevens
18 20 6 Don't look back - The Korgis
19 18 4 Rosemary - Dislocation Dance
20 15 6 Vacation - The Gogos
21 23 4 Keeps me wondering why - Steve Miller Band
22 14 6 Spread a little happiness - Sting
23 28 3 Hold on - Santana
24 24 3 One draw - Rita Marley
25 17 8 Rosalyn - Vitesse
26 -- 1 Close watch - John Cale
27 16 9 Jamaica - Bobby Caldwell
28 -- 1 Try Jah love - The Third World
29 31 3 Don't go - Yazoo
30 33 2 Images of heaven - Peter Godwin
31 34 2 Gypsy - Fleetwood Mac
32 26 6 I know there's something going on - Frida
33 36 2 The sweetest girl - Scritti Politti
34 -- 1 Twilight - BZN
35 25 12 Africa - Toto
36 35 2 Native love - Divine
37 -- 1 Cheese - The Mo
38 30 4 I like the way - Fruitcake
39 27 8 Still in the game - Steve Winwood
40 29 12 Take it away - Paul McCartney
Logisch dat Dire Straits de eerste plek verovert; alleen jammer voor The Fixx (en Kate Bush) die maar kort van het grote succes konden genieten. Verder komt er ook weinige serieuze bedreiging aan, dus de nummer 1 staat voorlopig vast.
Wel vier interessante binnenkomers. De meest opvallende komt het hoogst binnen, John Cale met Close watch. De man is uiteraard bekend van The Velvet Underground, de grensverleggende band van eind jaren 60. Na het uiteenvallen bracht John Cale veel solo-albums uit, maar hits heeft hij nooit gescoord. Deze single komt het meest in de buurt, hij werd geregeld op de radio gedraaid (anders had ik hem ook niet gekend). Het is een eenvoudige piano-ballade met twee coupletten, intens gezongen, en de spaarzame begeleiding maakt het juist extra spannend. Erg jammer dat het zo kort duurt. Hoewel de single bij mij niet de nummer 1 zal bereiken, staat hij wel in mijn top 200 Aller Tijden, en is dus zeker één van de mooiste singles van 1982.
Op 28 scoort Third World, 3 jaar na Now that we found love, nog een grote top 10 hit, met het opnieuw aanstekelijke Try Jah love. Het refrein blijft als een huis overeind staan.
Op 34 BZN, een band die niet vaak mijn top 40 haalt, maar Twilight beschouw ik als hun beste single, juist vanwege de eenvoudige opzet, de mooie tekst (zeldzaam bij BZN) en een grootse finale. Eigenlijk weet ik niet waar ze deze song vandaan haalden, want het lijkt totaal niet op de rest van hun repertoire.
En op 37 het eerste levensteken van de Delftse band The Mo. Cheese is de titel van een song met als hoofdregel 'Smiling is my way out, when I'm lonely or in doubt'. De herkenbare toetsenpartij en de wat omfloerste stem van de zangeres maken het een opvallend plaatje, dat toch wel in de Nederpop-scene die toen opbloeide, past.
dw vw aw
1 3 3 Private investigations - Dire Straits
2 1 6 Red skies - The Fixx
3 2 6 The dreaming - Kate Bush
4 7 4 The eye of the tiger - Survivor
5 4 7 Come on Eileen - Dexy's Midnight Runners
6 5 5 Twilight zone - Golden Earring
7 6 10 All of my heart - ABC
8 8 6 Wasted on the way - Crosby, Stills & Nash
9 12 5 I will follow - U2
10 22 3 Behind a painted smile - Mathilde Santing
11 19 5 Every beat of my heart - Chris Rea
12 13 5 It takes a muscle to fall in love - Spectral Display
13 10 7 Why - Carly Simon
14 32 2 Say you will - Blanket of Secrecy
15 9 10 Hard to say I'm sorry - Chicago
16 11 9 Love is in control - Donna Summer
17 21 4 Give me your heart tonight - Shaking Stevens
18 20 6 Don't look back - The Korgis
19 18 4 Rosemary - Dislocation Dance
20 15 6 Vacation - The Gogos
21 23 4 Keeps me wondering why - Steve Miller Band
22 14 6 Spread a little happiness - Sting
23 28 3 Hold on - Santana
24 24 3 One draw - Rita Marley
25 17 8 Rosalyn - Vitesse
26 -- 1 Close watch - John Cale
27 16 9 Jamaica - Bobby Caldwell
28 -- 1 Try Jah love - The Third World
29 31 3 Don't go - Yazoo
30 33 2 Images of heaven - Peter Godwin
31 34 2 Gypsy - Fleetwood Mac
32 26 6 I know there's something going on - Frida
33 36 2 The sweetest girl - Scritti Politti
34 -- 1 Twilight - BZN
35 25 12 Africa - Toto
36 35 2 Native love - Divine
37 -- 1 Cheese - The Mo
38 30 4 I like the way - Fruitcake
39 27 8 Still in the game - Steve Winwood
40 29 12 Take it away - Paul McCartney
Logisch dat Dire Straits de eerste plek verovert; alleen jammer voor The Fixx (en Kate Bush) die maar kort van het grote succes konden genieten. Verder komt er ook weinige serieuze bedreiging aan, dus de nummer 1 staat voorlopig vast.
Wel vier interessante binnenkomers. De meest opvallende komt het hoogst binnen, John Cale met Close watch. De man is uiteraard bekend van The Velvet Underground, de grensverleggende band van eind jaren 60. Na het uiteenvallen bracht John Cale veel solo-albums uit, maar hits heeft hij nooit gescoord. Deze single komt het meest in de buurt, hij werd geregeld op de radio gedraaid (anders had ik hem ook niet gekend). Het is een eenvoudige piano-ballade met twee coupletten, intens gezongen, en de spaarzame begeleiding maakt het juist extra spannend. Erg jammer dat het zo kort duurt. Hoewel de single bij mij niet de nummer 1 zal bereiken, staat hij wel in mijn top 200 Aller Tijden, en is dus zeker één van de mooiste singles van 1982.
Op 28 scoort Third World, 3 jaar na Now that we found love, nog een grote top 10 hit, met het opnieuw aanstekelijke Try Jah love. Het refrein blijft als een huis overeind staan.
Op 34 BZN, een band die niet vaak mijn top 40 haalt, maar Twilight beschouw ik als hun beste single, juist vanwege de eenvoudige opzet, de mooie tekst (zeldzaam bij BZN) en een grootse finale. Eigenlijk weet ik niet waar ze deze song vandaan haalden, want het lijkt totaal niet op de rest van hun repertoire.
En op 37 het eerste levensteken van de Delftse band The Mo. Cheese is de titel van een song met als hoofdregel 'Smiling is my way out, when I'm lonely or in doubt'. De herkenbare toetsenpartij en de wat omfloerste stem van de zangeres maken het een opvallend plaatje, dat toch wel in de Nederpop-scene die toen opbloeide, past.
0
geplaatst: 15 september 2013, 18:51 uur
Tipparade: week 37 van 1982.
Een eigentijdse maar daarom niet een betere versie van dat nummer. Uiteindelijk komt het mij te steriel en vlak over.
Ligt tussen reggae en funk met soepele soulstem en mooie koortjes met daartussen ook nog een gitaarsolo, een nummer dat behoorlijk wat te bieden heeft.
Disco zoals disco moet klinken: swingend met prima baslijn, aanstekelijke synths, vlot ritme en prima zang.
De vonk wil inderdaad niet overslaan in dit sloom en eentonig nummer dat bovendien een catchy baslijn en melodie mist.
Disco/dance is deze week goed vertegenwoordigd, dit is het echter ook niet ondanks de aardige synths, het is nogal vlakjes en mist eveneens een aanstekelijke melodie om bij te blijven.
Een beetje te tijdsgebonden door de overheersende synths maar met passie gezongen en degelijke tekst al zou Frank Boeijen later nog betere nummers brengen.
28. Marcia Hines - You
Ik weet ook niet of dit het juiste nummer is. Aardig nummer en zingen kan ze beslist maar te weinig memorabel.
Inderdaad vreemd dat dit geen hit werd gezien de status van de band. Niettemin een zeer degelijk en herkenbaar nummer door de karakteristieke zang, de fraaie en sfeervolle arrangementen en het vleugje mystiek.
30. Gerry Rafferty - Sleepwalking
Toch wel een sterk nummer waarbij de synths gelukkig niet te overheersend zijn maar functioneel en het heeft ook een vrij apart ritme en duistere sfeer.
Een eigentijdse maar daarom niet een betere versie van dat nummer. Uiteindelijk komt het mij te steriel en vlak over.
Ligt tussen reggae en funk met soepele soulstem en mooie koortjes met daartussen ook nog een gitaarsolo, een nummer dat behoorlijk wat te bieden heeft.
Disco zoals disco moet klinken: swingend met prima baslijn, aanstekelijke synths, vlot ritme en prima zang.
De vonk wil inderdaad niet overslaan in dit sloom en eentonig nummer dat bovendien een catchy baslijn en melodie mist.
Disco/dance is deze week goed vertegenwoordigd, dit is het echter ook niet ondanks de aardige synths, het is nogal vlakjes en mist eveneens een aanstekelijke melodie om bij te blijven.
Een beetje te tijdsgebonden door de overheersende synths maar met passie gezongen en degelijke tekst al zou Frank Boeijen later nog betere nummers brengen.
28. Marcia Hines - You
Ik weet ook niet of dit het juiste nummer is. Aardig nummer en zingen kan ze beslist maar te weinig memorabel.
Inderdaad vreemd dat dit geen hit werd gezien de status van de band. Niettemin een zeer degelijk en herkenbaar nummer door de karakteristieke zang, de fraaie en sfeervolle arrangementen en het vleugje mystiek.
30. Gerry Rafferty - Sleepwalking
Toch wel een sterk nummer waarbij de synths gelukkig niet te overheersend zijn maar functioneel en het heeft ook een vrij apart ritme en duistere sfeer.
* denotes required fields.