MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Dat gaat dan wel ten koste van wat mooie new entry's volgende week

maar die komt dan 1 week later heb ik even tijd om al die geweldige releases van deze week te verwerken

50tracks schreef:
Mooi dat Johan ook mee doet. 1984 is veeeeel leuker dan 1990 waar het zoeken is naar top singles. 1984 heeft er alleen in januari al minstens 10.

Eigenlijk helemaal mee eens. Het is echt zoeken momenteel, in 1990.

Het valt me wel op dat we inmiddels singles opnemen die nog gereleased moeten worden (Bijv. The Killing Moon releasedatum 20/01) dan wordt de afstand met het lijstje van ranboy die in 1984 veel meer van Nederlandse release uit moest gaan wel groot. Niet handig voor een gezamenlijke lijst, misschien moeten we daar iets terughoudender mee zijn.

Er staat inderdaad 20 januari in de Wiki, terwijl de single enkele dagen later binnenkomt in de Engelse lijst.
Gemiddeld zit er vaak 4 weken tussen een release en een entree in de Top 40, voordat iets is gedraaid (geplugged), is opgepikt, in tiplijsten terecht komt en vervolgens ook daadwerkelijk verkocht. Dat moest nog in 1984, daadwerkelijke verkopen, er werd niet gedaan aan hoeveelheid airplay. Hele grote acts, zoals Queen en Madonna, hadden geen vier weken nodig maar ook zij konden de tiplijsten niet eerst overslaan voor ze de Top 40 binnenstormden. Dan ben je al twee weken verder.

Er zijn ook bands die er maanden over deden om uiteindelijk een keer in de hitlijst te komen. Dan laat ik de veelvoud aan artiesten die het helemaal niet haalden achterwege.

Echo & The Bunnymen waren best populair in Engeland maar in verkoopcijfers geen Queen, Michael Jackson of Madonna. De kans dat de single een releasedatum had van 20 januari en 26 januari binnenkomt in de Engelse Top 40 is vrijwel nihil.

De marge die wij aanhouden is daarom veilig te noemen. Zie het maar dat wij als groothandelaar de single in bestelling hebben genomen voor onze distributie aan de plaatselijke detailhandel/platenboer

musician schreef:
De kans dat de single een releasedatum had van 20 januari en 26 januari binnenkomt in de Engelse Top 40 is vrijwel nihil.

Ik vraag me af of dit wel klopt. In de jaren '90 kwamen redelijk populaire singles vrijwel altijd binnen een week na release in de top 40 binnen, omdat singles in de eerste week een pond goedkoper waren. Was dat in de jaren '80 ook al niet zo?

herman schreef:

Ik vraag me af of dit wel klopt. In de jaren '90 kwam redelijk populaire singles vrijwel altijd binnen een week na release in de top 40 binnen, omdat singles in de eerste week een pond goedkoper waren. Was dat in de jaren '80 ook al niet zo?

Ja, dit was in 1984 ook zo. Ik denk ook dat musician de Nederlandse top 40 bedoelde.

Martial
Dus mannen...... hoe gaan we dit oplossen?

Blijven we vasthouden aan hoe we het altijd hebben gedaan, maar dan wel rekening houdend met de releasedatum en met de lijst van ranboy of moet ik elke week als ik de weeklijst plaats de nieuwe hitlijsten uit de UK en de USA publiceren (zie voorbeelden) en dat we daar dan onze inspiratie uit mogen halen, buiten de Top 40/Tipparade, de Verrukkelijke 15 of welke andere hitlijst dan ook waar je je favoriete nummers vandaan haalt?

UK Chart - 21 januari

Billboard Singles - 21 januari

Ik denk dat we gewoon de releasedatum moeten volgen. Sowieso ligt de releasedatum altijd een week voordat de single in de chart binnenkomt. Ik denk dat we dat gewoon moeten aanhouden.
Dus Break My Stride komt de 21e binnen en mag dus deze week al bij ons meedoen. The Killing Moon komt de 28e binnen en mag dus vanaf volgende week meedoen. Als we dat gewoon afspreken (vanaf volgende week dan), dan is het voor iedereen duidelijk.

Wacht vooral niet op mij . In veel gevallen zul je voor niets wachten, want ik had niet de achteraf kennis die jullie nu wel hebben, en veel 'goede' songs komen bij mij dus helemaal nooit binnen.

Helaas zullen er altijd gevallen blijven dat ik pas maanden later een song noteer. Niets aan te doen.

Ja, een releasedatum kan per single per land verschillen en verschilt sowieso ook met de datum dat het nummer in de hitparades verschijnt.

Dan moet je zeggen dat het criterium gaat worden dat een nummer mag binnenkomen vanaf de datum dat een nummer (voor het eerst) binnenkomt in de Engelse, Amerikaanse of Nederlandse hitlijst. Dat is op zich goed te doen, want (toevallig of niet) die hitlijsten houden wel dezelfde datum van verschijnen aan.

Dat singles de week er voor in de bubbling under of in de tipparade hebben gestaan, mag dat dan nog weer wel of niet een rol spelen, is de volgende vraag.

Lijkt mij een goed voorstel en bubbling under zou ik gewoon bij de chart rekenen. Hebben we alleen nog de tracks die geen enkele chart bereiken. Dan lijkt me release datum handig. Soms is die overigens niet bekend en blijft het toch gokken.

Opvallende dat The Killing Moon de Verrukkelijk 15 niet heeft gehaald. Sowieso valt me achteraf op dat die lijst veel minder progressief was dan dat ik toen dacht. Het is eigenlijk niet veel meer dan een samenvatting van de beste tracks uit de Top 40/Tipparade.

50tracks schreef:

Opvallende dat The Killing Moon de Verrukkelijk 15 niet heeft gehaald. Sowieso valt me achteraf op dat die lijst veel minder progressief was dan dat ik toen dacht. Het is eigenlijk niet veel meer dan een samenvatting van de beste tracks uit de Top 40/Tipparade.

De Verrukkelijke 15 begon behoorlijk alternatief maar werd elk jaar wat commerciëler. Wel kun je stellen dat veel latere top 40 hits eerst bekend werden door de Verrukkelijke 15; het had dus wel een vernieuwende functie.

Martial
ranboy schreef:

De Verrukkelijke 15 begon behoorlijk alternatief maar werd elk jaar wat commerciëler. Wel kun je stellen dat veel latere top 40 hits eerst bekend werden door de Verrukkelijke 15; het had dus wel een vernieuwende functie.

Ben ik met je eens.

De Verrukkelijke 15 had echt wel een functie in muziekland, waar ook veel aandacht was voor bands uit eigen land die nauwelijks een kans kregen op de andere radiozenders, want wie kent dit geweldige nummer nog van Viva Voce

Zo werd ook The Right Side Won van What Fun een grote hit dankzij de Verrukkelijke 15 en zo zijn er meer voorbeelden te noemen, alleen maar zeer positieve geluiden van mij kant voor dit programma en aardig wat nieuwe muziek ontdekt destijds waar de sterkste periode wel in het begin lag zeg 83-84 en 85.

Dat ben ik ook wel met jullie eens. In mijn herinnering was het alleen wat progressiever dan het in werkelijkheid was. What Fun is heel wat kansrijker om de Top 40 ook zonder V15 te halen dan The Killing Moon.

Later werd het veel erger en was het gewoon een lijstje met Gerard Joling etc. Ik snap wel dat ze het opgeheven hebben.

De Verrukkelijke 15 van 20/06/1989

Nou inderdaad, Gerard Joling, André Hazes, Guns 'n Roses in de V-15!

Mijn (bescheiden) lijst, de favoriete Top10 die ik hier wekelijks noteer, pas ik niet aan maar neem ik klakkeloos over uit mijn 'archief'. Was toch al 17/18 jaar in die tijd maar schijnbaar nog te jong om bands als The Smiths, Big Country, Icicle Works op te pakken. Ik zie hier fantastische lijsten waar ik mijzelf nu meer ik kan vinden dan met mijn eigen lijstjes (Paul Young, Rock Steady Crew enz)

Alhoewel ik ook wekelijks de V15 opschreef en de muziek dus gehoord moet hebben bleef ik mij blind staren op de Nationale Hitparade (Top 50/zondag). Meestal na de uitzending maakte ik mijn lijstje op. Het euvel zal hem liggen in het feit dat je die (mooie) alternatieve nummers niet vaak voorbij hoorde komen en daarom enigszins onopvallend bleven voor mij. Wat buitenland betreft ging ik niet verder de grens over dan Belgie (B.R.T. Top 30). Maar goed....de inhaalrace is in zicht!

Paul Young, Rock Steady Crew zijn zo gek toch nog niet? Beetje gedateerd, zeker in de productie. Paul Young heeft nog steeds een prima stem. Plezierig om naar te luisteren. Het haalt het inderdaad niet bij The Smiths, Big Country en Icicle Works. Maar die schoten dan weer geen deuk in het hitparade pakje boter

Martial
50tracks vergeet je je nieuwe lijst niet te plaatsen voor deze week van ranboy verwacht ik hem morgen of anders zondag wel.

50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 3 1984

01 01 09 Simple Minds - Waterfront
02 03 03 Fiction Factory - (Feels Like) Heaven
03 04 03 China Crisis - Wishful Thinking
04 02 08 The Icicle Works - Love Is A Wonderful Colour
05 08 03 Frank Boeijen Groep - Zwart Wit
06 10 02 Thomas Dolby - Hyperactive!
07 11 02 The Alarm - Where Were You Hiding When the Storm Broke?
08 12 02 The Comsat Angels - Independence Day
09 --- 01 The Smiths - What Difference Does It Make?
10 --- 01 Simple Minds - Speed Your Love To Me

11 20 02 Big Country - Wonderland
12 --- 01 Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
13 19 03 Talk Talk - It's My Life
14 14 03 John Lennon & Yoko Ono - Nobody Told Me
15 17 03 The Romantics - Talking In Your Sleep
16 09 03 Van Halen - Jump
17 05 10 Paul Young - Love Of The Common People
18 06 11 The Assembly - Never Never
19 23 04 Duran Duran - New Moon On Monday
20 31 07 Nena - ? (Fragezeichen)

21 --- 01 Fiat Lux - Secrets
22 21 05 Aldo Nova - Always Be Mine
23 22 04 Tent - Miles And Miles
24 07 06 Tim Finn - Fraction Too Much Friction
25 24 03 Me And The Heat - Got To Get Away
26 --- 01 Wang Chung - Dance Hall Days
http://hitparade.ch/cdimag/wang_chung-dance_hall_days_s.jpg

27 --- 01 The Hit Parade - Forever
28 16 12 Yes - Owner Of A Lonely Heart
29 15 10 Little Steven And The Disciples Of Soul - Lyin' In A Bed Of Fire
30 18 11 De Kreuners - Het Regent Meer Dan Vroeger

31 35 02 Spear Of Destiny - Prisoner Of Love
32 --- 01 Re-Flex - The Politics Of Dancing
http://hitparade.ch/cdimag/re-flex-the_politics_of_dancing_s.jpg

33 --- 01 B-Movie - A Letter From Afar
http://hitparade.ch/cdimag/b-movie-a_letter_from_afar_s.jpg

34 32 08 The The - Uncertain Smile
35 --- 01 Nik Kershaw - Wouldn't It Be Good
36 36 02 The Colourfield - The Colourfield
37 37 02 ABC - S.O.S.
38 34 03 Manfred Mann's Earth Band - The Runner
39 29 07 Culture Club - Victims
40 25 10 PS & The Footnotes - Final love Song

TOP 40 VAN ROB nr 395 18-1-1984
dw vw aw
1 1 6 Victims - Culture Club
2 3 4 Pipes of peace - Paul McCartney
3 2 8 Waterfront - Simple Minds
4 6 4 December - The Waterboys
5 7 6 Love of the common people - Paul Young
6 4 7 Never never - The Assembly
7 12 4 Wishful thinking - China Crisis
8 17 3 Steamhammer Sam - Intaferon
9 10 5 New moon on Monday - Duran Duran
10 24 2 Relax - Frankie goes to Hollywood
11 5 7 Sandy's song - Anita Meyer
12 21 3 Listen to the radio - Tom Robinson & Crew
13 11 6 The right side won - What Fun
14 8 8 Allergies - Paul Simon
15 14 9 That's all - Genesis
16 20 3 ? (Fragezeichen) - Nena
17 9 12 Owner of a lonely heart - Yes
18 16 7 Far from over - Frank Stallone
19 13 6 Pleasure - Spandau Ballet
20 19 4 Cold as Christmas - Elton John
21 15 7 Thriller - Michael Jackson
22 32 2 Hold me now - Thompson Twins
23 -- 1 This charming man - The Smiths
24 -- 1 Nobody told me - John Lennon
25 25 4 Too much blood - The Rolling Stones
26 30 3 Fraction too much friction - Tim Finn
27 18 8 Sketches of Spain - The Nits
28 -- 1 Bird of paradise - Snowy White
29 22 5 Only you - The Flying Pickets
30 29 3 You are - Dolly Parton
31 33 2 Nobody plays for fun - Lori Spee
32 -- 1 Talking in your sleep - The Romantics
33 26 5 What is love? - Howard Jones
34 -- 1 Zwart-wit - Frank Boeyen Groep
35 -- 1 The universal song - Kim Carnes
36 27 13 You don't need someone new - The Lotus Eaters
37 28 10 This is not a love song - PIL
38 23 5 Running water - The Moody Blues
39 37 3 Magnetic - Earth, Wind & Fire
40 31 9 2,000 miles - The Pretenders

Nu het jaar op gang begint te komen, mogen we zes binnenkomers verwelkomen. En de eerste is meteen een heel bijzondere: de eerste notering van The Smiths in mijn top 40. This charming man werd bekend dankzij de Verrukkelijke 15 (alle Smiths-singles deden het daar opvallend goed). De song heeft een heerlijke drive, lekkere gitaar en geestige teksten, een paar mooie stops (ik bedoel, momenten dat alles even stil valt) en Morrissey heeft er nog echt zin in.

Op 24 een re-release van John Lennon (al ruim 3 jaar dood). Nobody told me is een degelijke simpele popsong, met wat rake observaties.

Op 28 dan het dromerige Bird of paradise van Snowy White (ex-Thin Lizzy), waar gitaarsoli de hoofdrol opeisen. Zou niet iedereen zo gloedvol toegezongen willen worden?

Op 32 komen The Romantics, 4 jaar na het energieke What I like about you, met een single opnieuw in onze hitlijsten. Talking in your sleep is wat meer standaard, maar nog altijd lekker.

Op 34 komt de grootste hit van Frank Boeyen Groep binnen, Zwart-wit, naar aanleiding op de 'zinloze' danwel racistische moord op Kerwin Duinmeyer. Hoewel de boodschap maar al te helder overkomt, zijn sommige tekstregels (inderdaad) nauwelijks te verstaan. Opmerkelijk is het wel, want verder zingt Frank eigenlijk alleen romantische persoonlijke liedjes.

Op 35 scoort Kim Carnes nog een aardig hitje met The universal song. Moderne productie, schorre stem en goede opbouw maken het redelijk genietbaar.

Tipparade: week 3 van 1984.

1. Tom Robinson - Listen To The Radio (Atmospherics)
Inderdaad een lekkere radiohit van Tom Robinson, sfeervol en ook smaakvol geproduceerd. Eens op zoek gaan naar een album van hem.
Cijfer: 8

20. Shakin' Stevens & Bonnie Tyler - A Rockin' Good Way
Oorspronkelijk van Brook Benton & Dinah Washington, de versie van Shakin' Stevens & Bonnie Tyler is wat eigentijdser maar met respect voor het origineel en die twee lijken goed bij elkaar te passen.
Cijfer: 7

22. Huey Lewis and The News - Heart And Soul
Ook al een cover, oorspronkelijk van Exile (week 35 van 1981). Ditmaal vind ik de cover beter, vlotter en meer soulvol.

23. China Crisis - Wishful Thinking
Aangename popsong waarbij de fraaie melodie blijft hangen, luchtig en frivool met een productie in de jaren '80-tijdgeest maar zonder ook maar één spat gedateerd te klinken.
Cijfer: 8,5

24. The Romantics - Talking In Your Sleep
Deze band scoorde 4 jaar na What I Like About You zijn tweede hit. Niet erg bijzondere maar wel aanstekelijke poprocksong met fraaie gitaarriffs.
Cijfer: 7,5

26. Vader Abraham - De Fanfare/ Als We Gaan...
De Fanfare heb ik niet op YouTube gevonden, Als We Gaan... wel en het klinkt net als alle andere carnavalsnummers van Vader Abraham. Om positief te zijn: het pretendeert niet meer te zijn en buiten carnaval worden wij er niet mee lastig gevallen.
Cijfer: 3

27. Frankie Goes To Hollywood - Relax
Destijds erg controversieel door de homoseksuele tekst en de clip (zeker in het Engeland van Margaret Thatcher), even brutaal en dansbaar , werd al snel de hitsensatie van 1984 maar blijkt de tand des tijds goed doorstaan te hebben.

28. Grandmaster Flash & Melle Mel - White Lines (Don't Don't Do It)
Nu één van de belangrijkste hiphopsterren van destijds. Vind ik nog steeds een leuk hiphopnummer mede door het ritme en aanstekelijke baslijn.

29. Arie Ribbens - Lang Leve De Lol
Geen clip gevonden.

30. De Leidse Sleutelgaten - Allemaal Deuken
Nu weer carnaval, vind ik iets grappiger dan dat nummer van Vader Abraham maar hoogstaand is dit ook allesbehalve.
Cijfer: 4

Martial
De Weeklijst - Week 3

01 (02) 03 China Crisis - Wishful Thinking (83)
02 (01) 03 Simple Minds - Waterfront (55)
03 (04) 03 Tim Finn - Fraction Too Much Friction (41)
04 (12) 02 Frank Boeijen Groep - Zwart Wit (40)
05 (06) 03 Mike Oldfield - Crime Of Passion (38)
06 (03) 03 Snowy White - Bird Of Paradise (37)
07 (10) 03 The The - Uncertain Smile (37)
08 (05) 03 Culture Club - Victims (36)
09 (13) 02 Fiction Factory - Feels Like Heaven (33)
10 (14) 03 The Icicle Works - Love Is a Wonderful Colour (33)
11 (08) 03 The Assembly - Never Never (32)
12 (11) 03 What Fun - The Right Side Won (31)
13 ( -- ) 01 The Comsat Angels - Independence Day (30)
14 (07) 03 Van Halen - Jump (29)
15 (15) 02 Electric Light Orchestra - Stranger (24)

http://hitparade.ch/cdimag/china_crisis-wishful_thinking_s.jpg

Verdwenen uit de lijst:

* Paul Young - Love Of The Common People

De Simple Minds hebben de nummer 1 positie af moeten staan aan China Crisis wat wel in de lijn der verwachting lag, deze week slechts 1 nieuwe binnenkomer die van The Comsat Angels met Independence Day en zitten we natuurlijk ook nog met wat nummers uit het jaar 1983 en zien we de Frank Boeijen Groep het hardst er vandoor gaan in de lijst door te stijgen van 12 naar 4.

Sommige nummers zoals die van The The en The Icicle Works kregen weer een boost dankzij het "verse bloed" in dit topic van johan en verwacht ik volgende week wel wat veranderingen in de weeklijst en wat verder nog opvalt is dat de lijstjes behoorlijk divers zijn, wat natuurlijk alleen maar een goed teken oftewel er is volop keus

http://hitparade.ch/cdimag/the_comsat_angels-independence_day_s.jpg

Favoriete Top 10 (22-01-1984)

01 [02] 03 Herman Brood & Henny Vrienten - Als Je Wint
02 [01] 04 Paul Young - Love of the Common People
03 [04] 03 Frankie Goes to Hollywood - Relax
04 [03] 06 Tim Finn - Fraction Too Much Friction
05 [00] 01 John Lennon - Nobody Told Me
06 [00] 01 Eurythmics - Here Comes the Rain Again
07 [07] 02 Tom Robinson - Listen to the Radio
08 [06] 02 Queen - Radio Gaga
09 [08] 02 Paul McCartney - Pipes of Peace
10 [00] 01 Doe Maar - Macho

Verdwenen uit de lijst: The Assembly - Never Never [06], Master Genius - Let's Break [01] en Het Goede Doel - Eenvoud [06]

Nieuw op nummer 10 Doe Maar/Macho (nog precies 1 maand (22-02) dan barst de bom!)
[img][/img]

Was er vroeg bij: pas volgende week in de Tipparade en wel nieuw op nr.1 (!) Dat was vrij uniek...

Musician’s Top 40, 23-01-1984, week 4

01 (01) 07 Bird of paradise – Snowy White
02 (02) 04 Crime of passion – Mike Oldfield
03 (03) 06 Jump – Van Halen
04 (06) 04 I want a new drug – Huey Lewis & The News
05 (09) 03 Wishful thinking – China Crisis
06 (11) 03 Runner – Manfred Mann’s earth band
07 (15) 02 What difference does it make – The Smiths
08 (04) 09 Uncertain smile – The The
09 (05) 08 Victims – Culture club
10 (19) 02 Got a hold on me – Christine McVie
11 (20) 02 Speed your love to me – Simple minds
12 (10) 04 Each word’s a beat of my heart – Mink DeVille
13 (17) 03 Nobody told me – John Lennon
14 (12) 04 Stranger – ELO
15 (08) 05 Bark at the moon – Ozzy Osbourne
16 (24) 03 Hyperactive! – Thomas Dolby
17 (23) 03 Feels like heaven – Fiction factory
18 (27) 03 It’s my life – Talk talk
19 (----) 01 Radio ga ga – Queen
20 (16) 04 Memphis – Joe Jackson
21 (07) 07 Fraction too much friction – Tim Finn
22 (----) 01 She was hot – Rolling stones
23 (28) 02 Don’t sing – Prefab sprout
24 (29) 02 Wouldn’t it be good – Nik Kershaw
25 (13) 10 On the Waterfront – Simple Minds
26 (26) 03 S.o.s. – ABC
27 (25) 04 New moon on Monday – Duran Duran
28 (32) 02 Here comes the rain again – Eurythmics
29 (33) 02 The killing moon – Echo & The Bunnymen
30 (14) 12 Relax – Frankie Goes to Hollywood
31 (21) 04 So bad – Paul McCartney
32 (39) 03 Automatic – Pointer sisters
33 (----) 01 Dancehall days – Wuang chung
38 (18) 05 Gloria – The Doors
35 (34) 03 Zwart wit – Frank Boeijen
36 (35) 03 Als je wint – Herman Brood
37 (31) 05 An innocent man – Billy Joel
38 (37) 03 Freewheel burning – Judas Priest
39 (----) 01 Run runaway – Slade
40 (----) 01 The language of love – Dan Fogelberg

Ik vond, moet ik eerlijkheidshalve zeggen, de terugkeer van Queen met Radio Ga Ga een geweldige. Over de jaren heen bekeken is het nummer niet echt terug te vinden in wat ik vind dat het beste werk van Queen is. Maar toen het uitkwam was het een hele opluchting, vooral omdat het foute niveau van het voorgaande album Hot Space, een dieptepunt in de carriere van Queen, werd achtergelaten. Vandaar de vlag uit.

http://1.bp.blogspot.com/-H_Yv0MS8QG4/TtqEPEMu2rI/AAAAAAAABdg/LiAFekj2RKQ/s200/-Radio-Gaga-queen-13367717-1024-576.jpg

Er is veel weerstand tegen Radio Ga Ga en naar mijn mening onterecht.
Waar Queen in pogingen om vooral mee te blijven doen nog wel eens opzichtig faalde, is dit een ( ondanks de electronica) organisch geheel met een heel fijn refein.
Het klinkt evengoed warm en de typerende Queensound is uitermate goed herkenbaar.
Een terechte grote hit en met deze insteek had het uiteindelijke bijhorende album The Works best wat avontuurlijker mogen klinken.
In die zin avontuurljjker, dat het electronica avontuur meer plaats had mogen krijgen, mits goed verzorgd en met de juiste songs.
De band koos echter voor een album die weer wat dichter bij de roots bleef.

Was Queen ooit niet een band die juist voor het grenzenverleggende ging ?
May had evengoed betoverende klanken kunnen halen uit zijn Red Special. Taylor was inmiddels bekend met een drumcomputer en was niet al bewezen dat met een beetje studie hier ook indrukwekkende resultaten behaald konden worden ?
Queen liet het echter liggen De negatieve reacties op Hot Space en daardoor een plaat maken die intern en extern ook bevredigend. was.

Ik vermoed als Hot Space nooit was gemaakt Queen zomaar die plaat had kunnen maken.
10 jaar na Sheer Heart Attack een modern album die met de middelen van toen best goed had kunnen uitpakken.

Ik wilde het toch even kwijt.

On With The Show !

Je weet hoe Hot Space tot stand is gekomen en wat de leden Taylor en May zelf van het album vinden? Met enige walging hebben ze hun handen er van af getrokken, het heeft helemaal niets te maken met een Queen die bewust enthousiast nieuwe wegen insloeg.

Hier was een Queen bezig die noodgedwongen en met de handen in het haar de grillen van de frontman met de moed der wanhoop zat uit te voeren. Het is maar goed dat May en Taylor (Deacon laat zich niet over Queen uit) het af en toe nog even onderstrepen. Voordat je het weet zijn er werkelijk mensen die gaan denken dat Queen innovatief en met goede muzikale ideeën de wereld weer aan hun voeten wilden krijgen

Daarom was het voor de rest van de carriere van Queen zo prettig, dat het weer afwijkende Radio ga ga en het album The Works redelijk goed werd ontvangen en ook commercieel de band weer op de kaart wist te zetten. Ze wisten weer welke kant ze op moesten.

Week 4

01 02 02 China Crisis - Wishful Thinking #1
02 08 02 Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
03 01 02 The The - Uncertain Smile #1
04 05 02 The Icicle Works - Love Is a Wonderful Colour
05 15 02 The Smiths - What Difference Does It Make
06 09 02 Nik Kershaw - Wouldn’t It Be Good
07 10 02 Eurythmics – Here Comes the Rain Again
08 04 02 Howard Jones – What is Love?
09 03 02 Tim Finn - Fraction Too Much Friction
10 11 02 Talk Talk - It's My Life

11 06 02 What Fun – The Right Side Won
12 14 02 Prefab Sprout – Don’t Sing
13 07 02 The Assembly – Never, Never
14 22 02 Fad Gadget – Collapsing New People
15 16 02 Fiat Lux – Secrets
16 17 02 The Comsat Angels - Independence Day
17 19 02 B-Movie - A Letter From Afar
18 ---- 01 Fiction Factory - (Feels Like) Heaven
19 12 02 Simple Minds – Waterfront
20 13 02 Frank Boeijen Groep – Zwart-Wit

21 18 02 Care - Flaming Sword
22 24 02 Pretenders - Middle of the Road
23 27 02 The Colourfield - The Colour Field
24 25 02 Matthew Wilder – Break My Stride
25 26 02 Thomas Dolby – Hyperactive!
26 30 02. Nena - ? (Fragezeichen)
27 34 02 ABC – SOS
28 38 02 Tom Robinson - Listen To The Radio (Atmospherics)
29 ---- 01 Cocteau Twins – Sugar Hiccup
30 20 02 John Lennon - Nobody Told Me

31 29 02 Spear of Destiny – Prisoner of Love
32 ---- 01 The Dream Syndicate - Tell Me When It's Over
33 37 02 Howard Jones - New Song
34 21 02 Culture Club – Victims
35 33 02 The Romantics - Talking In Your Sleep
36 ---- 01 Wang Chung - Dance Hall Days
37 ---- 01 The Hit Parade - Forever
38 23 02 Paul Young - Love Of The Common People
39 ---- 01 Simple Minds – Speed Your Love to me
40 28 02 Hans de Booij – Thuis Ben

Verdwenen:

The Go-Betweens - Man O'Sand To Girl O'Sea (1w)
Duran Duran - New Moon On Monday (1w)
Kadanz – Intimiteit (1w)
Het Goede Doel – Eenvoud (1w)
John Mellencamp – Pink Houses (1w)
Brood & Vrienten - Als Je Wint

China Crisis maakt bij mij dezelfde beweging als in de weeklijst, van 2 naar 1. Een prachtsong.
Gek genoeg heb ik het nummer altijd geassocieerd met (Feels Like) Heaven van Fiction Factory, zonder ooit te weten dat ze op hetzelfde moment in de hitparade hebben gestaan (in de UK dan).
Ik zag hem vorige week over het hoofd, nu dus de hoogste binnenkomer.

Verder nog 5 andere binnenkomers. De nieuwe Simple Minds, Wang Chung en The Hit Parade zijn door jullie al aangedragen. Ik voeg daar nog aan toe de mooie nieuwe single van The Dream Syndicate en het prachtige Sugar Hiccup van Cocteau Twins.

Martial
Top 30 - Week 4

01 (03) 02 Fiat Lux - Secrets
02 (01) 04 China Crisis - Wishful Thinking
03 (02) 04 Mike Oldfield - Crime Of Passion
04 (05) 04 Frank Boeijen Groep - Zwart Wit
05 (10) 02 Big Country - Wonderland
06 (07) 04 Fiction Factory - Feels Like Heaven
07 (08) 03 The Comsat Angels - Independence Day
08 (04) 08 Snowy White - Bird Of Paradise
09 (24) 02 The Smiths - What Difference Does It Make?
10 (18) 03 Talk Talk - It's My Life
11 (06) 10 Electric Light Orchestra - Stranger
12 (21) 02 Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
13 (09) 05 John Hiatt - She Loves The Jerk
14 (14) 05 Tent - Miles And Miles
15 (15) 05 Van Halen - Jump
16 ( -- ) 01 Queen - Radio Ga Ga
17 (11) 07 Het Goede Doel - Eenvoud
18 (28) 02 Simple Minds - Speed Your Love To Me
19 (16) 12 Tom Robinson - Listen To The Radio (Atmospherics)
20 (13) 11 What Fun - The Right Side Won
21 ( -- ) 01 Blue Öyster Cult - Shooting Shark
22 (30) 02 Suzy Andrews - Goldener Reiter
23 (12) 07 Tim Finn - Fraction Too Much Friction
24 ( -- ) 01 Thomas Dolby - Hyperactive
25 (19) 03 John Lennon - Nobody Told Me
26 ( -- ) 01 Nik Kershaw - Wouldn't It Be Good
27 (22) 03 Brood & Vrienten - Als Je Wint
28 (20) 05 Mink DeVille - Each Word's A Beat Of My Heart
29 ( -- ) 01 Eurythmics - Here Comes The Rain Again
30 (17) 06 The Care - Flaming Sword

http://hitparade.ch/cdimag/blue_oeyster_cult-shooting_shark_s.jpg

50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 4 1984

01 02 04 Fiction Factory - (Feels Like) Heaven
02 03 04 China Crisis - Wishful Thinking
03 01 10 Simple Minds - Waterfront
04 05 04 Frank Boeijen Groep - Zwart Wit
05 06 03 Thomas Dolby - Hyperactive!
06 09 02 The Smiths - What Difference Does It Make?
07 07 03 The Alarm - Where Were You Hiding When the Storm Broke?
08 07 03 The Comsat Angels - Independence Day
09 10 02 Simple Minds - Speed Your Love To Me
10 11 03 Big Country - Wonderland

11 12 02 Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
12 04 09 The Icicle Works - Love Is A Wonderful Colour
13 13 04 Talk Talk - It's My Life
14 21 02 Fiat Lux - Secrets
15 15 04 The Romantics - Talking In Your Sleep
16 19 05 Duran Duran - New Moon On Monday
17 20 07 Nena - ? (Fragezeichen)
18 26 02 Wang Chung - Dance Hall Days
19 14 04 John Lennon & Yoko Ono - Nobody Told Me
20 27 02 The Hit Parade - Forever

21 16 04 Van Halen - Jump
22 22 06 Aldo Nova - Always Be Mine
23 32 02 Re-Flex - The Politics Of Dancing
24 33 02 B-Movie - A Letter From Afar
25 18 12 The Assembly - Never Never
26 17 11 Paul Young - Love Of The Common People
27 35 02 Nik Kershaw - Wouldn't It Be Good
28 23 05 Tent - Miles And Miles
29 25 04 Me And The Heat - Got To Get Away
30 --- 01 Pretenders - Middle Of The Road

31 31 03 Spear Of Destiny - Prisoner Of Love
32 --- 01 Queen - Radio Ga Ga
33 --- 01 Rolling Stones - She Was Hot
34 --- 01 The Dream Syndicate - Tell Me When It's Ove
35 --- 01 Fad Gadget - Collapsing New People
36 --- 01 Swans Way - Soul Train
37 --- 01 Slade - Run Runaway
38 34 09 The The - Uncertain Smile
39 28 13 Yes - Owner Of A Lonely Heart
40 24 07 Tim Finn - Fraction Too Much Friction

50tracks schreef:

36 --- 01 Lenny Kravitz - I Build This Garden For Us

Die is van 6 jaar later

waarmee bewezen is dat ik aan teveel lijstjes meedoe. Die komt inderdaad in 1990 binnen, ik moet wel goed blijven knippen en plakken.

Inmiddels aangepast.

TOP 40 VAN ROB nr 396 25-1-1984
dw vw aw
1 2 5 Pipes of peace - Paul McCartney
2 1 7 Victims - Culture Club
3 4 5 December - The Waterboys
4 7 5 Wishful thinking - China Crisis
5 3 9 Waterfront - Simple Minds
6 8 4 Steamhammer Sam - Intaferon
7 5 7 Love of the common people - Paul Young
8 10 3 Relax - Frankie goes to Hollywood
9 9 6 New moon on Monday - Duran Duran
10 12 4 Listen to the radio - Tom Robinson & Crew
11 24 2 Nobody told me - John Lennon
12 6 8 Never never - The Assembly
13 23 2 This charming man - The Smiths
14 16 4 ? (Fragezeichen) - Nena
15 -- 1 Radio Gaga - Queen
16 22 3 Hold me now - Thompson Twins
17 18 8 Far from over - Frank Stallone
18 28 2 Bird of paradise - Snowy White
19 17 13 Owner of a lonely heart - Yes
20 11 8 Sandy's song - Anita Meyer
21 13 7 The right side won - What Fun
22 15 10 That's all - Genesis
23 14 9 Allergies - Paul Simon
24 26 4 Fraction too much friction - Tim Finn
25 32 2 Talking in your sleep - The Romantics
26 34 2 Zwart-wit - Frank Boeyen Groep
27 -- 1 Wonderland - Big Country
28 19 7 Pleasure - Spandau Ballet
29 21 8 Thriller - Michael Jackson
30 -- 1 Jump - Van Halen
31 20 5 Cold as Christmas - Elton John
32 35 2 The universal song - Kim Carnes
33 -- 1 Each word's a beat of my heart - Mink DeVille
34 25 5 Too much blood - The Rolling Stones
35 29 6 Only you - The Flying Pickets
36 31 3 Nobody plays for fun - Lori Spee
37 27 9 Sketches of Spain - The Nits
38 38 6 Running water - The Moody Blues
39 33 6 What is love? - Howard Jones
40 30 4 You are - Dolly Parton

Tja, door menigeen afgedaan als een sentimentele draak, weet Pipes of peace bij mij toch de eerste plaats te halen. Terecht uiteraard.

Radio Gaga komt hoog binnen op 15. Voor mijn gevoel kwam daarmee een eind aan de neergang van de band en begonnen ze een nieuw leven. als een soort Queen 2.0 (zou men tegenwoordig zeggen). Vette synths domineren het geluid, maar de stem van Freddie is uit duizenden te herkennen. Wel heel ironisch (of opzettelijk?) is dat de tekst gaat over de teloorgang van de radio ten gunste van het visuele geweld; ook de muziek is erg veranderd. Maar Radio Gaga is juist een totaal vernieuwd geluid van Queen dat mede zo groot werd dankzij de opvallende clip (met beelden uit de film Metropolis).

Op 27 komt de derde single van Big Country's debuutalbum The crossing binnen. Wonderland is niet zo sterk als de twee voorgangers, doet ook veel minder, maar klinkt wel lekker stevig en blijft nog overeind.

Op 30 komt alweer een song vol toetsen binnen, Jump van Van Halen. Destijds viel het mij niet op dat het een klassieker in de dop was; sterker nog, het viel niemand op want het werd maar een heel klein hitje. Pas jaren later bleek het in de top 100 Aller Tijden van Veronica te komen en dacht ik, ja die gitaarsolo is niet slecht. Maar nog steeds vind ik de toetsen niet overtuigen, en het geheel dus ook niet.

Op 33 een ballad van Mink DeVille, de gekwelde romanticus pur sang. Each word's a beat of my heart kun je wel zijn lijflied noemen.

Tipparade: week 4 van 1984.

1. Doe Maar - Macho
Duidelijk hun minste single tot dan toe, het komt mij routineus en weinig geïnspireerd over vooral door de flauwe tekst. Begrijpelijk dat ze ermee sopten.
Cijfer: 5,5

16. Vicky Leandros - Ver Van Het Leven
Cijfer: 4,5
16. Masquerade - Guardian Angel
Cijfer: 5
16. Nino De Angelo - Jenseits Von Eden
Nu 3 versies van Guardian Angel, vrij matige schlagerpop en veel ontlopen ze niet van elkaar, ik vind ze alle 3 overgeproduceerd. Die van Nino De Angelo is het best gezongen.

20. Queen - Radio Ga Ga
Queen op de synthipoptoer en in tegenstelling tot Body Language pakt dat hier wel goed uit. Dit heeft een sterk (meezing)refrein en de vocoders en effecten hebben hier een toegevoegde waarde.

25. André Hazes - Geef Mij Je Angst
Een nummer van André Hazes die ik meer kan waarderen dan zijn andere nummers, het is wat meer ingetogen en melodisch mag het er ook zijn (al lijkt dat dan weer op Madame van Claude Barzotti).

26. Kool & The Gang - Straight Ahead
Verrassend is het allerminst maar swingen doet het wel en de gitaar, de blazers en de zang zijn zoals vanouds goed.
Cijfer: 6,5

27. Gloria Gaynor - I Am What I Am
In de jaren '70 scoorde ze een aantal hits, dit nummer is niet onaardig al doet het mij denken aan Donna Summer en ook Flashdance en ook vocaal kan ze ermee wedijveren. De titel wordt wel teveel herhaald.
Cijfer: 6

28. Eurythmics - Here Comes The Rain Again
Het werd geen hit en dat begrijp ik totaal niet gezien hun status. De sfeer van een regenachtige dag wordt hier perfect weergeven door de kille maar effectieve synths en melodisch en vocaal is het gewoon top. Nu weer actueel en toen ook, januari 1984 bleek erg nat geweest te zijn.
Cijfer: 9

29. Cliff Richard - Please Don't Fall In Love
De nummers van Cliff Richard zijn productioneel en vocaal erg verzorgd, dit nummer zelf is mij wat gewoontjes en teveel aan de zoete kant.
Cijfer: 6

30. Imagination - Shoo Be Doo Da Dabba Doobee
Gladde funk die ook wat niemendallerig is. Weliswaar vakkundig maar zoutloos en weinig memorabel.
Cijfer: 4

Gast
geplaatst: vandaag om 02:00 uur

geplaatst: vandaag om 02:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.