MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
TOP 40 VAN ROB nr 406 4-4-1984
dw vw aw
1 2 6 Hide and seek - Howard Jones
2 3 8 Undertain smile - The The
3 4 5 It's my life - Talk Talk
4 1 8 Love is a wonderful colour - The Icicle Works
5 6 4 Sharkey's day - Laurie Anderson
6 5 7 Song to the siren - This Mortal Coil
7 9 5 Love over gold (live) - Dire Straits
8 14 3 Against all odds - Phil Collins
9 15 3 People are people - Depeche Mode
10 8 8 Upon the catwalk - Simple Minds
11 26 2 Reilly - Olympic Orchestra
12 12 5 Don't answer me - The Alan Parsons Project
13 7 7 Bild am Sonntag - The Nits
14 18 4 My ever changing moods - The Style Council
15 13 5 Dance hall days - Wang Chung
16 23 3 I scare myself - Thomas Dolby
17 17 5 How beautiful you are - Peter Blegvad
18 19 4 Hello - Lionel Richie
19 11 6 Adult education - Hall & Oates
20 10 9 Wouldn't it be good - Nik Kershaw
21 24 4 Michael Caine - Madness
22 -- 1 Leave it - Yes
23 16 5 Love will tear us apart - Paul Young
24 33 2 It's a miracle - Culture Club
25 -- 1 Cha cha loco - Joe Jackson
26 25 5 With love - Suzanne Michaels
27 29 3 Through the years - Tim Finn
28 30 3 Walking in my sleep - Roger Daltrey
29 20 7 Yah mo b there - James Ingram & Michael McDonald
30 -- 1 Hanna hanna - China Crisis
31 22 12 Bird of paradise - Snowy White
32 36 2 Sincerità - Riccardo Cocciante
33 21 6 Tooralooralooraloo - Trio
34 -- 1 I don't know what it is - Chris Rea
35 35 2 Get out of your lazy bed - Matt Bianco
36 37 2 My guy - Tracey Ullman
37 39 15 Wishful thinking - China Crisis
38 27 6 The politics of dancing - Re-Flex
39 28 10 The original sin - INXS
40 34 2 Break my stride - Matthew Wilder

De nummers 2, 3 en 4 van vorige week stijgen een plaats door, waardoor The Icicle Works nogal bruut het veld moet ruimen. Hierdoor zal het ook niet in de hoogste regionen van de 1984-jaarlijst eindigen...

Op 22 spat bij mij nu ook eindelijk de opvolger van Owner of a lonely heart binnen, Leave it. Hij lijkt totaal niet op zijn voorganger, en mist (kennelijk) ook zijn hitpotentie. Toch is het een heel krachtige, gedreven, bijna hysterische song, a-typisch voor Yes (maar die zat nu ook in zijn a-typische periode; sommigen beschouwen deze Yes nauwelijks als Yes). In de harmonieuze vocalen is toch wel Yes te bespeuren; de productionele aankleding is wel ongewoon. Let ook eens op de diverse leadzangers.

Op 25 Joe Jackson met de latin-pastiche Cha cha loco. Zeer geslaagd, het swingt en toch is het ook typisch Joe Jackson, door zijn overheersende vocalen en de uitstekende musici. Vreemd overigens dat Happy ending nu bij sheep67 binnenkomt, en over 2 weken ook bij mij. Is Cha cha loco teruggetrokken omdat Happy ending veel meer hitpotentie leek te hebben?

Op 30 China Crisis op zijn meest swingend. De urgentie en nieuwheid van de eerste reeks singles is er nu wel af; het wordt nu een bandje zoals er zo veel zijn: prima luistervermaak, maar niet opzienbarend.

En op 34 scoort Chris Rea weer zo'n midtempo hit met I don't know what it is (but I love it). Hier is niets vernieuwends aan, maar vervelend is het ook (nog) niet is.

Martial
De Weeklijst - Week 14

01 (01) 07 Simple Minds - Up On The Catwalk (92)
02 (04) 02 Depeche Mode - People Are People (74)
03 (02) 04 The Icicle Works – Birds Fly (Whisper to a Scream) (56)
04 (03) 05 Propaganda - Dr. Mabuse (51)
05 (07) 03 The Cars - You Might Think (51)
06 (08) 09 INXS - Original Sin (47)
07 (09) 02 Thomas Dolby - I Scare Myself (45)
08 (06) 07 Howard Jones - Hide & Seek (41)
09 (05) 06 The Alan Parsons Project - Don't Answer Me (40)
10 (10) 04 This Mortal Coil - Song To the Siren (34)
11 ( -- ) 01 Talk Talk - Such A Shame (32)
12 (15) 02 Split Enz - I Walk Away (31)
13 (11) 03 The Twins – Ballet Dancer (31)
14 ( -- ) 01 Wang Chung - Dance Hall Days (29)
15 ( -- ) 01 R.E.M. - So, Central Rain (I'm Sorry) (28)

http://hitparade.ch/cdimag/talk_talk-such_a_shame_s.jpg

Verdwenen uit de lijst:

* Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
* Paul Young - Love Will Tear Us Apart
* Marillion - Punch And Judy

De Simple Minds beginnen zo onderhand de hete adem te voelen van Depeche Mode als het gaat om de nummer 1 positie.

We noteren 3 nieuwe binnenkomers waar Talk Talk met Such A Shame de hoogste is, opvallend is die van Wang Chung niet zo zeer om het nummer, maar bij de meeste is die al zakkende of uit de lijst verdwenen, maar vigil gelooft er nog heilig in.

R.E.M. levert natuurlijk kwaliteitspop af met het nummer So, Central Rain (I'm Sorry)

Joe Jackson (zijn platenmaatschappij) maakt er echt een potje van want ook You Can't Get What You Want ('Till You Know What You Want) is in april 1984 gereleased (met Cha Cha Loco als B-kant).

Volgens Dutchcharts en Wikipedia is alleen Happy Ending een Nederlandse single geweest. You Can't Get What You Want ('Till You Know What You Want) is in ieder geval een internationale release. Cha Cha Loco lijkt inderdaad wel een soort promo release.

Ik heb alle vier de Nederlandse singletjes van Joe Jackson indertijd gekocht.

Het begon met Happy Ending (AMS 9762) daarna volgden Be my number two (AMS 9776) Cha cha loco (AMS 9779) en als laatste You can't get what you want (AMS 9797).

Daar hoeft geen discussie over te zijn, of ze wel of niet zijn uitgebracht in Nederland. Alle singles (platenmaatschappij A&M) hebben Made in Holland op het label staan.

Happy ending heeft Loisaida als b-kant, Be my number two heeft Heart of Ice, Cha cha loco heeft ook Heart of Ice en You can't get what you want heeft later Cha cha loco als b-kant gekregen.

Het is overigens een prima album van Joe Jackson, Body and Soul . Daar valt niks van te zeggen.

Cha cha loco moet ik van de radio (Hilversum 3) hebben opgepikt. Dat is uiteraard geen bewijs dat het een single is geweest, maar het was (en is nog steeds) heel ongebruikelijk om non-singles op de radio te draaien, zeker als het meerdere keren gebeurt. We zullen overigens wel zien dat Cha cha loco na een mooie binnenkomst niet veel verder komt: waarschijnlijk niet meer gehoord...

Het begon met Happy Ending (AMS 9762) daarna volgden Be my number two (AMS 9776) Cha cha loco (AMS 9779) en als laatste You can't get what you want (AMS 9797).

Dan moet je al die internet lijstjes toch maar eens gaan opvoeden en bij werken. Overigens opmerkelijke volgorde als je dit vergelijkt met de internationale releases. En bovendien niet in lijn met Ranboys constatering waarbij Cha cha loco de eerste release zou zijn.

In Japan hebben ze dan ook nog The Verdict er als single tussen gepropt.

Nee, ik zit niet op die lijstjes

Wat ik er van zag, was er gewoon sprake van een Europese uitgave, alleen You can't get what you want zou, volgens Discogs, alleen in Nederland zijn uitgegeven.
De volgorde die in Nederland is aangehouden is vrij internationaal. Je ziet het aan het volgnummer van de platenmaatschappij.

Het enige jammere is, dat het (muv de eerste single) geen hits werden in Nederland.

Ik geef direct toe, dit soort overzichten worden veelal met terugwerkende kracht samengesteld. Ik weet het nog uit mijn hoofd en ik zie het ook terug aan de datum van het binnenkomen van de nummers in mijn eigen single Top 30's van die tijd. Dan weet ik ook gelijk wanneer ik ze nieuw gekocht heb.

Ik zit ook niet op lijstjes. Heb schriften vol met zelf geschreven lijstjes en die hanteer ik uiteraard. Mijn Favoriete Top 10 loopt door tot 1989..... toen kwam mijn vrouw, inmiddels ex, in beeld en deed 'roet' in het eten

Die single van UB40 Cherry Oh Baby staat nu op 4 en die had, never nooit niet nu, in mijn lijst gestaan. Dan liever die prachtplaat van Howard Jones - Hide and Seek, die helaas mij toen niet opviel.
Soms confronterend (Paul Young - Love of the Common People zucht ....) maar mijn smaak van toen is gelukkig ietwat bijgesteld.....

P.S. You Can't Get What You Want was wel in de States de eerste single van het album Body and Soul met als b-side het nummer dat Ranboy in zijn lijst laat binnenkomen. Misschien hiermee verklaard.

Top 30 week 15 1984:

01 (09) (02wk) James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There #1
02 (02) (02wk) Rockwell - Somebody's Watching Me
03 (01) (02wk) INXS - Original Sin #1
04 (08) (02wk) Dennis Edwards feat. Siedah Garrett - Don't Look Any Further
08 (07) (02wk) Bananarama - Robert de Niro's Waiting
05 (06) (02wk) Madonna - Lucky Star
06 (18) (02wk) Wang Chung - Dance Hall Days
07 (23) (02wk) Phil Collins - Against All Odds (Take a Look at Me Now)
09 (24) (02wk) Talk Talk - Such a Shame
10 (03) (02wk) Pat Benatar - Love Is a Battlefield

11 (17) (02wk) Thomas Dolby - Hyperactive
12 (29) (02wk) Dan Hartman - I Can Dream About You
13 (30) (02wk) Dayton - The Sound of Music
14 (21) (02wk) Bette Midler - Beast of Burden
15 (11) (02wk) Billy Idol - Rebel Yell
16 (---) (01wk) Pointer Sisters - Automatic
17 (---) (01wk) Rockwell - Obscene Phone Caller
18 (---) (01wk) Spandau Ballet - Communication
19 (28) (02wk) Culture Club - It's a Miracle
20 (27) (02wk) Break Machine - Street Dance

21 (---) (01wk) Michael Jackson - P.Y.T.
22 (---) (01wk) Rufus & Chaka Khan - Ain't Nobody
23 (---) (01wk) The Alan Parsons Project - Don't Answer Me
24 (---) (01wk) Blancmange - Don't Tell Me
25 (---) (01wk) Shannon - Let the Music Play
26 (---) (01wk) Depeche Mode - People Are People
27 (---) (01wk) John Cougar Mellencamp - Authority Song
28 (---) (01wk) Matthew Wilder - Break My Stride
29 (---) (01wk) Shalamar - Deadline U.S.A.
30 (---) (01wk) ZZ Top - TV Dinners

Verdwenen:
Huey Lewis and the News - I Want a New Drug (01 wk)
Kool and the Gang - Joanna (01 wk)
Normaal - Hiekikkowokan (01 wk)
Lionel Richie - Hello (01 wk)
Grandmaster Flash & Melle Mel - White Lines (01 wk)
Slade - Run Runaway (01 wk)
Golden Earring - When the Lady Smiles (01 wk)
Nik Kershaw - Wouldn't It Be Good (01 wk)
Frank Boeijen Groep - Zwart Wit (01 wk)
Clint Eastwood & General Saint - Stop That Train (01 wk)
Hall & Oates - Adult Education (01 wk)
Thompson Twins - Doctor! Doctor! (01 wk)
ABC - S.O.S. (01 wk)

Nogal veel wisselingen, maar dat heeft uiteraard te maken dat mijn lijst nog moet "settelen", na de eerste week.

musician schreef:
Nee, ik zit niet op die lijstjes Wat ik er van zag, was er gewoon sprake van een Europese uitgave, alleen You can't get what you want zou, volgens Discogs, alleen in Nederland zijn uitgegeven. .

Dat kan ik bevestigen want ik heb hem zelf ook

Musician’s Top 30, 09-04-1984, week 15

01 (01) 03 I scare myself – Thomas Dolby
02 (07) 02 Blue light – David Gilmour
03 (02) 06 Up on the catwalk – Simple Minds
04 (03) 04 Show me – Pretenders
05 (05) 03 TV Dinners – ZZ Top
06 (13) 02 So central rain I’m sorry – R.E.M.
07 (06) 07 Leave it – Yes
08 (04) 09 My ever changing moods – Style Council
09 (----) 01 Cloak and dagger man - Camel
10 (08) 06 I don’t know what it is – Chris Rea
11 (17) 02 Hands across the sea – Modern English
12 (09) 06 Love will tear us apart – Paul Young
13 (16) 03 Heartbeat – Psychedelic furs
14 (27) 02 Such a shame – Talk talk
15 (----) 01 Clear night, moonlight – Golden Earring
16 (----) 01 I'll wait – Van Halen
17 (10) 06 Throught the years – Tim Finn
18 (26) 02 The Caterpillar – The Cure
19 (15) 04 It’s a miracle – Culture club
20 (20) 03 I’m steppin’ out – John Lennon
21 (22) 04 I walk away – Split enz
22 (14) 05 Nelson Mandela – The Special AKA
23 (11) 07 Don’t answer me – The Alan Parsons Project
24 (----) 01 Happy ending – Joe Jackson
25 (----) 01 Dancing girls – Nik Kershaw
26 (12) 09 Hide & Seek – Howard Jones
27 (----) 01 Don’t tell me – Blancmange
28 (----) 01 Selfcontrol – Laura Brannigan
29 (----) 01 I want to break free – Queen
30 (----) 01 Locomotion – OMD

Een hele zwik aan nieuwe binnenkomers. Ik heb even nog geaarzeld aan het in mijn ogen treurige I want to break free. Maar dat Queen lager binnenkomt dan Laura Brannigan spreek op zich al boekdelen.

En dan volstrekt onbekend gebleven, een nieuwe single van Camel. Alleraardigst, enigszins van sombere aard maar verder prachtig gedaan. De Oost-west verhouding stonden centraal op het nieuwe album, Stationary Traveller. Nog steeds aan te bevelen maar ik ben bang dat het lief hebben van deze symforockers tot slechts enkelen zal zijn beperkt.

Had I'll wait maar de helft van de bekendheid van Jump gekregen, waren de mannen van Van Halen al ongetwijfeld tevreden geweest. Hoewel, ook hier de helft want de keuze om het nummer op het album 1984 te plaatsen bleek binnen de band vrij controversieel. Toch jammer, het blijft een mooi VH nummer en in de VS werd het tenminste nog een beetje een hit.

http://hitparade.ch/cdimag/camel-cloak_and_dagger_man_s.jpg

Gisteren was op kxradio de Top 50 van 5 april 1984, 'met de oren van nu' te horen. Uiteraard veel dezelfde singles als die hier in de lijstjes staan. Uit die lijst mis ik in al deze lijstjes hier dan wel weer het fraaie War Baby van Tom Robinson, wat in ons land idd een radiohitje werd na Listen to the Radio.

Martial
StopMakingSenseo schreef:
Gisteren was op kxradio de Top 50 van 5 april 1984, 'met de oren van nu' te horen. Uiteraard veel dezelfde singles als die hier in de lijstjes staan. Uit die lijst mis ik in al deze lijstjes hier dan wel weer het fraaie War Baby van Tom Robinson, wat in ons land idd een radiohitje werd na Listen to the Radio.

War Baby van Tom Robinson heeft vorig jaar (1983) al in mijn lijst gestaan.

StopMakingSenseo schreef:

War Baby was de single voor Listen to the Radio, werd ook een grote hit in de UK, en kwam derhalve in 1983 al hier in de lijsten voor. Het zou kunnen dat het na het succes van Radio opnieuw is uitgebracht in Nederland, maar ik kom hem verder ook niet tegen in de V15 of Tipparade. Robinsons nieuwe single Back in the Old Country wel weer, in juni.

Martial
Top 30 - Week 15

01 (01) 04 Thomas Dolby - I Scare Myself
02 (10) 02 Talk Talk - Such A Shame
03 (03) 05 Depeche Mode - People Are People
04 (05) 05 Split Enz - I Walk Away
05 (02) 07 Simple Minds - Up On The Catwalk
06 (16) 02 The Lotus Eaters - Set Me Apart
07 (04) 07 Peter Blegvad - How Beautiful You Are
08 (12) 03 The Psychedelic Furs - Heartbeat
09 (22) 02 The President - You're Gonna Like It
10 (06) 06 The Cars - You Might Think
11 (11) 04 The Alarm - The Deceiver
12 ( -- ) 01 Van Halen - I'll Wait
13 (13) 05 Slade - Run Runaway
14 (08) 07 Propaganda - Dr. Mabuse
15 (07) 08 The Alan Parsons Project - Don't Answer Me
16 (14) 04 The Pretenders - Show Me
17 (27) 02 Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
18 ( -- ) 01 Blancmange - Don't Tell Me
19 ( -- ) 01 R.E.M. - So, Central Rain (I'm Sorry)
20 (09) 08 Howard Jones - Hide & Seek
21 (18) 03 Billy Bremner - Shatterproof
22 ( -- ) 01 Golden Earring - Clear Night, Moonlight
23 (28) 02 Paul Hardcastle - You're The One For Me
24 ( -- ) 01 OMD - Locomotion
25 (15) 07 Vitamin Z - Burning Flame
26 (21) 06 The Icicle Works - Birds Fly (Whisper To A Scream)
27 (17) 06 The Danse Society - 2000 Light Years From Home
28 (19) 05 Tim Finn - Through The Years
29 (20) 09 INXS - Original Sin
30 ( -- ) 01 Clannad - Robin (The Hooded Man)

http://cdn.discogs.com/Y8cA30WWJ8U_oYH449vKw_0ekyQ=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-2232621-1271312913.jpeg.jpg

We noteren deze week 6 nieuwkomers en waar Van Halen met de eer gaat strijken qua hoogste nieuweling, een heerlijk pompend nummer met ook nog eens heerlijk gitaarwerk, dit nodigt uit om de volumeknop eens vol open te draaien.
Een onderschat nummer wel, maar dat wel degelijk kan wedijveren met het betere werk van Van Halen.

OMD komt met het behoorlijk commerciële Locomotion die zeer prettig in het gehoor ligt, dus een hit ligt al gauw voorhanden.

De nieuwe single van Clannad uit de gelijknamige tv-serie Robin Hood is er eentje waar de sfeer centraal staat, mooie zang cq muziek, alleen qua tekst valt er niet zo heel veel te beleven

Ik zie bij musician Camel binnenkomen, maar deze band moet nog een weekje geduld hebben om tot deze lijst toe te treden.

Queen zal de lijst overigens niet gaan halen met I Want To Break Free, een niet al te bijzonder nummer en die het vooral moest hebben van de videoclip destijds.

David Gilmour met Blue Light vind ik ook vrij matig eerlijk gezegd de band Pink Floyd draag ik op handen, maar solo van ik Gilmour toch wat minder al vind ik zijn laatste album On A Island dan weer wel zeer de moeite waard, maar live is het een genot om David Gilmour aan het werk te zien

Tipparade: week 14 van 1984.

16. Diethelm/Famulari - The Flyer
Het springt wat van de hak op de tak, maar het intrigeert absoluut. De in de titel gememoreerde vlieger (nee, gelukkig niets met Hazes te maken) hoor ik moeiteloos in het arrangement. Leuk om zo'n schijt-aan-alles-single tegen te komen! Dat dit soort singles toen uberhaupt de Tipparade nog haalden... Is dit nog ergens op cd te krijgen?

20. UB40 - Cherry Oh Baby
Ik hoor het eerder genoemde spelplezier hier minder in door. Erg op de automatische piloot, maar het is nog wel goed voor een glimlach. De nogal gewreekte Stones-cover vind ik een stuk leuker.

23. ABBA - Thank You For The Music
Een minder ABBA-nummer (volgens mij niet eerder op single uitgebracht). Mij heeft dit een te hoog Andrew Lloyd Webber-gehalte. Ik zie zo al de op maat gemaakt kostuums het podium ophuppelen.
Geenszins slecht, maar niet helemaal mijn ding.

24. Juliane Werding - Geh Nicht In Die Stadt (Heut Nacht)
Zo zo! Waar ik toen als 10-jarige waarschijnlijk zo hard mogelijk van weg wilde rennen bevalt me dit bij herontdekking prima! Inderdaad een leuke, frisse single.

25. José - Time Goes By
De zoveelste Jose-single. Ook hier weer vooral mager en nergens opzienbarend. Binnen 5 minuten ben ik dit weer helemaal vergeten.

26. Thomas Dolby - I Scare Myself
Inderdaad een geslaagd nummer met een film noir-achtige sfeer. Het heeft tegelijk iets exotisch en ongemakkelijks en de saxofoon is natuurlijk om te smullen.

27. Bananarama - Robert De Niro's Waiting...
Het is vooral de melodie die het 'm doet hier. Niet te poppy, het doet precies wat het moet doen en de vocalen kleuren ook mooi. Fijn liedje met 60's-chic.

28. Frank & Mirella - Wat Ik Zou Willen
Wat ik zou willen is meteen doorgaan naar het volgende nummer.

29. The Trammps - Move
Het zijn inderdaad de synths die het liedje vakkundig om zeep helpen. Had het nou lekker organisch gehouden, jongens...

30. Henk Wijngaard & Ben Steneker - Aan Elke Vrouw Waar 'k Eens Van Hield
Het enigste 'positieve' dat dit heeft in vergelijking met het origineel is de knulligheid.
Maar rotzooi blijft natuurlijk rotzooi, laten we wel even realistisch blijven.

Sterke uiteenzetting kaz. Hard moeten lachen bij je opmerking bij Frank en Mirella.

Week 15:

01 01 06 The Icicle Works – Birds Fly (Whisper to a Scream) #2
02 04 04 Depeche Mode – People Are People
03 02 07 This Mortal Coil – Song to the Siren #2
04 15 02 R.E.M. - So. Central Rain (I'm Sorry)
05 05 06 10,000 Maniacs – My Mother the War
06 03 07 Propaganda - Dr. Mabuse (A Paranoid Fantasy)
07 08 05 Go-Go’s - Head Over Heels
08 10 05 Julian Cope - The Greatness & Perfection Of Love
09 09 04 Felt – Mexican Bandits
10 06 07 Simple Minds - Up On The Catwalk

11 22 02 The Cure – The Caterpillar
12 07 07 The Twins – Ballet Dancer
13 16 04 Cyndi Lauper – Time after Time
14 14 06 Hoodoo Gurus – I Want You Back
15 11 06 The Bluebells – I’m Falling
16 21 03 The Pale Fountains - (Don't Let Your Love) Start A War
17 19 04 Siouxsie and The Banshees – Swimming Horses
18 18 04 The Pastels – Something Going On
19 25 02 Talk Talk - Such A Shame
20 23 04 Dennis Edwards – Don’t Look Any Further

21 ---- 01 Echo & The Bunnymen - Silver
22 12 12 Fiction Factory - (Feels Like) Heaven #2
23 24 05 Madonna – Lucky Star
24 34 02 Blancmange - Don't Tell Me
25 28 03 The Wake - Talk About the Past
26 30 03 Thomas Dolby – I Scare Myself
27 27 03 Psychedelic Furs – Heartbeat
28 29 04 Split Enz – I Walk Away
29 13 13 Echo & The Bunnymen - The Killing Moon #5
30 17 07 Scritti Politti – Wood Beez (Pray Like Aretha Franklin)

31 36 02 Killing Joke – Eighties
32 ---- 01 Laura Branigan – Self Control
33 20 10 The Triffids – Beautiful Waste
34 ---- 01 Raf – Self Control
35 38 02 The Lotus Eaters - Set Me Apart
36 39 02 Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
37 ---- 01 Sandie Shaw – Hand in Glove
38 ---- 01 Juliane Werding - Geh Nicht In Die Stadt (Heut Nacht)
39 ---- 01 Womack & Womack – Love Wars
40 ---- 01 Joe Jackson ft. Elaine Caswell - Happy Ending

Verdwenen:
INXS - Original Sin (10w)
Friends Again – Honey at the Core (3w)
Cocteau Twins – Sugar Hiccup (11w)
The Smiths - What Difference Does It Make? (12w)
Special AKA – Nelson Mandela (4w)
Thompson Twins – You Take Me Up (2w)
The Art of Noise – Beat Box (1w)

Hoogste nieuwe is voor Echo & the Bunnymen met hun prachtige opvolger van The Killing Moon. Silver is de tweede single van Ocean Rain, voor mij het beste album van 1984.

Dan twee keer Self Control, geschreven door Raffaele Riefoli, oftewel Raf, voor Laura Branigan, die er een van de leukste hits van 1984 mee scoorde. Maar Raf bracht de single tegelijkertijd ook zelf uit, en wel eerst in Zuid-Europa waar het ook een grotere hit werd dan Laura's versie. En uiteindelijk haalde Raf's versie ook in West-Europa de hitlijsten. Ik ben er na al die jaren nog niet uit welke versie ik nu beter vind, misschien dat de komende weken daar duidelijk in gaat brengen

Verder nieuw Sandie Shaw en The Smiths (zonder Morrissey) met de 'cover' van The Smiths' debuutsingle Hand in Glove. Op die manier haalde het nummer alsnog de UK Top 40 (iets wat The Smiths niet was gelukt), en het bracht Sandie weer terug in de schijnwerpers.

Womack & Womack scoorden 2 jaar voor hun superhit Teardrops ook al een grote, en wat vergeten, hit met Love Wars. Het schopte het destijds zelfs, opmerkelijk genoeg, tot NME's single van het jaar 1984. Zo goed is het ook weer niet, maar wel leuk om weer eens te horen.

Week 15

01. (02.) The Cars - You Might Think #1
02. (06.) Split Enz - I Walk Away
03. (01.) Wang Chung - Dance Hall Days #1
04. (05.) The Bluebells – I'm Falling
05. (04.) The Twins – Ballet Dancer
06. (12.) Killing Joke - Eighties
07. (03.) The Icicle Works – Birds Fly (Whisper to a Scream) #2
08. (10.) Depeche Mode - People Are People
09. (07.) Propaganda - Dr. Mabuse
10. (11.) Rick Springfield - Love Somebody
11. (08.) Julian Cope- The Greatness & Perfection of Love
12. (15.) Talk Talk – Such a Shame
13. (09.) Marillion - Punch And Judy #2
14. (19.) The Art of Noise - Beatbox
15. (16.) Bon Jovi - Runaway
16. (13.) Simple Minds - Up On The Catwalk?
17. (17.) The Alarm - The Deceiver
18. (14.) INXS - Original Sin
19. (20.) Tracey Ullman - My Guy's... ...Mad At Me
20. (--) R.E.M. - So. Central Rain (I'm Sorry)
21. (22.) Thompson Twins – You Take Me Up
22. (--) Nik Kershaw – Dancing girls
23. (24.) China Crisis - Hanna Hanna
24. (--) Camel - Cloak and dagger man
25. (18.) Madness - Michael Caine
26. (21.) Howard Jones - Hide And Seek
27. (--) Raf – Self Control
28. (--) Blancmange - Don't Tell Me
29. (28.) Modern English - Hands across the sea
30. (--) OMD - Locomotion

Ik vind de italo versie van RAF niet ietsjes leuker dan de bekendere Branigan versie en daardoor komt RAF nu binnen. Branigan wellicht volgende week want slecht is het zeker niet. Wat dan wel relatief slecht is is de single van OMD. Ik vrees hun minste uit hun gehele carriere. Maar zoals wellicht bekend ben ik wel groot fan van de band dus een (lage) binnenkomst is nog wel aan de orde.

Verder R.E.M. die ik vorige week vergeten was, een nieuwe van Nik Kershaw welke lang niet zo'n grote hit werd als zijn voorganger, Camel met een lied waarvan ik niet eens wist dat het op single verschenen was en de lichtvoetige hit van Blancmange welke al bij andere was binnengekomen vorige week.

In de lijst zelf zijn ook de nodige verplaatsingen, zo is daar een nieuwe nummer 1 en weten Split Enz en Killing Joke een mooie sprong te maken.

Martial
vigil schreef:

Ik vind de italo versie van RAF niet ietsjes leuker dan de bekendere Branigan versie en daardoor komt RAF nu binnen. Branigan wellicht volgende week want slecht is het zeker niet.

De logica ontgaat me enigszins, maar dat kan ook aan mij liggen

johan de witt schreef:
Womack & Womack scoorden 2 jaar voor hun superhit Teardrops ook al een grote, en wat vergeten, hit met Love Wars. Het schopte het destijds zelfs, opmerkelijk genoeg, tot NME's single van het jaar 1984. Zo goed is het ook weer niet, maar wel leuk om weer eens te horen.

Zo goed is het ook weer niet? Deze is stukken beter dan het al prachtige Teardrops. Gaat hoog binnenkomen in m'n volgende lijst. Heb ik nog op een cassettebandje staan, waarop nog wat nummers voor komen die ik nog steeds niet heb terug kunnen vinden. Deze stond te boek als "Telephone". Jaren naar gezocht. Ook de uitvoerende artiesten waren me toen niet bekend. Een jaar of tien terug bij toeval dit nummer op de radio gehoord en jawel er werd zelfs nog netjes aangegeven wie de artiesten waren en hoe het nummer dan toch heette

Martial schreef:
(quote)

De logica ontgaat me enigszins, maar dat kan ook aan mij liggen

net ietsjes

Poeha schreef:

Zo goed is het ook weer niet? Deze is stukken beter dan het al prachtige Teardrops.

Het ene sluit het andere niet uit toch? Ik vind het niet de beste single van 1984, maar ik vind het wel stukken beter dan Teardrops

Ik vind dan Womack & Womack weer tot de verschrikkingen van de popmuziek behoren. Zowel in 1984 als mede in 1988/1989 (2 jaar?)

bikkel2 schreef:
Sterke uiteenzetting kaz. Hard moeten lachen bij je opmerking bij Frank en Mirella.

Ach, je moet wat...
Hoe zit dat trouwens met die Sandy Shaw? (Hand In Glove)
Ik wist niet dat die in 1984 nog in de biz zat. Ipv. trekpoppen nu handpoppen?

Ik zit er overigens over te peinzen ook de 1971 en 1990-lijsten mee te nemen, maar ben er niet zeker van of ik er de tijd voor heb.

Hoop administratie in ieder geval.

Nah. Net begonnen met 1990. Het valt best mee met m'n (in vergelijking met vroegah) gestroomlijndere aanpak.

Leuk man. En volgens mij ben je ook milder van toon geworden

Ja, en nou opzouten!

(hehe)

50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 15 1984

01 01 08 Simple Minds - Up On The Catwalk
02 03 06 The Icicle Works - Birds Fly (Whisper to a Scream)
03 04 06 The Cars - You Might Think
04 05 05 Depeche Mode - People Are People
05 06 03 Talk Talk - Such A Shame
06 02 11 INXS - Original Sin
07 07 03 R.E.M. - So, Central Rain (I'm Sorry)
08 10 04 Dennis Edwards - Don't Look Any Further
09 09 06 Paul Young - Love will Tear Us Apart
10 08 13 The Smiths - What Difference Does It Make?

11 16 05 Bon Jovi - Runaway
12 19 02 Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
13 11 11 Roger Daltrey - Walking In My Sleep
14 12 13 Echo & The Bunnymen - The Killing Moon
15 14 08 The Alan Parsons Project - Don't Answer Me
16 15 07 Propaganda - Dr. Mabuse
17 17 10 The Style Council - My Ever Changing Moods
18 18 05 John Cougar Mellencamp - Authority Song
19 13 11 Marillion - Punch And Judy
20 24 02 Blancmange - Don't Tell Me

21 21 11 Thompson Twins - Doctor! Doctor!
22 --- 01 Joe Jackson - Happy Ending
23 27 03 Rick Springfield - Love Somebody
24 28 04 The Alarm - The Deceiver
25 25 09 Hall & Oates - Adult Education
26 20 06 China Crisis - Hanna Hanna
27 --- 01 Steve Perry - Oh Sherry
28 22 05 The Boomtown Rats - Tonight
29 32 02 The Lotus Eaters - Set Me Apart
30 --- 01 Golden Earring - Clear Night Moonlight

31 23 05 Split Enz - I Walk Away
32 33 02 The President - You're Gonna Like It
33 --- 01 Laura Branigan - Self Control
34 --- 01 Sandie Shaw - Hand in Glove
35 --- 01 Womack & Womack - Love Wars
36 30 05 Go-Go's - Head Over Heels
37 29 04 The Special AKA - Nelson Mandela
38 38 03 John Lennon & Yoko Ono - I'm Stepping Out
39 --- 01 Van Halen - I'll Wait
40 40 02 John Cafferty & The Beaver Brown Band - Tender Years

Gast
geplaatst: vandaag om 16:25 uur

geplaatst: vandaag om 16:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.