MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
musician schreef:
Pictures van Partner had bij mij nog maar 40 punten, als nummer 181. Ik heb natuurlijk slechts een top 30, maar naar verhouding heeft jouw 181 het nog stukken beter gedaan, Ranboy!

Hoe bedoel je dat musician? Als ik mijn nummer 181 punten zou geven als in een top 30, zou hij vast minder dan 40 punten hebben, zoals jouw nummer 181. Niet dat dit van enig belang is...

Nee, de nummer 181 van jou heeft 97 punten, uitgaande van een top 40. Mijn nummer 181 heeft 40 punten, uitgaande van een top 30.

Bij jouw 97 punten staat dat bijvoorbeeld al gelijk aan tweemaal een eerste plaats (80 punten) en één keer nummer 24 = 17 punten.

Bij mij staat 40 punten nog maar gelijk aan bijvoorbeeld eenmaal de eerste plaats (30 punten) en één keer nummer 21 = 10 punten.

Dat betekent dat naar verhouding jouw nummer 181 het veel beter heeft gedaan dan die van mij. Het zegt in die zin wat, dat jouw platen langer en ook hoger genoteerd hebben gestaan en dat ze er bij mij eerder zijn uitgegooid.

Maar een kniesoor die daar op let!

Tja, dat is één manier van ernaar kijken. Als een plaat bij mij 4 weken op 31 zou hebben gestaan, heeft hij 40 punten, of wel 1x op 1. Diezelfde plaat haalt bij jou 0 punten. Heel ander resultaat, met dezelfde noteringen... Is gewoon een gevolg van het feit dat ik een top 40 maak, waar vanzelf platen langer in blijven staan, omdat het een top 40 is. Mogelijk ook stijgen en dalen de platen bij jou sneller, zodat je er relatief meer hebt. Maar waar hebben we het over?

sq
Voor de statistieken. Ik heb 205 nummers in mijn top 15 gehad in 1979 (geen volledig jaar, begonnen in week 6, week 13 overgeslagen). Geen jaarlijst dus. Maar ik zal, als jullie de top naderen, ook mijn jaarhoogste top zoveel presenteren op basis van deze ´bijna volledig 1979´.

We zijn benieuwd!

Inderdaad!

Het volgende overzicht van de beste platen uit m'n hitlijst van 1979. Ik doe het nu alvast, misschien ga ik vanavond weg (als het weer het toelaat).

180 Save the last dance for me - Jerry Lee Lewis
179 Love you inside out - Bee gees
178 Sunday girl - Blondie
177 Lady writer - Dire straits
176 Mindless boogie - Hot chocolate
175 Bright side of the road - Van Morrison
174 When you're in love - Dr. Hook
173 Is this love? - Bob Marley
172 The ballad of Lucy Jordan - Marianne Faithfull
171 Maakt van uw scheet een donderslag - Breedbekkikkers
170 Get it right next time - Gerry Rafferty
169 You can't change that - Raydio
168 Sunburn - Graham Gouldman
167 Please come home for Christmas - Eagles
166 A message to you Rudy - Specials
165 Getting closer - Wings
164 Chuck 'es in love - Ricky Lee Jones
163 Hop, skip and jump - Chalawa
162 I want your love - Chic
161 Fly too high - Janis Ian

Ik dacht dat het nummer officieel hoger moest eindigen, maar eigenlijk heeft Dr. Hook hier toch ook maar matig gescoord. Hoewel sommige singles uit de periode 1976-1979 als prima mogen worden bestempeld (A little bit more!) geloof ik dat ik toch het meeste van de periode Dr. Hook and the Medicine show hou.

En lage noteringen ook voor Dire straits, Wings, Van Morrison en Bob Marley.

180 99 18 Dreaming Blondie
179 99 15 A walk in the park Nick Straker Band
178 100 15 Hold the line Toto
177 100 15 Hallelujah Milk & Honey
176 100 21 Come on New Adventures
175 100 17 Tower Angel
174 101 17 Going back to China Diesel
173 102 21 Bright side of the road Van Morrison
172 103 15 Don't kill it, Carol Manfred Mann's Earth Band
171 103 13 Cars Gary Numan
170 103 14 Gonna get along without you Viola Wills
169 105 13 Moskau Dschinghis Khan
168 105 17 We've got love Peaches & Herb
167 109 16 Here comes the night Beach Boys
166 110 16 Roxanne Police
165 110 17 Now that we found love Third World
164 113 17 Bad case of loving you Robert Palmer
163 114 14 Rolling Kaz Lux
162 114 17 Stir it up Bob Marley & Wailers
161 114 20 The long march Vangelis

Bij mij deden de eerste singles van The Police het nog niet zo goed. Verder komen we al Come on van New Adventures tegen, op gelijke hoogte met Hallelujah van Milk & Honey

Maar natuurlijk volgt vandaag ook gewoon weer een top 40:

TOP 40 VAN ROB nr 182, 19-12-1979
dw vw aw
1 1 4 Another brick in the wall, part 2 - Pink Floyd
2 3 6 Still - The Commodores
3 2 5 Spacer - Sheila & the Black Devotion
4 6 3 Thema uit 'De verlaten mijn' - Gheorghe Zamfir
5 9 5 Is it love you're after? - Rose Royce
6 4 8 Please don't go - KC & the Sunshine Band
7 20 2 David's song - The Kelly Family
8 17 3 Gentleman street - The Train
9 5 8 Goodbye stranger - Supertramp
10 23 2 I have a dream - Abba
11 7 5 Lady of the dawn - Mike Batt
12 10 4 The ballad of Lucy Jordan - Marianne Faithful
13 13 4 Wonderful Christmas time - Paul McCartney
14 30 2 Sara - Fleetwood Mac
15 27 2 I do rock 'n roll - Golden Earring
16 18 3 Walking on the moon - The Police
17 26 2 Last train to London/Confusion - ELO
18 32 2 Rapper's delight - The Sugarhill Gang
19 8 10 Laugh and walk away - The Shirts
20 11 15 The devil went down to Georgia - Charlie Daniels Band
21 22 3 Come on - The New Adventures
22 14 5 Gonna get along without you now - Viola Wills
23 12 6 No more tears - Barbra Streisand & Donna Summer
24 29 2 Babe - Styx
25 -- 1 It will come in time - Billy Preston & Syreeta
26 21 3 Ease on down the road - The Wiz Stars
27 15 7 Weekend - Earth & Fire
28 16 6 Send one your love - Stevie Wonder
29 19 13 Tusk - Fleetwood Mac
30 34 2 Runaway/Living on an island - Status Quo
31 28 3 Rollerskating - Dolly Dots
32 -- 1 Can we still be friends? - Robert Palmer
33 -- 1 It should be Christmas everyday - Suzanne Michaels
34 -- 1 Presidential suite - Tiffany
35 -- 1 On my radio - The Selecter
36 -- 1 What's a matter baby - Ellen Foley
37 -- 1 Rock sugar - Rob Grill
38 25 12 Whatever you want - Status Quo
39 31 9 Dream police - Cheap Trick
40 24 9 Crazy little thing called love - Queen

Pink Floyd natuurlijk stevig aan top, maar Still bereikt wel een tweede plaats. Nog steeds vind ik dit één van de fijnste plaatjes van Lionel Richie/Commodores. Verder stijgen vooral David's song en Sara erg hard, maar ook verrassend The Train en Abba.

Zeven binnenkomers in een gewoonlijk singleluwe tijd (vlak voor kerst). Op 25 Billy Preston in duet met Syreeta (Wright), beiden reeds bekende soulzangers. Billy behoeft al helemaal geen introductie, als enige artiest die zowel met The Beatles als The Stones op plaat gespeeld heeft, en ook de enige die op een Beatles-single cover-credits heeft gekregen. Syreeta is een zangeres die veel op Stevie Wonder-platen gezongen heeft, ook met hem getrouwd is geweest maar ook een aardige solocarrière heeft opgebouwd. Dit positieve deuntje deed het heel aardig.

Op 32 Robert Palmer met de al eerder besproken cover van Todd Rundgrens Can we still be friends? Blijft fraai.

Op 33 een wat vergeten kerstsingletje van een Nederlandse dame, die toch de moeite waard is. Wel iets hysterisch gezongen, maar toch fijn .

Op 34 nog een vergeten liedje, van het Nederlandse trio Tiffany, opvolger van Late night show. Ook dit klinkt nog prima, en behoorlijk on-Nederlands goed, zoals dat vroeger heette. Geraffineerde disco.

Op 35 The Selecter, de derde skaband in de hitlijsten, en overigens de enige skaband met een zangeres (dat ik me herinner). Hier ook weer vrolijkheid gecombineerd met maatschappijkritiek.

Op 36 Ellen Foley, precies een week nadat haar vorige single na 13 weken eruitging. What's a matter baby? klinkt wat directer en minder pompeus, maar de stem is nog even sterk en de productie nog steeds vet te noemen.

En op 37 Rob Grill, ook al genoemd door musician. Hier had Fleetwood Mac ook wat mee te maken, geloof ik

En ook volgende week, op Tweede Kerstdag, zal er een top 40 verschijnen.

Dat nummer van The Train stijgt inderdaad goed. Jij hebt zeker ook geen enkele verklaring er voor dat het nummer helemaal geen hit is geworden?

Jammer, want Hans Vermeulen (met inbreng van Anita Meyer) heeft er een verrassend goede single van gemaakt. Zou het niet commercieel genoeg zijn geweest?

Die andere Nederlandse dame, Suzanne Michaels, zei mij zelfs helemaal niets. Maar ze was inderdaad wel terug te vinden in mijn hitlijsten-boek. Met niet meer dan driemaal een tip. Deze en dan nog in 1981 en 1984. Maar misschien heeft ze nog ander baanbrekend werk in de Nederlandse muziek gedaan!

Tijd voor een YouTube-update:

Goede cover van een goed nummer. Ook al ken je het origineel niet, dan hoor je hier toch Rundgren in. De man was naast een uitgetripte space-cowboy ook een begenadigd liedjes-schrijver.
YouTube - Robert Palmer Can we still be friends

Na het zien van Megamind afgelopen donderdag schoot het me te binnen dat deze niet mag ontbreken, dus excuseer de late toevoeging. Wat valt er over te zeggen...? Hardrock-klassieker, heel duidelijk!
YouTube - AC/DC - Highway To Hell (with Bon Scott)

Ik herken dit nog wel. Heb het hier en daar eens op de radio gehoord. Eigenlijk vind ik het klinken als een surrogaat-Fleetwood Mac die een half uitgewerkt ideetje uitrekken tot een richtingloze eeuwigheid (in dit geval 5 te lange minuten). Niet zo vreemd, overigens, daar het mannelijke deel van hun line-up van destijds hier een flinke vinger in de pap hadden (de zangeres klinkt ook als Stevie Nicks). Je hoort ze haast denken 'wat moeten we hier mee?' En dan die geforceerde zang...
Rob Grill - Rock Sugar

Heerlijk, dit. Zes heerschappen die overal gezonde schijt aan hebben. Dit is voor alle tijden en voor iedereen.
YouTube - Madness "One Step Beyond"

Natuurlijk ook bekend van de Heineken-commercial . Noem het kazig en BZN, maar dit hoor ik wel graag. Het heeft kwaliteit en is met gevoel gespeeld.
George Zamfir - Verlaten Mijn

Ik kon hier geen clip van vinden, maar wel een soundclipje. Het introotje herken ik eigenlijk niet, maar het klinkt wat prog-lite. Ik kan het ook niet vinden met Soulseek. Kan iemand me misschien helpen met een uitgebreidere link?
The Train - Gentlemen Street - soundclipje

Ik vind dit toch wel op gelijke hoogte staan als voorganger Message In A Bottle. Heerlijk ritmisch nummer met steengoede percussie. Zo te zien had Stewart Copeland weinig op met het fenomeen 'video-clip'...
YouTube - The Police - Walking On The Moon

Misschien ben ik een van de weinigen die dit nummer een stuk sterker vind dan de Brand New Day-single. Lekker vrolijk nummertje dat verrassend genoeg niets deed. Michael Jackson's naam stond duidelijk nog niet voor gegarandeerde succes.
YouTube - Michael Jackson & Diana Ross - "Ease On Down The Road" (live)

Een dubbele Quo.
Dit vind ik best een geslaagde diversie van de gebruikelijke drie akkoorden. Helaas was het ergens ook een voorbode voor de zwakkere 80's-songs.
YouTube - Status Quo - 05. Living On An Island
En dit is dan weer typisch recht-toe-recht-an-Quo. Lekker ouderwets.
YouTube - Status Quo - 08. Runaway

Heerlijk loom nummer met de juiste politieke lading. Jammer dat ze hun carriere niet zo wisten uit te bouwen zoals Madness dat deden.
YouTube - The Specials - A Message To You Rudy

Michael Jackson solo deze keer. Ook dit werd geen gigantische hit, maar het is en blijft een heerlijk nummer. Sorry voor de beroerde geluidskwaliteit. De clip zelf is wel genietbaar.
YouTube - MICHAEL JACKSON OFF THE WALL LIVE 1979 [HQ]

Ik blijf erbij dat ik dit een geslaagde single vind. Misschien dat deze live-versie wat meer gewaardeerd wordt.
YouTube - Golden Earring 2nd live 1980 I do rock 'n roll

Haha, leuk plaatje, dit. Heb het verder nooit eerder gehoord. Het doet me sterk denken aan Sister Sledge.
YouTube - Joe Bataan - Rap 0 Clap O

Van Genius - The Muscle heb ik helaas helemaal niets kunnen vinden.

Inderdaad een wat plakkerig Abba-nummer, dit. Wel rustgevend. Boven alles wel een stuk prettiger dan die ellendige Kelly Family, die gelukkig al door sq gelinkt is.
YouTube - Abba - I Have A Dream

Een dubbele E.L.O.
Tja, wat zal ik er over zeggen... Beiden typisch E.L.O., beiden erg lekker en guilty pleasures.
Last Train To London hangt meer naar de 70's en is ook geplunderd door Atomic Kitten voor hun Be With You. Confusion gaat meer richting de Xanadu-soundtrack.
YouTube - ELO (Electric Light Orchestra) - Last Train To London
YouTube - ELO - CONFUSION

Erg gevaarlijk balancerend op het randje van pure kitsch, dit. Toch niet onaardig.
YouTube - styx - babe (original '79).mpg

De ingekorte versie van de oude Tusk-cd (de single-versie?) vind ik een stuk beter dan de langere versie, maar toch... Erg goed nummer, dit. Jammer dat de opvolgende single Think About Me het nooit zo goed deed als de eerdere twee singles van het album.
YouTube - ~Sara~ Fleetwood Mac

Met Cliff heb ik niet veel op, maar dit herken ik zowaar nog en klinkt best aardig. De sobere instrumentatie bevalt me wel.
YouTube - Cliff Richard - Carrie

Jazeker, dat zijn 'die twee' van Eurythmics! Hier dus in hun eerste bandje The Tourists met een zeer verdienstelijke new wave-variant op de Dusty-klassieker.
YouTube - The Tourists - I Only Want To Be With You

Nee, sorry. Van dit soort kerst-nummers krijg ik jeuk. Niet mijn ding.
YouTube - Suzanne Michaels - It Should Be Christmas Everyday

Ietwat foute, maar best vermakelijke Nederdisco. Fijne clip ook!
YouTube - Tiffany - Presidential suite 1980 Dutch Nederlands

Gruwelijk geweldige single is dit! Wat mij betreft absoluut een van de hoogtepunten van de ska-revival toendertijd. Fantastisch!
YouTube - The Selecter On My Radio

Toendertijd vond ik dit als uk iets over-the-top klinken, maar nu waardeer ik het een stuk beter.
YouTube - Foley, Ellen - What's A Matter Baby - 1979

Dit is ook weer een single waar alles aan klopt. Heerlijk plaatje dat je een goed gevoel geeft!
YouTube - Billy Preston & Syreeta - It Will Come in Time

Opvallend trouwens hoe Toppop een zeer belangrijke bron lijkt te zijn voor YouTube.

(Volgens mij heeft dit bericht de meeste links en smileys ooit...)

Mooi! Ik kan vanavond bijna de hele lijst bekijken, vooral de oude beelden van Styx zijn natuurlijk geweldig. Dat wordt overigens januari 1980 een hit.

sq
musician schreef:

Die andere Nederlandse dame, Suzanne Michaels, zei mij zelfs helemaal niets. Maar ze was inderdaad wel terug te vinden in mijn hitlijsten-boek. Met niet meer dan driemaal een tip. Deze en dan nog in 1981 en 1984. Maar misschien heeft ze nog ander baanbrekend werk in de Nederlandse muziek gedaan!

Ze werd toch wel behoorlijk opgehemeld door een van de Hilversumse DJs. Weet helaas niet meer welke. Ik herinner me het nummer wel degelijk. Ik vond t wel aardig maar in mijn lijst komt-ie niet.

sq
De SQ top 15 van week 51 - 1979

(afbeelding)

1 (7) Jefferson Starship - Jane (5 wk)
2 (1) Joe Bataan - Rap-o Clap-o (3 wk)
3 (3) Diana Ross - No One Gets the Prize (5 wk)
4 (13) Kelly Family - David´s Song (2 wk)
5 (-) The Selecter - On My radio
6 (-) The Tourists - I Only Want To Be With You
7 (6) Rocky Burnette - Tired of Toein' the Line (2 wk)
8 (2) Rose Royce - Is it Love You're After (4 wk)
9 (8) RK Veulpoepers BV - Den Egelantier (2 wk)
10 (12) Chic - My Feet Keep Dancing (4 wk)
11 (-) The Train - Gentleman Street
12 (15) Fleetwood Mac - Sara (2 wk)
13 (-) The Police - Walking on the Moon
14 (5) Pink Floyd - Another Brick in the Wall (3 wk)
15 (4) Janis Ian - Fly to High (2 wk)

.. en puntje gaaf zou deze heel wat waard zijn:

(afbeelding)

Nu terugkijkend (linkje bij kaztor hierboven) wil ik toch wel even kwijt dat ik ook met terugwerkende kracht weer diep getroffen word door de persoonlijkheid en het talent van Annie Lennox. Later ging ze steeds meer poppy maar in deze periode en de eerste jaren Eurythmics had ze voor mij toch een soort van ongenaakbare aantrekkelijkheid; groter dan de muziek alleen. Overigens deed dit nummer in Nederland helemaal niets.

Overigens let op mijn nummer 1: voor het eerst sinds de Boomtown Rats weer een rock-plaat bovenaan.

Hee, ik wist weer niet dat het Annie Lennox was! Maar ik heb The Tourists dinsdag op 19 binnen en daarna de top 10!

Een prachtige versie van de oude Dusty Springfield klassieker!

sq
Het album is ook best de moeite waard. Heb m meteen maar weer eens opgezet

Ze hebben zelfs drie albums uitgebracht en een Greatest hits. Met recht de voorloper van de Eurythmics.

Er zijn bij mij helemaal geen bellen gaan rinkelen toen ik van de week The Tourists met dat nummer afspeelde, ja nu dan . Zingt Annie Lennox op dat album ook alle nummers? Het is trouwens niet zo dat de albums van The Tourists geweldig in hun sterren zitten, op musicmeter. Er is ook maar heel weinig op gestemd, dus ze kunnen natuurlijk pech hebben met een stemmer die net met het verkeerde been uit bed is gestapt.

Misschien is de Greatest hits voldoende. Maar een leuke ontdekking, zonder meer.

Het vervolg van het overzicht over 1979:

160 Stay with me 'till dawn - Judy Tzuke
159 Falling - Gerald Masters
158 Dancin' fool - Frank Zappa
157 The runner - Three degrees
156 Song for guy - Elton John
155 Still - Commodores
154 Woman - The Walkers
153 Sara - Fleetwood mac
152 Equinoxe V - Jean Michel Jarre
151 I'll put you together again - Hot chocolate
150 Off the wall - Michael Jackson
149 Surf city - Jan & Dean
148 Paradise by the dashboardlight - Meatloaf
147 Shine silently - Nils Lofgren
146 Le freak - Chic
145 Opzij - Herman van Veen
144 A room with a view - Deco
143 Back on the road - Joe Egan
142 Tragedy - Bee gees
141 Radio girl - John Hiatt

Dat herinnert mij er aan dat ik nog een recensie moet schrijven bij dat album van The Walkers.
Categorie "vreemde eenden in de hitparade bijt" en toch grappig: Deco, Judy Tzuke en Frank Zappa. Vooral de laatste was altijd een grote afwezige in hitlijsten van singles.

Ook deze avond een vervolg op de beste nummers uit mijn lijst over 1979:

140 Beat the clock - Sparks
139 Please don't go - Kc and the Sunshine band
138 Boogie wonderland - Earth, wind & fire
137 Is it love you're after - Rose royce
136 Hold on - Ian Gomm
135 Cheek to cheek - Lowell George
134 Weekend - Earth & fire
133 Bright eyes - Art Garfunkel
132 People of the southwind - Kansas
131 Don't you write her off - McGuinn, Clark & Hillman
130 Sweet lui Louise - Ironhorse
129 Sweet talkin' woman - ELO
128 Sure know something - Kiss
127 One night affair - Stylistics
126 Say when - Lene Lovich
125 Living on an island - Status quo
124 Strangeway - Firefall
123 Lonesome loser - Little river band
122 Talk to me - Third world
121 Music machine - Inner circle

Het beginnen platen te worden van de 'net niet' generatie, nummers die op enkele punten er niet in slagen om de top 100 te halen.

Toch zijn de meeste op z'n minst aardig te noemen, Bright eyes zou juist een van de grootste hits van het jaar worden en twee reggae platen op 121 en 122. Sweet talkin' woman was nog van 1978 en Rose Royce, Status quo stonden aan het einde van 1979 nog genoteerd.

Deze had ik zondag al moeten plaatsen:

160 117 16 Getting closer Wings
159 117 18 Take that to the bank Shalamar
158 118 15 I'll supply the love Toto
157 118 14 Don't stop till you get enough Michael Jackson
156 118 22 Tragedy BeeGees
155 119 14 Lady Linda Beach Boys
154 119 12 It should be Christmas every day Suzanne Michaels
153 119 20 Gimme, gimme, gimme Abba
152 120 14 Stay with me till dawn Judie Tzuke
151 120 13 Send one your love Stevie Wonder
150 120 10 The ballad of Lucy Jordan Marianne Faithful
149 121 12 Pictures Partner
148 122 17 Hanging on the telephone Blondie
147 124 13 Wonderful Christmas time Paul McCartney
146 125 12 Talk to me Third World
145 126 14 Hey Joe Pussycat
144 126 13 I see a light Hugo van Haastert
143 130 16 (No more) fear of flying Gary Brooker
142 132 13 Unbeschreiblich weiblich Nina Hagen Band
141 133 12 Lydia Dean Friedman

En deze is voor vandaag:

140 135 12 Shake your groove thang Peaches & Herb
139 135 13 Loose caboose Joe Tex
138 135 19 Song for Guy Elton John
137 136 11 Yassassin David Bowie
136 137 18 Mindless boogie Hot Chocolate
135 137 12 Ain't that a shame Cheap Trick
134 141 9 You are my everything Anita Meyer
133 142 14 The American popular song Neil Diamond
132 142 11 Sing to me 1994
131 144 11 Cheek to cheek Lowell George
130 144 14 September Earth, Wind & Fire
129 145 17 The story of a rock 'n roll Randy Newman
128 147 4 No mercy Tubes
127 147 20 Making plans for Nigel XTC
126 148 11 I do rock 'n roll Golden Earring
125 148 16 Surfcity Jan & Dean
124 149 11 Music machine Inner Circle
123 149 10 Theme from "The Deerhunter" Shadows
122 153 9 Gangsters Specials
121 153 11 No more tears D.Summer & B.Streisand

De eerste top 10 hits duiken al op; opvallend is No mercy dat zelfs tot 4 is gekomen (maar net zo snel daalde als hij gestegen was).

Mooi ook de noteringen van David Bowie, Randy Newman & The Tubes. Randy Newman hoort thuis op onze speciale cd.

sq
ennnnn..... . Hatseflats!

140 Gruppo Sportivo - Sleeping Bag 10
139 Funky Four + One More - Rappin´ & Rockin´ the House 11
138 Sheila B. Devotion - Spacer 11
137 Violinski - Clog Dance 11
136 The Real Thing - Boogie Down (Get Funky Now) 11
135 Third World - Talk To Me 11
134 Roxy Music - Trash 11
133 ABBA - Chiquitita 11
132 The Police - Can´t Stand Losing You 12
131 Milk & Honey - Hallelujah 12
130 Toto - Hold the Line 12
129 Fleetwood Mac - Sara 19
128 Buddy Odor Stop - Buddy Odor is a Gas 13
127 Patti Smith Group - Rock ´n Roll star 13
126 The Houseband - Hey What Planet Is This ? 13
125 Tutti Frutti - We Love America, We Love China 13
124 Janis Ian - Fly to High 13
123 Fischer Z - The Worker 15
122 Earth, Wind & Fire - Boogie Wonderland 15
121 Cheap Trick - I Want You To Want Me 15

Hoop dat het allemaal klopt, ik ben er echt als een razende doorheen gegaan vandaag want ik moest het overzicht nog maken. Maar ik doe mee vanaf hier.

Met een kleine lijst krijg je te gekke mogelijkheden bij zo´n jaaroverzicht. Nummer 139 moet nog binnenkomen volgende week

Leuk sq! Jouw smaak is (was toen) extreem divers: dance, reggae, rock en Milk & Honey .

Misschien had Sara 13 punten ipv 19?

sq
ranboy schreef:
Leuk sq! Jouw smaak is (was toen) extreem divers: dance, reggae, rock en Milk & Honey .

Misschien had Sara 13 punten ipv 19?

Nee wel degelijk 19; ik had handmatig nog wat aanpassingen gedaan voor de ´afgesneden´ nummers (week 52, overloop naar andere jaar) en kennelijk ben ik toen vergeten nog een keer te sorteren . Sara hoort daar helemaal niet. Kijkijk ranboy ziet het weer scherp

sq
*** even excel weer aangezet ***

Bonus:

121 Level - Nanana Heyhey 15 ;

Sara komt straks weer terug op 108..

Tja, ook bij mij had Sara nog maar twee weken achter de rug toen het doek voor 1979 al weer viel. Dat wordt punten vergaren voor 1980!

Mooie lijst ook Sq; ik kijk graag ook naar de bijzondere noteringen van bijvoorbeeld Patti Smith, Violinski en The Houseband, nummers die ik zelf heb gemist in die tijd.

Ach, mocht ik bij de plaatselijke platenzaken toch nog maar een keer door de singlebakken van 1979 gaan.....

En dan had je, als kers op de slagroom, in het laatste exemplaar van de Top 40 van het jaar (die van 22-12-1979), de single en de LP top 100. Dat was iets waar je al weken naar uitkeek. Ik heb die van 1979 nog, volgens mij kregen we, als enorme verassing, zelfs een compleet overzicht van de gehele jaren '70.....

De Top 30, 22 december 1979

01 (02) Another brick in the wall * Pink floyd
02 (---) Sara * Fleetwood mac
03 (01) Come on * New adventures
04 (06) Walking on the moon * The Police
05 (05) One step beyond * Madness
06 (04) Damned If I do * Alan Parsons project
07 (03) Making plans for Nigel * Xtc
08 (09) Living on an island * Status quo
09 (07) I’m the man * Joe Jackson
10 (10) Can we still be friends * Robert Palmer
11 (12) Is it love you’re after * Rose Royce
12 (15) Off the wall * Michael Jackson
13 (21) Fly too high * Janis Ian
14 (11) The shape of things to come * Headboys
15 (08) Laugh and walk away * Shirts
16 (24) Carrie * Cliff Richard
17 (17) A message to you Rudy * Specials
18 (25) David’s song * Kelly Family
19 (---) I only wanna be with you * Tourists
20 (14) Send one your love * Stevie Wonder
21 (---) What’s a matter baby * Ellen Foley
22 (19) The ballad of Lucy Jordan * Marianne Faithfull
23 (---) Magic touch * Kiss
24 (---) The long run * Eagles
25 (13) Last train to London * ELO
26 (16) Goodbye stranger * Supertramp
27 (---) It will come in time * Billy Preston & Syreeta
28 (---) Rapper’s delight * Sugar hill gang
29 (20) Weekend * Earth & fire
30 (30) Thema uit de Verlaten mijn * George Zamfir

Geen nieuwe entree op nummer één, hier stond Pink floyd de dames en heren van Fleetwood mac in de weg. Sara is een echte FM kraker, ten opzichte van het gehele album Tusk één van de minst experimentele. Het reikte nog aan de tiende plaats, maar toch had het nummer in Nederland uiteindelijk minder succes dan voorganger Tusk. Over wat daarna nog aan singles werd uitgebracht maar gezwegen.

The Tourists, met Annie Lennox in de gelederen heb ik juist eerder geleerd, stormden mijn hitlijst binnen. Misschien in het kader van de bekendheid van het nummer. Drie jaar eerder hadden de Bay city rollers er nog een grote hit mee gehad. Maar waar de zoetsappige jongens van deze band zich vooral richtten op jong grut, hebben The Tourists er een prima nummer met een stevige 'bite' van gemaakt, ook voor nu echt nog een interessante aanrader.

Ellen Foley bracht een sterke opvolger van We belong to the night met de track What's a matter baby. Een voor de hand liggende keuze, maar daarom nog niet minder sterk. Maar het zou niet de verkopen van haar debuut halen, trouwens ook niet die van haar debuut met Meatloaf, een jaar (inmiddels) eerder.

Magic touch óók een prima opvolger in een succesvolle reeks voor Kiss. Maar ook hier begint het hitparade succes weer verder af te nemen. Je ziet het systeem elke keer weer terugkeren: de eerste single die van een album wordt getrokken is vaak een schot in de roos. De opvolger doet het dan nog aardig en een volgende track is dan nog nauwelijks terug te vinden in de Charts. En dat komt om een aantal redenen.

In de eerste plaats kochten veel mensen (inmiddels) gelijk de albums en was het kopen van singles daardoor niet meer nodig. In de tweede plaats kwam het omdat er steeds meer tijd tussen albums kwam te zitten en er daarom ook meer singles van werden afgetrokken. Waar eerder een album werd uitgebracht met maximaal één of hooguit twee tracks die als single fungeerden, waarna vervolgens weer een nieuwe LP (binnen een jaar) werd opgeleverd.

Kiss had al veel succes met het album Dynasty gehad. I was made for lovin' you werd de nummer één van het jaar, Sure know something deed het ook nog erg goed. Bij Magic touch komt dan de klad er in: teveel van het goede, hoewel over de kwaliteit van de single niets dan goeds.

De Eagles zaten bij hun tweede single The Long run al gelijk in zwaar weer. Het nummer zou de Tipparade niet ontstijgen. Eagles fans hadden het gelijknamige album natuurlijk al in huis. En misschien speelt hier ook een rol dat het bepaald niet werd ervaren als beter of zelfs maar een evenaring van het succes van het voorgaande album Hotel California. Voor veel mensen was The Long run duidelijk minder.

Dan de vrolijkheid van Preston/Syreeta en toch ook de Sugarhill gang. Beiden met prima singles die ook het gemiddelde niveau van de Top 40 ruim overschreden. De soul van de één en de rap van de ander zouden de Top 40 langdurig bezoeken. Eindkandidaten ook gelijk voor een nieuwe top 100 van het jaar, die van 1980!

En dan gelijk maar weer het volgende overzicht over 1979:

120 Canyon to canyon - Gus Williams
119 Mary Mary - Inner circle
118 The Deer hunter - The Shadows
117 Leaving home - Jo Jo Benett
116 Surrender - Cheap trick
115 My best friend's girl - The Cars
114 Rumour at the Honky tonk - The Walkers
113 Goodnight tonight - Wings
112 Something to live for - Hollies
111 Stir it up - Bob Marley
110 Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
109 I'm the toughest - Peter Tosh
108 Heartache tonight - Eagles
107 Hey girl - Gruppo sportivo
106 The shape of things to come - The Headboys
105 Can we still be friends - Robert Palmer
104 Is there anybody there? - Scorpions
103 Dreaming - Blondie
102 Crazy little thing called love - Queen
101 Walking on the moon - The Police

Het mocht deze groep aan singles niet niet lukken de Top 100 van het jaar te halen. Ik had het Jo Jo Bennett van harte gegund. Of de laatste hit van de Hollies ooit. Nummer 101 is altijd nog het meest schlemielig. Maar The Police mag aanvoeren dat zij slechts de laatste vier weken van 1979 genoteerd hebben gestaan met Walking on the moon en daarna zijn overgestapt naar 1980.

musician schreef:
De Eagles zaten bij hun tweede single The Long run al gelijk in zwaar weer. Het nummer zou de Tipparade niet ontstijgen. Eagles fans hadden het gelijknamige album natuurlijk al in huis. En misschien speelt hier ook een rol dat het bepaald niet werd ervaren als beter of zelfs maar een evenaring van het succes van het voorgaande album Hotel California. Voor veel mensen was The Long run duidelijk minder.

Natuurlijk kon het album The Long Run niet in de schaduw staan van Hotel California. Maar vergeet ook niet dat op dat album ook maar twee singles stonden (die de top 40 haalden). The Eagles waren toch meer een albumband (zou ik zeggen).
Maar inderdaad: het kwaliteitsverschil tussen de singles Heartache tonight/The long run en New kid in town/Hotel California is schrikbarend groot.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:58 uur

geplaatst: vandaag om 03:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.