MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '70

zoeken in:
4. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) (87 punten); 17x genoemd Nr. 1 van Chevy, odi, Rogyros en rock-rick

(afbeelding)

Slechts 4e? Wat een schande!
Het meest op nummer 1 gezet. Ging de hele tijd al goed. Stond halverwege een paar plekken lager, maar aangezien het verschil zo klein is bovenin, is het niet raar dat deze 4e is geworden. Evenveel punten als Rumours, maar 1x meer genoemd. Toch iets te weinig niet-liefhebbers die deze plaat een warm hart toedragen. Op een haar na naast de top 3. De 4e plek is vaak toch een ondankbare plek, omdat het net geen top 3 is.

Edit: Niet echt een vlot lopende tekst. . Ik zou zeggen: Zet het album nog eens op.

Er schiet me een anekdote van vandaag te binnen.

Uit het leven gegrepen:
Moeder: Die plaat van Pink Floyd staat wel hoog in de lijst, hè?
Ik: Welke?
Moeder: Ja, die ... the moon. Dark nogwat, ofzo.
Ik: Dark Side of the Moon, hoezo hoog?
Moeder: Nou gewoon, vind het zo'n aparte plaat. Had ik niet verwacht.
Ik:
(afbeelding)

Moeders

Houd jouw moeder zich bezig met de lijstjes die je maakt?

Misterfool
Lange tijd mijn favoriete album, maar na verloop van tijd toch meer gaan tegenstaan. Voor mijn gevoel zou hij nu 3.5* moeten krijgen. Ja geluidtechnisch is dit een heel knap albums en de nummers lopen sterk inelkaar over. Maar op time en money na, hebben veel nummers niet die spanning die nummers van de voorgaande psychedelische periode en de met dit album ingeluide classic rockperiode wel hebben. Neem nou een nummer als carefull with that axe Ugene. Zit veel meer spanning in.

Ik praat met mijn moeder gewoon over MusicMeter of ze wil bijvoorbeeld beginnen bij een artiest en dan vraagt ze aan mij welke er hier het hoogst gewaardeerd staat.

Dark Side is ook al lang niet meer mijn favoriete album van de Floyd, even mijn beoordeling wat lager gooien. Eigenlijk is het album perfect maar nergens weet het mij echt kippevel te geven. Iets wat een album als Animals wel bij mij kan, vooral Dogs!

Mijn moeder weet amper van het bestaan van deze site. Ook is de muziek die zij leuk vind hier niet echt hoog genoteerd.

Rudi S schreef:
Eh Chevy, jij laat je moeder toch niet onze lijstjes zien he
Jawel, ik heb de lijst van OOR (de echte lijst) ook laten zien. Waarvan mijn ouders nog niet eens aan de 10 bekende albums kwamen. Dat waren uiteraard de artiesten als Neil Young, Bruce Springsteen, David Bowie en Stevie Wonder. De echte bekende zeg maar. Ook de 60s-lijst heb ik de top 3 van genoemd. Maar The Velvet Underground hadden ze "wel eens van gehoord". Beter iets dan niets, toch?

Don Cappuccino schreef:
Iets wat een album als Animals wel bij mij kan, vooral Dogs!
Grappig, Animals is de enige plaat die dat niet kan. Is best aardig, maar krabbelt wat voort en wordt nergens echt goed. Op elke plaat staat minstens één nummer dat ik beter vind dan de hele Animals-plaat bij elkaar.

Bah mijn ouders kende alleen Glen Miller

Rudi S schreef:
En nu, Bowie, Floyd en Joy Division
Misschien zelfs The Wall

Misterfool
Don Cappuccino schreef:
Dark Side is ook al lang niet meer mijn favoriete album van de Floyd, even mijn beoordeling wat lager gooien. Eigenlijk is het album perfect maar nergens weet het mij echt kippevel te geven. Iets wat een album als Animals wel bij mij kan, vooral Dogs!

HAha Charade, you are
helemaal mee eens, maar met name Sheep is geweldig.
Die stem van Roger Waters, soms met gevaarlijke uithalen.
Bleating and babbling we fell on his neck with a scream.

Stijn_Slayer
Screeeeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaawiehoooooooooooaaauuwwwww..

Gaaf!

Ik vind beide albums erg sterk. Straks zet ik ze allebei wel even op en kijken welke ik nu beter vind.

Was etenstijd.

3. David Bowie - Ziggy Stardust (1972) (88 punten); 17x genoemd Nr. 1 van laxus11

(afbeelding)

Geen Hunky Dory. Lang streed deze met de huidige nummer 1 om de hoogste plek, maar uiteindelijk is deze zelfs ternauwernood 3e geworden. Ook nog een uitstekende prestatie, maar toch. Gezien de vliegende start, had ik meer verwacht. Ook deze staat hier op een 4,5*. 's Mans beste.

Eerst boodschappen doen, daarna de nummer 1 en 2.

Joy Division

Vandaag dat album van Bowie nog eens gedraait en het is wel een verdiende plaats. Prachtig album.

Joy Division in de top 2

Stijn_Slayer
Ik merk het al. De top 5 bestaat uit de meest voor de hand liggende albums van de meest voor de hand liggende artiesten (hoewel Joy Division wel érg hoog scoort).

Straks eens even kijken of er in de top 40 nog iets interessants bijzit dat ik nog niet ken.

Stijn_Slayer schreef:
Ik merk het al. De top 5 bestaat uit de meest voor de hand liggende albums van de meest voor de hand liggende artiesten (hoewel Joy Division wel érg hoog scoort).

Vandaar dat ze ook zo voor de hand liggen.

Station to Station op 2?

Nee op 312

GrafGantz schreef:
Station to Station op 2?
Station to Station op 57.

2. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) (95 punten); 18x genoemd Hoogste positie: 2

(afbeelding)

Dat deze de top 40 zou halen, had ik wel verwacht, maar ik had niet eens een top 20-plek verwacht. Komt 'ie weer met z'n OOR-variant, maar daar presteerde de plaat zeer slecht. Destijds slechts 2 keer genoemd. Terwijl Dark Side of the Moon bijna top 20 scoorde. Toch heeft dit album blijkbaar een boel medestanders als het gaat om de 70s. Dat mag ook wel, met het hoogste (echte) gemiddelde van MuMe. Dus geen gemiddelde dat tot stand komt door louter liefhebbers. Wat mij betreft een zeer terecht notering, maar daarom niet minder verrassend. Overigens kan ik nu ook de ... invullen bij Animals. Daarmee bedoelde ik The Wall. The Wall staat een plek of 50 hoger dan Animals (uit mijn hoofd) en vind ik ook een heel stuk beter. Desondanks is die niet eens in de top 50 gekomen. Niet dat dat heel erg is. 3x Pink Floyd in de top 10 is erkennig genoeg.
Overigens ook nog een redelijk gat met de nr. 3

En zoals gewoonlijk ook gelijk de nummer 1:

1. Joy Division - Unknown Pleasures (1979) (118 punten); 21x genoemd Nr. 1 van GrafGantz, dazzler

(afbeelding)

De gedoodverfde favoriet. Maar liefst 23 punten voorsprong op de nummer 2. Een verdiende winnaar dus. Ik zal hem komend weekend weer eens draaien. Voorlopig hoor ik het geniale er niet van, maar begrijp de klassiekerstatus wel. Beter dan Closer ook, vind ik. De nummer 1 van de jaren '80. Dat kan niet anders. Ook de enige plaat die meer dan 20 keer genoemd werd.

En nu ga ik naar de nieuwe Harry Potter. Vanavond of morgen zullen de overige statistieken en het nieuwe topic volgen.

straks nog eens Joy Division draaien.

Waar is dat topic van de jaren 60 eigenlijk?

Goed werk Chevy

Een iets mindere nummer 1 dan in de jaren 60 reeks maar goed.

De top 40 is in iederergeval goed

Mooi werk chevy, ondanks dat ene foutje. Ik vind Pink Floyd nog steeds één van de beste bands ooit en heb goede herinneringen aan hun muziek, dus ik ben tevreden .

Prima top 3, maar de helft van de top 10 vind ik maar matig eigenlijk. Tago Mago is ook tof, evenals Songs in the Key of Life, en die van Reed moet ik nog horen, maar verder...

Mooi mooi mooi. Zat ik er met mn voorspelling van WYWH op 1 niet ver naast
Tago Mago op 6 en rock-rick

Nu op naar de 80s. Wordt een stuk lastiger te voorspellen. Of nee: Joy Division - Closer zal 1 wel worden

The Cure en U2 gooien ook hoge ogen, denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:04 uur

geplaatst: vandaag om 21:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.