MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '70

zoeken in:
Eens met Paap!!

Overigens is Can ook een plaats gegeven in dit mooie topic tussen Beatles, Stones, Bowie en VU.

Genres >> Rock >> 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

Eh Chevy wij moeten ook nog eten hoor

Tony schreef:
Ook Roxy Music heeft denk ik teveel goede albums gemaakt en daardoor versnipperd geraakt.
Arrie schreef:
Onvoorstelbaar dat in een toplijst van de jaren '70 helemaal geen Roxy Music voorkomt.
Roxy Music kwam niet verder dan de 55e plek met hun gelijknamige album. Er zijn 5 verschillende RM-albums genoemd.

Rudi S schreef:
Eh Chevy wij moeten ook nog eten hoor
Zo vroeg al?

6. Can - Tago Mago (1971) (86 punten); 14x genoemd Nr. 1 van shinybeast, Paap_Floyd, Dwejkk_

(afbeelding)

Jaja, daar is hij dan eindelijk. Is er iemand die deze plaat zo hoog had verwacht? Ik denk het niet. Maar laat ik het nog sterker maken. Deze stond eigenlijk op 3. Pas toen ik de punten van rock-rick ging veranderen zakte deze naar plaats 6. Zelf heb ik deze week gekozen voor Future Days, maar deze zal binnenkort ook wel eens aan de beurt komen. Een prachtprestatie van een plaat als deze. Niet geheel onverwacht, te zien aan de top 10 die ik hier heb geplaatst.

Tago Mago

Zo komt nog eens de invloed van mijn lijst naar voren .

Je negatieve invloed, welteverstaan.

Stijn_Slayer
Animals

Who's Next heb ik vanochtend na lange tijd weer eens gedraaid. Blijft wel vakmanschap, maar ik mis wel wat gedurfdheid en een spetterende leadgitarist. Typische voorspelbare keuze voor een lijst als deze. Can is wat dat betreft wat verrassender, en artistiek van een veel hoger niveau.

@herman Gisteren pas mijn eerste nummer van dat album gehoord. Wel goed.

Het is niet de beste instapper voor Can: dan kun je beter Future Days of Ege Bamyasi luisteren.

Ik vond het best meevallen hoor, daar kan ik best tegen

Stijn_Slayer
Zelf niet zo'n moeite mee. Had deze en Ege Bamyasi tegelijk gekocht. Future Days daarna nog beluisterd. Ik kan echt niet kiezen welke van de drie ik het beste vind, en ik heb ook niet zoiets dat ik één van de drie het meeste draai.

@rock-rick: Je weet helemaal niet waar je het over hebt, je hebt pas 1 nummer gehoord, zeg je net. Het verschil in krankzinnigheid tussen sommige nummers is als dag en nacht.

Stijn, Aumgn en Peking O had je ook geen moeite mee?

Ik heb het inderdaad alleen over wat ik zelf gehoord heb. Ik hoor het nog wel, want ik ga zeker een keer achter de cd aan. Als het dan niet zo'n goede instapper is, kan ik altijd nog aan een ander album beginnen.

Heb Tago Mago nog maar één keer beluisterd. Future Days ken ik al een tijdje, en staat op 4,5*. Na een luisterbeurt van Tago Mago vond ik Aumgn duidelijk het beste nummer en Peking O de minste.

Stijn_Slayer
herman schreef:
Stijn, Aumgn en Peking O had je ook geen moeite mee?

Eigenlijk niet. Vanaf de eerste luisterbeurt greep het mij. Het is niet de meest toegankelijke muziek, maar echt ontoegankelijk valt ook wel mee.

Ik had eigenlijk meer moeite met het poppy, mainstream karakter van Tom Petty dan met het experimentele van Can.

Dat klinkt maf Stijn, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Pure, eenvoudige pop is soms lastiger te waarderen dan moeilijk avant-garde. Alsof je eerst een kronkel uit je hoofd moet halen.

Peking O heeft bij mij een paar luisterbeurten geduurd, maar als je dat eenmaal kan aanhoren kan je alles aan.

Probeer Umfeld (2007) - MovieMeter.nl maar eens, daarna praten we wel verder.

Stijn_Slayer
@ herman: Is dat, zoals de titel doet vermoeden, aleatorische muziek? Nog nooit van gehoord, maar zo te zien geldt dat voor heel MuMe behalve voor jou.

Ik word graag een beetje geprikkeld, en als het allemaal netjes de regels en conventies volgt en extra toegankelijk wordt gemaakt dan vind ik het vaak minder interessant.

Misterfool
herman schreef:
Pure, eenvoudige pop is soms lastiger te waarderen als avant-garde

inderdaad, daarom moeten we met ze alllen ook geen Pure, eenvoudige pop meer beluisteren.
Erg sterke plaat van Can. Krautrock blijkt sowieso een erg hoge productiviteit van geweldige muziek te hebben!

5. Fleetwood Mac - Rumours (1977) (87 punten); 16x genoemd Nr. 1 van johannesA, musician, Poeha

(afbeelding)

Hier heb ik weinig over te melden. Een verwachte plaat. Doet het altijd goed, bij de doorgewinterde liefhebber én bij de gemiddelde huisvrouw. Ook hier in Hilversum doet de plaat het uitstekend en staat op een dikke 4,5*.

Stijn_Slayer schreef:
@ herman: Is dat, zoals de titel doet vermoeden, aleatorische muziek? Nog nooit van gehoord, maar zo te zien geldt dat voor heel MuMe behalve voor jou.

Ik word graag een beetje geprikkeld, en als het allemaal netjes de regels en conventies volgt en extra toegankelijk wordt gemaakt dan vind ik het vaak minder interessant.

Die prikkeling is wel leuk, maar soms wil je ook gewoon iets horen dat makkelijk wegluistert.. Bv. straks, na 40 uur gewerkt te hebben deze week.

Het gaat mij niet zozeer om het bewust toegankelijk maken van muziek, maar een eenvoudig liedje kan ook gewoon een goed liedje zijn.

Die plaat is niet zo bekend, maar volgens mij is het wel aleatorische muziek. Ik zal 'ns wat research doen, toen ik het ontdekte was er nog niet zoveel over te vinden.

Misterfool
Fleetwood Mac , geweldig album. Ritmische poptunes, maar heerlijke afwisselling tussen de stemmen. Vooral the chain is een prachtsong.

Misterfool schreef:
inderdaad, daarom moeten we met ze alllen ook geen Pure, eenvoudige pop meer beluisteren.

Zoals Fleetwood Mac?

Da's toch echt wel popmuziek, maar wel heel erg puur en daarom een fantastische plaat. The Chain is echt

Yup, zeker hier op music meter een klassieker.
Maar ik had 'm niet

Als Rumours overigens één punt meer had gehad, had die 3e geworden.

Stijn_Slayer
@ herman:

Mee eens, voor elk moment en stemming is er iets dat er het beste bij past. Al maak ik (vaak) wel een onderscheid tussen een plaat die ik rustig als achtergrondcd kan opzetten, louter als vermaak, en een wat intensievere plaat. Hangt ook een beetje samen met het verhaal van structuralistisch en collectief luisteren.

Net zoals dat je niet altijd The Killing Fields gaat kijken, maar ook wel eens Family Guy.

En nu, Bowie, Floyd en Joy Division
Misschien zelfs The Wall

Stijn_Slayer schreef:
Net zoals dat je niet altijd The Killing Fields gaat kijken,
Dat lijkt me sowieso saai. De hele tijd dezelfde film kijken.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:13 uur

geplaatst: vandaag om 03:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.