Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 28 juli 2012, 19:45 uur
Ranboy Top 15 week 30 van 28 juli 1968
w30 w29 aw titel - artiest
1 2 6 Classical gas - Mason Williams
2 1 10 MacArthur Park - Richard Harris
3 3 4 Tuesday afternoon - The Moody Blues
4 6 5 Born to be wild - Steppenwolf
5 4 5 Fire - The Crazy World of Arthur Brown
6 5 9 Suzanne - Leonard Cohen
7 7 5 Remember a day - Pink Floyd
8 8 3 On the road again - Canned Heat
9 9 3 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
10 12 2 Need your love so bad - Fleetwood Mac
11 -- 1 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
12 11 4 Days - The Kinks
13 15 2 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
14 13 4 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
15 14 3 America - The Nice
Na 9 weken (hij kwam ook binnen op 1) zakt Richard Harris naar de tweede plaats; Classical gas eist de eer op. Verder zit de top 10 weer compleet vast met songs die allemaal wel wat hoger zouden willen staan. Slechts één nieuwe: het prachtig gedragen gezongen en heavy uitgevoerde In-a-gadda-da-vida van de IJzeren Vlinder.
Veel andere songs halen mijn top 15 net niet (Golden Earrings, Beach Boys, Marty Wilde enz).
w30 w29 aw titel - artiest
1 2 6 Classical gas - Mason Williams
2 1 10 MacArthur Park - Richard Harris
3 3 4 Tuesday afternoon - The Moody Blues
4 6 5 Born to be wild - Steppenwolf
5 4 5 Fire - The Crazy World of Arthur Brown
6 5 9 Suzanne - Leonard Cohen
7 7 5 Remember a day - Pink Floyd
8 8 3 On the road again - Canned Heat
9 9 3 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
10 12 2 Need your love so bad - Fleetwood Mac
11 -- 1 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
12 11 4 Days - The Kinks
13 15 2 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
14 13 4 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
15 14 3 America - The Nice
Na 9 weken (hij kwam ook binnen op 1) zakt Richard Harris naar de tweede plaats; Classical gas eist de eer op. Verder zit de top 10 weer compleet vast met songs die allemaal wel wat hoger zouden willen staan. Slechts één nieuwe: het prachtig gedragen gezongen en heavy uitgevoerde In-a-gadda-da-vida van de IJzeren Vlinder.
Veel andere songs halen mijn top 15 net niet (Golden Earrings, Beach Boys, Marty Wilde enz).
0
geplaatst: 28 juli 2012, 22:14 uur
De Music Meter Top 15 van 29 juli 1968!
01 (01) 04 Tuesday afternoon - Moody Blues (71)
02 (03) 06 Classical gas - Mason Williams (52)
03 (02) 05 Born to be wild - Steppenwolf (51)
04 (05) 03 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (46)
05 (04) 05 Suzie Q. - Creedence Clearwater Revival (43)
06 (06) 04 Days - The Kinks (38)
07 (13) 02 Need your love so bad - Fleetwood Mac (34)
08 (07) 10 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (29)
09 (08) 12 MacArthur Park - Richard Harris (28)
10 (---) 01 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (28)
11 (09) 05 Remember a day - Pink Floyd (26)
12 (15) 02 Do it again - Beach boys (26)
13 (10) 05 On the road again - Canned Heat (26)
14 (---) 01 America - The Nice (24)
15 (---) 01 Two bit manchild - Neil Diamond (24)
En verdwenen zijn The Crazy world of Arthur Brown, The Doors en Leonard Cohen.
Neil Diamond krijgt loon naar hard werken.
Er waren veel punten nodig om in ieder geval de Top 15 te halen. De Moody Blues zijn, dat is duidelijk, deze week afgetekend winnaar. Fleetwood Mac stijgt naar nummer 7 maar zou met dat puntenaantal vorige week op nummer 11 hebben gestaan. Zo wil dat wel eens verschuiven.
Weinig grote veranderingen. Misschien, als ik in mijn glazen bol kijk.....vanaf volgende week...
Veel maak ik er niet van mee. Na morgen ben ik een dag of 4, 5 even weg. Dus dan plaats ik wel alvast mijn lijst en dan wacht ik met spanning af bij mijn thuiskomst
01 (01) 04 Tuesday afternoon - Moody Blues (71)
02 (03) 06 Classical gas - Mason Williams (52)
03 (02) 05 Born to be wild - Steppenwolf (51)
04 (05) 03 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (46)
05 (04) 05 Suzie Q. - Creedence Clearwater Revival (43)
06 (06) 04 Days - The Kinks (38)
07 (13) 02 Need your love so bad - Fleetwood Mac (34)
08 (07) 10 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (29)
09 (08) 12 MacArthur Park - Richard Harris (28)
10 (---) 01 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (28)
11 (09) 05 Remember a day - Pink Floyd (26)
12 (15) 02 Do it again - Beach boys (26)
13 (10) 05 On the road again - Canned Heat (26)
14 (---) 01 America - The Nice (24)
15 (---) 01 Two bit manchild - Neil Diamond (24)
En verdwenen zijn The Crazy world of Arthur Brown, The Doors en Leonard Cohen.
Neil Diamond krijgt loon naar hard werken.
Er waren veel punten nodig om in ieder geval de Top 15 te halen. De Moody Blues zijn, dat is duidelijk, deze week afgetekend winnaar. Fleetwood Mac stijgt naar nummer 7 maar zou met dat puntenaantal vorige week op nummer 11 hebben gestaan. Zo wil dat wel eens verschuiven.
Weinig grote veranderingen. Misschien, als ik in mijn glazen bol kijk.....vanaf volgende week...
Veel maak ik er niet van mee. Na morgen ben ik een dag of 4, 5 even weg. Dus dan plaats ik wel alvast mijn lijst en dan wacht ik met spanning af bij mijn thuiskomst

0
geplaatst: 29 juli 2012, 08:15 uur
Musician's Top 15 van 02 augustus 1968:
01 (01) 06 Suzie Q - Creedence Clearwater Revival
02 (02) 05 Tuesday afternoon - The Moody Blues
03 (03) 04 America - The Nice
04 (04) 03 Need your love so bad - Fleetwood mac
05 (07) 03 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
06 (---) 01 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly
07 (07) 05 Days - The Kinks
08 (09) 04 Do it again - Beach Boys
09 (---) 01 Hush - Deep purple
10 (---) 01 Magic bus - The Who
11 (05) 06 Remember a day - Pink Floyd
12 (08) 06 Born to be wild - Steppenwolf
13 (14) 02 Help yourself - Tom Jones
14 (---) 01 Waterdrager - Boudewijn De Groot
15 (---) 01 A winter's tale - Genesis
Ik moest even streng zijn, met 5 nieuwe binnenkomers. En dan moeten de nieuwe singles van The Moody Blues en Pink Floyd nog even wachten omdat ze nog singles genoteerd hebben staan.
Iron Butterfly en de prima nieuwe single van Boudewijn De Groot zijn al besproken. Met de kanttekening dat ik voor mijn gevoel In-a-gadda-da-vida eigenlijk volledig vind thuishoren in 1970, toen het nummer uiteindelijk een grote hit werd in Nederland. Maar tegen die tijd geef ik het gewoon een tweede jeugd....
Op 9 het debuut van Deep Purple, net enige dagen na het overlijden van oprichter en toetsenist Jon Lord. Alle tekenen van de komende structuur van Deep Purple zijn al helemaal aanwezig.
The Who had gewoon een "losse" single uitgebracht onder de naam Magic Bus. Het is dus niet een nummer van een nieuw album maar Magic Bus zou wel uitgroeien tot een kraker op de bühne en is ook één van de hoogtepunten op het live-album Live at Leeds, waar we in 1968 nog geen weet van hadden.
Dan bijna vergeten de nieuwe single van Genesis, A winter's tale. Weer geen hoogdraver in het Genesis oeuvre, wel wil ik aantekenen dat het rustige nummer prima wordt ingezongen door de onmiskenbare (en nog piepjonge) Peter Gabriel.
01 (01) 06 Suzie Q - Creedence Clearwater Revival
02 (02) 05 Tuesday afternoon - The Moody Blues
03 (03) 04 America - The Nice
04 (04) 03 Need your love so bad - Fleetwood mac
05 (07) 03 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
06 (---) 01 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly
07 (07) 05 Days - The Kinks
08 (09) 04 Do it again - Beach Boys
09 (---) 01 Hush - Deep purple
10 (---) 01 Magic bus - The Who
11 (05) 06 Remember a day - Pink Floyd
12 (08) 06 Born to be wild - Steppenwolf
13 (14) 02 Help yourself - Tom Jones
14 (---) 01 Waterdrager - Boudewijn De Groot
15 (---) 01 A winter's tale - Genesis
Ik moest even streng zijn, met 5 nieuwe binnenkomers. En dan moeten de nieuwe singles van The Moody Blues en Pink Floyd nog even wachten omdat ze nog singles genoteerd hebben staan.
Iron Butterfly en de prima nieuwe single van Boudewijn De Groot zijn al besproken. Met de kanttekening dat ik voor mijn gevoel In-a-gadda-da-vida eigenlijk volledig vind thuishoren in 1970, toen het nummer uiteindelijk een grote hit werd in Nederland. Maar tegen die tijd geef ik het gewoon een tweede jeugd....
Op 9 het debuut van Deep Purple, net enige dagen na het overlijden van oprichter en toetsenist Jon Lord. Alle tekenen van de komende structuur van Deep Purple zijn al helemaal aanwezig.
The Who had gewoon een "losse" single uitgebracht onder de naam Magic Bus. Het is dus niet een nummer van een nieuw album maar Magic Bus zou wel uitgroeien tot een kraker op de bühne en is ook één van de hoogtepunten op het live-album Live at Leeds, waar we in 1968 nog geen weet van hadden.
Dan bijna vergeten de nieuwe single van Genesis, A winter's tale. Weer geen hoogdraver in het Genesis oeuvre, wel wil ik aantekenen dat het rustige nummer prima wordt ingezongen door de onmiskenbare (en nog piepjonge) Peter Gabriel.
0
geplaatst: 29 juli 2012, 08:31 uur
De Engelse Top 20 van 07 augustus 1968:
01 (01) 09 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
02 (03) 07 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
03 (02) 12 Pretend - Des O' Connor
04 (05) 04 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
05 (11) 05 This Guy's in love with you - Herb Alpert
06 (07) 03 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
07 (12) 02 Help yourself - Tom Jones
08 (04) 07 MacArthur Park - Richard Harris
09 (08) 03 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich
10 (15) 02 Sunshine girl - Herman's Hermits
11 (06) 13 Baby come back - The Equals
12 (14) 02 Dance to the music - Sly and the Family Stone
13 (10) 09 Yummy yummy yummy - Ohio Express
14 (18) 02 Keep on - Bruce Channel
15 (19) 02 Days - The Kinks
16 (09) 10 The son of Hickory Holler's tramp - O.C. Smith
17 (---) 01 Do it again - Beach Boys
18 (16) 03 Universal - Small faces
19 (20) 02 Here comes the judge - Shorty Long
20 (13) 09 Yesterday has gone - Cupid's inspiration
De overige nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 07 augustus1968:
High in the sky - Amen Corner
I've gotta get a message to you - Bee Gees
Hard to handle - Otis Redding
Eleanor Rigby - Ray Charles
I say a little prayer - Aretha Franklin
De Tips voor 14 augustus 1968:
Lady willpower - Gary Puckett & The Union Gap
Voices in the sky - Moody Blues
Hold me tight - Johnny Nash
Need your love so bad - Fleetwood Mac
Walk on - Roy Orbison
Even ook alvast het Engelse lijstje voor deze week ivm met een dag of 4, 5 weg. Wederom weinig wat wij nog niet wisten. Ik zal in ieder geval dat nummer van Johnny Nash even proberen.
01 (01) 09 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
02 (03) 07 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
03 (02) 12 Pretend - Des O' Connor
04 (05) 04 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
05 (11) 05 This Guy's in love with you - Herb Alpert
06 (07) 03 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
07 (12) 02 Help yourself - Tom Jones
08 (04) 07 MacArthur Park - Richard Harris
09 (08) 03 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich
10 (15) 02 Sunshine girl - Herman's Hermits
11 (06) 13 Baby come back - The Equals
12 (14) 02 Dance to the music - Sly and the Family Stone
13 (10) 09 Yummy yummy yummy - Ohio Express
14 (18) 02 Keep on - Bruce Channel
15 (19) 02 Days - The Kinks
16 (09) 10 The son of Hickory Holler's tramp - O.C. Smith
17 (---) 01 Do it again - Beach Boys
18 (16) 03 Universal - Small faces
19 (20) 02 Here comes the judge - Shorty Long
20 (13) 09 Yesterday has gone - Cupid's inspiration
De overige nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 07 augustus1968:
High in the sky - Amen Corner
I've gotta get a message to you - Bee Gees
Hard to handle - Otis Redding
Eleanor Rigby - Ray Charles
I say a little prayer - Aretha Franklin
De Tips voor 14 augustus 1968:
Walk on - Roy Orbison
Even ook alvast het Engelse lijstje voor deze week ivm met een dag of 4, 5 weg. Wederom weinig wat wij nog niet wisten. Ik zal in ieder geval dat nummer van Johnny Nash even proberen.
0
geplaatst: 29 juli 2012, 12:16 uur
Week 30 - 27 juli 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:
2. John Rowles - Hush... Not A Word To Mary
7. O.C. Smith - The Son Of Hickory Holler's Tramp
8. The Pebbles - Get Around
12. The Doors - Hello, I Love You, Won't You Tell Me Your Name?
16. Penny Wise - Lily Come Near Me
17. Boudewijn De Groot - Waterdrager
18. John Lamers / Digno Garcia y Sus Carios - Costa Brava
19. Gert en Hermien - Een Droombeeld
20. Wilson Pickett - I'm A Midnight Mover
De tekst van John Rowles' liedje wekt al weinig sympathie. 'I wish they'd do a follow-up where Mary finds out and she tells him 'fuck you, I'll find a better man!'' zegt m'n lieve schatje hier.
Misschien ook een betere zanger i.p.v. een Engelbert Humperdinck-kloon? [1]
In feite is er helemaal niks verkeerds aan O.C. Smith's The Son Of Hickory Holler's Tramp.
De instrumentatie pakt goed uit, de productie klinkt verzorgd, de zang klinkt goed.
Maar het liedje is helaas wat mager. Geen herkenningspunten om het een hit te laten worden, dus het eindigt wat tussen wal en schip. De hierboven genoemde facetten doen de balans naar een krappe voldoende uitslaan [6]
The Small Faces lieten al duidelijk hun sporen na. The Pebbles' Get Around is dan ook een wat zwierig liedje met een vleugje soul erin verwerkt. Het klinkt vooral vrolijk [7,5]
Waiting For The Sun is niet bepaald m'n favoriete Doors-plaat (nogal ongeïnspireerd vind ik het), maar Hello, I Love You blijft natuurlijk een zeer sterke single dat muzikaal al wat tegen The Soft Parade aanleunt. Dat staccato arrangement is natuurlijk zo catchy als de pest en alle bandleden laten zich van hun sterkste kant zien [8,5]
Het liedje van Penny Wise (niet te verwarren met dat pretpunkbandje uit de jaren '90) bezwijkt onder z'n eigen pretenties. Het arrangement is kleurrijk en gaat alle kanten op, maar de band mist de finesse om dit alles in goede banen te leiden. Dit soort fratsen kun je beter aan The Who of (inderdaad) The Small Faces overlaten [5]
Waterdrager van Boudewijn De Groot is een vroeg juweeltje in z'n rijke oeuvre.
Poëzie en melodische eenvoud zijn hier de pijlers. Vergeleken met het vorige liedje is dit een geldend bewijs dat uitsloverij geen garantie is voor kwaliteit [8,5]
Blokje foute kitsch: Of het nou van Dino Garcia of John Lamers komt, met Costa Brava heb ik echt helemaal niets [beiden 2]. 'It's something your grandma would listen to' zegt m'n lieve vrouwtje hier over Gert & Hermien en nee LucM, dit laat ik niet in z'n waarde: [1]
.
We sluiten de week gelukkig af met iets dat volgende week gegarandeerd m'n Top 15 gaat halen. I'm A Midnight Mover heeft een lekkere laidback flow waarin bovenal de blazers en de drums schitteren. LucM heeft het over voorspelbare rauwe kreten. Ik vind het vooral met gevoel gezongen [8,5]
Top 40

2. John Rowles - Hush... Not A Word To Mary
7. O.C. Smith - The Son Of Hickory Holler's Tramp
8. The Pebbles - Get Around
12. The Doors - Hello, I Love You, Won't You Tell Me Your Name?
16. Penny Wise - Lily Come Near Me
17. Boudewijn De Groot - Waterdrager
18. John Lamers / Digno Garcia y Sus Carios - Costa Brava
19. Gert en Hermien - Een Droombeeld
20. Wilson Pickett - I'm A Midnight Mover
De tekst van John Rowles' liedje wekt al weinig sympathie. 'I wish they'd do a follow-up where Mary finds out and she tells him 'fuck you, I'll find a better man!'' zegt m'n lieve schatje hier.
Misschien ook een betere zanger i.p.v. een Engelbert Humperdinck-kloon? [1]
In feite is er helemaal niks verkeerds aan O.C. Smith's The Son Of Hickory Holler's Tramp.
De instrumentatie pakt goed uit, de productie klinkt verzorgd, de zang klinkt goed.
Maar het liedje is helaas wat mager. Geen herkenningspunten om het een hit te laten worden, dus het eindigt wat tussen wal en schip. De hierboven genoemde facetten doen de balans naar een krappe voldoende uitslaan [6]
The Small Faces lieten al duidelijk hun sporen na. The Pebbles' Get Around is dan ook een wat zwierig liedje met een vleugje soul erin verwerkt. Het klinkt vooral vrolijk [7,5]
Waiting For The Sun is niet bepaald m'n favoriete Doors-plaat (nogal ongeïnspireerd vind ik het), maar Hello, I Love You blijft natuurlijk een zeer sterke single dat muzikaal al wat tegen The Soft Parade aanleunt. Dat staccato arrangement is natuurlijk zo catchy als de pest en alle bandleden laten zich van hun sterkste kant zien [8,5]
Het liedje van Penny Wise (niet te verwarren met dat pretpunkbandje uit de jaren '90) bezwijkt onder z'n eigen pretenties. Het arrangement is kleurrijk en gaat alle kanten op, maar de band mist de finesse om dit alles in goede banen te leiden. Dit soort fratsen kun je beter aan The Who of (inderdaad) The Small Faces overlaten [5]
Waterdrager van Boudewijn De Groot is een vroeg juweeltje in z'n rijke oeuvre.
Poëzie en melodische eenvoud zijn hier de pijlers. Vergeleken met het vorige liedje is dit een geldend bewijs dat uitsloverij geen garantie is voor kwaliteit [8,5]
Blokje foute kitsch: Of het nou van Dino Garcia of John Lamers komt, met Costa Brava heb ik echt helemaal niets [beiden 2]. 'It's something your grandma would listen to' zegt m'n lieve vrouwtje hier over Gert & Hermien en nee LucM, dit laat ik niet in z'n waarde: [1]
.We sluiten de week gelukkig af met iets dat volgende week gegarandeerd m'n Top 15 gaat halen. I'm A Midnight Mover heeft een lekkere laidback flow waarin bovenal de blazers en de drums schitteren. LucM heeft het over voorspelbare rauwe kreten. Ik vind het vooral met gevoel gezongen [8,5]
0
geplaatst: 30 juli 2012, 19:35 uur
1. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (5) (2w)
2. Steppenwolf- Born To Be Wild (1) (6w)
3. The Kinks- Days (2) (5w)
4. The Nice- America (6) (4w)
5. Neil Diamond- Two Bit Manchild (9) (3w)
6. Creedence Clearwater Revival- Suzie Q (3) (5w)
7. Moody Blues- Tuesday Afternoon (4) (5w)
8. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (-) (1w)
9. Deep Purple- Hush (-) (1w)
10. Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (-) (1w)
11. Pink Floyd- Let There Be More Light (14) (2w)
12. The Doors- Hello, I Love You (8) (7w)
13. Boudewijn De Groot- Waterdrager (-) (1w)
14. The Who- Magic Bus (-) (1w)
15. Roy Orbison- Walk On (7) (3w)
Verdwenen:
Leonard Cohen- Suzanne (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 9)
Fleetwood Mac- Need Your Love So Bad (Hoogste positie: 11. Aantal weken: 3)
Mason Williams- Classical Gas (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 6)
Dusty Springfield- I Close My Eyes And Count To Ten (Hoogste positie: 9. Aantal weken: 4)
Canned Heat- On The Road Again (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 5)
Het was deze week duidelijk grote schoonmaak in de onderste helft van mijn lijstje. Alleen The Doors, Roy Orbison en Pink Floyd hebben stand weten te houden. Ondertussen pakt de IJzeren Vlinder de toppositie al in zijn tweede week.
En dan de 5 binnenkomers:
Op 8 vinden we het geweldige Time Has Come Today van The Chamber Brothers. Een ex-bandlid kwam een tijdje geleden nog in het nieuws doordat hij op sociale media liet weten hoe hard zijn platenmaatschappij deze band bedrogen heeft. Zo kreeg hij zijn eerste royaltycheque pas ergens begin jaren '90 (!). En dat te bedenken dat ik dit nummer heb leren kennen door een verzamelcd van die platenmaatschappij... Maar goed, geweldige kruising tussen rock, funk en psychedelica.
En dan op 9 de eerste hit van Deep Purple. Hush kwam eerder dit jaar al in mijn lijstje in de versie van Billy Joe Royal (2de plaats). Eens zien of deze iets stevigere, maar verder niet erg veel van het origineel verschillende versie het beter gaat doen.
En dan op 10 mijn waarschijnlijk favoriete nummer van de diva Aretha Franklin. In 1968 zong ze de ene na de andere klassieker in blijkbaar...
Op 13 komt Boudewijn De Groot binnen met deze leuke non-album single. Een mooi doekje voor het bloeden, want ik dacht altijd foutief dat Eva (één van zijn beste nummers) ook in 1968 op single werd uitgebracht. Maar dat had ik dus mis. Jammer, want die had zeker de eerste positie bereikt...
En op 14 Magic Bus van The Who. Lekker nummer, waarin vooral de laatste minuut het 'm doet.
2. Steppenwolf- Born To Be Wild (1) (6w)
3. The Kinks- Days (2) (5w)
4. The Nice- America (6) (4w)
5. Neil Diamond- Two Bit Manchild (9) (3w)
6. Creedence Clearwater Revival- Suzie Q (3) (5w)
7. Moody Blues- Tuesday Afternoon (4) (5w)
8. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (-) (1w)
9. Deep Purple- Hush (-) (1w)
10. Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (-) (1w)
11. Pink Floyd- Let There Be More Light (14) (2w)
12. The Doors- Hello, I Love You (8) (7w)
13. Boudewijn De Groot- Waterdrager (-) (1w)
14. The Who- Magic Bus (-) (1w)
15. Roy Orbison- Walk On (7) (3w)
Verdwenen:
Leonard Cohen- Suzanne (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 9)
Fleetwood Mac- Need Your Love So Bad (Hoogste positie: 11. Aantal weken: 3)
Mason Williams- Classical Gas (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 6)
Dusty Springfield- I Close My Eyes And Count To Ten (Hoogste positie: 9. Aantal weken: 4)
Canned Heat- On The Road Again (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 5)
Het was deze week duidelijk grote schoonmaak in de onderste helft van mijn lijstje. Alleen The Doors, Roy Orbison en Pink Floyd hebben stand weten te houden. Ondertussen pakt de IJzeren Vlinder de toppositie al in zijn tweede week.
Op 8 vinden we het geweldige Time Has Come Today van The Chamber Brothers. Een ex-bandlid kwam een tijdje geleden nog in het nieuws doordat hij op sociale media liet weten hoe hard zijn platenmaatschappij deze band bedrogen heeft. Zo kreeg hij zijn eerste royaltycheque pas ergens begin jaren '90 (!). En dat te bedenken dat ik dit nummer heb leren kennen door een verzamelcd van die platenmaatschappij... Maar goed, geweldige kruising tussen rock, funk en psychedelica.
En dan op 9 de eerste hit van Deep Purple. Hush kwam eerder dit jaar al in mijn lijstje in de versie van Billy Joe Royal (2de plaats). Eens zien of deze iets stevigere, maar verder niet erg veel van het origineel verschillende versie het beter gaat doen.
En dan op 10 mijn waarschijnlijk favoriete nummer van de diva Aretha Franklin. In 1968 zong ze de ene na de andere klassieker in blijkbaar...
Op 13 komt Boudewijn De Groot binnen met deze leuke non-album single. Een mooi doekje voor het bloeden, want ik dacht altijd foutief dat Eva (één van zijn beste nummers) ook in 1968 op single werd uitgebracht. Maar dat had ik dus mis. Jammer, want die had zeker de eerste positie bereikt...
En op 14 Magic Bus van The Who. Lekker nummer, waarin vooral de laatste minuut het 'm doet.
0
geplaatst: 30 juli 2012, 20:29 uur
Ik durf te stellen dat ik de meeste hits en net niet hits uit 1968 toch wel ken, maar kennerlijk ontsnapte toch zo nu en dan een nummer aan mijn aandacht. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van Time Has Come Today van The Chamber Brothers.... en wat een geweldig nummer zeg.
Het zou me niet verbazen als de latere band Rare Earh inspiratie uit hun sound haalde. Luister maar eens naar Get Ready.
Met een beetje airplay door Veronica had dit zo maar een hit in Nederland kunnen worden.
Leuke ontdekking, Arthur.
Het zou me niet verbazen als de latere band Rare Earh inspiratie uit hun sound haalde. Luister maar eens naar Get Ready.
Met een beetje airplay door Veronica had dit zo maar een hit in Nederland kunnen worden.
Leuke ontdekking, Arthur.
0
geplaatst: 30 juli 2012, 21:19 uur
Graag gedaan heicro. Hopelijk duikt het nummer ook op in jouw lijstje. En daarna hopelijk ook in andere lijstjes. En zo uiteindelijk in de algemene top 15 

0
geplaatst: 31 juli 2012, 14:49 uur
Top 15 van 05-08-1968
01 (04) 02 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
02 (01) 06 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival
03 (02) 13 MacArthur Park - Richard Harris
04 (05) 04 Do it Again – The Beach Boys
05 (06) 06 Days – The Kinks
06 (03) 10 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
07 (07) 05 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
08 (10) 03 I Need Your Love So Bad – Fleetwood Mac
09 (---) 01 Time Has Come Today - The Chambers Brothers
10 (05) 06 Born to Be Wild – Steppenwolf
11 (14) 02 Pink Floyd – Let There Be More Light
12 (09) 06 On The Road Again – Canned Heat
13 (11) 05 Light My Fire – Jose Feliciano
14 (12) 07 Classical Gas – Mason Williams
15 (---) 01 Two Bit Manchild - Neil Diamond
Nieuw op 9: Time Has Come Today van The Chambers Brothers is tot nu toe dé ontdekking van het jaar. Pschedelische underground ten top. In potentie is dit een kanshebber voor de nummer 1 positie.
Luister naar de lange versie Time Has Come Today en raak onder de indruk van de foto’s die het nummer ondersteunen. Cijfer: 9,5
Nieuw op 15: Two Bit Manchild van Neil Diamond is gewoon een van zijn vele prachtige composities. Vooral in de eerste jaren van zijn carrièrre heeft hij naar mijn mening zijn beste nummers gemaakt.
Cijfer: 8
01 (04) 02 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
02 (01) 06 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival
03 (02) 13 MacArthur Park - Richard Harris
04 (05) 04 Do it Again – The Beach Boys
05 (06) 06 Days – The Kinks
06 (03) 10 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
07 (07) 05 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
08 (10) 03 I Need Your Love So Bad – Fleetwood Mac
09 (---) 01 Time Has Come Today - The Chambers Brothers
10 (05) 06 Born to Be Wild – Steppenwolf
11 (14) 02 Pink Floyd – Let There Be More Light
12 (09) 06 On The Road Again – Canned Heat
13 (11) 05 Light My Fire – Jose Feliciano
14 (12) 07 Classical Gas – Mason Williams
15 (---) 01 Two Bit Manchild - Neil Diamond
Nieuw op 9: Time Has Come Today van The Chambers Brothers is tot nu toe dé ontdekking van het jaar. Pschedelische underground ten top. In potentie is dit een kanshebber voor de nummer 1 positie.
Luister naar de lange versie Time Has Come Today en raak onder de indruk van de foto’s die het nummer ondersteunen. Cijfer: 9,5
Nieuw op 15: Two Bit Manchild van Neil Diamond is gewoon een van zijn vele prachtige composities. Vooral in de eerste jaren van zijn carrièrre heeft hij naar mijn mening zijn beste nummers gemaakt.
0
geplaatst: 31 juli 2012, 20:06 uur
NEWSFLASH - JULI 1968:

7 juli: The Yardbirds treden voor de allerlaatste keer op in Luton College of Technology in Bedfordshire, Engeland.
------------------------------
ALBUM-RELEASES IN JULI 1968:

* Creedence Clearwater Revival - Creedence Clearwater Revival
* Tyrannosaurus Rex - My People Were Fair And Had Sky In Their Hair... But Now They're Content To Wear Stars On Their Brows ('I wonder what drugs they were on' zegt m'n schatje gevat)
* The Doors - Waiting For The Sun
* Grateful Dead - Anthem Of The Sun
* Mike Bloomfield, Al Kooper & Stephen Stills - Super Session
* The Moody Blues - In Search Of The Lost Chord
* Buffalo Springfield - Last Time Around
* Various Artists (West End Cast) - Hair
* The Band - Music From Big Pink
* Family - Music In A Doll's House
* Waylon Jennings - Only The Greatest
* Deep Purple - Shades Of Deep Purple
* Phil Ochs - Tape From California
* Cream - Wheels Of Fire (live & studio)
7 juli: The Yardbirds treden voor de allerlaatste keer op in Luton College of Technology in Bedfordshire, Engeland.
------------------------------
ALBUM-RELEASES IN JULI 1968:

* Creedence Clearwater Revival - Creedence Clearwater Revival
* Tyrannosaurus Rex - My People Were Fair And Had Sky In Their Hair... But Now They're Content To Wear Stars On Their Brows ('I wonder what drugs they were on' zegt m'n schatje gevat)
* The Doors - Waiting For The Sun
* Grateful Dead - Anthem Of The Sun
* Mike Bloomfield, Al Kooper & Stephen Stills - Super Session
* The Moody Blues - In Search Of The Lost Chord
* Buffalo Springfield - Last Time Around
* Various Artists (West End Cast) - Hair
* The Band - Music From Big Pink
* Family - Music In A Doll's House
* Waylon Jennings - Only The Greatest
* Deep Purple - Shades Of Deep Purple
* Phil Ochs - Tape From California
* Cream - Wheels Of Fire (live & studio)
0
geplaatst: 4 augustus 2012, 10:01 uur
Week 31 van 1968.
2. The Bee Gees - I've Gotta Get A Message To You
Hun vocalen waren destijds indrukwekkend en vrij uniek, toch jammer dat 2 van hen er niet meer zijn. De symfonische getinte begeleiding doen hun stemmen ook goed uit de verf komen.
15. Tommy Boyce & Bobby Hart - Alice Long (You're Still My Favorite Girlfriend)
Zij waren de producers van The Monkees maar konden zelf ook aanstekelijke popsongs brengen. Dit is een prettig en erg vrolijk nummer dat ook ritmisch erg goed in elkaar steekt.
Cijfer: 8,5
17. De Gerto's - Jan, Jan, Jan !
Geen clip gevonden (is het de moeite waard?)
19. Otis Redding - Amen / Hard To Handle
Amen heeft een wat lome, broeierige sfeer, Hard To Handle een licht funky ritme. Beide nummers bevatten weer die typisch vette blazers en natuurlijk de onnavolgbare soulstem en frasering van Otis Redding.
Cijfer: 8 / 8,5
20. R. Dean Taylor - Gotta See Jane
Een wat vergeten nummer van een minder bekende artieste op het Motown-label. Nochtans een nummer dat blijft hangen met dramatische sfeer en tekst op een aanstekelijk Motown-ritme getoonzet.
Hun vocalen waren destijds indrukwekkend en vrij uniek, toch jammer dat 2 van hen er niet meer zijn. De symfonische getinte begeleiding doen hun stemmen ook goed uit de verf komen.
Zij waren de producers van The Monkees maar konden zelf ook aanstekelijke popsongs brengen. Dit is een prettig en erg vrolijk nummer dat ook ritmisch erg goed in elkaar steekt.
Cijfer: 8,5
Amen heeft een wat lome, broeierige sfeer, Hard To Handle een licht funky ritme. Beide nummers bevatten weer die typisch vette blazers en natuurlijk de onnavolgbare soulstem en frasering van Otis Redding.
Cijfer: 8 / 8,5
Een wat vergeten nummer van een minder bekende artieste op het Motown-label. Nochtans een nummer dat blijft hangen met dramatische sfeer en tekst op een aanstekelijk Motown-ritme getoonzet.
0
geplaatst: 4 augustus 2012, 14:48 uur
Ranboy Top 15 week 31 van 4 augustus 1968
w31 w30 aw titel - artiest
1 1 7 Classical gas - Mason Williams
2 3 5 Tuesday afternoon - The Moody Blues
3 2 11 MacArthur Park - Richard Harris
4 4 6 Born to be wild - Steppenwolf
5 11 2 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
6 10 3 Need your love so bad - Fleetwood Mac
7 8 4 On the road again - Canned Heat
8 7 6 Remember a day - Pink Floyd
9 9 4 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
10 5 6 Fire - The Crazy World of Arthur Brown
11 6 10 Suzanne - Leonard Cohen
12 -- 1 I say a little prayer - Aretha Franklin
13 13 3 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
14 12 5 Days - The Kinks
15 -- 1 I've gotta get a message to you - The Bee Gees
Twee flinke stijgers, het pareltje van Aretha Franklin als hoogste binnenkomer en The Bee Gees veroveren met hun klassieke sound ook een plekje.
w31 w30 aw titel - artiest
1 1 7 Classical gas - Mason Williams
2 3 5 Tuesday afternoon - The Moody Blues
3 2 11 MacArthur Park - Richard Harris
4 4 6 Born to be wild - Steppenwolf
5 11 2 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
6 10 3 Need your love so bad - Fleetwood Mac
7 8 4 On the road again - Canned Heat
8 7 6 Remember a day - Pink Floyd
9 9 4 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
10 5 6 Fire - The Crazy World of Arthur Brown
11 6 10 Suzanne - Leonard Cohen
12 -- 1 I say a little prayer - Aretha Franklin
13 13 3 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
14 12 5 Days - The Kinks
15 -- 1 I've gotta get a message to you - The Bee Gees
Twee flinke stijgers, het pareltje van Aretha Franklin als hoogste binnenkomer en The Bee Gees veroveren met hun klassieke sound ook een plekje.
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 02:11 uur
Top 40, week 31 (nog steeds Heintje op 1...)
34. John Rowles - Hush... Not A Word To Mary
John is van 1947, lees ik, wat betekent dat hij op jonge leeftijd al zulke oubollige muziek maakte. Jammer is dat... Zit een beetje in de hoek van Tom Jones en Engelbert Humperdinck, maar dan zowaar nog een gradatie vervelender dan die laatste. Dit liedje heeft ook niets waardoor ik het zal onthouden.
Cijfer: 2,5
37. Mo & Po - Nathalie
Hier schrok ik wel van... Een emotieloos Nederlandstalig nummer met een tekst van basisschoolniveau... Alhoewel, de liedjes die ik mij van de groep 8-musical herinner hadden veel meer te bieden eigenlijk. "Blijf bij mij, ga nooit bij mij vandaan / Blijf bij mij, ik laat je nooit meer gaan"... Ik was eigenlijk een beetje verbijsterd dit te horen. Dit gaat bij mij de boeken in als één van de dieptepunten in deze top 40-jaargang.
Cijfer: 1
40. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich - Last Night In Soho
Gelukkig gaat het niveau hier fiks omhoog: dit zit goed in elkaar. Op de een of andere manier heeft het ook wel iets filmisch. Melodieus is het dik in orde, al weet het me ook weer niet zo te raken dat ik er al een hoog cijfer aan kwijt wil.
Cijfer: 6
34. John Rowles - Hush... Not A Word To Mary
John is van 1947, lees ik, wat betekent dat hij op jonge leeftijd al zulke oubollige muziek maakte. Jammer is dat... Zit een beetje in de hoek van Tom Jones en Engelbert Humperdinck, maar dan zowaar nog een gradatie vervelender dan die laatste. Dit liedje heeft ook niets waardoor ik het zal onthouden.
Cijfer: 2,5
37. Mo & Po - Nathalie
Hier schrok ik wel van... Een emotieloos Nederlandstalig nummer met een tekst van basisschoolniveau... Alhoewel, de liedjes die ik mij van de groep 8-musical herinner hadden veel meer te bieden eigenlijk. "Blijf bij mij, ga nooit bij mij vandaan / Blijf bij mij, ik laat je nooit meer gaan"... Ik was eigenlijk een beetje verbijsterd dit te horen. Dit gaat bij mij de boeken in als één van de dieptepunten in deze top 40-jaargang.
40. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich - Last Night In Soho
Gelukkig gaat het niveau hier fiks omhoog: dit zit goed in elkaar. Op de een of andere manier heeft het ook wel iets filmisch. Melodieus is het dik in orde, al weet het me ook weer niet zo te raken dat ik er al een hoog cijfer aan kwijt wil.
Cijfer: 6
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 03:15 uur
week 31, herman's lijstje:
31 30 AW
01 01 04 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
02 03 04 Neil Diamond - Two-Bit Manchild
03 --- 01 Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
04 02 08 Mason Williams - Classical Gas
05 07 04 Laura Nyro - Eli's Comin'
06 04 02 The Dapps ft. Alfred Ellis - There Was A Time
07 06 05 Moody Blues - Tuesday Afternoon
08 09 05 The Kinks - She's Got Everything
09 05 11 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
10 --- 01 Marvin Gaye & Tammi Terrell - You're All I Need to Get By
11 --- 01 The Who - Magic Bus
12 10 06 Pink Floyd - Remember a Day
13 08 07 Steppenwolf - Born to Be Wild
14 13 07 Crazy World of Arthur Brown - Fire
15 12 14 The Zombies - Time of the Season
exit:
Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad
Os Mutantes - A Minha Menina
Miriam Makeba - Emavungwini (Down in the Dumps)
nieuw:
De kraker van Aretha komt binnen op 3: zoals zij kon zingen is echt ongelooflijk, al is het ook de koorzang (en de wisselwerking daarmee) die het nummer maakt. Tevens zou dit zomaar de beste compositie van Burt Bacharach kunnen zijn. Aretha is hiermee de eerste artiest die 4 hits
weet te scoren in mijn charts. Iets lager vinden we een andere soulkraker: Marvin Gaye (zijn 3e hit) & Tammi Terrell komt na een paar weken schipperen eindelijk binnen op een verdienstelijke 10de plek. Op 11 vinden we een grote artiest, maar desondanks bij mij een debutant, als nieuwe binnenkomer: The Who's Magic Bus vind ik veel beter dan hun singles hiervoor, dus die haalt het wel. Leuk nummer door de percussie met name.
31 30 AW
01 01 04 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
02 03 04 Neil Diamond - Two-Bit Manchild
03 --- 01 Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
04 02 08 Mason Williams - Classical Gas
05 07 04 Laura Nyro - Eli's Comin'
06 04 02 The Dapps ft. Alfred Ellis - There Was A Time
07 06 05 Moody Blues - Tuesday Afternoon
08 09 05 The Kinks - She's Got Everything
09 05 11 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
10 --- 01 Marvin Gaye & Tammi Terrell - You're All I Need to Get By
11 --- 01 The Who - Magic Bus
12 10 06 Pink Floyd - Remember a Day
13 08 07 Steppenwolf - Born to Be Wild
14 13 07 Crazy World of Arthur Brown - Fire
15 12 14 The Zombies - Time of the Season
exit:
Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad
Os Mutantes - A Minha Menina
Miriam Makeba - Emavungwini (Down in the Dumps)
nieuw:
De kraker van Aretha komt binnen op 3: zoals zij kon zingen is echt ongelooflijk, al is het ook de koorzang (en de wisselwerking daarmee) die het nummer maakt. Tevens zou dit zomaar de beste compositie van Burt Bacharach kunnen zijn. Aretha is hiermee de eerste artiest die 4 hits
weet te scoren in mijn charts. Iets lager vinden we een andere soulkraker: Marvin Gaye (zijn 3e hit) & Tammi Terrell komt na een paar weken schipperen eindelijk binnen op een verdienstelijke 10de plek. Op 11 vinden we een grote artiest, maar desondanks bij mij een debutant, als nieuwe binnenkomer: The Who's Magic Bus vind ik veel beter dan hun singles hiervoor, dus die haalt het wel. Leuk nummer door de percussie met name.
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 10:36 uur
ArthurDZ schreef:
Op 8 vinden we het geweldige Time Has Come Today van The Chamber Brothers.
Op 8 vinden we het geweldige Time Has Come Today van The Chamber Brothers.
Inderdaad een prima nummer.
Toevallig of niet: ik dacht, laat ik het album maar bestellen, blijkt het op 9 augustus opnieuw te verschijnen, geremasterd en met extra tracks. Ben benieuwd!
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 10:36 uur
Bedankt voor het wachten, was het helemaal vergeten! 
Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 29
#1 - #1 Mason Williams - Classical Gas (7wk)
#2 - #3 The Moody Blues - Tuesday Afternoon (4wk)
#3 - #4 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten (4wk)
#4 - #6 Canned Heat - On The Road Again (3wk)
#5 - - The Who - Magic Bus (1wk)
#6 - #9 Boudewijn De Groot - Waterdrager (2wk)
#7 - #2 Sly & The Family Stone - Dance To The Music (4wk)
#8 - - Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad (1wk)
#9 - #14 The Moody Blues - Voices In The Sky (2wk)
#10 - - Deep Purple - Hush (1wk)
#11 - - Wilson Pickett - I'm A Midnight Mover (1wk)
#12 - #13 The Doors - Hello, I Love You (2wk)
#13 - #12 The Classics IV - Spooky (22wk)
#14 - - Aretha Franklin - I Say A Little Prayer (1wk)
#15 - - Marvin Gaye & Tammi Terell - You're All I Need To Get By (1wk)
Uit de lijst:
- - #5 Timebox - Beggin' (na4wk)
- - #7 Os Mutantes - A Minha Menina (na6wk)
- - #8 The Beach Boys - Do It Again (na3wk)
- - #10 Tom Jones - Help Yourself (na2wk)
- - #11 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (na9wk)
- - #15 World Of Oz - The Muffin Man (na7wk)
De lijst is net zo woelig als het weer. Een heuse afstraffing voor liedjes die (al vrij snel) de strijd verliezen van het 'nieuwe' geweld. Bovendien komt The Who weer eens met een rasechte klassieker die een groot gevaar vormt voor Mason Williams.

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 29
#1 - #1 Mason Williams - Classical Gas (7wk)
#2 - #3 The Moody Blues - Tuesday Afternoon (4wk)
#3 - #4 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten (4wk)
#4 - #6 Canned Heat - On The Road Again (3wk)
#5 - - The Who - Magic Bus (1wk)
#6 - #9 Boudewijn De Groot - Waterdrager (2wk)
#7 - #2 Sly & The Family Stone - Dance To The Music (4wk)
#8 - - Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad (1wk)
#9 - #14 The Moody Blues - Voices In The Sky (2wk)
#10 - - Deep Purple - Hush (1wk)
#11 - - Wilson Pickett - I'm A Midnight Mover (1wk)
#12 - #13 The Doors - Hello, I Love You (2wk)
#13 - #12 The Classics IV - Spooky (22wk)
#14 - - Aretha Franklin - I Say A Little Prayer (1wk)
#15 - - Marvin Gaye & Tammi Terell - You're All I Need To Get By (1wk)
Uit de lijst:
- - #5 Timebox - Beggin' (na4wk)
- - #7 Os Mutantes - A Minha Menina (na6wk)
- - #8 The Beach Boys - Do It Again (na3wk)
- - #10 Tom Jones - Help Yourself (na2wk)
- - #11 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (na9wk)
- - #15 World Of Oz - The Muffin Man (na7wk)
De lijst is net zo woelig als het weer. Een heuse afstraffing voor liedjes die (al vrij snel) de strijd verliezen van het 'nieuwe' geweld. Bovendien komt The Who weer eens met een rasechte klassieker die een groot gevaar vormt voor Mason Williams.
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 10:45 uur
herman schreef:
The Who's Magic Bus vind ik veel beter dan hun singles hiervoor, dus die haalt het wel. Leuk nummer door de percussie met name.
The Who's Magic Bus vind ik veel beter dan hun singles hiervoor, dus die haalt het wel. Leuk nummer door de percussie met name.
Ik vind het heerlijk hoe de chaos er gaandeweg insluipt, alsof die bus aan het eind in de hens vliegt.
Alleen The Who kan dit op zo'n manier.

LucM schreef:
De titel wel, ja.

herman schreef:
37. Mo & Po - Nathalie
37. Mo & Po - Nathalie

Gaat het al?
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 11:04 uur
Inderdaad een geweldig nummer van The Who, vreemd dat dit nummer nergens in de tipparade te vinden is.
Voor Marty Wilde en Wilson Pickett was ik destijds wat te streng, ik verhoog naar respectievelijk 7 en 6,5.
Nathalie van Mo & Po kon ik na eerste beluistering nog enigszins mee lachen vanwege de lulligheid maar vind ik tenslotte vreselijk, wellicht het slechtste nummer van 1968 (ik verlaag naar 1,5). En met een 2 voor Gert en Hermien laat ik ze inderdaad in hun waarde.
Voor Marty Wilde en Wilson Pickett was ik destijds wat te streng, ik verhoog naar respectievelijk 7 en 6,5.
Nathalie van Mo & Po kon ik na eerste beluistering nog enigszins mee lachen vanwege de lulligheid maar vind ik tenslotte vreselijk, wellicht het slechtste nummer van 1968 (ik verlaag naar 1,5). En met een 2 voor Gert en Hermien laat ik ze inderdaad in hun waarde.
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 11:09 uur
LucM schreef:
Inderdaad een geweldig nummer van The Who, vreemd dat dit nummer nergens in de tipparade te vinden is.
Schandalig is het!
Maar The Who was volgens mij niet erg succesvol in de charts hier.
Wat hits hier en daar en een hele hoop tipnoteringen.
LucM schreef:
Nathalie van Mo & Po kon ik na eerste beluistering nog enigszins mee lachen vanwege de lulligheid maar vind ik tenslotte vreselijk, wellicht het slechtste nummer van 1968 (ik verlaag naar 1,5).
Nathalie van Mo & Po kon ik na eerste beluistering nog enigszins mee lachen vanwege de lulligheid maar vind ik tenslotte vreselijk, wellicht het slechtste nummer van 1968 (ik verlaag naar 1,5).
Was Hetty & Leen's De Oude Jacob al van vorig jaar dan?

0
geplaatst: 5 augustus 2012, 11:13 uur
The Who scoorde in de Britse charts wel veel hits maar hebben nooit de nr.1-positie kunnen bereiken.
De Oude Jacob was van 1967 (vond ik het slechtste van dat jaar).
De Oude Jacob was van 1967 (vond ik het slechtste van dat jaar).
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 11:58 uur
De Music Meter Top 15 van 05 augustus 1968!
01 (01) 05 Tuesday afternoon - Moody Blues (69)
02 (10) 02 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (51)
03 (04) 04 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (46)
04 (02) 07 Classical gas - Mason Williams (44)
05 (05) 06 Suzie Q. - Creedence Clearwater Revival (39)
06 (03) 06 Born to be wild - Steppenwolf (39)
07 (07) 03 Need your love so bad - Fleetwood Mac (38)
08 (06) 05 Days - The Kinks (35)
09 (15) 02 Two bit manchild - Neil Diamond (26)
10 (09) 13 MacArthur Park - Richard Harris (26)
11 (14) 02 America - The Nice (25)
12 (---) 01 I say a little prayer - Aretha Franklin (25)
13 (13) 06 On the road again - Canned Heat (25)
14 (---) 01 Magic bus - The Who (24)
15 (12) 03 Do it again - Beach boys (20)
En de Rolling stones en Pink Floyd hebben met hun laatste single de Top 15 verlaten. Dank voor alle inzendingen! En jullie wisten nog niet wat ik inmiddels wel weet: door het vertrek van de Rolling Stones is Richard Harris er in geslaagd om Jumpin' Jack Flash vóór te blijven in het jaaroverzicht over 1968.
Hush van Deep Purple haalde net zoveel punten als de Beach Boys maar staan nog net niet in de top 15 vanwege lagere noteringen.
Twee anderen die aanschurken tegen de Top 15: Time has come today van The Chamber Brothers en Waterdrager van Boudewijn de Groot.
01 (01) 05 Tuesday afternoon - Moody Blues (69)
02 (10) 02 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (51)
03 (04) 04 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (46)
04 (02) 07 Classical gas - Mason Williams (44)
05 (05) 06 Suzie Q. - Creedence Clearwater Revival (39)
06 (03) 06 Born to be wild - Steppenwolf (39)
07 (07) 03 Need your love so bad - Fleetwood Mac (38)
08 (06) 05 Days - The Kinks (35)
09 (15) 02 Two bit manchild - Neil Diamond (26)
10 (09) 13 MacArthur Park - Richard Harris (26)
11 (14) 02 America - The Nice (25)
12 (---) 01 I say a little prayer - Aretha Franklin (25)
13 (13) 06 On the road again - Canned Heat (25)
14 (---) 01 Magic bus - The Who (24)
15 (12) 03 Do it again - Beach boys (20)
En de Rolling stones en Pink Floyd hebben met hun laatste single de Top 15 verlaten. Dank voor alle inzendingen! En jullie wisten nog niet wat ik inmiddels wel weet: door het vertrek van de Rolling Stones is Richard Harris er in geslaagd om Jumpin' Jack Flash vóór te blijven in het jaaroverzicht over 1968.
Hush van Deep Purple haalde net zoveel punten als de Beach Boys maar staan nog net niet in de top 15 vanwege lagere noteringen.
Twee anderen die aanschurken tegen de Top 15: Time has come today van The Chamber Brothers en Waterdrager van Boudewijn de Groot.
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 12:12 uur
Week 31 - 3 augustus 1968:
Top 40

Man of the match.
17. De Gerto's - Jan, Jan, Jan!
The Bee Gees is me maar een frustrerende band. Je weet dat ze het in zich hebben, maar dan lijkt het vervolgens alsof ze expres een jankerige ballad de wereld in slingeren. En als ze jankerig worden, dan ben ik weg. Doet overigens niets af aan de oprechte mededeling richting Robin Gibb: RIP! [3].
De producers van The Monkees... Tja, die zijn dan blijkbaar minder serieus te nemen dan hun protegés. Ik vind Alice Long een flodderig, vluchtig iets. Echt zoiets waarmee bv. The Buffoons toen mee kwamen, maar dan nóg minder beklijvend. Ik word er wat flauw van [4].
De Gerto's heb ik moeten downen. Het is dat de mogelijkheid daar is, maar ik doe het meer voor deze site dan dat ik het moedwillig doe. Willen culturele onverlaten voortaan nooit meer mijn naam op een dergelijke wijze misbruiken? Dank U!
[1].
Gelukkig krijgen we daarna Otis met een dubbeldekker. Amen klinkt lekker lui en oprecht, maar mist wat pit. Het prijsbeest staat op de flip. Hard To Handle heeft attitude en is gezegend met een zalige groove. En dan de wijze waarop de blazers het refrein met de coupletten verbindt...
[Amen: 7, HTH: 9,5].
Van Gotta See Jane heb ik een beter linkje gevonden (zie hierboven). Het klinkt wat Monkees-achtig en de kazige violen maken het wat gedateerd, maar het gejaagde ritme heeft wel wat.
Een ander nummer van deze man, Indiana Wants Me, is heel wat bekender (Amerikaanse hit) maar heeft hier echt helemaal niks gedaan.
Die zou ik een [7,5] geven, GSJ krijgt van mij een [6].
Top 40

Man of the match.
17. De Gerto's - Jan, Jan, Jan!
The Bee Gees is me maar een frustrerende band. Je weet dat ze het in zich hebben, maar dan lijkt het vervolgens alsof ze expres een jankerige ballad de wereld in slingeren. En als ze jankerig worden, dan ben ik weg. Doet overigens niets af aan de oprechte mededeling richting Robin Gibb: RIP! [3].
De producers van The Monkees... Tja, die zijn dan blijkbaar minder serieus te nemen dan hun protegés. Ik vind Alice Long een flodderig, vluchtig iets. Echt zoiets waarmee bv. The Buffoons toen mee kwamen, maar dan nóg minder beklijvend. Ik word er wat flauw van [4].
De Gerto's heb ik moeten downen. Het is dat de mogelijkheid daar is, maar ik doe het meer voor deze site dan dat ik het moedwillig doe. Willen culturele onverlaten voortaan nooit meer mijn naam op een dergelijke wijze misbruiken? Dank U!
[1].Gelukkig krijgen we daarna Otis met een dubbeldekker. Amen klinkt lekker lui en oprecht, maar mist wat pit. Het prijsbeest staat op de flip. Hard To Handle heeft attitude en is gezegend met een zalige groove. En dan de wijze waarop de blazers het refrein met de coupletten verbindt...
[Amen: 7, HTH: 9,5].Van Gotta See Jane heb ik een beter linkje gevonden (zie hierboven). Het klinkt wat Monkees-achtig en de kazige violen maken het wat gedateerd, maar het gejaagde ritme heeft wel wat.
Een ander nummer van deze man, Indiana Wants Me, is heel wat bekender (Amerikaanse hit) maar heeft hier echt helemaal niks gedaan.
Die zou ik een [7,5] geven, GSJ krijgt van mij een [6].
0
geplaatst: 5 augustus 2012, 12:20 uur
0
geplaatst: 6 augustus 2012, 18:25 uur
Top 15 van 12-08-1968
01 (01) 03 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
02 (09) 02 Time Has Come Today - The Chambers Brothers
03 (04) 05 Do it Again – The Beach Boys
04 (03) 14 MacArthur Park - Richard Harris
05 (07) 06 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
06 (02) 07 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival
07 (---) 01 Everybody's Talkin' – Nilsson
08 (06) 11 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
09 (15) 02 Two Bit Manchild - Neil Diamond
10 (08) 04 I Need Your Love So Bad – Fleetwood Mac
11 (05) 07 Days – The Kinks
12 (---) 01 The Weight – The Band
13 (---) 01 I Say A Little Prayer – Aretha Franklin
14 (10) 07 Born to Be Wild – Steppenwolf
15 (12) 07 On The Road Again – Canned Heat
Nieuw op 06: Everybody's Talkin' van Nilsson is onlosmakend verbonden met de schitterende film Midnight Cowboy en is een van mijn jaren zestig favorieten. Al luisterend naar de tekst zie ik de film aan me voorbijgaan en de stem van Harry Nilsson en het gitaartje op de achtergrond kan mij iedere keer weer in vervoering brengen. Alweer een klassieker. Cijfer: 9,5
Nieuw op 12: The Weight van The Band is nooit een grote hit geworden, maar is toch nog steeds erg geliefd. De combinatie van de fantastische stem van Levon Helm, de samenzang en de tekst maken dit nummer onvergetelijk. Cijfer: 9
Nieuw op 13: I Say A Little Prayer van Aretha Franklin vind ik een betere uitvoering dan die van Dionne Warwick die hiermee al eerder een hit had. De wisselwerking met het achtergrondkoortje is ongeevenaard. Cijfer: 9
01 (01) 03 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
02 (09) 02 Time Has Come Today - The Chambers Brothers
03 (04) 05 Do it Again – The Beach Boys
04 (03) 14 MacArthur Park - Richard Harris
05 (07) 06 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
06 (02) 07 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival
07 (---) 01 Everybody's Talkin' – Nilsson
08 (06) 11 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
09 (15) 02 Two Bit Manchild - Neil Diamond
10 (08) 04 I Need Your Love So Bad – Fleetwood Mac
11 (05) 07 Days – The Kinks
12 (---) 01 The Weight – The Band
13 (---) 01 I Say A Little Prayer – Aretha Franklin
14 (10) 07 Born to Be Wild – Steppenwolf
15 (12) 07 On The Road Again – Canned Heat
Nieuw op 06: Everybody's Talkin' van Nilsson is onlosmakend verbonden met de schitterende film Midnight Cowboy en is een van mijn jaren zestig favorieten. Al luisterend naar de tekst zie ik de film aan me voorbijgaan en de stem van Harry Nilsson en het gitaartje op de achtergrond kan mij iedere keer weer in vervoering brengen. Alweer een klassieker. Cijfer: 9,5
Nieuw op 12: The Weight van The Band is nooit een grote hit geworden, maar is toch nog steeds erg geliefd. De combinatie van de fantastische stem van Levon Helm, de samenzang en de tekst maken dit nummer onvergetelijk. Cijfer: 9
Nieuw op 13: I Say A Little Prayer van Aretha Franklin vind ik een betere uitvoering dan die van Dionne Warwick die hiermee al eerder een hit had. De wisselwerking met het achtergrondkoortje is ongeevenaard. Cijfer: 9
0
geplaatst: 6 augustus 2012, 19:27 uur
1. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (1) (3w)
2. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (8) (2w)
3. Steppenwolf- Born To Be Wild (2) (7w)
4. The Nice- America (4) (5w)
5. Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (10) (2w)
6. The Kinks- Days (3) (6w)
7. Neil Diamond- Two Bit Manchild (5) (4w)
8. Deep Purple- Hush (9) (2w)
9. Pink Floyd- Let There Be More Light (11) (3w)
10. The Who- Magic Bus (14) (2w)
11. Creedence Clearwater Revival- Suzie Q (6) (6w)
12. Harry Nilsson- Everybody’s Talkin’ (-) (1w)
13. Moody Blues- Tuesday Afternoon (7) (6w)
14. The Band - The Weight (-) (1w)
15. Boudewijn De Groot- Waterdrager (13) (2w)
Verdwenen:
The Doors- Hello, I Love You (Hoogste positie: 2. Aantal weken: 7)
Roy Orbison- Walk On (Hoogste positie: 7. Aantal weken: 3)
Een opvallende gelijkenis met Heicro's lijstje. Dezelfde top 2, en ook twee gemeenschappelijke binnenkomers. Beiden kwamen verleden week al in aanmerking voor mijn lijstje. Wat een weelde!
Op 12 dus de tragische Harry Nilsson met Everybody's Talkin', onlosmakelijk verbonden met Midnight Cowboy inderdaad. Bonuspunten voor die onweerstaanbaar schattige gitaarriedel doorheen het nummer.
En op 14 het eerste Grote Werk van The Band, terecht een klassieker geworden. Heerlijke plattelandsfolk.
2. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (8) (2w)
3. Steppenwolf- Born To Be Wild (2) (7w)
4. The Nice- America (4) (5w)
5. Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (10) (2w)
6. The Kinks- Days (3) (6w)
7. Neil Diamond- Two Bit Manchild (5) (4w)
8. Deep Purple- Hush (9) (2w)
9. Pink Floyd- Let There Be More Light (11) (3w)
10. The Who- Magic Bus (14) (2w)
11. Creedence Clearwater Revival- Suzie Q (6) (6w)
12. Harry Nilsson- Everybody’s Talkin’ (-) (1w)
13. Moody Blues- Tuesday Afternoon (7) (6w)
14. The Band - The Weight (-) (1w)
15. Boudewijn De Groot- Waterdrager (13) (2w)
Verdwenen:
The Doors- Hello, I Love You (Hoogste positie: 2. Aantal weken: 7)
Roy Orbison- Walk On (Hoogste positie: 7. Aantal weken: 3)
Een opvallende gelijkenis met Heicro's lijstje. Dezelfde top 2, en ook twee gemeenschappelijke binnenkomers. Beiden kwamen verleden week al in aanmerking voor mijn lijstje. Wat een weelde!
Op 12 dus de tragische Harry Nilsson met Everybody's Talkin', onlosmakelijk verbonden met Midnight Cowboy inderdaad. Bonuspunten voor die onweerstaanbaar schattige gitaarriedel doorheen het nummer.
En op 14 het eerste Grote Werk van The Band, terecht een klassieker geworden. Heerlijke plattelandsfolk.
0
geplaatst: 6 augustus 2012, 19:28 uur
Mooi, Nilsson & The Band! Ze zijn genoteerd!
Eigenlijk zag ik Nilsson uiteraard (in de VS) ook al aankomen
maar ik zag later dat het nummer pas in december 1969 de Nederlandse hitlijsten zou halen. Waarom wij daar dan weer zo lang op moesten wachten....
Eigenlijk zag ik Nilsson uiteraard (in de VS) ook al aankomen
maar ik zag later dat het nummer pas in december 1969 de Nederlandse hitlijsten zou halen. Waarom wij daar dan weer zo lang op moesten wachten....
0
geplaatst: 6 augustus 2012, 19:31 uur
ArturDZ schreef:
..de tragische Harry Nilsson met Everybody's Talkin', onsmakelijk verbonden met Midnight Cowboy...
..de tragische Harry Nilsson met Everybody's Talkin', onsmakelijk verbonden met Midnight Cowboy...
O? Grappig typefoutje...

0
geplaatst: 6 augustus 2012, 19:33 uur
Hahahaha, waar zat ik met mijn gedachten?
Ik heb nochtans lekker gegeten daarnet!
Ik pas het meteen even aan
Ik heb nochtans lekker gegeten daarnet! Ik pas het meteen even aan

0
geplaatst: 7 augustus 2012, 02:00 uur
ArturDZ schreef:
musician schreef:
O? Grappig typefoutje...
O? Grappig typefoutje...
Past wel bij de sfeer van de film.

heicro schreef:
Mee eens. Warwick brengt het wat stoïcijns.
Aretha geeft het billenkoek.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 21:43 uur
De Engelse Top 20 van 14 augustus 1968:
01 (02) 08 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
02 (01) 10 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
03 (05) 06 This Guy's in love with you - Herb Alpert
04 (06) 04 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
05 (03) 13 Pretend - Des O' Connor
06 (04) 05 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
07 (12) 03 Dance to the music - Sly and the Family Stone
08 (10) 03 Sunshine girl - Herman's Hermits
09 (07) 03 Help yourself - Tom Jones
10 (09) 04 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich
11 (17) 02 Do it again - Beach Boys
12 (15) 03 Days - The Kinks
13 (---) 01 I've gotta get a message to you - Bee gees
14 (14) 03 Keep on - Bruce Channel
15 (08) 08 MacArthur Park - Richard Harris
16 (11) 14 Baby come back - The Equals
17 (---) 01 High in the sky - Amen Corner
18 (13) 10 Yummy yummy yummy - Ohio Express
19 (19) 03 Here comes the judge - Shorty Long
20 (18) 04 Universal - Small faces
De overige nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 14 augustus1968:
Walk on - Roy Orbison
De Tips voor 21 augustus 1968:
Dream a little dream of me - Mama Cass
Dream a little dream of me - Anita Harris
Jesamine - Casuals
Laurel and Hardy - Equals
Jesamine is toch alweer een nieuwe klassieker?
Het lijkt er op dat Tom Jones al weer snel verrassend terug valt. Dat is ook wel zo, maar dat is van tijdelijke aard. Ben benieuwd waar Sly nog gaat eindigen...
01 (02) 08 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
02 (01) 10 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
03 (05) 06 This Guy's in love with you - Herb Alpert
04 (06) 04 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
05 (03) 13 Pretend - Des O' Connor
06 (04) 05 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
07 (12) 03 Dance to the music - Sly and the Family Stone
08 (10) 03 Sunshine girl - Herman's Hermits
09 (07) 03 Help yourself - Tom Jones
10 (09) 04 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich
11 (17) 02 Do it again - Beach Boys
12 (15) 03 Days - The Kinks
13 (---) 01 I've gotta get a message to you - Bee gees
14 (14) 03 Keep on - Bruce Channel
15 (08) 08 MacArthur Park - Richard Harris
16 (11) 14 Baby come back - The Equals
17 (---) 01 High in the sky - Amen Corner
18 (13) 10 Yummy yummy yummy - Ohio Express
19 (19) 03 Here comes the judge - Shorty Long
20 (18) 04 Universal - Small faces
De overige nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 14 augustus1968:
Walk on - Roy Orbison
De Tips voor 21 augustus 1968:
Dream a little dream of me - Mama Cass
Dream a little dream of me - Anita Harris
Jesamine - Casuals
Laurel and Hardy - Equals
Jesamine is toch alweer een nieuwe klassieker?
Het lijkt er op dat Tom Jones al weer snel verrassend terug valt. Dat is ook wel zo, maar dat is van tijdelijke aard. Ben benieuwd waar Sly nog gaat eindigen...
* denotes required fields.