MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Musician's Top 40 van zaterdag 16-02-1980

Musician Top 40 van 1980 via Spotify

01 (01) 05 Refugee - Tom Petty and the Heartbreakers
02 (02) 06 The plastic age - Buggles
03 (08) 04 Games without frontiers - Peter Gabriel
04 (05) 05 Someone's looking at you - Boomtown rats
05 (06) 05 Save me - Queen
06 (10) 04 Call me - Blondie
07 (04) 05 10:15 Saturday Night - The Cure
08 (11) 05 Too much too young - Specials
09 (03) 08 What I like about you - Romantics
10 (13) 03 St. George and the Dragon - Toto
11 (26) 02 Food for thought - UB40
12 (07) 07 The End (Apocalypse Now version) - The Doors
13 (24) 02 I can't tell you why - Eagles
14 (16) 04 Rosie - Joan Armatrading
15 (15) 06 Him - Rupert Holmes
16 (18) 04 You won't be there - The Alan Parsons project
17 (14) 04 Turning Japanese - The Vapors
18 (30) 02 Love on the telephone - Foreigner
19 (19) 04 I got you - Split enz
20 (32) 02 Hands off...She's mine - Beat
21 (23) 03 When I'm with you - Sparks
22 (21) 03 Lost blue of Chartres (theme from Spetters) - Kayak
23 (27) 03 Get it - Urban Heroes
24 (28) 02 Echo Beach - Martha and the Muffins
25 (22) 06 Reflections - Charlie Daniels Band
26 (25) 05 Black orchid - Stevie Wonder
27 (34) 02 Fire of love - Earth & Fire
28 (29) 03 Stupid girl - Ellen Foley
29 (33) 03 Red Frame/White light - Orchestral manoeuvres in the Dark
https://images.45cat.com/japan-i-second-that-emotion-hansa-2-s.jpg

30 (----) 01 I second that emotion - Japan
31 (36) 02 Lock yourself up - The Buddy Odor Stop
32 (----) 01 Alabama song - David Bowie
33 (31) 04 I can't stand up for falling down - Elvis Costello and the Attractions
34 (----) 01 I Zimbra - Talking Heads
35 (38) 02 The Spirits of radio - Rush
36 (----) 01 Snips - 9 o'Clock
37 (35) 04 I just can't help it - Korgis
38 (----) 01 Fire Lake - Bob Seger & The Silver Bullet band
39 (37) 03 Fan mail - Dickies
40 (----) 01 Train in vain - The Clash

Verdwenen:

Sister Europe - Psychedelic furs
Sara - Fleetwood Mac
Even it up - Heart
Bring on the night - The Police
All I ever wanted - Santana
Hot shot - Herman Brood & His Wild Romance

Er is qua new wave uiteraard van alles te koop, de grote namen zijn 44 jaar na dato blijven bestaan en leven voort.
Ik breek een lans voor een nummber van de totaal onbekende band Snips omdat ik ooit dat singletje in de 3 voor 5 euro bak van de Free Record Shop heb weggehaald. Ik kende het niet maar blijkbaar had de hoes voldoende aantrekkingskracht.

En dan is natuurlijk Japan, althans voor mij, de volledig juiste weg ingeslagen. Dit is eigenlijk voor mij de Japan die je graag wilt horen. Zelfs als is I second that emotion een cover en is het origineel geschreven door Smokey Robinson.
Ik heb die Engelse single en dat is grappig: het kreeg als b-kantje Quiet life, een single van Japan die dan weer later bij ons zou worden uitgebracht.

Er is ook opvallend nieuw werk van David Bowie. Hij komt met een opmerkelijke cover van The Doors. Ik vind de nieuwe single van Talking Heads wat tegenvallen en hopelijk weet de Clash in ieder geval mijn Top 20 weer eens te bereiken. Ze zullen er wel hard voor moeten werken.

Alabama Song is zeker opgepikt door The Doors musician. Maar dat is ook een cover. Het nummer is al bijna een eeuw oud en komt van Bertolt Brecht. Bowie was blijkbaar een fan en speelt in een televisie bewerking van Baal van Brecht voor de BBC. In 1982 brengt hij in aansluiting daarop de EP BAAL met vijf nummers van Brecht uit.

Overigens vind ik de B-kant, een acoustische re-recorded 1979 versie van Space Oddity, ook de moeite waard (maar ja niet zo goed als zijn origineel).

Ik vind The Clash erg fijn als ze de reggae kant opgaan (Guns Of Brixton; Armagideon Time) draai ik nog steeds regelmatig). De B-kant van Train In Vain is ook zo'n lekker reggae nummer: Bank Robber. musician koopt allerlei leuke singeltjes in de drie voor 5 gulden bak. Helaas bestaat dat niet meer. Ik heb overigens wel "vermogens" uitgegeven aan allerlei Clash 7"", 10" en 12" singles die nooit in die bakken kwamen. Dan had je wel een paar nummers lekker voor jezelf om ze vervolgens op cassettebandjes voor je vrienden te kopiëren. Mooie tijd.

Week 7

1. Simple Minds - The Changeling
2. Blondie - Call Me
3. The dB’s - Black and White
4. Mo-Dettes - White Mice
5. The Psychedelic Furs - We Love You
6. The Damned - I Just Can't Be Happy Today
7. The Vapors - Turning Japanese
8. Bauhaus - Dark Entries
9. Luxury - Green Hearts/One In A Million
10. John Foxx - Underpass

11. Marianne Faithfull - Broken English
12. The Sound - Coldbeat
13. Fad Gadget - Ricky's Hand
14. Spizzenergi - Where's Captain Kirk?
15. Split Enz - I Got You
16. Psychedelic Furs - Sister Europe
17. Orange Juice - Falling and Laughing
18. The Clash - London Calling
19. Japan - I Second That Emotion NEW
20. The Teardrop Explodes - Treason (It's Just a Story) NEW

50tracks schreef:
Alabama Song is zeker opgepikt door The Doors musician. Maar dat is ook een cover. Het nummer is al bijna een eeuw oud en komt van Bertolt Brecht.
Ja, dat is ook zo. Ik had echt nooit meer in mijn hoofd zitten dat zelfs de Doors wel eens coverden. Hun Alabama song had ook makkelijk voor een eigen song door kunnen gaan.

Nou weet ik nog niet of musician in een 5 gulden of in een 5 euro bak zat te graaien.

De Alabama Song door het populaire orkest van Marek Weber was in 1930 in Nederland voor 2,25 gulden te koop.
Een vermogen in die tijd, maar het bedrag komt wel aardig overeen als je dit bedrag in guldens wilt omzetten naar 1 euro.

gaucho schreef:
Ik weet niet of er je heden ten dage nog mee zou wegkomen als je in het uitgaanscircuit een onbekende dame aan de bar begroet met: 'Ik weet niet of je hersens hebt, maar je ziet er geweldig uit'. Want daar komt die tekstregel vrij vertaald toch op neer.
en dan zingt hij ook nog "You're sorta young but you're over age". Heel vrij vertaald: Jij probeert er jong uit te zien, maar zo oud als je eruit ziet zul je niet worden.

Ik zie ook wel wat overeenkomsten met een nummer dat 10 jaar eerder in mijn top 40 verscheen, namelijk "Groupy Girl" van Tony Joe White. Daaruit komt de tekstregel "You'll get old before your time."

Nieuwkomers USA Top 100 week 07 -1980
47 16-02-80 Ride like the wind - Christopher Cross
48 16-02-80 Call me - Blondie
49 16-02-80 Sexy eyes - Dr. Hook
50 16-02-80 Off the wall - Michael Jackson
51 16-02-80 You are my heaven - Roberta Flack With Donny Hathaway
52 16-02-80 Women - Foreigner
53 16-02-80 Voice of freedom - Jim Kirk And The TM Singers
54 16-02-80 Cars - Gary Numan
55 16-02-80 Brass in pocket - Pretenders
56 16-02-80 Small paradise - John Cougar
57 16-02-80 Desire - Andy Gibb
58 16-02-80 What I like about you - The Romantics

Nieuwkomers UK Top 75 week 07 – 1980
61 16-02-80 On the radio - Donna Summer
62 16-02-80 So lonely - Police
63 16-02-80 All night long - Rainbow
64 16-02-80 Hot dog - Shakin' Stevens
65 16-02-80 At The Edge - Stiff Little Fingers
66 16-02-80 Do that to me one more time - The Captain And Tennille
67 16-02-80 Badman - Cockney Rejects
68 16-02-80 I can't stand up for falling down * - Elvis Costello
69 16-02-80 Fan mail - The Dickies
70 16-02-80 Gandhara - Godiego
71 16-02-80 Tonight - Zaine Griff
72 16-02-80 I've done everything for you - Sammy Hagar
73 16-02-80 You know how to love me - Phyllis Hyman
74 16-02-80 Together we are beautiful - Fern Kinney

Nieuwkomers Europarade Top 30 week 07 – 1980
34 16-2-1980 Que Sera Mi Vida (If You Should Go) - Gibson Brothers - A-B-D-E-NL
35 16-2-1980 Do That To Me One More Time - The Captain And Tennille - B-NL
36 16-2-1980 Too Much Too Young - The Specials - GB
37 16-2-1980 Crying - Don McLean - B-NL
38 16-2-1980 Babe - Styx - GB-NL
39 16-2-1980 My Girl - Madness - GB

Nieuwkomers NL Top 40 week 07 – 1980
34 16-2-1980 Rock 'n' Roll High School - Ramones
35 16-2-1980 Pearlydumm - BZN
36 16-2-1980 The plastic age - The Buggles
37 16-2-1980 On The Radio - Donna Summer

LucM schreef:

The Ramones Rock N Roll High School Video
Erg simpel rock'n roll nummer zonder franjes maar erg plezierig, zo hoor ik Ramones het liefst.
Cijfer: 8,5

BZN Pearlydumm 09 (1980)
Het klinkt natuurlijk melig (met name die fluit) maar anderzijds vind ik dat ook weer leuk, het is bovendien professioneel gebracht en de zang van Annie Schilder vind ik prima. Na haar vertrek ging het echt bergafwaarts met BZN, hier wil ik nog wel een voldoende voor geven.
Cijfer: 6
LucM schreef:

The Buggles - The Plastic Age
Hun vorige single Video Killed the Radio Star vond ik erg leuk en dat geldt in iets mindere mate voor dit nummer. Blijft fris en aanstekelijk klinken en lekker spacy.
Cijfer: 8

Donna Summer - On the Radio
Goed nummer zonder meer met herkenbare stem en prima productie van Georgio Moroder.
Cijfer: 7,5

LucM is/was positief over deze nieuwkomers en dat stemt mij ook positief. Als we een lijstje zouden maken op volgorde van rapportcijfer dan heb ik dezelfde volgorde. Ik heb er verder niets aan toe te voegen.

ranboy en Poeha hebben schriftjes voor hun muzikale belevenissen. Ik heb mijn gedrukte exemplaar.

Mijn vader was leraar aan een middelbare school en had thuis een hele stapel gedrukte exemplaren liggen voor proefwerken. Dat kon ik ook wel gebruiken en dus vroeg ik aan hem dat papier voor mijn huiswerk.
Huiswerk had bij mij een ruime definitie. Naast alle schoolvakken werkte ik thuis ook aan een weeklijstje, en aan het einde van het jaar aan een top 100. Dat deed ik zo sinds 1974. In 1972 kwam ik nog niet veel verder dan een top 10. Dat kan je hier lezen.

Maar in 1980 had ik zelfs een top 101. Nu kan ik wachten tot het einde van dit jaar maar er zijn al zoveel titels hier voorbij gekomen dat ik alvast een deel van mijn top 101 laat zien. Dan komt de rest later wel. Ik heb voor nu de bovenste 10 van het linker en van het rechterrijtje hier opgenomen.
https://i.imgur.com/0X8qLab.jpeg
Ik schreef de titels in het blauw. De uitvoerenden heb ik er toen niet bij vermeld, less is more dacht ik in de jaren 80 nog. Die artiesten onthoud ik wel.

Nou, dat viel niet mee na bijna 44 jaar maar het lukte nog uit het hoofd. Laat ik ze nog even in volgorde noemen. De top 10 bestond uit achtereenvolgens The Romantics, Rainbow, Sniff n the Tears, Dan Hartman, J. Geils Band, Splodgenessabounds, Kiss, Emerson, Lake and Palmer, Genesis en Fisher Z.
De nummers 51 tot en met 60 bestonden uit Jay and the Americans, Dire Straits, Head Boys, The Specials, Boomtown Rats, After the Fire, Billy Joel, New Adventures, Brothers Johnson en The Cure.
In het groen heb ik het aantal punten voor de track weergegeven. Dat is bepaald niet less is more.

Eind 1981 heb ik de top 12 opnieuw gerankt als gevolg van veranderde smaakontwikkeling. De nieuwe posities zijn er in het zwart bijgeschreven. Tien daarvan kun je terugvinden. Je mist dan nog Night Boat To Kairo, die steeg van 39 naar 5 en Going Underground van 40 naar 8.

Top 40 Week 7 (16-02-1980)

01 (02) 04 The Vapors - Turning Japanese - United Artists, UK
02 (03) 05 The Specials - Too much too young - 2 Tone, UK
03 (15) 02 Brothers Johnson - Stomp! - A&M, USA
04 (08) 04 Split Enz - I Got You - Mushroom, AUS
05 (06) 05 Simple Minds - Changeling - Arista, UK
06 (07) 03 Christopher Cross - Ride Like The Wind - Warner Bros., USA
07 (09) 03 Martha and The Muffins - Echo Beach - Dindisc, UK
08 (10) 03 Blondie - Call Me - Chrysalis, USA
09 (05) 04 Peter Gabriel - Games Without Frontiers - Charisma, UK
10 (01) 06 Tom Petty and The Heartbreakers - Refugee - Backstreet, USA

11 (04) 07 The Romantics - What I Like About You - Nemperor, USA
12 (12) 03 The Gap Band - I Don't Believe You Want To Get Up And Dance (Oops, Up Side Your Head) - Mercury, USA
13 (16) 02 The Psychedelic Furs - We Love You - Epic, UK
14 (14) 02 Rainbow - All Night Long - Polydor, USA
15 (---) 01 The Beat - Hands Off... She's Mine - Go Feet, UK
16 (31) 02 Rush - The Spirit Of Radio - Mercury, USA
17 (28) 03 Urban Heroes - Get It - Fleet, NL
18 (19) 05 The Boomtown Rats - Someone's Looking At You - Ensign, UK
19 (18) 04 Luxury - Green Hearts - Angry Young Records, USA
20 (11) 06 Whispers - And the Beat Goes on - Solar, USA

21 (21) 03 The Beat [USA] - Don't Wait Up For Me - CBS, NL
22 (22) 07 Billy Ocean - Are You Ready - GTO, UK
23 (23) 04 Joan Armatrading - Rosie - A&M, USA
24 (32) 02 U.B. 40 - Food For Thought - Graduate, UK
25 (25) 05 The J. Geils Band - Come Back - EMI America, USA
26 (27) 03 Bauhaus - Dark Entries - Axis, UK
27 (36) 02 The dB's - Black And White - Shake, USA
28 (17) 07 Spizz Energi - Where's Captain Kirk? - Rough Trade, UK
29 (---) 01 Psychedelic Furs - Sister Europe - CBS, UK
30 (20) 04 "Herman Brood And His Wild Romance" - Hot Shot - Ariola, NL

31 (34) 02 Turley Richards - You Might Need Somebody - Atlantic, USA
32 (---) 01 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Red Frame White Light - Dindisc, UK
33 (---) 01 Talking Heads - I Zimbra / Air - Sire, UK
34 (24) 05 Elvis Costello And The Attractions - I Can't Stand Up For Falling Down - 2 Tone, UK
35 (13) 07 The Police - Bring on the night - A&M, USA
36 (---) 01 Magazine - A Song From Under the Floorboards - Virgin, UK
37 (---) 01 Orange Juice - Falling and Laughing - Postcard, UK
38 (---) 01 The Clash - Train in Vain (Stand by Me) - Epic, USA
39 (29) 06 The Sound - Physical World - Tortch, UK
40 (--) 01 XTC - Ten Feet Tall - Virgin, USA

“Hands Off... She’s Mine”. Een nummer dat op Valentijnsdag 14 februari 1980 uitkwam. Sommigen hier hebben daar niet op gewacht. Normaliter bespreek ik mijn hoogste binnenkomer uitgebreid. Dat was dan een verhaal geworden over een jachtige jager die zijn prooi beschermd.

Ik wil het dit keer anders doen. In de komende maanden wil ik een lijstje pakken van mijn mede-users, dat bespreken en op basis daarvan een nieuwkomer uitlichten die daar al te vinden is. Dat hoeft bij mij niet de hoogste te zijn. We beginnen met johan de witt.

Zijn lijstje bevat wel de artiestennamen maar het aantal weken en de positie van de vorige week ontbreken. Daarmee is Johan blijkbaar ook een aanhanger van "Less is more". Zijn alter ego moet de jaren 80 held Jan de Bouvrie zijn. Deze independent dutch designer werd ook wel Jan de Wit genoemd vanwege zijn voorkeur voor een bepaalde kleur.

Johan hanteert een intrigerende techniek. Het doet mij het meest denken aan de 'dating list' van een vriend van mij uit de jaren 80. Hij had slechts een top 5 maar er zijn verder interessante overeenkomsten. Zijn lijst bevatte namen van aantrekkelijke vrouwen die hij die hij in bed probeerde te krijgen.
Zijn verleidingstechniek was interessant. Hij was niet zozeer een jager maar een wachter. De vrouwen kwamen vanzelf wel naar hem toe als een vlinder naar de bloem. De nummer 1 uit zijn lijstje kreeg wel enige aandacht maar “less is more” was zijn devies. Dat maakt je interessanter voor vrouwen. Als het hoofddoel was bereikt dan verdween ze na verloop van tijd van de lijst. De overige namen schoven een plekje op.

Zo ook bij Johan, althans technisch gezien. Blondie staat met “Union City Blue” een paar weken nummer 1 en in één keer is Blondie weg. Daarna schuift iedereen een plekje door. Vorige week London Calling een aantal weken nummer 1. Deze week gezakt naar 18. Dit soort verschuivingen, dat zie je elders weinig, behalve dan op dat datinglijstje hierboven.

Nu de inhoud. Uit Johans laatste lijstje zie ik twee keer de Psychedelic Furs. Die kende ik oorspronkelijk vooral van Pretty in Pink dat volgend jaar zomer pas aan de beurt is. Een buitengewoon sletterig nummer. De vrouw in roze die veel weg heeft van mijn vriend hierboven. De mannen staan in de rij voor haar en hebben bij lange na geen 44 jaar nodig om haar naam te vergeten: "The one who insists he was first in the line, Is the last to remember her name."

Weer wordt er tegen vrouwen anders aan gekeken dan tegen mannen. Vrouwen zijn sletterige prooien en mannen zijn afwachtende jagers. Die vriend van mij had veel weg van Jeroen Pauw alhoewel die laatste nog grotere lijstjes heeft. Ook Jeroen stelt dat hij niet zozeer een jager is als wel een jutter. Iemand die rustig wacht totdat het vanzelf aanspoelt. Zouden de minstens 200 dames die hij gehad heeft ook denken zoals de heren van de Psychedelic Furs in hun "Pretty is Pink": "And wasn't he easy?"

Toen ik de titels van de nummers van deze band in Johan's lijst zag, moest ik sterk denken aan The Rolling Stones uit de jaren 60, met titels als "Sister Europe" en "We Love You". Zij hadden destijds een hele lijst aan vrouwen gewoon om hun heen lopen.
Sister Morphine Marianne Faithfull ontbreekt ook niet in Johans lijstje. Ik heb helaas altijd wat moeite met haar doorrookte asbakkerige stem. Evenals met de Mo-dettes waarbij de Zwitserse zangeres Ramona in broken English zingt en als een angstig prooidier in de camera kijkt. Dat past dan weer goed bij de titel van hun plaat. En laat ik maar niet weer over die kleur beginnen.

Ik realiseer mij dat het mijn eigen schuld is dat ik altijd zo weinig vrouwen in mijn lijstje heb. Toch wil ik niet uitsluiten dat Marianne en Ramona alsnog mijn lijstje halen. Want aanvankelijk vond ik “We love you” vorig jaar november ook niks. Het klonk te veel naar “I’m Waiting for the Man” van the Velvet Underground. Daar zat ik dus niet op te wachten. De heren hadden ook nog allemaal een Lou Reed look inclusief zonnebril. Maar dankzij Johans (en ook hermans) aanhoudende promotie gaf ik het nummer een herkansing en ben ik om.

Sister Europe is nu aan de beurt als één na hoogste binnenkomer. Dit is het ultieme nummer over wachten. Geduldig wachten op de thuiskomst van het meisje dat ergens in Europa zit en vanzelf komt aanzetten. Het wachten is in dit geval moeilijk maar kan zulke mooie resultaten opleveren.

Mooi geschreven, Marzipaintree.
Al herken ik me niet in die lijstjes met vrouwen

Marzipaintree schreef:
In 1972 kwam ik nog niet veel verder dan een top 10. Dat kan je hier lezen.
Mooi om te lezen dat je Backstabbers zo goed vond (vindt), dat je het nummer zowel op positie 7 als op 11 hebt opgenomen in je jaarlijst

50Tracks Top 40 1980 Week 07

01 - 02 - 05 - The Boomtown Rats - Someone's Looking At You
02 - 03 - 05 - J. Geils Band - Come Back
03 - 01 - 06 - Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee
04 - 04 - 05 - Split Enz - i Got You
05 - 05 - 03 - Rush - The Spirit Of Radio
06 - 06 - 04 - Peter Gabriel - Games Without Frontiers
07 - 08 - 05 - Blondie - Call Me
08 - 11 - 03 - Foreigner - Love On The Telephone
09 - 10 - 03 - UB40 - King / Food for Thought
10 - 09 - 05 - Simple Minds - Changeling

11 - 12 - 05 - Elvis Costello And The Attractions - I Can't Stand Up For Falling Down
12 - 13 - 05 - The Whispers - And The Beat Goes On
13 - 07 - 06 - The Special A.K.A. - Too Much Too Young (Live EP)
14 - 16 - 04 - Turbo - You Girl
15 - 18 - 03 - Martha And The Muffins - Echo Beach
16 - 19 - 03 - Psychedelic Furs - Sister Europe
17 - 17 - 04 - Pat Benatar - We Live For Love
18 - 21 - 03 - Rainbow - All Night Long
19 - 22 - 02 - Iron Maiden - Running Free
20 - 23 - 02 - Squeeze - Another Nail In My Heart

21 - 24 - 02 - XTC - Ten Feet Tall
22 - 25 - 04 - Joan Armatrading - Rosie
23 - ---- - 01 - Urban Heroes - Get It
24 - ---- - 01 - The Clash - Train In Vain (Stand By Me) / Bankrobber
25 - ---- - 01 - Bob Seger & The Silver Bullet Band - Fire Lake
26 - ---- - 01 - David Bowie - Alabama Song / Space Oddity (1979 Acoustic Version)
27 - 30 - 03 - John Cougar - Small Paradise
28 - 15 - 05 - Cult Hero (a.k.a. The Cure) - I'm A Cult Hero
29 - 14 - 07 - The Romantics - What I Like About You
30 - 36 - 02 - Brothers Johnson - Stomp

31 - 20 - 07 - Spizzenergi - Where's Captain Kirk?
32 - ---- - 01 - The Teardrop Explodes - Treason (It's Just A Story)
33 - 37 - 02 - Eagles - I Can't Tell You Why
34 - 26 - 12 - The Clash - London Calling / Armagedeon Time
35 - 35 - 03 - Mo-Dettes - White Mice
36 - 33 - 04 - The Vapors - Turning Japanese
37 - 29 - 07 - Barclay James Harvest - Love On The Line
38 - 38 - 02 - Orchestral Manoeuvres In The Dark - Red Frame / White Lights
39 - 39 - 02 - Angelic Upstarts - Out Of Control
40 - ---- - 01 - Magazine - Song From Under The Floorboards

50Tracks Polderpop Top 15 1980 Week 07

01 - 01 - 04 - Turbo - You Girl
02 - 02 - 03 - Urban Heroes - Get It
03 - 03 - 06 - Diesel - Down In The Silvermine
04 - 05 - 05 - Herman Brood And His Wild Romance - Hot Shot
05 - 06 - 05 - SuperJones - Neon Light

06 - 09 - 02 - Earth & Fire - Fire Of Love
07 - 08 - 05 - Kayak - Theme From Spetters (Lost Blue Of Chartres)
08 - 10 - 03 - Spargo - You And Me
09 - 07 - 10 - The Nits - Tutti Ragazzi
10 - 04 - 07 - Toontje Lager - Ja, Verrek

11 - 13 - 02 - Polle Eduard - De Vogel Is Gevlogen
12 - 14 - 02 - BZN - Pearly Dumm
13 - ---- - 01 - The Meteors - Pilot
14 - ---- - 01 - Next One - I Love You So
15 - ---- - 01 - Partner - Your Smile

Marzipaintree schreef:

Johan hanteert een intrigerende techniek.

Zijn lijsten zijn superonvoorspelbaar, af en toe komt er een verrassing uit de De Wit hoed die je niet bij hem verwacht (Spacer) en bij het zustertopic in 1998 waren ook wat nummers die ik niet direct aan de indie sfeer link

01. (01.) Split Enz - I Got You #3
02. (02.) Tom Petty and The Heartbreakers - Refugee
03. (04.) Madness - My Girl
04. (06.) Orchestral Manoeuvres in the Dark - Red Frame/White Light
05. (05.) The Boomtown Rats - Someone's Looking At you
06. (08.) Peter Gabriel - Game Without Frontiers
07. (07.) Joe Jackson - I'm the Man
08. (03.) Simple Minds - The Changeling
09. (10.) Vangelis - L'Enfant
10. (14.) Martha and the Muffins - Echo Beach
11. (16.) Cheap Trick - Way of the World
12. (13.) The Specials - Too Much Too Young
13. (15.) Blondie - Call Me
14. (17.) Rush - The Spirit Of Radio
15. (09.) Dexy's Midnight Runners - Dance Stance
16. (18.) UB40 - Food For Thought
17. (--) The Teardrop Explodes - Treason (It's Just A Story)
18. (11.) The Nits - Tutti Ragazzi
19. (20.) Bauhaus - Dark Entries
20. (12.) Police - Walking On The Moon

Verdwenen:
New Musik - Living By Numbers

Ranboy Top 20 17-2-1980
w7 w6 aw titel - artiest
1 1 8 I hear you now - Jon & Vangelis
2 3 4 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
3 2 7 Peter Gunn (live) - Emerson, Lake & Palmer
4 6 2 The spirit of radio - Rush
5 7 3 Coward of the county - Kenny Loggins
6 5 5 The plastic age - The Buggles
7 4 8 Matador - Garland Jeffreys
8 9 4 Refugee - Tom Petty & the Heartbreakers
9 12 3 Games without frontiers - Peter Gabriel
10 8 6 Special lady - Ray, Goodman & Brown
11 10 5 On the radio - Donna Summer
12 15 3 Don't wait up for me - The Beat
13 13 4 Save me - Queen
14 -- 1 Love in our hearts - Peter Brown
15 16 3 Too much too young - The Specials
16 18 3 I got you - Split Enz
17 20 2 Him - Rupert Holmes
18 14 5 September morn - Neil Diamond
19 -- 1 Get it - Urban Heroes
20 11 8 Crying - Don McLean

Poeha schreef:
Mooi om te lezen dat je Backstabbers zo goed vond (vindt), dat je het nummer zowel op positie 7 als op 11 hebt opgenomen in je jaarlijst
Oow! Ik las ook dat ik behoorlijk aan de cognac zat.

Ik heb nog even gekeken en ik zie nu dat nr 11 wel klopte maar nr 7 moest "Stairway to Heaven" zijn.
Dat was een behoorlijk controversiële single die alleen in de Filipijnen is uitgebracht. Het zou ook zo maar kunnen dat ik deze exoot uiteindelijk niet aandurfde voor mijn jaarlijst.

musician schreef:
Ik laat Stairway to Heaven voor 1972 ook zitten. Binnenkort. als we heel fanatiek zijn, kunnen we het nummer binnen laten komen in het topic van 1991, toen de cd single werd uitgebracht
We zijn alweer bijna op de helft musician.

Lafheid of dronkenschap? Ik hou het op dronkenschap!

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1B_TL05NuxuqD1MiJ8Po9fg2k5cS8DYcLFJ1jTPlg7XLFqgRV

Top 20 1980 - week 07: (16 februari 1980)

01 (01) [10wk] Billy Ocean - Are You Ready #6
02 (12) [02wk] The Brothers Johnson - Stomp!
03 (02) [07wk] Toto - St. George and the Dragon
04 (04) [07wk] Garland Jeffreys - Matador
05 (03) [13wk] Destination - Move On Up Suite
06 (07) [04wk] Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee
07 (08) [05wk] Rupert Holmes - Him
08 (11) [03wk] The Whispers - And the Beat Goes On
09 (05) [16wk] Sheila and B. Devotion - Spacer #6
10 (10) [04wk] Turley Richards - You Might Need Somebody

11 (14) [04wk] Sister Sledge - Got to Love Somebody
12 (13) [02wk] Peter Brown - Love in Our Hearts
13 (16) [06wk] Azymuth - Jazz Carnival
14 (06) [06wk] Emerson, Lake & Palmer - Peter Gunn (live)
15 (00) [01wk] Christopher Cross - Ride Like the Wind
16 (09) [11wk] Toto - 99
17 (00) [01wk] John Cougar - Small Paradise
18 (00) [01wk] Elvis Costello & The Attractions - I Can't Stand Up for Falling Down
19 (17) [03wk] Kayak - Spetters
20 (15) [05wk] The Commodores - Wonderland

Verdwenen:
Diana Ross - It's My House (13 wk)
Herbie Hancock - Tell Everybody (11 wk)
The Kelly Family - David's Song (Who'll Come With Me) #2 (11 wk)

Iemand hier enig idee wat de exacte release datum is van Jimmy "Bo" Horne - Is It in?
Het komt uit 1980, maar daar houdt het voor mij op.

Jimmy "Bo" Horne - Is It in

Poeha schreef:
Iemand hier enig idee wat de exacte release datum is van Jimmy "Bo" Horne - Is It in?
Het komt uit 1980, maar daar houdt het voor mij op.

Jimmy "Bo" Horne - Is It in

Volgens 45cat kwam 'ie uit in september in de VS:
45cat - Jimmy "Bo" Horne - Is It In / I Wanna Go Home With You - Sunshine Sound - USA - SSEX-1018R

Week 7 (16 februari)
01 (01) 06 Wim Kersten En De Viltjes - Bloemetjesgordijn/We Moeten Met Z'n Allen (Zuinig Zijn) #2
02 (04) 06 Spizzenergi - Where's Captain Kirk?/Amnesia
03 (05) 06 The Romantics - What I Like About You/First In Line
04 (08) 05 Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee/It's Rainin' Again
05 (06) 05 Urbanus - Als Moeder Zong/Een Bakske Vol Met Stro
06 (02) 09 Madness - My Girl/Stepping Into Line
07 (10) 05 The Specials - Too Much Too Young (EP: The Special A.K.A. Live!)
08 (13) 04 Peter Gabriel - Games Without Frontiers/The Start/I Don't Remember
09 (16) 03 Blondie - Call Me/(Instrumental)
10 (15) 05 The Buggles - The Plastic Age/Island
11 (09) 08 Louise Goffin - Kid Blue/Long Distance
12 (17) 05 Simple Minds - Changeling/Premonition
13 (03) 11 Fiddler's Dram - Day Trip To Bangor (Didn't We Have a Lovely Time)/The Flash Lad #2
14 (07) 10 Killing Joke - Nervous System/Turn To Red
15 (19) 04 Tygers Of Pan Tang - Don't Touch Me There/Burning Up/Bad Times
16 (20) 04 Bauhaus - Dark Entries/Untitled
17 (21) 04 Queen - Save Me/Let Me Entertain You
18 (11) 11 The Clash - London Calling/Armagideon Time #1
19 (22) 03 Herman Brood & His Wild Romance - Hot Shot/Old Memories (Don't Pay My Liquor Bills)
20 (27) 02 UB40 - King/Food For Thought*
21 (23) 03 Willie Nelson - My Heroes Have Always Been Cowboys/Rising Star (Love Theme)
22 (29) 02 Joan Armatrading - Rosie/How Cruel
23 (12) 12 Het Börker Trio - De Pieteröliekar/’t Gemak Giet Bovenal
24 (14) 09 Emerson Lake & Palmer - Peter Gunn/Knife-Edge
25 (31) 02 Lene Lovich - Angels/The Fly
26 (36) 02 The Vapors - Turning Japanese/Here Comes the Judge (Live)
27 (38) 02 Marianne Faithfull - Broken English/What's the Hurry
28 (34) 02 Martha And The Muffins - Echo Beach/Teddy the Dink
29 (**) 01 Talking Heads - I Zimbra/Paper
30 (26) 03 Elvis Costello & The Attractions - I Can't Stand Up For Falling Down/Girls Talk*
31 (28) 04 The Jags - Woman's World/Dumb Blonde
32 (**) 01 XTC - Ten Feet Tall/Helicopter/Somnambulist
33 (33) 03 Imca Marina - Zwart Zwart Zwart/Vader's Been
34 (**) 01 Medium Medium - Them Or Me/Freeze
35 (24) 05 The Boomtown Rats - Someone's Looking At You/When The Night Comes
36 (**) 01 The Lambrettas - Poison Ivy/Runaround
37 (18) 13 The Passions - Hunted/Oh No, It's You
38 (**) 01 Turbo - You Girl/Love To Fight
39 (25) 10 Psycotic Pineapple - I Wanna Wanna Wanna Get Rid Of You/Ahead Of My Time
40 (**) 01 Stiff Little Fingers - At the Edge/Running Bear/White Christmas

Exit
(30) 10 Fleetwood Mac - Sara/That’s Enough For Me
(32) 09 Purple Hearts - Frustration/Extraordinary Sensations
(35) 02 Twennynine Feat. Lenny White - Peanut Butter/Oh Sylvie
(37) 13 Pink Floyd - Another Brick In the Wall Part 2/One Of My Turns #1
(39) 09 Led Zeppelin - Fool In the Rain/Hot Dog
(40) 01 Spargo - You And Me/Worry

Bloemetjesgordijn houdt het nog een weekje vol op P1, maar in 1980 viel carnaval in het weekend van 17 februari. Dat mag dus wel.
Voor Medium Medium was het deze week een kwestie van nu of nooit. De single is al uit november 1979 en is toen ook al door herman opgemerkt. Dankzij 50tracks kwam de single opnieuw op mijn tiplijstje. En nu haalt het dus toch mijn TOP40.
The Lambrettas komen met een skaversie van de hit van The Coasters. Altijd leuk die skaversies van bekende nummers. Ik ken nog een heel album met verskade Beatlesnummers.

Week 7 1980

01 01 06 Christopher Cross-Ride like the wind 4x #1
02 02 05 The Whispers-And the beat goes on
03 04 06 Simple Minds-Changeling
04 06 04 Kool & The Gang-Too hot
05 10 04 Rupert Holmes-Him
06 07 07 The Romantics-What I like about you
07 03 09 Positive Force-We got the funk
08 05 10 Fleetwood Mac-Sara 1x #1
09 14 02 Jon And Vangelis-I hear you now
10 17 02 Brothers Johnson-Stomp

11 11 05 The Specials-Too much too young
12 12 03 Herbie Hancock-Tell everybody
13 NE 01 DEBBIE JACOBS-HIGH ON YOUR LOVE
14 08 11 Michael Jackson-Off the wall
15 19 02 Foreigner-Love on the telephone
16 16 03 Blondie-Call me
17 09 07 Billy Ocean-Are you ready?
18 18 14 Sheila & B.Devotion-Spacer 5x #1
19 NE 01 THE BEAT-HANDS OFF...SHE'S MINE
20 13 04 The Selecter-Three minute hero

Weg:
Diana Ross-It's my house 10wkn (7)
Pink Floyd-Another brick in the wall part 2 3x #1 12wkn

https://usopm.org/wp-content/uploads/2019/08/Lake-Placid-1980.jpg

07 06 AW
01 01 04 Martha and the Muffins - Echo Beach #2
02 05 04 Marianne Faithfull - Broken English
03 02 13 The Clash - London Calling / Armagideon Time #9
04 07 03 The Psychedelic Furs - Sister Europe
05 03 05 Simple Minds - Changeling
06 04 20 Talking Heads - Life During Wartime
07 10 04 The dB's - Black and White
08 12 02 Talking Heads - I Zimbra / Air
09 08 06 Blondie - The Hardest Part
10 16 03 Blondie - Call Me
12 06 09 Dan Hartman - Relight My Fire
12 09 16 The Psychedelic Furs - We Love You
13 18 04 Bob Marley & The Wailers - So Much Trouble in the World
14 19 03 The Selecter - Three Minute Hero
15 20 02 Urban Heroes - Get It
16 22 02 Killing Joke - Wardance / Pssyche
17 11 10 Chic - My Feet Keep Dancing
18 21 03 Fad Gadget - Ricky's Hand
19 14 09 Mo-Dettes - White Mice
20 25 02 Mariya Takeuchi - Dream of You
21 12 11 Fleetwood Mac - Sara
22 32 03 Joan Armatrading - Rosie
23 ** 01 Pylon - Cool
24 27 02 The Beat - Hands Off... She's Mine / Twist & Crawl
25 ** 01 Blondie - Atomic
26 31 02 Noël - Dancing is Dangerous
27 24 04 The Specials - Too Much Too Young
28 17 12 The Ritchie Family - Put Your Feet To The Beat
29 ** 01 The Clash - Train in Vain / Bank Robber
30 15 10 Cliff Richard - Carrie
31 29 04 Bauhaus - Dark Entries
32 ** 01 The Brothers Johnson - Stomp!
33 ** 01 Michael Jackson - Off The Wall
34 ** 01 The Feelies - Everybody's Got Something To Hide (Except Me And My Monkey)
35 40 03 UB40 - King / Food For Thought
36 ** 01 David Bowie - Alabama Song
37 33 02 Magazine - A Song From Under The Floorboards
38 30 03 Split Enz - I Got You
39 35 03 The Korgis - I Just Can't Help It
40 ** 01 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Red Frame / White Light

Hoogste nieuwe binnenkomer is voor Pylon, een post-punkband uit Athens, Georgia. Cool is hun dansbare debuutsingle en gaat vooraf aan het uitstekende album Gyrate.

Jammer dat Blondie de ene na de andere single op ons afvuurt via verschillende muzikale markten. Liever zie ik gewoon elke 3 maanden een nieuwe zodat je die rustig de tijd kan geven. Maar ja, Atomic is wel dusdanig goed dat ik er ook niet echt omheen kan.

The Clash heeft ook zoiets in mindere mate, want ik lees nu dat ook Clampdown een single was, weliswaar alleen in Australië. Dus misschien moet die ook nog eens langskomen... Maar voorlopig doe ik het met Train in Vain en de geweldige b-side Bankrobber. Over Train in Vain las ik een interessant weetje via de bronvermeldingen op Wikipedia. Blijkbaar is het een antwoordsong op The Slits' Typical Girls, die na 22 weken uit mijn lijst valt deze week:

In 1979, the Slits released their highly idiosyncratic avant-punk dub single Typical Girls. The titular girls worry about clothes, spots, fat and smells, and conform to one of two stereotypes: either they're femme fatales or they're downtrodden drudges who "stand by their men", a reference to the Tammy Wynette song.

Typical Girls stalled at No 60 in the UK, but one man paying attention was Mick Jones of the Clash. His volatile relationship with Slits guitarist Viv Albertine had recently come to an end, leaving him distraught. His band's third album, London Calling, was nearly complete, but he was inspired to write a last-minute addition. It opens with the line, "You say you stand by your man ..." - a misreading of Typical Girls, wilful or otherwise - and its oft-repeated chorus is, "You didn't stand by me, no, not at all." Lyrically, then, it follows a chain of reference back to both Wynette and King, and offers a negative echo of both: the "walls come tumbling down", and the jilted protagonist can't be happy or keep "the wolves at bay" without the woman's love and support.

In order to sidestep the obvious, the song was named Train in Vain after the insistent, percussive rhythm driving the song. In spring 1980, the band's US label Epic chose it to be the first single from London Calling, and stepped right back into the obvious when they released it as Train in Vain (Stand By Me). Decidedly atypical, it reached No 27 in the chart and helped make the Clash more palatable for an American audience.

bron: Stand by me: Is that my bassline I can hear? | Pop and rock | The Guardian - theguardian.com
Overigens is Garbage' Stupid Girl ook gebouwd op het 'Train in Vain'-ritme.

Er werd geschreven dat de disco het wat af liet weten in de weeklijst en inderdaad, dat viel mij ook ineens op. Wellicht dat Stomp! of Off The Wall daar verandering in kunnen brengen, nu dat Rodgers/Edwards hun beste muzikale worpen lijken te hebben gehad.

Dan 2 covers: The Feelies met een energieke versie van het Beatles nummer en Bowie waagt zich aan Berthold Brecht's en Kurt Weill's Alabama Song. De song van de Feelies heb ik veel gedraaid, aan die van Bowie moet ik nog even wennen. Maar de vele tempowisselingen maken het zeker een theatraal en interessant nummer.

O.M.D. komt ook binnen met een nummer dat ik wel een opvallende singlekeuze vind, want het album staat hier in de kast en dit nummer is nooit een van mijn favorieten ervan geweest. Toch wel een prima song, maar de volgende single (en wel een favoriet hier) is een stuk beter wat mij betreft.

KAZTOR’S TOP 20:

1 - 1 SIMPLE MINDS - CHANGELING (6) (3x#1)
2 - 2 QUEEN - SAVE ME (5)
3 - 4 RUSH - THE SPIRIT OF RADIO (3)
4 - 6 BLONDIE - CALL ME (3)
5 - 3 PETER GABRIEL - GAMES WITHOUT FRONTIERS (4)
6 - 8 ELVIS COSTELLO & THE ATTRACTIONS - I CAN’T STAND UP FOR FALLING DOWN (4)
7 - 11 THE BEAT - HANDS OFF… SHE’S MINE (2)
8 - 9 MARTHA & THE MUFFINS - ECHO BEACH (3)
9 - 10 TOTO - ST. GEORGE AND THE DRAGON (3)
10 - 14 FOREIGNER - LOVE ON THE TELEPHONE (2)
11 - - THE CLASH - TRAIN IN VAIN/BANKROBBER (1)
12 - 5 FLEETWOOD MAC - SARA (7)
13 - 15 TURLEY RICHARDS - YOU MIGHT NEED SOMEBODY (2)
14 - - KILLING JOKE - WARDANCE (1)
15 - 20 IRON MAIDEN - RUNNING FREE (2)
16 - - URBAN HEROES - GET IT (1)
17 - 19 CULT HERO (THE CURE) - I’M A CULT HERO (2)
18 - - PETER BROWN - LOVE IN OUR HEARTS (1)
19 - - U2 - ANOTHER DAY (1)
20 - 7 JON & VANGELIS - I HEAR YOU NOW (10)

Gesneuveld:
THE ROMANTICS - WHAT I LIKE ABOUT YOU
TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS - REFUGEE
BUGGLES - THE PLASTIC AGE
BOOMTOWN RATS - SOMEONE’S LOOKING AT YOU
JOAN ARMATRADING - ROSIE

Allemaal binnenkomers die nog niet in m’n tiplijst stonden, dat kan dus ook!

Van THE CLASH had ik geen idee dat BANKROBBER al uit het LONDON CALLING-tijdperk stamde. Ik dacht echt dat het een ‘nieuw’ nummer was dat samenviel met de release van de Black Market Clash-EP, zo tussen LONDON CALLING en Sandinista! in. De Singles-box geeft het ook z’n eigen release voorafgaand aan de Sandinista!-singles (de UK-release, zeg maar).
Enfin, samen met het eveneens puike TRAIN IN VAIN krijgt ook deze dubbele A-kant het groene licht.

WARDANCE was, geloof ik, de lead-single van KILLING JOKE’s gelijknamige debuut-album. Heerlijk dreunende militanten-disco dat eigenlijk geschikt is voor elke punk/metal-head.

Vissend in hetzelfde vaarwater van XTC vinden we het Nederlandse URBAN HEROES. Aanstekelijke post-punk waarin het wat zoeken is naar een ‘hook’, maar het enthousiasme heerst.

PETER BROWN’s LOVE IN OUR HEARTS nestelt zich meteen in je brein. Een heerlijk, aangenaam popliedje. Naderhand zou hij z’n oude dag gaan verzekeren met het schrijven van Madonna’s Material Girl.

Op #19 dus de tweede single van U2 en echt een curiosum dat alleen op de deluxe-versie van Boy is te vinden. De band is hier nog wat zoekende en ANOTHER DAY is het nèt niet, maar met wat de band zou bereiken in gedachten heeft dit absoluut z’n charmes.

Poeha De AI bots zijn zeker van hun zaken en geven: "Is It In" van Jimmy "Bo" Horne werd uitgebracht als single in 1979. De exacte releasedatum van deze single is 23 juni 1979.
Voor wat het waard is.

Aanvulling en correctie

Voor wat het waard is schreef ik al. Op mijn vraag wat de bron is schrijft Chat GPI:

Mijn excuses voor de verwarring, maar ik moet verduidelijken dat mijn vorige reactie een fout bevatte. Jimmy "Bo" Horne bracht het nummer "Is It In" uit in 1980, niet in 1979. De bron van deze informatie is echter afkomstig van mijn kennis als AI-model van OpenAI en niet van externe bronnen, dus ik heb geen specifieke bron om te vermelden. Het spijt me voor eventuele verwarring die dit heeft veroorzaakt.

Niet te vertrouwen die AI jongens.

Poeha Het nummer komt op 1 november binnen in de Disco Chart van Billboard. Een release in september zou dus goed kunnen.

11/01/1980 | 32 | Jimmy ‘Bo’ Horne –•– Is It In (5:20) (Sunshine Sound 4218)

Bedankt voor je moeite, 50tracks. En eerder herman ook, natuurlijk.
Had zelf gisteren ook in Billboard gezocht, maar die kon toen niets vinden.

En dan zal ik 45cat ook nog maar toevoegen aan mijn database.

45cat is voor release data in mijn ogen wel de beste bron. Misschien is deze voor jou ook wel de moeite waard alle entrys van disco singles in de USA disco chart in de seventies: Disco Singles 1974-1980 - Top40weekly

De Music Meter Top 20 van 16-02-1980, week 7
https://images.45cat.com/simple-minds-changeling-1980-3-s.jpg

01 (03) 05 Changeling - Simple Minds (123) +2
02 (04) 03 Call me - Blondie (114) +27
03 (01) 05 Refugee - Tom Petty and the Heartbreakers (113) -13
04 (03) 03 Games without frontiers - Peter Gabriel (101) +9
05 (06) 04 Too much too young - Specials (79) +3
06 (07) 03 I got you - Split enz (67) +9
07 (10) 03 Echo Beach - Martha & The Muffins (64) +10
08 (11) 02 The Spirit of radio - Rush (63) +11
09 (08) 04 Someone's looking at you - Boomtown Rats (56) -1
10 (05) 07 What I like about you - Romantics (55) -26
https://images.45cat.com/the-brothers-johnson-stomp-am-2-s.jpg

11 (----) 01 Stomp - Brothers Johnson (48)
12 (16) 03 Save me - Queen (47) +5
13 (14) 04 The Plastic age - The Buggles (45) -1
14 (13) 02 And the beat goes on - Whispers (42) -5
15 (19) 05 Ride like the wind - Christopher Cross (41) +3
16 (20) 02 St. George and the Dragon - Toto (41) +3
17 (----) 01 Him - Rupert Holmes (40)
18 (----) 01 Turning Japanese - The Vapors (38)
19 (RE) 01 We love you - Psychedelic Furs (37)
20 (17) 10 I hear you now - Jon & Vangelis (33) -8

Verdwenen:

Sara - Fleetwood Mac
London Calling - The Clash
My girl - Madness
Peter gunn (live) - Emerson, Lake & Palmer

MusicMeter Top 20 - 1980

Dank allen weer voor alle lijsten voor week 7 over het jaar 1980!
50tracks, ranboy, Justus18, pureshores, herman, Marzipaintree, kaztor, johan de witt, Poeha en vigil

Gastspeler: gaucho
Supporter: luigifort

Een onverwacht sterk verlies voor Tom Petty en de Simple Minds grijpen de macht.
En hoe lang blijven ze daar staan, Blondie klopt aan de deur. En ze is zelfs weer met een volgende single in zicht.
Ik hou het nog even op Call me.

En de Brothers Johnson hebben inderdaad hun hoogste nieuwe notering. Daardoor raken de Whispers weer wat uit het beeld, verliezen punten.
En we hebben een echte draaideur hit: We love you van de Psychedelic Furs. Ook Christopher Cross gaat een beetje als een jojo maar weet elke keer te voorkomen dat Ride like the Wind uit de lijst verdwijnt. Met wisselende liefhebbers van het nummer.

De orkestratie van Him van Rupert Holmes doet mij opeens denken aan een vergelijkbare sound, te horen op Give up your guns van The Buoys. Ook geschreven door Holmes. Het zou bij elkaar op één album kunnen.

Soms gaat het langzaam maar zeker omhoog. Queen blijft puntjes extra bij elkaar sprokkelen en heeft inmiddels toch ook de top 10 in zicht.

Musician's Top 40 van zaterdag 23-02-1980

Musician Top 40 van 1980 via Spotify

01 (01) 06 Refugee - Tom Petty and the Heartbreakers
02 (03) 05 Games without frontiers - Peter Gabriel
03 (06) 05 Call me - Blondie
04 (02) 07 The plastic age - Buggles
05 (11) 03 Food for thought - UB40
06 (04) 06 Someone's looking at you - Boomtown rats
07 (05) 06 Save me - Queen
08 (13) 03 I can't tell you why - Eagles
09 (08) 06 Too much too young - Specials
10 (10) 04 St. George and the Dragon - Toto
11 (07) 06 10:15 Saturday Night - The Cure
12 (18) 03 Love on the telephone - Foreigner
13 (14) 05 Rosie - Joan Armatrading
14 (20) 03 Hands off...She's mine - Beat
15 (16) 05 You won't be there - The Alan Parsons project
16 (15) 07 Him - Rupert Holmes
17 (30) 02 I second that emotion - Japan
18 (21) 04 When I'm with you - Sparks
19 (24) 03 Echo Beach - Martha and the Muffins
20 (32) 02 Alabama song - David Bowie
21 (23) 04 Get it - Urban Heroes
22 (27) 03 Fire of love - Earth & Fire
23 (19) 05 I got you - Split enz
24 (29) 04 Red Frame/White light - Orchestral manoeuvres in the Dark
25 (34) 02 I Zimbra - Talking Heads
26 (35) 03 The Spirits of radio - Rush
https://images.45cat.com/styx-boat-on-the-river-am-records-s.jpg

27 (----) 01 Boat on the river - Styx
28 (----) 01 Think about me - Fleetwood Mac
29 (36) 02 Snips - 9 o'Clock
30 (38) 02 Fire Lake - Bob Seger & The Silver Bullet band
31 (----) 01 Outside my window - Stevie Wonder
32 (----) 01 Atomic - Blondie
33 (31) 03 Lock yourself up - The Buddy Odor Stop
34 (40) 02 Train in vain - The Clash
35 (----) 01 Another day - U2
36 (----) 01 Nightlife - Flavium
37 (17) 05 Turning Japanese - The Vapors
38 (09) 09 What I like about you - Romantics
39 (----) 01 A certain girl - Warren Zevon
40 (----) 01 The Regents - 7teen

Verdwenen:

Stupid girl - Ellen Foley
Lost blue of Chartres (theme from Spetters) - Kayak
Black orchid - Stevie Wonder
The End (Apocalypse Now version) - The Doors
Fan mail - Dickies
I can't stand up for falling down - Elvis Costello and the Attractions
I just can't help it - Korgis
Reflections - Charlie Daniels Band

Bij mij ligt elke keer de gewetensvraag op tafel: reken ik U2 en de Simple Minds nu af op wat ze nu brengen of leg ik er de maatstaf langs van wat hun grootste successen gaan worden? Of, dat kan ook nog, moet ik uitgaan van jeugdig enthousiasme zónder de kennis van wat er gaat komen? Dat laatste is natuurlijk lastig omdat je nu eenmaal weet waartoe beide bands uiteindelijk in staat zijn.

En dan is Changeling weliswaar een grote hit in onze lijst, ik ben er qua Simple Minds norm nog niet erg van onder de indruk. En dat geldt eigenlijk nu ook een beetje voor Another day van U2. Okay, het is U2 maar dit kan, binnen hele afzienbare tijd, veel beter. Het is ook een losse single, als ik het goed begrijp ook al eerder opgenomen. En het werd alleen uitgebracht in Ierland.

Het gevoel dat je er bij moet hebben, krijg je alleen (terug) als je weet hoe dat voelde, die eerste singles van U2. Er is zo'n setje uit met de eerste vier singles van U2, die ik allemaal mis. Er is los alleen tegen forse bedragen aan te komen en dat setje is tweedehands ook behoorlijk aan de prijs.

Maar ik kwam pas bij U2 terecht toen I will Follow live werd uitgebracht. Dat is eind 1982. Ik zal dat eerste gevoel nooit kunnen reproduceren.
En dus beoordeel ik wat ik er nu van vindt en dat vind ik het aardig. (The Cure was vanaf het begin al helemaal top, dat is een hele andere start).

Daarom heeft de ervaren band Styx de hoogste nieuwe binnenkomer. Een iets stevigere ballad dan Babe en ook geschreven en gezongen door een ander Styx-lid, Tommy Shaw. Grappig detail: in de VS zijn er tientallen Styx singles uitgebracht maar niet Boat on the River.

Net zo goed als dat wij weer geen Think about me hadden van Fleetwood Mac en in de VS wel. En de enige winnaars, jaren later, zijn de lijstjesmakers van nu. Wij dus.
Tenslotte nog even de vermelding van een prachtige nieuwe van Stevie Wonder en Blondie, die in de startblokken staat als opvolger van Call me.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:07 uur

geplaatst: vandaag om 17:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.