Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 31 januari 2011, 23:10 uur
Over die andere nevenactiviteit van Jon Anderson gesproken, samen met Vangelis: De drie albums Short Stories (waarvan dus I Hear You Now), The Friends Of Mr. Caïro en Private Collection zijn allen zeer de moeite waard. Muziek als een warme deken die filmische impressies oproept. Vooral Mr. Caïro is een weergaloze trip.
0
geplaatst: 31 januari 2011, 23:28 uur
Ik had dat singletje van Stevie Wonder ook wel in mijn lijst willen hebben, maar helaas. De successen van Wonder van The Journey Through the Secret Life of plants zijn werkelijk treurig te noemen. Send one your love kwam dan nog in de tiplijst, daarna werd het helemaal niks meer. En ik wist ook niet dat dit singletje werd uitgebracht. Treurig.
Spectaculair is de stijging van Jon & Vangelis inderdaad, ik ben blij dat we het met z'n allen zo op prijs stelden, in die tijd. Er zijn een paar boeiende albums gemaakt door het duo, hogelijk gewaardeerd ook, maar uiteindelijk was ik ook wel weer blij met het Yes album 90125. Daar zat dan tenminste nog heel wat vuurwerk in en dat ontbrak een beetje bij Jon & Vangelis. Schoonheid genoeg maar het moet natuurlijk ook wel een beetje rocken
Spectaculair is de stijging van Jon & Vangelis inderdaad, ik ben blij dat we het met z'n allen zo op prijs stelden, in die tijd. Er zijn een paar boeiende albums gemaakt door het duo, hogelijk gewaardeerd ook, maar uiteindelijk was ik ook wel weer blij met het Yes album 90125. Daar zat dan tenminste nog heel wat vuurwerk in en dat ontbrak een beetje bij Jon & Vangelis. Schoonheid genoeg maar het moet natuurlijk ook wel een beetje rocken

0
geplaatst: 1 februari 2011, 21:45 uur
De Top 30 van 02-02-1980
01 (05) Brass in pocket * Pretenders

02 (02) Peter Gunn * Emerson, Lake & Palmer
03 (01) Another brick in the wall * Pink floyd
04 (04) Feelin’ lonely * Massada
05 (03) Sara * Fleetwood mac
06 (11) An Englishman in New York * Godley & Crème
07 (08) Tutti ragazzi * The Nits
08 (10) Babe * Styx
09 (06) Streetplayer * Chicago
10 (15) Moonlight and Muzak * M
11 (---) I hear you now * Jon & Vangelis
12 (09) Crying * Don McLean
13 (18) Tears of a clown * The Beat
14 (07) I only want to be with you * The Tourists
15 (---) Someone’s looking at you * Boomtown rats

16 (14) Matador * Garland Jeffreys
17 (17) Escape * Rupert Holmes
18 (---) Hot shot * Herman Brood
19 (---) Down in the silvermine * Diesel
20 (22) Temps X * Didier Marouani
21 (12) Fly too high * Janis Ian
22 (---) If you remember me * Chris Thompson & The Night
23 (13) Walking on the moon * The Police
24 (26) This is it * Kenny Loggins
25 (---) Mono * Monotones
26 (23) Do that to me one more time * Captain & Tenille
27 (16) Headgames * Foreigner
28 (20) It will come in time * Billy Preston & Syreeta
29 (19) Gentlemen street * The Train
30 (30) Hollywood * Freddie James
En dat het dan The Pretenders moesten worden die uiteindelijk Pink floyd van de eerste plaats hebben verdreven. En dat voor een debuut, voor ons was het dat uiteindelijk natuurlijk wel.
Er waren veel prachtige nummers, zo aan het begin van het jaar. Je ziet het ook aan de binnenkomers. I hear you now van Jon & Vangelis is hier natuurlijk al aan de beurt gekomen. Ik wil er nog wel een persoonlijk ervaring tegenaan gooien: het singletje was zo zuiver, de keyboards van Vangelis hobbelden als golven van de ene box na de andere. Er zit een moment in, waardoor mijn oren er echt een funny feeling aan overhielden.
Na de single wist ik het gevoel met het album soms nog wel eens op te roepen maar de cd heeft dat geluid nooit meer gehad. Daar kan ik het zilveren schijfje de schuld van geven maar het zou ook met leeftijd te maken kunnen hebben: dat ik toen meer hoorde dan nu. Dezelfde situatie als dat hangjongeren in de buurt worden weggepest door een irritant geluid te laten horen dat juist zij nog kunnen horen, ouderen niet meer.
De binnenkomst van de nummer 15, Someone's looking at you van The Boomtown rats werd nog niet eerder door iemand gemeld. Persoonlijk heb ik er een zwak voor, voor dit nummer. Ik vind lang niet alles van The Boomtown rats even leuk. Maar Someone's looking at you ontloopt alle kritiek. Eigenlijk vind ik het ruimschoots beter dan I don't like mondays, het heeft meer tempo en de song is op zich sterker.
Zoals bekend, na I don't like mondays kwamen The Boomtown rats in Nederland niet verder meer dan de Tipparade. Ik ga daar eens een flinke uitzondering maken.
Hot shot van Herman Brood is al weer minder dan Brood's werk uit 1979. Net als I love you like I love myself is het getrokken van Go nutz, een album dat niet bij iedereen de toets der kritiek met verve kan doorstaan. Brood's avontuur in de VS mislukte en we hebben er dit album aan overgehouden. Maar in vergelijking met wat nog ging komen is dit nog heilig.
Ook de eerste vermelding voor Diesel en Down in the silvermine. Blijft toch rechtovereind staan, als prima Nederlandse rockband die vooral rond 1979 en 1980 behoorlijk populair was (tot in de VS aan toe). Down in the silvermine is de eerste single in 1980, in ieder geval volgt nog Sausolito summernight.
Mono van The Monotones is grappig verzonnen door een band die eerder bekend stond als Catapult en later als Rubberen Robbie. Hoe haak ik in op de huidige mode? Catapult speelde glamrock (geheel niet onaardig) ten tijde van The Sweet, Mud en Slade. Rubberen Robbie werd wereldberoemd in Nederland door hun persiflage op Stars on 45 maar dan met Nederlandstalige liedjes. Met de Monotones werd getracht in te haken op de ontstane newwave cultuur. Mono is niet onaardig maar niet meer dan dat.
Chris Thompson, de Freelance zanger van Manfred Mann's earth band maar eigenlijk onmisbaar boegbeeld daarvan, deed een nieuwe poging met The Night om de hitlijsten weer eens te bestormen na Hot summer nights. Met een rockballad dit keer. Zeker niet onaardig maar het had toch duidelijk onvoldoende in huis om naar grote hoogten door te stijgen. Ik wilde er dan nog wel een hit van maken, de meeste Nederlanders lieten de single links liggen in de platenzaken. Maar goed, Thompson was al weer opgetrommeld voor Chance, het nieuw op te nemen album van Manfred Mann's earth band....
01 (05) Brass in pocket * Pretenders
02 (02) Peter Gunn * Emerson, Lake & Palmer
03 (01) Another brick in the wall * Pink floyd
04 (04) Feelin’ lonely * Massada
05 (03) Sara * Fleetwood mac
06 (11) An Englishman in New York * Godley & Crème
07 (08) Tutti ragazzi * The Nits
08 (10) Babe * Styx
09 (06) Streetplayer * Chicago
10 (15) Moonlight and Muzak * M
11 (---) I hear you now * Jon & Vangelis
12 (09) Crying * Don McLean
13 (18) Tears of a clown * The Beat
14 (07) I only want to be with you * The Tourists
15 (---) Someone’s looking at you * Boomtown rats
16 (14) Matador * Garland Jeffreys
17 (17) Escape * Rupert Holmes
18 (---) Hot shot * Herman Brood
19 (---) Down in the silvermine * Diesel
20 (22) Temps X * Didier Marouani
21 (12) Fly too high * Janis Ian
22 (---) If you remember me * Chris Thompson & The Night
23 (13) Walking on the moon * The Police
24 (26) This is it * Kenny Loggins
25 (---) Mono * Monotones
26 (23) Do that to me one more time * Captain & Tenille
27 (16) Headgames * Foreigner
28 (20) It will come in time * Billy Preston & Syreeta
29 (19) Gentlemen street * The Train
30 (30) Hollywood * Freddie James
En dat het dan The Pretenders moesten worden die uiteindelijk Pink floyd van de eerste plaats hebben verdreven. En dat voor een debuut, voor ons was het dat uiteindelijk natuurlijk wel.
Er waren veel prachtige nummers, zo aan het begin van het jaar. Je ziet het ook aan de binnenkomers. I hear you now van Jon & Vangelis is hier natuurlijk al aan de beurt gekomen. Ik wil er nog wel een persoonlijk ervaring tegenaan gooien: het singletje was zo zuiver, de keyboards van Vangelis hobbelden als golven van de ene box na de andere. Er zit een moment in, waardoor mijn oren er echt een funny feeling aan overhielden.
Na de single wist ik het gevoel met het album soms nog wel eens op te roepen maar de cd heeft dat geluid nooit meer gehad. Daar kan ik het zilveren schijfje de schuld van geven maar het zou ook met leeftijd te maken kunnen hebben: dat ik toen meer hoorde dan nu. Dezelfde situatie als dat hangjongeren in de buurt worden weggepest door een irritant geluid te laten horen dat juist zij nog kunnen horen, ouderen niet meer.
De binnenkomst van de nummer 15, Someone's looking at you van The Boomtown rats werd nog niet eerder door iemand gemeld. Persoonlijk heb ik er een zwak voor, voor dit nummer. Ik vind lang niet alles van The Boomtown rats even leuk. Maar Someone's looking at you ontloopt alle kritiek. Eigenlijk vind ik het ruimschoots beter dan I don't like mondays, het heeft meer tempo en de song is op zich sterker.
Zoals bekend, na I don't like mondays kwamen The Boomtown rats in Nederland niet verder meer dan de Tipparade. Ik ga daar eens een flinke uitzondering maken.
Hot shot van Herman Brood is al weer minder dan Brood's werk uit 1979. Net als I love you like I love myself is het getrokken van Go nutz, een album dat niet bij iedereen de toets der kritiek met verve kan doorstaan. Brood's avontuur in de VS mislukte en we hebben er dit album aan overgehouden. Maar in vergelijking met wat nog ging komen is dit nog heilig.
Ook de eerste vermelding voor Diesel en Down in the silvermine. Blijft toch rechtovereind staan, als prima Nederlandse rockband die vooral rond 1979 en 1980 behoorlijk populair was (tot in de VS aan toe). Down in the silvermine is de eerste single in 1980, in ieder geval volgt nog Sausolito summernight.
Mono van The Monotones is grappig verzonnen door een band die eerder bekend stond als Catapult en later als Rubberen Robbie. Hoe haak ik in op de huidige mode? Catapult speelde glamrock (geheel niet onaardig) ten tijde van The Sweet, Mud en Slade. Rubberen Robbie werd wereldberoemd in Nederland door hun persiflage op Stars on 45 maar dan met Nederlandstalige liedjes. Met de Monotones werd getracht in te haken op de ontstane newwave cultuur. Mono is niet onaardig maar niet meer dan dat.
Chris Thompson, de Freelance zanger van Manfred Mann's earth band maar eigenlijk onmisbaar boegbeeld daarvan, deed een nieuwe poging met The Night om de hitlijsten weer eens te bestormen na Hot summer nights. Met een rockballad dit keer. Zeker niet onaardig maar het had toch duidelijk onvoldoende in huis om naar grote hoogten door te stijgen. Ik wilde er dan nog wel een hit van maken, de meeste Nederlanders lieten de single links liggen in de platenzaken. Maar goed, Thompson was al weer opgetrommeld voor Chance, het nieuw op te nemen album van Manfred Mann's earth band....
0
geplaatst: 1 februari 2011, 22:59 uur
Het valt niet echt op misschien, maar Herman Brood haalt mijn top 40 nooit. Saturday night en Still believe haalden wel beide de top 10, maar daarna niets meer (behalve een heel klein hitje voor Vision uit 1994). Of ik vond er niets aan, of ik ergerde me eraan. Het zal een combinatie zijn van een schorre stem, simpele melodietjes in standaard rock en roll-uitvoering, aanstellerij en belabberd Nederlands accent...
Diesel daarentegen is een prima Nederlandse band. Voor Down in the silvermine hadden ze nog de single Going back to China, ook erg sterk. Was je die even vergeten, musician, of had die nooit je hitlijst gehaald?
Diesel daarentegen is een prima Nederlandse band. Voor Down in the silvermine hadden ze nog de single Going back to China, ook erg sterk. Was je die even vergeten, musician, of had die nooit je hitlijst gehaald?
0
geplaatst: 2 februari 2011, 07:31 uur
Nee, ik kondigde alleen aan dat Diesel nog een hit zou hebben in 1980, Going back to China was bij mij natuurlijk ook een hit.
Als je de stemmers van musicmeter mag geloven, zijn alleen de eerste paar albums van Herman Brood ook echt wel aardig met een maximum van 3,75 sterren. Die zijn ook best goed, overigens. Maar hij heeft ook een hele rits albums uitgebracht die niet eens de 3*** halen, gemiddeld. Ik kan me ook voorstellen dat als je rond de 12 was, 14, je het ook nog niet aansprak.
Als je de stemmers van musicmeter mag geloven, zijn alleen de eerste paar albums van Herman Brood ook echt wel aardig met een maximum van 3,75 sterren. Die zijn ook best goed, overigens. Maar hij heeft ook een hele rits albums uitgebracht die niet eens de 3*** halen, gemiddeld. Ik kan me ook voorstellen dat als je rond de 12 was, 14, je het ook nog niet aansprak.
0
geplaatst: 2 februari 2011, 15:56 uur
musician schreef:
I hear you now van Jon & Vangelis is hier natuurlijk al aan de beurt gekomen. Ik wil er nog wel een persoonlijk ervaring tegenaan gooien: het singletje was zo zuiver, de keyboards van Vangelis hobbelden als golven van de ene box na de andere. Er zit een moment in, waardoor mijn oren er echt een funny feeling aan overhielden.
I hear you now van Jon & Vangelis is hier natuurlijk al aan de beurt gekomen. Ik wil er nog wel een persoonlijk ervaring tegenaan gooien: het singletje was zo zuiver, de keyboards van Vangelis hobbelden als golven van de ene box na de andere. Er zit een moment in, waardoor mijn oren er echt een funny feeling aan overhielden.
Haha, dit herken ik wel. Ik geloof niet dat ik dat specifiek met dit nummer gehad heb, maar ik kan me óók nummers uit mijn jeugdjaren herinneren die door hun klankrijkdom een bepaalde indruk op me maakten die ik later nooit meer heb kunnen 'vangen'.
Ik ging in mijn tienerjaren regelmatig langs bij een iets oudere neef van me die bij hem thuis op zijn kamer een heel behoorlijke muziekinstallatie had staan. Ik herinner me dat ik sommige goed geproduceerde nummers daar zó fraai, zó imponerend vond klinken dat ik dat gevoel later terug probeerde te halen toen ik 'aan de CD ging'.
Dat is me nooit echt gelukt en dat kan verschillende oorzaken hebben: misschien dat vinyl een bepaalde 'volheid van klank' heeft die je bij CD's niet schijnt te kunnen vatten, zoals ik LP-voorstanders vaak hoor beweren. Het kan aan de akoestiek liggen, of aan de gekleurde herinnering van je jeugdjaren (je was toen gewoon veel minder gewend qua geluidskwaliteit), maar zeker ook, zoals musician aangeeft, doordat ons gehoor met de jaren achteruit is gegaan.
Ik weet - helaas - zeker dat dat laatste in elk geval op mij van toepassing is, vooral in de hoge tonen mis ik tegenwoordig wel wat. Jammer, echt een gemis als je een vérgaand muziekliefhebber bent, maar niets aan te doen.
Ik kan me wel voorstellen dat I hear you now typisch zo'n nummer is waar dit verschijnsel kan optreden: veel hoge tonen en een prachtige productie. Ik heb het net nog even gedraaid; een statig, majestueus nummer waarop je als het ware wegzweeft. De stem van Anderson, die sowieso een hemelse klank heeft voor mij, past heel goed bij het synthesizertapijt van Vangelis. Dat gold ook al op het eveneens prachtige Heaven and Hell-album, waar ze voor het eerst samenwerkten.
0
geplaatst: 2 februari 2011, 16:05 uur
Die singles wat Diesel uit '79/'80 waren inderdaad heel aardig: vrij commerciële poprock die goed in elkaar stak. Al vond ik er toch altijd wel iets oubolligs omheen hangen. Het enige nummer waar dat niet voor gold was Sausalito summernight, en die komen we ongetwijfeld later in 1980 nog tegen.
Je hoort mensen er nooit over, maar dat is één van de grootste Nederlandse hits geweest in Amerika. Het nummer haalde zelfs de top 20 van de Billboard Hot 100, wat betekent dat-ie in het hele land erg goed verkocht. Een opmerkelijke eendagsvlieg, en eigenlijk ook weer niet, want het nummer klinkt heel Amerikaans, al helemáál door die referentie aan Sausalito natuurlijk. Toch knap dat ze dat voor elkaar hebben gekregen.
If you remember me (als ik me goed herinner stond die alleen op naam van Thompson en niet van de groep) vind ik ook best een mooi nummer. Zwaar vergeten en eigenlijk onterecht, maar zo gaat dat vaak met losse singles die niet op een album terug te vinden zijn (althans, bij mijn weten niet).
Aan mijn huidige avatar kunnen jullie zien dat ik toevallig net bezig ben met een MMEB-herwaarderingstrip. Die CD's van Manfred Mann's Earth Band waren altijd behoorlijk prijzig, áls je ze al kon vinden, maar ik kwam ze onlangs voor het eerst tegen onder de 10 euro. Blijft aantrekkelijke muziek, al zijn Mann en Thompson tegen wil en dank wel van elkaar afhankelijk geworden als het gaat om het groepsgeluid van de Earth Band.
Je hoort mensen er nooit over, maar dat is één van de grootste Nederlandse hits geweest in Amerika. Het nummer haalde zelfs de top 20 van de Billboard Hot 100, wat betekent dat-ie in het hele land erg goed verkocht. Een opmerkelijke eendagsvlieg, en eigenlijk ook weer niet, want het nummer klinkt heel Amerikaans, al helemáál door die referentie aan Sausalito natuurlijk. Toch knap dat ze dat voor elkaar hebben gekregen.
If you remember me (als ik me goed herinner stond die alleen op naam van Thompson en niet van de groep) vind ik ook best een mooi nummer. Zwaar vergeten en eigenlijk onterecht, maar zo gaat dat vaak met losse singles die niet op een album terug te vinden zijn (althans, bij mijn weten niet).
Aan mijn huidige avatar kunnen jullie zien dat ik toevallig net bezig ben met een MMEB-herwaarderingstrip. Die CD's van Manfred Mann's Earth Band waren altijd behoorlijk prijzig, áls je ze al kon vinden, maar ik kwam ze onlangs voor het eerst tegen onder de 10 euro. Blijft aantrekkelijke muziek, al zijn Mann en Thompson tegen wil en dank wel van elkaar afhankelijk geworden als het gaat om het groepsgeluid van de Earth Band.
0
geplaatst: 2 februari 2011, 16:11 uur
Mooie aandacht weer voor het Nederlands product bij musician. Monotones vond ik maar niets, ondanks mijn voorliefde voor Catapult. Tot mijn schok kreeg ik het singletje voor mijn verjaardag (eind januari, begin februari, ik weet niet meer precies wanneer ik het vierde) en ik begreep er niets van hoe iemand kon denken dat ik dat leuk zou vinden.
Diesel is natuurlijk degelijke pop, al vond ik dat destijds wel wat ouderwets. Van de Boomtown Rats herinner ik me het singlehoesje vooral (mooi dus dat je dat erbij zet). In mijn lijst komt-ie niet.
En dan de Pretenders bij musician dus snel nummer 1. Het is me toch wel een gigantische classic, die ook bij mij de disco even verdringt en bij Ranboy ook nog lekker in de lift zit. Het was ook in mijn herinnering een nummer dat eigenlijk iedereen wel goed vond.
Diesel is natuurlijk degelijke pop, al vond ik dat destijds wel wat ouderwets. Van de Boomtown Rats herinner ik me het singlehoesje vooral (mooi dus dat je dat erbij zet). In mijn lijst komt-ie niet.
En dan de Pretenders bij musician dus snel nummer 1. Het is me toch wel een gigantische classic, die ook bij mij de disco even verdringt en bij Ranboy ook nog lekker in de lift zit. Het was ook in mijn herinnering een nummer dat eigenlijk iedereen wel goed vond.
0
geplaatst: 2 februari 2011, 16:50 uur
gaucho schreef:
(...)If you remember me (als ik me goed herinner stond die alleen op naam van Thompson en niet van de groep)(...)
(...)If you remember me (als ik me goed herinner stond die alleen op naam van Thompson en niet van de groep)(...)
Ik dacht dat aanvankelijk ook, maar hoe ziet het hoesje van de single er uit:
[img][/img]
Volgens Wiki was het aanvankelijk een solo-nummer maar werd het later toch (om wat voor reden dan ook) Chris Thompson and The Night.
Ze hadden albums in 1979 en 1980, daar had dit nummer dan best wel opgekund, zou je zo zeggen.
0
geplaatst: 3 februari 2011, 22:20 uur
De Engelse Top 40 van 02-02-1980
01 15 The Special AKA live ! - The Special AKA
02 01 Brass in pocket - Pretenders
03 03 My girl - Madness
04 04 I'm in the mood for dancin' - Nolans
05 12 It's different for girls - Joe Jackson
06 02 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
07 06 Babe - Styx
08 05 Please don't go - Kc and the sunshine band
09 07 Green onions - Booker T and the MG's
10 33 Coward of the county - Kenny Rogers

11 09 I want to hold your hand - Dollar
12 22 7teen - Regents
13 08 Better love next time - Dr. Hook
14 --- Someone's looking at you - Boomtown rats
15 17 I hear you now - Jon & Vangelis
16 14 London calling - The Clash
17 11 Tears of a clown - The Beat
18 20 Spacer - Sheila and the Black devotion
19 21 Jazz carnival - Azymuth
20 26 Living by numbers - New musik
21 16 Spirits having flown - Bee gees
22 30 Buzz buzz a diddle it - Matchbox
23 29 Too hot - Kool and the gang
24 10 Another brick in the wall - Pink floyd
25 18 We got the funk - The Positive force
26 13 I have a dream - Abba
27 27 Escape - Rubert Holmes
28 19 Is it love you're after - Rose Royce
29 --- Three minute hero - The Selecter
30 --- Save me - Queen

....hoe gaat dit aflopen in Engeland?
31 --- Jane - Jefferson Starship
32 35 Strange little girl - Sad cafe
33 23 Rappers delight - Sugarhill gang
34 --- Mama's boy - Suzi Quatro
35 --- The plastic age - Buggles
36 --- Baby I love you - Ramones
37 --- And the beat goes on - The Whispers
38 24 I only want to be with you - The Tourists
39 34 Got to love somebody - Sister sledge
40 --- Captain beaky - Keith Michell
Ik dacht dat The Ramones van die oude punkers waren, hoewel ik mij, eerlijk is eerlijk, zelden in deze band heb verdiept, geef mij maar The Jam, maar wat een slappe hap wordt er hier aangeboden met Baby I love you. Het zal wel een poging zijn tot een persiflage op een oud nummer van Peter Frampton, maar het is niet wat ik bedenk bij The Ramones.
We moeten er wat voorzichtig mee zijn want, hoewel groot van naam, deze band wist maar één keer, en dan alleen in 1980, de Nederlandse hitlijsten te behalen en dat was in ieder geval niet met Baby I love you.
Er lijkt zelfs meer stoom af te komen van Suzi Quatro maar ook dit is natuurlijk erg mager van melodie. Mama's boy haalt in ons land nog de tipparade, hetzelfde lot is opvolger Rock hard nog beschoren, en dan is het gebeurd met Suzi. Ze had leuke hits in 1973 en 1974, dat wil zeggen, ze had hits met nummers die geschreven waren door het al eerder gememoreerde duo Chinn en Chapman (Can the can, 48 crash), de rest is nauwelijks memorabel te noemen.
De Amerikaanse (je zou haar de Engelse nationaliteit toedichten) kwam nog eenmaal terug in 1978, wederom met een nummer van Chinn en Chapman, If you can't give me love. Maar Chin en Chapman waren daadwerkelijk met hun muziek opgeschoven van The Sweet/ Mud naar Racey en Smokie en die ommezwaai bracht Suzi Quatro nu in haar eentje naar voren. Opvolger Stumblin' in werd zelfs een nog grotere hit, een duet met Smokie zanger Chris Norman. Daarmee had Suzi al haar geloofwaardigheid als rockzangeres wel verloren, bovendien bleek ze te afhankelijk van de schrijverskunsten van Chinn/Chapman en kwam ze op eigen kracht dus niet meer in beeld.
Wat in Nederland in de lijsten komt (en bij ons) laat ik hier niet de revue passeren, daarom wel aandacht voor de Australische Shakespear acteur Keith Michell die met een soort van voordracht op muziek het nummer Captain beaky brengt. Captain Beaky and his band hebben op die wijze twee albums uitgebracht, met een hele cast aan bekende acteurs. Op muziek geschreven door Jim Parker, de gedichten waren geschreven door Jeremy Lloyd. Het is 'weird' in zekere zin omdat het anders is maar juist daarom zo bijzonder. Je vraagt je af: dat dat nog kon, in die tijd.
Het is haast hardrock dat Jefferson Starship brengt met Jane. In Nederland kreeg deze band geen poot aan de grond, wel het oorspronkelijke Jefferson Airplane en later Starship maar nee, geen Jefferson Starship. Het verbaast me dat het wel de Engelse hitlijst haalt maar dat is juist het aardige aan deze hitlijst, er blijven altijd verrassingen naar boven komen.
Zoals het feit dat Three minute hero van The Selecter geen hit zou worden in Nederland. Ik heb nu inmiddels weer heel wat oud werk gehoord van deze band, in mijn lijst zou nu On my radio een grote hit kunnen zijn, maar ik heb werkelijk niets met deze band. Ook Three minute hero heeft voor mij geen enkele aantrekkelijkheid, het is zielloze.......Ja, wat is het eigenlijk, kinder-ska met een beetje newwave achtige aanpak? Geef mij maar The Beat of ....
.....de nieuwe nummer één, de Special A.K.A., want de spectaculaire stijging van 15 naar 1 mag als nieuwsfeit natuurlijk niet onvermeld blijven. En wij hebben inderdaad hetzelfde live nummer van Too much too young in februari in de hitlijsten, waar ik altijd naar de studioversie (die van 6:06 op het debuutalbum) ervan heb geluisterd. Zo kan een mens zich in al die jaren lelijk laten bedotten door de oude werkelijkheid......
01 15 The Special AKA live ! - The Special AKA
02 01 Brass in pocket - Pretenders
03 03 My girl - Madness
04 04 I'm in the mood for dancin' - Nolans
05 12 It's different for girls - Joe Jackson
06 02 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
07 06 Babe - Styx
08 05 Please don't go - Kc and the sunshine band
09 07 Green onions - Booker T and the MG's
10 33 Coward of the county - Kenny Rogers
11 09 I want to hold your hand - Dollar
12 22 7teen - Regents
13 08 Better love next time - Dr. Hook
14 --- Someone's looking at you - Boomtown rats
15 17 I hear you now - Jon & Vangelis
16 14 London calling - The Clash
17 11 Tears of a clown - The Beat
18 20 Spacer - Sheila and the Black devotion
19 21 Jazz carnival - Azymuth
20 26 Living by numbers - New musik
21 16 Spirits having flown - Bee gees
22 30 Buzz buzz a diddle it - Matchbox
23 29 Too hot - Kool and the gang
24 10 Another brick in the wall - Pink floyd
25 18 We got the funk - The Positive force
26 13 I have a dream - Abba
27 27 Escape - Rubert Holmes
28 19 Is it love you're after - Rose Royce
29 --- Three minute hero - The Selecter
30 --- Save me - Queen
....hoe gaat dit aflopen in Engeland?
31 --- Jane - Jefferson Starship
32 35 Strange little girl - Sad cafe
33 23 Rappers delight - Sugarhill gang
34 --- Mama's boy - Suzi Quatro
35 --- The plastic age - Buggles
36 --- Baby I love you - Ramones
37 --- And the beat goes on - The Whispers
38 24 I only want to be with you - The Tourists
39 34 Got to love somebody - Sister sledge
40 --- Captain beaky - Keith Michell
Ik dacht dat The Ramones van die oude punkers waren, hoewel ik mij, eerlijk is eerlijk, zelden in deze band heb verdiept, geef mij maar The Jam, maar wat een slappe hap wordt er hier aangeboden met Baby I love you. Het zal wel een poging zijn tot een persiflage op een oud nummer van Peter Frampton, maar het is niet wat ik bedenk bij The Ramones.
We moeten er wat voorzichtig mee zijn want, hoewel groot van naam, deze band wist maar één keer, en dan alleen in 1980, de Nederlandse hitlijsten te behalen en dat was in ieder geval niet met Baby I love you.
Er lijkt zelfs meer stoom af te komen van Suzi Quatro maar ook dit is natuurlijk erg mager van melodie. Mama's boy haalt in ons land nog de tipparade, hetzelfde lot is opvolger Rock hard nog beschoren, en dan is het gebeurd met Suzi. Ze had leuke hits in 1973 en 1974, dat wil zeggen, ze had hits met nummers die geschreven waren door het al eerder gememoreerde duo Chinn en Chapman (Can the can, 48 crash), de rest is nauwelijks memorabel te noemen.
De Amerikaanse (je zou haar de Engelse nationaliteit toedichten) kwam nog eenmaal terug in 1978, wederom met een nummer van Chinn en Chapman, If you can't give me love. Maar Chin en Chapman waren daadwerkelijk met hun muziek opgeschoven van The Sweet/ Mud naar Racey en Smokie en die ommezwaai bracht Suzi Quatro nu in haar eentje naar voren. Opvolger Stumblin' in werd zelfs een nog grotere hit, een duet met Smokie zanger Chris Norman. Daarmee had Suzi al haar geloofwaardigheid als rockzangeres wel verloren, bovendien bleek ze te afhankelijk van de schrijverskunsten van Chinn/Chapman en kwam ze op eigen kracht dus niet meer in beeld.
Wat in Nederland in de lijsten komt (en bij ons) laat ik hier niet de revue passeren, daarom wel aandacht voor de Australische Shakespear acteur Keith Michell die met een soort van voordracht op muziek het nummer Captain beaky brengt. Captain Beaky and his band hebben op die wijze twee albums uitgebracht, met een hele cast aan bekende acteurs. Op muziek geschreven door Jim Parker, de gedichten waren geschreven door Jeremy Lloyd. Het is 'weird' in zekere zin omdat het anders is maar juist daarom zo bijzonder. Je vraagt je af: dat dat nog kon, in die tijd.
Het is haast hardrock dat Jefferson Starship brengt met Jane. In Nederland kreeg deze band geen poot aan de grond, wel het oorspronkelijke Jefferson Airplane en later Starship maar nee, geen Jefferson Starship. Het verbaast me dat het wel de Engelse hitlijst haalt maar dat is juist het aardige aan deze hitlijst, er blijven altijd verrassingen naar boven komen.
Zoals het feit dat Three minute hero van The Selecter geen hit zou worden in Nederland. Ik heb nu inmiddels weer heel wat oud werk gehoord van deze band, in mijn lijst zou nu On my radio een grote hit kunnen zijn, maar ik heb werkelijk niets met deze band. Ook Three minute hero heeft voor mij geen enkele aantrekkelijkheid, het is zielloze.......Ja, wat is het eigenlijk, kinder-ska met een beetje newwave achtige aanpak? Geef mij maar The Beat of ....
.....de nieuwe nummer één, de Special A.K.A., want de spectaculaire stijging van 15 naar 1 mag als nieuwsfeit natuurlijk niet onvermeld blijven. En wij hebben inderdaad hetzelfde live nummer van Too much too young in februari in de hitlijsten, waar ik altijd naar de studioversie (die van 6:06 op het debuutalbum) ervan heb geluisterd. Zo kan een mens zich in al die jaren lelijk laten bedotten door de oude werkelijkheid......
0
geplaatst: 3 februari 2011, 22:31 uur
musician schreef:
Ik dacht dat The Ramones van die oude punkers waren, hoewel ik mij eerlijk is eerlijk zelden in deze band heb verdiept, geef mij maar The Jam, maar wat een slappe hap wordt er hier aangeboden met Baby I love you. Het zal wel een poging zijn tot een persiflage op een oud nummer van Peter Frampton, maar het is niet wat ik bedenk bij The Ramones.
Ik dacht dat The Ramones van die oude punkers waren, hoewel ik mij eerlijk is eerlijk zelden in deze band heb verdiept, geef mij maar The Jam, maar wat een slappe hap wordt er hier aangeboden met Baby I love you. Het zal wel een poging zijn tot een persiflage op een oud nummer van Peter Frampton, maar het is niet wat ik bedenk bij The Ramones.
Maar musician, hoor je hier niet de aloude bekende song van The Ronettes in?
Met Peter Framptons Baby I love your way heeft het niets te maken, maar ik ben het wel met je eens dat het totaal niet bij The Ramones past!
0
geplaatst: 3 februari 2011, 22:50 uur
Ik ken en weet ook werkelijk niets van The Ronettes, voelde alleen vagelijk aan dat er werd gecoverd...... 

0
geplaatst: 4 februari 2011, 08:53 uur
musician schreef:
.. want het is een Amerkaanse groep inderdaad. Jane was al enige tijd als single uit en voor wie niet wil terugbladeren: nummer 1 in mijn lijst week 51

0
geplaatst: 4 februari 2011, 08:59 uur
En ik zie ook dat singletje van Kenny Rogers. Dat is er een die ik helemaal heb gemist als erg mooi nummer. Destijds haalde ik mijn neus op voor het nummer als zijnde ´suffe countryrock´. Nu is mijn mening een stuk positiever, en ik sluit niet uit dat ik nog eens een plaatje koop van deze man.
0
geplaatst: 4 februari 2011, 09:02 uur
musician schreef:
Ik ken en weet ook werkelijk niets van The Ronettes, voelde alleen vagelijk aan dat er werd gecoverd......
De Ronettes was een van die meidengroepen van Phil Spector. Leuke overeenkomst is ook dat ook de Ramones hebben samengewerkt met Phil Spector en de keuze voor deze cover lijkt me dan ook verre van toevallig. Ik ben daar ook allemaal later pas achter gekomen.
0
geplaatst: 4 februari 2011, 10:32 uur
De samenwerking van de Ronettes met Phil Spector ging zelfs zover dat leadzangeres Ronnie het bed met hem deelde en later bekend werd als Ronnie Spector. Het zegt mij allemaal ook niet zoveel, want hun eerste twee singles, Be my baby en Baby I love you, waren voornamelijk Amerikaanse millionsellers uit de eerste helft van de jaren zestig.
Ik kwam dat soort dingen allemaal pas te weten toen Ronnie Spector het refrein van Be my baby in de jaren tachtig nog een keertje mocht zingen op een nummer van Eddie Money, dat bij ons ook redelijk bekend werd. Pas sinds die tijd weet ik iets meer van de Ronettes.
Schaam je niet, musician, ik zou het nummer van The Ramones waarschijnlijk ook niet herkend hebben als een cover... Meer info over The Ronettes hier.
Jane was inderdaad wel een van de betere nummers van Jefferson Starship, een band die in deze incarnatie volledig aan onze hitlijsten voorbij zou gaan. In tegenstelling tot eerdere varianten als Jefferson Airplane en Starship. Terechte hit in Engeland en de VS, dat wel. Miracles van een paar jaar eerder was ook een mooi nummer, zij het een stuk softer.
En wat Kenny Rogers betreft ben ik zelfs al een stap verder dan sq. Toevallig zag ik onlangs zeer goedkoop (€ 3,99) een vrij complete verzamelaar van de man bij Play.com. Toen heb ik 'm ook maar aangeschaft. Als tiener vond ik het ook niks, maar nu vind ik het op z'n tijd wel leuke luistermuziek. En nummers als Lucille, The gambler, Lady en She believes in me (het aanzienlijk subtielere origineel van het André Hazes-gemekker dat wij kennen als Zij gelooft in mij) zijn gewoon goed geschreven soft-popsongs.
Ik kwam dat soort dingen allemaal pas te weten toen Ronnie Spector het refrein van Be my baby in de jaren tachtig nog een keertje mocht zingen op een nummer van Eddie Money, dat bij ons ook redelijk bekend werd. Pas sinds die tijd weet ik iets meer van de Ronettes.
Schaam je niet, musician, ik zou het nummer van The Ramones waarschijnlijk ook niet herkend hebben als een cover... Meer info over The Ronettes hier.
Jane was inderdaad wel een van de betere nummers van Jefferson Starship, een band die in deze incarnatie volledig aan onze hitlijsten voorbij zou gaan. In tegenstelling tot eerdere varianten als Jefferson Airplane en Starship. Terechte hit in Engeland en de VS, dat wel. Miracles van een paar jaar eerder was ook een mooi nummer, zij het een stuk softer.
En wat Kenny Rogers betreft ben ik zelfs al een stap verder dan sq. Toevallig zag ik onlangs zeer goedkoop (€ 3,99) een vrij complete verzamelaar van de man bij Play.com. Toen heb ik 'm ook maar aangeschaft. Als tiener vond ik het ook niks, maar nu vind ik het op z'n tijd wel leuke luistermuziek. En nummers als Lucille, The gambler, Lady en She believes in me (het aanzienlijk subtielere origineel van het André Hazes-gemekker dat wij kennen als Zij gelooft in mij) zijn gewoon goed geschreven soft-popsongs.
0
geplaatst: 4 februari 2011, 10:40 uur
sq schreef:
... want het is een Amerkaanse groep inderdaad. Jane was al enige tijd als single uit en voor wie niet wil terugbladeren: nummer 1 in mijn lijst week 51
... want het is een Amerkaanse groep inderdaad. Jane was al enige tijd als single uit en voor wie niet wil terugbladeren: nummer 1 in mijn lijst week 51
Excuus!

Het toont in ieder geval aan dat de single ook in Nederland is uitgebracht maar het zal waarschijnlijk bezweken zijn bij gebrek aan airplay. De tijdgeest is begin 1980 gericht op andersoortige muziek, Jefferson Airplane was gewoon niet in de mode....
0
geplaatst: 4 februari 2011, 10:55 uur
Dank! Ik meende even dat een hele ontwikkeling aan mij voorbij was gegaan, maar hemelsbreed bekeken vallen de successen van The Ronettes erg mee (of tegen), een nummer 2 hit met Be my baby, daarnaast nog een handvol hits die in de VS niet hoger kwamen dan 23. Baby, I love you werd dan nog 24 in 1963. De bemoeienis van Phil Spector en mevrouw Spector zullen meer hebben bijgedragen aan de naam en faam van de groep.
De Ramones hebben de cover bepaald geen goed gedaan, de reden om het uit te brengen ontgaat me volledig.
0
geplaatst: 4 februari 2011, 16:26 uur
gaucho schreef:
De samenwerking van de Ronettes met Phil Spector ging zelfs zover dat leadzangeres Ronnie het bed met hem deelde
De samenwerking van de Ronettes met Phil Spector ging zelfs zover dat leadzangeres Ronnie het bed met hem deelde
Onder dwang, ja. Als neuroot Phil zich niet op haar gefixeerd zou hebben was ze er waarschijnlijk met Keith Richards vandoor gegaan.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 11:13 uur
TOP 40 VAN ROB nr 189, 6-2-1980
dw vw aw
1 3 3 I hear you now - Jon & Vangelis
2 2 9 Babe - Styx
3 4 5 An Englishman in New York - Kevin Godley & Lol Creme
4 1 9 Sara - Fleetwood Mac
5 10 4 Brass in pocket - The Pretenders
6 7 5 Feeling lonely - Massada
7 5 5 Crying - Don McLean
8 9 3 World - David Essex
9 12 4 Escape - Rupert Holmes
10 20 2 On the radio - Donna Summer
11 16 3 A message to you Rudy - The Specials
12 21 2 The plastic age - The Buggles
13 11 7 Mono - The Monotones
14 18 5 Moonlight and muzak - M
15 8 11 Another brick in the wall, part 2 - Pink Floyd
16 23 2 September morn - Neil Diamond
17 6 9 Rapper's delight - The Sugarhill Gang
18 22 3 This is it - Kenny Loggins
19 -- 1 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
20 37 2 Que sera mi vida - The Gibson Brothers
21 -- 1 Someone's looking at you - The Boomtown Rats
22 14 7 Carrie - Cliff Richard
23 -- 1 It's different for girls - Joe Jackson
24 15 8 What's a matter baby - Ellen Foley
25 33 2 Tutti ragazzi - The Nits
26 13 8 On my radio - The Selecter
27 28 3 Do that to me one more time - Captain & Tenille
28 17 10 Gentleman street - The Train
29 25 4 Tired of toein' the line - Rocky Burnette
30 19 9 David's song - The Kelly Family
31 -- 1 Save me - Queen
32 -- 1 I could never leave you - Margriet Eshuijs Band
33 26 5 Rap-o-clap-o - Joe Bataan
34 36 3 Daytrip to Bangor - Fiddler's Dram
35 24 9 I have a dream - Abba
36 27 8 Rock sugar - Rob Grill
37 31 10 Thema uit 'De verlaten mijn' - Gheorghe Zamfir
38 30 6 Cathy's clown - Tarney Spencer Band
39 29 8 Can we still be friends? - Robert Palmer
40 32 8 It will come in time - Billy Preston & Syreeta
Geen verrassing dat Jon & Vangelis direct doorstoten naar nummer 1. Ik vond dat toen een geweldige plaat, en ben ook nooit meer van mening veranderd
.
Vijf binnenkomers deze week (een normaal aantal), waarvan drie opvallend hoog.
Op 19 Billy Preston met Syreeta, de opvolger van It will come in time, dat nog onderin de lijst rondhangt. Wel een heel andere single, een ballad van de meest intense en sobere soort. De combinatie van de zware stem van Billy met de hoge van Syreeta werkt erg goed, de tekst is mooi en de muzikale omlijsting zeer stemmig (maar niet overdone). Chapeau!
Op 21 The Boomtown Rats, al eerder hier genoemd. De single begon voortvarend en veelbelovend, maar een groot succes werd het toch niet.
Op 23 Joe Jackson, ik dacht nog niet genoemd, maar wel in de UK top 40 natuurlijk, op 5. Hiermee haalt hij opnieuw de tipparade, maar Joe heeft in Nederland nog steeds geen hit gehad. Wel vind ik duidelijk hoorbaar dat Joe zijn muzikale horizon verbreedt, de arrangementen worden rijker en dieper, de zang ook beter en belangrijker, maar ik noem dit nog wel new wave. En geslaagd.
Minder geslaagd is de single van Queen op 31. Over de vorige (grote hit) Crazy little thing called love waren we het hier al eens dat het muzikaal niet sterk is, met Save me klinkt Queen weer wat als de oude Queen, maar het vuur ontbreekt, het klinkt formule-achtig en niet gemeend. Toch goed genoeg natuurlijk voor een behoorlijke notering.
Tenslotte op 32 Margriet Eshuijs, voormalig zangeres van Lucifer (beroemd dankzij House for sale). Volgens hitdossier haar eerste solosingle, in ieder geval de eerste met succes. Een traditionele ballad zoals we mochten verwachten, prima gedaan maar ook niet heel bijzonder.
dw vw aw
1 3 3 I hear you now - Jon & Vangelis
2 2 9 Babe - Styx
3 4 5 An Englishman in New York - Kevin Godley & Lol Creme
4 1 9 Sara - Fleetwood Mac
5 10 4 Brass in pocket - The Pretenders
6 7 5 Feeling lonely - Massada
7 5 5 Crying - Don McLean
8 9 3 World - David Essex
9 12 4 Escape - Rupert Holmes
10 20 2 On the radio - Donna Summer
11 16 3 A message to you Rudy - The Specials
12 21 2 The plastic age - The Buggles
13 11 7 Mono - The Monotones
14 18 5 Moonlight and muzak - M
15 8 11 Another brick in the wall, part 2 - Pink Floyd
16 23 2 September morn - Neil Diamond
17 6 9 Rapper's delight - The Sugarhill Gang
18 22 3 This is it - Kenny Loggins
19 -- 1 With you I'm born again - Billy Preston & Syreeta
20 37 2 Que sera mi vida - The Gibson Brothers
21 -- 1 Someone's looking at you - The Boomtown Rats
22 14 7 Carrie - Cliff Richard
23 -- 1 It's different for girls - Joe Jackson
24 15 8 What's a matter baby - Ellen Foley
25 33 2 Tutti ragazzi - The Nits
26 13 8 On my radio - The Selecter
27 28 3 Do that to me one more time - Captain & Tenille
28 17 10 Gentleman street - The Train
29 25 4 Tired of toein' the line - Rocky Burnette
30 19 9 David's song - The Kelly Family
31 -- 1 Save me - Queen
32 -- 1 I could never leave you - Margriet Eshuijs Band
33 26 5 Rap-o-clap-o - Joe Bataan
34 36 3 Daytrip to Bangor - Fiddler's Dram
35 24 9 I have a dream - Abba
36 27 8 Rock sugar - Rob Grill
37 31 10 Thema uit 'De verlaten mijn' - Gheorghe Zamfir
38 30 6 Cathy's clown - Tarney Spencer Band
39 29 8 Can we still be friends? - Robert Palmer
40 32 8 It will come in time - Billy Preston & Syreeta
Geen verrassing dat Jon & Vangelis direct doorstoten naar nummer 1. Ik vond dat toen een geweldige plaat, en ben ook nooit meer van mening veranderd
.Vijf binnenkomers deze week (een normaal aantal), waarvan drie opvallend hoog.
Op 19 Billy Preston met Syreeta, de opvolger van It will come in time, dat nog onderin de lijst rondhangt. Wel een heel andere single, een ballad van de meest intense en sobere soort. De combinatie van de zware stem van Billy met de hoge van Syreeta werkt erg goed, de tekst is mooi en de muzikale omlijsting zeer stemmig (maar niet overdone). Chapeau!
Op 21 The Boomtown Rats, al eerder hier genoemd. De single begon voortvarend en veelbelovend, maar een groot succes werd het toch niet.
Op 23 Joe Jackson, ik dacht nog niet genoemd, maar wel in de UK top 40 natuurlijk, op 5. Hiermee haalt hij opnieuw de tipparade, maar Joe heeft in Nederland nog steeds geen hit gehad. Wel vind ik duidelijk hoorbaar dat Joe zijn muzikale horizon verbreedt, de arrangementen worden rijker en dieper, de zang ook beter en belangrijker, maar ik noem dit nog wel new wave. En geslaagd.
Minder geslaagd is de single van Queen op 31. Over de vorige (grote hit) Crazy little thing called love waren we het hier al eens dat het muzikaal niet sterk is, met Save me klinkt Queen weer wat als de oude Queen, maar het vuur ontbreekt, het klinkt formule-achtig en niet gemeend. Toch goed genoeg natuurlijk voor een behoorlijke notering.
Tenslotte op 32 Margriet Eshuijs, voormalig zangeres van Lucifer (beroemd dankzij House for sale). Volgens hitdossier haar eerste solosingle, in ieder geval de eerste met succes. Een traditionele ballad zoals we mochten verwachten, prima gedaan maar ook niet heel bijzonder.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:10 uur
Hier weer wat clips en een beschrijving...
Misschien zit het allemaal wel goed in elkaar, ik weet het niet, maar ik wordt hier toch wat flauw van.
YouTube - Styx - Babe - Live
Nog steeds een heerlijke plaat. Typisch fenomeen, die Garland Jeffreys. Zo heeft ie een knaller van een hit, vervolgens hoor je twaalf jaar niks van 'm en dan is ie er ineens weer met twee eveneens heerlijke hits (Hail Hail Rock 'N Roll en The Answer). Maar geen constante artiest. Dat kan.
YouTube - Matador - Garland Jeffreys ♫♫♫♫♫♫♫♫
Madness stonden wat mij betreft op een redelijk onaantastbare peil met hun hits. In Engeland, welteverstaan, want in Nederland moesten we hier blijkbaar niets van hebben. Zo gingen ook classics als Driving In My Car, Our House en It Must Be Love aan ons voorbij.
YouTube - Madness-My Girl
Mijn God, dit hou ik nog voor geen tien seconden uit!
YouTube - Dollar - I Wanna Hold Your Hand (Promo Video)
Dit vind ik ook weinig verheffende muziek. Ik heb hoe dan ook niks met deze groep.
Erg melodramatisch en oubollig allemaal met dat ooglapje, vooral dat vreselijke Baby Makes Her Blue Jeans Talk van een tijdje later...
YouTube - DR. HOOK - Better Love Next Time (1979)
Geheel begrijpelijk dat dit hier geen hit werd. Een soort van matinee-muziekje met een vocale melodie dat erg tegen elkaar afsteekt. Alsof ze geen idee hadden waar dit nummer naar toe moest. Het bevat wel een paar her en der gesampelde stukjes.
YouTube - POSITIVE FORCE - WE GOT THE FUNK [1979]
Beter dan Brian Setzer en consorten? Kom op, zeg! Ik vind het eerder een wat flauwe pubrock-variant daarop.
YouTube - The Inmates - The Walk [totp2]
Hier de demo van dit nummer, want het vinden van een speld in een hooiberg is aannemelijker.
Ik krijg de kriebels van deze band, maar dit nummer is zo slecht nog niet.
YouTube - Bee Gees - Spirits (Having Flown) demo version
Leuk, ironisch liedje. Wel wat cliche allemaal, maar het is een aardig popliedje.
YouTube - Rupert Holmes - Escape (The Pina Colada Song) The Midnight Special - 1979 Live
Geweldig nummer van een wat onderbelichte band blijft dit. Klopt alles aan. De videoclip is ook erg leuk. Jammer dat ze dit peil in de loop der jaren niet hebben weten vast te houden.
YouTube - Rupert Holmes - Escape (The Pina Colada Song) The Midnight Special - 1979 Live
Dit vind ik eigenlijk wel goed gedaan. Volledig 1980-approved cover van wat toen al een oudje genoemd kon worden.
YouTube - Tarney Spencer Band - Cathy's Clown
Dit is natuurlijk een klassieker van jewelste, geen woord daarover teveel gezegd, maar het is waarschijnlijk het beste om de beelden die de song in jezelf oproept te houden want die clip, die wíl je niet zien...
YouTube - Jon & Vangelis - I Hear You Now
Ik vind dit ook geslaagd. Klinkt een tikkeltje eigenwijs, echt 'Joe Jackson' eigenlijk. Hiermee sloeg hij in dit land nog steeds geen deuk in pakje boter.
YouTube - Joe Jackson - It's different for girls (Promo Clip)
Onvoorstelbaar eigenlijk dat dit nog enige hitlijst heeft weten te bereiken. Klinkt erg veel als wat Weather Report toendertijd deed en het zou me ook niets verbazen als er enige connecties met die band zouden bestaan. Ik mag dit ontzettend graag horen!
YouTube - Azymuth - Jazz Carnival (1979)
Ik vind dit erg lusteloos klinken. Het ontbeert een sterke hook en dat refrein klinkt zo vals als wat.
YouTube - The Regents - 7 Teen [HQ Audio]
Dat intro lijkt zoveel op Jumpin' Jack Flash, je zou bijna van plagiaat kunnen spreken. Verder doet het me niet echt veel. Een beetje gescoord in de slipstream van Cheap Trick's succes, denk ik.
YouTube - UFO - Young Blood [HD]
Nee, dit is het niet voor mij. Ik krijg er een Guys 'N Dolls-gevoel bij. Brrr...
YouTube - David Essex - World - I Who Am I - 1979
Twee geweldige nummers van een even geweldige ska-band, al heb ik Madness toch net een streepje hoger staan. Toch een iets aanstekelijker hoger gemiddelde, denk ik.
YouTube - A Message To You Rudy
YouTube - The Specials - Too Much Too Young
Erg Amerikaans klinkend en ik mag het graag horen. Een van die popliedjes die eigenlijk nooit zal gaan vervelen.
YouTube - Kenny Loggins "This Is It"
Heerlijk weghuppelende ska-muziek maakten deze gasten altijd. Zo ook deze: Lekker ongecompliceerd en toch met een onfeilbare meerwaarde. Zeer geslaagde cover!
YouTube - The Beat. Tears Of A Clown
Melig op een enigszins leuke manier, maar het helt al wel erg naar dat Loco-gedoe wat er aan zit te komen...
YouTube - Gibson Brothers ''QUE SERA MI VIDA''
Niet zo memorabel als This World Of Water, maar het verdient ook weer niet dat arrogante toontje in de aankondiging. Het is een zwaktebod als je op zo'n manier artiesten meent te moeten aankondigen...
YouTube - Living by Numbers - New Music
Zeer sterk nummer, dit. Jammer is het wel dat het hierna met die zanger erbij alsmaar gladder en zoutelozer werd.
YouTube - Kool And The Gang - Too Hot
Ik weet nog steeds niet goed wat ik hier mee moet. Vind het een soort huisvrouwenversie van Johnny Cash. Wat mij betreft heeft ie zijn debuut-single Just Dropped In nooit overtroffen.
YouTube - Kenny Rogers - Coward Of The County - (Video Complete)
Een wat gezichtsloos nummer. Geen wonder dat het niet veel deed hier.
YouTube - Sad Café - Strange Little Girl - TOTP 1980
Goed gedaan, dit. Misschien iets te eigenzinnig om goed te kunnen scoren. Leuk nummer!
YouTube - Amii Stewart - Paradise Bird
Al eerder besproken. Goede plaat ook. Idem video.
YouTube - Donna Summer ~ On The Radio
Erg leuke plaat, dit. Er gaat ook een zekere grootsheid van uit en van daar uit opmakend vind ik het niet vreemd dat ze in Yes terecht zouden komen.
YouTube - The Buggles - Living In The Plastic Age
Hetzelfde euvel als bij Kenny Rogers. Volksstammen lopen ermee weg, maar het raakt me niet.
YouTube - Neil Diamond September morn
Weer een kwalitatief hoogstaande single van Wonder's naar alle waarschijnlijkheid onvolprezen album The Secret Life Of Plants. Ik moet er nog steeds aan zien te komen. Misschien na het floppen van de ballad Send One Your Love een wat ongelukkige single-keuze.
YouTube - BLACK ORCHID - STEVIE WONDER - (1979)
Lekker hoekig new wave-plaatje, dit. Rats-kennende ook de nodige dosis melancholie, maar dat werkt nergens storend. Leuke plaat, ben verbaasd dat ik het niet eens herken.
YouTube - The Boomtown Rats - Someone's Looking At You
Ook ik vind het wat mager afsteken tegenover eerder werk. Duidelijk op de lopende band gemaakt rockertje dat niet al te veel indruk achterlaat.
YouTube - Herman Brood & His Wild Romance - Hot Shot
Onopvallende single. De vorige, Hot Summer Night, is heel wat beter.
YouTube - Chris Thompson - If you remember me (stereo)
Oei. Heel, heel wat minder dan het bekende On My Radio. Klinkt vooral erg schreeuwerig.
Three minute heroes?
YouTube - The Selecter Three Minute Hero
Vind dit ook nog steeds een goed nummer. Ik hoor het in ieder geval liever dan Crazy Little Thing.
Beetje een ondergeschoven kindje in het Queen-repertoire ook. De clip is -tenminste voor een jaar of 8- de laatste zonder De Snor...
YouTube - Queen - 'Save Me'
Ik vind dit ook niet onaardig, maar misschien kwam het iets te laat. Een jaar of twee eerder zou zoiets volgens mij meer kans gehad hebben. Maar het lijkt wat te misstaan in 1980. Veel liever dit dan waar Starship later ooit mee op de proppen kwam.
YouTube - Jefferson Starship- Jane
Niet zo vreemd dat dit helemaal niets deed. Erg gezichtsloos nummertje.
YouTube - Suzi Quatro - Mama's boy
Hahaha, dit is hilarisch. Ik denk dat ze dat zelf ook wel hebben ingezien. Het staat niet op hun Anthology.
YouTube - Ramones, Baby I love you!
Nee, dan nog veel liever deze disco-classic! Een van de beste in dat genre, als je het mij vraagt, en nu nog steeds onverwoestbaar.
YouTube - The Whispers - And The Beat Goes On Official Video
Nee, dit soort camp is niet aan mij besteedt. Ongelofelijk flauw.
YouTube - Keith Michell - Captain Beaky (1980)
Normaliter moet ik niets hebben van dit soort slijpers, maar hier werkt de chemie wonderwel; Het komt erg geloofwaardig en oprecht over. De muziek is ook zeer kundig geschreven. Nergens over-the-top of misplaatst melancholisch. Gewoon met veel flair gedaan.
YouTube - Billy Preston & Syreeta Wright - With You I'm Born Again
Van sommigen kon ik de clips niet vinden, helaas ook niet van Diesel.
Hier nog even een link naar week 6 van de Top 40 uit 1980:
Top 40 - top40.nl
Misschien zit het allemaal wel goed in elkaar, ik weet het niet, maar ik wordt hier toch wat flauw van.
YouTube - Styx - Babe - Live
Nog steeds een heerlijke plaat. Typisch fenomeen, die Garland Jeffreys. Zo heeft ie een knaller van een hit, vervolgens hoor je twaalf jaar niks van 'm en dan is ie er ineens weer met twee eveneens heerlijke hits (Hail Hail Rock 'N Roll en The Answer). Maar geen constante artiest. Dat kan.
YouTube - Matador - Garland Jeffreys ♫♫♫♫♫♫♫♫
Madness stonden wat mij betreft op een redelijk onaantastbare peil met hun hits. In Engeland, welteverstaan, want in Nederland moesten we hier blijkbaar niets van hebben. Zo gingen ook classics als Driving In My Car, Our House en It Must Be Love aan ons voorbij.
YouTube - Madness-My Girl
Mijn God, dit hou ik nog voor geen tien seconden uit!

YouTube - Dollar - I Wanna Hold Your Hand (Promo Video)
Dit vind ik ook weinig verheffende muziek. Ik heb hoe dan ook niks met deze groep.
Erg melodramatisch en oubollig allemaal met dat ooglapje, vooral dat vreselijke Baby Makes Her Blue Jeans Talk van een tijdje later...

YouTube - DR. HOOK - Better Love Next Time (1979)
Geheel begrijpelijk dat dit hier geen hit werd. Een soort van matinee-muziekje met een vocale melodie dat erg tegen elkaar afsteekt. Alsof ze geen idee hadden waar dit nummer naar toe moest. Het bevat wel een paar her en der gesampelde stukjes.
YouTube - POSITIVE FORCE - WE GOT THE FUNK [1979]
Beter dan Brian Setzer en consorten? Kom op, zeg! Ik vind het eerder een wat flauwe pubrock-variant daarop.
YouTube - The Inmates - The Walk [totp2]
Hier de demo van dit nummer, want het vinden van een speld in een hooiberg is aannemelijker.
Ik krijg de kriebels van deze band, maar dit nummer is zo slecht nog niet.
YouTube - Bee Gees - Spirits (Having Flown) demo version
Leuk, ironisch liedje. Wel wat cliche allemaal, maar het is een aardig popliedje.
Geweldig nummer van een wat onderbelichte band blijft dit. Klopt alles aan. De videoclip is ook erg leuk. Jammer dat ze dit peil in de loop der jaren niet hebben weten vast te houden.
Dit vind ik eigenlijk wel goed gedaan. Volledig 1980-approved cover van wat toen al een oudje genoemd kon worden.
YouTube - Tarney Spencer Band - Cathy's Clown
Dit is natuurlijk een klassieker van jewelste, geen woord daarover teveel gezegd, maar het is waarschijnlijk het beste om de beelden die de song in jezelf oproept te houden want die clip, die wíl je niet zien...
YouTube - Jon & Vangelis - I Hear You Now
Ik vind dit ook geslaagd. Klinkt een tikkeltje eigenwijs, echt 'Joe Jackson' eigenlijk. Hiermee sloeg hij in dit land nog steeds geen deuk in pakje boter.
YouTube - Joe Jackson - It's different for girls (Promo Clip)
Onvoorstelbaar eigenlijk dat dit nog enige hitlijst heeft weten te bereiken. Klinkt erg veel als wat Weather Report toendertijd deed en het zou me ook niets verbazen als er enige connecties met die band zouden bestaan. Ik mag dit ontzettend graag horen!

YouTube - Azymuth - Jazz Carnival (1979)
Ik vind dit erg lusteloos klinken. Het ontbeert een sterke hook en dat refrein klinkt zo vals als wat.
YouTube - The Regents - 7 Teen [HQ Audio]
Dat intro lijkt zoveel op Jumpin' Jack Flash, je zou bijna van plagiaat kunnen spreken. Verder doet het me niet echt veel. Een beetje gescoord in de slipstream van Cheap Trick's succes, denk ik.
YouTube - UFO - Young Blood [HD]
Nee, dit is het niet voor mij. Ik krijg er een Guys 'N Dolls-gevoel bij. Brrr...
YouTube - David Essex - World - I Who Am I - 1979
Twee geweldige nummers van een even geweldige ska-band, al heb ik Madness toch net een streepje hoger staan. Toch een iets aanstekelijker hoger gemiddelde, denk ik.
YouTube - A Message To You Rudy
YouTube - The Specials - Too Much Too Young
Erg Amerikaans klinkend en ik mag het graag horen. Een van die popliedjes die eigenlijk nooit zal gaan vervelen.
YouTube - Kenny Loggins "This Is It"
Heerlijk weghuppelende ska-muziek maakten deze gasten altijd. Zo ook deze: Lekker ongecompliceerd en toch met een onfeilbare meerwaarde. Zeer geslaagde cover!

YouTube - The Beat. Tears Of A Clown
Melig op een enigszins leuke manier, maar het helt al wel erg naar dat Loco-gedoe wat er aan zit te komen...

YouTube - Gibson Brothers ''QUE SERA MI VIDA''
Niet zo memorabel als This World Of Water, maar het verdient ook weer niet dat arrogante toontje in de aankondiging. Het is een zwaktebod als je op zo'n manier artiesten meent te moeten aankondigen...

YouTube - Living by Numbers - New Music
Zeer sterk nummer, dit. Jammer is het wel dat het hierna met die zanger erbij alsmaar gladder en zoutelozer werd.
YouTube - Kool And The Gang - Too Hot
Ik weet nog steeds niet goed wat ik hier mee moet. Vind het een soort huisvrouwenversie van Johnny Cash. Wat mij betreft heeft ie zijn debuut-single Just Dropped In nooit overtroffen.
YouTube - Kenny Rogers - Coward Of The County - (Video Complete)
Een wat gezichtsloos nummer. Geen wonder dat het niet veel deed hier.
YouTube - Sad Café - Strange Little Girl - TOTP 1980
Goed gedaan, dit. Misschien iets te eigenzinnig om goed te kunnen scoren. Leuk nummer!
YouTube - Amii Stewart - Paradise Bird
Al eerder besproken. Goede plaat ook. Idem video.
YouTube - Donna Summer ~ On The Radio
Erg leuke plaat, dit. Er gaat ook een zekere grootsheid van uit en van daar uit opmakend vind ik het niet vreemd dat ze in Yes terecht zouden komen.
YouTube - The Buggles - Living In The Plastic Age
Hetzelfde euvel als bij Kenny Rogers. Volksstammen lopen ermee weg, maar het raakt me niet.
YouTube - Neil Diamond September morn
Weer een kwalitatief hoogstaande single van Wonder's naar alle waarschijnlijkheid onvolprezen album The Secret Life Of Plants. Ik moet er nog steeds aan zien te komen. Misschien na het floppen van de ballad Send One Your Love een wat ongelukkige single-keuze.
YouTube - BLACK ORCHID - STEVIE WONDER - (1979)
Lekker hoekig new wave-plaatje, dit. Rats-kennende ook de nodige dosis melancholie, maar dat werkt nergens storend. Leuke plaat, ben verbaasd dat ik het niet eens herken.
YouTube - The Boomtown Rats - Someone's Looking At You
Ook ik vind het wat mager afsteken tegenover eerder werk. Duidelijk op de lopende band gemaakt rockertje dat niet al te veel indruk achterlaat.
YouTube - Herman Brood & His Wild Romance - Hot Shot
Onopvallende single. De vorige, Hot Summer Night, is heel wat beter.
YouTube - Chris Thompson - If you remember me (stereo)
Oei. Heel, heel wat minder dan het bekende On My Radio. Klinkt vooral erg schreeuwerig.
Three minute heroes?
YouTube - The Selecter Three Minute Hero
Vind dit ook nog steeds een goed nummer. Ik hoor het in ieder geval liever dan Crazy Little Thing.
Beetje een ondergeschoven kindje in het Queen-repertoire ook. De clip is -tenminste voor een jaar of 8- de laatste zonder De Snor...
YouTube - Queen - 'Save Me'
Ik vind dit ook niet onaardig, maar misschien kwam het iets te laat. Een jaar of twee eerder zou zoiets volgens mij meer kans gehad hebben. Maar het lijkt wat te misstaan in 1980. Veel liever dit dan waar Starship later ooit mee op de proppen kwam.
YouTube - Jefferson Starship- Jane
Niet zo vreemd dat dit helemaal niets deed. Erg gezichtsloos nummertje.
YouTube - Suzi Quatro - Mama's boy
Hahaha, dit is hilarisch. Ik denk dat ze dat zelf ook wel hebben ingezien. Het staat niet op hun Anthology.

YouTube - Ramones, Baby I love you!
Nee, dan nog veel liever deze disco-classic! Een van de beste in dat genre, als je het mij vraagt, en nu nog steeds onverwoestbaar.
YouTube - The Whispers - And The Beat Goes On Official Video
Nee, dit soort camp is niet aan mij besteedt. Ongelofelijk flauw.

YouTube - Keith Michell - Captain Beaky (1980)
Normaliter moet ik niets hebben van dit soort slijpers, maar hier werkt de chemie wonderwel; Het komt erg geloofwaardig en oprecht over. De muziek is ook zeer kundig geschreven. Nergens over-the-top of misplaatst melancholisch. Gewoon met veel flair gedaan.
YouTube - Billy Preston & Syreeta Wright - With You I'm Born Again
Van sommigen kon ik de clips niet vinden, helaas ook niet van Diesel.
Hier nog even een link naar week 6 van de Top 40 uit 1980:
Top 40 - top40.nl
0
geplaatst: 7 februari 2011, 08:31 uur
Grandioze lijst met clips. Het is toch elke weer leuk om oude beelden voorbij te zien komen.
Een geweldige top 6 ook van Ranboy, er werden rond die tijd toch heel wat goede platen uitgebracht, zoals blijkt. En dan wat er nog allemaal binnenkomt, deze week.
Die Top 40 van Kaztor toont dat je eigen hitlijst benodigd was om er een beetje juiste volgorde aan mee te geven......
Een geweldige top 6 ook van Ranboy, er werden rond die tijd toch heel wat goede platen uitgebracht, zoals blijkt. En dan wat er nog allemaal binnenkomt, deze week.
Die Top 40 van Kaztor toont dat je eigen hitlijst benodigd was om er een beetje juiste volgorde aan mee te geven......

0
geplaatst: 7 februari 2011, 10:13 uur
Dit is eigenlijk een stuk leuker:
Top 40 Week 6 - 1980
Tipparade
Typisch: Vergelijk eens de binnenkomers van toen met die van nu en vergeet even die carnavalsplaten...
Top 40 Week 6 - 1980
Tipparade
Typisch: Vergelijk eens de binnenkomers van toen met die van nu en vergeet even die carnavalsplaten...

0
geplaatst: 7 februari 2011, 12:34 uur
Ja, dit is inderdaad een mooie lijst, helemaal precies zoals het er ook uit zag in 1980. Zo haalde je de top 40 elke week bij je platenhandelaar.... 
En dan de Tipparade om uit te spellen welke nieuwe platen er waren verschenen. Mooie kopie, de Top 40's uit die tijd heb ik ook nog allemaal liggen.
Tja, die binnenkomers ex carnavalskrakers.... Ik geef toe, je weet af en toe ook niet wat je leest en vooral hoort, als je deze Top 40 ziet. Wat dat betreft geven de eigen lijsten natuurlijk een enorm geromantiseerde voorstelling van zaken, vol met roze brillen enz.
Dat was natuurlijk ook precies waarom je een eigen lijst maakte, de werkelijkheid en de eigen smaak liep uiteraard steeds verder uiteen, terwijl het systeem van een Top 40 (of hoeveel dan ook) niet automatisch (door ons) werd afgewezen. Dat zou misschien wel voor de hand liggen, maar volgens mij doe je dat eerder als je alleen maar in genres denkt. Hardrock-liefhebbers kunnen natuurlijk ook helemaal niets met zo'n lijst, terwijl ik juist bleef zoeken naar interessante dingen.
En daar is een Top 40 en tipparade natuurlijk uitermate geschikt voor. Het is niet alleen een wedstrijdje platenverkoop maar ook een redelijk overzicht van muziek die werd uitgebracht. Helaas overigens niet alles, maar wel een interessant deel.

En dan de Tipparade om uit te spellen welke nieuwe platen er waren verschenen. Mooie kopie, de Top 40's uit die tijd heb ik ook nog allemaal liggen.
Tja, die binnenkomers ex carnavalskrakers.... Ik geef toe, je weet af en toe ook niet wat je leest en vooral hoort, als je deze Top 40 ziet. Wat dat betreft geven de eigen lijsten natuurlijk een enorm geromantiseerde voorstelling van zaken, vol met roze brillen enz.
Dat was natuurlijk ook precies waarom je een eigen lijst maakte, de werkelijkheid en de eigen smaak liep uiteraard steeds verder uiteen, terwijl het systeem van een Top 40 (of hoeveel dan ook) niet automatisch (door ons) werd afgewezen. Dat zou misschien wel voor de hand liggen, maar volgens mij doe je dat eerder als je alleen maar in genres denkt. Hardrock-liefhebbers kunnen natuurlijk ook helemaal niets met zo'n lijst, terwijl ik juist bleef zoeken naar interessante dingen.
En daar is een Top 40 en tipparade natuurlijk uitermate geschikt voor. Het is niet alleen een wedstrijdje platenverkoop maar ook een redelijk overzicht van muziek die werd uitgebracht. Helaas overigens niet alles, maar wel een interessant deel.
0
geplaatst: 7 februari 2011, 13:00 uur
musician schreef:
Ik probeer eigenlijk aan te geven dat het toendertijd heel normaal was als er per week 2, 3 of 4 platen binnenkwamen met een eeuwigheidswaarde. We mogen nu al blij zijn als we er 3 per jaar hebben, en dan nog hebben we veel mazzel...
0
geplaatst: 7 februari 2011, 13:40 uur
Ja, dat klopt helemaal.
De hele interactie die bestond tussen band - platenmaatschappij - detailhandel - kopers is ook helemaal verdwenen, net als de funktie van de single.
Nu heb je bij 5000 verkochte of gedowloade tracks al een gouden status. Misschien lag dat rond 1980 wel op 250.000 verkochte singles in Nederland. Die aantallen kloppen niet precies, maar het gaat even om het idee.
Zoveel verkopen, en dan nog eens op wereldschaal bekeken, maakte de markt voor iedereen/elke band interessant, ook als je niet veel hoger kwam dan de onderste regionen van de hitlijsten. Zo ontstond er een leuk samenspel.
Dat is helemaal verdwenen, de Top 40 is voor geen enkele zichzelf respecterende artiest nog interessant, niemand die daar nog enige moeite voor wil doen. Alleen de artiesten die je er nu nog in terugvind en hun bijbehorende achterban.
De huidige gang van zaken leidt natuurlijk tot de ondergang van het hele (oude) systeem, voor zover nog niet gebeurd.
De hele interactie die bestond tussen band - platenmaatschappij - detailhandel - kopers is ook helemaal verdwenen, net als de funktie van de single.
Nu heb je bij 5000 verkochte of gedowloade tracks al een gouden status. Misschien lag dat rond 1980 wel op 250.000 verkochte singles in Nederland. Die aantallen kloppen niet precies, maar het gaat even om het idee.
Zoveel verkopen, en dan nog eens op wereldschaal bekeken, maakte de markt voor iedereen/elke band interessant, ook als je niet veel hoger kwam dan de onderste regionen van de hitlijsten. Zo ontstond er een leuk samenspel.
Dat is helemaal verdwenen, de Top 40 is voor geen enkele zichzelf respecterende artiest nog interessant, niemand die daar nog enige moeite voor wil doen. Alleen de artiesten die je er nu nog in terugvind en hun bijbehorende achterban.
De huidige gang van zaken leidt natuurlijk tot de ondergang van het hele (oude) systeem, voor zover nog niet gebeurd.
0
geplaatst: 7 februari 2011, 22:27 uur
Ik heb besloten om niet meer allerlei lijsten af te gaan voor clips. Dat kost me teveel tijd en in plaats daarvan wil ik iets gaan doen dat misschien een stuk interessanter is voor dit topic: Binnenkomers in de Tipparade bespreken met clips erbij. Ik denk gewoon dat dat een betere bijdrage levert en volgens mij komt het de leesbaarheid van dit topic ook ten goede. Begrijp hierbij wel dat ik deze tijd niet bewust als een puber heb meegemaakt, maar dat ik het beoordeel vanuit een hedendaagse perspectief. Veel muziek herinner ik me nog wel, dus dat helpt.
Ik liep ook met het idee om iets soortgelijks te doen betreft de huidige hitlijsten; Binnenkomers in de Tipparade bespreken i.p.v. het gebruikelijke Top 40-topic van dit jaar (2011 dus), maar dan krijg je waarschijnlijk zo'n doodgeboren topic omdat het te weinig meerwaarde heeft t.o.v. het Top 40-topic.
Ik hoop dus dat idee hier bevalt, zo niet laat het weten.
Top 40 - Week 6 - 1980
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
Alarmschijf: YouTube - The Ramones Rock N Roll High School Video
Lekker nummer natuurlijk. Veel beter dan dat Baby I Love You-geval. Ze hebben wel betere nummers gemaakt, zoals Pinhead, I Wanna Be Sedated etc. maar hier kan ik me geen buil aan vallen. Hey Ho, Let's Go!!
Cijfer: 8,5.
#11: YouTube - BZN Pearlydumm 09 (1980)
Pearly Dumm Dumm Duuuummmm...
. Ongelofelijk flauw natuurlijk, maar half niet zo beschamend slecht als met Carola.
Cijfer: 3,5.
#24: YouTube - Peter Brown - Love In Our Hearts
Dat refreintje gaat nog best en het klinkt in z'n soort vrij apart, maar het is wel ontzettend oubollig en gedateerd.
Cijfer: 5.
#25: YouTube - Doe Maar - Ik zou het willen doen
Haha ja, dames en heren, dit was óók Doe Maar! Ernst Jansz in iets dat alleen maar omschreven kan worden als een kanariegele jumpsuit, een hairdo alsof z'n moeder het geknipt heeft en dan die ketting...
Maar ondertussen wel als band teksten schrijven als Wees Niet Bang Voor Mijn Lul. Dit is echter een alleraardigst nummer dat regelmatig nog ergens opduikt, al is het nooit een hit geworden.
Cijfer: 7.
#26: YouTube - Joe Jackson - It's Different For Girls
Hierboven al door mij beschreven.
#27: YouTube - Andy Gibb - Desire 1980
Het broertje van. Liedje ook te duidelijk een broertje van.
Cijfer: 2,5.
#28: YouTube - DR. HOOK - Better Love Next Time (1979)
Hierboven al beschreven.
#29: YouTube - Nazareth - "Holiday"
Aardige, typisch Amerikaanse radiorock. Niet super-opzienbarend echter.
Cijfer: 6,5.
#30: YouTube - Willy Alberti - Juliana Bedankt
Tja, en dan eentje uit de buitencategorie zullen we maar zeggen... Ongetwijfeld gedaan met nobele bedoelingen, maar ik sta nog midden in het leven, dank u.
Cijfer: 1.
Ik liep ook met het idee om iets soortgelijks te doen betreft de huidige hitlijsten; Binnenkomers in de Tipparade bespreken i.p.v. het gebruikelijke Top 40-topic van dit jaar (2011 dus), maar dan krijg je waarschijnlijk zo'n doodgeboren topic omdat het te weinig meerwaarde heeft t.o.v. het Top 40-topic.
Ik hoop dus dat idee hier bevalt, zo niet laat het weten.
Top 40 - Week 6 - 1980
Tipparade
Binnenkomers in de Tipparade:
Alarmschijf: YouTube - The Ramones Rock N Roll High School Video
Lekker nummer natuurlijk. Veel beter dan dat Baby I Love You-geval. Ze hebben wel betere nummers gemaakt, zoals Pinhead, I Wanna Be Sedated etc. maar hier kan ik me geen buil aan vallen. Hey Ho, Let's Go!!

Pearly Dumm Dumm Duuuummmm...
. Ongelofelijk flauw natuurlijk, maar half niet zo beschamend slecht als met Carola.Cijfer: 3,5.
#24: YouTube - Peter Brown - Love In Our Hearts
Dat refreintje gaat nog best en het klinkt in z'n soort vrij apart, maar het is wel ontzettend oubollig en gedateerd.
Cijfer: 5.
#25: YouTube - Doe Maar - Ik zou het willen doen
Haha ja, dames en heren, dit was óók Doe Maar! Ernst Jansz in iets dat alleen maar omschreven kan worden als een kanariegele jumpsuit, een hairdo alsof z'n moeder het geknipt heeft en dan die ketting...
Maar ondertussen wel als band teksten schrijven als Wees Niet Bang Voor Mijn Lul. Dit is echter een alleraardigst nummer dat regelmatig nog ergens opduikt, al is het nooit een hit geworden.Cijfer: 7.
#26: YouTube - Joe Jackson - It's Different For Girls
Hierboven al door mij beschreven.
#27: YouTube - Andy Gibb - Desire 1980
Het broertje van. Liedje ook te duidelijk een broertje van.
Cijfer: 2,5.
#28: YouTube - DR. HOOK - Better Love Next Time (1979)
Hierboven al beschreven.
#29: YouTube - Nazareth - "Holiday"
Aardige, typisch Amerikaanse radiorock. Niet super-opzienbarend echter.
Cijfer: 6,5.
#30: YouTube - Willy Alberti - Juliana Bedankt
Tja, en dan eentje uit de buitencategorie zullen we maar zeggen... Ongetwijfeld gedaan met nobele bedoelingen, maar ik sta nog midden in het leven, dank u.
Cijfer: 1.
0
geplaatst: 7 februari 2011, 23:02 uur
Heel leuk idee van kaztor, ik ga ook mijn bijdrage doen (hier kende ik ze nog allemaal).
Week 6.
Alarmschijf: The Ramones Rock N Roll High School Video
Erg simpel rock'n roll nummer zonder franjes maar erg plezierig, zo hoor ik Ramones het liefst.
Cijfer: 8,5
Het klinkt natuurlijk melig (met name die fluit) maar anderzijds vind ik dat ook weer leuk, het is bovendien professioneel gebracht en de zang van Annie Schilder vind ik prima. Na haar vertrek ging het echt bergafwaarts met BZN, hier wil ik nog wel een voldoende voor geven.
Cijfer: 6
#24: Peter Brown - Love In Our Hearts
Niet onaardig maar het nummer verveelt snel en klinkt inderdaad gedateerd, de reden waarom dit tussen de plooien is gevallen en nu vergeten.
Cijfer: 5
#25: Doe Maar - Ik zou het willen doen
Toen was Doe Maar nog niet zo bekend maar ik vind dit een leuk en gezellig nummer. Wel erg kort.
Cijfer: 7,5
#26: Joe Jackson - It's Different For Girls
Klassesong van klasbak, meer uitleg is niet nodig.
Cijfer: 9
#27: Andy Gibb - Desire 1980
De jongere broer probeert duidelijk in de voetsporen te treden van the Bee Gees maar dit klinkt als een flauw Bee Gees-aftreksel, dit nummer doet mij (itt Bee Gees) weinig.
Cijfer: 4
#28: DR. HOOK - Better Love Next Time (1979)
Eén van de mindere songs van Dr. Hook, het werd (begrijpelijk) ook geen hit. Ik mis hier de humor van weleer, het kabbelt veeleer voorbij. Het is ongetwijfeld professioneel in elkaar gestoken met aangename zang maar het nummer zelf is te weinig memorabel.
Cijfer: 5,5
#29: Nazareth - "Holiday"
Amerikaanse FM-rock van Schotse band, vrij catchy maar ook vrij clichématig.
#30: Willy Alberti - Juliana Bedankt
Tja, dit vind ik gewoon vreselijk, ik kan daar nauwelijks naar luisteren (die vibratie alleen al!). Wellicht goed bedoeld maar niets voor mij.
Cijfer: 1,5
Week 6.
Alarmschijf: The Ramones Rock N Roll High School Video
Erg simpel rock'n roll nummer zonder franjes maar erg plezierig, zo hoor ik Ramones het liefst.
Cijfer: 8,5
Het klinkt natuurlijk melig (met name die fluit) maar anderzijds vind ik dat ook weer leuk, het is bovendien professioneel gebracht en de zang van Annie Schilder vind ik prima. Na haar vertrek ging het echt bergafwaarts met BZN, hier wil ik nog wel een voldoende voor geven.
#24: Peter Brown - Love In Our Hearts
Niet onaardig maar het nummer verveelt snel en klinkt inderdaad gedateerd, de reden waarom dit tussen de plooien is gevallen en nu vergeten.
Cijfer: 5
#25: Doe Maar - Ik zou het willen doen
Toen was Doe Maar nog niet zo bekend maar ik vind dit een leuk en gezellig nummer. Wel erg kort.
Cijfer: 7,5
#26: Joe Jackson - It's Different For Girls
Klassesong van klasbak, meer uitleg is niet nodig.
Cijfer: 9
#27: Andy Gibb - Desire 1980
De jongere broer probeert duidelijk in de voetsporen te treden van the Bee Gees maar dit klinkt als een flauw Bee Gees-aftreksel, dit nummer doet mij (itt Bee Gees) weinig.
Cijfer: 4
#28: DR. HOOK - Better Love Next Time (1979)
Eén van de mindere songs van Dr. Hook, het werd (begrijpelijk) ook geen hit. Ik mis hier de humor van weleer, het kabbelt veeleer voorbij. Het is ongetwijfeld professioneel in elkaar gestoken met aangename zang maar het nummer zelf is te weinig memorabel.
Cijfer: 5,5
#29: Nazareth - "Holiday"
Amerikaanse FM-rock van Schotse band, vrij catchy maar ook vrij clichématig.
#30: Willy Alberti - Juliana Bedankt
Tja, dit vind ik gewoon vreselijk, ik kan daar nauwelijks naar luisteren (die vibratie alleen al!). Wellicht goed bedoeld maar niets voor mij.
Cijfer: 1,5
0
geplaatst: 7 februari 2011, 23:11 uur
Heel leuk en verrassend deze aanvulling op het hitlijsten topic.
Wel valt me op dat Lucs bespreking van de tips toch wel heel veel lijkt op die van kaztor...
Wel valt me op dat Lucs bespreking van de tips toch wel heel veel lijkt op die van kaztor...

* denotes required fields.