MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
De alternatieve scene van 1989 (en de daaropvolgende jaren) lijkt mij ook interessanter. 1989 herinner ik mij daarnaast vooral als het jaar dat de popveteranen terug op de voorgrond traden met prima albums (Neil Young, Lou Reed, Bob Dylan, postuum Roy Orbison ...).

herman schreef:
Ik zou het wel leuk vinden als je meedeed met 1989, want het is natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre daar interesse voor is. Maar 1989 vind ik sowieso een veel leuker jaar dan 1970. Ik dacht hier al een paar maanden over na, maar nu ik het uitgesproken heb, heb ik de knoop al doorgehakt voor mijn gevoel. Ik heb de afgelopen tijd wel gemerkt dat drie van dit soort topics het maximaal werkbare is voor mij, anders zou ik hier zonder twijfel aan mee blijven doen. Toch vind ik het jammer: dit topic is voor mij toch een van de leukste en meest waardevolle van MusicMeter.
Het voordeel van 1964 is dan weer dat de nummers gemiddeld vrij kort zijn en er in die tijd nog niet zoveel muziek uitkwam.

Eerlijk gezegd, zou ik het buitengewoon betreuren, als je zou vertrekken! Uiteraard sowieso dank voor de afgelopen jaren!

Ik kan me je redenering overigens wel voorstellen. Maar er komen zoveel ontwikkelingen en nieuwe ontdekkingen in 1970, dat gaat veel verder dan alleen die van rock en soul, de twee stromingen die je dan noemde.

Ik weet aan de andere kant precies hoe het is, als je bezig bent met zoveel hitlijsten tegelijkertijd en je zelfs overweegt om nog weer een nieuwe te beginnen. Je zou nog kunnen overwegen om in 1983 aan te haken. Nog even en we zitten daar ook in 1989 en je kunt dan mooi de hele aanloop richting 1989 meemaken.

Ik vind zelf het maken van 3 hitlijsten ook al een behoorlijke aanslag maken op de hoeveelheid tijd die het allemaal kost. Misschien moet je het niet al te serieus nemen maar er gaat nu eenmaal heel veel tijd zitten in het afluisteren en vinden van nieuwe (nog niet ontdekte) muziek.

Voor mij worden de jaren '70 geweldig en ik blijf daarom zeker bij dit topic zitten met een eigen lijst. Het zou zeer leuk zijn, als er mensen zouden komen die willen aanhaken bij dit topic. Als het aantal lijstjes echter daalt naar 5 i.p.v. 6, zouden we ons moeten afvragen of er nog wel een mume Top 15 moet worden gemaakt. Maar dat is weer een volgende afweging.

Ik zit overigens niet achter mijn eigen computer, had de afgelopen dagen nauwelijks tijd voor musicmeter. Mijn top 15 en de mume Top 15 volgen vanavond

Ik zou het ook betreuren als Herman ermee stopt. Hij is heel actief op Mume en daarom kan ik zijn keuze wel begrijpen.
Aan de andere kant is het frustrerend, dat we ondanks herhaalde oproepen om mee te doen, niet meer mensen over de streep kunnen halen. Vreemd, want ik lees regelmatig, dat mensen topics als deze, maar ook 1963/64 erg leuk vinden.
Ik vermoed ook, dat er veel mensen meelezen en dankbaar gebruik maken van door ons ontdekte muziek. Onheilsboodschappen als die van Herman en ook van Arthur komen dan ook ongelegen, want om tot een beetje representatieve verzamelde hitlijst te komen heb je toch wel minstens een stuk of zes deelnemers nodig, maar het liefst meer.

De topic 'Wekelijks: de single top 10 van 50 jaar terug' doen we momenteel zelfs met maar vier deelnemers. We begonnen met zes man en nu dreigt Arthur ook al af te haken. Het gevolg is dan, dat één deelnemer met een afwijkende keuze t.o.v. de anderen grote invloed kan uitoefenen op de verzamellijst. Niet dat dit nou zo erg is, zijn of haar nummers krijgen hierdoor ook aandacht, maar meer deelnemers geeft toch een beter beeld.

Ik roep dan ook opnieuw mensen op om mee te doen. Het hoeft niet zoveel tijd te kosten. De research kun je zelfs overlaten aan anderen. In dat geval hoef je alleen maar aan te haken, een keuze te maken uit je favorieten en een top 15 samen te stellen.
Veel nummers ken je waarschijnlijk al en de nieuw te ontdekken plaatjes kosten geen moeite, want dit is alleen maar leuk om naar te luisteren. Wat resteert is het maken van een lijstje, die je wekelijks aanpast. Een kwartiertje werk.

Er moeten toch wel meer mensen voor deze topics te porren zijn. Als je van muziek uit deze tijd houdt dan is dit gewoon het topic waar je moet zijn op MusicMeter.

Veel tijd hoeft het niet per se te kosten, want je kunt volstaan met het afluisteren van de weeklijst en tiplijst. Bij mij gaat het vooral ten koste van het luisteren naar albums, maar dat vind ik niet erg.

Wellicht kunnen we de twee afhakers in 1963 vragen of ze in januari weer aan willen haken: nieuw jaar, nieuwe kansen... En misschien dat ik nog een keer reclame ga maken in het 'vraag van de dag' topic.

of contacteer gewoon mensen die al een stevige basiskennis hebben van die jaren zoals een kemm en een Arrie bijvoorbeeld, lijken me wel mensen die dit wel zien zitten

Ik zie het zeker zitten, het grootste probleem is echter tijd.

Musician's Top 20 van 8 december 1969:

01 (01) 04 Whole lotta love - Led Zeppelin
02 (03) 03 Raindrops keep falling on my head - B.J. Thomas
03 (04) 02 We have all the time in the world - Louis Armstrong
04 (02) 07 Beginnings - Chicago Transit Authority
05 (---) 01 Seasons - Earth & Fire
06 (09) 02 Another 45 miles - Golden Earring
07 (08) 04 Mighty Joe - Shocking blue
08 (05) 04 Don't let nobody turn you round - The Steve Miller Band
09 (06) 07 Appleknockers flophouse - Cuby & The Blizzards
10 (07) 08 Looking around - Yes
11 (17) 02 Second lovers song - Townes van Zandt
12 (16) 02 Reflections of my life - The Marmalade
13 (10) 05 Street fighting man - Rod Stewart
14 (---) 01 Marian - The Cats
15 (---) 01 No time - Guess who
16 (13) 03 Let's work together - Wilbert Harrison
17 (15) 03 Everybody's talkin' - Nilsson
18 (14) 04 Beautiful people - Melanie
19 (11) 06 Ridin' on the L&N - Bintangs
20 (12) 10 I'm a man - Chicago Transit Authority

Ik val toch voor The Cats met Marian. Ook hier mag ik graag de clips weer eens bekijken. No time van The Guess Who: niet alleen het nummer zelf de oude clip is ook al een plaats waard.

Voor de rest wordt er heel wat tegengestribbeld inzake het verdwijnen uit de lijst. De Top 3 hikt heel erg tegen elkaar aan en bijna had ik BJ Thomas al op één gezet. Het is het sentiment van het jaargetijde dat dit soort platen omhoog stuwt.

Natuurlijk mag het debuut van Earth & fire niet onvermeld blijven. Als we het dan toch hebben over de aantrekkelijkheid van de jaren '70 dan dient zich hier een voortreffelijk nieuwgediende aan. Het nummer komt bij mij gelijk zelfs boven dat van de Golden Earring te staan. Dat zal gemengde gevoelens oproepen voor de componist van beide nummers: George Kooijmans.

De Music Meter Top 15 van 08-12-1969, week 49!

01 (01) 05 Whole lotta love - Led Zeppelin (76)
02 (08) 02 Another 45 miles - Golden earring (46)
03 (02) 07 Beginnings - Chicago (40)
04 (04) 03 Second lovers song - Townes van Zandt (40)
05 (05) 02 Mighty Joe - Shocking Blue (37)
06 (06) 04 Street fighting man - Rod Stewart (27)
07 (03) 10 I'm a man - Chicago (26)
08 (13) 04 Reflections of my life - The Marmalade (24)
09 (---) 01 No time - Guess who (23)
10 (07) 09 In the court of the crimson king - King Crimson (22)
11 (---) 01 Raindrops keep falling on my head - B.J. Thomas (20)
12 (14) 02 The seventh seal - Scott Walker (20)
13 (---) 01 Seasons - Earth & Fire (19)
14 (11) 09 Come together/Something - Beatles (18)
15 (15) 02 Octopus - Syd Barrett (17)

En dan zijn verdwenen: Looking around van Yes, Appleknocker flophouse van Cuby & The Blizzards en Wonderful world, wonderful people van Jimmy Cliff.

En ondanks het vertrek van deze drie voortreffelijke artiesten vind ik er waardevolle nieuwe binnenkomers voor terugkeren.

De Golden Earring stijgt met een verdubbeling van het aantal punten van 8 naar 2. Led Zeppelin lijkt met 76 punten echter voorlopig onbedreigd.
Shocking Blue boekte 10 punten winst maar blijft desalniettemin op 5 staan.

De tips voor 15 december 1969:

01 (04) 03 Marie Jolie - Aphrodites child (16)
02 (06) 02 Volunteers - Jefferson Airplane (15)
03 (05) 02 We have all the time in the world - Louis Armstrong (13)
04 (08) 02 Don't let it in - Bandwagon (10) (geen opname gevonden op youtube)
05 (07) 04 Melting pot - Blue Mink (9)
06 (10) 02 Sea of joy - Blind Faith (9)
07 (---) 01 A brand new me - Dusty Springfield (6)
08 (---) 01 Comin' home - Delaney & Bonnie (5)
09 (---) 01 She came in through the bathroom window - Joe Cocker (5)
10 (---) 01 Let's work together - Wilbert Harrison (2)

Slechts vier nieuwe binnenkomers en dan alleen de onderste vier plaatsen.
Het lijkt mij terecht, dat er aan deze artiesten even aandacht wordt besteed.

Arrie schreef:
Ik zie het zeker zitten, het grootste probleem is echter tijd.

Maar desalniettemin mag je het natuurlijk altijd proberen

De Engelse Top 20 van 20 december 1969 week 51

01 (03) 04 Two little boys - Rolf Harris
02 (02) 06 Ruby, don't take your love to town - Kenny Rogers and The First Edition
03 (01) 10 Sugar sugar - The Archies
04 (04) 05 Yester-me yester-you yesterday - Stevie Wonder
05 (05) 04 Melting pot - Blue Mink
06 (08) 03 Suspicious minds - Elvis Presley
07 (17) 02 All I have to do is dream - Bobbie Gentry and Glenn Campbell
08 (07) 05 Winterworld of love - Engelbert Humperdinck
09 (06) 08 Call me number one - Tremeloes
10 (15) 02 Tracey - Cufflinks
11 (13) 06 The Liquidator - Harry J All Stars
12 (---) 01 Without love - Tom Jones
13 (09) 04 The onion song - Marvin Gaye and Tammi Terrell
14 (19) 03 Durham town - Roger Whittaker
15 (12) 02 Love is all - Malcolm Roberts
16 (---) 01 Good old rock and roll - Dave Clark Five
17 (10) 08 Wonderful world, wonderful people - Jimmy Cliff
18 (11) 07 Something/ Come together - Beatles
19 (---) 01 Loneliness - Des o' Connor
20 (---) 01 With the eyes of a child - Cliff Richard

Maar erg matige nummers die de lijst binnenkomen, zeker als je het vergelijkt met wat er is verdwenen: Nobody's child van Karen Young, Sweet dream van Jethro Tull, Oh Well van Fleetwood Mac en Green river van Creedence Clearwater Revival

Eindelijk zijn dan de Archies van hun eerste plek af. Ik weet al haast niet anders meer dan Sugar Sugar op één. Maar of je nu zo blij moet zijn met Rolf Harris.....
Two little Boys mag de eerste plaats bezetten tijdens de kerstdagen, altijd een hele eer in Engeland.

Laten we het er daarom maar op houden dat we qua niveau midden in het winterseizoen zitten. Bij het voetbal bestaat er ook een winterstop.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 20 december 1969

Someday we'll be together - Supremes (30)
Comin' home - Bonnie, Delaney & Friends (34)
Seventh son - Georgie Fame (38)
Gin gan goolie - Scaffold (RE, 39)
Reflections of my life - The Marmalade (40)

De Tips voor 27 december 1969:

She sold me magic - Lou Christie
A boy named Sue - Johnny Cash (RE)
Hitchin' a ride - Vanity fair
Goodmorning starshine - Oliver (RE)

Daar word ik allemaal niet vrolijk van. Het zijn wel de laatste tips van de jaren '60. Dus op de één of andere manier heeft dit wel iets als een soort van afsluiting. Maar dan wel een beetje een anti climax. De eerste tips voor 1970 gaan ook nog niet volgen. De hitlijst van 3 januari 1970 wordt dezelfde als die van 27 december....

Rearviewmirror Chart Week 50 1969 (14-12-1969)

01 01 03 The Guess Who - No Time
02 02 06 Marmalade - Reflections Of My Life
03 04 05 Scott Walker - The Seventh Seal
04 05 04 Townes Van Zandt - Second Lover's Song
05 06 03 The Bandwagon - Don't Let It In
06 03 10 The Beatles - Come Together / Something
07 10 03 Golden Earring - Another 45 Miles
08 --- 01 Earth & Fire - Seasons
09 11 02 Delaney & Bonnie -Groupie (Superstar)/ Comin' Home
10 08 10 King Crimson - In The Court Of The Crimson King

11 07 06 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
12 09 10 The Kinks - Victoria
13 16 03 Argosy - Imagine / Mr Boyd
14 17 05 Jefferson Airplane - Volunteers
15 --- 01 The Idle Race - Days Of The Broken Arrows
16 --- 01 Unit 4+2 - 3:30 / I Will
17 21 02 Poco - My Kind Of Love
18 12 12 Chicago - I'm A Man
19 13 09 Cuby + Blizzards - Appleknockers Flophouse
20 15 06 Abaco Dream - Life And Death In G&A

21 --- 01 Steve Young - Seven Bridges Road
22 --- 01 The Open Mind - Magic Potion
23 --- 01 The Motions - Wedding Of Hundred Brides / Eliza
24 26 07 The Shoes - Daylight
25 29 03 Lovelites - How Can I Tell My Mom And Dad
26 20 09 Chicago - Beginnings
27 22 10 Three Dog Night - Eli's Coming
28 23 17 Joe South - Leanin' On You
29 24 09 Yes - Looking Around
30 --- 01 Leviathan - Flames

31 18 11 The Pioneers - Long Shot Kick De Bucket
32 33 02 B.B. King - The Thrill Is Gone
33 27 04 Wilson Pickett - You Keep Me Hangin' On
34 30 03 Al Green - I Want To Hold Your Hand
35 25 05 Gladys Knight & The Pips - Friendship Train
36 34 02 Barclay James Harvest - Brother Thrush
37 35 07 Bintangs - Ridin' On The L & N
38 37 04 The Motions - I Can't Help It
39 39 02 The Acid Gallery - Dance Around The Maypole
40 31 03 The Mystery Tour - The Ballad Of Paul

08. Earth & Fire - Seasons

Op de een of andere manier komt deze single net iets te vroeg voor mij. Gevoelsmatig hoort dit meer bij de seventies dan de sixties. Hoe dan ook een geweldige track van Nederlandse bodem.

15. Idle Race - Days Of The Broken Arrows

Vorige week kwam Roy Wood's Acid Gallery met Dance Around The Maypole in mijn lijst binnen. Deze week nog een pre-ELO track maar dan van Jeff Lynn's Idle Race. Vlak hier na gaan Roy & Jeff weer samenwerken in The Move om vervolgens over te gaan in Electric Light Orchestra.
Days Of The Broken Arrows vormt al een duidelijke blauwdruk voor wat hij een paar jaar later met Electric Light Orchestra zou perfectioneren. Als na 32 seconde het nummer losbarst horen we de koortjes, loopjes en arrangementen die later ELO zo kenmerken. Prima single waarvan ik niet de indruk krijg dat er erg veel van verkocht zijn. In de UMD is het nummer niet eens terug te vinden.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/unit_4_and_2-330_s.jpg

16. Unit 4+2 - 3:30 / I Will

We noemen het maar een bezemwagen actie. Eigenlijk een nummer van begin 1969, maar ik heb het net pas ontdekt. Waarschijnlijk een dubbele A-kant want beide nummers worden op verschillende fora als A-kant genoemd. Beide zijn prima maar ik ben vooral gegrepen door het rijke georkestreerde 3:30 waarbij de klavecimbel (!) de hoofdrol speelt. Opvallend nummer!

[img][/img]

17. The Motions - Wedding Of Hundred Brides / Eliza

Nog een nummer dat al een paar maanden oud is en ik eigenlijk gemist had. Niet zo gek want het heeft zelfs de tipparade niet gehaald. De orginele A-kant Eliza is ook niet bijzonder genoeg. Maar dan de B-kant. Geweldige mod-achtige Nederbeat uit Den Haag. Als na ongeveer 12 seconden het orgel invalt weet je dat het niet meer stuk kan. Een van de beste tracks uit Nederland van dit jaar.

21. The Open Mind - Magic Potion

Volkomen geflopte maar niet minder lekkere Britse psychedelish garage rock met bijbehorende fuzz en een dubbele leadguitaar die met elkaar het duel aangaan. Uit de vergetelheid getrokken door de onvolprezen Nuggets verzamelaars, in dit geval Nuggets II - Original Artyfacts From The British Empire And Beyond, Vol. 3. Inmiddels breed omarmt als vergeten pareltje die zelfs de Top 100 over 1969 van RateYourMusic in het vizier heeft.

22. Steve Young - Seven Bridges Road

Country singer/songwriter Steve Young komt met de mooie orginele verstilde versie van Seven Bridges Road. Het nummer zal later veelvuldig gecoverd worden door artiesten als Rita Coolidge, Dolly Parton en Iain Matthews maar zal begin jaren 80 vooral beroemd worden in de versie van de Eagles.

30. Leviathan - Flames

Psychedelische progrock of zoiets. Wellicht heeft de zang te weinig eigens en zijn er iets teveel guitaarintermezzo's om een groter publiek aan te spreken. Jammer want het nummer is de moeite waard.

13 december 1969 week 50

01 (01) 04 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
02 (02) 03 The Golden Earring - Another 45 Miles
03 (04) 05 Rod Steward - Street Fighting Man
04 (03) 08 The Chicago Transit Authority - Beginnings
05 (12) 03 The Guess Who - No time
06 (09) 04 Shocking Blue - Mighty Joe
07 (10) 04 Aphrodite's Child - Mary Jolie
08 (---) 01 Earth & Fire - Seasons
09 (06) 05 Townes Van Zandt - Second Lovers
10 (07) 05 Sir Douglas Quintet - At the Crossroads

11 (05) 12 The Chicago Transit Authority - I'm a Man
12 (---) 01 The Dave Brubeck Quartet - Take Five
13 (08) 07 The Allman Brothers Band - Dreams
14 (15) 02 B.B. King - The Thrill Is Gone
15 (11) 10 Come Together/ Something - The Beatles
16 (14) 03 Joe Cocker - She Came In Through The Bathroom Window
17 (13) 07 Cuby + Blizzards - Appleknockers Flophouse
18 (---) 01 Diane Ross and the Supremes - Someday We'll Be Together
19 (---) 01 Joe South - Walk a Mile in my Shoes
20 (---) 01 Neil Diamond - Holly Holy

The Dave Brubeck Quartet - Take Five werd gereleased op 21 september 1959 en deed aanvankelijk niets. Twee jaar later, in mei 1961 was er een re-release van het nummer.
Het haalde de 25e plaats in de Billboard Hot 100. Na opnieuw uitbracht te zijn haalde Take Five op 10 januari 1970 zijn hoogste positie met een 15e plaats in de top 40.

Musician's Top 20 van 15 december 1969:

01 (02) 04 Raindrops keep falling on my head - B.J. Thomas
02 (05) 02 Seasons - Earth & Fire
03 (01) 05 Whole lotta love - Led Zeppelin
04 (03) 03 We have all the time in the world - Louis Armstrong
05 (06) 03 Another 45 miles - Golden Earring
06 (07) 05 Mighty Joe - Shocking blue
07 (04) 08 Beginnings - Chicago Transit Authority
08 (15) 02 No time - Guess who
09 (11) 03 Second lovers song - Townes van Zandt
10 (14) 02 Marian - The Cats
11 (12) 03 Reflections of my life - The Marmalade
12 (08) 05 Don't let nobody turn you round - The Steve Miller Band
13 (16) 04 Let's work together - Wilbert Harrison
14 (---) 01 Monster - Steppenwolf
15 (09) 08 Appleknockers flophouse - Cuby & The Blizzards
16 (---) 01 She came in through the bathroom window - Joe Cocker
17 (---) 01 Take five - Dave Brubeck Quartet
18 (10) 09 Looking around - Yes
19 (13) 06 Street fighting man - Rod Stewart
20 (---) 01 Holly Holy - Neil Diamond

Take 5 een prima aanvulling voor de december en januari maand. Dave Brubeck geeft met deze herhaling het jaren '60 gevoel weer een beetje terug.

Steppenwolf heeft een heel epos geschreven, Monster, waar ik alleen maar een clip van 10 minuten van kan terug vinden, niet de single. Maar ik geloof er niets van dat de single ook zolang duurde. Het is in zijn geheel overigens zeer interessant, ik zag pas later dat het nummer zelfs de Amerikaanse Top 40 zou halen.

Joe Cocker komt eindelijk binnen en ook Neil Diamond komt de kerstsferen versterken. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht, dat BJ Thomas het zou kunnen winnen van Led Zeppelin. Maar je ziet het.

Tipparade: week 50 van 1969.

4. Tom & Dick - Ik Kan Echt Geen Dag Meer Wachten
Ze denken in Nederland al vroeg aan carnaval, nog voor de kerst. Stelt erg weinig voor met slechte zang, goed om een keer te horen op carnaval en dan niet meer.
Cijfer: 2

5. Blue Mink - Melting Pot
Deze band ken ik meer van Good Morning Freedom (zullen wij in 1970 tegenkomen), dit is een degelijk soulnummer met mooie tekst waarbij de twee verschillende stemmen elkaar goed aanvullen.
Cijfer: 7,5

6. Lou Christie - She Sold Me Magic
Van deze man bezit ik een compilatie maar dit nummer staat er vreemd genoeg niet op. Dateert uit 1966, waarom werd dit veel later uitgebracht? Zeker niet slecht maar toch wat minder aansprekend dan zijn andere hitsingles.
Cijfer: 6,5

7. George Cash - Thanks For The Love
Door toetsen gedomineerde popsong en wat bombastisch, het doet mij daarom een beetje denken aan Procol Harum maar vocaal is het vrij mager.
Cijfer: 5,5

8. Tom Jones - Without Love
Een kerstachtige song met een boodschap, ook vrij bombastisch maar de zang van Tom Jones past er goed in. Toch niet echt een favoriet nummer van hem voor mij.

17. Aretha Franklin - Eleanor Rigby
Aretha Franklin is natuurlijk een geweldige zangeres maar in deze versie heeft het nummer minder zeggingskracht dan de Beatles-versie, hoe goed uitgevoerd dat ook mag zijn.

18. The Archies - Jingle Jangle
Het lijkt een totaal andere band dan bij Sugar Sugar maar het was dan ook een (fictieve) studioband. Het nummer doet mij een stuk minder, het werd ook een veel bescheidener hit.

19. Peppermint Circus - One Thing Can Lead To Another
De intro, het ritme en pianowerk doet mij denken aan Build Me Up Buttercup van The Foundations (week 47 van 1968). Weinig origineel dus en ook te niemendallerig.
Cijfer: 4,5

21. Earth & Fire - Seasons
Elke week komen wij in dit topic een topsong tegen en dit is er zo één. Melodisch zeer sterk met melodieus gitaarwerk, veel vaart en subliem einde.
Cijfer: 9

23. Marmalade - Reflections Of My Life
Marmalade ging hier wat meer op de serieuze en pretentieuze toer met deze ballad dat vocaal wat heeft van The Hollies en het pakte goed uit. Zang en instrumentatie passen naadloos in elkaar.
Cijfer: 8,5

24. Desmond Dekker & The Aces - Pickney Gal
Voor deze 'ouderwetse' ska/reggae ben ik ook te vinden. Charmant en sympathiek met aangenaam ritme en leuke gitaar.

25. Big Wheel - What A Day
Geen clip gevonden.

26. Herb Alpert and The Tijuana Brass - Maltese Melody
Dit zal door sommigen als muzak worden bestempeld maar het heeft een prettige melodie en ritme met ook vrij aparte arrangementen, het is lekker ontspannend.

27. Sandy Coast - Deep Down Down
Geen clip gevonden maar ik heb het wel op een compilatie van Sandy Coast staan. Niet onaardig, zeker wat de zang betreft met leuke percussie maar ook wat niemendallerig waarbij de titel te vaak herhaald wordt, zij hadden betere nummers.
Cijfer: 6

29. The Family Dogg - Arizona
Te overgeproduceerd nummer met een redelijke tekst maar een wat te simpel en vrolijk refrein die daardoor wel blijft hangen.

30. Murray Head with The Trinidad Singers - Superstar
Bombastisch intro dat veel belooft gevolgd door een funky ritme met soulvolle zang en dik aangezette blazers en violen. Het nummer komt beter tot zijn recht in een musical dan op losse single.
Cijfer: 6

Ik heb het nogal druk deze week. Ik kan pas ten vroegste morgenavond met een lijstje komen vrees ik.

Het is je gegund

Ranboy Top 15 week 50 van 14 december 1969
w50 w49 aw titel - artiest
1 1 7 Beginnings - Chicago
2 2 10 The Court of the Crimson King - King Crimson
3 3 5 Beautiful people - Melanie
4 4 5 Whole lotta love - Led Zeppelin
5 6 4 Marie Jolie - Aphrodite's Child
6 8 3 Another 45 miles - Golden Earring
7 7 6 Melting pot - Blue Mink
8 5 8 Looking around - Yes
9 9 4 Mighty Joe - Shocking Blue
10 -- 1 Seasons - Earth & Fire
11 10 5 Reflections of my life - The Marmalade
12 12 3 Raindrops keep falling on my head - B.J. Thomas
13 13 3 She came in through the bathroom window - Joe Cocker
14 14 2 No time - The Guess Who
15 -- 1 Marian - The Cats

Met het fantastische debuut van Earth & Fire en weer een hoogtepunt van The Cats staan er nu vier Nederlandse producties in mijn top 15, alle vier van bands van het hoogste niveau. Dan deden we dat toen toch heel wat beter dan nu...

Ik ben ook wat later. Mijn lijstje zal morgenmiddag wel verschijnen.

50 49 AW
01 01 06 Led Zeppelin - Whole Lotta Love #4
02 03 17 Edwin Starr - Twenty Five Miles
03 08 02 Earth & Fire - Seasons
04 02 13 Mongo Santamaria - We Got Latin Soul #1
05 10 04 Dusty Springfield - A Brand New Me
06 04 08 Jimmy Cliff - Wonderful World, Beautiful People #3
07 07 04 Shocking Blue - Mighty Joe
08 *** 01 Sly & The Family Stone - Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
09 13 03 Blind Faith - Sea of Joy
10 06 12 The Chicago Transit Authority - I'm A Man
11 05 05 Abaco Dream - Life & Death in G & A
12 12 04 Syd Barrett - Octopus
13 *** 01 Rod Stewart - Street Fighting Man
14 *** 01 Linda Lyndell - What A Man
15 09 04 Scott Walker - The Seventh Seal

Drie nieuwe binnenkomers: het nummer van Sly & The Family Stone blies me van mijn sokken toen ik het voor het eerst hoorde. Waar ken ik dit van, dacht ik... Maar wat blijkt: een van de beste nummers van Janet Jackson (Rhythm Nation 1814) is hier grotendeels op gebaseerd. En dat is stevig jeugdsentiment. In de lagere regionen komt Rod Stewart binnen, na een maand tussen mijn tips te hebben gestaan. Ik moest erg wennen aan dit nummer, vond er eerst niet veel aan. Maar het heeft wel een fijne sfeer. Dat geldt ook voor What A Man van Linda Lyndell, een lekkere soulplaat en in de jaren '90 een grote hit in de uitvoering van Salt 'N' Pepa.

Het doek viel voor:
The Kinks - Victoria
Wilbert Harrison - Let's Work Together
Syl Johnson - Is It Because I'm Black

1. Jefferson Airplane – Volunteers (1) (5w) #2
2. Townes Van Zandt – Second Lovers Song (2) (5w)
3. Syd Barrett – Octopus (3) (7w) #1
4. Golden Earring – Another 45 Miles (8) (3w)
5. Rod Stewart – Street Fighting Man (4) (4w)
6. Led Zeppelin – Whole Lotta Love (6) (6w)
7. Sly & The Family Stone – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin) (-) (1w)
8. The Byrds – Ballad Of Easy Rider (5) (8w) #1
9. BJ Thomas – Raindrops Keep Falling On My Head (14) (3w)
10. Mama Cass – Make Your Own Kind Of Music (7) (9w) #2

11. Diana Ross & The Supremes – Someday We’ll Be Together (-) (1w)
12. Idle Race – Days Of Broken Arrows (-) (1w)
13. The Byrds – Wasn’t Born To Follow (9) (14w) #8
14. Poco – My Kind Of Love (17) (2w)
15. Blind Faith – Sea Of Joy (10) (4w)
16. Earth & Fire – Seasons (-) (1w)
17. Shocking Blue – Mighty Joe (11) (4w)
18. Jimmy Cliff – Wonderful World Beautiful People (12) (8w)
19. The Outsiders – Do You Feel Alright (13) (4w)
20. Louis Armstrong – We Have All The Time In The World (19) (3w)

Thank You komt ook bij mij hoog binnen. Een echt wereldnummer! De overige drie binnenkomers zijn ook van een hoog niveau. Wat een schitterend jaar was 1969 toch!

Verdwenen:

Scott Walker – The Seventh Seal
The Band – Up On Cripple Creek
Chicago – Beginnings
The Pioneers – Long Shot Kick De Bucket

Was vandaag in het moederdorp, een paar kilometer verderop even de Kerstsfeer proeven. Probeerde bij Fame een tegoedkaart van de FRS alsnog in te ruilen, maar helaas. Wel een kortingspas gekregen (het komende jaar 10% op alles en 20% bij de recente aankopen) maar niks geen aankopen met de tegoedbon.

Ik moet eerst nog een sportverslag schrijven, vanavond dus later de mume Top 15. Als het verslag te lang duurt wellicht morgenavond!

De Music Meter Top 15 van 15-12-1969, week 50!

01 (01) 06 Whole lotta love - Led Zeppelin (70)
02 (02) 03 Another 45 miles - Golden earring (56)
03 (13) 02 Seasons - Earth & Fire (49)
04 (04) 04 Second lovers song - Townes van Zandt (40)
05 (03) 08 Beginnings - Chicago (36)
06 (09) 02 No time - Guess who (36)
07 (05) 03 Mighty Joe - Shocking Blue (36)
08 (06) 05 Street fighting man - Rod Stewart (27)
09 (11) 02 Raindrops keep falling on my head - B.J. Thomas (26)
10 (08) 05 Reflections of my life - The Marmalade (24)
11 (10) 10 In the court of the crimson king - King Crimson (20)
12 (---) 01 Marie Jolie - Aphrodites child (20)
13 (---) 01 Volunteers - Jefferson Airplane (17)
14 (15) 03 Octopus - Syd Barrett (17)
15 (---) 01 Thank you - Sly and the Family Stone (17)

Het is opmerkelijk, dat een handvol nummers hetzelfde aantal punten wisten te halen als vorige week, ondanks uiteraard verschuivingen in ieders lijstje. Er moest relatief wel meer punten worden gehaald voor een aardige notering. Shocking Blue haalde bijvoorbeeld evenveel punten als vorige week maar daalt desondanks twee plaatsen.

Verdwenen: I'm a man van Chicago, The seventh seal van Scott Walker en Come together/Something van de Beatles.

De tips voor 22 december 1969:

01 (07) 02 A brand new me - Dusty Springfield (11)
02 (04) 03 Don't let it in - Bandwagon (11) (geen opname gevonden op youtube)
03 (08) 02 Comin' home - Delaney & Bonnie (7)
04 (---) 01 Marian - The Cats (7)
05 (---) 01 Someday we'll be together - Supremes (5)
06 (---) 01 Days of broken arrows - Idle race (5)
07 (---) 01 Take five - Dave Brubeck Quartet (4)
08 (---) 01 Imagine/Mr. Boyd - Argosy (3, geen clip gevonden)
09 (10) 02 Let's work together - Wilbert Harrison (3)
10 (---) 01 Monster - Steppenwolf (2)

Wie een link voor Argosy weet te vinden, heel graag!

De Engelse Top 20 van 27 december 1969 week 52

01 (01) 05 Two little boys - Rolf Harris
02 (02) 07 Ruby, don't take your love to town - Kenny Rogers and The First Edition
03 (03) 11 Sugar sugar - The Archies
04 (06) 04 Suspicious minds - Elvis Presley
05 (05) 05 Melting pot - Blue Mink
06 (04) 06 Yester-me yester-you yesterday - Stevie Wonder
07 (07) 03 All I have to do is dream - Bobbie Gentry and Glenn Campbell
08 (08) 06 Winterworld of love - Engelbert Humperdinck
09 (10) 03 Tracey - Cufflinks
10 (12) 02 Without love - Tom Jones
11 (13) 05 The onion song - Marvin Gaye and Tammi Terrell
12 (16) 02 Good old rock and roll - Dave Clark Five
13 (14) 04 Durham town - Roger Whittaker
14 (09) 09 Call me number one - Tremeloes
15 (15) 03 Love is all - Malcolm Roberts
16 (11) 07 The Liquidator - Harry J All Stars
17 (---) 01 But you love me daddy - Jim Reeves
18 (19) 02 Loneliness - Des o' Connor
19 (RE) 02 Green river - Creedence Clearwater Revival
20 (RE) 12 Nobody's child - Karen Young

Zouden de Engelsen aan het einde van het jaar nauwelijks nog interesse hebben in het zorgen voor wijzigingen in de hitlijsten? Je zou het haast gaan denken. De laatste weken van het jaar en ook de eerste van het nieuwe jaar: eigenlijk te druk met andere zaken.

Verdwenen: Wonderful world, wonderful people van Jimmy Cliff, Something/ Come together van de Beatles en With the eyes of a child van Cliff Richard

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 27 december 1969

She sold me magic - Lou Christie (32)
A boy named Sue - Johnny Cash (RE, 36))
Hitchin' a ride - Vanity fair (#7)
Goodmorning starshine - Oliver (RE, 39)

De Tips voor 3 januari 1970:

Geen, de hitlijst bleef dezelfde als die van 27-12

Nu de Engelsen vooralsnog dus klaar zijn met hun hitlijst, hierbij de Top 100 van het jaar 1969:

01 Archies Sugar Sugar
02 Beatles With Billy Preston Get Back
03 The Rolling Stones Honky Tonk Women
04 Peter Sarstedt Where Do You Go To (My Lovely)
05 Jane Birkin & Serge Gainsbourg Je T'Aime... Moi Non Plus
06 Marvin Gaye I Heard It Through The Grapevine
07 Creedence Clearwater Revival Bad Moon Rising
08 Fleetwood Mac Albatross
09 Frank Sinatra My Way
10 Bobbie Gentry I'll Never Fall In Love Again
11 Dean Martin Gentle On My Mind
12 Zager & Evans In The Year 2525
13 Elvis Presley In The Ghetto
14 Marmalade Ob-La-Di Ob-La-Da
15 The Beatles The Ballad Of John And Yoko
16 Tommy Roe Dizzy
17 Robin Gibb Saved By The Bell
18 Thunderclap Newman Something In The Air
19 Mary Hopkin Goodbye
20 Fleetwood Mac Oh Well
21 Desmond Dekker & The Aces The Israelites
22 Kenny Rogers & The First Edition Ruby Don't Take Your Love To Town
23 Donald Peers Please Don't Go
24 The Bee Gees Don't Forget To Remember
25 Plastic Ono Band Give Peace A Chance
26 Fleetwood Mac Man Of The World
27 Amen Corner (If Paradise Is) Half As Nice
28 Lou Christie I'm Gonna Make You Mine
29 Karen Young Nobody's Child
30 The Scaffold Lily The Pink
31 Joe Dolan Make Me An Island
32 The Move Blackberry Way
33 Rolf Harris Two Little Boys
34 The Tremeloes (Call Me) Number One
35 Stevie Wonder My Cherie Amour
36 The Edwin Hawkins Singers Oh Happy Day
37 Booker T & The MGs Time Is Tight
38 Stevie Wonder For Once In My Life
39 Johnny Cash A Boy Named Sue
40 Herman's Hermits My Sentimental Friend
41 The Hollies He Ain't Heavy, He's My Brother
42 Oliver Good Morning Starshine
43 Marvin Gaye Too Busy Thinking 'Bout My Baby
44 Lulu Boom Bang-A-Bang
45 Clodagh Rodgers Come Back And Shake Me
46 Stevie Wonder Yester-Me Yester-You Yesterday
47 The Who Pinball Wizard
48 Engelbert Humperdinck The Way It Used To Be
49 Cilla Black Surround Yourself With Sorrow
50 Max Romeo Wet Dream
51 The Upsetters Return Of Django / Dollar In The Teeth
52 Sandie Shaw Monsieur Dupont
53 Jethro Tull Living In The Past
54 The Equals Viva Bobby Joe
55 Diana Ross & The Supremes & The Temptations I'm Gonna Make You Love Me
56 The Hollies Sorry Suzanne
57 Simon & Garfunkel The Boxer
58 Clodagh Rodgers Goodnight Midnight
59 Herman's Hermits Something's Happening
60 The Foundations Build Me Up Buttercup
61 David Bowie Space Oddity
62 Martha Reeves & The Vandellas Dancing In The Street
63 Family Dogg Way Of Life
64 Frank Sinatra Love's Been Good To Me
65 Humble Pie Natural Born Bugie
66 The Isley Brothers Behind A Painted Smile
67 Jimmy Cliff Wonderful World Beautiful People
68 Noel Harrison The Windmills Of Your Mind
69 Mama Cass It's Getting Better
70 Glen Campbell Wichita Lineman
71 Bob Dylan Lay Lady Lay
72 The Beatles Something / Come Together
73 Joe South Games People Play
74 The Beach Boys Breakaway
75 Blue Mink Melting Pot
76 Johnny Nash You Got Soul
77 Marmalade Baby Make It Soon
78 Amen Corner Hello Suzie
79 Bob & Earl Harlem Shuffle
80 Cilla Black Conversations
81 Creedence Clearwater Revival Proud Mary
82 The Bee Gees First Of May
83 Vanity Fare Early In The Morning
84 Desmond Dekker & The Aces It Miek
85 Smokey Robinson & The Miracles The Tracks Of My Tears
86 Harry J All-Stars The Liquidator
87 The Beach Boys I Can Hear Music
88 Johnny Nash Cupid
89 The Foundations In The Bad Bad Old Days
90 Manfred Mann Ragamuffin Man
91 Manfred Mann Fox On The Run
92 Crazy Elephant Gimme Gimme Good Lovin'
93 Jethro Tull Sweet Dream
94 Engelbert Humperdinck Winter World Of Love
95 Elvis Presley Suspicious Minds
96 Junior Walker & The All Stars Road Runner
97 Tom Jones Love Me Tonight
98 Cliff Richard Good Times (Better Times)
99 Sarah Vaughan & Billy Eckstine Passing Strangers
100 Marv Johnson I'll Pick A Rose For My Rose

21 december 1969 week 51

01 (01) 05 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
02 (02) 04 The Golden Earring - Another 45 Miles
03 (08) 02 Earth and Fire - Seasons
04 (05) 04 The Guess Who - No time
05 (03) 06 Rod Steward - Street Fighting Man
06 (06) 05 Shocking Blue - Mighty Joe
07 (07) 05 Aphrodite's Child - Mary Jolie
08 (04) 09 The Chicago Transit Authority - Beginnings
09 (12) 02 The Dave Brubeck Quartet - Take Five
10 (---) 01 David McWilliams - Three O' clock Flamingo Street

11 (20) 02 Neil Diamond - Holly Holy
12 (18) 02 Diane Ross and the Supremes - Someday We'll Be Together
13 (09) 06 Townes Van Zandt - Second Lovers
14 (11) 13 The Chicago Transit Authority - I'm a Man
15 (13) 08 The Allman Brothers Band - Dreams
16 (10) 06 Sir Douglas Quintet - At the Crossroads
17 (---) 01 Marian - The Cats
18 (---) 01 Badfinger - Come and Get It
19 (---) 01 Steve Young - Seven Bridges Road
20 (---) 01 The Sound of Imker - Train of Doomsday

David MCwilliams met Three O'clock Flamingo Street lijkt in de verte een beetje op The Days of Pearly Spencer. Ik heb daar geen probleem mee, want het is een prachtig nummer. Zwaar onderschatte singersongwriter overigens.
Marian van The Cats is een van hun betere nummers. Toch kon de muziek van deze succesformatie mij in het algemeen niet zo bekoren, maar daar dachten heel veel mensen anders over.
Steve Young - Seven Bridges Road is een mooie ontdekking van 50tracks.
Badfinger had zijn doorbraak in 1969 met het door Paul McCartney geschreven nummer Come and Get It.
The Sound of Imker kwamen, net als Cuby & the Blizzards uit Assen. De band werd vernoemd naar de achternaam van twee meespelende broers: Remco en Robert alias "Tokkel" Imker. Er werd gerepeteerd in een boerderij in Holten, maar zodra de band begon te spelen werden de koeien meteen uit de wei gehaald.

http://www.top40.nl/uploads/subtitle/formats/30590/home.jpg

Rearviewmirror Chart Week 51 1969 (21-12-1969)

01 01 04 The Guess Who - No Time
02 02 07 Marmalade - Reflections Of My Life
03 03 06 Scott Walker - The Seventh Seal
04 05 04 The Bandwagon - Don't Let It In
05 08 02 Earth & Fire - Seasons
06 07 04 Golden Earring - Another 45 Miles
07 04 05 Townes Van Zandt - Second Lover's Song
08 09 03 Delaney & Bonnie -Groupie (Superstar)/ Comin' Home
09 06 11 The Beatles - Come Together / Something
10 15 02 The Idle Race - Days Of The Broken Arrows

11 16 02 Unit 4+2 - 3:30 / I Will
12 14 06 Jefferson Airplane - Volunteers
13 17 03 Poco - My Kind Of Love
14 21 02 Steve Young - Seven Bridges Road
15 22 02 The Open Mind - Magic Potion
16 23 02 The Motions - Wedding Of Hundred Brides / Eliza
17 --- 01 Jason Crest - A Place In The Sun
18 11 07 Led Zeppelin - Whole Lotta Love
19 --- 01 Jackie Lomax - New Day
20 13 04 Argosy - Imagine / Mr Boyd

21 18 13 Chicago - I'm A Man
22 19 10 Cuby + Blizzards - Appleknockers Flophouse
23 12 11 The Kinks - Victoria
24 10 11 King Crimson - In The Court Of The Crimson King
25 30 02 Leviathan - Flames
26 24 08 The Shoes - Daylight
27 25 04 Lovelites - How Can I Tell My Mom And Dad
28 27 11 Three Dog Night - Eli's Coming
29 28 18 Joe South - Leanin' On You
30 --- 01 Daman - Song Of A Gypsy

31 26 10 Chicago - Beginnings
32 32 03 B.B. King - The Thrill Is Gone
33 20 07 Abaco Dream - Life And Death In G&A
34 --- 01 The Sound Of Imker - Train Of Doomsday
35 29 10 Yes - Looking Around
36 34 04 Al Green - I Want To Hold Your Hand
37 37 08 Bintangs - Ridin' On The L & N
38 33 05 Wilson Pickett - You Keep Me Hangin' On
39 --- 01 The Misunderstood - Golden Glass
40 --- 01 The Clique - I'll Hold Out My Hand

Nog een paar geweldige ontdekkingen aan het einde van het jaar (Badfinger hoort in mijn Top 10 maar hoort voor mij in 1970).

[img][/img]

17. Jason Crest - A Place In The Sun

Regenachtige lo-fi zondagmiddagmuziek van Engelse psychedelische pop band. Voor mij een een nieuwe ontdekking maar staat verrassend en terecht op 94 in de RateYourMusic 1969 lijst. Mooie sfeervolle track.

[img][/img]

19. Jackie Lomax - New Day

In september van dit jaar overleed Jackie Lomax. Een onbekende waarvan velen de stem stiekem heel vaak gehoord hebben omdat hij bijvoorbeeld mee zong in Hey Jude en Dear Prudence. Hij was de eerste artiest die tekende voor het Apple label en werd ondersteunt door George Harrison, Paul McCartney, Eric Clapton en Leon Russell om er een paar te noemen. Toch kwam zijn carriere niet van de grond. New Day kreeg een aantal releases maar flopte genadeloos. Jammer erg lekkere single.

[img][/img]

30. Damon - Song Of A Gypsy

Ook van Damon werd in de jaren 60 vrijwel geen plaat verkocht. Maar zoals het soms gaat wordt hij later een soort cult held met een verhaal waar docu's van gemaakt worden en waarvan de reputatie de werkelijke waarde ver over stijgt. Zijn singles waren lange tijd goud mijnen in verzamelaarskringen. Zijn muziek is laat jaren 60 psych-folk pop met regelmatig parallellen met The Doors en Santana.

34. The Sound Of Imker - Train Of Doomsday

Nog nooit van gehoord maar terecht uit de vergetelheid getrokken door heicro.

[img][/img]

39. The Misunderstood - Golden Glass

Dit kon alleen in 1969. De Gothic Zeppelin? Whole Lotta Love -iemand?

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_clique-ill_hold_out_my_hand_s.jpg

40. The Clique - I'll Hold Out My Hand

Tipparade: week 51 van 1969.

21. The Moody Blues - Watching And Waiting
Melancholieke, donkere en wat mystieke song, het past bij deze tijd van het jaar. Echt een nummer dat je meesleept, het liefst 's avonds te draaien.
Cijfer: 9

22. Glen Campbell and Bobbie Gentry - All I Have to Do is Dream
Natuurlijk is dat een prachtig nummer maar deze versie klinkt gladder door toevoeging van violen. Wel prima stemmen maar het origineel van Everly Brothers is onovertroffen.

23. Het Cocktail Trio - Hela, Roept De Akela (Gin Gan Goolie)
Geen clip gevonden.

24. David Alexandre Winter - Vole S'envole
Zijn vorige single Lady Mary vond ik leuk, dit is mij te stroperig waarbij de violen te overheersend zijn.
Cijfer: 3,5

27. Santana - Jin-Go-Lo-Ba
De eerste hit van Santana waarbij rock met latin wordt gecombineerd. Klinkt speels met opzwepende percussie en de live-sfeer doet het nummer nog beter uit de verf komen.
Cijfer: 8,5

28. Plastic People - The Proof
Een zoveelste flauwe kopie van Procol Harum, te weinig eigenheid en wat bij betreft terecht vergeten.
Cijfer: 4,5

29. Oscar Harris and The Twinkle Stars - Clap Hands For Baby
Hier heb ik ook een déjà-vu-gevoel hoewel ik dit nummer voor de eerste keer hoor. Klinkt vrolijk maar ook niemendallerig en gaat na een tijd melig worden.
Cijfer: 4

Ranboy Top 15 week 51 van 21 december 1969
w51 w50 aw titel - artiest
1 1 8 Beginnings - Chicago
2 2 11 The Court of the Crimson King - King Crimson
3 3 6 Beautiful people - Melanie
4 4 6 Whole lotta love - Led Zeppelin
5 5 5 Marie Jolie - Aphrodite's Child
6 6 4 Another 45 miles - Golden Earring
7 10 2 Seasons - Earth & Fire
8 7 7 Melting pot - Blue Mink
9 9 5 Mighty Joe - Shocking Blue
10 -- 1 Superstar - Murray Head with the Trinidad Singers
11 8 9 Looking around - Yes
12 12 4 Raindrops keep falling on my head - B.J. Thomas
13 13 4 She came in through the bathroom window - Joe Cocker
14 15 2 Marian - The Cats
15 -- 1 Come and get it - Badfinger

Er gebeurt weinig, de hele top 6 zit vast. Kennelijk staat alles in de goede volgorde .
Wel een mooie binnenkomer van Murray Head uit de musical klassieker Jesus Christ Superstar, het titelnummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:02 uur

geplaatst: vandaag om 02:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.