MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Top 40 week 13:

35. Cliff Richard - Congratulations
Mijn tante van 65 zou trots op me zijn, die was namelijk groot Cliff Richard-fan en nog steeds wel een beetje, volgens mij. Zelf vind ik dit nummer wel wat oubollig, maar ergens heeft het ook wel iets gezelligs. En sinds Cliff ooit eens spontaan liedjes begon te zingen op de tribune bij Wimbledon toen de wedstrijden waren gestaakt wegens regen kan hij niet heel veel fout doen bij me. Maar een voldoende gaat me dan ook weer wat ver.
Cijfer: 5

36. Petula Clark - Kiss Me Goodbye
Een liedje dat wat smoel ontbeert, echt heel bijzonder is dit niet. Het kwam wel bekend voor, maar echt blijven hangen doet dit liedje niet. En dan te bedenken dat ik Downtown echt geweldig vindt.
Cijfer: 4,5

38. Louis Armstrong - What a Wonderful World
Een nummer dat al weken in mijn eigen lijstje bivakkeert en ook een grote sentimentele waarde heeft. Blijft erg mooi.
Cijfer: 8,5

39. Donovan - Jennifer Juniper
Dit liedje vond ik eerst wat saai, maar uiteindelijk ben ik het wel wat meer gaan waarderen. Als ik een tipparade bij had gehouden, zou het daar in hebben gestaan, want het liep mijn lijstje steeds net mis.
Cijfer: 7

Dit vond ik trouwens nog wel een leuke foto van Donovan met zijn ouders in hun huis, kwam ik laatst ergens tegen. Altijd wel goed voor de verbeelding, vind ik.

(afbeelding)

Billboard, week 13:

79. The Doors - The Unknown Soldier
Van The Doors heb ik alle platen met Jim Morisson een aantal jaar geleden helemaal grijsgedraaid, maar Waiting for the Sun is nu het album waar ik moeite mee heb. De laatste keer dat ik het draaide was in de donkere kelder van het universiteitsgebouw waar ik in het kader van mijn afstudeerscriptie een onderzoek afnam, in de week nadat mijn vader was overleden. En ook nog eens over gare computerboxjes. Niet de beste omstandigheden dus. Het album heb ik daarna nooit meer opgezet, omdat ik er niet zulke goede associaties meer mee heb. The Unknown Soldier klinkt nu op de een of andere manier nog vrij 'nieuw' daardoor en bevalt me eigenlijk prima. Ik ben de laatste tijd niet meer zo enorm in een Doors-bui, maar het blijft wel magische muziek. Het is ook compleet anders dan de meeste hitparade-muziek in deze tijd, merk ik. The Doors hadden echt een eigen sound.

80. The Who - Call Me Lightning
Dit vind ik eigenlijk een wat doordeweeks rockplaatje van The Who. Het zal wel aan mij liggen, maar op een paar nummers na kan ik niet echt enthousiast worden van The Who. En dat terwijl ik eigenlijk alle andere grote rockbands uit die tijd wel kan waarderen.

81. Archie Bell and the Drells - Tighten Up
Een van de eerste funkplaten uit de geschiedenis, heb ik wel eens begrepen. Toch vind ik het eigenlijk niet enorm speciaal. Gewoonweg wel een leuk nummer, maar het mist een echt sterke melodie.
Cijfer: 6,5

84. Bobby Vinton - Take Good Care of My Baby
Beetje doorsnee tranentrekker over een jongen die zijn meisje kwijtraakt aan een ander. Het laat me redelijk koud eigenlijk. Sorry Bobby.

90. Esther and Abi Ofarim - Cinderella Rockafella
Hoe vaker ik dit hoor, hoe vervelender het wordt eigenlijk. Met name die te melige zang is niet aan mij besteed. Weet niet meer wat ik de vorige keer gaf, maar deze keer is het ook een onvoldoende.
Cijfer: 4

91. The Detroit Emeralds - Show Time
Een wat gemiddelde soulplaat voor die tijd. Klinkt best aangenaam, maar het zal geen plaat zijn met een langere houdbaarheid dan 3 minuten.

92. Vicki Carr - Your Heart Is Free Just Like The Wind
Dit liedje is mij dan weer te pompeus, zeker als Vicki de vocale registers wat verder opentrekt. Ik mis een beetje de passie ook. Zie dat dit ook is opgenomen door Nana Mouskouri, misschien zegt dat wel genoeg.

93. Linda Ronstadt and the Stone Poneys - Up To My Neck in High Muddy Water
Van Linda en haar Stone Poneys had ik al eens eerder een nummer gehoord uit deze tijd en daar was ik niet laaiend enthousiast over, alhoewel het wel iets had. Dit is onvervalste country en niet helemaal mijn ding, maar ergens heeft het toch wel wat.
Cijfer: 6

94. Four Jacks and a Jill - Master Jack
De YouTube-commentaren die je soms tegenkomt zijn soms wel erg mooi:
I used to hear it a lot in 1968 while I was in the Army. I loved it and Jill, but when I left then came back from Vietnam, I was to never hear it again until 40 years later about the same time agent orange caught up with me. Glenys, if you read this, you were my last love before I lost my innocence. Sp5 Miles 1st Special Forces Group Vietnam 1968

Glenys is de zangeres van deze Zuidafrikaanse folkrockgroep en Master Jack gaat over de politiek aldaar. Opmerkelijk dat dit een top 20 hit werd in de USA, maar het nummer heeft ergens ook wel wat.
Cijfer: 6,5

95. The New Colony Six - I Will Always Think About You
Ik vond dit best een flitsende bandnaam, maar de muziek is dat helaas bepaald niet. Erg saai ingetogen liedje.
Cijfer: 3,5

96. The Beatles - Inner Light
De b-kant van Lady Madonna kreeg blijkbaar ook een aparte chartrelease. Moet zeggen dat ik Lady Madonna nooit zo kon plaatsen in het oeuvre van de Beatles, omdat ik vooral bekend ben met hun albums en niet de losse singles daaromheen. Het heeft wel iets van de vroegere uptempo beatmuziek al is het wat vernuftiger in elkaar gezet. Inner Light is wel makkelijk te plaatsen, want dit is een Harrison-liedje dat is opgenomen in India en ook Indische instrumenten gebruikt. Wikipedia heeft het zelfs over 'raga rock', maar qua intensiteit zit dit eerder in de buurt van Within You Without You van Sgt. Pepper's. Vind dit nummer eigenlijk wel wat hebben, al is het geen topsong voor Beatles-begrippen.

98. Jerry Lee Lewis - Another Place Another Time
Een countryplaatje van Jerry Lee. Het doet me wel wat aan Country Honk van de Stones' Let it Bleed denken, maar verder mist het een beetje de begeestering waardoor het erg mat overkomt.
Cijfer: 4

Herman's top 15, week 13:

13 12 AW
01 07 02 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
02 01 05 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
03 04 04 The Beatles - Lady Madonna
04 02 06 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
05 06 02 The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies
06 03 07 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
07 --- 01 The Doors - The Unknown Soldier
08 11 03 Classics IV - Spooky
09 05 09 Leonard Cohen - So Long, Marianne
10 08 08 Louis Armstrong - What a Wonderful World
11 --- 01 Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
12 10 11 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
13 --- 01 The Amboy Dukes - Baby Please Don't Go
14 --- 01 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
15 09 13 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning

exit:
Love - Alone Again Or
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Miriam Makeba - Pata Pata
Percy Sledge - Take Time To Know Her

Pata Pata was 1 van de 2 nummers die er vanaf week 1 in stonden en is er nu uitgevallen. De andere zal vermoedelijk snel volgen, aangezien die nu op 15 staan. Love en Otis waren ook al semi-oudgedienden met 9 weken in de lijst. Percy Sledge heeft de pech dat er maarliefst 4 nieuwe binnenkomers waren, anders was 'ie er vast wel ingebleven.

Van die nieuwe binnenkomers doet The Doors' Universal Soldier het het beste met een 7e plek. Wel leuk om te zien hoe de plaatjes die ik het al kende doen in mijn lijstje, want 3 maanden geleden kende ik 2/3e van mijn huidige top 15 nog niet, terwijl The Doors tot mijn meest beluisterde artiesten behoort. Universal Soldier is wel een unieke song en ik verwacht dat 'ie nog wel wat gaat stijgen. De voordracht van Jim Morisson is zoals meestal weer erg intens.

Daarnaast is er nu ook in mijn lijstje plaats voor de Golden Earrings' gevoelige nummer. Ik ben niet zo'n fan van hun latere werk (deze week is er weer een nieuw album aangekondigd), maar dit is een prachtliedje. Verder komt ook de nugget van Amboy Dukes bij mij in de lijst: echt een heerlijk gierende rockplaat en ook eentje die eens niet rond de 3 minuten afklokt. Het nummer van Serge Gainsbourg komt van de soundtrack van Le Pacha en is een soort trage minimale funk. Op een bepaalde manier klinkt het erg modern.

En er is een nieuwe nummer 1! De samenzang van Tommy James en zijn Shondells vind ik echt fantastisch. En wat een waanzinnige brug zit er in dit nummer. Euforie ten top.

Voor volgende week viel me op dat er nieuwe singles aankomen van The Byrds (met Articial Energy op de b-kant) en Small Faces (Lazy Sunday).

Ranboy Top 15 week 13 van 31 maart 1968
w13 w12 aw titel - artiest
1 1 5 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 3 5 No face no name no number - Traffic
3 2 9 Alone again or - Love
4 11 2 I can't let Maggie go - Honeybus
5 4 9 Sunshine of your love - Cream
6 10 3 Lady Madonna - The Beatles
7 9 3 Spooky - Classics IV
8 8 4 I've just lost somebody - The Golden Earrings
9 7 6 Jennifer Juniper - Donovan
10 12 2 If I were a carpenter - The Four Tops
11 6 7 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
12 13 2 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
13 5 8 What a wonderful world - Louis Armstrong
14 -- 1 If I only had time - John Rowles
15 15 2 Hush - Billy Joe Royal

Een lastige lijst, op de nummer 1 na. Na 1 valt er een gat, maar in een lijst moet je zo'n gat toch opvullen; vandaar dat Honeybus wat makkelijk omhoog gaat. Tegelijk wordt het onderin de lijst juist erg druk, zodat prima nieuwe songs weinig stijgen en platen op retour wel erg hard onderuitgaan, zoals Louis Armstrong.

Enige nieuwe binnenkomer is John Rowles met het gedragen If I only had time; zijn stem lijkt wel wat op die van Tom Jones, en doet daar ook niet voor onder. En met deze single had hij een wereldwijde hit te pakken!

The silent sun van Genesis kende ik al, en inderdaad is het debuut niet zo sterk dat ik hem erin kan zetten, ook niet uit sympathie .

Omdat ik me nog steeds vast houd aan het principe dat platen pas bij mij binnenkomen als ze in NL of UK binnenkomen, moeten o.a. Blue Cheer en Bobby Goldsboro nog even in de wachtkamer. Sommige songs kunnen hierdoor in de Musicmeter top 15 een uitgerekte chartrun krijgen, of zelfs een dubbele; nou ja, het zij zo.

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 12:

#1 - #1 The Classics IV - Spooky (4wk)
#2 - #2 Traffic - No Face, No Name, No Number (5wk)
#3 - - Tommy James & The Shondells - Mony Mony (1wk)
#4 - #9 Honeybus - I Can't Let Maggie Go (2wk)
#5 - #5 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (4wk)
#6 - #4 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (4wk)
#7 - #3 Don Partridge - Rosie (8wk)
#8 - #8 Love - Alone Again Or (10wk)
#9 - #6 Paul Mauriat - Love Is Blue (7wk)
#10 - #13 Genesis - The Silent Sun (2wk)
#11 - #7 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (6wk)
#12 - #10 The Beatles - Lady Madonna (3wk)
#13 - - The Doors - The Unknown Soldier (1wk)
#14 - #12 Herb Alpert - Carmen (6wk)
#15 - #11 Louis Armstrong - What A Wonderful World (8wk)

Uit de lijst:

- - #14 The Move - Fire Brigade (na 7wk)
- - #15 Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly (na 6wk)

Weinig spektakel. Door Herman's enthousiasme heb ik Mony Mony nog eens aan een luisterbeurt onderworpen en inderdaad: Aanstekelijk als de neten!
Die mag van mij dan ook lekker veel punten vergaren .
Verder komen The Doors nog binnen. Onbetwiste kwaliteit, maar toch ken ik memorabelere nummers van ze.

ranboy schreef:

The silent sun van Genesis kende ik al, en inderdaad is het debuut niet zo sterk dat ik hem erin kan zetten, ook niet uit sympathie .

Ik heb alle begrip voor die opmerking, het is inderdaad geen alles omverblazende single.
Gevoelsmatig vind ik het echter toch wel zo netjes om Genesis met hun eerste single de eer te geven die ze verdienen. Hier is het allemaal begonnen en des te vermakelijker is het als je je bedenkt wat er nog in het verschiet lag.

Ah, nog meer punten voor Mony Mony

En hier hoe dat gaat eindigen!

De Musicmeter Top 15 van 31 maart 1968!

01 (01) 03 Lady Madonna - The Beatles (68)
02 (02) 05 Scarborough fair/canticle - Simon & Garfunkel (54)
03 (04) 04 I've just lost somebody - Golden earring (50)
04 (07) 04 Spooky - Classics IV (49)
05 (08) 02 If I were a carpenter - The Four Tops (43)
06 (05) 05 No face, no name, no number - Traffic (41)
07 (03) 10 Alone again or - Love (41)
08 (---) 01 The unknown soldier - The Doors (40)
09 (---) 01 Mony mony - Tommy James & The Shondells (34)
10 (07) 07 So long, Marianne - Leonard Cohen (33)
11 (---) 01 I can't let Maggie go - The Honeybus (27)
12 (13) 02 Up from the skies - Jimi Hendrix (21)
13 (09) 07 Summertime blues - Blue cheer (20)
14 (---) 01 Call me lightning - The Who (18)
15 (14) 03 If you can want - Smokey Robinson (14)

Ik heb mezelf op een klein foutje betrapt, de lijst van vorige week had niet If I were a carpenter van de Four Tops opgenomen, het was gewoon van mijn excellijstje met berekeningen afgevallen.

Maar dat komt de week er na altijd uit.
Met 33 punten hadden de Four Tops recht op de 8e plek. E.e.a. is deze week ook gecorrigeerd met de plaatsnoteringen van vorige week.

Een kleine felicitatie voor onszelf voor het volbrengen van het 1e kwartaal van het maken van wekelijkse hitlijstjes! Zal ik de beste 10 even publiceren of willen jullie het spannend houden tot 31 december?

Vier nieuwe binnenkomers is behoorlijk: het voorjaar zit in de lucht en dan wil je grote schoonmaak houden. Volgens mij heeft alleen herman nog een nummer in zijn hitlijst, het vertrouwde Some velvet morning (13 weken genoteerd!), dat nog uit de koude winterperiode stamt. Voor het overige: hang de kleden maar buiten!

Plaats maar hoor, musician!

Ik ben wel benieuwd naar een tussenstand, hoewel het niet moeilijk is te raden wie er op 1 staat.

Inderdaad, plaatsen die handel

Tussenstand 1e Kwartaal 1968 (zonder punten):

01 Alone again or - Love
02 Nights in white satin - Moody blues
03 She's a rainbow - Rolling stones
04 Sunshine of your love - The Cream
05 What a wonderful world - Louis Armstrong
06 Scarborough fair/canticle - Simon & Garfunkel
07 So long, Marianne - Leonard Cohen
08 Summertime blues - Blue Cheer
09 Darlin' - Beach boys
10 Sittin' on the dock of the bay - Otis Redding

Prima lijstje, zou ik zeggen. De vraag is hoe 'wereldvreemd' zijn we met onze eigen lijst? Ik geloof dat dat op zich nog meevalt. Hoewel Love natuurlijk geen hitparade geschiedenis heeft gehad, in Nederland.

Overigens hebben precies 50 nummers in onze top 15 gestaan. Dat zou betekenen zo'n 200 nummers over het hele jaar. Dat wordt een mooie eindlijst!

Vooral de nummers 1 t/m 4 zijn van uitzonderlijke klasse en hoewel Louis Armstrong en Simon & Garfunkel mijn top 15 niet haalden wil dat niet zeggen dat ik ze niet goed vind. Kortom een prachtig lijstje.

Ja, prima lijstje!

Overigens is de periode van 1 kwartaal zo kort, dat er al snel chartruns niet compleet zijn. Love profiteert hiervan door precies geheel in het eerste kwartaal vallen, terwijl Moody Blues en Rolling Stones al in 1967 genoteerd waren, en S&G nog op 2 staan, dus vast nog verder zou stijgen in het overzicht...

Inderdaad een mooi lijstje, alhoewel ik lang niet aan alle posities een dergelijke medewerking heb verleent. Mij benieuwen wie Love dit jaar nog gaat verslaan.

Week 13 - 30 maart 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:

#17: Belle Et Sebastien - Générique L'Oiseau V
#18: Procol Harum - Quite Rightly So V
#19: Diana Ross & The Supremes - Forever Came Today V
- Het Cocktail Trio - Het Is Altijd Carnaval Voor Mij
- Bob Dylan - John Wesley Harding V
- The Fireballs - Bottle Of Wine (re-entry)
- John Fred & His Playboy Band - Hey Hey Bunny (re-entry)
- Grapefruit - Dear Delilah V
- Lulu - Me, The Peaceful Heart V
- Elvis Presley - Guitar Man V
- The Scaffold - Do You Remember

(afbeelding)
Een verlaten eiland in een eindeloze zee der middelmatigheid.

Belle Et Sebastien schijnt dus een populaire serie geweest te zijn voor mijn tijd en dit was dus het themanummer. Leuk voor de mensen die de serie daadwerkelijk gezien hebben, maar ik kan hier helemaal niets mee [2].

Meer sympathie heb ik voor Gary Brooker en z'n mannen. Quite Rightly So (van het prima Shine On Brightly-album) wijkt als single al wat af van de twee voorgaande. Het klinkt hier al wat meer rockgeoriënteerd. Ook vind ik dat kermis-atmosfeertje goed getroffen. Heerlijke single! [9,5].

Forever Came Today vind ik misschien wel de meest richtingloze Supremes-single die ik tot nu heb gehoord. 'Diana Ross zingt het, dus het verkoopt wel' moeten ze bij Motown hebben gedacht. Het twijfelt tussen de vroege en wat latere Supremes-periode en het heeft kop noch staart. Ik ben het nu eigenlijk alweer vergeten [4,5].

Geen resultaten gevonden voor Het Cocktail Trio's Het Is Altijd Carnaval Voor Mij. Dat krijg je als je alleen maar één ding kunt...

Soms kom je van die vreemde singlekeuzes tegen. Dylan's John Wesley Harding is er een.
Een aardig country-liedje, maar als single vooral onopvallend. Zo'n nummer doet het beter op een album vind ik en ik blijf problemen hebben met z'n stemgeluid [6].

Grapefruit's Dear Delilah hebben we hier nog ergens op een 60's-verzamelaar staan (The Love Generation, denk ik). Een beetje gedateerd klinkt het wel met die phase-effecten, maar ik vind het best een leuk liedje, al is het weinig speciaal. En inderdaad, dit is dezelfde band van Deep Water, al zou je het niet geloven. Die vind ik eerlijk gezegd vele malen beter. Voor Dear Delilah dus een [6].

Lulu's liedje vind ik fris klinken. Past goed in dit jaargetijde, lekker simpel gehouden en haar stem geeft het een randje [7].

M'n lieve vrouwtje zit me al meewarig aan te kijken, we krijgen nu dus de originele versie van Guitar Man waarvan we nu toevallig in dezelfde tijd in 1981 de remix van hebben behandeld. Dat dit beter klinkt dan die remix zegt me weinig. Wij hebben beiden helemaal niets met de man. Ik hoor geen emotie, geen zeggingskracht en de muziek doet helemaal niets met me.
Zonder de vele Elvis-fans teleur te willen stellen moet ik hier ook weer eerlijk zijn: [3].

The Scaffold's Do You Remember kan ik nergens vinden. Vind ik eigenlijk niet zo erg.

Week 9:

Was ik vergeten:
Eric Burdon and the Animals - Monterey
Geweldige blueszang in combinatie met blazers en psychedelische gitaar, dit klinkt inventief en sfeervol.

Week 13:

#17: Belle Et Sebastien - Générique L'Oiseau
Nooit geweten dat Belle & Sebastian toen al actief waren. Deze serie ken ik niet (was voor mijn tijd) maar het liedje vind ik best charmant en lief al doet het mij niet veel.

#18: Procol Harum - Quite Rightly So
Procol Harum bracht meerdere sterke singles uit in een eigen stijl waarbij de orgel centraal staat. Prima herkenbare zang bovendien.

#19: Diana Ross & The Supremes - Forever Came Today
Ik baseer mij steeds op de versie die op mijn CD staat. Inderdaad minder dan hun vorige songs, het blijft niet genoeg hangen en het werd dan begrijpelijk ook geen hit. Blijkbaar had het publiek toen een goed oor voor (al dan niet) hitgevoeligheid.
Cijfer: 5,5

- Het Cocktail Trio - Het Is Altijd Carnaval Voor Mij
Voor mij niet, gelukkig geen clip gevonden.

- Bob Dylan - John Wesley Harding
Bob Dylan is nooit een hitparade-artiest geweest en bracht sporadisch een single uit. Aangenaam nummer dat het midden houdt tussen folk en country en zijn stem is nooit een probleem voor mij geweest.

- Grapefruit - Dear Delilah
Deze band ken ik enkel van de prima hit Deep Water, dit klinkt inderdaad wat gedateerd door de vele effecten en het nummer zelf doet mij ook niet veel met onvaste zang.

- Lulu - Me, The Peaceful Heart
Ach, ik vind het charmant klinken: spontaan, vrolijk en fris en zonder misplaatste pretenties. Dit soort nummers toont altijd een glimlach bij mij te voorschijn.

- Elvis Presley - Guitar Man
Deze man bracht rond die tijd veel zwak en richtingloos materiaal uit maar hier leek hij ineens terug de goede weg gevonden te hebben. Een countryrocknummer dat speels en spontaan klinkt, één van de weinige hoogtepunten uit zijn slappe album Clambake.

- The Scaffold - Do You Remember
Neen, deze herinner ik mij niet en hiervan heb ik de clip ook niet gevonden.

Na het eerste kwartaal van 1968 geef ik mijn top-10 (alle 10 prima!):

1. Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay
2. The Classics IV - Spooky
3. Louis Armstrong - What A Wonderful World
4. Status Quo - Pictures Of Matchstick Men
5. Aretha Franklin - Chain Of Fools
6. The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
7. The Beatles - Lady Madonna
8. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick And Tich - The Legend Of Xanadu
9. Cream - Sunshine Of Your Love
10. The Monkees - Valleri

Flop-10 (ook in deze gouden hitperiode vind je vergankelijke troep terug):

1. John Woodhouse And His Magic Accordeon - Het Vissersmeisje
2. Thijs Van Der Molen - Waar Is De Neus Van Toon?
3. Sylvain Poons & Oetze Verschoor - Zuiderzeeballade
4. John Lamers / Peter Orloff - Roosmarie
5. David Garrick - Unchained Melody
6. Engelbert Humperdinck - Am I That Easy To Forget?
7. De Heikrekels - 'K Hoop Dat Jij Eens Wacht Op Mij
8. Han Grevelt - De Fanfare
9. Wim Sonneveld & Leen Jongewaard - In Een Rijtuigje
10. Heintje - Mama, Vertel Me / Mijn Vriendinnetje

Gemiddelde tot nu toe: 6,37
Veel prima songs maar al die hoempapadeuntjes/carnavalschlagers trekken het gemiddelde naar beneden. Ik verwacht dat die gaat stijgen nu die carnavalschlagers achter de rug zijn.

Leuk om de MuMe Top 10 te zien, musician! Inderdaad de verwachte nummer 1. Misschien dat de Stones nog een bedreiging kunnen zijn, die komen ook nog met een heel sterke single. Maar ik weet niet of de rest daar ook zo over denkt.

LucM schreef:
Was ik vergeten:
Eric Burdon and the Animals - Monterey
Geweldige blueszang in combinatie met blazers en psychedelische gitaar, dit klinkt inventief en sfeervol.

Leuk dat je deze nog even aanhaalt. Ik kwam er laatst pas achter dat Monterey een festival was dat in 1967 werd gehouden. En wat een waanzinnige line-up had die:
Monterey Pop Festival - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
En dan te bedenken dat de Beatles en Stones allebei hebben afgezegd.

#17: Belle Et Sebastien - Générique L'Oiseau
Nooit geweten dat Belle & Sebastian toen al actief waren. Deze serie ken ik niet (was voor mijn tijd) maar het liedje vind ik best charmant en lief al doet het mij niet veel.

De Schotse band is wel naar de serie vernoemd, da's ook meteen de enige reden dat ik er wel van gehoord heb (aangezien B&S toch wel een van mijn favoriete bandjes was ooit).

Grappig trouwens die flop 10. Bij mij zou ie er ongeveer hetzelfde uitzien.

Leuk, die lijstjes.
Ik doe dat overigens pas bij week 26.

Ik probeer niet te veel tijd in het opmaken van lijstjes te steken en voor die Tipparade-lijsten heb ik al veel tijd nodig.

Ik doe ook maar een top 10 van al mijn besproken plaatjes. Ik heb er precies 10 die 8,5 of hoger kregen. Dit was overigens maar een paar minuutjes werk, ongeveer evenveel als het beluisteren van 1 of 2 songs.

1. Small Faces - Tin Soldier (9)
2. Otis Redding - (Sitin' On) The Dock Of The Bay
3. Love Affair - Everlasting Love
4. The Beatles - Lady Madonna
5. Simon and Garfunkel - Scarborough Fair (Canticle) (8,5)
6. The Doors - The Unknown Soldier
7. James Brown and the Famous Flames - There Was a Time
8. Sly and the Family Stone - Dance to the Music
9. Status Quo - Pictures of Matchstick Men
10. Gene Pitney - Something´s Gotten Hold of my Heart

Mooi, de nieuwe singles van Procol Harum en toch ook Bob Dylan.

Goede kandidaten voor het lijstje van de komende week.

Nou, dan ook mijn top 10 van de eerste 13 weken van 1968:

pos. aw ap titel - artiest
1 9 126 Alone again or - Love
2 10 122 Nights in white satin - The Moody Blues
3 8 90 Pictures of matchstick men - Status Quo
4 9 85 Sunshine of your love - Cream
5 7 84 She's a rainbow – The Rolling Stones
6 8 78 Green tambourine - The Lemon Pipers
7 7 76 Prikkebeen - Boudewijn de Groot & Ellie Nieman
8 8 74 What a wonderful world - Louis Armstrong
9 5 71 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
10 7 63 Everlasting love - The Love Affair

Goed voorbeeld doet goed volgen:

01 She's a rainbow - Rolling stones
02 So long, Marianne - Leonard Cohen
03 Pictures of matcstick men - Status quo
04 Summertime blues - Blue Cheer
05 Scarborough fair/canticle - Simon & Garfunkel
06 Young girl - Gary Pucket & The Union Gap
07 Nights in white satin - Moody blues
08 Sunshine of your love - The Cream
09 Mighty Quinn - Manfred Mann's earth band
10 Foxy lady - Jimi Hendrix

Mag ik even zeggen dat ik dit een fantastisch topic vind en al heel veel voorheen onbekende juweeltjes heb ontdekt hierdoor? Dus ga vooral zo door!

herman schreef:
Ik doe ook maar een top 10 van al mijn besproken plaatjes. Ik heb er precies 10 die 8,5 of hoger kregen. Dit was overigens maar een paar minuutjes werk, ongeveer evenveel als het beluisteren van 1 of 2 songs.

Ik heb het geprobeerd met MS Office, maar daar snap ik geen bal van.
Het aloude tel -en rekenwerk is mijn manier.

Toch maar even gedaan:

Mijn Top 20 over het eerste kwartaal van 1968:

#1: Love - Alone Again Or... (1wk#1)(99 punten)
#2: Cream - Sunshine Of Your Love (5wk#1)(97p)
#3: Don Partridge - Rosie (85p)
#4: Paul Mauriat - Love Is Blue (2wk#1)(82p)
#5: The Moody Blues - Nights In White Satin (75p)
#6: The Move - Fire Brigade (72p)
#7: Eric Burdon & The Animals - Monterey (70p)
#8: Traffic - No Face, No Name, No Number (68p)
#9: The Beach Boys - Darling (61p)
#10: Louis Armstrong - What A Wonderful World (61p)
#11: The Classics IV - Spooky (4wk#1)(60p)
#12: Georgie Fame - The Ballad Of Bonnie & Clyde (53p)
#13: Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (51p)
#14: Kenny Rogers & First Edition - Just Dropped In... (1wk#1)(49p)
#15: The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (49p)
#16: Otis Redding - (Sittin' On The) Dock Of The Bay (42p)
#17: Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (40p)
#18: Aretha Franklin - Chain Of Fools (39p)
#19: The Rolling Stones - 2000 Light Years From Home (35p)
#20: Blue Cheer - Summertime Blues (33p)

Toch wel duidelijk hier uit welk hout Love's single is gesneden met slechts 1 week op nummer 1.
De positie van Don Partridge is ook op z'n minst opvallend te noemen. Een liedje dat totaal niet verveelt en de slag daardoor glansrijk doorstaat. Zoiets maakt het verschil met de kwaliteit van Kenny Rogers' single, die uiteindelijk toch wat tegenvallende resultaten boekt.
Verder heeft Louis Armstrong het goed gedaan met vele weken in de middenmoot/tweede helft van de Top 10.

Liedjes met gelijke aantallen punten heb ik bepaald door te letten op de hoogst behaalde posities en, indien nodig, het aantal weken daarop of de chartrun buiten die posities om.

En hier is de mijne:

1. Love- Alone Again Or (122)
2. The Moody Blues- Nights In White Satin (116)
3. The Rolling Stones- She’s A Rainbow/2000 Light Years From Home (99)
4. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (97)
5. Louis Armstrong- What A Wonderful World (70)
6. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (66)
7. Paul Mauriat- Love Is Blue (62)
8. Boudewijn De Groot & Elly Nieman – Prikkebeen (62)
9. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood- Some Velvet Morning (61)
10. Manfred Man- The Mighty Quinn (60)
11. Beach Boys- Darlin’ (55)
12. The Velvet Underground- White Light/White Heat (49)
13. The Pretty Things- Talkin' About The Good Times (43)
14. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (42)
15. Cream-Sunshine Of Your Love (42)
16. Blue Cheer- Summertime Blues (40)
17. The Doors- Love Me Two Times (36)
18. Hugo Montenegro, his Orchestra & Chorus- The Good, The Bad & The Ugly (34)
19. Fleetwood Mac- I Belive My Time Ain’t Long (34)
20. Otis Redding- Sittin’ On The Dock Of The Bay (28)

Bollieblauw schreef:
Mag ik even zeggen dat ik dit een fantastisch topic vind en al heel veel voorheen onbekende juweeltjes heb ontdekt hierdoor? Dus ga vooral zo door!

Bedankt....wij vinden het al maanden een leuk topic en het opsporen van juweeltjes is een soort hobby geworden.

Ik kom even niet toe aan een top 20, maar mijn top 3 is dezelfde als die van Arthur.

Ook mijn lijstje gebaseerd op mijn charts dan maar:

01 Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning 154 (4wk#1)
02 The Bob Seger System - 2 + 2 = ? 120 (2wk#1)
03 David McWilliams - The Days of Pearly Spencer 95
04 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times 91 (2wk#1)
05 Miriam Makeba - Pata Pata 91
06 Love - Alone Again Or 89
07 James Brown and the Famous Flames - There Was a Time 83 (1wk#1)
08 Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay 72
09 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want 71 (3wk#1)
10 Leonard Cohen - So Long, Marianne 69
11 Louis Armstrong - What a Wonderful World 68
12 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair 67
13 Moody Blues - Nights in White Satin 53
14 The Beatles - Lady Madonna 43
15 Rolling Stones - She's a Rainbow 38
16 Gene Pitney - Something's Gotten Hold Of My Heart 34
17 13th Floor Elevators - Slip Inside This House 28
18 Love Affair - Everlasting Love 27
19 Pink Floyd - Flaming 27
20 Sly & The Family Stone - Dance to the music 25

En leuk dat er nog wat meelezers zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:04 uur

geplaatst: vandaag om 21:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.