MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
heicro schreef:
Ik kom even niet toe aan een top 20, maar mijn top 3 is dezelfde als die van Arthur.

De Engelse Top 20 van 6 april 1968:

01 01 Lady Madonna BEATLES
02 02 Delilah TOM JONES
03 08 Congratulations CLIFF RICHARD
04 03 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
05 06 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
06 04 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
07 10 If I Were A Carpenter FOUR TOPS
08 05 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
09 12 Step Inside Love CILLA BLACK
10 07 Rosie DON PARTRIDGE
11 18 If I Only Had Time JOHN ROWLES
12 14 Love Is Blue PAUL MAURIAT
13 09 Jennifer Juniper DONOVAN
14 11 Me The Peaceful Heart LULU
15 --- Captain Of Your Ship REPARATA AND THE DELRONS
16 20 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
17 13 Fire Brigade THE MOVE
18 --- Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
19 --- Valleri MONKEES
20 --- Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS

De overige nieuwe binnenkomers:

36 - Somewhere In My Country GENE PITNEY
42 - Rock Around The Clock BILL HALEY
47 - Peggy Sue / Rave On BUDDY HOLLY
49 - For Whom The Bell Tolls SIMON DUPREE AND THE BIG SOUND
50 - If You Can Want SMOKEY ROBINSON AND THE MIRACLES

De Engelsen waren blijkbaar in een nostalgische bui, met het laten binnenkomen van Bill Haley en Buddy Holly. De liefhebbers in dit topic van Smokey Robinson krijgen inmiddels ook gelijk van het Engelse platenkopende publiek.

Overigens, wij hadden een grote hit met het nummer Kites van Simon Dupree. Inmiddels heeft hij blijkbaar een nieuw nummer, For Whom the Bell Tolls. Dit is een beetje een krakerige versie maar toch aardig.

De Engelse LP Top 20 van 6 april 1968:

01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 04 History Of Otis Redding OTIS REDDING
03 02 Greatest Hits SUPREMES
04 05 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
05 03 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
06 12 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
07 10 Wild Honey BEACH BOYS
08 08 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
09 16 Otis Blue OTIS REDDING
10 11 13 Smash Hits TOM JONES
11 14 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
12 06 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
13 07 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
14 09 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
15 18 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
16 --- Live At The Talk Of The Town SUPREMES
17 17 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
18 --- Otis Redding In Europe OTIS REDDING
19 19 Horizontal BEE GEES
20 15 Reach Out FOUR TOPS

No news from the Western Frontier. Of het moest zijn dat Engelsen inzake muziek toch ook blijkbaar zeer geïnteresseerd zijn in live soul. Otis Redding, The Supremes.

6/04/68

1. The Beatles- Lady Madonna (1) (4w)
2. The Doors- The Unknown Soldier (5) (2w)
3. The Four Tops- If I Were A Carpenter (6) (2w)
4. The Who- Call Me Lightning (4) (3w)
5. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (2) (9w)
6. Buddy Holly- Peggy Sue (-) (1w)
7. Tommy James & The Shondells- Mony Mony (10) (2w)
8. The Classics IV- Spooky (8) (4w)
9. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (3) (7w)
10. Love- Alone Again Or (7) (10w)
11. Jefferson Airplane- Greasy Heart (-) (1w)
12. Billy Joe Royal- Hush (-) (1w)
13. Captain Beefheart- Yellow Brick Road (9) (3w)
14. Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (11) (7w)
15. Bob Dylan- John Wesley Harding (-) (1w)

Verdwenen:

The Monkees- Valleri (Aantal weken: 4. Hoogste positie: 6)
Blue Cheer- Summertime Blues (Aantal weken: 6. Hoogste positie: 4)
Louis Armstrong- What A Wonderful World (Aantal weken: 8. Hoogste positie: 2)
The Honeybus- I Can’t Let Maggie Go (Aantal weken: 1. Hoogste positie: 15)

The Beatles mogen nog even bovenaan blijven, maar The Doors en The Four Tops rukken gevaarlijk op.

Ik ben ook in een nostalgische bui blijkbaar, Buddy Holly's meesterwerk Peggy Sue is de hoogste nieuwe binnenkomer. Heerlijke gitaar heeft dat nummer!

Op 11 treffen we een nieuwe Jefferson Airplane, voor die groep ben ik altijd te vinden. Misschien geen meesterwerk à la White Rabbit, maar nog steeds ijzersterk.

Meteen daaronder Billy Joe Royal's Hush. Een mooie ontdekking!

En dan op 15 dé Bob Dylan. Voor het album John Wesley Harding moet ik in de stemming zijn. Wat er volgende week met Bob gebeurd hangt dus daarvan af. Zag trouwens op wikipedia dat later in 1968 All Along The Watchtower nog een single-release krijgt.

Top 15 06 april 1968

01 (01) 04 Lady Madonna – The Beatles
02 (02) 05 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
03 (04) 04 If I Where A Carpenter – The Four Tops
04 (06) 05 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
05 (03) 06 No Face, No Name, No Number – Traffic
06 (09) 02 The Unknown Soldier – The Doors
07 (05) 11 Alone Again Or - Love
08 (10) 02 Jumbo – The Bee Gees
09 (09) 04 Spooky – The Classics IV
10 (---) 01 Quite Rightly So - Procol Harum
11 (08) 08 Summertime Blues – Blue Cheer
12 (12) 03 Baby Please Don’t Go – The Amboy Dukes
13 (11) 08 The Good, the Bad and the Ugly – Hugo Montenegro, His Orchestra and Corus
14 (---) 01 John Wesley Harding – Bob Dylan
15 (13) 06 Drinking On My Bed - The Rob Hoeke Rhythm & Blues Band

Nieuw op 10: Quite Rightly So van Procol Harum is een nummer van het prachtige album Shine on Brightly. Ik heb nooit geweten dat het op single was uitgebracht, maakt ook niet uit, want dit is zoals we van het fenomeen Gary Brooker en zijn consorten gewend zijn weer een topnummer. Cijfer: 9

Nieuw op 14: John Wesley Harding van Bob Dylan. Ik vind het niet eens het beste nummer van zijn album, maar ja Bob Dylan hoort, al is het maar voor een week, in mijn top 15 thuis. Cijfer: 7,5

(afbeelding)

Vanavond nog niet mijn Top 15. Ga eerst zo dadelijk naar een concert met de Golden Earring....wellicht hoor ik nog I've just lost somebody live......

Veel plezier, Musician. Een avondje Earring staat altijd garant voor kwaliteit.

Ik heb veel gehoord van Jefferson Airplane, maar Greasy Heart kende ik nog niet. Dit nummer blijkt dan ook van een voor mij onbekend album te komen.
Mooie ontdekking, Arthur. Dit nummer gaat hoge ogen gooien voor een plaats in mijn volgende Top 15.

Musician's Top 15 van 6 april 1968:

01 (01) 04 If I were a carpenter - The Four Tops
02 (03) 05 I've just lost somebody - Golden earring
03 (06) 02 The unknown soldier – The Doors
04 (02) 07 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
05 (05) 04 Lady Madonna – Beatles
06 (09) 02 Hush – Billy Joe Royal
07 (---) 01 Sittin' in circles - The Steve Miller Band.
08 (04) 09 So long, Marianne - Leonard Cohen
09 (---) 01 Quite rightly so - Procol Harum
10 (---) 01 Greasy heart - Jefferson Airplane
11 (07) 08 Summertime blues - Blue cheer
12 (14) 02 I can’t let Maggie go – Honeybus
13 (---) 01 John Wesely Harding - Bob Dylan
14 (08) 07 Young girl - Gary Puckett and the Union gap
15 (11) 03 Congratulations - Cliff Richard

Niet alles is met de mantel der techniek op te lossen. Héél soms kom je nog wel eens tegen dat een bepaald singletje (van een groot artiest) nooit op cd is gezet of nauwelijks is te vinden. Toch vind ik het debuut van de Steve Miller Band goed genoeg om het hoog te laten binnenkomen.

Gelukkig zijn er dan toch mensen die het oude singletje op youtube, krakend en al, willen neerzetten. Zodat er in ieder geval nog een versie valt te beluisteren, van een oude pickup, zeer nostalgisch. Het is overigens een nummer dat is geschreven door Barry Goldberg, de band waar Steve Miller in is begonnen. Sittin' in circles is ook opgenomen door The Electric Flag, de band rond Michael Bloomfield waarin Goldberg later toetsen is gaan spelen.

Maar Steve Miller heeft er een heel eigen dromerige versie van gemaakt en klinkt ook al helemaal als eh......Steve Miller. Het is mij een raadsel waarom dit nummer nooit op een cd van Miller is gezet. In september van 1968 verschijnt het eerste album van The Steve Miller band, Children of the future, en het b-kantje van Sittin' in circles, Roll with it, staat wél op die cd.

Eigenlijk had Sittin' in circles op The Best of the Steve Miller band 1968-1973 moeten staan maar ook dat niet. Een hit is het natuurlijk ook helemaal niet geworden. Er werd reclame voor gemaakt met een poster, dat vind ik dan wel weer grappig:

(afbeelding)

Voor het overige kan ik mij goed vinden in de suggestie van de nieuwe Jefferson Airplane single; Bob Dylan en Procol Harum waren een beetje te verwachten (wat een namen, overigens!)

Top 40, week 14:

23. The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
Het niveau van de binnenkomers is erg hoog deze week. Aan dit nummer moest ik even wennen, maar inmiddels heb ik het ook in mijn top 15 opgenomen. Had nooit gedacht dat ik nog eens echt enthousiast kon worden van de Golden Earring, maar dit is gewoonweg een wonderschoon nummer. Mooi ook die clavecimbel.
Cijfer: 8,5

30. The Monkees - Valleri
En weer een prima nummer en net als de vorige ook een ontdekking via dit topic. Het heeft niet veel om het lijf, maar het is wel lekker uitbundig door de trompetten.
Cijfer: 7

36. Aretha Franklin - (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone
Deze had ik al eens besproken toen ie binnenkwam in de US. Blijft een leuk nummer. Vorige week heb ik ook Lady Soul, het album waar dit vanaf komt, beluisterd en dat viel hier ook wel erg in de smaak, moet ik zeggen.

39. Belle et Sebastian - Belle et Sebastien
Dit had ik ooit wel eens gehoord omdat ik benieuwd was waar Belle & Sebastian eigenlijk hun naam vandaag had, maar vervolgens weer compleet vergeten. Nu weet ik het weer. Dit is zo zoet dat het glazuur bijna van mijn tanden springt, maar ik hoor ook de sentimentele aantrekkingskracht wel.
Cijfer: 5,5

heicro schreef:
Veel plezier, Musician. Een avondje Earring staat altijd garant voor kwaliteit.

Nog dank en ja, je hebt gelijk. De Golden Earring blijft goed, ze waren ook heel voortvarend bezig. Instrumentaal, maar ook vocaal werd alles weer normaal gehaald. Helaas geen I've just lost somebody. Zie ook het Gisteren......gezien topic voor een klein verslagje!

US Billboard, week 14:

(afbeelding)

70. Tommy Boyce & Bobby Hart - Goodbye Baby (I Don't Want To See You Cry)
Dit liedje breekt wel duidelijk met de gebruikelijke single-conventies uit die tijd. Een liedje van 4 minuten is toch eerder regel dan uitzondering in die tijd. Dit nummer heeft wel iets speciaals, het klinkt als een soort ingetogen versie van iets dat op Pet Sounds had kunnen staan. Dat het niet zo theatraal is vind ik wel een pluspunt. Eentje die ik vaker ga draaien de komende tijd.

74. Stevie Wonder - Shoo-Be-Doo-Be-Doo-Da-Day
Vorig jaar ontdekte ik via I Was Made to Lover Her uit 1967 dat Stevie al op jonge leeftijd al geweldige soulliedjes wist te schrijven. Nu is deze iets minder dan dat nummer, maar als je bedenkt dat hij nog altijd maar 17 was hier... Ik vind het wel knap.

75. Johnny Rivers - Look To Your Soul
Dit vind ik dan weer een erg saai popliedje. Geen aansprekende stem ook.
Cijfer: 3

78. Aretha Franklin - Ain't No Way
Wat een prachtnummer van Aretha zeg. Alles klopt hieraan. Schitterende zang van Aretha, maar ook geweldige backing vocals. En muzikaal is het ook erg fraai met de piano en trompetten. Misschien wel haar beste single van dit jaar, al komen er nog wat klappers aan.
Cijfer: 8

83. Ollie and the Nightingales - I Got A Sure Thing
Degelijke soul van Stax. Het valt me op dat er een hoop ingetogen nummers binnenkomen tot nu toe. Ik mag dat wel. Dit nummer zit goed in elkaar, maar echt raken doet het me niet.
Cijfer: 6,5

86. Cryan' Shames - Up on the Roof
Deze kan ook in de categorie 'ene oor in, andere oor uit', net als Johnny Rivers. Echt wel een heel kleurloos liedje.
Cijfer: 3

88. Glenn Campbell - I Wanna Live
Van Glenn Campbell vind ik één liedje ronduit schitterend: Wichita Lineman. Ik heb het ook genomineerd voor de MuMe-ladder, maar ik geloof niet dat het erg aansloeg. Wat ik tot nu toe verder van Glenn gehoord heb spreekt me ook niet echt aan. Dit is zo'n country-nummer met een melodie die je tegenwoordig bij grofweg Nick en Simon aantreft. Nee, ik kan hier weinig mee.
Cijfer: 4,5

90. The Bee Gees - Jumbo
Er zijn van die bands die in hun beginjaren heel anders klonken dan de muziek waar ze uiteindelijk echt bekend mee werden. Bee Gees is er zo een en dit vind ik tot nu toe het leukste oude nummer dat ik van ze gehoord heb. Het begint nog als een redelijk gewoon 60s liedje, een beetje in de stijl van de Zombies, maar in het einde zit een 'rap'-stukje dat me steeds aan de gesproken tekst van R.E.M.'s It's The End of the World As We Know It doet denken. Muzikaal is het nummer ook vrij tegendraads naar het einde toe, wat me wel bevalt.
Cijfer: 7,5

95. Tommy James and the Shondells - Mony Mony
Ah, mijn nummer 1 van vorige week. Bevalt me nog steeds erg goed. Ik moet me maar eens meer in dit groepje verdiepen. De twee nummers die ik van ze ken vind ik allebei super.
Cijfer: 9

96. People - I Love You
Met zo'n nietszeggende bandnaam èn songtitel verwacht ik hier niet veel van, maar wat blijkt: dit is een cover van een oude b-kant van The Zombies en niet zo'n verkeerde ook. Het origineel ken ik niet, maar dit is een heerlijk psychedelische track die muzikaal wel wat weg heeft van The Doors, mede door het oirgelsolo.

98. Brenda and the Tabulations - Baby You're So Right For Me
Re-entry, al besproken.

100. Jimmy Smith - Chain of Fools
Hier had ik een overbodige cover van het nummer van Aretha verwacht, maar ik werd nog positief verrast. Het nummer begint wel vrij gelijkwaardig, maar mondt uiteindelijk uit in een lekkere instrumentale funkjam. Da's een mooie om de top 100 mee af te sluiten.
Cijfer: 6,5

Misschien voor Kaztor nog interessant om te melden dat er op 130 een nieuwe Eric Burdon & The Animals binnenkomt: Anything. Zelf vind ik hem lang niet zo goed als Monterey.

herman schreef:

(afbeelding)

Dat haar, die lelijkheid, die super-arrogante blikken...

Dit is Oasis, dat kan niet anders!

Haha, het heeft er wel wat van. Maar de muziek is alles behalve arrogant, althans, dat ene liedje.

ArthurDZ schreef:
6. Buddy Holly- Peggy Sue (-) (1w)

[...]

Ik ben ook in een nostalgische bui blijkbaar, Buddy Holly's meesterwerk Peggy Sue is de hoogste nieuwe binnenkomer. Heerlijke gitaar heeft dat nummer!

Leuk nummer inderdaad, maar ook een opvallende, want dit is toch al uit 1957?

edit: Ik zie nu dat ie in de Engelse charts binnenkomt. Maar blijft apart dat ze er daar zo laat bij waren.

Tommy Boyce & Bobby Hart ken ik tot nu toe enkel van Alice Long, een erg vrolijk en aanstekelijk nummer dat wij later dit jaar zullen tegenkomen maar Goodbye Baby vind ik ook niet slecht. Overigens waren zij de producers van The Monkees.

herman schreef:
Haha, het heeft er wel wat van. Maar de muziek is alles behalve arrogant, althans, dat ene liedje.

(quote)

Leuk nummer inderdaad, maar ook een opvallende, want dit is toch al uit 1957?

edit: Ik zie nu dat ie in de Engelse charts binnenkomt. Maar blijft apart dat ze er daar zo laat bij waren.

Misschien werd het singletje heruitgebracht naar aanleiding van een zoveelste Greatest Hits-compilatie? Hoe dan ook, ik grijp m'n kans en zet Peggy Sue in mijn lijstje.

Ranboy Top 15 week 14 van 7 april 1968
w14 w13 aw titel - artiest
1 1 6 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 4 3 I can't let Maggie go - Honeybus
3 2 6 No face no name no number - Traffic
4 3 10 Alone again or - Love
5 6 4 Lady Madonna - The Beatles
6 7 4 Spooky - Classics IV
7 -- 1 Quite rightly so - Procol Harum
8 5 10 Sunshine of your love - Cream
9 10 3 If I were a carpenter - The Four Tops
10 8 5 I've just lost somebody - The Golden Earrings
11 12 3 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
12 14 2 If I only had time - John Rowles
13 9 7 Jennifer Juniper - Donovan
14 -- 1 Générique l'oiseau - Belle Et Sebastien
15 11 8 The legend of Xanadu - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich

Een minder bekende single (hij kwam mij niet bekend voor) van Procol Harum is de hoogste nieuwe. In het begin klonk hij nog wat aarzelend, maar steeds sterker naarmate het nummer vorderde. Ook de titelsong van Belle & Sebastien mag erin; van sentimenteel ben ik niet bang, van een kinderstem ook niet; alleen jammer dat de 'r' zo overdreven gearticuleerd wordt...

14 13 AW
01 01 03 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
02 02 06 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
03 07 02 The Doors - The Unknown Soldier
04 06 08 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
05 --- 01 Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity - A Kind of Love In
06 03 05 The Beatles - Lady Madonna
07 04 07 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
08 05 03 The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies
09 09 10 Leonard Cohen - So Long, Marianne
10 08 04 Classics IV - Spooky
11 11 02 Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
12 14 02 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
13 10 09 Louis Armstrong - What a Wonderful World
14 13 02 The Amboy Dukes - Baby Please Don't Go
15 12 12 The Bob Seger System - 2 + 2 = ?

Exit na 13 weken: Nancy Sinatra & Lee Hazelwood - Some Velvet Morning. Door het verdwijnen van Some Velvet Morning zijn alle nummers die in mijn eerste lijstje stonden 'geschiedenis' en is mijn Top 15 compleet ververst. Ik ben benieuwd of er nog nummers aan dat enorme puntenaantal dat ze vergaart hebben gaan komen dit jaar.

Verder gebeurt er niet zo gek veel: bovenin is het niveau erg hoog en ontlopen de nummers elkaar niet veel. Eigenlijk zou ik mijn hele top 10 wel de eerste plek gunnen. Maar daardoor staat het ook wel redelijk vast.

Er zijn twee nummers die de status quo wel weten te doorbreken. The Doors stijgen naar de top 3 met een nummer dat me steeds beter bevalt en
de mij tot voor kort compleet onbekende Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity denderen meteen de top 5 binnen met A Kind of Love In, een nummer dat ik ontdekte via de Singles Toplijst van Rateyourmusic (het staat daar op de 87ste plaats van 1968). De single is er eentje met een dubbele A-kant: This Wheel's On Fire is het andere nummer en werd geschreven door Bob Dylan (en in 1969 gecoverd door The Byrds), maar dat vind ik hier niet zo sterk, omdat de vele effecten het nummer de das om doen. A Kind of Love In is gelukkig veel beter: echt een geweldig energieke song en wat is Julie een prima zangeres.

Zo zie je maar hoe smaken verschillen.
Ik vind "A Kind of Love In" een matig nummer en "This Wheel'On Fire" daarentegen een meesterwerk.

Na Herman's ontdekking laat ik volgende week ook This Wheel's on Fire binnenkomen. Dat is ook een meesterwerk imo. De BBC houdt het er in hun hitlijst op dat This Wheel's on Fire de A-kant is.

Mooie notering, 16 weken en uiteindelijk plek 5. Het is heel wat afgecoverd (ik ken het ook van Siouxie and the Banshees en de Hollies) Maar Julie Driscoll heeft er een prachtige versie van gemaakt. Hoort het nummer ook niet helemaal thuis bij Absolutely Fabulous?

Prima ontdekking Herman. Later in april zullen ze in de Engelse lijst binnenkomen, heb ik alvast even gespiekt.

Ik zal even testen hoe laat Kaztor uit bed komt, hij heeft nog geen Top 15 ingeleverd. Het is niet gek om in de war te zijn met al die vrije dagen...

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 13, eigenlijk Week 14 :

#1 - #1 The Classics IV - Spooky (5wk)
#2 - #3 Tommy James & The Shondells - Mony Mony (2wk)
#3 - #4 Honeybus - I Can't Let Maggie Go (3wk)
#4 - #2 Traffic - No Face, No Name, No Number (6wk)
#5 - #5 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (5wk)
#6 - #7 Don Partridge - Rosie (9wk)
#7 - - Procol Harum - Quite Rightly So (1wk)
#8 - #8 Love - Alone Again Or (11wk)
#9 - #6 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (5wk)
#10 - #13 The Doors - The Unknown Soldier (2wk)
#11 - #10 Genesis - The Silent Sun (3wk)
#12 - #12 The Beatles - Lady Madonna (4wk)
#13 - #11 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (7wk)
#14 - #14 Herb Alpert - Carmen (7wk)
#15 - #9 Paul Mauriat - Love Is Blue (8wk)

Uit de lijst:

- - #15 Louis Armstrong - What A Wonderful World (9wk)

Eerlijkheid gebied te zeggen dat het wat vluchtig is gedaan. Ik probeer de tijd voor lijstjes e.d. wat in te dammen. Maar toch is het nog een mooie Paas-lijst geworden. The Classics IV staan nog fier bovenaan en Tommy James & Honeybus komen de Top 3 binnen wat wel passend is met dit zonnetje aan de hemel. Verder weinig verandering en wederom een voorbeeldige binnenkomst voor Procol Harum, en die gaat het nog wel ver schoppen.

Week 14 - 6 april 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:

#3: Arthur Conley - Funky Street V
#5: Digno Garcia - La Felicidad V / Johnny & Rijk - Pa Wil Niet In Bad V / Eddie Becker - De Roddel Van De Stad V
- American Breed - Green Light (re-entry)
- The Blue Diamonds - Someday (Morgen)
- Eddie Floyd - Big Bird V
- John Mayall - Jenny V
- Kenny Rogers & First Edition - Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In) V

(afbeelding)
Een week met drie opmerkelijke uitschieters.

We trappen af met een heerlijk soulnummer. Funky Street heeft het allemaal: Een lekker opgeruimde schwung, prettige blazers, geweldige (achtergrond)zang en een voorbeeldige productie. Een heerlijke manier om de Paasdagen mee te beginnen! [9,5].

Nederland zou Nederland niet zijn als het weer eens een carnavalesk deuntje tot op het bot moet uitmelken. Deze keer is La Felicidad aan de beurt. Was toendertijd ongetwijfeld lollig allemaal (anders zou een Veronica-dj er niet aan mee doen), maar laat ik hier verder maar kort over zijn: [Allemaal een 1].

Eddie Floyd's single klinkt me teveel als een Four Tops-doordrukje. Kwalitatief zit het behoorlijk snor, maar het ontbreekt aan eigenheid [5,5].

Verrassend om John Mayall tegen te komen, vind ik. Dit soort rokerige bluesmuziek is eigenlijk totaal niet geschikt voor massaconsumptie en het reikte dan ook niet verder dan de Tipparade, maar ik vind dit uitstekend . Zo wil ik mijn muziek horen: Hier is werk van gemaakt en het komt uitermate origineel over [10].

Tenslotte nog Just Dropped In. Het is al uitgebreid aan bod geweest in mijn Top 15. Dit blijft een heerlijk frisse plaat en wat mij betreft het enigste van Kenny dat ik goed kan verdragen [9,5].

The Blue Diamonds kan ik nergens vinden.

De Musicmeter Top 15 van 7 april 1968!

01 (01) 04 Lady Madonna - The Beatles (66)
02 (08) 02 The unknown soldier - The Doors (56)
03 (05) 03 If I were a carpenter - The Four Tops (48)
04 (04) 05 Spooky - Classics IV (46)
05 (03) 05 I've just lost somebody - Golden earring (46)
06 (02) 06 Scarborough fair/canticle - Simon & Garfunkel (43)
07 (09) 02 Mony mony - Tommy James & The Shondells (38)
08 (06) 06 No face, no name, no number - Traffic (36)
09 (07) 11 Alone again or - Love (35)
10 (11) 02 I can't let Maggie go - The Honeybus (31)
11 (---) 01 Quite rightly so - Procol Harum (31)
12 (10) 08 So long, Marianne - Leonard Cohen (26)
13 (12) 03 Up from the skies - Jimi Hendrix (20)
14 (15) 04 If you can want - Smokey Robinson (14)
15 (---) 01 Hush - Billy Joe Royal (14)

Een mooi lijstje om te presenteren met de paasdagen. Veel schokkends is er niet gebeurd, hoewel The Doors mooi stijgen en Simon & Garfunkel een verlies moeten slikken. Procol Harum een terechte en verwachte binnenkomer.

Week 14 van 1968.

#3: Arthur Conley - Funky Street
Dit is inderdaad soul zoals het moet zijn: rauw, swingend en levenslustig en die blazers maken het nummer af.
Cijfer: 8,5

#5: Digno Garcia - La Felicidad / Johnny & Rijk - Pa Wil Niet In Bad / Eddie Becker - De Roddel Van De Stad
Het origineel van Digno Garcia vind ik wel aardig en gezellig en ook authentieker, de goedkope covers van Johnny & Rijk en Eddie Becker mogen de vuilnisbak in. Blijkbaar was het de mode in Nederland om onmiddellijk een populair deuntje te coveren.
Cijfer: 6,5 / 3 / 3

The Blue Diamonds - Someday
Geen clip gevonden, staat ook niet op mijn compilatie van hen. Hun glorieperiode (begin jaren '60) was toen achter de rug.

- Eddie Floyd - Big Bird
Minder bekend nummer dan dat van Arthur Conley, vind ik in zijn geheel ook minder, lijkt inderdaad wat op Bernadette van Four Tops.
Cijfer: 6

- John Mayall - Jenny
Dit nummer kende ik niet, ik heb het op geen enkele compilatie van hem staan. Sterk bluesnummer, het heeft een mysterieus, duister sfeertje en dat spreekt mij wel aan.

- Kenny Rogers & First Edition - Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)
Zijn eerste single, dit staat ver van zijn latere zoete countryduets jaren '80. Klinkt inderdaad fris en eigenzinnig.

Ik kwam een tijdje geleden een toffe tumblr tegen, waarop iemand alle posters uit Billboard magazine heeft ingescand. De nadruk ligt wel op de jaren '60 en '70.

Er zitten ook wat toffe bij uit 1968, te vinden via deze directe link:
Billboarding Party - billboardingparty.tumblr.com

Vind het zelf wel erg leuk om te zien, jullie misschien ook wel.

(afbeelding)

13/04/68

1. The Doors- The Unknown Soldier (2) (3w)
2. The Beatles- Lady Madonna (1) (5w)
3. Buddy Holly- Peggy Sue (6) (2w)
4. Billy Joe Royal- Hush (12) (2w)
5. The Four Tops- If I Were A Carpenter (3) (3w)
6. Jefferson Airplane- Greasy Heart (11) (2w)
7. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (5) (10w)
8. The Herd- I Don’t Want Our Loving To Die (-) (1w)
9. The Who- Call Me Lightning (4) (4w)
10. Tommy James & The Shondells- Mony Mony (7) (3w)
11. Fleetwood Mac- Black Magic Woman (-) (1w)
12. Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (9) (8w)
13. Bob Dylan- John Wesley Harding (15) (2w)
14. The Classics IV- Spooky (8) (5w)
15. Love- Alone Again Or (10) (11w)

Verdwenen:

Captain Beefheart- Yellow Brick Road (Aantal weken: 3. Hoogste positie: 9)
Phil Ochs- Outside Of A Small Circle Of Friends (Aantal weken: 7. Hoogste positie: 5)

Een nieuwe nummer één (de derde van The Doors in een half jaar tijd ), twee nieuwe binnenkomers en twee opmerkelijke stijgers. Het was me het weekje wel.

Op 8 de nieuwe van The Herd, een stuk poppier dan hun andere hits, maar wel de beste die ik tot nu toe van hen gehoord heb.

En dan op 11 de tweede Fleetwood Mac single, die zou uitgroeien tot classic nadat Santana het nummer in 1970 meesterlijk coverde. Het origineel is ook meer dan goed genoeg om opgenomen te worden in mijn top 15.

Top 15 van 14 april 1968

01 (01) 05 Lady Madonna – The Beatles
02 (03) 05 If I Where A Carpenter – The Four Tops
03 (02) 05 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
04 (06) 03 The Unknown Soldier – The Doors
05 (10) 02 Quite Rightly So - Procol Harum
06 (04) 06 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
07 (---) 01 Lazy Sunday – The Small Faces
08 (---) 01 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
09 (05) 07 No Face, No Name, No Number – Traffic
10 (10) 03 Jumbo – The Bee Gees
11 (07) 12 Alone Again Or - Love
12 (09) 05 Spooky – The Classics IV
13 (08) 08 Summertime Blues – Blue Cheer
14 (---) 01 Friends – The Beach Boys
15 (---) 01 Wonderboy - The Kinks

Deze week een grote schoonmaak want er komt veel moois binnen, waaronder twee serieuze kandidaten voor de nummer 1 positie.

Nieuw op 7: Lazy Sunday van The Small Faces. Dit nummer behoeft eigenlijk geen verdere introductie. Het heeft alle ingredienten van een klassieker. Als rechtgeaarde Mod zingt Steve Mariott zoals gebruikelijk in het cockney engels. Cijfer: 9,5

Nieuw op 8: This Wheel's on Fire van Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity.Dit is het zoveelste Bob Dylan nummer, maar uitgevoerd door anderen tot mijn all times favourites behoort. De psychedelische sfeer, de zang, de mellotron en de hammond orgel maken dit nummer onvergetelijk. Cijfer: 9,5

Nieuw op 12: Friends van The Beach Boys. Friends is het prachtige titelstuk van hun gelijknamige album. De harmonieën zijn zoals gebruikelijk weer fenomenaal. Andere bands hebben dit nooit weten te overtreffen. Ik pleit voor een Beach Boys standbeeld. Cijfer: 8,5

Nieuw op 13: Wonderboy van The Kinks. Sommige artiesten/ bands verdienen alleen al op basis van hun reputatie een plaats in mijn top 15. The Kinks heb ik jaren geleden al heilig verklaart. Cijfer: 8,5

Chain Of Fools van hammondorgel virtuoos Jimmy Smith, Black Magic Woman van Fleetwood Mac en Greasy Heart van Jefferson Airplane moeten nog een weekje of wat wachten.

(afbeelding)

:N Weer veel te veel goede platen in één week....

En ergens klopt dit zinnetje volgens mij niet, Arthur, zonder aan haarkloverij te willen doen

En dan op 11 de tweede Fleetwood Mac single, die zou uitgroeien tot classic nadat Santana het nummer in 1970 meesterlijk coverde.

Tja, ik bedoelde daarmee: zo kreeg het nummer ook wat meer bekendheid

Jongens, cd's kosten anno 2012 nog nauwelijks iets.
Ik heb 7 cd's gekocht bij Amazon voor nauwelijks 33 euro (gratis verzending), waarvan 6 uit 1968 die ik nog niet had:

John Wesley Harding - Bob Dylan
Crown of creation - Jefferson Airplane
Electric ladyland - Jimi Hendrix (2012 remaster)
Reach out - Four tops
Shine on brightly - Procol Harum
Shades of Deep purple - Deep purple

Eigenlijk is het geweldig om je hobby in 1968 te laten starten ik had nooit gedacht dat ooit legaal cd's kopen zou neerkomen op gemiddeld 4, 5 euro per cd. Dat was 10, 15 jaar geleden echt volstrekt ondenkbaar. Ik begrijp ook niet waarom iedereen zich niet massaal stort op het kopen van cd's.

Eens kijken wat er nog meer uitkomt dit jaar

Gast
geplaatst: vandaag om 20:16 uur

geplaatst: vandaag om 20:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.