Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 10 april 2012, 21:10 uur
De Engelse top 20 van 13 april 1968:
01 03 Congratulations CLIFF RICHARD
02 02 Delilah TOM JONES
03 05 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
04 01 Lady Madonna BEATLES
05 11 If I Only Had Time JOHN ROWLES
06 04 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
07 18 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
08 09 Step Inside Love CILLA BLACK
09 07 If I Were A Carpenter FOUR TOPS
10 --- Jennifer Eccles HOLLIES
11 06 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
12 19 Valleri MONKEES
13 15 Captain Of Your Ship REPARATA AND THE DELRONS
14 --- I Can't Let Maggie Go HONEYBUS
15 10 Rosie DON PARTRIDGE
16 16 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
17 20 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
18 08 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
19 12 Love Is Blue PAUL MAURIAT
20 --- Rock Around The Clock BILL HALEY
Dik in de tien weken of zelfs dik in de 20 weken was niet ongewoon voor de Engelse hitlijst in die tijd (Louis Armstrong, 29 weken!) maar Lady Madonna van de Beatles zouden het er maar 8 volhouden. Typisch.
De oude Haley wist zich weer eens in de Top 20 te nestelen. Het is niet voor niks dat Rock around the clock wereldwijd één van de meest verkochte singles aller tijden is geworden. Oud, dat wil zeggen, 43 in 1968. Dat was toen oud, maar goed, Rock around the clock kwam dan ook al uit 1954. Hij is overigens in 1981 aan een hersentumor overleden.
De Engelse LP Top 20 van 13 april 1968:
01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 02 History Of Otis Redding OTIS REDDING
03 03 Greatest Hits SUPREMES
04 05 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
05 04 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 08 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
07 16 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
08 --- Live At The Talk Of The Town TOM JONES
09 07 Wild Honey BEACH BOYS
10 10 13 Smash Hits TOM JONES
11 06 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
12 13 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
13 12 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
14 09 Otis Blue OTIS REDDING
15 14 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
16 --- Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
17 11 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
18 17 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
19 20 Reach Out FOUR TOPS
20 --- Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS
Het was blijkbaar een hippe tent en een dolle boel, in de Talk of the Town. Het ene live concert na het andere werd gegeven en zo te zien ook op de plaat gezet.
En ik heb nu voor het eerst ook gelezen over de Incredible String Band. Een Schotse Folk/rock band met psychedelische invloeden, onder leiding van Mike Heron. Mij zegt het helemaal (nog) niets, maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen. Eens lezen wat het kritische musicmeter publiek er over schrijft...
01 03 Congratulations CLIFF RICHARD
02 02 Delilah TOM JONES
03 05 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
04 01 Lady Madonna BEATLES
05 11 If I Only Had Time JOHN ROWLES
06 04 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
07 18 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
08 09 Step Inside Love CILLA BLACK
09 07 If I Were A Carpenter FOUR TOPS
10 --- Jennifer Eccles HOLLIES
11 06 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
12 19 Valleri MONKEES
13 15 Captain Of Your Ship REPARATA AND THE DELRONS
14 --- I Can't Let Maggie Go HONEYBUS
15 10 Rosie DON PARTRIDGE
16 16 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
17 20 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
18 08 Legend Of Xanadu DAVE DEE, DOZY, BEAKY MICK AND TICH
19 12 Love Is Blue PAUL MAURIAT
20 --- Rock Around The Clock BILL HALEY
Dik in de tien weken of zelfs dik in de 20 weken was niet ongewoon voor de Engelse hitlijst in die tijd (Louis Armstrong, 29 weken!) maar Lady Madonna van de Beatles zouden het er maar 8 volhouden. Typisch.
De oude Haley wist zich weer eens in de Top 20 te nestelen. Het is niet voor niks dat Rock around the clock wereldwijd één van de meest verkochte singles aller tijden is geworden. Oud, dat wil zeggen, 43 in 1968. Dat was toen oud, maar goed, Rock around the clock kwam dan ook al uit 1954. Hij is overigens in 1981 aan een hersentumor overleden.
De Engelse LP Top 20 van 13 april 1968:
02 02 History Of Otis Redding OTIS REDDING
04 05 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
05 04 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 08 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
07 16 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
08 --- Live At The Talk Of The Town TOM JONES
09 07 Wild Honey BEACH BOYS
10 10 13 Smash Hits TOM JONES
11 06 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
12 13 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
13 12 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
14 09 Otis Blue OTIS REDDING
15 14 Val Doonican Rocks But Gently VAL DOONICAN
16 --- Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
17 11 Best Of The Beach Boys BEACH BOYS
18 17 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
19 20 Reach Out FOUR TOPS
20 --- Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS
Het was blijkbaar een hippe tent en een dolle boel, in de Talk of the Town. Het ene live concert na het andere werd gegeven en zo te zien ook op de plaat gezet.
En ik heb nu voor het eerst ook gelezen over de Incredible String Band. Een Schotse Folk/rock band met psychedelische invloeden, onder leiding van Mike Heron. Mij zegt het helemaal (nog) niets, maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen. Eens lezen wat het kritische musicmeter publiek er over schrijft...
0
geplaatst: 10 april 2012, 22:20 uur
musician schreef:
Eigenlijk is het geweldig om je hobby in 1968 te laten starten
ik had nooit gedacht dat ooit legaal cd's kopen zou neerkomen op gemiddeld 4, 5 euro per cd. Dat was 10, 15 jaar geleden echt volstrekt ondenkbaar. Ik begrijp ook niet waarom iedereen zich niet massaal stort op het kopen van cd's.
Eigenlijk is het geweldig om je hobby in 1968 te laten starten
ik had nooit gedacht dat ooit legaal cd's kopen zou neerkomen op gemiddeld 4, 5 euro per cd. Dat was 10, 15 jaar geleden echt volstrekt ondenkbaar. Ik begrijp ook niet waarom iedereen zich niet massaal stort op het kopen van cd's. Omdat het zo hartstikke machtig is en het zo'n voldaan gevoel geeft om mp3-tjes met zesderangs geluidskwaliteit op een anoniem ogend cd-retje te plempen...
0
geplaatst: 11 april 2012, 07:51 uur
Dat zal het inderdaad zijn.
En ik zal toegeven, dat de keuze dit soort albums (uit 1968) te kopen niet eens zo moeilijk is. De meesten worden hoog gewaardeerd op musicmeter. De oudjes van nu waren toen nog fris en creatief, er was nog niets mis met de stem en de inzet. En de tijdgeest was geheel anders.
De huidige technieken die in 2012 worden gehanteerd laten geremasterde versies klinken zoals dat nog nooit heeft gekund, eindelijk horen we muziek zoals het ooit bedoeld was om te horen. Dat maakt het extra boeiend om er kennis mee te maken.
En ik zal toegeven, dat de keuze dit soort albums (uit 1968) te kopen niet eens zo moeilijk is. De meesten worden hoog gewaardeerd op musicmeter. De oudjes van nu waren toen nog fris en creatief, er was nog niets mis met de stem en de inzet. En de tijdgeest was geheel anders.
De huidige technieken die in 2012 worden gehanteerd laten geremasterde versies klinken zoals dat nog nooit heeft gekund, eindelijk horen we muziek zoals het ooit bedoeld was om te horen. Dat maakt het extra boeiend om er kennis mee te maken.
0
geplaatst: 11 april 2012, 21:02 uur
Musician's Top 15 van 13 april 1968:
01 (03) 03 The unknown soldier – The Doors
02 (01) 05 If I were a carpenter - The Four Tops
03 (02) 06 I've just lost somebody - Golden earring
04 (10) 02 Greasy heart - Jefferson Airplane
05 (09) 02 Quite rightly so - Procol Harum
06 (06) 03 Hush – Billy Joe Royal
07 (05) 05 Lady Madonna – Beatles
08 (---) 01 Black magic woman - Fleetwood mac
09 (07) 02 Sittin' in circles - The Steve Miller Band
10 (13) 02 John Wesely Harding - Bob Dylan
11 (04) 08 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
12 (---) 01 This wheel's on fire - Julie Driscoll
13 (08)10 So long, Marianne - Leonard Cohen
14 (---) 01 Friends - Beach boys
15 (---) 01 Wonderboy - The Kinks
Echt een prima single, die van Jefferson Airplane:
Greasy Heart
Ik vind zo'n hele top 15 weer prachtig, ik had niet eens ruimte om Lazy sunday van The Small Faces en Honey van Bobby Goldsboro in de lijst van deze week te zetten. Nog gezwegen over Jenny van John Mayall en Playing the cost to be boss van BB King.
John Mayall wordt door zijn leerlingen die zijn overgestapt naar Fleetwood Mac (Green, Fleetwood en McVie) inmiddels ruimschoots overschaduwd, in ieder geval met noteringen in de Engelse hitlijst. Black Magic Woman zou de Veronica Top 40 overigens niet halen, net als Friends van de Beach Boys en Wonderboy van The Kinks.....
01 (03) 03 The unknown soldier – The Doors
02 (01) 05 If I were a carpenter - The Four Tops
03 (02) 06 I've just lost somebody - Golden earring
04 (10) 02 Greasy heart - Jefferson Airplane
05 (09) 02 Quite rightly so - Procol Harum
06 (06) 03 Hush – Billy Joe Royal
07 (05) 05 Lady Madonna – Beatles
08 (---) 01 Black magic woman - Fleetwood mac
09 (07) 02 Sittin' in circles - The Steve Miller Band
10 (13) 02 John Wesely Harding - Bob Dylan
11 (04) 08 Scarborough fair - Simon & Garfunkel
12 (---) 01 This wheel's on fire - Julie Driscoll
13 (08)10 So long, Marianne - Leonard Cohen
14 (---) 01 Friends - Beach boys
15 (---) 01 Wonderboy - The Kinks
Echt een prima single, die van Jefferson Airplane:
Greasy Heart
Ik vind zo'n hele top 15 weer prachtig, ik had niet eens ruimte om Lazy sunday van The Small Faces en Honey van Bobby Goldsboro in de lijst van deze week te zetten. Nog gezwegen over Jenny van John Mayall en Playing the cost to be boss van BB King.
John Mayall wordt door zijn leerlingen die zijn overgestapt naar Fleetwood Mac (Green, Fleetwood en McVie) inmiddels ruimschoots overschaduwd, in ieder geval met noteringen in de Engelse hitlijst. Black Magic Woman zou de Veronica Top 40 overigens niet halen, net als Friends van de Beach Boys en Wonderboy van The Kinks.....

0
geplaatst: 11 april 2012, 22:00 uur
John Mayall, Jefferson Airplane, The Herd en BB King haalden de top 40 ook niet. In 1968 werd kwaliteit ook al niet altijd beloond met een hitnotering. 

0
geplaatst: 13 april 2012, 16:25 uur
Top 40, week 15:
#29. The Hollies - Jennifer Eccles
Al vaak gedraaid, dit liedje staat dan ook in mijn virtuele tipparade. Het heeft weinig om het lijf, maar ik ben het gaandeweg de laatste weken toch wel leuk gaan vinden.
Cijfer: 7
#35. Digno Garcia - La Felicidad
Vandaag ben ik op bezoek bij mijn moeder en het leek me wel leuk bij haar de nummers van de top 40 te draaien. Dit nummer kende ze blijkbaar in een Nederlandse carnavalsversie, over een man die niet in bad durfde o.i.d.. Naar die versie ben ik niet direct benieuwd, maar dit is best aardig Latijnse feestmuziek van een Paraguyaans muzikant die op een gegeven moment in Vlaanderen belandde.
Cijfer: 5
#36. The Equals - Police On My Back
De derde single van de Equals alweer dit jaar, als ik het goed heb. Het klinkt sympathiek, maar ik moet wel mijn best doen mijn aandacht erbij te houden. Het had iets uitgesprokener mogen zijn. Met zo'n titel had ik iets verwacht dat wat meer richting ska ging.
Cijfer: 5,5
#38. Billy Joe Royal - Hush
Dit is niet verkeerd, maar geef mij toch maar het stampende en zwetende origineel van Joe South, wat ik echt een fantastische versie vind. Helaas is daar geen enkele coverversie meer bij in de buurt gekomen. Deze uitvoering scoort veel lager, omdat juist het sterke element van het origineel (de energie) wordt weggenomen.
Cijfer: 6
#40. Arthur Conley - Funkystreet
Aardige plaat van Arthur Conley, maar wel eentje met een erg korte houdbaarheidsdatum, heb ik gemerkt. Heb al veel betere dingen in dit genre voorbij horen komen in dit topic.
Cijfer: 6,5
#29. The Hollies - Jennifer Eccles
Al vaak gedraaid, dit liedje staat dan ook in mijn virtuele tipparade. Het heeft weinig om het lijf, maar ik ben het gaandeweg de laatste weken toch wel leuk gaan vinden.
Cijfer: 7
#35. Digno Garcia - La Felicidad
Vandaag ben ik op bezoek bij mijn moeder en het leek me wel leuk bij haar de nummers van de top 40 te draaien. Dit nummer kende ze blijkbaar in een Nederlandse carnavalsversie, over een man die niet in bad durfde o.i.d.. Naar die versie ben ik niet direct benieuwd, maar dit is best aardig Latijnse feestmuziek van een Paraguyaans muzikant die op een gegeven moment in Vlaanderen belandde.
De derde single van de Equals alweer dit jaar, als ik het goed heb. Het klinkt sympathiek, maar ik moet wel mijn best doen mijn aandacht erbij te houden. Het had iets uitgesprokener mogen zijn. Met zo'n titel had ik iets verwacht dat wat meer richting ska ging.
#38. Billy Joe Royal - Hush
Dit is niet verkeerd, maar geef mij toch maar het stampende en zwetende origineel van Joe South, wat ik echt een fantastische versie vind. Helaas is daar geen enkele coverversie meer bij in de buurt gekomen. Deze uitvoering scoort veel lager, omdat juist het sterke element van het origineel (de energie) wordt weggenomen.
#40. Arthur Conley - Funkystreet
Aardige plaat van Arthur Conley, maar wel eentje met een erg korte houdbaarheidsdatum, heb ik gemerkt. Heb al veel betere dingen in dit genre voorbij horen komen in dit topic.
0
geplaatst: 13 april 2012, 18:23 uur
herman schreef:
Grappig dat je dat zegt.
The Clash heeft het (geweldig) gecoverd op hun Sandinista!-album.
Zit toch niet ver af van ska.
0
geplaatst: 13 april 2012, 18:30 uur
musician schreef:
Ligt 'm eraan hoeveel dynamiek in het geluid zit.
Teveel remasters klinken luid en vervormd.
Ik raadpleeg dan ook altijd Steve Hoffman's forum voordat ik tot aanschaf over ga.
0
geplaatst: 13 april 2012, 21:00 uur
Hm, ik geloof toch niet dat ze daar met enige regelmaat mee uit de bocht zullen vliegen. Je mág er van uit gaan dat technici en artiesten weten wat ze doen, bij een grote restauratie en een nieuwe vernislaag.
Van mij hoeft het niet te klinken zoals het ooit is uitgebracht: wie zegt dat het toen niet beter had gekund maar dat ze aanliepen tegen de maximale mogelijkheden van de techniek?
Ach, als je het orgineel niet kent, weet je natuurlijk ook niet beter
Ik zal die site van Steve Hoffman wel eens gaan bekijken, eens zien wat er allemaal over wordt gezegd.
Van mij hoeft het niet te klinken zoals het ooit is uitgebracht: wie zegt dat het toen niet beter had gekund maar dat ze aanliepen tegen de maximale mogelijkheden van de techniek?
Ach, als je het orgineel niet kent, weet je natuurlijk ook niet beter

Ik zal die site van Steve Hoffman wel eens gaan bekijken, eens zien wat er allemaal over wordt gezegd.
0
geplaatst: 13 april 2012, 23:03 uur
kaztor schreef:
Grappig dat je dat zegt.
Grappig dat je dat zegt.
Ah, ik moest ook steeds aan The Clash denken en ik snapte al niet waarom. Maar van Sandinista! heb ik vorig jaar wel een paar keer het eerste deel gedraaid. Blijkbaar heb ik toen onbewust ook die titel (die op het tweede deel staat) voorbij zien komen... die cover is wel erg goed ja.

Denk trouwens dat ik de besprekingen van de Billboard voortaan maar oversla. Ik vind het wel leuk om te doen, maar het kost ook veel tijd en ik merkte dat ik er per saldo maar weinig nieuwe leuke dingen door ontdekte. Zal het nog wel in de gaten blijven houden, maar ik zie dat met name Arthur en Heicro ook de dingen die ik interessant vind er wel uithalen, dus dat helpt ook al wel.

0
geplaatst: 14 april 2012, 16:48 uur
15 14 AW
01 03 03 The Doors - The Unknown Soldier
02 --- 01 Small Faces - Lazy Sunday
03 01 04 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
04 05 02 Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity - A Kind of Love In
05 02 07 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
07 --- 01 The Dells - Wear It On Our Face
06 04 09 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
08 --- 01 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
09 10 05 Classics IV - Spooky
10 06 06 The Beatles - Lady Madonna
11 09 11 Leonard Cohen - So Long, Marianne
12 12 03 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
13 08 04 The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies
14 --- 01 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
15 07 08 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
exit:
Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
The Amboy Dukes - Baby Please Don't Go
Louis Armstrong - What a Wonderful World
The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
Met Louis Armstrong en The Bob Seger System vielen twee langgenoteerde platen uit mijn lijstje, waaronder een ex-nummer 1. Golden Earrings en The Amboy Dukes hebben een beetje pech dat er in deze periode erg veel leuke singles aan de deur kloppen. The Byrds, Aretha Franklin, Jefferson Airplane en The Kinks halen hierdoor niet eens de lijst, in tegenstelling tot 4 andere gelukkige songs.
Achter de nieuwe nummer 1 van The Doors komt meteen Lazy Sunday van de Small Faces binnen. Vind dat echt een schitterende single. Van de grote popgroepen uit die tijd heb ik me nog nooit echt verdiept in de Small Faces, maar dat wordt toch wel eens tijd.
Het nummer van The Dells vind ik een schitterende soulplaat. Het staat me vaag bij dat ik Paul Weller het wel eens heb zien coveren. Het staat in ieder geval op de soulverzamelaar die hij 2 jaar geleden samenstelde: Keb Darge & Paul Weller - Lost & Found Real R'n'B & Soul (2010)
The Free Design's You'll Be You and I'll Be Mine is een heerlijk staaltje sunshine pop met een vleugje psychedelica. Het is blijkbaar een grote invloed geweest op Belle & Sebastian en Stereolab, twee van mijn favoriete bands uit de jaren '90, dus ergens is het niet zo gek dat dit nummer me zo goed bevalt. Het klinkt erg lichtvoetig, maar het snelle ritme geeft er toch ook wel iets extra's aan. De laatste nieuwe binnenkomer is Dionne Warwick, die op fraaie wijze een liedje van Burt Bacharach vertolkt. Ideale zondagochtendmuziek, denk ik zo.
01 03 03 The Doors - The Unknown Soldier
02 --- 01 Small Faces - Lazy Sunday
03 01 04 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
04 05 02 Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity - A Kind of Love In
05 02 07 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
07 --- 01 The Dells - Wear It On Our Face
06 04 09 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
08 --- 01 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
09 10 05 Classics IV - Spooky
10 06 06 The Beatles - Lady Madonna
11 09 11 Leonard Cohen - So Long, Marianne
12 12 03 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
13 08 04 The Jimi Hendrix Experience - Up From The Skies
14 --- 01 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
15 07 08 Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
exit:
Golden Earrings - I've Just Lost Somebody
The Amboy Dukes - Baby Please Don't Go
Louis Armstrong - What a Wonderful World
The Bob Seger System - 2 + 2 = ?
Met Louis Armstrong en The Bob Seger System vielen twee langgenoteerde platen uit mijn lijstje, waaronder een ex-nummer 1. Golden Earrings en The Amboy Dukes hebben een beetje pech dat er in deze periode erg veel leuke singles aan de deur kloppen. The Byrds, Aretha Franklin, Jefferson Airplane en The Kinks halen hierdoor niet eens de lijst, in tegenstelling tot 4 andere gelukkige songs.
Achter de nieuwe nummer 1 van The Doors komt meteen Lazy Sunday van de Small Faces binnen. Vind dat echt een schitterende single. Van de grote popgroepen uit die tijd heb ik me nog nooit echt verdiept in de Small Faces, maar dat wordt toch wel eens tijd.
Het nummer van The Dells vind ik een schitterende soulplaat. Het staat me vaag bij dat ik Paul Weller het wel eens heb zien coveren. Het staat in ieder geval op de soulverzamelaar die hij 2 jaar geleden samenstelde: Keb Darge & Paul Weller - Lost & Found Real R'n'B & Soul (2010)
The Free Design's You'll Be You and I'll Be Mine is een heerlijk staaltje sunshine pop met een vleugje psychedelica. Het is blijkbaar een grote invloed geweest op Belle & Sebastian en Stereolab, twee van mijn favoriete bands uit de jaren '90, dus ergens is het niet zo gek dat dit nummer me zo goed bevalt. Het klinkt erg lichtvoetig, maar het snelle ritme geeft er toch ook wel iets extra's aan. De laatste nieuwe binnenkomer is Dionne Warwick, die op fraaie wijze een liedje van Burt Bacharach vertolkt. Ideale zondagochtendmuziek, denk ik zo.

0
geplaatst: 14 april 2012, 22:26 uur
Goh, hopelijk vergeten kaztor en ranboy hun lijstjes niet te plaatsen 

0
geplaatst: 14 april 2012, 22:43 uur
Ranboy Top 15 week 15 van 14 april 1968
w15 w14 aw titel - artiest
1 1 7 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 2 4 I can't let Maggie go - Honeybus
3 7 2 Quite rightly so - Procol Harum
4 3 7 No face no name no number - Traffic
5 5 5 Lady Madonna - The Beatles
6 6 5 Spooky - Classics IV
7 4 11 Alone again or - Love
8 9 4 If I were a carpenter - The Four Tops
9 -- 1 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
10 11 4 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
11 12 3 If I only had time - John Rowles
12 8 11 Sunshine of your love - Cream
13 -- 1 Up the junction - Manfred Mann
14 14 2 Générique l'oiseau - Belle Et Sebastien
15 10 6 I've just lost somebody - The Golden Earrings
Scarborough Fair al 6 weken op 1, maar Procol Harum komt eraan, en ook Julie Driscoll heeft een mooie binnenkomst op 9. Verder op 13 Manfred Mann met een nieuwe single, waar het Doo wah diddy diddy-geluid totaal afwezig is: een wat trage, psychedelische song die niet geschikt lijkt voor de hitparade maar wel helemaal in het tijdsgewricht past.
w15 w14 aw titel - artiest
1 1 7 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 2 4 I can't let Maggie go - Honeybus
3 7 2 Quite rightly so - Procol Harum
4 3 7 No face no name no number - Traffic
5 5 5 Lady Madonna - The Beatles
6 6 5 Spooky - Classics IV
7 4 11 Alone again or - Love
8 9 4 If I were a carpenter - The Four Tops
9 -- 1 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
10 11 4 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
11 12 3 If I only had time - John Rowles
12 8 11 Sunshine of your love - Cream
13 -- 1 Up the junction - Manfred Mann
14 14 2 Générique l'oiseau - Belle Et Sebastien
15 10 6 I've just lost somebody - The Golden Earrings
Scarborough Fair al 6 weken op 1, maar Procol Harum komt eraan, en ook Julie Driscoll heeft een mooie binnenkomst op 9. Verder op 13 Manfred Mann met een nieuwe single, waar het Doo wah diddy diddy-geluid totaal afwezig is: een wat trage, psychedelische song die niet geschikt lijkt voor de hitparade maar wel helemaal in het tijdsgewricht past.
0
geplaatst: 14 april 2012, 22:55 uur
Goed dat je dat ontdekt hebt, een prachtige single Up The Junction. Volgens mij was het zelfs een thema song voor een (erg) oud programma van de BBC uit die tijd.
0
geplaatst: 15 april 2012, 08:35 uur
Ik heb Kaz even gepm-ed. De mume top 15 van deze week verschijnt iets later.
0
geplaatst: 15 april 2012, 10:17 uur
Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 15:
#1 - #1 The Classics IV - Spooky (6wk)
#2 - #2 Tommy James & The Shondells - Mony Mony (3wk)
#3 - #7 Procol Harum - Quite Rightly So (2wk)
#4 - #3 Honeybus - I Can't Let Maggie Go (4wk)
#5 - #5 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (6wk)
#6 - #4 Traffic - No Face, No Name, No Number (7wk)
#7 - #6 Don Partridge - Rosie (10wk)
#8 - #10 The Doors - The Unknown Soldier (3wk)
#9 - #8 Love - Alone Again Or (12wk)
#10 - #9 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (6wk)
#11 - - The Kinks - Wonderboy (1wk)
#12 - #11 Genesis - The Silent Sun (4wk)
#13 - #12 The Beatles - Lady Madonna (5wk)
#14 - #13 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (8wk)
#15 - #14 Herb Alpert - Carmen (8wk)
Uit de lijst:
- - #15 Paul Mauriat - Love Is Blue (na 8wk)
Ik vind dat er niet al te veel verwikkelingen zijn, maar wat niet is kan nog komen.
Procol Harum doet in ieder geval goede zaken. De rest is redelijk stationair.
#1 - #1 The Classics IV - Spooky (6wk)
#2 - #2 Tommy James & The Shondells - Mony Mony (3wk)
#3 - #7 Procol Harum - Quite Rightly So (2wk)
#4 - #3 Honeybus - I Can't Let Maggie Go (4wk)
#5 - #5 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (6wk)
#6 - #4 Traffic - No Face, No Name, No Number (7wk)
#7 - #6 Don Partridge - Rosie (10wk)
#8 - #10 The Doors - The Unknown Soldier (3wk)
#9 - #8 Love - Alone Again Or (12wk)
#10 - #9 The Golden Earrings - I've Just Lost Somebody (6wk)
#11 - - The Kinks - Wonderboy (1wk)
#12 - #11 Genesis - The Silent Sun (4wk)
#13 - #12 The Beatles - Lady Madonna (5wk)
#14 - #13 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - The Legend Of Xanadu (8wk)
#15 - #14 Herb Alpert - Carmen (8wk)
Uit de lijst:
- - #15 Paul Mauriat - Love Is Blue (na 8wk)
Ik vind dat er niet al te veel verwikkelingen zijn, maar wat niet is kan nog komen.
Procol Harum doet in ieder geval goede zaken. De rest is redelijk stationair.
0
geplaatst: 15 april 2012, 10:47 uur
De musicmeter Top 15 van 14-04-1968!
01 (02) 03 The unknown soldier - The Doors (65)
02 (01) 05 Lady Madonna - The Beatles (58)
03 (11) 02 Quiete rightly so - Procol harum (48)
04 (03) 04 If I were a carpenter - Four Tops (47)
05 (04) 06 Spooky - Classics IV (38)
06 (05) 06 I've just lost somebody - Golden Earring (33)
07 (07) 03 Mony mony - Tommy James and the Shondells (33)
08 (---) 01 This wheel's on fire/A kind of love in - Julie Driscoll (31)
09 (08) 07 No face, no name, no number - Traffic (29)
10 (10) 03 I can't let Maggie go - The Honeybus (26)
11 (06) 07 Scarborough fair/Canticle - Simon & Garfunkel (25)
12 (15) 02 Hush - Billy Joe Royal (22)
13 (---) 01 Greasy heart - Jefferson Airplane (22)
14 (09) 12 Alone again or - Love (22)
15 (12) 09 So long, Marianne - Leonard Cohen (17)
Met dank aan de deelnemers!
Ja, het lijkt een weekje waarin alles gelijk blijft (hoewel, Procol Harum de uitzondering bewijst) maar er zijn wel een aantal nieuwe leuke ontwikkelingen en nummers in opkomst, al staan ze nog niet allemaal in onze lijst.
Overigens een lijst van veel verschillende meningen, wat zich ook uit in het aantal punten.....
01 (02) 03 The unknown soldier - The Doors (65)
02 (01) 05 Lady Madonna - The Beatles (58)
03 (11) 02 Quiete rightly so - Procol harum (48)
04 (03) 04 If I were a carpenter - Four Tops (47)
05 (04) 06 Spooky - Classics IV (38)
06 (05) 06 I've just lost somebody - Golden Earring (33)
07 (07) 03 Mony mony - Tommy James and the Shondells (33)
08 (---) 01 This wheel's on fire/A kind of love in - Julie Driscoll (31)
09 (08) 07 No face, no name, no number - Traffic (29)
10 (10) 03 I can't let Maggie go - The Honeybus (26)
11 (06) 07 Scarborough fair/Canticle - Simon & Garfunkel (25)
12 (15) 02 Hush - Billy Joe Royal (22)
13 (---) 01 Greasy heart - Jefferson Airplane (22)
14 (09) 12 Alone again or - Love (22)
15 (12) 09 So long, Marianne - Leonard Cohen (17)
Met dank aan de deelnemers!
Ja, het lijkt een weekje waarin alles gelijk blijft (hoewel, Procol Harum de uitzondering bewijst) maar er zijn wel een aantal nieuwe leuke ontwikkelingen en nummers in opkomst, al staan ze nog niet allemaal in onze lijst.
Overigens een lijst van veel verschillende meningen, wat zich ook uit in het aantal punten.....
0
geplaatst: 15 april 2012, 18:49 uur
Week 15 - 13 april 1968
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade:
#1: The Bee Gees - Jumbo V / The Singer Sang His Song V
#6: Manfred Mann - Theme From 'Up The Junction' V
#8: The Love Affair - Rainbow Valley V
#12: After Tea - Snowflakes On Amsterdam V
- Herb Alpert - Cabaret V
- The Four Seasons - Will You Still Love Me Tomorrow V
- Groep 1850 - Zero V
- Plastic Penny - Nobody Knows It V
- Short '66 - Going My Way (re-entry)
- Andy Williams - Can't Take My Eyes Off You V
Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:
#36: The Equals - Police On My Back V

Verdomme, ze hebben me gevonden!
The Bee Gees komen deze week met een dubbele a-kant. Jumbo vind ik een redelijk sterke single met lekker gitaarwerk van Vince Maloney dat het een randje geeft. Ik kan dit veel beter hebben dan het latere werk. Ik heb het idee dat hun werk toen een stuk eerlijker klonk.
Dat vind ik ook wel bij The Singer Sang His Song, maar die vind ik toch wat magerder. Dit hebben ze eerder en beter gedaan, dat gedramatiseerde ballad-werk. Een lopende-band-werkje [Jumbo: 7, TSSHS: 5,5]
Up The Junction is wat mij betreft een eerste indicatie van waar Manfred Mann zich met zijn Earth Band mee zou gaan bezighouden, al is het nog wel van een andere snit. Het laat in ieder geval een band horen met groeipotentie. Ik vind het echt een heel interessant, dynamisch nummer [8].
Ook The Love Affair komen met een single dat zeer zeker kans gaat maken in mijn volgende Top 15. Dat Crimson And Clover-achtige basloopje dat bij 0:20 inzet is simpelweg onweerstaanbaar
. Ook de rest van het liedje vind ik zeer aangenaam klinken.
Dit ga ik vaker beluisteren! [8,5].
Ik ben nu wel zo'n beetje op het punt beland waarbij ik denk 'Daar hebben we After Tea ook weer...', gevolgd door een schamper zuchtje. Hoe meer singles er van ze langskomen, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. Ik heb hier eigenlijk niks meer mee
[4,5].
Cabaret van Herb Alpert mag wat mij betreft volgende week het stokje overnemen van Carmen, zo ergens zwervend in de onderste regionen van mijn lijst. Dit is ook weer zo'n liedje waarmee je met de beste wil van de wereld werkelijk geen vlieg kwaad mee kan doen. De zon laat zich nog eens extra zien bij die blazersbreak tegen het einde. En dat single-hoesje met die fietsers vind ik ook fantastisch!
[8,5].
Van The Four Seasons' versie van The Shirelles' Will You Still Love Me Tomorrow kan ik helaas geen soepje brouwen. Want wat willen ze hier precies? Met één been staat het in psychedelische sferen, alsof ze wel heel slechte kwaliteit drugs hebben gebruikt, en met het andere... nou ja, het lijkt alsof ze The Shirelles' schrijver/producer Luther Dixon met een boksbeugel in het aangezicht slaan. Want dit klinkt beledigender dan een parodie [1,5].
Zero is volgens mij de opvolger van Mother No-Head voor Groep 1850. Dit soort psychedelica gaat volgens mij nogal snel vervelen. Het klinkt zeker niet slecht, maar als het verkooppunt van een liedje phasing-effecten moet zijn...
[6].
Plastic Penny zit in lente-sferen. Ik kan hier wel wat mee.
Het liedje klinkt lekker vrolijk en het lijkt een beetje op Procol Harum. Verder valt er ook niet veel over te vertellen. Gewoon een leuk liedje [7,5].
Tja, Andy Williams...
[3,5]
Maar ik moest wel meteen weer denken aan dit clipje waar ik me heel wat meer mee kan vermaken!
Ook The Equals met Police On My Back doen me meer verlangen naar een cover ervan (wat heet, The Clash doen dit 100 keer beter als je het mij vraagt!). Wat Herman al zei: Hier hadden ze meer mee moeten doen! Maar ik vind het zeker nog wel een goede versie [7].
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade:
#1: The Bee Gees - Jumbo V / The Singer Sang His Song V
#6: Manfred Mann - Theme From 'Up The Junction' V
#8: The Love Affair - Rainbow Valley V
#12: After Tea - Snowflakes On Amsterdam V
- Herb Alpert - Cabaret V
- The Four Seasons - Will You Still Love Me Tomorrow V
- Groep 1850 - Zero V
- Plastic Penny - Nobody Knows It V
- Short '66 - Going My Way (re-entry)
- Andy Williams - Can't Take My Eyes Off You V
#36: The Equals - Police On My Back V

Verdomme, ze hebben me gevonden!
The Bee Gees komen deze week met een dubbele a-kant. Jumbo vind ik een redelijk sterke single met lekker gitaarwerk van Vince Maloney dat het een randje geeft. Ik kan dit veel beter hebben dan het latere werk. Ik heb het idee dat hun werk toen een stuk eerlijker klonk.
Dat vind ik ook wel bij The Singer Sang His Song, maar die vind ik toch wat magerder. Dit hebben ze eerder en beter gedaan, dat gedramatiseerde ballad-werk. Een lopende-band-werkje [Jumbo: 7, TSSHS: 5,5]
Up The Junction is wat mij betreft een eerste indicatie van waar Manfred Mann zich met zijn Earth Band mee zou gaan bezighouden, al is het nog wel van een andere snit. Het laat in ieder geval een band horen met groeipotentie. Ik vind het echt een heel interessant, dynamisch nummer [8].
Ook The Love Affair komen met een single dat zeer zeker kans gaat maken in mijn volgende Top 15. Dat Crimson And Clover-achtige basloopje dat bij 0:20 inzet is simpelweg onweerstaanbaar
. Ook de rest van het liedje vind ik zeer aangenaam klinken.Dit ga ik vaker beluisteren! [8,5].
Ik ben nu wel zo'n beetje op het punt beland waarbij ik denk 'Daar hebben we After Tea ook weer...', gevolgd door een schamper zuchtje. Hoe meer singles er van ze langskomen, hoe meer ze op elkaar gaan lijken. Ik heb hier eigenlijk niks meer mee
[4,5].Cabaret van Herb Alpert mag wat mij betreft volgende week het stokje overnemen van Carmen, zo ergens zwervend in de onderste regionen van mijn lijst. Dit is ook weer zo'n liedje waarmee je met de beste wil van de wereld werkelijk geen vlieg kwaad mee kan doen. De zon laat zich nog eens extra zien bij die blazersbreak tegen het einde. En dat single-hoesje met die fietsers vind ik ook fantastisch!
[8,5].Van The Four Seasons' versie van The Shirelles' Will You Still Love Me Tomorrow kan ik helaas geen soepje brouwen. Want wat willen ze hier precies? Met één been staat het in psychedelische sferen, alsof ze wel heel slechte kwaliteit drugs hebben gebruikt, en met het andere... nou ja, het lijkt alsof ze The Shirelles' schrijver/producer Luther Dixon met een boksbeugel in het aangezicht slaan. Want dit klinkt beledigender dan een parodie [1,5].
Zero is volgens mij de opvolger van Mother No-Head voor Groep 1850. Dit soort psychedelica gaat volgens mij nogal snel vervelen. Het klinkt zeker niet slecht, maar als het verkooppunt van een liedje phasing-effecten moet zijn...
[6].Plastic Penny zit in lente-sferen. Ik kan hier wel wat mee.
Het liedje klinkt lekker vrolijk en het lijkt een beetje op Procol Harum. Verder valt er ook niet veel over te vertellen. Gewoon een leuk liedje [7,5].
Tja, Andy Williams...
[3,5]Maar ik moest wel meteen weer denken aan dit clipje waar ik me heel wat meer mee kan vermaken!

Ook The Equals met Police On My Back doen me meer verlangen naar een cover ervan (wat heet, The Clash doen dit 100 keer beter als je het mij vraagt!). Wat Herman al zei: Hier hadden ze meer mee moeten doen! Maar ik vind het zeker nog wel een goede versie [7].
0
geplaatst: 15 april 2012, 20:10 uur
kaztor schreef:
Tja, Andy Williams... [3,5]
Maar ik moest wel meteen weer denken aan dit clipje waar ik me heel wat meer mee kan vermaken!
Tja, Andy Williams... [3,5]
Ja, dat clipje van de Boys Town Gang met twee van die halfontblote heren is natuurlijk verschrikkelijk. Het moet haast wel één van de ergste clips zijn die er bestaan.
Ik vind toch wel dat Andy Williams iets smaakvollers van het nummer heeft gemaakt. Okee, het is volledig correcte, typisch Amerikaanse pop van eind jaren '60. Maar het is duizend maal te verkiezen boven de ledigheid van de Boys Town Gang. In cijfers: de laatsten krijgen inclusief clip een 1, Andy Williams komt bij mij weg met een 6

0
geplaatst: 15 april 2012, 20:50 uur
Week 15 van 1968.
#1: The Bee Gees - Jumbo / The Singer Sang His Song
Twee minder bekende nummers van Bee Gees. Jumbo is een heerlijk psychedelisch getint nummer waarbij die gitaar een scherp randje geeft. De symfonisch getinte ballad The Singer Sang His Song vind ik iets minder maar het stemmenwerk is in beide songs prima.
Cijfer: 8,5 / 7,5
#6: Manfred Mann - Theme From 'Up The Junction'
Manfred Mann heeft een aantal sterke singles uitgebracht in de 60's maar van hen bezit ik geen regulier album (enkel een compilatie). Dit neigt meer naar progrock (de latere Manfred Mann's Earth Band) maar het is een apart en eigenzinnig nummer met gewaagde arrangementen.
Cijfer: 8
#8: The Love Affair - Rainbow Valley
Dit is pretentielozer van opzet maar met een aanstekelijke melodie (en dat wil ik eerst en vooral bij hitparadepop) en dito baslijn met gepaste arrangementen zoals die blazers.
#12: After Tea - Snowflakes On Amsterdam
Een nummer dat nu is vergeten en begrijpelijk, ik vind het te weinig origineel en melodisch weinig geïnspireerd en het borduurt teveel voort op hun eerdere hits. De arrangementen zijn wel leuk maar redden het nummer niet.
Cijfer: 4,5
- Herb Alpert - Cabaret
Relaxt blazers-nummer, vakkundig gebracht en het heeft een zomerse sfeer. Ik kan er ook niets op tegen hebben al draai ik dit niet vaak.
Cijfer: 7,5
- The Four Seasons - Will You Still Love Me Tomorrow
Dit vind ik best te pruimen - ik hou veel van hun vocalen - maar dit nummer komt in deze versie minder uit de verf, dat van The Shirelles vind ik een stuk vlotter en is wat mij betreft onovertroffen.
- Groep 1850 - Zero
Dit nummer moet het meer hebben van de studiotrucs (phasing) dan van de song zelf en blijft hierdoor niet overeind. Niets tegen studio-effecten maar zorg eerst en vooral voor een goed nummer (zoals The Beatles dat doen) al moet ik toegeven dat ze vrij origineel uit de hoek komen.
- Plastic Penny - Nobody Knows It
Dit is teveel een Procol Harum-kloon en met epigonisme ben je nooit ver geraakt, wie kent nu deze band nog? Al vind ik het liedje zelf wel behoorlijk, dus toch een voldoende.
- Andy Williams - Can't Take My Eyes Off You
Een nummer dat zo vaak is uitgevoerd, die van Andy Williams kan ik niet slecht noemen maar echt raken doet het mij ook niet. De disco-versie van Boys Town Gang is meer campy (ik vind het best leuk).
#36: The Equals - Police On My Back
Dit vind ik het beste nummer van The Equals (beter dan het overbekende Baby Come Back) vanwege de gitaar en de tekst. De cover van The Clash vind ik ook prima.
Cijfer: 8,5
#1: The Bee Gees - Jumbo / The Singer Sang His Song
Twee minder bekende nummers van Bee Gees. Jumbo is een heerlijk psychedelisch getint nummer waarbij die gitaar een scherp randje geeft. De symfonisch getinte ballad The Singer Sang His Song vind ik iets minder maar het stemmenwerk is in beide songs prima.
Cijfer: 8,5 / 7,5
#6: Manfred Mann - Theme From 'Up The Junction'
Manfred Mann heeft een aantal sterke singles uitgebracht in de 60's maar van hen bezit ik geen regulier album (enkel een compilatie). Dit neigt meer naar progrock (de latere Manfred Mann's Earth Band) maar het is een apart en eigenzinnig nummer met gewaagde arrangementen.
#8: The Love Affair - Rainbow Valley
Dit is pretentielozer van opzet maar met een aanstekelijke melodie (en dat wil ik eerst en vooral bij hitparadepop) en dito baslijn met gepaste arrangementen zoals die blazers.
#12: After Tea - Snowflakes On Amsterdam
Een nummer dat nu is vergeten en begrijpelijk, ik vind het te weinig origineel en melodisch weinig geïnspireerd en het borduurt teveel voort op hun eerdere hits. De arrangementen zijn wel leuk maar redden het nummer niet.
- Herb Alpert - Cabaret
Relaxt blazers-nummer, vakkundig gebracht en het heeft een zomerse sfeer. Ik kan er ook niets op tegen hebben al draai ik dit niet vaak.
Cijfer: 7,5
- The Four Seasons - Will You Still Love Me Tomorrow
Dit vind ik best te pruimen - ik hou veel van hun vocalen - maar dit nummer komt in deze versie minder uit de verf, dat van The Shirelles vind ik een stuk vlotter en is wat mij betreft onovertroffen.
- Groep 1850 - Zero
Dit nummer moet het meer hebben van de studiotrucs (phasing) dan van de song zelf en blijft hierdoor niet overeind. Niets tegen studio-effecten maar zorg eerst en vooral voor een goed nummer (zoals The Beatles dat doen) al moet ik toegeven dat ze vrij origineel uit de hoek komen.
- Plastic Penny - Nobody Knows It
Dit is teveel een Procol Harum-kloon en met epigonisme ben je nooit ver geraakt, wie kent nu deze band nog? Al vind ik het liedje zelf wel behoorlijk, dus toch een voldoende.
- Andy Williams - Can't Take My Eyes Off You
Een nummer dat zo vaak is uitgevoerd, die van Andy Williams kan ik niet slecht noemen maar echt raken doet het mij ook niet. De disco-versie van Boys Town Gang is meer campy (ik vind het best leuk).
#36: The Equals - Police On My Back
Dit vind ik het beste nummer van The Equals (beter dan het overbekende Baby Come Back) vanwege de gitaar en de tekst. De cover van The Clash vind ik ook prima.
Cijfer: 8,5
0
geplaatst: 16 april 2012, 21:11 uur
20/04/68
1. The Doors- The Unknown Soldier (1) (4w)
2. Billy Joe Royal- Hush (4) (3w)
3. The Beatles- Lady Madonna (2) (6w)
4. Jefferson Airplane- Greasy Heart (6) (3w)
5. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (-) (1w)
6. Buddy Holly- Peggy Sue (3) (3w)
7. The Four Tops- If I Were A Carpenter (5) (4w)
8. Fleetwood Mac- Black Magic Woman (11) (2w)
9. The Byrds- You Ain’t Going Nowhere (-) (1w)
10. The Herd- I Don’t Want Our Loving To Die (8) (2w)
11. Moby Grape- Can’t Be So Bad (-) (1w)
12. The Small Faces- Lazy Sunday (-) (1w)
13. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (7) (11w)
14. The Who- Call Me Lightning (9) (5w)
15. Manfred Mann- Up The Junction (-) (1w)
Verdwenen:
Tommy James & The Shondells- Mony Mony (Aantal weken: 3. Hoogste positie: 7)
Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (Aantal weken: 8. Hoogste positie: 2)
Bob Dylan- John Wesley Harding (Aantal weken: 2. Hoogste positie: 13)
The Classics IV- Spooky (Aantal weken: 5. Hoogste positie: 8 )
Love- Alone Again Or (Aantal weken: 11. Hoogste positie: 1)
Het was een hectische week: zowat 1/3 van mijn lijst is vernieuwd. Onder de slachtoffers vinden we onder andere de grootste hit in mijn lijst tot nu toe, Love- Alone Again Or. Benieuwd hoe die het gaan doen in de jaarlijst.
Ander slachtoffer is Scarborough Fair, maar hun timing is perfect, want hun nieuwe single Mrs. Robinson is deze week de hoogste binnenkomer. Geweldig nummer van de soundtrack van The Graduate.
Dan op 9 The Byrds, met hun eerste single met de onvolprezen Gram Parsons in de gelederen. Ook een geweldig nummer!
Op 11 vinden we iets obscuurders, de nieuwe single van Moby Grape. Een Amerikaanse band die, ondanks tonnen vakmanschap en sterk songmateriaal, nooit echt is doorgebroken. Hun single Omaha (uit 1967) is één van mijn favoriete sixtiesnummers en ook Can’t Be So Bad is helemaal niet zo slecht. Integendeel: geweldig!
En op 12 de nieuwe (in 1968 althans
) Small Faces. Opnieuw..euh... geweldig, maar net een tikkeltje minder geweldig dan hun magnum opus Tin Soldier.
En dan op 15 de nieuwe Manfredd Man, psychedelischer dan ik van ze gewend ben, maar niettemin (u hoort me al aankomen) geweldig!
En ondanks al dit nieuw geweld blijven The Doors stevig op 1!
De nieuwe singles van The Kinks en The Beach Boys laat ik hoogstwaarschijnlijk aan mijn lijstje voorbijgaan. Ik ben een beetje teleurgesteld, de nieuwelingen zijn veel minder dan hun vorige singles.
1. The Doors- The Unknown Soldier (1) (4w)
2. Billy Joe Royal- Hush (4) (3w)
3. The Beatles- Lady Madonna (2) (6w)
4. Jefferson Airplane- Greasy Heart (6) (3w)
5. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (-) (1w)
6. Buddy Holly- Peggy Sue (3) (3w)
7. The Four Tops- If I Were A Carpenter (5) (4w)
8. Fleetwood Mac- Black Magic Woman (11) (2w)
9. The Byrds- You Ain’t Going Nowhere (-) (1w)
10. The Herd- I Don’t Want Our Loving To Die (8) (2w)
11. Moby Grape- Can’t Be So Bad (-) (1w)
12. The Small Faces- Lazy Sunday (-) (1w)
13. Leonard Cohen- So Long Marianne/Hey, That’s No Way To Say Goodbye (7) (11w)
14. The Who- Call Me Lightning (9) (5w)
15. Manfred Mann- Up The Junction (-) (1w)
Verdwenen:
Tommy James & The Shondells- Mony Mony (Aantal weken: 3. Hoogste positie: 7)
Simon & Garfunkel- Scarborough Fair/Canticle (Aantal weken: 8. Hoogste positie: 2)
Bob Dylan- John Wesley Harding (Aantal weken: 2. Hoogste positie: 13)
The Classics IV- Spooky (Aantal weken: 5. Hoogste positie: 8 )
Love- Alone Again Or (Aantal weken: 11. Hoogste positie: 1)
Het was een hectische week: zowat 1/3 van mijn lijst is vernieuwd. Onder de slachtoffers vinden we onder andere de grootste hit in mijn lijst tot nu toe, Love- Alone Again Or. Benieuwd hoe die het gaan doen in de jaarlijst.
Ander slachtoffer is Scarborough Fair, maar hun timing is perfect, want hun nieuwe single Mrs. Robinson is deze week de hoogste binnenkomer. Geweldig nummer van de soundtrack van The Graduate.
Dan op 9 The Byrds, met hun eerste single met de onvolprezen Gram Parsons in de gelederen. Ook een geweldig nummer!
Op 11 vinden we iets obscuurders, de nieuwe single van Moby Grape. Een Amerikaanse band die, ondanks tonnen vakmanschap en sterk songmateriaal, nooit echt is doorgebroken. Hun single Omaha (uit 1967) is één van mijn favoriete sixtiesnummers en ook Can’t Be So Bad is helemaal niet zo slecht. Integendeel: geweldig!
En op 12 de nieuwe (in 1968 althans
) Small Faces. Opnieuw..euh... geweldig, maar net een tikkeltje minder geweldig dan hun magnum opus Tin Soldier. En dan op 15 de nieuwe Manfredd Man, psychedelischer dan ik van ze gewend ben, maar niettemin (u hoort me al aankomen) geweldig!
En ondanks al dit nieuw geweld blijven The Doors stevig op 1!
De nieuwe singles van The Kinks en The Beach Boys laat ik hoogstwaarschijnlijk aan mijn lijstje voorbijgaan. Ik ben een beetje teleurgesteld, de nieuwelingen zijn veel minder dan hun vorige singles.

0
geplaatst: 17 april 2012, 20:49 uur
De Engelse Top 20 van 20 april 1968:
01 01 Congratulations CLIFF RICHARD
02 03 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
03 05 If I Only Had Time JOHN ROWLES
04 02 Delilah TOM JONES
05 07 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
06 04 Lady Madonna BEATLES
07 10 Jennifer Eccles HOLLIES
08 06 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
09 08 Step Inside Love CILLA BLACK
10 17 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
11 09 If I Were A Carpenter FOUR TOPS
12 12 Valleri MONKEES
13 14 I Can't Let Maggie Go HONEYBUS
14 16 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
15 13 Captain Of Your Ship REPARATA AND THE DELRONS
16 11 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
17 --- Cry Like A Baby BOX TOPS
18 --- Something Here In My Heart PAPER DOLLS
19 19 Love Is Blue PAUL MAURIAT
20 15 Rosie DON PARTRIDGE
De overige nieuwe binnenkomers:
31 - Lazy Sunday SMALL FACES
36 - Wonder Boy THE KINKS
42 - Honey BOBBY GOLDSBORO
44 - This Wheel's On Fire JULIE DRISCOLL / BRIAN AUGER AND THE TRINITY
47 - Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
48 - Rainbow Valley LOVE AFFAIR
Uiteindelijk dus helemaal geen verrassingen, in ieder geval in Engeland wél erkennng van Young girl van Gary Puckett.
Gelijk de Engelse album Top 20:
02 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 02 History Of Otis Redding OTIS REDDING
05 05 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 11 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
07 06 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
08 09 Wild Honey BEACH BOYS
09 07 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
10 16 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
11 10 13 Smash Hits TOM JONES
12 14 Otis Blue OTIS REDDING
13 12 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
14 13 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
15 --- Move MOVE
16 18 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
17 19 Reach Out FOUR TOPS
18 --- Otis Redding In Europe OTIS REDDING
19 08 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
20 20 Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS
The Move komt hier binnen, de voorloper van het Electric Light Orchestra. Wél met ELO oprichter Roy Wood maar nog zonder Jeff Lynne. Wie er al wel lid was van The Move was Bev Bevan, over bekende ELO namen gesproken...
01 01 Congratulations CLIFF RICHARD
02 03 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
03 05 If I Only Had Time JOHN ROWLES
04 02 Delilah TOM JONES
05 07 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
06 04 Lady Madonna BEATLES
07 10 Jennifer Eccles HOLLIES
08 06 (Sittin' On) The Dock Of The Day OTIS REDDING
09 08 Step Inside Love CILLA BLACK
10 17 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
11 09 If I Were A Carpenter FOUR TOPS
12 12 Valleri MONKEES
13 14 I Can't Let Maggie Go HONEYBUS
14 16 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
15 13 Captain Of Your Ship REPARATA AND THE DELRONS
16 11 Cinderella Rockefella ESTHER AND ABI OFARIM
17 --- Cry Like A Baby BOX TOPS
18 --- Something Here In My Heart PAPER DOLLS
19 19 Love Is Blue PAUL MAURIAT
20 15 Rosie DON PARTRIDGE
De overige nieuwe binnenkomers:
31 - Lazy Sunday SMALL FACES
36 - Wonder Boy THE KINKS
42 - Honey BOBBY GOLDSBORO
44 - This Wheel's On Fire JULIE DRISCOLL / BRIAN AUGER AND THE TRINITY
47 - Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
48 - Rainbow Valley LOVE AFFAIR
Uiteindelijk dus helemaal geen verrassingen, in ieder geval in Engeland wél erkennng van Young girl van Gary Puckett.
Gelijk de Engelse album Top 20:
02 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 02 History Of Otis Redding OTIS REDDING
05 05 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 11 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
07 06 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
08 09 Wild Honey BEACH BOYS
09 07 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
10 16 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
11 10 13 Smash Hits TOM JONES
12 14 Otis Blue OTIS REDDING
13 12 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
14 13 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
15 --- Move MOVE
16 18 Best Of The Beach Boys, Vol. 2 BEACH BOYS
17 19 Reach Out FOUR TOPS
18 --- Otis Redding In Europe OTIS REDDING
19 08 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
20 20 Dr Zhivago OST VARIOUS ARTISTS
The Move komt hier binnen, de voorloper van het Electric Light Orchestra. Wél met ELO oprichter Roy Wood maar nog zonder Jeff Lynne. Wie er al wel lid was van The Move was Bev Bevan, over bekende ELO namen gesproken...
0
geplaatst: 18 april 2012, 20:34 uur
21 april 1968
01 (08) 02 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
02 (07) 02 Lazy Sunday – The Small Faces
03 (01) 06 Lady Madonna – The Beatles
04 (02) 06 If I Where A Carpenter – The Four Tops
05 (05) 03 Quite Rightly So - Procol Harum
06 (04) 04 The Unknown Soldier – The Doors
07 (03) 06 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
08 (14) 02 Friends – The Beach Boys
09 (09) 08 No Face, No Name, No Number – Traffic
10 (15) 02 Wonderboy - The Kinks
11 (---) 01 Mrs. Robinson – Simon and Garfunkel
11 (06) 07 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
13 (10) 04 Jumbo – The Bee Gees
13 (---) 01 Greasy Heart - Jefferson Airplane
14 (---) 01 Black Magic Woman - Fleetwood Mac
15 (---) 01 Chain Of Fools - Jimmy Smith
This Wheel's on Fire is de nieuwe nummer 1, maar het had net zo goed Lazy Sunday kunnen zijn. Misschien wissel ik volgende week hun posities weer om. Beide nummers zijn top.
Nieuw op 11: Mrs. Robinson van Simon and Garfunkel. Na The Boxer naar mijn mening hun beste nummer. Voortreffelijke compositie van Paul Simon. Cijfer: 9
Nieuw op 13: Greasy Heart van Jefferson Airplane is voor mij een verrassing, omdat het geen hit in Nederland was. Ik kende het dan ook niet. Dit nummer staat ook op hun bij mij onbekende vierde album Crown of Creation. In die eerste jaren van hun bestaan brachten zij zowat twee albums per jaar uit. Ondanks de hoge productie bewijst de band hiermee dat dit niet aan kwaliteit ingeboet heeft. Cijfer: 8
Nieuw op 14: Black Magic Woman van Fleetwood Mac gun ik een plekje in mijn top 15, omdat ik het een prachtige compositie van hun frontman Peter Green vind. De cover van Santana uit 1970 is echter wel beter. Cijfer: 8
Nieuw op 15: Chain Of Fools van Jimmy Smith is minder bekend dan de uitvoering van Aretha Franklin, maar mijn voorkeur gaat uit naar de jazzy en funky versie van hammond orgel gigant Jimmy Smith.
01 (08) 02 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
02 (07) 02 Lazy Sunday – The Small Faces
03 (01) 06 Lady Madonna – The Beatles
04 (02) 06 If I Where A Carpenter – The Four Tops
05 (05) 03 Quite Rightly So - Procol Harum
06 (04) 04 The Unknown Soldier – The Doors
07 (03) 06 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings
08 (14) 02 Friends – The Beach Boys
09 (09) 08 No Face, No Name, No Number – Traffic
10 (15) 02 Wonderboy - The Kinks
11 (---) 01 Mrs. Robinson – Simon and Garfunkel
11 (06) 07 Up From The Skies – The Jimi Hendrix Experience
13 (10) 04 Jumbo – The Bee Gees
13 (---) 01 Greasy Heart - Jefferson Airplane
14 (---) 01 Black Magic Woman - Fleetwood Mac
15 (---) 01 Chain Of Fools - Jimmy Smith
This Wheel's on Fire is de nieuwe nummer 1, maar het had net zo goed Lazy Sunday kunnen zijn. Misschien wissel ik volgende week hun posities weer om. Beide nummers zijn top.
Nieuw op 11: Mrs. Robinson van Simon and Garfunkel. Na The Boxer naar mijn mening hun beste nummer. Voortreffelijke compositie van Paul Simon. Cijfer: 9
Nieuw op 13: Greasy Heart van Jefferson Airplane is voor mij een verrassing, omdat het geen hit in Nederland was. Ik kende het dan ook niet. Dit nummer staat ook op hun bij mij onbekende vierde album Crown of Creation. In die eerste jaren van hun bestaan brachten zij zowat twee albums per jaar uit. Ondanks de hoge productie bewijst de band hiermee dat dit niet aan kwaliteit ingeboet heeft. Cijfer: 8
Nieuw op 14: Black Magic Woman van Fleetwood Mac gun ik een plekje in mijn top 15, omdat ik het een prachtige compositie van hun frontman Peter Green vind. De cover van Santana uit 1970 is echter wel beter. Cijfer: 8
Nieuw op 15: Chain Of Fools van Jimmy Smith is minder bekend dan de uitvoering van Aretha Franklin, maar mijn voorkeur gaat uit naar de jazzy en funky versie van hammond orgel gigant Jimmy Smith.
0
geplaatst: 20 april 2012, 19:43 uur
Top 40, week 16:
36. Manfred Mann - Theme from Up the Junction
Ik heb dit nummer nu een paar keer gehoord, maar het gaat steeds langs me heen. Ik mis ook een beetje een duidelijke kop en staart, en eigenlijk ook een aansprekende melodie.
37. Elvis Presley - Stay Away
Deze heb ik nog voorbij horen komen in de Billboard een paar weken terug. Uptempo Elvis-song met een prominente rol voor de clavecimbel. Aardig, maar niet meer dan dat.
40. Diana Ross & The Supremes - Forever Came Today
Voor mij zit er een stijgende lijn in de nieuwe binnenkomers deze week, dit vind ik de leukste. Ik veer altijd wel op als ik een liedje van The Supremes hoor, de stem van Diana is ook erg herkenbaar. Maar dit reken ik niet tot hun beste singles.
36. Manfred Mann - Theme from Up the Junction
Ik heb dit nummer nu een paar keer gehoord, maar het gaat steeds langs me heen. Ik mis ook een beetje een duidelijke kop en staart, en eigenlijk ook een aansprekende melodie.
37. Elvis Presley - Stay Away
Deze heb ik nog voorbij horen komen in de Billboard een paar weken terug. Uptempo Elvis-song met een prominente rol voor de clavecimbel. Aardig, maar niet meer dan dat.
40. Diana Ross & The Supremes - Forever Came Today
Voor mij zit er een stijgende lijn in de nieuwe binnenkomers deze week, dit vind ik de leukste. Ik veer altijd wel op als ik een liedje van The Supremes hoor, de stem van Diana is ook erg herkenbaar. Maar dit reken ik niet tot hun beste singles.
0
geplaatst: 20 april 2012, 19:48 uur
Waar blijft musician nou met zijn lijst? Anders is hij altijd zo stipt 

0
geplaatst: 20 april 2012, 19:49 uur
Forever Came Today geef ik ook 6,5 (in week 9 gaf ik 5,5, vergissing). Inderdaad een leuk nummer maar één van hun mindere.
0
geplaatst: 20 april 2012, 21:13 uur
Ik zat woensdag eigenlijk een beetje voetballen te kijken en kreeg toen hier een wat bizarre discussie met een Barcelona fanaat, waardoor ik niet eerst alles weer kon beluisteren, vóór ik de Top 15 publiceer. Dat doe ik eigenlijk, vroeg op woensdagavond: zo'n 20 nummers van onze lijsten uit 1968 afluisteren.
Maar bij deze, anders moet ik zondagochtend bij mezelf gaan navragen
:Musician's Top 15 van 21 april 1968:
01 (01) 04 The unknown soldier – The Doors
02 (04) 03 Greasy heart - Jefferson Airplane
03 (02) 06 If I were a carpenter - The Four Tops
04 (08) 02 Black magic woman - Fleetwood mac
05 (05) 03 Quite rightly so - Procol Harum
06 (03) 07 I've just lost somebody - Golden earring
07 (12) 02 This wheel's on fire - Julie Driscoll
08 (---) 01 Up the junction - Manfred Mann
09 (06) 04 Hush – Billy Joe Royal
10 (---) 01 Lazy sunday - Small Faces
11 (10) 03 John Wesely Harding - Bob Dylan
12 (---) 01 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
13 (14) 02 Friends - Beach boys
14 (15) 02 Wonderboy - The Kinks
15 (07) 06 Lady Madonna – Beatles
Voordat we aan dit topic zouden beginnen, had ik ongetwijfeld gezegd dat bijvoorbeeld The Kinks zonder discussie met elk nummer hoog zouden eindigen.
Maar nu we hier alweer maanden inzitten is één ding wel duidelijk: er is helemaal niets te voorspellen. Ja, dat elke week zich weer tien kandidaten melden als kanshebber voor de Top 15. Bekende, onbekende hits. Ze kloppen allemaal aan de deur en het één is vaak nog beter dan het andere.
The Byrds moeten daarom nog even wachten en The Kinks mogen misschien nog wel blij zijn met een veertiende plek.....
0
geplaatst: 21 april 2012, 01:00 uur
Week 16:
16 15 AW
01 02 02 Small Faces - Lazy Sunday
02 01 04 The Doors - The Unknown Soldier
03 07 02 The Dells - Wear It On Our Face
04 03 05 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
05 08 02 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
06 05 08 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
07 04 03 Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity - A Kind of Love In
08 14 02 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
09 06 10 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
10 --- 01 Aretha Franklin - Ain't No Way
11 --- 01 The Soul Survivors - Impossible Mission (Mission Impossible)
12 --- 01 Jefferson Airplane - Greasy Heart
13 --- 01 Tommy Boyce & Bobby Hart - Goodbye Baby (I Don't Want To See You Cry)
14 12 04 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
15 --- 01 Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love
Wat Hans schrijft, herken ik wel. Op voorhand had ik gedacht dat de nieuwe singles van bands als The Kinks en The Byrds (al vind ik Artificial Energy leuker dan de andere a-kant die Arthur in zijn lijst heeft) en Simon & Garfunkel (Mrs. Robinson) zeker mijn lijstje zouden halen, maar het aantal leuke hits en ontdekkingen is zo groot dat ze voorlopig nog even buiten de boot vallen. Zelfs een 'zekerheidje' als Jacques Dutronic's Il est cinq heures moet nog even in de wachtkamer.
Afgezien van de voor mij niet zo verrassende wisseling van de wacht bovenin is het vooral het recordaantal van vijf nieuwe binnenkomers dat opvalt. Aretha Franklin's Ain't No Way is een prachtige gedragen soulballad die ik al 10+ keer geluisterd heb de afgelopen tijd, dus die had zijn plaatsje echt wel verdiend.
The Soul Survivors is voor mij een nieuwe ontdekking, uit de charts van Billboard. Een fijne soulplaat met een wel heel bekende riff: deze zou later 1-op-1 over worden genomen door Led Zeppelin in Whole Lotta Love, al is de officiele lezing dat die riff nog ouder is. Maar nergens klinkt is de gelijkenis zo groot. Greasy Heart van Jefferson Airplane heb ik net als Aretha veel gedraaid de laatste tijd, vind dat echt een fijne rockplaat. En wat een stem ook. Vooral dat zinnetje "He wants to sell his paiiiiiiintiiiiings but the market is slooooooooow." spookt spookt heerlijk door mijn hoofd.
Het liedje van Tommy Boyce & Bobby Hart (die vooral bekend zijn van de grote hits die ze voor The Monkees schreven) is tamelijk zoet, maar toch raakt het me wel. Nu ik het weer eens heb opgezet doet het me ineens aan The Zombies denken. Het nummer van Martha & The Vandellas is ook een ontdekking via de laatste Billboard Charts. Lekker upbeat soulnummer van een zangeres waar ik een zwak voor heb sinds ik haar een paar jaar terug kort achter elkaar tweemaal op de buis zag: bij Jools Holland's Hootenanny en bij een Top2000-item over Motown. Helaas laat de kwaliteit van de link te wensen over, maar als je door de geluidskwaiteit heen luistert hoor je wel een goed liedje.
Up From The Skies, So Long Marianne, Spooky, Lady Madonna en Scarborough Fair werden trouwens slachtoffer van al het nieuwe-binnenkomergeweld.
16 15 AW
01 02 02 Small Faces - Lazy Sunday
02 01 04 The Doors - The Unknown Soldier
03 07 02 The Dells - Wear It On Our Face
04 03 05 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
05 08 02 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
06 05 08 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
07 04 03 Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity - A Kind of Love In
08 14 02 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
09 06 10 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
10 --- 01 Aretha Franklin - Ain't No Way
11 --- 01 The Soul Survivors - Impossible Mission (Mission Impossible)
12 --- 01 Jefferson Airplane - Greasy Heart
13 --- 01 Tommy Boyce & Bobby Hart - Goodbye Baby (I Don't Want To See You Cry)
14 12 04 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
15 --- 01 Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love
Wat Hans schrijft, herken ik wel. Op voorhand had ik gedacht dat de nieuwe singles van bands als The Kinks en The Byrds (al vind ik Artificial Energy leuker dan de andere a-kant die Arthur in zijn lijst heeft) en Simon & Garfunkel (Mrs. Robinson) zeker mijn lijstje zouden halen, maar het aantal leuke hits en ontdekkingen is zo groot dat ze voorlopig nog even buiten de boot vallen. Zelfs een 'zekerheidje' als Jacques Dutronic's Il est cinq heures moet nog even in de wachtkamer.
Afgezien van de voor mij niet zo verrassende wisseling van de wacht bovenin is het vooral het recordaantal van vijf nieuwe binnenkomers dat opvalt. Aretha Franklin's Ain't No Way is een prachtige gedragen soulballad die ik al 10+ keer geluisterd heb de afgelopen tijd, dus die had zijn plaatsje echt wel verdiend.
The Soul Survivors is voor mij een nieuwe ontdekking, uit de charts van Billboard. Een fijne soulplaat met een wel heel bekende riff: deze zou later 1-op-1 over worden genomen door Led Zeppelin in Whole Lotta Love, al is de officiele lezing dat die riff nog ouder is. Maar nergens klinkt is de gelijkenis zo groot. Greasy Heart van Jefferson Airplane heb ik net als Aretha veel gedraaid de laatste tijd, vind dat echt een fijne rockplaat. En wat een stem ook. Vooral dat zinnetje "He wants to sell his paiiiiiiintiiiiings but the market is slooooooooow." spookt spookt heerlijk door mijn hoofd.
Het liedje van Tommy Boyce & Bobby Hart (die vooral bekend zijn van de grote hits die ze voor The Monkees schreven) is tamelijk zoet, maar toch raakt het me wel. Nu ik het weer eens heb opgezet doet het me ineens aan The Zombies denken. Het nummer van Martha & The Vandellas is ook een ontdekking via de laatste Billboard Charts. Lekker upbeat soulnummer van een zangeres waar ik een zwak voor heb sinds ik haar een paar jaar terug kort achter elkaar tweemaal op de buis zag: bij Jools Holland's Hootenanny en bij een Top2000-item over Motown. Helaas laat de kwaliteit van de link te wensen over, maar als je door de geluidskwaiteit heen luistert hoor je wel een goed liedje.
Up From The Skies, So Long Marianne, Spooky, Lady Madonna en Scarborough Fair werden trouwens slachtoffer van al het nieuwe-binnenkomergeweld.
0
geplaatst: 21 april 2012, 16:24 uur
Ranboy Top 15 week 16 van 21 april 1968
w16 w15 aw titel - artiest
1 1 8 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 2 5 I can't let Maggie go - Honeybus
3 3 3 Quite rightly so - Procol Harum
4 9 2 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
5 -- 1 Honey - Bobby Goldsboro
6 4 8 No face no name no number - Traffic
7 -- 1 Lazy Sunday - The Small Faces
8 5 6 Lady Madonna - The Beatles
9 8 5 If I were a carpenter - The Four Tops
10 13 2 Up the junction - Manfred Mann
11 10 5 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
12 11 4 If I only had time - John Rowles
13 6 6 Spooky - Classics IV
14 -- 1 Rainbow Valley - The Love Affair
15 7 12 Alone again or - Love
Al eerder aangekondigd, nu dan binnengekomen op 5: de übersmartlap Honey van Bobby Goldsboro. Tekstueel opvallend door de herkenbare en concrete details over Honey, en tegelijk het mysterieuze van haar heengaan (geen enkele uitleg). Als dan de engelen langskomen en tegelijk het engelenkoor inzet, kun je mij wel wegdragen...
Lazy Sunday is weer een kraker voor The Small Faces, een rake sfeerschets van Engeland op een zondagmiddag. Overigens ook hun laatste grote hit.
The Love Affair slaagt erin de kracht van Everlasting Love te herhalen, zij het iets minder verrassend.
w16 w15 aw titel - artiest
1 1 8 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
2 2 5 I can't let Maggie go - Honeybus
3 3 3 Quite rightly so - Procol Harum
4 9 2 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
5 -- 1 Honey - Bobby Goldsboro
6 4 8 No face no name no number - Traffic
7 -- 1 Lazy Sunday - The Small Faces
8 5 6 Lady Madonna - The Beatles
9 8 5 If I were a carpenter - The Four Tops
10 13 2 Up the junction - Manfred Mann
11 10 5 Captain of your ship - Reparata and the Delrons
12 11 4 If I only had time - John Rowles
13 6 6 Spooky - Classics IV
14 -- 1 Rainbow Valley - The Love Affair
15 7 12 Alone again or - Love
Al eerder aangekondigd, nu dan binnengekomen op 5: de übersmartlap Honey van Bobby Goldsboro. Tekstueel opvallend door de herkenbare en concrete details over Honey, en tegelijk het mysterieuze van haar heengaan (geen enkele uitleg). Als dan de engelen langskomen en tegelijk het engelenkoor inzet, kun je mij wel wegdragen...
Lazy Sunday is weer een kraker voor The Small Faces, een rake sfeerschets van Engeland op een zondagmiddag. Overigens ook hun laatste grote hit.
The Love Affair slaagt erin de kracht van Everlasting Love te herhalen, zij het iets minder verrassend.
* denotes required fields.