MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
04/05/1968

1. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (1) (3w)
2. The Doors- The Unknown Soldier (2) (6w)
3. Billy Joe Royal- Hush (3) (5w)
4. Moby Grape- Can’t Be So Bad (6) (3w)
5. The Zombies- Time Of The Season (-) (1w)
6. The Dubliners- Dirty Old Town (11) (2w)
7. The Small Faces- Lazy Sunday (7) (3w)
8. Jefferson Airplane- Greasy Heart (4) (5w)
9. Fleetwood Mac- Black Magic Woman (5) (4w)
10. Paul Mauriat- Love In Every Room (-) (1w)
11. The Byrds- You Ain’t Going Nowhere (8) (3w)
12. Cream- Anyone For Tennis (-) (1w)
13. The Beatles- Lady Madonna (9) (8w)
14. Buddy Holly- Peggy Sue (10) (5w)
15. The Herd- I Don’t Want Our Loving To Die (13) (4w)

Verdwenen:

The Four Tops- If I Were A Carpenter (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 5)
Manfred Mann- Up The Junction (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 2)
The Grateful Dead- Dark Star (Hoogste positie: 15. Aantal weken: 1)

Drie nieuwe binnenkomers, waaronder The Zombies. Laten we hopen dat het nu al een grote hit wordt, ondanks dat het nummer pas veel later succes kende in de gewone hitlijsten.

Top 15 van 04 mei 1968

01 (01) 04 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
02 (02) 04 Lazy Sunday – The Small Faces
03 (03) 05 Quite Rightly So - Procol Harum
04 (06) 04 Friends – The Beach Boys
05 (04) 08 Lady Madonna – The Beatles
06 (07) 03 Mrs. Robinson – Simon and Garfunkel
07 (11) 02 Dark Star – Grateful Dead
08 (---) 01 Time of the Season – The Zombies
09 (05) 08 If I Where A Carpenter – The Four Tops
10 (09) 03 Greasy Heart - Jefferson Airplane
11 (---) 01 It Would Be So Nice – Pink Floyd
12 (---) 01 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
13 (12) 03 Black Magic Woman - Fleetwood Mac
14 (08) 06 The Unknown Soldier – The Doors
15 (10) 08 I've Just Lost Somebody – The Golden Earrings

Nieuw op 08: Time of the Season van The Zombies is natuurlijk een prachtige klassieker. De ritmische vonds met het aaahhh er achteraan is geniaal. Hun album Odessey & Oracle waar dit nummer vandaan komt is overigens een echte aanrader. Cijfer: 9

Nieuw op 11: It Would Be So Nice van Pink Floyd. Dit nummer werd op 19 april 1968 uitgebracht in de UK, maar haalde vreemd genoeg, ondanks de prettig in het gehoor liggende sound nooit de hitlijst. Ik vind het een hele leuke ontdekking en geef daarom Pink Floyd de eer dat hun single 44 jaar naar dato alsnog een hitlijst bestormd. Cijfer: 8,5

Nieuw op 12: Il est cinq heures, Paris s'éveille van Jacques Dutronc. Ik sluit mij aan bij Luc en Herman die dit nummer omschreven als heel vlot met een prima melodie en tekst en een dwarsfluit die voor meerwaarde zorgt. De franse taal geeft dit nummer bovendien een extra dimensie. Cijfer: 8,5

Mooi! Weer een niet te weerstane tip voor mijn lijstje van morgen.....

De Engelse Top 20 van 4-5-1968!

01 01 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
02 03 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
03 10 Lazy Sunday SMALL FACES
04 04 If I Only Had Time JOHN ROWLES
05 06 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
06 02 Congratulations CLIFF RICHARD
07 --- A Man Without Love ENGELBERT HUMPERDINCK
08 07 Jennifer Eccles HOLLIES
09 08 I Can't Let Maggie Go HONEYBUS
10 05 Delilah TOM JONES
11 12 Something Here In My Heart PAPER DOLLS
12 --- I Don't Want Our Loving To Die THE HERD
13 11 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
14 19 White Horses JACKY
15 15 Cry Like A Baby BOX TOPS
16 --- Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
17 13 Captain Of Your Ship REPARATA AND THE DELRONS
18 16 Valleri MONKEES
19 --- Somewhere in my country GENE PITNEY
20 --- Honey BOBBY GOLDSBORO

Ik zie hier zowaar een opvolger voor de hit Something's got a hold of my heart van Gene Pitney. Daarom maar even het vinkje er bij. De overige nieuwe binnenkomers lijken mij redelijk bekend.

Gelijk de Engelse LP Top 20 van 4-5-1968:

01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 03 History Of Otis Redding OTIS REDDING
03 04 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
04 02 Greatest Hits SUPREMES
05 06 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
06 05 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
07 --- Scott 2 SCOTT WALKER
08 07 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
09 09 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
10 18 2 In 3 ESTHER & ABI OFARIM
11 10 13 Smash Hits TOM JONES
12 19 Otis Blue OTIS REDDING
13 11 Wild Honey BEACH BOYS
14 20 Otis Redding In Europe OTIS REDDING
15 16 Move MOVE
16 15 Sher-Oo CILLA BLACK
17 12 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
18 08 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
19 17 British Motown Chartbusters VARIOUS ARTISTS
20 --- The Jungle Book OST VARIOUS ARTISTS

Het lijkt een wekelijks stuivertje wisselen, maar er gebeurt af en toe toch ook wat. De Engelsen toch een beetje gek van Scott Walker, had ik niet direct vermoed. Maar zijn stem is natuurlijk nagenoeg onovertroffen.

En ik dacht dat Jungle Book later was, maar de volgende filmvariant in de LP lijst blijkt in 1968 ook al bekend...

Het is om je haren uit je hoofd te trekken.....Weet ik hoeveel albums van Pink Floyd, het mag niet baten. Geen normale versie van It would be so nice.....

Musician's Top 15 van 5 mei 1968:

01 (01) 05 Greasy heart - Jefferson Airplane
02 (03) 04 Black magic woman - Fleetwood mac
03 (07) 03 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
04 (02) 06 The unknown soldier – The Doors
05 (05) 03 Up the junction - Manfred Mann
06 (10) 02 Hello, how are you - Easybeats
07 (06) 04 This wheel's on fire - Julie Driscoll
08 (12) 02 Can't be so bad - Moby Grape
09 (04) 05 Quite rightly so - Procol Harum
10 (15) 02 Wear it on your face - The Dells
11 (---) 01 Time of the seson - Zombies
12 (---) 01 Il Est Cinq heures, Paris s'eveille - Jaques Dutronc
13 (---) 01 Square room - Them
14 (14) 04 Wonderboy - The Kinks
15 (---) 01 Brooklyn roads - Neil Diamond

Het was weer een drama, het samenstellen. 12 tips en eigenlijk geen nummers meer die kunnen worden vervangen. Deze week moest ik gewoon Lazy Sunday van The Small Faces laten schieten. En volgende week weer enome hits er bij.

Toch kun je voor je goede fatsoen niet heen om bovengenoemde prachtige nieuwe binnenkomers. En dan heb ik Pink floyd, The Cream, The Grateful dead en de Dubliners nog laten zitten. Leve 1968...... geloof ik.

Top 40, week 18:

25. The Small Faces - Lazy Sunday
Tsja, de nummer 1 uit mijn eigen lijstje. Niet het ultieme popliedje, maar heel veel scheelt het niet. Wat een schitterend accent heeft Steve Marriott toch ook.
Cijfer: 9

31. Status Quo - Black Veils of Melancholy
Het intro en terugkerende riffje doet erg denken aan Pictures of Matchstick Men, je weet meteen dat dit dezelfde band is. Helaas is dit nummer verder niet zo sterk, het klinkt net wat te flets en de melodie is het ook net niet helemaal. Maar toch heeft het wel iets sympathieks. De baslijn die o.a. in het outro zit komt me trouwens ook bekend voor, maar ik kan het even niet thuisbrengen.
Cijfer: 6

38. The Love Affair - Rainbow Valley
En na de vorige weer een opvolger van een gigantische hit. The Love Affair brengt het er iets beter vanaf, dit nummer tapt uit hetzelfde vaatje als Everlasting Love, maar ik vind de bongo's hier wel een leuke zij het subtiele toevoeging. Helaas is het nummer melodieus wat minder indrukwekkend dan de voorgaande single.
Cijfer: 6,5

Ranboy Top 15 week 18 van 5 mei 1968
w18 w17 aw titel - artiest
1 2 3 Honey - Bobby Goldsboro
2 3 4 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
3 1 10 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
4 4 5 Quite rightly so - Procol Harum
5 6 3 Lazy Sunday - The Small Faces
6 9 2 Hello how are you - The Easybeats
7 7 4 Up the junction - Manfred Mann
8 5 7 I can't let Maggie go - Honeybus
9 10 2 I see your face again - The Sandy Coast
10 -- 1 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
11 -- 1 Summertime blues - Blue Cheer
12 8 10 No face no name no number - Traffic
13 13 3 Rainbow Valley - The Love Affair
14 -- 1 Stay away - Elvis Presley
15 -- 1 Somewhere in the country - Gene Pitney

Na zo'n 8 weken op 1, eindelijk een opvolger voor Scarborough Fair, de ultieme sentimele ballad Honey van Bobby Goldsboro. Jammer dat ik hem niet in andere lijstjes zie!
En vier binnenkomers, het wervelende en altijd goedhumeurbrengende Il est cinq heures, de oerhardrockplaat Summertime blues van Blue Cheer, het aansprekende Stay away van de grote Elvis en het ontroerende Somewhere in the country van Gene Pitney.

Week 18 - 5 mei 1968
Top 40

Binnenkomers in de Tipparade:

#10: Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly V
#19: Blue Cheer - Summertime Blues V
#20: The Buffoons - Sister Theresa V / Sunday Will Never Be The Same V
- The Motions - Miracle Man V

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#31: Status Quo - Black Veils Of Melancholy V

(afbeelding)

De Nederlandse charts liepen hier behoorlijk achter: We beginnen met twee binnenkomers die zich hier al lang en breed hebben bewezen.

Het thema van The Good, The Bad & The Ugly is natuurlijk klassiek. Heel atmosferisch.
Eens je het hebt gehoord, zelfs zonder de film te hebben gezien, zie je cowboys voor je in de woestijn en het verdwijnt nooit meer uit je hoofd [9,5].

Heden ten dage klinkt het ongetwijfeld schattiger dan toen (al moet je het wel degelijk in een metal-context plaatsen), maar in 1968 was deze versie van Summertime Blues een ware aanslag op de zintuigen. Die uitstraling in de clip zegt 'Vind je ons niet leuk, rot effe lekker op. Wij doen onze goesting en stoppen wanneer wij dat bepalen!' Hier moet je gewoon lekker in meegaan. Heerlijk! [9].

The Buffoons komen andermaal met een dubbele a-kant en ik begin me dan toch wat af te vragen. Zou de platenmaatschappij gedacht hebben om ze op dergelijke wijze in de markt te plaatsen zodat er toch enige succes zou komen? Ik vraag het me echt af want Sister Theresa klinkt ook weer volkomen gezichtsloos, alsof ze de (toendertijd) laatste trends voorzichtig hebben ingestudeerd. Sunday Will Never Be The Same wint het dan van de twee, alleen omdat het refereert naar The Beach Boys. Maar ook hier weer: Niks eigens [ST: 4,5 / SWNBTS: 5].

The Motions' Miracle Man klinkt daarna vooral als waar de Golden Earring mee bezig was. Niet geheel toevallig heeft Sieb Warner nog een tijdje gedrumd bij de Earring (Eight Miles High). Ik vind dit wel een aardig liedje. Beetje stevig, refrein blijft goed hangen... Enig probleem is dat het wat anoniem klinkt. Zo ongeveer elke gemiddelde band kwam toen met dit geluid.
Maar slecht is het zeker niet [6].

Tenslotte Status Quo, die met hun psychedelische stijl al een sterk deja-vu-gevoel oproept. Want is Black Veils gewoon niet Pictures deel 2?
Vervang de psychedelica met drie accoorden en de apenpakkies met versleten jeans en leren jackies en je hebt Down Down.
Helaas voor Black Veils hoor ik veel liever de latere Quo [5].

Herman's top 15, week 18:

18 17 AW
01 02 04 The Dells - Wear It On Our Face
02 01 04 Small Faces - Lazy Sunday
03 04 04 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
04 06 04 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
05 --- 01 The Zombies - Time of the Season
06 03 06 The Doors - The Unknown Soldier
07 07 12 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
08 11 06 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
09 12 03 Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love
10 10 02 Them - Square Room
11 05 07 Tommy James & the Shondells - Mony Mony
12 --- 01 Reparata and the Delrons - Captain Of Your Ship
13 08 05 Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity - A Kind of Love In
14 09 10 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
15 --- 01 The People - I Love You

Het was weer dringen en proppen, helaas gaan er nog steeds maar 15 nummers in een top 15, waardoor ik afscheid heb moeten nemen van drie liedjes die ik bepaald nog niet zat ben, maar momenteel net even wat minder vind dan de 15 hierboven. Jefferson Airplane's Greasy Heart, Jacques Dutronc's Il Est Cinq Heures, Paris S´Eveille en Simon & Garfunkel's Mrs. Robinson vonden hun waterloo al na 1 of 2 weken.

Wat de nieuwe binnenkomers betreft is het toch wel de week van The Zombies. Niet alleen komt ook bij Time of the Season hoog binnen, ook weten The People eindelijk te scoren met I Love You, een cover van een oud Zombies b-kantje. Dit was een nummer dat al weken stond te dringen in de virtuele tipparade en dan toch nog een verdiende entry scoort. Het is mierzoet, maar ik vind het toch wel een erg fraaie uitvoering. Ergens tussen de Zombies-liedjes komen Reparata (wat een naam trouwens) en haar Delrons binnen met een liedje dat ik heb ontdekt door Kaztor's enthousiaste tipparade-bespreking. Ik heb wel wat met girl groups en dit vind ik wel een erg leuk nummer, mede door het grappige morse-arrangement.

Bovenin is er na twee weken een nieuwe nummer 1: The Dells nemen met hun fantastische soulplaat het stokje over van The Small Faces. Verder valt op dat The Pretty Things het wel erg lang uithouden en dat Serge Gainsbourg na 6 weken de top 10 induikt met zijn opvallende funkplaat.

Week 18 van 1968.

#10: Hugo Montenegro - The Good, The Bad And The Ugly
De film is natuurlijk overbekend alsook dit deuntje. Dit blijft in je hoofd hangen na één keer gehoord te hebben en zonder beelden doet het je denken aan cowboys in de prairie of woestijn.
Cijfer: 9

#19: Blue Cheer - Summertime Blues
Eén van de eerste hardrockhits, dit moet destijds een sensatie geweest zijn. Energieke en eigenzinnige cover van de klassieker van Eddie Cochran, die grommende bassolo vind ik het hoogtepunt.
Cijfer: 8,5

#20: The Buffoons - Sister Theresa / Sunday Will Never Be The Same
Het eerste nummer klinkt als Mama's Papa's, het tweede als Beach Boys. Als ik meerdere keren 'klinkt als' moet gebruiken wijst dit op gebrek aan eigenheid al zijn deze twee nummers beste pruimen evenals de vocalen (maar dat laatste hebben ze te danken aan ...).
Cijfer: 5,5 / 6

- The Motions - Miracle Man
Vele Nederlandse bands baseren zich teveel op wat van het buitenland afkomstig en hip is, zo ook The Motions. Een degelijk nummer, goede vocalen en het blijft hangen maar - wat kaztor zegt - ook vrij anoniem.
Cijfer: 6

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#31: Status Quo - Black Veils Of Melancholy
Zeker geen slecht nummer met prima baslijn en orgel maar het is teveel een kopie van hun vorige hit Pictures of Matchstick Men. Daarom een lager cijfer.
Cijfer: 7

Gemiddelde tot nu toe bedraagt 6,53 (die van 1967 6,71).

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 18:

#1 - #1 The Classics IV - Spooky (9wk)
#2 - #4 Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity - Save Me (Parts 1 & 2) (2wk)
#3 - #6 Manfred Mann - Up The Junction (3wk)
#4 - - Reparata & The Delrons - Captain Of Your Ship (1wk)
#5 - #2 Procol Harum - Quite Rightly So (5wk)
#6 - #7 The Kinks - Wonderboy (4wk)
#7 - #3 Tommy James & The Shondells - Mony Mony (6wk)
#8 - #8 Herb Alpert - Cabaret (3wk)
#9 - #9 The Love Affair - Rainbow Valley (3wk)
#10 - #12 Bill Haley & His Comets - Rock Around The Clock (2wk)
#11 - #5 Honeybus - I Can't Let Maggie Go (7wk)
#12 - - The Paper Dolls - Something Here In My Heart (1wk)
#13 - #10 The Doors - The Unknown Soldier (6wk)
#14 - #11 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (9wk)
#15 - #13 Traffic - No Face, No Name, No Number (10wk)

Uit de lijst:

- - #14 Love - Alone Again Or (na 14wk)
- - #15 Don Partridge - Rosie (na 12wk)

Dat gaat nog een record worden voor The Classics IV! Verder vallen er een paar oude waardes van hun voetstuk, mede door verfrissende binnenkomers en stug doorstijgende klassiekertjes. Bill Haley mag nog wat eer behalen, maar ik vind het wat buiten de tijdspanne vallen. Die gaat het niet lang volhouden.

Leuk nummer, dat van The Dells!

Dat nummer van The Dells kende ik niet maar vind het een prima soulnummer. Van hen moet ik eens een compilatie op de kop tikken.

De musicmeter Top 15 van 05-05-1968!

01 (01) 03 Lazy sunday - The Small Faces (48)
02 (03) 05 Quiete rightly so - Procol harum (43)
03 (04) 04 This wheel's on fire/A kind of love in - Julie Driscoll (41)
04 (02) 06 The unknown soldier - The Doors (41)
05 (05) 03 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel (38)
06 (---) 01 Time of the Season - Zombies (35)
07 (07) 03 Up the junction - Manfred Mann (33)
08 (06) 04 Greasy heart - Jefferson Airplane (29)
09 (08) 03 Black magic woman - Fleetwood mac (24)
10 (15) 02 Wear it on your face - The Dells (21)
11 (---) 01 Can't be so bad - Moby Grape (20)
12 (---) 01 Hello, how are you - Easybeats (20)
13 (---) 01 Il est cinq heures, Paris s'eveille - Jaques Dutronc (20)
14 (---) 01 Captain of your ship - Reparata (16)
15 (---) 01 Honey - Bobby Goldsboro (15)
(14) 01 Spooky - Classics IV (15)

Dank aan de inzenders.

Het is een beetje een krankzinnige lijst geworden, enige eenheid is ver te zoeken. In totaal hebben er 53 nummers (we kunnen rustig uitbouwen naar een Top 50) punten gekregen, waarvan 25 minder dan 10. 12 kregen er tussen 10 en 14. Daar zitten veel "individuele" hits tussen.

De gevolgen zijn aan de top zeer goed merkbaar. Niemand heeft dezelfde nummer 1. En had de top 3 vorige week nog 161 punten bij elkaar, nu nog maar 132. Met 48 punten hadden The Faces vorige week op de 4e plek gestaan.

Verder is er wel een record gebroken met 6 nieuwe binnenkomers, maar er springt duidelijk geen nummer meer uit. Ik dacht even dat Mrs. Robinson een greep naar de macht zou doen, maar net als Greasy Heart van Jefferson Airplane lijkt het maar leuk voor even.

De langst genoteerde plaat staat 6 weken genoteerd. Dat spreekt ook boekdelen. Maar boeiend blijft het!

musician schreef:

Het is een beetje een krankzinnige lijst geworden, enige eenheid is ver te zoeken. In totaal hebben er 53 nummers (we kunnen rustig uitbouwen naar een Top 50) punten gekregen, waarvan 25 minder dan 10. 12 kregen er tussen 10 en 14. Daar zitten veel "individuele" hits tussen.

De gevolgen zijn aan de top zeer goed merkbaar. Niemand heeft dezelfde nummer 1. En had de top 3 vorige week nog 161 punten bij elkaar, nu nog maar 132. Met 48 punten hadden The Faces vorige week op de 4e plek gestaan.

Van de 53 nummers zijn er bij mij 6 van de buitencategorie. De rest scoort een 7 t/m een 8.

Top 15 van 11 mei 1968

01 (---) 01 MacArthur Park - Richard Harris
02 (08) 02 Time of the Season – The Zombies
03 (04) 05 Friends – The Beach Boys
04 (02) 05 Lazy Sunday – The Small Faces
05 (01) 05 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
06 (07) 03 Dark Star – Grateful Dead
07 (11) 02 It Would Be So Nice – Pink Floyd
08 (12) 02 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
09 (05) 09 Lady Madonna – The Beatles
10 (03) 06 Quite Rightly So - Procol Harum
11 (07) 03 Mrs. Robinson – Simon and Garfunkel
12 (10) 04 Greasy Heart - Jefferson Airplane
14 (---) 01 This Guy's In Love With You – Herb Alpert
15 (13) 04 Black Magic Woman - Fleetwood Mac

Nieuw op 1: MacArthur Park van Richard Harris zou ook zomaar in menig top 10 van de meest slechte nummers kunnen staan. Sommigen vinden de hele productie over de top en ergeren zich aan teksten zoals “de cake in de regen laten”. Ik vind het echter een meesterwerk en tja, in de late jaren 1960 waren surrealistische teksten, vaak onder invloed van lsd, aan de orde van de dag.
Richard Harris was een befaamd acteur en werd met dit nummer ook bekend om zijn zang. Hij nam het nummer op kort na de opnames van de film Camelot. Een drama pur sang. Misschien was hij daardoor geinspireerd om het nummer vol passie in te zingen. De fantastische muziek van Jimmy Webb deed de rest en het gevolg was een weergaloze en onvergetelijke single. Cijfer: 10

Nieuw op 14: This Guy's In Love With You van Herb Alpert. Ik kom er niet onderuit, dit suikerzoete nummer van de befaamde liedjesfabrikant Burt Bacharach beklimt mijn hitlijst. Normaliter zou een liedje als deze geen kans hebben gemaakt, ware het niet dat ik ten tijde van het uitbrengen van dit nummer voor het eerst in mijn leven verschrikkelijk verliefd was. Jeugdsentiment dus. Cijfer: 8

Ik wist dat de single van Richard Harris er aan kwam....

Gaat bij mij ook geweldig scoren, weet ik nu al. Een onvervalste klassieker van het zuiverste water.
Trouwens, Herb Alpert had ook een goed nummer uitgebracht, staat ook bij mij in de tiplijst.

De Engelse Top 20 van 11 mei 1968!

01 01 What A Wonderful World LOUIS ARMSTRONG
02 03 Lazy Sunday SMALL FACES
03 02 Simon Says 1910 FRUITGUM CO.
04 07 A Man Without Love ENGELBERT HUMPERDINCK
05 12 I Don't Want Our Loving To Die THE HERD
06 05 Can't Take My Eyes Off You ANDY WILLIAMS
07 16 Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
08 04 If I Only Had Time JOHN ROWLES
09 20 Honey BOBBY GOLDSBORO
10 08 Jennifer Eccles HOLLIES
11 06 Congratulations CLIFF RICHARD
12 14 White Horses JACKY
13 11 Something Here In My Heart PAPER DOLLS
14 09 I Can't Let Maggie Go HONEYBUS
15 10 Delilah TOM JONES
16 13 Ain't Nothin' But A Houseparty SHOWSTOPPERS
17 15 Cry Like A Baby BOX TOPS
18 --- Rainbow Valley LOVE AFFAIR
19 --- Little Green Apples ROGER MILLER
20 19 Somewhere In My Country GENE PITNEY

Geen schokkende zaken. Louis Armstrong staat al sinds 10 februari in de Engelse Lijst en bovenaan! Zou in totaal 29 weken genoteerd staan.

De overige nieuwe binnenkomers:

38 - Friends BEACH BOYS
41 - Helule, Helule THE TREMELOES
45 - It's My Time EVERLY BROTHERS
47 - Debora TYRANNOSAURUS REX
49 - Shoo Be Doo Be Doo Da Day STEVIE WONDER
50 - I Pretend DES O'CONNOR

De Engelse LP Top 20 van 11 mei 1968:

01 01 John Wesley Harding BOB DYLAN
02 02 History Of Otis Redding OTIS REDDING
03 05 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
04 04 Greatest Hits SUPREMES
05 03 Greatest Hits - Four Tops FOUR TOPS
06 08 Live At The Talk Of The Town SUPREMES
07 16 Sher-Oo CILLA BLACK
08 06 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
09 07 Scott 2 SCOTT WALKER
10 09 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
11 13 Wild Honey BEACH BOYS
12 20 The Jungle Book OST VARIOUS ARTISTS
13 11 13 Smash Hits TOM JONES
14 18 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
15 17 Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band BEATLES
16 --- Smash Hits JIMI HENDRIX EXPERIENCE
17 15 Move MOVE
18 14 Otis Redding In Europe OTIS REDDING
19 --- The Notorious Byrd Brothers BYRDS
20 --- Reach Out FOUR TOPS

Mooie binnenkomers, met Jimi Hendrix, The Byrds en de Four Tops. Eens kijken hoe lang ze het gaan volhouden.

Link naar een leuk en interessant topic voor ons, lijstjesliefhebbers

heicro schreef:
Top 15 van 11 mei 1968

Je bent je nummer 13 vergeten, heicro

Bedankt Arthur. De Four Tops vergeten.

Top 15 van 11 mei 1968

01 (---) 01 MacArthur Park - Richard Harris
02 (08) 01 Time of the Season – The Zombies
03 (04) 05 Friends – The Beach Boys
04 (02) 05 Lazy Sunday – The Small Faces
05 (01) 05 This Wheel's on Fire - Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
06 (07) 03 Dark Star – Grateful Dead
07 (11) 02 It Would Be So Nice – Pink Floyd
08 (12) 02 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
09 (05) 09 Lady Madonna – The Beatles
10 (03) 06 Quite Rightly So - Procol Harum
11 (06) 04 Mrs. Robinson – Simon and Garfunkel
12 (10) 04 Greasy Heart - Jefferson Airplane
13 (09) 09 If I Where A Carpenter – The Four Tops
14 (---) 01 This Guy's In Love With You – Herb Alpert
15 (13) 04 Black Magic Woman - Fleetwood Mac

Vanavond geen tijd voor de top 15, moet een inhaalwedstrijd spelen, aanvang 20:30....

Top 40, week 19:

25. John Rowles - If I Only Had Time
De Nieuw-Zeelandse Tom Jones die een nieuwe van Michel Fugain covert... wat een oersaai liedje op deze manier. Snel vergeten.
Cijfer: 2,5

28. Engelbert Humperdinck - A Man Without Love
Gelukkig is Engelbert's hit een stuk beter dan de vorige. Dit zit melodieus wel goed in elkaar. Maar een voldoende vind ik het nou weer niet waard.
Cijfer: 4,5

36. Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity - This Wheel's On Fire
Dit is dan wel een topper. In eerste instantie vond ik dit stevig onderdoen voor de b-kant die ik al een aantal weken in mijn top 15 heb opgenomen, maar dit nummer ben ik steeds meer gaan waarderen. Eigenlijk verdient dit alsnog wel een entry in mijn lijstje. Al vind ik nog steeds wel dat ze wat te uitbundig zijn geweest met de effecten, een cleane versie zou het nummer enorm goed doen.
Cijfer: 7,5

37. After Tea - Snowflakes on Amsterdam
Dit heeft wel erg weinig om het lijf... een melodie van niks eigenlijk, op die manier kan ik ook wel nummers schrijven.
Cijfer: 3

38. Sandy Coast - I See Your Face Again
Deze had ik ook al eens beluisterd, maar ik vind dit toch wat te saai en oubollig voor een hoge score. Degelijk liedje, maar niet mijn ding.
Cijfer: 5

39. Duo De Koning met Orkest o.l.v. Gaby Dirne - Bloemen Voor De Vrouw Waar Ik Van Hou
Wel een opvallend nummer dit, zelfs voor de jaren '60 is dit wel extreem braaf en oubollig. De tekst gaat zo:

Bloemen zeggen meer dan een lang verhaal
Bloemen spreken duidelijke taal
'k Geef ze met een lach elke zaterdag
Aan de koningin van ons gezin

Weinig rock 'n' roll dus. In muzikaal opzicht vallen voor de 'hawaii'-arrangementen me op. En die tekst is medegeschreven door Gert Timmerman...
En toch is dit niet zo irritant als menig carnavalslied, maar meer omdat ik tot nog toe geen dergelijke hit had gehoord dit jaar. Dit is toch net weer ander slag Nederlandstalige muziek.
Cijfer: 4

Musician's Top 15 van 12 mei 1968:

01 (02) 05 Black magic woman - Fleetwood mac
02 (03) 04 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
03 (---) 01 MacArthur Park - Richard Harris
04 (01) 06 Greasy heart - Jefferson Airplane
05 (05) 04 Up the junction - Manfred Mann
06 (11) 02 Time of the season - Zombies
07 (06) 03 Hello, how are you - Easybeats
08 (04) 07 The unknown soldier – The Doors
09 (13) 02 Square room - Them
10 (08) 03 Can't be so bad - Moby Grape
11 (12) 02 Il Est Cinq heures, Paris s'eveille - Jaques Dutronc
12 (---) 01 It would be so nice - Pink floyd
13 (10) 03 Wear it on your face - The Dells
14 (---) 01 This guy's in love with you - Herb Alpert
15 (---) 01 Black veils of melancholy - Status quo

Het is puur gebrek aan ruimte dat sommige platen alweer dalen of zelfs uit de lijst weer zijn verdwenen.

Tips als Looking back van The Spencer Davis Group, Deborah van T. Rex of zelfs Anyone for Tennis van The Cream moet ik nog laten liggen.

Wel de bevestiging van de binnenkomst van één van de beste nummers van 1968, MacArthur Park van Richard Harris.

11/05/68

1. Simon & Garfunkel- Mrs. Robinson (1) (4w)
2. The Zombies- Time Of The Season (5) (2w)
3. The Dubliners- Dirty Old Town (6) (3w)
4. The Small Faces- Lazy Sunday (7) (4w)
5. Moby Grape- Can’t Be So Bad (4) (4w)
6. The Doors- The Unknown Soldier (2) (7w)
7. Paul Mauriat- Love In Every Room (10) (2w)
8. Billy Joe Royal- Hush (3) (6w)
9. Cream- Anyone For Tennis (12) (2w)
10. Jefferson Airplane- Greasy Heart (8) (6w)
11. Fleetwood Mac- Black Magic Woman (9) (5w)
12. Spirit- Mechanical World (-) (1w)
13. Jacques Dutronc- Il Est Cinq Heures, Paris S'Eveille (-) (1w)
14. Richard Harris- MacArthur Park (-) (1w)
15. The Byrds- You Ain’t Going Nowhere (11) (4w)

Verdwenen:

The Beatles- Lady Madonna (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 8 )
Buddy Holly- Peggy Sue (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 5)
The Herd- I Don’t Want Our Loving To Die (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)

Mrs. Robinson blijft nog een weekje op één, ondanks de snelle opmars van The Zombies en The Dubliners en de iets minder snelle opmars van The Small Faces.

Op 12 vinden we de eerste single van de Amerikaanse band Spirit, waarover ik een tijdje geleden al een stukje schreef in het MuMe Nuggets-topic. Lekker nummer die zijn tijd best vooruit was: hier vinden we al veel progelementen in terug, en dat een jaar voor King Crimson.

Op 13 komt Jacques dan ook in mijn lijstje binnen. Vlot, charmant nummertje.

En op 14 komt natuurlijk Richard Harris binnen. Met zo'n titel kan dat ook moeilijk anders ( ). De tekst is vreselijk, maar muzikaal is het dik in orde.

Ranboy Top 15 week 19 van 12 mei 1968
w19 w18 aw titel - artiest
1 1 4 Honey - Bobby Goldsboro
2 2 5 This wheel's on fire - Julie Driscoll, Brian Auger & Trinity
3 10 2 Il est cinq heures, Paris s'éveille - Jacques Dutronc
4 5 4 Lazy Sunday - The Small Faces
5 6 3 Hello how are you - The Easybeats
6 4 6 Quite rightly so - Procol Harum
7 3 11 Scarborough Fair - Simon & Garfunkel
8 11 2 Summertime blues - Blue Cheer
9 -- 1 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
10 7 5 Up the junction - Manfred Mann
11 9 3 I see your face again - The Sandy Coast
12 8 8 I can't let Maggie go - Honeybus
13 14 2 Stay away - Elvis Presley
14 13 4 Rainbow Valley - The Love Affair
15 -- 1 Friends - The Beach Boys

De oude S&G zakt nu snel weg, maar de nieuwe komt alweer binnen; Mrs. Robinson bewijst dat het duo in topvorm verkeert. The Beach Boys scoren bescheiden op 15 met weer een aardige single.

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 19:

#1 - #1 The Classics IV - Spooky (10wk)
#2 - #4 Reparata & The Delrons - Captain Of Your Ship (2wk)
#3 - #3 Manfred Mann - Up The Junction (4wk)
#4 - #12 The Paper Dolls - Something Here In My Heart (2wk)
#5 - #2 Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity - Save Me (Parts 1 & 2) (3wk)
#6 - - The Zombies - Time Of The Season (1wk)
#7 - #6 The Kinks - Wonderboy (5wk)
#8 - #5 Procol Harum - Quite Rightly So (6wk)
#9 - #7 Tommy James & The Shondells - Mony Mony (7wk)
#10 - #10 Bill Haley & His Comets - Rock Around The Clock (3wk)
#11 - #8 Herb Alpert - Cabaret (4wk)
#12 - #9 The Love Affair - Rainbow Valley (4wk)
#13 - #11 Honeybus - I Can't Let Maggie Go (8wk)
#14 - #13 The Doors - The Unknown Soldier (7wk)
#15 - #14 Aretha Franklin (Sweet Sweet Baby) Since You've Been Gone (10wk)

Uit de lijst:

- - #15 Traffic - No Name, No Face, No Number (na 10wk)

Classics IV nog fier bovenaan. Verder gebeuren er wel degelijk dingen bovenaan de top al komt er weinig vernieuwends binnen in de lijst. Weer een beetje een luwte, lijkt het.
Van Traffic nemen we na 10 weken afscheid.

19 18 AW
01 04 05 Dionne Warwick - Do You Know the Way to San Jose
02 01 05 The Dells - Wear It On Our Face
03 03 05 The Free Design - You'll Be You and I'll Be Me
04 05 02 The Zombies - Time of the Season
05 06 07 The Doors - The Unknown Soldier
06 --- 01 Sergio Mendes & Brasil '66 - The Look of Love
07 02 05 Small Faces - Lazy Sunday
08 09 04 Martha Reeves & The Vandellas - I Promise To Wait My Love
09 12 02 Reparata and the Delrons - Captain Of Your Ship
10 08 07 Serge Gainsbourg - Requiem Pour Un C...
11 07 13 The Pretty Things - Talkin' About The Good Times
12 14 11 Smokey Robinson and the Miracles - If You Can Want
13 10 03 Them - Square Room
14 --- 01 Aretha Franklin - Think
15 15 02 People - I Love You

Bij mij ook een relatief rustige week, al is er wel een nieuwe nummer 1. Dionne Warwick verslaat The Dells op punten in de strijd om de eerste plaats. Ze staat al 5 weken in de chart, maar is gestaag omhoog gekomen. Het nummer bevalt me ook steeds beter.

De hoogste nieuwe binnenkomer deze week is een hit uit de Billboard-charts en net als Do You Know The Way to San Jose een liedje van Burt Bacharach. The Look of Love werd vooral bekend door Dusty Springfield die het als eerste opnam, maar de versie van Sergio Mendes met Janis Hansen achter de microfoon doet me veel meer. Dusty's versie vind ik eigenlijk een beetje tegenvallen voor haar doen.

Onderin de lijst komt ook nog Aretha Franklin's Think binnen: een knoeperd van een hit en na Respect waarschijnlijk dé grootste mijlpaal uit haar oeuvre, maar voor mij is het gewoon één van de vele prima singles die ze opnam.

Verdwenen zijn ex-nummer 1 Tommy James & The Shondells' Mony Mony en Julie Driscoll, Brian Auger & the Trinity's A Kind of Love In.

De Music Meter Top 15 van 12 mei 1968!

01 (06) 02 Time of the Season - The Zombies (60)
02 (01) 04 Lazy sunday - The Small Faces (45)
03 (05) 04 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel (41)
04 (07) 04 Up the junction - Manfred Mann (41)
05 (04) 07 The unknown soldier - The Doors (31)
06 (---) 01 MacArthur Park - Richard Harris (30)
07 (13) 02 I'll est cinq heures, Paris s'eveille - Jacques Dutronc (29)
08 (03) 05 This wheel's on fire - Julie Driscoll (25)
09 (02) 06 Quite rightly so - Procol Harum (24)
10 (08) 05 Greasy heart - Jefferson Airplane (22)
11 (09) 04 Black magic woman - Fleetwood mac (21)
12 (14) 02 Captain of your ship - Reparata (21)
13 (12) 02 Hello, how are you - Easybeats (20)
14 (10) 03 Wear it on your face - The Dells (17)
15 (11) 02 Can't be so bad - Moby Grape (17)

Slechts één nieuwe binnenkomer maar wel de meest uiteenlopende ontwikkelingen, zie het pak slaag van de vorige nummers 2 en 3.
Ik had niet gedacht dat de Zombies zo gemakkelijk naar één zouden stijgen, maar de Small Faces zakken toch al weer vrij snel weg in punten.

Met dank aan de deelnemers

Gast
geplaatst: vandaag om 08:31 uur

geplaatst: vandaag om 08:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.