MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
@kaztor: The Warm sounds hebben inderdaad genoteerd gestaan in de Engelse lijst. Maar in mei 1967. Zes weken. Hoogste plek 27.

Oei, dan vallen die net buiten de tijdsspanne.

Een geweldige single van een one hit wonder. Had moeiteloos in mijn Top 10 kunnen komen als het later was verschenen...

Musician's top 15 week 23-30 september nr. 2

01 01 We love you/Dandelion - Rolling stones (5)
02 03 Burning of the midnight lamp - Jimi Hendrix (2)
03 02 Light my fire - Doors (8)
04 06 Excerpt from a teenage opera - Keith West (3)
05 04 San Franciscan nights - Eric Burdon (4)
06 05 Itchycoo park - Small faces (5)
07 12 Massachusetts - Bee gees (2)
08 --- You keep me hanging on - Vanilla Fudge (1)
09 07 Brown eyed girl - Van Morrison (4)
10 --- The letter - Box tops (1)
11 --- King Midas in reverse - Hollies (1)
12 13 Twelve Thirty - Mamas and Pappas (5)
13 --- A hole in my shoe - Traffic (1)
14 --- Ode to Billy Joe - Bobby Gentry (1)
15 --- Wonderful impressions - The Motions (1)

Zes nieuwe binnenkomers op een totaal van 15.....Dat is nogal wat. En ook allemaal prachtig, ik val overigens net zo goed voor de Box tops als de nieuwe single van The Hollies.

Ik heb alle top 15's tot nu toe in een excelbestandje gezet.....

Wie nog wil meedoen, een persoonlijke top 15 voor 30 september 1967 kan nog tot en met zaterdag worden geplaatst. Op zondag verschijnt dan de musicmeter Top 15, gebaseerd op al onze lijstjes!

Mijn tweede lijstje, dus nu mét stijgers en dalers en binnenkomers .

Ranboy Top 15 30 september 1967
1 4 Excerpt from a teenage opera - Keith West
2 1 Itchycoo Park - The Small Faces
3 2 Light my fire - The Doors
4 3 We love you - The Rolling Stones
5 8 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
6 5 San Francisco - Scott McKenzie
7 9 There's a mountain - Donovan
8 -- The letter - The Boxtops
9 11 12.30 - The Mamas & the Papas
10 -- A hole in my shoe - Traffic
11 15 Massachusetts - The BeeGees
12 -- You keep me hanging on - Vanilla Fudge
13 6 Sound of a screaming day - The Golden Earrings
14 7 Death of a clown - Dave Davies
15 -- Flowers in the rain - The Move

Je blijft uniek met Donovan!

En er zijn ook inmiddels 40 verschillende singles genomineerd. Uiteindelijk blijven de beste 15 natuurlijk over voor de musicmeter top 15 van 30 september 1967!

Donovan zal dan wel wegzakken uit de gezamenlijk lijst, nu er wat meer deelnemers zijn .

Wij hadden thuis een verzamelalbum van Donovan en daardoor ken ik ook de minder bekende singles goed. Hoogtepunten zijn nog steeds Catch the wind (graag in de latere versie) en het onovertroffen Lalena.

Ik heb ook nog een verzamelalbum van Donovan. Het is echte sixties muziek. There's a mountain heb ik wel als tip een keer gedraaid maar ik vind het niet sterk genoeg voor de beste 15. Hij heeft betere nummers gemaakt, we komen er sowieso ééntje tegen in 1969!

Week 39 -1967
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

#6: The Cats - What's The World Coming To
#10: Wilson Pickett - Funky Broadway
#11: Zen - You Better Start Running Away From Me
#12: After Tea - Not Just A Flower In Your Hair
#14: Peter, Paul And Mary - I Dig Rock 'N' Roll Music
#18: Rocky Roberts - Stasera Mi Butto (re-entry)
#19: The Who - I Can See For Miles

(afbeelding)
The Who die langzaam maar zeker transformeren naar een succesvolle hardrockband...

#20: The Who - The Last Time

We beginnen deze week met de vroege palingpop van The Cats. Eigenlijk mag het die naam niet dragen van het is simpelweg zoveel beter dan de meuk die onder die noemer te boek staat. Het zat nog voor de echte doorbraak, daarvoor ontbreekt het iets aan finesse, maar het mag er zeker zijn [7].

Zen kennen we vooral van hun versie van het nummer Hair (uit de gelijknamige musical), maar daarvoor hebben ze nog 2 tipnoteringen gehad, waaronder deze single. Ik vind het weinig overtuigend klinken. De muziek is redelijk, maar de zang mist elke vorm van overtuiging. Het komt een beetje halfbakken over [5].

Iets beter zijn hier After Tea, alweer een Nederlandse band en een soort van 'kindje' van The Tee Set. De muziek is direct geïnspireerd door The Beatles, maar ik vind het allemaal iets te onnozel klinken [5,5].

The Who's I Can See For Miles, dat hoef ik verder eigenlijk niet uit te leggen [10], maar aan The Last Time zit nog een leuk verhaal vast. Ze maakten de Stones-cover, met Under My Thumb op de b-kant, om The Stones financieel te steunen omdat het er toen op leek dat The Stones een tijdje achter tralies zou geraken vanwege een drugsinval (het viel eigenlijk allemaal wel mee, weten we nu). Een sympathieke geste, maar het resulteerde niet bepaald in een opwindende single (zoals eerdergenoemde). Het was een losse single die dus niet op Sell Out te vinden is, maar wel op de Maximum RnB box-set [5].

Tipparade: week 39 van 1967

#6: The Cats - What's The World Coming To
De vaandeldragers van de palingpop en dat is positief bedoeld in die zin dat ze aan de top staan van deze stroming. Hun nummers vind ik goed te pruimen waaronder deze maar het beste moest nog komen.
Cijfer: 7

#10: Wilson Pickett - Funky Broadway
Soul die - zoals de titel zegt - al richting funk gaat, dit klinkt rauw, enthousiast en swingend.
Cijfer: 8

#11: Zen - You Better Start Running Away From Me
Hair is een klassieker, dit nummer overtuigt minder en vind ik te weinig origineel.
Cijfer: 5,5

#12: After Tea - Not Just A Flower In Your Hair
Ik hoor hier eerder invloeden van the Move (die viool). Het komt mij ook een beetje knullig over.
Cijfer: 5

#14: Peter, Paul And Mary - I Dig Rock 'N' Roll Music
Lijkt (bewust?) op Mama's & Papa's (waarnaar ze ook verwijzen) maar wel leuk nummer met aanstekelijke en spontaan aandoende vocalen.
Cijfer: 8

#19: The Who - I Can See For Miles
Het beste nummer deze week, geslaagde combinatie van trashy gitaren, psychedelica en samenzang.
Cijfer: 8,5

#20: The Who - The Last Time
Een sympathiek gebaar maar het kan niet tippen aan het origineel van Rolling Stones. Deze zou een 10 hebben gekregen, de versie van the Who krijgt omdat het tenslotte niet onaardig is gebracht ...
Cijfer: 6

De Musicmeter Top 15 van 30 september 1967

01 02 Light my fire * The Doors (80)
02 01 We love you * Rolling stones (61)
03 --- You keep me hanging on * Vanilla Fudge (40)
04 --- The Letter * Box Tops (39)
05 07 Burning of the midnight lamp * Jimi Hendrix (38)
06 03 Itchycoo park * The Small Faces (37)
07 04 Excerpts from a teenage opera * Keith West (34)
08 10 Heroes and villains * Beach boys (32)
09 --- Massachusetts * Bee gees (28)
10 --- A whiter shade of pale * Procol Harum (27)
11 11 Brown eyed girl * Van Morrison (25)
12 --- Paper sun * Traffic (24)
13 12 Ode to Billie Joe * Bobby Gentry (23)
14 05 San Franciscan nights * Eric Burdon (23)
15 08 San Francisco * Scott McKenzie (17)

Met dank aan alle inzendingen van de afgelopen week! De inzendingstermijn voor de Top 15 van 7 oktober is weer geopend (t/m a.s. zaterdag), Kaztor heeft de nieuwe Nederlandse tips alvast genoemd (zie zijn bijlage Tipparade en Top 40).

De liefde voor de nieuwe binnenkomers wordt deze week verklaard aan Vanilla Fudge en de Box Tops. En terecht.
Grote verschillen in punten: The Doors en de Rolling stones lijken over het algemeen redelijk geliefd. Daarna volgt er een gapend gat, wel spannend omdat de rest van de lijst wat betreft punten opeens dicht bij elkaar zit.

Het binnenkomen van A whiter shade of pale, de klassieker van Procol Harum, is ook opzienbarend. Officieel stond het nummer voor het laatst op 9 september 1967 in de Top 40 genoteerd, na 13 weken en een eerste plaats. Maar de 'trouwe' aanhang hier zet het nummer toch weer terug in de Top 15. Zou officieel dus inmiddels 16 weken genoteerd staan!

Wat spannend, zo'n nieuwe lijst! Zes deelnemers, dus een heel knappe prestatie van The Doors om 80 punten te scoren (maximum is 6x 15 = 90). De verdeeldheid neemt daarna toe; het is nog net niet mogelijk om met één eigen afwijkende nummer 1 in de gezamenlijke top 15 te komen.
Opmerkelijke zakker is Keith West, die bij mij van 4 naar 1 gaat, bij musician van 6 naar 4 en bij de andere deelnemers (vrijwel) ontbreekt, en daardoor relatief toch zakt... .
Procol Harum is inderdaad opmerkelijk; zou die plaat al zo'n 16 weken bij de betrokken deelnemers op 1 of 2 staan? Maar goed, nu deze notering staat, zal hij vervolgens wel gaan zakken.
Erg mooi dat er zes deelnemers zijn, hopelijk nog meer! Aan de muziek ligt het niet .

Inderdaad spannend, de nieuwe lijst. En zoals ik voorspelde staan The Doors op 1, hoewel dat nu niet bepaald als een verassing komt als je alle lijstjes afzonderlijk bekijkt. Ik plaats nu al mijn lijst, want ik maak de lijst een week op voorhand, zodat ik altijd op tijd klaar ben.

1. The Doors- Light My Fire (1)
2. The Box Tops- The Letter (2)
3. The Doors- People Are Strange (5)
4. The Who- I Can See For Miles (-)
5. Van Morrison- Brown Eyed Girl (3)
6. Buffalo Springfield- Rock N’ Roll Woman (-)
7. The Hollies- King Midas In Reverse (-)
8. The Beach Boys- Heroes And Villains (4)
9. Traffic- A Hole In My Shoe (-)
10. Boudewijn De Groot- Picknick (6)
11. The Rolling Stones- We Love You/Dandelion (7)
12. Strawberry Alarm Clock- Incense And Peppermints (-)
13. Johnny Cash & June Carter Cash- Jackson (10)
14. Procul Harum- Homburg (-)
15. Vanilla Fudge- You Keep Me Hanging On (-)

Onder invloed van de 7 (!) nieuwe binnenkomers verschuift er veel, behalve de top 2. Light My Fire nog steeds op 1, The Box Tops nog steeds in de achtervolging. Maar met People Are Strange (de enige stijger deze week) staan er nu 2 Doors-singles in de top 3. Gaan The Doors zichzelf opvolgen op de nummer 1-positie?

Over de nieuwkomers: ik had vooraf aan mezelf de regel opgelegt om nieuwe nummers niet te hoog te laten binnenkomen. Al bij de tweede lijst kom ik die belofte niet na, want The Who komt zowaar op 4 binnen. I Can See For Miles is dan ook gewoon 1 van hun allerbeste nummers.

Andere binnenkomers zijn de geweldige Buffalo Springfield op 6 met één van hun sterkste nummers op hun sterkste album, The Hollies met het fijne King Midas In Reverse op 7. De überhippies van Traffic komen met het sterke Hole In My Shoe nog net de top 10 binnen.

Daarbuiten vinden we nieuwkomers Strawberry Alarm Clock met hun enige hit, de mannen van Procul Harum met de opvolger van hun monstersucces Whiter Shade Of Pale, en het sympathieke You Keep Me Hanging On, dat ik verleden week net niet goed genoeg vond voor een plaats in de top 15, maar nu wel de lijst mag afsluiten (of openen, het hangt er van af hoe je de lijst leest)

Heb Buffalo Springfield en de Strawberry Alarm Clock genoteerd als suggesties.
Ik heb wekelijks meer tips dan er zelfs maar in een Top 15 kunnen . Kwalitatieve periode blijkbaar...

Ik kwam in Engeland de rentree tegen (eenmalig) van Nancy Sinatra en You only live twice van de gelijkname James Bond film. Dat vind ik nu spijtig, dat ik daar nu blijkbaar te laat voor ben. Waarschijnlijk was die film al uit.

In ieder geval, op de b-kant van dat singletje, of eigenlijk was het dus een dubbele A-kant, stond Jackson, een duet met Lee Hazlewood. Ja, inderdaad haar versie van het nummer waar jij die van Johnny en June Cash kiest:

(afbeelding)

Nancy Sinatra gaat er (of ging? even uitzoeken) er nog mee scoren in Nederland. Misschien dat ik dan toch nog kan kiezen voor You only live twice.....

Die wekelijkse Top 15 vind ik echt een briljant idee. Leuk om zo'n onafhankelijke MuMe-hitparade te volgen.
Mijn lijstjes blijf ik trouw op woensdag of donderdag posten.

-----

Hot 100 - Week of September 30, 1967

Top 10:

#1 - #1 The Box Tops - The Letter
#2 - #2 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#3 - #5 The Association - Never My Love
#4 - #3 Bobby Vee - Come Back When You Grow Up
#5 - #4 Diana Ross & The Supremes - Reflections
#6 - #6 Jay & The Techniques - Apples, Peaches, Pumpkin Pie
#7 - #7 Jackie Wilson - (Your Love Is Lifting Me) Higher And Higher
#8 - #10 Wilson Pickett - Funky Broadway
#9 - #9 Peter, Paul & Mary - I Dig Rock And Roll Music
#10 - ? Van Morrison - Brown Eyed Girl

Weinig te melden hier. Het enige noemenswaardige is misschien de binnenkomst van Van Morrison, maar een binnenkomst op #10 breekt ook bepaald geen potten, al zegt het misschien weinig over verdere prestaties.

--------

Binnenkomers bij de onderste 10:

#100: Ed Ames - When The Snow Is On The Roses
#95: The Righteous Brothers - Stranded In The Middle Of Nowhere
#94: Ray Bryant - Ode To Billy Joe

(afbeelding)
Ode To Billy Joe in goede handen.

#93: Linda Jones - What've I Done (To Make You Mad)
#91: Billy Joe Royal - Hush

Mijn lieve vrouw begint al demonstratief te gapen bij het beluisteren van het Ed Ames-liedje. Een winig bijzonder, saai liedje dat in geen enkel opzicht sprankelt [2]. Hetzelfde kan gezegd worden over Linda Jones. Het is misschien zeldzaam, maar zo klonk ongeïnspireerde ballad-achtige soulmuziek anno 1967. Het beklijft nergens en is nergens echt speciaal [3,5].

Het Righteous Brothers-nummer is nergens te vinden. Stranded in the middle of nowhere?

Ray Bryant's versie van Billy Joe is niet op YouTube te vinden, maar ik heb het kunnen downen. En ik vind het een geslaagde cover. Het is insrumentaal, klinkt zoals de andere soul-instrumentals uit deze tijd, en hij maakt het arrangement volkomen eigen met een honky tonk-piano en additioneel koperwerk. Weer een van die onbekende pareltjes die onterecht geen algemene aandacht krijgen [8].

Billy Joe Royal's Hush is waarschijnlijk de originele, maar dit komt echt te soft op me over. 'You couldn't get laid if your life depended on it. They don't make that much alcohol!' zegt m'n lieve schat bij het zien van de clip. Leuk dat het gemaakt is, anders hadden we de Deep Purple-versie niet, zal ik maar zeggen... [3,5].

musician schreef:
Heb Buffalo Springfield en de Strawberry Alarm Clock genoteerd als suggesties

Hopelijk halen ze jouw lijst en de uiteindelijke top 15 ook, vooral het nummer van Buffalo Springfield is werkelijk prachtig!

musician schreef:
Ik heb wekelijks meer tips dan er zelfs maar in een Top 15 kunnen . Kwalitatieve periode blijkbaar...

We hebben het dan ook over de late jaren '60

musician schreef:

In ieder geval, op de b-kant van dat singletje, of eigenlijk was het dus een dubbele A-kant, stond Jackson, een duet met Lee Hazlewood. Ja, inderdaad haar versie van het nummer waar jij die van Johnny en June Cash kiest:

Nancy Sinatra gaat er (of ging? even uitzoeken) er nog mee scoren in Nederland. Misschien dat ik dan toch nog kan kiezen voor You only live twice.....

Ik ben die single ook tegengekomen en heb die beluisterd, maar voor de uiteindelijke lijst is het niet goed genoeg. Ik prefereer de versie van het echtpaar Cash, omdat... nou ja... het Johnny Cash is he

Ik wacht nu al in spanning op de overige lijstjes en de uiteindelijke lijst, en ga alvast wat nummers beluisteren voor de volgende editie. Zoals kaztor eerder zei echt een geweldig idee, die Musicmetertop 15!

(afbeelding)

De Engelse Top 20 van 4 oktober 1967:

01 01 The Last Waltz - Engelbert Humperdinck
02 03 Flowers in the rain - The Move
03 07 Hole in my shoe - Traffic
04 02 Excerpt from a teenage opera - Keith West
05 05 Reflections * Diana Ross
06 17 Massachusetts * Bee gees
07 04 Itchycoo park * The Small Faces
08 06 Let's go to San Francisco * Flowerpot men
09 14 The Letter * Box Tops
10 10 The day I met Marie * Cliff Richard
11 11 There must be a way * Frankie Vaughn
12 16 Just loving you * Anita Harris
13 08 I'll never fall in love again * Tom Jones
14 09 San Francisco * Scott McKenzie
15 --- Ode to Billie Joe * Bobbie Gentry
16 --- When will the good apples fall - The Seekers
17 12 Even the bad times are good * Tremmeloes
18 --- From the Underworld - The Herd
19 18 Black velvet band * The Dubliners
20 --- Good times * Eric Burdon & The Animals

Overige nieuwe binnenkomers:

King Midas in reverse - Hollies (22)
Love Letters in the sand * Vince Hill (28)
Homburg * Procol Harum (34)
Baby now that I've found you * Foundations (38)
Anything goes * Harpers Bizarre (39)

Die Engelsen ook met hun Humperdinck....
Misschien nog wat aardige tips voor de komende periode!

The Herd en Procol Harum gaan bij mij hoge ogen gooien .

Ja, vind ik allebei ook goed. Maar het aanbod is enorm.

Foundations is eveneens leuk. Wordt een nr. 1 in Engeland. Incense and Peppermints, die plaat waar Arthur mee kwam wordt een nr. 1 in Amerika maar haalt niet de Engelse of de Nederlandse hitlijst. Bizar! Wij maakten van Baby now that I've found you van The Foundations ook geen grote hit.

Zo zie je onderling grote verschillen in die tijd. En wij daar maar doorheen ploegen!

Musician's Top 15 7-10-1967, nr. 3

01 (02) 03 Burning of the midnight lamp * Jimi Hendrix
02 (07) 03 Massachusetts * Bee gees
03 (01) 06 We love you * Rolling stones
04 (04) 04 Excerpt from a teenage opera * Keith West
05 (03) 09 Light my fire * Doors
06 (10) 02 The letter * Box Tops
07 (---) 01 I can see for miles * The Who
08 (06) 06 Itchycoo park * The Small Faces
09 (08) 02 You keep me hanging on * Vanilla Fudge
10 (13) 02 A hole in my shoe * Traffic
11 (05) 05 San Franciscan nights * Eric Burdon & The Animals
12 (11) 02 King Midas in reverse * Hollies
13 (14) 02 Ode to Billy Joe * Bobbie Gentry
14 (---) 01 Rock and roll woman * Buffalo Springfield
15 (---) 01 Flowers in the rain * The Move

Woensdagavond ruim ik in voor het luisteren van de tips, de Top 15 van de vorige keer en maak ik gelijk een nieuwe top 15.

Ik ben toch weer gezwicht voor Massachusetts van de Bee gees Ik zou het toen ook gedaan hebben, weet ik zeker. De plaat is me ook bijgebleven uit 1967. En dat, terwijl er op het rockfront zoveel prachtigs wordt aangeboden.

Burning of the midnight lamp, Jimi Hendrix, heb ik pas veel later leren kennen. Prachtnummer en we kunnen het nu de eer geven die we destijds niet hebben gegeven. In die zin kan het herschikken van de hits uit die tijd nog leiden tot hernieuwde inzichten.

De ontwikkelingen waren niet gunstig voor de Hollies en Vanilla Fudge, merkwaardig genoeg. Ik had alles op volgorde gezet en toen bleek er een plaatsje verlies voor You keep me hanging on. Misschien corrigeert zich dat nog volgende week maar ik vond het zeer opvallend.

Ik heb I can see for miles wel eens het beste nummer van The Who óóit genoemd. Het komt in ieder geval akelig dichtbij, vind ik nog steeds. En dat nog vóór Tommy, Who's next en Quadrophenia....

Buffalo Springfield had natuurlijk een ijzersterk nummer met Rock and roll Woman van hun klassieker Buffalo Springfield again.

01 (01) You Keep Hangin' On - Vanilla Fudge
02 (02) We love you - Rolling stones
03 (03) Light my fire - Doors
04 ( - ) I Can See For Miles - The Who
05 ( - ) Homburg – Procol Harum
06 (05) Waterloo Sunset - The Kinks
07 (04) A Whiter Shade Of Pale - Procol Harum
08 (07) San Franciscan Nights - Eric Burdon
09 (14) The Letter - The Box Tops
10 ( - ) From the Underworld – The Herd
11 ( - ) A hole in my Shoe – Traffic
12 (08) Itchycoo park - Small faces
13 (06) Paper Sun - Traffic
14 ( - ) Flowers in the Rain - The Move
15 (12) Timeseller - Spencer Davis Group

De ijzersterke top 3 blijft deze week onveranderd, maar de binnenkomers op 4 en 5 bereiden zich voor om de macht over te nemen.

Sowieso ijzersterke binnenkomers. Ik vind dat Traffic, er wordt niet zoveel aandacht aan geschonken, ook een prima single heeft gemaakt met A hole in my shoe.

Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 2:

#1 - #1. Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale
#2 - #2. Traffic - Paper Sun
#3 - - The Who - I Can See For Miles
#4 - #4. Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin' On
#5 - - The Herd - From The Underworld
#6 - #7. The Bar-Kays - Soulfinger
#7 - - Ray Bryant - Ode To Billy Joe
#8 - #8. Charles Wright & The Watts 103rd St. Band - Spreadin' Honey
#9 - #9. Brenton Wood - Gimme A Little Sign
#10 - #4. The Jimi Hendrix Experience - Purple Haze
#11 - #6 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#12 - #15. Stevie Wonder - I Was Made To Love Her
#13 - #11. The Jimi Hendrix Experience - Burning Of The Midnight Lamp
#14 - #12. Diana Ross & The Supremes - Reflections
#15 - #13. The Rolling Stones - We Love You

De 3 binnenkomers voelen merkwaardig genoeg al aan als een frisse wind. Typisch hoe dit werkt trouwens: Al meer dan 40 jaar oud en nog steeds voelen 'entries' uit die tijd relevant aan. Je zou haast zeggen dat de huidige hitparade-nummers bij verschijnen al gedateerder klinken...

Nog even wat meer over mijn binnenkomers.

I Can See For Miles – The Who
Alle klopt op dit nummer. Het wordt geopend met een lage, onheilspellend klinkende gitaar. Keith Moon speelt een zijn beste drumpartijen ooit. Het ritme is onregelmatig, soms vertragend, dan weer versnellend en het refrein is een geharmoniseerde herhaling van de titel van het nummer.
Briljant: 10

Homburg – Procol Harum
Klassieker. Ongeevenaarde synthese tussen klassieke- en popmuziek. De stem van Gary Brooker is perfect voor dit soort nummers.
Wonderschoon: 9,5

From the Underworld - The Herd
Band met een eigen stijl. Beetje klassiek, symfonisch getint, maar vooral zeer progressief anno 1967. Fantastisch: 9

A hole in my Shoe – Traffic
Wereldband en wereldnummer. De hele sfeer van dit nummer straalt 1967 uit en is m.i. daardoor een van de meest memorabele psychedelische songs van de jaren 60.
Onvergetelijk: 9,5

Flowers in the Rain - The Move
Flowerpower met een hoog nostalgie gehalte voor mij. Toch een sterk en goed geproduceerd nummer dankzij voorman Roy Wood.
Aaahhh: 8,5

Veel nummers liggen qua stemmen inmiddels heel erg dicht bij elkaar. Het kan nog alle kanten op met de musicmeter top 15! (een eigen top 15 samenstellen kan voor de musicmeter top 15 tot en met morgen)

Ranboy Top 15 nr 3 van 7 oktober 1967
dw vw aw titel - artiest
1 1 3 Excerpt from a teenage opera - Keith West
2 -- 1 Homburg - Procol Harum
3 2 3 Itchycoo Park - The Small Faces
4 5 3 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
5 -- 1 From the underworld - The Herd
6 8 2 The letter - The Boxtops
7 7 3 There's a mountain - Donovan
8 3 3 Light my fire - The Doors
9 10 2 A hole in my shoe - Traffic
10 11 3 Massachusetts - The BeeGees
11 12 2 You keep me hanging on - Vanilla Fudge
12 4 3 We love you - The Rolling Stones
13 9 3 12.30 - The Mamas & the Papas
14 6 3 San Francisco - Scott McKenzie
15 15 2 Flowers in the rain - The Move

Twee geweldige binnenkomers, en ook zo hoog dat daaronder weinig ruimte meer is om te stijgen; des te meer om te zakken. En na 2 weken zit de top 15 al zo vol dat er geen ruimte was voor een derde binnenkomer (The Who); die moet nog een weekje wachten.

Daar zal The Who je 'dankbaar' voor wezen! (zie morgen!)

Daar ben ik dan weer met een nieuwe lading...

Week 40 - 1967
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

#1: Procol Harum - Homburg

(afbeelding)
Vertrouwde kwaliteit van een top-band.

#3: Sandie Shaw - You've Not Changed
#8: Anthony Quinn - I Love You, You Love Me
#9: Stevie Wonder - I'm Wondering/url]
#11: Honestman - Mister, Mister (re-entry)
#13: [url=http://www.youtube.com/watch?v=bSJuUoXLtfg]John Woodhouse - Melodia

#16: The Buffoons - Tomorrow Is Another Day / My World Fell Down
#17: Sammy Soul Set - Moontalk
#18: Heintje - Mama/url]
#19: [url=http://www.youtube.com/watch?v=CPf4zEh1jNc]Adamo - Le Neon

#20: The Loot - Whenever You're Ready

Ik zat het me al af te vragen nadat ik het in Heicro's post zag, maar gelukkig komt ie deze week gelijk binnen op #1: Homburg! Dit is gewoon een perfecte mix tussen klassieke muziek en rockmuziek. Die lichtelijk onheilspellende piano-klanken die tegelijk een verzachtende werking hebben, die luchtig klinkende drums en uiteindelijk die verhalende manier van zingen en wat diepe stemgeluid van Gary Brooker... Het is gewoon een waar genot hoe deze elementen samengaan. Klassieker van de bovenste plank van een schromelijk ondergewaardeerde band (heb ik recentelijk mogen vaststellen)! [10]

Helaas staat daar tegenover een Sandie Shaw, die ooit eens het algemene niveau van het Eurovisie Songfestival aantoonde door te winnen (geenszins een sneer naar Abba, overigens).
En acteurs moeten gewoon niet gaan zingen. Dit soort 'artiesten' moet je weinig tot geen aandacht geven, dus zodoende... [SS: 2, AQ: 1].

Stevie Wonder komt met I'm Wondering met een gedegen kwaliteit. Het klinkt vertrouwd, maar het is gewoon een iets minder nummer van 'm. Dit werkt misschien beter als een albumnummer [6,5].

Ik hou van instrumentale muziek, dat moge inmiddels duidelijk zijn, maar die draai-orgelkitsch van John Woodhouse moest maar lekker bij de duiven op de Dam blijven... [1].

De Nederlandse Buffoons komen met een dubbele a-kant. Tomorrow Is Another Day vind ik maar een saai, non-descript nummer. Met My World Fell Down wordt enigszins getracht uit het vaatje van God Only Knows te tappen, maar klinkt me echt te geforceerd en het is ook weer zo sloom [beiden 3,5].

Moontalk kan ik nergens vinden. Misschien wel jammer want ik vermoed dat het om een soul-instrumental gaat...

Heintje is niet aan ons besteed, dit is voor een bepaald slag volk dat zich met andere dingen bezig houdt dan een Musicmeter. Om heel eerlijk te zijn: Verschrikkelijk! [1]. Ook van Adamo's liedje word ik niet enthousiast. Ik vind het aanstellerig en te theatraal klinken [3]. Nee, dan liever het swingende, aanstekelijke liedje van The Loot dat een stuk spontaner klinkt. Gewoon lekkere 60's-pop zonder pretenties [7,5].

Opvallend veel matige nummers in de tipparade deze week. Zelfs het topjaar 1967 had dus z'n mindere periodes. Homburg van Procol Harum is daarentegen van de buitencategorie.

Tipparade: week 40 van 1967.

#1: Procol Harum - Homburg
Inderdaad een prachtsong vanwege de unieke symfonische arrangementen, de sfeer en de herkenbare zang van Gay Brooker. Wel lijkt dit wat teveel op hun vorige hit A Whiter Shade of Pale.
Cijfer: 8,5

#3: Sandie Shaw - You've Not Changed
Sandie Shaw is inderdaad geen al te beste zangeres en als het liedje zelf ook al tegenvalt kan ik geen voldoende geven, zij heeft veel leukere songs gebracht.
Cijfer: 4

#8: Anthony Quinn - I Love You, You Love Me
Met dit soort easy listening kan ik ook weinig mee. Bovendien lijkt de melodie erg veel op Spanish Eyes van Al Martino (zie week 37).
Cijfer: 3

#9: Stevie Wonder - I'm Wondering
Typisch Stevie en dus vertrouwd in de oren maar het klinkt enthousiast en soulvol met wederom die typische mondharmonica. Al heeft hij er betere gebracht, het klinkt ook een tikkeltje routineus.
Cijfer: 7,5

#13: John Woodhouse - Melodia
Mij klinkt dit te simpel en te oubollig. Voor sommigen misschien een nostalgische waarde, meer niet.
Cijfer: 3

#16: The Buffoons - Tomorrow Is Another Day / My World Fell Down
De Nederlandse Mama's & Papa's, het tweede doet mij ook denken aan God Only Knows (Beach Boys). Mooie close-harmony-zang maar te veel lonkend naar hun Amerikaanse voorbeelden en hun songs hebben bovendien - in tegenstelling tot die van hun inspiratoren - de tand des tijds niet goed doorstaan vanwege de productie. Tomorrow Is Another Day vind ik tenslotte wel aardig, My World Fell Down een stuk minder.
Cijfer: 6,5 / 4,5

#17: Sammy Soul Set - Moontalk
Geen clip gevonden.

#18: Heintje - Mama
In mijn kindertijd vond ik het - begrijpelijk - nog leuk, nu klinkt dat nummer vreselijk oubollig.
Cijfer: 2,5

#19: Adamo - Le Neon
Ik hou erg veel van de aparte zang van Adamo. Maar dit vind ik één van zijn minder goede nummers dat ook in België geen hit werd ondanks zijn reputatie, te theatraal en overgeproduceerd. Het prachtige Inch' Allah zou een 10 hebben gekregen, deze moet het met de helft stellen.
Cijfer: 5

#20: The Loot - Whenever You're Ready
Dit nummer kende ik niet, het is duidelijk in de vergetelheid geraakt. Begrijpelijk, het klinkt mij te doorsnee en deze band heeft te weinig eigenheid, dit gaat het ene oor in, het andere uit.
Cijfer: 4,5

Een zwakke week deze keer waarbij Procol Harum er duidelijk bovenuit steekt.

heicro schreef:
Opvallend veel matige nummers in de tipparade deze week. Zelfs het topjaar 1967 had dus z'n mindere periodes. Homburg van Procol Harum is daarentegen van de buitencategorie.

Iedere periode heeft 'zijn' rommel. Wel staan er in de hitlijsten anno 1967 aanzienlijk meer evergreens dan de laatste jaren.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:33 uur

geplaatst: vandaag om 13:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.