MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
De Musicmeter Top 15 van 07 oktober 1967

01 01 Light my fire - The Doors (47)
02 --- I can see for miles - The Who (46)
03 04 The letter - Box tops (41)
04 03 You keep me hanging on - Vanilla Fudge (40)
05 02 We love you - Rolling stones (37)
06 --- From the underworld - The Herd (28)
07 07 Excerpts from a teenage opera - Keith West (27)
08 --- Homburg - Procol harum (27)
09 06 Itchycoo park - The Small faces (25)
10 --- Hole in my shoe - Traffic (25)
11 10 A whiter shade of pale - Procol harum (24)
12 09 Massachusetts - Bee gees (20)
13 13 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry (20)
14 05 Burning of the midnight lamp - Jimi Hendrix (18)
15 12 Paper sun - Traffic (17)

Begrijpelijke binnenkomers in een lijst waar de verschillen opeens nog maar heel klein blijken te zijn!
Ranboy's beslissing The Who nog even te laten wachten met binnenkomen kost ze de eer om nieuw binnen te komen op nummer 1 maar ik kan weer prima leven met deze lijst, onze afspiegeling van 7 oktober 1967.

Met dank aan alle deelnemende leden! Uiteraard wordt de volgende top 15 weer in blijde verwachting afgewacht. Het nieuwe lijstje voor 14 oktober kan worden geplaatst tot en met aanstaande zaterdag.

Opnieuw een fijne lijst

Wel opvallend dat The Doors bijna de helft van hun punten verliezen, en toch op nummer 1 blijven staan. Maar een derde week gaan ze het niet volhouden, vermoed ik. Daar zorgt The Who wel voor.

Ik had natuurlijk geen idee dat die ene punt voor The Who ze de nummer 1-positie zou kosten! Maar op 1 binnenkomen vind ik ook wat drastisch, hoe kunnen ze dan nog verder groeien?

De lijst krijgt nu echt vorm, met echte nieuwe binnenkomers en hopelijk een vast deelnemersveld (nieuwe deelnemers altijd welkom!). Ik tel nu vijf contribuanten, vorige week zes, vandaar dat de punten iets lager liggen. Musician, zou je wekelijks ook het aantal lijstjes dat heeft medesamengesteld, willen vermelden?

Ben benieuwd of The Who, The Herd of Procol Harum op nummer 1 staan, volgende week...

Stuk voor stuk nummers die ik vier decennia later nog steeds graag hoor. Wat hebben wij toch een goede smaak.

ranboy schreef:
Ik tel nu vijf contribuanten, vorige week zes, vandaar dat de punten iets lager liggen.

Arthur is de schuldige!

Misschien moeten we nog wat meer in de rondte slijmen voor meer contribuanten...

Arthur was de eerste! Volgens mij was Luc zijn vervolg vergeten......

Ik vind inderdaad zes lijstjes nog even iets prettiger dan 5. Mooi zou zijn 10. Een groep toegewijde liefhebbers.
Het je echt weer eens diepgravend kunnen storten in zo'n tijd als 1967 vind ik echt een hele mooie aanvulling op onze site....

Ja, 1967, die goeie ouwe tijd. Ik voel me weer helemaal eh... 1 .

Hot 100 - Week Of October 07, 1967

Top 10:

#1 - #1 The Box Tops - The Letter
#2 - #3 The Association - Never My Love
#3 - #2 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#4 - #4 Bobby Vee - Come Back When You Grow Up
#5 - ? Bill Cosby - Little Ole Man (Uptight)

(afbeelding)
Bill Cosby leest voor uit Stevie Wonder's catalogus.

#6 - #7 Jackie Wilson - (Your Love Is Lifting Me) Higher And Higher
#7 - #5 Diana Ross & The Supremes - Reflections
#8 - #6 Jay & The Techniques - Apples, Peaches, Pumpkin Pie
#9 - ? The Rascals - How Can I Be Sure

(afbeelding)
The Rascals waren de eersten...

#10 - ? Brenton Wood - Gimme Litle Sign

Gaat The Association de #1-positie weer bemachtigen? Het wordt zowaar eens een beetje spannend. Op #10 zien we Brenton Wood's juweeltje terug.

Ik hoor U denken 'Wat doet Bill Cosby hier?', nou, dat zal ik je haarfijn uitleggen!
Hij had naast z'n show nog een stand-up-comedian-carrière en dat leverde soms een single of een album op. Zijn versie van Uptight vind ik zeer goed te pruimen. Hij geeft er een compleet eigen draai aan en het swingt lekker snel en het heeft attitude [8].

Ik heb nooit geweten dat How Can I Be Sure origineel door The Rascals is opgenomen. Ik vind het een ontroerend liedje, beetje spookachtig zelfs. Misschien dat ik Dusty Springfield's versie een beetje meer waardeer, zij geeft er met haar fantastische stem een dramatische draai aan, maar minder dan een [8] wil ik dit niet geven.

-------

Binnenkomers bij de onderste 10:

#100: David Houston - You Mean The World To Me
#99: The Pete Klint Quintet - Walkin' Proud
#96: Ohio Express - Beg, Borrow And Steal

(afbeelding)
Leentjebuur stelen bij The Kingsmen levert ze al enige hitsucces op.

#95: Frankie Laine - You, No One But You
#94: The Fantastic Johnny C. - Boogaloo Down Broadway
#93: Miriam Makeba - Pata Pata
#92: Freddie McCoy - Peas 'N' Rice
#91: Lorraine Ellison - Heart Be Still

Is het in deze lijst geen soulmuziek, dan is de kans behoorlijk evident dat het een glijgans betreft zoals ene David Houston [2], laat staan een lispelende glijgans (Frankie Laine, heb ik moeten downen)[1,5]. Brrr...

#99 klinkt gelijk een stuk oprechter. Opvallend dat dit nummer zo weinig deed (3 weekjes onderaan de lijst). Ik vind dit wel een leuk, hitgevoelig liedje dat zich niet gemakkelijk laat categoriseren. Is het soul? Is het RnB? Is het doo wop? [7,5].

In het clipje van Ohio Express horen we zowaar een trein voorbijrazen! Laat ik het er gelijk maar bij zeggen: Dit is wel erg opzichtig ge-borrowed van The Kingsmen's Louie Louie.
Maar wel goed! [8].

Als iemand zichzelf al in z'n artiestennaam fantastisch noemt hou ik m'n hart al vast. Boogaloo Down Broadway zou de Top 10 gaan halen, maar ik vind dit maar een schreeuwerig, kleurloos nummer. Heb hier helemaal niks mee [3].

Wereldmuziek was volgens mij in 1967 nog onontgonnen gebied, dus in zekere zin is Pata Pata vooruitstrevend te noemen. Miriam Makeba was van origine een jazz-artieste, een fervent voorvechtster van de anti-apartheidsbeweging in Zuid-Afrika en was zelfs een tijdje getrouwd met jazz-rompetist Hugh Masekela. Ze maakte in de jaren '80 nog deel uit van Paul Simon's Graceland-tour. Alhoewel ik sta bij wat ik in de eerste zin noemde is het mij toch te eentonig en te lichtgewicht. Komen we later ongetwijfeld nog in de Tipparade tegen, trouwens [5].

Peas 'N' Rice vind ik een richtingloze soul-instrumental. Mij teveel een Soulfinger-kloon [4,5].

Lorraine Ellison heb ik van Soulseek moeten plukken. M'n lieve schat begint al breeduit te gapen. 'I'm sure her heart is breaking, but I have no sympatyhy because I'm falling asleep!'. Oeh, en dat stemgeluid... OMFG Rampzalig! [1].

En wat 1967 betreft; M'n vader gaf me 7 jaar later pas promotie.

musician schreef:
Arthur was de eerste!

En dat ben ik deze week opnieuw

1. The Box Tops- The Letter (2)
2. The Who- I Can See For Miles (4)
3. Buffalo Springfield- Rock N’ Roll Woman (6)
4. The Doors- Light My Fire (1)
5. The Doors- People Are Strange (3)
6. The Hollies- King Midas In Reverse (7)
7. Strawberry Alarm Clock- Incense And Peppermints (12)
8. The Herd- From The Underworld (-)
9. Traffic- Hole In My Shoe (9)
10. Procul Harum- Homburg (14)
11. Van Morrison- Brown Eyed Girl (5)
12. The Loot- Whenever You’re Ready (-)
13. The Beach Boys- Heroes And Villains (8)
14. Jefferson Airplane- The Ballad Of You And Me And Pooneil (-)
15. The Rolling Stones- We Love You/Dandelion (11)

The Box Tops veroveren eindelijk de eerste plek, maar voor hoe lang? Of moet ik zeggen Who lang? . De beide Doors-nummers dalen.

Verder minder binnenkomers dan verleden week. The Herd is een vanzelfsprekende, maar ik denk niet dat Whenever You're Ready en The Ballad Of You And Me And Pooneil de uiteindelijke lijst gaan halen. Jammer, want beiden zijn erg leuke nummers.

Mooie lijst en goed volgehouden met Buffalo Springfield! In mijn Amerikaanse Top 100 boek staat dat Rock and roll woman daar binnenkomt op 30 september, uiteindelijk niet hoger komt dan 44.
Maar het is een goede single en aanvulling op het 'bekende' werk!

Top 15 van 14 oktober 1967

01 (01) You Keep Hangin' On - Vanilla Fudge
02 (04) I Can See For Miles - The Who
03 (02) We love you - Rolling stones
04 (05) Homburg – Procol Harum
05 (11) A hole in my Shoe – Traffic
06 (10) From the Underworld – The Herd
07 (03) Light my fire - Doors
08 (09) The Letter - The Box Tops
09 (14) Flowers in the Rain - The Move
10 (07) A Whiter Shade Of Pale - Procol Harum
11 (06) Waterloo Sunset - The Kinks
12 ( - ) World Of Broken Hearts - Amen Corner
13 (12) Itchycoo park - Small faces
14 (13 ) Paper Sun - Traffic
15 (15 ) Timeseller - Spencer Davis Group

The Who, Procol Harum, Traffic en The Herd gaan volgende week strijden voor de eerste plaats. Dat wordt nog een moeilijke keuze.

Enige binnenkomer: World Of Broken Hearts – Amen Corner

Een vergeten juweeltje. Voor zover ik weet is dit nooit een hit geweest in Nederland. Ik ken het echter al enige tijd n.a.v. een bericht van jaren zestig kenner Droombolus bij het album “The World of Amen Corner”.
Frontman Andy Fairweather-Low, piepjong nog, maar al gezegend met een fantastische stem brengt dit nummer naar grote hoogte.
Juweeltje: 9

Ga ik vanavond even naar op zoek, naar dat nummer van Amen Corner. In de officiele lijsten vind ik er niet veel van terug, maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen.

De Engelse top 20 van 11 oktober 1967

(afbeelding)

01 06 Massachusetts - Bee gees
02 02 Flowers in the rain - The Move
03 01 The last waltz - Engelbert Humperdinck
04 03 Hole in my shoe - Traffic
05 04 Excerpt from a teenage opera - Keith West
06 09 The Letter - Box Tops
07 11 There must be a way - Frankie Vaughn
08 05 Reflections - Diana Ross
09 --- Homburg - Procol Harum
10 07 Itchycoo park - The Small Faces
11 18 From the underworld - The Herd
12 08 Let's go to San Francisco - The Flowerpot men
13 16 When will the good apples fall - The Seekers
14 10 The day I met Marie - Cliff Richard
15 19 Black velvet band - The Dubliners
16 15 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
17 12 Just loving you - Anita Harris
18 --- King Midas in reverse - The Hollies
19 --- Five little fingers - Frankie McBride
20 14 San Francisco - Scott McKenzie

De overige nieuwe binnenkomers:

You've never changed - Sandy Shaw (23)
Zabadak! - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (35)
The world we knew - Frank Sinatra (37)
You keep running away - Four tops (38)
Big spender - Shirley Bassey(39)

Geweldige nummer één natuurlijk, zeker opgeteld met de blijdschap dat we eindelijk af zijn van Engelbert Humperdincks' Last Waltz, hoewel.......

Bij de tips wil ik graag nog even reclame maken voor Big spender van Shirley Bassey!

Musician's Top 15 van 14 oktober 1967

01 (02) 04 Massachusetts - Bee gees
02 (07) 02 I can see for miles - The Who
03 (06) 03 The letter - Box Tops
04 (---) 01 How can I be sure - The Young Rascals
05 (01) 04 Burning of the midnight lamp - Jimi Hendrix
06 (03) 07 We love you - Rolling stones
07 (---) 01 Homburg - Procol Harum
08 (10) 03 A hole in my shoe - Traffic
09 (04) 05 Excerpt from a teenage opera - Keith West
10 (09) 03 You keep me hanging on - Vanilla Fudge
11 (05) 10 Light my fire - The Doors
12 (12) 03 King Midas in reverse - Hollies
13 (---) 01 From the underworld - The Herd
14 (---) 01 Incense and peppermints - Strawberry alarm clock
15 (---) 01 Tramp - Carla Thomas/Otis Redding

Maar alvast geplaatst, morgenavond ben ik weg en weet ik niet hoe laat ik thuis kom.
Ik wil af en toe toch ook wat aandacht geven aan minder bekende singles, vooral als ik ze bij nader inzien toch wel erg leuk vind.

Ik geef ze dan onderaan wat ruimte, als ze echt goed zijn stomen ze vanzelf wel door. Als het goed gaat.
Die single van de Strawberry Alarm clock is bijvoorbeeld toch sterk. En Tramp, hier in de uitvoering van Carla Thomas en Otis Redding, is ook geweldig, maar die ken ik dan weer als cover van het Bingo! album van The Steve Miller band. Hoezo tijdloze muziek?

Procol Harum en The Herd zijn niet zo verrassend al komt m.n. The Herd nog niet zo hoog binnen.

De meest spectaculaire entree is die van The Rascals met How can I be sure. Een nummer dat ik haalde uit het overzicht van de Amerikaanse Top 10 van Kaztor. Iedereen kent het van David Cassidy maar The Rascals waren dus 5 jaar eerder. En ze maakten er niet zo'n glad nummer van.

Dat neemt niet weg, dat de keuze voor Massachusetts op één (heerlijke plaat), The Letter, How can I be sure en het inmiddels dalende Excerpt from a teenage opera mij enig gevoel voor singles met een sentiment niet valt te ontzeggen.....

Een fraaie lijst met leuke binnenkomers! Laten we hopen dat Incense And Peppermints de uiteindelijke top 15 haalt, musician. Erg fijn nummer inderdaad.

Ook heicro's lijstje is erg leuk.

Verder ben ik echt honderd procent zeker dat The Who de nummer 1 positie gaat innemen. Het nummer is in alle drie de lijstjes gestegen, en als ranboy hem deze week ook opneemt, is er zeker geen twijfel meer mogelijk.

musician schreef:

Maar alvast geplaatst, morgenavond ben ik weg en weet ik niet hoe laat ik thuis kom.

Vergeet je niet je Strawberry Alarm Clock af te zetten?

Wil iedereen die het nog niet gedaan heeft, niet vergeten z'n top 15 voor deze week nog even te plaatsen? Het kan morgen uiteraard ook nog

Morgen zal ik mijn lijst even posten.

Ranboy Top 15 nr 4 van 14 oktober 1967
dw vw aw titel - artiest
1 1 4 Excerpt from a teenage opera - Keith West
2 2 2 Homburg - Procol Harum
3 5 2 From the underworld - The Herd
4 4 4 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
5 6 3 The letter - The Boxtops
6 3 4 Itchycoo Park - The Small Faces
7 -- 1 How can I be sure - The Young Rascals
8 9 3 A hole in my shoe - Traffic
9 10 4 Massachusetts - The BeeGees
10 11 3 You keep me hanging on - Vanilla Fudge
11 7 4 There's a mountain - Donovan
12 -- 1 I can see for miles - The Who
13 8 4 Light my fire - The Doors
14 15 3 Flowers in the rain - The Move
15 -- 1 Zabadak! - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich

Ondanks dat Homburg vorige week op 2 binnendenderde, houdt Keith West vast aan de nummer 1 positie. Grappig is dat Keith West sinds deze week ook in de NL top 40 op 1 staat, iets wat de laatste 20 jaar maar 1 of 2 keer gebeurd is .
How can I be sure kende ik niet van The Young Rascals, maar wat een mooie, gevoelige plaat! Hoogste nieuwe dus. The Who doet het wat bescheidener en het rare plaatje van die lange bandnaam maakt de top 15 compleet.

Hier de Tipparade van vorige week zonder fouten:

Daar ben ik dan weer met een nieuwe lading...

Week 40 - 1967
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

#1: Procol Harum - Homburg

(afbeelding)
Vertrouwde kwaliteit van een top-band.

#3: Sandie Shaw - You've Not Changed
#8: Anthony Quinn - I Love You, You Love Me
#9: Stevie Wonder - I'm Wondering
#11: Honestman - Mister, Mister (re-entry)
#13: John Woodhouse - Melodia
#16: The Buffoons - Tomorrow Is Another Day / My World Fell Down
#17: Sammy Soul Set - Moontalk
#18: Heintje - Mama
#19: Adamo - Le Neon
#20: The Loot - Whenever You're Ready

Ik zat het me al af te vragen nadat ik het in Heicro's post zag, maar gelukkig komt ie deze week gelijk binnen op #1: Homburg! Dit is gewoon een perfecte mix tussen klassieke muziek en rockmuziek. Die lichtelijk onheilspellende piano-klanken die tegelijk een verzachtende werking hebben, die luchtig klinkende drums en uiteindelijk die verhalende manier van zingen en wat diepe stemgeluid van Gary Brooker... Het is gewoon een waar genot hoe deze elementen samengaan. Klassieker van de bovenste plank van een schromelijk ondergewaardeerde band (heb ik recentelijk mogen vaststellen)! [10]

Helaas staat daar tegenover een Sandie Shaw, die ooit eens het algemene niveau van het Eurovisie Songfestival aantoonde door te winnen (geenszins een sneer naar Abba, overigens).
En acteurs moeten gewoon niet gaan zingen. Dit soort 'artiesten' moet je weinig tot geen aandacht geven, dus zodoende... [SS: 2, AQ: 1].

Stevie Wonder komt met I'm Wondering met een gedegen kwaliteit. Het klinkt vertrouwd, maar het is gewoon een iets minder nummer van 'm. Dit werkt misschien beter als een albumnummer [6,5].

Ik hou van instrumentale muziek, dat moge inmiddels duidelijk zijn, maar die draai-orgelkitsch van John Woodhouse moest maar lekker bij de duiven op de Dam blijven... [1].

De Nederlandse Buffoons komen met een dubbele a-kant. Tomorrow Is Another Day vind ik maar een saai, non-descript nummer. Met My World Fell Down wordt enigszins getracht uit het vaatje van God Only Knows te tappen, maar klinkt me echt te geforceerd en het is ook weer zo sloom [beiden 3,5].

Moontalk kan ik nergens vinden. Misschien wel jammer want ik vermoed dat het om een soul-instrumental gaat...

Heintje is niet aan ons besteed, dit is voor een bepaald slag volk dat zich met andere dingen bezig houdt dan een Musicmeter. Om heel eerlijk te zijn: Verschrikkelijk! [1]. Ook van Adamo's liedje word ik niet enthousiast. Ik vind het aanstellerig en te theatraal klinken [3]. Nee, dan liever het swingende, aanstekelijke liedje van The Loot dat een stuk spontaner klinkt. Gewoon lekkere 60's-pop zonder pretenties [7,5]. [/quote]

Week 41 - 1967
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

#2: The Herd - From The Underworld

(afbeelding)
Laten we die 'underworld' deze week maar omarmen, want wat er in deze week van elders is verschenen...

#4: The Outsiders - Don't You Worry About Me
#11: Patricia Paay - Wat Moet Ik Doen?
#12: The Motions - Tonight We'll Be Stoned
#16: Brenton Wood - Gimme Little Sign (re-entry)
#17: Ben Cramer - Zai Zai Zai
#18: Sjakie Schram - Het Padvinderslied (Jank Maar Niet, Jan En Piet)
#20: Ramon Bonafon - Maria Bonita

The Herd is waarschijnlijk het bekendst als de band waar Peter Frampton en Andy Bown (ex-Status Quo) in zaten en dit is ook weer een van die voorlopertjes van prog-rock. Klassieke invloeden, een wat geladen sfeer en de zangstijl wijzen wat die richting uit en het klinkt ook alsof niemand iets eerder heeft gedaan wat er enigszins op lijkt. Zeker voor die tijd een essentieel nummer dat de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan [9].

Bij dit nummer van The Outsiders vind ik vooral de muziek erg goed. Maar net als bij hun andere nummers steekt de zang van Wally Tax me wat tegen. Zijn stem lijkt niet echt te gedijen bij dit soort beat-muziek, maar in z'n wat losser klinkende solo-carrière werkt het beter [7].

Wat Moet Ik Doen zou geen hit worden voor onze Popstars-jurylid. Het liedje stelt dan ook niet veel voor. Te eentonig en oubollig met een kleurloos arrangement zonder veel pit [3].

Ik weet niet wat The Motions met hun liedje voor ogen hadden, maar mij hebben ze er niet mee . Ben Cramer moet vooral gewoon bij piratenzenders en feesttenten blijven met z'n oubollige hoempapa-muziek dat vooral van de oosterburen is afgekeken [TM: 2, BC: 1].

Sjakie Schram kan ik niet op YouTube vinden en daar heb ik verder ook geen zin in.

Ramon Bonafon kan ik nergens vinden.

Al met al geen beste week, mag ik constateren

Tipparade: week 41 van 1967.

#2: The Herd - From The Underworld
Zeker een klassieker dat in die tijd progressief klonk met prima zang van Peter Frampton en unieke arrangementen.
Cijfer: 9

#4: The Outsiders - Don't You Worry About Me
De zang van Wally Tax is inderdaad niet krachtig genoeg voor dit soort muziek maar het nummer zelf is meer dan behoorlijk.
Cijfer: 7

#11: Patricia Paay - Wat Moet Ik Doen?
Dit ken ik meer in de versie van Sandie Shaw en die vind ik veel leuker. De versie van Patricia Paay klinkt flets en kleurlozer.
Cijfer: 4

#12: The Motions - Tonight We'll Be Stoned
Flauw nummer, wat wilden the Motions hiermee bereiken? Terecht vergeten.
Cijfer: 3,5

#17: Ben Cramer - Zai Zai Zai
Oorspronkelijk een nummer van The Tremeloes, ik ben absoluut geen voorstander van het omvormen van Engelstalige hits tot schlagers.
Cijfer: 3

#18: Sjakie Schram - Het Padvinderslied (Jank Maar Niet, Jan En Piet)
#20: Ramon Bonafon - Maria Bonita
Geen clip gevonden.

Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 3:

#1 - #2. Traffic - Paper Sun (3wk)
#2 - #1. Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale (3wk)
#3 - #3 The Who - I Can See For Miles (2wk)
#4 - #5 The Herd - From The Underworld (2wk)
#5 - #7 Ray Bryant - Ode To Billy Joe (2wk)
#6 - - Procol Harum - Homburg (1wk)
#7 - #4. Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin' On (3wk)
#8 - #9. Brenton Wood - Gimme A Little Sign (3wk)
#9 - #6. The Bar-Kays - Soulfinger (3wk)
#10 - - Strawberry Alarm Clock - Incense And Peppermints (1wk)
#11 - #12. Stevie Wonder - I Was Made To Love Her (3wk)
#12 - - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Zabadak (1wk)
#13 - #13. The Jimi Hendrix Experience - Burning Of The Midnight Lamp (3wk)
#14 - #8. Charles Wright & The Watts 103rd St. Band - Spreadin' Honey (3wk)
#15 - #14. Diana Ross & The Supremes - Reflections (3wk)

Uit de lijst:

- - #10 The Jimi Hendrix Experience - Purple Haze (na 2wk)
- - #11 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe (na 2wk)
- - #15 The Rolling Stones - We Love You (na 2wk)

Valt niet mee om zo'n lijst realistisch over te laten komen, maar toch is het een leuke hobby en in je gedachten voel je eigenlijk aan hoe je zoiets aan moet pakken bij nummers uit een ver verleden. De nieuwe entrys voelen vreemd genoeg ook 'nieuw' aan.

Met Homburg en From The Underworld als potentiële kanshebbers gun ik Traffic een weekje 'lonely at the top'. De andere leuke binnenkomers zijn nog niet in m'n lijstjes voorgekomen, maar kunnen bij voorbaat al rekenen op een positief onthaal . Hoe goed ook, gevoelsmatig moeten The Rolling Stones, Bobby Gentry en Jimi's Purple Haze het veld ruimen.

ranboy schreef:
7 -- 1 How can I be sure - The Young Rascals

We starten een fanclub!

Heb je ook dat je dan eigenlijk gelijk het album (Groovin') wilt hebben waar dit nummer op staat? Het is jammer dat het 11 pond moet kosten. Ik aarzel dan nog even om wellicht een Greatest hits te kopen voor de helft.

Ze hebben 18 hits gehad in de periode 1965-1971 in de VS en Groovin' had drie grote successen, de titeltrack behaalde zelfs de eerste plaats. In Nederland slechts 19 en nog maar één andere hit.

Ik begrijp niet dat platenmaatschappij Atlantic niet meer pogingen heeft ondernomen om The Rascals (soms Young Rascals) beter te slijten aan het Nederlandse publiek!

kaztor schreef:
Valt niet mee om zo'n lijst realistisch over te laten komen, maar toch is het een leuke hobby en in je gedachten voel je eigenlijk aan hoe je zoiets aan moet pakken bij nummers uit een ver verleden. De nieuwe entrys voelen vreemd genoeg ook 'nieuw' aan.

Geweldig hé? Ik heb dat bijbehorende album van Traffic (Mr. Fantasy) ook besteld. Per slot van rekening, áls we nog wat leuk ouds kunnen ontdekken is het nu!

De Musicmeter top 15 van 14 oktober 1967!

01 02 I can see for miles - The Who (59)
02 08 Homburg - Procol Harum (51)
03 03 The Letter - Box Tops (47)
04 06 From the underworld - The Herd (38)
05 04 You keep me hanging on - Vanilla Fudge (36)
06 10 Hole in my shoe - Traffic (34)
07 01 Light my fire * The Doors (29)
08 05 We love you * Rolling stones (24)
09 07 Excerpt from a teenage opera - Keith West (22)
10 12 Massachusetts - Bee gees (22)
11 --- How can I be sure - The Young Rascals (21)
12 11 A whiter shade of pale - Procol Harum (20)
13 15 Paper sun - Traffic (17)
14 --- Incense and peppermints - The Strawberry Alarm Clock (16)
15 14 Burning of the midnight lamp - Jimi Hendrix (14)

Slechts twee nieuwe binnenkomers en dan ook nog eens twee nummers die niet voortkomen uit de Top 40 maar nummers die zijn gevonden door om ons heen te kijken naar platen uit die tijd!

Zowel How can I be sure als Incense and peppermints komen voort uit de Amerikaanse hitparade die Kaztor ons elke week presenteert. En als er dan maar liefhebbers genoeg zijn komen ze vanzelf in onze top 15 terecht.

Overigens met een ongewijzigd aantal deelnemers (5) is het aantal punten dat wordt gegeven natuurlijk gelijk. Als de top toeneemt in punten, wordt dat onderaan uiteraard weggehaald. De vorige keer eindigde je met 17 punten op de 15e plek, nu is dat goed voor de 13e.

Aan de andere kant zouden de Box tops net zoveel punten hebben als de nummer 1 van vorige week (47) maar blijven zij toch op 3 staan doordat de nieuwe nummers 1 en 2 zoveel punten hebben behaald.

Dank voor alle bijdragen! Ik zit mij nu al weer te verheugen op volgende week!

Ik moet het suikerzoete "How Can I Be Sure" van David Cassidy uit mijn hoofd zetten. De versie van The Young Rascals is, nu ik het wat vaker gehoord heb, veel beter. Een potentiele kanshebber voor mijn Top 15 van volgende week.
Dit geldt ook voor "Incense and peppermints" van The Strawberry Alarm Clock. Een voor mij totaal onbekend nummer, maar wel een nummer 1 in de Billboard hot100. Ik moet er nog nog een beetje aan wennen.
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik het prachtige "Excerpt from a teenage opera" van Keith West nooit in mijn lijstjes heb opgenomen. Gewoon vergeten. Volgende week krijgt dit nummer een herkansing. Beter laat dan nooit.

heicro schreef:
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik het prachtige "Excerpt from a teenage opera" van Keith West nooit in mijn lijstjes heb opgenomen. Gewoon vergeten. Volgende week krijgt dit nummer een herkansing. Beter laat dan nooit.

Ik wil bij deze even kwijt dat dit topic gelijkend is aan deze topic, maar dan 1980 i.p.v. 1967.
Misschien kunnen we daarop ook met lijstjes beginnen en wekelijks een definitieve Top 15 samenstellen!

Je bedoelt hetzelfde als wat Ranboy en ik al bijna twee jaar doen in dat Topic en dan aangevuld door iedereen die er ook aan mee wil doen en dan een wekelijkse mume top 15?

Gast
geplaatst: vandaag om 01:02 uur

geplaatst: vandaag om 01:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.