MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Dat nummer ken ik inderdaad ook nog en ik vind het een stuk minder goed dan Sailing hoewel niet onaardig. Maar in die periode was ik meer in de ban van de new wave/postpunk dan singer-songwriters.

Een nieuwe Single van de Dag, uit de jaren '90:

Skunk Anansie - Hedonism

(afbeelding)

Kwam binnen op 22 maart 1997. De grootste hit van Skunk Anansie in Nederland, met 14 weken in de Top 40 en plek 6.

Ik heb sinds Weak van Rod Stewart (1998) een zwak gekregen voor dit nummer en de oorspronkelijke uitvoerders. Hoewel Rod Stewart een meer dan voortreffelijke versie van Weak heeft neergezet (misschien zelfs beter).

Maar hij heeft mij wel kennis laten maken met de jaren '90 en Skunk Anansie. Hedonism is wat mij betreft een prima single, eentje uit een leuke reeks van singles. Skunk Anansie een prima band en ooit moet ik nog eens beginnen aan hun albums. Maar hun grootste hits zijn in ieder geval buitengewoon aantrekkelijk.

Inderdaad een prima single van Skunk Anansie, één van hun beste. Van deze band bezit ik enkel een compilatie. Toch een redelijk toonaangevende band midden jaren '90 al volgde ik hen toen niet zo.
Cijfer: 8

Mooie ballad van Skunk Anansie.

Ze hebben sowieso best veel leuke singles uitgebracht. Heb ze zelf gelijk ontdekt bij Weak, wat toen wel een heel tof nummer was. De laatste jaren wordt dat helaas een beetje doodgedraaid. Heb ook nog wel eens een album van ze geprobeerd, maar daar vond ik toch niet veel aan.

Uiteindelijk vind ik Twisted nog hun beste single, maar deze krijgt ook een 7.

Dank aan Hans . Ik had gister helemaal geen tijd om überhaupt online te zijn en ik kwam er s'middags net voor het werk achter dat ik nog een 90's-single moest noteren, zodoende.

Skunk vind ik eigenlijk een beetje vergane 90's-glorie. Ik ben wel een beetje bekend met het albumwerk (Post Orgasmic Chill hebben we hier zelfs in de kast staan) en daar staat bepaald steviger werk op dan de welbekende singles. Maar toch heeft het nooit goed kunnen klikken tussen mij en deze band.

Ik vind het eigenlijk weinig interessant klinken, eerlijk gezegd.
Typisch een band van een paar albums en dan de onvermijdelijke breuk.
Bij Hedonism heb ik ook zo'n half gevoel; Beslist alternatief klinkend, maar het commerciële sausje vind ik er te dik bovenop liggen.

Ik heb alweer een nieuwe Single van De Dag.

Een favoriet van mij uit het 1968 Topic hier op musicmeter, komt ook daadwerkelijk binnen op 23 maart 1968:

Four Tops - If I were a carpenter

(afbeelding)

Grootste hit van de Four Tops ook, aller tijden in Nederland. Twaalf weken en de vierde plek. Het is puike soul dat helemaal thuishoort in die tijd. En soulmuziek is toch iets anders dan disco, dat onderscheid wordt met dit nummer wel duidelijk gemaakt.

De grootste hit, maar toch niet hun bekendste, denk ik? Ik kan me niet herinneren deze ooit eerder gehoord hebben, terwijl Reach Out en I'll Be There extreem bekend zijn. Maar wel leuk dat je deze post, want dit was er eentje die ik in het kader van dat andere topic ook wilde beluisteren dit weekend.

Op het eerste gehoor klinkt ie een beetje schel (via Spotify) en rustig, maar toch heeft het wel wat.

Een 7 dan maar, wellicht wordt het nog meer.

kaztor schreef:
Skunk vind ik eigenlijk een beetje vergane 90's-glorie.

Echt een typische 90s band inderdaad. Daarna was er weinig meer aan, hoe hard Skin het ook probeerde...

herman schreef:
De grootste hit, maar toch niet hun bekendste, denk ik? Ik kan me niet herinneren deze ooit eerder gehoord hebben, terwijl Reach Out en I'll Be There extreem bekend zijn.

Reach Out en I'll Be There? Dat is toch één en dezelfde song, getiteld Reach Out, I'll Be There...

ranboy schreef:
(quote)

Reach Out en I'll Be There? Dat is toch één en dezelfde song, getiteld Reach Out, I'll Be There...

Haha, dat wou ik ook al zeggen.

Ik was met Same Old Song in de war.

En Loco in Acapulco is ook wel bekend, maar die vind ik wat minder (maar nog steeds leuk).

If I Were a Carpenter is anders ook niet onbekend hoor. Niet zo bekend als Reach Out, maar heb hem vaak genoeg gehoord. Loco in Acapulco zegt me qua titel niets.

Loco was een hit toen klein was en veel radio luisterde, maar geen idee had hoe al die artiesten heten (eind jaren '80). Denk dat ik het daarom ken.

Ik besef trouwens ineens dat If I Were a Carpenter een cover van Tim Hardin is.

En even Loco in Acapulco beluisterd, en die herkende ik meteen.

Vanavond naar Paul McCartney, daarom een beetje vroeg de nieuwe Single van de Dag:

Gilbert o' Sullivan - Alone again

(afbeelding)

Komt binnen op 25 maart 1972 en wordt niet zo'n grote hit, in tegenstelling tot veel andere hits van Gilbert O' Sullivan. 5 Weken en slechts plek 21. In de VS stond hij er vier weken mee op één.

Ik val hiervoor, zelfs als ik de versie van Gerard Cox hoor (1948) hoewel de prachtige tekst daar weer is geschreven door Van Kooten & De Bie.

Prachtige romantiek/nostalgie in de rock. Of eigenlijk is het natuurlijk gewoon sentiment.

Gilbert O'Sullivan's liedje is echt typisch jaren '70.
Mag dit wel graag horen.

Gilbert klinkt vaak een beetje als... he! Paul McCartney , althans dat enigszins verkouden stemgeluid doet me daar aan denken.
Leuke keuze!

Leuker, vind ik, dan dat Four Tops-nummer. Ik zei het een tijdje terug al in het 1968-topic: Beetje vlakjes, het mist ballen.

De nieuwe Single Van De Dag is:

(afbeelding)

The Reynold Girls - I'd Rather Jack

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 25 maart 1989
Kwam binnen op: #33
Hoogste positie: #8
Aantal weken: 7

God, waar moet ik beginnen...

S,A&W die een aantal welgerespecteerde namen bij het grof vuil (durven te) zetten...
Het is zo intens achterlijk dat je er haast op een masochistische manier om moet lachen.
Ironisch is ook dat Fleetwood Mac diezelfde week met Hold Me opnieuw in de Top 40 kwam .
Het was hierna zowat afgelopen voor deze cultuurbarbaren. Ik vraag me af waarom, hehe...

Helaas, en dit moet me wel van het hart, domineert dit soort kortzichtigheid de laatste 20 jaren de hitparades en dat is jammer.

(Ik ben eigenlijk benieuwd wat Musician hier van vind... )

Werd Fleetwood mac hier niet vreselijk beledigd?
Pure afgunst.

Ik ken het nummer wel en het kan, uiteraard, in de verste verte nog niet eens tippen aan het minste werk van Fleetwood Mac. The Reynolds girls werden een beetje chagrijnig van 20 jaar dominantie in de hitlijsten. Maar ja inderdaad: de muziek waar zij mee kwamen zou de (toekomstige) platenkoper ook niet echt vrolijk stemmen....

Four Tops - If I were a carpenter
Prima cover van legendarische soulband met zeer herkenbare vocalen, dit blijft moeiteloos overeind.
Cijfer: 8

Gilbert o' Sullivan - Alone again
Singer-songwriterspop uit de jaren '70 met prachtige tekst, klinkt even charmant als nostalgisch en vooral tijdloos.
Cijfer: 8,5

The Reynold Girls - I'd Rather Jack
Lange tijd niet meer gehoord, dit klinkt nu erg mechanisch en zoutloos zoals de meeste S,A&W-producties. Duidelijk de tand des tijds niet doorstaan in tegenstelling tot de vorige twee nummers. Geef mij maar Fleetwood Mac!
Cijfer: 3,5

Alone Again van Gilbert O'Sullivan vind ik wel een mooi liedje, heeft wel iets van McCartney inderdaad. Maar het is ook wat saai.
Cijfer: 6,5

The Reynold Girls' I'd Rather Jack had ik nog nooit van gehoord. Het eerste wat me opvalt is de enorm drukke productie, dat had van mij wel wat minder gemogen. Verder is het wel aanstekelijk en heb ik wel een zwak voor het uit die tijd zo typerende (rave)pianootje dat er op een gegeven moment even bijkomt.
Cijfer: 6

De nieuwe Single Van De Dag is:

Level 42 - Forever Now

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 26 maart 1994
Kwam binnen op: #38
Hoogste Positie: #31
Aantal weken: 4

De andere binnenkomers waren Deep Forest met Sweet Lullaby, Roxette met Sleeping In My Car en Laura Pausini met Strani Amore. Allen liedjes die me weinig doen, dus besloot ik toch maar voor deze nogal doorsnee Level 42-single te gaan.
Dit was, als ik me niet vergis, hun laatste hitje in Nederland.
Het klinkt eigenlijk zo routineus dat nummers als Hot Water en Love Games van een andere planeet lijken te komen.
Maar toch blijft het iets aanstekelijks hebben.

Ik dacht altijd dat het een typisch jaren '80 band was maar dat is natuurlijk onzin.
Wel weet ik van de sensatie die Love Games opriep in 1981.

Daar vind ik wel een beetje van terug in Forever now. Maar de verrassing is er inderdaad wel van af, zonder dat het overigens een slecht nummer is. De band heeft wel degelijk een eigen geluid en de liefhebbers vinden het waarschijnlijk prachtig.

Er zit een orgel solotje in dat ze wel even wat langer hadden mogen laten duren.

Hun beste tijd hadden ze inderdaad achter de rug, dit klinkt als een mindere doorslag van hun eerdere hits. Sleeping In My Car van Roxette zou een betere keuze zijn geweest.
Cijfer: 5

kaztor schreef:
De andere binnenkomers waren Deep Forest met Sweet Lullaby [...]

Allen liedjes die me weinig doen

Fantastisch nummer is dat Had hier minstens een 9 gekregen, misschien zelfs een 10.
Echt een enorme MTV Chill Out klassieker en qua stijl toch ook wel een unieke hit (geloof niet dat er ooit iets vergelijkbaars in de Top 40 heeft gestaan).

Eerlijk gezegd vind ik dit nummer van Level 42 veruit de minste van de 4. Zouteloze studio-muziek waarvan het me niet verbaast dat ik het alweer vergeten was.
Cijfer: 2

Sweet Lullaby van Deep Forest vind ik ook een stuk beter en apart (lange tijd niet meer gehoord), dat van Level 42 vind ik ook duidelijk de minste van de 4 binnenkomers.

Heb ook wel eens gezocht naar de originele vocalen en dat is best leuk als je wat antropologische kennis wil opdoen.

Ik ben bang dat ik toch op een andere manier naar muziek luister.

Level 42 krijgt er nogal eens van langs van de gemiddelde MuMëer wegens te voorspelbaar.
Dat is het inderdaad ook wel, maar de muzikaliteit van die gasten hoor ik er altijd wel in en die herkenbaarheid heeft wel wat.

Roxette heb ik zelf altijd wat overroepen gevonden en Laura Pausini heeft een hoog Paul-De-Leeuw-gehalte. Sweet Lullaby is in wezen een fascinerend nummer, maar dat schrille gepiep...

Maar het is zoals het altijd zal zijn: Ieder z'n meug.

Gepiep? Huh ik hoor helemaal geen gepiep in Sweet Lullaby?

Is dat zangstuk niet ook eens gebruikt door Mauro Picotto?

Een nieuwe Single van de Dag:

Animals - Don't let me be misunderstood

(afbeelding)

Kwam binnen op 27 maart 1965.

Uiteraard bekend want meermalen gecoverd. Toch een hele goede versie hoor, van The Animals. Een grote hit werd het niet, 8 weken bungelen tussen 26 en 40 in de Veronica Top 40. Desondanks een klassieker.

Uitstekende versie van The Animals

Gast
geplaatst: vandaag om 12:45 uur

geplaatst: vandaag om 12:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.