MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Arrie schreef:
Gepiep? Huh ik hoor helemaal geen gepiep in Sweet Lullaby?

0:56

Oftewel; poging tot zang .

@Musician: Heerlijk nummer, maar die versie van Santa Barbara(?) uit de jaren '70 vind ik er net iets bovenuit steken.

De coverversie is van Santa Esmeralda en vind ik ook prima. Deze versie vind ik nog iets beter al is ook dat niet het origineel (wat ik eerst dacht totdat ik de versie van Nina Simone leerde kennen).
Cijfer: 8,5

Wat Level 42 betreft, in de jaren '80 brachten ze een aantal sterke hits uit maar dan was de koek en de inspiratie duidelijk op.

kaztor schreef:
(quote)

0:56

Oftewel; poging tot zang

Omdat het in een Afrikaanse taal wordt gezongen is het toch niet meteen gepiep? Klinkt wel erg denigrerend.
Begrijp het nooit dat mensen zoveel moeite hebben met muziek als het een keer niet in het Engels of Nederlands wordt gezongen.

The Animals zijn wel weer okay, al vind ik de versie van Santa Esmeralda door Kill Bill net iets leuker.
Cijfer: 7

Arrie schreef:
Gepiep? Huh ik hoor helemaal geen gepiep in Sweet Lullaby?

Is dat zangstuk niet ook eens gebruikt door Mauro Picotto?

Ja, alhoewel het hier door anderen gezongen wordt (en in het Engels)

YouTube - Mauro Picotto - Komodo

Grote hit in 2001. Best een goede tranceplaat, had hem al in geen jaren meer gehoord.

herman schreef:
(quote)

Omdat het in een Afrikaanse taal wordt gezongen is het toch niet meteen gepiep? Klinkt wel erg denigrerend.

Inderdaad. Ik vind de zang in Sweet Lullaby uniek, en juist wat toevoegen aan het nummer. Het idee dat het een opname is van een inboorling van de Solomoneilanden (wat overigens behoorlijk ver van Afrika afligt, Herman ), maakt het voor mij erg mooi. Natuurlijk is dat geen perfecte zang, zo'n persoon heeft natuurlijk nooit enige zangles gehad ofzo. Maar het is wel puur en oprecht, en uniek. Daarbij vind ik het heel mooi verwerkt in het nummer.

Ik was even in de war blijkbaar. Solomoneilanden liggen aan de andere kant van de wereld inderdaad. Verder ben ik het volledig met je eens. Dit nummer brengt je echt naar een andere wereld en prikkelt de fantasie, en dat laatste is nu net precies wat dat Level 42 nummer voor mij ontbeert.

No worries, herman: je bent niet de eerste die de vergissing maakt. Jan Garbarek heeft het wiegeliedje 'Rorogwela' tevens herbewerkt, tot een jazzcompositie, maar in de liner-notes voert hij op dat het om een 'traditional African melody' gaat (wel een beetje pijnlijk overigens, dan mag je toch zeker wat meer research verwachten...).

herman schreef:

Wat ik bv. van Youssou N'Dour of Cheb Khaled ken vind ik fantastisch, dus met de taal heeft het niets te maken.

Ik vind het gewoon geen mooie stem. Dat is alleen maar persoonsgebonden.
Bedoel ik verder ook niks mee.

Okay, dat kan natuurlijk. En Youssou en Khaled vind ik ook prima, wie weet komen die ook nog eens langs hier.

Als het aan mij ligt zeker .

Maar het is natuurlijk ook wel zo dat minder favoriete liedjes ook langs moeten komen.
Het moet natuurlijk voor iedereen interessant blijven. Hangt er heel soms misschien ook van af hoe m'n pet staat...

Het is trouwens best een aardig idee om andere binnenkomers ook even terloops te noemen.
Je weet dan nooit wat er komen gaat en dat komt wat mij betreft de leesbaarheid ten goede.

Mauro Picotto's versie hoorde ik vandaag trouwens toevallig nog op 538.

Arrie schreef:
(quote)

Inderdaad. Ik vind de zang in Sweet Lullaby uniek, en juist wat toevoegen aan het nummer. Het idee dat het een opname is van een inboorling van de Solomoneilanden (wat overigens behoorlijk ver van Afrika afligt, Herman ),

Lag dat niet een goede steenworp van de kust van Ecuador vandaan?

Moet je wel flink hard gooien hoor. Het ligt vlak naast Papoea Nieuw Guinea, en ten noordoosten van Australië.

Oh damn, ben in de war met de Galapagoseilanden...

kaztor schreef:

Het is trouwens best een aardig idee om andere binnenkomers ook even terloops te noemen.
Je weet dan nooit wat er komen gaat en dat komt wat mij betreft de leesbaarheid ten goede.

Dat zou ik wel leuk vinden in ieder geval. Komen altijd wel weer leuke plaatjes bovendrijven, of nog meer ellende natuurlijk.

Hint hint.....

Ik kies voor de jaren '70 deze nieuwe Single van de Dag

Tony Joe White - Groupie Girl

(afbeelding)

En die verkies ik dan zowaar boven El condor pasa van Simon & Garfunkel, Als je mekaar niet meer vertrouwen kan van Het Schaep team, Finally in love again van de Tee Set en Who do you love van Juicy Lucy.

Komen allemaal binnen op 28 maart 1970. Tony Joe White gaat al mee vanaf 1968 en gaat eigenlijk volledig langs mij heen. Ik heb eerst eens de wiki er op na geslagen: zijn laatste album is van 2010 en ook op musicmeter heeft hij nog redelijk wat volgelingen. Mij zei het niets, geen man met hits of albumverkopen van hier tot ginder.

Daarvoor is dit topic ook wel aardig. Even het onbekende (wie de schoen past trekke hem aan) weer naar boven halen. Hij scoorde met deze single nog vrij aardig in de Veronica Top 40; 5 weken en plek 14. Maar per saldo is hij eigenlijk nooit in de Top 40 te vinden. Goede bluesrock trouwens, dat Groupie girl!

Mwah, vind het maar een oninteressant nummer, dat Groupie Girl. Dertien in een dozijn zonder ook maar iets dat het boven de rest van dat dozijn verheft. Gaat het ene oor in en het andere oor weer uit.

Prima nummer, Groupie girl.

Opvallend is dat Tony Joe White slechts 2x de top 40 haalde, en dat er 22 jaar tussen de twee hits zat. De tweede was Good in blues uit 1992.

En wie die ook niet kent, kent in ieder geval wel de composities van zijn hand: Rainy night in Georgia (bekend van Randy Crawford) en Steamy windows (Tina Turner).

Ah! Dat wist ik dan weer niet. Ja, ere wie ere toekomt. Twee sterke nummers trouwens van beide dames.

Lekkere sound heeft deze single. De spelvreugde knalt ervan af.
Het gitaarriffje is dik in orde en dat wat onverschillige stemgeluid ('Nog even snel de zang doen en dan zijn we klaar!') past er uitstekend bij.
Dit is dan ook uit mijn favoriete muzikale periode, waar rockmuziek tanden krijgt en muzikanten uit allerlei vaatjes gaan tappen.
Geweldige keuze!

Natuurlijk kennen we allemaal ook deze van de man:

Polk Salad Annie

De nieuwe Single Van De Dag is:

Sheila E. - A Love Bizarre

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 29 maart 1986
Kwam binnen op: #38(!)
Hoogste positie: #7
Aantal weken: 13

De andere winnaar van die week vind ik Talk Talk's Living In Another World, maar die houden jullie nog te goed . Andere binnenkomers waren Queen's A Kind Of Magic, Whistle's Just Buggin' en Demis Roussos' Island Of Love.

A Love Bizarre is eigenlijk wel een bizar liedje: Het is onweerstaanbaar, maar in feite gebeurt er in 4 minuten nauwelijks iets. Dan ga je op details letten en ontdek je dat het een combinatie van factoren is: Een klassieke Prince-groove, een aanstekelijk melodietje dat door blazers wordt gedragen en tenslotte het klagelijke en bij vlagen hysterische stemgeluid van de kleine man zelf.

David Bowie & Pet Shop Boys - Hallo Spaceboy

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 30 maart 1996
Kwam binnen op: #30
Hoogste positie: #24
Aantal weken: 4
Andere binnenkomers: DJ Paul Elstak - The Promised Land, 2Pac & Dr. Dre - California Love, Queen - You Don't Fool Me, André Van Duin & Klazien Uit Zalk - Jas Aan, Jas Uit, Rob Janszen - Terschelling en Alcatraz - Giv Me Luv

Van het ondergewaardeerde album 1.Outside, deel 1 van Bowie's beoogde Diary Of Nathan Adler-serie dat (bewust?) nooit een vervolg kreeg.

Hallo Spaceboy is een lekker pittige Bowie-rocker dat hier een 'gezellige' Pet Shop Boys-redux meekrijgt. Of ik daar blij mee moet zijn? Ach, ik vind het best lekker klinken.
Het toonde in ieder geval wel aan dat Bowie in 1996 nog zeer relevant aan de weg timmerde.
En relevant blijft hij, ook al verschijnt er geen nieuw werk meer en zie je hem in de hitlijsten al veel langer niet meer terug.

Geweldig nummer ja, in de originele versie dan. De hitremix van Pet Shop Boys vond ik destijds echt een fikse teleurstelling (ik was al benieuwd met het album, volgens mij was 1. Outside mijn kennismaking met Bowie). Gewoon een dikke drum'n'bass-plaat.

Cijfe: 9 (origineel), 6,5 (remix)

Van die andere platen is California Love toch wel de grote classic, ook groter dan Bowie eigenlijk. De enige die je nog regelmatig voorbij hoort komen. Die zou hier een 7 krijgen denk ik. Paul Elstak en Alcatraz zijn aardig jeugdsentiment, al was ik in 1996 de happy hardcore al een beetje zat. Destijds vond ik dat nummer van Queen erg goed en ik heb ook de cd nog gekocht, maar nu vind ik daar niets meer aan. De nummers van Andre van Duin en Rob Janszen ben ik godzijdank vergeten.

De vorige 2 had ik even gemist.

Het nummer van Tony Joe White kende ik nog niet. Vind vooral zijn stem wel aardig, het liedje blijft hier ook niet hangen vrees ik al gaat het me te ver om het 13-in-een-dozijn te noemen. Het klinkt toch best lekker.
Cijfer: 6

Het nummer van Sheila E komt wel direct bekend voor, al zei de titel me in eerste instantie niets. Dit had net zo goed een Prince kunnen zijn, want hem hoor je de helft van de tijd en de muziek klinkt ook of het van zijn hand komt. Aardig nummer wel.
Cijfer: 6,5

Helemaal nooit iets geweten van die samenwerking tussen Bowie en de Pet Shop Boys. Ik vind Hallo Spaceboy wel een geschikt nummer voor Bowie's solo album Never Let Me Down. Daar zou het zeker niet op misstaan, maar ik moet opbiechten dan juist dit album een gemiddelde heeft van 2,42 op musicmeter, een gemiddelde David Bowie onwaardig.

Ik ga hem voor deze versie van Halo Spaceboy ook hoger waarderen: 6,5

Sheila E. zit natuurlijk in het hoekje van Prince en kan in beginsel alleen daarom al weinig kwaad doen. Toch vind ik deze single niet echt bijzonder (4,5) en iets dat dan weer niet op een album van Prince uit de jaren '80 zou kunnen staan, ook al hoor ik hem overduidelijk vocale bijstand verlenen.

Ik heb hier een oude Single van de Dag:

Joe Loss - The Maigret theme

(afbeelding)

31 maart 1962 kwam het binnen in de Engelse Top 50. 10 weken genoteerd en uiteindelijk plek 20 behaald.
Er was in die tijd ruimte voor het uitbrengen van de muziek die hoorde bij populaire tv-series, dat een singletje nog geen twee minuten duurde speelde nog niet zo'n rol. Ik mag het wel.

Een goede grap zou het wezen de Single van de Dag als 1 april grap te vergeten....

Gruppo Sportivo - Rock 'n roll

(afbeelding)

Hopelijk heeft iedereen een wat betere versie van Rock 'n roll dan deze van youtube. Maar een onvervalste Nederlandse klassieker, die binnenkwam op 1 april 1978. Ik vond het tenminste geweldig.
Maar 5 weken en plaats 27 is niet echt schokkend. Wel veel concurrentie in de Top 40, dat wel.

Ik zet er eventjes m'n Radio 2 Stonesdag-stream voor uit.

Dat Joe Loss-singletje klinkt heel aardig. Jammer alleen dat dat clipje wat vals klinkt.

Dat Gruppo Sportivo-nummertje vind ik ook leuk. Toen kwam er veel interessantere muziek uit Nederland dan nu het geval is.

Al Jarreau - Boogie Down

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 2 april 1983
Kwam binnen op: #28
Hoogste positie: #14
Aantal weken: 5
Andere binnenkomers: Mireille Mathieu & Patrick Duffy - Together We're Strong, Time Bandits - Listen To The Man With The Golden Voice, Frank & Mirella - De Vissers Van San Juan, Taco - Puttin' On The Ritz, Bernadette - Sing Me A Song.

Lekker swingend singletje dat helaas wat tegenvallende resultaten behaalde in de hitlijst.
We kennen hem natuurlijk van Roof Garden en Mornin'.
Ik heb wat het idee dat deze jazzvocalist wat ondergewaardeerd wordt.
Ook als gastvocalist treedt hij regelmatig op bij gerenommeerde jazzartiesten.

Even bijgeluisterd, ik kende ze alledrie nog niet.

Joe Loss is meer een curiosum naar mijn smaak. Klinkt wel aardig. Die tv-tunes uit die tijd zijn meestal wel leuk.
Cijfer: 6

Gruppo Sportivo doet me een beetje aan de muziek van Herman Brood uit die tijd denken. Aardig nummer wel, maar mist toch wel iets, ergens.

Het nummer van Al Jarreau is wel erg glad, maar toch heeft het wel een fijne schwung, zeker als je de clip erbij kijkt. En is dat niet die knakker van Black Eyed Peas op 0:47? Hij lijkt er sprekend op. Moet wel zeggen dat er wel een minuut vanaf had gekund.

Vind het ook leuk, die single van Al Jarreau. Een aardige en jazzy/swingende opvolger van Roof Garden van een jaar daarvoor maar minder succesvol.

Al Jarreau (72) is in 2010 er fysiek heel ernstig aan toe geweest, heeft weken moeten revalideren maar, en daarom schrijf ik het ook op, is er weer helemaal bovenop gekomen en is daarna gewoon weer intensief gaan touren!

Met terugwerkende kracht presenteer ik...

De Single Van De Dag voor 3 april:

DJ Jurgen - Better Off Alone

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 3 april 1999
Kwam binnen op: #21
Hoogste positie: #9
Aantal weken: 15

Veel zinnigs heb ik er niet over te zeggen.
Laat ik het er maar bij houden dat ik hoop dat de liefhebbers er blij mee zijn, dit topic moet immers voor iedereen leuk blijven.
Ik heb ze zelf trouwens slechter gehoord in het genre.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:18 uur

geplaatst: vandaag om 14:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.