MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
musician schreef:

Al Jarreau (72) is in 2010 er fysiek heel ernstig aan toe geweest, heeft weken moeten revalideren maar, en daarom schrijf ik het ook op, is er weer helemaal bovenop gekomen en is daarna gewoon weer intensief gaan touren!

Typisch een jazz-artiest. Muziek als leidraad. .

kaztor schreef:
Veel zinnigs heb ik er niet over te zeggen.
Laat ik het er maar bij houden dat ik hoop dat de liefhebbers er blij mee zijn, dit topic moet immers voor iedereen leuk blijven.

Daar sluit ik mij helemaal bij aan, zeker ook in het geval van DJ Jurgen. Ik kan niet eens oordelen of er wel of niet betere tracks in het genre zijn te vinden. Maar dit werkje staat in ieder geval niet in mijn cd kast. Zonder iemand daarmee voor het hoofd te willen stoten, daarom geef ik ook geen sterren, ik ben waarschijnlijk gewoon te oud voor dat soort muziek

Dit is de Amerikaanse Top 5 van 4 april 1964, werkelijk waar, de Billboard Hot 100:

1 27 Can't Buy Me Love BEATLES
2 3 Twist & Shout BEATLES
3 1 She Loves You BEATLES
4 2 I Want To Hold Your Hand BEATLES
5 4 Please Please Me BEATLES

En welke nieuwe Single van de Dag komt er binnen op die datum, als onbekend b-kantje dat wordt meegenomen in de lijst?

Beatles - Thank you girl

(afbeelding)

Het moet haast wel een van de meest memorabele Billboard singles lijsten aller tijden zijn geweest. De week er na komen Louis Armstrong en Terry Stafford de Top 5 binnen. Thank you girl deed als b-kantje niet zo heel erg veel.

DJ Jurgen komt uit de tijd dat ik even helemaal klaar was met de hitlijsten en volop alternatieve bandjes aan het ontdekken was. Maar toch kon je niet echt om dit nummer heen. Onder de naam Alice Deejay scoorde dezelfde producer nog wat dikke hits. Echt kwalitatief hoogstaand vind ik het niet, maar vanwege de nostalgische waarde is het wel leuk om het af en toe eens terug te luisteren. Die melodie is ook echt een oorwurm.
Cijfer: 7

Ik ken heel veel van The Beatles, maar hun b-sides heb ik me nooit in verdiept. Dit klinkt tamelijk eenvoudig, maar ook wel charmant. Omdat ik een zwak heb voor The Beatles hier ook een ruime voldoende.
Cijfer: 6,5

Tony Joe White - Groupie Girl
Dat vind ik een mooi relaxt bluesgetint nummer, een beetje in de lijn van J.J. Cale.
Cijfer: 8

Sheila E. - A Love Bizarre
Het is wel een erg simpel nummer - steeds datzelfde akkoord - maar ritmisch zit het goed en die sax tilt het de hoogte in.

David Bowie & Pet Shop Boys - Hallo Spaceboy
De originele albumversie vind ik beter maar deze samenwerking met Pet Shop Boys is niet onaardig.

Joe Loss - The Maigret theme
Deze link klinkt nu wel vals maar bij een detectiveserie pas het nummer perfect.

Gruppo Sportivo - Rock 'n roll
Prima nummer van Nederlandse bodem, ligt zowat tussen rock'n roll en new wave en het klinkt ook grappig.
Cijfer: 8,5

Al Jarreau - Boogie Down
Een beetje teveel een remake van Roof Garden maar de soepele zang en jazzy inslag maken veel goed.

DJ Jurgen - Better Off Alone
Dit doet mij veel minder dan de vorige nummers. Of ik er net als musician te oud voor ben? Mij klinkt het te kil en te monotoon en na enkele draaibeurten verveelde het mij al.
Cijfer: 4

Beatles - Thank you girl
The Beatles maken mij steeds vrolijk en vervelen mij nooit al heb ik hun hits zo vaak gedraaid. Vrij simpel maar erg charmant en aanstekelijk.

De nieuwe Single Van De Dag:

Op 5 april 1975 komt nieuw binnen in de Top 40:

Queen - Now I'm Here

(afbeelding)

Een van de grootste en machtigste singles van Queen ooit eindigt cijfermatig als één van de grootste Queen-flops ooit. Wat zal er mis zijn geweest met deze opvolger van Killer Queen, die toch weken op twee heeft gestaan?

Waar waren alle Killer Queen kopers gebleven? Of was Now I'm here dan toch niet voor het grote publiek geschikt? Drie weken en plek 32 als hoogste.

Now I'm Here, geweldig nummer!

En ik gok dat de single zo laag kwam omdat Queen nog niet echt de eeuwige roem had bereikt (gebeurde pas bij Bohemian Rhapsody) en daarom nog moest vechten voor een plaats aan de top.

Fabelachtig nummer, misschien wel m'n meest favoriete Single Van De Dag tot nu, van het even fabelachtige Sheer Heart Attack-album.

Een klassieker, zonder meer!

Die positie in de Top 40 betekent nu eigenlijk niet veel meer. Dit is natuurlijk een hardcore Queen-rocker, uitgebracht nog vóór de definitieve doorbraak.
Moet toch even gezegd worden dat de rockgeoriënteerde chartwatchers van toen hun handen dicht mochten knijpen; Deze kwaliteitsrock zien we niet meer terug in de hitlijsten!

De nieuwe Single Van De Dag is:

Flash And The Pan - Midnight Man

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 6 april 1985
Kwam binnen op: #36
Hoogste notering: #23
Aantal weken: 5

Tears For Fears of FGTH waren voor-de-hand-liggende keuzes geweest, Go West en Phil Collins misschien ook. Toch ga ik voor de obscuurste binnenkomer van die week, van een redelijk obscure band van AC/DC-producers Harry Vanda (alias Johannes Jacob Hendrickus Vandenberg, geboren te Den Haag) en George Young (inderdaad een broer van).
Deze band scoorde met een paar heerlijke singletjes: Hey St. Peter, Ayla, Waiting For A Train en ook deze.

Midnight Train heeft een lekkere drive.
Wel typisch een product van z'n tijd, maar dat vind ik hier niet storend, de compositie is dik in orde.

Topnummer!

Ik zou Flash and the Pan toch niet echt een obscure band noemen. Hey St. Peter is een erg bekend nummer. Harry Vanda en George Young zaten daarvoor overigens in de band The Easybeats, samen met o.a. nog een Nederlander, wel bekend van Friday on My MInd.

Flash & The Pan brachten destijds een aantal leuke grappige singles uit waaronder deze Midnight Man. Het is mij een raadsel waarom Early Morning Wake Up Call in datzelfde jaar geen hit werd want dat is zeker zo goed.

Queen - Now I'm Here
Geweldige single dat geen grote hit werd, origineel en energiek. Rock van dat kaliber vinden wij - wat kaztor zegt - helaas niet meer terug in de hitlijsten.
Cijfer: 9

Arrie schreef:
Ik zou Flash and the Pan toch niet echt een obscure band noemen.

Niet echt nee, wel weer in vergelijk met Phil Collins, Tears for Fears en Frankie

Maar goed, niet de beste van de band maar nog steeds een leuk liedje

cijfer: 6,5

Bij Queen hoor ik wel dat het goed in elkaar zit, maar ik heb wel eens leukere hardrock gehoord uit die jaren. Snap het enthousiasme eigenlijk niet zo. Een paar jaar terug hadden we trouwens nog The Darkness in de hitlijsten dat net zo klonk.
Cijfer: 5,5

Flash & The Pan klinkt me dan beter in de oren. Dit nummer kende ik niet, maar het bevalt me eigenlijk wel. Leuk ritme en zo'n typische jaren '80 melodie met een melancholische ondertoon.
Cijfer: 7,5

Bij The Darkness mis ik juist de dynamiek die Queen wel weet te scheppen.
Het ligt er wat te dik op bij die band.

Hetzelfde vind ik gelden bij een Robbie Valentine of een Valensia: Hoge uithalen en een over-the-top-presentatie maken nog geen Queen.

Over Paul Turner zwijg ik liever helemaal...

Jungle Brothers - What U Waitin' 4

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 7 april 1990
Kwam binnen op: #22
Hoogste notering: #7
Aantal weken: 7

Een van de leukere keuzes van die week, vind ik zelf.
Prettig hiphop-liedje zoals er meerdere waren toendertijd. Ik vind het in ieder geval een slag sterker dan wat er nu van dat genre in commercieel opzicht scoort.

Vrolijk Pasen, iedereen!

Ah, geweldig nummer

Voor mij echt ultiem jeugdsentiment en nog altijd een gave track. Heerlijke baslijn ook.

Hun I'll House You is overigens nog een stukje beter (zou een 9,5 krijgen), die draai ik nog regelmatig. Maar die heb ik later pas ontdekt en weet eigenlijk ook niet of dat ook in NL een hit was.

Zalig Pasen iedereen.
(afbeelding)

Volgens de Top 40-site niet.

Er was alleen nog een Tipparade-notering die ze samen met zowat de hele hiphop-lichting van toen hebben gemaakt: Doin' Our Own Thang.

Okay, jammer. Het is wel een legendarische single, volgens Wikipedia de eerste hiphouse-single die buiten Chicago werd opgenomen. En JB was blijkbaar ook de eerste hiphopgroep met een houseproducer in de gelederen.

Die Doin' Our Own Thang ken ik wel van een bandje dat ik toen had. Vond het toen wel een aardig nummer, maar weet niet in hoeverre ik er nu nog iets aan vindt.

Leuke hiphop-single met prima basliijn, ik heb zo geen hiphop-liefhebber maar destijds stonden er wel een aantal leuke hiphop-hits.
Cijfer: 7,5

Hoor ik hier geen oude rip off van Do it anyway you wanna van Peoples choice uit 1975? Ja, onmiskenbaar en ik vind het ook een leuke single van de Jungle Brothers, 7.

Ik geef Midnight Man van Flash and the Pan hetzelfde nummer. Misschien is het net de vraag: ben je nog wel of niet van de generatie Hey St. Peter. Zo ja, dan vind je Hey St. Peter veel leuker en waardeer je Midnight man wat af. Ben je echter opgevoed met Midnight man, dan kun je ook redeneren dat het een alleraardigste single is.

De Single van de Dag van 8 april 1967:

Turtles - Happy together

(afbeelding)

Is toch een geweldige single en uit de categorie wereldberoemde flowerpower pop uit de jaren '60. Zo aardig, dat het in 1975 opnieuw weer een hitje werd in Nederland.

11 weken en plek 5

ClassicRocker
Een formidabele single die mijn lentekriebels doet opflakkeren.

Inderdaad, een echte popparel!

De nieuwe Single van de Dag:

Op 9 april 1977 kwam binnen in de Nederlandse Top 40:

David Bowie - Sound and Vision

(afbeelding)

En dan was ik maar een jongen van 14 die braaf naar de Top 40 zat te luisteren, dit was wel zo prachtig dat ik direct opsprong en bij mijn moeder net zo lang om 4 gulden 95 heb gezeurd dat ik het nummer nog dezelfde dag kon kopen.

En meer Nederlandse platenkopers waren geïnteresseerd: het singletje stond 12 weken genoteerd en haalde zelfs de 2e plek. Bowie's album Low wordt nog steeds hogelijk geprezen (zie ook elders op musicmeter)

Ongehoord, wat een niveau de laatste drie platen.

Het nummer van de Turtles is inderdaad een popparel, echt een weergaloos popliedje.

David Bowie's Sound and Vision komt van een album dat in mijn top 10 staat, maar ik moet zeggen dat ik het lange tijd nog het minste nummer van het album vond. Maar het is wel een nummer dat makkelijk door je hoofd spookt (blue blue electric blue), een kwaliteit die toch ook niet onderschat mag worden.
Cijfer: 10

ClassicRocker
musician schreef:
En meer Nederlandse platenkopers waren geïnteresseerd: het singletje stond 12 weken genoteerd en haalde zelfs de 2e plek. Bowie's album Low wordt nog steeds hogelijk geprezen (zie ook elders op musicmeter)

Het was dan ook de eerste (en enige single) van Low dat uitgroeide tot Bowie's grootste 70's hit in Nederland (groter zelfs dan het later in '77 uitgebrachte Heroes). Kwalitatief gezien valt er op Sound and Vision echter niets aan te merken. Een pakkende melodielijn en:

Blue, blue, electric blue
That's the colour of my room
Where I will live
Blue, blue

Je voelt je gelijk thuis bij deze song.

Mozeskriebel Hans, jij bent de meester van de 70's-singles!

Ben ik al idolaat van Queen's 70's-bijdrage, wordt Sound And Vision eventjes doodleuk uit de mouwen geschud!

Voor Low geen compliment teveel en voor deze single ook niet.
Ik denk dat ik het met deze halve uitleg wel duidelijk heb gemaakt!

Het b-kantje van deze single staat trouwens op gelijke hoogte (en toevalligerwijs geldt bij die van Queen hetzelfde).
Geweldig nummer!

The Turtles staan kwalitatief op gepaste afstand.
Happy Together is een leuke 60's-hit.

Beiden geweldige singles!

Turtles - Happy together

David Bowie - Sound and Vision
Cijfer: 9,5

The Buggles - Lenny

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 10 april 1982
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #23
Aantal weken: 5

Kan ik kort over zijn: Geweldige revanche van The Buggles na het kortstondige Yes-avontuur.
Hier druipt de pure klasse van af. Puike productie, een vakkundige gelaagdheid en bovenal een ijzersterk staaltje popmuziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:47 uur

geplaatst: vandaag om 17:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.