MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Ik vind dit best een leuke single. Geen problemen mee in ieder geval.

Ik ga ook vaak voor een iets minder voor-de-hand-liggende keuze.
Dat houdt de topic interessant en hou je ook goede opties over voor de volgende jaren in dit topic.

Met de Frans Bauers etc. ben ik nog voorzichtig, maar soms kom je niet om een slechte keuze heen (Hakkûhbar). Dat is het leuke hiervan.

ClassicRocker
De pretentie die spreekt uit de titel van deze single wordt muzikaal geen seconde waargemaakt. Het mag dan ook geen wonder heten dat het singles kopende publiek hier destijds niet voor in de rij lag. Een niemendalletje, en niets meer dan dat. Tevens een cheap trick om ons na gisteren wederom op zoiets onbetekenends te trakteren.

Cijfer: 4,0

Nou, 6 weken in de top 40 vind ik anders zeker niet slecht. Vanavond volgt een pareltje.

Voorlopig gaat het ook prima!

Peter Tosh had net een wereldhit (samen met Mick Jagger) achter de rug met Don't look back en werd geacht direct met een acceptabele opvolger te komen.
Per slot van rekening moeten de platen worden verkocht als het ijzer heet is.

Maar hoe indrukwekkend was het oeuvre dat Tosh tot dan toe had gemaakt? Ik heb ooit, speciaal vanwege Don't look back, het album Bush Doctor gekocht en heb dat ook vrij snel weer weggedaan.

I'm the Toughest, dat er ook op staat, gaat dan nog (6). Maar de reggae vanTosh was geen muziek die de hitlijsten jaarlijks zou gaan bepalen, een uitzondering daargelaten.

Tot nu toe heb ik twee keer gekozen voor 'zwarte muziek', wat niet geheel verrassend is. Vandaag kies ik daarom voor iets anders, tijd voor foute dansmuziek:

Hithouse – Move Your Feet to the Rhythm of the Beat

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 22 april 1989
Kwam binnen op 31
Hoogste notering: 28
Aantal weken: 4

Zoals ik dus al zei: foute muziek. Toevallig kende ik dit nummer, uit mijn geboortejaar, al. Ik was dan ook blij verrast dat ik dit nummer kon kiezen. Move Your Feet to the Rhythm of the Beat is niet heel veel meer dan een leeg, inhoudsloze track, maar daar is zo nu en dan helemaal niks mis mee. Dansen maar.

2MY

Als ik ooit een topic begin met 100 essentiële New Beat tracks, dan zullen de mannen van Hithouse daar sowieso ergens in voorkomen.

2MY was in zijn 'top 30 opnemen op cassettebandjes'-periode toen deze Move Your Feet... een hit werd en zoals alle hits van die periode kan ik daar uberhaupt niets slecht over kwijt. Geweldig nummer

Dit was een van mijn eerste singletjes.

Ik heb hem wel pas een jaar of twee later gekocht, in de uitverkoopbak.

Jeugdsentiment dus voor mij en gewoonweg een leuk nummer.
Verder gaat hier met Peter Slaghuis (in 1991 op zijn 30ste helaas overleden in een verkeersongeluk) toch wel een legendarisch producer achter schuil. Een jaar eerder maakte hij een van de eerste acidplaten (Jack To The Sound Of The Underground).

Cijfer: 8,5

Vind dit wel een aardige single.
Ongecompliceerd liedje, moet je niet al te moeilijk over doen.

Aan ClassicRocker de taak om dit met de grond gelijk te plaveien.

Aardig dance-nummer, stelt eigenlijk niet veel voor maar anderzijds is het zeker ritmisch goed in elkaar gestoken.
Cijfer: 6

ClassicRocker
kaztor schreef:
Aan ClassicRocker de taak om dit met de grond gelijk te plaveien.

Enkelen uit mijn kennissenkring hebben wijlen Peter Slaghuis persoonlijk gekend, en zonder uitzondering hebben zij warme woorden over voor misschien wel Neerlands voornaamste housepionier. Anno 2012 brengt deze muziek me niet meer in vervoering, maar gedurende de jaren '90 heeft het onmiskenbaar bijgedragen aan menig van mijn extatische tienernachten.

Vandaag over de doden niets dan goeds (nu ja, voldoende(nds)).

Cijfer: 6

Tja, hier schuilt wel enige tragiek, als ik dat zo lees.

En is dit nu een voorbeeld van foute dance muziek?
Het is misschien een beetje een domme vraag. De waarheid is dat ik al in 1989 nauwelijks aan een nieuw genre wilde beginnen en vertrouwde op de vele oude rockers/bekenden die ook in 1989 gewoon met nieuw plaatwerk op de proppen kwamen.

House en alle daaraan verwante stromingen zijn dan ook geheel langs mij voorbij gegaan , ik zou liegen als ik anders zou beweren. Zonder dat ik overigens het gevoel heb daar wat aan te hebben gemist. Af en toe, zoals nu, komt er wat voorbij uit het prille begin van de stroming.

Het is in ieder geval geen reclame om mij er ooit verder in te gaan verdiepen. Dan moet het kunnen concurreren met alles dat ik wel lief heb in de muziek en dat gaan ze niet winnen. Dit singletje is daar ook een bewijs van (4).

Dit zou ik niet als foute danceuziek willen bestempelen, daarvoor is het te authentiek. Sowieso was het genre toen nog zo nieuw dat er amper foute copycats bestonden. Dat je het geen leuk nummer vind kan ik me dan wel weer voorstellen.

Zit me nu wel af te vragen of er ook dance-muziek is die jou wel kan bekoren. Wellicht iets waar Stevie Nicks aan heeft meegedaan?

Ja, die Dreams versie met Deep Dish!

Oei oei, wordt hier een klassieker toch enig geweld aangedaan....
Maar ik moet zeggen (ik heb het gelijk even opgezet), je hóórt in ieder geval dat er in een eerder stadium goed over de compositie is nagedacht

Dan is het vandaag tijd voor de single uit de jaren '90 waarna het stokje weer wordt overgedragen aan (ik neem aan) musician of kaztor.

Ik ben er nog niet uit welke track het gaat worden. Elke nieuwe binnenkomer vind ik bijna even vreselijk en ik wil niet weer een dance-track plaatsen...

Edit. Vanavond volgt de update. Ik ben er inmiddels uit.

Met deze single van de dag zal ik vooral Herman erg gelukkig maken:

Waltari – So Fine

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 23 april 1994
Kwam binnen op: 38
Hoogste notering: 28
Aantal weken: 4

Ik zat nog te twijfelen of ik voor Henk Wijngaard ging, maar het is dit mengelmoesje van (toch) dance, rock en metal geworden. Ik kan er zelf wel om lachen, zeker met dank aan het kinderkoor. Dit zou het tegenwoordig prima doen op menig songfestival. Kortom: een ontdekking die ik niet had willen missen. Al is het maar om eens goed te lachen.

Kende het nog niet, maar toch wel een vrij bizarre hit eigenlijk. Weet niet helemaal wat ik ervan moet denken, maar word er eigenlijk wel vrolijk van.

Het schijnt dat Herman dit nummer elke dag bij het opstaan opzet en gaat dansen. Hier zijn helaas geen filmpjes van.

Roept hij daarbij ook uit "I'm a dancer"? Zo ja dan heb ik Herman wel eens op tv gezien.

Dit lijkt mij een mengelmoes van house, rock, metal, exotische klanken en een kinderlied. Men wil hier origineel uit de hoek komen maar er wordt teveel in één nummer gestopt, die mengeling van (te) veel stijlen komt mij geforceerd over.
Cijfer: 5,5

Van wat Rob zegt weet ik niets af eigenlijk, maar meestal slaap ik nog als ik opsta dus wie weet.

Wel een heel toffe keus want hier word ik inderdaad wel blij van. Geweldige alternatieve gitaarhit uit de 90s en niet zo'n voor de hand liggende. Er waren toen wel veel meer van dit soort aparte originele hits, 90s blijven voor mij toch een heerlijk hitdecennium.
Cijfer: 9,5

2MY
Bizar goeie keuzes de laatste tijd van R&P

dit was een mega-hit in de slaapkamer van 1MY

Rhythm & Poetry schreef:
(...) waarna het stokje weer wordt overgedragen aan (ik neem aan) musician

of kaztor.

Donderdag en vrijdag weer!

Maar je hebt je zelf prima gepresenteerd en goede nummers laten horen! Je ziet, met een beetje pech komt ook Henk Wijngaard binnen in de Top 40 en wordt je helemaal afhankelijk van wat er nog meer nieuw is.

Maar dat maakt het gelijk ook boeiend!

ClassicRocker

00:56

Opa gaat los!!!

Waltari - So Fine staat borg voor een revolutionaire collaboratie tussen artiesten van uiteenlopend pluimage, en in het nummer passeren dientengevolge een ratjetoe aan stijlen de revue. Desalniettemin is het tot driemaal toe doorbrekende explosieve gitaarwerk de grootste lust voor het oor.

Cijfer: 8,0

musician schreef:
(quote)

(quote)

Donderdag en vrijdag weer!

Maar je hebt je zelf prima gepresenteerd en goede nummers laten horen! Je ziet, met een beetje pech komt ook Henk Wijngaard binnen in de Top 40 en wordt je helemaal afhankelijk van wat er nog meer nieuw is.

Maar dat maakt het gelijk ook boeiend!

Bedankt (ook aan kaztor) dat ik dit topic een paar dagen mocht "presenteren", heb het heel erg tof gevonden en ik blijf het nu ook zeker volgen.

ClassicRocker
Presenteren is iets totaal dan anders dan presteren, zo is gebleken.

Nee, het zal niet meevallen om opnieuw je honorarium te kunnen ophoesten, maar als we de met z'n allen stevig de tering naar de nering zetten, hopen we je ooit wederom als topic-maestro te mogen begroeten. Tenminste, als je belooft dat je bij aanschaf van je volgende Rolls Royce aan ons denkt.

Je bent een rare jongen.

Rhythm & Poetry schreef:
Je bent een rare jongen.

Waltari vind ik nog wel gaaf, al vind ik zo'n 85% uit diezelfde hoek übergedateerd klinken.
Ik heb de cd-single (wat is dat?) nog.

En Rhythm & Poetry, yer welcome! Goede keuzes!

Je hebt helemaal gelijk.

Ik moet trouwens weer helemaal in het schema komen! En ik blijf, denk ik, gelijk zelfs een beetje in de buurt van Rhythm & Poetry:

De nieuwe single van de Dag komt nieuw binnen op 24 april 1965:

Shirley Bassey - Goldfinger

(afbeelding)

Ik weet of er ooit al eens een James Bond Top 30 topic is geweest op musicmeter, maar Goldfinger moet ongetwijfeld zeer hoge ogen gooien als beste Bond Theme ooit. Dan toch in ieder geval bij mij.

Prachtige tijd, ik had graag eens Goldfinger in 1965 in de bioscopen willen zien, maar ik denk niet dat mijn ouders daar op dat moment voorstander van waren. Hoewel de mensen overigens veel naar de bioscoop gingen.

Een grote hit werd het ook nog met 15 weken in de Veronica Top 40 en plek 5. Wat een vocalen heeft die Bassey. Het werd overigens massaal gecoverd, door anderen op de plaat gezet. Maar dit is toch wel het origineel.

Heel aardig nummer, al heb ik het niet zo op Shirley Bassey's pathos.

Bond-thema's zijn door de bank genomen wel sterk. Als favoriet noem ik dan toch Live And Let Die van Wings. Kunnen weinig andere filmthema's tegenop .

Gast
geplaatst: vandaag om 05:45 uur

geplaatst: vandaag om 05:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.