MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Een 10 zou ik het niet geven, maar sterke single inderdaad, en een stuk beter dan Pride. Raar genoeg hoor je hem nooit meer op de radio, terwijl het een top 10-hit was... En dat terwijl er nog een hoop van U2 op de radio te horen is.

Voor ik het zelf vergeet: 10-waardig, zonder enige twijfel.

Pride heeft in z'n voordeel dat het puntiger klinkt, dat slaat nou eenmaal iets beter aan.
The Unforgettable Fire gaat meer de diepte in, klinkt meer atmosferisch.
Meer een connaisseur's choice, vind ik.

Een enorme klassieker, maar het nummer heeft mij nooit echt helemaal kunnen bekoren zoals het meeste vroege werk van U2.
Cijfer: 6,5

Voor mij met afstand de beste U2-song (10). Het meest wonderlijke van de song vind ik dat hij van de eerste tot de laatste seconde fascineert en boeit, er zit geen slap moment in.

Pride was al een grote hit geweest, de definitieve doorbraak van U2. In de Verrukkelijke 15 kwam toen The unforgettable fire binnen, maar een single was dat (nog) niet. Pas maanden later werd hij alsnog uitgebracht, en (inderdaad) een behoorlijke top 10 hit.

In mijn eigen hitgeschiedenis van 1977 t/m 2012 staat The unforgettable fire op de derde plaats...

Eén van de beste van U2, mede te danken aan de productie van Brian Eno.

Cijfer: 9,5

ranboy schreef:
In mijn eigen hitgeschiedenis van 1977 t/m 2012 staat The unforgettable fire op de derde plaats...

En welke staan er op 1 en 2?

Je zit hier zomaar te vissen naar geschiedenis die Ranboy nog openbaar moet gaan maken!

herman schreef:
(quote)

En welke staan er op 1 en 2?

Op 1 staat (hoe toepasselijk) One van Metallica.
Op 2 staat The dark is rising van Mercury Rev.

Deze top 3 is dus gebaseerd op puntentelling, niet (per se) op huidige smaak .

Grappig, vind ik wel verrassende keuzes. Als ik toen een hitlijst bij hield zou One daar ook goed op hebben gescoord. En dat nummer van Mercury Rev is prachtig inderdaad, nog steeds.

The Unforgettable Fire is kippevel.
Ook een geweldige clip.
De blik van Larry als hij de trap af loopt.
En vooral het moment dat die draaimolen veranderd in atoombom.
Bono voor een beregend raam.
Geen tranen in zijn ogen, maar het gevoel weerspiegeld op glas.

U2 is vreselijk, hoewel een track als The Unforgettable Fire er nog wel mee door kan.

5

U2 is geweldig, vooral in de jaren 80.
The Unforgettable Fire is een prachtig nummer, waar alles aan klopt.
Zal voor mij voor altijd verbonden blijven aan de zomer van 1985 en met name een strandvakantie in Spanje. Ghettoblaster mee naar het strand met bandjes met uiteraard ook dit nummer daarop.
Een 9 hiervoor.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Primal Scream - Loaded

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 5 mei 1990
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #27
Aantal weken: 5

Heel toepasselijk hoe dit op 5 mei in de Top 40 verschijnt.
Nog steeds klinkt het vernieuwend, maar wie goed luistert hoort hier absoluut een Stones-vibe in, meer bepaald Sympathy For The Devil.
Een fijne plaat om er eentje mee achterover te tikken.

Twee prachtige singles van de dag, kaztor (Punten respectievelijk 10 en 9)

Geweldig nummer.

Heb het ook op 7", gekocht lang voordat ik verder echt bekend raakte met hun werk.

Cijfer: 9,5

Ik moest dan ook meteen aan je avatar denken, Herman.

Prima nummer, vooral de bas en percussie, apart ook. Van deze band zal ik misschien eens een album aanschaffen.
Cijfer: 8

We wanna get loaded, and have a good time!

Toevallig gisteren het album weer eens gedraaid waarvan dit toch wel een van de (weliswaar vele) hoogtepunten is.

Cijfer: 8,5

(En nog een verlate 10 voor wellicht het beste U2-nummer ooit).

Geweldig nummer, heb ik nog op 7".
Paste goed in die tijd met Stone Roses, Soup Dragons, EMF en meer van dat soort dingen.
En natuurlijk is het gejat van Sympathy For The Devil.
Luister ook eens naar deze van Stenders en Van Inkel die hem wel gewoon Sympathy For The Devil noemden en een paar maanden later de Top 40 haalden.
Het gesproken intro komt overigens uit de film The Wild Angels uit 1966 met Peter Fonda en Nancy Sinatra.
Ik schaam mij enigszins dat ik nog steeds geen albums van deze groep heb.
Zeker een 8,5 weer.

Buffalo Bob and The Rinkelstars , ik was groot fan van de radioshow van beide top dj's (ik heb net het boek van Rob Stenders gelezen, aanrader voor de radioliefhebber!) en heb zelfs in de tijd de cd-single gekocht.

Maar goed het gaat nu om het origineel en dat is natuurlijk ook prima verteerbaar.

Cijfer: 7,5

Wederom een leuke ontdekking, kan niet anders zeggen. Fijne instrumentatie, een vrolijk begin van de dag voor mij.

7,5

2MY
Loaded!

ClassicRocker
De geposte video bij Loaded is de album-versie, onderstaand de single-versie:

Al met al een genietbare cross over tussen rock en dance die vanaf 1:47 onweerstaanbare trekjes aanneemt. Wat een Stones-vibe en wat een gitaarwerk.

Cijfer: 8

Are you ready to get really loaded?

Wat een Stones-vibe en wat een gitaarwerk.

Cijfer: 9

Een nieuwe Single van de Dag, een heerlijke, om nog even uit je dak te gaan vandaag:

Jimi Hendrix - Purple Haze

(afbeelding)

Plek 14 en 6 weken genoteerd gestaan. Het nummer is binnengekomen op 6 mei 1967 en was de tweede hit van Hendrix in de Top 40. Ik denk dat maar weinigen wist wat ze overkwam, dit was echt overweldigend, natuurlijk (10).

Ik moet nog reageren op Primal scream, maar ik had een nogal hectisch dagje (en nog)...

Dit is toch gewoon genieten? Zo hoort popmuziek te klinken. En dan ben ik nog niet eens fan of liefhebber van Jimi Hendrix.

8

Leuk topic.

Voor Loaded nog even een 9,5. Ik begin die Madchester-scene (waar dit toch eigenlijk ook gewoon onder valt, afgezien dat Primal Scream schots is?) steeds meer te waarderen.

Dan de gitaargod Jimi Hendrix. Zijn er mensen die bazer baas konden zijn dan hij? Ik zou het graag kunnen. Purple Haze is niet zijn beste.

8,5

Hans zet de tegenaanval scherp in.

Purple Haze was misschien wel DE Vietnam-plaat.
Merkwaardig genoeg deed het heel weinig in Amerika bij verschijnen.
Maar ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat dit een klassieker is [9,5].

Het is zo hip geworden hier, ik begin ook maar eens met cijfers.

Om een voor mij volstrekt onduidelijke reden kan ik maar geen klik krijgen met Hendrix. Ik hoor absoluut dat het kwaliteit is en snap prima waarom vrijwel iedereen z'n muziek fantastisch vindt, maar zelf kom ik bij de meeste van z'n nummers niet verder dan "wel aardig" . En verder wat Teunnis zegt, dit is weliswaar een van z'n grootste hits maar hij heeft heel wat betere nummers.

Cijfer: 6,5

Vind het nog steeds een van zijn beste

9.3

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.