MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
U vraagt, wij posten!

Tof nummer. Nooit geweten dat de hitversie niet het origineel was maar een remix van Norman Cook aka Fatboy Slim. Bij hoeveel hits die man wel niet betrokken is geweest...

Voor mij een 8. Mijn Soulseek-ticker is trouwens ook op dit nummer gebaseerd (voor diegenen die weten wat dat is ).

Dit is de officiele clip en niet de Norman Cook-remix, dus ik weet niet zo zeker of dat wel de hitversie was.

Ik moet zeggen dat het origineel mij niet echt bekend voorkomt en de remix juist wel, maar het is ook alweer 20 jaar geleden, dus het kan ook aan mijn geheugen liggen...

Dan zal het wel kloppen, ik heb het helemaal niet meegemaakt.

Een nieuwe Single van de Dag.
Waarbij opgebiecht dat er geen hitlijst in de jaren 60 is verschenen met als datum 26 mei.
De spelregels bieden dan de mogelijkheid om te kiezen voor de eerstvolgende mogelijkheid. Dat werd dan 27 mei 1967:

The Byrds - My back pages

(afbeelding)

Prachtige klassieker, van het al even klassieke Byrds album Younger than yesterday. Hier wordt rockgeschiedenis geschreven!
Niet dat het veel deed in de Top 40, met 7 weken en plek 14. Maar het heeft aan kracht nagenoeg niet ingeboet.

Big Country - Look Away
Een matig nummer van een redelijke groep. In mijn ogen iets minder dan The Alarm welke een beetje uit hetzelfde vaatje tappen. Big Country heeft een hoop betere nummers gemaakt.
cijfer: 5,5

ATCQ - I Left My Wallet in El Segundo
Deze heb ik toen in de tijd nog op 7" single gekocht. Klassiekertje van een van de weinige hiphop groepen welke ik echt goed kan waarderen
cijfer 8,5

The Byrds - My back pages

Zeer aardig nummer van een zeer aardige band.
cijfer: 7,5

Een nieuwe Single van de Dag die wellicht goed bij het weer past:

Rose Royce - Wishing on a star

(afbeelding)

Kwam binnen op 27 mei 1978.
Een kleine guilty pleasure, wellicht. Ben er altijd behoorlijk gecharmeerd van geweest.
8 weken en maximaal plek 14.

Hier is toch niets guilty aan? Alleen maar erg mooie soulballad!

Rose Royce is zonder meer een van mijn favoriete acts binnen de soort van disco/soul/R&B-scene, Wishing on a star is een erg sterk nummer. 8,5

Voor The Byrds heb ik ook altijd een zwak gehad, zal er echter nooit (meer) een geheel album van beluisteren. 7-

Niks mis met Rose Royce hoor.

Even een inhaalslag:
Big Country - Look Away.
Heb ik het 7"-singeltje nog van, alsook de LP.
Na het overdonderende debuut The Crossing vond ik Steeltown al wat minder en The Seer (waar deze vanaf komt) weer een klein stukje minder, waarna ik na Peace In Our Time ben afgehaakt bij Big Country. Naderhand wel weer opgepikt trouwens.
De negerdrummer Mark Brzezicki heeft na Big Country een hele tijd in The Cult gedrumd en speelt momenteel in de reincarnatie van notabene Thunderclap Newman.
Look Away is een lekkere zomerse single met een leuk meezingbaar refreintje, maar haalt het al niet meer bij welk nummer dan ook van het eerste album.
Niettemin zag ik hem in 1986 toch graag in de Top 40 staan.
Cijfer 7,5.

A Tribe Called Quest - I Left My Wallet in El Segundo:
Deze was ik i.t.t. Can I Kick It helemaal kwijt.
Echt een paar keer op moeten zetten dus.
Ofschoon dit niet helemaal mijn genre is, vind ik dit best een leuk nummer.
Lichte reggaetouch, lekker baslijntje en een echte jaren 80 syndrum.
Past heel aardig bij het weer van vandaag.
Cijfer 7.

The Byrds - My Back Pages:
En dan ook nog uit de Summer Of Love.
Zoals bij bijna alle Byrds-nummers krijg ik ook bij deze weer dat ultieme zomergevoel.
Zelden een band gehoord die zoveel zomer uit zijn gitaren krijgt.
Hemels melodietje ook.
Cijfer 9.

Rose Royce - Wishing On A Star
Mooie ballad van deze soul/funk formatie die eind jaren 70, begin jaren 80 toch wel een naam was.
De uptempo nummers Is It Love You're After en Rose Royce Express vind ik net iets beter.
Deze heb ik nog op 7".
Cijfer 7.

Eventjes vroeg nu de Nieuwe Single Van De Dag:

The Police - Every Breath You Take

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 28 mei 1983
Kwam binnen op: #27
Hoogste notering: #6
Aantal weken: 9

Een wat onverwacht magere oogst voor deze single dus. Aan het liedje kan het niet liggen: Hitgevoeligheid ten top.
Misschien dat de liefhebbers al het bijbehorende album Synchronicity in huis haalden.
Puike single [8].

A Tribe Called Quest - I Left My Wallet In El Segundo
Lang niet meer gehoord maar tenslotte een leuk nummer door het reggae-achtig ritme en de baslijn.
Cijfer: 7

The Byrds - My Back Pages
The Byrds zijn één van mijn lievelingsbands in de jaren '60, klinkt fris en zomers tegelijk met heerlijke stemmen en gitaren ofschoon dit een cover is van Bob Dylan.
Cijfer: 8,5

Rose Royce - Wishing On A Star
Mooie zwoele soulballad, zowat te vergelijken met Love Don't Live Here Anymore, wat mij betreft is er niets mis mee.
Cijfer: 8

The Police - Every Breath You Take
In de VS en GB werd dit wel een nr.1-hit, waarom hier niet? Inderdaad een puike single met prima tekst en geweldige baslijn.
Cijfer: 9

Dibbel schreef:
De negerdrummer Mark Brzezicki heeft na Big Country een hele tijd in The Cult gedrumd en speelt momenteel in de reincarnatie van notabene Thunderclap Newman.

Vraag me af of hij dat zelf ook zegt als ze hem ergens naar z'n beroep vragen, bijvoorbeeld bij de douane op een luchthaven.

- "Beroep?"
- "Negerdrummer"

Was een ironische reactie op een eerdere post...

The Police - Every Breath You Take:

Vind ik misschien wel de allermooiste hit die ze gemaakt hadden, samen met Every Little Thing She Does Is Magic.
Alles klopt gewoon aan dat nummer.
Heb er ook hele mooie herinneringen aan. Een van de mooiste zomerhits van 1983.
Cijfer 10

Leuk dat The Police ook een nummer voor The Notorious B.I.G. heeft gemaakt. Sympathiek. Leuker dan de versie van P. Diddy. Puff Daddy. P. Dizzle. Puffy Diddy Daddy Doo. Pizzle Dizzle.

7,5

The Byrds - My Back Pages
Eén van de mooiste regels van Bob Dylan (Ah, but I was so much older then. I'm younger than that now) hier. Denk dat ik het origineel ook net wat beter vind, al is de cover van The Byrds ook niet mis.
Cijfer: 8

Rose Royce - Wishing on a Star
Schitterend liedje, mij vooral bekend in de uitvoeringen van Paul Weller en de Undercover Girls, die er in de jaren '90 nog een hit mee scoorden. Het origineel heeft toch wel de meeste emotie, al klinkt de productie een beetje dof.
Cijfer: 8,5

The Police - Every Breathe You Take
Slecht is het niet, maar met The Police heb ik op 1 of 2 liedjes na nooit veel gehad. Typisch van die muziek die je dag in dag uit op de nostalgiezenders hoort. Ik kan een geeuw ook niet onderdrukken.
Cijfer: 6

Nog even wat achterstand:

Look away - Big country. Onderhoudende rocksong met prima refrein en spel, 8
A Tribe Called Quest - I Left My Wallet In El Segundo. Dit soort muziek zap of skip ik meestal weg, 3.

Every breath you take - Police (6,5). Het is behoorlijk gelikt, het succes is te verklaren, toch vind ik het bepaald niet het beste nummer van Synchronicity, integendeel. Wat op zich verder geen slecht album is. Het echte sterke Policewerk is terug te vinden op Outlandos d'amour en Regatta de Blanc.

kaztor schreef:
Eventjes vroeg nu de Nieuwe Single Van De Dag:

Ik wilde nog schrijven: Dagje Strand?? Maar hopelijk ben je in warmere oorden terecht gekomen...

Dagje tuincentrum en tuin!

The Byrds: Zeer goed nummer van een wat onderbelichte band.
My Back Pages heeft ook weer die wat mystieke sound waar ze patent op hadden [8].

Rose Royce's Wishing On A Star vind ik dan weer iets minder.
Beetje van dat schuifel-arrenbie, maar het is die 70's-sound die het wat sjeu geeft.
Zeker niet slecht [7].

De nieuwe Single Van De Dag is...

Skunk Anansie - Secretly

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 29 mei 1999
Kwam binnen op: #36
Hoogste notering: #28
Aantal weken: 5

Drie binnenkomers waar ik weinig meer mee heb op deze dag. De knuffelpop van The Goo Goo Dolls' Iris heb ik inmiddels tot vervelens toe gehoord, Guano Apes was toen vooral leuk, nu helemaal niet meer, en Skunk Anansie was ook zo'n typisch 90's-product dat oh zo politiek correct was voor alle (semi-)alto's. Maar Secretly kan nog wel op enige waardering rekenen.
Niet kapotgedraaid op de radio zoals sommige andere SA-hits (ja, die twee!), dus er is nog een zekere mate van frisheid te bespeuren, al heb ik hier geen voeling meer mee [5,5].

Vroeger vond ik Skunk Anansie maar eng. Zo'n kale vrouw die raar zingt. Tegenwoordig kan ik haar hits van toen erg goed waarderen. Ze zingt zo raar.

7,5

Skunk Anansie was inderdaad een typisch jaren 90 produkt (hoewel 2 jaar geleden nog nieuwe CD gemaakt) en ik vond ze eigenlijk altijd best wel goed, al kan ik het nu ook weer niet al te lang horen.
Kan me bij deze band inderdaad tuinbroekenpubliek herinneren, maar heb zelf gelukkig sinds mijn diensttijd geen last meer van politieke correctheid
Voor deze inderdaad niet stukgedraaide single (hoor je eigenlijk nooit meer op de radio) moest ik zelfs even het YouTube-opfrissertje gebruiken.
Ik vind het een hele aardige rocksong nog steeds, waarbij Skin zich gelukkig niet totaal overschreeuwt.
Cijfer 7.

Ik geef het ook een 7,5.

Secretly ontbeert een beetje de spanning van mijn Skunk Anasie favoriet Weak maar is zeker nog alleraardigst. Mooie solo tussendoor. Ik roep het al jaren, maar moet nog steeds eens een mooi album van deze band kopen.

Wegens gebrek aan een 30e mei hitlijst in de jaren '60 maar overgestapt naar 31 mei 1969:

Swinging soul machine - Stop the machine

(afbeelding)

Binnenkomst van een alleraardigste soul single uit die tijd. De opvolger van het succesvolle Spooky's day off.
En één van de oudste singletjes uit mijn bezit. Dat zal de keuze verklaren!

9 weken en plek 6.

Veelbelovende artiestennaam, helaas niet veel meer dan een saai niemendalletje.

6

Gast
geplaatst: vandaag om 01:39 uur

geplaatst: vandaag om 01:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.