Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 5 juni 2012, 23:22 uur
Overigens is dit een cover van Ernie Maresca (1962), heb ik op een hitcompilatie uit de 60's staan. Het was die tijd blijkbaar de mode om nummers uit de jaren '60 te coveren, tenslotte voegt het weinig toe aan het origineel al is het best vermakelijk. Het origineel zou een 8 hebben gekregen, de cover krijgt ...
Cijfer: 6
Dan de vorige nummers:
The Family Stand - Ghetto Heaven
Ik hoor hier ook een beetje Prince en Massive Attack in, funk in een jaren '90-jasje. Klinkt zeker niet slecht maar niet echt memorabel.
Cijfer: 6,5
Animals & Eric Burdon - When I was Young
Klinkt dramatisch, neigt naar the Doors en groeit naar een climax toe maar het einde komt te snel. Dit nummer blijft met gemak overeind.
Cijfer: 8
Fleetwood Mac - Don't stop
Het minste nummer uit Rumours maar een aanstekelijke meezinger is het zeker. Die synth en gitaar tillen het nummer de hoogte in.
Dan de vorige nummers:
Ik hoor hier ook een beetje Prince en Massive Attack in, funk in een jaren '90-jasje. Klinkt zeker niet slecht maar niet echt memorabel.
Klinkt dramatisch, neigt naar the Doors en groeit naar een climax toe maar het einde komt te snel. Dit nummer blijft met gemak overeind.
Het minste nummer uit Rumours maar een aanstekelijke meezinger is het zeker. Die synth en gitaar tillen het nummer de hoogte in.
0
geplaatst: 6 juni 2012, 19:15 uur
Eventjes mijn reacties op Musician's singles:
Eric Burdon & The Animals - When I Was Young:
Gaaf, dynamisch nummer met ijzersterke vocalen. Het einde komt inderdaad te snel na de climax [8].
Fleetwood Mac - Don't Stop:
Ik vind het op gelijke hoogte staan met Go Your Own Way. Natuurlijk een sublieme singlekeuze, zoals er meer waren op Rumours. Blijft ook lekker vrolijk, al zullen de bandleden zelf er toen misschien anders over hebben gedacht [9,5].
------------------
De nieuwe Single Van De Dag is...
2Pac - Do For Love

Datum van binnenkomst in de Top 40: 6 juni 1998
Kwam binnen op: #27
Hoogste notering: #17
Aantal weken: 12
Laatst kwam na het jaar 1982 1992 dus ben ik weer overgeleverd aan het vermaledijde (s)hitjaar 1998 en ook in de week van 6 juni is het weer een hoop rotzooi dat de hitparade binnenkomt. Dan blijft met een beetje gezond verstand 2Pac's Do For Love de enige keuze.
En ik vind het z'n beste single. Echt een lekkere plaat, beetje een low-key sfeertje met die sample van Bobby Caldwell's What You Won't Do For Love en we hoeven eens een keer niet te weten hoe macho hij wel niet was [8].
Eric Burdon & The Animals - When I Was Young:
Gaaf, dynamisch nummer met ijzersterke vocalen. Het einde komt inderdaad te snel na de climax [8].
Fleetwood Mac - Don't Stop:
Ik vind het op gelijke hoogte staan met Go Your Own Way. Natuurlijk een sublieme singlekeuze, zoals er meer waren op Rumours. Blijft ook lekker vrolijk, al zullen de bandleden zelf er toen misschien anders over hebben gedacht [9,5].
------------------
2Pac - Do For Love

Datum van binnenkomst in de Top 40: 6 juni 1998
Kwam binnen op: #27
Hoogste notering: #17
Aantal weken: 12
Laatst kwam na het jaar 1982 1992 dus ben ik weer overgeleverd aan het vermaledijde (s)hitjaar 1998 en ook in de week van 6 juni is het weer een hoop rotzooi dat de hitparade binnenkomt. Dan blijft met een beetje gezond verstand 2Pac's Do For Love de enige keuze.
En ik vind het z'n beste single. Echt een lekkere plaat, beetje een low-key sfeertje met die sample van Bobby Caldwell's What You Won't Do For Love en we hoeven eens een keer niet te weten hoe macho hij wel niet was [8].
0
geplaatst: 6 juni 2012, 21:12 uur
Een goedmakertje voor Rob, zo heeft kaztor vast gedacht.
Do For Love is een heerlijke single en een van mijn favoriete nummers van 2Pac, wiens singles ik sowieso beter vind dan zijn overige tracks. Lekker swingen op dit nummer.
8
Do For Love is een heerlijke single en een van mijn favoriete nummers van 2Pac, wiens singles ik sowieso beter vind dan zijn overige tracks. Lekker swingen op dit nummer.8
0
geplaatst: 6 juni 2012, 23:52 uur
Dit nummer mag ik ook, niet iets wat ik vaak zou draaien maar die baslijn en raps vind ik wel geslaagd.
Cijfer: 7
Cijfer: 7
0
geplaatst: 7 juni 2012, 00:19 uur
Een paar inhalen:
Lekkere soul/rockplaat, ook hier heb ik nog de vinylsingle van liggen, ergens in een schoenendoos... De lui hierachter hebben trouwens ook nog een hoop andere hits geschreven, waaronder Paula Abdul's Vibeology wat ik altijd een van de beste popsingles van begin jaren '90 heb gevonden.
Cijfer: 8,5
De stem van Burdon mag ik vaak wel, maar dit is me iets te dramatisch en de arrangementen klinken ook iets te cheesy. Echt boeiend wordt het nooit.
Cijfer: 4,5
Degelijke FM-song, maar ook een beetje braaf. Er staan betere op Rumours.
Cijfer: 7,5
Rocky Sharpe & The Replays - Shout Shout (Knock Yourself Out)
Ronduit vervelend rock 'n' roll deuntje, nee, hier word ik niet blij van.
Cijfer: 2
2Pac - Do For Love
Deze was me eigenlijk ontschoten. Heb er ook nooit zoveel aangevonden (ueberhaupt aan 2Pac niet, al weet ik nog hoe down een hiphopvriendje uit mijn klas was toen hij ineens dood was), al zit het wel goed in elkaar.
Lekkere soul/rockplaat, ook hier heb ik nog de vinylsingle van liggen, ergens in een schoenendoos... De lui hierachter hebben trouwens ook nog een hoop andere hits geschreven, waaronder Paula Abdul's Vibeology wat ik altijd een van de beste popsingles van begin jaren '90 heb gevonden.
De stem van Burdon mag ik vaak wel, maar dit is me iets te dramatisch en de arrangementen klinken ook iets te cheesy. Echt boeiend wordt het nooit.
Cijfer: 4,5
Degelijke FM-song, maar ook een beetje braaf. Er staan betere op Rumours.
Cijfer: 7,5
Rocky Sharpe & The Replays - Shout Shout (Knock Yourself Out)
Ronduit vervelend rock 'n' roll deuntje, nee, hier word ik niet blij van.
Cijfer: 2
2Pac - Do For Love
Deze was me eigenlijk ontschoten. Heb er ook nooit zoveel aangevonden (ueberhaupt aan 2Pac niet, al weet ik nog hoe down een hiphopvriendje uit mijn klas was toen hij ineens dood was), al zit het wel goed in elkaar.
0
geplaatst: 7 juni 2012, 00:24 uur
@ Herman; The Family Stand hebben toch alleen voor Paula Abdul geschreven?
Welke andere hits bedoel je dan.
Leuke band dat wel; de zangeres zag er uit als een lid van Living Colour, speelden beide toen op Pinkpop.
Welke andere hits bedoel je dan.
Leuke band dat wel; de zangeres zag er uit als een lid van Living Colour, speelden beide toen op Pinkpop.
0
geplaatst: 7 juni 2012, 01:29 uur
Toch minder dan ik dacht, maar nog wel nummers voor o.a. Prince en Chaka Khan.
0
geplaatst: 7 juni 2012, 22:15 uur
Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van 2Pac, toch vind ik Do For Love zeker niet onaardig om te horen, sterker nog, ik geef het een ruime voldoende (7).
Mijn beweegredenen zullen toch liggen in het feit dat het gaat om een nogal radiovriendelijk nummer, waar uitvoering én een uitstekende compositie de kwaliteit van het nummer verder omhoog stuwen. Zang ook prima.
Mijn beweegredenen zullen toch liggen in het feit dat het gaat om een nogal radiovriendelijk nummer, waar uitvoering én een uitstekende compositie de kwaliteit van het nummer verder omhoog stuwen. Zang ook prima.

0
geplaatst: 7 juni 2012, 22:25 uur
Een nieuwe Single van De Dag:
Booker T and the MG's - Time is tight

De titel en uitvoerenden lijken misschien nog onbekend. Ik durf er onder te verwedden dat, als je het nummer opzet, iedereen zegt "Ah, is dat die". Omdat velen het instrumentale nummer na 43 jaar dus nog steeds zullen kennen, is het een goed nummer. Het heeft weten te beklijven. En bovendien is het daardoor een onvervalste soul klassieker geworden.
Time is tight kwam binnen op 7 juni 1969, stond 8 weken genoteerd en kwam zelfs in de top 10 (7).
Booker T and the MG's - Time is tight

De titel en uitvoerenden lijken misschien nog onbekend. Ik durf er onder te verwedden dat, als je het nummer opzet, iedereen zegt "Ah, is dat die". Omdat velen het instrumentale nummer na 43 jaar dus nog steeds zullen kennen, is het een goed nummer. Het heeft weten te beklijven. En bovendien is het daardoor een onvervalste soul klassieker geworden.
Time is tight kwam binnen op 7 juni 1969, stond 8 weken genoteerd en kwam zelfs in de top 10 (7).
0
geplaatst: 7 juni 2012, 22:51 uur
2 Pac - Do For Love:
Deze was ik ook even kwijt. Toch maar even 2 keer opgezet nog.
Luistert toch best wel lekker weg, lekkere bas.
Ik ben geen kenner van dit genre, maar deze stoort zeer zeker niet.
Cijfer 6,5.
Booker T And The MG's - Time Is Tight:
Ja, dit nummer kent echt iedereen, en inderdaad, veel zonder het te weten.
Ik ken hem wel nog van vroeger.
Een instrumentale klassieker is het in ieder geval, de soul hoor je er niet zo vanaf, juist omdat het instrumentaal is.
Wordt nog immer veel gedraaid/gespeeld op bruiloften.
Cijfer 8.
Deze was ik ook even kwijt. Toch maar even 2 keer opgezet nog.
Luistert toch best wel lekker weg, lekkere bas.
Ik ben geen kenner van dit genre, maar deze stoort zeer zeker niet.
Cijfer 6,5.
Booker T And The MG's - Time Is Tight:
Ja, dit nummer kent echt iedereen, en inderdaad, veel zonder het te weten.
Ik ken hem wel nog van vroeger.
Een instrumentale klassieker is het in ieder geval, de soul hoor je er niet zo vanaf, juist omdat het instrumentaal is.
Wordt nog immer veel gedraaid/gespeeld op bruiloften.
Cijfer 8.
0
geplaatst: 7 juni 2012, 22:57 uur
musician schreef:
Omdat velen het instrumentale nummer na 43 jaar dus nog steeds zullen kennen, is het een goed nummer.
Omdat velen het instrumentale nummer na 43 jaar dus nog steeds zullen kennen, is het een goed nummer.
Juist ja.

Dat noem ik nou een drogreden.
Prima nummer verder. Niet omdat velen het nog kennen, maar omdat ik het erg lekker vind klinken.
0
geplaatst: 7 juni 2012, 23:40 uur
Een nummer wordt meestal een evergreen omdat het goed in elkaar is gestoken en blijft hangen, zo ook deze van Booker T And The MG's.
0
geplaatst: 8 juni 2012, 00:17 uur
Het komt mij totaal niet bekend voor eigenlijk. Maar wel een lekker liedje hoor.
0
geplaatst: 8 juni 2012, 09:03 uur
Inhaalslagje:
Rocky Sharpe & the Replays: Tja, het stoort niet, brengt zelfs nog wat jeugdsentiment met zich mee. Maar erg verheffend vind ik het ook niet. Minder-dan-doorsnee rock & roll-nummertje (5).
2-Pac: tja, de meesten van jullie zijn er nogal positief over, zelfs mensen waar ik het niet van verwacht. Helaas, ik kan er weinig mee; laten we het er maar op houden dat dit gewoon niet mijn soort muziek is. Saaie rap over een vrij kale, vervelende beat, waar een sample van de baslijn en de melodie van een oud jazzy nummer noodzakelijk zijn om er nog een beetje en frisse wind doorheen te laten waaien. Ik heb net het origineel nog maar even opgezocht op YouTube, dat hoor ik honderd keer liever (4)
Booker T & the MG's: dat is andere koek - heerlijke organische muziek die wat mij betreft ook na ruim veertig jaar niks van zijn frisheid verloren heeft. Hechte ritmesectie (met daarin de onlangs overleden bassist Donald 'Duck' Dunn) en een hemels solerend orgeltje. Ik blijf dit hun beste nummer vinden (8).
Overigens is dit de enige juiste single-versie, zoals die in 1969 een wereldwijde hit werd. Er bestaat ook een veel snellere versie, die ze opnamen voor de soundtrack van de film Úptight!'. En die snellere versie vind je op bijna alle compilaties. Ik heb destijds goed moeten zoeken naar een Booker T-verzamel-CD waar deze versie op stond.
Rocky Sharpe & the Replays: Tja, het stoort niet, brengt zelfs nog wat jeugdsentiment met zich mee. Maar erg verheffend vind ik het ook niet. Minder-dan-doorsnee rock & roll-nummertje (5).
2-Pac: tja, de meesten van jullie zijn er nogal positief over, zelfs mensen waar ik het niet van verwacht. Helaas, ik kan er weinig mee; laten we het er maar op houden dat dit gewoon niet mijn soort muziek is. Saaie rap over een vrij kale, vervelende beat, waar een sample van de baslijn en de melodie van een oud jazzy nummer noodzakelijk zijn om er nog een beetje en frisse wind doorheen te laten waaien. Ik heb net het origineel nog maar even opgezocht op YouTube, dat hoor ik honderd keer liever (4)
Booker T & the MG's: dat is andere koek - heerlijke organische muziek die wat mij betreft ook na ruim veertig jaar niks van zijn frisheid verloren heeft. Hechte ritmesectie (met daarin de onlangs overleden bassist Donald 'Duck' Dunn) en een hemels solerend orgeltje. Ik blijf dit hun beste nummer vinden (8).
Overigens is dit de enige juiste single-versie, zoals die in 1969 een wereldwijde hit werd. Er bestaat ook een veel snellere versie, die ze opnamen voor de soundtrack van de film Úptight!'. En die snellere versie vind je op bijna alle compilaties. Ik heb destijds goed moeten zoeken naar een Booker T-verzamel-CD waar deze versie op stond.
0
geplaatst: 8 juni 2012, 21:52 uur
Booker T. is echt geweldig, de orgel is ronduit genieten. Lekker funky, lekker rocken.
9
9
0
geplaatst: 8 juni 2012, 22:55 uur
Een nieuwe Single van de Dag, een ingetogen singer/songwriter:
Jim Croce - I have to Say I love you in a Song

Kwam binnen op 8 juni 1974. Werd geen grote hit hoor, maar daar is het waarschijnlijk ook te fijnzinnig voor. Jim Croce was overleden in 1973. Hij had begin jaren '70 zijn eerste hits maar mocht het niet meer meemaken. Toch had hij ook in 1975 nog een hit in de Top 40 (I got a Name).
6 weken in de Veronica Top 40 en uiteindelijk plek 29.
Jim Croce - I have to Say I love you in a Song
Kwam binnen op 8 juni 1974. Werd geen grote hit hoor, maar daar is het waarschijnlijk ook te fijnzinnig voor. Jim Croce was overleden in 1973. Hij had begin jaren '70 zijn eerste hits maar mocht het niet meer meemaken. Toch had hij ook in 1975 nog een hit in de Top 40 (I got a Name).
6 weken in de Veronica Top 40 en uiteindelijk plek 29.
0
geplaatst: 8 juni 2012, 23:21 uur
Time Is Tight kennen we natuurlijk ook van Fear And Loathing In Las Vegas! 
Uitstekend nummer, het krijgt van mij alle lof die het verdient [9,5].
I'll Have To Say I Love You In A Song staat ferm aan de goede kant van het ballad-platform.
Ingetogen en het klinkt ook eerlijk, iets dat ik waardeer in een goede ballad [8].

Uitstekend nummer, het krijgt van mij alle lof die het verdient [9,5].
I'll Have To Say I Love You In A Song staat ferm aan de goede kant van het ballad-platform.
Ingetogen en het klinkt ook eerlijk, iets dat ik waardeer in een goede ballad [8].
0
geplaatst: 9 juni 2012, 11:32 uur
Jim Croce overleed op slechts 30-jarige leeftijd bij een vliegtuigongeluk in september 1973.
Een onderschatte singer/songwriter, hoewel in de beginjaren 70 toch behoorlijk populair in The States.
Zijn stem doet me altijd enigszins denken aan James Taylor.
Ik heb twee 7"-es van deze man, maar deze nu weer net niet.
Ook dit is weer zo'n prachtig voortkabbelend typisch singer/songwriter-liedje met een beetje een country-feel.
Zijn zoon A.J. (waarvan helaas nog lang niet alle albums hier op de site staan) trad in zijn voetsporen en is eveneens aktief in het singer/songwriter-genre sinds 1993.
Cijfer 8.
Een onderschatte singer/songwriter, hoewel in de beginjaren 70 toch behoorlijk populair in The States.
Zijn stem doet me altijd enigszins denken aan James Taylor.
Ik heb twee 7"-es van deze man, maar deze nu weer net niet.
Ook dit is weer zo'n prachtig voortkabbelend typisch singer/songwriter-liedje met een beetje een country-feel.
Zijn zoon A.J. (waarvan helaas nog lang niet alle albums hier op de site staan) trad in zijn voetsporen en is eveneens aktief in het singer/songwriter-genre sinds 1993.
Cijfer 8.
0
geplaatst: 9 juni 2012, 11:43 uur
Prima nummer van Jim Croce, goed gezongen en fraaie en ingetogen instrumentale begeleiding. 7,5
0
geplaatst: 9 juni 2012, 20:29 uur
De kans dat het vandaag nog gelezen wordt schat ik nihil, maar goed...
Laura Branigan - Self Control

Datum van binnenkomst in de Top 40: 9 juni 1984
Kwam binnen op: #31
Hoogste notering: #7
Aantal weken: 11
1984 is het enigste jaar waaruit ik kan kiezen en ik vind het aanbod enigszins aan de lauwe kant. Self Control leek me hiervan wel de duidelijkste keuze, omdat het typisch een liedje is die de jaren '80 min of meer meebepaalde. Het Nederlandse team kon er in ieder geval iets meer van gebruiken bij de kansen. Aardig liedje, maar meer eigenlijk ook niet [6].
Met Laura zat het niet bepaald mee de laatste jaren van haar helaas jonge leven.
Haar man verloor ze in 1996 aan darmkanker, in 2001 brak ze bij een val van een ladder beide benen en op 26 augustus 2004 verloor ze het leven vanwege een hersenbloeding.
Laura Branigan - Self Control

Datum van binnenkomst in de Top 40: 9 juni 1984
Kwam binnen op: #31
Hoogste notering: #7
Aantal weken: 11
1984 is het enigste jaar waaruit ik kan kiezen en ik vind het aanbod enigszins aan de lauwe kant. Self Control leek me hiervan wel de duidelijkste keuze, omdat het typisch een liedje is die de jaren '80 min of meer meebepaalde. Het Nederlandse team kon er in ieder geval iets meer van gebruiken bij de kansen. Aardig liedje, maar meer eigenlijk ook niet [6].
Met Laura zat het niet bepaald mee de laatste jaren van haar helaas jonge leven.
Haar man verloor ze in 1996 aan darmkanker, in 2001 brak ze bij een val van een ladder beide benen en op 26 augustus 2004 verloor ze het leven vanwege een hersenbloeding.
0
geplaatst: 9 juni 2012, 21:22 uur
O? Dat wist ik dan weer niet. Ja, zo eindigt het dan treurig.
Ze bracht een meeslepend, kenmerkend dansliedje dat ik als "niet onaardig" zou willen bestempelen. In de week dat The Reflex van Duran Duran stijgt van 9 naar 1.
De productie van Self Control is echt jaren '80 maar niet echt storend. Het is een nummer dat tijdens een feestje of een avondje stappen goed kan (5).
Thuis zou ik het niet zo snel opzetten.
Ze bracht een meeslepend, kenmerkend dansliedje dat ik als "niet onaardig" zou willen bestempelen. In de week dat The Reflex van Duran Duran stijgt van 9 naar 1.
De productie van Self Control is echt jaren '80 maar niet echt storend. Het is een nummer dat tijdens een feestje of een avondje stappen goed kan (5).
Thuis zou ik het niet zo snel opzetten.
0
geplaatst: 9 juni 2012, 21:40 uur
Denk ik Self Control, dan denk ik GTA: Vice City. Heerlijk om op dat nummer achtervolgt te worden door een politiewagen of tien
(7.5)
(7.5)
0
geplaatst: 9 juni 2012, 21:55 uur
Best aardig liedje, typisch 80's maar ook wat kleurloos. De andere nieuwkomers die week vind ik iets beter.
Cijfer: 5,5
Cijfer: 5,5
0
geplaatst: 9 juni 2012, 22:14 uur
Laura Branigan - Self Control:
Zal me altijd blijven doen denken aan 1984, het jaar waarin de TV-zender Music Box op de kabel kwam. En dit nummer dus tientallen malen per week voorbijkwam. Want uiteraard hadden mijn broer en ik die zender de hele dag opstaan.
Ook een vakantie in 1984 naar Spanje hoort bij dit liedje.
Ik mag het nog steeds graag horen.
Heb een aantal jaren later zelfs nog eens de LP ervan gekocht voor een paar gulden.
Helaas is zij veel te vroeg overleden.
Cijfer voor dit lekkere catchy nummer 7,5 toch wel.
Zal me altijd blijven doen denken aan 1984, het jaar waarin de TV-zender Music Box op de kabel kwam. En dit nummer dus tientallen malen per week voorbijkwam. Want uiteraard hadden mijn broer en ik die zender de hele dag opstaan.
Ook een vakantie in 1984 naar Spanje hoort bij dit liedje.
Ik mag het nog steeds graag horen.
Heb een aantal jaren later zelfs nog eens de LP ervan gekocht voor een paar gulden.
Helaas is zij veel te vroeg overleden.
Cijfer voor dit lekkere catchy nummer 7,5 toch wel.
0
geplaatst: 10 juni 2012, 00:35 uur
Ik heb dit nummer vorig jaar ontdekt, al kwam de melodie me wel bekend voor (als kleuter vaak gehoord waarschijnlijk). Heb er wel een stevig zwak voor, een van de betere 80s mijmerhits wat mij betreft, het raakt echte precies de juiste snaar.
Cijfer: 9,5
Cijfer: 9,5
0
geplaatst: 10 juni 2012, 09:19 uur
Laura Branigan: prima jaren-tachtig hit. Ietwat tijdgebonden vanwege de productie, maar ik mag dit graag horen. Het nummer heeft in elk geval een ijzersterke melodie, al is Laura daar niet zelf verantwoordelijk voor.
Dit valt in de rubriek 'Covers waarvan het origineel geen hit werd in Nederland', want de originele uitvoering is van de Italiaanse zanger Raf, die er in ons land nog wel de tipparade mee haalde. De versie van Laurra verschilt er nauwelijks van, al vind ik het wel een sterk punt dat ze die synth-riff heeft vervangen door een rockgitaar.
Laura B. coverde wat af: ook haar andere Nederlandse hit, Gloria, was een cover van een Italiaans nummer, van Umberto Tozzi dit keer, wiens uitvoering hier te lande al in de jaren 70 een hit was. En in Amerika en Canada is ze vooral beroemd vanwege haar uitvoering van How am I supposed to live without you, dat in 1983 al een heel grote hit werd in die landen - zeven jaar voordat de schrijver ervan, Michael Bolton, er zelf een wereldhit mee zou scoren....
Laura krijgt een 7,5, maar Jim Croce een vol punt méér: dit is echt een tijdloos luisterliedje. Een liefdesverklaring, maar zó op tekst en muziek gezet dat je de man op zijn woord gelooft.
Ik heb een dubbel-CD van Jim Croce, waar zo ongeveer alle nummers op staan die hij in zijn korte carrière heeft uitgebracht. Die box is over de hele linie zeer sterk, er zitten nauwelijks dips in. Echt een begenadigd songwriter. Hooguit kun je zeggen dat sommige nummers nogal aan andere nummers van hemzelf doen denken (Bad bad Leroy Brown = You don't mess around with Jim).
Dit valt in de rubriek 'Covers waarvan het origineel geen hit werd in Nederland', want de originele uitvoering is van de Italiaanse zanger Raf, die er in ons land nog wel de tipparade mee haalde. De versie van Laurra verschilt er nauwelijks van, al vind ik het wel een sterk punt dat ze die synth-riff heeft vervangen door een rockgitaar.
Laura B. coverde wat af: ook haar andere Nederlandse hit, Gloria, was een cover van een Italiaans nummer, van Umberto Tozzi dit keer, wiens uitvoering hier te lande al in de jaren 70 een hit was. En in Amerika en Canada is ze vooral beroemd vanwege haar uitvoering van How am I supposed to live without you, dat in 1983 al een heel grote hit werd in die landen - zeven jaar voordat de schrijver ervan, Michael Bolton, er zelf een wereldhit mee zou scoren....
Laura krijgt een 7,5, maar Jim Croce een vol punt méér: dit is echt een tijdloos luisterliedje. Een liefdesverklaring, maar zó op tekst en muziek gezet dat je de man op zijn woord gelooft.
Ik heb een dubbel-CD van Jim Croce, waar zo ongeveer alle nummers op staan die hij in zijn korte carrière heeft uitgebracht. Die box is over de hele linie zeer sterk, er zitten nauwelijks dips in. Echt een begenadigd songwriter. Hooguit kun je zeggen dat sommige nummers nogal aan andere nummers van hemzelf doen denken (Bad bad Leroy Brown = You don't mess around with Jim).
0
geplaatst: 10 juni 2012, 10:39 uur
Winx - Don't Laugh

Datum van binnenkomst in de Top 40: 10 juni 1995
Kwam binnen op: #25
Hoogste notering: #13
Aantal weken: 6
Plat? Dom? Simpel? Commercieel? Ja.
Ontzettend vermakelijk? Ja!
Dit is voor mij pure jeugdsentiment. Met je maatjes lol trappen, thuis, op vakantie of in de bar.
Minty's Useless Man kwam ook deze week binnen en wist z'n weg toen ook wel bij ons te vinden, maar in retrospectief is dat gewoon echt helemaal niet grappig, op geen enkele wijze.
Maar Don't Laugh is een grap dat wat mij betreft altijd werkt. Gewoon lekker gek doen, even niets aan het hoofd en even je niks aantrekken van het feit dat je wel degelijk van betere muziek houdt en dat dit een guilty pleasure is
[8].
Winx - Don't Laugh

Datum van binnenkomst in de Top 40: 10 juni 1995
Kwam binnen op: #25
Hoogste notering: #13
Aantal weken: 6
Plat? Dom? Simpel? Commercieel? Ja.
Ontzettend vermakelijk? Ja!
Dit is voor mij pure jeugdsentiment. Met je maatjes lol trappen, thuis, op vakantie of in de bar.
Minty's Useless Man kwam ook deze week binnen en wist z'n weg toen ook wel bij ons te vinden, maar in retrospectief is dat gewoon echt helemaal niet grappig, op geen enkele wijze.
Maar Don't Laugh is een grap dat wat mij betreft altijd werkt. Gewoon lekker gek doen, even niets aan het hoofd en even je niks aantrekken van het feit dat je wel degelijk van betere muziek houdt en dat dit een guilty pleasure is
[8].
0
geplaatst: 10 juni 2012, 11:09 uur
In 1995 verschenen opvallend veel novelty-singles (Scatman John, Technohead, Sin With Sebastian, Zig & Zag, Hollenboer ...) die guilty pleasures zijn geworden maar dat Winx hoort er niet bij. Ik vind het te saai en niet grappig.
Cijfer: 2,5
Cijfer: 2,5
* denotes required fields.